Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Envoy besteld. Mirage + Walnut + Grey, foam & antraciet keycaps. Alleen nog switches nodig maar daar heb ik dan nog wat maanden voor om overna te denken. Ik heb al een 65% met tactiles dus misschien iets als banana splits of in die richting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 12:26
dnzm schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:12:
Ah, lijkt me een beter plan. Ik kijk voor de grap eens wat onze blauw-gele vrienden rekenen om me in Utrecht (en terug) te krijgen, en daar word ik niet bepaald blij van... zal met een auto en parkeren niet veel schelen, vermoed ik. Dus de kans dat ik me bedenk acht ik uitermate klein...

Is het trouwens wat, die semi-holy Panda’s? Of had ik ze beter kunnen laten liggen? 😅
Als je naar Utrecht kom kan je trouwens ook bij een P+R gaan en daar parkeren, is vrij goedkoop en je krijgt er een tram kaartje bij die je het centrum in brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-05 21:23
Heeft iemand goede tips voor manieren om toetsenborden/switches te testen? Het lijkt nagenoeg onmogelijk:
  • Ik las in het begin van het topic over Alternate, maar die hebben (al ruime tijd?) geen showroom meer
  • De mediamarkt (in Rijswijk iig) was armoedig met alleen een Logitech MX Mechanical in de showroom
  • Een tester kopen zie ik niet veel nut in, ik wil even een paar simpele stukjes tekst tikken op verschillende switches
  • Ik las over ClickyCon, maar dan ben ik verhinderd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:17
peat-reputed schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:23:
Heeft iemand goede tips voor manieren om toetsenborden/switches te testen? Het lijkt nagenoeg onmogelijk
Informatique had dacht ik ook diverse mechanische toetsenborden in de showroom ;)
Buiten dat en testers, of de genoemde clackycon zijn er weinig opties vrees ik. Of er moet toevallig een tweakers met een ruime collectie in de buurt zitten.

Of als je niet zoveel problemen hebt om het een beetje onethisch te doen. Een stapeltje verschillende toetsenborden van een dozenschuiver met goede returnpolicy kopen en die dan na een test weer retour zenden. ("kuch, amazon) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 10:33

dnzm

Knorrig

Ik was verkocht toen ik bij iemand even kon proefdrukken, inderdaad. In welke regio woon je? Best kans dat er iemand in de buurt woont, en met een beetje mazzel zelfs iemand met een aantal toetsenborden.

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je iets "simpels" willen dan zou ik op zoek gaan naar een andere mediamarkt oid. Gezien je Rijswijk noemde zal het die regio zijn. Daar zitten ongetwijfeld meer filialen in de regio.

Wil je iets custom met daarbij dus een grotere keuze aan switches, dan zou ik op zoek gaan naar een vriendelijke tweaker in de regio om wat te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

MatthijsBoog schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:12:
. Gezien je Rijswijk noemde zal het die regio zijn. Daar zitten ongetwijfeld meer filialen in de regio.
Voor zover ik weet, of in ieder geval toen ik nog in Rijswijk ZH woonde, waren er drie Rijswijken... 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, dit weekend is wat administratie gedaan voor de hobby. Had al wel een spreadsheet met wat basic info van alles wat ik had. Maar dit weekend de tijd genomen om alles netjes te verwerken voor een compleet beeld. Zag ergens in een discord een voorbeeld voorbij komen van anderen en die eigenlijk gecombineerd met mijn info. Aardig wat werk maar ben er best tevreden mee. Nu was mijn vraag, houden jullie iets van een spreadsheet bij, zo ja met wat, zo nee waarom niet? Zal morgen kijken of ik hem kan delen als iemand nieuwsgierig is geworden, staan nu nog wat persoonlijke dingen in.

Viel mij op met het invoeren dat het inmiddels al veel meer is dan dat ik wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies om die laatste opmerking doe ik het dus niet. Ik wil vooral gewoon blij zijn met wat ik heb gekocht en me niet druk maken met wat het in totaal heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh op die manier bedoelde ik het eigenlijk niet eens. Prijzen heb ik er ook wel bijgeschreven, maar maken me verder niet zo veel uit zolang het binnen de marge is, en dat is het. Doos switches hier, keycaps daar, klein bord, artisans etc. meer op die manier. Beleef nog steeds veel plezier aan de hobby en dat is inderdaad het belangrijkste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Heb je zó veel spul dat je het niet kunt onthouden kan? :+

Overigens het is gelukt, de Envoy is besteld :)

Uiteindelijk toch voor zwart gegaan 8),alu en POM plates, walnut accent, extra copper accent, copper weight, foam kit er toch bij en 70 Obscura switches. Heb nog getwijfeld over de Obscura keycaps maar die vind ik toch te weinig toevoegen.
Twijfel nog een beetje over een FR4 plate.

Uiteindelijk in de tussentijd door de wisselkoers is de set €3,50 goedkoper geworden en door de 5% korting feitelijk de extra plate ‘gratis’.
Koopje :+. :X

Ow en mijn Outemu tester is eindelijk verzonden na 2 weken. Weer 17 switches erbij O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice, zit je ook nog in de juni groep voor verzending? Die walnut accent heb ik ook over zitten twijfelen, vindt het bij de sonnet erg mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:14
Succesvolle week voor de mensen in dit draadje! De Zoom65 V2 GB en de Envoy!

Can't wait voor alle nieuwe builds mannen <3 .

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
sapphire schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:59:
Heb je zó veel spul dat je het niet kunt onthouden kan? :+

Overigens het is gelukt, de Envoy is besteld :)

Uiteindelijk toch voor zwart gegaan 8),alu en POM plates, walnut accent, extra copper accent, copper weight, foam kit er toch bij en 70 Obscura switches. Heb nog getwijfeld over de Obscura keycaps maar die vind ik toch te weinig toevoegen.
Twijfel nog een beetje over een FR4 plate.

Uiteindelijk in de tussentijd door de wisselkoers is de set €3,50 goedkoper geworden en door de 5% korting feitelijk de extra plate ‘gratis’.
Koopje :+. :X

Ow en mijn Outemu tester is eindelijk verzonden na 2 weken. Weer 17 switches erbij O-)
Nice! Ik heb juist de Alu & FR4 gekozen en de POM niet. Juist wel de (antraciet) keycaps en niet de switches.
Misschien kunnen we nog een keer ruilen om te proberen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:11:
Nice, zit je ook nog in de juni groep voor verzending? Die walnut accent heb ik ook over zitten twijfelen, vindt het bij de sonnet erg mooi.
Had liever eik gehad zoals de limited accent bij de Sonnet maarja bij gebrek aan dat maar walnoot genomen. Matched best aardig met alle andere eikenhout-zwart accenten in de woonkamer/bureau.

@Brieto Ik dacht ik pak twee uitersten, Alu omdat het erg clacky is en POM omdat het juist veel zachter is bij gebrek aan een PC plate.
Qua keycaps, ik vind de Obscura keycaps erg mooi maarja wéér $80 erbij...vond die $350 al even slikken én ik heb nog 2 mooie ongebruikte GMK sets liggen dus ik red me sowieso wel.
En switches, mja iets met een switch-fetish O-)

Kan er wel naar uitkijken, Zwart bord met walnut accent, alu plate, bv GMK Metropolis Midnight en die Obscura switches :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sapphire Tis jammer dat je van de switches minimaal 70 stuks moet bestellen, zo ze allemaal best graag willen proberen maar 70x is dan best veel voor het testen.

Ondertussen is in de IC van de QK80 gestart. Die gaan gewoon het hele rijtje af bij Qwertykeys. En waar andere het rijtje afgaan en hetzelfde trucje doen, is dit weer erg mooi gedaan. Nieuwe afwerking voor het gewicht die er cool uitziet, maar ook een badge in het gewicht zoals Matrix dat ook heeft. Voor nu maar 3 badges, maar dat zullen er ongetwijfeld meer worden. Ben erg benieuwd welke prijs ze er voor gaan vragen, maar als het rond de 200 euro zit, net zoals de QK60/ 75 wordt het weer erg populair denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
Met de QK75 & Envoy bestelling ben ik voorlopig wel klaar met nieuwe bordjes, kijk er naar uit om ze te kunnen gaan bouwen en gebruiken maar financieel gezien zijn er goedkopere hobbies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peat-reputed
CrashOverDrive schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Informatique had dacht ik ook diverse mechanische toetsenborden in de showroom ;)
Buiten dat en testers, of de genoemde clackycon zijn er weinig opties vrees ik. Of er moet toevallig een tweakers met een ruime collectie in de buurt zitten.

Of als je niet zoveel problemen hebt om het een beetje onethisch te doen. Een stapeltje verschillende toetsenborden van een dozenschuiver met goede returnpolicy kopen en die dan na een test weer retour zenden. ("kuch, amazon) :+
Dat is een goeie tip! Ik rij er van de week wel even langs :)
dnzm schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:52:
Ik was verkocht toen ik bij iemand even kon proefdrukken, inderdaad. In welke regio woon je? Best kans dat er iemand in de buurt woont, en met een beetje mazzel zelfs iemand met een aantal toetsenborden.
Regio Delft. Als het bij Informatique niks wordt, ga ik hier zeker een oproepje doen. Bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JRB201
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 15:13
Vandaag mezelf maar eens herinnerd waarom je een hotswap bordje koopt....
Na mijn andere bordje te hebben gebouwd voelt mijn eigen sharkoon skiller sgk3 met kailh browns, meh.
Dus ik dacht ik koop een 2e hands tkl bordje, soldeer alles eraf en zet er net zoals mijn andere bordje silent lemons in. Na 93x 4 pinnetjes desolderen, een hele rol desoldeerlint en 3.5 uur heb ik hem leeg, maar ik geef volgende keer wel 25 euro extra uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kql6het5pJFnktZNIjtrUxCxUMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agxEAnzSaAgThzybwVBvMyXv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even een maand wachten op de switches :+
(en ja ik weet dat de linkerkant niet helemaal leeg is, maar ik heb er nog een paar liggen en wou weten hoe hij zou klinken op een metalen plate)

[ Voor 7% gewijzigd door JRB201 op 30-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 08:49

ricjuh

Make each day your masterpiece

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sinds wanneer bestaan er medium travel switches? Ik kwam net deze tegen bij Chosfox. 2,2 mm travel en een veel lagere top housing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

MatthijsBoog schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:56:
Sinds wanneer bestaan er medium travel switches? Ik kwam net deze tegen bij Chosfox. 2,2 mm travel en een veel lagere top housing.
Huh, apart. Er is wel over te vinden dat je er andere stabs bij nodig hebt (eh, ja, logisch) en het lijkt me een uitdaging met het vinden van keycaps, maar goh.

Ik vraag me af of je op dat punt dan niet beter gewoon chocs oid kan pakken, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk qua stabs dat het erom gaat dat het geen plate mounts zijn die 4 van die pinnen omhoog hebben staan. Gateron heeft ook Cherry profile compatible low profile switches, dus het zal toch wel enigzins werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
HAHA Glarses zei al dat hij zo'n keyboard wilde maken, dat hij het nu gedaan heeft is hilarious.

Wel jammer dat veel van zijn upgrades zoals de stabs niet perfect werken, maar voor de tijd die hij had is het meer dan prima.

Wel jammer dat het ruim 12000$ kost. anders zou ik er graag ook 1 willen ^_^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 13:55
Vandaag voor het eerst eens een XVX setje keycaps geïnstalleerd. Ik kan er echt totaal niet aan wennen, misschien omdat ik doorgaans op XDA typ.

Het idee was dat bij XVX keycaps mijn vingers misschien minder snel moe zou worden (na lang typen) omdat de hoogte van de keys curved is, waar XDA keys juist allemaal dezelfde hoogte zijn. Echter, ik krijg juist het idee dat mijn vingers sneller moe worden bij XVX dan bij XDA.

Ik had ook niet door dat het een set was van 189 keycaps voor een 67% bord. Er was een aanbieding op de GMK67, dus die had ik er ook maar meteen bij besteld. 😅

Als ze over een paar dagen niet bevallen doe ik ze misschien maar weg en bestel ik een vervangend XDA setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
Ugh, ik heb een Glorious coiled cable gekocht (60 euro!!) tijdje terug en vind het echt een slechte kabel.. hij past niet goed in mijn keyboards, hij zit altijd half los/scheef. Iemand tips voor iets beters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Ik kan bij wijze van uitzondering wel een kabel voor je maken. (Mee gestopt vanwege start als freelancer)

Heb er ook nog een aantal op voorraad mocht daar wat bij zitten.

Stuur me anders even een dm en check mijn advertenties

www.ikwileenkabel.nl kun je wat voorbeelden vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door YaaD op 31-01-2023 20:23 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Brieto schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:43:
Ugh, ik heb een Glorious coiled cable gekocht (60 euro!!) tijdje terug en vind het echt een slechte kabel.. hij past niet goed in mijn keyboards, hij zit altijd half los/scheef. Iemand tips voor iets beters?
Cablemod cables zijn altijd goed. geweldige kwaliteit, en een redelijk goede prijs voor "custom" cables.

De COIL zelf is zeer strak, en niet zoals wat je beschrijft van glorious. [als ik de kabels opzoek zie ik dit al op hun foto's dat de COIL niet de beste kwaliteit is]

Heb zelf 1 Cablemod cable [USB-C to USB-C] [flinke tijd geleden tijdens een giveaway op reddit]. en deze werkt nog steeds geweldig goed zonder problemen de COIL zelf is nog steeds zeer strak. [gebruik ook een plastic insert die erbij kwam in de coil zelf. [kleiner geknipt dan de coil, dat het niet opvalt dat deze er in zit], dit voorkomt ook dat je coil loskomt]

YaaD's offer is mogelijk wel goed, afhankelijk van wat je zelf wilt of nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
YaaD schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:50:
Ik kan bij wijze van uitzondering wel een kabel voor je maken. (Mee gestopt vanwege start als freelancer)

Wauw, bedankt voor je aanbod! Ik stuur je een DM.
darknessblade schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Cablemod cables zijn altijd goed. geweldige kwaliteit, en een redelijk goede prijs voor "custom" cables.

De COIL zelf is zeer strak, en niet zoals wat je beschrijft van glorious. [als ik de kabels opzoek zie ik dit al op hun foto's dat de COIL niet de beste kwaliteit is]

Heb zelf 1 Cablemod cable [USB-C to USB-C] [flinke tijd geleden tijdens een giveaway op reddit]. en deze werkt nog steeds geweldig goed zonder problemen de COIL zelf is nog steeds zeer strak. [gebruik ook een plastic insert die erbij kwam in de coil zelf. [kleiner geknipt dan de coil, dat het niet opvalt dat deze er in zit], dit voorkomt ook dat je coil loskomt]

YaaD's offer is mogelijk wel goed, afhankelijk van wat je zelf wilt of nodig hebt.
Thanks voor de tip, ik ga het checken

[ Voor 54% gewijzigd door Brieto op 31-01-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 14:06
Chippu schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:47:

Ik had ook niet door dat het een set was van 189 keycaps voor een 67% bord. Er was een aanbieding op de GMK67, dus die had ik er ook maar meteen bij besteld. 😅

Als ze over een paar dagen niet bevallen doe ik ze misschien maar weg en bestel ik een vervangend XDA setje.
Ik ben juist overgestapt van XDA naar ASA en SA juist voor het hoogteverschil. Ik merkte dat ik met XDA snel de verkeerde letters typte. Zo zie je maar iedereen heeft andere voorkeuren.

Ik heb ook de zwarte GMK67 besteld, spotgoedkoop en mooie opbouw van de layers.
Het bordje gaat door mij gebruikt worden om naar hartenlust switches, keycaps e.d. te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chippu Welke set heb je?

Ik heb ook meer dan eens naar XvX zitten kijken maar als echte Cherry adept nooit geprobeerd.
Sinds kort een ASA set en moet eerlijk bekennen dat het erg fijn typt!

@darknessblade Geloof niet dat het een erg groot offer is voor @YaaD om een kabel te maken :+
Hooguit wat ongemak.
/s

[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 01-02-2023 06:46 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:14
YaaD schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:50:

www.ikwileenkabel.nl kun je wat voorbeelden vinden.
Gefeliciteerd met je start als freelancer!

Maar wel wat balen dat je (in principe) geen kabels meer maakt, Ik ben nog steeds 200% blij met mijn kabel!

Wat voor voorraad heb je nog liggen? Anders moet ik er misschien maar gauw nog 1 oppikken :*)

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Henkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Gefeliciteerd met je start als freelancer!

Maar wel wat balen dat je (in principe) geen kabels meer maakt, Ik ben nog steeds 200% blij met mijn kabel!

Wat voor voorraad heb je nog liggen? Anders moet ik er misschien maar gauw nog 1 oppikken :*)
Thanks en gaat vast goedkomen. Ik heb nog steeds materiaal liggen dus kan nog steeds wel een kabel maken voor iemand maar adverteer er niet meer actief mee. Ik koop ook geen nieuw materiaal meer in verder dus maak het oude spul wel gewoon op.

Ik heb op V&A nog wat kabels staan die ik had gemaakt voor de laatste meetup in Utrecht.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:04
Ik erger me de afgelopen tijd aan de keyboards die op mijn werk rond slingeren, dus ben ik in het rabbit hole van de mechanische keyboards beland. Ik ben een betrekkelijke beginner, heb thuis in een opwelling een Logitech G915 gekocht en ben er matig tevreden over. Typcomfort is ok, maar hij wordt super snel vies, en de toetsen vallen er best gemakkelijk af en hij is best groot.
Anyway, ik kwam dus de Nuphy Air 96 tegen en dat lijkt precies het board te zijn wat ik wil hebben. Maar: Ik woon in Zweden en heb dus een Nordic layout nodig. Ik heb Nuphy hierover gemaild en ze zeggen geen Nordic layout te maken. Dus nu rest mij de vraag hoe tot een fijn minimalistisch low profile nordic toetsenbord te komen en vandaar dat ik mij hier meld.
Eerst dacht ik aan gewoon een Nuphy te bestellen, en ergens een Nordic keycap-setje te kopen in een leuke stijl, maar hebben jullie enig idee of dat gewoon aan te passen is? Ik zie met name de situatie rond de Enter en linker shift knop als potentieel problematisch. Of is dat softwarematig op te lossen?
Andere optie is om een Nordic mechanisch keyboard met dezelfde compacte layout te vinden, en die eventueel aan te passen. Mijn vraag dan is in het oerwoud aan opties, zouden jullie hier een model weten dat in de buurt van de Nuphy's design komt waar een Nordic layout voor beschikbaar is?
Een optie die ik tegen kwam is een Keychron K4, maar die is vrij hoog. Misschien dat dat wat kan zijn als die te modden is met low profile switches en een leuk NuphyAir-ish keycap setje, maar daar lijkt het weer onmogelijk om low profile switches op een K4 te zetten, of?

ps. Ik hou er wel van dat de toetsen een beetje in de basis liggen zoals bij de Air of , niet erbovenop zoals bij mijn G915 of een Keychron K3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 13:55
sapphire schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:42:
@Chippu Welke set heb je?

Ik heb ook meer dan eens naar XvX zitten kijken maar als echte Cherry adept nooit geprobeerd.
Sinds kort een ASA set en moet eerlijk bekennen dat het erg fijn typt!

@darknessblade Geloof niet dat het een erg groot offer is voor @YaaD om een kabel te maken :+
Hooguit wat ongemak.
/s
De Womier double-shot black/grey XVX. Misschien ook maar eens ASA proberen! Is er binnen Nederland eventueel een goede plek om keycaps aan te bieden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua verkoop is in Nederland er tweakers V&A, marktplaats en misschien de DMKC discord. Voor Europa zou ik op Reddit naar r/mechmarket gaan of de Discord van mykeyboard.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
eswa schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Eerst dacht ik aan gewoon een Nuphy te bestellen, en ergens een Nordic keycap-setje te kopen in een leuke stijl, maar hebben jullie enig idee of dat gewoon aan te passen is? Ik zie met name de situatie rond de Enter en linker shift knop als potentieel problematisch. Of is dat softwarematig op te lossen?

[...]
Als het toetsenbord QMK/VIA support heeft dan kun je softwarematig in principe alles aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Die Nuphy-bordjes hadden géén QMK, dacht ik. Keychron heeft wel een ISO Nordic K3, en nog wat andere modellen ook.

Elk ander toetsenbord met ISO-indeling en QMK is inderdaad wel om te batterijen met een setje keycaps en wat instelwerk. Hou er trouwens rekening mee dat die K3 een niet-standaard plaats heeft voor stabilizers, dus die ligt lastig qua caps. K3 Pro heeft het issue niet.

[ Voor 41% gewijzigd door dnzm op 01-02-2023 12:24 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De k3 en k7 zijn de enige Nordic borden die ik ken met low-profile switches. Qua losse keycaps ken ik ook alleen Nordic of low-profile, maar niet allebei. Dus de enige optie die ik dan zo snel zie is een k3/k7 met eventueel een losse numpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

K3 Pro en S1 zijn een ding, tegenwoordig. En alle Q- en V- en "gewoon profiel" K-modellen, als dat low-profile geen harde eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:04
Thanks. Ik neem aan dat je de Nuphy's wel kunt aanpassen via hun eigen software? Mijn gok is dat als ik in windows aangeef dat mijn theoretische gewone internationale NuphyAir een Nordic keyboard is wat is aangesloten, dat ik alleen 1 toets moet remappen omdat Nordic er 1 meer heeft (de '<>' naast de linker shift) en dat ik die tekens wel eens gebruik tov. bijvoorbeeld de §/½ toets linksboven (maw, dat ik die opoffer om de '<>' een plek te geven). Moet ik alleen wel ff ergens kijken of ik de juiste keycaps kan vinden, wat lastig schijnt te zijn.
Anders idd een K4 en dan maar een hogere polsondersteuning ofzo, dat is het makkelijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Ik heb op de BudgetKeebs discord eens een visje uitgegooid, daar kwam dit op terug:
I have an Air75 and a Halo65. Currently their software is pretty basic. They've focused more on build quality and aesthetics vs software, but they are releasing a new V2 of their Air75 in July that should have improved software support for multiple layers. Right now their console for remapping is limited to single key remaps, triggering macros and basic stuff like changing the lighting scheme. You cannot change remaps on the fly, as the controller chip lacks that ability.

Overall if you don't really need specific key remapping, like 90pct of all keyboard users (not excluding the non customs) then Nuphy offers very good value, and fun designs. I put them between Keychron, Akko and Iqunix as the brands I recognize as more mainstream with the ability to open them up to customize or just swap switches and keycaps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadGazelle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:38
Bij mijn laatste order bij Keygem heb ik een 10-tal JWK Emogogo Tactile meebesteld om te testen. Vanmorgen deze in mijn unmodded Keychron Q2 met 62gr U4T's gedrukt. Hierbij wat eerste indrukken - in vergelijking met de U4T.

De Emogogo's:
  • klinken doffer (lower pitched)
  • voelen wat zwaarder aan. Beide switches zijn 62gr, dus wellicht een effect van de 'extra long progressive spring'?
  • de tactile bump is meer uitgesproken. Je voelt iets meer een soort klik waar je doorheen moet drukken.
Beide switches zijn stock gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darknessblade
Hierbij enkele foto's van mijn nieuwe uitvoering: X-Bows Crystal Programmable Ergonomic Wireless Mechanical Keyboard

RGB off {in de doos}:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiAmG8cy3o6__wILqpScL2udBrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vywcI4uu3AYZL1hu1zhUINHT.jpg?f=fotoalbum_large

RGB on:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr7pf-T1rQDQdr_3VHd1EMpBGOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZlEzF4M3Yg43lllYgHtwP9j.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant, [De stikker bedekt de Li-ion batterij]:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgw-qnVxdwP_hVJy5k2cUi8AqVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqzBNcGgVQiL3HQdc6JzCNlT.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan het keyboard momenteel op de site van Xbows zelf kopen, Ik ben gegaan voor de versie met Gateron North-pole switches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMBarfuJqCSb0dIWE63JkO51kY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI296w14PjeUkw1F0zW2IXH8.jpg?f=fotoalbum_large

Het keyboard heeft een simpele coiled Cable standaard in de doos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZNFgyNSuKVt1mifduzvm_vlypk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeWeZ2kpCTmGdWNivWW1l7Wd.jpg?f=fotoalbum_large

Formaat vergelijking met de Xbows Knight Plus [zonder numpad]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syVnTvPFI96BabHl9E-QFKvtJWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe4FKZVTUC1DfwS4LNNMrv1w.jpg?f=fotoalbum_large

De X-bows Crystal ondersteunt ook bluetooth {dit heb ik zelf nog niet getest}.

Het keyboard is te programmeren via de volgende link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:31
Interessant board wel, lijkt zeker een upgrade van de voorgaande x-bow. Ook vrij normale keycap formaten los van dat je wel base + bij voorkeur een 40's kit nodig hebt voor de enter in het midden en split spacebar support. Vraag me wel af, net zoals met de vorige overigens, of de keycaps niet te ver uit elkaar staan voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Poesjuh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:44:
Interessant board wel, lijkt zeker een upgrade van de voorgaande x-bow. Ook vrij normale keycap formaten los van dat je wel base + bij voorkeur een 40's kit nodig hebt voor de enter in het midden en split spacebar support. Vraag me wel af, net zoals met de vorige overigens, of de keycaps niet te ver uit elkaar staan voor dagelijks gebruik.
De keycaps zelf staan niet te ver uit elkaar voor mijn gevoel, de vorm geeft een meer natuurlijke vorm aan je hand/pols/arm.

Ik typ al ruim een jaar op de Knight plus. en heb eigenlijk niets te klagen. mijn polsen doen veel minder pijn dan op een ander mechanisch toetsenbord, laat staan op een gewoon Membraam keyboard.

Tevens is het een 65% keyboard, maar dan met een "ortholineare" alice layout.

Waarbij Layer 1 vooral voor mediacontrol/quick buttons is F* keys bij de nummers. [draai de Home/end om, en maak dit pg-up/down op LT0]

Ik zal langzamerhand ook wel een Review gaan schrijven voor de Crystal.
Heb hem sinds vandaag, en nog niet veel uitgetest, naast kort even gebruikt te hebben met mijn PC.

[Moet ook nog kijken of ik de switches ga omzetten naar een tactile clear variant, ben namelijk niet de grootste fan van Linear switches, maar koos het vooral vanwege het betere RGB effect met clear switches. doordat de bodem van de switch ook doorzichtig is.] [In het erigste geval kan ik altijd nog een stem mod doen]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 09:46
Goedemiddag, Ik wil de overstap naar een mechanisch split toetsenbord maken, maar de vraag is natuurlijk welke :/

Even wat achtergrond informatie. Doordat ik wat kraakbeen mis in mijn ellebogen (iets met sport en wat er mis kan gaan), heb ik zo'n 15 a 16 jaar geleden wat RSI klachten gekregen. Ik ben software ontwikkelaar, en maak dus veel gebruik van een toetsenbord, iets wat het niet makkelijker maakte. Gelukkig zijn deze klachten zo goed als verdwenen door het overstappen naar een ergonomisch toetsenbord en een trackball (of zelfs een pen). Er waren niet veel opties toen, dus heb ik een Microsoft 4000 toetsenbord aangeschaft, en de afgelopen 15 jaar heb ik er hier al diverse van versleten. Ondanks dat mijn mijn huidige het nog goed doet, kwam ik er laatst achter dat deze niet meer gemaakt wordt, dus wordt het toch eens tijd om te kijken wat de mechanische markt te bieden heeft, juist omdat je zo'n toetsenbord vaak bijzonder goed kunt afstellen.

Vorig jaar heb ik een 2de hands X-Bows Knight Plus gekocht (oude versie met non-silent brown switches), maar hier kan ik niet aan wennen. Misschien heeft het met de plaatsing van de toetsen te maken, al moet ik zeggen dat ik het idee van een toetsenbord dat de natuurlijke houding van je handen volgt wel kan waarderen.

Tot zo ver de achtergrond, dan de wensen.

Welke lay-out wil je?

US

Wil je met of zonder numpad?

Mijn huidige toetsenbord heeft een numpad maar deze gebruik ik niet vaak.
Zolang deze op een andere layout/laag te zetten zijn is de numpad niet verplicht.

Wil je backlight?

Mag, maar is niet verplicht.

Welke MX Switch stijl prefereer je?

Ik wil het toetsenbord zowel thuis als op kantoor gaan gebruiken, dus iets stils.
Zonder nader onderzoek nijg ik naar silent brown of red.

Wat je is je budget?

250 tot 300 euro zoiets, of iets meer als het echt nodig is.

Wil je macro toetsen?

Mag, maar is niet verplicht.

Doel van het keyboard?

Dagelijks programmeer werkzaamheden.
Gamen doe ik op een console, dus daar wordt het toetsenbord niet voor gebruikt.

Wat weet je al?

Mijn huidige toetsenbord heeft niet het eeuwige leven, dus deze zal ooit vervangen moeten worden, en de X-Bows Knight Plus wordt het niet. Wat het in ieder geval moet zijn is een ergonomisch (split) toetsenbord. Dit mogen overigens ook 2 losse delen zijn, of zoals ik nu heb, een vast bord met 2 delen.

Het huidige formaat van mijn toetsenbord stoort mij niet, en ik ben ook aan het kijken naar de Perixx PERIBOARD-535 (welke momenteel in de aanbieding is). Nadeel is dat de switches niet te vervangen zijn, dus als ze niet bevallen moet je een ander toetsenbord kopen.

Wat betreft solderen ben ik zeker niet handig, dus een kant-en-klaar toetsenbord, of iets wat ik elkaar gezet kan worden zonder te solderen heeft mijn voorkeur.

Het hoeft overiges geen nieuw toetsenbord te zijn, zolang deze maar goed werkt. Dit wordt namelijk mijn eerste (tweede) mechanische toetsenbord, dus ik moet even kijken of dit gaat bevallen.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

https://www.kickstarter.c...board-for-typing-and-game

Lekker fout. Ik heb hem gepledged :P

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/039/865/997/72329e0f9177350e1331806932c26509_original.png?ixlib=rb-4.0.2&w=680&fit=max&v=1675650478&gif-q=50&lossless=true&s=85526bde0fbec8af4169827d857add8e

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat vind je van iets als de lily58?
Doe er eventueel nog een tenting puck onder (eind deze maand weer beschikbaar) en hij is zelfs nog gekanteld te gebruiken. Is wel even 1 keer solderen, maar dat kun je ook gewoon laten doen. Ik wil dat best doen eventueel. Daarna is het gewoon een hotswap bord, dus kun je het altijd zelf aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Tylen schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
Lekker fout. Ik heb hem gepledged :P
Ziet eruit als een budget versie van de Cyberboard R2 :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zRKC9jn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze heeft het scherm naar voren gericht, stuk "nuttiger" wel. Ik vind het een verbetering. Maar blijft idd wel erg vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 09:46
MatthijsBoog schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:18:
Wat vind je van iets als de lily58?
Doe er eventueel nog een tenting puck onder (eind deze maand weer beschikbaar) en hij is zelfs nog gekanteld te gebruiken. Is wel even 1 keer solderen, maar dat kun je ook gewoon laten doen. Ik wil dat best doen eventueel. Daarna is het gewoon een hotswap bord, dus kun je het altijd zelf aanpassen.
Interesant... maar, en dit kan mijn onervarenheid met dit soort toetsenborden zijn, ik heb het idee dat ik een rij toetsen mis. Ik gebruik momenteel regelmatig diverse F-toetsen, maar goed die zullen wel te mappen zijn.

Ik zal eens gaan rekenen en kijken wat er allemaal voor opties bij zitten met de "kit composer".

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
CyberJack schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Interesant... maar, en dit kan mijn onervarenheid met dit soort toetsenborden zijn, ik heb het idee dat ik een rij toetsen mis. Ik gebruik momenteel regelmatig diverse F-toetsen, maar goed die zullen wel te mappen zijn.
Fn+1 = F1
Fn+2 = F2
enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het draait op qmk, dus je kunt elke toets remappen naar wat je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Op 21 januari een Keychron K8 Pro TKL besteld, met RGB, Gateron Red Switches, ANSI layout, aluminium behuizing, via Keychron.com. Deze is gisteren, 7 februari binnengekomen.

Parallel had ik 95x Silent Black INK v2 Linear Switches besteld via MaxGaming.

Mijn doel was een degelijk mechanisch toetsenbord zonder al teveel herrie. Ik vind het eindresultaat geslaagd!

Waar ik zelf nog wel even aan moet wennen is dat de Silent Blacks duidelijk "zwaarder" aanvoelen dan andere switches. Nu ik de gegevens naast elkaar zet (Gateron Red zit op 45g, Silent Blacks op 60g) snap ik ook wel dat ik het verschil duidelijk voel. Niet per se te zwaar, vermoedelijk is het gewoon even wennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOaTk0MPWfe95ZnXqAqXJZizwKg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59jfxHAlUe6QLHnrFtkDaWFg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRMKQXodfCBKDrXaHtbfenuYWFA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYbTwexmxX87vcHcVBvBy5aK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Reinier

\o/

Zojuist de Keychron K5 SE (Gateron Brown, RGB, non-hot swappable) teruggestuurd. Eigenlijk is er weinig mis met het toetsenbord, best lekkere toetsaanslag, minder geluid dan de Cherry MX Brown switches op mijn Leopold, maar ik kon er niet mee overweg. Zal aan mijn lompe, grote handen ofzo liggen. Ik heb voldoende ruimte tussen de F-toetsen nodig en moet het blokje met Home/End/PgUp/etc. kunnen voelen. Dat lukte met die low profile toetsen dus niet. Grootste afknapper: de ABS keycaps. Ik vind ze echt viezig, plakkerig aanvoelen :D

Bouwkwaliteit, bluetooth-verbinding en RGB-leds: allemaal prima in orde. De ledjes hoefden van mij trouwens eigenlijk niet, maar dat is persoonlijk.

In plaats van de K5 heb ik vandaag een K10 Pro besteld. Ik zag hem in NL en DE nog nergens te koop, dus bij keychron.com gekocht. Het QMK/VIA-gebeuren boeit mij niet zoveel. PBT keycaps, hot swappable, full size... veel keus is er eigenlijk bij Keychron verder niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groesjenka
Deze week mijn Zuoya GMK67 ontvangen binnen twee weken verzendtijd.
Een 65% gasket keyboard met een volumeknop voor de lage prijs van 60 euro inclusief de verzendkosten.

Ik wilde een clacky keyboard naast mijn thocky KBD67/U4t's en daarvoor koos ik Akko lavender purple voor de switches (nog wel zelf gelubed).
Er hoefde niet veel aan het board te worden gemod want ik hoef geen thocky board. Alleen de stabs ingesmeerd en van die stickers onder de voetjes gezet als demping. De metalen stabs zelf waren kaarsrecht.

Zeer tevreden met dit goedkope keyboardje dat kwalitatief best wel zijn mannetje staat. Het voelt zelfs iets beter (strakker) dan mijn KBD67. Dat het drie verbindingsmogelijkheden heeft is een mooie pré.
Het heeft alleen geen VIA/QMK en de software heb ik er nog niet van kunnen vinden.
Dat is voor mij niet erg want ik merkte al dat ik die optie toch niet gebruik.
Nu nog met XDA keycaps die ik nog had liggen, binnenkort komen SA keycaps binnen en Akko cream blue switches. Moet dan alleen even kijken of die leuke clack er niet teniet mee wordt gedaan.
Al met al een leuke goedkope keyboard die goed in elkaar zit en mooi klinkt en aanvoelt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psb4sw5Bp2bHdIdEp6Wquxn-Qh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LjhZN9al8OCC8mfMVgmDUV3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peat-reputed
Nou, we zijn een week of 2 verder, en na een kleine proefsessie bij Informatique een eerste keyboard gekocht. Nu zit ik in een tunnel van mod-video's, keycaps en deskmats waar ik voorlopig niet uit ga komen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

@peat-reputed welkom aan boord... en sterkte! 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDSuVv7QSLokthymgDnImBotp5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFJWex1KXjC24nZvD8KIDxYT.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, die zijn binnen; een setje KTT Kang White (35g linears; de onderkant van de behuizing heeft een beetje zo'n glow-in-the-dark-kleurtje, maar ze glowen niet in the dark) en een setje "Holy Panda’s" (55g tactiles, als ik op de vorm van de behuizing en deze lijst af moet gaan, komen ze uit de Huano-fabriek).

Maar even in het bordje drukken en er wat mee pielen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
Ben benieuwd wat je van deze twee switches vind. De KTT Kang whites hou ik al een tijdje in de gaten maar ik heb de knoop nog niet doorgehakt omdat ik vrees dat ze wat te licht zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Ja, ze zijn zeker licht, daar had ik ze ook wel op uitgezocht. Verder heb ik geen ervaring met linears, dit was puur uitproberen. Ik zal er eens een paar dagen op kloppen, eerste gevoel is het okay, maar ik moet even zien of ik er ook mee kan werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esas3eXg165TmyBs-jjHS3XyFyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQEIUPruxIs5csw6ZacVNIQe.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een mooi ratjetoe, zo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darknessblade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:45
Even een huishoudelijke vraag voor de liefhebbers:

Hoe maken jullie je mechanische toetsenbord schoon? (dus welke stappen onderneem je dan?) Ik stel mij voor dat je hem eerst loskoppelt van de netstroom, maar wat dan?

Ondertussen kan ik delen dat ik een Logitech G815 in het vizier heb, zag al andere Tweakers die 'm ook hebben. Kan samenwerken met de muis via mijn Ghub. En zou een mooie stap zijn van mijn huidige G19 toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groesjenka
Ik doe het zo : Keycaps eraf en met een brede kwast (Aliexpress) het oppervlak waarop de switches liggen schoonborstelen. Eventueel keycaps in een bakje lauw water met afwasmiddel leggen en uitspoelen.
Keycaps dienen geheel droog te zijn eer je ze er weer op doet. Er blijft altijd wat vocht hangen in dat kruisje.

https://nl.aliexpress.com...gi51&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poesjuh
Niet, ik pak gewoon een ander.

Grappen terzijde. Geen eten en drinken op de muismat, dus schoonmaken is vooral luchtspuit voor stof en doekje erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Ik stel de vraag liever dan dat het mis gaat bij proberen. Stofzuigen bij een losgekoppeld toetsenbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
Groesjenka schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:38:
Ik doe het zo : Keycaps eraf en met een brede kwast (Aliexpress) het oppervlak waarop de switches liggen schoonborstelen. Eventueel keycaps in een bakje lauw water met afwasmiddel leggen en uitspoelen.
Keycaps dienen geheel droog te zijn eer je ze er weer op doet. Er blijft altijd wat vocht hangen in dat kruisje.

https://nl.aliexpress.com...gi51&gatewayAdapt=glo2nld
Goede tip, heb ik nu ook een toetsenbord schoonmaak borsteltje besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

Ik zie nu dat Keychron de Q12 heeft uitgebracht, voor mij als linkspoot is dit wel een leuke full-size optie zo:

https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Stroom eraf, zactjes op een kant op het bureau tikken om eventuele losse zooi eruit te krijgen, blazen. Eten en drinken hoort inderdaad niet in de buurt van een toetsenbord, dus het zal vooral stof en wat huidcellen en zo zijn. Als ik er eens caps vanaf heb, dan kan er wel een borsteltje langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:44:
Ik stel de vraag liever dan dat het mis gaat bij proberen. Stofzuigen bij een losgekoppeld toetsenbord?
In theorie is stofzuigen bij/in elektronica nooit een goed idee door de kans op het opbouwen van statische lading. In de praktijk is het toch echt wel prestatie om zo met een stofzuiger een toetsenbord te slopen. Maar goed, als je alternatieven hebt zoals een borstel of wat perslucht, dan zou ik daar toch eerder voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt voor al jullie reacties op mijn huishoudelijke vraag ;-) word zeer gewaardeerd! Ik heb dagen dat ik werk "en leef" achter mijn computer. Dan is het werken, gamen maar ook eten dus bij mij komt er wel eens wat tussen. Probeer dat uiteraard te minimaliseren.

Morgen of overmorgen krijg ik mijn G815. Heb de knoop doorgehakt en heb hem besteld. Dingen die ik spannend vind is of Ghub Logitech software hem herkend en verder wat ik vind van het geluid. Heb 1,5 jaar geleden een Corsair K75 gaming oid geprobeerd en daar was het een live concert door de grote metalen behuizing en bijna elke toets flink resoneerde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MetalSonic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDsZr5knPWZRrOclOH5gk3IUqPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luGXkN5VPEQUS5ofNTcAINnh.jpg?f=fotoalbum_large
Zojuist bezorg, eens kijken hoe die werkt.

Eerst eindruk is al positief in de zin van dat ik meteen heb gekeken of er sprake is van resonantie in de behuizing, dat is er niet. Zo eens kijken of Ghub hem herkend en daarna natuurlijk hoe het in de praktijk typt etc

Edit: shit, hij herkend mijn toetsenbord niet. Eens kijken of het lukt via de Logitech firmware update tool anders gaat hij terug. Was hier mentaal al op voorbereid dat dit kon gebeuren. (Dit typt heerlijk btw op het nieuwe toetsenbord)

Edit: Logitech Software opnieuw geinstalleerd, helaas ziet hij mijn toetsenbord nog steeds niet. Iemand nog tips anders moet ik hem terugsturen. Zou heel zuur zijn maar ik mis gewoon heel veel als ik niet via de Logitech Gaming software mijn toetsenbord kan instellen

zelfde probleem als een andere user
firedancer-88
2 april 2020
Product gekocht
Logitech G815 Lightsync RGB (GL Linear, Qwerty US)
G-Hub kan geen verbinding maken en toetsenbord is daardoor een veel te dure letterplank (zonder RGB)

Pluspunten
Mooi
Tikt lekker
Minpunten
G-Hub herkent hem niet
Eindoordeel
Score: 1
Per criterium

0 Lees de uitgebreide review en reacties
Te zien bij de reviews, en ik las op bol.com of coolblue ook al een ander waarvan er geen connectie kon worden gemaakt met Ghub.. Ondanks dat ik was voorbereid hierop voelt het toch heel zuur.

Edit: ingepakt in de doos, en al aangemeld voor het retour proces. Mijn stokoude G19 herkende de nieuw geinstalleerde Ghub uiteraard wel meteen. Als ik het geld terug heb ga ik het denk ik nog eens proberen maar dan bij een andere webshop. Ik zie namelijk veel potentie in de G815

EDIT: deze post is gedeeltelijk onjuist, ik ging er vanuit dat Ghub = Gaming software is niet zo. Het lijkt te werken dus ik test dit product.

[ Voor 58% gewijzigd door MetalSonic op 15-02-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

MetalSonic schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
Edit: ingepakt in de doos, en al aangemeld voor het retour proces. Mijn stokoude G19 herkende de nieuw geinstalleerde Ghub uiteraard wel meteen. Als ik het geld terug heb ga ik het denk ik nog eens proberen maar dan bij een andere webshop. Ik zie namelijk veel potentie in de G815
Gewoon genieten van het toetsenbord zoals hij is, al zou ik persoonlijk nooit meer iets van Logitech kopen.. En al helemaal niet hun crappy software installeren..

https://www.reddit.com/r/..._piece_of_bloatware_ever/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
ricjuh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Gewoon genieten van het toetsenbord zoals hij is, al zou ik persoonlijk nooit meer iets van Logitech kopen.. En al helemaal niet hun crappy software installeren..

IDD ik had een oude gaming muis die eerst wel alles van macro's ondersteunde, maar na een G-hub update is deze functie ge-nerfed.

Zolang je hun software niet gebruik zijn de producten vrij redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalSonic schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
[Afbeelding]
Zojuist bezorg, eens kijken hoe die werkt.

Eerst eindruk is al positief in de zin van dat ik meteen heb gekeken of er sprake is van resonantie in de behuizing, dat is er niet. Zo eens kijken of Ghub hem herkend en daarna natuurlijk hoe het in de praktijk typt etc

Edit: shit, hij herkend mijn toetsenbord niet. Eens kijken of het lukt via de Logitech firmware update tool anders gaat hij terug. Was hier mentaal al op voorbereid dat dit kon gebeuren. (Dit typt heerlijk btw op het nieuwe toetsenbord)

Edit: Logitech Software opnieuw geinstalleerd, helaas ziet hij mijn toetsenbord nog steeds niet. Iemand nog tips anders moet ik hem terugsturen. Zou heel zuur zijn maar ik mis gewoon heel veel als ik niet via de Logitech Gaming software mijn toetsenbord kan instellen

zelfde probleem als een andere user

[...]

Te zien bij de reviews, en ik las op bol.com of coolblue ook al een ander waarvan er geen connectie kon worden gemaakt met Ghub.. Ondanks dat ik was voorbereid hierop voelt het toch heel zuur.

Ik zou er niet rouwig om zijn, al teveel Logitech bordjes gezien die nét na de garantieperiode last kregen van dubbele aanslagen :X
Schijnt wel minder te zijn sinds ze van Omron switches zijn afgestapt maar dan nog is de support op zoiets gewoon niet aanwezig bij Logitech.
ricjuh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Zó erg is het nou toch ook weer niet :?

Ik vind het enorm meevallen naast bv. Razer's Synapse met verplicht account, cloud ellende en 37updates per week :X

Laat ik vooropstellen dat ik geen Logitech fan ben met een G810 en G935 die beide nét na de wettelijke garantietermijn kuren kregen en waarbij Logitech gewoon zei "Jammer joh".
Juist de software en de muizen vind ik eigenlijk wel OK :?

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 15-02-2023 13:42 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
Okay vergissing van mijn kant. Ik was in de veronderstelling dat Logitech Gaming Software = Logitech Ghub. Dat is niet zo. Ik heb nu ook Ghub geïnstalleerd, en tada die zit mijn toetsenbord wel. Komende dagen lekker dit toetsenbord testen en dan zie ik wel of ik hem houd of het retour proces doorzet.

Ofwel, Logitech Gaming software herkend dit toetsenbord niet. Maar Logitech Ghub herkend het wel.

Mijn Ghub ziet mijn G19 toetsenbord btw niet. Maarja die is straks als het goed is toch overbodig.
--

@sapphire
Ik maak al heel veel jaren met veel plezier gebruik van de Logitech G502 muis. Als die kapot gaat koop ik een nieuwe vergelijkbare Logitech muis. Misschien dan wel ééntje die draadloos is.

Wat heerlijk dat dit nieuwe toetsenbord veel minder ruimte in beslag neemt dan mijn G19. Klokje iets boven het toetsenbord ga ik wel een beetje missen natuurlijk maar dat zal wennen.

Eerste impressie op basis van nog geen half uur typen in verschillende omgevingen
1) lekker stil
2) detectie aanslagen gaat heerlijk
3) verlichting is leuk
4) veel compacter formaat, heb ineens weer meer ruimte op mijn bureau, dit toetsenbord heeft nauwelijks overbodige plastic omhulsel etc

[ Voor 67% gewijzigd door MetalSonic op 15-02-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:48:
Okay vergissing van mijn kant. Ik was in de veronderstelling dat Logitech Gaming Software = Logitech Ghub. Dat is niet zo. Ik heb nu ook Ghub geïnstalleerd, en tada die zit mijn toetsenbord wel. Komende dagen lekker dit toetsenbord testen en dan zie ik wel of ik hem houd of het retour proces doorzet.

Ofwel, Logitech Gaming software herkend dit toetsenbord niet. Maar Logitech Ghub herkend het wel.

Mijn Ghub ziet mijn G19 toetsenbord btw niet. Maarja die is straks als het goed is toch overbodig.
--

@sapphire
Ik maak al heel veel jaren met veel plezier gebruik van de Logitech G502 muis. Als die kapot gaat koop ik een nieuwe vergelijkbare Logitech muis. Misschien dan wel ééntje die draadloos is.

Wat heerlijk dat dit nieuwe toetsenbord veel minder ruimte in beslag neemt dan mijn G19. Klokje iets boven het toetsenbord ga ik wel een beetje missen natuurlijk maar dat zal wennen.

Eerste impressie op basis van nog geen half uur typen in verschillende omgevingen
1) lekker stil
2) detectie aanslagen gaat heerlijk
3) verlichting is leuk
4) veel compacter formaat, heb ineens weer meer ruimte op mijn bureau, dit toetsenbord heeft nauwelijks overbodige plastic omhulsel etc
Muizen hoor je me niet over klagen, hier een G403 en G603 gehad en perfect werkend doorverkocht. Nu nog een G305 en een MX 3S :)
Zelfs nog een MX518 werkend hier :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

sapphire schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:32:

Ik vind het enorm meevallen naast bv. Razer's Synapse met verplicht account, cloud ellende en 37updates per week :X
Ik heb de Razer Viper Ultimate, maar maak geen gebruik van Synapse. Heb zelfs die Razer prompt disabled wanneer Windows denkt dat je muis opnieuw aansluit..

https://github.com/ChrisTitusTech/block-razer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zweer echt bij de g502, vond de lightspeed wel wat teleurstellende switches hebben, maar goed, die heb ik vervangen.

Het verschil tussen de 2 stukjes Logitech software is dat de een niet meer wordt bijgewerkt en de ander wel nog alle nieuwe producten toegevoegd krijgt.

Ik heb heel vaak gehad dat het programma in een soort bootloop kwam bij het opstarten, waardoor alle functionaliteiten niet werkten. Uiteindelijk maar zelf met een batchfile ingesteld dat de 3 onderdelen van het programma in de juiste volgorde opstartte bij m'n vorige Windows install.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CrashOverDrive
sapphire schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Muizen hoor je me niet over klagen, hier een G403 en G603 gehad en perfect werkend doorverkocht. Nu nog een G305 en een MX 3S :)
Zelfs nog een MX518 werkend hier :)
Hun muizen zijn prima idd * zwaait met een MX518 en nog 2 "reserve" ,
zag dat productie alweer gestopt was . Alleen blijven ze om een of andere reden nog steeds vasthouden aan die ISO layout met de L vormige enter. Grootste reden om weg te blijven van Logitech imo.

En om toch nog een beetje ontopic te blijven.

Ik heb sinds maandag een nieuwe aanwinst in elkaar zitten O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zz-_pUdYX7c-bJPqRMTQplnKQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7oSmKV8tYp0ufsIxUFxTXluj.jpg?f=user_large

Mode Sonnet:
- Alu plate
- Plate Foam
- Durock v2 stabs
- C³Equalz X TKC Dragon Fruit Switches
- Krytox 105 voor de switch veertjes en Krytox 205 voor de stabs.
- KDS Solarized Dark keycaps (reverse dye sub PBT)

De keycaps zijn wel een beetje een stofmagneet, foto is na een paar dagen gebruik. Misschien dat ik ze nog verwissel voor een setje PBTfans Twist (doubleshot pbt). Hij tikt en klinkt wel erg fijn O+ Geluid van de dragon fruits is op kantoor ook nog goed te doen, tot nu toe geen klachten van collega's. Mijn cherry blue's moesten een tijd geleden na 1 dag wel weer mee naar huis. :+

[ Voor 51% gewijzigd door CrashOverDrive op 15-02-2023 20:32 . Reden: Tobo tax ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
Mijn vrouw heeft sinds afgelopen zomer een "Varmilo' keyboard Nu functioneert de ctrl knop opeens als de caps-lock en vice versa. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricjuh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb de Razer Viper Ultimate, maar maak geen gebruik van Synapse. Heb zelfs die Razer prompt disabled wanneer Windows denkt dat je muis opnieuw aansluit..

https://github.com/ChrisTitusTech/block-razer
Tja die Logi-meuk kun je ook gewoon uitzetten natuurlijk :p

Dan nog steeds wint Razer het qua verschrikkelijk want bij Logitech heb je geen extra software nodig om een prompt te stoppen :p
CrashOverDrive schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:06:
[...]

zag dat productie alweer gestopt was . Alleen blijven ze om een of andere reden nog steeds vasthouden aan die ISO layout met de L vormige enter. Grootste reden om weg te blijven van Logitech imo.
Ik heb het over de 2005 versie ;)

[Afbeelding]

Mode Sonnet:
- Alu plate
- Plate Foam
- Durock v2 stabs

De keycaps zijn wel een beetje een stofmagneet, foto is na een paar dagen gebruik. Misschien dat ik ze nog verwissel voor een setje PBTfans Twist (doubleshot pbt). Hij tikt en klinkt wel erg fijn O+ Geluid van de dragon fruits is op kantoor ook nog goed te doen, tot nu toe geen klachten van collega's. Mijn cherry blue's moesten een tijd geleden na 1 dag wel weer mee naar huis. :+
:9~

Een ander *ding* Ik kreeg vandaag melding van de Q1/Q1 Pro 'Acoustic Upgrade Kit' aKa foam. Opzich redelijk geprijsd met $10 al zit je nog aan die belachelijke verzendkosten vast maar ben ik de enige die dit puur geldgraaierij vind? Sorry maar de Q-x is al belachelijk ping-ig stock dat ik vind dat er op z'n minst fatsoenlijk bottom foam bij had moeten zitten.
Ik vind dit eigenlijk wel gewoon uitmelken to the max :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
CrashOverDrive schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:06:
[...]

[Afbeelding]

Mode Sonnet:
- Alu plate
- Plate Foam
- Durock v2 stabs

Mooi man, heb zelf de Envoy in bestelling maar zie mezelf ook nog wel een Sonnet bestellen als ze weer alle combo's in voorraad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brieto schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:20:
Mijn vrouw heeft sinds afgelopen zomer een "Varmilo' keyboard Nu functioneert de ctrl knop opeens als de caps-lock en vice versa. Iemand enig idee?
Zover ik weet is dat geen qmk. Misschien dat het aan de drivers ligt. Die zou je eens kunnen verwijderen.

Die losse foam kit is inderdaad wel een beetje flauw ja. Dat had echt wel meegeleverd moeten kunnen worden. Maar echt uitmelken zou ik het niet willen noemen gezien de prijs. Alleen wel fijn die bijkomende verzendkosten ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
MatthijsBoog schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Zover ik weet is dat geen qmk. Misschien dat het aan de drivers ligt. Die zou je eens kunnen verwijderen.
Blijkbaar is het mogelijk de FN + een key voor 3 seconden in te drukken en dan wisselt hij keys om :?
Ze had dus op die manier de capslock en de ctrl knop geswitched

[ Voor 8% gewijzigd door Brieto op 15-02-2023 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat is wel redelijk bewust denk ik. Capslock als ctrl inzetten is een dusdanig ding dat er ctrl mods bij keycapsets zitten voor op de plek van de capslock. Het komt van de HHKB layout.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Mijn 3 maanden oude Ducky One 3 Matcha keyboard (fullsize)(MX Silent) registreert soms vooral de klinkers dubbel en ook wel eens de medeklinkers. Ik heb zelfs al de firmware geupdate, maar dit heeft ook niet geholpen. Tijdens het typen van dit bericht gebeurt het heel toevallig niet, maar als ik een mail aan het typen ben of een andere document meermaals. Tijdens het gamen merk ik dat soms mijn shift button spontaan loslaat.

Mensen nog tips om dit te fixen, of is dit gewoon een defect keyboard?

[ Voor 3% gewijzigd door Terrie op 16-02-2023 09:54 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Ik zou denken aan een switch met issues (te vervangen) of een breuk in één of meer baantjes van de pcb (wordt lastiger).

Is het consistent bij bepaalde switches?

Hoe dan ook, bord van drie maanden = garantiedingetje, medunkt.

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 15:49
Ik moest een nieuw toetsenbord hebben dus ben geupgrade naar een Razer BlackWidow V3 Pro (Razer Green Switches) en heb met meerdere keys last van dubbele input. Als ik bijvoorbeeld op de 1 klik dan komt er 2 of meerdere keren een 111 te staan.

Software update van Razer website gedownload en heeft het probleem helaas niet verholpen. Zijn er toevallig andere met dit toetsenbord die dit probleem ervaren?

Het is namelijk irritant bij het inlog scherm als je een wachtwoord invoert en er komen meerdere karakters te staan. Terwijl je maar 1 keer op de toets klikt.

EDIT: Ik gebruik het toetsenbord bedraad en niet via Bluetooth of de wireless dongle die erbij zit.

[ Voor 24% gewijzigd door MustacheNick op 16-02-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MustacheNick kijk vooral eens even de post van @dnzm, ik vermoed dat jouw probleem ook een van de genoemde mogelijkheden is.

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 15:49
MatthijsBoog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:34:
@MustacheNick kijk vooral eens even de post van @dnzm, ik vermoed dat jouw probleem ook een van de genoemde mogelijkheden is.
Thanks! Zag toevallig de reactie nadat ik mijn bericht gepost had. Ik ga even contact opnemen met de leverancier voor een eventueel retour.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Reinier

\o/

Keychron K10 Pro plus extra setje PBT keycaps :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aVsSy7OU7A_oZhRV46Urvsh5qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkNbbWRpVmLBEL3QZxQo851H.jpg?f=fotoalbum_large

Anoniem: 1849202

Heeft iemand een idee of er mechanische toetsenborden zijn met de extra toetsen aan de linkerzijde (G1-G6) op Corsair en M1-M5 op Razer toetsenbord maar dan niet van de typische gaming-merken Corsair, Logitech of Razer?

De toetsen aan de zijkant gebruik ik om o.a. van virtueel desktop te wisselen via ingestelde macro's, maar merk bij mijn huidige Corsair toetsenbord (K95 Platinum) dat keys soms haperen, de spatiebalk niet geweldig werkt/krakkemikkig is en de ICUE software een scala aan problemen heeft. Heel sporadisch als ik een wollige trui aan heb en de zijkant van een toets aanraak krijg ik een statische schok :S omdat er ruimte onder de caps zit, daarnaast is dit ook gevoelig voor vuil en haren (katten).

Een aantal issues van de ICUE software:
- Apparaten worden op willekeurige momenten niet herkend, moet daarbij mijn toetsenbord en/of muis fysiek ontkoppelen voordat deze herkend worden en de profiles weer functioneel zijn.
- Bij installatie van een ICUE update valt mijn geluid volledig weg (Focusrite Scarlet audio-interface), moet deze via Services Audio service opnieuw starten voordat deze terugkomt.
- Bloated/trage interface
- Phoning home (constant verbinding maken met servers), dit weliswaar met firewall software geblokkeerd maar niet echt een fan hiervan.

De enige toetsenbord die een beetje in de buurt komt is de Mountain Everest, maar dan wel gecombineerd met de Macropad i.p.v. dat dit vast op het toetsenbord zit.
https://mountainggshop.com/products/macropad

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
dnzm schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:25:
Ik zou denken aan een switch met issues (te vervangen) of een breuk in één of meer baantjes van de pcb (wordt lastiger).

Is het consistent bij bepaalde switches?

Hoe dan ook, bord van drie maanden = garantiedingetje, medunkt.
Nee, maakt niet uit welke keys. Ik zag op Alternate ook al een review voorbij komen met hetzelfde probleem. het is ook iets wat niet altijd voorkomt, maar soms..

Ik heb een garantiemelding bij Alternate gedaan, ik ben alleen bang dat ze misschien niks gaan vinden omdat ze hem niet grondig genoeg gaan testen..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 15:40

Szwoar

En door

Anoniem: 1849202 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:16:
Heeft iemand een idee of er mechanische toetsenborden zijn met de extra toetsen aan de linkerzijde (G1-G6) op Corsair en M1-M5 op Razer toetsenbord maar dan niet van de typische gaming-merken Corsair, Logitech of Razer?

De toetsen aan de zijkant gebruik ik om o.a. van virtueel desktop te wisselen via ingestelde macro's, maar merk bij mijn huidige Corsair toetsenbord (K95 Platinum) dat keys soms haperen, de spatiebalk niet geweldig werkt/krakkemikkig is en de ICUE software een scala aan problemen heeft. Heel sporadisch als ik een wollige trui aan heb en de zijkant van een toets aanraak krijg ik een statische schok :S omdat er ruimte onder de caps zit, daarnaast is dit ook gevoelig voor vuil en haren (katten).

Een aantal issues van de ICUE software:
- Apparaten worden op willekeurige momenten niet herkend, moet daarbij mijn toetsenbord en/of muis fysiek ontkoppelen voordat deze herkend worden en de profiles weer functioneel zijn.
- Bij installatie van een ICUE update valt mijn geluid volledig weg (Focusrite Scarlet audio-interface), moet deze via Services Audio service opnieuw starten voordat deze terugkomt.
- Bloated/trage interface
- Phoning home (constant verbinding maken met servers), dit weliswaar met firewall software geblokkeerd maar niet echt een fan hiervan.

De enige toetsenbord die een beetje in de buurt komt is de Mountain Everest, maar dan wel gecombineerd met de Macropad i.p.v. dat dit vast op het toetsenbord zit.
https://mountainggshop.com/products/macropad
Wil je echt een fullsize toetsenbord + een rij macrokeys zoals omschreven? Als je namelijk een toetsenbord met QMK/VIA support (open-source software voor gemakkelijk programmeren van toetsen) of iets vergelijkbaars kiest, kun je zelf gemakkelijk de functie van elke toets toewijzen. Ook kun je dan lagen instellen en met FN + cijfertoetsen bijvoorbeeld gemakkelijk macrotoetsen toewijzen voor je virtuele desktops. Een oplossing als deze zou betekenen dat je ook naar "standaard" toetsenborden kan kijken, wat je zoektocht een stuk simpeler houdt.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Een willekeurig qmk/via toetsenbord lijkt mij inderdaad de makkelijkste oplossing. Dan zijn er wel wat aanvullende vragen, welke layout? (denk aan wel/geen numpad, wel/geen f-toetsen) En wat voor budget?

Eventueel zou je ook gewoon een losse qmk/via macropad kunnen kopen of maken, dan maakt het verder niet uit wat voor layout het toetsenbord heeft.

Anoniem: 1849202

Szwoar schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Wil je echt een fullsize toetsenbord + een rij macrokeys zoals omschreven? Als je namelijk een toetsenbord met QMK/VIA support (open-source software voor gemakkelijk programmeren van toetsen) of iets vergelijkbaars kiest, kun je zelf gemakkelijk de functie van elke toets toewijzen. Ook kun je dan lagen instellen en met FN + cijfertoetsen bijvoorbeeld gemakkelijk macrotoetsen toewijzen voor je virtuele desktops. Een oplossing als deze zou betekenen dat je ook naar "standaard" toetsenborden kan kijken, wat je zoektocht een stuk simpeler houdt.
Full-size of e.v.t. zonder numpad. Denk dat het qua maat wel fijner is om een full-size toetsenbord te hebben. Het lastige is dus dat ik gewend ben om het aan de linkerzijde te hebben, e.v.t. valt het via macro's/keybinds ook wel op numpad te doen via ICUE of QMK/VIA, omdat remappen van ESC / TAB e.d. wat je op een regulier layout toetsenbord hebt niet echt een optie is.

Daarnaast kan ik mijn muis vasthouden met mijn rechterhand als ik van desktop switch als het aan de linkerzijde zit, i.p.v. een awkward beweging te maken richting numpad en dan terug naar muis als deze aan de rechterzijde zit.

Anderzijds is het ook fijn om een enkele rij aan de linkerkant te hebben dan bijvoorbeeld numpad aan de linkerzijde.

'Ik weet dat er weinig tot geen keus is m.b.t. mijn vraag maar ben er ook niet geheel in thuis in de mechanische keyboards. Denk dat het al gauw richting een custom built keyboard gaat i.p.v. dat je deze kant-en-klaar kan aanschaffen.
MatthijsBoog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:43:
Een willekeurig qmk/via toetsenbord lijkt mij inderdaad de makkelijkste oplossing. Dan zijn er wel wat aanvullende vragen, welke layout? (denk aan wel/geen numpad, wel/geen f-toetsen) En wat voor budget?

Eventueel zou je ook gewoon een losse qmk/via macropad kunnen kopen of maken, dan maakt het verder niet uit wat voor layout het toetsenbord heeft.
De F-toetsen zijn de toetsen die ik graag zou hebben, een enkele rij aan de linkerzijde omdat ik dan mijn muis in de hand kan houden zoals hierboven beschreven. De nadelen van een macropad is dat deze vaak los zit, hierdoor verschuift en je daardoor niet 'blind' een toets in kan drukken. Plus dat deze een extra USB-poort in gebruik neemt.

Soms gebruik ik die toetsen midden in een spel om snel heen en weer te switchen als ik bijvoorbeeld snel iets op wowhead (World of Warcraft) opzoek terwijl ik automatisch mijn character laat lopen en dan snel terug voordat ik ergens te pletter val o.i.d.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 16-02-2023 22:07 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 157 Laatste