Ja top, de vraag is alleen wat je zou willen qua switches. Ik kom van merkloze blue switches af (clicky), en heb voor brown gateron mechanical gekozen, ik ben er blij mee maar het knaagt natuurlijk of ik niet weer blue had moeten nemen.Card Nox schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:26:
@prein2 & @TimmyUt, hoe bevallen de Keychon K5 (SE) toetsenborden jullie? Overweeg hem zelf ook te bestellen.
Wil graag een low profile, full size en dan wordt de keuze al snel vrij klein, andere opties zijn de Logitech Mechanical, Logitech G815 en Das Keyboard 4 Professional.
Verder voelt het toetsenbord vrij luxe aan, ik heb ook rgb en hot swappable. RGB is niet echt een must; ik zou denk ik volgende keer voor gewoon wit gaan. Maar hot swappable is dat wel; mocht ik iets anders willen of er gaat iets kapot dan kan ik daar nog iets mee.
Ik wilde voor de Keychron K5 SE gaan (want die zijn hot swappable just in case) en dan de brown mechanical switches (want die zijn hier in NL op voorraad) met witte ledjes. Hoef geen kleurtjes en had gelezen dat het wit van de niet RGB 'mooier' wit is.
Fullsize US ANSI
Wil je met of zonder numpad?
Met numpad, voor werk
Wil je backlight?
RGB mag, of gewoon wit. Is maar dat het goed zichtbaar is in de avond/'s nachts.
Welke switch prefereer je?
Al eens blauwe getest, typte leuk, wel wat lawaai erbij. Dus dacht ik aan bruine Gateron switches (prijs beslissing, beter merk mag ook).
Rode zouden ook gaan denk ik, maar die geven wel iets minder feedback heb ik de indruk? (staan op een G915 denk ik)
Wat je is je budget?
Liefst max 150 EUR, maar als het echt mijn ding is, mag het wel ietsje meer zijn.
Wil je macro toetsen?
Aparte instelbare toetsen hoeven niet, maar multimedia toetsen zijn wel makkelijk. play/pause, volume up down,.. de basics.
Doel van het keyboard?
Thuisgebruik. Beetje gaming, home office gebruik (financieel, dus numpad is belangrijk) en programmeren als hobby/avondschool.
Wat weet je al?
Dat de niet-verlichte toetsen op Logitech G915 's avonds niet goed zichtbaar zijn.
Een draadloos toetsenbord handig is, maar met draad gaat ook.
Dat ik wel een leuke kleurstelling van keycaps wil hebben, maar weinig weet heb waar de goeie site's zijn.
Dat ik eventueel wel zelf een toetsenbord in elkaar wil steken (hot swappable kit + switches + keycaps - niet zelf alles gaan solderen) als dit mij een leuker keyboard kan bezorgen tegen een goede prijs.
Zag bvb een Fuegobird K3 die wel goedkoop was, maar heb geen idee van de kwaliteit en is geen 100%, dus heb geen idee of ik kan wennen aan het typen op dit formaat - ben namelijk enkel full size membraan keyboards gewoon. Op het werk de Dell KB216 bvb.
Verder zag ik vele coole keyboards van Ducky. of de Varmilo VA108M Moonlight, de Keychron K10 staat ook op de lijst. De Akko Black&Cyan 3108 Plus lijkt mij ook wel cool. Wel geen licht in dat keyb voor zover ik kon zien, maar er zou wel plaats voorbehouden zijn.. Waar ik dan geen ervaring mee heb of zoiets relatief makkelijk te installeren zou zijn, indien nodig.
Ik heb al wel wat bekeken, maar soms is het mij onduidelijk waarom sommige keyboards ineens zo duur zijn. Keychron Q6 bvb.
Wat ik leuk vond in de zoektocht was bvb WASD keyboards, omdat je daar ineens wat zaken kan customizen. Zo enkele keycaps in een andere kleur fleurt de boel wel op.
Overige eisen
Eerder andere vragen, wanneer gebruiken jullie een wrist rest? Want bij de low profile keyboard zal dit niet nodig zijn, maar deze lijken mij dan niet hot swappable / duur te zijn. 'Normal' profile mech keyboards zijn dan typisch wat hoger, maar lees hier en daar wel iets over pijn aan de polsen. (geen zin in een ergo keyboard btw)
Klopt het als ik zeg dat je minder typen switches, alsook keycaps kan vinden voor dit keyboard? Om achteraf wat te customizen.Card Nox schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:58:
@TimmyUt, thanks voor je feedback, fijn om te lezen dat hij goed bevalt. Ik typ zelf nog op een 15jaar oud Logitech bordje (wat eigenlijk nog altijd erg goed bevalt)...
Ik wilde voor de Keychron K5 SE gaan (want die zijn hot swappable just in case) en dan de brown mechanical switches (want die zijn hier in NL op voorraad) met witte ledjes. Hoef geen kleurtjes en had gelezen dat het wit van de niet RGB 'mooier' wit is.
Dit in vergelijk met een normal profile keyboard.
Meet even je huidige toetsenbord op in de hoogte, dan heb je een gevoel wat wel en wat niet kan. Ik kies extra voor een low profile omdat ik geen pols steun wil gaan gebruiken en ik een standaard mech toetsenbord dan ook te hoog vind.
Wil nog steeds een Sonnet hebben, maar door de shipping en importbelasting wordt het me toch net even te duur.
Interessant!superbok schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:41:
Na het grote succes van de Mode SixtyFive en Sonnet, komt er weer een nieuwe 65% lay-out met een nieuw mount systeem, de Envoy. Prijs start op $189 wat wel m’n interesse wekt. Je mount het op soort van blokje dat 3D geprint is en je hebt de keuze uit twee verschillende hardheden. Verder vindt je de gebruikelijke Mode custom dingen terug met een backpiece en gewicht. Ben erg benieuwd naar ervaringen van streamers die ze gaan ontvangen komende weken. Preorder start einde van de maand en in de zomer zou je ze kunnen ontvangen. Mode kennende zal dat lukken en misschien zelfs eerder. Misschien iets leuk voor de mensen die de SixtyFive hebben gemist.
@MatthijsBoog laatst ook serieus een Sonnet overwogen, niet mijn indeling maar wel een erg mooi bord en klinkt ook lekker!
Aangezien ik nog geen hands-on ervaring heb met mechanische toetsenborden, lijken de epo borden dan geen piste die ik moet bewandelen :-)MatthijsBoog schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:53:
Ik heb een epo680, was even een klus om daar qmk op te zetten, is namelijk niet openbaar te vinden, maar verder best een leuk bordje voor het geld. Natuurlijk niet te vergelijken met iets als een qk65, maar ook geen ramp. Het is duidelijk te zien dat er geld is bespaard, de foam is bijvoorbeeld heel goedkoop, de afwerking is niet perfect en het meest jammerlijke, geen support voor pcb-mount stabs. Eigenlijk is het zo goed als alleen maar interessant als je maximale rgb wilt, wat dan ook precies is wat ik heb gedaan. Anders zou ik toch net iets duurder gaan voor een beter bord of echt maximaal geld besparen. Inclusief een speciaal standje zonnebril. Anders krijg ik er oprecht hoofdpijn van.
Ben wel op zoek naar een full size (104<=), maar eerder naar een DIY kit, omdat ik dan gelijk er iets leuks van kan maken.
Lees ook niets over ervaringen bij deze aanbieder, dus lijkt nogal 'louch'.
https://goblintechkeys.co...rd?variant=42365125623960
€ 72,39 | 2.4G BT5.0 Type-C 108 87 Rgb Macro Mechanische Toetsenbord Kits Hot Swap Pcb Magnetische Abs Case Legering plaat 3000hAm Banaan Stabilisator
https://a.aliexpress.com/_EwG5g9V
Let wel op de northfacing leds wat interferentie kan opleveren met bv Cherry profile keycsps
Had deze ook al gevonden. Echter staat er wel 3000mAh als batterij, terwijl die in realiteit maar 300mAh zou zijn. (Zie je op één van de foto's en staat in de reviews)sapphire schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:41:
@Geforce660 Dichter bij huis niet maar wellicht makkelijker wel en goedkoper:
€ 72,39 | 2.4G BT5.0 Type-C 108 87 Rgb Macro Mechanische Toetsenbord Kits Hot Swap Pcb Magnetische Abs Case Legering plaat 3000hAm Banaan Stabilisator
https://a.aliexpress.com/_EwG5g9V
Let wel op de northfacing leds wat interferentie kan opleveren met bv Cherry profile keycsps
Software zou ook wat moeilijker zijn om zaken aan te passen.
Full size & 2.4Ghz borden gaan precies niet goed samen op de markt (buiten de G915). Zijn er andere borden (evt wired dan) die je nog kent die full size zijn en van 'goede' kwaliteit? (Prijs, kwaliteit gezien dan)
Heb zo deze wel al gevonden, maar is dan weer met een vaste kabel 🙄 https://tweakers.net/pric...board-bare/specificaties/
En zo is er altijd wel iets 😅
Dan heb je het over de wired opties, toch? Zoals de K10 en K5? (Al hebben ze wel BT, maar geen 2.4Ghz verbinding)
In welke mate is het nuttig om 'programmable firmware' te hebben? Zoals de Keychron Q6 bvb? Is wel ineens een prijscategorie omhoog.
De combi is gewoon een lastige, veel enthousiast borden zijn er niet in 100%, meeste mensen die 100% willen zijn vaak weer niet zó enthousiast dat ze hot-swappable interessant vinden en 108 toetsen+ledjes draadloos is recept voor een matige accuduur.
Programmable firmware is bij 100% handig voor je multimediaknoppen of macro’s buiten dat heb je alles toch al
Zou bijna zeggen overweeg anders bv 65% en een losse numpad?
[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 07-01-2023 09:51 ]
Die V6 valt goed mee van prijs of zie ik het fout? What's the catch?
Edit: Hmm. 65% + numpad combo moet ik toch even over denken. Iets over aard van het beestje en oude honden en nieuwe trucjes. (Al ben ik maar vanvoor in de 30 😅)
[ Voor 24% gewijzigd door Geforce660 op 07-01-2023 10:29 ]
Ik ben zelf van 100% naar 65% gegaan, toen een 96% gekocht om uiteindelijk te settelen met een numpad en afwisselend 75% of 65% ernaast. Ik vind dat echt de beste optie. Dan ook nog specifiek numpad links, maar dat is persoonlijk.
Opzich is er geen catch, Keychron produceert voor de massa en bezuinigd op strategische punten. Vanuit ‘enthousiast’ oogpunt vind ik daarom bij Keychron veel dingen nét niet maar vanuit ‘normale’ mensen gezien is er niets mis mee en kunnen ze de borden redelijk scherp geprijsd aanbieden.Geforce660 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:27:
@sapphire Dat had ik al door vanuit mijn zoektocht. Dan zal ik voor een wired moeten gaan, want ik denk niet dat een kleiner formaat keyboard goed zal zijn voor de productiviteit 🙃
Die V6 valt goed mee van prijs of zie ik het fout? What's the catch?
Edit: Hmm. 65% + numpad combo moet ik toch even over denken. Iets over aard van het beestje en oude honden en nieuwe trucjes. (Al ben ik maar vanvoor in de 30 😅)
Zo heeft mijn zwager een K10 en ik moet eerlijk zeggen dat die me serieus meeviel. Stabs waren best netjes en bord typt en klinkt stukken beter dan menig Bij de MM liggend ‘gamebord’ en Keychron’s eigen C-lijn.
De V serie’s catch is dat het een kunststof behuizing is tov. De alu Q-serie en niet het meest spectaculaire/innovatieve design maar er is opzich niets mis mee
@MatthijsBoog Grappig en inderdaad heel persoonlijk, zelf van 100% naar 65% gegaan en slechts bij 1 ding mis ik het en dat is voertuigen besturen in GTA V
Verder op de F-row na bijna niets onder een layer zitten.
Zag van de week overigens een 75/65% Wind X met southpaw nog wat toetsen. Dat zou we gaaf zijn, feitelijk een 65% met wat macro toetsen links. Kan de macro pad weg op werk.
Heb je perse 2.4Ghz nodig? Epomaker heeft die.Geforce660 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:47:
[...]
Dan heb je het over de wired opties, toch? Zoals de K10 en K5? (Al hebben ze wel BT, maar geen 2.4Ghz verbinding)
In welke mate is het nuttig om 'programmable firmware' te hebben? Zoals de Keychron Q6 bvb? Is wel ineens een prijscategorie omhoog.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Bovendien is dit toetsenbord aan het overlijden, bepaalde toetsaanslagen worden regelmatig dubbel geregistreerd. Zelfs nadat ik het toetsenbord compleet gereinigd heb.
Welke lay-out wil je?
ANSI of ISO, maakt me niet zoveel uit. Wel QWERTY
Na wat reviews gezien te hebben lijkt mij de TKL layout wel wat, dus zonder numpad.
Wil je backlight?
Ja, idealiter RGB.
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Zo stil mogelijk! Ik heb filmpjes gezien van Aliaz Silent Switches, Zilent V2, etc. Dat beviel mij heel goed. De MX Silent is lineair en de Browns zijn tactile, zelf denk ik dat de meeste silent switches lineair zijn. Is helemaal prima.
Wat je is je budget?
+/- € 150 - 175
Wil je macro toetsen?
Nee niet per se.
Doel van het keyboard?
Typen en gamen (WASD)
Wat weet je al?
Ik heb op het werk een Ducky One met Cherry MX Brown switches. Typt prima, maar maakt wel teveel herrie voor thuis. Daarnaast dus ervaring met de Cherry MX Silents. Het mag voor mij nog wel een stuk stiller...
Ik sta open om het e.e.a. zelf te doen, dus bv. een keyboard kopen met hot swappable keyswitches en dergelijke, en dan de switches te vervangen door silent varianten. Zelf luben is denk ik een stap te ver voor mij, dus pre-lubed zou fantastisch zijn. Maar niet per se noodzakelijk.
Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen in deze zoektocht. Mechanische toetsenborden zijn niet nieuw voor mi, wel de hele scene eromheen
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Niet per se. Wired gaat ook. Op zich ben ik niet zo'n voorstander van het BT gebeuren, omwille van ervaringen die ik online heb gelezen ivm slechte connecties en omdat het trager is.Tylen schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:21:
[...]
Heb je perse 2.4Ghz nodig? Epomaker heeft die.
Zag dit zelf met een test van de G915, waarbij de BT verbinding toch enkele keren wat raar deed, tov de 2.4Ghz verbinding die hetzelfde resultaat gaf als wired.
Begrijp ik goed dat je dan weinig voorkeur hebt voor tactile of linear en dat een van de twee goed zou zijn?Wasp schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Zo stil mogelijk! Ik heb filmpjes gezien van Aliaz Silent Switches, Zilent V2, etc. Dat beviel mij heel goed. De MX Silent is lineair en de Browns zijn tactile, zelf denk ik dat de meeste silent switches lineair zijn. Is helemaal prima.
[...]
Je zou gewoon een hotswappable keychron kunnen kopen en daar dan silent switches in zetten.
Maar ik weet niet zeker of je echt veel stiller kunt met alleen switches als MX Silents al teveel lawaai maken. Foam in de case zou nog wel eens kunnen helpen.
Linears dus gewoon 205 maar dit keer ook de spring meegenomen voor die verschrikkelijke crunch dus en dat scheelt een slok op een borrel! Stil zijn ze nog steeds niet maar dat hoeft gelukkig niet. De meest smoothe switch is het ook niet als ik ze gelubed los voel (de lat ligt ook hoog) maar gelubed zijn ze in een bord wel erg smooth
Ik had ook al langer het idee om de stabs van de Ikki68 te vervangen, Durock V1's. Waren de eerste screw-in stabs die ik gedaan had en omdat ik panisch voor geratel was de holee-mod gedaan, later weer verwijderd en wat extra grease ingespoten. Nooit waren ze écht naar mijn zin, altijd iets te mushy, iets te trage upstroke, ik weet niet gewoon niet niet. Maarja om nou er nou wéér even €20+ tegen aan te gooien weer niet zó slecht.
Twee weken geleden een setje Durock V2's op MP gescoord voor €5

Wat betreft die Oil Kings ga ik @djunicron achterna. Lekker smoothe switch, kan me voorstellen dat iemand er erg blij mee is maar ik vind ze toch wat saai, er zijn interessantere switches. Blij dat ik geen compleet setje heb gekocht

Edit: En er dan met opruimen achterkomen dat je gewoon al een setje Durock V2 stabs had liggen onder in de bak

En ClackyCon kaartje gekocht, nu nog kijken of ik vroeg of laat ga!
@ricjuh Nice build!
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 08-01-2023 16:36 ]
Ligt er behoorlijk aan bijvoorbeeld of je de switches makkelijk uit elkaar krijgt, baglube, dippen of met de hand de veren doet, direct film erbij doet, hoe vaak doe je het, ect.Geforce660 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:35:
@sapphire Hoe lang ben je nou bezig met dat 'luben' bvb ? Heb er absoluut geen ervaring mee, maar kan mij inbeelden dat je daar wel een dagje mee bezig bent?
@ricjuh Coole keycaps!
Die Thungstens gaan makkelijk uit elkaar maar heb ik de de veren de uiteinden met de hand gelubed dus nog redelijk bewerkelijk. Als ik zou moeten gokken 2,5u (voor 70) denk, blijft lastig want ik doe het vaak in etappes.
Ik moet zeggen dat ik het eenderzijds een rotklusje vind en aan de andere kant naderhand het altijd vind meevallen. Nou moet ik er bij vermelden dat ik het niet echt priegelen vind, ik doe dit met kwast maat 0 en hiervoor probeerde ik wel eens te verven met maatje 000
En je wordt er handig in richting de 1000 switches

Elke ochtend tijdens de standup 10 a 20 (of een rijtje) doen dan valt het meeGeforce660 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:35:
@sapphire Hoe lang ben je nou bezig met dat 'luben' bvb ? Heb er absoluut geen ervaring mee, maar kan mij inbeelden dat je daar wel een dagje mee bezig bent?
@ricjuh Coole keycaps!
Tja, hangt heel erg van de persoon af. Heb duizenden switches gedaan, vindt het altijd wel meevallen, haast relaxed om te doen. Hoe lang je bezig bent hangt inderdaad maar net af van wat de switches nodig hebben.Geforce660 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:35:
@ricjuh Coole keycaps!
Voor vrijwel alles gebruik ik 205g0 en GPL105. Soms wat stroperigere olie, dan pak je 106 of 107 zelfs.
Enkel geval als je iets echt diep wil laten klinken, 206 als lube. En ja, daar kan je ook prima tactiles mee doen, 3203 is naar mijn mening vaak de moeite niet waard.
Goede kwast en opener zijn belangrijk, evenals een juweliersklauw om te zorgen dat je niet zelf de hele tijd moet gaan zitten knijpen en lube aan je handen krijgt.
De rest? Allemaal niet echt nodig. Oh een bakje om uit te werken voor onderdelen is nog wel handig, misschien een apart tangetje om je springveren uit hun olie te pakken, ook dat liever niet aan je handen.
Snelste is gewoon goed je 205 afsmeren, zodat je een minimale hoeveelheid hebt. Switch open, stam en veer eruit. Onderkant in je opener laten staan. Veer onder en boven even een lik met de kwast en terug erin, alle contact oppervlakten van je stammetje terwijl je em ronddraait aan je juweliersklauw en klaar.
Tussen de 30 en 60 seconden? Dingen als film ertussen proppen en allerlei andere handelingen verlengen dit natuurlijk enorm. Maar binnen 2 uur moet je toch wel een setje af kunnen krijgen? Tussendoor continue wel even blijven kijken of je je werk goed doet, dat alles wel consistent is.
Persoonlijk is dit "snel genoeg" voor mij. Het ding is vooral dat het even werk kost, maar daarna ben je weken, maanden of misschien wel jaren aan de slag met dat bord, dan is die 2 uur een heel goede investering naar mijn mening.
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Keycaps: epomaker marrs green
Switches: outemu silent lemon
Case: keychron c1
:strip_exif()/f/image/tncxk2hP5xskZjJqbN4fwYWm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hRowjQBEPq10cuIsGHPYRxZz.jpg?f=fotoalbum_large)
Toetsenbord typt goed, vooral lekker stil wat ik wel graag wil voor werk.
Enige jammere is de witte backlight, die door de niet doorzichtige switches een beetje gelig en heel veel minder helder is.
Waar ik me eigenlijk over verbaas is wel de dikte van de pinnen van de switches, ik dacht namelijk dat ik had gelezen dat deze erg dun waren, maar vergeleken met de gateron browns die uit het bord kwamen, waren ze zelfs dikker (neemt niet weg dat ik er alsnog 5 heb gebogen met in het bord drukken, oeps

:strip_exif()/f/image/aj9tleukdWyNBy6b90Ex5STX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er lekker uit, zo! Dat het licht wat geliger is, is wel soort van logisch, maar volgens mij kun je het met die caps nog wel een beetje hebben, toch? Zijn toch geen shine-through caps, dan zou het "erger" zijn.JRB201 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:11:
Vandaag eindelijk alle onderdelen binnen voor mijn eerste custom keyboard
Keycaps: epomaker marrs green
Switches: outemu silent lemon
Case: keychron c1
Toetsenbord typt goed, vooral lekker stil wat ik wel graag wil voor werk.
Enige jammere is de witte backlight, die door de niet doorzichtige switches een beetje gelig en heel veel minder helder is.
[Afbeelding]
Die lemons zijn inderdaad heerlijk stil zonder dat je gelijk in een spons zit te drukken. Waren ze een beetje soepel of heb je ze een lube job gegeven?
Ik heb ze niet gelubed, ik wou ze eerst uitproberen voordat ik zoiets ging proberen, maar eerlijk gezegd denk ik dat ik er niks meer aan ga doen.
Er waren er wel een paar waarbij je de veer heel goed hoorde, dus die heb ik vervangen. (had er toch 110 besteld, want 90 bestellen op aliexpress vond ik kantjeboord, en het scheelde maar 3 euro)
Maar goed, mooi dat je het niet nodig hebt, scheelt je een flinke bult werk (uit en in elkaar is alsnog een klusje met die hoeveelheid)...
Nieuwe monitor, desktop en natuurlijk een toetsenbord.
Heb een Keychron C1, met Gateron Blue aangeschaft om weer even in de wereld van de keebs te komen. Vroeger veel gegamed op een goedkope Motospeed inflictor en later op een Corsair K68. Die drukke game toetsenborden ben ik nu wel overheen. Doe mij maar lekker rustig en minimalistisch.
Wel wil ik, na wat testen, kijken wat de verschillende switches voor invloed hebben op de testervaring. Ik wil de blauwe switches eventueel vervangen door iets anders. Eventueel aanraders die ik volgens jou/jullie echt moet testen?
Wel ben ik op zoek naar nieuwe/ tweede setje kencaps met Mac knoppen (CMD/Option/Control) ipv Windows knoppen.
MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,
Anoniem: 613510
Mijn MX keys wordt mijn meeneem richting werk
ff smeren, tape modden en dempen en hij klinkt nog mooierAnoniem: 613510 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:48:
Keychron K3 Pro is ook binnen, wat een heerlijk klikkieklakkie.
Mijn MX keys wordt mijn meeneem richting werk
Zou dat daadwerkelijk verschil opleveren in zo'n dun bordje?Tylen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:03:
[...]
ff smeren, tape modden en dempen en hij klinkt nog mooier
Yes. Heb hem zelf ookAnoniem: 613510 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:14:
[...]
Zou dat daadwerkelijk verschil opleveren in zo'n dun bordje?
luben ging wel ruk aangezien die low profile switches lastig open te maken zijn. De switch opener doet het sowieso neit dus het moet met de hand. Ik heb ze vanaf de buitenkant gelubed.
Hmm ik ga het overwegen, ik heb hem echt netTylen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:15:
[...]
Yes. Heb hem zelf ook![]()
luben ging wel ruk aangezien die low profile switches lastig open te maken zijn. De switch opener doet het sowieso neit dus het moet met de hand. Ik heb ze vanaf de buitenkant gelubed.
Gisteren maar besloten het eens te gaan proberen en de Keychron K5SE besteld bij Alternate met de brown switches. Ben hem nu aan het proberen maar het typt heerlijk. Moet wel even beetje wennen aan de toetsen die nu plat liggen tov de ondergrond ipv plat tov het deck van het toetsenbord.Card Nox schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:39:
Ik lees het topic nu al twee weekjes mee en wil toch even posten.
Welke lay-out wil je?
Fullsize of 96%
US INT
ISO of ANSI maakt me weinig uit
Met
Wil je backlight?
Geen voorkeur, wit zou leuk zijn.
Welke MX Switch prefereer je?
Normal of low profile maakt weinig uit, low profile heeft wellicht lichte voorkeur, weet niet of normale profile zonder polssteun te doen is. Lees dat low-profile wel een stuk minder aanpasbaar is.
Lineair, Tactile, Clicky...denk dat ik voornamelijk naar tactile of lineair neig.
Wat je is je budget?
Max €100, minder mag ook. Ben vooral een prijs/prestatie persoon.
Wil je macro toetsen?
Hoeft niet perce maar zou wel handig zijn.
Doel van het keyboard?
Productiviteit: Dus werk gerelateerd typen en werk veel met data, vandaar de voorkeur voor fullsize vs TKL.
Ik zal het toetsenbord naar alle waarschijnlijkheid enkel thuis gaan gebruiken, hoeft dus niet draadloos te zijn.
Wat weet je al?
Ik weet dat ik al 15+ jaar op een Logitech Media Keyboard Elite typ (normale profile) en dat eigenlijk goed bevalt.
Op het werk typ ik op een Cherry Stream (low profile) wat opzich ook goed bevalt.
Ik ben recent even de MM ingelopen en daar kortstondig op een Logitech Mech keyboard getypt en dat voelde opzich wel goed.
Ik doe ongeveer 500 a 550 aanslagen per minuut tijdens het typen (for what it's worth).
Overige eisen
Geen echte eisen kwa looks, vind een contrast toetsenbord wel mooi ala KeyChron C2. Liever niet te veel tekens naast de letters, dat leid enkel af.
Nu mijn vraag: wat is aan te raden? Uiteraard heb ik de PriceWatch al gebruikt en een vergelijkingskje gemaakt, maar ben vooral benieuwd naar bepaalde do's en don'ts of erg goede prijs/prestatie deals die er zijn. Ik lees namelijk zoveel over toetsenbord die niet in de PW staan.
EDIT: Ik heb mijn Logitech MKE gemeten dat is ~23mm hoog en de Cherry is volgens de specs 18mm hoog. Heb mijn Logitech MKE omhoog gezet met de pootjes, deze is dan ~31mm op de QWERTY rij en dit vond ik heel onplezierig typen, ik denk daarom dat ik toch voor een low profile keyboard ga want geen zin in polssteunen etc. Dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger aangezien er dan slechts 6 ramplanken over blijven.
EDIT: Ahnee, zie ik dit topic de CM SK652 genoemd worden maar die staat niet in mijn filter omdat het niet als een 'fullsize' keyboard is aangegeven terwijl het dit wel is. Filteren heeft weinig zin met incomplete data....
Maar het typen is heerlijk en zeker niet te luid. Het gevoel is lekker en de feedback is goed. De lichten zijn leuk maar geen need be voor mij so far. We gaan het de komende dagen verder gebruiken maar so far erg happy mee.
Hoe is de bluetooth verbinding? Veel lag op of valt het mee?Card Nox schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Gisteren maar besloten het eens te gaan proberen en de Keychron K5SE besteld bij Alternate met de brown switches. Ben hem nu aan het proberen maar het typt heerlijk. Moet wel even beetje wennen aan de toetsen die nu plat liggen tov de ondergrond ipv plat tov het deck van het toetsenbord.
Maar het typen is heerlijk en zeker niet te luid. Het gevoel is lekker en de feedback is goed. De lichten zijn leuk maar geen need be voor mij so far. We gaan het de komende dagen verder gebruiken maar so far erg happy mee.
Thuis heb ik een topre keyboard en daar ben ik erg tevreden over. De volgende switches heb ik zelf al geprobeerd (niet lubed):
Boba u4t: zijn te luid
Durock shrimp: zijn lekker stil, maar voelen erg scratchy.
Mx Brown: te kleine bump
Boba u4 heb ik nog niet geprobeerd omdat ik verwacht dat ik deze te “mushy” vind.
[ Voor 3% gewijzigd door eddylm op 14-01-2023 10:56 ]
@eddylm alhoewel mijn voorkeur uit gaat naar linear, heb ik toch wel een paar suggesties. Sowieso wordt het geluid iets minder luid nadat je de switches gelubed hebt, dus misschien is dat het proberen waard. Mijn favoriete tactile switches zijn de Harimau en Neopolitan. Beide gebaseerd op de zyko frankenstein switch. De nieuwe U4TX is misschien ook wel leuk door de normale downstroke maar gedempte upstroke. Daardoor ook iets minder luid.
Bedankt voor de suggesties. Dat klinken als goede opties om te proberen. Mits ik ze ergens kan vinden.
Zal de shrimps ook eens luben om te kijken of dat enigszins helpt.
Ik weet dat 42keebs sowieso Jwicks heeft, splitkb.com misschien ook, hoewel die geloof ik vooral Boba's had.eddylm schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:16:
Bedankt voor de suggesties. Dat klinken als goede opties om te proberen. Mits ik ze ergens kan vinden.
Midnight base, kan ondertussen wel de conclusie trekken dat ik niet van de op alle de kits bensuperbok schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:14:
@sapphire Nice, goed om te horen. Welke kit(s) heb je? Alleen de standaard base? Hopelijk komt die van mij ook deze week, moet alleen nog bedenken op welk bord ik ze ga doen.
Maargoed deze gaat waarschijnlijk gewoon dicht de kast in
Ooit gekocht voor de GK68x omdat ik eigenlijk geen kwalitatief goede en mooie sets kon vinden, daarna zou het op de Ikki68 moeten, toen de KBD67L. Twee van de drie borden al weg, paar borden verder en ondertussen is de markt voor keycaps geëxplodeerd en is er genoeg te vinden
Wat anders, ik had na de aankondiging van de Mode Envoy wel verwacht dat ze langzaam eea meer vrij zouden geven maar tot nu toe…..niets.
Als ze eind van de maand in GB willen gaan mogen er eerst wel wat reviews verschijnen
Oh echt, tijd voor een nieuw bord om ze op te doensapphire schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:07:
[...]
Midnight base, kan ondertussen wel de conclusie trekken dat ik niet van de op alle de kits ben
Maargoed deze gaat waarschijnlijk gewoon dicht de kast in
Ooit gekocht voor de GK68x omdat ik eigenlijk geen kwalitatief goede en mooie sets kon vinden, daarna zou het op de Ikki68 moeten, toen de KBD67L. Twee van de drie borden al weg, paar borden verder en ondertussen is de markt voor keycaps geëxplodeerd en is er genoeg te vinden
Wat anders, ik had na de aankondiging van de Mode Envoy wel verwacht dat ze langzaam eea meer vrij zouden geven maar tot nu toe…..niets.
Als ze eind van de maand in GB willen gaan mogen er eerst wel wat reviews verschijnen
Mode komt inderdaad nog met wat samples voor creators. Gok dat die deze week verstuurd worden naar ze (tijdens de aankondiging waren ze onderweg naar Mode) en er dan nog een embargo opzit tot ergens volgende week. SixtyFive video’s kwamen pas een paar uur van te voren uit, Sonnet volgens mij een dag.
https://meletrix.com/coll...om65-essential-edition-v2
Ik denk dat ik er 1 van ga oppikken. Geen nieuws over nieuwe ronde QK65 en de V2 ziet er goed uit! Nu nog even kijken wat de reviews doen én natuurlijk een kleurencombinatie uitkiezen.
Ik neig naar een blauw bordje met daarop mooie BoW set.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Moeilijk te zeggen zonder verdere informatie van de Envoy en gebruikerservaringen. Mode zal ongetwijfeld weer veel custom kleuren en accenten hebben net zoals de zoom. Vooralsnog zou ik ook zeggen dat de kwaliteit bij de Envoy wat hoger gaat liggen dan de zoom, maar met alle custom opties + verzend- en importkosten vliegt de prijs ook snel omhoog. Misschien heeft de Envoy ook wat meer plate keuzes, hopelijk zelfs half plate?Nerrion schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:08:
Zoom65 v2 of Mode Envoy? 😯
Ook nog even gekeken naar een Monokei Tomo, maar die kleuren vond ik toch allemaal niet precies wat ik zoek en de prijs is nog hoger dan de Sonnet.
Tomo is ook leuk, maar heeft het net allemaal niet voor mij, helemaal met zo’n prijs. Al denk ik dat dat wel extra hoog is door de samenwerking met TGR.
Als de Envoy kwalitatief beter word ga ik daar denk naar kijken maar daarover heb ik (en anderen) nog veel vraagtekens over de kropsla mounting
Wat had je berekend ongeveer aan belasting en verzendkosten?MatthijsBoog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:33:
Mijn verwachting is ook dat de Envoy kwalitatief wat beter zal zijn, maar dat zal zich vast ook in de prijs reflecteren. Ik heb al tig keer bijna een Mode Sonnet gekocht, maar dan bereken ik de belasting en verzendkosten die erbij komen en doe ik het toch maar weer niet...
Ook nog even gekeken naar een Monokei Tomo, maar die kleuren vond ik toch allemaal niet precies wat ik zoek en de prijs is nog hoger dan de Sonnet.
De 65 was uiteindelijk... niet zo interessant. Leuk met de accenten en ook vooral leuk om je in te verliezen kwa extra onderdelen. De extra mounting opties waren achteraf allemaal niet zo geweldig (mening). De dampener maakte het bord daarnaast gewoon eigenlijk te stijf.
De Sonnet... Naar mijn mening de minst goed klinkende en tja, het design doet hem mij ook niet helemaal. Werkt heel goed met sommige switches, fijn dat de onderdelen lang op voorraad zijn enzo. Maar er zijn ondertussen veel meer aantrekkelijke 75%s langs gekomen.
De Envoy ziet er mooier uit, de hoeken van het zij profiel zijn (voor mij) erg aantrekkelijk. De hoeken van de plate in de behuizing zijn net wat anders en de onderkant met de voetjes is uniek, hoewel wellicht irrelevant voor veel mensen. Het accent zit echter alleen aan de achterkant deze keer. Beetje zonde, gezien je dat de meeste dagen dus gewoon niet gaat zien.
Ze hebben een nieuwe mounting style, maar eh, zijn dit niet gewoon voronoi 3D geprinte Geon Tadpoles? Ze werken op het eerste gezicht op dezelfde manier... Solide zacht materiaal of hol van dunner materiaal maakt voor compressie wellicht een klein verschil, maar ik moet dit eerst even zien.
En dan zie ik onderaan de pagina hotswap met enkel wat opties voor spatie en caps. Geen split backspace... Hadden ze bij de Sonnet ook al weinig flexibiliteit in opgenomen, toch echt jammer.
Maar goed, het mooie met Mode is dat ze je alle tijd geven om reviews te bekijken, kan dus rustig luisteren wat anderen hebben gebouwd en wat anderen ervan denken na een paar weken gebruik.
Ik verwacht/hoop dat de Zoom*65 V2 GB (ook) via mykeyboard.eu loopt. En dan is het stuk gunstiger qua verzending etc. of niet?MatthijsBoog schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:44:
Zo uit m'n hoofd iets van $40-$45 verzendkosten en 21% btw. Plus nog een kleine verhoging doordat PayPal relatief veel geld vraagt voor de conversie van euro naar dollar.
Edit, ik schreef: Mode 65, moest Zoom zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Henkie op 17-01-2023 23:42 ]
Maar goed, mijn zoektocht naar een extra 75% gaat verder, want wil er nog een naast de QK75 hebben.
@Henkie komt er weer een 65v2? Verwacht het eigenlijk niet zo snel, ze gaan dan nu starten met de envoy en hebben ook nog de sonnet en eighty tegelijk. En normaal gesproken is er een v2/ r2 omdat het een beperkte GB was, maar dat was de 65 niet. Europese vendor zou ook niet logisch zijn, zie ze dan eerder net zoals andere merken een Europees waarhuis openen en vanuit daar verzenden. Alhoewel QK dit ook deed maar nu toch ook voor vendors heeft gekozen met een tussenpersoon.
Sorry, Ik schreef mode, bedoelde Zoom!superbok schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:17:
@Henkie komt er weer een 65v2? Verwacht het eigenlijk niet zo snel, ze gaan dan nu starten met de envoy en hebben ook nog de sonnet en eighty tegelijk. En normaal gesproken is er een v2/ r2 omdat het een beperkte GB was, maar dat was de 65 niet. Europese vendor zou ook niet logisch zijn, zie ze dan eerder net zoals andere merken een Europees waarhuis openen en vanuit daar verzenden. Alhoewel QK dit ook deed maar nu toch ook voor vendors heeft gekozen met een tussenpersoon.

M.b.t. Tomo; sure hij is prijzig, aftermarket rond de 450/550 ongeveer. Is wel oprecht een zeer fijne 75% met de typische prachtige unboxing experience van Monokei.
Zoom65 blijf ik een apart board vinden. Het wordt geadverteerd als beginnersboard maar is verre van eenvoudig om in elkaar te zetten. Dat gezegd hebbende, als je het signature PE/Foam geluid wil dan staat deze wel vrij hoog op de ranglijst.
Nu kan ik hem iig nog verkopen als ongeopendsuperbok schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:17:
@sapphire nice! Beetje jaloers, hier nog geen melding dat het onderweg is dus wordt al krap met het weekend. Hopelijk morgen de mail en wordt het ook direct opgehaald zodat het toch nog voor het einde van de week hier is. Heb al een bord leeg gemaakt waar ze tijdelijk op kunnen. Maar dus niet open gemaakt om het even te bewonderen?

Nouja klinkt heel stom maar geen idee wat ik er nu mee moet, GMK WoB bevalt prima thuis en verschil is klein met Metropolis Midnight.
Heb ook MoDo2 nog ongebruikt in de kast liggen, schitterende set maar op dit moment geen doel er mee. Geld is ondertussen toch al lang geleden uitgegeven en wegdoen en wat anders kopen kan maar de sets die ik mooi vind zijn ook vaak €100+ dus de moeite niet.
Veel nuttiger om gewoon te wachten tot er een mooi bord voorbij komt

Mischien eens gek doen en een keer geen zwart bord kopen

Hopelijk komt je set snel! Verzenden met DHL ging iig wel snel
Is dat serieus nog een ding in dat segmentPoesjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:06:
zeker niet de beste prijs/kwaliteit die er zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 18-01-2023 14:56 ]
Dat is wat mij betreft juist een ding zodra boards duurder worden. Het aanbod aan goed voelende en klinkende boards onder de 250 euro (wat ik instap beschouw*), is aanzienlijk groter geworden dan drie jaar geleden. De Tiger80 bijv. van kbdfans is oprecht een fijn board om te gebruiken (uitgaande van alu versie) en is geen rib uit je lijf. Als je daar tegenover alles bij elkaar zo €500 kwijt bent voor een Mode80, dan zal ik altijd de Tiger adviseren.
Met de groei van de hobby en het grotere aanbod aan acceptabelere geprijsde boards is de grens van "diminishing returns" in mijn optiek omlaag gegaan. Er zijn zoveel goede boards te krijgen onder de 400 euro dat een board van 400+ echt wel iets moet brengen. Of dat nou een unieke layout, design, materiaal of wat anders is laat ik even in het midden.
* = qua instap is 250 euro voor de meeste mensen natuurlijk nog steeds een bak met geld voor een toetsenbord.
Eens, maar €250 is lang geen vereist bedrag; ik zou durven stellen dat je voor rond de €100 absoluut leuke bordjes kunt krijgen, en lang niet alleen meer bij Keychron.Poesjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:07:
[...]
* = qua instap is 250 euro voor de meeste mensen natuurlijk nog steeds een bak met geld voor een toetsenbord.
Speaking of which: afgelopen weekend toch eens QMK op mijn K2 (niet-Pro) geprutst. Dat kan tegenwoordig mét behoud van Bluetooth-functionaliteit. Al met al viel het proces reuze mee (ik was al eens met QMK aan het stoeien geweest, dus een deel van de setup was al gedaan) en het werkt prima. Ik heb er wat over geblogd, dus er is meer informatie voorhanden.
Dat was dan mijn eerste project, project voor de komende tijd wordt "ik ga een Corne bouwen". Groot twijfelpunt is nog steeds welke switches ik daarin ga drukken; ik heb wat handjesvol van een paar soorten onderweg — ik wil voor de grap eens kijken hoe ik op linears ga — maar als iemand nog één of twee Akko Lavenders heeft rondslingeren hou ik me aanbevolen. Da's typisch zo'n switch die iedereen enigszins aanraadt, maar om nou op de bonnefooi een hele doos vol van die dingen te halen, vind ik dan ook weer wat driest.
Ik hou het bewust qua prijs allemaal een beetje simpel, dus prijsklasse Akko, Gateron (de "gewone") of Outemu; ik hoor diverse dingen over Boba's maar ze kosten gewoon meer dan ik eraan wil uitgeven.
Ik denk dat we elkaar wel snappen maar de insteek anders is.Poesjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:07:
[...]
Dat is wat mij betreft juist een ding zodra boards duurder worden. Het aanbod aan goed voelende en klinkende boards onder de 250 euro (wat ik instap beschouw*), is aanzienlijk groter geworden dan drie jaar geleden. De Tiger80 bijv. van kbdfans is oprecht een fijn board om te gebruiken (uitgaande van alu versie) en is geen rib uit je lijf. Als je daar tegenover alles bij elkaar zo €500 kwijt bent voor een Mode80, dan zal ik altijd de Tiger adviseren.
Met de groei van de hobby en het grotere aanbod aan acceptabelere geprijsde boards is de grens van "diminishing returns" in mijn optiek omlaag gegaan. Er zijn zoveel goede boards te krijgen onder de 400 euro dat een board van 400+ echt wel iets moet brengen. Of dat nou een unieke layout, design, materiaal of wat anders is laat ik even in het midden.
Juist bij de €250+ borden vind ik dat het minder om de prijs-kwaliteit gaat maar meer om een design, materiaal keuze, afwerking en andere vrij specifieke punten of dingen die erg smaak afhankelijk zijn. En inderdaad dan is die diminishing returns erg laag.
Als je prijs-kwaliteit gaat kijken kom je inderdaad zelden tot niet bij dat soort borden uit maar meer bij bv. een Tiger80 of QK65 (en zelfs daar kun je over twisten maar dat is een andere discussie
@dnzm Definieer leuk bordje, die grens is nogal persoonlijk en verschuift makkelijk in deze hobby. Een TES68 is een leuk bordje voor een zeer lage prijs en functioneel kom je er een eind mee en klinkt en voelt beter dan wat menig persoon gewend is.
Stap daarboven met de GAS67 ook, in vrijwel elk opzicht weer beter en zo kom je steeds een trap hoger wat een leuk bordje is
Maargoed als ik alleen al kijk wat er sinds 2020 toen ik begon bijgekomen is aan leuke bordjes, niet normaal
Zoals ik al eerder zei kun je voor +/-€100 tegenwoordig een prima gasketmounted bord met nette switches en keycaps kopen die in elk opzicht superieur is aan wat ik 2 jaar geleden voor dat bedrag kocht (behalve in bruikbaarheid als slagwapen)!
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 18-01-2023 16:39 ]
En klopt hoor, voor zo'n €100 kan je ook al leuke boardjes kopen al missen die in mijn optiek nog vaak wel wat cruciale dingen. Dan wel bouwkwaliteit, dan wel QMK compatibility (lees: VIA), south-facing switches etc.
Precies wat ik bedoelde, inderdaad. Je kunt voor een paar tientjes al een instappertje hebben waar je het nodige aan kunt verbouwen (desgewenst) en waar je zowaar nog een redelijk bordje van kunt maken. En inderdaad, paar tientjes erbij is alweer een heel ander bord. Ik ben pas vorig jaar ingestapt, en wat er alleen al in dat afgelopen jaar is bijgekomen is indrukwekkend.sapphire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:37:
[...]
@dnzm Definieer leuk bordje, die grens is nogal persoonlijk en verschuift makkelijk in deze hobby. Een TES68 is een leuk bordje voor een zeer lage prijs en functioneel kom je er een eind mee en klinkt en voelt beter dan wat menig persoon gewend is.
Stap daarboven met de GAS67 ook, in vrijwel elk opzicht weer beter en zo kom je steeds een trap hoger wat een leuk bordje is
Ik was wel van plan er wat milky yellows bij te bestellen als ik de Corne-kit aanschaf, inderdaad. Heb ook al Kang Whites onderweg, die schijnen nog best aardig te zijn voor de prijs, en vrij licht. Ik merk dat ik toch wel naar lichte switches neig, in ieder geval in het tactile segment; Gateron Browns vind ik prima, Outemu Silent Lemons zijn qua zwaarte nog wel OK, Red Panda's vind ik eigenlijk te zwaar. Ik zoek alleen een iets ronder bumpje dan wat de browns/lemons hebben, de bump van de Panda vind ik juist wel weer fijn.Poesjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:42:
Voor linears kan je nooit verkeerd gaan met de goede oude milky top gateron yellows en als je ietsje smoother wil zou gateron X ook kunnen.
[ Voor 30% gewijzigd door dnzm op 18-01-2023 16:45 . Reden: Antwoord op Poesjuh erbij geplakt ]
Qua geluid prima, liever thocc dan thicc.
Lavenders, ook super smooth en met 65g ook in de range.
Tecsee Ice Candy's.
Of iets als een Gateron Oil King of North Pole.
Mooie keycaps hoor maar op wat voor bord zou je ze zetten? Dat is een beetje het probleem waar ik tegen aanloop, moeilijk inschatten op basis van wat foto's van bordje & keycaps of de kleuren mooi bij elkaar passen. Het liefst zie ik het toch eerst live. Zwart is altijd een veilige optie maar verder het best wel een gok zeker als zo'n setje 100+ euro kost.sapphire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:56:
[...]
Nu kan ik hem iig nog verkopen als ongeopend![]()
Nouja klinkt heel stom maar geen idee wat ik er nu mee moet, GMK WoB bevalt prima thuis en verschil is klein met Metropolis Midnight.
Heb ook MoDo2 nog ongebruikt in de kast liggen, schitterende set maar op dit moment geen doel er mee. Geld is ondertussen toch al lang geleden uitgegeven en wegdoen en wat anders kopen kan maar de sets die ik mooi vind zijn ook vaak €100+ dus de moeite niet.
Veel nuttiger om gewoon te wachten tot er een mooi bord voorbij komt![]()
Mischien eens gek doen en een keer geen zwart bord kopen
Blurple of Navy zit ik aan te denken. Ik heb al een wit, zwart en een groen bordje namelijkHenkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:21:
Vanaf 26 Januari start ook een nieuwe GB voor de Zoom65 Essential Edition V2
https://meletrix.com/coll...om65-essential-edition-v2
Ik denk dat ik er 1 van ga oppikken. Geen nieuws over nieuwe ronde QK65 en de V2 ziet er goed uit! Nu nog even kijken wat de reviews doen én natuurlijk een kleurencombinatie uitkiezen.
Ik neig naar een blauw bordje met daarop mooie BoW set.
De bedoeling was, de GK68x maar die is verkocht, toen de Ikki68 maar daar zit al een prima setje op, toen de KBD67L maar is ondertussen ook weg dus nu geen doel. Sowieso zijn mijn borden allemaal zwart/charcoal/zwart translucent dus Metropolis Midnight is dan een heel safe keuzeBrieto schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:04:
[...]
Mooie keycaps hoor maar op wat voor bord zou je ze zetten? Dat is een beetje het probleem waar ik tegen aanloop, moeilijk inschatten op basis van wat foto's van bordje & keycaps of de kleuren mooi bij elkaar passen. Het liefst zie ik het toch eerst live. Zwart is altijd een veilige optie maar verder het best wel een gok zeker als zo'n setje 100+ euro kost.
En ik ben alles behalve een gokker want zo'n set raak je altijd wel kwijt voor minimaal de nieuwprijs via de aftermarket mocht het echt niet bevallen.
YouTube: Zoom65 EE V2 | Unboxing, Build and reviewBrieto schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:28:
Zoom65 yellow case met zwarte keycap leek me ook een goed idee maar niet echt origineel want blijkbaar bestaat er een tofu e-yellow.
Ziet er zeker gaaf uit!
Inderdaad, erg nice. Misschien ga ik er wel voor. Nog even wat andere opties afwegen, Blurple bijvoorbeeld.Henkie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:25:
[...]
YouTube: Zoom65 EE V2 | Unboxing, Build and review
Ziet er zeker gaaf uit!
Wel nette update tov de V2 trouwens, vooral dat je de naad niet meer ziet van de case
Ja daar komt het wel op neer idd.Cebby schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:26:
[...]
Begrijp ik goed dat je dan weinig voorkeur hebt voor tactile of linear en dat een van de twee goed zou zijn?
Je zou gewoon een hotswappable keychron kunnen kopen en daar dan silent switches in zetten.
Maar ik weet niet zeker of je echt veel stiller kunt met alleen switches als MX Silents al teveel lawaai maken. Foam in de case zou nog wel eens kunnen helpen.
Ik heb nu het volgende idee.
1. Ik schaf dit toetsenbord aan: https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1854357
2. Ik bestel deze switches: Gateron Silent Black Ink V2 (100 stuks)
3. Optioneel 1: Ik ga deze custom switches nog handmatig luben. Maar eerst kan ik eerst zonder proberen.
4. Optioneel 2: Ik voorzie de switches van O-Rings, en pas andere demping toe, o.a. foam in de case.
Ik zag dat er bij de Keychron sowieso switch/keycap pullers meegeleverd worden. Dus ik zou mogelijk nog een lube kitje moeten aanschaffen.
Vergeet ik dan nog iets? Kosten vallen mij tot nu toe dan nog wel mee..
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Ik heb ook de Keychron k8 als eerste gekocht en was even leuk om te proberen maar dat is gewoon een plastic keyboard die niet in de buurt komt van de andere namen die je hier voorbij ziet komen. Kan best een prima keuze voor jou zijn maar voor mij is het eigenijk zonde geweest want die ligt nu zonder switches/keycaps in de kast te verstoffen.Wasp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Ja daar komt het wel op neer idd.
Ik heb nu het volgende idee.
1. Ik schaf dit toetsenbord aan: https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1854357
3. Optioneel 1: Ik ga deze custom switches nog handmatig luben. Maar eerst kan ik eerst zonder proberen.
4. Optioneel 2: Ik voorzie de switches van O-Rings, en pas andere demping toe, o.a. foam in de case.
Ik zag dat er bij de Keychron sowieso switch/keycap pullers meegeleverd worden. Dus ik zou mogelijk nog een lube kitje moeten aanschaffen.
Vergeet ik dan nog iets? Kosten vallen mij tot nu toe dan nog wel mee..
Luben zal waarschijnlijk heel weinig invloed hebben op hoe stil je switches zijn. Dat heeft bij mij nog nooit echt veel invloed gehad. De bottom-out en return is toch meer wat geluid maakt.
Het stomme is ook nog dat ik het eigenlijk maar nodig heb omdat shift+esc blijkbaar van escape een tilde maakt... Dat is niet handig voor ctrl+shift+esc

Advocatus ineptias | Free Speech Online
Lube is denk ik inderdaad eerst even kijken of het wel nodig is. Misschien de springs als die wat pingelen, maar volgens mij waren die gateron-switches al lubed.Wasp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:09:
[...]
O-ringen maken in mijn ervaring geen fluit uit bij silent switches, die dempen de bottom-out, en die is al gedempt.
Verder schrijven ze dat het grootste gedeelte van de sets al in productie zijn of wachten op goedkeuring van de kleuren, en alles vóór september 2023 af zou moeten kunnen zijn (afhankelijk van de goedkeuring van de custom kleuren). Nieuwe sets die nu starten zouden een doorlooptijd hebben van 32 weken en dit zou minder moeten worden gedurende het jaar. Flinke claims die ze hopelijk waar kunnen maken. Zou goed zijn voor de hobby als het proces zo versneld wordt. Volgens mij zou dan de grootste vertrager de custom kleuren zijn, maar begreep dat ze daar ook een aparte machine voor hebben. Hierdoor zou niet de hele productie hoeven te stoppen voor één keycap met een custom kleur.