Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRluu87lVpmJsdFPXim45NFPpDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UN6hxEfm19dWY8g1gKh4ZSB9.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de Monsgeek M1 in elkaar gezet :) leuk dingetje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iF4Z41MNsqdRW957adIek0umwdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPGs4ab3cwSvAxtjRBBD0pa9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSLCc63PqMe2r2Evp_xkdmOsyLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoOI5IPMkVQn1fvxyw2ttUHK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcrXN7AxkuxRxmq-GDl2sb-y9_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFVrYxuMrC0oMLhsK5fXlUR7.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had achteraf alleen liever de zwarte gehad, maar dat is persoonlijk. De witte is een spray painted alu en je ziet in de structuur van dichtbij dus een soort van glitter. Valt niet op vanaf werk afstand maar toch. Daarnaast ben ik meer van de donkere bordjes eigenlijk. Wellicht dat ik deze uiteindelijk weg doe en alsnog de zwarte bestel.

[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 21-12-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:50
Heel interessant board inderdaad.
Is dit de versie met VIA/QMK en heb je deze in Duitsland besteld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Groesjenka schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:38:
Heel interessant board inderdaad.
Is dit de versie met VIA/QMK en heb je deze in Duitsland besteld ?
Klopt en klopt :D

Is in grote lijnen vergelijkbaar met mijn MOD007 alleen heeft deze dus inderdaad VIA/QMK support. Er zitten standaard ook screw in stabs bij ipv plate stabs. Deze zijn best ok. Daarnaast zit er standaard een kunsstof plaat in en komt er een velletje "Tape-mod" bij. Deze niet gebruikt zelf. Ik zag online een filmpje van Unicorn reviews en bij hem klonk het toetsenbord vreselijk pingy. Ik was dus een beetje bang geworden maar die van mij heeft hier echt geen last van zoals die van hem. Het lijkt haast of hij de screw-in stabs niet gelubed heeft. Ook heb ik zelf een forcebreak mod gedaan met wat electric tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K92eKW5cN2PxDnE78mS3FtzBDq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSGzsykAPNQZBpBkd0PIC9ZR.png?f=fotoalbum_large

Heb een verzoek ingediend om het toetsenbord aan de pricewatch toe te voegen. Binnenkort volgt een review.

[ Voor 20% gewijzigd door Tweakriez op 20-12-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadGazelle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 18:09
MatthijsBoog schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:31:
Dan zou ik eerder jwk t1 halen, die vind ik persoonlijk een stuk fijner dan de Durock t1. Maar liever nog de Lavenders eigenlijk.
Dank voor de suggestie. Net zoals Cebby was ik ook in de veronderstelling dat JWK & Durock hetzelfde waren. Een aantal sites adverteren deze switches zelfs als "JWK Durock T1". Maakt het helemaal verwarrend :?
Tweakriez schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:11:
Inderdaad tof! Leek mij ook een interessant bordje. Hierover ook op r/mk al een aantal positieve posts voorbij zien komen. Wat mij opviel is de south-facing PCB. Normaliter werkt Akko met north-facing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

MadGazelle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]

Dank voor de suggestie. Net zoals Cebby was ik ook in de veronderstelling dat JWK & Durock hetzelfde waren. Een aantal sites adverteren deze switches zelfs als "JWK Durock T1". Maakt het helemaal verwarrend :?

[...]

Inderdaad tof! Leek mij ook een interessant bordje. Hierover ook op r/mk al een aantal positieve posts voorbij zien komen. Wat mij opviel is de south-facing PCB. Normaliter werkt Akko met north-facing toch?
De MOD007sV2 had ook southfacing (die heb ik ook) maar nu is er voor het eerst QMK/VIA support. De Knob is ook iets verbeterd begreep ik (al vond ik die al prima)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cebby schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:09:
[...]

In principe is dat gewoon dezelfde switch :p
Zelfde fabriek, ander kleurtje. Maar mogelijk is het verschil dat je ziet meer te vinden in de molds van het productiemoment.
Tja, dat leek mij ook, maar de semi-transparante t1 die ik heb klinkt echt bizar scratchy, klinkt een beetje als een handmatige ballonpomp, waar de variant die opaak is dat niet heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MadGazelle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]

[...]
Het is nog wel iets subtieler eigenlijk, JWK is de fabriek en Durock is een merk dat de fabriek van JWK gebruikt. Maar dat betekent dat veel switches wel zo goed als hetzelfde zijn. En de merknamen zijn inmiddels bijna synoniem.
MatthijsBoog schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:36:
[...]

Tja, dat leek mij ook, maar de semi-transparante t1 die ik heb klinkt echt bizar scratchy, klinkt een beetje als een handmatige ballonpomp, waar de variant die opaak is dat niet heeft.
Ja dat herken ik wel, niet zo'n mega verschil maar wel verschil. Volgens mij heeft dat toch ergens te maken met dat kleurtje. Maar de merknaam is niet de veroorzaker want die van mij zijn allebei 'Durock' :p

Ik heb ook de mint chocolate chips, die hebben een housing van POM en dat is weer heel anders terwijl het wel een T1 stem mold is. Die hebben dan weer heftige leaf ping :p Zou je toch zeggen dat dat niet nodig is als je ook switches kunt maken die dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Ik wil eigenlijk een eigen keyboard maken nu heb ik al is gekeken op KBDfans alleen weet ik niet of daar nou m'n spullen moet halen. Ik wil het liefst Cherry MX red switches, een PCB met 65% en natuurlijk een satisfying click noise.
Zal het kwalitatief goed zijn om zelf een mechanical keyboard te maken of ergens bestellen van een specifiek merk?

Het lijkt me leuk om in ieder geval een eigen keyboard te maken zeker vanwege de ervaring en uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:
Ik wil eigenlijk een eigen keyboard maken nu heb ik al is gekeken op KBDfans alleen weet ik niet of daar nou m'n spullen moet halen. Ik wil het liefst Cherry MX red switches, een PCB met 65% en natuurlijk een satisfying click noise.
Zal het kwalitatief goed zijn om zelf een mechanical keyboard te maken of ergens bestellen van een specifiek merk?

Het lijkt me leuk om in ieder geval een eigen keyboard te maken zeker vanwege de ervaring en uitdaging.
Zou zelf niet direct bij hun bestellen als je het ook binnen Europa kan bestellen (keygem en candykeys hebben vaak spullen van hun), zodat verzendkosten lager zijn en geen import kosten hebt.

Maar je wensen zijn een beetje verwarrend, red switches maar click noise bestaat niet. Red zijn linear en niet clikcy, dan moet je echt opzoek naar clicky switches zoals blue etc.

Keyboard zelf bouwen kan van prima kwaliteit zijn, soms zelfs beter doordat je je wensen beter kwijt kan dan massa borden. Wat wil je verder allemaal? Zijn er nog meer wensen? Welk bord heb je nu op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
superbok schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:42:
[...]

Zou zelf niet direct bij hun bestellen als je het ook binnen Europa kan bestellen (keygem en candykeys hebben vaak spullen van hun), zodat verzendkosten lager zijn en geen import kosten hebt.
Ah oke, had eerlijk gezegd ook niet verder gekeken naar deze sites.
Maar je wensen zijn een beetje verwarrend, red switches maar click noise bestaat niet. Red zijn linear en niet clikcy, dan moet je echt opzoek naar clicky switches zoals blue etc.
Dat klopt ik bedoel meer dat als de red switches eenmaal zijn ingedrukt dat er gewoon een zachte klik te horen is. Ben wel echt op zoek naar red switches heb nu namelijk een Royal Kludge RK61 keyboard waarvan ik vind dat de toetsen een beetje wiebelig aanvoelen (wat ik bij mijn volgende keyboard dus niet wil) ook als ik ze eenmaal heb ingedrukt zijn ze erg luid op het moment dat ze de 'bodem' raken.
Keyboard zelf bouwen kan van prima kwaliteit zijn, soms zelfs beter doordat je je wensen beter kwijt kan dan massa borden. Wat wil je verder allemaal? Zijn er nog meer wensen? Welk bord heb je nu op het oog?
-in ieder geval red switches.
-65% PCB.
-Backlight met RGB vind ik ook wel een must voor in het donker.
-Minimalistische geluid bij het typen.
-(verstellen van de keyboard kwa hoogte?)

Ik heb zo 1,2,3 niet een specifiek bord op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Laatst online: 13-06 11:58
Vraagje.

Ik ben in het bezit van een prachtige Varmilo Crane of Lure met Shakura V2 switches.
Graag had ik het geluid wat willen verminderen op het moment dat de switch weer omhoog 'clickt'. Ik weet echter niet hoe ik dit zou kunnen doen. Ik heb het geluid al kunnen reduceren bij het indrukken d.m.v. o-ringtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Juice. schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:45:
Vraagje.

Ik ben in het bezit van een prachtige Varmilo Crane of Lure met Shakura V2 switches.
Graag had ik het geluid wat willen verminderen op het moment dat de switch weer omhoog 'clickt'. Ik weet echter niet hoe ik dit zou kunnen doen. Ik heb het geluid al kunnen reduceren bij het indrukken d.m.v. o-ringtjes.
Jij bent op zoek naar silent switches als je dat wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Cebby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:58:
[...]

Jij bent op zoek naar silent switches als je dat wilt
Een andere oplossing is er niet begrijp ik? Erg jammer, had een Ducky One 2 Rosa met MX Silent en vond deze heerlijk typen qua geluid en gevoel. Echter overgestapt op de Varmilo met dus Shakura V2 switches en kon helaas niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-07 11:50
MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:36:

Wat ik heb gedaan is op
https://github.com/help-14/mechanical-keyboard

Gekeken naar een keyboard dat leuk is en wat ik kon gebruiken
En dan de onderdelen los besteld.

PCB's via: JLCPCB
onderdelen zoals arduino's switches, hotswap sockets, etc gewoon op aliexpress.

Totaal ben je goedkoper uit en heb je 2-5 sets van een keyboard [2 sets indien je een split keyboard maakt]

Het is iets anders dan een standaard kit, waarbij je alle onderdelen in 1 set hebt, maar wel leuk om iets 100% zelf te maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Juice. schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:00:
[...]

Een andere oplossing is er niet begrijp ik? Erg jammer, had een Ducky One 2 Rosa met MX Silent en vond deze heerlijk typen qua geluid en gevoel. Echter overgestapt op de Varmilo met dus Shakura V2 switches en kon helaas niet meer terug.
Het geluid waar jij naar op zoek bent is een silent upstroke, en die wordt veroorzaakt door de stem die terugschiet naar boven. Een silent linear switch zoals een MX Silent red, Bobagum of silent alpaca hebben een stukje rubber op de stem om dat geluid minder luid te maken:

Afbeeldingslocatie: https://keebworks.com/wp-content/uploads/2020/05/Cherry-MX-Silent-Red-and-TTC-Gold-V2-Red-stem_comparison-scaled-e1589592639486.jpg

Je keycaps zijn ook nog wel van invloed, qua materiaal. Maar in principe is dit waar het grootste verschil gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 07:35

dnzm

Knorrig

Cebby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:04:
[...]

Het geluid waar jij naar op zoek bent is een silent upstroke, en die wordt veroorzaakt door de stem die terugschiet naar boven. Een silent linear switch zoals een MX Silent red, Bobagum of silent alpaca hebben een stukje rubber op de stem om dat geluid minder luid te maken:
Dit, inderdaad. Voor Vrouwlief een stil bord gemaakt met Outemu Silent Lemons, die is zowel omlaag als omhoog stil. Op mijn eigen bord zitten Gateron Browns met o-ringen onder de caps, en die zijn omlaag stiller dan omhoog.

Het is maar net wat je wil (en wat je eraan kwijt wil).

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:56:
[...]

[...]

Dat klopt ik bedoel meer dat als de red switches eenmaal zijn ingedrukt dat er gewoon een zachte klik te horen is. Ben wel echt op zoek naar red switches heb nu namelijk een Royal Kludge RK61 keyboard waarvan ik vind dat de toetsen een beetje wiebelig aanvoelen (wat ik bij mijn volgende keyboard dus niet wil) ook als ik ze eenmaal heb ingedrukt zijn ze erg luid op het moment dat ze de 'bodem' raken.

[...]

-65% PCB.

Als je het bij mechanische toetsenborden hebt over een klik dan gaan we het meteen over clickies hebben, dat zijn gewoon specifieke switches. Dus het is voor ons mogelijk een beetje vaag wat jij bedoelt. Waarschijnlijk is het gewoon het geluid van de bottom-out zelf, maar ook sommige clickies maken hun geluid op ongeveer dat moment. Er staat een beschrijving van switches in de topicstart, maar als je echt op zoek bent om het geluid te identificeren: YouTube: Clicky Vs Tactile Vs Linear Mechanical Keyboard Switches with Sound ...

Daarnaast geef je aan dat je huidige toetsen wiebelig zijn. Wat voor RK61 heb je precies dan? Want gewoon 'red switches' pakken gaat dat niet oplossen. En wobble kan iets zijn wat veroorzaakt wordt door je switch of de keycaps. Zijn het Kailhs? Outemou? Heb je nu ook reds?

Het minimalistische geluid dat je noemt klinkt alsof je wel iets van geluid wilt, maar net als Juice hierboven misschien meer op zoek bent naar silent switches (sound test voor het idee: YouTube: Lubed Bobagum Boba Silent Linear Switches Sound Test | By Gazzew | ..., deze mag best op hoog volume). Al is dat afhankelijk van de switches die je nu hebt, die je dus te luid vindt. Er zijn een heleboel keuzes die je hierin kunt maken afhankelijk van je keuze in case materiaal, switches, plate materiaal, mounting style en keycaps.

Als je echt custom gaat moet je ook in je achterhoofd houden dat je stabilizers nodig hebt, en dus je keycaps. En dat verstellen vaak niet echt een ding is.

Klinkt alsof een CIY GAS67, Ikki68 of KBD67 Lite wel opties zouden kunnen zijn in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:56:
[...]

[...]

[...]

-65% PCB.

Misschien het belangrijkste: wat is je budget? Toetsenborden kan je zo duur of goedkoop maken als je wilt.

Welke switches zitten in je RK61? Heb je ervaring met andere switches? Blijf je wens niet helemaal duidelijk vinden :? Als je zacht geluid wilt kan je kijken naar (semi) silent switches, die zijn stiller dan normale switches. Als je een click wilt horen, door middel van de clickbar, moet je opzoek naar clicky switches. Als je de het actievatiepunt wel wilt voelen maar niet per se wilt horen, zijn tactile beter geschikt. Bij linear is het actievatiepunt niet voelbaar en hoorbaar. Op de silent switches na, is er iets hoorbaars op de bodem en alleen bij de clicky op het actievatiepunt. Als je je veel stoort aan het wiebelen, kan je kijken naar box switches, al voel ik zelf nauwelijks een verschil.

Edit: zie de reactie van @Cebby, mooie extra uitleg en vragen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRiesje
@Cebby dankjewel voor je bericht, ik heb het eerste filmpje bekeken en daarmee kom ik toch 'kwa' geluid uit op de Gateron Red - PBT Keycaps <- als ze die aan het testen is :).

Ik heb momenteel ook Reds alleen weet ik niet specifiek welke, het gaat in ieder geval om dit toetsenbord.

De video waarvan de toets aanslagen nauwelijks te horen zijn, trekken me aan de ene kant wel en andere kant niet. Wil het geluid van aanslagen horen als ik aan het gamen ben of typen. Ook begreep ik uit het eerste filmpje dat het verschillende factoren heeft die jij ook noemt waar het geluid op wordt gebaseerd.

@superbok mijn budget is €200 voor nu. Ik wil kwalitatief wel een mooi en degelijk toetsenbord hebben.
Ik wil toch wel voor de lineair switches gaan aangezien ik er voornamelijk mee zal gamen.

Ik bij sommige custom toetsenborden een draaiknop, ik neem aan dat je d.m.v. software zelf kan instellen wat je daarmee wilt? Als dat zo is lijkt het me een leuke feature om dat in te stellen als volume knop. Zie afbeelding wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prbbt_1pfkBQI48E7ZMr_xo-r8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHkeXZmtvUMQxe5OTO4zg0DK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Cebby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Je keycaps zijn ook nog wel van invloed, qua materiaal. Maar in principe is dit waar het grootste verschil gemaakt wordt.
Thanks voor de heldere uitleg, jammer dat er geen andere oplossing is dan een ander keyboard aanschaffen. Balen dat de switches niet hot-swappable zijn :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Juice. schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:46:
[...]

Thanks voor de heldere uitleg, jammer dat er geen andere oplossing is dan een ander keyboard aanschaffen. Balen dat de switches niet hot-swappable zijn :-(
Met een soldeerbout is alles hot (met spatie) swappable! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
dnzm schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:54:
[...]

Met een soldeerbout is alles hot (met spatie) swappable! ;)
Dat durf ik niet aan met dit toetsenbordje haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:21:

Ik heb momenteel ook Reds alleen weet ik niet specifiek welke, het gaat in ieder geval om dit toetsenbord.
Vanuit de fabriek zaten daar volgens mij geen hele geweldige switches in, dus dat het wat zwabbert allemaal ("stem wobble", zoals dat meestal genoemd wordt, als je een googlebare term wil) kan dan wel kloppen. Een beetje leuke lineare switch kun je los aanschaffen en vervangen, dat is lol van hotswappable. Je kunt switches vaak ook wel per 10 of 30 krijgen, zo kun je een paar verschillende soorten uitproberen zonder dat het gelijk een godsvermogen kost, en dan kun je later een nieuw te bouwen toetsenbord gelijk uitrusten met de switches die je gevonden hebt.

Ik zou zeggen, bestel eens wat losse silent en niet-silent lineare switches, en probeer het eens een beetje uit. Gateron Pro Yellow is een populaire spotgoedkope switch, de iets fancier switches van Outemu zijn ook best OK (dus die dust-proof uitvoeringen met zo'n vierkant muurtje om de stem heen), en als je meer uit wilt geven gaat er helemaal een wereld open, natuurlijk.

Ook als je wel gelijk aan het bouwen slaat, kun je alsnog wel met wat losse sprotjes switches beginnen, om te kijken welke in jouw nieuwe bord het lekkerste voelt en klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Inderdaad de Gateron yellows is een leuke goedkope om mee te beginnen. Je kan het zo gek en duur maken als je zelf wilt. Ook vind je nog wel eens leuke dingen op V&A hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MRiesje En als bord zou ik gaan voor bijvoorbeeld de ikki68. Enorm veel vrijheid en upgrade mogelijkheden als je dat later zou willen. Haal een setje stabs (mijn voorkeur gaat tegenwoordig naar tx) en een keycap setje met het geld wat over is. In het begin hoef je daar toch nog niet enorm veel gaat aan uit te geven en gaat het meer om het knutselen van het bord zelf. Dan heb je een mooi setje om mee te spelen, ikki met gat yellows, pbt keycap setje en stabs.

Volgende stappen is wat mij betreft het modden van de stabs, die maken een enorm verschil in geluid en kwaliteit voor het hele bord.

Overigens zaken als knobs en sliders zijn vaak extra features waar je ook meer voor betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door superbok op 21-12-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:50
@Twiekriez, ik ben benieuwd naar je review van de Monsgeek.

[ Voor 100% gewijzigd door Groesjenka op 21-12-2022 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 17:28
Tweakriez schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik had achteraf alleen liever de zwarte gehad, maar dat is persoonlijk. De witte is een spray painted alu en je ziet in de structuur van dichtbij dus een soort van glitter. Valt niet op vanaf werk afstand maar toch. Daarnaast ben ik meer van de donkere bordjes eigenlijk. Wellicht dat ik deze uiteindelijk weg doe en alsnog de zwarte bestel.
Die van mij is ook binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUChWDWMQpRpVJkC1DcK38HQoTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZnc3NKBbNw4fzWtqSJmOqrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUWaHbkveBwlD31AUg_o_vjD8eE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zxF9MlfBJiozRmC7YsoWWqGX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk76tzb3lFiwK9QmTGKXYOpg9Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fm2e0WWmnZDmsMSx9pA6JSUO.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker blok gewicht, meer dan 2x zo zwaar als mijn plastic 5075 bord 8)

Er schijnen meerdere versies te zijn, ik heb via akkogear.de besteld en dan krijg je kennelijk de US versie aan de sticker op de doos te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9a0pO9JEKAi3SgVkcMhxnQP_A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPROqCxVEofobHZJBfDc9BJK.jpg?f=user_large

Ik dacht dat er zowel plate als PCB mount stabilizers bijzaten (maar dat is misschien alleen bij de internationale versie :? ) dus moet ik alsnog zelf de screw-in stabs gaan installeren. Het bijgeleverde hex sleueltje past niet op de zwarte schroefjes en is denk ik voor de schroeven achterop het bord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh6Cji1GJ8N3yPqDj7_WTtNeSk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvlmWw6DyBllHoDQ3dWGOZfl.jpg?f=user_large

Er zit ook helemaal geen gebruiksaanwijzing bij hoe je die stabilizers moet installeren en voor andere mods, dus echt n00b friendly vind ik het niet. :P

Iig heb ik nu lube nodig, een kwastje en mini schroevendraaier en een pincet lijkt mij ook handig, zeg maar een soort startersset, dus als iemand een leuk setje weet?

PS: @Tweakriez mbt VIA heb jij de driver "via-2.0.5-win" van de aakogear.de website geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

prOnorama2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:23:
[...]

Die van mij is ook binnen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker blok gewicht, meer dan 2x zo zwaar als mijn plastic 5075 bord 8)

Er schijnen meerdere versies te zijn, ik heb via akkogear.de besteld en dan krijg je kennelijk de US versie aan de sticker op de doos te zien:

[Afbeelding]

Ik dacht dat er zowel plate als PCB mount stabilizers bijzaten (maar dat is misschien alleen bij de internationale versie :? ) dus moet ik alsnog zelf de screw-in stabs gaan installeren. Het bijgeleverde hex sleueltje past niet op de zwarte schroefjes en is denk ik voor de schroeven achterop het bord:

[Afbeelding]

Er zit ook helemaal geen gebruiksaanwijzing bij hoe je die stabilizers moet installeren en voor andere mods, dus echt n00b friendly vind ik het niet. :P

Iig heb ik nu lube nodig, een kwastje en mini schroevendraaier en een pincet lijkt mij ook handig, zeg maar een soort startersset, dus als iemand een leuk setje weet?

PS: @Tweakriez mbt VIA heb jij de driver "via-2.0.5-win" van de aakogear.de website geïnstalleerd?
Mooi, die zwarte, had ik achteraf ook liever gehad. Misschien dat ik die alsnog bestel, deze maand nog 10% korting namelijk. De witte gaat overigens na de eerste batch niet meer geproduceerd worden, te lastig om consistent goed te krijgen qua kleur begreep ik.

Er zitten inderdaad geen plate mount stabs bij. Lastig als je hier inderdaad rekening mee gehouden had ja! Gelukkig had ik alles liggen voor het luben :) Zelf heb ik via Etsy onlangs nog een bakje G205 gekocht welke snel binnen was, mijn kwastjes e.d. heb ik gewoon via Ali. Wil je iets snel binnen hebben zou ik even kijken bij Amazon, of een van de europese shops die hier veel genoemd worden.

Via voor de MonsGeek heb ik hier vandaan, werkte direct.

Ik zie dat je er Jelly Blacks bij hebt gekocht, goede keuze! die heb ik in mijn MOD007 zitten en zijn heerlijk. welke keycaps heb je? Ik heb voor dit bord de nieuwe Snow blue Grey switches genomen icm een setje double shot ABS keycaps met het SAL profile (Ocean star).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-Z-nYtwbSdbCGIj0x6mITMvixU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCj3kTRySJsAn2Pao1Gtcg3O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjfT95npcTxPh-QQQlu2EOJMpUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTYNT5KE48uaQauqgX0XT7F1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKlvepW0qtNBH_x5MvZppCntUxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EItXFFhnbQ1r7SafFhVImsx9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Groesjenka schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:41:
@Twiekriez, ik ben benieuwd naar je review van de Monsgeek.
Die komt er z.s.m. aan :) zal eerst geplaatst worden op mijn site en daarna volgt de Nederlandse versie hier.

https://clicksmashstuff.c...meet-the-new-budget-king/

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakriez op 23-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MRiesje Ga ik ook even meedoen :p

Nee hoor niets geks want wat @superbok @Cebby en @dnzm ben ik het vrijwel helemaal mee eens.

De borden die genoemd worden (Ikki68, KBD67 Lite en GAS67) heb ik/heb gehad en ook genoeg ervaring met budget switches er op dus kan wel wat dingen opgooien denk :)

Als je echt een wat stiller (muted dus wat gedempter geluid) wilt kan ik de Ikki68 zeker aanraden. Van de drie kwalitatief de meest luxe/beste (imho), meeste opties qua layout (bv stepped capslock, ISO), meeste opties qua upgrades en andere onderdelen (denk aan extra gewicht erin, metalen bovenkant, ander materiaal plate. ect.). Nadeel is wel geen per-key RGB, iets groter maar wel een unieke look daardoor.
En je moet bij deze zelf een setje stabilizers kopen, TX die @superbok aanraad zijn erg goed maar de iets goedkopere en bekende Durock V2's zijn ook goed als het qua budget beter uitkomt.
Qua switches kan ik Yellow ipv red warm aanbevelen, wil je een wat dieper geluid neem dan bv Gateron milky Yellows, die gelubed zijn geweldig voor de prijs. Wil je niet direct luben, wel een smoothe switch en mag het geluid een *ietsiepietsie* hoger dan kan ik de Gateron Pro Yellow V2's gebruiken. De Ikki kan dat zeker hebben en ze zijn écht goedkoop te vinden (ca €20 op ali). Anders zijn Milky Pro Yellows ook een optie, beetje best of both maar persoonlijk (nog) geen ervaring mee.

KBD67Lite is ook een fijn bord, standaard 65% indeling, per-key-RGB, stabilizers er standaard bij (niet de beste maar toch). Vond hem stock wat hol en heeft imho wat mods nodig om echt lekker te klinken (bodem vullen, tapemod en eventueel PE foam) maar heeft een veel meer open geluid tov de Ikki68.
ABS behuizing vond ik wel goedkoper aanvoelen dan de Polycarb van de Ikki68, weinig plate opties en geen mogelijkheid tot gewicht.
Yellows doen het sowieso altijd goed dus ook hierop, zou dan wel de Milky variant pakken want die is nét ietsjes dieper qua geluid. Zelf nog KTT Rose switches hierop gehad en dat werd best aanwezig qua geluid :9

CIY GAS67 kies je echt als budget de beperkende factor is.
ABS net als de KBD67L maar dan uitgekleed. Dus geen metalen inserts in de schroefgaten (gaat bij veel uit-inelkaar dus slechter worden), geen mogelijkheid tot gewicht, andere plate, indeling, ect.. Behuizing kun je ook makkelijk torderen terwijl dat bij de andere borden gewoon veeeeel steviger is.
Verder is de ringeling wat apart met de ~ rechts naast de spatie :?
Ook een belangrijk punt is dat het bord geen VIA support heeft, VIA is opensource software waarmee je de indeling van je bord volledig kunt aanpassen als je wilt. Is écht heel fijn.De GAS67 heeft wel software hiervoor maar is Chinees en veel beperkter.
Het bord heeft zeker ook pluspunten; namelijk de lage prijs, €50~60 op Ali. Per-key-RGB al is het northfacing, wat betekend dat je switches 180 graden gedraaid zitten tov 'de standaard' en dat kan interferentie met sommige keycaps geven. Bijvoorbeeld Cherry profile wat vrij standaard is, ligt ook aan de switch maar persoonlijk vind ik het meevallen.
Word standaard geleverd met stabilizers, ook super budget maar ze werken wel, en standaard geleverd met PE foam en PCB foam.
Verder heeft het bord een 'poron foam gasket mount' wat het icm de polycarb plate veruit de zachtste aanslag geeft van de drie. Veruit de meeste flex en bounce. Ook is het bord relatief dun en als je het wat hoger wilt heeft het pootjes. Daardoor klinkt het bord niet hol, want er is amper ruimte :+
Zelf deze vorige week gebouwd en alleen wat 'polyfill' (feitelijk gewoon goedkope kussenvulling) in de bodem en de stabilizers gelubed en het klinkt echt goed met Gateron Pro Yellow V2's :|
Dit is wel écht een budget build en de andere borden zijn in vrjwel alles een klasse hoger.

Geluid/volume kun je overigens ook gewoon naar de toetsen aan de rechterzijkant mappen zodat je daar gewoon 'eigen' toetsen voor hebt :)

Gabriël AM5

• Cebby
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:36:
[...]
Verder is de ringeling wat apart met de ~ rechts naast de spatie :?
Ook een belangrijk punt is dat het bord geen VIA support heeft, VIA is opensource software waarmee je de indeling van je bord volledig kunt aanpassen als je wilt. Is écht heel fijn.De GAS67 heeft wel software hiervoor maar is Chinees en veel beperkter.
[...]
Huh jij hebt de ~ niet gewoon linksboven zitten? Mijn layout is eigenlijk wel prima, behalve dat ik de Fn in de keycode file met de hand in de hex heb aangepast omdat dat niet kon in die software. En het heeft geen layers dus ik kan niet zo goed wisselen tussen mac/pc layouts.

Prima showpiece voor mij in ieder geval :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Kerst is vroeg dit jaar. GLS kwam net mijn K3 Pro afleveren! Na de vakantie lekker meenemen naar kantoor. Nu even het bord 'inwerken'. Eerste ervaringen:
• Mooi dun bord
• Gateron Brown low profiles hebben meer travel dan ik had verwacht
• De backspace is satisfying :9~
• 75% lay-out is wennen na een jaar op 65%
• Het vlaggetje van de Windows-toets is gespiegeld, niet heel storend maar wel een design error :+

Wat impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7mMPE-AfeWJHXnmcXFS3O3UJJ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue1PIGjWq2yOCuyvYp8LxydR.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGUpYtltPRUu11COb_K-f8ZnA6E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAHIwzwQwcYEltmeqiUJMQJ5.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEd1y327nrJa71-jQM5fUJvNkdk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTrNgHenF5Lhv0jbpb4KwgEM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4eAhsWvu-t1Npz828ffsMKQaxY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5VyX57Q79BxXQylDbdj2thn.jpg?f=fotoalbum_medium

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• JRB201
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 11:01
Ik ben op zoek naar een ander toetsenbord, met hieronder wat ik graag zou willen. Wat zouden jullie aanraden?

Welke lay-out wil je?
ANSI
Wil je met of zonder numpad?
het liefste TKL, omdat ik bij het programmeren veel de pijltjes gebruik.
Wil je backlight?
Niet perse, is alleen een mooie bonus
Welke MX Switch prefereer je?
Ik heb op dit moment een sharkoon skiller mech sgk3 met kailh brown switches en o-rings en een set custom abs keycaps, typt heerlijk maar maakt me nog iets te veel lawaai. Ook heb ik een corsair k83 die ik prima vind typen, maar daarvan zijn de pijltjes te klein om mee te werken.
Wat je is je budget?
Rond de 100 euro
Wil je macro toetsen?
Niet perse
Doel van het keyboard?
Programmeren, gamen
Wat weet je al?
Ik hoor van andere mensen goede verhalen over de mx pinks, en die zijn ook stil, maar ik zou wel graag de tactile bump van de brown willen behouden als het even kan.

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 11:19

ricjuh

Make each day your masterpiece

MRiesje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:21:
@Cebby dankjewel voor je bericht, ik heb het eerste filmpje bekeken en daarmee kom ik toch 'kwa' geluid uit op de Gateron Red - PBT Keycaps <- als ze die aan het testen is :).

@superbok mijn budget is €200 voor nu. Ik wil kwalitatief wel een mooi en degelijk toetsenbord hebben.
Ik wil toch wel voor de lineair switches gaan aangezien ik er voornamelijk mee zal gamen.
Kijk eens naar de Keychron Q2. Die kan je als pre-build kopen met red switches of als barebone en dan zelf switches kiezen ;)

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

JRB201 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:54:
Ik ben op zoek naar een ander toetsenbord, met hieronder wat ik graag zou willen. Wat zouden jullie aanraden?

Welke lay-out wil je?
ANSI
het liefste TKL, omdat ik bij het programmeren veel de pijltjes gebruik.
Wil je backlight?
Niet perse, is alleen een mooie bonus
Ik heb op dit moment een sharkoon skiller mech sgk3 met kailh brown switches en o-rings en een set custom abs keycaps, typt heerlijk maar maakt me nog iets te veel lawaai. Ook heb ik een corsair k83 die ik prima vind typen, maar daarvan zijn de pijltjes te klein om mee te werken.
Wat je is je budget?
Rond de 100 euro
Wil je macro toetsen?
Niet perse
Doel van het keyboard?
Programmeren, gamen
Wat weet je al?
Ik hoor van andere mensen goede verhalen over de mx pinks, en die zijn ook stil, maar ik zou wel graag de tactile bump van de brown willen behouden als het even kan.
Ik heb een 96% 3098B met lubed jelly purples (tactile) te koop staande wellicht is dit iets voor je? Kan zowel bedraad als draadloos gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 15:35
MatthijsBoog schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:28:
Als je de MX reds in de Ducky te zwaar vond dan verwacht ik niet dat de browns beter gaan bevallen. Je zegt dat ze te zwaar klikken, maar het is geen clicky switch? Aan de Ducky zal het verder niet liggen, want op zich verschillen die qua bouw niet bizar veel van de corsair borden.

Zolang je het bij de kant en klare, big brand toetsenborden houdt kun je het beste even naar een mediamarkt gaan om wat te voelen.

Ga je custom dan is de meetup in februari de beste optie om zoveel mogelijk te ervaren. www.clackycon.com
Ik heb de Corsair K70 RGB MK.2 nu paar dagen in bezit. Voornamelijk heb ik alleen Red Redempation 2 op kunnen spelen en nog weinig type werk. De RGB heb ik nog niet kunnen testen.
Ik vind hem stuk fijner dan Ducky typen. Hij typt voor mij een stukje lichter.
De toetsen van Ducky geven net een te hard plastic geluid.

Mijn toetsenbord ging kapot dus ik had een nieuwe nodig. Ik kan helaas niet op de meeting komen.
Bedankt voor de meetup tip

------------------------------

Glorious PC GMMK Full Size White Ice Edition

Heeft iemand dit toetsenbord? Ik heb nu twee toetsenborden om te testen.
Glorious PC GMMK Full Size en Corsair K70 RGB MK.2. De toetsen bij Glorias vind ik net iets lekkerder klinken en aanvoelen. En het backlight is lekker spacy. Ik kan alleen niet zoveel reviews hierover lezen.

Het fijne van Corsair is dat je een optie met een druk op de knop Spotify te bedienen. En het backlight aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
noud schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:33:
[...]

Het fijne van Corsair is dat je een optie met een druk op de knop Spotify te bedienen. En het backlight aan en uit te zetten.
Dat kan sowieso ook met de Glorious maar dan niet door een specifieke knop te gebruiken. Waarschijnlijk zitten er combo's onder de Fn knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

The GUI schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:48:
Kerst is vroeg dit jaar. GLS kwam net mijn K3 Pro afleveren! Na de vakantie lekker meenemen naar kantoor. Nu even het bord 'inwerken'. Eerste ervaringen:
• Mooi dun bord
• Gateron Brown low profiles hebben meer travel dan ik had verwacht
• De backspace is satisfying :9~
• 75% lay-out is wennen na een jaar op 65%
• Het vlaggetje van de Windows-toets is gespiegeld, niet heel storend maar wel een design error :+

Wat impressies:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze heb ik zojuist ook besteld. Komt januari binnen. RGB en Gateron RED.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 17:28
Tweakriez schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:31:
[...]

Ik zie dat je er Jelly Blacks bij hebt gekocht, goede keuze! die heb ik in mijn MOD007 zitten en zijn heerlijk. welke keycaps heb je? Ik heb voor dit bord de nieuwe Snow blue Grey switches genomen icm een setje double shot ABS keycaps met het SAL profile (Ocean star).
Ik heb nog Akko ASA EVA-01 liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgDe39FhAFbC44Tv2XJCL2JBxpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daTq7uogrfrk2slH6Xqd2H77.jpg?f=fotoalbum_large

PS: heb ook nog zwarte PBT shine through keycaps liggen maar die gaan het niet worden met die south facing LED's -letters zijn dan nauwelijks te lezen- dus dan moet je denk ik side & back printed keycaps nemen wil dat enigszins werken.

Welke lube gebruik jij voor de stabs (ik zie vaak Krytox GPL 205 Grade 0 langskomen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

prOnorama2 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb nog Akko ASA EVA-01 liggen:

[Afbeelding]

PS: heb ook nog zwarte PBT shine through keycaps liggen maar die gaan het niet worden met die south facing LED's -letters zijn dan nauwelijks te lezen- dus dan moet je denk ik side & back printed keycaps nemen wil dat enigszins werken.

Welke lube gebruik jij voor de stabs (ik zie vaak Krytox GPL 205 Grade 0 langskomen)?
Klopt die gebruik ik ook op mijn stabs en dan dieelextric grease van permatex voor het staaldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Zo, dat is een setje ProMicro's besteld bij ome Ali, volgende maand een Corne-kitje uit Praag scoren, en intussen eens grondig peinzen over switches...

Ik neig nog steeds sterk naar tactile (lavenders, denk ik), maar er kriebelt ook iets om eens te onderzoeken of linear ook iets is — genoeg mensen die erbij zweren, immers. Ik bestel wel een handjevol yellows met die Corne mee, en dan zien we wel.

Wordt in ieder geval een leuk 20323-projectje!

[ Voor 0% gewijzigd door dnzm op 27-12-2022 10:33 . Reden: Klein decennium van de bouwtijd afgesnoept ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heftig wel, een 11-jaren project voor 1 toetsenbordje. :+

Ik ga komende week de case van mijn numpad ophalen, en dan nog even de schroefgaten verzinken, alles gaan solderen en programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

MatthijsBoog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
Heftig wel, een 11-jaren project voor 1 toetsenbordje. :+
Ik wilde het niet overhaasten, het is mijn grootste soldeerklus tot nu toe... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Welke lay-out wil je?
ANSI
Met
Wil je backlight?
geen voorkeur
low profile
Wat je is je budget?
ongeveer 100, maar laat me verassen
Wil je macro toetsen?
geen mening
Doel van het keyboard?
werk / tekstverwerking
Wat weet je al?
Heb de Logitech G815 geprobeerd en dat bevalt goed! Enkel ben ik bang dat als ik die bestel ik geen ANSI krijg maar een ISO indeling. ANSI is een must aangezien ik met 10 vingers typ en ongeveer 600 aanslagen per minuut haal, de rechter shift toets moet dan wel groot zijn..

Is de keychron K5 iets of toch gewoon de logitech met ansi zien te vinden? of is er een goed alternatief?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
prein2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:04:
Welke lay-out wil je?
ANSI
Met
Wil je backlight?
geen voorkeur
low profile
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
geen mening
Doel van het keyboard?
werk / tekstverwerking
Wat weet je al?
Heb de Logitech G815 geprobeerd en dat bevalt goed! Enkel ben ik bang dat als ik die bestel ik geen ANSI krijg maar een ISO indeling. ANSI is een must aangezien ik met 10 vingers typ en ongeveer 600 aanslagen per minuut haal, de rechter shift toets moet dan wel groot zijn..

Is de keychron K5 iets of toch gewoon de logitech met ansi zien te vinden? of is er een goed alternatief?
Als je ook ergonomisch wilt is mischien de Xbows lite iets voor je
https://www.ergowerken.nl...senbord.html?id=265041301

Ik gebruik zelf de knight Plus en dit werkt geweldig.
Vooral als je last hebt van je polsen tijdens het typen is de Xbows layout een goede oplossing.

Enigste minpuntje van de Lite is dat deze geen QMK support heeft. maar de eigen firmware van Xbows [als je weinig macro's gebruikt is dat geen probleem]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

darknessblade schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:25:
[...]

Als je ook ergonomisch wilt is mischien de Xbows lite iets voor je
https://www.ergowerken.nl...senbord.html?id=265041301

Ik gebruik zelf de knight Plus en dit werkt geweldig.
Vooral als je last hebt van je polsen tijdens het typen is de Xbows layout een goede oplossing.

Enigste minpuntje van de Lite is dat deze geen QMK support heeft. maar de eigen firmware van Xbows [als je weinig macro's gebruikt is dat geen probleem]
spannend! geen last van mijn polsen, dus is een ergonomisch toetsenbord wel echt een drempel. Maar ik ga er zeker over nadenken!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
prein2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:30:
[...]

spannend! geen last van mijn polsen, dus is een ergonomisch toetsenbord wel echt een drempel. Maar ik ga er zeker over nadenken!
Ik had voorgaand ik de knight kocht weinig last van mijn polsen, maar nadat ik de Xbows knight gebruikte merkte ik wel een verschil. eenmaal als je ergonomisch gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder.

Het is IDD wel een overstap die je moet maken.

Wat ik ook aanraad is als je een ergo-mech neemt, 2 stuks te kopen, waarbij je er 1 voor thuis en 1 voor op werk hebt.

Hiermee heb je gelijk de voordelen dat je niet 3 verschillende keyboards gebruikt, en meer last van je polsen krijgt door het constant wisselen van keyboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
darknessblade schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:44:
[...]

Ik had voorgaand ik de knight kocht weinig last van mijn polsen, maar nadat ik de Xbows knight gebruikte merkte ik wel een verschil. eenmaal als je ergonomisch gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder.

Wat ik ook aanraad is als je een ergo-mech neemt, 2 stuks te kopen, waarbij je er 1 voor thuis en 1 voor op werk hebt.

Hiermee heb je gelijk de voordelen dat je niet 2 verschillende keyboards gebruikt, en meer last van je polsen krijgt door het constant wisselen van keyboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

hmm, geen numpad, dan moet ik naar de plus, die is me wat te gortig, zeker voor 2.

Ga toch maar voor een normaal toetsenbord..

iemand die zegt ga voorde k5 optical switches of juist de brown switches?
darknessblade schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:44:
[...]

Hiermee heb je gelijk de voordelen dat je niet 3 verschillende keyboards gebruikt, en meer last van je polsen krijgt door het constant wisselen van keyboards.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
prein2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:51:
hmm, geen numpad, dan moet ik naar de plus, die is me wat te gortig, zeker voor 2.

Ga toch maar voor een normaal toetsenbord..

iemand die zegt ga voorde k5 optical switches of juist de brown switches?

[...]
De knight plus is IDD vrij aan de prijs.
Maar dit komt ook mede door de aluminium Unibody behuizing. tov de Nature en de lite die grotendeels plastic zijn.

Als het numpad echt een must is, kan je ook een los "non" mech numpad nemen, scheelt ook wat in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Welke lay-out wil je?
ANSI
Met
Wil je backlight?
geen voorkeur
low profile
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
geen mening
Doel van het keyboard?
werk / tekstverwerking
Wat weet je al?

Er staat een lowprofile met numpad nu op kickstarter.

https://www.kickstarter.c...keyboard-with-full-numpad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Helaas is het gevaar met kickstarter keyboards hetzelfde als met group-buys

1 het duurt extreem lang
2 de kans dat je ECHT krijgt wat je koopt is klein.
3 Als je nu een keyboard wil, is het geen goed idee om zoiets te kopen
4 het is een kickstarter, dus je hebt eigenlijk geen comsumer "protection/rechten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

darknessblade schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:14:
[...]

Helaas is het gevaar met kickstarter keyboards hetzelfde als met group-buys

1 het duurt extreem lang
2 de kans dat je ECHT krijgt wat je koopt is klein.
3 Als je nu een keyboard wil, is het geen goed idee om zoiets te kopen
4 het is een kickstarter, dus je hebt eigenlijk geen comsumer "protection/rechten"
1. Deze staat op leveren januari 2023.
2. Dat valt wel mee.
3. Onzin.
4. Tja, daar kijk ik dus echt nooit naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Wat zou er mis zijn met een K5? Afhankelijk van hoe heftig je aan het stukje low profile hangt, is een K4 misschien ook nog wat, wel nagenoeg alle knoppen, maar iets compacter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Uiteindelijk voor de k5 gegaan.

Die kickstarter is ook interessant, al zag ik geen enorm schokkende verschillen met de k5 en komt er ook nog eens 43 dollar verzendkosten bij.. De combi van levering januari, verzendkosten twv de helft van het toetsenbord en de kickstarter factor (hoewel ik deze wel vertrouw) heeft me doen besluiten voor de k5, brown switch, mechanical en dus niet optisch te gaan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:30

Ethirty

Who...me?

Ik heb al een tijdje een Keychron K3, maar hun optical low profiles bevallen me niet echt. De enige die goed werken zijn de blauwe clickies, maar die maken me te veel herrie.

Nu zit ik al een tijdje naar een Nuphy 75 te kijken, maar die is een stuk duurder en daarmee is een K3 Pro met Gaterons misschien ook wel interessant. Nuphy is hier alleen niet zo populair?

Ik zoek low-profile en portable (dus liefst iets van een etui) en toetsen red of brown. Zijn er nog alternatieven die ik niet ken?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ethirty schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:20:
Ik heb al een tijdje een Keychron K3, maar hun optical low profiles bevallen me niet echt. De enige die goed werken zijn de blauwe clickies, maar die maken me te veel herrie.

Nu zit ik al een tijdje naar een Nuphy 75 te kijken, maar die is een stuk duurder en daarmee is een K3 Pro met Gaterons misschien ook wel interessant. Nuphy is hier alleen niet zo populair?

Ik zoek low-profile en portable (dus liefst iets van een etui) en toetsen red of brown. Zijn er nog alternatieven die ik niet ken?
Ik ben zelf ook aan het zoeken geweest, maar kwam de afgelopen maanden niet verder dan de K3 (Pro) en Nuphy Air 75 als je 75% en een beetje customizable zoekt.
Je hebt wel opties van Logitech en Corsair. Of de Fnatic Streak65 LP, en full size de Redragon K618.

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 00:08
Heeft er iemand toevallig de Keychron K3 al eens proberen te gebruiken met een Playstation 5?

Ik ben op zoek naar een mechanisch toetsenbord om te gebruiken op PC en PS5. De K3 ziet er wel goed uit maar ik vind nergens of het toetsenbord compatibel is. De website vermeldt enkel Mac/PC.

• dnzm

dnzm

Knorrig

Bekos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:51:
Heeft er iemand toevallig de Keychron K3 al eens proberen te gebruiken met een Playstation 5?

Ik ben op zoek naar een mechanisch toetsenbord om te gebruiken op PC en PS5. De K3 ziet er wel goed uit maar ik vind nergens of het toetsenbord compatibel is. De website vermeldt enkel Mac/PC.
Gokje: komt wel goed, tenzij een PS echt fucky is met BT-aanhangsels. Uiteindelijk is het gewoon een Bluetooth-toetsenbord, het werkt op desktops (Mac/Windows/Linux), telefoons en tablets, dus als een PS zich aan de relevante standaarden houdt, zou dat moeten werken.

Dat Mac/Windows slaat op een schakelaar op het toetsenbord die schakelt tussen optie/command en windows/alt, en of de functietoetsen standaard functietoetsen zijn, of mediatoetsen.

Maar hopelijk hangt hier ook iemand rond die er daadwerkelijk ervaring mee heeft, dat zegt altijd iets meer. Ik zal in mijn kringen ook eens rondvragen.

Edit: geen ervaringen, maar even rondzoeken leverde deze post op Reddit op, waar de K2 als werkend wordt opgegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door dnzm op 29-12-2022 14:50 ]

@Bekos

Wat @dnzm zegt, als de PS5 zich gewoon aan de standaard houd zou het moeten werken. Mijn cheapo bordje met BT werkt bv gewoon aan mijn iPhone.

Mac/PC slaat waarschijnlijk gewoon op de switch zoals al gezegd.

Gabriël AM5

• Bekos
dnzm schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:34:

Gokje: komt wel goed, tenzij een PS echt fucky is met BT-aanhangsels.
Het probleem is dat ik niet zo lang geleden een Logitech G915 gekocht heb in de hoop die uiteindelijk ook voor de PS5 te kunnen gebruiken. Blijkt helaas echter niet compatibel en ik vind ook nergens of het dan aan de PS5 of de Logitech firmware ligt.

Vandaar dat ik liefst ergens bevestiging krijg alvorens nog een toetsenbord aan te schaffen en er lopen hier wel wat tweakers rond die het toetsenbord in bezit hebben :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Vandaag eindelijk een pakketje wat wel een goede reis heeft gehad afgelopen weken, ondanks de drukte. Weer een mooi PBT setje van Novelkeys via Oblotzky, PBT Copper. Hoopte altijd al dat er nog een GMK ronde zou zijn van dit setje, maar was erg blij verrast toen ik hoorde dat er een PBT setje van kwam. Kwaliteit en kleur is net zoals de Taro variant weer erg goed en stelt niet teleur. Weer even wennen na een lange tijd typen op ABS. Legends zijn redelijk scherp maar als je naar de details gaat kijken, zie je dat hey dye sub is. Maar dat mag niet de pret druk. Erg compleet kit voor een mooie prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og1PbxFQytvn1Uw619fAIwl2ySo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGGdgwCQGO171hWYbcrAchEV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hopen dat de problemen met de andere pakketjes snel worden opgelost. Ergens in Polen ligt een deskmat en in Duitsland een zakje met switches. Deskmat al een week niet meer verplaatst zo lijkt het en de switches sinds begin december niet (gelukkig al een onderzoek naar gestart).

Als alles meewerkt wordt het een druk kwartaal met alles wat gepland is, maar hangt ook af van de fabrieken in China en COVID daar. Verwacht eigenlijk nog wel wat delays daardoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 19:59

Roenie1

The Many sings to us.

Mooie caps! Ben zelf de zwart/wit toer op gegaan.

Toen de Zealios V2 eind 2019 in de aanbieding gingen heb ik ze alvast maar gekocht. Het heeft tot nu geduurd voor ik er aan toe kwam ze te gebruiken voor mijn eerste mech.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzo1keIzAmlA1D3XP6pnxIfHckY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23RxLPA1E8Qy0Xwz6cFYawYh.jpg?f=fotoalbum_large

NZXT Function Tenkeyless (Qwerty US, Wit).
Keychron Q0 number pad
Zealio V2 (67g) in beide gezet, 78g onder spatiebalk
Black on white PBT keycaps van Glorious (vandaar "ascend" op de Enter toets)
White on black PBT keycaps van Keychron. Af fabriek heeft de Function ABS caps.
(Muis: G502 X Lightspeed op glazen Icemat black die sinds 2010 niet meer wordt gemaakt)

Ik wilde TKL voor gaming en toch een numpad, dus aan de linker kant. Twee van de alternatieven die ik heb overwogen zal ik even toelichten.

Mountain Everest Max: numpad kan er ook links ingeprikt worden, maar teveel toeters en bellen waarvan het meeste niet nuttig is en kinderziektes heeft. Je kunt de numpad en kb niet tegelijk oppakken, want de verbinding is te zwak. Heb je dan ook niet veel aan t.o.v. een losse numpad. Het design sprak ook niet zo aan. Grove milling lijnen in het alu die je alleen goed ziet op 'echte' foto's.

Keychron Q3 (TKL): Dan had ik dezelfde behuizing gehad als om de numpad. Echter relatief hoge inputlag van 11.5ms gemeten door RTINGS en ik ga er vanuit dat je dat niet in VIA kunt verbeteren maar dat je daarvoor de firmware moet bewerken en compilen. Succes niet gegarandeerd natuurlijk en hier had ik geen zin in. Daarnaast presenteren Keychrons, ook de C en K serie, zich aan het systeem met een Apple hardware ID als ware het een Apple kb. Dat levert in Linux het probleem op dat de F-toetsen niet werken. Schijnt intussen door de Linux community opgelost te zijn vanaf kernel 5.19 d.m.v. een workaround, dat staat in een recente update onderaan die pagina. Het is echter een Keychron probleem en niet een Linux probleem. Ook vond ik het schandalig dat Keychron er de mond over houdt en de koper verwijst naar een Facebook groep (van louter gebruikers) voor een betere ervaring op Linux m.a.w. "zoek het maar uit". Vreemde keuze om speciaal open QMK firmware te gebruiken en er dan een Apple ding van te maken. Een keyboard moet gewoon plug & play werken zonder gedoe, ook op oudere Linux versies en andere (evt. op UNIX gebaseerde) besturingssystemen.

Op Youtube wordt door enkele reviewers gezeken over de NZXT en in de stock configuratie met unlubed Gateron reds en ABS caps is de bottom out luid. Betere caps en switches scheelt echter behoorlijk en maakt het geluid zachter en doffer. Merk ik het verschil in geluiddemping bij toetsaanslagen, tussen de Q0 en NZXT TKL? Jawel, en een lage behuizing met de toetsen er bovenop i.p.v. er in verzonken is altijd wat luidruchtiger maar maakt makkelijker schoon en het is alleen een issue met de langere toetsen, met name die met stabilizers en dat is vrij simpel op te lossen. Momenteel heb ik onder enkele van die toetsen een O-ringetje zitten maar als ik de stabs onder handen genomen heb hoeft dat niet meer; ik heb nog niks gelubed. Prima ding verder. Macro's maken in de software is best een klus. Daar staat tegenover dat je niet beperkt wordt in de mogelijkheden en je kunt je aanpassingen onboard opslaan, waarna de software niet meer nodig is. Hoeveel prettiger VIA is - de software waarmee je een QMK-ondersteunende Keychron aanpast - weet ik niet, want ik heb nog niet de behoefte gehad de Q0 numpad's keybinds aan te passen.

[ Voor 78% gewijzigd door Roenie1 op 31-12-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Roenie1 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:34:

Daarnaast presenteren Keychrons, ook de C en K serie, zich aan het systeem met een Apple hardware ID als ware het een Apple kb. Dat levert in Linux het probleem op dat de F-toetsen niet werken. Schijnt intussen door de Linux community opgelost te zijn vanaf kernel 5.19 d.m.v. een workaround, dat staat in een recente update onderaan die pagina. Het is echter een Keychron probleem en niet een Linux probleem. Ook vond ik het schandalig dat Keychron er de mond over houdt en de koper verwijst naar een Facebook groep (van louter gebruikers) voor een betere ervaring op Linux m.a.w. "zoek het maar uit". Vreemde keuze om speciaal open QMK firmware te gebruiken en er dan een Apple ding van te maken. Een keyboard moet gewoon plug & play werken zonder gedoe, ook op oudere Linux versies en andere (evt. op UNIX gebaseerde) besturingssystemen.
Ben het wel met je eens dat de ondersteuning van Keychron te wensen overlaat, dat ze dat op een Facebook-groep laten aankomen is natuurlijk onzinnig en het stukje QMK-ondersteuning schijnt pas sinds kort ook echt verder te gaan dan "gebruik onze meegeleverde firmware en anders wordt het pielen".

Dat gezegd hebbende, er was al veel eerder dan die specifieke kernelversie een simpele fix voor functietoetsen-vs-mediatoetsen, aangezien de Apple-HID-driver in de Linuxkernel daar al jaren gewoon een instelling voor heeft.

Dát ook gezegd hebbende: mooi bordje! Open plaat zonder randje oogt altijd wel lekker clean, en het contrast in de caps is ook nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 19:59

Roenie1

The Many sings to us.

dnzm schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:21:
[...]
Dat gezegd hebbende, er was al veel eerder dan die specifieke kernelversie een simpele fix voor functietoetsen-vs-mediatoetsen, aangezien de Apple-HID-driver in de Linuxkernel daar al jaren gewoon een instelling voor heeft.
Weet ik, dat wordt ook uiteen gezet in de URL die ik deelde, maar daarbij ga je er wel vanuit dat het Linux systeem waar je mee werkt je normale, geconfigureerde omgeving is. Als je werkt aan een andere Linux-omgeving of vanuit een beperkte omgeving troubleshooting moet doen aan je eigen / "main" Linux omgeving omdat die niet meer wil starten, dan wordt het irritant, om eerst je F-keys weer te fixen. Die heb je nodig om tussen terminals te switchen. Het is allemaal niet onoverkomelijk. Die verwijzing naar een facebook groep zette bij mij wat kwaad bloed.

Nog een puntje voor mij was: de keycaps die Keychron er standaard op zet missen PrintScreen, Scroll Lock en Pause en een rij F-key caps heeft media controls er op. Als je dit alles veranderen wilt - het is tenslotte QMK en ik wil PrtScn, ScrLk en Pause gewoon hebben op de normale plek, dan had ik waarschijnlijk een extra set keycaps moeten kopen tenzij alternatieve caps worden meegeleverd. De NZXT Function had ook caps nodig want komt af fabriek met doorschijnende ABS, maar die is iets van €70 goedkoper. Bij een Keychron Q3 wilde ik dus niet óók nog caps moeten aanschaffen. Je betaalt een premium (o.a. voor die PBT caps), dan moet het ook klaar zijn. Een barebone Q3 had wat dat betreft uitkomst kunnen bieden. Scheelt echter nauwelijks in prijs t.o.v. 'fully assembled'.

Als een Q3 (lees: Q-serie) net zo hoog is als de Q0 numpad is hij 3mm hoger (voorzijde) oplopend tot ruim 5mm (achterzijde) dan de NZXT Function. Een hoge polssteun is dan ook wel een aanrader. Die komt er ook nog bij qua kosten. De polssteun bij de Function is inbegrepen. Er is weinig prijsverschil tussen een TKL plank en full size, ga je voor full size dan krijg je je numpad bijna gratis. Ik niet; de Q0 was zo'n €85 (bij EloquentClicks in Spanje, in NL €100). Ergens houdt het wel op, natuurlijk.

De kleur opties van de Q-serie's keyboard behuizingen matchen niet met dezelfde kleur optie Q0 numpad, want die laatste wordt in een andere fabriek gemaakt. Keychron waarschuwt daar voor en in de praktijk is er ook echt verschil. Voor het matchen van de twee (kb + numpad) hoef je dus ook niet per sé voor een Keychron kb te gaan. Bij toeval is de Q0 zo goed als precies even diep als een NZXT Function; scheelt in de praktijk een halve millimeter; dat zie je niet. Een Q3 (lees: Q-serie) geldt dat niet voor, die zijn 9mm dieper. Qua afmeting èn kleur matchen ze dus niet met een Q0.
Dát ook gezegd hebbende: mooi bordje! Open plaat zonder randje oogt altijd wel lekker clean, en het contrast in de caps is ook nice.
Thanks! En dan nu nog even de 'before' foto... een Kinesis Freestyle 2 van 10 jaar oud.

P.S. Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling!
Houd de vingers heel, anders wordt het lastig typen. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Roenie1 op 31-12-2022 16:19 . Reden: typo, barebone Q3 benoemd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Op de valreep van het jaar nog wat aankopen gedaan op MP nogwel :+

Nog een setje Durock stabs, 10 Oil Kings onderweg voor een leuk prijsje

Kwam een AKKO PBT shine true setje tegen voor een prijs waar ik hem niet voor kon laten liggen. Uiteindelijk zag ik zojuist dat AKKO nu ook korting heeft waardoor het verschil minimaal is maargoed nu was het ook een nieuw setje en de volgende dag in huis :)

Net op de GAS67 gezet want als ik dan toch een northfacing bordje heb kunnen er net zo goed shine-tru keycaps op toch :p

Al met al is het dus gelukt om een ca €100 mechanisch bordje te bouwen (nouja eigenlijk wéér nét er boven) voor het zelfde budget als toen ik begon in 2020 maar dan in vrijwel elk opzicht beter en dat vrijwel stock :|

Kleurrijk plaatje om het jaar af te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbtSNnOSHAt9GYflh-SMbyVlqsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x1xzgZWemwjjCq2yc5yEbAmw.jpg?f=user_large

Over de AKKO set, mijn eerste non-Cherry profile setje.
Eerste gezicht is de shine-true erg goed, alleen de backspace valt gelijk op. Bij iets langer kijken zie je bij heel veel toetsen kleine imperfecties.
ASA valt me ook mee en typt eigenlijk best lekker, lijkt een iets groter top oppervlakte te hebben en met beperkt typen lijk ik daardoor minder typfouten te maken.
Verder ivm. mijn eerdere sets is de verpakking enorm achteruit gegaan, ipv die geweldige kunststof box is het nu 2 plastic trays in een kartonnen doosje; draak om de keycaps er normaal uit te krijgen :(

Set is vrij compleet (bv 4 soorten shift) maar mist toch wel eea.. Het num gedeelte ga ik iig gebruiken op mijn macropad :)
Al met al een leuke set die goed past bij de budgetbuild met RGB maar me echt niet meer waard dan de ca. €30 die ik ervoor betaald heb. De andere AKKO sets die ik heb zijn vele malen mooier.

Backspace met backlight:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcnuPZqmxQxEqBdVxapLeSEa9qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YsZ9Zth0cQggeHmvF648sPN3.jpg?f=user_large

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Jullie al kaartjes voor ClackyCon? Ik zie dat ze ook een keyboard lubing workshop aanbieden, lijkt me wel grappig om te doen maar 25 euro is meer dan kaartje van het hele evenement

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker heb ik een ticket gehaald. Die €25 vind ik persoonlijk zo gek niet. Er zit immers bij: stab tester, kwastje, 3d-printed opener, pincet, 5 alpaca switches en 3 stabs. Dan neem ik aan ook nog het vet wat je daar gebruikt en mogelijk de mensen die er zijn om te helpen, best acceptabel vind ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Brieto hier al een kaartje, maar niet voor de workshop. Bij de workshop zit ook materiaal voor het luben, inclusief de stabs waardoor het best wel meevalt eigenlijk.

Edit: wat hierboven al staat, net te langzaam ;)

[ Voor 13% gewijzigd door superbok op 01-01-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
Jullie hebben gelijk, 25 euro voor de workshop & materialen valt ook wel mee. Ik heb net kaartje + workshop gekocht. Aangezien ik alleen ga is dat meteen mooi om wat mensen tegen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brieto Geen kaartje nog, ik wil opzich wel
Maar heb nog niet helemaal duidelijk wat er nou te doen is.
Lube workshop hoef ik niet, typwedstrijd met mijn snelheid word hem toch niet…..

Ben vooral benieuwd of er ook shops zijn en er daadwerkelijk wat te koop is en wie er van hier komen (en hele dag of een dagdeel). En wat is er nog meer? Bedoel
Als er 5 standjes en een workshop zijn ben je snel klaar :+

Die €15 tot daar aan toe maar wil gewoon weten of het me die halve dag die het me minimaal kost waard is O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:58:
Lube workshop hoef ik niet, typwedstrijd met mijn snelheid word hem toch niet…..

Ben vooral benieuwd of er ook shops zijn en er daadwerkelijk wat te koop is en wie er van hier komen (en hele dag of een dagdeel). En wat is er nog meer? Bedoel

Die €15 tot daar aan toe maar wil gewoon weten of het me die halve dag die het me minimaal kost waard is O-)
Als het allemaal goed lees komen er ook een aantal vendors met spullen die ze gaan verkopen. Verwacht ook wel wat prototypes etc. Verder staan er honderden borden van iedereen die je kan bekijken/ testen/ kopen wat erg leuk is. Zijn altijd dingen te zien die je zelf niet hebt en eindelijk eens kan ervaren. Zo heb ik vorige keer meerdere Mr. Suits kunnen testen en een Keycult, borden waar ik nieuwsgierig naar was. Denk dat je je prima een (halve) dag kan vermaken. Helemaal aangezien het een capaciteit heeft van ongeveer 500 mensen. Stel iedereen neemt 2 borden mee, heb je minimaal 1000 borden om te bekijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Als het allemaal goed lees komen er ook een aantal vendors met spullen die ze gaan verkopen. Verwacht ook wel wat prototypes etc. Verder staan er honderden borden van iedereen die je kan bekijken/ testen/ kopen wat erg leuk is. Zijn altijd dingen te zien die je zelf niet hebt en eindelijk eens kan ervaren. Zo heb ik vorige keer meerdere Mr. Suits kunnen testen en een Keycult, borden waar ik nieuwsgierig naar was. Denk dat je je prima een (halve) dag kan vermaken. Helemaal aangezien het een capaciteit heeft van ongeveer 500 mensen. Stel iedereen neemt 2 borden mee, heb je minimaal 1000 borden om te bekijken :P
Ik vermaak me nog in een lege jaarbeurs dus daar zal het niet aan liggen meer dat ik de info wat er is vrij summier vind.
Eerlijk is eerlijk leukste lijkt me om een aantal van jullie irl te spreken ;)

Mag/moet je zelf ook borden meenemen dan?
Goed dat je er over begint, gaat de camera ook mee :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
sapphire schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Ik vermaak me nog in een lege jaarbeurs dus daar zal het niet aan liggen meer dat ik de info wat er is vrij summier vind.
Eerlijk is eerlijk leukste lijkt me om een aantal van jullie irl te spreken ;)

Mag/moet je zelf ook borden meenemen dan?
Goed dat je er over begint, gaat de camera ook mee :)
IDD de info die ze geven is vrij mager, en wat je er allemaal kan doen is mij ook onduidelijk.

Is het net zoals op de keeb-meetings die je vaak op reddit ziet waar je meerdere boards kan zien en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat er vanaf eind januari meer bekend zal met details over het programma. Borden mag je meenemen, vorige keer was de max iets van 4 per persoon. Sommige hadden er 6 mee, andere niets. Maar leuke is inderdaad ook om andere te zien en spreken.

Weet nog niet wat ik zelf meeneem. Als het goed is dan de Paragon binnen, maar weet niet zo goed of ik het leuk vindt om een +700 bord neer te zetten zonder dat ik er zelf de hele tijd zicht op heb. 99.9% dat het goed gaat, ook met staf dat zal rondlopen, maar ja, zal maar net bij die 0.1% horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
superbok schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:23:
Denk dat er vanaf eind januari meer bekend zal met details over het programma. Borden mag je meenemen, vorige keer was de max iets van 4 per persoon. Sommige hadden er 6 mee, andere niets. Maar leuke is inderdaad ook om andere te zien en spreken.

Weet nog niet wat ik zelf meeneem. Als het goed is dan de Paragon binnen, maar weet niet zo goed of ik het leuk vindt om een +700 bord neer te zetten zonder dat ik er zelf de hele tijd zicht op heb. 99.9% dat het goed gaat, ook met staf dat zal rondlopen, maar ja, zal maar net bij die 0.1% horen.
Daarom zie je op reddits vaak bij keep meets, een DO NOT TOUCH label,
Zoals je al zegt dat je liever niet hebt dat jan en alleman aan je 700 euro keyboard zit [zonder handschoenen].

en zelfs dan zijn mensen nog huiverig voor anderen die aan je keyboard zitten.

Want voor veel mensen is een toetsenbord een toetsenbord.

Die zien en weten niet het verschil tussen een FULLY Lubed 700$ keyboard, en het 5$ e-waste keyboard dat je krijgt bij een prebuild DELL/HP PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanuit de Discord heb ik vernomen dat er iets van 8 vendor stands bevestigd, zijn tot nu toe. Waarvan er tenminste 1, waar ikzelf sta, alleen is om dingen te laten zien. Een exacte lijst met vendors volgt nog volgens de organisatoren.

Verder is er een giveaway en praktisch onbeperkte ruimte om eigen borden te laten zien. Als het goed is met optionele "do not touch" bordjes en gegarandeerd beveiliging die rondloopt.
Naast de lube workshop en de talkshop van het Nederlandse Wooting zal er niet heel heel zijn.

Wat er dan in ieder geval nog resteert is een aantal tafel die als fysieke mechmarket gebruikt kunnen worden en waarschijnlijk nog iets van Clackycon merchandise te koop, waarbij dat dan hoogstwaarschijnlijk gaat om tenminste een deskmat.

En ja, de typing contest, maar dat hoef ik toch niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ooh wooting is leuk, ben erg benieuwd naar hun lekker switches maar doordat ze niet standaard zijn moet je gelijk een heel bord kopen. Hopelijk ook te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een keer een losse switch ervan gevoeld, niet in een bord, maar gewoon zo in de hand met een lubed lilac in de andere hand. Voelde vrijwel hetzelfde, op zich niets speciaals. Het zit hem naar mijn mening alleen in de aanpassingen die je via de software kunt maken door de analoge inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Ik lees het topic nu al twee weekjes mee en wil toch even posten.

Welke lay-out wil je?
Fullsize of 96%
US INT
ISO of ANSI maakt me weinig uit

Met

Wil je backlight?
Geen voorkeur, wit zou leuk zijn.

Normal of low profile maakt weinig uit, low profile heeft wellicht lichte voorkeur, weet niet of normale profile zonder polssteun te doen is. Lees dat low-profile wel een stuk minder aanpasbaar is.
Lineair, Tactile, Clicky...denk dat ik voornamelijk naar tactile of lineair neig.

Wat je is je budget?
Max €100, minder mag ook. Ben vooral een prijs/prestatie persoon.

Wil je macro toetsen?
Hoeft niet perce maar zou wel handig zijn.

Doel van het keyboard?
Productiviteit: Dus werk gerelateerd typen en werk veel met data, vandaar de voorkeur voor fullsize vs TKL.
Ik zal het toetsenbord naar alle waarschijnlijkheid enkel thuis gaan gebruiken, hoeft dus niet draadloos te zijn.

Wat weet je al?
Ik weet dat ik al 15+ jaar op een Logitech Media Keyboard Elite typ (normale profile) en dat eigenlijk goed bevalt.
Op het werk typ ik op een Cherry Stream (low profile) wat opzich ook goed bevalt.
Ik ben recent even de MM ingelopen en daar kortstondig op een Logitech Mech keyboard getypt en dat voelde opzich wel goed.
Ik doe ongeveer 500 a 550 aanslagen per minuut tijdens het typen (for what it's worth).

Overige eisen
Geen echte eisen kwa looks, vind een contrast toetsenbord wel mooi ala KeyChron C2. Liever niet te veel tekens naast de letters, dat leid enkel af.

Nu mijn vraag: wat is aan te raden? Uiteraard heb ik de PriceWatch al gebruikt en een vergelijkingskje gemaakt, maar ben vooral benieuwd naar bepaalde do's en don'ts of erg goede prijs/prestatie deals die er zijn. Ik lees namelijk zoveel over toetsenbord die niet in de PW staan.

EDIT: Ik heb mijn Logitech MKE gemeten dat is ~23mm hoog en de Cherry is volgens de specs 18mm hoog. Heb mijn Logitech MKE omhoog gezet met de pootjes, deze is dan ~31mm op de QWERTY rij en dit vond ik heel onplezierig typen, ik denk daarom dat ik toch voor een low profile keyboard ga want geen zin in polssteunen etc. Dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger aangezien er dan slechts 6 ramplanken over blijven.

EDIT: Ahnee, zie ik dit topic de CM SK652 genoemd worden maar die staat niet in mijn filter omdat het niet als een 'fullsize' keyboard is aangegeven terwijl het dit wel is. Filteren heeft weinig zin met incomplete data....

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 03-01-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
sapphire schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:58:

Klopt, is inderdaad niet heel duidelijk, waarschijnlijk weten ze zelf ook nog niet 100% welke stands er nou echt komen. Ik ga er zelf vanuit dat ik na de workshop nog 2-3 uurtjes ga rondlopen en dan is het wel genoeg. Heb nog geen switches gekocht voor de QK75 misschien dat ik daar wel wat inspiratie krijg of een aankoop kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op basis van de rollen in de Discord server en onderstaand bericht van Moshquishe verwacht ik het volgende lijstje aan vendor stands (gekopieerd van mijn bericht daar);
Mainly size and things you can do, there will be around 8 vendor stands (as of now) with a lot of great raffles. Some activities that will take place, workshops, competitions and the ability to meet with some big brands / names. Also the unique chance to see 1000+ keyboards in one room ;)
"According to the discord roles it should be
Candykeys
Mechboards UK
Keebcats
Mechbox
Splitkb

Probably 2 of the sponsors
I'd guess mykeyboard and keebsupply?

And myself to make it 8"

Daarnaast verwacht ik dat Wooting ook een stand zal hebben. Wellicht dat iets als gmk ook nog wat komt doen, die staan immers ook in het sponsor lijstje.

Maar goed, de officiële lijst volgt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

sapphire schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Muwahahahaha >:) *evil lach*

En Akko toch ook had ik vernomen van @Tweakriez?
Akko zal er ook zijn voor zover ik vernomen heb ja. Moet de officiële uitnodiging nog krijgen van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Akko is een van de 10 sponsors, die kan dus zeker in plaats van of naast de andere 2 aannames die ik had gedaan qua sponsors met stands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bekos
Bekos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:37:
[...]

Het probleem is dat ik niet zo lang geleden een Logitech G915 gekocht heb in de hoop die uiteindelijk ook voor de PS5 te kunnen gebruiken. Blijkt helaas echter niet compatibel en ik vind ook nergens of het dan aan de PS5 of de Logitech firmware ligt.

Vandaar dat ik liefst ergens bevestiging krijg alvorens nog een toetsenbord aan te schaffen en er lopen hier wel wat tweakers rond die het toetsenbord in bezit hebben :)
Moest iemand ooit met dezelfde vraag zitten: ik heb het toetsenbord gekocht en het lijkt zowel via bluetooth als draad te werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb gisteren de verzendbevestiging van mijn Cerakeys ontvangen *O*
Nu nog de tijd nemen om de Akko Lavender Purples te luben voordat de QK75 er is. Gelukkig is dat nog even ;)

Ik heb 205g0 liggen, kan ik de switches daarmee luben? Of is een andere toch beter? Ik houd wel van de tactile bump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je voorzichtig bent kan het, maar optimaal is het niet. Ik heb zelf 2 potjes 205g0 waar ik bij eentje wat 105 erbij heb gegooid om het te verdunnen, 205g00 in feite. Iets als tribosys 3203 werkt ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Je moet vooral de switch legs gewoon niet luben, verder kan het wel imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik ben er over na aan het denken om een Lotus58 (split keyboard) te bouwen, het lijkt me een leuk om een keer een toetsenbord op die manier in elkaar te zetten en te kijken of zo'n toetsenbord werkt voor mij.

Nu wil ik hiervoor een PCB bestellen bij JLCPCB maar de MOQ is 5 stuks waardoor ik blijf zitten met 3 PCB's die ik (hoop ik) niet ga gebruiken. Om kosten te besparen vroeg ik me af of er iemand is die toevallig ook interesse heeft in het bouwen van een Lotus58 en 2 PCB's (links en rechts) zou willen overnemen?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Sofle rgb staat nog wel op mijn verlanglijstje, dus mocht die een leuke prijs hebben, dan heb ik wel interesse. Deze vind ik net niet helemaal leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vanmorgen kwam de keychron K3 pro binnen. Gelijk een tape mod toegepast en de holle ruimte eronder opgevuld met schuim. Helaas kan ik de gateron low profile switches niet open maken met mijn switch opener :( Dus heb er 1 met de hand gedaan en een andere vanaf buitenaf geprobeerd (ging best oke).

Even dagje aankijken ;) Maar het klinkt al stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:53
A. Ben schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:32:
Ik heb een vraagje voor mensen die een toetsenbord op keychron.com hebben besteld.
Ik heb gister 2x de V1 keychron besteld voor een bedrag van 200 euro. Ik zag op de site van de belastingdienst dat er bij computeronderdelen nooit invoerrechten worden berekend maar wel de 21% btw. Is dit altijd of alleen als ze je te pakken hebben dat je de btw moet betalen?
Nog even ter bevestiging: ik heb naar aanleiding van dit topic een Keychron K5 SE besteld; geen invoer en BTW... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

TimmyUt schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Nog even ter bevestiging: ik heb naar aanleiding van dit topic een Keychron K5 SE besteld; geen invoer en BTW... ;)
ik ook niet op de k3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Tylen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:00:
Vanmorgen kwam de keychron K3 pro binnen. Gelijk een tape mod toegepast en de holle ruimte eronder opgevuld met schuim. Helaas kan ik de gateron low profile switches niet open maken met mijn switch opener :( Dus heb er 1 met de hand gedaan en een andere vanaf buitenaf geprobeerd (ging best oke).

Even dagje aankijken ;) Maar het klinkt al stukken beter.
Welke foam heb je gebruikt?
Ik moet zeggen dat ik nog redelijk wat spring ping ervaar. Niet echt storend, maar komt na een dagje typen wel naar voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 14:41
Hi mede tweakers,

Wat is een goed budget model voor instap?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

The GUI schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Welke foam heb je gebruikt?
Ik moet zeggen dat ik nog redelijk wat spring ping ervaar. Niet echt storend, maar komt na een dagje typen wel naar voren
Het foam wat in de doos erbij zat. Ben zelf ook nog niet tevreden hoor ;) Maar met alles luben moet het een heel eind komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at-EhMTEU5lKz-j7fh3MigUF_U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CpcBm9LI1AnEfEV2dnjZV64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ColdBurn89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:36:
Hi mede tweakers,

Wat is een goed budget model voor instap?
Daarvoor is echt wel iets meer info vereist, zoals layout, budget, switch voorkeur, wired/wireless, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Tylen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Het foam wat in de doos erbij zat. Ben zelf ook nog niet tevreden hoor ;) Maar met alles luben moet het een heel eind komen.

[Afbeelding]
Oh lol dat is best een goede. Ik zag dat gewoon als verpakkingsmateriaal :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

The GUI schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Oh lol dat is best een goede. Ik zag dat gewoon als verpakkingsmateriaal :X
Is het natuurlijk ook ;) Ik heb alles toch maar even gelubed en nu klinkt hij stukken beter. Helaas de switches niet uit elkaar gehaald dus heb het van buitenaf gedaan. Maar het resultaat mag er zijn gelukkig.

Pagina: 1 ... 104 ... 158 Laatste