@
MRiesje Ga ik ook even meedoen
Nee hoor niets geks want wat @
superbok @
Cebby en @
dnzm ben ik het vrijwel helemaal mee eens.
De borden die genoemd worden (Ikki68, KBD67 Lite en GAS67) heb ik/heb gehad en ook genoeg ervaring met budget switches er op dus kan wel wat dingen opgooien denk
Als je echt een wat stiller (muted dus wat gedempter geluid) wilt kan ik de Ikki68 zeker aanraden. Van de drie kwalitatief de meest luxe/beste (imho), meeste opties qua layout (bv stepped capslock, ISO), meeste opties qua upgrades en andere onderdelen (denk aan extra gewicht erin, metalen bovenkant, ander materiaal plate. ect.). Nadeel is wel geen per-key RGB, iets groter maar wel een unieke look daardoor.
En je moet bij deze zelf een setje stabilizers kopen, TX die @
superbok aanraad zijn erg goed maar de iets goedkopere en bekende Durock V2's zijn ook goed als het qua budget beter uitkomt.
Qua switches kan ik Yellow ipv red warm aanbevelen, wil je een wat dieper geluid neem dan bv Gateron milky Yellows, die gelubed zijn geweldig voor de prijs. Wil je niet direct luben, wel een smoothe switch en mag het geluid een *ietsiepietsie* hoger dan kan ik de Gateron Pro Yellow V2's gebruiken. De Ikki kan dat zeker hebben en ze zijn écht goedkoop te vinden (ca €20 op ali). Anders zijn Milky Pro Yellows ook een optie, beetje best of both maar persoonlijk (nog) geen ervaring mee.
KBD67Lite is ook een fijn bord, standaard 65% indeling, per-key-RGB, stabilizers er standaard bij (niet de beste maar toch). Vond hem stock wat hol en heeft imho wat mods nodig om echt lekker te klinken (bodem vullen, tapemod en eventueel PE foam) maar heeft een veel meer open geluid tov de Ikki68.
ABS behuizing vond ik wel goedkoper aanvoelen dan de Polycarb van de Ikki68, weinig plate opties en geen mogelijkheid tot gewicht.
Yellows doen het sowieso altijd goed dus ook hierop, zou dan wel de Milky variant pakken want die is nét ietsjes dieper qua geluid. Zelf nog KTT Rose switches hierop gehad en dat werd best aanwezig qua geluid
CIY GAS67 kies je echt als budget de beperkende factor is.
ABS net als de KBD67L maar dan uitgekleed. Dus geen metalen inserts in de schroefgaten (gaat bij veel uit-inelkaar dus slechter worden), geen mogelijkheid tot gewicht, andere plate, indeling, ect.. Behuizing kun je ook makkelijk torderen terwijl dat bij de andere borden gewoon veeeeel steviger is.
Verder is de ringeling wat apart met de ~ rechts naast de spatie

Ook een belangrijk punt is dat het bord geen VIA support heeft, VIA is opensource software waarmee je de indeling van je bord volledig kunt aanpassen als je wilt. Is écht heel fijn.De GAS67 heeft wel software hiervoor maar is Chinees en veel beperkter.
Het bord heeft zeker ook pluspunten; namelijk de lage prijs, €50~60 op Ali. Per-key-RGB al is het northfacing, wat betekend dat je switches 180 graden gedraaid zitten tov 'de standaard' en dat kan interferentie met sommige keycaps geven. Bijvoorbeeld Cherry profile wat vrij standaard is, ligt ook aan de switch maar persoonlijk vind ik het meevallen.
Word standaard geleverd met stabilizers, ook super budget maar ze werken wel, en standaard geleverd met PE foam en PCB foam.
Verder heeft het bord een 'poron foam gasket mount' wat het icm de polycarb plate veruit de zachtste aanslag geeft van de drie. Veruit de meeste flex en bounce. Ook is het bord relatief dun en als je het wat hoger wilt heeft het pootjes. Daardoor klinkt het bord niet hol, want er is amper ruimte

Zelf deze vorige week gebouwd en alleen wat 'polyfill' (feitelijk gewoon goedkope kussenvulling) in de bodem en de stabilizers gelubed en het klinkt echt goed met Gateron Pro Yellow V2's
Dit is wel écht een budget build en de andere borden zijn in vrjwel alles een klasse hoger.
Geluid/volume kun je overigens ook gewoon naar de toetsen aan de rechterzijkant mappen zodat je daar gewoon 'eigen' toetsen voor hebt