Ik zal even af trappen met de Megane voor degene die interesse hebben
Renault Megane Estate GT-Line
Ik heb gereden in de Renault Megane Estate GT-Line. De Bose versie, die op mijn short list staat hadden ze niet staan om te rijden. Hij oogt erg fraai en vooral de lampen zijn erg mooi. Kofferruimte is OK. Eenmaal ingestapt zat ik eigenlijk gelijk niet lekker in de sportstoelen. Ik ben totaal niet dik, maar mijn benen zaten zo ingeklemd aan de zijkanten dat het echt ging irriteren. De Bose stoelen heb ik later ook nog geprobeerd en dat zat eigenlijk wel prima. Eenmaal aan het rijden vond ik dat het sturen wat zweverig was en niet heel direct. Ook kon ik mijn voet niet lekker op de rem plaatsen, want bij het afgaan van de rem tikte ik iedere keer tegen het interieur aan wat boven de rem zit, waardoor je niet soepel je voet van de rem kan halen. Het zijn wat kleine dingen misschien, maar het irriteert. De 130PK motor doet zijn werk verder goed, maar blinkt nergens in uit.
De audio is dik in orde, en de multimedia ook wat mij betreft. Snel, vloeiend en het zit logisch in elkaar.
Het interieur ziet er ook heel mooi uit met de ambient lighting, digitale display, etc. Het straalt echt wel wat uit.
Opel Astra Sports Tourer
Ik kreeg de 1.4 150PK Innovation versie mee en die was vrijwel gelijk aan degene op mijn short list. Hij oogt mooi en modern maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen het een lijkwagen noemen door de achter zijkant. Ik merkte met instappen al dat hij lekker ruim was, veel overzicht en veel kofferbakruimte. Het interieur ziet er rustig uit, en alles is zeker van degelijk materiaal. Infotainment was prima en een prima sets aan fysieke knoppen is aanwezig.
Eenmaal op weg kreeg ik een grote grijns op mijn gezicht. Wat gaat dit lekker! Vlot, direct, lekker kort schakelen en het reed heerlijk. Een prima motor die meer dan goed meekomt en waar je menig weggebruiker te snel mee af bent. De auto deed gewoon precies wat ik wilde en wat ik verwachte gebeurde ook. Een leuke feature vond ik dat je de volgafstand van de auto voor je in seconden ziet en toen besefte ik eigenlijk dat 1 seconde mijn normale volgafstand was, haha.
Lane assist had ik iets meer van verwacht. Ja, zodra je dreigt buiten de lijnen te gaan geeft ie een correctie, maar iets teveel eigenlijk waardoor hij je weer naar de andere kant van de belijning stuurt. Hij stuurt je niet netjes naar het midden.
Kortom, van mijn shortlist blijven er nu twee auto's over. De Skoda 1.0 DSG Style Business, waar je heel relaxed mee kan cruisen, met enorm veel standaard opties en iets meer future proof is.En de ruimste. Daar tegenover een Opel Astra Spors Tourer die de 1.4 150PK heel goed benut en het in de opties gewoon goed doet, maar niks buitengewoons.
Ik moet er nog een nachtje over slapen.