pitchdown schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:38:
[...]
Thx. Gaan we zeker even bekijken.
Zijn er overigens nog specifieke redenen om NIET te kiezen voor een golf variant (behalve of deze mooi of niet is i.v.m. een persoonlijke voorkeur).
In de lease is hij op dit moment interessant (zeker de 125PK DSG Benzine).
Daarnaast is hij groter dan Leon ST, en mooier afgewerkt dan de octavia?
Hoe is de beenruimte achterin, daar hoor ik nog wel eens wisselende verhalen over?
Niet kiezen om voor een golf variant te gaan? Buiten mijn 30k(diesel) beurtjes en bandenwissel heb ik nooit de dealer tussentijds hoeven te bezoeken, ook ben ik nooit stil komen te staan in de afgelopen 200.000km. Dus als je er een innige relatie met de dealer op wil na houden vrees ik het ergste
Ik heb mijn keuze net afgerond na 200k km in een Golf VII variant 1.6TDI DSG te hebben gereden wordt het de Astra ST Innovation icm 136pk diesel automaat. Met name de stoelen zijn voor mij erg belangrijk. Ik rij regelmatig 700km op een dag namelijk. Ik heb nu de ergo seats in de golf welke echt super goed bevallen.
De golf is idd praktischer en groter dan de Leon maar iets kleiner dan de Octavia. In hoeverre je hier "last" van gaat hebben kan ik niet beoordelen. De golf variant heeft een enorme verborgen opslagplaats onder de opklapbare laadvloer in de achterbak, ik heb wel eens een hoop dingen die al in de caravan lagen overgeheveld naar de golf om de caravan zo licht mogelijk te maken, alle minder noodzakelijke zaken lagen al onder de laadvloer namelijk. Dus de hele achterbak nog leeg.
Seat Leon ST
+/- ik vindt hem niet echt sportiever dan de golf(is persoonlijk), ik vondt mijn golf met highline en xenon plus best een agressieve neus hebben
-mindere afwerking is wel degelijk zichtbaar
-stoelen niet echt overtuigend (heb maar een uur gereden omdat het ruimteaanbod toch wat tegen viel)
-prijs met een hoop opties is zeker niet veel lager dan de VAG concurrentie.
Skoda Octavia Combi
+ super veel ruimte
+/- Uiterlijk overtuigt mij nog steeds niet echt,
+/- Prijs met bijna alle opties is zeker niet veel lager(lees 2000 euro of meer) de eerst generatie Golf VII, facelift is aanmerkelijk duurder, hierover later meer
+/- dynamic stoelen zijn met kinderen niet echt ideaal, zij zien papa/mama nagenoeg niet in zn stoel zitten en ook als je je om wil draaien dan moet je flink de hoek om met je hoofd.
- afwerking is toch ook wel zichtbaar minder dan de golf
- de afstelling van het onderstel is mij net wat te onscherp, lees weinig gevoel
- alleen de electrisch verstelbare stoelen konden mij aardig bekoren qua comfort
Opel Astra ST.
+Prijstechnisch "beter" dan de Golf**
+320NM koppel vs 250NM(VAG), komt wel iets later vrij bij 2000rpm vs 1500rpm(VAG), al met al denk ik wel dat de Astra iets meer in te brengen heeft.
+Op achterbank meer beenruimte als stoel in "mijn" stand staat
+Superieure stoelen, zeker met lederpakket
+/- marginaal kleiner kofferbak scheelt 65L
-begrafenis chroom lijn
-Middenconsole (rond de handrem en versnellingspook) doet de rest van het interieur echt tekort qua materiaal
-heb helemaal NIETS met opel, VAG ken ik m'n hele leven al net als BMW, het nemen van de Astra voelt dan ook een beetje als vreemdgaan

rationeel gezien was het voor mij wel de beste keuze.
Foto's interieur zoals ik hem krijg(echter dan in station)
1 2
** Ik heb gisteren de prijslijst van de vernieuwde golf VII(5drs) even doorgespit en mijn huidige auto samengesteld + een paar extra opties welke ik nu wel zou nemen. Mijn vorige VII Variant 1.6TDI DSG koste circa €39.500. Als ik deze nu vergelijkbaar configureer kom ik op
€43.198 voor de 5 deurs en kom ik met variant toeslag van 1450 euro(gok ik) op €44.648. Tov de huidige golf heb ik extra genomen:
- LED achterlichten €381
- Camera €214
- Verwarmbaar voorruit €319
- App Connect + Voice Control €388
- Tel Comfort €387
Hij zou dus in theorie €1689 duurder zijn maar is echter €3500 duurder.
Wat de €44.648 Golf nog mist tov mijn gekozen Astra welke €43.135 kost:
- Volleer (€2200 op de golf)
- Park Assist (€234)
- Open dakje (€1097), moet ik er wel bij vermelden dat de golf een pano dak heeft i.t.t. opel die alleen open dakje voorin heeft.
- Elektrisch verstelbare stoel (€??> meende €400 nog wat)
Ik hoop dat je er wat aan hebt, uiteraar belangrijkste. PROEFRIJDEN!
DennusB schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:46:
Even schaamteloze crosspost uit het Renault topic :
Zo, de eerste 400km met m'n nieuwe Megane zitten er op. Eerste indrukken zijn echt heel erg positief.
De automaat is erg soepel en hij heeft veel meer trekkracht dan ik had verwacht, zeker in de sportstand. De sportstoelen zitten als gegoten en de Bose Audio is echt geniaal afgesteld.
Enige minpuntje wat ik tot nu toe heb gevonden is dit : Als je de ACC aanzet en er schiet opeens iemand voor je met een fors snelheidsverschil grijpt de ACC in (dat is goed), maar als die auto vervolgens weer weggaat (of jij schuift gelijk een baan op) heeft ie een paar seconden nodig om weer door te hebben dat ie gas kan geven...
Heb je hiervoor ook automaat gereden?
De ACC in mijn golf kan ik instellen dmv driving profiles, op eco/standaard/sport. In sport stand reageert hij prima. Volgens mij kun je zoiets ook in de megane instellen.