Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Omdat ik de V60 foeilelijk vindJeroenF schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:04:
[...]
Vanwaar de keuze voor een S60 en geen V60? (aangezien je het ook over een BMW touring hebt)
Leuk aangeklede auto denk ik. Wel een (hele) kleine kofferbak
Als die 800 inclusief brandstofvoorschot is zou ik eerder denken aan een A-segment auto, want aan een bijtelling van 150 euro zit je al snel, waarmee er een budget van slechts 650 overblijft voor een auto van max 20k (uitgaande van 40% belastingschijf, zit je in de 52% schaal dan ga je bij 20k richting 200 euro bijtelling).spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:13:
Aan wat voor auto's moet ik denken als ik uit een leasebudget van €800,- p/m het leasebedrag en de bijtelling wil betalen? Alles wat je overhoud uit het leasebudget wordt bruto uitgekeerd.
Zijn de volgende auto's dan mogelijk denken jullie?
- Audi A1 Sportback design Pro Line
- VW Golf VII / Polo
- Skoda fabia / Octavia style business
Tips voor websites om dit juist uit te rekenen? Zit wel te klooien met website van de leasemaatschapij en verschillende '''bijteling berekening'' websites maar is niet ideaal
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
De Passat of Jaguar XE al overwogen? Dat is zo'n beetje mijn shortlistAllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:18:
[...]
Omdat ik de V60 foeilelijk vind(en de kofferbak ruimte niet perse nodig heb). Bij de BMW vind ik de touring juist weer mooier dan de sedan (net als bij Audi's, trouwens).
[...]
Als die 800 inclusief brandstofvoorschot is zou ik eerder denken aan een A-segment auto, want aan een bijtelling van 150 euro zit je al snel, waarmee er een budget van slechts 650 overblijft voor een auto van max 20k (uitgaande van 40% belastingschijf, zit je in de 52% schaal dan ga je bij 20k richting 200 euro bijtelling).
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Arbeidsinkomen boven die 32k ga ik niet redden. Tenzij ik nog een leuke salaris verhoging / promotie krijg.Tsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:58:
[...]
Dat is 40,80%, had je zelf op kunnen zoeken. Daarnaast rekening houden met een afbouw van de algemene heffingskorting en een afbouw van de arbeidskorting zodra je arbeidsinkomen boven de € 32.444 uit komt.
Ik zou kijken of je niet een goedkopere auto kan gaan rijden. Met een dergelijk inkomen zou ik niet zo veel bijtelling willen gaan betalen.
€250,- bij telling vind ik al aan de hoge kant, maar aangezien alles 22% bijtelling is kom je hier al snel op.
Echt leuke aangeklede auto's onder de 30k en diesel zijn er niet echt.
De bijtelling komt bovenop je loon en is samen je arbeidsinkomen. Dus vergeet niet dat mee te nemen.G.Scholtens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:26:
[...]
Arbeidsinkomen boven die 32k ga ik niet redden. Tenzij ik nog een leuke salaris verhoging / promotie krijg.
€250,- bij telling vind ik al aan de hoge kant, maar aangezien alles 22% bijtelling is kom je hier al snel op.
Dan is het heel simpel, je eisen omlaag stellen. Je hebt het geld niet om een dure auto te rijden.Echt leuke aangeklede auto's onder de 30k en diesel zijn er niet echt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij Ahtlon kan ik veel makkelijker een Mercedes C Klasse 200d leasen, (Uiteraard is de reden mij duidelijk) en bij de andere twee is deze een stuk minder interessant (financieel)
Morgen op de planning om daadwerkelijk te gaan rijden met de C-klasse en misschien ook met de XC60 of V60 (omdat ik nog een 15% bak kan krijgen)
€250,- kan ik wel missen hoor, had liever nog 14% bijtelling gehad maar helaas.Tsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:28:
[...]
De bijtelling komt bovenop je loon en is samen je arbeidsinkomen. Dus vergeet niet dat mee te nemen.
[...]
Dan is het heel simpel, je eisen omlaag stellen. Je hebt het geld niet om een dure auto te rijden.
Rijd nu in een clio (2013 model) vind deze net aan de kleine kant. Kan wel kiezen voor een clio estate, maar wil geen clio meer.
Astra vind ik ook super, maar die kost aangekleed ook al 30k.
Seat ibiza st FR vind ik ook wel redelijk, maar vind mijn vrouw niet zo mooi.
Misschien de Fiat tipo sw als die op de markt is, maar dat is nog even afwachten wat die gaat doen qua prijs in NL.
Ja, heb ik overwogen. De Passat vind ik net te vierkant. Daarnaast is de motorisering best wel ruk, want er zit niets tussen de 1.4 TSI en de 2.0 TSI (die in Highline op 57k begint!). Watskebeurt met de 1.8 TFSI??woutur schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:24:
[...]
De Passat of Jaguar XE al overwogen? Dat is zo'n beetje mijn shortlistPassat is stil, luxueus en in de juiste uitvoering zit echt alles erop (Highline Business R). Jaguar vind ik zelf gewoon een echt mooie auto, maar je moet niet van ruimte houden
De Jaguar is bij mijn leasemij niet eens te configureren. Dat belooft doorgaans niet veel goeds...
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
14% bijtelling is alleen mogelijk met auto's < 2015 en die zijn er niet meer nieuw, mogelijk dat je nog een pool-auto kunt krijgen met 14% bijtelling.G.Scholtens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:32:
[...]
€250,- kan ik wel missen hoor, had liever nog 14% bijtelling gehad maar helaas.
Rijd nu in een clio (2013 model) vind deze net aan de kleine kant. Kan wel kiezen voor een clio estate, maar wil geen clio meer.
Astra vind ik ook super, maar die kost aangekleed ook al 30k.
Seat ibiza st FR vind ik ook wel redelijk, maar vind mijn vrouw niet zo mooi.
Misschien de Fiat tipo sw als die op de markt is, maar dat is nog even afwachten wat die gaat doen qua prijs in NL.
Hebben geen pool auto's bij ons. En zou graag wel weer wat nieuws willen, wacht even af tot ik wat nieuws mag uitzoeken. Denk rond de zomer.ManiacScum schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:36:
[...]
14% bijtelling is alleen mogelijk met auto's < 2015 en die zijn er niet meer nieuw, mogelijk dat je nog een pool-auto kunt krijgen met 14% bijtelling.
Maar ben al beetje aan het rondkijken.
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:50:
[...]
Los van de schaal waarin je de belasting betaalt, hangt dat natuurlijk ook af van de aankleding van de auto.
Over mezelf:
De wijzigingen die onze (r)overheid heeft doorgevoerd op autogebied doen leaseprijzen geen goed. Schijnt voornamelijk door de gewijzigde BPM te komen. De BMW (3 Serie Touring) die ik in eerste instantie uitgekozen heb, valt in de lease toch wel belachelijk duur uit (1250 per maand ex brandstofvoorschot) en dat vinden 'ze' hier op kantoor niet zo leuk. Snijden in de opties was tot op zekere hoogte voor mij acceptabel, maar met mijn aankledingsminimum komt hij nog steeds over de 1100 / maand, dus wordt het een andere auto uitzoeken.
Nu mijn oog laten vallen op:
S60 T4 automaat Nordic+, met als extra's:
DAB+
Sportstoelen + lederen bekleding
Park assist voor & achter + pilot
TFT Crystal instrumentenpaneel
Achterklep spoiler
Zonnebrilhouder
18" Modin Iron Stone
Sunblinds achterruit en achterste zijruiten
12V aansluiting in de bagageruimte
Komt aanzienlijk schappelijker uit qua leasebedrag (ca 1050 ex brandstofvoorschot, nog los van de korting die wij als bedrijf krijgen op de standaard leasebedragen) en ook in de bijtelling best wel gunstig, zou op netto 425 / maand uitkomen versus 500+ voor de 3 Serie.
De T5 en/of D4, beiden met de 8 traps automaat, vind ik helaas net iets aan de dure kant (ca 7.5k duurder in aanschaf).
Vanmiddag proefrijden.
Of de D5 Twin Engine.....inbedrijf schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
Je gaf al aan dat je V60 niet al te mooi vind. Maar een V60 PHEV D6 AWD drive tegen een lage bijtelling is denk ik wel de slimmere keuze dan een S60 die ook nog eens duurder zijn in de lease omdat lease maatschappijen altijd zeggen met een sedan blijven we zitten.
[...]
Aan de andere kant, het zal mij een rotzorg zijn wat een leasemaatschappij zegt.... een auto rij ik zelf en dat zijn niet mijn problemen, wat er nadien mee gebeurt (het financiële nadeel zou ik dan voor lief nemen)
Als je leased met een budget van 650, dan is er toch 150 bruto over voor je bijtelling? De bijtelling die ze voorschotelen is volgens mij meestal de Netto bijtelling, dan moet je die ook vergelijken met wat je netto van die 150 euro (gaat dus nog belasting af) overhoudt voor je bijtelling.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:18:
[...]
Omdat ik de V60 foeilelijk vind(en de kofferbak ruimte niet perse nodig heb). Bij de BMW vind ik de touring juist weer mooier dan de sedan (net als bij Audi's, trouwens).
[...]
Als die 800 inclusief brandstofvoorschot is zou ik eerder denken aan een A-segment auto, want aan een bijtelling van 150 euro zit je al snel, waarmee er een budget van slechts 650 overblijft voor een auto van max 20k (uitgaande van 40% belastingschijf, zit je in de 52% schaal dan ga je bij 20k richting 200 euro bijtelling).
Kan zijn dat ik het allemaal niet goed heb begrepen, ik dacht iig dat het zo werkte.
Ik ga niet een auto nemen die ik niet mooi vind 'omdat 'ie goedkoop is'. Ik moet er tenslotte ook 3 jaar tegenaan kijken.inbedrijf schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
Je gaf al aan dat je V60 niet al te mooi vind. Maar een V60 PHEV D6 AWD drive tegen een lage bijtelling is denk ik wel de slimmere keuze dan een S60 die ook nog eens duurder zijn in de lease omdat lease maatschappijen altijd zeggen met een sedan blijven we zitten.
[...]
Daarnaast heb ik geen budget waarvan ik iets terug krijg. Als ik een Up zou gaan rijden denkt de baas (los van: ben je niet goed wijs): dat is makkelijk, kost mij niets.
De S60 past, zoals hij nu geconfigureerd is, prima in m'n budget. Dat een leasemij m niet kwijt zou raken is niet mijn probleem, nog los van dat dat helemaal niet zo is, want driekwart van de ex lease gaat naar het buitenland en daar zijn sedans juist gewild.
Zou zomaar kunnen, heb me er ook niet echt in verdieptjbdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:45:
[...]
Als je leased met een budget van 650, dan is er toch 150 bruto over voor je bijtelling? De bijtelling die ze voorschotelen is volgens mij meestal de Netto bijtelling, dan moet je die ook vergelijken met wat je netto van die 150 euro (gaat dus nog belasting af) overhoudt voor je bijtelling.
Kan zijn dat ik het allemaal niet goed heb begrepen, ik dacht iig dat het zo werkte.
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar je zet het wel in het Topic: Keuze leaseauto. Dan kun je natuurlijk vragen verwachten
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:47:
[...]
Ik ga niet een auto nemen die ik niet mooi vind 'omdat 'ie goedkoop is'. Ik moet er tenslotte ook 3 jaar tegenaan kijken.
Daarnaast heb ik geen budget waarvan ik iets terug krijg. Als ik een Up zou gaan rijden denkt de baas (los van: ben je niet goed wijs): dat is makkelijk, kost mij niets.
De S60 past, zoals hij nu geconfigureerd is, prima in m'n budget. Dat een leasemij m niet kwijt zou raken is niet mijn probleem, nog los van dat dat helemaal niet zo is, want driekwart van de ex lease gaat naar het buitenland en daar zijn sedans juist gewild.
Die 150 euro, die jij dan moet betalen aan je werkgever maar je inderdaad verrekenen met je bijtellingen.jbdeiman schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:45:
[...]
Als je leased met een budget van 650, dan is er toch 150 bruto over voor je bijtelling? De bijtelling die ze voorschotelen is volgens mij meestal de Netto bijtelling, dan moet je die ook vergelijken met wat je netto van die 150 euro (gaat dus nog belasting af) overhoudt voor je bijtelling.
kijk anders even op berekenhet punt nl om te kijken waar het voor jou precies op uitkomt.
Ergens heb je een punt. De 3 serie is alleen niet te duur voor mij, maar voor de baasinbedrijf schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:50:
Eigenlijk doe je dat natuurlijk al want eigenlijk wil je de 3 serie touring. En die neem je niet omdat deze te duur wordt.
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar je zet het wel in het Topic: Keuze leaseauto. Dan kun je natuurlijk vragen verwachten![]()
[...]
Als het aan mij ligt zou het een RS6 of een M550d worden, maar voor ik de baas zover krijg (om over mn vrouw nog maar te zwijgen, die bijtelling

Mijn vrouw pusht mij juist om een duurdere auto te gaan rijden omdat zij die mooi vindt.... terwijl ik de bijvoorbeeld de C-klasse die goedkoper uitvalt weer mooier vind.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:52:
[...]
Ergens heb je een punt. De 3 serie is alleen niet te duur voor mij, maar voor de baas![]()
Als het aan mij ligt zou het een RS6 of een M550d worden, maar voor ik de baas zover krijg (om over mn vrouw nog maar te zwijgen, die bijtelling)
Maar dan wel doodleuk zeggen "jij moet er in rijden, dus kies zelf maar" Yeah..... sure.
Of "ik het interieur, jij de auto, TV en elektronica, daar heb ik geen verstand van"
Vrouwen... Allemaal hetzelfde. De mijne zegt precies t zelfde... De 3 Touring had zij ook uitgekozen, ik wilde in eerste instantie een 4 gran coupeManiacScum schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:56:
[...]
Mijn vrouw pusht mij juist om een duurdere auto te gaan rijden omdat zij die mooi vindt.... terwijl ik de bijvoorbeeld de C-klasse die goedkoper uitvalt weer mooier vind.
Maar dan wel doodleuk zeggen "jij moet er in rijden, dus kies zelf maar" Yeah..... sure.
Of "ik het interieur, jij de auto, TV en elektronica, daar heb ik geen verstand van"
Ik zou, indien mogelijk, nog even wachten met je Volvo S60. Verwachting is dat die vernieuwd wordt dit jaar, en dan zit je dus met een oud model met oude functionaliteitAllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:47:
[...]
Ik ga niet een auto nemen die ik niet mooi vind 'omdat 'ie goedkoop is'. Ik moet er tenslotte ook 3 jaar tegenaan kijken.
Ware het niet dat mn huidige auto er in maart uit moet (einde looptijd en max kilometers...)Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:02:
[...]
Ik zou, indien mogelijk, nog even wachten met je Volvo S60. Verwachting is dat die vernieuwd wordt dit jaar, en dan zit je dus met een oud model met oude functionaliteit
Dat is jammer, vandaar ook mijn opmerking "indien mogelijk"AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:03:
[...]
Ware het niet dat mn huidige auto er in maart uit moet (einde looptijd en max kilometers...)
Ja die met de V/S/XC90 looks? Ook een richtdatum want dan zou ik nog wel enigszins kunnen rekkenBlik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:02:
[...]
Ik zou, indien mogelijk, nog even wachten met je Volvo S60. Verwachting is dat die vernieuwd wordt dit jaar, en dan zit je dus met een oud model met oude functionaliteit
Mijn airco staat ALTIJD aan en met mij voor bijna iedereen die ik ken die een lease bak hebben.Appie Heijn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:26:
[...]
Het ene gebruik je zo'n 20-30x per jaar. Het andere veel vaker 😉
Maar betreffende sportstand, zowel in mijn golf als onze 5-serie gebruik ik die eigenlijk nooit. In mijn belevig hoort een automaat zich gewoon aan te passen aan de stand van het gaspedaal. Wanneer ik 30% vraag dan ragt de bak in zeer snel tempo door zn 7 versnellingen heen, en houdt de motor op laag toeren. Vraag ik 80-90% dan trekt hij langer door en schakelt zeer snel even 1 of 2 versnellingen terug.
De sportstand gebruik ik enkel met de carvan(ivm meer afremmen op de motor) en in een dolle bui op een landweggetje.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Altijd de airco aan? Doe de airco alleen in de zomer aan als het warm is.Shunt schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:09:
[...]
Mijn airco staat ALTIJD aan en met mij voor bijna iedereen die ik ken die een lease bak hebben.
Waarom zou je in de winter je airco aanzetten?
Begrijpelijk ja :-)P. Mekes schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:43:
[...]
Het was dan ook meer een punt van aandacht voor Pitchdown die voor een keuze staat. Goede stoelen maar geen vooruitverwarming in de Astra, of vooruitverwarming en mindere stoelen in de Focus. Ik zou dan sowieso voor de Astra kiezen.
Overigens, ik rij ook een V40, met stoel- en vooruitverwarming en goede stoelen, de beste combinatie. De stoelverwarming gebruik ik ook dagelijk, de vooruitverwarming zelden, zelfs vanochtend niet. Misschien heeft het ermee te maken dat de auto onder carport staat
Ik zou dan wel de ruimte missen van een Astra/octavia.
De airco werkt niet onder bepaalde temperatuur... Verder staat ie hier ook altijd "aan", dan gaat ie ook niet stinkenG.Scholtens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Altijd de airco aan? Doe de airco alleen in de zomer aan als het warm is.
Mijn boefje is liev!
Gok dat hij climate control bedoelt, geen airco. Vrijwel iedere leaseauto heeft wel climate control en die staat dus continu aan.G.Scholtens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:10:
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwachting is dat er in maart meer duidelijkheid komt, dan is de autosalon in Geneve en wordt de onthulling verwacht. Als er dan geen onthulling komt kan de verwachte release van 2017 ook de prullenbak in.ManiacScum schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:05:
[...]
Ja die met de V/S/XC90 looks? Ook een richtdatum want dan zou ik nog wel enigszins kunnen rekken
Beslaan je ramen niet / amper. Vooral in de winter gaat hij er extra bij aan. Verder werkt het hele climate control gewoon niet als je de airco uit hebt staan. Mijn auto is altijd een mooie 20/21 graden.G.Scholtens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Game PC
Hoe wil je, zonder airco, het klimaat beheersen? De airco verwarmd of koelt en zorgt voor droge lucht om vocht af te drijven.vinom schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:16:
Als ik Climate Control aanzet, zet ie bij mij ook automatisch de airco aan. Kan daarna wel airco zelf uitzetten, maar apart vind ik het wel.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dat is leuk, maar Climate Control zonde airco gaat niet werken in de zomer en in de winter/herfst met vochtig weer en/of grote verschillen in temperatuur. In de zomer krijg je het niet koel en in de winter/herfst gaan je ruiten beslaan. Alleen de airco kan dat verhelpen.tiguan schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:36:
In de Golfjes die ik gereden heb werkte climate control prima zonder airco. In de Focus die ik nu rijd idem.
In de zomer klopt. In de winter heb ik de AC niet nodig, tenzij het ontzettend vochtig weer is en het veel regent, of de auto vol met passagiers zit. De ramen beslaan niet zo snel hoor.Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:04:
[...]
Dat is leuk, maar Climate Control zonde airco gaat niet werken in de zomer en in de winter/herfst met vochtig weer en/of grote verschillen in temperatuur. In de zomer krijg je het niet koel en in de winter/herfst gaan je ruiten beslaan. Alleen de airco kan dat verhelpen.
[ Voor 3% gewijzigd door tiguan op 20-01-2017 13:09 ]
Omdat de motor dan heel anders reageert. Je mist aardig wat vermogen als de AC voluit staat. Ik vind dat niet lekker rijden. Zeker bij een afgeknepen motortje zoals in een 14% Focus, merk je dat best goed.Widow schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:04:
Het knopje staat aan, maar de CC bepaald of en wanneer de AC aan/uit moet. Waarom zou je de CC dat niet zelf laten regelen
Jouw auto beslaat niet in de winter als jij met je dampende lichaam instapt in een ijskoude auto? En beslaat ook niet als je binnenstapt met natte kleding?tiguan schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:09:
[...]
In de zomer klopt. In de winter heb ik de AC niet nodig, tenzij het ontzettend vochtig weer is en het veel regent, of de auto vol met passagiers zit. De ramen beslaan niet zo snel hoor.
Nee op de eerste. Op de tweede ja, dat wel, maar dat komt vrijwel nooit voor.Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:23:
[...]
Jouw auto beslaat niet in de winter als jij met je dampende lichaam instapt in een ijskoude auto? En beslaat ook niet als je binnenstapt met natte kleding?
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:50:
[...]
Los van de schaal waarin je de belasting betaalt, hangt dat natuurlijk ook af van de aankleding van de auto.
Over mezelf:
De wijzigingen die onze (r)overheid heeft doorgevoerd op autogebied doen leaseprijzen geen goed. Schijnt voornamelijk door de gewijzigde BPM te komen. De BMW (3 Serie Touring) die ik in eerste instantie uitgekozen heb, valt in de lease toch wel belachelijk duur uit (1250 per maand ex brandstofvoorschot) en dat vinden 'ze' hier op kantoor niet zo leuk. Snijden in de opties was tot op zekere hoogte voor mij acceptabel, maar met mijn aankledingsminimum komt hij nog steeds over de 1100 / maand, dus wordt het een andere auto uitzoeken.
Nu mijn oog laten vallen op:
S60 T4 automaat Nordic+, met als extra's:
DAB+
Sportstoelen + lederen bekleding
Park assist voor & achter + pilot
TFT Crystal instrumentenpaneel
Achterklep spoiler
Zonnebrilhouder
18" Modin Iron Stone
Sunblinds achterruit en achterste zijruiten
12V aansluiting in de bagageruimte
Komt aanzienlijk schappelijker uit qua leasebedrag (ca 1050 ex brandstofvoorschot, nog los van de korting die wij als bedrijf krijgen op de standaard leasebedragen) en ook in de bijtelling best wel gunstig, zou op netto 425 / maand uitkomen versus 500+ voor de 3 Serie.
De T5 en/of D4, beiden met de 8 traps automaat, vind ik helaas net iets aan de dure kant (ca 7.5k duurder in aanschaf).
Vanmiddag proefrijden.
Verschil in looptijd/kms zal er ook mee te maken hebbeninbedrijf schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:38:
Hoe heb je die S60 op 1050 ex brandstof berekend? Bij mijn berekeningen komt hij veel lager uit. ik vind het best een hoog bedrag voor een s60. Volgens mij kun je voor hetzelfde bedrag ook een S90 leasen.
[...]
Mijn boefje is liev!
Ha, de optie van je vrouw was te duur, nu kan je gewoon de 4 GC proberenAllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:57:
[...]
Vrouwen... Allemaal hetzelfde. De mijne zegt precies t zelfde... De 3 Touring had zij ook uitgekozen, ik wilde in eerste instantie een 4 gran coupe
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
JB schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:40:
[...]
Verschil in looptijd/kms zal er ook mee te maken hebben
Hier alleen airco op de autoTsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:14:
[...]
Gok dat hij climate control bedoelt, geen airco. Vrijwel iedere leaseauto heeft wel climate control en die staat dus continu aan.
Verwijderd
Onzin, vroeger was dit zi.tiguan schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:10:
[...]
Omdat de motor dan heel anders reageert. Je mist aardig wat vermogen als de AC voluit staat. Ik vind dat niet lekker rijden. Zeker bij een afgeknepen motortje zoals in een 14% Focus, merk je dat best goed.
Tegenwoordig werkt een ac pomp met een magnetische koppeling. Dit kost nauwelijks vermorgen.
Ik merk er niets met mn afgekepen 14% motortje
Die aanslag komt vaak juist door gebruik van de airconditioning. Kijk maar eens naar de laag aanslag die op je ruiten zit door veelvuldig airconditioning gebruik. Tot 4 graden red je het nog door de airco weer aan te zetten en het zo "schoon" te maken, maar daaronder blijf je met beslagen en smerige ruiten zitten.Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:23:
[...]
Jouw auto beslaat niet in de winter als jij met je dampende lichaam instapt in een ijskoude auto? En beslaat ook niet als je binnenstapt met natte kleding?
Daarom regelmatig ontvetten. Je krijgt ook vette ramen door je adem etc.J0YR1D3R schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:43:
[...]
Die aanslag komt vaak juist door gebruik van de airconditioning. Kijk maar eens naar de laag aanslag die op je ruiten zit door veelvuldig airconditioning gebruik. Tot 4 graden red je het nog door de airco weer aan te zetten en het zo "schoon" te maken, maar daaronder blijf je met beslagen en smerige ruiten zitten.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Pluspunten:
- Zeer snel
- Intelligente verlichting is top
- Elektrisch rijden is zeer fijn
- Een comfortabele auto
- Mooie looks, blijf de kleur brilliantblauw geweldig mooi vinden.
Minpunten
- Actieradius elektrisch blijft een lachertje
- Navigatiesysteem is echt waardeloos. Alleen de spraakbediening is nog enigszins goed te noemen.
- Bediening telefoon is niet logisch en omslachtig. Ik pak nog (te) vaak de telefoon er even bij.
- Baal er nog altijd van dat er geen DAB+ mogelijk was op deze auto van Eur60k. Ontvangst van radiozenders lijkt minder dan in de 3-serie.
- Burmester audio is redelijk qua geluidskwaliteit, maar had er meer van verwacht.
- 7G automaat schakelt lang niet zo vloeiend als de 8-traps automaat van BMW. Zeker als hij koud is worden er nogal eens rare keuzes gemaakt.
- De Mercedes Me app is traag en je kunt er weinig mee.
- De auto werkt soms onlogisch qua bediening. Wanneer je de auto opent op de afstandsbediening koppelt ook de elektrische kabel los. Als je binnen 10 seconden die kabel er niet uit trekt vergrendelt deze weer. Ook gaat de stoelverwarming na een tijdje vanzelf uit? En verdwijnt de indicatie hoeveel km je op een tank kunt rijden zo dra je op reserve rijdt.
- Hij is in 30000 km al 2x naar de garage geweest voor een defect. Eerst ging het klepje van het laadsysteem niet meer dicht wanneer het gevroren had. Maandje later lag het hele laadsysteem in storing. Blijkt een bekend probleem te zijn, ik was al de 2e bij mijn dealer. Ik had verwacht dat Mercedes dit dan wel preventief zou vervangen bij de onderhoudsbeurt die ik een maand geleden heb laten doen maar blijkbaar niet. Nu ben ik de auto al met al 4 dagen kwijt geweest (1 dag onderhoud, 3 dagen onderzoek, onderdelen bestellen, repareren).
- Sleutel gaf al na 20k km (< 1 jaar) aan dat de batterij vervangen moest worden.
Nu lijken de minpunten te overheersen maar dit is niet helemaal het geval. De pluspunten zijn namelijk wel wat belangrijker. Al met al geef ik de auto een 7. Achteraf had ik misschien liever toch de Passat GTE gehad, ook gezien de toch wel wat beperkte bagageruimte van de C.
Ik kan er niks aan doen, ik merk 't toch echt. De ene 14% motor is de andere niet.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:39:
[...]
Onzin, vroeger was dit zi.
Tegenwoordig werkt een ac pomp met een magnetische koppeling. Dit kost nauwelijks vermorgen.
3 jr 45k km. Dan is hij bij ons T4 automaat Nordic+ 950 zonder opties en accessoires.inbedrijf schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:47:
Daar ben ik dan wel benieuwd naar 3 jaar met 90.000KM ? Want dat is de enige manier dat ik hem voor meer dan 1000e krijg ex brandstof.
[...]
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:04:
[...]
3 jr 45k km. Dan is hij bij ons T4 automaat Nordic+ 950 zonder opties en accessoires.
Ik heb zelf een bmw 330e, de directe concurrent van jouw auto samen met de passat gte.Leolinedance schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:59:
Na een jaar rijden in een Mercedes C350e die ik mede door dit topic gekozen heb ben ik gematigd tevreden.
Pluspunten:
- Zeer snel
- Een comfortabele auto
Minpunten
- Navigatiesysteem is echt waardeloos. Alleen de spraakbediening is nog enigszins goed te noemen.
- Bediening telefoon is niet logisch en omslachtig. Ik pak nog (te) vaak de telefoon er even bij.
- Baal er nog altijd van dat er geen DAB+ mogelijk was op deze auto van Eur60k. Ontvangst van radiozenders lijkt minder dan in de 3-serie.
- Burmester audio is redelijk qua geluidskwaliteit, maar had er meer van verwacht.
- 7G automaat schakelt lang niet zo vloeiend als de 8-traps automaat van BMW. Zeker als hij koud is worden er nogal eens rare keuzes gemaakt.
- De auto werkt soms onlogisch qua bediening. Wanneer je de auto opent op de afstandsbediening koppelt ook de elektrische kabel los. Als je binnen 10 seconden die kabel er niet uit trekt vergrendelt deze weer. Ook gaat de stoelverwarming na een tijdje vanzelf uit? En verdwijnt de indicatie hoeveel km je op een tank kunt rijden zo dra je op reserve rijdt.
- Hij is in 30000 km al 2x naar de garage geweest voor een defect. Eerst ging het klepje van het laadsysteem niet meer dicht wanneer het gevroren had. Maandje later lag het hele laadsysteem in storing. Blijkt een bekend probleem te zijn, ik was al de 2e bij mijn dealer. Ik had verwacht dat Mercedes dit dan wel preventief zou vervangen bij de onderhoudsbeurt die ik een maand geleden heb laten doen maar blijkbaar niet. Nu ben ik de auto al met al 4 dagen kwijt geweest (1 dag onderhoud, 3 dagen onderzoek, onderdelen bestellen, repareren).
- Sleutel gaf al na 20k km (< 1 jaar) aan dat de batterij vervangen moest worden.
Nu lijken de minpunten te overheersen maar dit is niet helemaal het geval. De pluspunten zijn namelijk wel wat belangrijker. Al met al geef ik de auto een 7. Achteraf had ik misschien liever toch de Passat GTE gehad, ook gezien de toch wel wat beperkte bagageruimte van de C.
Ik kan mij erg vinden in de door jou genoemde pluspunten met betrekking op mijn eigen auto. Wat betreft de elektrische actieradius: dit is bij elke plugin hybride een lachertje. Heb zelf ook een proefrit gemaakt in de 350e en het gedrag van de motor en versnellingsbak vond ik ook wat opmerkelijk / minder fijn. Vind het desondanks wel een mooie auto om te zien. En wees blij dat MB er een normale brandstoftank in heeft laten zitten, deze is bij de 330e slechts 42L. Dit betekent dat ik gemiddeld 3 per week bij de pomp sta.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Vernam ook dat de leren bekleding niet alleen verwarming heeft maar ook verkoeling. Dat lijkt me erg interessant. De 136 pk reed best fijn. 6e versnelling was even wennen, net als achteruit (en dan naar 1 toe). Hij heeft me in ieder geval genoeg overtuigd dat ie momenteel mijn eerste keus is. Komend weekend met de Renault Mégane op stap (dit keer GT-line), dus maar even zien hoe die bevalt.
(denk ineens terug aan de MB 190 E2.3-16, die had de 1 linksonder)
Ik heb er nu 5. Verder rij ik anders nog wel eens in een automaat, dus kom nergens 6e versnellingen tegent_captain schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:19:
Wat was er "even wennen" aan de 6e versnelling, is het schakelgrid anders dan anders?
(denk ineens terug aan de MB 190 E2.3-16, die had de 1 linksonder)
Geen groot probleem. Maar 5 is er een beetje ingeroest.
[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 21-01-2017 19:39 ]
De actieradius valt inderdaad niet tegen, evenals het verbruik. Valt natuurlijk moeilijk te vergelijken want is volledig afhankelijk van je ritafstanden en mogelijkheden tot opladen.nMad schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:48:
[...]
Ik heb zelf een bmw 330e, de directe concurrent van jouw auto samen met de passat gte.
Ik kan mij erg vinden in de door jou genoemde pluspunten met betrekking op mijn eigen auto. Wat betreft de elektrische actieradius: dit is bij elke plugin hybride een lachertje. Heb zelf ook een proefrit gemaakt in de 350e en het gedrag van de motor en versnellingsbak vond ik ook wat opmerkelijk / minder fijn. Vind het desondanks wel een mooie auto om te zien. En wees blij dat MB er een normale brandstoftank in heeft laten zitten, deze is bij de 330e slechts 42L. Dit betekent dat ik gemiddeld 3 per week bij de pomp sta.
Ik had niet de keuze voor een BMW 330e, die zou niet in 2015 geleverd kunnen worden en dus geen 7% bijtelling krijgen. Zo bleven de Benz en Passat over. Als tevreden ex-BMW 320d rijder zou ik anders wellicht ook voor de 330e gekozen hebben.

Moet helaas nog wachten op de velgen en trekhaak (besteld maar nog niet geleverd). Nog even geduld hebben dus
Mijn boefje is liev!
Wat is het toch een fantastische wagen. WauwJB schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:25:
Gisteren bij de dealer gaan kijken omdat de auto geleverd is![]()
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Moet helaas nog wachten op de velgen en trekhaak (besteld maar nog niet geleverd). Nog even geduld hebben dus
[ Voor 28% gewijzigd door Netsrek op 21-01-2017 23:51 ]
Je kunt zowel radiostations, MP3's als ook contactpersonen en favoriete navigatiebestemmingen in de swipe balk instellen. Is ideaal.Martinspire schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:01:
Vandaag proefrit gemaakt in de Astra. Erg tevreden over, ook al was het geen rijk uitgeruste variant. Stuurde lekker, motor met pit, maar toch ook prima comfort en ruimte. Viel me op dat de richtingaanwijzers een beetje op 10 voor 2 zitten en niet lekker horizontaal. Nou snap ik dat je zo je stuur hoort vast te houden, maar dat maakt dat ze als je dus op 9 en 3 zit, je wat meer moet rijken naar de aanwijzers. Media systeem beviel me erg goed en kwam zelfs achter dat je radio-stations altijd met swipen te zien krijgt, ongeacht waar je zit. Parkeersensoren e.d. zijn erg hard maar gezien ik slechthorend ben vind ik het wel fijn. Al mag ie wel stoppen als ie eenmaal op de handrem staat en ik rond de auto loop om eens even te kijken
Vernam ook dat de leren bekleding niet alleen verwarming heeft maar ook verkoeling. Dat lijkt me erg interessant. De 136 pk reed best fijn. 6e versnelling was even wennen, net als achteruit (en dan naar 1 toe). Hij heeft me in ieder geval genoeg overtuigd dat ie momenteel mijn eerste keus is. Komend weekend met de Renault Mégane op stap (dit keer GT-line), dus maar even zien hoe die bevalt.
En de lederen AGR stoelen hebben inderdaad verwarming en ventilatie.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Uitstel is het hoogtepunt van genot, denk ik dan maar.
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Mooie auto!JB schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:25:
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf van de week een witte geleverd gekregen, erg tevreden mee. Rijd fantastisch. Sync3 is lekker snel, Android auto werkt ook prima.

Snel geleverd zeg!JB schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:25:
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Nice. Die velgen heb ik in de zomer ook. Staat nu op 16" (zelfde als JB denk ik). Flink verschil in looksCyclops10 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:03:
[...]
Mooie auto!
Zelf van de week een witte geleverd gekregen, erg tevreden mee. Rijd fantastisch. Sync3 is lekker snel, Android auto werkt ook prima.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier komt er 18 inch onder; DF107 (zomer en winterbanden).Reinier schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:07:
[...]
Snel geleverd zeg!
[...]
Nice. Die velgen heb ik in de zomer ook. Staat nu op 16" (zelfde als JB denk ik). Flink verschil in looks
Mijn boefje is liev!
Verwijderd
Mooi. Mondeo in het wit zie je niet vaak.Cyclops10 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:03:
[...]
Mooie auto!
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb de mijne nu een week of vijf. Fijne auto. Paar irritaties m.b.t. de navigatie maar verder ben ik erg tevreden.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Dat is dan een kwestie van smaak, want een 3 serie zit onder meer in hetzelfde segment. En dat is voor mij by far het mooiere model. Of de Jaguar XE. Ook een D segmenter. Ook mooier.Pinobigbird schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:30:
Schitterende wagens, die Mondeo's. Samen met de Mazda 6 de mooiste in het segment.
Dat is inderdaad smaak, want de Giulia en de Q50 vind ik dan weer mooier dan een 3 of XE.AllSeeyinEye schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:06:
[...]
Dat is dan een kwestie van smaak, want een 3 serie zit onder meer in hetzelfde segment. En dat is voor mij by far het mooiere model. Of de Jaguar XE. Ook een D segmenter. Ook mooier.
die elektromagnetische koppeling is gewoon de schakelaar... een airco hangt nog altijd gewoon vast aan de distributie- of multiriem hoor, en kost nog evenveel vermogen als vroeger.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:39:
[...]
Onzin, vroeger was dit zi.
Energie tover je niet, als je airco aanzet moet die energie ergens vandaan komen, en die verlies je.
Leuk om te lezen! Hier eigenaar van een Passat GTE sinds een maand. Dus nog geen idee wat die op de lange termijn gaat doen, maar de eerste 3500 km zijn prima bevallen. Actieradius is inderdaad niet veel, maar meestal zet ik hem op de snelweg gewoon op hybride om binnen de bebouwde kom weer elektrisch te kunnen rijden. Mijn punten na de eerste 3500 km.Leolinedance schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:59:
Na een jaar rijden in een Mercedes C350e die ik mede door dit topic gekozen heb ben ik gematigd tevreden.
Pluspunten:
- Zeer snel
- Een comfortabele auto
Minpunten
Pluspunten:
- ruime auto, ook de koffer ondanks de accu's die er ergens liggen
- rijdt lekker vlot!
- elektrisch rijden is heel relaxed rustig
- niet hoeven schrappen 's ochtends is ideaal (veel jaloerse blikken in de buurt)
- automaat en ACC, in de file erg comfortabel
- statistieken in de app is wel erg nice! (al je km's etc kunnen terugzien) hoorde veel negatieve geluiden over carnet en volkswagen app, maar bij mij werkt het prima.
- stap er tot nu toe iedere dag met een glimlach in :-)
De wat mindere punten:
- radio verliest hoge en middentonen tijdens rijden (heb het nog niet echt onderzocht verder, maar wel raar)
- afstandsbediening heeft tot nu toe twee keer gefaald, pas na een minuut werkte die ineens weer.. (ga ik nog melden bij de dealer als dit aanhoudt)
- GTE stand, geen idee waarom die er op zit, heb niet echt het gevoel dat die iets toevoegt, ik vergeet ook iedere keer dat die stand überhaupt bestaat
- automaat schakelt op de snelweg iets te snel terug naar zijn 3 als je even gas geeft.
- Apple carplay vind ik tegenvallen, erg beperkt, kan geen google maps en flitsmeister aan. Als je radio luistert en er komt een signaal van de telefoon (bijv een flitspaal) moet je je radio weer opnieuw aanzetten. Serieuze bug volgens mij.
Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4
Huh, naar z'n 3? Ik heb een 1.6TDI met DSG-7(VW Golf), die schakelt regelmatig terug naar z'n 6 en soms naar z'n 5 als de snelheid rond de 120 ligt en ik vol gas geef.bakbakbak schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:08:
[...]
De wat mindere punten:
- automaat schakelt op de snelweg iets te snel terug naar zijn 3 als je even gas geeft.
Heb je ook keyless start? Ik heb het op de golf wel, maar helaas kun je de achterportieren niet ontgrendelen, deze gaan alleen los met een druk op de knop van de AB of door je hand om de voorste portiergreep te leggen. Wellicht dat je bij de Passat wel alle deuren kan ontgrendelen met de sleutel nog in je zak, bij audi is het in ieder geval wel zo, skoda en seat zijn hetzelfde als de Golf volgens mij.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
GTE heeft een 6 traps DSG en is benzine (groter toerenbereik) => max dat er uit te slepen valt aan snelweg snelheden is in zijn 3.Appie Heijn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:41:
[...]
Huh, naar z'n 3? Ik heb een 1.6TDI met DSG-7(VW Golf), die schakelt regelmatig terug naar z'n 6 en soms naar z'n 5 als de snelheid rond de 120 ligt en ik vol gas geef.
1.6TDI daarentegen is een 7 traps DSG met relatief korte verhouding en diesel die na 4000rpm zonder adem raakt.
In de praktijk:
GTE: 140km/u in 3e bij 6000rpm (max power)
1.6 TDI DSG: 80km/u in 3e bij 4000rpm (max power)
Daarbij is 5 vaak de ideale versnelling om naar terug te schakelen bij 120km/u, echter zit 1-3-5-7 op dezelfde koppeling en R-2-4-6 op de andere koppeling. Wat maakt dat 7=>6 veel sneller kan schakelen dan 7=>5. En aangezien de 1.6 TDI zijn maximum vermogen zo wat geeft over een heel breed gebied (3000-4000rpm) heeft terugschakelen naar 5 ook niet zo heel veel zin meer.
[ Voor 31% gewijzigd door AndRo555 op 23-01-2017 00:06 ]
Dacht dat alle nieuwe DSG bakken 7 versnellingen hadden op de 200+ pk versie's na. Heb ook regelmatig mensen die vreemd kijken als ik zeg dat ie bij 150 nog even naar de 7e versnelling overschakelt.
Toch best jammer dat er niet een GTED is, alleen volvo heeft volgens mij een diesel PHEV in het C-D segment. Alleen dat is een behoorlijke 5 cylinder. Een 1.6 of 2.0 TDI icm een plugin zou een erg fijne oplossing zijn.
Op lange afstand lekker (relatief) zuinig dieselen en dan het eerste stuk en het laatste stuk van de rit vol elektrisch rijden, scheelt een hoop onnodige emissie in de steden.
Je hebt de DSG-7 met droge koppelingen op 1.0-1.2-1.4-1.8 TSI en 1.6 TDI met max 250Nm aan koppel. Dan heb je de DSG-6 met natte koppelingen op de 2.0TDI (+GTD) en 2.0 TSI (GTI, R, S3) en op sommige 4x4 1.4TSI's. Deze doet max 380Nm koppel. Daarnaast is er een natte koppelingen DSG-7 die alle zwaardere motoren doet. Denk aan 2.0 TDI BiTurbo in de Passat (500Nm), alle Transporters, Tiguans, facelift S3 en facelift Golf R,...Appie Heijn schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:16:
Duidelijk verhaal!
Dacht dat alle nieuwe DSG bakken 7 versnellingen hadden op de 200+ pk versie's na. Heb ook regelmatig mensen die vreemd kijken als ik zeg dat ie bij 150 nog even naar de 7e versnelling overschakelt.
Nog extremer is de DSG/S-Tronic in de nieuwe A4/A6 diesels, die doet 1800rpm bij 145km/u in zijn 7. Dat komt er dus op neer dat die 6e versnelling nodig heeft om de topsnelheid te halen (220+ km/u).
De reden dat die er niet is, is omdat het concept van diesel+ hybride in slechts een paar landen zou aanslaan, wat het geschikt is voor auto's die in heel europa (of wereld) verkopen. Diesel is nooit echt aangeslaan in veel landen. Het top land der diesels, België, met op een bepaald moment zelfs meer als 70% nieuw ingeschreven wagens als diesel, is de laatste jaren erg sterk naar de benzine kant aan het gaan.Appie Heijn schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:16:
Toch best jammer dat er niet een GTED is, alleen volvo heeft volgens mij een diesel PHEV in het C-D segment. Alleen dat is een behoorlijke 5 cylinder. Een 1.6 of 2.0 TDI icm een plugin zou een erg fijne oplossing zijn.
Op lange afstand lekker (relatief) zuinig dieselen en dan het eerste stuk en het laatste stuk van de rit vol elektrisch rijden, scheelt een hoop onnodige emissie in de steden.
Ter info: 96.7% van alle Passat's in België was een diesel in 2016.

[ Voor 34% gewijzigd door AndRo555 op 23-01-2017 00:51 ]
Met de meeste (bestaande) DSG bakken heb ik wel gereden(<2014), moet zeggen dat de DSG-7 tot op heden wel het meest vloeiend schakelt, beter dan de DSG-6 die in de 2.0TDI gebruikt wordt, kan ook exemplarisch zijn natuurlijk. Golf R (pre-facelift) blijft toch wel de topper
Overigens loopt mijn Golf 1.6TDI'tje best hard, laatst in Duitsland 216kmu(211@GPS), toch netjes met een fabrieksopgave van 196kmu. Mag er nog 2 weken in rijden. DSG bak vertoond nu wel kuren nadat er een nieuwe koppeling in is gezet, best jammer want het was/is de meest probleemloze auto die ik tot nog toe heb gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2017 01:01 ]
Nope, Master student in Electrical Engineering at EPFL (Lausanne, Switzerland).Appie Heijn schreef op maandag 23 januari 2017 @ 00:57:
Wauw, kan bijna niet missen dat je iets in volkswagen hardware doet?
1.6 TDI in Golf 7 (EA288) heeft waarschijnlijk wel wat meer pk dan opgegeven, afgegaan op de resultaten op verschillende dyno's, die haalt eerder 120pk dan 110pk.Met de meeste (bestaande) DSG bakken heb ik wel gereden(<2014), moet zeggen dat de DSG-7 tot op heden wel het meest vloeiend schakelt, beter dan de DSG-6 die in de 2.0TDI gebruikt wordt, kan ook exemplarisch zijn natuurlijk. Golf R (pre-facelift) blijft toch wel de topper![]()
Overigens loopt mijn Golf 1.6TDI'tje best hard, laatst in Duitsland 216kmu(211@GPS), toch netjes met een fabrieksopgave van 196kmu. Mag er nog 2 weken in rijden. DSG bak vertoond nu wel kuren nadat er een nieuwe koppeling in is gezet, best jammer want het was/is de meest probleemloze auto die ik tot nog toe heb gehad.
Dubbele koppeling transmissies zoals deze DGS-7 zijn heel erg leuk, snel en efficiënt. Echter zijn ze vrij slecht op vlak van 'smoothness' tegenover een volautomaat met koppelomvormer. Desalniettemin is de DSG-7 (droog) veel nieuwer dan de natte DSG-6, niet echt verwonderlijk dat de eerste vlotter schakelt dan de DSG-6.
CoolAndRo555 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 01:57:
[...]
Nope, Master student in Electrical Engineering at EPFL (Lausanne, Switzerland).
[...]
1.6 TDI in Golf 7 (EA288) heeft waarschijnlijk wel wat meer pk dan opgegeven, afgegaan op de resultaten op verschillende dyno's, die haalt eerder 120pk dan 110pk.
Dubbele koppeling transmissies zoals deze DGS-7 zijn heel erg leuk, snel en efficiënt. Echter zijn ze vrij slecht op vlak van 'smoothness' tegenover een volautomaat met koppelomvormer. Desalniettemin is de DSG-7 (droog) veel nieuwer dan de natte DSG-6, niet echt verwonderlijk dat de eerste vlotter schakelt dan de DSG-6.
Volgens mij heeft de Passat 1.6TDI inmiddels ook 120pk op papier, in de basis zijn dat dezelfde motoren. Ik heb dezelfde auto als ik nu heb zonder DSG als voorloper gehad, die vondt ik ergens bijna traag te noemen, na een proefrit met DSG was ik om, deze haalt het beste uit dit beperkte vermogen naar boven, ik heb eigenlijk nooit het gevoel te weinig vermogen te hebben. Uiteraard als ik dan weer eens in de 520D van de vrouw rijdt merk je dat het verschil wel behoorlijk is tussen 165pk en 110pk(ondanks het hogere wagengewicht)
M.b.t. volautomaat->klopt, recent in een BMW 330E gereden, 8-traps automaat, wat een genot.
Volgens mij werkt die van VW gewoon werkt zonder het stuur aan te raken bij Opel dien je het stuur (zoals het hoort) gewoon vast te houden met deze weerstand er bij zijn de stuur correcties voldoende om simpelweg de lijn van de weg te volgen ook in niet al te scherpe bochten. Laat je het los over corrigeert hij en ga je zwabberen tussen de lijnen.
Game PC
Die van VW werkt 10 seconden met de handjes los, wanneer je je hand lichtjes op het stuur heb liggen voelt hij dat er iets van tegendruk is en rijdt ie in principe continue met lane assist actief. Met of zonder handjes maakt weinig verschil qua zwabberen, over het algemeen rijdt ie keurig rechtdoor met even veel afstand tussen beide lijnen.Shunt schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:07:
Eventjes een toevoeging over de Lane assist van de Astra.
Volgens mij werkt die van VW gewoon werkt zonder het stuur aan te raken bij Opel dien je het stuur (zoals het hoort) gewoon vast te houden met deze weerstand er bij zijn de stuur correcties voldoende om simpelweg de lijn van de weg te volgen ook in niet al te scherpe bochten. Laat je het los over corrigeert hij en ga je zwabberen tussen de lijnen.
Als er een nieuw lease-contract wordt gemaakt voor een 4 jaar oude auto...wordt de fiscale waarde dan opnieuw bepaald waardoor het leasebedrag omlaag gaat?
Nope, dat is pas als de auto 15 jaar oud is...pitchdown schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:13:
ik zou het liefst mijn huidige 14%-auto blijven rijden.
Als er een nieuw lease-contract wordt gemaakt voor een 4 jaar oude auto...wordt de fiscale waarde dan opnieuw bepaald waardoor het leasebedrag omlaag gaat?
.....
Let er wel op dat de bijtelling maximaal vijf jaar 14% is en dat het daarnaast afhankelijk is van de tenaamstelling of die opnieuw bepaald wordt. Bij een verlenging van een contract zal dat geen problemen geven, maar ik wil het maar even gezegd hebbenpitchdown schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:13:
ik zou het liefst mijn huidige 14%-auto blijven rijden.
UNOX: The worst operating system
Van die 1.6 TDI zijn toch ook verschillende vermogens? Zijn die echt wezenlijk anders? In de Superb doet het blok 120pk, in de vorige Octavia 110pk en in de nieuwe facelift versie 115pk. Dan vind ik het ergens ook niet gek dat de 110pk versie net even wat meer doet..AndRo555 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 01:57:
[...]
1.6 TDI in Golf 7 (EA288) heeft waarschijnlijk wel wat meer pk dan opgegeven, afgegaan op de resultaten op verschillende dyno's, die haalt eerder 120pk dan 110pk.
Jammer dat de Mazda 6 in de lease zo duur is. Inderdaad ook een erg mooie auto die zeer compleet is!Pinobigbird schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:30:
Schitterende wagens, die Mondeo's. Samen met de Mazda 6 de mooiste in het segment.
Mijn boefje is liev!
het vorige bericht gaf aan dat deze periode pas na 15 jaar is?Korvaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:27:
[...]
Let er wel op dat de bijtelling maximaal vijf jaar 14% is en dat het daarnaast afhankelijk is van de tenaamstelling of die opnieuw bepaald wordt. Bij een verlenging van een contract zal dat geen problemen geven, maar ik wil het maar even gezegd hebben
Welke berichtgeving is nu juist?
Kijk dan gewoon zelf even op de website van de Belastingdienst.pitchdown schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:15:
[...]
het vorige bericht gaf aan dat deze periode pas na 15 jaar is?
Welke berichtgeving is nu juist?
quote: BelastingdienstHoelang geldt het percentage?
Valt uw auto in een verlaagd bijtellingspercentage? Dan geldt dat percentage voor een periode van 60 maanden.
Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Mijn persoonlijke verwachting is dat er niet veel zal gaan veranderen. Deze verandering had al zoveel voeten in de aarde dat ik niet denk dat ze op stel en sprong na de verkiezingen een nieuw plan op gaan tuigen. Ik vermoed dat ze eerst het effect willen afwachten voordat ze uberhaupt overwegen de regeling te gaan aanscherpen/veranderen.Martinspire schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:17:
Wat is eigenlijk de verwachting qua bijtelling en verandering in kosten voor de komende jaren? Stel ik kies dit jaar een 22% bijtellingauto, worden auto's de komende jaren dan interessanter of juist niet? Ik heb het idee dat we niet veel weten van wat er na 2017 gaat komen, al kan dit mogelijk ook met de verkiezingen te maken hebben?
vziw is het bijtellingstarief voor de komende jaren in de autobrief van 2015 al bepaald: 22% voor alles wat geen EV is (die krijgen 4% over de eerste 50K, de rest is 22%).Martinspire schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:17:
Wat is eigenlijk de verwachting qua bijtelling en verandering in kosten voor de komende jaren? Stel ik kies dit jaar een 22% bijtellingauto, worden auto's de komende jaren dan interessanter of juist niet? Ik heb het idee dat we niet veel weten van wat er na 2017 gaat komen, al kan dit mogelijk ook met de verkiezingen te maken hebben?
Maar dat wil niet zeggen dat een nieuw kabinet dat niet kan veranderen...redfoxert schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:35:
[...]
vziw is het bijtellingstarief voor de komende jaren in de autobrief van 2015 al bepaald: 22% voor alles wat geen EV is (die krijgen 4% over de eerste 50K, de rest is 22%).
Klopt, maar dat kan je van alles wel zeggen dan. Als er al iets veranderen zal dan denk ik dat het eerder omhoog gaat dan omlaag.Korvaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:38:
[...]
Maar dat wil niet zeggen dat een nieuw kabinet dat niet kan veranderen...
Jep naar zijn 3, maar misschien reed ik toen onder de 100. Zal het vast nog wel gaan meemaken en dan kijken naar het gedrag.Appie Heijn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:41:
[...]
Huh, naar z'n 3? Ik heb een 1.6TDI met DSG-7(VW Golf), die schakelt regelmatig terug naar z'n 6 en soms naar z'n 5 als de snelheid rond de 120 ligt en ik vol gas geef.
Heb je ook keyless start? Ik heb het op de golf wel, maar helaas kun je de achterportieren niet ontgrendelen, deze gaan alleen los met een druk op de knop van de AB of door je hand om de voorste portiergreep te leggen. Wellicht dat je bij de Passat wel alle deuren kan ontgrendelen met de sleutel nog in je zak, bij audi is het in ieder geval wel zo, skoda en seat zijn hetzelfde als de Golf volgens mij.
Ik heb wel keyless start, maar geen keyless entry. Ik moet dus altijd op het knopje drukken om te openen. Ik kan dan wel kiezen, alleen bestuurdersdeur openen en dubbelklikken is alles, maar dat heb ik uitgezet, werkte niet praktisch met vrouw en kinderen (staan ze weer aan die deuren te hangen terwijl ik niet goed geklikt heb
Edit: ik zie nu de uitleg bovenstaand, dank AndRo555.
Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4
Ja dat is dus ook waar ik bang voor ben. Dat dus als ik nu een nieuwe auto neem, het straks goedkoper blijft deze te leasen dan een nieuwe uitzoeken. Zelf blijf ik het opvallend vinden dat een zuinigere auto nu helemaal niks uitmaakt. Vraag me af welke merken daar nu van gaan profiteren omdat ze voorheen niet lekker in de bijtellingsmarges zaten.redfoxert schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:39:
[...]
Klopt, maar dat kan je van alles wel zeggen dan. Als er al iets veranderen zal dan denk ik dat het eerder omhoog gaat dan omlaag.
Het zal me niet verbazen als het straks 25% wordt of een enorme verhoging in BPM. Maar het klopt dus dat er weinig bekend is over 2018+
Natuurlijk is er wel een fiscaal voordeel bij een "zuinige" auto. Minder Co2 = minder belasting bij aanschaf dus een goedkopere auto. En natuurlijk weten we wat er gaat gebeuren met de bijtelling.Martinspire schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:06:
[...]
Ja dat is dus ook waar ik bang voor ben. Dat dus als ik nu een nieuwe auto neem, het straks goedkoper blijft deze te leasen dan een nieuwe uitzoeken. Zelf blijf ik het opvallend vinden dat een zuinigere auto nu helemaal niks uitmaakt. Vraag me af welke merken daar nu van gaan profiteren omdat ze voorheen niet lekker in de bijtellingsmarges zaten.
Het zal me niet verbazen als het straks 25% wordt of een enorme verhoging in BPM. Maar het klopt dus dat er weinig bekend is over 2018+
https://www.rijksoverheid...autobelastingen-2017-2020
Tot 2020 staat het volgens mij al vast gewoon 22% en ergens in die periode gaat het zo zijn dat de 0 gram emissie auto's een beperking gaan krijgen dat je de eerste 50k met 4% kunt leasen en daar b oven gewoon 22%.
Game PC
De strategie is dat de BPM flink wordt opgevoerd door de CO2-grenzen steeds lager vast te stellen. Met fossiele brandstoffen zitten we langzaam maar zeker aan de grens en is de meeste winst met sjoemelsoftware te halen. Wat ook in een kwaad daglicht staan. Dus die auto's gaan flink in prijs stijgen. En dat zie je terug in je leasebedrag en je bijtelling.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic