Kwakkel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:32:
Yes, vandaag bericht gekregen dat ik *binnenkort* een nieuwe auto mag uitzoeken.
Hopelijk krijg ik snel toegang tot de sites van de leasingmaatschappij, dan kan ik alvast kijken wat de mogelijkheden zijn.
Budget alleszins 506 euro per maand (zonder brandstof/verzekering/pechverhelping). Merken beperkt tot
MB, BMW, Audi, Volvo, VW, Toyota en Mazda. Ow, wellicht niet onbelangrijk: ik woon (en werk) in België.
Momenteel rij ik een Ford Grand C-Max uit 2012, met de lichtste motor (95 PK geloof ik). Dus, kwa motor kan ik alvast niet slechter

Maar, het zal wel weer een compromis worden tussen grootte en vermogen, waarbij grootte toch wel veel belangrijker is dan vermogen (helaas - maarja, met een kleine van 2.5 jaar en een hond heb je wel ruimte nodig).
Ik post zeker terug als ik een zicht heb op wat mogelijk is

Heb alvast wat opgezocht. Vermits kofferruimte belangrijk is, hierbij mijn favorieten:
- VW Sharan - kofferruimte van minimaal 809 liter; maximaal 2 430 liter (volgens autoweek.nl)
- VW Touran - 834 tot 1980 liter
- BMW 216d Gran Tourer - 645 tot 1 905 liter
- Mercedes E - 640 tot 1 820 liter
- Toyota RAV4 - 577 tot 1 776 liter
Vrees dat de Sharan te duur gaat zijn, evenals de E-klasse. Maar hoop dat ik misschien een mooie deal kan slaan door een stock-wagen te nemen.
Na de Sharan is de Touran duidelijk de ruimste al is deze, met de lichtste motor, wel de lichtste van de hoop (110pk/250NM).
Andere opties zijn
- VW Tiguan - 615 tot 1 655 liter
- Mazda 6 - 522 tot 1 664 liter
- Toyota Avensis Touring - 543 tot 1 609 liter
- BMW X3 - 550 tot 1 600 liter
- Toyota Verso - 484 tot 1 740 liter
Al denk ik dat de Mazda en de X3 ook weer te duur gaan zijn. De Verso vind ik niet zo geweldig; die sluit qua koffermaat wel het meest aan bij de Grand C-Max (475 tot 1 742 liter).
X1, B-klasse, C-klasse, 316d Touring, A4 Avant, XC60, Q3 en Q2 zijn, los van het feit dat een aantal zowiezo te duur zal zijn, ook veel kleiner kwa koffermaat. Gaat van 505 tot 1 550 voor de X1 naar 405 tot 1 050 voor de Q2.
VW Golf Break is niet echt spannend in vergelijking met de bovenstaande opties en zal ook niet groter zijn. De VW Passat heeft, naar verluidt, een nogal onhandige kofferklep waardoor ik deze ook reeds van de lijst heb gehaald.
Heeft iemand alvast commentaar of bovenstaande shortlist (of op 1 van de andere opties)?