Joni schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:12:
Wat is de toegevoegde waarde van Android Auto / Apple Carplay boven goede ingebouwde navigatie? Ik ben normaal gesproken wel van de gadgets, maar Ik vond de functionaliteit en met name het aantal apps zo beperkt dat ik de optie heb laten vallen op mijn auto. Staat er extra functionaliteit gepland of mis ik iets? Het enige echte voordeel wat ik kan bedenken is dat de kaarten van Google Maps meer up-to-date zijn dan de ingebouwde kaart? Alleen is Google Maps dan weer niet beschikbaar via Carplay en ik vind het Apple alternatief niet fantastisch.
Momenteel gebruik ik de Android Auto app al. Ik weet niet hoe het zit met iOS, maar het feit dat ik mn telefoon helemaal niet meer nodig heb en lekker in mn broekzak kan laten zitten vind ik ideaal. Verder integreert ie met je agenda, waardoor navigeren naar een afspraak gewoon een kwestie van tikken op de afspraak is en je navigeert erheen (note to self: dubbelcheck de locatie zodat ik niet naar Brussel centrum rij maar naar Brussel Expo

. Al was het wel een mooie toeristische route, maar dit gaat geheid terugkomen met de sinterklaasrijmpjes van 2017

). Bovendien heb je direct toegang tot spotify en diens playlists e.d. Ook apps als maps (en navigatie) werken zo erg handig en ben je niet meer afhankelijk van de updates van je fabrikant. En er komen nog wel meer apps bij, het probleem was tot nu toe vooral beschikbaarheid, maar ik kan me voorstellen dat bv Flitsmeister snel met een update komt om beter te integreren en zo kan ik nog wel wat apps bedenken. Whatsappintegratie zal ook verbeteren, al kan ie nu al de berichten voorlezen om op te reageren (maar dat kan wel een pak beter).
Feit blijft gewoon dat ik de ontwikkeling van Android Auto veel interessanter vindt dan wat welke fabrikant dan ook aan het toevoegen is. Bovendien heb je dan een systeem waar wel goed over nagedacht is ipv dat het wordt uitgevoerd door sommige matige fabrikanten. Sommige zijn gewoon geen app/OS development bedrijf en dat is prima. Met Android Auto maakt het niet uit of het basissysteem een traag laggy systeem is, want Android Auto neemt het gewoon over. Bij de meeste Duitse systemen maakt het niet uit, maar voor sommige Amerikaanse, Aziatische, Franse of Oostblok-systemen merk je vaak dat er minpunten zijn op mediasysteem en dat nadeel verdwijnt gewoon (of wordt verwaarloosbaar).
Momenteel heb ik nog een houder voor mn smartphone nodig omdat mn mediasysteem niet toerijkend is. Mijn toestel krijgt gewoon de updates voor apps en Android Auto, dus dat blijft voorlopig prima werken. Terwijl je als je een auto eenmaal kocht je voorheen nooit meer grote verbeteringen of nieuwe features zag omdat de fabrikant totaal geen aandacht meer geeft zodra de auto 1 of 2 jaar op de markt is.
Overigens koop ik wel elke 2 jaar een nieuw toestel, dus ook al krijgt die geen Android updates meer, dan mijn nieuwe toestel wel.
Hoe het allemaal met Apple Car zit weet ik niet, maar feit blijft gewoon dat Apple beter is in dit soort dingen dan een Renault. En het biedt meer mogelijkheden omdat Bluetooth integratie maar zo ver gaat. Nu kan ie ook je kalender inzien, social media, camera of cloud opslag, messaging (naast sms en email), weer en verkeer, etc. Niet langer afhankelijk van de support van de fabrikant zorgt er bij mij persoonlijk voor dat een auto zonder Android Auto ondersteuning gewoon een serieus minpunt krijgt. Een beetje zoals anderen die een auto afkeuren op het dichtslaan van de deuren