BMW x1 arrived. Beestje
Zoals ik aangeef, "ik ben benieuwd". Wie zegt er dat ik een persoonlijke mening wil veranderen?ManiacScum schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:18:
Waarom is dat van belang?? Ik vind bijvoorbeeld de Mercedes C mooier, wat heb je aan deze informatie??
Ja is duurder maar dat veranderd niets aan een persoonlijke mening.
Dit wekt bij mij de vraag op, "wat dan wel?":
Als ik dat al niet mag vragen....ManiacScum schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:03:
Looks zijn aardig maar ook niet spectaculair imho.
Oh ja, daar kan ik ook nog wel inkomen.Snowhite0901 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:24:
Mazda 6 vind ik persoonlijk mooier. Ik moet heel erg wennen aan die lichtstreep die onder de koplamp loopt. Maar zeker een erg mooie auto.
Mazda 6 vind ik ook erg mooi.
Ik geef NB antwoorddfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:27:
[...]
Zoals ik aangeef, "ik ben benieuwd". Wie zegt er dat ik een persoonlijke mening wil veranderen?
Dit wekt bij mij de vraag op, "wat dan wel?":
[...]
Als ik dat al niet mag vragen....![]()
[...]
Oh ja, daar kan ik ook nog wel inkomen.
Mazda 6 vind ik ook erg mooi.
Jongens wat een discussie. Dat hoort hier toch niet thuis 
Anyway. Volvo V40 is maandag gearriveerd. Heb er nu 189km op staan, dus ga langzaamaan weer voor een andere kijken.

Nee, even serieus:
rijdt echt heerlijk. Stoelen zitten (zoals ik al wist) ontzettend goed en het audio systeem (Harman Kardon) gaat mij echt niet vervelen. Geen problemen nog ondervonden met het resoneren van de panelen, waar eerdere bouwjaren schijnbaar last van hadden. Maar wellicht heb ik de audio nog niet hard genoeg gezet (al kan ik mij niet voorstellen dat je de muziek ZO hard wilt zetten tijdens het rijden.....).
Kortom:
Anyway. Volvo V40 is maandag gearriveerd. Heb er nu 189km op staan, dus ga langzaamaan weer voor een andere kijken.
Nee, even serieus:
rijdt echt heerlijk. Stoelen zitten (zoals ik al wist) ontzettend goed en het audio systeem (Harman Kardon) gaat mij echt niet vervelen. Geen problemen nog ondervonden met het resoneren van de panelen, waar eerdere bouwjaren schijnbaar last van hadden. Maar wellicht heb ik de audio nog niet hard genoeg gezet (al kan ik mij niet voorstellen dat je de muziek ZO hard wilt zetten tijdens het rijden.....).
Kortom:
code:
1
| me.happy = true; |
Jongens wat een discussie. Dat hoort hier toch niet thuis 

Nee, even serieus:
Rijdt echt heerlijk. Stoelen zitten (zoals ik al wist) ontzettend goed en het audio systeem (Harman Kardon) gaat mij echt niet vervelen. Geen problemen nog ondervonden met het resoneren van de panelen, waar eerdere bouwjaren schijnbaar last van hadden. Maar wellicht heb ik de audio nog niet hard genoeg gezet (al kan ik mij niet voorstellen dat je de muziek ZO hard wilt zetten tijdens het rijden.....).
Kortom:
Nee, even serieus:
Rijdt echt heerlijk. Stoelen zitten (zoals ik al wist) ontzettend goed en het audio systeem (Harman Kardon) gaat mij echt niet vervelen. Geen problemen nog ondervonden met het resoneren van de panelen, waar eerdere bouwjaren schijnbaar last van hadden. Maar wellicht heb ik de audio nog niet hard genoeg gezet (al kan ik mij niet voorstellen dat je de muziek ZO hard wilt zetten tijdens het rijden.....).
Kortom:
code:
1
| me.happy = true; |
Veel veilige km's toegewenst, ik had er qua rijplezier (en kosten) nog graag een paar jaar in gereden maar helaas moet ik op zoek naar een andere auto.PdeBie schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:35:
Resonantie heb ik eigenlijk ook nooit... op een verdwaalde zonnebril in de deur na dan
Noem mij de auto's eens waar het standaard ist_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:01:
[...]
Worden er anno 2016 nog auto's boven het B-segment geleverd met halogeen?
Mijn boefje is liev!
Volvo V40. Wordt met halogeen geleverd volgens mij. Vanaf de Nordic+ variant worden ze met LED geleverd.
Wellicht niet geheel duidelijk maar ik doelde op standaard geen halogeenPdeBie schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:18:
[...]
Volvo V40. Wordt met halogeen geleverd volgens mij. Vanaf de Nordic+ variant worden ze met LED geleverd.
Mijn boefje is liev!
Nieuwe A3 toch?JB schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:21:
Wellicht niet geheel duidelijk maar ik doelde op standaard geen halogeen
Sorry, maar ik moest bijna hardop lachen op t werkShunt schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:17:
[...]
(sinds ik hem per ongeluk op mijn smoel gehad heb dan)
Zie het als een metallic lak. Zit niet in de prijs, maar iedereen bestelt hem.
Bij Audi iets standaard aanwezig ja
Je bedoeld dus dat het niet standaard is maar iedereen het volgens jou besteld? Ik zie meer kale halogeen auto's rijden dan met xenon/led.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:27:
[...]
[ Voor 54% gewijzigd door JB op 19-10-2016 15:29 ]
Mijn boefje is liev!
Tot nu toe was het bij Volvo altijd standaard halogeen, optie xenon - en die zat dan ook in bijna alle mogelijke optiepakketten. In de nieuwe modellen is xenon vervangen door LED. Volgens mij is de x90 en my17 V40 niet eens met xenon te krijgen, alleen standaard halogeen of upgrade naar LED (Thor's Hammer lampjes). Maar ik kan me daarin vergissen, misschien dat xenon ook nog beschikbaar is als optie. Maar geen idee waarom je dat nog zou kiezen als LED ook mogelijk is.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik zou niet weten waarom ik xenon zou MOETEN pakken. Metallic is simpel extra doorzichtige laklaag als bescherming over de gekleurde lak. Meestal is xenon iets van 1000 euro led 1500. Dat is een hoop geld voor een beetje meer licht.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:27:
[...]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Tja geloof het of niet, collega kreeg door van de dealer dat de nieuwe A3 standaard Xenon meekrijgt.
De rechterbuitenspiegel staat dan wel weer op de optielijst
Het is wel iets meer dan "een beetje" meer licht in mijn ervaring. En het oogt ook strakker.Shunt schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:39:
[...]
Ik zou niet weten waarom ik xenon zou MOETEN pakken. Metallic is simpel extra doorzichtige laklaag als bescherming over de gekleurde lak. Meestal is xenon iets van 1000 euro led 1500. Dat is een hoop geld voor een beetje meer licht.
Daarbij komt nog dat de meeste auto's met xenon of LED koplampen ook geleverd worden met automatische verlichting, zoals bij Volvo's met xenon de "Adaptive Forward Lighting" waarbij de xenonbundels met de auto meesturen en bij LED de "Full LED Active High Beams" waarmee je met groot licht toch tegenliggers niet verblindt omdat selectief delen worden uitgeschakeld waar andere weggebruikers zich bevinden - vooral heel handig op onverlichte snelwegen...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Bij sommige auto's ziet hallogeen er zo armoedig uit...Mx. Alba schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:57:
Het is wel iets meer dan "een beetje" meer licht in mijn ervaring. En het oogt ook strakker.
Audi en Jaguar bijvoorbeeld... Gewoon reflectoren.
Mijn Volvo had in 2008 de hallogeen in nette lenskappen zitten, ziet er een stuk degelijker uit en heeft veel meer premium uitstraling dan reflectors...
Inderdaad.Daarbij komt nog dat de meeste auto's met xenon of LED koplampen ook geleverd worden met automatische verlichting, zoals bij Volvo's met xenon de "Adaptive Forward Lighting" waarbij de xenonbundels met de auto meesturen en bij LED de "Full LED Active High Beams" waarmee je met groot licht toch tegenliggers niet verblindt omdat selectief delen worden uitgeschakeld waar andere weggebruikers zich bevinden - vooral heel handig op onverlichte snelwegen...
https://www.audi.nl/nl/we...mary_layer_standards.html
Ja dus...
Ik heb echt niks met Audi, maar dit is toch wel netjes.
Mijn Honda Civic heeft ook halogeen maar dan wel in projectoren zoals Xenon vaak zit. Vanaf een uitvoering duurder zit er LED in, en in het nieuwe model van volgend jaar zit volgens mij standaard LED. Ik verwacht echter niet dat halogeen snel als standaard zal verdwijnen, omdat Xenon of LED vaak toch wel een boel duurder is.
Mijn auto heeft erg goed werkende automatische verlichting, maar helaas geen adaptief grootlicht. Daarvoor is LED volgens mij het uitgelezen verlichtingstype: het zijn vaak meerdere kleine lampen waardoor het makkelijker is om die gevarieerd te richten.
Mijn auto heeft erg goed werkende automatische verlichting, maar helaas geen adaptief grootlicht. Daarvoor is LED volgens mij het uitgelezen verlichtingstype: het zijn vaak meerdere kleine lampen waardoor het makkelijker is om die gevarieerd te richten.
Mooi die lijst, zitten zelfs standaard achterlichten, mistlampen achter (is dat niet wettelijk verplicht om achterlichten en een mistlamp te hebbendfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:07:
[...]
https://www.audi.nl/nl/we...mary_layer_standards.html
Ja dus...
Ik heb echt niks met Audi, maar dit is toch wel netjes.
Trouwens, de reden waarom bij bijna alle auto's halogeen nog standaard is ... is zodat ze die zelfde standaarduitvoering ook in de VS mogen verkopen. De VS heeft namelijk heel strikte regels met betrekking tot de verlichting van auto's waardoor veel innovatieve systemen zoals meedraaiende xenonprojectoren en LED-verlichting daar vooralsnog in de meeste staten illegaal zijn.

Xenon scheelt toch ook 2x20W aan vermogen, levert dat niets op in de CO2 waardering van een auto?
Zou dat echt de reden zijn? Als ik zie hoeveel verschillen er in standaarduitvoering of inhoud optiepakketten er al tussen NL & BE zijn, lijkt het mij vreemd dat ze juist de halogeens overal standaard willen houden "voor het gemak" in hun distributie richting VS...Mx. Alba schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:44:
Trouwens, de reden waarom bij bijna alle auto's halogeen nog standaard is ... is zodat ze die zelfde standaarduitvoering ook in de VS mogen verkopen. De VS heeft namelijk heel strikte regels met betrekking tot de verlichting van auto's waardoor veel innovatieve systemen zoals meedraaiende xenonprojectoren en LED-verlichting daar vooralsnog in de meeste staten illegaal zijn.
Wellicht als ze niet verplicht zouden zijn om ook modellen met halogeen te leveren zouden de nieuwe Volvo's standaard met Thor's Hammer LED lampen zijn. Maar aangezien ze toch ook halogeen units moeten ontwerpen voor de VS kunnen ze die hier ook als basic units gebruiken.
Zo, de testritten zitten er op. Helaas lukt het mij nog steeds niet een beslissing te maken. Hier een verslagje:
(Note: gaat over Belgische uitvoeringen.)
(Sorry voor de lap tekst; ik zocht nog "collapsible" UBB code, maar vond geen...)
M'n laatste shortlist was
https://dl.dropboxusercon...zh4fb0/bedrijfswagens.png
(Voorstellen om opties in te ruilen of andere merken/motorisaties te kiezen zijn verloren moeite. Ons bedrijf maakt op voorhand offertes en we hebben ons aan die te houden. Eigen opties zijn niet toegelaten.)
Ik twijfel vooral tussen de C220d, de Superb 1.6, en de V60 D3, waarbij die laatste mij het minst aanspreekt, maar wel een veilige keuze blijft.
- De A3 valt weg wegens vrij klein, kaal en gebruiksgemak infotainment.
- De Combi valt weg wegens die grote ruimte die toch niet echt nodig is + non-Combi is sowieso al zeer ruim, kost minder & het design spreekt me meer aan dan de Combi.
- De S60 valt weg omdat de meeruitrusting maar miniem is tov de V60 (het gat tss de Momentum & Kinetic wordt een stuk gedicht door het Professional Pack) terwijl de motorisatie toch een stuk minder is. Dan liever de kalere, maar krachtigere V60 ondanks de meerprijs, denk ik.
>>> Testrit Mercedes
Helaas geen C220d berline manual aangeboden gekregen, dus hebben ze mij laten rijden in een C180d berline manual en C220d Coupé AMG 9G-tronic...
- Relatief kaal uitgerust, niet te vergelijken met de Superb, al heeft elk model op onze lijst sowieso metaalkleur, GPS, bluetooth, cruise control & parkeersensoren achteraan.
- Deze heeft daarnaast ook parkeersensoren vooraan & parktronic (wat wel cool was
).
- GPS heeft gebreken en is traaaag. Veelvoorkomende klacht op fora. (Standaard Radio 20 systeem, niet COMAND). Langs de andere kant heb ik de GPS maar enkele keren per maand nodig, max.
- Gebruiksvriendelijkheid hele infotainment systeem kan beter. Bv geen knoppen op het stuur om door zenders/tracks te skippen; dat moet via de draaiknop op de middenconsole (touchpad is niet inbegrepen trouwens); echter gaat dat enkel als het systeem op radio/media staat. Staat die op Nav, dan valt er niet te skippen... Langs de andere kant, als de GPS toch zo ruk is, zal het scherm toch altijd op Radio staan...
- Standaard speakers zijn het zwakst van al de geteste wagens. Volume te ver verhogen geeft snel vervormingen.
- Info op de boordcomputer vind ik ook niet zo gebruiksvriendelijk. In de andere wagens valt er meer info, al dan niet simultaan, op het scherm te krijgen... Bv waarom een onnozel grafiekje voor huidig verbruik? Toon mij gewoon een getal. Waarom enkel snelheid + external temp + uur tonen als de Audi mij tegelijkertijd ook nog de km-stand, trip-km-stand & radiozender kan tonen? De Skoda kan er ook nog de windrichting bijlappen...
- Koffer relatief groot, maar de doorsteek naar de achterbank leek smaller dan bij m'n S40.
- Hoofdruimte achterin "ok", al moet iemand van mijn lengte (1m86 oid) ietsje onderuit zakken.
- Rijdt zacht en stil, al is de C220 wel iets luider; mogelijks zelfs het luidst van alle geteste wagens, al is zoiets heel moeilijk te vergelijken als je ze niet "tegelijk" kan testen en er enkele dagen tussen zitten. Verder is het waarschijnlijk wel normaal dat die krachtigere motor meer van zich laat horen als je op z'n staart trapt
(En het blijven uiteindelijk allemaal diesels..... )
Ik heb met de Coupé gereden puur voor de motorisatie, echter was dat ook moeilijk aan te voelen, want ik zou de manuele bak krijgen als lease en hier reed ik met de 9G-tronic, die werkelijk héérlijk rijdt, maar hoe het schakelgedrag en performance van "mijn" C220d dan zal aanvoelen, blijft moeilijk in te schatten. Die Coupé trekt in 1 vlotte beweging in 7.7s naar 100, zonder merkbaar koppelen
Het AMG onderstel is me wel veel te hard. Ik woon op de boerenbuiten en doe dagelijks kasseien... Dat terzijde, want het doet er niet toe, het ging hem om de motor en die gaat met z'n 163pk twin-turbo wel vooruit
Op de parking van het bedrijf staat er trouwens een C220d in de uitvoering, velgen en kleur die ik zou krijgen & kiezen:
https://dl.dropboxusercon...61019_134631_censored.jpg
https://dl.dropboxusercon...61019_134645_censored.jpg
https://dl.dropboxusercon...61019_134709_censored.jpg
>>> Testrit Volvo
Helaas geen V60 D3 aangeboden gekregen, dus hebben ze mij laten rijden in een XC60 D3 voor motorisatie & infotainment alvast, en later een V60 D2. De V60 was dan echter weer de Ocean Race uitvoering, dus die had dat adaptief digitaal dashboard ipv gewone wijzers, 18 ipv 16" velgen en lederen sportzetels ipv stoffen comforts.... Weinig representatiefs aan dus aangezien het bij mij gewoon Kinetic zou zijn...
- Motorisatie van die XC60 D3 was moeilijk aan te voelen, want je zit hoger en dat ding weegt 400kg meer dan m'n huidige S40 1.6L. In de V60 zou hij wel wat rapper moeten aanvoelen want die weegt 200kg minder dan de XC60.
- De V60 reed gewoon stil & zacht. Elke geteste auto eigenlijk...
- Ik zat net als bij m'n S40 weer met m'n knie tegen de middenconsole te stoten... Elk model heeft daar wel wat last van, maar de Volvo's meer dan de andere... Vooral als je veel bochtige binnenbaantjes moet doen en in de pot moet roeren, soms wel wat vervelend.
- Speakers in de Volvo's waren het best.
- Interieur is al 4 jaar ofzo hetzelfde. Het scherm leek ook nogal klein en/of veraf te staan. Maar je hebt dan wel tenminste knoppen op uw stuur om te zappen, ongeacht in welke modus uw infotainment staat....
- Hoe de GPS zich gedraagt en laat bedienen tov de andere, ben ik vergeten, ffs
Maar het kon iig niet op tegen de weergave & bediening in de Skoda.
- boordcomputer valt moeilijk te vergelijken met de andere, want deze had een digitaal adaptief dashboard; de rest gewone wijzers & scherm.
- locatie van de 12V zit vervelend; pal naast en in het midden van de bekerhouders onder uw rechterarm. Daar zit bij mij in principe permanent m'n dashcam in. Op m'n S40 zit die ietsje hoger en lukt het mij nog nipt om veilig m'n rugzak richting de passagierszetel te kegelen vanaf de bestuurdersdeur, bij de V60 wordt dat dus beter mikken
. Bij Merc, Audi & Skoda zit de 12V veel verder naar voor, uit de weg, boven de versnellingspook ipv eronder.
- Eigenlijk ben ik een beetje op het design van de V60 uitgekeken. Iederéén rijdt ermee rond. Moest ik nu nog een mooie uitvoering met mooie velgen kunnen kiezen, ok, maar het zal dus simpelweg Kinetic met standaard 16" velgen in een grijs/zwart kleurtje worden...
(Andere beschikbare kleuren op dat model vind ik niet zo mooi.)
>>> Testrit Audi
Gereden in een A3 Berline Sport pre-facelift ipv Sportback Base post-facelift. Dus ook weer niet representatief want de Sport heeft betere zetels, een harder onderstel en 17 ipv 16" velgen. Wel de juist motorisatie (1.6tdi). Heb het interieur pre- & post-facelift bekeken en dat scheelt nagenoeg niets. Ook exterieur is 99% hetzelfde. Wel heb je nu Xenons standaard.
- Brandstoftank kleinst van al (50L vs 66L).
- GPS eigenlijk even slecht als de Merc. Ook op mijn testtraject exact dezelfde baan (die er al decennia ligt) die ontbrak als bij de Garmin van de Merc. Pannen door de kaart is een hel. Zoomen gaat pas nadat je in "zoom modus" zit, daarvoor moet je "scroll naar zoom-knop en enter, dan draaien aan de draaiknop", maar wil je daarna de kaart verschuiven, moet je uit de "zoom-modus" en naar de "pan-modus", dus "back, scroll naar pan-knop en enter, dan ingedrukt houden en draaien aan de draaiknop". Wil je dan weer zoomen & pannen, tgahja, dan moet je weer al die stappen opnieuw doen... De Merc zoomt direct bij draaien en pannen lukt ook direct omdat die knop een duw naar links bv ook herkent; de Audi niet.
- Verder vind ik de resolutie van het scherm laag, maar de info die je op de boordcomputer kan zetten is dan weer uitgebreider en aanpasbaarder dan bij de merc.
- Zappen door zenders ging denk ik wel op het stuur, maar als de boordcomputer niet in Radio modus staat (waar hij bij mij nooit gaat staan), moet je op een soort "favorieten" knop duwen, en die gaat dus enkel vooruit... :ironic:
- Motorisatie is ondanks 1.6 110pk "genoeg" voor dat model auto. Weegt minst en komt dus vlot van de lijn. Voelt zelfs ietsje sneller aan dan mijn S40 1.6 115pk.
- Speakers ook "iets" minder dan volvo, maar beter dan Merc.
- Koffer ook kleinst (in de diepte toch)
- En enkel dwergen kunnen in de A3 berline achteraan zitten. Bij de merc kon ik er zitten mits ietsje onderuit zakken. In de A3 zat ik heel onderuit gezakt nog met m'n hoofd tegen het plafond... Bij de sportback is dit uiteraard beter/onbestaand.
- Ik zie helaas liever de berline dan de sportback A3...
>>> Testrit Skoda
Gereden in een Superb Combi, juiste uitvoering (+- Style), juiste motorisatie (1.6tdi).
- speakers ok (defaults dacht ik, dus niet de Canton upgrade)
- touchscreen maakt de bediening véél gebruiksvriendelijker, resolutie leek ook het best van alle schermen of toch zeker ivgm A3, en het model waar ik mee reed had volgens mij zelfs maar het 6" scherm ipv 8" dat er op zou moeten zitten. Meer info tegelijk opt scherm. Zoomen/pannen, allemaal intuïtiever. Veel meer opties in te stellen.
De volvo heeft een numeriek klavier, maar audi & merc nie, dus rechtstreeks naar een zender zappen, gaat daar dus niet; je moet aan de draaiknop draaien...; alles moet met de draaiknop.... Bij het touchscreen druk je gewoon op de logo's van de zenders (en zappen op het stuur gaat ook gewoon). Ook voor telefoneren of adres ingeven is een touchscreen 1000% makkelijker dan die draaiknoppen. Bij Audi & Merc is het alsof je een telefoonnummer aan het vormen bent met een oude draaitelefoon ....
- Boordcomputerscherm tss wijzerplaten ook handiger dan merc; beetje zoals Audi.
- Bediening op het stuur ook uitgebreider dan vooral merc.
- GPS snelheid beter dan de andere. (ivgm Volvo onzeker; heb een blackout op dat vlak). Die ontbrekende baan van de Merc & Audi was hier wel aanwezig en het gebruiksgemak is ook hoger owv het touchscreen.
- Android auto geprobeerd, maar ik denk niet dat ik dat vaak ga gebruiken.
- ZEEËN van beenruimte achterin en ook vooraan voelt het ruim.
- hoofdruimte achterin onzeker; twas ne Combi en ik zou dus de non-combi pakken.
- rammelde precies wel iets meer over de kasseistroken op m'n testroute;
- afwerking... het ziet en voelt er allemaal goedkoper en ouder uit... De knoppen voor uw raam, de hendels aan het stuur, etc zijn een paar generaties oud imo. Niets vergeleken met de andere wagens. Spijtig.
- wel volledig elektrische zetels incl lendensteun en zetels die goed zitten, maar toch vond ik niet 100% de zithouding die ik wou: de armleuning links is veel te laag, maar de rand onderaan het raam is dan weer te hoog... Het contrast met m'n huidige S40 was groot, daar kan ik m'n armen "natuurlijker" laten rusten en toch nog m'n stuur vasthouden onderaan. (Hallo moraalridders). Hoe het in de andere was, ben ik weer vergeten....
- versnellingsbak het stroefst van allemaal en staat precies ietsje te ver naar voor, ofwel zijn de bewegingen langer dan in de andere wagens.
- motor underpowered.... Je moet hem niet ver onder 2000rpm laten zakken als je nog iets van plan bent... Trage haakse bocht waar je eigenlijk niet stopt en die je dus in principe gewoon in 2e neemt, was moeilijk. Of je moet naar 1e (terwijl je nooit stil hebt gestaan), of je moet vééél geduld hebben. Ondanks dat die zijn koppel vroeger zou moeten opkomen en een vlakkere curve heeft dan bij m'n S40, is m'n S40 toch iets vlotter weg (allemaal relatief natuurlijk....). Zelfs 90km/u in 6e leek eigenlijk "lastig" (hij "ronkte" toch iets teveel naar m'n goesting vergeleken met de andere, maar heel veel heb ik zo'n trajecten niet kunnen testen wegens beperkte tijd (middagpauze)). In z'n eerste 4 versnellingen tussen 2-4000rpm, ok... +-Dezelfde motor als in de Audi, maar de Audi voelde toch wat sportiever aan ondanks dat die 10pk minder heeft.
- onderstel is zacht, zetels zitten goed, maar hij deint af en toe graag eens op en neer.
- dit was wel de enige testrit waarbij het regende, maar ik had toch de indruk dat er veel meer geluid naar binnen kwam langs de deuren...
- leveringstermijn >6 maand...
Op de parking van de dealer stond er trouwens een non-combi in een van de kleuren die ik overweeg (Magnetic Brown of Quartz Grey). Magnetic Brown ziet er wel heel mooi uit in de zon; vandaag regende het, maar ik vond het nog steeds mooi eigenlijk... (Dit was wel een duurdere uitvoering, mijn velgen zouden 17" worden.)
https://dl.dropboxusercon...g/IMG_20161019_133223.jpg
https://dl.dropboxusercon...2/IMG_20161019_133210.jpg
https://dl.dropboxusercon...r/IMG_20161019_133151.jpg
Opinies? Te veel zeker?
(Sorry voor de lap tekst; ik zocht nog "collapsible" UBB code, maar vond geen...)
Heb de belangrijkste/opvallendste eigenschappen en verschillen in uitrusting eens naast elkaar gezet met een samenvatting van de testritten:S60 Momentum D2 + Prof. Pack - 2.0/120pk
V60 Kinetic D3 + Prof. Pack - 2.0/150pk
C220d berline Avantgarde ext. + Prof. Pack - 2.1/163pk
A3 Sportback Base + Intuition Plus - 1.6/110pk
Superb Style + Pack Style GPS - 1.6/120pk
Superb Combi Style + Pack Style GPS - 1.6/120pk
https://dl.dropboxusercon...zh4fb0/bedrijfswagens.png
(Voorstellen om opties in te ruilen of andere merken/motorisaties te kiezen zijn verloren moeite. Ons bedrijf maakt op voorhand offertes en we hebben ons aan die te houden. Eigen opties zijn niet toegelaten.)
Ik twijfel vooral tussen de C220d, de Superb 1.6, en de V60 D3, waarbij die laatste mij het minst aanspreekt, maar wel een veilige keuze blijft.
- De A3 valt weg wegens vrij klein, kaal en gebruiksgemak infotainment.
- De Combi valt weg wegens die grote ruimte die toch niet echt nodig is + non-Combi is sowieso al zeer ruim, kost minder & het design spreekt me meer aan dan de Combi.
- De S60 valt weg omdat de meeruitrusting maar miniem is tov de V60 (het gat tss de Momentum & Kinetic wordt een stuk gedicht door het Professional Pack) terwijl de motorisatie toch een stuk minder is. Dan liever de kalere, maar krachtigere V60 ondanks de meerprijs, denk ik.
>>> Testrit Mercedes
Helaas geen C220d berline manual aangeboden gekregen, dus hebben ze mij laten rijden in een C180d berline manual en C220d Coupé AMG 9G-tronic...
- Relatief kaal uitgerust, niet te vergelijken met de Superb, al heeft elk model op onze lijst sowieso metaalkleur, GPS, bluetooth, cruise control & parkeersensoren achteraan.
- Deze heeft daarnaast ook parkeersensoren vooraan & parktronic (wat wel cool was
- GPS heeft gebreken en is traaaag. Veelvoorkomende klacht op fora. (Standaard Radio 20 systeem, niet COMAND). Langs de andere kant heb ik de GPS maar enkele keren per maand nodig, max.
- Gebruiksvriendelijkheid hele infotainment systeem kan beter. Bv geen knoppen op het stuur om door zenders/tracks te skippen; dat moet via de draaiknop op de middenconsole (touchpad is niet inbegrepen trouwens); echter gaat dat enkel als het systeem op radio/media staat. Staat die op Nav, dan valt er niet te skippen... Langs de andere kant, als de GPS toch zo ruk is, zal het scherm toch altijd op Radio staan...
- Standaard speakers zijn het zwakst van al de geteste wagens. Volume te ver verhogen geeft snel vervormingen.
- Info op de boordcomputer vind ik ook niet zo gebruiksvriendelijk. In de andere wagens valt er meer info, al dan niet simultaan, op het scherm te krijgen... Bv waarom een onnozel grafiekje voor huidig verbruik? Toon mij gewoon een getal. Waarom enkel snelheid + external temp + uur tonen als de Audi mij tegelijkertijd ook nog de km-stand, trip-km-stand & radiozender kan tonen? De Skoda kan er ook nog de windrichting bijlappen...
- Koffer relatief groot, maar de doorsteek naar de achterbank leek smaller dan bij m'n S40.
- Hoofdruimte achterin "ok", al moet iemand van mijn lengte (1m86 oid) ietsje onderuit zakken.
- Rijdt zacht en stil, al is de C220 wel iets luider; mogelijks zelfs het luidst van alle geteste wagens, al is zoiets heel moeilijk te vergelijken als je ze niet "tegelijk" kan testen en er enkele dagen tussen zitten. Verder is het waarschijnlijk wel normaal dat die krachtigere motor meer van zich laat horen als je op z'n staart trapt
Ik heb met de Coupé gereden puur voor de motorisatie, echter was dat ook moeilijk aan te voelen, want ik zou de manuele bak krijgen als lease en hier reed ik met de 9G-tronic, die werkelijk héérlijk rijdt, maar hoe het schakelgedrag en performance van "mijn" C220d dan zal aanvoelen, blijft moeilijk in te schatten. Die Coupé trekt in 1 vlotte beweging in 7.7s naar 100, zonder merkbaar koppelen
Het AMG onderstel is me wel veel te hard. Ik woon op de boerenbuiten en doe dagelijks kasseien... Dat terzijde, want het doet er niet toe, het ging hem om de motor en die gaat met z'n 163pk twin-turbo wel vooruit
Op de parking van het bedrijf staat er trouwens een C220d in de uitvoering, velgen en kleur die ik zou krijgen & kiezen:
https://dl.dropboxusercon...61019_134631_censored.jpg
https://dl.dropboxusercon...61019_134645_censored.jpg
https://dl.dropboxusercon...61019_134709_censored.jpg
>>> Testrit Volvo
Helaas geen V60 D3 aangeboden gekregen, dus hebben ze mij laten rijden in een XC60 D3 voor motorisatie & infotainment alvast, en later een V60 D2. De V60 was dan echter weer de Ocean Race uitvoering, dus die had dat adaptief digitaal dashboard ipv gewone wijzers, 18 ipv 16" velgen en lederen sportzetels ipv stoffen comforts.... Weinig representatiefs aan dus aangezien het bij mij gewoon Kinetic zou zijn...
- Motorisatie van die XC60 D3 was moeilijk aan te voelen, want je zit hoger en dat ding weegt 400kg meer dan m'n huidige S40 1.6L. In de V60 zou hij wel wat rapper moeten aanvoelen want die weegt 200kg minder dan de XC60.
- De V60 reed gewoon stil & zacht. Elke geteste auto eigenlijk...
- Ik zat net als bij m'n S40 weer met m'n knie tegen de middenconsole te stoten... Elk model heeft daar wel wat last van, maar de Volvo's meer dan de andere... Vooral als je veel bochtige binnenbaantjes moet doen en in de pot moet roeren, soms wel wat vervelend.
- Speakers in de Volvo's waren het best.
- Interieur is al 4 jaar ofzo hetzelfde. Het scherm leek ook nogal klein en/of veraf te staan. Maar je hebt dan wel tenminste knoppen op uw stuur om te zappen, ongeacht in welke modus uw infotainment staat....
- Hoe de GPS zich gedraagt en laat bedienen tov de andere, ben ik vergeten, ffs

- boordcomputer valt moeilijk te vergelijken met de andere, want deze had een digitaal adaptief dashboard; de rest gewone wijzers & scherm.
- locatie van de 12V zit vervelend; pal naast en in het midden van de bekerhouders onder uw rechterarm. Daar zit bij mij in principe permanent m'n dashcam in. Op m'n S40 zit die ietsje hoger en lukt het mij nog nipt om veilig m'n rugzak richting de passagierszetel te kegelen vanaf de bestuurdersdeur, bij de V60 wordt dat dus beter mikken
- Eigenlijk ben ik een beetje op het design van de V60 uitgekeken. Iederéén rijdt ermee rond. Moest ik nu nog een mooie uitvoering met mooie velgen kunnen kiezen, ok, maar het zal dus simpelweg Kinetic met standaard 16" velgen in een grijs/zwart kleurtje worden...

>>> Testrit Audi
Gereden in een A3 Berline Sport pre-facelift ipv Sportback Base post-facelift. Dus ook weer niet representatief want de Sport heeft betere zetels, een harder onderstel en 17 ipv 16" velgen. Wel de juist motorisatie (1.6tdi). Heb het interieur pre- & post-facelift bekeken en dat scheelt nagenoeg niets. Ook exterieur is 99% hetzelfde. Wel heb je nu Xenons standaard.
- Brandstoftank kleinst van al (50L vs 66L).
- GPS eigenlijk even slecht als de Merc. Ook op mijn testtraject exact dezelfde baan (die er al decennia ligt) die ontbrak als bij de Garmin van de Merc. Pannen door de kaart is een hel. Zoomen gaat pas nadat je in "zoom modus" zit, daarvoor moet je "scroll naar zoom-knop en enter, dan draaien aan de draaiknop", maar wil je daarna de kaart verschuiven, moet je uit de "zoom-modus" en naar de "pan-modus", dus "back, scroll naar pan-knop en enter, dan ingedrukt houden en draaien aan de draaiknop". Wil je dan weer zoomen & pannen, tgahja, dan moet je weer al die stappen opnieuw doen... De Merc zoomt direct bij draaien en pannen lukt ook direct omdat die knop een duw naar links bv ook herkent; de Audi niet.
- Verder vind ik de resolutie van het scherm laag, maar de info die je op de boordcomputer kan zetten is dan weer uitgebreider en aanpasbaarder dan bij de merc.
- Zappen door zenders ging denk ik wel op het stuur, maar als de boordcomputer niet in Radio modus staat (waar hij bij mij nooit gaat staan), moet je op een soort "favorieten" knop duwen, en die gaat dus enkel vooruit... :ironic:
- Motorisatie is ondanks 1.6 110pk "genoeg" voor dat model auto. Weegt minst en komt dus vlot van de lijn. Voelt zelfs ietsje sneller aan dan mijn S40 1.6 115pk.
- Speakers ook "iets" minder dan volvo, maar beter dan Merc.
- Koffer ook kleinst (in de diepte toch)
- En enkel dwergen kunnen in de A3 berline achteraan zitten. Bij de merc kon ik er zitten mits ietsje onderuit zakken. In de A3 zat ik heel onderuit gezakt nog met m'n hoofd tegen het plafond... Bij de sportback is dit uiteraard beter/onbestaand.
- Ik zie helaas liever de berline dan de sportback A3...
>>> Testrit Skoda
Gereden in een Superb Combi, juiste uitvoering (+- Style), juiste motorisatie (1.6tdi).
- speakers ok (defaults dacht ik, dus niet de Canton upgrade)
- touchscreen maakt de bediening véél gebruiksvriendelijker, resolutie leek ook het best van alle schermen of toch zeker ivgm A3, en het model waar ik mee reed had volgens mij zelfs maar het 6" scherm ipv 8" dat er op zou moeten zitten. Meer info tegelijk opt scherm. Zoomen/pannen, allemaal intuïtiever. Veel meer opties in te stellen.
De volvo heeft een numeriek klavier, maar audi & merc nie, dus rechtstreeks naar een zender zappen, gaat daar dus niet; je moet aan de draaiknop draaien...; alles moet met de draaiknop.... Bij het touchscreen druk je gewoon op de logo's van de zenders (en zappen op het stuur gaat ook gewoon). Ook voor telefoneren of adres ingeven is een touchscreen 1000% makkelijker dan die draaiknoppen. Bij Audi & Merc is het alsof je een telefoonnummer aan het vormen bent met een oude draaitelefoon ....
- Boordcomputerscherm tss wijzerplaten ook handiger dan merc; beetje zoals Audi.
- Bediening op het stuur ook uitgebreider dan vooral merc.
- GPS snelheid beter dan de andere. (ivgm Volvo onzeker; heb een blackout op dat vlak). Die ontbrekende baan van de Merc & Audi was hier wel aanwezig en het gebruiksgemak is ook hoger owv het touchscreen.
- Android auto geprobeerd, maar ik denk niet dat ik dat vaak ga gebruiken.
- ZEEËN van beenruimte achterin en ook vooraan voelt het ruim.
- hoofdruimte achterin onzeker; twas ne Combi en ik zou dus de non-combi pakken.
- rammelde precies wel iets meer over de kasseistroken op m'n testroute;
- afwerking... het ziet en voelt er allemaal goedkoper en ouder uit... De knoppen voor uw raam, de hendels aan het stuur, etc zijn een paar generaties oud imo. Niets vergeleken met de andere wagens. Spijtig.
- wel volledig elektrische zetels incl lendensteun en zetels die goed zitten, maar toch vond ik niet 100% de zithouding die ik wou: de armleuning links is veel te laag, maar de rand onderaan het raam is dan weer te hoog... Het contrast met m'n huidige S40 was groot, daar kan ik m'n armen "natuurlijker" laten rusten en toch nog m'n stuur vasthouden onderaan. (Hallo moraalridders). Hoe het in de andere was, ben ik weer vergeten....
- versnellingsbak het stroefst van allemaal en staat precies ietsje te ver naar voor, ofwel zijn de bewegingen langer dan in de andere wagens.
- motor underpowered.... Je moet hem niet ver onder 2000rpm laten zakken als je nog iets van plan bent... Trage haakse bocht waar je eigenlijk niet stopt en die je dus in principe gewoon in 2e neemt, was moeilijk. Of je moet naar 1e (terwijl je nooit stil hebt gestaan), of je moet vééél geduld hebben. Ondanks dat die zijn koppel vroeger zou moeten opkomen en een vlakkere curve heeft dan bij m'n S40, is m'n S40 toch iets vlotter weg (allemaal relatief natuurlijk....). Zelfs 90km/u in 6e leek eigenlijk "lastig" (hij "ronkte" toch iets teveel naar m'n goesting vergeleken met de andere, maar heel veel heb ik zo'n trajecten niet kunnen testen wegens beperkte tijd (middagpauze)). In z'n eerste 4 versnellingen tussen 2-4000rpm, ok... +-Dezelfde motor als in de Audi, maar de Audi voelde toch wat sportiever aan ondanks dat die 10pk minder heeft.
- onderstel is zacht, zetels zitten goed, maar hij deint af en toe graag eens op en neer.
- dit was wel de enige testrit waarbij het regende, maar ik had toch de indruk dat er veel meer geluid naar binnen kwam langs de deuren...
- leveringstermijn >6 maand...
Op de parking van de dealer stond er trouwens een non-combi in een van de kleuren die ik overweeg (Magnetic Brown of Quartz Grey). Magnetic Brown ziet er wel heel mooi uit in de zon; vandaag regende het, maar ik vond het nog steeds mooi eigenlijk... (Dit was wel een duurdere uitvoering, mijn velgen zouden 17" worden.)
https://dl.dropboxusercon...g/IMG_20161019_133223.jpg
https://dl.dropboxusercon...2/IMG_20161019_133210.jpg
https://dl.dropboxusercon...r/IMG_20161019_133151.jpg
Opinies? Te veel zeker?
Ik zou gaan voor de Merc of de Superb (niet de combi). Je kijkt er in iedergeval goed naar! Mooie shortlist ook, ook nog relatief divers (een A3 is namelijk lang niet zo groot als de rest).
Zelf rijd ik een Octavia en ben me kapot geschrokken wat je krijgt voor de prijs, echt heel erg tevreden mee. Maar mocht iemand nu vragen: upgraden naar de Superb of de C-Klasse, dan kies ik toch echt voor de C-Klasse. De afwerking aan de binnen en buitenkant is gewoon mooier, ook zijn de laserlampen knettervet.
De achterlampen vind ik minder geslaagd. Maar straalt gewoon veel klasse uit, en je ziet een Mercedes nou eenmaal minder snel dan een Superb.
Mocht je qua kosten en opties beter uitkomen bij de Skoda, dan zou ik daar voor gaan. De infotainment werkt erg goed, en dat is erg belangrijk (tenminste voor mij) als je veel onderweg bent. Simpele dingen als Carplay, fatsoenlijke pijlnavigatie, uitgebreid intstrumentenkluster in het dashboard (tussen de tellers) maakt het allemaal af.
Ook is de Superb echt stukken mooier geworden
.
M.b.t. de Volvo, dat zou ik niet doen. Dat is zo'n saaie auto. Sowieso alle Volvo's zijn best saai. Dus als je de 50 bent gepasseerd neem dan de Volvo. Ben je onder de 25 en heb je net een lease, kies dan de V40
. (Even de pro-Volvo mensen in dit topic een beetje pesten, het gaat er zoveel over, terwijl je overal al een V40 ziet rijden
).
Zelf rijd ik een Octavia en ben me kapot geschrokken wat je krijgt voor de prijs, echt heel erg tevreden mee. Maar mocht iemand nu vragen: upgraden naar de Superb of de C-Klasse, dan kies ik toch echt voor de C-Klasse. De afwerking aan de binnen en buitenkant is gewoon mooier, ook zijn de laserlampen knettervet.
De achterlampen vind ik minder geslaagd. Maar straalt gewoon veel klasse uit, en je ziet een Mercedes nou eenmaal minder snel dan een Superb.
Mocht je qua kosten en opties beter uitkomen bij de Skoda, dan zou ik daar voor gaan. De infotainment werkt erg goed, en dat is erg belangrijk (tenminste voor mij) als je veel onderweg bent. Simpele dingen als Carplay, fatsoenlijke pijlnavigatie, uitgebreid intstrumentenkluster in het dashboard (tussen de tellers) maakt het allemaal af.
Ook is de Superb echt stukken mooier geworden

M.b.t. de Volvo, dat zou ik niet doen. Dat is zo'n saaie auto. Sowieso alle Volvo's zijn best saai. Dus als je de 50 bent gepasseerd neem dan de Volvo. Ben je onder de 25 en heb je net een lease, kies dan de V40
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik vind juist dat Volvo met deze modellen wat jonger is geworden. Ik had zelf nooit bedacht Volvo te rijden, maar de huidige generatie vind ik erg mooi.
Waarom V60 Kinetic? er is toch een prachtige Nordic+, deze is in Lease nog goedkoper dan de Kinetic.
Als het goed is komt volgend jaar de Polar uitvoering (exit uitvoering), die zit helemaal bomvol, voor een prijs die lager ligt dan de Kinetic. Maar dan moet je wel kunnen leven met het feit dat er in 2018 een nieuwe V60 komt.
(Ik zit zelf in die situatie, mijn contract loopt af eind 2017)
Waarom V60 Kinetic? er is toch een prachtige Nordic+, deze is in Lease nog goedkoper dan de Kinetic.
Als het goed is komt volgend jaar de Polar uitvoering (exit uitvoering), die zit helemaal bomvol, voor een prijs die lager ligt dan de Kinetic. Maar dan moet je wel kunnen leven met het feit dat er in 2018 een nieuwe V60 komt.
Dat de Skoda trager aanvoelde dan de A3 is het verschil in gewicht EN dat de Audi een andere instelling gebruikt. Deze is middels VCDS ook op de Skoda toe te passen waardoor die vlotter aanvoelt dan standaard en ook beter reageert.Buzz_Fuzz schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:20:
Zo, de testritten zitten er op. Helaas lukt het mij nog steeds niet een beslissing te maken. Hier een verslagje:
[...]
knip
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Geen Nordic+ volgens mij omdat hij uit België komt, en de wagens voorgeconfigureerd zijn door het bedrijf.rinkel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:38:
Ik vind juist dat Volvo met deze modellen wat jonger is geworden. Ik had zelf nooit bedacht Volvo te rijden, maar de huidige generatie vind ik erg mooi.
Ik ben voor mijzelf in ieder geval er uit dat ik het rustig aan doe. Wil de wagen toch pas in het nieuwe jaar, en de huidige octavia rijdt prima, maar kan helaas de caravan niet trekken.
Mogelijk dat de nieuwe scenic nog met een goed introductie aanbod komt, iemand hier een idee daarvan?
Verwijderd
Nee, een Octavia is spannend... of een Superb. En wat is er zo spannend aan de C-klasse? Vind een V60 echt niet minder spannend. Laat staan een V90.Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:31:
M.b.t. de Volvo, dat zou ik niet doen. Dat is zo'n saaie auto. Sowieso alle Volvo's zijn best saai. Dus als je de 50 bent gepasseerd neem dan de Volvo. Ben je onder de 25 en heb je net een lease, kies dan de V40. (Even de pro-Volvo mensen in dit topic een beetje pesten, het gaat er zoveel over, terwijl je overal al een V40 ziet rijden
).
Ja?en je ziet een Mercedes nou eenmaal minder snel dan een Superb.
Denk niet dat het door de US komt. Ze kunnen prima alle auto's met Xenon uitleveren. Dat is geen issue in de US. Alleen matrix LED is nog te modern voor de US volgens mij.Mx. Alba schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:16:
Wellicht als ze niet verplicht zouden zijn om ook modellen met halogeen te leveren zouden de nieuwe Volvo's standaard met Thor's Hammer LED lampen zijn. Maar aangezien ze toch ook halogeen units moeten ontwerpen voor de VS kunnen ze die hier ook als basic units gebruiken.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 12:29 ]
Mijn eerste zelf gekozen leaseauto was een Volvo en echt de meest dynamische auto van alles wat erna kwam.Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:31:
Ik zou gaan voor de Merc of de Superb (niet de combi). Je kijkt er in iedergeval goed naar! Mooie shortlist ook, ook nog relatief divers (een A3 is namelijk lang niet zo groot als de rest).
Ook is de Superb echt stukken mooier geworden.
M.b.t. de Volvo, dat zou ik niet doen. Dat is zo'n saaie auto. Sowieso alle Volvo's zijn best saai. Dus als je de 50 bent gepasseerd neem dan de Volvo. Ben je onder de 25 en heb je net een lease, kies dan de V40. (Even de pro-Volvo mensen in dit topic een beetje pesten, het gaat er zoveel over, terwijl je overal al een V40 ziet rijden
).
En goede wegligging en erg comfortabel. Het was een C30 en buiten de ruimte om staat hij ver boven alles wat daarna kwam:
Seat Leon
VW Golf
Skoda Fabia
Ford Focus
C30 staat daarom ook bekend toch? Goede stoelen e.d. Zelf vind ik het een afschuwelijk hok met dat ei achterin. Maar ieder zijn ding. Je hebt genoeg VAG ervaring in iedergeval om een vergelijk te kunnen maken. De keren dat ik in een Volvo reed waren het geen hele weken, maar zo af en toe een dagje mee.dfrenner schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:27:
[...]
Mijn eerste zelf gekozen leaseauto was een Volvo en echt de meest dynamische auto van alles wat erna kwam.
En goede wegligging en erg comfortabel. Het was een C30 en buiten de ruimte om staat hij ver boven alles wat daarna kwam:
Seat Leon
VW Golf
Skoda Fabia
Ford Focus
Ik stoor me bijv. aan de Sensus(?) navi. Allemaal nét niet (voor mij). Voor de rest prima afgewerkte en veilige auto's. Misschien is dat ondertussen anders.
Dat heb ik niet gezegd, persoonlijk (let op het woord persoonlijk en meningVerwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:20:
[...]
Nee, een Octavia is spannend... of een Superb. En wat is er zo spannend aan de C-klasse? Vind een V60 echt niet minder spannend. Laat staan een V90.
[...]
Ja?Weet niet waar je kijkt, maar er worden toch echt veel meer Ctjes verkocht dat Superbs.
Verder zie ik gewoon simpelweg meer Skoda's op de A1 (bijv) dan een C-Klasse. En de C-Klasse's die ik zie, zijn de PHEV variant.
Verwijderd
Meer Skoda's ja. Maar niet meer Superb's dan Ctjes. Jij mag vinden wat je wil natuurlijk.Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:35:
[...]
Dat heb ik niet gezegd, persoonlijk (let op het woord persoonlijk en mening) vind ik dat een Volvo een oude lullen auto is. Niet dat een Skoda spannend is, absoluut niet, nee. Daarvoor zou ik liever een M6 hebben ofzo.
Verder zie ik gewoon simpelweg meer Skoda's op de A1 (bijv) dan een C-Klasse. En de C-Klasse's die ik zie, zijn de PHEV variant.
Ei achterin?Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:35:
C30 staat daarom ook bekend toch? Goede stoelen e.d. Zelf vind ik het een afschuwelijk hok met dat ei achterin. Maar ieder zijn ding. Je hebt genoeg VAG ervaring in iedergeval om een vergelijk te kunnen maken. De keren dat ik in een Volvo reed waren het geen hele weken, maar zo af en toe een dagje mee.
Ik stoor me bijv. aan de Sensus(?) navi. Allemaal nét niet (voor mij). Voor de rest prima afgewerkte en veilige auto's. Misschien is dat ondertussen anders.
Ruimte heeft hij niet in de kofferbak, maar zitcomfort was perfect. Het was altijd weer leuk om in de C30 te rijden. HEt is ook de enige auto waar ik ooit foto's van heb gemaakt en nog regelmatig aan terugdenk.

De Volvo koos ik omdat ik de auto echt leuk vond, lekker reed en sportieve wegligging had. Deze auto kies je met gevoel, emotie.Dat heb ik niet gezegd, persoonlijk (let op het woord persoonlijk en mening) vind ik dat een Volvo een oude lullen auto is. Niet dat een Skoda spannend is, absoluut niet, nee. Daarvoor zou ik liever een M6 hebben ofzo.
De Skoda die ik koos was puur om de bijtelling en de ruimte. Een Skoda kies je niet vanuit emotie, maar vanuit verstand.
Dat is mijn ervaring
Ik vind dat Volvo het de laatste jaren juist erg goed doet met de auto's. Ogen een stuk frisser en geschikter voor een jonger publiek.
Hetzelfde geldt voor Mercedes. Waar Mercedes eerst een taxi was of iets voor managers, is het tegenwoordig zeer geschikt voor jong publiek. Zeker de nieuwe A en C klasse vind ik zelf erg mooi!
VAG (en Skoda dus ook) is hetzelfde als altijd. Ingetogen, maar voor een zeer breed publiek geschikt, jong en oud die gewoon een goede auto willen.
Seat is daarin het enige buitenbeentje. Die is voor het wat jongere publiek met de wat sportievere modellen.
Hetzelfde geldt voor Mercedes. Waar Mercedes eerst een taxi was of iets voor managers, is het tegenwoordig zeer geschikt voor jong publiek. Zeker de nieuwe A en C klasse vind ik zelf erg mooi!
VAG (en Skoda dus ook) is hetzelfde als altijd. Ingetogen, maar voor een zeer breed publiek geschikt, jong en oud die gewoon een goede auto willen.
Seat is daarin het enige buitenbeentje. Die is voor het wat jongere publiek met de wat sportievere modellen.
Even een stukje gequote. Ik hoop, nu de bijtellingsregels redelijk gelijk zijn getrokken, dat we weer een meer gevarieerd wagenpark op de Nederlandse wegen krijgen en dat men gewoon weer eens kiest wat men mooi vind ipv zich te laten leiden door de bijtelling.De Skoda die ik koos was puur om de bijtelling en de ruimte.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel wensen. Dat maakt het toch juist leuk. Dus thumbs-up voor jullie
.
De Skoda heb ik overigens gekozen vanwege mijn budget inderdaad (zoals velen met een lease). Was gewoon het meeste auto voor het geld dat ik te besteden had. Ik ben nogal van de opties (liever een volle auto, dan een kale), vandaar dat de Skoda voorbij kwam. De bijtelling maakt niet heel veel uit (21%), dat is echt tientjes werk.
Het liefst zou ik een 5-serie leasen met lekkere opties, maar die keuze heb ik simpelweg niet. Ik heb nog een hele tijd een priveauto naast mijn lease gehad, dat is gewoon zonde van het geld.
De Skoda heb ik overigens gekozen vanwege mijn budget inderdaad (zoals velen met een lease). Was gewoon het meeste auto voor het geld dat ik te besteden had. Ik ben nogal van de opties (liever een volle auto, dan een kale), vandaar dat de Skoda voorbij kwam. De bijtelling maakt niet heel veel uit (21%), dat is echt tientjes werk.
Het liefst zou ik een 5-serie leasen met lekkere opties, maar die keuze heb ik simpelweg niet. Ik heb nog een hele tijd een priveauto naast mijn lease gehad, dat is gewoon zonde van het geld.
Vertel ze dat op mijn werk maar. Ik moet verplicht VAG kiezen en dat zijn (naar mijn smaak!) doorgaans niet de mooiste wagens. Althans binnen mijn budget. Audi heeft wel een paar mooie, maar die vallen buiten mijn budget.B-Real schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:14:
[...]
Even een stukje gequote. Ik hoop, nu de bijtellingsregels redelijk gelijk zijn getrokken, dat we weer een meer gevarieerd wagenpark op de Nederlandse wegen krijgen en dat men gewoon weer eens kiest wat men mooi vind ipv zich te laten leiden door de bijtelling.
Ben maar voor de Superb gegaan. Hoewel van binnen wat oubollig, vind ik de buitenkant wel strak. (mooi is een te groot woord)
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Zie de tabel die ik linkte: https://dl.dropboxusercon...zh4fb0/bedrijfswagens.pngKecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:31:
Zowel qua opties als qua prijs kom ik dus inderdaad beter uit bij de Superb. Scheelt hem netto zo'n 21.5€/maand of 1034€ over de lengte van de lease (4 jaar).
Maar hij blijft qua zithouding eigenlijk "te breed" voor mij. De linkerarmleuning is mij gewoon te veraf.... Ik ben vrij groot en mager, dus m'n linkerarm hing eigenlijk altijd te zweven tijdens de testrit, ik kon die niet laten rusten zoals dat in m'n S40 gewoon kan.
Ik heb morgen nog een refresh-testrit met de mercedes om nog eens een paar zaken te kunnen vergelijken die ik inmiddels vergeten ben, zoals die zithouding..
Zaken als GPS zijn mij eigenlijk minder belangrijk, omdat ik die maar hooguit enkele keren per maand gebruik. In m'n S40 met archaïsche GPS gebruik ik al jaren gewoon google maps, dus ik ben niet anders gewoon...
Maar het blijft een feit dat het systeem in de Superb mooi en intuïtief werkt, en in de Merc.... niet.
Maar de laatste heeft wel "bijna" het dubbele aan koppel
PS: "laserlampen"? Ik ken halogeen, xenon & LED
Hier zie je denk ik evenveel C's als (oude) Skoda's; vooral Octavia's. Nieuwe Superbs rijden hier nog nauwelijks, maar dat komt omdat de Belgische importeur achterop hinkt, wat onze leveringstermijnen van inmiddels 6-7 maand verklaart. Ik denk dat dit dus komend jaar geleidelijk aan zal gaan veranderen....
Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:31:
M.b.t. de Volvo, dat zou ik niet doen. Dat is zo'n saaie auto. Sowieso alle Volvo's zijn best saai. Dus als je de 50 bent gepasseerd neem dan de Volvo. Ben je onder de 25 en heb je net een lease, kies dan de V40.
Ik heb inderdaad niet de luxe zoals velen onder jullie om zelf aan de slag te gaan in de configurator. Het bedrijf maakt op voorhand offertes op en het is die te nemen of te laten.rinkel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:38:
Wat betreft de leeftijd, ik ben er zelf 31 en rij al 5 jaar met een Volvo S40 in Flaming Orange; niet bepaald iets waar ik een 50-plusser in zou zien rijden
En spijtig, mijn contract loopt af over een kleine 3 maanden, dus ik kan niet wachten.
En kan ik dat laten aanpassen via de dealer, die alles doorgeeft aan de leasingmaatschappij, die daar potentieel niet mee gediend is?Rainesh schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:00:
[...]Dat de Skoda trager aanvoelde dan de A3 is het verschil in gewicht EN dat de Audi een andere instelling gebruikt. Deze is middels VCDS ook op de Skoda toe te passen waardoor die vlotter aanvoelt dan standaard en ook beter reageert.
Ik heb dit idd al tegengekomen op het skoda forum, en ik denk dat de throttle respons wel beter zal zijn, maar op zoiets kan je ook leren anticiperen; maar met een andere mapping verdwijnt het gat onder de 2000 toch niet?
De C220d heeft op z'n minimum (4200rpm; grafiek die ik vind gaat maar tot daar) nog meer koppel dan de Superb op z'n piek, dát is kwijlen (binnen m'n shortlist...)
Tzt gewoon iemand zoeken die een VCDS/VAGCOM kabel heeft. Dealers snappen vaak niet waar je het over hebt. Ik heb al een aantal keer grote ogen gehad bij mijn auto omdat er settings actief waren die ze niet eens kennen.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:37:
[...]
En kan ik dat laten aanpassen via de dealer, die alles doorgeeft aan de leasingmaatschappij, die daar potentieel niet mee gediend is?
Ik heb dit idd al tegengekomen op het skoda forum, en ik denk dat de throttle respons wel beter zal zijn, maar op zoiets kan je ook leren anticiperen; maar met een andere mapping verdwijnt het gat onder de 2000 toch niet?
Het gasrespons verhaal zit IMHO ook een deel tussen de oren. Ik lees net zoveel berichten dat die aanpassing geen reet uit maakt, maar goed je kunt het altijd proberen.
Mijn boefje is liev!
Oubollig, maar je hebt echt een zee aan ruimte!Hyp Hyper schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:01:
[...]
Ben maar voor de Superb gegaan. Hoewel van binnen wat oubollig, vind ik de buitenkant wel strak. (mooi is een te groot woord)
Deze week de volgend bestelling geplaatst, ook zit er nu als actie 3jr Opel OnStar bij inbegrepen.
Astra 1.6 CDTI 81KW S/S Innovation 5d
Kleur: Deep Sky (M)
Bekleding: Stoffen/morrocana bekleding 'Formula, Jet Black'
17" Lichtmetalen velgen, multispaaks
NAVI900 IntelliLink pakket
Afneembare trekhaak
Innovation+ pakket
Metallic lak
Zou in week 50 geleverd moeten worden, ben benieuwd zo snel heb ik nog nooit een bestelde auto ontvangen
Afneembare trekhaak
Innovation+ pakket
Metallic lak
Zou in week 50 geleverd moeten worden, ben benieuwd zo snel heb ik nog nooit een bestelde auto ontvangen
Weet je zeker dat je die erbij krijgt? Volgens de Opel site geldt dat alleen voor particulier verkochte modellen en niet bij lease...thafusion schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:43:
Deze week de volgend bestelling geplaatst, ook zit er nu als actie 3jr Opel OnStar bij inbegrepen.
Vertelde de dealer wel, we zullen het zienjongetje schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:43:
[...]
Weet je zeker dat je die erbij krijgt? Volgens de Opel site geldt dat alleen voor particulier verkochte modellen en niet bij lease...
Als het op de offerte staat en de leasemaatschappij zet het er ook op (bij leaseplan kun je het in de portal zien) dan komt het vast goedthafusion schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:45:
[...]
Vertelde de dealer wel, we zullen het zien
Bij mij staat precies deze nu ook in de bestellingthafusion schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:43:
Afneembare trekhaak
Innovation+ pakket
Metallic lak

Tja, als je een auto wilt rijden die weinig mensen hebben dan moet je in een andere prijsklasse gaan zoeken. Gaat er toch om dat je in een fijne auto rijd en niet om hoeveel mensen heb ook hebben? Als dat zo is bevestigd dat alleen je keuze voor een fijne auto toch? Als niemand anders hem wilt rijden dan zegt dat ook wel iets (tenzij het dmv lage bijtelling een aantrekkelijke auto is, er rijden niet voor niets zoveel 308SW's rond op dit moment).
Helaas mocht bij ons het 100kw model niet omdat we een energiebeleid hebben (enkel A,B,C). Heb nu een Ford Focus met 105pk maar vond de Astra toch een flink stuk sneller aanvoelen....Okasha schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:22:
[...]
Bij mij staat precies deze nu ook in de bestellingAlleen dan met vaste trekhaak, 16 inch velgen, Granite Grey (mocht geen blauw van mijn vrouw
) en de 100kw. Ik vermoed dat we deze héél veel gaan zien volgend jaar, dat is dan weer jammer
Goeie keuze als je de zelfde auto langs ziet rijden maar dan op 16 inch dan ben ik het mogelijk!thafusion schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:43:
Afneembare trekhaak
Innovation+ pakket
Metallic lak
Zie eerdere post van mij met het plaatje van de auto. Vind de kleur echt super geslaagd.
Ik heb er nu ongeveer 600km op zitten (ik rij op het moment meer in de weekenden dan voor het werk
En ik stap iedere keer weer met heel veel plezier in.
Game PC
Goeie keuze...
Nu 2 en een halve week in mijn ehh bezit(?)...
Fijne wagen.
Vandaag even winterbandjes erop laten gooien ivm vakantie in DL volgende week... Better safe than sorry...
Ik heb de 100kw versie en Emerald green:
Fijne wagen.
Vandaag even winterbandjes erop laten gooien ivm vakantie in DL volgende week... Better safe than sorry...

Kecin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:21:
offtopic:
Prive + leaseauto is meestal niet gunstig. Je bespaart natuurlijk wel de belasting over de fiscale bijtelling, maar krijgt meestal niets terug van je baas voor alle kilometers die je minder rijdt. Ik ken geen bedrijf waar je kilometernorm wordt aangepast van bv 35.000 naar 22.000 km/jaar als je niet prive rijdt. Bovendien, twee auto's = 2x vaste kosten en op die manier zal het ook bij een eerlijke kostencalculatie niet als goedkoopste alternatief uit de bus komen.
Als je een beetje autogek bent, dan kan het nuttig zijn om breder te kijken. Waarom een leaseauto en geen kilometervergoeding + loonsverhoging? Waarom geen baan waarvoor je geen auto nodig hebt?
Prive + leaseauto is meestal niet gunstig. Je bespaart natuurlijk wel de belasting over de fiscale bijtelling, maar krijgt meestal niets terug van je baas voor alle kilometers die je minder rijdt. Ik ken geen bedrijf waar je kilometernorm wordt aangepast van bv 35.000 naar 22.000 km/jaar als je niet prive rijdt. Bovendien, twee auto's = 2x vaste kosten en op die manier zal het ook bij een eerlijke kostencalculatie niet als goedkoopste alternatief uit de bus komen.
Als je een beetje autogek bent, dan kan het nuttig zijn om breder te kijken. Waarom een leaseauto en geen kilometervergoeding + loonsverhoging? Waarom geen baan waarvoor je geen auto nodig hebt?
Multiplajongetje schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:25:
Tja, als je een auto wilt rijden die weinig mensen hebben dan moet je in een andere prijsklasse gaan zoeken.

Exact expert nodig?
t_captain schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:50:
[...]
offtopic:
offtopic:
Wij hebben een budget privé kilometers, alles wat je er onder zit krijg je terug en alles wat je er boven zit moet je bij betalen (bepaald bedrag per km, afhankelijk van auto klasse). Dus als ik geen privé zou rijden met m'n auto, krijg ik wel geld terug
Wij hebben een budget privé kilometers, alles wat je er onder zit krijg je terug en alles wat je er boven zit moet je bij betalen (bepaald bedrag per km, afhankelijk van auto klasse). Dus als ik geen privé zou rijden met m'n auto, krijg ik wel geld terug
Had de foto's dinsdag al geplaatst in het Volvo topic, maar hier nog niet zag ik dus hierbij alsnog......
Maandag gearriveerd:
(klik voor groter)

Volvo V40 D2 Nordic+ Luxury
Kleur: Mussel Blue
17" Sarpas wielen
Exterior pakket
DAB+
Zwart lederen interieur en zwarte dakhemel
Harman Kardon audio
En nog veel meer.........
Maandag om 16:00 uur opgehaald met 9 hele kilometers op de klok.
Momenteel 433km op de teller, dus wordt wel weer tijd om weer een naar iets anders te kijken
Maandag gearriveerd:
(klik voor groter)

Volvo V40 D2 Nordic+ Luxury
Kleur: Mussel Blue
17" Sarpas wielen
Exterior pakket
DAB+
Zwart lederen interieur en zwarte dakhemel
Harman Kardon audio
En nog veel meer.........
Maandag om 16:00 uur opgehaald met 9 hele kilometers op de klok.
Momenteel 433km op de teller, dus wordt wel weer tijd om weer een naar iets anders te kijken
Heb je de Adaptive High Beams al kunnen testen?
Het kan ook iets minder afwijkend: ik heb een Honda Civic Tourer in Brilliant sporty blue

Het aantal keren dat ik die in dezelfde kleur gezien heb kan ik op één vinger tellen, het aantal keer dat ik de tourer gezien heb waarschijnlijk op twee handen. Mijn auto is in de praktijk net zo zuinig als een 308SW, maar had geen lage bijtelling omdat Honda weigerde om de auto aan te passen voor een paar gram winst in de NEDC-cyclus. Erg fijne wagen, en daarnaast ook erg ruim en praktisch ingedeeld, en net wat anders dan wat men normaal kiest. Ik hoop ook dat er vanaf volgend jaar wat meer diversiteit komt in het wagenpark.
@Relay: op die foto van jou ljjkt de auto bijna zwart.Ligt dat aan lichtval of is hij echt zo donker? Als ik zoek op Astra Emerald Green kom ik dit tegen:

Erg mooie wagen, en die gaan we volgend jaar sowieso meer zien, net als de nieuwe Mégane denk ik.
[ Voor 27% gewijzigd door gwystyl op 21-10-2016 11:53 ]
Het ligt inderdaad aan de lichtinval.
Vandeweek dacht ik dat hij paars was.
Met normaal licht is het echt zo groen als op je plaatje.

Kleur komt op foto's ook niet echt over zie ik. En ik moet de auto alweer wassen
Vandeweek dacht ik dat hij paars was.
Met normaal licht is het echt zo groen als op je plaatje.

Kleur komt op foto's ook niet echt over zie ik. En ik moet de auto alweer wassen
[ Voor 43% gewijzigd door Reley op 21-10-2016 12:50 ]
Ik heb die nieuwe Astra al een aantal keer op de weg gezien. Ik denk dat deze heel goed gaat verkopen. Jammer dat ze geen electrische versie hebben, die zou ik zeker overwegen.
[ Voor 26% gewijzigd door tiguan op 21-10-2016 12:43 ]
Nee nog niet. Vanavond ga ik richting Zeist en daar weet ik nog wel een route waar ik ze even kan proberen.Mx. Alba schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:18:
Heb je de Adaptive High Beams al kunnen testen?
De keuze uit kleuren bij de nieuwe Opel Astra is niet zo heel groot, de metallic kleuren zijn stuk voor stuk wel bijzonder (niet perse mooi natuurlijk) die bij verschillende soorten licht heel anders van kleur zijn.
Ik heb zelf een Astra in Granite Grey. Dit is in principe grijs, als het licht er op valt ook een tikje bruin en heel soms zit er ook wat blauw in.
@ Reley, je staat wel akelig dicht bij de stoeprand op die foto. Dat durf ik niet aan met de 18" bi-color velgen
Ik heb zelf een Astra in Granite Grey. Dit is in principe grijs, als het licht er op valt ook een tikje bruin en heel soms zit er ook wat blauw in.
@ Reley, je staat wel akelig dicht bij de stoeprand op die foto. Dat durf ik niet aan met de 18" bi-color velgen
Dicht??B-Real schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:52:
De keuze uit kleuren bij de nieuwe Opel Astra is niet zo heel groot, de metallic kleuren zijn stuk voor stuk wel bijzonder (niet perse mooi natuurlijk) die bij verschillende soorten licht heel anders van kleur zijn.
Mag hopen dat je dat sarcastisch bedoelde...
Auto heeft zich hier zelf geparkeerd (geinige functie). maar ik vind juist dattie erg ver van de stoep staat
Ow wacht, foto 1... tja.. kon mijn pink er nog tussen doen hoor
[ Voor 4% gewijzigd door Reley op 21-10-2016 12:56 ]
Weet een van jullie of Opel nog van plan is om een sportievere variant op de markt te gaan brengen van de Astra? Ik vind namelijk de Astra er nogal "ouderlijk" uit zien. Heb zelf al 2 Astra's gehad (Astra G Sport en een Astra GTC), maar nu ik meer ruimte nodig zal hebben is de Astra Sports Tourer een mogelijkheid.
Maar ja Sports... mis ik een beetje bij het model. OPC-line in aankomst?
Maar ja Sports... mis ik een beetje bij het model. OPC-line in aankomst?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ahh grapjas, je hebt je post aangepast (die van 12.41 om 12.50, terwijl ik mijn reactie om 12.52 plaatste) 
Ik had het over je foto in je bericht van 10.44 uur en dan met name het voorwiel
Ik heb de parkeerfunctie nog niet gebruikt trouwens, vond ik mijn Focus allemaal veel te lang duren.
@ Wicked Game, ik zag laatste foto's van een Astra GSi, OPC line is al beschikbaar dacht ik en een OPC variant zal er ook vast wel komen.
Ik had het over je foto in je bericht van 10.44 uur en dan met name het voorwiel
Ik heb de parkeerfunctie nog niet gebruikt trouwens, vond ik mijn Focus allemaal veel te lang duren.
@ Wicked Game, ik zag laatste foto's van een Astra GSi, OPC line is al beschikbaar dacht ik en een OPC variant zal er ook vast wel komen.
N
Nice, jij hebt de 18"velgen?Reley schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:44:
Goeie keuze...
Fijne wagen.
[afbeelding]
ik vind die rand op de zijkant op dat van een lijkwagen lijkentiguan schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:42:
Ik heb die nieuwe Astra al een aantal keer op de weg gezien. Ik denk dat deze heel goed gaat verkopen. Jammer dat ze geen electrische versie hebben, die zou ik zeker overwegen.

Jep dat vind ik ook maar toch voor de astra gekozen.Leipo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:03:
[...]
ik vind die rand op de zijkant op dat van een lijkwagen lijken
[afbeelding]
Op dat streepje na vind ik hem mooi. Vooral met een aparte kleur lak er op.
Verder zijn rijeigenschappen en stoelen voor mij veel belangrijker dan de buitenkant.
Game PC
Bij mij waren de stoelen ook doorslaggevend..
Daar zit je in. Hoe hij eruit ziet doet mij persoonlijk iets minder omdat (incoming cliche:) ik er toch inzit en niet heel de dag naar sta te kijken...
Maar uiteindelijk met de kleur die ik gekozen heb komt de streep mij minder 'lijkwagen' over.
Al noem ik hem wel liefkozend 'The Hearse'
Daar zit je in. Hoe hij eruit ziet doet mij persoonlijk iets minder omdat (incoming cliche:) ik er toch inzit en niet heel de dag naar sta te kijken...
Maar uiteindelijk met de kleur die ik gekozen heb komt de streep mij minder 'lijkwagen' over.
Al noem ik hem wel liefkozend 'The Hearse'
Voor de prijs kun je bijna niet om de Astra heen. Als je dit met de Golf vergelijkt, zeker de diesels, dan scheelt het gewoon té veel.
Heeft iemand ook ervaring met de automaat van de Astra? Is dat ook zo'n DSG-achtige variant of meer een 'ouderwetsche' automaat?
Heeft iemand ook ervaring met de automaat van de Astra? Is dat ook zo'n DSG-achtige variant of meer een 'ouderwetsche' automaat?
t_captain schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:50:
[...]
offtopic:
offtopic:
Inderdaad. Ik heb hier wel eens geopperd om bijvoorbeeld een deel van het leasebedrag uit te keren. Maar dat is binnen de holding geen optie. Reguliere kilometervergoeding gaat tot 50km, laat ik nu 100 per enkele reis afleggen. Dat gaat hem dus niet worden helaas. Verder blij met mijn lease hoor. Een andere baan zit ik nog niet zo snel aan te denken, krijg gelukkig wel goed betaald. De auto moet sober zijn omdat de industrie waarin we zitten het niet te opvallend moet zijn dat we geld in auto's stoppen. Je ziet hier in de poule dus ook geen enorme wagens. Zelfs de directie rijdt geen BMW, Audi of Mercedes. Het loon bij mijn werkgever is echter wel dusdanig hoog dat het bij de functie zou passen, maar het gaat allemaal om het profileren binnen de markt waarin we actief zijn.
Inderdaad. Ik heb hier wel eens geopperd om bijvoorbeeld een deel van het leasebedrag uit te keren. Maar dat is binnen de holding geen optie. Reguliere kilometervergoeding gaat tot 50km, laat ik nu 100 per enkele reis afleggen. Dat gaat hem dus niet worden helaas. Verder blij met mijn lease hoor. Een andere baan zit ik nog niet zo snel aan te denken, krijg gelukkig wel goed betaald. De auto moet sober zijn omdat de industrie waarin we zitten het niet te opvallend moet zijn dat we geld in auto's stoppen. Je ziet hier in de poule dus ook geen enorme wagens. Zelfs de directie rijdt geen BMW, Audi of Mercedes. Het loon bij mijn werkgever is echter wel dusdanig hoog dat het bij de functie zou passen, maar het gaat allemaal om het profileren binnen de markt waarin we actief zijn.
Kleinste blok heeft een schakelrobot, +/- 6 maanden terug kon ik die nergens proefrijdenGoeiedagEem schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:10:
Voor de prijs kun je bijna niet om de Astra heen. Als je dit met de Golf vergelijkt, zeker de diesels, dan scheelt het gewoon té veel.
[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 21-10-2016 13:11 ]
Mijn keuze is gemaakt, en het is gegaan van:
- Golf VII Variant Comfort Business (9 mnd gereden, niet speciaal - met zwengels achterin om je raam te openen!! )
- Astra Tourer Business+ (rijdt ik nu, grote auto, prima rijeigenschappen maar duur en stuiterend achterin)
- Skoda Octavia Ambition Business Aut. (tja, die zie je al zo vaak)
naar:
- Skoda Rapid Spaceback Style DSG; precies zo als op het plaatje

Omdat:
- lagere fiscale waarde dan Golf / Octavia / Astra
- Iets anders dan een relatief kaal alternatief
- alles erop en eraan wat ik graag wil
- groot genoeg voor de komende 48mnd
Nu nog even de bevestiging en levertijd afwachten... ik ben benieuwd
- Golf VII Variant Comfort Business (9 mnd gereden, niet speciaal - met zwengels achterin om je raam te openen!! )
- Astra Tourer Business+ (rijdt ik nu, grote auto, prima rijeigenschappen maar duur en stuiterend achterin)
naar:

Omdat:
Dat ziet er uit als een mooie en vooral vlot ogende auto.Heinemancp schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:55:
Mijn keuze is gemaakt, en het is gegaan van:
naar:
[afbeelding]
Omdat:
Ik vind de Rapid een geslaagd concept. De "goedkopere" c klasse auto. Toch lekker ruim zitten voor een prijs waar de concurrent eigenlijk geen antwoord op heeft. Het zit qua prijs ook net tussen de andere merken de B en C segmenten in.
Game PC
Inderdaad een mooie auto. Net wat ruimer dan de Fabia, maar niet gelijk zo lomp als een Octavia (of andere C-segment station). Scheelt dat nou veel in fiscale waarde tov een gelijk aangeklede Octavia?
Tja een deftig aangeklede Ocatvia met dsg is al snel tussen de 32 en 34k en dat doet best pijn in vergelijking met 27k.gwystyl schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:02:
Inderdaad een mooie auto. Net wat ruimer dan de Fabia, maar niet gelijk zo lomp als een Octavia (of andere C-segment station). Scheelt dat nou veel in fiscale waarde tov een gelijk aangeklede Octavia?
Game PC
Ja ongeveer gelijk aangeklede Octavia kan ik niet vergelijken, (boven mijn budget) maar een Octavia ging tot 32k volgens mij (max) binnen mijn budget. Dan kwam daar ook nog werkgeversbijdrage bij.gwystyl schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:02:
Die heb ik nu veel minder (-45/mnd bruto) en 5k minder fiscale waarde. bij 40,4% belasting is dat 60/mnd voor meer opties en iets flottere verschijning.
[ Voor 0% gewijzigd door Heinemancp op 21-10-2016 14:08 . Reden: 50 -> 60 euro ]
38.5k zonder dsg. De mijne is wel uit 2014, weet niet of die in de tussentijd goedkoper geworden is.Shunt schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:05:
[...]
Tja een deftig aangeklede Ocatvia met dsg is al snel tussen de 32 en 34k en dat doet best pijn in vergelijking met 27k.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Maar kleed een vergelijkbare auto van een ander merk net zo aan en je zit al gauw 10k duurder.Shunt schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:05:
[...]
Tja een deftig aangeklede Ocatvia met dsg is al snel tussen de 32 en 34k en dat doet best pijn in vergelijking met 27k.
Ik ben toch wel benieuwd waar jullie je keuze voor stations op baseren. Qua uitrusting zijn het stuk voor stuk prima wagens maar ik vind ze zo verschrikkelijk lelijk allemaal. Allemaal grote hokken van blik. Of hebben jullie echt allemaal 3 kids die 4 keer per week op het achterbankje moeten zitten?
Wat dat betreft ben ik misschien een rare, ik merk namelijk dat het aanbod aan auto's dat geen hatchback of station is enorm afneemt en dat sommige varianten in NL niet eens meer worden verkocht. Vind het toch een soort van zonde dat het hele land er inmiddels mee vol rijdt. Ook bij ons op werk staat het vol met stations.
Het voelt ook zo niet-representatief, zo'n wagen met 2 zitjes achterin.
Ieder zijn ding maar ik ben oprecht benieuwd of jullie dit nou ook echt mooie auto's vinden als je even niet op prijs of die paar keer dat je met meer dan 1 a 2 personen in de auto zit let.
Wat dat betreft ben ik misschien een rare, ik merk namelijk dat het aanbod aan auto's dat geen hatchback of station is enorm afneemt en dat sommige varianten in NL niet eens meer worden verkocht. Vind het toch een soort van zonde dat het hele land er inmiddels mee vol rijdt. Ook bij ons op werk staat het vol met stations.
Het voelt ook zo niet-representatief, zo'n wagen met 2 zitjes achterin.
Ieder zijn ding maar ik ben oprecht benieuwd of jullie dit nou ook echt mooie auto's vinden als je even niet op prijs of die paar keer dat je met meer dan 1 a 2 personen in de auto zit let.
Tja, smaken verschillen natuurlijk. En een station of hatchback is wel praktisch natuurlijk.
Ligt er aan wat voor een model het is, van sommige modellen vind ik serieus de station veel mooier dan de sedan, bij andere weer niet. Van bijvoorbeeld de Mazda 3 vind ik ook de sedan mooier dan de hatchback.
Van de octavia is de combi mooier dan de sedan vind ik.
Van de octavia is de combi mooier dan de sedan vind ik.
Dat is nogal een grote veronderstelling, het is niet omdat jij dat vindt dat het ook echt zo is voor de meeste mensen.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:27:
[...]
Het heeft zeker zijn nut in bepaalde situaties, maar als je er mee 99.9% in België mee rondrijdt is het zo goed als nutteloos, buiten het design is er dan niet echt een reden om er voor te kiezen. En 1.5k voor wat design is best veel. Daar voor heb je veel ander leuks op een wagen.
Overigens zie ik ACC als een hogere noodzaak (in België toch) dan een duur stel koplampen.
Spuit 11 over de halogeen lampen...
Kan het dat ik van de week een gloednieuwe Jaguar XE zag rijden en toen ik deze ingehaald had ik daarbij ook 'gelige' halogeenlampen zag? Dat zag er echt niet uit... Hoop dat ik me vergist heb.
Kan het dat ik van de week een gloednieuwe Jaguar XE zag rijden en toen ik deze ingehaald had ik daarbij ook 'gelige' halogeenlampen zag? Dat zag er echt niet uit... Hoop dat ik me vergist heb.
Helaas... de XE is met halogeen te verkrijgenreadytoflow schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 01:29:
Spuit 11 over de halogeen lampen...

www.google.nl
Euh mijn Astra is toch echt zeer vergelijkbaar aangekleed en die zit op 30k. Ga je het over Audi, BMW, Volvo hebben dan ja maar skoda valt niet echt te vergelijken met dat rijtje in mijn mening. (Vind de Octavia en Superb prachtige auto's maar er zit toch echt wel een drempeltje tussen die merken).Mx. Alba schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:59:
[...]
Maar kleed een vergelijkbare auto van een ander merk net zo aan en je zit al gauw 10k duurder.
Game PC
Ik hou van hatchbacks, of beter gezegd, een vlakke achterkant in plaats van nog een keer een kont achter je auto. Hou je dus hatchbacks, stations, busjes of bouwvakker auto's overNiltag schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:45:
Ik ben toch wel benieuwd waar jullie je keuze voor stations op baseren. Qua uitrusting zijn het stuk voor stuk prima wagens maar ik vind ze zo verschrikkelijk lelijk allemaal. Allemaal grote hokken van blik. Of hebben jullie echt allemaal 3 kids die 4 keer per week op het achterbankje moeten zitten?
En ik vind veel stations trouwens ook zeker niet lelijk. En de categorie "mooi" kan of ik wil ik niet betalen.... (eigen baas dus het lease tarief moet ik zelf ook ophoesten in plaats van enkel de bijtelling, en dan heb ik dat geld er al helemaal niet voor over).
Exact expert nodig?
Met de komst van #2 heb ik een coupe ingeruild op een touring.Niltag schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:45:
Nodig? Niet echt. Met wat passen en meten zou er ook best eeen baby in de coupe bijpassen.
Prettig? Absoluut. Allereerst: achterportieren zijn echt superhandig als je kinderen hebt in de niet-zelf-in-de-auto-klauterende leeftijd
Ook handig: een wielbasis van 2.88 meter. Ruimte tussen voorstoelen en achterbank, niet je stoel vooruit hoeven te zetten om een maxi cosi erachter in de basis te klikken, beenruimte voor grotere kids. Zoveel bagageruimte dat je de kinderwagen bij wijze van spreken niet meer hoeft in te klappen. Allemaal handige bergvakjes onder en naast de kofferruimte.
Handig voor opgroeiende kinderen met hun gadgets: twee 12V stopcontacten achterin (plus 1 in de kofferruimte).
Hopelijk helemaal niet handig: 1675 kg massa, stuk of 6 airbags en een flinke afstand tussen de achterbumper en de achterbank.
Soms moet een elegante vormgeving even wijken voor nuttige zaken
Ik kan een station soms nog wel mooi vinden. (De Superb is best aardig, maar de Passat vind ik weer niks)Niltag schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:45:
Maar qua design vind ik sedans meestal het mooist. De Passat sedan vind ik wel weer goed geslaagd bijvoorbeeld. Heb gekozen voor de Superb hatchback. Die heeft nog een klein 'kontje'. Notchback noemen ze het ook wel, geloof ik
Ik rijd nu een Jetta 1.2 TSI uit 2012. Begin volgend jaar komt de opvolger. Destijds vond ik sedan model ook meer aanspreken dan hatchback of station, maar inmiddels met een kleine gezinsuitbreiding, is een sedan gewoon minder praktisch.Niltag schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:45:
Ben vanmorgen wezen proefrijden in een Golf (1.6 TDI, hatchback). Met kinderwagen, maxicosi, vrouw en kind aan het passen en meten. De kinderwagen kon in zijn geheel in de kofferbak,echter hier past dan ook niks meer bij zonder dat de hoedenplank eruit moet. Vakantie in deze auto is dus wel lastig met een baby, gezien de spullen die allemaal mee moeten.
Rijden voelt als thuiskomen. De ergonomie van de Golf spreekt me erg aan. Het interieur voelt premium aan. Echter de ruimte is een heikel punt. Als gezinsauto schiet de hatchback gewoon te kort.
Aangezien de Golf Variant als diesel (verplicht vanuit werkgever) nogal over het budget gaat, ook meteen gereden in een Octavia Combi. Wat een enorm verschil qua ruimte! Alle spullen pasten met gemak in de kofferbak. De auto doet wel iets minder luxueus aan in vergelijk met de Golf, maar ik heb me er niet aan gestoord. Al met al een completere auto voor minder geld. Met een kleine bijbetaling is zelfs een DSG automaat mogelijk!
Ik ga ook nog kijken naar de Astra station en de Leon ST. Wordt vervolgd...
Leuk zo al jullie antwoorden te lezen. Er wordt dus veel voor praktisch gekozen. Niets mis mee natuurlijk. Wij hebben geen kinderen dus ik kan me het gesleep met kinderzitjes en wagens nog moeilijk voorstellen. Daarnaast is er in de familie altijd wel een combo'tje of busje beschikbaar voor het grotere kluswerk dus dat heb ik op die manier al afgedekt.
Volgende week ga ik een kijkje nemen bij de 4-serie coupe. Ben benieuwd hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de c-klasse coupe.
Volgende week ga ik een kijkje nemen bij de 4-serie coupe. Ben benieuwd hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de c-klasse coupe.
Mijn eerste leasewagen was een Prius. Grote hatchback met lekker veel ruimte, zuinig en goedkoop in de lease dankzij 14% bijtelling. Vervolgens kwam een echtscheiding en de volgende auto was "dus" een C30. Driedeurs hatchback, veel minder praktisch, stuk kleiner, maar wel met een veel hogere "leuk" factor.Niltag schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:46:
Leuk zo al jullie antwoorden te lezen. Er wordt dus veel voor praktisch gekozen. Niets mis mee natuurlijk. Wij hebben geen kinderen dus ik kan me het gesleep met kinderzitjes en wagens nog moeilijk voorstellen. Daarnaast is er in de familie altijd wel een combo'tje of busje beschikbaar voor het grotere kluswerk dus dat heb ik op die manier al afgedekt.
En nu staat er dus binnenkort een V40 Cross Country voor de deur. Toch wel handiger, 5-deurs. En dankzij het Cross Country toch niet een 13-in-een-dozijn V40.
Ik moet een station nemen, heb nl. de ruimte nodig voor al mijn gereedschap en onderdelen. Ik heb nu in mijn Ford Focus station geen ruimte meer over. Dus meer een noodzakelijk"kwaad". Een Superb hatchback is dan wel weer ruim genoeg, maar dan kom ik op een kale versie uit. Op de achterbank kan en wil ik niks vervoeren, afgezien van de kinderen
.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik rij nu een Golf GTE en heb een koter van 3, maar ik ervaar absoluut niet wat jij ervaart. Welke kinderwagen heb je? Bij mij past alles er prima in. Wat ik mij wel kan voorstellen als je twee koters hebt met een leeftijd verschil van 2 a 3 jaar dat je dan voor een station zou gaan.
Ik verbaas mij altijd een beetje over hoe onlogisch mensen hun auto kunnen inpakken
Ik verbaas mij altijd een beetje over hoe onlogisch mensen hun auto kunnen inpakken
GoeiedagEem schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:33:
[...]
Ik rijd nu een Jetta 1.2 TSI uit 2012. Begin volgend jaar komt de opvolger. Destijds vond ik sedan model ook meer aanspreken dan hatchback of station, maar inmiddels met een kleine gezinsuitbreiding, is een sedan gewoon minder praktisch.
Ben vanmorgen wezen proefrijden in een Golf (1.6 TDI, hatchback). Met kinderwagen, maxicosi, vrouw en kind aan het passen en meten. De kinderwagen kon in zijn geheel in de kofferbak,echter hier past dan ook niks meer bij zonder dat de hoedenplank eruit moet. Vakantie in deze auto is dus wel lastig met een baby, gezien de spullen die allemaal mee moeten.
Rijden voelt als thuiskomen. De ergonomie van de Golf spreekt me erg aan. Het interieur voelt premium aan. Echter de ruimte is een heikel punt. Als gezinsauto schiet de hatchback gewoon te kort.
Aangezien de Golf Variant als diesel (verplicht vanuit werkgever) nogal over het budget gaat, ook meteen gereden in een Octavia Combi. Wat een enorm verschil qua ruimte! Alle spullen pasten met gemak in de kofferbak. De auto doet wel iets minder luxueus aan in vergelijk met de Golf, maar ik heb me er niet aan gestoord. Al met al een completere auto voor minder geld. Met een kleine bijbetaling is zelfs een DSG automaat mogelijk!
Ik ga ook nog kijken naar de Astra station en de Leon ST. Wordt vervolgd...
Ja, dat... En dat mensen een auto nemen waar hun kinderwagen in past - in plaats van een kinderwagen kopen die in hun auto past.inbedrijf schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:56:
In mijn Volvo C30 paste ook een kinderwagen. Maar die had ik speciaal gekocht omdat die compact genoeg opgevouwen kon worden dat hij erin paste met ook nog ruimte voor de boodschappen of andere spullen.
'Vroegah' was een kale auto een auto zonder elektrische raampjes, navigatie, airco etc. Tegenwoordig is dat als er zaken als xenon/led of grote velgen ontbreken.The Wizard schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:45:
Ik moet een station nemen, heb nl. de ruimte nodig voor al mijn gereedschap en onderdelen. Ik heb nu in mijn Ford Focus station geen ruimte meer over. Dus meer een noodzakelijk"kwaad". Een Superb hatchback is dan wel weer ruim genoeg, maar dan kom ik op een kale versie uit. Op de achterbank kan en wil ik niks vervoeren, afgezien van de kinderen.
Zo vind ik de Superb active business al aardig uitgebreid en dat is de op één na goedkoopste uitvoering.
Skoda dealer vertelde me destijds dat ie aan particulieren meer business modellen verkocht dan standaardmodellen. Simpelweg omdat die voor weinig heel goed aangekleed zijn. Gaat dan om zeg duizend euro extra voor een paar duizend euro aan opties.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik reed ten tijde van baby #1 in een 307SW. Toen ze bijna twee was, ging ik naar een vijfdeurs 1-serie. Anderhalf jaar later kwam de 3-serie coupé. Werkte prima.inbedrijf schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:56:
Ik rij nu een Golf GTE en heb een koter van 3, maar ik ervaar absoluut niet wat jij ervaart. Welke kinderwagen heb je? Bij mij past alles er prima in. Wat ik mij wel kan voorstellen als je twee koters hebt met een leeftijd verschil van 2 a 3 jaar dat je dan voor een station zou gaan.
Ik verbaas mij altijd een beetje over hoe onlogisch mensen hun auto kunnen inpakken![]()
[...]
Twee lessen uit die periode: achterportieren zijn heel handig als je kinderen te klein zijn om zelf achterin te klauteren, maar daarna optioneel. En de koffer van een (1e generatie) 1-serie was groot genoeg toen de kinderwagen niet meer nodig was.
Nu hebben we nummer twee gekregen en wilde ik voor het gemak toch weer een station. Toen had ik een beetje zoiets als FTW, ik pak een 5-serie
We zijn met de Kia Picanto van mijn vrouw naar de baby-winkel geweest en daar past ie in. Een Joolz is het. Echter in de Picanto moet de "ligbak" op de achterbank. Met de Golf kan de gehele kinderwagen in de kofferbak, maar verder dus niks meer.inbedrijf schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:56:
Ik verbaas mij altijd een beetje over hoe onlogisch mensen hun auto kunnen inpakken![]()
[...]
Een Golf zou dus prima kunnen volstaan in de situatie NU. Als ik echter bedenk dat ik 5 jaar moet doen met deze auto, ga ik liever 2 stappen vooruit in grootte. Hence een station, wie weet komt er nog een kindje. Daarnaast is het voor mijn werk ook wel erg handig, je gooit de trunk zo vol met servers.
Ja, dat klopt, ik bedoel ook meer de goedkoopste uitvoeringHyp Hyper schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:32:
[...]
'Vroegah' was een kale auto een auto zonder elektrische raampjes, navigatie, airco etc. Tegenwoordig is dat als er zaken als xenon/led of grote velgen ontbreken.
Zo vind ik de Superb active business al aardig uitgebreid en dat is de op één na goedkoopste uitvoering.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic