Dat bewijst dan maar weer dat smaken verschillen. Ik vind de Leon ST er dan net wat meer plastiek uitzien. Vooral de voorlichten spreken me niet erg aan. Ik vind de octavia er net wat gestilleerder uitzien. Maar ja, ik word dan ook al 35, wat de 'ouwe lullestelling' bevestigt?Jarrean schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:19:
[...]
Dat zou zo maar kunnen, ben ook een jonge (<30) vader
Octavia Combi is net zo groot als een Passat station, maar dan voor de prijs van een C-segmenterredlightning schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:57:
Toen ik de i40 koos heeft de octavia combi ook op m'n shortlist gestaan, de rijtest was toen ook erg overtuigend. de reden waarom ik destijds toch voor de hyundai koos waren:Nu de octavia opnieuw op de lijst staat, maar dan in style uitvoering ipv ambiente, overweeg ik m zeker opnieuw. Race bleu met lichte binnenafwerking vindek wel yummie
- Octavia was destijds model op einde levensduur, het huidige model zat er net aan te komen, maar viel buiten de bestelperiode
- De i40 had net dat 'ietsje meer' van een D-segmenter met behoorlijk wat opties. Zo'n auto rijdt nu eenmaal aangenamer naar mijn mening. (groot, baanvast, comfortabel). Wat me wel aangenaam verraste aan een sedan, is dat de bagageruimte altijd netjes is. In een stationcar ga je makkelijker stapelen en beperk je zo het zicht naar achteren. (ik heb het dan opnieuw over reizen)
En idd, Race bleu staat hem goed. Als je het helemaal leuk wilt doen: meet hem een verlagingssetje aan (dat kan als dealeroptie, kost ca 800 euro) en zet er een RS spoiler (dealeroptie 300 euro) op. En 18" om het te complementeren. Die 18" moet je ff mee opletten btw, kan zijn dat daar de winterbandenoptie iets duurder mee wordt (is dat een verplichting voor je) en als je sneeuwkettingen nodig denkt te gaan hebben in de toekomst heb je mogelijk ook een klein issue. Other then that wordt het zo een dikke wagen met veel ruimte voor weinagh
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Inderdaad net wat je smaak isredlightning schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:26:
[...]
Dat bewijst dan maar weer dat smaken verschillen. Ik vind de Leon ST er dan net wat meer plastiek uitzien. Vooral de voorlichten spreken me niet erg aan. Ik vind de octavia er net wat gestilleerder uitzien. Maar ja, ik word dan ook al 35, wat de 'ouwe lullestelling' bevestigt?
Mijn boefje is liev!
Binnen het budget dat ik ter beschikking heb vind ik de style uitvoering alvast vet genoeg. Ik twijfel er niet aan dat de uitrusting die je omschrijft er zéér netjes uitziet, maar gezien de auto ook veel op de oprit zal staan, kan ik er écht niet extra eigen geld aan spenderen. Toch bedankt voor je tipThe Eagle schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:31:
[...]
Octavia Combi is net zo groot als een Passat station, maar dan voor de prijs van een C-segmenter
En idd, Race bleu staat hem goed. Als je het helemaal leuk wilt doen: meet hem een verlagingssetje aan (dat kan als dealeroptie, kost ca 800 euro) en zet er een RS spoiler (dealeroptie 300 euro) op. En 18" om het te complementeren. Die 18" moet je ff mee opletten btw, kan zijn dat daar de winterbandenoptie iets duurder mee wordt (is dat een verplichting voor je) en als je sneeuwkettingen nodig denkt te gaan hebben in de toekomst heb je mogelijk ook een klein issue. Other then that wordt het zo een dikke wagen met veel ruimte voor weinagh
Maar de verhouding prijs/ruimte is idd zooo goed bij de octavia, daar valt gewoon niet naast te kijken, als ruimte op je verlanglijst staat.
JB schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:29:
[...]
...maar goed nog altijd beter dan die Halfords uitstraling bij een 308 imho

Ik vind de franse auto's ook niet meteen aantrekkelijk, ook al had ik nooit zelf een. Ik kan er gewoon niet warm of koud van worden. er kan dan heel wat commentaar op de VAG wagens gespuid worden, je vindt minstens evenveel mensen die PSA, renault, ... in de afgrond duwen. Al lijken ze prima rijkwaliteiten aan de dag te kunnen leggen, ik vind ze er op één of andere manier steeds 'goedkoop' uitzien (en dat zijn ze ook niet altijd).
Verschil moet er zijn.
Mee eens maar ook weer niet. Ik heb een Auris TS besteld met 21% en Hoewel de concurrentie toegenomen is, zijn die ook gestegen in bijtelling en 4% over gemiddeld 30K pj is serieus geld. Andere kandidaat was bijvoorbeeld Focus Wagon, rijdt namelijk heerlijk. Ja jammer nu 25% met een beetje uitrusting, idem voor Megane (nu als voorloop, oprecht positief verrast) en de 308 SW. Wil je qua uitrusting in de buurt komen van de Auris TS dan kijk je tegen 4% extra bijtelling aan. Dan heb ik het over o a. Automaat, cc en saftey pakketten.readytoflow schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:55:
[...]
Je gaat nu toch niet de Auris onder de categorie 'fun-to-drive' zetten hopelijk?
0-100 11sec met een top van 173(TS)-180(HB)
De wegligging van de andere auto's is ook een stuk beter.
Het is echt een goed wagentje hoor die Auris. Maar dan moet je hem wel kiezen op zijn pluspunten: Luxe, relaxed rijden met CVT (dus niet snel willen rijden want dan is de CVT niet relaxed), veel kofferruimte (bij de TS), behoorlijk stil voor zijn segment. En als het een 14%'er is is het zeer zeker zijn geld waard! Als 21%'er heeft hij wel meer last van de concurrentie.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Serieus geld? 50 euro bij 52% inkomstenbelasting. Dat valt voor een auto toch wel mee!?
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
We zijn wel Nederlanders heAllSeeyinEye schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:38:
Serieus geld? 50 euro bij 52% inkomstenbelasting. Dat valt voor een auto toch wel mee!?
Het is niet 50 euro, het 50 bovenop een toch al heel fors bedrag. Je moet ergens een keer een lijn trekken natuurlijk.
Zet dat eens af tegen een looptijd van 4 a 5 jaar dan heb je het al snel over 3000 euro. Dat vind ik serieus geld, kan je met zijn 2en een hele flinke vakantie mee houden bijvoorbeeld. En zoals Jazzy zegt ergens moet je een grens trekken.AllSeeyinEye schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:38:
Ja ik had hem liever ook met 14% bijtelling gehad en ik snap oprecht niet waarom vanaf volgend jaar alles komt te vervallen in eigenlijk maar 1 haalbaar tarief, immers <50 gram co2 is niet te doen voor niet elektrische auto's waarvan eigenlijk alleen de Tesla voldoende actieradius heeft voor een fatsoenlijke leasewagen. Blijft over dat heel veel leaaerijders vanzelf in de 22% categorie vallen. Nu heb ik in mijn overweging de bijtelling ergens bovenaan geplaatst maar als ik straks hetzelfde ga betalen voor een Hybrid of voor een dikke 3.0 TDI waarom zou ik dan niet voor de laatste gaan?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Omdat die duur in aanschaf is door de BPM toeslag.
Ben wel benieuwd naar de nieuwe Landrover Discovery Sport. Mooi model als je van een SUV-achtig voertuig houdt. Beetje zelfde strategie als Jaguar met haar XE-modelreeks heeft neergezet.

Zeker met de nieuwe bijtelling, waar 22% maximaal gaat zijn, is zo'n wagen dan nog wel een leuke optie, hoe absurd dat ook klinkt imho.

Zeker met de nieuwe bijtelling, waar 22% maximaal gaat zijn, is zo'n wagen dan nog wel een leuke optie, hoe absurd dat ook klinkt imho.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
De hele bijtelling in NL is absurd, net als de BPM. Maar dat is een ander verhaal. Overheid maakt beleid, dat betekent niet dat er over is nagedacht 
Maar die Landrover doet me wel sterk denken aan de Ford Explorer qua neus. Als ie verder ok zo is is het wel een hele fijne auto (in de US een paar jaar terug ca 3000 km mee gedraaid, heerlijk)
Maar die Landrover doet me wel sterk denken aan de Ford Explorer qua neus. Als ie verder ok zo is is het wel een hele fijne auto (in de US een paar jaar terug ca 3000 km mee gedraaid, heerlijk)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat de diversiteit van auto's op het wegennet wel gaat toenemen met die nieuwe regelgevingRomeoJ schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:52:
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Straks proefrit maken in een Astra 1.6 CDTi..
ben benieuwd.
Heb al wat offertes liggen voor de nieuwe SportsTourer inclusief leuke opties.
Als de auto ook nog lekker rijd, dan denk ik dat er een kogel door de kerk gaat vliegen...
ben benieuwd.
Als de auto ook nog lekker rijd, dan denk ik dat er een kogel door de kerk gaat vliegen...
Ik ben bij opel afgelopen weekend ook gaan kijken. De astra viel mij super mee! Hij staat op onze lijst ook de (meest complete) innovation uitvoering. Ik hou zelfs nog wat budget over dan. Mooie, complete wagen voor een aanvaardbare prijs. Laat zéker weten wat je van de testrit vond (ik ben ook in de markt voor een 1.6 CDTi)Reley schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:28:
Straks proefrit maken in een Astra 1.6 CDTi..
ben benieuwd.
Ik reed dit weekend de Focus clipper, echter wel in een zwaardere motor dan de econetic die in de leasevoorwaarden staat. Maar wat een fijne rij-wagen is dat zeg! Ik hoop stiekem dat de astra vergelijkbare eigenschappen heeft, want die is én goedkoper én completer qua opties.
Reviews zijn meestal erg lovend over de nieuwe astra, dus ik hoop dat jouw test minstens even goed meevalt. Sommige dingen vind ik wel wat slordig qua afwerking: bv het afdekscherm van de kofferruimte is beetje goedkoop qua uitvoering en de middelste armsteun op de achterbank is een optie! Really opel?! Maar een hoop andere dingen doet hij gewoon wél goed.
[ Voor 10% gewijzigd door redlightning op 26-04-2016 10:01 ]
Tegen 22% overweeg ik hem serieus, al is de vanafprijs niet heel prettig en dan heb je een bijzonder kale versie. Ben benieuwd wat de catalogusprijzen in 2017 gaan doen met de lagere BPM.RomeoJ schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:52:
Ben wel benieuwd naar de nieuwe Landrover Discovery Sport. Mooi model als je van een SUV-achtig voertuig houdt. Beetje zelfde strategie als Jaguar met haar XE-modelreeks heeft neergezet.
[afbeelding]
Net terug 
Opel reed goed. Heb wel in een hatchback gereden omdat ze de ST nog niet met deze 100kw diesel hadden.
Ik moet zelfs zeggen dat hij erg lekker reed. Veel koppel waardoor de auto vlot weg wilde. Geen strepen trekken, maar zeker vlot te noemen.
Qua wegligging had ik pech. Het was noodweer, dus kon niet even lekker hoeken. Maar het beetje wat ik kon voelen ging soepel en comfortabel.
Al met al een prima auto welke ik waarschijnlijk ga bestellen. Ik had ook de Focus op mijn lijstje, echter is die een stuk duurder in de lease voor mij als ik de opties op gelijk niveau wil hebben.
Voordeel van de Opel is ook de Apple-Carplay/Android-Auto. Werkt erg netjes!
Opel reed goed. Heb wel in een hatchback gereden omdat ze de ST nog niet met deze 100kw diesel hadden.
Ik moet zelfs zeggen dat hij erg lekker reed. Veel koppel waardoor de auto vlot weg wilde. Geen strepen trekken, maar zeker vlot te noemen.
Qua wegligging had ik pech. Het was noodweer, dus kon niet even lekker hoeken. Maar het beetje wat ik kon voelen ging soepel en comfortabel.
Al met al een prima auto welke ik waarschijnlijk ga bestellen. Ik had ook de Focus op mijn lijstje, echter is die een stuk duurder in de lease voor mij als ik de opties op gelijk niveau wil hebben.
Reley schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:15:
Net terug
ja, ik heb hetzelfde. De focus is duurder in de lease dan de astra. Als de rijeigenschappen van de astra leuk zijn, geniet deze toch mijn voorkeur. De koffer en achterbank waren naar mijn mening ook wat ruimer. Heb je de radio van de astra getest? Blijkbaar heeft de focus wat meer premium geluid geïnstalleerd, en zou de astra wat minder klinken op gebied van bass. Ik weet niet of je dit kan bevestigen?
(zo kritisch is het allemaal niet, in mn i40 was alles gewoon goed, zonder dat het premium was. Maar wat je kan verbeteren, moet je doen!)
Afhankelijk van het gekozen pakket krijg je bij de Astra ook een audio upgrade met "6 premium luidsprekers", geen idee of dat een hele verbetering is. Ik heb nu echter een Focus als voorloopauto van een jaar oud en daar vind ik de audio ook niet overhouden, ik heb bijv de bass maximaal staan om toch iets van bass te hebben.
Ik heb er bij mijn proefrit in de Astra niet zozeer opgelet, maar kan me niet voorstellen dat het heel veel minder is dan bij de Focus. Bij de Focus kun je echter ook nog kiezen voor een audio upgrade van een bekend audio merk (even vergeten welke)
Ik heb er bij mijn proefrit in de Astra niet zozeer opgelet, maar kan me niet voorstellen dat het heel veel minder is dan bij de Focus. Bij de Focus kun je echter ook nog kiezen voor een audio upgrade van een bekend audio merk (even vergeten welke)
Radio niet goed kunnen testen, de auto waarin ik reed had een vuilniszak als raam in het achterportier.redlightning schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:58:
[...]
![]()
ja, ik heb hetzelfde. De focus is duurder in de lease dan de astra. Als de rijeigenschappen van de astra leuk zijn, geniet deze toch mijn voorkeur. De koffer en achterbank waren naar mijn mening ook wat ruimer. Heb je de radio van de astra getest? Blijkbaar heeft de focus wat meer premium geluid geïnstalleerd, en zou de astra wat minder klinken op gebied van bass. Ik weet niet of je dit kan bevestigen?
(zo kritisch is het allemaal niet, in mn i40 was alles gewoon goed, zonder dat het premium was. Maar wat je kan verbeteren, moet je doen!)
Hij is gisteren ingetikt... verkoper was alles kwijt

wel schoongemaakt, maar ruitje moest er nog in.
Wat ik hoorde van de radio klonk normaal.
Bediening was wel prettig...
Ik rijd zelf in een nieuwe Astra sinds 3 maart, meest luxe versie (Innovation) en de Navilink 900 met de premium luidsprekers bevallen prima!
Ik zou dus sowieso voor de Navilink 900 gaan
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ja, waar blijft die mini-review?sjorremans schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:03:
Ik rijd zelf in een nieuwe Astra sinds 3 maart, meest luxe versie (Innovation) en de Navilink 900 met de premium luidsprekers bevallen prima!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
een businesspakket mét navilink 900 behoort tot de mogelijkheden ;-) Zélfs nog eentje met extra leder uitvoering!sjorremans schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:03:
Ja Sjorremans! Wij willen foto's zien en een review!
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Ik wil gaan voor de innovation met innovation introductie pakket.
Uiteraard ook met Navilink 900.
En het dakraam.
En het winterpakket..
En het interieur pakket.
Uiteraard ook met Navilink 900.
En het dakraam.
En het winterpakket..
En het interieur pakket.

[ Voor 8% gewijzigd door Reley op 26-04-2016 16:27 ]
Anoniem: 105569
Als je naar de diesel kijkt dan blijft de BPM redelijk gelijk. (Op basis van 119 gram) Zo spanned is het allemaal niet bij de BPM aanpassingen. Helemaal voor de auto's met 110+ gram uitstoot. En auto's met meer dan gemiddeld gaan alleen maar meer betalen. De 4WD met 129 gram gaat bijvoorbeeld 200 EUR omhoog. Niet spectaculair, maar zeker niet goedkoper.Reinier schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:35:
[...]
Tegen 22% overweeg ik hem serieus, al is de vanafprijs niet heel prettig en dan heb je een bijzonder kale versie. Ben benieuwd wat de catalogusprijzen in 2017 gaan doen met de lagere BPM.
Grmbl. Ga ik eens navragen of mijn auto al besteld is. Nee nog niet ennuh er is ook een probleempje. Je hoort toch niet in schaal 14 zoals in het HR systeem stond maar in schaal 13 en daarbij hoort een €50 lager normleasebedrag, namelijk €725 ipv €775 dus nu is de auto die je gekozen hebt eigenlijk €45 te duur. WTF? Nou ja doe dan maar €45 eigen bijdrage, netto per maand is dat ruim minder dan €30. Ik ga nu niet nog een keer lopen rekenen en zoeken naar wat eraf kan en ondertussen had ik al zo gerekend op die V40 CC D4 dat het niet lekker zou voelen om alsnog die CC eraf te halen of terug te gaan naar een D3 bijvoorbeeld. Discussie loopt nog of die eigen bijdrage 50/50 gedaan kan worden omdat het ook deels hun fout was natuurlijk dat ze mij een verkeerde schaal hadden doorgegeven. We shall see. Onderhand wordt het zo wel een dure auto maar fuck it hij wordt wel mooi en lekker.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ah, dat is balen zeg. Gedoe, duurder en het duurt dus ook langer voordat je hem hebt 
Valt me trouwens mee hoeveel het ding kost (aangezien hij binnen de € 775 past). Hoevel jaar en hoeveel km/jaar is dit? Excl. brandstof neem ik aan?
Valt me trouwens mee hoeveel het ding kost (aangezien hij binnen de € 775 past). Hoevel jaar en hoeveel km/jaar is dit? Excl. brandstof neem ik aan?
De norm wordt berekend op 30.000km, 5 jaar, excl brandstof. Uiteindelijk wordt hij voor mij geleast voor 45.000km, 4 jaar, dus een stuk duurder, maar voor of een auto wel of niet kan en voor berekenen van evt eigen bijdrage wordt het normbedrag gebruikt.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
RomeoJ schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:52:
[afbeelding]
Jammer dat als je de recensies op autoweek leest je meteen bent genezen

Ik ga binnenkort onderhandelen over een nieuwe functie. Tot nu toe heb ik voornamelijk in het buitenland gezeten en altijd maar een auto gepakt die beschikbaar was of wat gehuurd als ik in NL was, maar nu ik in Nederland blijf wil ik graag een lease auto. Zou iemand mij op weg kunnen helpen met de vraag wat een redelijk leasebudget zou zijn?
Ik wil eigenlijk elektrisch gaan rijden, een Tesla Model S als het even kan, maar ik twijfel of dat een redelijke vraag is ten opzichte van mijn salaris. Ik geloof niet dat er iets leuks zit tussen een e-Golf en een Tesla. Vanaf welk salaris zou je redelijkerwijs om een Tesla kunnen vragen zonder dat je uitgelachen wordt?
Elektrisch rijden omdat ik aan het vergroenen ben (oa heel het dak vol met zonnepanelen) en omdat ik geen grote afstanden ga rijden en desnoods de auto van mijn vrouw achter de hand heb.
Ik wil eigenlijk elektrisch gaan rijden, een Tesla Model S als het even kan, maar ik twijfel of dat een redelijke vraag is ten opzichte van mijn salaris. Ik geloof niet dat er iets leuks zit tussen een e-Golf en een Tesla. Vanaf welk salaris zou je redelijkerwijs om een Tesla kunnen vragen zonder dat je uitgelachen wordt?
Elektrisch rijden omdat ik aan het vergroenen ben (oa heel het dak vol met zonnepanelen) en omdat ik geen grote afstanden ga rijden en desnoods de auto van mijn vrouw achter de hand heb.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat ligt natuurlijk aan meerdere variabelen. Maar als je niet veel gaat rijden én geen dik salaris hebt, dan is het natuurlijk niet redelijk om een auto van een ton te leasen als je ook prima hetzelfde kunt met een Nissan Leaf (wat ook helemaal geen slechte auto is als ik de ervaringen mag geloven). Maar goed, zonder harde cijfers is het natuurlijk natte vinger werk. Dus als je een 'objectief' oordeel wilt moeten we op zijn minst weten wat je (ongeveer) verdient en hoeveel kilometers je zakelijk moet maken.ph4ge schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:28:
Ik ga binnenkort onderhandelen over een nieuwe functie. Tot nu toe heb ik voornamelijk in het buitenland gezeten en altijd maar een auto gepakt die beschikbaar was of wat gehuurd als ik in NL was, maar nu ik in Nederland blijf wil ik graag een lease auto. Zou iemand mij op weg kunnen helpen met de vraag wat een redelijk leasebudget zou zijn?
Grillmeister
Een Tesla is volgens leaseplan.nl (heb je daar al een gekeken?) is vanaf 1200euro te leasen, maar dan heb je wel erg weinig km's. Dus reken maar richting de 1500euro lease budget voor het instap model S :-)
Ik weet niet wat je functie is, maar ik vermoed dat het pas vanaf MT functies een optie is.
Ik weet niet wat je functie is, maar ik vermoed dat het pas vanaf MT functies een optie is.
Ik wil liever niet mijn salaris met internet delen, maar orde van grote waar zou je aan moeten denken? Uiteraard heb ik geen modaal salaris anders zou ik niet aan een Tesla denken.RoofTurkey schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:46:
Dat ligt natuurlijk aan meerdere variabelen. Maar als je niet veel gaat rijden én geen dik salaris hebt, dan is het natuurlijk niet redelijk om een auto van een ton te leasen als je ook prima hetzelfde kunt met een Nissan Leaf (wat ook helemaal geen slechte auto is als ik de ervaringen mag geloven). Maar goed, zonder harde cijfers is het natuurlijk natte vinger werk. Dus als je een 'objectief' oordeel wilt moeten we op zijn minst weten wat je (ongeveer) verdient en hoeveel kilometers je zakelijk moet maken.
Ik heb geen flauw idee wat redelijk is. Is er niet een soort vuistregel van 20% van je bruto salaris is een redelijk leasebedrag ofzo?jongetje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:46:
Een Tesla is volgens leaseplan.nl (heb je daar al een gekeken?) is vanaf 1200euro te leasen, maar dan heb je wel erg weinig km's. Dus reken maar richting de 1500euro lease budget voor het instap model S :-)
[ Voor 25% gewijzigd door ph4ge op 29-04-2016 11:07 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Begrijpelijk, maar dan kunnen we je daar natuurlijk niet op adviseren of mee helpen.ph4ge schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:05:
[...]
Ik wil liever niet mijn salaris met internet delen, maar orde van grote waar zou je aan moeten denken? Uiteraard heb ik geen modaal salaris anders zou ik niet aan een Tesla denken.
Voor zover ik weet is er geen vuistregel, het is over het algemeen vooral afhankelijk van het aantal kilometers dat je moet maken en/of je salaris. Auto's van collega's zijn vaak ook een goede indicatie natuurlijk.[...]
Ik heb geen flauw idee wat redelijk is. Is er niet een soort vuistregel van 20% van je bruto salaris is een redelijk leasebedrag ofzo?
Grillmeister
Mwah, dat valt wel mee, want er rijden legio V60 PHEV's rond en die gaan ook voor 1500 tot 1800 p/maand. En die worden echt niet (alleen) door managers gereden, hoor!jongetje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:46:
Als ik binnen ons bedrijf kijk, dan rijden de junioren met een 'budget' (een strikt/vastgesteld budget hebben wij hier niet) rond van zo'n 800 euro excl brandstofvoorschot, senioren rijden A6/5serie/vergelijkbaar en alles daartussen zit in de 3serie/A4/A5/S60/Passat/wat ze maar willen rijden.
De A6/5serie gaat voor circa 1500+ euro de deur uit.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik heb hem ingevuld en ik zal waarschijnlijk iets onder de 1500 euro incl brandstofvoorschot blijven. Hij hoeft niet helemaal gepimpt te zijn voor mij.jongetje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:46:
Ik geef ook helemaal niet zoveel om auto's, maarja als je weer in Nederland woont dan heb je er wel een nodig en een Golf reed ik 5 jaar geleden ook al, dus als je elektrisch wil en toch wat mooiers kom je volgens mij alleen bij die Tesla uit.
Ik denk dat de gemiddelde Tesla rijder toch wel op minimaal een ton zit. Is natuurlijk wat afhankelijk van de sector, en of iemand bijvoorbeeld zelf een paar honderd eigen bijdrage heeft. Maar hier zitten mensen met een een auto van boven de 1000 (ex brandstof) toch wel op minimaal een ton.
Daar kan ik me echt niets bij voorstellen. Een auto van zo'n 40k aanschaf gaat al snel naar de 1000 per maand (3 jr, 50k km). Dat zijn dus de goed aangeklede C segment auto's. De D segmenters gaan ruim over de 1000 per maand.Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:36:
Ik denk dat de gemiddelde Tesla rijder toch wel op minimaal een ton zit. Is natuurlijk wat afhankelijk van de sector, en of iemand bijvoorbeeld zelf een paar honderd eigen bijdrage heeft. Maar hier zitten mensen met een een auto van boven de 1000 (ex brandstof) toch wel op minimaal een ton.
Zelfs met een redelijk aangekleden A3 kom je met inc brandstof al over de 1000.
Mijn V40 D4 gaat ook al richting de €900 per maand op 45.000km / 4 jaar, exclusief brandstof. Met 50.000km / 3 jaar ga je dan vast ruim over de €1000...
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 29-04-2016 15:20 ]
Het zit hem allemaal in de parameters.
Die 1000,- is dan op basis van 48/25k als norm. En kale lease dus. Geen brandstof/verzekering etc. Hangt daarnaast ook van de condities af met de LM. Ik heb net mijn nieuwe A4 besteld met een waarde van 58k. Die past binnen mijn normbedrag van 650,-. Dus die 1000+ is bij ons wel een redelijke auto.
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 29-04-2016 15:30 ]
Yup. Bij ons wordt gerekend met de norm 60/30k. Er wordt niet gekeken naar hoeveel de auto in de praktijk kost, maar naar hoeveel hij zou kosten op basis van 30.000km op een 5-jarig contract exclusief brandstof. Zo hou je het eerlijk en voorkom je dat mensen die weinig kilometers maken daardoor een dikkere auto kunnen rijden dan mensen die veel kilometers maken.
Ah, normbedragen. Dat brengt het inderdaad in het juiste perspectief!
En niet onbelangrijk, de condities die met de leasemaatschappij zijn afgesproken.Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:20:
Mijn V40 D4 gaat ook al richting de €900 per maand op 45.000km / 4 jaar, exclusief brandstof. Met 50.000km / 3 jaar ga je dan vast ruim over de €1000...
De D4 (ocean race) hier in het bedrijf met 42k km kost 793,- inclusief winterbanden en vervangend vervoer.
Heb ook een D2 (Business Sport) rijden met 33k km deze kost € 590 inclusief winterbanden en vervangen vervoer.
Poeh, vanochtend eventjes mijn Megane ingeleverd bij de wagenpark beheerder omdat ik per komende maand uit dienst ben bij mijn huidige werkgever. Alles was zoals verwacht netjes want ik ben altijd zuinig omgegaan met de auto.
Vandaag zou ik ook een pool auto krijgen een andere Megane bose editie maar dan een station. Van buiten zag hij er goed uit maar van binnen was het net alsof deze auto nog nooit schoon gemaakt was. Alles was vaal en stoffig en smerig. De auto stonk muf / naar rook en de bestuurder stoel had precies op kruis hoogte een aantal smerige vlekken. Die auto heb ik natuurlijk niet geaccepteerd en gewoon mee terug laten nemen naar Athlon.
Wouden ze er zich eerst nog vanaf maken met het lul excuus joh het is een gebruikte auto dus daar kan je wat schade / viezigheid verwachten. Maar volgens mij is het toch echt zaak voor Athlon om mij een schone / stank vrije auto te leveren zodat ik niet in de smutzige rotzooi van een ander hoef te zitten.
Als tijdelijke oplossing heb ik nu een jonge leon FR ST 1.4 TSI automaat mee gekregen. Nog niet echt kunnen proef rijden aangezien ik pas de 1e in dienst ben bij mijn nieuwe werkgever.
Vandaag zou ik ook een pool auto krijgen een andere Megane bose editie maar dan een station. Van buiten zag hij er goed uit maar van binnen was het net alsof deze auto nog nooit schoon gemaakt was. Alles was vaal en stoffig en smerig. De auto stonk muf / naar rook en de bestuurder stoel had precies op kruis hoogte een aantal smerige vlekken. Die auto heb ik natuurlijk niet geaccepteerd en gewoon mee terug laten nemen naar Athlon.
Wouden ze er zich eerst nog vanaf maken met het lul excuus joh het is een gebruikte auto dus daar kan je wat schade / viezigheid verwachten. Maar volgens mij is het toch echt zaak voor Athlon om mij een schone / stank vrije auto te leveren zodat ik niet in de smutzige rotzooi van een ander hoef te zitten.
Als tijdelijke oplossing heb ik nu een jonge leon FR ST 1.4 TSI automaat mee gekregen. Nog niet echt kunnen proef rijden aangezien ik pas de 1e in dienst ben bij mijn nieuwe werkgever.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Die 45 euro eigen bijdrage mag je dan wel aftrekken van je bruto bijtellingMx. Alba schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:20:
Grmbl. Ga ik eens navragen of mijn auto al besteld is. Nee nog niet ennuh er is ook een probleempje. Je hoort toch niet in schaal 14 zoals in het HR systeem stond maar in schaal 13 en daarbij hoort een €50 lager normleasebedrag, namelijk €725 ipv €775 dus nu is de auto die je gekozen hebt eigenlijk €45 te duur. WTF? Nou ja doe dan maar €45 eigen bijdrage, netto per maand is dat ruim minder dan €30. Ik ga nu niet nog een keer lopen rekenen en zoeken naar wat eraf kan en ondertussen had ik al zo gerekend op die V40 CC D4 dat het niet lekker zou voelen om alsnog die CC eraf te halen of terug te gaan naar een D3 bijvoorbeeld. Discussie loopt nog of die eigen bijdrage 50/50 gedaan kan worden omdat het ook deels hun fout was natuurlijk dat ze mij een verkeerde schaal hadden doorgegeven. We shall see. Onderhand wordt het zo wel een dure auto maar fuck it hij wordt wel mooi en lekker.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Ik heb dat ook gehad toen ik mijn pool auto ging ophalen. Vlekken op het leer die er gewoon niet uit gaan en viezigheid achterin. Ik zag het echter pas echt goed toen ik al thuis was. Gelijk foto's gemaakt en melding gedaan bij de LM. Ik hoefde geen andere though, maar netjes was het niet.Shunt schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:33:
Poeh, vanochtend eventjes mijn Megane ingeleverd bij de wagenpark beheerder omdat ik per komende maand uit dienst ben bij mijn huidige werkgever. Alles was zoals verwacht netjes want ik ben altijd zuinig omgegaan met de auto.
Volgens mij leased niemand 'em zowat, maar afgelopen week is de nieuwe leaseauto besteld.
A180d Lease Edition
Zuidzeeblauw metallic
uitgebreid met:
- Ambition pakket (LED koplampen, park assist, cruise control)
- Spiegel pakket (binnen en linkerbuiten spiegel dimmend, en elektrisch inklapbare buitenspiegels)
Een complete auto naar mijn afweging, welke in vergelijking met bijvoorbeeld een Golf Connected series completer is. En de wordt geleverd met een 5 bak, echt vreemd.
A3 Adrenalin komt in de buurt, alhoewel je dan eigenlijk de Adrenalin Sport moet kiezen... En de facelift komt er aan, rij je precies net in het oude model.
A180d Lease Edition
Zuidzeeblauw metallic
uitgebreid met:
- Ambition pakket (LED koplampen, park assist, cruise control)
- Spiegel pakket (binnen en linkerbuiten spiegel dimmend, en elektrisch inklapbare buitenspiegels)
Een complete auto naar mijn afweging, welke in vergelijking met bijvoorbeeld een Golf Connected series completer is. En de wordt geleverd met een 5 bak, echt vreemd.
A3 Adrenalin komt in de buurt, alhoewel je dan eigenlijk de Adrenalin Sport moet kiezen... En de facelift komt er aan, rij je precies net in het oude model.
[ Voor 3% gewijzigd door MrLink op 02-05-2016 16:44 ]
Ik mag ook weer gaan uitkiezen. Dit jaar is echter de regeling meer sober geworden
. Ik zit dus te kijken naar het volgende:
Sowieso automaat (kan niet anders), 709 euro per maand incl. brandstof.
Iemand tips? Moet persé bij Terberg leasen. Die hebben sinds kort een nieuw systeem waar dus nog niet alle auto's instaan. Een kale A3 of Golf is mogelijk, maar blijkbaar een aangeklede Insignia ook
Diesel of benzine maakt niet uit. Graag hulp!
Iemand tips? Moet persé bij Terberg leasen. Die hebben sinds kort een nieuw systeem waar dus nog niet alle auto's instaan. Een kale A3 of Golf is mogelijk, maar blijkbaar een aangeklede Insignia ook

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Maakt motorisering en benzine of diesel ook nog uit?Kecin schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:49:
Ik mag ook weer gaan uitkiezen. Dit jaar is echter de regeling meer sober geworden. Ik zit dus te kijken naar het volgende:
Dingen!
Maakt niet uit, staat er.
Volvo V40 met geartronic is 21% en redelijk voordelig in de lease.
Valt dus nog tegen, een Nordic+ met automaat komt al op:Reinier schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:00:
Maakt niet uit, staat er.
€ 819 incl. brandstof voorschot excl. BTW
Prijs excl. brandstof is: 592 excl. BTW.
Dan heb ik verder nog geen enkele optie aangetikt.
Dit kan nog wel eens een flinke uitdaging worden.

Bijtelling maakt me overigens niet uit, auto is sober, loon gelukkig niet
[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 02-05-2016 17:02 ]
Kan je geen eigen bijdrage afspreken dan? Astra sports tourer?
Dingen!
Eigen bijdrage niet toegestaan helaas. Astra Sports Tourer lijkt me serieus fijn. Staat nog niet in automaat in de portal. Zal er zeker een offerte voor laten maken incl. de mooie opties. De 150pk variant leek me wel wat :-).Kentsfield schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:12:
Kan je geen eigen bijdrage afspreken dan? Astra sports tourer?
Nou bij mij gaat de discussie door. Ze willen eigenlijk niet dat men een eigen bijdrage heeft (hoewel die mogelijkheid wel gewoon in het handboek arbeidsvoorwaarden staat) en als er wel een eigen bijdrage is dan moet die in één jaar afbetaald zijn (wat effectief het eerste jaar de eigen bijdrage vervijfvoudigt, en wat ook niet in het handboek staat). Ik ga denk ik toch maar weer eens bij de dealer langs voor een offerte voor een V40 CC D3 ipv D4 om die achter de hand te hebben als deze discussies nergens op uitkomen. Eigenlijk te belachelijk voor woorden. HR die me eerst een verkeerd leasebedrag noemt, waar ik dan een auto op baseer, dan blijkt achteraf dat mijn leasebedrag toch lager is, ga ik akkoord met eigen bijdrage en dan gaan ze zeuren over condities van die eigen bijdrage die allemaal niet in het handboek staan... Ik wil niet zeggen dat het een rotzooitje is bij HR maar je zou het zo onderhand wel gaan denken. O ja, het hoofd HR is nu een week op vakantie dus iets echt aftikken is er nu een week lang ook niet bij. Eind juni wordt zo eind juli gaat vast nog eind augustus worden voor ik mijn nieuwe auto heb. Prutsers.
Dan lease je toch voor drie jaar. Scheelt in de eigen bijdrage.
Nee de totale eigen bijdrage is altijd gebaseerd op 5 jaar.
Wel jammer dat het bedrijf zo strikt Is. Mijn nieuwe wagen kwam ook een paar tientjes hoger uit dan normaal Is toegestaan. Maar in overleg Is dat gewoon goedgekeurd. Wel voor mijn eigen rekening.
Dingen!
Dat is wel heel vreemd Albantar, zou ik niet zomaar laten zitten, zeker niet omdat het kennelijk zelfs in de HR-gids wordt vermeld.
Hier staat de eigen bijdrage ook als onderdeel in de HR-gids vermeld, per functiecategorie kan je een bepaald bereik boven je budget leasen, dit loopt op van 75 t/m 150 EUR.
De regeling is echter wel dat wanneer je een eigen bijdrage hebt en je wilt de leaseauto eerder inleveren (c.q. je gaat uit dienst) dan moet je het resterende termijn aan eigen bijdrage bovenop een boetebedrag betalen.
Hiermee wordt het risico voor de werkgever geminimaliseerd en kiest de werknemer zelf om toch een duurdere leaseauto te bestellen. Prima oplossing wat mij betreft. Vorig jaar had ik een eigen bijdrage van 45 EUR.
Hier staat de eigen bijdrage ook als onderdeel in de HR-gids vermeld, per functiecategorie kan je een bepaald bereik boven je budget leasen, dit loopt op van 75 t/m 150 EUR.
De regeling is echter wel dat wanneer je een eigen bijdrage hebt en je wilt de leaseauto eerder inleveren (c.q. je gaat uit dienst) dan moet je het resterende termijn aan eigen bijdrage bovenop een boetebedrag betalen.
Hiermee wordt het risico voor de werkgever geminimaliseerd en kiest de werknemer zelf om toch een duurdere leaseauto te bestellen. Prima oplossing wat mij betreft. Vorig jaar had ik een eigen bijdrage van 45 EUR.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ze verplichten je dus om direct je gehele eigen bijdrage af te tikken in jaar 1? Dat is dus (€45 * 12) * 5 = €2700 brutoMx. Alba schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:35:
Nou bij mij gaat de discussie door. Ze willen eigenlijk niet dat men een eigen bijdrage heeft (hoewel die mogelijkheid wel gewoon in het handboek arbeidsvoorwaarden staat) en als er wel een eigen bijdrage is dan moet die in één jaar afbetaald zijn (wat effectief het eerste jaar de eigen bijdrage vervijfvoudigt, en wat ook niet in het handboek staat). Ik ga denk ik toch maar weer eens bij de dealer langs voor een offerte voor een V40 CC D3 ipv D4 om die achter de hand te hebben als deze discussies nergens op uitkomen. Eigenlijk te belachelijk voor woorden. HR die me eerst een verkeerd leasebedrag noemt, waar ik dan een auto op baseer, dan blijkt achteraf dat mijn leasebedrag toch lager is, ga ik akkoord met eigen bijdrage en dan gaan ze zeuren over condities van die eigen bijdrage die allemaal niet in het handboek staan... Ik wil niet zeggen dat het een rotzooitje is bij HR maar je zou het zo onderhand wel gaan denken. O ja, het hoofd HR is nu een week op vakantie dus iets echt aftikken is er nu een week lang ook niet bij. Eind juni wordt zo eind juli gaat vast nog eind augustus worden voor ik mijn nieuwe auto heb. Prutsers.
En stel je gaat eerder weg? Krijg je dan ook het restant weer terug? Als je echt graag de D4 wilt, en ze blijven hun poot stijf houden, zou ik het misschien wel doen. Met de nadruk op misschien.
Wel belachelijk slecht hoe HR met je omgaat.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Wat een rare discussie zeg. Als je nou een paar tientjes wilt bijleggen voor je droomauto, wat is dan het probleem
en dat je dat in één jaar moet betalen vervolgens. Ze zijn zeker van de werkverschaffing bij die afdeling.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Het ljikt mij niet dat hij dit terug krijgt. Die auto moet opnieuw in het bedrijf ingezet worden en dan zadel je dus iemand anders op met de keuzes van Albantor. Vaak is het zo dat bij vertrek de eigen bijdrage voor de looptijd afgetikt moet worden.LuPo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:28:
[...]
Ze verplichten je dus om direct je gehele eigen bijdrage af te tikken in jaar 1? Dat is dus (€45 * 12) * 5 = €2700 bruto
En stel je gaat eerder weg? Krijg je dan ook het restant weer terug? Als je echt graag de D4 wilt, en ze blijven hun poot stijf houden, zou ik het misschien wel doen. Met de nadruk op misschien.
Wel belachelijk slecht hoe HR met je omgaat.
Ik zou persoonlijk nooit nog eens € 2700 voor een lease auto aftikken. Voor een eigen auto is dit naturulijk een ander verhaal, maar de leaser is met een aantal jaren weer weg. Kun je het vaak beter even apart zetten voor iets leuks voor in het weekend
De cijfers laten overigens maar een relatief klein verschil tussen de d3 en de d4 zien. Het extra koppel is natuurlijk altijd welkom. Maar volgens de auto gids zijn ze nog steeds beide begrenst op de 190km/h???
Al lepel je er 300pk in, in Duitsland mee rijden met de snelle jongens wordt het hem dan toch niet . En met die fijne 2 liter diesel heb je sowieso een erg fijne diesel in handen. Zelfs in een D2 heeft deze pettigere eigenschappen dan zijn concurrenten.
Droomauto? Het zijn nog steeds vrij saaie A-B auto's, wellicht wat sneller dan de gemiddelde. Ik ben blij met mijn Focus Station maar het is een saaie auto. Net zoals praktisch alle lease-auto's. Dan zou ik er zeker geen 2700 extra voor neerleggen.Widow schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:39:
Wat een rare discussie zeg. Als je nou een paar tientjes wilt bijleggen voor je droomauto, wat is dan het probleemen dat je dat in één jaar moet betalen vervolgens. Ze zijn zeker van de werkverschaffing bij die afdeling.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Balen Albantar!
Dan ben ik stiekem toch blij dat ik bij een klein bedrijf werk, met vrijwel geen regels m.b.t. lease. Budget is "grofweg 1050 ex brandstof" en er is geen restrictie in merk/type/brandstof/kleur/etc. En aangzien ik nu vier jaar dik onder budget bleef mag ik er straks kosteloos overheen.
Hoop voor je dat dit goed afloopt, al lijkt het me inderdaad handig om een offerte voor een D3 achter de hand te hebben.
Dan ben ik stiekem toch blij dat ik bij een klein bedrijf werk, met vrijwel geen regels m.b.t. lease. Budget is "grofweg 1050 ex brandstof" en er is geen restrictie in merk/type/brandstof/kleur/etc. En aangzien ik nu vier jaar dik onder budget bleef mag ik er straks kosteloos overheen.
Hoop voor je dat dit goed afloopt, al lijkt het me inderdaad handig om een offerte voor een D3 achter de hand te hebben.
Nou ja, droomauto is inderdaad veel gezegd. Maar als je eigenlijk alles al rond hebt voor je nieuwe leaseauto en dan blijkt achteraf dat het toch niet kan, dan is dat wel zuur. En er wordt gewoon door de organisatie fout op fout op fout gestapeld.
Het begon dus al met de job grade. Grades 11 t/m 13 hebben een normbudget van €725, grades 14 t/m 16 hebben €775. Dus ik keek in het HR-systeem wat mijn job grade was, en daar stond 14. Maar in de lijst van de wagenparkbeheerder stond grade 13. Dus ik loop bij het hoofd HR binnen om het zeker te weten. Zij kijkt in het systeem en ziet daar 14 staan. Ze kijkt er een andere lijst op na en daar staat ook 14. Dus ik ga een auto uitzoeken die binnen mijn normbudget van €775 past, wat dus ook lukt, de V40 CC D4 komt (na het droppen van de exterior styling kit en de alternatieve dakspoiler) op €772. Ik krijg goedkeuring van mijn manager, van de wagenparkbeheerder, onderteken het bestelformulier en de pro forma leaseovereenkomst, het enige waar we dus nog op wachten is de handtekening van de directeur. Die laat maar op zich wachten en weken later komen ze dus opeens ermee op de proppen dat er een foutje in het HR-systeem zat en dat mijn job grade 13 is ipv 14, waardoor de uitgezochte auto dus €42 boven mijn budget is.
Maar gelukkig biedt het handboek arbeidsvoorwaarden de mogelijkheid om een iets duurdere auto te nemen tegen een eigen bijdrage die niet meer dan 10% van het leasebedrag is. €42 bruto eigen bijdrage per maand is ruim minder dan 10% van het leasebedrag en komt netto neer op zo'n €25 - zeker te overzien als daarmee het probleem opgelost is, toch? "Ja maar eigenlijk willen we helemaal van de eigen bijdrages af want dat is zo'n gedoe met de administratie." Waarom staat het dan nog in het handboek arbeidsvoorwaarden dat onderdeel is van mijn arbeidscontract? "Oké, het kan wel, maar dan wordt die eigen bijdrage gebaseerd op de normleaseperiode van 5 jaar en moet in één jaar afbetaald worden." Ummm... Dat staat niet in het handboek. Oké, er staat ook niet in dat dat niet zo wordt gedaan - maar er staat bijvoorbeeld wel in dat wanneer je een eigen bijdrage betaalt en je krijgt door bijvoorbeeld een functiewijziging een hoger leasebudget, dat die eigen bijdrage dan komt te vervallen. Hoe is dat te rijmen met het feit dat de eigen bijdrage in 1 jaar moet worden afgetikt? En wat vindt de fiscus ervan dat een fiscale aftrekpost die over 5 jaar uitgesmeerd zou moeten worden in 1 jaar gecomprimeerd wordt? Het zou me dan netto dat eerste jaar ruim €100 per maand kosten, dat ga ik dus sowieso never nooit niet doen. Ik ben wel goed, maar niet gek.
Uiteindelijk gaat het allemaal wel goedkomen - desnoods met een V40 CC D3 ipv D4, dus ik ga alvast de dealer vragen om daar een offerte voor op te stellen - maar het wordt ook een beetje een principekwestie zo. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat de informatie die je van het hoofd HR krijgt gewoon klopt? Dus als zij zeggen dat je leasebudget €775 is, dat ze daar dan niet een maand later op terugkomen "oeps, sorry, foutje, het is toch €725"?
Het begon dus al met de job grade. Grades 11 t/m 13 hebben een normbudget van €725, grades 14 t/m 16 hebben €775. Dus ik keek in het HR-systeem wat mijn job grade was, en daar stond 14. Maar in de lijst van de wagenparkbeheerder stond grade 13. Dus ik loop bij het hoofd HR binnen om het zeker te weten. Zij kijkt in het systeem en ziet daar 14 staan. Ze kijkt er een andere lijst op na en daar staat ook 14. Dus ik ga een auto uitzoeken die binnen mijn normbudget van €775 past, wat dus ook lukt, de V40 CC D4 komt (na het droppen van de exterior styling kit en de alternatieve dakspoiler) op €772. Ik krijg goedkeuring van mijn manager, van de wagenparkbeheerder, onderteken het bestelformulier en de pro forma leaseovereenkomst, het enige waar we dus nog op wachten is de handtekening van de directeur. Die laat maar op zich wachten en weken later komen ze dus opeens ermee op de proppen dat er een foutje in het HR-systeem zat en dat mijn job grade 13 is ipv 14, waardoor de uitgezochte auto dus €42 boven mijn budget is.
Maar gelukkig biedt het handboek arbeidsvoorwaarden de mogelijkheid om een iets duurdere auto te nemen tegen een eigen bijdrage die niet meer dan 10% van het leasebedrag is. €42 bruto eigen bijdrage per maand is ruim minder dan 10% van het leasebedrag en komt netto neer op zo'n €25 - zeker te overzien als daarmee het probleem opgelost is, toch? "Ja maar eigenlijk willen we helemaal van de eigen bijdrages af want dat is zo'n gedoe met de administratie." Waarom staat het dan nog in het handboek arbeidsvoorwaarden dat onderdeel is van mijn arbeidscontract? "Oké, het kan wel, maar dan wordt die eigen bijdrage gebaseerd op de normleaseperiode van 5 jaar en moet in één jaar afbetaald worden." Ummm... Dat staat niet in het handboek. Oké, er staat ook niet in dat dat niet zo wordt gedaan - maar er staat bijvoorbeeld wel in dat wanneer je een eigen bijdrage betaalt en je krijgt door bijvoorbeeld een functiewijziging een hoger leasebudget, dat die eigen bijdrage dan komt te vervallen. Hoe is dat te rijmen met het feit dat de eigen bijdrage in 1 jaar moet worden afgetikt? En wat vindt de fiscus ervan dat een fiscale aftrekpost die over 5 jaar uitgesmeerd zou moeten worden in 1 jaar gecomprimeerd wordt? Het zou me dan netto dat eerste jaar ruim €100 per maand kosten, dat ga ik dus sowieso never nooit niet doen. Ik ben wel goed, maar niet gek.
Uiteindelijk gaat het allemaal wel goedkomen - desnoods met een V40 CC D3 ipv D4, dus ik ga alvast de dealer vragen om daar een offerte voor op te stellen - maar het wordt ook een beetje een principekwestie zo. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat de informatie die je van het hoofd HR krijgt gewoon klopt? Dus als zij zeggen dat je leasebudget €775 is, dat ze daar dan niet een maand later op terugkomen "oeps, sorry, foutje, het is toch €725"?
Nu hoop ik hier geen beerput open te trekken, maar ik zit met het volgende:
Ik wil een Skoda Superb bestellen. 21% bijtelling, allemaal best. Wordt geleverd op 17" lichtmetaal, en het leek me mooi om daar (achteraf) een mooi setje 18" of 19" lichtmetaal op te laten schroeven.
Blijkbaar zijn die regels wat aangescherpt, want de dealer gaf aan dat dit strafbaar was.
Bij de accessoires staat ook vermeld bij 18" en 19" velgen dat hiermee de bijtelling naar 25% gaat, en dat er een extra BPM toeslag wordt berekend.
Nu is mijn vraag: geldt deze regeling enkel voor af-fabriek 18"? Hoe zit dat als je achteraf 18" laat monteren? Wat is de pak-kans?
Ik wil een Skoda Superb bestellen. 21% bijtelling, allemaal best. Wordt geleverd op 17" lichtmetaal, en het leek me mooi om daar (achteraf) een mooi setje 18" of 19" lichtmetaal op te laten schroeven.
Blijkbaar zijn die regels wat aangescherpt, want de dealer gaf aan dat dit strafbaar was.
Bij de accessoires staat ook vermeld bij 18" en 19" velgen dat hiermee de bijtelling naar 25% gaat, en dat er een extra BPM toeslag wordt berekend.
Nu is mijn vraag: geldt deze regeling enkel voor af-fabriek 18"? Hoe zit dat als je achteraf 18" laat monteren? Wat is de pak-kans?
Voorheen was dat ook niet toegestaan maar werd er volgens mij niet zoveel mee gedaan. Het punt is dat je bijtelling e.d. gebaseerd wordt op uitstoot van een bepaalde configuratie. Als je achteraf dan grotere wielen erop zet met op papier meer uitstoot terwijl je bijtelling e.d. hetzelfde blijft dan is het volgens mij fraude; je betaalt immers minder belasting dan je zou moeten obv je theoretische uitstoot.
Ik denk dat de pakkans overigens vrij klein is als ze erop controleren. Maar dat is niks meer dan een gok.
Ik denk dat de pakkans overigens vrij klein is als ze erop controleren. Maar dat is niks meer dan een gok.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Voor zo ver ik weet wordt er de bijtelling bepaald aan de hand van de af-fabriek opties, op dat moment wordt de auto namelijk op kenteken gezet en zijn alle kenmerken bekend op basis waarvan BPM, uitstoot en weet ik welke onzin meer wordt bepaald. Als je daarna nog een accessoire laat monteren, heeft dit geen gevolgen voor de bepaling van de bijtellingscategorie.bonyuri schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:51:
Nu hoop ik hier geen beerput open te trekken, maar ik zit met het volgende:
Zo rijd ik in ieder geval wel rond in 'mijn' V40 D2 met 18" midir
[ Voor 5% gewijzigd door BiLLie- op 03-05-2016 10:27 . Reden: linkje toegevoegd ]
Het mag en kan gewoon. De bijtelling wordt gebaseerd op een bepaalde typegoedkeuring. Als in die typegoedkeuring staat beschreven dat dat met een bepaald type velgen is, dan moet de auto daar dus aan voldoen als hij uit de fabriek rolt. Maar bij kleine aanpassingen achteraf zoals andere wielen hoeft een auto niet herkeurd te worden en blijft de originele typegoedkeuring dus wettelijk geldig. Je mag dus gewoon achteraf 18" of 19" wielen monteren opeen auto die met 17" wielen de typegoedkeuring heeft gekregen. Het zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor performance tuning, ahem, eco-tuning. 
De hele fiscale regeling in Nederland is gewoon zo lek als een mandje en het is niet gek dat het dan een sport wordt om te proberen de mazen te vinden en die uit te buiten.
De hele fiscale regeling in Nederland is gewoon zo lek als een mandje en het is niet gek dat het dan een sport wordt om te proberen de mazen te vinden en die uit te buiten.
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 03-05-2016 10:35 ]
Allemaal leuk en aardig, maar daar staat geen datering bij dus we weten niet of dat actuele informatie is.JT schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:52:
Lees dit nog maar eens over aanpassingen aan je leaseauto
Wat wel zo is, is dat vaak uit voorzorg leasemaatschappijen het niet toestaan om dergelijke aanpassingen aan leaseauto's te maken die de uitstoot negatief zouden kunnen beïnvloeden. En uiteindelijk heeft dan de leasemaatschappij natuurlijk het laatste woord want die is de eigenaar van het voertuig.
Herkeuring van een auto is volgens de RDW alleen nodig als het nieuwe vermogen van de auto meer dan 20% afwijkt van wat er in de typegoedkeuring staat. Dus een auto die af-fabriek 120PK heeft mag je tunen tot 144PK zonder hem te hoeven herkeuren. En aangezien de fiscale bijtelling puur en alleen kijkt naar het kentekenbewijs, en het kentekenbewijs dan dus niet aangepast hoeft te worden, blijf je gewoon de originele bijtelling behouden.
Wil jij het risico lopen omdat er geen datumpje bij staat of wil je eerst uitzoeken hoe het nu zit?
Kan een flinke douw zijn als je wél wordt gepakt. Mijn punt is dat het recentelijk in ieder geval niet toegestaan was en dat je dus beter nu eerst kunt uitsluiten dat dit nog steeds van toepassing is.
[ Voor 33% gewijzigd door JT op 03-05-2016 11:12 ]
Ecodan warmtepomp
Mijn punt is dat het waarschijnlijk sowieso onbelangrijk is wat de wet, de fiscus en de RDW ervan vinden omdat de meeste leasemaatschappijen ook niet gecharmeerd zijn van dat soort praktijken - en als eigenaar van de auto hebben zij wat dat betreft het laatste woord en dat zal meestal "NEEN" zijn.
Klopt, maar is dat ook voor velgen zo?
Ecodan warmtepomp
De dealer mag gewoon andere velgen als accessoire monteren. Dan zal het percentages niet aangepast worden en dit is gewoon legaal. Wel even zorgen dat de LM ook op de hoogte is ivm nieuwe banden en winterbanden.
Mijn leasewagen staat nu in bestelling met 19 inch velgen als accessoire dus het is gewoon toegestaan.
Zoals Association aangaf geef het wel aan bij de LM kost dan een paar euro extra voor de banden etc.
Zoals Association aangaf geef het wel aan bij de LM kost dan een paar euro extra voor de banden etc.
Ik hoop eigenlijk dat mijn LM straks akkoord gaat met Polestar tuning (of nee: optimalisatie
). Kleine kans, maar je weet maar nooit.
Het is met 100% garantie én zonder impact op de verbuikscijfers (op papier althans). Hooguit wat meer bandenslijtage vanwege meer vermogen en meer koppel.
Het is met 100% garantie én zonder impact op de verbuikscijfers (op papier althans). Hooguit wat meer bandenslijtage vanwege meer vermogen en meer koppel.
Ligt er een beetje aan waar je zit denk ik. Al is het veel geld voor relatief weinig PKs. (Via Polestar) En de LM zal ook wel weer wat extra willen. Wat wil je laten chippen dan? V40/D3? D4 past niet?
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 03-05-2016 12:09 ]
Ik had al wel een vermoeden dat dit lastig aan te tonen is.
Ik heb een offerte aangevraagd met 18" velgen, kijken hoe de leasemij daar op reageert.
Anders vraag ik wel om alcantara achteraf
Ik heb een offerte aangevraagd met 18" velgen, kijken hoe de leasemij daar op reageert.
Anders vraag ik wel om alcantara achteraf
Wat bedoel je met lastig aan te tonen? Zo lastig is het niet.
Als ze 18" los bestellen is er niks aan de hand. Maar dan heb je het waarschijnlijk wel over een optie van 2k. Met opslag voor grotere banden zit je toch op minimaal 50 EUR extra per maand qua leasebedrag.
Laat de dealer dat maar eens onderbouwen, want volgens mij klopt dat niet. Het is namelijk zoals Mx. Alba in "Keuze leaseauto - Deel 4" zegt.bonyuri schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:51:
Ik kan wat Bonyuri zeggen ook beamen. Bij de Seat waren ze afgelopen jaar ook op de vingers getikt, waarbij de verkoper mij een interne mail liet zien. Daar wilden ze ook niet meewerken om een 18'' te monteren als accessoire met behoud van dezelfde lage bijtelling (14%-21%).
Met lastig aantonen bedoel ik de mogelijke "overtreding" (met bijbehorende boete) als je met 18" gaat rijden terwijl je dan eigenlijk in een andere bijtellingscategorie terecht komt. Je zult niet snel worden aangehouden op de snelweg en dat ze dan even je bandenmaat gaan controlerenAnoniem: 105569 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:28:
Wat bedoel je met lastig aan te tonen? Zo lastig is het niet.Als ze 18" los bestellen is er niks aan de hand. Maar dan heb je het waarschijnlijk wel over een optie van 2k. Met opslag voor grotere banden zit je toch op minimaal 50 EUR extra per maand qua leasebedrag.
Vreemd verhaal. Als het echt een accessoire is, dan is er helemaal geen overtreding. Dit is gewoon legaal. De dealer werkt ook niet mee met het monteren van winterbanden? Want dan gaat de uitstoot tov de eco zomerbandjes ook omhoog. Het is echt 100% legaal en heeft geen enkele invloed op bijtellingspercentage. Net zoals het monteren van winterbanden dus.
Een fatsoenlijke LM zal dit ook gewoon voor je regelen. Dus bestelnummer van accessoire laten toevoegen en ze zullen ook een aanpassing maken voor de grotere bandenmaat. Dan komen de velgen gewoon mee net zoals een andere accesoire. Dakkoffer/dakdragers etc. Boeit ook niet wat de dealer zegt.
Desnoods kun je een brief naar de BD sturen. Krijg je dit antwoord;
http://www.marklanphen.nl/bestanden/bijtelling.jpg
Een fatsoenlijke LM zal dit ook gewoon voor je regelen. Dus bestelnummer van accessoire laten toevoegen en ze zullen ook een aanpassing maken voor de grotere bandenmaat. Dan komen de velgen gewoon mee net zoals een andere accesoire. Dakkoffer/dakdragers etc. Boeit ook niet wat de dealer zegt.
Desnoods kun je een brief naar de BD sturen. Krijg je dit antwoord;
http://www.marklanphen.nl/bestanden/bijtelling.jpg
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 03-05-2016 13:34 ]
Dit wordt door de meeste leasemaatschappijen gewoon geaccepteerd. Wel komt er vaak een opslag percentage over het leasebedrag ivm hogere slijtage. Discutabel maar zo redeneren ze nu eenmaal.Reinier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:58:
Ik hoop eigenlijk dat mijn LM straks akkoord gaat met Polestar tuning (of nee: optimalisatie). Kleine kans, maar je weet maar nooit.
Het is gewoon een optie die zelfs een Volvo artikelnummer heeft dus als deze op die manier wordt meegenomen in de offerte komt dat helemaal goed.
Mooi. M'n baas heeft het zelf ook, dus ik kan niet achterblijven natuurlijk
Er is, voor zover ik weet, geen enkele wettelijke basis waarop de fiscus iets kan doen aan het monteren van andere wielen of chiptunen. Voor de bijtelling kijkt de fiscus namelijk naar het kentekenbewijs. Dat is een document waar de RDW voor verantwoordelijk is. Wijzigingen zoals andere wielen, of chiptunen waarbij het vermogen tot 20% verhoogd wordt, zijn volgens de regels van de RDW mogelijk zonder de auto te hoeven herkeuren. Aangezien die wijzigingen geen impact hebben op het kentekenbewijs, hebben ze dus ook geen impact op het bijtellingspercentage.
Over welke Volvo heb je het dan?Reinier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:36:
Mooi. M'n baas heeft het zelf ook, dus ik kan niet achterblijven natuurlijk
Dat is ideaal. Ik twijfel ook nog altijd om te tjippe maar volgens mij is er bij VAG/Pon geen tjipper die dit met behoud van garantie kan. De baas boeit het niet maar ik heb geen zin in een melding vanuit de dealer naar de LM dat de auto getjipt is...Reinier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:58:
Ik hoop eigenlijk dat mijn LM straks akkoord gaat met Polestar tuning (of nee: optimalisatie). Kleine kans, maar je weet maar nooit.
Mijn boefje is liev!
Zijn ze mee gestopt toch? Er is geen optie meer op met fabrieksgarantie te chippen bij VAG dacht ik.
VAG-auto's zouden ze verplicht moeten chippen om de sjoemelsoftware eruit te halen...Anoniem: 105569 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:02:
Zijn ze mee gestopt toch? Er is geen optie meer op met fabrieksgarantie te chippen bij VAG dacht ik.
Baas: V60 D6 Twin Engine, zelf twijfel ik nog tussen alle soorten Volvo's behalve V70, XC60, XC70, XC90, S90 en V90
En? Dat betaalt de baas toch....Anoniem: 105569 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:28:
Wat bedoel je met lastig aan te tonen? Zo lastig is het niet.Als ze 18" los bestellen is er niks aan de hand. Maar dan heb je het waarschijnlijk wel over een optie van 2k. Met opslag voor grotere banden zit je toch op minimaal 50 EUR extra per maand qua leasebedrag.
Zoals eerder gezegd werkt niet iedere organisatie zonder een vastgesteld leasebudget zoals bij jou het geval is, sterker nog: de meeste organisaties hanteren een vastgesteld leasebudget in combinatie met een functiecategorie of schaal.
In dat laatste geval zal je dit dus zelf wel doorberekend krijgen in je beschikbaar gestelde budget vanuit de werkgever, wat kan resulteren in een extra eigen bijdrage.
Het voordeel van jouw regeling is dat je een ontzettend leuke leaseauto kan rijden zonder eigen bijdrage mocht je directeur dit accorderen, het voordeel van sommige leasebudget-regelingen is dat je ook restitutie kan ontvangen op het gestelde budget wanneer je het budget niet in zijn geheel gebruikt, zo heb je een mogelijkheid om de leasekosten te drukken. Ik krijg bijvoorbeeld maandelijks meer dan 50 EUR restitutie omdat ik niet alles heb opgebruikt.
Kort gezegd valt de regeling bij jouw werkgever positiever uit als je een 'dikke' leaseauto wilt rijden, de regeling met budget (waar restitutie een mogelijkheid is) valt positiever uit als je onder budget leaset.
Zolang dat binnen het budget blijft is dat toch nog steeds kosten baasAnoniem: 105569 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:46:
[...]
Newsflash! De meeste zitten hier aan een leasebudget vast.
Mijn boefje is liev!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic