Woohoo, mijn nieuwe leaseauto is besteld en goed gekeurd!
Wat rij ik nu:
2013 Volvo V40 D2 Summum, met alle opties behalve TV
Wat vind ik ervan:
Superauto, zit geweldig, rijd geweldig. Voor dagelijkse woon-werk ritten van 220km totaal een hele fijne reiswagen.
Echter, met een kindje begint de auto aardig krap te worden. Zeker als we een weekendje weg gaan. Daarnaast hebben wij een wens voor gezinsuitbreiding en dan volstaat 330 liter kofferbakruimte zeker niet meer.
Wat zijn de criteria voor een nieuwe wagen:
Meer ruimte, stationwagen, praktischer, maar met behoud van zitcomfort! Een D-segmenter zou heel erg fijn zijn. En gezien mijn budget zou dat makkelijk moeten lukken.
Welke autos stonden op mijn shortlist:
- Skoda Superb 2.0 TDI Style Business Line met extra opties
- Ford Mondeo 1.5 TDCI Titanium met een sloot opties
Welke auto's zijn afgevallen:
- Volvo V60: 430 liter kofferbak ruimte is erg weinig voor een €10k meerprijs!
- Volvo V70: uitloop model, volgens de dealer word die al niet meer geproduceerd en moet ik uit een voorraadmodel kiezen... Jammer
- Mercedes-Benz CLS 220d Shooting Brake: geen fijn gevoel bij de auto
- BMW 320dA EDE Centennial Edition en nog wat pakketten: In vergelijking met de andere autos te weinig kofferbakruimte
- VW Passat: Mooie auto, maar geen goed gevoel bij. Plus dat er al een berg Passat's op onze parkeerplaats staat... Wil wel wat anders
- Audi A4: Mooie auto, maar persoonlijk vind ik Audi erg duur wanneer je een complete auto wil rijden
- Opel Insignia: Te oud model, navigatie is 3x niks
- Peugeut 508: Te oud model, duurt te lang voordat de opvolger uitkomt.
- Mazda 6: mooie auto, rijdt heerlijk! Maar heb geen Mazda dealer in de buurt en dat vind ik heel erg vervelend.
Kortom, ben aardig wezen zoeken en vergelijken.
Op de shortlist terug te komen, Mondeo vs Superb. Ik had de keuze al gemaakt. Het moest de Superb worden. Ruimte goed voor elkaar, betere ergonomie voor de bestuurder. En duidelijk een beter navigatie/entertainment systeem tov de Mondeo. Dat kon mij echt niet bekoren. Ook de Sony geluidssysteem was niet op het niveau van mijn huidige Harman/Kardon in mijn V40 of het Canton systeem in de Superb.
Echter, toen....
Een lieftallige collega merkte op: "waarom kijk je niet naar de Talisman?". Talisman??? Wat is dat dan? Een Renault? Ok, ach ik kijk wel...
Dat had ik niet moeten doen... Ik ben als een blok gevallen voor die auto. Het uiterlijk, stijl, het interieur dat voelt alsof je jezelf heb getrakteerd op iets heel erg lekkers!
Echter, de Talisman Estate waar ik echt subliem in zit is de Initiale Paris uitvoering, de meest complete uitvoering die er is. Alleen bij de top-motorisering met alleen maar een automaat met dubbele koppeling. En 25% bijtelling... Shit!
Lang wikken en wegen, offertes van de leasemij op de keukentafel de knoop doorgehakt.
Komende 4 jaar ga ik rijden in een auto die een ontzettende grijns op mijn gezicht tovert!
Het is een Renault Talisman Estate TCE 200 Initiale Paris geworden!
Een 1.6 liter turbo benzinemotor gekoppeld aan een 7 traps automaat met dubbele koppeling
Kleur: Bleu Cosmos
Interieur: Zwart nappaleer
Extra opties (bovenop een bommetjevol uitrustingsniveau):
- Panoramadak
- Adaptieve cruise control
- Verwijderbare trekhaak
Kost mij een lieve duit, qua bijtelling 2x zoveel als de V40. Echter is de rust, ruimte, luxe en comfort hetgene wat mij over de streep heeft getrokken!
Nu wachten tot oktober/november!