Kijk je echt alleen maar naar de 0-100 tijd of heb je er ook mee gereden? Het kan namelijk best zijn dat de ene auto de 100 net haalt in 2 terwijl je bij de ander moet schakelen naar 3. Dan kan een auto met 120pk sneller zijn naar de 100 dan een 160pk versie bijvoorbeeld door die extra handeling.B-Real schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:21:
Ik heb nu sinds vrijdag een Astra met 150pk. Is niet helemaal te vergelijken natuurlijk vanwege de 25pk extra, maar deze gaat in 8,5 seconde naar de 100 en dat vind ik gewoon een erg groot verschil. Een Leon met 1.4 en 150pk doet dit zelfs in 8 seconden. Toch een behoorlijk groot verschil voor "slechts" 25pk.
Ik heb idd ervaring met de 125pk EcoBoost en ook met de Astra 150pk.
En verschil van circa 2,5 seconde naar de 100 komt natuurlijk niet alleen door een keer extra schakelen
Ik vond de 125pk EcoBoost gewoon nooit snel aanvoelen. Meer dan prima voor dagelijks verkeer en helemaal niks mis mee. Echter maakt halfgas of volgas vrijwel geen verschil in het maken van snelheid.
Ik heb toentertijd ook de overige cijfers (0-100, 50-80 in diverse versnellingen, 80-120 in diverse versnellingen) van een aantal auto's opgezocht en telkens bleek dat de Ford motoren daar minder presteerden dan concurrenten met gelijkwaardige motoren. Waar dat in zit weet ik niet, maar ik vond het wel opvallend.
Uiteraard is er meer dan alleen snelheid en in de dagelijkse praktijk heb je er ook niet echt hinder van aangezien het wel fijne soepele blokken zijn.
En verschil van circa 2,5 seconde naar de 100 komt natuurlijk niet alleen door een keer extra schakelen
Ik vond de 125pk EcoBoost gewoon nooit snel aanvoelen. Meer dan prima voor dagelijks verkeer en helemaal niks mis mee. Echter maakt halfgas of volgas vrijwel geen verschil in het maken van snelheid.
Ik heb toentertijd ook de overige cijfers (0-100, 50-80 in diverse versnellingen, 80-120 in diverse versnellingen) van een aantal auto's opgezocht en telkens bleek dat de Ford motoren daar minder presteerden dan concurrenten met gelijkwaardige motoren. Waar dat in zit weet ik niet, maar ik vond het wel opvallend.
Uiteraard is er meer dan alleen snelheid en in de dagelijkse praktijk heb je er ook niet echt hinder van aangezien het wel fijne soepele blokken zijn.
Het aantal PK's dat is aangegeven is natuurlijk ook alleen maar de piek. Hoe snel een auto is hangt niet alleen af van het maximaal mogelijke piekvermogen, maar ook met hoe de curve loopt (een scherpe piek tot 150PK is in de praktijk veel minder nuttig dan een veel vlakkere curve met een maximum bij 135PK), wat voor versnellingsbak erin ligt met welke verhoudingen en al dan niet automaat.
Bij een automaat kan je er redelijk van uitgaan dat de 0-100 waarde die wordt aangegeven ook in de praktijk te halen is. Bij een handgeschakelde auto moet je dan zelf perfect schakelen en tenzij je Tim of Tom Coronel heet gaat je dat niet lukken (die trouwens tegenwoordig ook met flippertjes werken, dus misschien lukt het hun ook niet eens).
Daarom is bijvoorbeeld een Prius in de praktijk ook verrassend snel bij een stoplichtsprintje. Ruim 10s van 0-100 maar die haal je ook gewoon in de praktijk, en vooral vanaf 0 zijn ze supersnel weg vanwege die 400Nm koppel van de elektromotor. Tegen de tijd dat de acceleratie van de Prius gaat inzakken ben je al ruim voorbij je "tegenstander" - dat die later weer gaat inlopen maakt dan niet zo veel meer uit.
Bij een automaat kan je er redelijk van uitgaan dat de 0-100 waarde die wordt aangegeven ook in de praktijk te halen is. Bij een handgeschakelde auto moet je dan zelf perfect schakelen en tenzij je Tim of Tom Coronel heet gaat je dat niet lukken (die trouwens tegenwoordig ook met flippertjes werken, dus misschien lukt het hun ook niet eens).
Daarom is bijvoorbeeld een Prius in de praktijk ook verrassend snel bij een stoplichtsprintje. Ruim 10s van 0-100 maar die haal je ook gewoon in de praktijk, en vooral vanaf 0 zijn ze supersnel weg vanwege die 400Nm koppel van de elektromotor. Tegen de tijd dat de acceleratie van de Prius gaat inzakken ben je al ruim voorbij je "tegenstander" - dat die later weer gaat inlopen maakt dan niet zo veel meer uit.
[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 04-07-2016 11:34 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik mag binnenkort ook een leasebak uitkiezen en had al wat research gedaan naar de A-Klasse, 1 serie, A3 sportback. Laatstgenoemde lijkt een betere deal te zijn qua prijs/kwaliteit verhouding.corneej schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:19:
Nu de proeftijd erop zit wat offertes aangevraagd bij verschillende LM / dealers.
Dit is de config zoals hij zal gaan worden!
Audi A3 Sportback 1.6 TDI S tronic Sport 5d
*knip* lap tekst */knip*
Uiteraard zelf eerst nog een proefrit
Toch is Ford keer op keer weer "Engine of the year" toch?
Dit jaar in onder 1 liter inhoud weer:
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=1
Overigens had ik vorige week een 100pk versie mee en die vond ik wel veel mee lawaai maken.
Maar de 125pk van vandaag is echt heel stil.
Dit jaar in onder 1 liter inhoud weer:
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=1
Overigens had ik vorige week een 100pk versie mee en die vond ik wel veel mee lawaai maken.
Maar de 125pk van vandaag is echt heel stil.
Zit nog altijd te hopen dat ze van dat blok ook een grotere versie maken. De tweeliter ecoboost vond ik het net niet, als ze nou eens twee van die 1.0's aan elkaar bouwen.
En dan in een V vorm? V6!t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:45:
Zit nog altijd te hopen dat ze van dat blok ook een grotere versie maken. De tweeliter ecoboost vond ik het net niet, als ze nou eens twee van die 1.0's aan elkaar bouwen.
Of 6 in lijn, kan ook...
Ja, restant ongebruikt leasebudget wordt gedeeltelijk uitbetaald, ik geloof iets van 70%. Ik zal dit natrekken.RomeoJ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:19:
[...]
Wordt het restant ongebruikt leasebudget door je werkgever uitbetaald? Bij ons is dat namelijk wel zo (75% van het ongebruikt budget), en kan ik mooi een deel van mijn bijtelling mee bekostigen.
Mocht jouw werkgever ook zo'n regeling hebben, dan zou ik zeker geen reden tot klagen hebben aangezien je dan wel degelijk goedkoper gaat rijden. Zo niet, dan weet je nog steeds wat je hebt maar kan ik het gevoel om toch het budget beter aan te spreken ook beter begrijpen.
Overigens is het per werkgever verschillend wat met zulke soort verzoeken wordt gedaan. Die van mij is vrij coulant hierin mits je met een goed onderbouwde reden aankomt. Wagenparkbeheerder gaat de auto dan proberen bij iemand anders in te zetten.
Dan zou ik gewoon de komende tijd lekker "goedkoop" auto rijden zolang je nog 14% hebt. Over drie / vier jaar zijn er ook weer nieuwere auto's zodra jij de jouwe hebt besteld.Trishul schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:47:
[...]
Ja, restant ongebruikt leasebudget wordt gedeeltelijk uitbetaald, ik geloof iets van 70%. Ik zal dit natrekken.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Inderdaad. Die 2.0 Ecoboost heb ik gereden in een XC60. Misschien was het het gewicht van de auto, misschien was het de luie automaat, maar bij inhaalaccelleratie op de snelweg had ik niet het gevoel dat er 240pk onder mijn voet zat. De Polo van vrouwlief heeft 60pk minder, maar is echt veel rapper.dfrenner schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:32:
[...]
En dan in een V vorm? V6!
Of 6 in lijn, kan ook...
Met een 2.0V6 Evoboost moet je zonder veel moeite tot 280 a 300pk kunnen komen. En omdat het geen suffe 4-in-lijn is, is het blok ook acceptabel in het luxe segment of in sportauto's.
Whut? een EcoBoost in een Volvo?t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:38:
[...]
Inderdaad. Die 2.0 Ecoboost heb ik gereden in een XC60. Misschien was het het gewicht van de auto, misschien was het de luie automaat, maar bij inhaalaccelleratie op de snelweg had ik niet het gevoel dat er 240pk onder mijn voet zat. De Polo van vrouwlief heeft 60pk minder, maar is echt veel rapper.
Met een 2.0V6 Evoboost moet je zonder veel moeite tot 280 a 300pk kunnen komen. En omdat het geen suffe 4-in-lijn is, is het blok ook acceptabel in het luxe segment of in sportauto's.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volvo is jarenlang eigendom van Ford geweest. Volgens mij zijn de "T5" modellen van de Ecoboost generatie, sinds het geen vijfcylinders meer zijn?
Gaat om deze auto: http://www.autoweek.nl/auto/72625/volvo-xc60-t5-kinetic
Gaat om deze auto: http://www.autoweek.nl/auto/72625/volvo-xc60-t5-kinetic
Jup. Daar heette hij 2.0T (bron)
180pk in een polo gaat natuurlijk veel beer dan 240 pk in de ruim 1000kg ? Zwaardere xc60.
Daarnaast is de beleving is de polo meer
Daarnaast is de beleving is de polo meer
Het gewicht scheelt een dikke 400 kg. Een Polo met twee inzittenden weegt pakweg 1170 + 150 = 1320 kg, de XC60 weegt 1600+150=1750. Dat verschil is pro rato het extra vermogen, de Volvo zou niets moeten onderdoen. Ik verdenk de automaat die wat minder alert is dan een DSG.
Leverde volvo misschien voorheen een zestraps automaat ipv de nieuwere achttraps?t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:34:
Het gewicht scheelt een dikke 400 kg. Een Polo met twee inzittenden weegt pakweg 1170 + 150 = 1320 kg, de XC60 weegt 1600+150=1750. Dat verschil is pro rato het extra vermogen, de Volvo zou niets moeten onderdoen. Ik verdenk de automaat die wat minder alert is dan een DSG.
Ik had hetzelfde, maar dan met een jetta hybrid. Ook dsg, met 150? Pk benzinemotor icm elektromotor. Bij stoplichten merkte ik duidelijk de snellere sprint vanuit 0 tov m'n D2, maar op de snelweg maakte het bijna niks uit. Had zelfs het gevoel dat een v40 d2 handbak sneller trekt van 110 naar 140 km/h in z'n 5. Maar is ook appels en peren vergelijken natuurlijk...
Die elektromotor helpt natuurlijk wel flink bij 0-100Trishul schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 06:36:
[...]
Leverde volvo misschien voorheen een zestraps automaat ipv de nieuwere achttraps?
Ik had hetzelfde, maar dan met een jetta hybrid. Ook dsg, met 150? Pk benzinemotor icm elektromotor. Bij stoplichten merkte ik duidelijk de snellere sprint vanuit 0 tov m'n D2, maar op de snelweg maakte het bijna niks uit. Had zelfs het gevoel dat een v40 d2 handbak sneller trekt van 110 naar 140 km/h in z'n 5. Maar is ook appels en peren vergelijken natuurlijk...
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Ze hebben 2.7 en 3.5l V6 EcoBoosts liggen in US wagens. Echter is het volstrekt nutteloos om een 2.0 V6 EcoBoost te ontwikkelen. Minder zuinig dan de huidige 2.0 en 2.3L, terwijl ook die al een eind over de 300pk gaan. Buiten het idee van een 4 in lijn is er echt geen reden om een V6 te willen, alleen maar duurder, onzuiniger en niet eens sneller.t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:38:
[...]
Inderdaad. Die 2.0 Ecoboost heb ik gereden in een XC60. Misschien was het het gewicht van de auto, misschien was het de luie automaat, maar bij inhaalaccelleratie op de snelweg had ik niet het gevoel dat er 240pk onder mijn voet zat. De Polo van vrouwlief heeft 60pk minder, maar is echt veel rapper.
Ik ben niet zo'n autokenner, en heb een diesel-benzine vraag. Ik heb keuze uit twee motorisaties (ik wil graag automaat).
66kw Diesel - 147 e/maand
88kw Benzine - 190 e/maand
De diesel is zo goedkoop omdat we extra budget krijgen voor 21% auto's, en ik dus een deel van de bijtelling uit dat budget haal.
De vraag
Ik hoor wel eens dat diesel beter 'trekt' (dat zeggen ze bij Autoweek altijd haha). Maar ik heb hier nauwelijks ervaring mee. Wat zouden jullie kiezen, en waarom?
De diesel is zo goedkoop omdat we extra budget krijgen voor 21% auto's, en ik dus een deel van de bijtelling uit dat budget haal.
De vraag
Ik hoor wel eens dat diesel beter 'trekt' (dat zeggen ze bij Autoweek altijd haha). Maar ik heb hier nauwelijks ervaring mee. Wat zouden jullie kiezen, en waarom?
Bij een diesel is het maximale koppel van de motor bij lagere toeren beschikbaar. Daardoor trekt de auto sneller op vanuit lagere toeren en voelt de auto een stuk vlotter.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Waar je echter ook naar moet kijken is het vermogen (PK's) en het gewicht van de auto.
Hoe beter de gewicht/pk verhouding, hoe sneller de auto
[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 05-07-2016 11:01 ]
Hangt heel erg van je rijstijl af, diesel heeft inderdaad sneller meer koppel beschikbaar, maar dat stopt ook eerder (dus sneller schakelen), een gemiddeld benzine blok trekt bij 4000 toeren nog steeds!Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
Ik ben niet zo'n autokenner, en heb een diesel-benzine vraag. Ik heb keuze uit twee motorisaties (ik wil graag automaat).
De vraag
Ik krijg een budget van 700 Euro voor leasen in mijn nieuwe baan, maar ik kan er ook voor kiezen dit gewoon bij mijn salaris te nemen en zelf verantwoordelijk te zijn voor vervoer naar de opdrachtgever.
Een enkele vraag voor jullie leasers:
1. Is dit gebruikelijk?
Want ik zie met de beste wil ter wereld niet in waarom ik niet gewoon woon/werk-verkeer op mijn trouwe motorfiets zou blijven doen.
1. Is dit gebruikelijk?
Want ik zie met de beste wil ter wereld niet in waarom ik niet gewoon woon/werk-verkeer op mijn trouwe motorfiets zou blijven doen.
Het komt wel vaker voor. Het is een keuze, als je zelf je vervoer regelt ben je dus ook echt verantwoordelijk er voor.Blue-eagle schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:16:
Ik krijg een budget van 700 Euro voor leasen in mijn nieuwe baan, maar ik kan er ook voor kiezen dit gewoon bij mijn salaris te nemen en zelf verantwoordelijk te zijn voor vervoer naar de opdrachtgever.
1. Is dit gebruikelijk?
Heeft je motor pech? Jammer voor jou, je moet zorgen dat je op kantoor komt (bij lease krijg je vervangend vervoer). Rijd je hem total loss? Pech, mag je zelf een nieuwe kopen. Etc
Daar moet je ff goed over na denken
Dan zit ik er alsnog aan te denken een auto uit 2010 te kopen, een betrouwbare Honda bijvoorbeeld, en deze te gebruiken voor winterse glibberdagen en in noodgevallen. En in mijn werk is 't vaak ook gewoon een optie om een dagje thuis te werken, nood breekt voorkeurDennusB schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:18:
[...]
Het komt wel vaker voor. Het is een keuze, als je zelf je vervoer regelt ben je dus ook echt verantwoordelijk er voor.
Heeft je motor pech? Jammer voor jou, je moet zorgen dat je op kantoor komt (bij lease krijg je vervangend vervoer). Rijd je hem total loss? Pech, mag je zelf een nieuwe kopen. Etc
Daar moet je ff goed over na denkenMaar het kan natuurlijk zeker!
Een 2e-hands auto koop ik samen met m'n vriendin die 't ding in het weekend gebruikt, dus dat kost mij maar 50%, en die 50% heb ik dan binnen een half jaar al terugverdiend.
Maargoed, ik zit een paar pagina's terug te lezen, en mijn baan is niet afhankelijk van een auto. Da's gewoon een vervoersmiddel. Of ik nou met OV, de fiets, lopend, op de motor, of in een eigen oude auto op kom dagen: nobody cares
En dan gaat de relatie voorbij. Voor wie is de auto dan? En moet er dan iemand 'uitgekocht' worden? Voor welke waarde?Blue-eagle schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:23:
[...]
Een 2e-hands auto koop ik samen met m'n vriendin die 't ding in het weekend gebruikt, dus dat kost mij maar 50%, en die 50% heb ik dan binnen een half jaar al terugverdiend.
Als de baan niet afhankelijk is van een voertuig, waarom bied de werkgever dat dan aan?Maargoed, ik zit een paar pagina's terug te lezen, en mijn baan is niet afhankelijk van een auto. Da's gewoon een vervoersmiddel. Of ik nou met OV, de fiets, lopend, op de motor, of in een eigen oude auto op kom dagen: nobody cares

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Omdat het (veel)goedkoper is dan extra loon dat 50% belast wordt? Toch in BE zo tenzij je een 10 jaar oud barrel wilt rijden. Salariswagens noemt men dat.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:25:
Als de baan niet afhankelijk is van een voertuig, waarom bied de werkgever dat dan aan?Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat (van de werkgever!) toch wel achterlijk.
Dat leggen we net als andere zaken gewoon vast via de e-mail, en dat bevestigen we. Dus een legale papertrail. Als er ruzie komt hebben we allebei gewoon gemaakte afspraken gedocumenteerdAllSeeyinEye schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:25:
[...]
En dan gaat de relatie voorbij. Voor wie is de auto dan? En moet er dan iemand 'uitgekocht' worden? Voor welke waarde?
We zijn allebei erg zakelijk in dat soort zaken.
Detachering, hoort erbij volgens mij.[...]
Als de baan niet afhankelijk is van een voertuig, waarom bied de werkgever dat dan aan?Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat (van de werkgever!) toch wel achterlijk.
Maar ik zie ook dat we off-topic gaan. Thanks voor de feedback!
Als je de mogelijkheid hebt om een proefritje te maken is dat natuurlijk het beste om je keuze te maken. Het kan namelijk zijn dat er tussen beide auto's nog meer verschillen zijn, de automaat zou bijvoorbeeld anders kunnen zijn. Verder is het met veel kilometers over het algemeen fijner om een diesel te rijden, al is het maar omdat het verbruik daarvan waarschijnlijk een stukje beter zal zijn dan die van de benzine versie. Daarnaast rijdt een diesel auto, naar mijn mening, ook een stuk rustiger wat natuurlijk ook wel fijn is op lange afstanden.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Maar als je wat minder kilometers maakt dan zijn die +/- 30 extra pk's en snellere gasrespons ook wel weer fijn natuurlijk of in ieder geval maakt dat het rijden waarschijnlijk een stukje leuker
Om welke auto gaat het eigenlijk?
Grillmeister
Een diesel met hetzelfde maximale vermogen trekt harder, omdat het maximum vermogen bij een lager toerental bereikt wordt. Maar het verschil in vermogen van 30% zal de benzinemotor veel harder trekken in alle versnellingen. Ook sinds moderne benzine motoren allemaal turbo's hebben, is het maximum vermogen bij benzinemotoren ook bij een lager toerental, waardoor het voordeel bij diesels er in de praktijk niet meer bestaat.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Verwijderd
Welke auto? 90PK op 1000kg of 1300kg maakt nog al wat uit. Wat zijn de bijbehorende koppels, en 0 - 100 tijden? Lijkt me dat in dit geval benzine een stuktje sneller is gezien 1/3 meer vermogen.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Bedankt voor de serieuze reacties! Het gaat om de Clio Estate.
Ik zal er een hoop mee rijden. Woon-werkverkeer voornamelijk, waarmee ik de 40.000 per jaar snel haal. Ook prive vaak lange ritten naar oa Italie. Benzine wordt betaald dus wat dat betreft maakt de kostprijs mij niet heel veel uit.
Maar ik hoor van jullie dus wel veel stemmen opgaan voor 'lange ritten = diesel'. Dat, plus het feit dat de Diesel ruim 40 euro goedkoper is doen mij wel flink twijfelen aan de benzinemotor.
Ik zal er een hoop mee rijden. Woon-werkverkeer voornamelijk, waarmee ik de 40.000 per jaar snel haal. Ook prive vaak lange ritten naar oa Italie. Benzine wordt betaald dus wat dat betreft maakt de kostprijs mij niet heel veel uit.
Maar ik hoor van jullie dus wel veel stemmen opgaan voor 'lange ritten = diesel'. Dat, plus het feit dat de Diesel ruim 40 euro goedkoper is doen mij wel flink twijfelen aan de benzinemotor.
Benzine rijdt lekker rap, maar op de lange rit geef ikzelf toch absoluut de voorkeur aan een lekkere diesel motor. Dit rijdt vaak een stuk rustiger, mede door de tragere gasrespons, maar bij een stoplicht sprintje voelt het toch nog best snel door de relatief hoge koppel. Als je graag constant wat harder rijdt is het ook wel lekker maar niet wanneer je graag zo vlot mogelijk wilt inhalen op de snelweg en graag wilt toeren jagen.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:13:
Als ik kijk naar een Clio Estate dan zie ik dat een 90pk diesel zo'n 1:22 haalt in de praktijk, met een tank van 45l kom je dan dus bijna 1000 kilometer ver per volle tank. Een benzine versie met 120pk zal eerder richting de 1:15 gaan (volgens de fabrikant 1:18,5, bij diesel is dit 1:31,3) en dan kom je met diezelfde tankinhoud nog 'maar' 675 kilometer ver. Dat gaat dus flink schelen in hoe vaak je naar de pomp zult moeten met 40.000km/jaar
Maar die verhouding kan compleet veranderen aan de hand van de automaat, dus voor het echte gevoel zal een testrit toch echt nodig zijn. Voor het praktische aspect van de range is het wel duidelijk een voordeel voor de diesel, alsmede met het oog op het milieu

Bron specificaties: benzine diesel
Zelf zou ik zeker opteren voor de diesel, maar dit is dus puur op basis van mijn mening dat ik het rustiger vind rijden dan een benzine auto. Verder is de benzine versie op papier een stuk rapper en de diesel op zijn beurt weer een stuk zuiniger, dus net waar je voorkeur ligt zal waarschijnlijk de doorslag geven
Grillmeister
Het gaat dus om de TCe 120 en dCi 90.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:13:
Hier kun je ze vergelijken: http://www.autoweek.nl/au...nault&model=Clio&sid=3964
TCe 120
max. vermogen 88 kW (120 pk) 4900 tpm
max. koppel 190 Nm 2000 tpm
topsnelheid 199 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
dCi 90
max. vermogen 66 kW (90 pk) 4000 tpm
max. koppel 220 Nm 1750 tpm
topsnelheid 180 km/h
acceleratie 0-100 km/h 12,1 s
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Volgens http://werkelijkverbruik.nl/ ligt het verbruik van de dCi 90 op 5.2 l/100 km
En van de TCe 120 zo te zien op 7.2 l/100 km
Ik heb zelf al een keer met de Clio Estate diesel mogen rijden en ik kan je zeggen die voelt rap genoeg aan voor dagelijks verkeer. Je kan prima mee komen in het verkeer en de automaat doet het best goed.
Ik heb zelf al een keer met de Clio Estate diesel mogen rijden en ik kan je zeggen die voelt rap genoeg aan voor dagelijks verkeer. Je kan prima mee komen in het verkeer en de automaat doet het best goed.
[ Voor 44% gewijzigd door PdeBie op 05-07-2016 14:02 ]
Hier dan een eerst update van de Kia Ceed SW GT-line (136pk)
Heb er inmiddels 1000km op zitten.
De auto bevalt goed. Maar heb dan nooit eerder een splinternieuwe auto gehad.
Het gebruiksgemak is prima. Alles zit waar het moet zitten.
Wel mis ik de bediening op het stuur om door mn muziek op het USB stikje te scrollen. Dat moet via het touchscreen.
Alle reacties zijn ook erg positief als ze hem zien. Zeker met het xenon oogt ie erg luxe.
Wel mis ik de bediening op het stuur om door mn muziek op het USB stikje te scrollen. Dat moet via het touchscreen.
Alle reacties zijn ook erg positief als ze hem zien. Zeker met het xenon oogt ie erg luxe.
Verwijderd
Op basis van welke diesel is dit? Ik kan me even niet voorstellen dat een 1.4 Turbo diesel met een 90 pk nu zo ontzettend rustig zal rijden. Persoonlijk zou ik in dit geval juist niet voor de diesel gaan. Die extra PKs zou mij de kosten wel waard zijn.RoofTurkey schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:39:
[..]
Zelf zou ik zeker opteren voor de diesel, maar dit is dus puur op basis van mijn mening dat ik het rustiger vind rijden dan een benzine auto. Verder is de benzine versie op papier een stuk rapper en de diesel op zijn beurt weer een stuk zuiniger, dus net waar je voorkeur ligt zal waarschijnlijk de doorslag geven.
Maar goed er zijn vast wel demo's met deze motoren. Wellicht niet met automaat maar ook met een handgeschakelde zul je wel een goede indruk kunnen krijgen.
Ik zou zeker een proefrit maken.Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Mijn passat (300 kg zwaarder leeggewicht) had ook standaard 90pk. Reed hartstikke lekker maar was op de snelweg bij inhalen niet vooruit te branden. Na chiptuning was dat probleem verholpen.
In jou geval zou die 300kg verschil wel eens in positieve zin de doorslag kunnen geven.
Muldert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:58:
De vraag
Ik heb zelf 3 maanden / 17000 km in een Clio Estate 1.5 dCi 90 gereden als voorloopauto. Toen haalde ik een verbruik van 4,7 l/100 km.PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:01:
Volgens http://werkelijkverbruik.nl/ ligt het verbruik van de dCi 90 op 5.2 l/100 km
Mijn rijstijl is vlot naar Vmax, verder zoveel mogelijk cruisen op cruise control. In Duitsland meestal 134 op de teller, af en toe harder.
Met veel belading en hard rijden ging het verbruik naar 1:18,6 (zie tankbeurten 15 en 24 juli 2015). Dat viel me erg mee.
De Clio is een erg prettige reisauto met redelijk zachte comfortabele stoelen. Verwacht geen strepentrekker of bochtenridder, dan is het een erg fijne auto die aardig mee kan komen met de meute.
Ik zou in dit geval voor de diesel gaan vanwege de al genoemde range (scheelt je uiteindelijk heel vaak tanken als je na elke 10 dagen kan tanken ipv na elke 6 à 7 dagen) en het karakter van een diesel. Zoals PdeBie al aangeeft is het koppel eerder beschikbaar waardoor je rustiger kan rijden. Je wordt niet constant uitgedaagd om vlot en hoog in de toeren te rijden.
Kijk bij de Autoweek vergelijkingslink die gegeven is ook naar het toerental bij 120 km/h. Lager toerental betekent minder herrie. Ik vond de Clio wel OK, maar merk duidelijk dat mijn huidige Civic nog iets stiller is. Dat is een stuk comfortabeler op lange afstanden.
Qua uitrusting zou ik zorgen dat er R-Link (2?) op zit. Ik had MediaNav en dat is vrij beperkt qua muziek afspelen van USB/telefoon en geluidsinstellingen.
Het belangrijkste vergeet ik nog: ga vooral proefrijden in beide types, en probeer daarbij je typische gebruikspatroon na te bootsen. Rij het liefst met beide kort na elkaar hetzelfde rondje zodat je goed de verschillen opmerkt
Klinkt goed! Foto's?p.d.akkerman schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:25:
Hier dan een eerst update van de Kia Ceed SW GT-line (136pk)
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Bedankt voor de uitgebreide info! Ik rijd nog steeds in een familie erfstuk en heb nog nooit een auto echt gekocht. Ik laat jullie over een paar weken weten wat ik doe! Maar diesel klinkt veel meer als mijn rijdstijl.gwystyl schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:07:
[...]
[...]
Ik heb zelf 3 maanden / 17000 km in een Clio Estate 1.5 dCi 90 gereden als voorloopauto. Toen haalde ik een verbruik van 4,7 l/100 km.
Mijn rijstijl is vlot naar Vmax, verder zoveel mogelijk cruisen op cruise control. In Duitsland meestal 134 op de teller, af en toe harder.
Met veel belading en hard rijden ging het verbruik naar 1:18,6 (zie tankbeurten 15 en 24 juli 2015). Dat viel me erg mee.
De Clio is een erg prettige reisauto met redelijk zachte comfortabele stoelen. Verwacht geen strepentrekker of bochtenridder, dan is het een erg fijne auto die aardig mee kan komen met de meute.
Ik zou in dit geval voor de diesel gaan vanwege de al genoemde range (scheelt je uiteindelijk heel vaak tanken als je na elke 10 dagen kan tanken ipv na elke 6 à 7 dagen) en het karakter van een diesel. Zoals PdeBie al aangeeft is het koppel eerder beschikbaar waardoor je rustiger kan rijden. Je wordt niet constant uitgedaagd om vlot en hoog in de toeren te rijden.
Kijk bij de Autoweek vergelijkingslink die gegeven is ook naar het toerental bij 120 km/h. Lager toerental betekent minder herrie. Ik vond de Clio wel OK, maar merk duidelijk dat mijn huidige Civic nog iets stiller is. Dat is een stuk comfortabeler op lange afstanden.
Qua uitrusting zou ik zorgen dat er R-Link (2?) op zit. Ik had MediaNav en dat is vrij beperkt qua muziek afspelen van USB/telefoon en geluidsinstellingen.
Het belangrijkste vergeet ik nog: ga vooral proefrijden in beide types, en probeer daarbij je typische gebruikspatroon na te bootsen. Rij het liefst met beide kort na elkaar hetzelfde rondje zodat je goed de verschillen opmerkt
De kogel is door de kerk.
Opel Astra 1.6 CDTI 110pk Start/Stp Business+
- Kleur Carbon Black
- Interieur Jet Black
- Winter pakket
- Comfort pakket
- Electronic Climate Control
- Opel Eye Camera 0,00
- Ergonomische comfortstoelen (AGR gecertificeerd)
- Verwarmbaar stuurwiel
- Verwarmbare voorstoelen
- 17" lichtmetalen velgen 'multispaaks'
- Afneembare trekhaak
- Ruimtebesparend reservewiel
- Getinte ruiten achter
En standaard nog wat andere meuk:
- Dimmende binnenspiegel
- Verwarmde buitenspiegels
- Regensensor
- Bandenspanningscontrole
Ben zeer benieuwd
- Kleur Carbon Black
- Interieur Jet Black
- Winter pakket
- Comfort pakket
- Opel Eye Camera 0,00
- Verwarmbaar stuurwiel
- Afneembare trekhaak
- Getinte ruiten achter
- Dimmende binnenspiegel
- Regensensor
Ben zeer benieuwd
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Benzinemotor is over het algemeen veel stiller dan een dieselmotor. Dus ook al maakt de benzinemotor meer toeren dan is hij nog steeds stiller. Ook bij stationair draaien trilt een benzinemotor nauwelijks, terwijl een dieselmotor vrij veel trilt. Een TCE heeft ook veel koppel onderin, dus dat voordeel van diesel gaat niet op. Dat was uit de tijd dat benzine motoren geen turbo's hadden en diesels wel. Het enige voordeel van de diesel is je maandelijkse kosten en dat je minder hoeft te tanken. Nadeel is dan weer wel dat als je moet tanken je diesel moet tanken, wat stinkt en vettig is, terwijl benzine, ruikt ook niet echt lekker, veel eerder verdampt dus het tankpistool in principe altijd schoon is.
Netjes, goed compleet.Elm0wer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:03:
De kogel is door de kerk.![]()
- Kleur Carbon Black
- Interieur Jet Black
- Winter pakket
- Comfort pakket
- Opel Eye Camera 0,00
- Verwarmbaar stuurwiel
- Afneembare trekhaak
- Getinte ruiten achter
- Dimmende binnenspiegel
- Regensensor
Ben zeer benieuwd
Wat is de verwachte levertijd?
Netjes!Elm0wer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:03:
[...]
Ben zeer benieuwd
Verwachte levertijd?
Lekker!Elm0wer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:03:
- Kleur Carbon Black
- Interieur Jet Black
- Winter pakket
- Comfort pakket
- Opel Eye Camera 0,00
- Verwarmbaar stuurwiel
- Afneembare trekhaak
- Getinte ruiten achter
- Dimmende binnenspiegel
- Regensensor
Ben zeer benieuwd
Ik rijd sinds vrijdag een Astra en bevalt heerlijk tot nu toe.
Ik zie niet staan dat je leder hebt wel dat je AGR stoelen, winterpakket, stoel/stuurverwarming hebt wat allemaal samen komt met leder of heb je de pakketten los besteld?
De stoel zijn in elk geval briljant, sinds tijden niet meer zo fijn gezeten.
Enige wat ik mis in je lijstje is de Intelilux verlichting, dat geeft echt een hele hoop licht
Levertijd stond op oktober.. ik ga nu dus voor een voorraad auto.
Vandaar de kleur Zwart en geen Blauw
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Ik heb geen leder inderdaad. Pakket zaten al op deze auto en kun je ook zo samenstellen.B-Real schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:02:
[...]
Lekker!
Ik zie niet staan dat je leder hebt wel dat je AGR stoelen, winterpakket, stoel/stuurverwarming hebt wat allemaal samen komt met leder of heb je de pakketten los besteld?
Enige wat ik mis in je lijstje is de Intelilux verlichting, dat geeft echt een hele hoop licht
Intellilux is inderdaad erg mooi, maar zit niet op de auto. Levertijd zou langer worden dus heb het budget aan andere zaken opgemaakt en dus ook de Business+ gekozen i.p.v. Innovation.
Edit: Stoelen zitten inderdaad erg goed! Leder net iets beter dan stoffen vond ik persoonlijk, maar al een hele verbetering t.o.v. de Polo.. Stoelen waren ook een pre voor de lange ritten die ik soms maak.
[ Voor 11% gewijzigd door Elm0wer op 06-07-2016 10:08 ]
Op een voorraad auto heb je dan idd weinig keuze en moet je soms met andere opties/kleuren genoegen nemen. Niks mis mee, want je hebt alsnog een nette auto.
Op de Intelilux verlichting zit/zat idd een flinke vertraging van een week of 11 (toen ik hem bestelde). Die van mij zou dan ook pas eind augustus komen, maar was plotseling vorige week al beter. Ze hebben de vertraging dus blijkbaar ingelopen
Op de Intelilux verlichting zit/zat idd een flinke vertraging van een week of 11 (toen ik hem bestelde). Die van mij zou dan ook pas eind augustus komen, maar was plotseling vorige week al beter. Ze hebben de vertraging dus blijkbaar ingelopen
Dat is perfect ! Ik ben wel erg benieuwd naar het Intellilux in het donker, dat heb ik nog niet mogen zien.B-Real schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:19:
Op een voorraad auto heb je dan idd weinig keuze en moet je soms met andere opties/kleuren genoegen nemen. Niks mis mee, want je hebt alsnog een nette auto.
Als het goed is de Astra net voor mijn vakantie ophalen. Meteen een mooie test.!
Hier in Nederland gebruik ik dat automatisch groot licht eigenlijk nooit, komt al genoeg licht van de normale verlichting af. Daarbij staan de lantaarn palen vaak aan waardoor je geen groot licht nodig hebt en het ook niet aan gaat.Elm0wer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:47:
[...]
Dat is perfect ! Ik ben wel erg benieuwd naar het Intellilux in het donker, dat heb ik nog niet mogen zien.
Als het goed is de Astra net voor mijn vakantie ophalen. Meteen een mooie test.!
Het was wel een verademing met wintersport in de bergen waar dan de verlichting langs de weg uit staat en het echt pikkedonker is!! Vorig jaar ook snachts door bergen gereden met een Volkswagen Polo met standaard verlichting en dat reed dus echt een stuk vermoeiender in vergelijking met de Astra
Daarbij wilde ik ook de Intellilux verlichting hebben bij het uitkiezen van de Astra en was er die vertraging met leveren nog niet
[ Voor 7% gewijzigd door sjorremans op 06-07-2016 11:06 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Zojuist bevestiging gekregen dat de Volvo besteld is!
Verwachte levertijd medio oktober 2016 i.v.m. de tussenliggende zomervakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 06-07-2016 11:12 ]
Heb ik die van mij toch nog eerder dan jij...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Haha ja.
Ah ja, boeiend....
Heb ik in ieder geval wat meer tijd om mijn privé auto te strippen (ga alle "gepimpte" onderdelen los verkopen) en weer in originele staat te brengen (heb alle originele onderdelen nog liggen).
Ah ja, boeiend....
Heb ik in ieder geval wat meer tijd om mijn privé auto te strippen (ga alle "gepimpte" onderdelen los verkopen) en weer in originele staat te brengen (heb alle originele onderdelen nog liggen).
Mooi!PdeBie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:12:
Zojuist bevestiging gekregen dat de Volvo besteld is!![]()
![]()
Hmmm dan moet ik volgens miji ook niet zo lang meer wachten. Contract loopt tot 1 december en de kans dat ik weer voor een V40 ga is redelijk groot
Dan kan je misschien ook je huidige contract nog een maandje rekken en in januari eentje nemen die nu 25% is maar dan 22%?Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:32:
Mooi!
Hmmm dan moet ik volgens miji ook niet zo lang meer wachten. Contract loopt tot 1 december en de kans dat ik weer voor een V40 ga is redelijk groot
Ja dat zit ik ook half te overwegen, de Volvo-dealer opperde dat zelf ook al. V60 Cross Country lijkt me wel wat bijvoorbeeld en een maandje wachten scheelt dan best.
Ik weet ook nog steeds niet wat die BPM-verlaging per 1 januari nou precies gaat betekenen. Kent iemand hier de cijfertjes?
Edit: ik geloof niet dat dat meteen veel impact gaat hebben.
Ik weet ook nog steeds niet wat die BPM-verlaging per 1 januari nou precies gaat betekenen. Kent iemand hier de cijfertjes?
Edit: ik geloof niet dat dat meteen veel impact gaat hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 06-07-2016 11:45 ]
Jeuj, mijn Opeltje gaat in de week van 25 juli in productie!

In plaats van 25% betaal je dan 22%.Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:43:
Dus stel een catalogusprijs van 45k maakt € 11.250,- p/j bij 25% en € 9.900,- p/j bij 22%.
Scheelt je toch weer € 1.350,- per jaar.
Makkelijk verdiend met een maandje geduld
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 06-07-2016 12:35 ]
Ja, klopt, maar de BPM zou ook omlaag gaan, wat vooral voor auto's die nu 25% zijn gunstig kan zijn.PdeBie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:35:
[...]
In plaats van 25% betaal je dan 22%.
Dus stel een catalogusprijs van 45k maakt € 11.250,- p/j bij 25% en € 9.900,- p/j bij 22%.
Scheelt je toch weer € 1.350,- per jaar.
Makkelijk verdiend met een maandje geduld
Lastig allemaal. M'n longlist wordt trouwens ook elke dag langer
FWP
En uiteindelijk kom je toch uit op een V40 D4 die ook nu al 21% is?
Ja, ben nou eenmaal tevreden met m'n huidige V40 D2. Maar aangezien de kans op gezinsuitbreiding binnen vier jaar groot is (we hebben nu één dochter van anderhalf) zou een tikje groter ook wel mogen.Mx. Alba schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:52:
En uiteindelijk kom je toch uit op een V40 D4 die ook nu al 21% is?
Wel jammer: V40 Cross Country D4 met Geartronic is 25%.
Ik vond de gewone V40 D4 Geartronic in Nordic+ uitvoering zonder verdere opties / pakketten al duur worden voor 800 euro ex brandstof (hoeft natuurlijk niet altijd overal zo te zijn).Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:59:
[...]
Ja, ben nou eenmaal tevreden met m'n huidige V40 D2. Maar aangezien de kans op gezinsuitbreiding binnen vier jaar groot is (we hebben nu één dochter van anderhalf) zou een tikje groter ook wel mogen.
Wel jammer: V40 Cross Country D4 met Geartronic is 25%.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Nordic+ uitvoering is al vrij compleet. Ik heb zelf nog het Luxury pakket en nog wat extra's erop geplakt, maar geen van die zaken waren ECHT nodig. Waren vooral wanna-havesGallus schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:08:
[...]
Ik vond de gewone V40 D4 Geartronic in Nordic+ uitvoering zonder verdere opties / pakketten al duur worden voor 800 euro ex brandstof (hoeft natuurlijk niet altijd overal zo te zijn).
Luxury vindt ik dan wel noodzakelijk (nouja, noodzakelijk), vanwege leder.
Dat leer kun je er toch ook achteraf omheen laten vouwen? Kun je je zelfs losgaan in kleur, stiksels etc.Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:26:
Het Luxury pakket heeft wel meer handige dingetjes, zoals Keyless drive, LED koplampen (met Thor hamertjesReinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:26:
Nordic+ heeft leder natuurlijk wel als optie. Heb ik ook gedaan...
Keyless Drive wilde ik juist niet. Ik heb juist de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen genomen zodat wanneer je de auto met "jouw" transponder opent, de stoel alvast in jouw stand gaat staan. Keyless Entry wordt dan sowieso al nutteloos (ofwel je gebruikt Keyless Entry maar dan gaat de stoel niet automatisch goed staan - ofwel je opent de auto met je transponder zodat de stoel vast goed gaat staan maar dan heeft Keyless Entry dus geen meerwaarde). En Keyless Drive is een leuke gadget maar niet nodig. Hoeveel moeite is het nou om die transponder die je toch al in je hand hebt in het dashboard te steken?
LED koplampen (LED Active High Beams zelfs, het hoogste gamma LED koplampen) zitten al in Nordic+ dus daar hoef je geen Luxury voor te nemen
Achteruitrijcamera is verdomd handig, maar de combinatie buitenspiegels die automatisch naar beneden gaan als je hem in z'n achteruit zet en parkeersensoren achter is ook al ruim voldoende.
Keyless Drive wilde ik juist niet. Ik heb juist de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen genomen zodat wanneer je de auto met "jouw" transponder opent, de stoel alvast in jouw stand gaat staan. Keyless Entry wordt dan sowieso al nutteloos (ofwel je gebruikt Keyless Entry maar dan gaat de stoel niet automatisch goed staan - ofwel je opent de auto met je transponder zodat de stoel vast goed gaat staan maar dan heeft Keyless Entry dus geen meerwaarde). En Keyless Drive is een leuke gadget maar niet nodig. Hoeveel moeite is het nou om die transponder die je toch al in je hand hebt in het dashboard te steken?
LED koplampen (LED Active High Beams zelfs, het hoogste gamma LED koplampen) zitten al in Nordic+ dus daar hoef je geen Luxury voor te nemen
Achteruitrijcamera is verdomd handig, maar de combinatie buitenspiegels die automatisch naar beneden gaan als je hem in z'n achteruit zet en parkeersensoren achter is ook al ruim voldoende.
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 06-07-2016 14:22 ]
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel zit ook in het Luxury pakketMx. Alba schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:20:
Die camera wil ik niet missen hoor. En verder mis je zonder Luxury o.a. nog het panoramisch dak (niet essentieel en zelfs vervelend als je lang bent), elektrische bestuurdersstoel, alarm en de verschuifbare armsteun. Die laatse is handig
Verschuifbare armsteun is tegenwoordig ook standaard in de V40
Overigens. De V40 heeft toch geen Keyless Entry? Alleen Keyless Drive toch?
Dan interpreteer ik de prijslijst verkeerd, zo te zien is het een optie van € 110.Mx. Alba schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:50:
Verschuifbare armsteun is tegenwoordig ook standaard in de V40
Is allebei verkrijgbaar. Dat wil zeggen, keyless entry heet juist keyless drive, en wat jij keyless drive noemt heet keyless start. Volgens mijPdeBie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:51:
Heb nu ook keyless entry en drive (kia maar systeem zal verder gelijk zijn). Heeft wat voordelen maar nut heeft het toch niet. Kom ik thuis, sluit de auto en moet alsnog de sleutel pakken om de voordeur open te doen xDPdeBie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:51:
Wel handig met boodschappen overigens dat het koffer automatisch ontgrendeld.
Klopt, ik had in eerste instantie die optie ook aangevinkt in de Configurator. Maar toen ik bij de dealer zat kon hij die optie in zijn systeem niet vinden - naar bleek omdat die optie standaard is geworden bij MY2017.Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:54:
[...]
Dan interpreteer ik de prijslijst verkeerd, zo te zien is het een optie van € 110.
Ik lees al een hele tijd mee met de topic vanwege een mogelijke leaseauto voor het werk.
En tussentijds is er bij mij een collega die vertrekt, en een BWM i3 (met range extender) met 7% bijtelling komt beschikbaar. Er zit nog tenminste 3 jaar op het contract en er is mij aangeboden deze over te nemen
Heb even uitgerekend en volgens mij is de bijtelling voor een dergelijke auto € 98 p/m.
Enige mensen ervaring met het rijden van elektrische auto's?
http://store.bmw.nl/
Elektrisch rijden
Momenteel heb ik nog een eigen auto voor de deur staan, welke excl. brandstof mij al makkelijk hetzelfde bedrag kost. Ben wel geneigd om ja te zeggen, zeker gezien een compleet nieuwe leaseauto tenminste € 230 p/m gaat kosten. Best een verschil.
En tussentijds is er bij mij een collega die vertrekt, en een BWM i3 (met range extender) met 7% bijtelling komt beschikbaar. Er zit nog tenminste 3 jaar op het contract en er is mij aangeboden deze over te nemen
Heb even uitgerekend en volgens mij is de bijtelling voor een dergelijke auto € 98 p/m.
Elektrisch rijden

Momenteel heb ik nog een eigen auto voor de deur staan, welke excl. brandstof mij al makkelijk hetzelfde bedrag kost. Ben wel geneigd om ja te zeggen, zeker gezien een compleet nieuwe leaseauto tenminste € 230 p/m gaat kosten. Best een verschil.
[ Voor 55% gewijzigd door Oggy op 06-07-2016 16:38 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
En waar ga je hem opladen? Op de zaak? Of ook thuis?Oggy schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:19:
Ik lees al een hele tijd mee met de topic vanwege een mogelijke leaseauto voor het werk.
Elektrisch rijden
Op het werk, staat z'n snellaadstation en thuis wordt elektra alleen vergoed als er een paal staat, en die staat er niet. De rest op benzine of laadpalen met pasje
[ Voor 7% gewijzigd door Oggy op 06-07-2016 18:08 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Dan moet je er een paal bij leasen. Is gewoon mogelijk bij een lease maatschappij. Moet je natuurlijk wel een eigen parkeerplaats hebben bij je huis.
[ Voor 29% gewijzigd door jongetje op 06-07-2016 19:40 ]
AGR stoelen zijn inderdaad super. M'n vriendin heeft vaak snel last van haar rug in een auto.. maar met de AGR stoelen in de nieuwe Astra heeft ze nergens last van. Top!B-Real schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:02:
[...]
Lekker!
En ja, de IntelliLUX. Heerlijke koplampen zijn het. Esthetisch mooi en qua licht fantastisch. Automatisch groot licht is ideaal. Wil nu nooit meer terug naar halogeen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Is op basis van de nieuwe regels toch wel te berekenen? Zie bijvoorbeeld. http://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bpmReinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:44:
[...]
Ja, klopt, maar de BPM zou ook omlaag gaan, wat vooral voor auto's die nu 25% zijn gunstig kan zijn.
Voor de gemiddelde auto is het maar een klein verschil. Gaat niet meer dan een paar honderd zijn. Bij hele zware motoren extra BPM maar neem aan dat dit niet aan de orde is.
Leaseprijzen van dit jaar zijn wel redelijk aan te houden voor 2017 dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 23:07 ]
Klopt, ik had al een edit gedaan na twee minuten Googken
Verwijderd
Prima auto toch? Mijn buren hebben hem, zonder extender, en zijn erg tevreden. Je kunt ook die EUR 100,- nog wel uitonderhandelen. Je werkgever heeft er belang bij dat je hem overneemt dus die willen er echt wel iets tegenover stellen.Oggy schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:19:
Elektrisch rijden
Geen Dacia?Reinier schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:32:
[...]
Mooi!
Mijn boefje is liev!
De 98 / 100 € is de netto bijtelling. Dat ligt toch niet bij de werkgever?Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:19:
[...]
Prima auto toch? Mijn buren hebben hem, zonder extender, en zijn erg tevreden. Je kunt ook die EUR 100,- nog wel uitonderhandelen. Je werkgever heeft er belang bij dat je hem overneemt dus die willen er echt wel iets tegenover stellen.
Netto onder de streep van je loonstrook bedoelt hij waarschijnlijk...Oggy schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:14:
De 98 / 100 € is de netto bijtelling. Dat ligt toch niet bij de werkgever?
Als je 98 euro netto krijgt en bruto een mobiliteitsvergoeding van 200 euro per maand, zo lang het contract loopt, ben je er toch?
Het valt te proberen, maar ik denk dat je voor een lease auto die 100eu netto kost echt niet mag klagen. Met een beetje privé auto ben je dat nagenoeg maandelijks al kwijt aan verzekering en belasting.
Ik zou er dus niet zo'n punt van maken, aan de andere kant is het toch weer 100eu natuurlijk
Ik zou er dus niet zo'n punt van maken, aan de andere kant is het toch weer 100eu natuurlijk
Verwijderd
Hoezo niet? Het is niet zijn keus, en hij kan ook gewoon besluiten zelf iets anders te bestellen. Dan zit de werkgever met meer kosten. Zou ook gewoon een laadpaal willen hebben thuis. Of is dat geen optie ivm je woonsituatie?B-Real schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:39:
Het valt te proberen, maar ik denk dat je voor een lease auto die 100eu netto kost echt niet mag klagen. Met een beetje privé auto ben je dat nagenoeg maandelijks al kwijt aan verzekering en belasting.
Ik zou het ook zeker aankaarten en proberen, je bent gek als je het niet doet.
Aan de andere kant wordt autorijden op deze manier niet heel veel goedkoper dus helemaal het onderste uit de kan halen zou ik zelf niet nodig vinden.
Laadpaal thuis is wel een must idd en daar zou ik geen cent voor willen betalen nee.
Aan de andere kant wordt autorijden op deze manier niet heel veel goedkoper dus helemaal het onderste uit de kan halen zou ik zelf niet nodig vinden.
Laadpaal thuis is wel een must idd en daar zou ik geen cent voor willen betalen nee.
Oh, je zou het zeker eens moeten aankaarten.
Zo heb ik meer dan een jaar in een BMW 1-serie gereden van een ex-collega waarbij ik geen extra bijdrage hoefde te betalen en er 18-inch velgen bij kreeg.
Zoals bij elke onderhandeling moet je natuurlijk niet je hand overspelen en eerst even bekijken of je werkgever ook andere gegadigden voor die auto benaderd heeft
Zo heb ik meer dan een jaar in een BMW 1-serie gereden van een ex-collega waarbij ik geen extra bijdrage hoefde te betalen en er 18-inch velgen bij kreeg.
Zoals bij elke onderhandeling moet je natuurlijk niet je hand overspelen en eerst even bekijken of je werkgever ook andere gegadigden voor die auto benaderd heeft
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Mijn ervaring met die stoelen is dat ze pas beginnen met instellen (verplaatsen) op het moment dat je de bestuurdersdeur open trekt (MY14 V40), als ik de auto openmaak en alleen iets uit de kofferbak pak dan gebeurt er niets met de stoel.Mx. Alba schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:20:
Nordic+ heeft leder natuurlijk wel als optie. Heb ik ook gedaan...
Dat is voor paupers, ik moet wel een echte auto hebben (audi A5, A7)
Je zei toch "echte auto"?Reinier schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:33:
Verwijderd
Daar rijden hier alleen maar Petjes inReinier schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:33:
[...]
Willen hebben is 1 kunnen betalen is 2.
A1 is ook een Audi.
A1 is ook een Audi.
Kunnen betalen is 1 willen betalen is 2. Bijtelling is 3.
Mijn boefje is liev!
4 valt onder 1Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:23:
Kunnen betalen is 1, willen betalen is 2, bijtelling is 3 en leasebudget is 4
Mijn boefje is liev!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic