Mx. Alba schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:19:
[...]
Nee, want een arbeidscontract mag natuurlijk niet iets staan wat de wetgever expliciet verbiedt. Zo'n clausule dat bij 2 of meer schades het eigen risico wordt doorbelast is ongeldig, omdat het afhangt van hoe en wanneer de schade is ontstaan of de werkgever de schade aan de werknemer mag doorbelasten: dat mag namelijk alleen als de schade tijdens een privé-rit ontstaat (dus ook schade die ontstaat terwijl de auto bij de werknemer thuis geparkeerd staat mag niet worden doorbelast aan de werknemer - ook als de werknemer niet privé zou rijden met de leasewagen, zou de auto daar immers geparkeerd staan, dus dat valt onder "het uitvoeren van de werkzaamheden") of door opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.
In mijn auto regelement staat dit:
Voor elke schade waarbij geen tegenpartij aansprakelijk kan worden gesteld geldt een eigen risico voor
de werknemer. Het eigen risico zal worden ingehouden op het salaris van de werknemer. Dit geldt voor
alle schades, dus ook voor schade tijdens werktijd.
Het eigen risico komt te vervallen wanneer de schade is ontstaan terwijl de bestuurder onder invloed
was van alcoholische dranken, drugs of medicijnen. In dat geval worden alle kosten op de werknemer
verhaald. Ook andere schades die niet worden gedekt door de verzekeraar (waaronder interieurschades
en schade veroozaakt door het tanken van verkeerde brandstof of onjuist gebruik van de leaseauto)
komen volledig ten laste van de werknemer.
De kosten voor schades die worden gedekt door de leasemaatschappU zijn beperkt met een eigen risico
van 135 euro per schadegeval, Voor ruitschade aan de voorruit geldt een eigen risico van 70 euro per
schadegeval. Bij excessief schadeverloop wordt het eigen risico verhoogd volgens onderstaande matrix:
Mag dit niet dan?
Want ik heb een keer onder prive tijd schade gekregen en toen eigen risico van 135 euro van mijn rekening afgehouden.
Was schade mijn fout (reed tegen stilstaande auto op (krasschade))