polthemol schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:53:
[...]
dit is waarom ik hier niet zo in geloof: er zit geen beloning in voor May. Er zijn geen credits te scoren, het is 1 grote teringzooi, dus ze weet dat ze kan wiebelen binnen x tijd. Wat resteert er dan nog als beloning? Niets eigenlijk.
Ik heb dus daarom het gevoel dat ik naar een premier aan het kijken ben die een zekere verplichting voelt en door een totaal gebrek aan draagvlak elke dag opnieuw moet gana uitzoeken hoe de vlag erbij hangt en waar ze steun kan krijgen voor deze of gene (in feite een symbolische invulling van het premierschap).
Ah, dat kan ik begrijpen. Ze heeft wel de ervaringsbasis van politici in dat soort situaties tegen. Zelfs waar de uitzondering op de regel niet struikelt in loopgraven van meervoudige blinde bias blijft het een dynamiek van weinig meer dan spel.
Mij treft juist in dit alles dat spel een flinke component van oorzakelijkheid en verloop is. Als je dan als politicus op de een of andere manier toch ineens een magische roeping zou krijgen, dan zou je eerder kunnen verwachten dat hij of zij zich richt op dat spel als hefboom. Met andere woorden, het telkens weer op tafel leggen met complete referentie op voor Britse media hapklare wijze.
Laat ik dit zeggen, waar ik aan verbonden ben is een Instelling die afhankelijk van verloop van Brexit en aard van scheiding wel of niet de eerste lijn wordt van contact met het VK na Brexit. Er wordt dus een flinke vinger aan menige pols gehouden. Aangezien mijn mandaat andere aandachtsgebieden kent bewaar ik mijn afstand (ongeacht Brexit, er zijn veel meer verbanden en verbindingen van speciaal belang die hoe dan ook blijven staan, en waar de netwerken ongeacht politiek van kritiek belang blijven).
Ik wil niet te veel licht schijnen, maar mij treft wel dat de Britse Guardian het recent heel goed heeft weten te verwoorden, er is aan Europese zijde sprake van een toename van teleurstelling en frustratie. Het is al zo lang iets wat overal op tafel komt. Er zijn al zoveel incidenten geweest.
Er wordt door talloze Instellingen en organisaties heel hard gewerkt aan Europese zijde. Ook vanuit verbindingen nationale regeringen wordt heel veel gedaan. Ik moet wel erkennen dat Politico het vorige week bij het juiste einde had, wanneer er telkens weer niemand van de andere kant komt opdagen, behalve dan om te spelen zonder knikkers, wanneer er talloze pogingen tot afspraken en overleg gemaakt worden en er wordt niet eens op gereageerd - dan zijn niet enkel de verschillende diplomaten van de EU27 op gegeven moment gewoon klaar.
Al met al blijft het neerkomen op een fundamentele tegenstelling in perspectief. Alles hier is gericht op doelstellingen van conflictbeheersing, de-escalatie en lange termijn perspectief. Handel is daar één instrument in, niet eens het belangrijkste, niet eens dat met het grootste gewicht. Voor de Britten, is handel snel hier & nu en tomorrow be damned echter het enige wat onderwerp kan of mag zijn.
Dit wil niet zeggen dan men op het continent niet zonder problemen is of perfecte voorbereidingen treft. Nu mag gezegd worden dat de opmaat van voorbereidingen in totale onzekerheid wel geleid heeft tot her en der verslappen van aandacht van een aantal lidstaten in relatie tot dringendheid van praktische uitdagingen. Noem het koorddansen tussen geopolitieke lobby en interne behartiging, je hebt een beperkte hoeveelheid energie, als je teveel daarvan op het één inzet dan vallen er vanzelf elders gaten.
Nederland zit trouwens in die categorie. Met een scheutje van valstrik van decennia lang delen van soft power instrumentatie met het VK, en slechts langzaam wakker worden ten aanzien van de realiteit van Brits politiek gedrag. Dit wil niet zeggen dat er geen voorbereiding is. Die is er, en die is uitermate breed en goed uitgewerkt. Het is echter wel extreem beperkt tot segmenten van economische activiteit van traditionele kaders en mou's van heel andere tijden. Nu las ik vandaag dat de Nederlandse KvK aan de bel trekt, wat een saillant signaal is, maar het is wel iets wat naar mijn mening als signaal genomen moet worden.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.