Brexit en de Britse politiek Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 109 Laatste
Acties:
  • 417.587 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

Zwitserland is min of meer hetzelfde. Als je het land iets te bieden hebt (kennis, kunde) en ze hebben het nodig dan ben je welkom en anders niet.
Zeker? Van de EU website:
Under the EU-Switzerland agreement on the free movement of persons, Swiss nationals are free to live and work in the EU.

Most EU citizens do not need a permit to work in Switzerland. Restrictions only apply to nationals of Croatia – who need a work permit. Find out more on working in Switzerland as an EU citizen.

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=470&langId=en
dr.lowtune schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:04:
..overigens...in een aantal situaties is het ook zeer onverstandig om laaggeschoold personeel weg te sturen, omdat ze werk doen wat niemand anders wil doen.
Klopt, maar dat is wat de mensen zo graag willen. Ze zijn namelijk boos dat er werklozen zijn terwijl Oost-Europeanen wel in het VK komen werken. Dat ze dat werk (bijvoorbeeld fruitplukken) zelf niet zouden doen bedenken ze niet. Zouden ze wel rationeel denken dan zou de hele brexit er niet zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dr.lowtune schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:04:
..overigens...in een aantal situaties is het ook zeer onverstandig om laaggeschoold personeel weg te sturen, omdat ze werk doen wat niemand anders wil doen. Enkel kijken naar opleidingsniveau lijkt me dus niet voldoende. Met andere woorden: ook dit zal wel een zooitje worden.
Zie fruitplukkers. Was er dit jaar niet al een probleem dat er te weinig plukkers waren en dat daarom een deel van de oogst verloren gaat?

Overigens kunnen Engelsen bij een cliif-edge-brexit hier ook een enorm probleem hebben qua werkvergunningen en visums.

En dan zit er een verschil tussen willen en kunnen, ik betwijfel of de EU zomaar uitzonderingen mag maken voor een land, want dan beginnen landen als Rusland ook met "ja maar, wij willen ook dat onze burgers makkelijker in de EU kunnen wonen en werken!"

Het gaat dus echt wel interessant worden, ik verwacht genoeg werk voor mij de komende tijd, kan ik Engelsen inburgeringscursus geven _O- "In ónze cultuur zijn man en vrouw gelijk..." :+ Of nog leuker "Wij zijn een democratie, wij hebben een he-le-boel partijen waarop je mag stemmen, en iedere stem telt, is jouw land ook een democratie?" :+

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 02-10-2018 15:15 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
RobinHood schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:14:
Het gaat dus echt wel interessant worden, ik verwacht genoeg werk voor mij de komende tijd, kan ik Engelsen inburgeringscursus geven _O- "In ónze cultuur zijn man en vrouw gelijk..." :+ Of nog leuker "Wij zijn een democratie, wij hebben een he-le-boel partijen waarop je mag stemmen, en iedere stem telt, is jouw land ook een democratie?" :+
Helemaal off-topic maar het moet toch even: ik vind dat er een satirische uitgeverij moet komen die, in navolging van John Olivers gay bunny boek en Stephen Colberts "who's boat is that" allerlei maatschappijkritische thema's aan bod laat komen als kindervoorleesboeken.

Ik dacht laatst al aan een boekje als 'wat doet een bakker? Brood bakken? Nee! Een bakker maximaliseert winst en minimaliseert kosten.
Wat doet de slager? Worst maken? Nee!"
En uiteraard een bewerking van Rupsje Nooitgenoeg. Maar dan eindigt het niet in een mooie vlinder maar in een ecologische ramp.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
incaz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:37:
allerlei maatschappijkritische thema's aan bod laat komen als kindervoorleesboeken.
Een soort Private Eye? Die hebben ook veel plaatjes, bijvoorbeeld (links is Reese Mogg, mogelijk de nieuwe PM):
Afbeeldingslocatie: https://www.private-eye.co.uk/pictures/lookalikes/big/rees-mogg-cleese.jpg

http://www.private-eye.co.uk/lookalikes

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd1 op 02-10-2018 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:09:
Klopt, maar dat is wat de mensen zo graag willen. Ze zijn namelijk boos dat er werklozen zijn terwijl Oost-Europeanen wel in het VK komen werken. Dat ze dat werk (bijvoorbeeld fruitplukken) zelf niet zouden doen bedenken ze niet. Zouden ze wel rationeel denken dan zou de hele brexit er niet zijn. ;)
Tuurlijk. Je moet altijd iemand hebben ten opzichte waarvan je jezelf echt béter kan voelen. Fruit plukken, vuilnis ophalen, een lekkende leiding repararen, dakgoten leegscheppen, treincoupé's schoonmaken, de billen van dementerende ouderen wassen... Eigenlijk zou dat soort werk tig keer beter moeten betalen. Een beetje zoals de vuilnismannen in Smook uit Terlouws Koning van Katoren. Maar zo werkt de mens niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:03:
Eigenlijk zou dat soort werk tig keer beter moeten betalen.
Dan is het weer niet te bekostigen. In het geval van fruitplukkers wordt het fruit te duur (dan koop je fruit uit het buitenland). In het geval van de zorg wordt het ook te duur. Er is nu al een +-4 miljard pond tekort (zie een aantal posts terug).

Aan de ene kant kun je niet minder betalen en hetzelfde of meer krijgen (het idee van veel brexiteers) aan de andere kant kun je niet personeel meer betalen en dezelfde levensstijl aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:16:
[...]
Aan de ene kant kun je niet minder betalen en hetzelfde of meer krijgen (het idee van veel brexiteers) aan de andere kant kun je niet personeel meer betalen en dezelfde levensstijl aanhouden.
De enige manier om je economie dan nog draaiende te houden is loonmatiging of zelfs korting (inflatie). Westerse werknemers zijn immers duur.

Ik heb een vermoeden welke mensen het liefste loonmatiging voor de bevolking als ideaal zien.

bizar als de bevolking het eigen loon wil laten verlagen om buitenlanders buiten de deur te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Delerium op 02-10-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:16:
Dan is het weer niet te bekostigen. In het geval van fruitplukkers wordt het fruit te duur (dan koop je fruit uit het buitenland). In het geval van de zorg wordt het ook te duur. Er is nu al een +-4 miljard pond tekort (zie een aantal posts terug).
Dat is maar de vraag: economisch gezien is geld binnen een systeem eindeloos rond te schuiven en is het pas een probleem als het het systeem uitgaat. Het werkt iets ingewikkelder, maar we leggen ons wel erg makkelijk neer bij het allerplatste, simpelste beeld van geld dat alleen maar lineair is en 1 keer kan worden uitgegeven.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
incaz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:51:
[...]

Dat is maar de vraag: economisch gezien is geld binnen een systeem eindeloos rond te schuiven en is het pas een probleem als het het systeem uitgaat. Het werkt iets ingewikkelder, maar we leggen ons wel erg makkelijk neer bij het allerplatste, simpelste beeld van geld dat alleen maar lineair is en 1 keer kan worden uitgegeven.
In het geval van zorg misschien (als je mensen meer kunt laten werken).

Bij fruit en andere goederen werkt dat natuurlijk niet. Als jouw peren 10 euro per kilo kosten terwijl peren uit het buitenland maar 3 euro per kilo kosten dan kopen mensen die laatste. Daar kun je met tarieven nog wel wat aan sleutelen (om die peren van 3 euro per kilo duurder te maken) maar effectief zit je iedereen dan te dure peren aan te smeren.

In het Britse geval gaat er trouwens ook veel geld het systeem uit, zij importeren immers heel veel voedsel (uit de EU).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The_Butler schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:55:
[...] 30 Maart niet langer in Engeland
Pas op: brexit is 29 maart om 0:00. Als je zeker wilt zijn dat je er nog uitkomt moet je dus de 28ste, voor 23:59 weg zijn.

Potentiële instinker is dat ik veronderstel dat dat GMT is. Maar het zou ook zomaar CET kunnen zijn.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

burne schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Pas op: brexit is 29 maart om 0:00. Als je zeker wilt zijn dat je er nog uitkomt moet je dus de 28ste, voor 23:59 weg zijn.

Potentiële instinker is dat ik veronderstel dat dat GMT is. Maar het zou ook zomaar CET kunnen zijn.
Hoezo? UK is niet Schengen dus eruit zal wel moeten lukken toch aangezien de EU al gewend is deze stromen langs de immigratie te laten lopen? Lijkt mij niet dat de EU, EU burgers zal weigeren. De UK ingaan na het door je genoemde tijdstip zou wel eens tijdelijk lastig kunnen worden.
Lijkt me ook vreemd dat de UK het EU burgers zou belemmeren uit te reizen want dan stomen we weer de Theems op :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Dat laatste:
BREXIT - March 29, 2019 at 2300 GMT.

https://www.reuters.com/a...u-departure-idUSKBN1KS1F2
franssie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:13:
[...]

Hoezo? UK is niet Schengen dus eruit zal wel moeten lukken toch aangezien de EU al gewend is deze stromen langs de immigratie te laten lopen? Lijkt mij niet dat de EU, EU burgers zal weigeren. De UK ingaan na het door je genoemde tijdstip zou wel eens tijdelijk lastig kunnen worden.
Lijkt me ook vreemd dat de UK het EU burgers zou belemmeren uit te reizen want dan stomen we weer de Theems op :+
De rijen bij de grens kunnen enorm zijn (vooral de weg er naartoe met vrachtwagens).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd1 op 02-10-2018 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 13:57
[...]

Pijnpunt is wel dat ik op hier vliegveld niet kan vertrekken want alle vluchten staan aan de grond, en bij de eurotunnel sta ik vast in het verkeer tussen de vrachtwagens met rottend fruit. (geintje, rottend fruit staat in Frankrijk vast naturrlijk). Wie weet dat ik in Hull als voetganger de boot op kan? Zijn de veerdiensten nog in gevaar van verdwijnende EU regelgeving?

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

Niets zo verwonderlijk - zeg maat gewoon verbijsterend - als nu op Linkedin een oud-collega zien melden dat ze 'hoopt haar carrière z.s.m. in het VK te vervolgen". :X
The_Butler schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:24:
[...]

Pijnpunt is wel dat ik op hier vliegveld niet kan vertrekken want alle vluchten staan aan de grond, en bij de eurotunnel sta ik vast in her verkeer tussen de vrachtwagens met rottend fruit. (geintje, rottend fruit staat in Frankrijk vast naturrlijk). Wie weet dat ik in Hull als voetganger de boot op kan? Zijn de veerdiensten nog in gevaar van verdwijnende EU regelgeving?
A.k.a. 'cider'. :+

[ Voor 27% gewijzigd door Ramzzz op 02-10-2018 17:27 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:27:
Is het niet onderhand tijd voor je om het zinkende schip te verlaten? Veel onderzoeksbudgetten zullen ook verdwijnen omdat tegenwoordig zoveel via de EU loopt. Naast residentierechten komt zo ook de vraag van werkgelegenheid naar boven. Vraag het me gewoon af. :)
Mijn werkgelegenheid is geen probleem in het VK, ik kijk het gewoon aan. Maar ik kijk ook rustig rond naar opties buiten het VK ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 13:46

Plasma_Wolf

Student

Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:49:
[...]

Een soort Private Eye? Die hebben ook veel plaatjes, bijvoorbeeld (links is Reese Mogg, mogelijk de nieuwe PM):
[...]

http://www.private-eye.co.uk/lookalikes
Ik heb de foto maar even weggehaald :) maar dat is een hele leuke lookalike.

Ian Hislop is de hoofdredacteur van Private Eye. Naast het dat werk, wat hij al jaren doet, is hij ook een vast panellid bij Have I Got News For You. Hij komt vaak met humoristische maar rake analyses van wat er fout gaat in de politiek. Hier een filmpje waarin een gast een die-hard Brexiteer is, en overduidelijk boter op haar hoofd heeft:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:22:
een gast een die-hard Brexiteer is, en overduidelijk boter op haar hoofd heeft
Wat zij toen niet voor een jaar op non-actief gezet bij UKIP? Gevonden:
Ukip has suspended one of its highest profile politicians, Suzanne Evans, for six months over suspected disloyalty to the party.

https://www.theguardian.c...d-disloyalty-nigel-farage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-10 23:11

EektheMan

DPC

icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:33:
[...]
Iemand enig idee waarom deze landen?
Boedapest, Boekarest, Belgrado, Berlijn, Brussel, Dublin, Londen, Madrid, Parijs, Pristina, Sarajevo, Skopje, Tirana en Zagreb.
Rondje ambassades in de extended-Balkan achter de rug. Bij de Nederlandse ambassades gaat het bij mijn weten vooral om extra medewerkers op de handels desk. Na bezuinigingen en centralisatie zijn de Nederlandse Ambassades gedegradeerd tot een verlengstuk van de internationale KvK (doelt @Virtuozzo denk ik ook op).
Bij belangrijke politieke kantelpunten zal de ambassadeur eerder een bezoekje brengen aan een Nederlandse bloementeler in land X, dan macht en vrienden kweken aan de onderhandelingstafel. Veel personeel is trouwens ook nieuw. Door bezuinigingen en te veel bureaucratische changes zijn veel gegaan voor vervroegd pensioen en bedrijfsleven, maar ook de EU Delegaties hebben bij mijn weten ervaren krachten aangenomen. Nederlanders en Russen(binnengekomen op een ander paspoort) zijn nu geloof ik de snelst stijgende nationaliteit binnen de instanties (Hearsay).

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EektheMan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Rondje ambassades in de extended-Balkan achter de rug. Bij de Nederlandse ambassades gaat het bij mijn weten vooral om extra medewerkers op de handels desk. Na bezuinigingen en centralisatie zijn de Nederlandse Ambassades gedegradeerd tot een verlengstuk van de internationale KvK (doelt @Virtuozzo denk ik ook op).
Bij belangrijke politieke kantelpunten zal de ambassadeur eerder een bezoekje brengen aan een Nederlandse bloementeler in land X, dan macht en vrienden kweken aan de onderhandelingstafel. Veel personeel is trouwens ook nieuw. Door bezuinigingen en te veel bureaucratische changes zijn veel gegaan voor vervroegd pensioen en bedrijfsleven, maar ook de EU Delegaties hebben bij mijn weten ervaren krachten aangenomen. Nederlanders en Russen(binnengekomen op een ander paspoort) zijn nu geloof ik de snelst stijgende nationaliteit binnen de instanties (Hearsay).
De reductie van soft power instrumentatie, waar ambassades en gerelateerde instellingen deel van uitmaken, heeft voor Nederland twee vormen / fases gekend. Vanaf Lubbers II waren er de partnerschappen met voornamelijk de Britten, dat nam uiteindelijk een deur richting inlichtingen- en diplomatieke diensten. Vanaf het staartje Balkenende / begin Rutte werd in toenemende mate wat over bleef onderdeel van overdracht naar externe consultatie / participatie met bancaire en groot-zakelijke partners.

Het VK is voor Nederland altijd een belangrijke partner geweest in Europese ontwikkelingen. Zowel voor geopolitieke als regulier politieke kaders, maar ook voor economische betrekkingen en andere relaties. Ettelijke decennia lang hebben we daar op meegelift. Stelselmatig.

De EU is trouwens inderdaad op veel gebieden lang in slaap gesukkeld, net als zo'n beetje elke deelstaat. Het einde van de Koude Oorlog gaf een impuls aan het denken van "het is af, de wereld is klaar, het conflict is voorbij, de ordening staat vast, vanaf nu enkel maar meer en beter".

De EU als Instellingen en organisaties zijn er eerder achter gekomen dat dit niet het geval is dan bijvoorbeeld Nederland. De rangen zijn nou niet echt gevuld met Russen echter 8) Er zijn wel heel veel Nederlanders uit traditionele kringen van diplomatie et alii bij de Europese Instellingen terecht gekomen. Niet vanuit plaatsingen, maar omdat de instrumentatie in Nederland thuis gewoon geen ruimte meer deed bieden (en uitdagingen niet serieus genomen werden).

Het VK is er trouwens ook veel eerder achter gekomen dat de aannames na het einde van de Koude Oorlog louter dat waren: aannames. Men had toen echter al behoorlijk wat interne complicaties liggen. Londongrad als symptoom is het minste. Een van de grote redenen waarom bijvoorbeeld May ondanks alles gevoelig blijft voor signalen uit NATO en andere strategische partnerschappen is de problematiek van het Kremlin op eigen bodem, en in Moskou. Maar ook op andere gebieden is er breder bewustzijn ontstaan, al voorafgaand aan de Brexit liep het VK tegen nogal wat lampjes aan bij hun historische handelsverbanden - zeker op niveau van beleid en bestuur een niet te onderschatten factor. Voorafgaand aan de opmaat naar Brexit kreeg men daar de ene tik na de andere te verduren in de zin van "you're just another country far away".

De Britten hebben wel historisch / constitutioneel geheugen met dit soort zaken. Dat richt zich wel strikt op het VK. Besef daarvan was een van de grote drivers achter de Nederlandse push om een zekere organisatie in NATO verband in Den Haag te krijgen.

Voor het VK zijn ambassadeurs trouwens iets heel anders dan voor Nederland. Het zijn coördinatoren waar belangen van staat / politiek / economie als poortwachter bewaakt en behartigd worden. Voor Nederland is dat nou niet echt het geval meer, onderhandeling en toegang valt buiten diplomatieke kaders, zogezegd. De reconstructie van Nederlandse soft power, ik kan niet zeggen dat daar echt sprake van is. Zeker niet in relatie tot handelsbelangen. Wel in relatie tot het Europese politieke spel voorbij de lijn van Berlijn (no pun intended). Maar dat is omdat Nederland nu vaandeldrager is van het Angelsaksisch denken en ordenen. Niet voor andere redenen als Nederlands economisch of fiscaal belang.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-10 23:11

EektheMan

DPC

Virtuozzo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:22:
[...]

De EU als Instellingen en organisaties zijn er eerder achter gekomen dat dit niet het geval is dan bijvoorbeeld Nederland. De rangen zijn nou niet echt gevuld met Russen echter 8)
Ga met je gehele analyse mee. Behalve bovenstaande quote. Ga eens bij de Delegaties in de "achtertuinen" van Rusland tellen hoeveel Russen er zitten (Natuurlijk veelal met een Baltisch/Scandinavische nationaliteit).
@icecreamfarmer EU instanties

[ Voor 5% gewijzigd door EektheMan op 03-10-2018 13:03 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25
Waarom kun je alleen fatsoenlijke cider in FR/VK krijgen en moeten wij het met die kunstmatige limonades doen :X

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

EektheMan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Je bedoelt EU instanties of ambassade personeel in het algemeen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ramzzz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Niets zo verwonderlijk - zeg maat gewoon verbijsterend - als nu op Linkedin een oud-collega zien melden dat ze 'hoopt haar carrière z.s.m. in het VK te vervolgen". :X
Je zit niet toevallig in de crisismanagement/ontwikkelingshulp branch? :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BMW breidt uit in Nederland na harde Brexit: https://www.reuters.com/a...cenario-ceo-idUSKCN1MC0ZL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

“I told (UK Prime Minister Theresa May and the European Union that if there is a hard Brexit, both sides are losers. We will no longer fulfill trade agreements and then we are forced to build the car in the Netherlands,” Krueger told journalists at the Paris Motor Show.

“Hard Brexit is currently not our main scenario but we are preparing for it. We see a 50:50 chance.”
De hoop van de Tories was een beetje dat bedrijven de EU onder druk zouden zetten om de EU in te laten stemmen met Chequers. Dit is exact het omgekeerde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
burne schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:44:
[...]

[...]

De hoop van de Tories was een beetje dat bedrijven de EU onder druk zouden zetten om de EU in te laten stemmen met Chequers. Dit is exact het omgekeerde..
Veel brexiteers hebben ook echt oogkleppen op en kunnen zich niet voorstellen dat bedrijven dat zouden doen |:( Want iedereen wil toch zijn fabriek in good old England hebben?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zag je ook in filmpje wat @Plasma_Wolf postte. Iemand die er heilig van overtuigd is dat 27 landen handel met de UK harder nodig hebben, dan dat de UK handel met al die 27 landen bij elkaar nodig heeft. Zelfs als je nul van handel en economie snapt, moet je kunnen bedenken dat dat nogal onrealistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Sissors schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:08:
Zag je ook in filmpje wat @Plasma_Wolf postte. Iemand die er heilig van overtuigd is dat 27 landen handel met de UK harder nodig hebben, dan dat de UK handel met al die 27 landen bij elkaar nodig heeft. Zelfs als je nul van handel en economie snapt, moet je kunnen bedenken dat dat nogal onrealistisch is.
Engelsen leven voor belangrijk deel in het verleden. Zelfs flinke aantallen onder de "Intelligentia" helaas. Je ziet het aan de hele Brexit.

Nu deel ik hun grote (voor)liefde voor geschiedenis en archeologie - en ze maken er prachtige docu's over ook - maar echt, een stuk realisme en vooral zelfkennis zou hen, en ook de rest van Europa, zoveel gedoe en geld schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Als je het op die manier verwoord wel. De brexiteers noemen andere feiten. De UK is de 5e grootste economie van de wereld en heeft een belangrijke bankensector. Veel auto's voor de EU worden daar gemaakt en het VK is een belangrijke partner in veiligheid. Het VK is een van de weinige landen in Europa met een nucleair arsenaal.

Als je die punten vaak genoeg herhaalt en het publiek dat wil geloven (want patriottisch) dan gaat dat er als zoete koek in. De enkeling die het tegendeel beweert (hoe goed onderbouwd doet er niet echt toe) komt over als vijandig en wordt dus niet geloofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Die UKIP-mevrouw serieus nemen is riskant.

Ik las net een stukje over Farage. Die gaat trouw naar de EU-vergaderingen toe, want centjes, en daar geeft 'ie een vlammende preek over van alles en nog wat voor een lege zaal. Er is een EU tv-kanaal waar 1400 mensen naar kijken. En dezelfde preek staat op de UKIP website waar er 90.000 keer naar keken wordt. De kerkgemeente, zeg maar.

Effe zoeken..
The two-minute speech is everything the others are not: brisk, punchy and almost completely irrelevant to the debate. But Farage is not addressing the EU budget commissioner, his true audience are the tens of thousands who will watch later on their computers or phones. Within 48 hours Farage’s speech has had more than 82,000 views on Ukip’s YouTube channel, while barely 1,400 people watched the debate on the EU’s broadcasting service. (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:23:
vlammende preek over van alles en nog wat voor een lege zaal.
Dat doet het natuurlijk goed voor zijn publiek. Is het net alsof hij de enige is die op komt dagen. De rest zal nog wel bij het champagneontbijt zitten denken ze dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

De UK is de 5e grootste economie van de wereld en heeft een belangrijke bankensector. Veel auto's voor de EU worden daar gemaakt
Dat zijn toch allebei front waar de UK zwaar te verliezen heeft, niet andersom? Als een UK built auto in FR verkopen moeilijker wordt dan een FR/DE built, gaan of de producenten verhuizen, of de DE/FR producenten gaan groeien, het is niet alsof we straks allemaal noodgedwongen hier in 25 jaar oude barrels rijden omdat we zelf geen autos kunnen bouwen...

Zie ook BMW die bij een harde brexit (waar ze die 50:50 kans vandaan halen trouwens..) productie naar NL gaat verschuiven

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
vectormatic schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Dat zijn toch allebei front waar de UK zwaar te verliezen heeft, niet andersom? Als een UK built auto in FR verkopen moeilijker wordt dan een FR/DE built, gaan of de producenten verhuizen, of de DE/FR producenten gaan groeien, het is niet alsof we straks allemaal noodgedwongen hier in 25 jaar oude barrels rijden omdat we zelf geen autos kunnen bouwen...

Zie ook BMW die bij een harde brexit (waar ze die 50:50 kans vandaan halen trouwens..) productie naar NL gaat verschuiven
Dat zijn allemaal dingen die je je realiseert als je er langer over nadenkt. Als je er al van overtuigd bent dat brexit goed is (door jarenlange prikkels van Farage en de indruk dat het VK superieur is aan veel landen in Europa / de rest van de wereld) dan geven die feiten een indruk van belangrijkheid. Als je daar genoeg in gelooft is het een kleine stap om te denken dat de rest van de wereld van het VK afhankelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Butler
Schaamteloos van www.reddit.com/r/ukpolitics geplukt, een erg interresant filmpje, waarin nogmaals wordt uiteen gezet wat Engeland te wachten staat. De man met de hoed maakt vanaf minuut 8 heel erg duidelijk wat er nu precies mis is met de visie van Engeland en het checkers plan.

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
arsimo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:14:
[...]

Engelsen leven voor belangrijk deel in het verleden. Zelfs flinke aantallen onder de "Intelligentia" helaas. Je ziet het aan de hele Brexit.

Nu deel ik hun grote (voor)liefde voor geschiedenis en archeologie - en ze maken er prachtige docu's over ook - maar echt, een stuk realisme en vooral zelfkennis zou hen, en ook de rest van Europa, zoveel gedoe en geld schelen.
Dit is niet alleen met Engeland het geval. Ook Amerika heeft het er moeilijk mee dat ze niet meer de absolute wereldleider zijn die ze waren in de jaren 80-90. De hele campagne van Trump was op dat gevoel gebaseerd "Make America great again"... Ik zie het ook als een symptoom van hun afbrokkelende positie en het verlangen terug te keren naar de 'goede oude tijd'.

Natuurlijk prik je er met enige kennis zo doorheen maar mensen zijn blijkbaar zo gewillig om dit verhaal te willen zien dat ze er alles voor over hebben. Zie ook het hele klimaatveranderingsonkenningsgedoe daar. En zelfs de opmars van die idiote flat-earthers (sorry ik kan daar echt geen respect voor opbrengen). Best eng, eigenlijk. Blind vertrouwen in dogma, niet vatbaar zijn voor enige beredenering of feiten... Klinkt als het begin van een fascistische beweging. Maargoed, gelukkig is er nog wel voldoende tegenstand in beide landen zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 03-10-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat de UK Lehman Brothers achterna?

Wie had gedacht dat deze grote bank op 15 september 2008 voorgoed de deuren zou sluiten! ‘Too Big to fail’, was het geluid tot dan toe. Maar niets bleek minder waar. Lehman Brothers ging failliet, al het personeel stond opeens op straat en het startsein voor de crisis was gegeven.

Nu kan een land niet failliet gaan, maar de gevolgen kunnen vergelijkbaar zijn voor de UK als de no-deal Brexit een feit wordt. De pond en beurs onderuit, grote bedrijven die aangeven hun productielijnen te gaan verplaatsen naar de EU, grote personeelstekorten bij de NHS etc. etc.

Ik vraag me af wanneer dit punt bereikt zal worden? De dijk lekt al op diverse plekken, maar wanneer zal die definitief doorbreken? Of blijven we voorlopig nog even door kwakkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd Die dijk breekt niet. De UK heeft een eigen economie die best sterk is als je het vergelijkt met een Griekenland of Zuidelijk Italië.
Door de dalende pond merken ze nu al dat het veel dingen duurder worden. Maar het zijn wel Eilanders uiteindelijk. Om een vergelijk te maken met de financiële liquiditeitscrisis na het omvallen van Lehman (niemand durfde meer geld uit te lenen en daarom vielen de banken bijna om, niet direct door de grote verliezen op waardeloze hypotheekpakketten) zag je bijvoorbeeld een een IJsland de schouders eronder zette, de verantwoordelijke bankiers achter slot en grndel zette en behoorlijk snel hun eigen economie weer draaiend kreeg. De bevolking had er zeker last van. Zie bijvoorbeeld deze https://marketupdate.nl/n...sland-uit-de-crisis-kwam/ maar met google kan je meer verhalen vinden. Het kan dus wel zonder een EU, maar het is wel even een kleine 10 jaar genoegen nemen met de ongemakken van wat wel een economische crisis is ipv een een banken crisis (wij hadden een economische recessie, geen economische crisis zoals de media dat zo graag roept)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

franssie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:21:
@Verwijderd Die dijk breekt niet. De UK heeft een eigen economie die best sterk is
Dan moet je zeker even de video die @The_Butler linkt bekijken, of de originele three blokes in a pub. Zo hier en daar komt het nodige langs over de directe gevolgen.

Er zijn nu al bedrijven die in de problemen komen door de dreiging van een no-deal brexit. In de video die @The_Butler linkt komt een voorbeeld langs van iemand die specialistische instrumenten voor medische toepassingen maakt(e). Die koopt kocht speciaal RVS wat enkel in Europa gemaakt wordt. Hij moet dat zeven maanden vooruit bestellen, vanwege het productieproces. Z'n laatste bestelling werd geweigerd, want de leverdatum ligt voorbij 29 maart. Hij kan dus niet langer de instrumenten maken die de NHS nodig heeft. Zijn bedrijf is kaput. Het enige wat 'ie kan is verhuizen naar een Europees land, maar een hele fabriek verhuizen is nogal een klus, en hij heeft dan nog altijd het probleem dat 'ie nu wel kan produceren maar niet kan exporteren naar de UK, want de normen en regels waar z'n producten aan voldoen zijn niet meer geldig in de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:21:
@Verwijderd Die dijk breekt niet. De UK heeft een eigen economie die best sterk is als je het vergelijkt met een Griekenland of Zuidelijk Italië.
Eh, ze maken heel weinig zelf, de UK economie is 80 of 90% gebaseerd op "services". Die economie is heel erg afhankelijk van verdragen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@burne klopt helemaal en er zullen vele van dat soort lokale drama's plaatsvinden, maar dat maakt het nog geen ramp of een dijkdoorbraak. Wel een overstroming door kwelwater. Neemt niet weg dat het enorm buitenproporties stom is wat de UK aan het doen is maar dat is hun recht als soevereine staat. Het zal (maar dat is mijn persoonlijke inschatting) uiteindelijk niet het einde van de UK betekenen, het zal zwaar worden maar het is een koppig volk, dat zal ze ook helpen er (deels) weer bovenop te komen met een wat lagere levensstandaard wellicht. En voor die producent komen ook wel oplossingen, Made in EU kan ook betekenen assembled in EU, moet ie wel aan staal kunnen komen. Maar daarvoor ken ik het productieproces te slecht.

gambieter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Eh, ze maken heel weinig zelf, de UK economie is 80 of 90% gebaseerd op "services". Die economie is heel erg afhankelijk van verdragen.
Klopt ook maar dat gold voor IJsland ook, daar bleef voornamelijk visserij en gratis stroom over (grof gezegd). Ik zeg ook niet dat het makkelijk wordt (zeker als je in de dienstverlening werkt). Het zal schudden maar ik heb er wel vertrouwen in dat ze erbovenop komen uiteindelijk.

Het debat over de Brexit zonder overeenkomst wordt wel steeds harder en in het publieke domein gevoerd lijkt het mij, dus er zal nog steeds wel hard onderhandeld worden achter de schermen.
Was vandaag een leuk item op BNR over voorbereidingen met ondernemers. De expediteurs gaan goed geld verdienen als ze er echt koud uitgaan, maar 18% in NL is bezig met voorbereidingen dus de rest zal expertise moeten kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 03-10-2018 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@franssie Ik heb me de laatste tijd verdiept in het thema Brexit en ik zie en hoor weinig goeds, behalve dan van diegenen die voorstander zijn van een Brexit.
De UK blijft een eiland voor de kust, er zullen mensen heen gaan voor zaken en vakantie, we blijven (minder door de hogere tarieven) Engelse producten kopen etc. Het licht zal niet gelijk uitgaan op het eiland, maar ik vrees dat, ook als maar 10% uitkomt wat deskundigen voorspellen, de rapen gaar zijn in de UK.

De afgelopen jaren waren de winters al een uitdaging voor de NHS. Veel ouderen met griep konden niet of pas met veel vertraging geholpen worden. Er was gewoon geen plek en personeel voor opname. Ambulances stonden, met patiënten erin, uren te wachten voor ziekenhuizen. Sinds het referendum blijkt dat het aantal verpleegkundigen uit de EU, die willen werken in de UK met meer dan 90% is afgenomen en dat veel personeel wil vertrekken. Niet alleen vanwege de economische onzekerheid, maar ook vanwege de openlijke discriminatie op de werkvloer en op straat. Hier in Nederland is er al paniek als een ambulance te laat komt!

En iedereen weet wat er gebeurt als een land achteruitgaat, er worden zondebokken gezocht. En wie zullen dat dan worden? Precies, de buitenlanders.
Engeland gaat dus zware tijden tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:07:

De UK blijft een eiland voor de kust, er zullen mensen heen gaan voor zaken en vakantie, we blijven (minder door de hogere tarieven) Engelse producten kopen etc. Het licht zal niet gelijk uitgaan op het eiland, maar ik vrees dat, ook als maar 10% uitkomt wat deskundigen voorspellen, de rapen gaar zijn in de UK.
Uhm.. weet je dat zeker?
3. The Treaties shall cease to apply to the State in question from the date of entry into force of the withdrawal agreement or, failing that, two years after the notification referred to in paragraph 2, unless the European Council, in agreement with the Member State concerned, unanimously decides to extend this period.
Jason Hunter legt even uit wat dat betekend: YouTube: Jason Hunter talks Brexit, including what leaving on WTO rules would...

Het duurt maanden en maanden om basale verdragen over douane-rechten te onderhandelen en Engeland heeft nu wel douaniers aangenomen (een paar weken terug) maar die moeten nog een jaar lang opgeleid worden. Ze hadden klaar moeten zijn, maar ze moeten nog beginnen met het plannen van de voorbereidingen.

Engeland gaat het eerste half jaar na een harde brexit heel lastig te bereiken zijn. Technisch is het heel makkelijk, juridisch is het grote probleem.

En na die harde brexit is Engeland een third party country. Alles uit Engeland krijgt de standaard belastingen opgelegd die in de WTO schedules staan. Van 4 procent voor een prive jet (die Engeland niet meer maakt) tot 36 procent voor Engelse kaas en melk. Denk je dat er nog veel geëxporteerd zal worden?

Engeland heeft grote autofabrieken maar het WTO-tarief voor een auto is 10%. Engelse auto's zijn vanaf 1 april 2019 10 procent duurder. En dat is zonder de kelderende koers van het Engelse pond gerekend.

Engeland zal dus een voor een moeten onderhandelen met landen over handelsverdragen. Canada heeft 1400 onderhandelaars in dienst en die hebben zeven jaar met Europa onderhandeld over CETA. Engeland heeft minder dan 100 onderhandelaars en die moeten met 140 landen tegelijk over 140 handelsverdragen onderhandelen en als ze er zeven jaar over doen is Engeland een derdewereld-land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:56:
Klopt ook maar dat gold voor IJsland ook, daar bleef voornamelijk visserij en gratis stroom over (grof gezegd).
Mjah, IJsland is erg klein en bestaat niet uit regio's die al vechtend over straat gaan, en heeft een stuk minder politici zonder enige competenties.

Blame Eton en Oxbridge, de producenten van de grootste blaaskaken en incestueuze idioten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@gambieter daar heb je ook wel een punt - misschien ben ik te optimischtisch over de veerkracht van het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:44:
@gambieter daar heb je ook wel een punt - misschien ben ik te optimischtisch over de veerkracht van het VK.
Theresa May kwam vandaag al twerkend naar het podium op de tonen van Abba's Dancing Queen. Dat moet genoeg zeggen.

En dit zijn jonge Tories: Plymouth University Tory group suspended over T-shirts. Anderen keken uit naar het terugbrengen van de doodstraf en zo. Fijn clubje, kan de VVD nog wat van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:42:
[...]

Mjah, IJsland is erg klein en bestaat niet uit regio's die al vechtend over straat gaan, en heeft een stuk minder politici zonder enige competenties.
Daarnaast had en heeft het ook allerlei (handels)verdragen met de EU... Ook kan men wel schamper doen over visserij, maar voor IJsland is dat nu eenmaal een belangrijke industrie, die bleef gewoon bestaan... Imho bizar IJsland en het VK te vergelijken, onder een brexitscenario

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@burne Uit dezelfde reeks deze video over de toekomst van de wetenschap en de NHS post Brexit.

YouTube: Graham Hughes from #3Blokes Chats With Mike Galsworthy (Scientists F...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

begintmeta schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

Daarnaast had en heeft het ook allerlei (handels)verdragen met de EU... Ook kan men wel schamper doen over visserij, maar voor IJsland is dat nu eenmaal een belangrijke industrie, die bleef gewoon bestaan... Imho bizar IJsland en het VK te vergelijken, onder een brexitscenario
Zeker. Echt onvergelijkbaar

Al was het maar dat bij IJsland niet veel landen zaten te wachten om te kunnen prijsschieten op een vogelvrij land onder WTO regels, wat voor de UK wel zal zijn bij een nodeal brexit

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Cyberpope schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:

Al was het maar dat bij IJsland niet veel landen zaten te wachten om te kunnen prijsschieten op een vogelvrij land onder WTO regels, wat voor de UK wel zal zijn bij een nodeal brexit
En er ook niet op uit was om zoveel mogelijk landen tegen zich in het harnas te jagen, verdragen te verscheuren, compleet incompetente idioten als vertegenwoordigers te sturen, en geen plan hebben. Ik denk dat het heel moeilijk is om een plan te verzinnen om Brexit slechter af te handelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:55
vectormatic schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Volgens mij worden er ook nog maar weinig echt Engelse auto's gebouwd, voornamelijk internationale autobedrijven die hun productie ook best kunnen verplaatsen, zoals BMW dus naar NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

migchiell schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Volgens mij worden er ook nog maar weinig echt Engelse auto's gebouwd, voornamelijk internationale autobedrijven die hun productie ook best kunnen verplaatsen, zoals BMW dus naar NL.
Klopt, ik bedoelde ook in UK geproduceerde autos, niet zozeer engelse autos.

kwa echt engelse merken kom ik niet heel veel verder dan Lotus, Caterham, McLaren en Aston. Mini, Rolls Royce en Bentley zijn van BMW, Jaguar en Land Rover zijn in indiase handen. Rover en MG zijn ook al harstikke dood/chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cyberpope schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Dus jij denkt dat de EU en andere landen gaan prijsschieten op het VK (ook al hebben ze dat verdiend)?

Als je het MKB nog kwader wilt krijgen dan het afschaffen van de dividendbelasting in NL moet je dat doen. In andere landen zijn de belangen van de daar gevestigde Midden en Klein Bedrijven ook niet echt klein, dat schiet de politiek van zo een land zich in haar eigen voet.

Ik maakte de vergelijking met IJsland op het gebied van Eilandersmentaliteit, het was nooit mijn bedoeling om die twee recessies gelijk te trekken overigens - al lazen sommigen hier dat wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
franssie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:03:
...
Ik maakte de vergelijking met IJsland op het gebied van Eilandersmentaliteit, het was nooit mijn bedoeling om die twee recessies gelijk te trekken overigens - al lazen sommigen hier dat wel zo.

Ik ben er eerlijk gezegd ook niet van overtuigd dat de (eiland)mentaliteiten zo vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is maar gebaseerd op algemene observaties en (vooral met IJslanders) beperkte eigen ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gambieter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:49:
[...]
Fijn clubje, kan de VVD nog wat van leren.
JOVD in Nederland, en gek genoeg zijn die behoorlijk links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

burne schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

JOVD in Nederland, en gek genoeg zijn die behoorlijk links.
offtopic:
Liberaal eigenlijk, zoals die oudjes van de VVD dat vroeger ook eens waren toen ze nog niet inkomensafhankelijk waren van de peilingen en vervolgbaantjes. edit maar tegenwoordig is dat inderdaad misschien ook wel links in dit land - ik word ouder

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-10-2018 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vectormatic schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:01:
[...]

kwa echt engelse merken kom ik niet heel veel verder dan Lotus, Caterham, McLaren en Aston. Mini, Rolls Royce en Bentley zijn van BMW, Jaguar en Land Rover zijn in indiase handen. Rover en MG zijn ook al harstikke dood/chinees.
Lotus is tegenwoordig van Geely (China).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

migchiell schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

De Britse economie produceert nog weinig geassembleerde eindproducten in de auto-industrie. Ook niet vreemd gezien decennia van wanbeleid wat eindigde met British Leyland. Dat was meer mis dan hit. Wat wel gebeurd is dat er veel onderdelen voor auto's uit Groot Brittannië komt. Eigenlijk komen auto-onderdelen voor Europese auto's uit heel Europa. In veel auto's heb je wel onderdelen zitten uit Polen, Duitsland, Nederland, Frankrijk en GB. Dat heeft met schaalvergroting en regionale expertise te maken. Al die onderdelen worden vervolgens rond verscheept en geassembleerd. Nu dreigen de Britten uit dit handelssysteem te vallen. Daarmee moeten ze opeens tarieven betalen, of zelf alles gaan ontwikkelen. Beiden zeer kostbaar en niet concurrent. Europese auto's zijn namelijk zeer competitief zoals ze nu zijn.

Op auto-onderdelen staat kennelijk een WTO tarief voor 10%, waardoor de Britse producenten zichzelf uit de markt zullen prijzen. zie: https://www.ft.com/conten...e0-11e7-bfeb-33fe0c5b7eaa

Dat zal op termijn betekenen dat de Britse expertise over zal gaan naar een andere regio binnen de EU vrije markt en dat autofabrikanten hier hun onderdelen vandaan zullen halen. Dan stort de Britse industrie in.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dus jij denkt dat de EU en andere landen gaan prijsschieten op het VK (ook al hebben ze dat verdiend)?
De hele wereld zal de Britse zwakheid uitbuiten om zelf de meest lucratieve handelsdeals te sluiten. En de Britten zullen tekenen bij het kruisje zodat de politiek "successen" kan claimen en kan beweren dat de wereld in de rij staat om FTA's te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

De EU niet. Andere landen wel. Zonder deal vallen ze terug op WTO regels. Waarbij ze daar dan heel erg onbeschermd in zijn omdat ze dan eigenlijk zo goed als het enige land ter wereld zijn die nul handelsverdraden heeft.... En zeker het enige land van betekenis in die positie

Dat betekent dat ze voor bijna alles naar de arbitrage gesleept kunnen worden als een ander land daar nadeel van heeft. De EU kan dan zelfs als ze wil geen uitzonderingen maken voor de VK want dan worden zijn ook voor de WTO gesleept

En die ándere landen moeten dat bijna wel doen om hun toekomstige positie niet op het spel te zetten.

Het is een unieke situatie waarbij niemand weet hoe het gaat lopen en elk land zich in zal willen dekken en profiteren van de situatie dan wel geen schade van zal willen ondervinden doordat VK een race to the botten begint door bv voor bepaalde goederen een nultarief in te stellen

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gambieter schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

Mijn werkgelegenheid is geen probleem in het VK, ik kijk het gewoon aan. Maar ik kijk ook rustig rond naar opties buiten het VK ;)
Ik zou wel overwegen om je spaartegoeden om te gaan zetten naar euro's of dollars. Ik zie de Britse pond echt verdampen als het onherroepelijk no deal gaat worden. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:40:
Ik zou wel overwegen om je spaartegoeden om te gaan zetten naar euro's of dollars. Ik zie de Britse pond echt verdampen als het onherroepelijk no deal gaat worden. :/
Way ahead of you. Sinds 2016 is 90% van mijn zeker niet insignificante spaartegoed naar Nederlandse rekeningen verplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gambieter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:02:
[...]

Way ahead of you. Sinds 2016 is 90% van mijn zeker niet insignificante spaartegoed naar Nederlandse rekeningen verplaatst :)
Dan heb je nu al iets van 20% winst gemaakt als je het om zou laten zetten in ponden. Nog even en je kan er een typisch Brits landgoed van kopen. :P :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:17:
Dan heb je nu al iets van 20% winst gemaakt als je het om zou laten zetten in ponden. Nog even en je kan er een typisch Brits landgoed van kopen. :P :')
Een paar weken verschil maakte al 1000-2000 euro uit de andere kant op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55

Polycom

Poes van goud

Zeg dan gewoon hoeveel spaargeld je hebt en maak ons niet zo lekker, dancing queen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Polycom schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:01:
Zeg dan gewoon hoeveel spaargeld je hebt en maak ons niet zo lekker, dancing queen. :P
Dat gaat zowel jou als de Google indexing robot niets aan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Die zijn opvallend goedkoop. Je schaft jezelf een paar stately homes aan voor de prijs van een enkele flat op de juiste plek in London.

Top Tip: kijk naar wat je aan onderhoud kwijt bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:02:
[...]
Dat gebeurde al voor de Brexit discussie, maar is wel interessant - als meer kapitaalkrachtigen hun contanten buiten het VK gaan aanhouden is dat wel lastig voor de economie aldaar op dat eiland.

Hoe dan ook, nog 177 dagen - iemand een alternatief voor popcorn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vectormatic schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:01:
[...]

Bentley is niet van BMW, maar van Volkswagen AG (sinds 1998) ;)

Lotus is ook niet echt Engels meer, is namelijk sinds 2012 door het Chinese Geely overgenomen :)

Caterham hoort (via de Caterham Group) bij Tune Group, uit Maleisië, en is dus ook niet 100 procent Brits meer.

Volgens mij zijn alleen McLaren en Aston Martin nog in Britse handen. Beiden nou niet echt wat je zegt grote fabrikanten voor de massa ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

wildhagen schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:16:
[...]

Bentley is niet van BMW, maar van Volkswagen AG (sinds 1998) ;)

Lotus is ook niet echt Engels meer, is namelijk sinds 2012 door het Chinese Geely overgenomen :)

Caterham hoort (via de Caterham Group) bij Tune Group, uit Maleisië, en is dus ook niet 100 procent Brits meer.

Volgens mij zijn alleen McLaren en Aston Martin nog in Britse handen. Beiden nou niet echt wat je zegt grote fabrikanten voor de massa ;)
Derp, bentley wist ik echt wel, geen idee hoe io die fout maakte. Van caterham en lotus wist ik t niet, dat zijn in mijn hoofd nog steeds hqlve kitcar clubjes die vanuit een schuur in een of ander *shire opereren

Maar idd, niet bepaald volumemerken wat ee overblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:33
vectormatic schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:10:
[...]

Derp, bentley wist ik echt wel, geen idee hoe io die fout maakte. Van caterham en lotus wist ik t niet, dat zijn in mijn hoofd nog steeds hqlve kitcar clubjes die vanuit een schuur in een of ander *shire opereren

Maar idd, niet bepaald volumemerken wat ee overblijft
TVR komt weer met een nieuw model (ok ook geen volumemerk)
AM is gedeeltelijk in handen van iemand uit Koeweit en gedeeltelijk door een europese investeringsmaatschappij investindustrial (ook van ducati) dus ook niet echt typisch brits meer. Daarnaast gebruiken zij mercedesmotoren dus zullen ook erg last krijgen met de brexit.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Snowhite0901 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:27:
[...]

TVR komt weer met een nieuw model (ok ook geen volumemerk)
AM is gedeeltelijk in handen van iemand uit Koeweit en gedeeltelijk door een europese investeringsmaatschappij investindustrial (ook van ducati) dus ook niet echt typisch brits meer. Daarnaast gebruiken zij mercedesmotoren dus zullen ook erg last krijgen met de brexit.
Was tvr ook al niet heel lang in russische handen?

Is morgan met hun gekke houten driewielers nog volledig brits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Killjoy

Klingon lawn products

vectormatic schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:37:
[...]

Was tvr ook al niet heel lang in russische handen?

Is morgan met hun gekke houten driewielers nog volledig brits?
De huidige incarnatie van tvr is Brits. De vorige was inderdaad Russisch en failliet gegaan.

Wiki zegt dat Morgan een 100% Brits familiebedrijf is.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

franssie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 01:03:

Hoe dan ook, nog 177 dagen - iemand een alternatief voor popcorn?
Van die fijne britse kettle cooked crisps? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:27

alienfruit

the alien you never expected

Moet je eigenlijk belasting betalen over je spaargeld op je Nederlandse bankrekening als je geen inkomen hebt in Nederland en dus werkt in Engeland? Ik wil ook wat geld naar huis sturen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
alienfruit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:00:
Moet je eigenlijk belasting betalen over je spaargeld op je Nederlandse bankrekening als je geen inkomen hebt in Nederland en dus werkt in Engeland? Ik wil ook wat geld naar huis sturen 😅
Goede vraag, ik ben zelf aan het kijken wat ik met mijn aandelen moet doen, ik gebruik een Engelse broker; Ik zet er zelf aan te denken de boel in te cashen en alles om te zetten naar euro's, dit voordat alle pasporting rights van de banken worden verscheurd.... (en de GBP naar de kelder crashed)

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:44
alienfruit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:00:
Volgens mij is het land waar je woont van invloed op waar je vermogensbelasting moet betalen. Als je in Nederland woont ben je ook belasting verschuldigd over spaartegoed in het UK. Omgekeerd zal je in het VK belasting moeten betalen over Nederlandse tegoeden, als ze daar zoiets als vermogensbelasting kennen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

Volgens mij is het land waar je woont van invloed op waar je vermogensbelasting moet betalen. Als je in Nederland woont ben je ook belasting verschuldigd over spaartegoed in het UK. Omgekeerd zal je in het VK belasting moeten betalen over Nederlandse tegoeden, als ze daar zoiets als vermogensbelasting kennen.
Het ligt eraan waar je fiscaal inwoner bent. Zie dit stuk van de BD. Als je meer dan de helft van het jaar fysiek (dus niet slechts op papier) in Nederland woont ben je volgens mij (maar IANAL) bijna altijd hier fiscaal inwoner. Bij complexere situaties, bijvoorbeeld geen vaste verblijfplaats is het denk ik raadzamer om een belastingadviseur te raadplegen.

Ook relevant voor dubbel belast worden.
Inkomsten uit een land zonder verdrag
Als u inkomsten hebt uit een land waarmee Nederland geen belastingverdrag heeft gesloten, betekent dat niet automatisch dat u hierover in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. In dat geval geldt het 'Besluit voorkoming dubbele belasting 2001'. De toepassing van dit besluit voorkomt dat u over hetzelfde inkomstenbestanddeel tweemaal belasting betaalt. U hebt dan in Nederland recht op een vermindering van de verschuldigde inkomstenbelasting, de zogenoemde Aftrek voorkoming dubbele belasting.
Wordt dus lekker complex als er geen deal is. Je wilt niet in beide landen betalen maar zult waarschijnlijk wel aan moeten tonen dat je in het ene land betaalt en in het andere aftrek krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-10-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik woon gewoon in Engeland en niet in Nederland (uitgeschreven). Ik betaal inkomstenbelasting in Engeland en niks in Nederland. Ik betaal geen belasting over mijn spaargeld omdat ik nagenoeg geen rente er op krijg (alleen op de eerste £5000). Ik weet dat het in Nederland een stuk vervelender is met de minimaal rente etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
alienfruit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:13:
Ja, ik woon gewoon in Engeland en niet in Nederland (uitgeschreven). Ik betaal inkomstenbelasting in Engeland en niks in Nederland. Ik betaal geen belasting over mijn spaargeld omdat ik nagenoeg geen rente er op krijg (alleen op de eerste £5000). Ik weet dat het in Nederland een stuk vervelender is met de minimaal rente etc.
Dan ben je denk ik gewoon in het VK belastingplichtig en niet in Nederland (i.i.g. in de huidige situatie).

Ik zou wel (bij de bank) navragen of je hier in NL een rekening kan openen als je niet in de EU woonachtig bent. Ik kan me voorstellen dat banken daar ook restricties op hebben of het moeilijk proces is om een rekening te openen. Nu is dat volgens mij geen probleem omdat je nog in de EU woont.

Bijvoorbeeld voor studentenpakket bij Rabo (waarschijnlijk hebben ze ook pakketten met andere regels):
Q: Do I need a Dutch address to open an account?
A: Yes. You are only allowed to open a Dutch bank account if you are living in the Netherlands and
have registered with the Municipal Personal Records Database at Groningen City Hall. Your PIN
number and bank card will be sent to this Dutch address.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-10-2018 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb natuurlijk al bankrekeningen in Nederland immers daar opgegroeid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb me netjes afgemeld bij de Nederlandse Belastingdienst, en specifiek nagevraagd of ik belasting moet betalen over mijn spaartegoeden in NL. Het antwoord was heel duidelijk: nee. "Niet ons probleem, meneer, dat is iets wat u met de Britse belastingdienst moet regelen".

Ik heb mijn Postbank/ING rekening altijd aangehouden, en heb een jaar terug een ABN/AMRO rekening heropend; ik had mijn hypotheek daar vroeger, en had na de verhuizing naar het VK die rekening een aantal jaren aangehouden ivm deposito-stelsel.

Toen ik recent die ABN/AMRO rekening opende, ben ik ook naar de Rabobank gegaan. Het baliepersoneel zei nee, zelfs niet toen ik aangaf dat ik minimaal de max voor het depositostelsel ging deponeren op een spaartegoed. Bij de ABN deden ze helemaal niet moeilijk, die wilden me graag als klant.

Later sprak mijn moeder met een bevriende manager van de Rabobank, die boos was op hun eigen baliepersoneel, die hadden me door moeten sturen naar iemand met meer bevoegdheden.

En ja, formeel moet je die rekeningen opgeven bij de Britse belastingdienst. Echter, daar doe je als werknemer niet standaard aangifte.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 04-10-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
alienfruit schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:42:
Ja, ik heb natuurlijk al bankrekeningen in Nederland immers daar opgegroeid ;)
Je moet wel ergens ingeschreven staan toch? Om een Nederlands paspoort of ID aan te kunnen vragen. In dat kader zou ik naar de Gemeentebalie Schiphol kijken, die is daarop gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03

Tribits

Onkruid vergaat niet

Grappig ook wel hoe de toonzetting bij de Britten met betrekking tot een exit deal is veranderd van 'rekening houden met de mogelijkheid op no-deal' naar 'wij zullen nooit een deal accepteren, al wil Europa dat nog zo graag', eventueel nog vergezeld van de uitspraak dat de EU er bij no deal wel achter zal komen hoe hard ze de Britten nodig hebben en bereid zullen zijn op alle punten toe te geven. De realiteitszin lijkt met de dag verder te zoeken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

“[Barnier] believes that unless there is a decisive breakthrough in the talks on the Irish issue within the next two weeks then people need to acknowledge that a no-deal is likely. He has asked for people to calm their language as we get into this crucial phase”.

En toen waren er nog maar 27.

Voor iedereen die meer info wil over wonen en werken in de UK, nu en na de Brexit kan deze video bekijken op YouTube. YouTube: “Status of EU citizens in the UK: what you need to know, what ...

Ik wordt er niet vrolijk van. Ze pesten werkelijk de laatste EU'er nog het land uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:44:
Ik heb me netjes afgemeld bij de Nederlandse Belastingdienst, en specifiek nagevraagd of ik belasting moet betalen over mijn spaartegoeden in NL. Het antwoord was heel duidelijk: nee. "Niet ons probleem, meneer, dat is iets wat u met de Britse belastingdienst moet regelen".

Ik heb mijn Postbank/ING rekening altijd aangehouden, en heb een jaar terug een ABN/AMRO rekening heropend; ik had mijn hypotheek daar vroeger, en had na de verhuizing naar het VK die rekening een aantal jaren aangehouden ivm deposito-stelsel.

Toen ik recent die ABN/AMRO rekening opende, ben ik ook naar de Rabobank gegaan. Het baliepersoneel zei nee, zelfs niet toen ik aangaf dat ik minimaal de max voor het depositostelsel ging deponeren op een spaartegoed. Bij de ABN deden ze helemaal niet moeilijk, die wilden me graag als klant.

Later sprak mijn moeder met een bevriende manager van de Rabobank, die boos was op hun eigen baliepersoneel, die hadden me door moeten sturen naar iemand met meer bevoegdheden.

En ja, formeel moet je die rekeningen opgeven bij de Britse belastingdienst. Echter, daar doe je als werknemer niet standaard aangifte.
Ja, vanaf 80kEUR kom je geloof ik in aanmerking voor Private Banking bij de Rabobank, dus daar is iets niet helemaal goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
ehoutgast schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:06:
Ja, vanaf 80kEUR kom je geloof ik in aanmerking voor Private Banking bij de Rabobank, dus daar is iets niet helemaal goed gegaan.
Rabobank en klantvriendelijkheid zijn niet erg compatibel in mijn ervaring, niet de eerste keer dat men niet meewerkte. Is zeker niet mijn bank of keuze, maar ik wilde onafhankelijke banken hebben ivm depositostelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Oh, men is intussen met belangrijkere dingen bezig: Ban on putting Shetland in a box on maps comes into force

Dat gaat niet over Shetland ponies :p
New rules barring public bodies from putting Shetland in a box on official documents have come into force. Islands MSP Tavish Scott had sought to change the law to ban the "geographical mistake" which "irks" locals, by amending the Islands (Scotland) Bill. The bill's "mapping requirement" has now come into force, although it does give bodies a get-out clause if they provide reasons why a box must be used.

Mapmakers argue that boxes help avoid "publishing maps which are mostly sea".
Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/16F3A/production/_101801049_shetlandbox.jpg

_o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

gambieter schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:59:
Oh, men is intussen met belangrijkere dingen bezig: Ban on putting Shetland in a box on maps comes into force

Dat gaat niet over Shetland ponies :p

[...]

[Afbeelding]

_o-
Weet jij toevallig als island-dweller hoe ze dat daar met Jersey en Guernsey doen? Worden die ook in een hokje gezet, of "bevuilen" de engelse hun kaarten dan maar met een stukje vasteland?

EDIT: Gibraltar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
vectormatic schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:04:
Weet jij toevallig als island-dweller hoe ze dat daar met Jersey en Guernsey doen? Worden die ook in een hokje gezet, of "bevuilen" de engelse hun kaarten dan maar met een stukje vasteland?

EDIT: Gibraltar?
Je vergeet de Falklands :+

Jersey and Guernsey & Isle of Man zijn weer apart geloof ik. Ik zou het verder niet weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

gambieter schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

Jersey and Guernsey & Isle of Man zijn weer apart geloof ik. Ik zou het verder niet weten ;)
Touche :P

Wiki vertelt me dat Jersey, Guernsey en Man niet bij de UK horen, maar wel brits kroonbezit zijn, whatever that may mean. Ben uiteindelijk wel benieuwd of in de britse klaslokalen nu de "landskaart" van de shetlands tot de falklands moet gaan strekken, met veel zee en grijze landen, met her en der een klein stipje UK/GB/Kroonbezit/Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:39
gambieter schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:11:

Elk nadeel heb z'n voordeel: Malvinas en Gibraltar hoeven binnenkort niet meer op de kaart, Noord-Ierland wellicht ook niet meer...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
vectormatic schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Touche :P

Wiki vertelt me dat Jersey, Guernsey en Man niet bij de UK horen, maar wel brits kroonbezit zijn, whatever that may mean. Ben uiteindelijk wel benieuwd of in de britse klaslokalen nu de "landskaart" van de shetlands tot de falklands moet gaan strekken, met veel zee en grijze landen, met her en der een klein stipje UK/GB/Kroonbezit/Whatever
Kroonbezit is letterlijk dat, de Britse monarch is eigenaar. Die eilandjes zitten kwa politiek letterlijk in het feodale tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donald J. Trump already announced half a year ago that the NHS would have to be sold off to the US healthcare providers for any new trade deals after Brexit.

Is dit bericht correct of is het 'fake news'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:27:
Donald J. Trump already announced half a year ago that the NHS would have to be sold off to the US healthcare providers for any new trade deals after Brexit.

Is dit bericht correct of is het 'fake news'?
Ik zie wel dat het door meerdere outlets bericht is. Bijvoorbeeld:
Mr Trump has vowed to slash prescription drug costs for Americans, claiming that high prices are caused by the “freeloading” of foreign countries like Britain with nationalised healthcare. He is angry that so-called single payer systems like the NHS use their bargaining power and scale to get better deals on drugs than the US’s multiple private health insurance companies.

https://www.thetimes.co.u...-in-trade-talks-xc6jsnztx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel iets heel anders als "NHS sold off to Americans" :P

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:37:
Dat is wel iets heel anders als "NHS sold off to Americans" :P
Hoe kun je anders waarborgen dat de NHS niet alsnog deals gaat maken om goedkoop in bulk in te kopen?

Uit diezelfde link:
President Trump will use post-Brexit trade talks to force the NHS to pay more for prescription drugs in an attempt to lower prices for American patients that could cost Britain billions.
Van the New European:
This would be a punitive deterrent for government at any level – whether local, regional or national – to reverse privatisation. A Trump trade deal with ISDS clauses would mean that if a future UK government took steps to reverse privatisation of the NHS then they might be sued. In effect, a deal would open contracts and services to American companies and lock them in.

https://www.theneweuropea...s-uk-trade-deal-1-5594861
Dat stond volgens mij niet op de bus, let's leave the EU so we can privatise the NHS so we can pay as much as our American comrades.

Al vraag ik me wel af of Trump er nog zit tegen de tijd dat er een UK US trade deal komt. Tenzij hij opnieuw gekozen wordt zou dat in minder dan twee jaar moeten zijn? Lijkt me erg snel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-10-2018 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Laatst online: 09-10 13:46

Plasma_Wolf

Student

Dat stond volgens mij niet op de bus, let's leave the EU so we can privatise the NHS so we can pay as much as our American comrades.
Nu begrijp ik de bus pas. De 350 miljoen per week om de NHS te financieren, komt van de bevolking zelf. Ze zeiden dat ze de EU niet meer gaan betalen en de NHS gaan financieren. Dat waren gewoon twee onafhankelijke statements.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd1 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Al vraag ik me wel af of Trump er nog zit tegen de tijd dat er een UK US trade deal komt. Tenzij hij opnieuw gekozen wordt zou dat in minder dan twee jaar moeten zijn? Lijkt me erg snel.
Tekenen bij het kruisje hoeft niet zo lang te duren. De Britse regering zal graag een succes willen claimen en de kans is groot dat Trump economisch de duimschroeven aandraait. Dat heeft ie met Canada, de EU en China ook gedaan, dus waarom zouden de Britten ontzien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En om de NHS zo ver te krijgen,
1. personeelsgebrek - verpleegkundigen - verzorgende en specialisten uit de EU vertrekken
2. geld gebrek - devaluatie van de pond en minder belasting inkomsten door de staat

Als gevolg van de Brexit zal de NHS in elkaar klappen en dan komen de verzekeringshaaien uit de US als 'redder in nood'.
Hallelujah !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:15:
Als gevolg van de Brexit zal de [industrie X] in elkaar klappen en dan komen de [industrie X] uit [buitenland] als 'redder in nood'.
Hallelujah !
Zo gaat dat straks bij iedere industrie. Denk aan voedsel en landbouw. Eerst de markt overspoelen zodat alles in het VK goed kapot is en dan langzaam de prijzen omhoog doen.
downtime schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:03:
[...]

Tekenen bij het kruisje hoeft niet zo lang te duren. De Britse regering zal graag een succes willen claimen en de kans is groot dat Trump economisch de duimschroeven aandraait. Dat heeft ie met Canada, de EU en China ook gedaan, dus waarom zouden de Britten ontzien worden?
TTIP is er nog niet (bijvoorbeeld). Dat kan allemaal best lang duren. En gezien er straks mogelijk allerlei zaken tegen het VK lopen, denk aan boze investeerders die zich beroepen op BITs. Mogelijk landen die via WTO gaan procederen. Dan zal een trade deal niet hoog op de agenda kunnen staan, omdat ze simpelweg de mensen niet hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-10-2018 22:39 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.

Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.

Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.