Wauw, dit had ik niet aan zien komen. Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Misschien dat het ze in het begin geld gaat kosten, maar in the long run?
Dat is nog te vroeg om te zeggen. De EU heeft ook veel aan Groot Brittannië te danken. Als we die volledig van ons afduwen hebben we er ook zelf veel last van.Ozzy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:48:
[...]
Ik verwacht dat de EU in een stuip schiet en keiharde barrières voor het VK opwerpt. Niet om het VK te beschadigen maar om angst in te boezemen bij andere lidstaten die denken aan een exit. Politieke terreur uit Brussel. Maar ik denk dat niemand kan voorspellen wat echt de gevolgen zijn, dus zullen wel zien wat ervan komt.
Wat mij vooral opvalt is dat het 'nee-kamp' weinig economische argumenten heeft gebruikt. Anders gezegd: kennelijk waren de economische argumenten niet overtuigend in het debat, of niet belangrijk genoeg. Dat vind ik zelf eigenlijk wel goed nieuws: het draait in een land niet om BNP, maar om het welzijn van mensen. Kennelijk zijn de Britten ervan overtuigd dat hun welzijn omhoog gaat als ze niet in de EU zitten. En aangezien 'leave' een grote stap is met veel consequenties, vind ik het verrassend dat meer dan 50% 'voor' stemt. Mensen zijn van nature tegen verandering, in welke richting dan ook.
Hoe dan ook, het is een mooi experiment wat duidelijk zal maken of de EU nu echt zo veel goeds brengt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Thanks! Tja dat zul je nooit weten natuurlijk. Wel vind ik 72% laag, gezien het belang van het referendum. Maar 'brexit' heeft met recht gewonnen: de rest van de Britten vonden het referendum blijkbaar niet belangrijk genoeg om te gaan stemmen. Live with the consequences, zou ik dus zeggen.IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:45:
[...]
Op de hoofdpagina van de Guardian: 72% opkomst. Ik hoor de referendumhaters nu al roepen dat maar een minderheid van de bevolking tegen de EU is en het dus niet geldig is.
Verwijderd
Ik verwacht ook niet dat de bangmakerij klopt, de UK zal op de lange termijn hier prima bovenop komen.MrDirect schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:50:
[...]
Schei toch uit met die bangmakerij. Leugens en onderbuik? Van het remain kamp bedoel je?
Doom scenario's voorspellen, water en brood leven, terug naar het stenen tijdperk.
Kom op zeg, wees realistisch. De eerste week/maanden zul je wat beweging zien op beurzen, maar denk maar niet dat het hele financiele stelsel in elkaar dondert hoor. Of dat GB failliet gaat.
Er gebeurt helemaal niks, ze gaan alleen uit het clubje EU landen en maken hun eigen Free Trade afspraken.
Wat mij zorgen baart is de toekomst voor de EU. Als de UK hier prima bovenop komt, zullen dan meer landen volgen? De reactie van veel anti-EU partijen in Europa is een oproep naar een eigen referendum. Hoeveel landen moeten uit de EU voordat het doek valt? Dit zal niet in de komende jaren gebeuren maar over een 10/20 jaar zie ik het wel gebeuren dat de EU uit elkaar valt en deze Brexit de geschiedenis ingaat als het duwtje dat de steen aan het rollen heeft gebracht.
Laatste parlementsverkiezingen hadden 66% opkomst.Pepper92 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:55:
[...]
Thanks! Tja dat zul je nooit weten natuurlijk. Wel vind ik 72% laag, gezien het belang van het referendum. Maar 'brexit' heeft met recht gewonnen: de rest van de Britten vonden het referendum blijkbaar niet belangrijk genoeg om te gaan stemmen. Live with the consequences, zou ik dus zeggen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dus Schotse onafhankelijkheid en Ierse unificatie sla je maar over? Dan is er in ieder geval geen GB meer om failliet te gaanMrDirect schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:50:
[...]
Schei toch uit met die bangmakerij. Leugens en onderbuik? Van het remain kamp bedoel je?
Doom scenario's voorspellen, water en brood leven, terug naar het stenen tijdperk.
Kom op zeg, wees realistisch. De eerste week/maanden zul je wat beweging zien op beurzen, maar denk maar niet dat het hele financiele stelsel in elkaar dondert hoor. Of dat GB failliet gaat.
Er gebeurt helemaal niks, ze gaan alleen uit het clubje EU landen en maken hun eigen Free Trade afspraken.
Die mogelijkheid zijn we nu wel voorbij. Cameron heeft al aangegeven de uitslag te respecteren en zo snel mogelijk te implementeren. Hierop terugkomen of (zoals hier eerder gesteld) maar even een jaartje wachten tot nu de Duitse en Franse verkiezingen zal nu echt niet meer geaccepteerd worden.IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:45:
[...]
Op de hoofdpagina van de Guardian: 72% opkomst. Ik hoor de referendumhaters nu al roepen dat maar een minderheid van de bevolking tegen de EU is en het dus niet geldig is.
De EU shitpile die al een decennium electoraal steeds moeizamer werd voortgeduwd is tot stilstand gekomen. Daar komt geen beweging meer in.
Benieuwd wat Rutte nu met de uitslag van ons Oekraïne referendum gaat doen trouwens. Het wachten was toch op duidelijkheid over de Brexit?
Maar wat is dan het probleem? Stel dat de UK het goed gaat doen, en er dus blijkbaar geen Brussel nodig is. Dan is dat toch juist een goed teken? De meeste bevolkingen willen het toch niet, prachtig toch als nu zou blijken dat 'Brussel' helemaal niet nodig is.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:56:
[...]
Wat mij zorgen baart is de toekomst voor de EU. Als de UK hier prima bovenop komt, zullen dan meer landen volgen?
[ Voor 22% gewijzigd door alexbl69 op 24-06-2016 08:02 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik verwacht dat de EU eindelijk gewoon de VK net zo gaat behandelen als andere landen. Vervolgens vermoed ik dat wat luidruchtige mensen dan heel hard gaan schreeuwen dat de EU in een stuip is geschoten en keiharde barrieres heeft opgeworpen omdat het VK niet meer als special little snowflake wordt behandeld.Ozzy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:48:
[...]
Ik verwacht dat de EU in een stuip schiet en keiharde barrières voor het VK opwerpt. Niet om het VK te beschadigen maar om angst in te boezemen bij andere lidstaten die denken aan een exit. Politieke terreur uit Brussel. Maar ik denk dat niemand kan voorspellen wat echt de gevolgen zijn, dus zullen wel zien wat ervan komt.
Oftewel politiek gelijktrekken. Ik ben overigens bang dat ze alsnog speciale status gaan krijgen ofzo, maar ik hoop het niet. Gewoon gelijk met de rest.
Idd, voor mij stond dit hetzelfde and Schotse onafhankelijkheid en Trump die wint, gaat toch niet gebeuren. Maar ik zat er naast.benchMarc schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:53:
Wauw, dit had ik niet aan zien komen. Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Misschien dat het ze in het begin geld gaat kosten, maar in the long run?
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 24-06-2016 08:00 ]
Ik weet het niet, vergeet niet dat de UK pas veel later (in de jaren '70) bij de (voorloper van) de EU is gekomen en altijd in de periferie van 'het Europese Project' heeft gezeten. Geen euro, geen Schengen, etc. Het is nooit echt een EU-kernland geweest, zoals bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk of Duitsland.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:56:
[...]
Wat mij zorgen baart is de toekomst voor de EU. Als de UK hier prima bovenop komt, zullen dan meer landen volgen? De reactie van veel anti-EU partijen in Europa is een oproep naar een eigen referendum. Hoeveel landen moeten uit de EU voordat het doek valt?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ja, en laat parlementsverkiezingen nou zijn voor een jaar of 4 (misschien net wat korterlanger in de UK?) zijn. Ik denk dat dit referendum heel wat meer impact heeft dan de parlementsverkiezingen.IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:56:
[...]
Laatste parlementsverkiezingen hadden 66% opkomst.
Tja je kiest ervoor als het economisch goed gaat om bij de EU te gaan, en zit het tegen dan wil je weg. Prima, maar niet zonder te bloeden.alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:35:
[...]
Kijk, de ware eurofiel aan het woord. Doe je niet wat ik wil? Bloeden zul je!!!
Ik hoop echt dat Engeland het nieuwe Griekenland wordt.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Op nu.nl worden bijna alle markten aangehaald die een duik hebben gemaakt maar ze laten er eentje achterwege die sinds middernacht 18% hoger staat: Bitcoin
It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..
De EU gaat echt niet handelen met de inzet om het VK en haar inwoners kapot te maken zoals sommigen in dit topic graag zouden willen zien.Sissors schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:59:
[...]
Ik verwacht dat de EU eindelijk gewoon de VK net zo gaat behandelen als andere landen.
Lijkt me ook verstandig, want het VK kan er natuurlijk ook voor kiezen om banden met Rusland heel erg aan te halen en de sancties op te heffen, immers zijn die sacnties voortgekomen vanuit de EU, waar het VK straks geen deel meer vanuit maakt. De EU kijkt liever uit dan dat ze een aanzienlijk sterk land, zowel economisch als militair, de kant van Putin opduwen.
YouTube: FULL DOCUMENTARY - Euromania Uncovering the EU - Peter Vlemmix
Reden waarom, ik snap het wel.
Vandaag ING maar verkocht.
Reden waarom, ik snap het wel.
Vandaag ING maar verkocht.
Be nice, You Assholes :)
Verwijderd
Absoluut, dat realiseer ik me maar al te goed. Daarom denk ik ook dat de gevolgen voor de UK niet al te groot gaan zijn. Andere eurosceptische partijen kunnen dit wel aangrijpen als een "zie je wel dat het kan" en het volk ophitsen om ook eruit te stappen. Dan kan het snel een land zijn dat wel euro en Schengen heeft. Mijn onderbuikgevoel zegt dat Griekenland wel eens de volgende kan zijn, maar dat is natuurlijk speculatie.anandus schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:00:
[...]
Ik weet het niet, vergeet niet dat de UK pas veel later (in de jaren '70) bij de (voorloper van) de EU is gekomen en altijd in de periferie van 'het Europese Project' heeft gezeten. Geen euro, geen Schengen, etc. Het is nooit echt een EU-kernland geweest, zoals bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk of Duitsland.
In ieder geval een historische gebeurtenis waar we nog lang de gevolgen van gaan horen.
Griekenland? Misschien dat het volk dat wil, maar gezien de geldvracht die die kant op is gegaan mogen de Grieken in hun handjes wrijven dat ze in de EU zitten...?Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:05:
[...]
Mijn onderbuikgevoel zegt dat Griekenland wel eens de volgende kan zijn, maar dat is natuurlijk speculatie.
Ik hoop dat het correct afgehandeld zal worden ook om een krachtig signaal te geven.
- Geen onderhandelingen alvorens ze artikel 50 inroepen.
- Na 2 jaar er uit.
- Geen toegevingen gewoon handelsakkoorden als met alle andere delen van de wereld.
Wat vooral het bizarre is, het klapt op 2% en vooral de verdeling :
- ierland & schotland willen europa.
- londen is voor europa.
Jonge mensen stemmen om in de eu te blijven.
Is dit het einde van het "Verengid koninkrijk" ?
- Geen onderhandelingen alvorens ze artikel 50 inroepen.
- Na 2 jaar er uit.
- Geen toegevingen gewoon handelsakkoorden als met alle andere delen van de wereld.
Wat vooral het bizarre is, het klapt op 2% en vooral de verdeling :
- ierland & schotland willen europa.
- londen is voor europa.
Jonge mensen stemmen om in de eu te blijven.
Is dit het einde van het "Verengid koninkrijk" ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
'Mooi' hoe 1 van de beloftes van het 'leave' kamp direct na de uitslag is ingetrokken.

En bijzonder dat jongvolwassenen vooral 'remain' hebben gestemd en ouderen/bejaarden 'leave'....

En bijzonder dat jongvolwassenen vooral 'remain' hebben gestemd en ouderen/bejaarden 'leave'....
[ Voor 15% gewijzigd door On_E op 24-06-2016 08:12 ]
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Dat is ook een lekkere ja. Wordt je als jongvolwassene, die toch héél wat langer belang heeft bij deze beslissing, toch mooi 'genaaid' door je oudere landgenoten, die waarschijnlijk toch niet meer zo lang van deze beslissing last zullen hebben...On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:10:
'Mooi' hoe 1 van de beloftes van het 'leave' kamp direct na de uitslag is ingetrokken.
[afbeelding]
Verwijderd
Nou, kom maar op met een Nederlands bindend referendum. Tijd voor échte vrije handel, democratie en soevereiniteit, en weg met die dictators in Brussel.
Ik hoop dat nu ook duidelijk gaat worden dat al die lariekoek en doemscenario's van de Eurofielen gewoon leugens zijn en dat men ook wakker wordt, ook in Nederland.
Met een beetje geluk gaat Brussel keihard nu aan de slag om GB te boycotten en te treiteren met hoge belastingen en dergelijke zodat duidelijk wordt dat er helemaal geen sprake is van een "Unie", maar maffiapraktijken waarbij alle deelnemers chantabel zijn.
Mooie uitslag, mijn felicitaties aan de Britten.
Ik hoop dat nu ook duidelijk gaat worden dat al die lariekoek en doemscenario's van de Eurofielen gewoon leugens zijn en dat men ook wakker wordt, ook in Nederland.
Met een beetje geluk gaat Brussel keihard nu aan de slag om GB te boycotten en te treiteren met hoge belastingen en dergelijke zodat duidelijk wordt dat er helemaal geen sprake is van een "Unie", maar maffiapraktijken waarbij alle deelnemers chantabel zijn.
Ik vind dat een beetje een drogreden. Overwegend jonge mensen stemmen ook op GroenLinks. Dat wil niet zeggen dat hun beleid het beste is.
Ik hoop dat het referendum duidelijk maakt aan de eurocraten dat hun tactiek van doorstomen zonder democratie uiteindelijk niet werkt. Als de EU fatsoenlijke verkiezingen had gehad dan hoefde het niet verbaasd te zijn door de wil van het volk. Welk ander pressiemiddel heeft het volk nog behalve referenda?
Ik heb de vorige verkiezingen SGP moeten stemmen om mijn stem bij de juiste Europese fractie te kunnen laten landen. 99% weet niet eens dat er Europese fracties zijn. En dan stemmen we alleen maar voor een controlerend orgaan.
Ik hoop dat het referendum duidelijk maakt aan de eurocraten dat hun tactiek van doorstomen zonder democratie uiteindelijk niet werkt. Als de EU fatsoenlijke verkiezingen had gehad dan hoefde het niet verbaasd te zijn door de wil van het volk. Welk ander pressiemiddel heeft het volk nog behalve referenda?
Ik heb de vorige verkiezingen SGP moeten stemmen om mijn stem bij de juiste Europese fractie te kunnen laten landen. 99% weet niet eens dat er Europese fracties zijn. En dan stemmen we alleen maar voor een controlerend orgaan.
Verwijderd
Die geldvracht heeft ook veel restricties meegebracht. Restricties die het volk vooral voelt. Brexit toont dat het "volk" de economische gevolgen graag neemt als ze daarmee van de EU afkomen. Als het "volk" gelooft dat de EU verantwoordelijk is voor hun economische ellende (wat ook voor een groot gedeelte zeker waar is) dan zie ik ze nog wel dit besluit nemen. Het hoeft maar een partij te zijn die gouden bergen en verbetering beloofd bij een uitstapping van de EU.Pepper92 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:09:
[...]
Griekenland? Misschien dat het volk dat wil, maar gezien de geldvracht die die kant op is gegaan mogen de Grieken in hun handjes wrijven dat ze in de EU zitten...?
Historisch gezien hebben mensen nou eenmaal een zondebok nodig voor hun ellende, het lijkt de afgelopen steeds meer erop dat de EU deze zondebok is.
Persoonlijk vind ik dat er over dit onderwerp geen referendum gehouden had mogen worden. Beide kampen roepen alleen datgene wat ze uitkomt maar niemand, maar dan ook daadwerkelijk niemand weet wat de gevolgen zijn. Ze kunnen goed uitpakken, ze kunnen slecht uitpakken. Het blijft gissen. De materie is veel te complex en de timing verschrikkelijk. Was dit in een periode gebeurd dat het economisch voor de wind ging dan hadden we waarschijnlijk een andere uitslag gehad. Hell, dan zou een referndum nooit geopperd worden.
De EU in huidige vorm heeft geen recht van bestaan: je probeert een unie te vormen zonder dat je een uniform beleid hebt of een overkoepeld orgaan met vergaande bevoegdheden. Zonder dit is een unie slechts zo sterk als de zwakste schakel/
De EU in huidige vorm heeft geen recht van bestaan: je probeert een unie te vormen zonder dat je een uniform beleid hebt of een overkoepeld orgaan met vergaande bevoegdheden. Zonder dit is een unie slechts zo sterk als de zwakste schakel/
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ach kijk, de zweep gaat erover: S&P: Britten verliezen AAA-status
Wie gaat ze bij S&P vertellen dat de UK nu dezelfde status nastreeft als triple-A landen Noorwegen en Zwitserland?
Wie gaat ze bij S&P vertellen dat de UK nu dezelfde status nastreeft als triple-A landen Noorwegen en Zwitserland?
Verwijderd
Dat is heel simpel, de jonge generatie weet niet beter dan onder het EU dictatuur te leven, de ouderen weten het wel hoe het was tot 2001.On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:10:
[afbeelding]
Ik zelf ook, werd 18 in 1983. En heb me prima vermaakt en nog steeds, maar voor 2002 was het allemaal een stuk beter in dit land. Toen kwamen we nog op voor de belangen van de Nederlander. Nu is het puur en alleen wat de EU zegt.
Nee ben blij dat ik heb mogen genieten van een Nederland zoals het was. Vraag maar een ieder die voor 1984 is geboren, iedereen prefereert voorheen. En dit heeft helemaal niks te maken dat vroeger alles beter was, ook toen waren er genoeg problemen.
Voorlopig zal de ECB vooral de staatsleningen van de UK die ze opgekocht hebben verplicht moeten gaan dumpen. Dat zal zoals S&P aangeeft idd een flink effect hebben op hun credit rating.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat ze evenveel aan de EU blijven betalen (zo niet meer omdat ze hun special little snowflake status verliezen) maar niks meer te zeggen hebben? Lijkt me ook onwaarschijnlijk. Anyway ik zou zeggen, bel ze op.alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:19:
Grootste redenen om 'leave' te stemmen:Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:17:
Nou, kom maar op met een Nederlands bindend referendum. Tijd voor échte vrije handel, democratie en soevereiniteit, en weg met die dictators in Brussel.
http://imgur.com/nAk3fya?r
Weinig van doen met jouw genoemde zaken, vooral weer 'iieeeuuwww buitenlanders'....
Het zou zelfmoord zijn, om het niet uit te voeren, ok, maar laat UKIP met Nigel Farage het maar onderhandelen en kijk wat hij er van zal maken.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Mwah, iemand van ruim voor 1984 meldt zich: Kan niet zeggen dat vroeger alles beter was, grenscontroles, altijd geld wisselen als ik even naar België of Duitsland ging en economisch kun je gewoon niet zeggen dat het nu beter zou zijn als er geen EU was geweest.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:21:
[...]
Dat is heel simpel, de jonge generatie weet niet beter dan onder het EU dictatuur te leven, de ouderen weten het wel hoe het was tot 2001.
Ik zelf ook, werd 18 in 1983. En heb me prima vermaakt en nog steeds, maar voor 2002 was het allemaal een stuk beter in dit land. Toen kwamen we nog op voor de belangen van de Nederlander. Nu is het puur en alleen wat de EU zegt.
Nee ben blij dat ik heb mogen genieten van een Nederland zoals het was. Vraag maar een ieder die voor 1984 is geboren, iedereen prefereert voorheen. En dit heeft helemaal niks te maken dat vroeger alles beter was, ook toen waren er genoeg problemen.
Vroeger was alles beter lijkt het sentiment bij velen, tja mensen hebben moeite met verandering.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Verlaging van de kredietstatus is als gevolg van toegenomen onzekerheid. Niet direct dat de UK ineens minder goed is in haar schulden af te lossen. Ze zijn nog steeds goed voor hun schulden maar de onzekerheid is fors toegenomen. Vandaar de verlaging van de kredietstatusalexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:19:
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ja dat heb ik allemaal meegekregen, maar de oorzaak voor de crisis in Griekenland lijkt me toch met name het eigen wanbeleid geweest, waardoor de EU heeft moeten bijspringen. Daar merkt de bevolking nu de gevolgen van. Een grexit gaat daar echt niet bij helpen (of laat ze misschien nog wat jaren op oude voet doorgaan, totdat de bubbel opnieuw knapt).
Maar je hebt gelijk, in geval van een referendum kunnen zij zomaar voor exit stemmen.
De uitslag is net officieel bekend gemaakt:
remain 16141241 - 48,1%
leave 17410742 - 51,9%
remain 16141241 - 48,1%
leave 17410742 - 51,9%
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Lijkt me ook niet verstandig als ze dat wel zouden doenKaap schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:05:
[...]
De EU gaat echt niet handelen met de inzet om het VK en haar inwoners kapot te maken zoals sommigen in dit topic graag zouden willen zien.
Dat zie ik nooit gebeuren. Ze zijn nogal erg bevriend met de Amerikanen en die zullen het vast ook niet op prijs stellen als ze met Putin vriendjes willen/gaan wordenLijkt me ook verstandig, want het VK kan er natuurlijk ook voor kiezen om banden met Rusland heel erg aan te halen en de sancties op te heffen, immers zijn die sacnties voortgekomen vanuit de EU, waar het VK straks geen deel meer vanuit maakt. De EU kijkt liever uit dan dat ze een aanzienlijk sterk land, zowel economisch als militair, de kant van Putin opduwen.
Grenscontroles en geld wisselen, poeh zeg, inderdaad flinke argumenten hoorPhusebox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Mwah, iemand van ruim voor 1984 meldt zich: Kan niet zeggen dat vroeger alles beter was, grenscontroles, altijd geld wisselen als ik even naar België of Duitsland ging en economisch kun je gewoon niet zeggen dat het nu beter zou zijn als er geen EU was geweest.
Vroeger was alles beter lijkt het sentiment bij velen, tja mensen hebben moeite met verandering.
Eigenlijk zou Griekenland in 1981 al uit de EEG moeten zijn gestapt nadat de PASOK met dat als een van hun belangrijkste verkiezingsbeloften was verkozen.Pepper92 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:09:
[...]
Griekenland? Misschien dat het volk dat wil, maar gezien de geldvracht die die kant op is gegaan mogen de Grieken in hun handjes wrijven dat ze in de EU zitten...?
Dus voor die rating is het alleen belangrijk of je in de EU zit of niet? Verder zijn er geen omstandigheden waar dat van zal afhangen.....alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:19:
Of was deze post bedoeld voor op geenstijl.nl? Daar zijn zulke redeneringen wel gebruikelijk....
Laatst rondgevraagd bij kennissen. Wilden toch wel graag in de eu blijven. Dus definitie iedereen is veranderd vannacht?Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:21:
Vraag maar een ieder die voor 1984 is geboren, iedereen prefereert voorheen.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Als je het mij vraag (ben van voor '83) dan is het onzin. Dus de stelling dat iedereen vroegah beter vond is al niet juist. Misschien kan je aangeven wat er dan vroeger zo veel beter was en wat daarvan de schuld is van de EU.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:21:
[...]
Ik ben een gematigd voorstander van Europese samenwerking en vind dat de EU in z'n huidige vorm en omvang z'n doel ver voorbij schiet maar ik kan ook niet stellen dat vroeger alles beter was. Uren wachten voor grenzen, overal geld wisselen, moeilijk zaken doen met het buitenland, overal andere standaarden.
De EU heeft zich van de burgers vervreemd door arrogantie en een veel te snelle groei. Ze doen heel veel verkeerd maar het heeft ons ook heel veel goeds gebracht.
Verwijderd
Dat heb ik nooit als een obstakel gezien die grenscontroles of geldwisselen. En dat is echt de enige tegen argument die ik al hoor sinds 2002 toen de euro werd ingevoerd en daarvoor ook toen de grenscontroles werden afgeschaft. Omdat jij gemakkelijk kunt shoppen in Duitsland of op vakantie kunt gaan naar Frankrijk brengt een hoop gespuis hierheen. Bezoek het Brussel van 1998 eens en ga er nu eens heen, wat een wereld van verschil. Net alsof je in Aleppo rondloopt.Phusebox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Mwah, iemand van ruim voor 1984 meldt zich: Kan niet zeggen dat vroeger alles beter was, grenscontroles, altijd geld wisselen als ik even naar België of Duitsland ging en economisch kun je gewoon niet zeggen dat het nu beter zou zijn als er geen EU was geweest.
Misschien had ik moeten zeggen voor 1975, misschien is 18 worden in 2001 net te kort om er echt een oordeel over te vellen.
Ik kan niet begrijpen dat iedereen maar roept om het afstraffen van de UK. Het blijft toch een van de grootste Europese economieën. En als je ze gaat "straffen" kun je ook een reactie terug verwachten. Dit lijkt me voor beide partijen niet wenselijk en mij lijkt het daarom een stuk verstandiger om als "goede vrienden" uit elkaar te gaan. Of wat mis ik?
Temeer omdat beide elementen in GB al aanwezig waren.Kaap schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:26:
[...]
Grenscontroles en geld wisselen, poeh zeg, inderdaad flinke argumenten hoor
Verwijderd
Maar daar was de EEG voor en die was er al voor ik uberhaupt was geboren, daar moeten we heen terug. Gewoon vrije handel van goederen zals de EEG was bedacht. Maar niet dit 3e rijk gedoe waar landen amper hun eigen beleid mag voeren. Staten in de VS hebben nog meer eigen rechten dan een EUropees land.emnich schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
[...]
Als je het mij vraag (ben van voor '83) dan is het onzin. Dus de stelling dat iedereen vroegah beter vond is al niet juist. Misschien kan je aangeven wat er dan vroeger zo veel beter was en wat daarvan de schuld is van de EU.
Ik ben een gematigd voorstander van Europese samenwerking en vind dat de EU in z'n huidige vorm en omvang z'n doel ver voorbij schiet maar ik kan ook niet stellen dat vroeger alles beter was. Uren wachten voor grenzen, overal geld wisselen, moeilijk zaken doen met het buitenland, overal andere standaarden.
De EU heeft zich van de burgers vervreemd door arrogantie en een veel te snelle groei. Ze doen heel veel verkeerd maar het heeft ons ook heel veel goeds gebracht.
Ze hebben wel deels gelijk hoor die "iiiiiieeewwww roepers", uitleg hieronder. Zo transparant is de EU in de ogen van de engelsman.On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:23:
[...]
Grootste redenen om 'leave' te stemmen:
http://imgur.com/nAk3fya?r
Weinig van doen met jouw genoemde zaken, vooral weer 'iieeeuuwww buitenlanders'....
YouTube: Is Europe Doomed by Migrants?
[ Voor 6% gewijzigd door govie op 24-06-2016 08:31 ]
WTF heeft dat in hemelsnaam met de Euro te maken? Of zelfs maar met de EU? De EU heeft ons gedwongen om gastarbeiders te importeren?Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
[...]
Bezoek het Brussel van 1998 eens en ga er nu eens heen, wat een wereld van verschil. Net alsof je in Aleppo rondloopt.
Nee, Brussel is kapotgeschoten in een bloedige burgeroorlog, maar die dekselse NOS heeft ons dat nooit laten weten.Sissors schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:30:
[...]
WTF heeft dat in hemelsnaam met de Euro te maken? Of zelfs maar met de EU? De EU heeft ons gedwongen om gastarbeiders te importeren?
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Het lijkt mij ook dat er niet bewust zal worden gestraft. Het probleem is dat er nu heel veel moet gebeuren en dat er overal haantjes zijn die hun mening hebben. Onzekerheid en onduidelijkheid heeft altijd een grote impact. Bedrijven zullen niet/minder investeren als ze de directe gevolgen niet kunnen voorzien. Hetzelfde geld voor het uitlenen van geld wat je niet zo snel zal doen als je niet weet wat het pond gaat doen.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
Ik kan niet begrijpen dat iedereen maar roept om het afstraffen van de UK. Het blijft toch een van de grootste Europese economieën. En als je ze gaat "straffen" kun je ook een reactie terug verwachten. Dit lijkt me voor beide partijen niet wenselijk en mij lijkt het daarom een stuk verstandiger om als "goede vrienden" uit elkaar te gaan. Of wat mis ik?
Over immigratie is wel een raar punt.
Ze denken dat ze de oplossing hebben, maar die is er niet, want de immigranten blijven gewoon komen of ze willen of niet. Dus uiteindelijk schieten ze er geen donder mee op.
Ze denken dat ze de oplossing hebben, maar die is er niet, want de immigranten blijven gewoon komen of ze willen of niet. Dus uiteindelijk schieten ze er geen donder mee op.
Johann Sebastian Bach
Verwijderd
Wel in de verdeling ervan en het verplicht opnemen er van, wat er sinds 1979 binnenkomt zijn geen gastarbeiders meer.Sissors schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:30:
[...]
WTF heeft dat in hemelsnaam met de Euro te maken? Of zelfs maar met de EU? De EU heeft ons gedwongen om gastarbeiders te importeren?
Haha echt he, onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat de EU daar niets mee te maken heeft....Sissors schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:30:
[...]
Maar weet de bevolking wel precies wat Brussel doet? Er zijn slechte dingen te noemen maar ook goede dingen. Zonder de EU loop je nog steeds leeg als je in het buitenland wilt bellen om iets simpels te noemen. Google, MS en andere bedrijven die misbruik van hun monopolie maken worden door Brussel aangepakt.alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:59:
[...]
Maar wat is dan het probleem? Stel dat de UK het goed gaat doen, en er dus blijkbaar geen Brussel nodig is. Dan is dat toch juist een goed teken? De meeste bevolkingen willen het toch niet, prachtig toch als nu zou blijken dat 'Brussel' helemaal niet nodig is.
Of de UK het gaat redden is afwachten maar kijk naar de verdragen tussen de EU enerzijds en bv Zwitserland en Noorwegen anderzijds en het blijkt dat ze nog steeds van elkaar afhankelijk zijn. Noorwegen betaalt ook mee aan de EU begroting op bepaalde vlakken.
Op tv lieten ze zien dat Londen en omgeving, Schotland en Noord-Ierland voor blijven is. In Noord-Ierland is al gezegd dat Engeland weinig meer over hun te zeggen hebben en de Schotten gaan nu mogelijk weer stemmen om de UK te kunnen verlaten.
Wil Engeland de financiële sector in Londen tegemoet komen dan zullen ze diep moeten gaan en mogelijk EU regels blijven handhaven zoals vrij verkeer van werknemers. Vertrekken er grote instellingen dan kost dat aanzien en veel banen.
De UK kan nu zelf handelsverdragen afsluiten maar staat wel alleen in plaats van met een groep van ruim 20 landen.
Ik ben benieuwd hoe de UK er over een jaar bij staat en vooral wat het voor de Britten zelf gaat worden die op het vaste land van Europa wonen (pensionado's) en werken. En hoe de Premier League er dan voor staat zonder veel EU spelers die geen werkvergunning meer krijgen? We zullen het zien.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Wat nog veel minder wenselijk is voor Brussel is dat een land na een exit er op vooruit gaat. Als de Europese economie moet lijden om de UK te straffen is dat een prijs die ze graag betalen. Het is niet alsof hun salarissen met het vertrek van de tweede economie van de EU nu met 17,5% (het aandeel van de UK) omlaag zullen gaan.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
Ik zit al een tijdje in dit topic te lurken, maar wil toch ook even reageren. Onverwachte uitslag, maar ben er zelf wel blij mee. Ga verder even niet te diep in waarom.
Maar wat ik even wil benadrukken is dat de regering zichzelf in de voet heeft geschoten door niet duidelijk te zijn over de gevolgen en het plan na referendum. Koersen dalen en er is (mijn inziens onterecht) paniek overal omdat men niet weet wat er kan gaan gebeuren. Er wordt bovendien vanalles voorspelt en de vele doemscenario's komen weer voorbij. Er zullen vast veel dingen gaan veranderen, maar ik verwacht bijvoorbeeld niet dat ze zaken als invoerrechten weer gaan doorvoeren, puur omdat ze daarmee hun hele financiële systeem doodverklaren.
Maar zoals gezegd is het niet veel anders dan toen hier het Referendum werd gehouden en de regering ineens plannen moest gaan maken, daar ze daar maanden de tijd voor hadden. Dat deden zij niet en dat doen de Britten nu ook niet. Vooral ook omdat je met (goede) plannen ook meteen redenen geeft om leave te stemmen. Erg jammer, maar zoals gezegd hebben ze de onzekerheid zelf veroorzaakt.
De markt zal de komende dagen hyperactief reageren. Uiteindelijk zal het wel weer grotendeels herstellen omdat het nou eenmaal niet zo snel zal gaan als sommigen je willen doen denken. Verder blijft de beurs gewoon een gokspel met wat teveel aandacht. De open economie samen met VK blijft gewoon de komende tijd hetzelfde en zal niet schrikbarend veranderen. Alleen als de hele EU uit elkaar valt, maar zelfs dan zie ik nog wel gebeuren dat er een Europese Economische Gemeenschap terug komt. Dat is gewoon prima gebleken. Het is eerder dat de overige maatregelen en de manier waarop de Euro in elkaar is gezet, gewoon geen goede keuze is gebleken die bij elke recessie elders ook grote gevolgen heeft voor alhier.
Ik vind het trouwens niet raar dat vooral de ouderen tegen stemmen en de jongeren voor. Jongeren zien alleen de huidige situatie en kennen niet echt anders. De ouderen weten nog wat er is beloofd, hoe het is verlopen en hoe de laatste jaren de EU is veranderd. Ik kan me best voorstellen dat je mede daardoor toch een andere mening hebt. Dat het voor de jongeren nu een bittere pil is, is jammer maar niet meteen iets waar je mee opgezadeld wordt. Het is tenslotte een beslissing van de gehele huidige bevolking, niet alleen van de jongeren.
Ik hoop dat ze als vrienden uit elkaar gaan, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het smerig gespeeld gaat worden, vooral door de EU (die hebben er namelijk de meeste baat bij).
Het is in ieder geval een uitslag die ik (toen ik om 2 uur naar bed ging was het nog close) niet had verwacht. Persoonlijk ben ik er wel blij mee. Het wordt een bittere pil de komende jaren en zal veel gevolgen hebben, maar uiteindelijk denk ik dat het wel beter is. De EU is gewoon mislukt, tijd om het opnieuw te proberen (van binnenuit proberen op te lossen is hopeloos gebleken).
Of de UK uit elkaar gaat vallen weet ik niet. Enerzijds zou ik het prima vinden als Noord Ierland en Ierland weer bij elkaar gaan horen en als de Schotten onafhankelijk worden, maar eigenlijk zie ik dat niet gebeuren. Als puntje bij paaltje komt, gaan ze dat gewoon niet doen.
Maar wat ik even wil benadrukken is dat de regering zichzelf in de voet heeft geschoten door niet duidelijk te zijn over de gevolgen en het plan na referendum. Koersen dalen en er is (mijn inziens onterecht) paniek overal omdat men niet weet wat er kan gaan gebeuren. Er wordt bovendien vanalles voorspelt en de vele doemscenario's komen weer voorbij. Er zullen vast veel dingen gaan veranderen, maar ik verwacht bijvoorbeeld niet dat ze zaken als invoerrechten weer gaan doorvoeren, puur omdat ze daarmee hun hele financiële systeem doodverklaren.
Maar zoals gezegd is het niet veel anders dan toen hier het Referendum werd gehouden en de regering ineens plannen moest gaan maken, daar ze daar maanden de tijd voor hadden. Dat deden zij niet en dat doen de Britten nu ook niet. Vooral ook omdat je met (goede) plannen ook meteen redenen geeft om leave te stemmen. Erg jammer, maar zoals gezegd hebben ze de onzekerheid zelf veroorzaakt.
De markt zal de komende dagen hyperactief reageren. Uiteindelijk zal het wel weer grotendeels herstellen omdat het nou eenmaal niet zo snel zal gaan als sommigen je willen doen denken. Verder blijft de beurs gewoon een gokspel met wat teveel aandacht. De open economie samen met VK blijft gewoon de komende tijd hetzelfde en zal niet schrikbarend veranderen. Alleen als de hele EU uit elkaar valt, maar zelfs dan zie ik nog wel gebeuren dat er een Europese Economische Gemeenschap terug komt. Dat is gewoon prima gebleken. Het is eerder dat de overige maatregelen en de manier waarop de Euro in elkaar is gezet, gewoon geen goede keuze is gebleken die bij elke recessie elders ook grote gevolgen heeft voor alhier.
Ik vind het trouwens niet raar dat vooral de ouderen tegen stemmen en de jongeren voor. Jongeren zien alleen de huidige situatie en kennen niet echt anders. De ouderen weten nog wat er is beloofd, hoe het is verlopen en hoe de laatste jaren de EU is veranderd. Ik kan me best voorstellen dat je mede daardoor toch een andere mening hebt. Dat het voor de jongeren nu een bittere pil is, is jammer maar niet meteen iets waar je mee opgezadeld wordt. Het is tenslotte een beslissing van de gehele huidige bevolking, niet alleen van de jongeren.
Ik hoop dat ze als vrienden uit elkaar gaan, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het smerig gespeeld gaat worden, vooral door de EU (die hebben er namelijk de meeste baat bij).
Het is in ieder geval een uitslag die ik (toen ik om 2 uur naar bed ging was het nog close) niet had verwacht. Persoonlijk ben ik er wel blij mee. Het wordt een bittere pil de komende jaren en zal veel gevolgen hebben, maar uiteindelijk denk ik dat het wel beter is. De EU is gewoon mislukt, tijd om het opnieuw te proberen (van binnenuit proberen op te lossen is hopeloos gebleken).
Of de UK uit elkaar gaat vallen weet ik niet. Enerzijds zou ik het prima vinden als Noord Ierland en Ierland weer bij elkaar gaan horen en als de Schotten onafhankelijk worden, maar eigenlijk zie ik dat niet gebeuren. Als puntje bij paaltje komt, gaan ze dat gewoon niet doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 24-06-2016 08:37 ]
Verklaard wel hun wegen idd. Gaten in de wegen komen vast door anti-tank mijnen die in de burgeroorlog zijn neergelegd. Ook altijd die stomme staatstelevisie die ons wil hersenspoelen en ons niet fatsoenlijk informeert over die burgeroorlogen in buurlanden.Phehistyr schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:31:
[...]
Nee, Brussel is kapotgeschoten in een bloedige burgeroorlog, maar die dekselse NOS heeft ons dat nooit laten weten.
Welke reactie? Volgens mij verliest het VK meer dan de EU wanneer er geen handelsakkoord ligt. Ik kan mij dan ook voorstellen dat een nieuw (handels)akkoord in elk geval niet beter zal zijn dan de bestaande situatie.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
Wij balen hier thuis in elk geval. Mijn vriendin is Brits en woont nu 2 jaar hier, veel spaargeld nog in Engeland en uiteraard maakt de EU het mogelijk om eenvoudig heen en weer te reizen en bijv. hier te studeren. Gelukkig veranderd dit niet van de ene op de andere dag, maar de gevolgen op de langere termijn zijn lastig te overzien.
Het is ook niet zwart-wit. Ik zie ook wel dingen die vroeger beter waren. De ongebreidelde drang om alles maar te vermarkten, de macht van multinationals, de banken, het uitkleden van voorzieningen: soms wordt de EU als excuus gebruikt om bepaalde maatregelen te nemen maar het zijn vaak toch gewoon onze eigen neoliberale politici die dat allemaal zelf willen.Phusebox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Ach, het is tegenwoordig zo:On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:32:
[...]
Haha echt he, onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat de EU daar niets mee te maken heeft....
Immigratie, racisme, moslimhaat en de EU gaan samen voor veel mensen. Meestal dezelfde groep mensen die denken dat "EU = liefde voor moslims" en "Alle moslims zijn terroristen".
Leuke mensen, maar helaas zelf nadenken en logisch nadenken valt er niet onder.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Ik ben verdeeld over de EU, en ik zou niet weten wat ik zou stemmen als het tot een Nexit-referendum komt. Je zou denken dat een EU voor gelijke regels zou moeten zijn en zorgen maar zodra ik in Duitsland of Belgie een nieuwe auto wil kopen kan dat al niet zonder dat ik alsnog die extra belasting af mag dragen.
Zo ver voor eenheid en gelijkheid.
Zo ver voor eenheid en gelijkheid.
Check, van voor '75 en nog steeds was niet alles beter.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
[...]
Dat heb ik nooit als een obstakel gezien die grenscontroles of geldwisselen. En dat is echt de enige tegen argument die ik al hoor sinds 2002 toen de euro werd ingevoerd en daarvoor ook toen de grenscontroles werden afgeschaft. Omdat jij gemakkelijk kunt shoppen in Duitsland of op vakantie kunt gaan naar Frankrijk brengt een hoop gespuis hierheen. Bezoek het Brussel van 1998 eens en ga er nu eens heen, wat een wereld van verschil. Net alsof je in Aleppo rondloopt.
Misschien had ik moeten zeggen voor 1975, misschien is 18 worden in 2001 net te kort om er echt een oordeel over te vellen.
De relevantie van de immigranten in Brussel snap ik niet zo als het gaat over Nederland. Misschien ben je Belg en was de situatie vóór '75 in België wel veel beter?
Is immigratie (die we in de jaren 60 en 70 ook heel veel hebben gehad) dan het voornaamste argument tegen de EU? Dat is toch net zo'n zinloos argument als de Euro en grenscontroles....
Eén tegenvoorbeeld gevonden...Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:21:
[...]
Hiernet op bbc VK moet in de single market blijven want vele britten werken in de EU. Ik denk niet dat VK uit de EU kan gaan en onvoorwaardelijk in de single market kan blijven.
Ik ben ook tegenstander van referenda als deze, omdat het om zoiets groots en complex gaat dat je dit helemaal niet goed kunt uitleggen aan de gemiddelde burger.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:33:
[...]
Ach, het is tegenwoordig zo:
Immigratie, racisme, moslimhaat en de EU gaan samen voor veel mensen. Meestal dezelfde groep mensen die denken dat "EU = liefde voor moslims" en "Alle moslims zijn terroristen".
Dus gaan de meeste mensen niet of nauwelijks goed geïnformeerd stemmen. (Ook de remain stemmers trouwens hoor)
Maar goed, afwachten wat er nu verder allemaal gaat gebeuren, ze moeten nog een plan schrijven geloof ik daar in Engeland.
Dat denk ik ook, en het gaat nog een hele strijd worden....Tomsworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:35:
Hiernet op bbc VK moet in de single market blijven want vele britten werken in de EU. Ik denk niet dat VK uit de EU kan gaan en onvoorwaardelijk in de single market kan blijven.
Johann Sebastian Bach
Hier ook iemand die in het verleden 30 jaar geld heeft moeten wisselen... Heb dat nooit bezwaarlijk gevonden. Vond dat argument bij introductie van de euro ook zeer zwak... als dat al als pluspunt benoemd moet worden.emnich schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
[...]
Als je het mij vraag (ben van voor '83) dan is het onzin. Dus de stelling dat iedereen vroegah beter vond is al niet juist. Misschien kan je aangeven wat er dan vroeger zo veel beter was en wat daarvan de schuld is van de EU.
In de huidige tijd met plastic geld is het al helemaal geen probleem meer. Ik bedoel, als je nu naar het UK of US gaat, hoeveel contant geld neem je dan mee? Een paar Ponden of Dollars, >95% van de betalingen gaat met de kaart.
Ik zit net de BBC te lezen en kom toch wel interessante statistieken tegen:
Heel Engeland behalve London heeft Exit gestemd.
Wales ook volledig tegengestemd
Ierland en Schotland hebben voor gestemd
Best opmerkelijk en daarmee is er weinig over van een Great Britain.
Hoeveel % van de Nederlandse bevolking gaat/ging de grens over? Ik denk dat dat percentage niet zo hoog is. Verder vond ik het altijd wel wat hebben om vreemd geld in je portomonee te hebben. Ten minste nog een beetje het gevoeld dat je in het buitenland zat (ook al zat je in Belgie)Phusebox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:24:
[...]
Je moet niet alleen naar jezelf kijken, maar naar het geheel voor heel Nederland en haar bevolking.
Ik verwacht een scheur in het VK. Ik zou het inmiddels ook van harte toejuichen. Doe mij maar Schotse onafhankelijkheidMiki schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:37:
Ik zit net de BBC te lezen en kom toch wel interessante statistieken tegen:

Dus meer een Noorwegen situatie. Veel plezier. Wel geld aan de EU moeten betalen daarvoor maar compleet geen inspraak mogen hebben. Veel plezier met dat uitleggen Farrage.Tomsworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:35:
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Ze moeten wettelijk vastleggen dat men alleen maar voor een toekomstperspectief kan stemmen. Dus bijvoorbeeld meerdere scenario's door de overheid uitleggen aan de mensen en laat ze dan maar eens een toekomstig scenario kiezen. De insteek van voor iets kiezen, is totaal anders als afkeren tegen iets. De vraagstelling beinvloed al de uitslag en vaak is het een uitslag waar je in feite niets mee kunt.On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:36:
[...]
Ik ben ook tegenstander van referenda als deze, omdat het om zoiets groots en complex gaat dat je dit helemaal niet goed kunt uitleggen aan de gemiddelde burger.
Dus gaan de meeste mensen niet of nauwelijks goed geïnformeerd stemmen. (Ook de remain stemmers trouwens hoor)
Maar goed, afwachten wat er nu verder allemaal gaat gebeuren, ze moeten nog een plan schrijven geloof ik daar in Engeland.
Helemaal mee eens!RoD schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:37:
[...]
Ik verwacht een scheur in het VK. Ik zou het inmiddels ook van harte toejuichen. Doe mij maar Schotse onafhankelijkheid
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Hoorde op het nieuws dat een deel ook tegen stemde puur uit protest tegen Cameron.
Dat kan toch niet waar zijn?
Als we hier al zo'n referendum gaan houden iedereen aan de leugendetector. "Stemt u uit protest tegen Rutte (of wie er dan ook zit)? Zo ja dan word uw stem ongeldig verklaard"
Dat kan toch niet waar zijn?
Als we hier al zo'n referendum gaan houden iedereen aan de leugendetector. "Stemt u uit protest tegen Rutte (of wie er dan ook zit)? Zo ja dan word uw stem ongeldig verklaard"
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Het gaat niet alleen om vakantie! Het gaat er ook om dat als ik zaken doe met Italië dat de prijzen duidelijk zijn en ik niet na een half jaar opeens met veel minder waardevolle lires zit. Dat is allemaal prima af te dekken maar dat kost weer geld.alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:37:
[...]
Hier ook iemand die in het verleden 30 jaar geld heeft moeten wisselen... Heb dat nooit bezwaarlijk gevonden. Vond dat argument bij introductie van de euro ook zeer zwak... als dat al als pluspunt benoemd moet worden.
In de huidige tijd met plastic geld is het al helemaal geen probleem meer. Ik bedoel, als je nu naar het UK of US gaat, hoeveel contant geld neem je dan mee? Een paar Ponden of Dollars, >95% van de betalingen gaat met de kaart.
Tuurlijk verliest de UK veel, maar iedereen doet net alsof het een ramp is voor de Britse Economie maar die van de EU er amper onder zal lijden.Mmore schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:33:
[...]
Welke reactie? Volgens mij verliest het VK meer dan de EU wanneer er geen handelsakkoord ligt. Ik kan mij dan ook voorstellen dat een nieuw (handels)akkoord in elk geval niet beter zal zijn dan de bestaande situatie.
Wij balen hier thuis in elk geval. Mijn vriendin is Brits en woont nu 2 jaar hier, veel spaargeld nog in Engeland en uiteraard maakt de EU het mogelijk om eenvoudig heen en weer te reizen en bijv. hier te studeren. Gelukkig veranderd dit niet van de ene op de andere dag, maar de gevolgen op de langere termijn zijn lastig te overzien.
Was dit niet hetzelfde met de Europese sanctie's richting Rusland, uiteindelijk lijdt de Europese Economie daar ook gewoon onder.
Is het dan niet verstandig om ervoor te zorgen dat je er beide zo goed mogelijk uitkomt, wat ook beter is voor de concurrentie richting Azië en Amerika.
Dat denk ik uiteindelijk wel. Hoe dan ook is dit denk ik geen belangrijke overweging, denk ik: het zal vooral een discussie zijn die met het gevoel wordt gevoerd, net als met de Brexit-campagne.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:38:
[...]
Helemaal mee eens!Alleen zou schotland dat financieel redden? Dat is de vraag
Ja, net zo goed als Groningen. Olie en gas.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:38:
[...]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
We zijn ipv vrienden concurrenten geworden. Natuurlijk verandert dat de dynamiek, dat wil nog niet zeggen dat het een kwestie is van straffen. Sommige toezeggingen aan Engeland (van het VK zal spoedig geen sprake zijn) gaan gewoon ten koste van ons. Binnen de EU staan er tegenover alle nadelen ook voordelen en dwingt Brussel het af als landen niet meewerken, dat is nu voorbij. Het is een terugkeer naar het protectionisme, dat is precies wat het Brexit kamp het afgelopen jaar geroepen heeft en dat is precies wat ze gaan krijgen. Althans, we zouden wel gek zijn als we protectionisme niet beantwoorden met protectionisme.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:28:
Wanneer ben jij voor het laatst in Rusland geweest? De economie gaat daar door een heel diep dal en iedereen voelt het. Hier is het misschien 0,2 extra economische groei die we mislopen, jammer maar dat is onze veiligheid wel waard.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:39:
Tuurlijk verliest de UK veel, maar iedereen doet net alsof het een ramp is voor de Britse Economie maar die van de EU er amper onder zal lijden.
Was dit niet hetzelfde met de Europese sanctie's richting Rusland, uiteindelijk lijdt de Europese Economie daar ook gewoon onder.
Is het dan niet verstandig om ervoor te zorgen dat je er beide zo goed mogelijk uitkomt, wat ook beter is voor de concurrentie richting Azië en Amerika.
[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 24-06-2016 08:50 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zoals mijn pa vanochtend zei, ze maken de relatie uit maar ze willen wel vriendjes blijven.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:39:
[...]
Tuurlijk verliest de UK veel, maar iedereen doet net alsof het een ramp is voor de Britse Economie maar die van de EU er amper onder zal lijden.
Johann Sebastian Bach
Sterker nog wellicht: Er schijnen wat mensen in Calais te zitten en maar wat graag naar de UK willen...Wellicht geeft Frankrijk wel boten aan ze en zegt veel plezier daar. Oh en de trein laten we ook even niet door de tunnel rijden, dus door de tunnel mag ook hoor. Doe de Engelsen de groeten en niet meer terugkomen he?Nivida_intel schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:31:
Over immigratie is wel een raar punt.
Verwijderd
Wat is dan volgens jou wel zelf nadenken, ik hoor dit geschreeuw altijd. Wat is dan wel logisch nadenken. De EU verplicht landen om zoveel 'gastarbeiders' op te nemen. Term die we al ruim 30 jaar niet meer kunnen gebruiken, want ze komen niet voor de arbeid, dat doen onze Poolse vrienden nu.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:33:
[...]
Ach, het is tegenwoordig zo:
Buiten de EU heb je daar zelf controle over, in de UK wonen 2,9 miljoen Europeanen waarvan een heel groot deel Noord Afrikanen zijn. Dat is ook een reden waarom dit referendum werd gehouden. Ik denk dat ze zo Londen enigzins willen gaan redden.
Ik denk dat het een groot serieus probleem is waar echt iedereen van wegkijkt en gewoon begin te schreeuwen met moslim haat en alle moslims zijn terroristen. Dat heb ik nergens geroepen.
Op zich heeft Schotland zichzelf qua basiseconomie en duurzame ontwikkeling best goed voor elkaar. Het zal één van de armere landen worden van de EU, maar ze hebben hun energiesector, bouw en IT-sector goed voor elkaar. Met wat hulp van buitenaf (of betere focus van hun regering vanuit Glasgow) kan het best wat worden.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:38:
Zelfde geldt voor een United Ireland.
Eens. Die handel is ook gewoon nodig voor de EU want het maakt je zwakker op de wereldmarkt. Doordat ze niet in de Euro zitten, maakt dit het juist makkelijker en verwacht ik dat het even schrikken is, maar daarna herstelt het zich wel weer. Ook veel regels blijven gewoon gelijk zoals geen invoerrechten en weet ik wat. Noorwegen heeft dat ook niet en dat werkt gewoon prima. Handel zal volgens mij weinig gaan veranderen.jarti66 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:39:
[...]
Sterker, gezien VK toch vaak dingen heeft tegengehouden, denk ik dat veel Europarlementariërs toch wel blij zijn omdat ze er nu veel meer doorheen kunnen drukken dan eerst.
Als Nederland nu slim is gaan ze heel snel op zoek naar bedrijven in de UK die nu mogelijk naar het vaste land willen verhuizen. Banken? Autofabrikanten?. Wat goede deals maken en er komen een shitlading aan banen bij in NL.
+1 voor die reactie.Nivida_intel schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Zoals mijn pa vanochtend zei, ze maken de relatie uit maar ze willen wel vriendjes blijven.
In relatietermen gaat dat nooit goed natuurlijk. Ik denk dat hier die mogelijkheden er wel zijn.
Persoonlijk zou ik geen vriendjes willen blijven met iemand die mij de rug toe keert. Aan de andere kant is het wel de best politieke keuze.
Always look on the bright side of life.
Het probleem hiermee is dat je allemaal standaardzinnen schreeuwt zonder de statistiek in acht te nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Wat is dan volgens jou wel zelf nadenken, ik hoor dit geschreeuw altijd. Wat is dan wel logisch nadenken. De EU verplicht landen om zoveel 'gastarbeiders' op te nemen. Term die we al ruim 30 jaar niet meer kunnen gebruiken, want ze komen niet voor de arbeid, dat doen onze Poolse vrienden nu.
Buiten de EU heb je daar zelf controle over, in de UK wonen 2,9 miljoen Europeanen waarvan een heel groot deel Noord Afrikanen zijn. Dat is ook een reden waarom dit referendum werd gehouden. Ik denk dat ze zo Londen enigzins willen gaan redden.
Ik denk dat het een groot serieus probleem is waar echt iedereen van wegkijkt en gewoon begin te schreeuwen met moslim haat en alle moslims zijn terroristen. Dat heb ik nergens geroepen.
Het percentage werkende Polen, Hongaren en Roemenen is aanzienlijk hoger dan het percentage werkende autochtonen. Ze komen hier dus wél voor werk. Hetzelfde geldt voor eerdere-generatie gastarbeiders. Ja, er zijn naturalisatieproblemen, maar het is simpelweg onjuist om te zeggen dat het pure uitkeringstrekkers zijn. Idem voor criminaliteit.
Als je objectief kijkt naar de immigratiepolitiek in de EU, dan is het probleem extreem overtrokken, echt ongelooflijk extreem. We hebben het zelfs in grote crisistijd over promilles aan mensen die grootendeels voldoen aan de beschrijving 'gemiddelde mensen'.
Je hebt helemaal gelijk (gladstone institute uitleg). YouTube: Is Europe Doomed by Migrants?Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Wat is dan volgens jou wel zelf nadenken, ik hoor dit geschreeuw altijd. Wat is dan wel logisch nadenken. De EU verplicht landen om zoveel 'gastarbeiders' op te nemen. Term die we al ruim 30 jaar niet meer kunnen gebruiken, want ze komen niet voor de arbeid, dat doen onze Poolse vrienden nu.
Voor duitsland kan het goed nieuws zijn ik denk dat veel banken die nu nog geen centra hebben op het vasteland wel is naar Frankfurt kunnen moven.wontcachme schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:45:
Als Nederland nu slim is gaan ze heel snel op zoek naar bedrijven in de UK die nu mogelijk naar het vaste land willen verhuizen. Banken? Autofabrikanten?. Wat goede deals maken en er komen een shitlading aan banen bij in NL.
Ah, inmiddels heeft de 'Leave' partij ook toegegeven dat dit niet betekent dat er veel minder mensen kunnen migreren naar Engeland.
Naast de 350m pond belofte dus al de 2e leugen toegegeven, en dat nog geen 4 uur na de officiële uitslag....
Naast de 350m pond belofte dus al de 2e leugen toegegeven, en dat nog geen 4 uur na de officiële uitslag....
Sowieso gaan de mensen die aan de grens wonen regelmatig de grens over. Verder heb jij blijkbaar altijd je vakantie in Drente of Zandvoort gevierd als jij niet weet hoeveel Nederlanders de grens over gaan.idef1x schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:37:
[...]
Hoeveel % van de Nederlandse bevolking gaat/ging de grens over? Ik denk dat dat percentage niet zo hoog is. Verder vond ik het altijd wel wat hebben om vreemd geld in je portomonee te hebben. Ten minste nog een beetje het gevoeld dat je in het buitenland zat (ook al zat je in Belgie)![]()
Je moet niet alleen naar jezelf kijken, maar naar het geheel voor heel Nederland en haar bevolking.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ik ken dit soort reacties, je wil gewoon horen dat het allemaal aan immigratie ligt, en daardoor alles zo slecht is. Helaas is dat niet zo, en is daar al genoeg over geschreven.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Je maakt het -zoals velen hier overigens- veel te groot. De Britten willen best economisch samenwerken, maar hebben tegen de Brusselse regeldruk gestemd. De bevolking in Groot Brittannië heeft -net als de rest van de bevolking in Noord-Oost Europa grote moeite met de manier waarop Brussel nu bestuurd wordt. Simpel gezegd: als Brussel in het verleden consequenter was geweest met hun eigen regelgeving, vooral economisch, was die naar mijn mening niet gebeurd.ph4ge schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:41:
[...]
We zijn ipv vrienden concurrenten geworden. Natuurlijk verandert dat de dynamiek, dat wil nog niet zeggen dat het een kwestie is van straffen. Sommige toezeggingen aan Engeland (van het VK zal spoedig geen sprake zijn) gaan gewoon ten koste van ons. Binnen de EU staan er tegenover alle nadelen ook voordelen en dwingt Brussel het af als landen niet meewerken, dat is nu voorbij. Het is een terugkeer naar het protectionisme, dat is precies wat het Brexit kamp het afgelopen jaar geroepen heeft en dat is precies wat ze gaan krijgen. Althans, we zouden wel gek zijn als we protectionisme niet beantwoorden met protectionisme.
De grootste consequenties zitten overigens niet bij de gemiddelde Brit. Het is met name de elite (London Financial District, politici, etc) die er last van zullen hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat de economische consequenties -gezien de status aparte van Groot Brittanië- wel zullen meevallen.
[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 24-06-2016 08:49 ]
Ik ben als vrachtwagenchauffeur wel eens over Calais gereden, maar je word er niet vrolijk van.idef1x schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Sterker nog wellicht: Er schijnen wat mensen in Calais te zitten en maar wat graag naar de UK willen...Wellicht geeft Frankrijk wel boten aan ze en zegt veel plezier daar. Oh en de trein laten we ook even niet door de tunnel rijden, dus door de tunnel mag ook hoor. Doe de Engelsen de groeten en niet meer terugkomen he?
Hier zeggen ze dat ze veilig zijn, maar het is puur dat die mensen weten dat er een wet is die zegt. Eenmaal erin, dan hoef je ook niks meer te laten zien. Gelukkig heeft mijn werkgever gezegd te stoppen met actief rijden op VK.
http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36420148
Het gaat nog zeker 2 jaar duren voordat ze er echt uit zijn. En als de politieke wil er niet is kan het nog wel langer duren en tot stilstand komen.
Je krijgt gewoon een handelsverdrag wat er met Noorwegen.
Johann Sebastian Bach
Ach, die fluctuaties waren niet zo enorm groot. En vrij voorspelbaar. Deed toevallig ook al zaken met Italië toen de koersen nog schommelden. Was enkel import, dus ik was persoonlijk wel blij met een constant dalende Lire. Maar ook als ik destijds naar Italië zou hebben geëxporteerd had me dat niet veel uitgemaakt. Zoals gezegd; de fluctuaties waren niet heftig en belangrijker: voorspelbaar.emnich schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:39:
[...]
Het gaat niet alleen om vakantie! Het gaat er ook om dat als ik zaken doe met Italië dat de prijzen duidelijk zijn en ik niet na een half jaar opeens met veel minder waardevolle lires zit. Dat is allemaal prima af te dekken maar dat kost weer geld.
Wat belangrijker is/was: de Lire daalde niet zonder reden ten opzichte van de Hfl. Dat had een onderliggende economische reden. De negatieve consequenties die het koppelen van al onze munten aan elkaar heeft gehad, heeft in ieder geval een veel grotere impact op mijn business gehad dan die koersfluctuaties van destijds.
Behalve dat de UK niet de olie van Noorwegen heeft of de maakindustrie van Zwitserland.alexbl69 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:19:
De uk drijft op het geven van services aan de EU. Dat zal flink gaan verminderen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Mjah die Farage heeft op een hoop punten wel gelijk, wie zijn die lui daar in brussel? Wie heeft ze gekozen? Zelfs die Jonker gaf aan dat hij gekozen is achter gesloten deuren? Democratie? Over en uit. Ik ben blij voor ze. De 'EU' drukt toch wel door hetzelfde is hier gebeurt en referenda worden gewoon genegeerd. Het volk kiest de mensen in de regering maar de regering luistert niet naar de kiezers/het volk. Zelfs Rutte die zegt dat hij tegen referenda is!?
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Zoals ze net op tv al zeiden, Johnson en dat UKIP figuur zullen dat vast nog wel goed uit kunnen gaan leggen. Het is de vraag hoe de Britten straks reageren als blijkt dat ze ondanks geen EU lidmaatschap toch EU regels in moeten voeren en aan de EU moeten blijven betalen om met verdragen mee te kunnen doen.On_E schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:46:
Ah, inmiddels heeft de 'Leave' partij ook toegegeven dat dit niet betekent dat er veel minder mensen kunnen migreren naar Engeland.
Ik ken dit soort reacties, je wil gewoon horen dat het allemaal aan racisme ligt, en daardoor alles zo slecht is. Helaas is dat niet zo, en is daar al genoeg over geschreven.corset schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:47:
[...]
Ik ken dit soort reacties, je wil gewoon horen dat het allemaal aan immigratie ligt, en daardoor alles zo slecht is. Helaas is dat niet zo, en is daar al genoeg over geschreven.
Echt bizar, als ik het goed begrijp zijn de 2 grootste argumenten van de Leave-campagne nu dus al 'ingetrokken'.
Zou je het referendum dan niet gewoon ongeldig kunnen verklaren?
Zou je het referendum dan niet gewoon ongeldig kunnen verklaren?
Dat denk ik ook, vermoedelijk was het VK nooit toegetreden als de gemeenschap consequenter was geweest.Krisp schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:47:
[...]
... Simpel gezegd: als Brussel in het verleden consequenter was geweest met hun eigen regelgeving, vooral economisch, was die naar mijn mening niet gebeurd.
Dit dus. Voorheen konden ze nog dreigen met een Brexit als het hun niet zinde.wontcachme schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:38:
[...]
Dus meer een Noorwegen situatie. Veel plezier. Wel geld aan de EU moeten betalen daarvoor maar compleet geen inspraak mogen hebben. Veel plezier met dat uitleggen Farrage.
Ik ben benieuwd wat de City gaat doen. Gaan ze nu dan toch naar Ierland.
Schotland heeft die olie wel en het is niet vreemd wanneer daar straks weer een referendum is.icecreamfarmer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:49:
[...]
Behalve dat de UK niet de olie van Noorwegen heeft of de maakindustrie van Zwitserland.
De uk drijft op het geven van services aan de EU. Dat zal flink gaan verminderen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.
Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.
Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.
Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.
Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.