Brexit en de Britse politiek Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste
Acties:
  • 417.592 views

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Voordat wij Raab gaan beschuldigen van dingen die hij gezegd zou hebben.

In het artikel van :Heather Stewart, Political Editor van de Gardian. zegt RAAB zelf niets....

Er staat, Dominic Raab will pledge.....
Vervolgens:"the Brexit secretary will say that Britain....
Vervolgens: Our overarching aim is to facilitate the smooth, continued functioning of business, transport, infrastructure, research, aid programmes and funding streams, ; he will say....
In his speech, Raab will add that the government .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
zandstraat schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:45:
Heb nu de eerste paar minuten van Raab's speech gezien, maar hij heeft inhoudelijk helemaal niets gezegd. Alleen dat hij denkt dat er wel een deal komt, in iedereens belang, afgesproken nog vaak af te spreken met Michel Barnier, onderhandelingen gaan heel goed, blah blah, maar niets inhoudelijk.

Nu het aankondigen van de no-deal voorbereidingen, zegt hij al twee keer dat het gaat om korte termijn effecten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
zandstraat schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:45:
Speeches worden van te voren uitgedeeld aan journalisten zodat ze hun artikelen vast kunnen schrijven. Die timing kan dus nog wel eens een beetje vreemd lijken.

Deze is wel dan weer humor van de bovenste plank:

Why £15bn bridge to Scotland could be the answer to Brexit conundrum
Yep, een brug van Noord-Ierland naar Schotland, ook al voorgesteld door Boris Johnson, Dit is progressief denken van de DUP :+ . Zo heb je geen zeegrens tussen Noord-Ierland en de rest van het VK nodig.

En hoe willen ze dat betalen?
"In terms of funding, the range of possibilities are vast. Apart from the obvious support from London and Dublin, EU sources could include the cross-border INTERREG programme, the European Investment Bank, the TransEuropean Network and HORIZON 2020. The EU PEACE programme could be another valuable source because the bridge would still respect the Good Friday Agreement by promoting peace and prosperity in the region.
Yep, weer zo'n voorstel waar anderen voor de domheid van de Britten moeten opdraaien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 12:10
gambieter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:43:
[...]

Yep, een brug van Noord-Ierland naar Schotland, ook al voorgesteld door Boris Johnson, Dit is progressief denken van de DUP :+ . Zo heb je geen zeegrens tussen Noord-Ierland en de rest van het VK nodig.
Laat de Fransen niet horen dat ze met een brug over het kanaal automatisch Engeland koloniseren...

Of eigenlijk maar wel >:)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De kosten zijn een detail. Maar een ander detail is dat grenzen niet verdwijnen door een brug. Het betekent alleen een andere plek waar controles moeten plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
downtime schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:01:
De kosten zijn een detail. Maar een ander detail is dat grenzen niet verdwijnen door een brug. Het betekent alleen een andere plek waar controles moeten plaats vinden.
Je moet dit dan ook niet rationeel bekijken als je het door de Brexitbril wil zien. Er is dan geen harde grens, ze kunnen de controles dan over allerlei plekken verdelen en zichzelf voor de gek houden dat er geen grens is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28

vectormatic

Warlock of the doorlock

Deze is wel dan weer humor van de bovenste plank:

[...]

Yep, weer zo'n voorstel waar anderen voor de domheid van de Britten moeten opdraaien.
Och, 15 miljard is nog geen 45 weken van die mythische 350 mijoen/week O-)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
En dan is die brug bijna klaar, verklaren de Schotten zichzelf onafhankelijk... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
gambieter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:04:
[...]

Je moet dit dan ook niet rationeel bekijken als je het door de Brexitbril wil zien. Er is dan geen harde grens, ze kunnen de controles dan over allerlei plekken verdelen en zichzelf voor de gek houden dat er geen grens is.
Is er simpelweg geen enkele onderbouwing gegeven over waarom een brug het probleem zou oplossen? In het stukje dat je linkt iig. niet, maar ergens zal toch wel een beredenering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

migchiell schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:52:
[...]
Is er simpelweg geen enkele onderbouwing gegeven over waarom een brug het probleem zou oplossen? In het stukje dat je linkt iig. niet, maar ergens zal toch wel een beredenering zijn?
De enige onderbouwing is dat de DUP de customs grens in de zee niet wil zoals may en de EU voor ogen hadden.
Met een brug wordt die oplossing moeilijker, tenzij je meteen douane hokjes midden op de brug neerzet ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
migchiell schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:52:
Bij brexit moet je eerst naar imbeciel niveau zakken en dan proberen het te verklaren. Je zit nu nog veeeeeeeeel te hoog qua intelligentie ;)

Het is een gevoel, men zit dan vast aan het grote eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

gambieter schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:11:
[...]

Bij brexit moet je eerst naar imbeciel niveau zakken en dan proberen het te verklaren. Je zit nu nog veeeeeeeeel te hoog qua intelligentie ;)

Het is een gevoel, men zit dan vast aan het grote eiland.
Zijn ze bang dat de EU met wat sleepboten Ierland gaat wegslepen ofzo :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
RobinHood schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:22:
Zijn ze bang dat de EU met wat sleepboten Ierland gaat wegslepen ofzo :+
Is precies hetzelfde als Boris die een brug over het kanaal wilde, blijkbaar denkt men dat er dan minder douane problematiek speelt of zo? Erg vreemd...

Ondertussen is het wel heel stil vanuit Brussel de afgelopen weken, zijn ze zo druk aan het onderhandelen en mag de broedende kip niet gestoord worden? Of is de hoop al opgegeven?

En deze is ook mooi, binnenkort naast GPS, Glonass en Galileo ook Brexit-positioning: :)
https://uk.reuters.com/ar...y-telegraph-idUKKCN1LB0AN

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 26-08-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

Met een brug wordt die oplossing moeilijker, tenzij je meteen douane hokjes midden op de brug neerzet ;)
Dat zou je van een tunnel ook verwachten. Maar daar staan de douanehokjes ook gewoon in Brussel Zuid, Parijs of Londen. Dat doe je met een brug ook. Gewoon de douanehokjes net voor (of na) de brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

De enige onderbouwing is dat de DUP de customs grens in de zee niet wil zoals may en de EU voor ogen hadden.
Nou ben ik geen bouwkundig ingenieur, maar een douanehokje bouwen op een brug lijkt me nog een stuk makkelijker dan midden op zee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Maar wat lost de brug dan op? Zonder brug heb je toch al douane in de havens nodig, met de brug komt er alleen maar meer douane bij? En de vrachtcapaciteit van een brug valt in het niet bij die van een containerschip.

Klinkt alleen maar als meer moeite en meer geldverspillerij op een moment dat het VK juist zo snel en effectief mogelijk moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die hele brug is gewoon één groot lulverhaal. Die gaat er nooit komen. Er is simpelweg niet genoeg te zoeken in Noord-Ierland om zo'n brug te verantwoorden.

Het ding zou meer dan 2x zo lang moeten worden als de Øresund brug en die ontsluit heel Scandinavie vanuit West-Europa. Niet alleen maar een economisch marginaal eilandje.

En het is alleen maar om de helft van Noord-Ierland te pleasen (de andere helft heeft nog steeds een pesthekel aan het VK). Ik denk sowieso dat de 'troubles' daar wel weer oplaaien, zeker gezien alle onrust die Brexit geeft.

Voor Ierland zou het misschien ook wel een beetje een boost zijn, maar ik betwijfel of de tol op die brug financieel interessant genoeg zou zijn om te concurreren met de veerboot. Met de kanaaltunnel is dat ook nauwelijks het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Twee dammetjes maken, water eruit pompen, en dan heb je een landverbinding tussen Noord Ierland en Engeland/Schotland. Dan wordt het lastiger om een grens er te maken, schiet meer op dan een bruggetje :P. Tegelijk lukt het natuurlijk bij enorm veel landen prima om een douane op een landsgrens te zetten, dus blijft onzin idee.

Sowieso, heeft het VK al een idee waar ze zelf die grens willen? Tussen de Ierlanden of tussen Ierland en Engeland? Je blijft toch probleem hebben dat één van de twee groepen het daar niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is zelfs als Nederlander op dit punt aardig beschamend om te moeten antwoorden: nope, het VK weet nog niet waar die grens gaat komen.

En de meest democratische (breed gedragen) optie, namelijk (de facto) reunificatie of een zeegrens is iets wat de DUP niet wil en wat het kabinet laat vallen als ze het proberen. Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mux schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:36:
Het is zelfs als Nederlander op dit punt aardig beschamend om te moeten antwoorden: nope, het VK weet nog niet waar die grens gaat komen.
Dat weten ze wel, ze kunnen het alleen niet hardop zeggen aangezien het in strijd is met het Goede Vrijdagakkoord: gewoon een harde grens tussen Noord-Ierland en Ierland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:45:
[...]Dat weten ze wel, ze kunnen het alleen niet hardop zeggen aangezien het in strijd is met het Goede Vrijdagakkoord: gewoon een harde grens tussen Noord-Ierland en Ierland.
Precies, dit is het probleem van die grens. Natuurlijk kan het wel. En het zal ook wel moeten bij een harde Brexit. Ierland blijft immers deel van de EU. En die gaan daar geen centimeter van afwijken want hun hele economie hangt eraan vast (en met name de belastingontwijking van de grote bedrijven).

Maar het sluiten van die grens gaat een hoop onrust geven. Het mag niet van het goede vrijdag akkoord, en de hele situatie staat daar alweer op scherp door de DUP. Ierland en Noord-Ierland drijven steeds verder uit elkaar (zie bijvoorbeeld de kwesties abortus en homohuwelijk, waar ze lijnrecht tegenover elkaar staan). Ik denk dat dit de druppel water zal zijn die de emmer weer doet overlopen. Al denk ik dat het uiteindelijk toch wel gebeurd zou zijn.

Overigens is lang niet iedereen in Noord-Ierland zo extremistisch als de DUP maar omdat ze de Tory regering in hun wankele positie steunen, hebben ze nu buitensporig veel macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GekkePrutser schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:33:
[...]
Precies, dit is het probleem van die grens. Natuurlijk kan het wel. En het zal ook wel moeten bij een harde Brexit. Ierland blijft immers deel van de EU. En die gaan daar geen centimeter van afwijken want hun hele economie hangt eraan vast (en met name de belastingontwijking van de grote bedrijven).

Maar het sluiten van die grens gaat een hoop onrust geven. Het mag niet van het goede vrijdag akkoord, en de hele situatie staat daar alweer op scherp door de DUP. Ierland en Noord-Ierland drijven steeds verder uit elkaar (zie bijvoorbeeld de kwesties abortus en homohuwelijk, waar ze lijnrecht tegenover elkaar staan). Ik denk dat dit de druppel water zal zijn die de emmer weer doet overlopen. Al denk ik dat het uiteindelijk toch wel gebeurd zou zijn.

Overigens is lang niet iedereen in Noord-Ierland zo extremistisch als de DUP maar omdat ze de Tory regering in hun wankele positie steunen, hebben ze nu buitensporig veel macht.
Klopt, verder is het ook nootwaardig dat de DUP ook een van de weinige partijen die tegen het good friday agreement was.

Dat may juist die partij nodig heeft voor de meerderheid door de herverkiezingen stunt is wel weer erg complicerend.
he Democratic Unionist Party (DUP) was the only major political group in Northern Ireland to oppose the Good Friday Agreement.
Wikipedia: Good Friday Agreement

Reese Mogg staat blijkbaar positief tegenover grenscontroles in Ierland.
https://www.theguardian.c...exit-says-jacob-rees-mogg

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2018 21:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik volg dit topic al een tijdje en volg het nieuws betreft Brexit op de voet. Wellicht lees of zoek ik niet goed, maar op mijn situatie kan ik niet echt een antwoord vinden.

Officieel woon ik in Nederland (update: ik ben Nederlander), heb hier een koophuis (met hypotheek) en sta hier geregistreerd als zelfstandig ondernemer. Ik heb een Noorse klant waardoor ik ook een aantal maanden per jaar in Oslo verblijf. Echter verblijf ik ook een aantal maanden per jaar in Engeland (heb een Britse vriendin en we hebben daar een huurhuis, hou daar bijvoorbeeld ook mijn katten) en dan werk ik remote voor mijn klanten. Heb ook weleens wat werk gedaan voor Britse klanten, maar over het algemeen heb ik geen Britse klanten en ben ik alleen maar in Engeland om met mijn vriendin te zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen national insurance number en doe mijn belasting aangiftes in Nederland.

Ik ben de term 'digital nomad' al tegengekomen en daar lijkt mijn situatie in te passen.

Mocht er een no-deal Brexit komen, wat zou dat (kunnen) betekenen voor mijn situatie?

[ Voor 6% gewijzigd door mc-koenoe op 27-08-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mc-koenoe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:41:
...
Mocht er een no-deal Brexit komen, wat zou dat (kunnen) betekenen voor mijn situatie?
Vooral dat je eventueel een beperktere tijd in het VK zou mogen verblijven, en het remote-werken eventueel niet mag. Je kan misschien het een en ander vinden (je blijft je een EEA-citizen (tenminste, als je Nederlander bent), dus zolang de regels van het VK niet wijzigen... wellicht is al meer bekend over de plannen dienaangaande).

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mc-koenoe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:41:
Ik zou vooral je verzekeringen goed in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Officieel: dat weten we nog niet.

Een 'no-deal'-Brexit betekent letterlijk dat: alle regelingen tussen de EU en het VK worden nietig verklaard, inclusief bijvoorbeeld de status van EU-inwoners binnen het VK, zonder een vervangende regeling. Je kunt dan dus niet meer werken of wonen binnen het VK zonder een visum. Echter, zelfs een visumregeling is er niet, dus je status is dan letterlijk onbekend. Afhankelijk van op wiens naam je huurcontract staat en hoe je je huur betaalt kan het zijn dat je je huur daar op naam van je vriendin moet zetten (die naar ik aanneem wel genaturaliseerd is in het VK?). Je zult waarschijnlijk geen belastingen hoeven te betalen in het VK, maar het kan dat je net als non-EU expats een bijdrage voor de council services moet gaan betalen. Je bent ook niet meer automatisch verzekerd voor ziektekosten enz. Daarnaast wordt het reizen tussen de landen wat duurder en omslachtiger, dus dat moet je wellicht beter plannen (zeker in de eerste weken zul je niet even snel een last minute van RTM naar LCY pakken).

In de praktijk zal de soep vrijwel zeker (?) lang niet zo heet gegeten worden. In de Brexit preparation papers staat onder andere dat het VK in de komende maanden EU-immigranten zal aanschrijven met, min of meer, wat ze moeten doen om te mogen blijven. Er is daarnaast geen enforcement capacity, dus er is een hele goede kans dat het VK eenzijdig zal beslissen om niets te doen aan mensen die vanaf dat moment statusloos verblijven in het VK. Deporteren zullen ze echt niet, en als ze het doen waarschijnlijk eerder expats uit derde landen dan uit de EU.

Nederland is bovendien zo'n beetje het beste vriendje van het VK in Europa, en er is aan beide kanten van het Kanaal een hoop wil en zin om goede regelingen te maken voor handel en persoonsverkeer tussen beide landen. Ik denk persoonlijk, misschien ben ik iets te optimistisch, dat je weinig te vrezen zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
@mc-koenoe:

Welke nationaliteit heb je?
De Nederlandse, of de Britse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
Bedankt voor de antwoorden zover, erg behulpzaam!
Welke nationaliteit heb je?
De Nederlandse, of de Britse?
Was het vergeten te vermelden in mijn eerste post (zojuist geupdate), maar ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Ik zou vooral je verzekeringen goed in de gaten houden.
Ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering zakelijk en privé heb ik uiteraard gewoon mijn ziektekostenverzekering en een langlopende reisverzekering voor langere reizen. Interessant is natuurlijk dat mijn ziektekostenverzekering alleen geldt in de EU, dus dat is een goede om in de gaten te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door mc-koenoe op 27-08-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

mc-koenoe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:05:
Interessant is natuurlijk dat mijn ziektekostenverzekering alleen geldt in de EU, dus dat is een goede om in de gaten te houden.
Ik vond deze reply wel van toepassing: burne in "Brexit en de Britse politiek"

Dus niet alleen je verzekering maar ook je rijbewijs. en nog wat dingen dus. Beter dat je iig tussen 29-Maart en ergens in mei niet in Engeland bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mc-koenoe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:05:
Interessant is natuurlijk dat mijn ziektekostenverzekering alleen geldt in de EU, dus dat is een goede om in de gaten te houden.
Ben je in het VK niet automatisch voor ziektekosten gedekt binnen de NHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
Delerium schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Ik vond deze reply wel van toepassing: burne in "Brexit en de Britse politiek"

Dus niet alleen je verzekering maar ook je rijbewijs. en nog wat dingen dus. Beter dat je iig tussen 29-Maart en ergens in mei niet in Engeland bent.
Haha ik weet nou niet of ik die reply bloedserieus moet nemen of het weg moet lachen. Het klopt natuurlijk als een bus wat hij zegt, maar dat zou zoveel problemen betekenen voor zoveel mensen.
Ben je in het VK niet automatisch voor ziektekosten gedekt binnen de NHS?
Alleen als je een national insurance number hebt zover ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Allerlei dingen zijn toch echt unilateraal te beslissen. Als het VK bepaalt dat Nederlandse rijbewijzen geldig zijn in het VK, zijn ze dat. Nu mogen bezoekers aan het Groot Britannie met hun rijbewijs (of dat nu bijvoorbeeld een van Bhutan, Japan of Argentinie is) bijvoorbeeld personenauto's gedurende 12 maanden na hun laatste binnenkomst in het VK besturen. Dat kan dan ook best op Nederlandse van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

begintmeta schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Allerlei dingen zijn toch echt unilateraal te beslissen. Als het VK bepaalt dat Nederlandse rijbewijzen geldig zijn in het VK, zijn ze dat. Nu mogen bezoekers aan het Groot Britannie met hun rijbewijs (of dat nu bijvoorbeeld een van Bhutan, Japan of Argentinie is) bijvoorbeeld personenauto's gedurende 12 maanden na hun laatste binnenkomst in het VK besturen. Dat kan dan ook best op Nederlandse van toepassing zijn.
Daarnaast bestaan voor rijbewijzen ook omruil programma's voor na die 12 maanden, ook hier in NL : https://www.rdw.nl/partic...geschikt-voor-omwisseling

Ziektekosten lijkt mij de lastigste.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

franssie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:59:
Daarnaast bestaan voor rijbewijzen ook omruil programma's voor na die 12 maanden, ook hier in NL : https://www.rdw.nl/partic...geschikt-voor-omwisseling

Ziektekosten lijkt mij de lastigste.
Afspraken in en met NL zijn niet relevant. Maar goed: https://www.gov.uk/driving-nongb-licence wel en daar is nul voorbehoud voor enig land. Any other country, ook pak-em-beet Noord Korea of post-Brexit NL.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

begintmeta schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Het houd niet op bij een rijbewijs :) , de Nederlandse APK geld niet als je in een NL auto rijd.
Verder ben je ook niet verzekerd, omdat de dekking van de verzekering niet meer geld voor de GB.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

YakuzA schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Het houd niet op bij een rijbewijs :) , de Nederlandse APK geld niet als je in een NL auto rijd.
Verder ben je ook niet verzekerd, omdat de dekking van de verzekering niet meer geld voor de GB.
Moah... ik denk dat dit allemaal heel snel geregeld zal zijn in de maand voor Brexit. Zelfs bij een no-deal.
Bedrijven zitten ook niet op gezeur te wachten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
De geldigheid van de groene kaart is iets wat nou wel al geregeld is:
https://www.abi.org.uk/ne...brexit-driving-in-the-eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Het houd niet op bij een rijbewijs
Dat was het aangehaalde voorbeeld. Je kan ook een VK-auto lenen bijvoorbeeld.
, de Nederlandse APK geld niet als je in een NL auto rijd.
Waarom zou de Nederlandse APK niet gelden?
Je moet inderdaad even checken je autoverzekering dekking geeft voor het gebied waar je bent. Het VK vereist volgens de huidige regels alleen een verzekering, normaalgesproken zal dat geen probleem moeten opleveren.

[ Voor 143% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:18:
Moah... ik denk dat dit allemaal heel snel geregeld zal zijn in de maand voor Brexit. Zelfs bij een no-deal.
Bedrijven zitten ook niet op gezeur te wachten.
Bedrijven hebben die signalen allang gegeven en die dringen niet bij de ideologisch gedreven ministers/regering door. Ik zou daar niet zo optimistisch over zijn, zeker niet als er wetgeving voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:23:
[...]

Bedrijven hebben die signalen allang gegeven en die dringen niet bij de ideologisch gedreven ministers/regering door. Ik zou daar niet zo optimistisch over zijn, zeker niet als er wetgeving voor nodig is.
Voor veel dingen zal al wetgeving bestaan, of zal eventueel zelfs nog wetgeving moeten komen om het lastiger te maken. Sommige zaken zullen niet wezenlijk veranderen, andere zaken weer wel. Even goed kijken wat concreet van toepassing is, en in de gaten houden of regelgeving verandert.

Wat betreft de 'hard brexit' kan je eventueel kijken wat generiek nu van toepassing is op inwoners van niet-EU(/of anderszins 'bijzondere') landen. Ik zou verwachten dat Nederlanders dan in die categorie zouden vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ook hier zal uiteindelijk 'onder druk wordt alles vloeibaar' gelden: na 29-3 zullen imo beide partijen pragmatisch de ergste schade proberen te voorkomen, dat is in veel gevallen ook in het belang van de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:31:
Ook hier zal uiteindelijk 'onder druk wordt alles vloeibaar' gelden: na 29-3 zullen imo beide partijen pragmatisch de ergste schade proberen te voorkomen, dat is in veel gevallen ook in het belang van de EU.
Dat werkt als beide partijen de wil hebben om iets te regelen. Daar kun je bij de VK politiek momenteel niet vanuit gaan, die is compleet verlamd door de polarisatie en de brexidiote ministers, May voorop.

Zie dit als een vechtscheiding met een compleet dolgedraaide, psychisch labiele partner. Daar moet je geen rationeel gedrag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

begintmeta schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:21:
[...]

Dat was het aangehaalde voorbeeld. Je kan ook een VK-auto lenen bijvoorbeeld.

[...]

Waarom zou de Nederlandse APK niet gelden?

[...]

Je moet inderdaad even checken je autoverzekering dekking geeft voor het gebied waar je bent. Het VK vereist volgens de huidige regels alleen een verzekering, normaalgesproken zal dat geen probleem moeten opleveren.
Als je hem leent dan zul je met de huidige regels een internationaal rijbewijs moeten hebben (aan te vragen in NL), het normale Nederlandse rijbewijs is zonder extra toevoegingen niet geldig.
(net zoals je nu niet met je NL rijbewijs in Indonesie etc mag rijden, maar wel met je internationale rijbewijs)

APK is een europees geregelde verplichting, zodra er een hard brexit is, is deze niet meer geldig voor het VK aangezien alle verdragen/regels daarvoor dan niet meer bestaan.

Autoverzekering is dus blijkbaar in de achtergrond wel al iets voor geregeld/voorbereid. Tnx @hoevenpe voor het linkje :)
(al staat die daar alleen vanuit het britse oogpunt beschreven, maar neem aan dat het ook andersom geldt)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:34:
[...]
<>
Zie dit als een vechtscheiding met een compleet dolgedraaide, psychisch labiele partner. Daar moet je geen rationeel gedrag verwachten.
Nee dat verwacht ik ook niet van de UK politiek. Echter, als de EU een noodvoorstel publiceert (een directive voor consultation) wat allezins redelijk is op de meest schrijnende punten (dus niet de grensovergang maar een verlenging van de zorgregels, geen of een mild visum regime) dat wederkerig moet worden aanvaard - hoe lang kan dan de UK politiek het volhouden tegen hun eigen publieke opinie en uiteindelijk hun stemmers? Ik denk geen 48 uur totdat de boeren met rieken in Londen aankomen om ze even te vertellen hoe het nu wel moet, dat wordt een opstand. De niet stedelijke bewoners doen me wel eens aan Friezen denken in koppigheid en doelgerichtheid. Het Engels is zeer verwant aan het (oud-)Fries, dat heeft een reden ;). Ook aan het Frans overigens maar dat gaat teveel off-topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:40:
Nee dat verwacht ik ook niet van de UK politiek. Echter, als de EU een noodvoorstel publiceert (een directive voor consultation) wat allezins redelijk is op de meest schrijnende punten (dus niet de grensovergang maar een verlenging van de zorgregels, geen of een mild visum regime) dat wederkerig moet worden aanvaard - hoe lang kan dan de UK politiek het volhouden tegen hun eigen publieke opinie en uiteindelijk hun stemmers? Ik denk geen 48 uur totdat de boeren met rieken in Londen aankomen om ze even te vertellen hoe het nu wel moet, dat wordt een opstand.
Dat houdt men heel lang vol. Dit is geen Frankrijk waar het land platgelegd wordt. Demonstratie van half miljoen mensen eerder dit jaar in London kwam niet eens echt in het nieuws...

Een groepje van ~10% van de parlementariers (ERG + DUP) hebben de macht, en dat zijn nu net de schuimbekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Dat houdt men heel lang vol. Dit is geen Frankrijk waar het land platgelegd wordt. Demonstratie van half miljoen mensen eerder dit jaar in London kwam niet eens echt in het nieuws...

Een groepje van ~10% van de parlementariers (ERG + DUP) hebben de macht, en dat zijn nu net de schuimbekkers.
Ik ben benieuwd. Ze hebben een groot vakbondverleden net zoals de Fransen. Ik zie het land wel gewoon in een paardagen tijd platgaan buiten de grote steden. Dit gaat groter worden dan de politiek kan beheersen is mijn inschatting.

Want een harde Brexit lijkt me nu toch wel de koers geworden, door die schuimbekkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 12-10 17:28
franssie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:40:
[...]
Het Engels is zeer verwant aan het (oud-)Fries, dat heeft een reden ;). Ook aan het Frans overigens maar dat gaat teveel off-topic.
(offtopic) Nogal een verre verwantschap :) ... ik zou eerder beinvloed door zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
YakuzA schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Als je hem leent dan zul je met de huidige regels een internationaal rijbewijs moeten hebben (aan te vragen in NL), het normale Nederlandse rijbewijs is zonder extra toevoegingen niet geldig.
Heb je een bron of link naar die regels?
APK is een europees geregelde verplichting, zodra er een hard brexit is, is deze niet meer geldig voor het VK aangezien alle verdragen/regels daarvoor dan niet meer bestaan.
APK is gewoon een Nederlands iets, dat blijft gewoon geldig (en wat men Europees geregeld heeft is sowieso niet zo van belang, het gaat erom wat het VK regelt). Het VK eist alleen dat (in het buitenland geregistreerde) auto's die er rondrijden verkeerveilig zijn, maar het kan zijn dat ik me vergis, in dat geval zou ik ook erg dankbaar zijn voor een link naar de regels.

Maar goed, het is misschien allemaal eigenlijk toch wat offtopic.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2018 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
franssie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:48:
[...]

Ik ben benieuwd. Ze hebben een groot vakbondverleden net zoals de Fransen. Ik zie het land wel gewoon in een paardagen tijd platgaan buiten de grote steden. Dit gaat groter worden dan de politiek kan beheersen is mijn inschatting.

Want een harde Brexit lijkt me nu toch wel de koers geworden, door die schuimbekkers?
De vakbonden zijn toendertijd gebroken door Thatcher, en hebben zich met brexidiot Corbyn verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik denk sowieso dat een hoog percentage vakbondsleden voorstander zijn van een harde Brexit. Meer dan de gemiddelde Engelsman iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gambieter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:23:
[...]

Voor de zekerheid zorg ik ook wel dat ik tussen feb en mei niet in de VK zal zijn...
Maar gok dat het uiteindelijk wel mee zal vallen op dit soort praktische zaken,.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cyberpope schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Voor de zekerheid zorg ik ook wel dat ik tussen feb en mei niet in de VK zal zijn...
Maar gok dat het uiteindelijk wel mee zal vallen op dit soort praktische zaken,.
Ik denk niet dat het meevalt. Het grootste probleem wordt de gemiddelde ambtenaar/dienstklopper die voor zijn vak regels uitvoert en straks niet meer weet wat de regels zijn omdat alles ineens verandert. Of omdat hij/zij denkt dat het verandert. Er zullen in de eerste weken heel wat bureaucratische missers gemaakt worden en er zullen stapels memo's en richtlijnen geschreven (en gelezen) moeten worden voor er weer wat orde in de chaos komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
Mijn advies aan Mc-Koenoe, en anderen is om voor een bezoek aan de UK zeker een maand te wachten nadat -No Deal- plaatsvindt.

Enkelen hier zullen zich mogelijk nog kunnen herinneren hoe het was in the old days, toen er nog geen freedom of movement bestond tussen ons en de Britten, elle lange rijen aanschuiven.
Volgens mij kom je na -No Deal- de UK niet binnen zonder visum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sissors schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:32:
Ik denk sowieso dat een hoog percentage vakbondsleden voorstander zijn van een harde Brexit. Meer dan de gemiddelde Engelsman iig.
Dat denk ik ook, want als je te hard heb geroepen dat dat het beste is dan kan je niet terug zonder gezichtsverlies. Dat geldt ook voor Boris Boef en zelfs May.

Maar dan heb je nog het "Volk" Dat volk zit aan de lagere kant van de normaalverdeling van de verkiezingsuitslagen maar zijn er niet minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sissors schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:32:
Waarom? Brexit gaat de UK alleen maar ongelijker maken. De UK (en Ierland) zijn nu al landen waar werknemers traditioneel weinig rechten hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 27-08-2018 20:44 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Waarom? Brexit gaat de UK alleen maar ongelijker maken. De UK (en Ierland) zijn nu al landen waar werknemers traditioneel weinig rechten hebben.
Omdat gemiddeld genomen zowel oudere als lager opgeleiden veel voor Brexit hebben gestemd, volgens mij is dat ook een beetje de traditionele achterban van de vakbonden.

En überhaupt, waarom haal je logica erbij? Oké, misschien vreemde vraag, maar ook juist de gebieden die veel EU subsidie krijgen hebben voor Brexit gestemd. Logica heeft er niks mee te maken, het gaat om het gevoel wat de mensen hebben. En dat is dat de EU ervoor verantwoordelijk is dat buitenlanders hun baan stelen, zorgen dat ze minder betaald krijgen, en dat de UK geen wereldrijk meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je gebruikt toch zelf wat jou logica lijkt om je standpunten te beargumenteren?

Gevoel heeft ervoor gezorgd dat de Britse elite nu elkaar kijkt om de meubelen te redden, maar niemand wil iets doen waar iemand anders electoraal profijt van zou kunnen hebben (of dat zijn/haar eigen politieke carrière kapot zou maken).

Als er veel vakbondsaanhangers bij de stemmers zijn is dat volgens mij meer toeval dan wat anders. Laagopgeleiden zijn volgens mij net minder bekend met hun rechten, en minder snel aangesloten bij een vakbond. Dat veel arme regio's in de UK voor de Brexit gestemd hebben is geen geheim, dat is dan ook voor een groot deel te danken aan het feit dat nationale politici graag met de pluimen gaan strijken voor EU-projecten die wel iets opleveren, en naar de EU wijzen als er dingen foutlopen die niks met de EU te maken hebben. Ik blijf het frappant vinden dat die leugens van de politici in Londen geloven, dat alles beter wordt, met de EU buiten. De oudere generatie die hiervoor gestemd zou hebben heeft immers ook Thatcher en de afbraak van de welvaartsstaat meegemaakt. Die zouden wél een geheugen moeten hebben.

Maar goed. Met logica heeft Brexit inderdaad niks te maken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sissors schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:47:
[...]

Omdat gemiddeld genomen zowel oudere als lager opgeleiden veel voor Brexit hebben gestemd, volgens mij is dat ook een beetje de traditionele achterban van de vakbonden.
http://blogs.lse.ac.uk/po...-and-the-squeezed-middle/

Afbeeldingslocatie: http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/files/2017/10/Figure1-1024x550.png

Ofwel: het zijn de hoger opgeleiden (maar niet de academici) die veruit het meest voor brexit stemden en die dat deden ongeacht hun verwacht financieel voor- of nadeel van brexit.

(GSCE-A is VWO in Nederland, B is HAVO (maar er is vast iemand die dat beter weet dan ik, die na 1984 niet meer naar onderwijs gekeken heeft..))

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik kwam net dit plaatje tegen op Twitter, van @jonworth aldaar. Handig overzicht waar je zo een Venn diagram van zou kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dlnd5sIX0AAQBQR.jpg

Een alternatieve versie van de rode lijnen dia van Barnier :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 28-08-2018 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
burne schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:15:
[...]

http://blogs.lse.ac.uk/po...-and-the-squeezed-middle/

[afbeelding]

Ofwel: het zijn de hoger opgeleiden (maar niet de academici) die veruit het meest voor brexit stemden en die dat deden ongeacht hun verwacht financieel voor- of nadeel van brexit.

(GSCE-A is VWO in Nederland, B is HAVO (maar er is vast iemand die dat beter weet dan ik, die na 1984 niet meer naar onderwijs gekeken heeft..))
He? Als GSCE inderdaad gelijk is aan middelbare school hier dan is dat niet hoogopgeleid. Als je alleen een middelbare school diploma hebt ben je juist laag-cq ongeschoold.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Inderdaad, er zitten wat fluctuaties in, maar de trendlijn lijkt mij duidelijk dat lager opgeleiden gemiddeld meer voor Brexit zijn. En natuurlijk hebben vakbonden ook niet alleen lageropgeleiden in hun achterban, al denk ik wel dat die relatief veel vertegenwoordigd zijn, niet als ouderen. Oftewel ik zou er nog steeds niet vanuit gaan dat die de straat op gaan omdat ze tegen Brexit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gambieter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 01:15:
Ik kwam net dit plaatje tegen op Twitter, van @jonworth aldaar.
Plaatje laat precies zien waarom de Britten niet anders 'kunnen': ze hebben geen idee wat ze echt willen (linksboven) en 'no deal' is de enige haalbare optie waarmee ze in de interne beeldvorming 'gewonnen' hebben van de EU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28

Fiber

Beaches are for storming.

gambieter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 01:15:
Ik kwam net dit plaatje tegen op Twitter, van @jonworth aldaar. Handig overzicht waar je zo een Venn diagram van zou kunnen maken:

[afbeelding]

Een alternatieve versie van de rode lijnen dia van Barnier :)
Mooi plaatje!

En laat ook precies het enige punt van overlap zien, heb je gen Venn diagram voor nodig:

Enige punt van overeenkomst, waar beide partijen nog een beetje mee kunnen leven is: 'Extend the Article 50 Period'...

Best kans dat dat dus nog (een paar keer) gaat gebeuren ook... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12
Ik heb mijn vacantie volgend jaar naar de UK al geboekt, 6 april 's avonds de boot op in HvH. Ga er gewoon vanuit dat hij gaat :P

Zelfs bij een no-deal Brexit verwacht ik niet dat er chaos ontstaat aan de grenzen. No-deal zal denk ik nooit letterlijk genomen moeten worden, de chaos die er ontstaat als er niets geregeld is is in niemands belang. Als er echt nog niets ligt in januari zullen er wel wat grace periods verzonnen worden om de economie niet al te zeer in de shit te laten lopen. Vasthouden van goederen en personen bij de grens is gewoon een heel dom plan.

Maar ok, misschien toch nog maar even een reisverzekering met annuleringsoptie afsluiten voor het zover is ;)

In elk geval ontkom ik niet aan een eventuele chaos omdat ik maandelijks voor mijn werk heen en weer vlieg. In het ergste geval ga ik dus een hoop uurtje werken vanuit een stoel op Schiphol. Ik zie het allemaal wel gebeuren.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Groundhog day :w
May: geen brexit-deal beter dan slechte deal

Ondanks alle onenigheid en sombere verhalen van haar eigen ministers was May in gesprek met verslaggevers van onder meer Bloomberg opvallend positief over de uitkomst van de brexit-onderhandelingen met de EU. Die naderen het kookpunt: op 18 oktober aanstaande moet er een concreet brexitvoorstel liggen.

Ook Roberto Azevêdo, de directeur-generaal van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), was vorige week bij BBC Radio licht van toon toen hem gevraagd werd naar brexit. May: "Hij zei dat een 'no deal'-scenario geen walk in the park zou zijn, maar dat het niet het einde van de wereld betekent. Ik heb vanaf het begin gezegd dat geen deal beter is dat een slechte deal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:17:
Inderdaad, er zitten wat fluctuaties in, maar de trendlijn lijkt mij duidelijk dat lager opgeleiden gemiddeld meer voor Brexit zijn. En natuurlijk hebben vakbonden ook niet alleen lageropgeleiden in hun achterban, al denk ik wel dat die relatief veel vertegenwoordigd zijn, niet als ouderen. Oftewel ik zou er nog steeds niet vanuit gaan dat die de straat op gaan omdat ze tegen Brexit zijn.
Het is an sich niet zo relevant (meer). Door de bank genomen zijn hoger opgeleiden meer kwetsbaar voor beïnvloeding dan lager opgeleiden. Effecten daarvan kennen echter bij lager opgeleiden een grotere impuls tot consolidatie van gedrag voor bereik en termijn, waar bij hoger opgeleiden met name termijneffecten korter zijn. Bij hoger opgeleiden zie je veel meer impact van politiek gebruik van stimuli op basis van geloofsgedrag en conformistisch gedrag, bij lager opgeleiden zie je veel meer impact van cumulatieve ontwikkeling van voedingsbodems herleidbaar tot politiek binnenlands beleid (austerity). Voor geen van beide algemene groepen lijkt dat nog relevant om over na te denken.

Bij negatieve beïnvloeding/inwerking van informatie (beeld -> prikkel -> perceptie) komt een aspect van sociale psychologie al snel naar voren, er treden vrij makkelijk conservatieve gedragsreflexen op. Met andere woorden, stel men wordt wakker (zogezegd) dan is de impuls tot activisme vervolgens lager. Dit is waarom het zoveel aantrekkelijker is voor politici om bijvoorbeeld angst te gebruiken, als eenvoudig voorbeeld.

Dit zijn meetbare mechanismen en effecten op demografische en gedragspsychologische niveau's van bevolking. Dit is waarom de Britse politiek zoveel ruimte heeft voor spel en focus op eigen dynamiek. Weinig tot geen impuls dus tot iets anders.

Let wel, er zijn verschillende soorten van conservatieve gedragsreflexen, die zich uitspelen ook over demografische segmenten van leeftijd. Ook dat is een factor, los van de ontwikkelingen die aan de voet lagen van de voedingsbodems en de opmaat naar Brexit toe.

Al met al komt dat er inderdaad op neer dat er weinig tot geen brede impuls is onder de verschillende demografische segmenten ongeacht perceptie of perspectief, voor of tegen. De verstoring/verandering, zogezegd, wordt passief genormaliseerd. Ongeacht of die lonend, schadelijk of anders is.

Het resultaat daarvan is dat meer dan wat dan ook het de interactie is binnen de politieke dynamiek die de visie doet bepalen voor omgang met zowel situatie, omstandigheden als ontwikkeling daarvan. Er is dus niet langer sprake van een politiek die volgt, maar van een bevolking die lijdzaam normaliseert op de voet van politieke besluitvorming.

Dat is best een fundamentele verschuiving. En dan te bedenken dat de Britse politieke dynamiek rust op een vrij gepolariseerd stelsel, met best wat ingebouwde prikkels om te blik naar binnen te houden. Dus ook daar treden effecten van selectieve blindheid, passief normaliseren en conservatieve gedragsreflexen op.

Over de gehele linie geeft dat weinig ruimte voor zaken als visie, bewustzijn, activisme of dergelijke als variabelen met mogelijk gewicht op richting van ontwikkeling. Dit is het fundament van politiek handelen in de kwestie door de Britse Regering. Dat past men ook extern toe.

Het zure van dit alles is dat dit nogal wat op de hoofden van de EU27 legt. Met name als je kijkt naar aannemen van uitdagingen ligt dit veel en veel meer daar, dan in het VK. Dat schuift meteen een hele hoop aansprakelijkheid door naar die EU27. En dat, schept druk. Behoorlijk veel druk. Waarbij we in het achterhoofd moeten houden dat er ook nog andere supranationale en verdere verbindingen met grote belangen zijn.

Op gegeven moment zullen wij als EU27 dat op de weegschaal moeten leggen, en ons afvragen welke kosten we waar wel of niet bereid zijn te dragen voor welke belangen. Ondanks al het theater en aanwezigheid van spel en chaos lijkt de Britse Regering zich dat vooralsnog beter te realiseren dan menig deel van de EU27.

Ik zie heel veel berichten en interactie waarin condities en labels en bijna zero-sum achtige projecties uitgewisseld worden. Verklaarbaar, maar bedenk wel dat Brexit geen Brexit is (!), maar één proces van belangen binnen een groter kader van grotere belangen. Er rust per definitie veel en veel meer druk op de EU27 voor omgang met de uitdagingen dan op het VK. Hou dit in het achterhoofd bij het verkennen van onderhandelingen, overleg, rapportage en besluitvorming. Voor hen is een zero-sum insteek meer lonend dan voor ons, voor ons is een zero-sum insteek uitermate schadelijk.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Tja, ze hoort wat ze graag wil horen. Alle (WC-papier) kranten richten zich op de "no walk in the park", andere kranten richten zich meer op de problemen: No-deal Brexit: 'Not realistic' for UK to start trading under WTO rules in March, says WTO boss
It is “not realistic” to believe the UK can begin trading under World Trade Organisation (WTO) rules the day after Brexit in March, the head of the intergovernmental group has said. “I was a trade negotiator; I negotiated trade deals my whole life and I’m very realistic about how fast you can go with those deals.” WTO director-general Roberto Azevêdo told the BBC’s Today programme.

The moment that other countries begin to sense an opportunity to increase their market share or increase a quota here or there, they are going to go for that.
En dat doen ze al. Nieuw-Zeeland, Australie, Brazilie, een totaal van 10 of meer landen hebben al bezwaar aangetekend bij de WTO aangaande quota-verdeling tussen EU en VK. Die gaan lekker dwarsliggen en traineren, en ze hebben groot gelijk.

Dan heb je ook nog Argentinie die de Falklands/Malvinas wil hebben, Spanje die binnen de EU zal gaan klooien vanwege Gibraltar, etc.

Het VK gaat nog wel uitvinden hoe weinig vrienden ze hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 28-08-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28

vectormatic

Warlock of the doorlock

En daar hebben we em idd, ze zijn nu openlijk een No deal aan het goedpraten, zal dus wel niks worden zo.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gambieter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:51:
Tja, ze hoort wat ze graag wil horen. Alle (WC-papier) kranten richten zich op de "no walk in the park", andere kranten richten zich meer op de problemen: No-deal Brexit: 'Not realistic' for UK to start trading under WTO rules in March, says WTO boss

[...]

En dat doen ze al. Nieuw-Zeeland, Australie, Brazilie, een totaal van 10 of meer landen hebben al bezwaar aangetekend bij de WTO aangaande quota-verdeling tussen EU en VK. Die gaan lekker dwarsliggen en traineren, en ze hebben groot gelijk.

Dan heb je ook nog Argentinie die de Falklands/Malvinas wil hebben, Spanje die binnen de EU zal gaan klooien vanwege Gibraltar, etc.

Het VK gaat nog wel uitvinden hoe weinig vrienden ze hebben...
Maar dat is niet het doel van de oefening en de politieke toepassing. Zie mijn bericht van zojuist, en May's uitspraken van deze en komende week.

Het VK maakt dit tot een zero-sum game, omdat a) die focus vanuit eigen verbonden belang de agenda is en b) er geen interne impuls is tot wijziging daarvan is en c) er besef is dat Brexit slechts een ding is binnen grotere zaken waarbij het winnen/verliezen zonder oog voor kosten, en blik op gebruik daarvan.

Zoals ik al zei, er ligt veel en veel meer druk op de EU27 dan op het VK.

En ja, voordat je het zegt, dat is nogal wat. Het zegt ook nogal wat. Het idee van de bereidheid om je land te kortwieken zodat je vervolgens gebruik kunt gaan maken van een historisch model van herontwikkeling (Duitsland, Japan, China) terwijl je voormalige en nieuwe partners wel de kosten (en die zijn niet enkel fiscaal of monetair) moeten dragen is nogal wat.

En ja, dat een Britse bevolking op vrij passieve wijze daar volledig aan voorbij gaat is ook best wat. Maar goed, het is nou niet alsof dat niet van te voren berekenbaar was.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

vectormatic schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:56:
[...]
En daar hebben we em idd, ze zijn nu openlijk een No deal aan het goedpraten, zal dus wel niks worden zo.
Stel je voor dat ze iets zouden doen. Niets doen en no deal is toch veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
Virtuozzo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:50:
[...]
Het is an sich niet zo relevant (meer). Door de bank genomen zijn hoger opgeleiden meer kwetsbaar voor beïnvloeding dan lager opgeleiden.
Heb je daar een bron voor?
Effecten daarvan kennen echter bij lager opgeleiden een grotere impuls tot consolidatie van gedrag voor bereik en termijn, waar bij hoger opgeleiden met name termijneffecten korter zijn. Bij hoger opgeleiden zie je veel meer impact van politiek gebruik van stimuli op basis van geloofsgedrag en conformistisch gedrag, bij lager opgeleiden zie je veel meer impact van cumulatieve ontwikkeling van voedingsbodems herleidbaar tot politiek binnenlands beleid (austerity).
Jammer genoeg kan ik dit niet volgen. Kan je dit nog een keer wat duidelijker opschrijven voor iemand die niet thuis is in politiek taalgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:57:
Zoals ik al zei, er ligt veel en veel meer druk op de EU27 dan op het VK.
Of de EU speelt het spel keihard mee en maakt er inderdaad een zero-sum-game van: uiteindelijk zal men de Britten veel meer pijn kunnen doen dan andersom, als men in Brussel echt wil kunnen ze het VK enorm beschadigen.

We hebben in de recente geschiedenis meermalen gezien dat een groot machtig land/blok een kleine buur haar wil kan opleggen: Rusland met Oekraïne/Georgië, China in de zuid-Chinese zee, de VS bij Canada en Mexico (NAFTA is net 'heronderhandeld' ten gunste van Trump), etc. etc. Waarom zou de EU dat zelfde niet met het VK kunnen?

Macron lijkt in ieder geval de deur dicht te gooien:
https://www.independent.c...l-uk-eu-a8509731.html?amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Of de EU speelt het spel keihard mee en maakt er inderdaad een zero-sum-game van: uiteindelijk zal men de Britten veel meer pijn kunnen doen dan andersom, als men in Brussel echt wil kunnen ze het VK enorm beschadigen.
Grappig dat je dat zegt. De meeste bedreigingen lijken juist van het VK te komen:
Senior British politicians stoked a war of words with Spain over Gibraltar, as a former leader of the U.K. Conservative Party suggested London would use force to defend the disputed territory in the event of Spanish aggression.

[...]

“Thirty-five years ago this week, another woman PM sent a task force halfway across the world to defend the freedom of another small group of British people against another Spanish-speaking country,” said Michael Howard, who led the Conservatives between 2003 and 2005. “I’m absolutely certain that our current prime minister would show the same resolve in standing by the people of Gibraltar.”

Source: https://www.politico.eu/a...ons-over-gibraltar-flare/
En
Rear-Admiral Chris Parry, a former director of operational capability at the Ministry of Defence, said: “We could cripple Spain in the medium term and I think the Americans would probably support us too.

“In terms of military capability we would vastly outnumber them and our capacity to do them harm is far greater.

“We are significantly more powerful than them, if it came to it we are probably three times more powerful than they are.”

Source: https://www.express.co.uk...ltar-royal-navy-commander
7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:23:
Grappig dat je dat zegt. De meeste bedreigingen lijken juist van het VK te komen:
Klopt, de EU doet er tot nu toe alles aan om rustig te blijven en de 'verstandige ouder' te zijn.

Maar als uiteindelijk het klopt wat hierboven beweerd wordt dat het de EU is die hierdoor in de problemen zou komen dan kan men imo altijd nog het Britse spelletje meespelen en bijvoorbeeld met een handelsoorlog dreigen of lastig doen binnen de WTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:27:
[...]

Klopt, de EU doet er tot nu toe alles aan om rustig te blijven en de 'verstandige ouder' te zijn.
Volgens mij zijn deze reacties vooral gericht op het idee dat Spanje Gibraltar in zou nemen zonder dat de bevolking van Gibraltar dat wil. Volgens mij kan Spanje gewoon de grenscontroles opschroeven en dan wil men op een gegeven moment wel (of de Britten moeten heel veel geld steken in het bewoonbaar houden / bevoorraden van Gibraltar).
Maar als uiteindelijk het klopt wat hierboven beweerd wordt dat het de EU is die hierdoor in de problemen zou komen dan kan men imo altijd nog het Britse spelletje meespelen en bijvoorbeeld met een handelsoorlog dreigen of lastig doen binnen de WTO.
Inderdaad, als er geen insuline meer komt dan zal men een nieuwe leider moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik het al eens gemeld had, maar ik heb het over Brexit gehad met een collega die alleen historisch de UK kent en Brits paspoort heeft. Nu Australier, leeft in Canada, salaris >200.000 per jaar.

Die gaf aan Brexit gestemd te zullen hebben. Het voelde altijd al als 'naar het continent' en zo anders. Waarom daarin een kleine spil zijn terwijl het zo anders is?

Overwegingen van consequentie en voelbaarheid zijn voor hem nul. En dan zit je denk ik toch aan de emotie: mensen voelen zich niet verbonden en denken niet na over gevolgen.

We moeten echt de ratio loslaten als argument als we willen gaan kijken naar - zoals McCain het mooi in zijn laatste brief zei over de US - wat ons verbindt in plaats van verdeelt.

En dat is niet van 'die rare Britten', we zien soortgelijke dingen hier plaatsvinden. Referenda die we aan andere redenen ophangen tot en met politiek die graag naar de EU wijst voor onwelgevallige dingen waar ze zelf voor stemden.

De hele arena is slechts emotie en zolang dat ontkend wordt kunnen stappen niet gemaakt worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 09:33 . Reden: Thnx Jackbol- ik moet het gewoon bij mn vakantie houden ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:23:
Ik weet niet of ik het al eens gemeld had, maar ik heb het over Brexit gehad met een collega die alleen historisch de UK kent en Brits paspoort heeft. Nu Australier, leeft in Canada, salaris >200.000 per jaar.

Die gaf aan Brexit gestemd te zullen hebben. Het voelde altijd al als 'naar het continent' en zo anders. Waarom daarin een kleine spil zijn terwijl het zo anders is?

Overwegingen van consequentie en voelbaarheid zijn voor hem nul. En dan zit je denk ik toch aan de emotie: mensen voelen zich niet verbonden en denken niet na over gevolgen.

We moeten echt de ratio loslaten als argument als we willen gaan kijken naar - zoals Sessions het mooi in zijn laatste brief zei over de US - wat ons verbindt in plaats van verdeelt.

En dat is niet van 'die rare Britten', we zien soortgelijke dingen hier plaatsvinden. Referenda die we aan andere redenen ophangen tot en met politiek die graag naar de EU wijst voor onwelgevallige dingen waar ze zelf voor stemden.

De hele arena is slechts emotie en zolang dat ontkend wordt kunnen stappen niet gemaakt worden.
Dat is precies het probleem met Brexit.. de emotie won van de ratio...
Emotie gebaseerd op een totaal onrealistisch droombeeld van een wereld in de stijl van midsummer murders..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ToolkiT schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:01:
[...]

Dat is precies het probleem met Brexit.. de emotie won van de ratio...
Emotie gebaseerd op een totaal onrealistisch droombeeld van een wereld in de stijl van midsummer murders..
Ik betwijfel dat.

Emotie is altijd een constante bij bepaling van perspectief, en het vormen van perceptie. Het is een van de fundamenten van menselijke interactie en gedragsvormen, dus ook gewoon politiek gedrag.

Mijn optiek is dat het probleem van Brexit niet de emotie was, maar de sturing en opbouw daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Virtuozzo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:13:
Emotie is altijd een constante bij bepaling van perspectief, en het vormen van perceptie. Het is een van de fundamenten van menselijke interactie en gedragsvormen, dus ook gewoon politiek gedrag.
Emotie is geen constante hoor. Het heeft altijd een rol, maar hoe bepalend die rol is varieert van tijd tot tijd. Dat is meer een golfbeweging dan een constante.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fiber schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:36:
[...]

Mooi plaatje!

En laat ook precies het enige punt van overlap zien, heb je gen Venn diagram voor nodig:

Enige punt van overeenkomst, waar beide partijen nog een beetje mee kunnen leven is: 'Extend the Article 50 Period'...

Best kans dat dat dus nog (een paar keer) gaat gebeuren ook... :z
Ik zou de Britten één keer die kans gunnen, en daarna moeten ze gewoon hun boeltje pakken. Kan me niet voorstellen dat de EU dit pikt. Elke vorm van soepelheid gaat de pubers in de klas (en ook NL zit daar soms tussen qua balorigheid, maar ik denk dan vooral aan de pseudo-democratieën in het voormalige Oostblok) meer moed geven om er zelf een hoge borst op te zetten en te dreigen met vertrekken.

Mensen met geld zijn net degenen voor wie er heel weinig gaat veranderen met de Brexit.
Zolang er geen ongelukken gebeuren gaan politici geen verantwoordelijkheid willen nemen. Vergis je niet dat het twee verwoestende oorlogen gekost heeft om Europa te pacificeren. Pas daarna zagen politici de noodzaak van vrede in. Daarna heeft de dreiging van de Sovjets nog een handje geholpen. De angst voor de Russische beer is nog altijd een grote motivatie om al die Oostbloklanden in de schoot van de EU op te nemen, ook al zijn ze daar maatschappelijk nog niet klaar voor.

Als ik hier de wensdromen zie passeren van Spanje dat met geweld Gibraltar zou innemen en de Britten die dan denken dat de Amerikanen hen effe komen steunen voor die rots, dan lijkt mij dat nu extreem bij de haren getrokken, maar als zo'n prietpraat van hoge militairen in de UK komt dan weet je wel hoe van de pot gerukt hun wereldvisie is. Britannia rules the waves is bij veel Britten nog springlevend. Ook één van de redenen waarom zij geen afscheid willen nemen van Noord-Ierland. De Brexit kan wel es de schok zijn die de UK nodig heeft om wakker te worden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Borromini op 28-08-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
incaz schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:40:
[...]

Emotie is geen constante hoor. Het heeft altijd een rol, maar hoe bepalend die rol is varieert van tijd tot tijd. Dat is meer een golfbeweging dan een constante.
Niet wat ik zeg ...

"Emotie is altijd een constante bij bepaling van perspectief". Met andere woorden, het is een altijd aanwezige variabele, een waar veel andere afgeleiden van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
De emotie is gebruikt voor het sturen van de schapen. Maar dat zag je ook bij het Oekraine referendum in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

We moeten echt de ratio loslaten als argument als we willen gaan kijken naar - zoals Sessions het mooi in zijn laatste brief zei over de US - wat ons verbindt in plaats van verdeelt.
McCain. Sessions leeft nog.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Misschien zijn die Britten helemaal zo gek nog niet:
Brussels: May’s Brexit plan would save UK business billions

The Commission quoted an internal study, which estimated that if the U.K. is freed from just seven unspecified EU regulations, it would provide savings for British businesses of €6 billion a year, according to two EU officials.

Although that figure is dwarfed by the turnover of the U.K. services sector — which makes up 79 percent of the country’s GDP — the savings for U.K. firms would potentially be much higher if they are released from the full spectrum of Brussels regulations on services. “Potentially there are dozens of regulations applied to services that could be affected,” said Stephen Booth, director of policy and research at the Open Europe think tank.
Uiteindelijk kan (als ik het goed begrijp) de city dus zonder regels uit Brussel meer winst maken en een betere positie bedingen dan financiële bedrijven uit de EU. Oneerlijke concurrentie dus, maar welk land is blijkbaar op de rem aan het trappen om de Britten niet te hard te laten vallen? Ergens zit denk ik een verband met het afschaffen van de dividendbelasting, maar precies de vinger erop leggen lukt me niet.
The representatives of Denmark, Germany, France, Austria, Ireland, Belgium, Hungary, Italy and the Netherlands agreed that the U.K.’s proposal was “a nonstarter.” But the Dutch, supported by the Belgians and the Hungarians, also said they were content to see how Britain delivered the message, said one of the officials. They convinced the Commission representatives not to give May’s plan an all-out hostile reception.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gambieter schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:49:
Maar dat zag je ook bij het Oekraine referendum in NL.
Er staat me iets bij van Telegraaf-voorpagina's in reclamezuilen. Met propaganda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:23:

Uiteindelijk kan (als ik het goed begrijp) de city dus zonder regels uit Brussel meer winst maken en een betere positie bedingen dan financiële bedrijven uit de EU.
Het gaat om het Chequers plan:
Under the plan, the U.K. would agree on an “association agreement” with the EU including a “free-trade area” for goods, but it would no longer be bound by EU regulations on services that aim to create a level playing field between businesses in different countries.
Wel de lusten, maar niet de lasten, dat zal inderdaad positiever zijn voor de UK. Echt slim is het verder niet, het was van tevoren bekend dat de EU niet akkoord zou gaan en ze verspelen alleen hun eigen tijd. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd1 op 28-08-2018 23:47 . Reden: goede quote ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Je zag bij het Oekraïne referendum hetzelfde als bij de Brexit, het ging de initiatiefnemers helemaal niet om het issue zelf, in Nederland was de motivatie daarvan gewoon publiekelijk en openbaar:
Bedenkers referendum gaat het niet om Oekraïne
„Oekraïne kan ons natuurlijk niets schelen, dat moet u begrijpen”, zegt historicus Arjan van Dixhoorn, voorzitter van het comité. Eigenlijk zouden ze zich, zoals de Britten met hun Brexit, willen kunnen uitspreken over beëindiging van het Nederlandse EU-lidmaatschap, een zogeheten Nexit. „Een Nexit-referendum is tot nu toe niet mogelijk. Daarom grijpen wij alle mogelijkheden aan om de relatie tussen Nederland en de EU onder spanning te zetten”, legt Van Dixhoorn uit.
Je ziet hetzelfde bij de Brexit hoezeer als het eenmaal in gang is gezet de aanleiding en motivatie en spel wat gespeeld is eigenlijk totaal niet meer speelt of zelfs ontkent wordt. Brexit is Brexit omdat de "het volk" in het VK genoeg hadden van de EU, niet vanwege complex aantal factoren over meerdere decennia heen teruggebracht in een binair referendum.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ergens zit denk ik een verband met het afschaffen van de dividendbelasting, maar precies de vinger erop leggen lukt me niet.
'Vinger' is niet het lidwoord wat je zoekt. En daar laat ik het bij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

durian schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:08:
[...]

Heb je daar een bron voor?

[...]

Jammer genoeg kan ik dit niet volgen. Kan je dit nog een keer wat duidelijker opschrijven voor iemand die niet thuis is in politiek taalgebruik?
Ik zou dat toch echt liever vervangen door 'Virtuozzo's woordkraam'.

Wat hij probeert te zeggen is dat als een externe partij rotzooi wil trappen door beïnvloeding van de bevolking (via de media in de breedste zin van het woord), dan moet je voor het effect rekening houden met het opleidingsniveau van die bevolking. De lager opgeleiden bereik en beïnvloed je het best door te wijzen/sturen/ageren over allerlei raar gedoe in binnenlands beleid: bijvoorbeeld asielzoekers die snel voorrang krijgen op de woningmarkt, uitkeringen krijgen zonder taaltoetsen, makkelijke banen inpikken (ook al wil geen enkele native laagopgeleide er dood gevonden worden), moeilijk gedoe tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld door verhalen over grootschalige aanranding op feesten (waar voorheen overigens geen haan naar kraaide). Hoger opgeleiden hebben daar minder mee op, omdat deze dingen niet van betekenis zijn in hun dagelijks bestaan. Dus pak je die elders, op een ideëlere manier. Je presenteert quasi-relevante politieke slogans als 'Nederland is geen democratie meer!', 'Brussel heeft het voor het zeggen', 'Effe normaal doen!', of je poneert een stelling over 't een of ander die vervolgens te pas en te onpas, als ware het een religie, wordt verdedigd terwijl ieder zinnig mens allang de nuance had aangebracht. 'De niqab is een uitdrukking van vrijheid!' is wel een leuk voorbeeld (maar dan aan de linkerzijde van het spectrum).

Daarnaast wijst Virtuozzo op het feit, zonder dat verder te onderbouwen, dat de tijd die de beïnvloeding doowerkt anders is. Hoger opgeleiden hebben sneller weer een nieuwe boodschap nodig. Lager opgeleiden blijven langer hangen.

Vervolgens bedrijft hij zwarte magie om te verklaren dat dit systeem zichzelf blijft versterken, omdat geen van beide groepen er wat aan gelegen is om de zaak te veranderen. De boodschap moet er dus een zijn à la 'Kut he? Ja, alles is heel kut, en we kunnen er niets aan doen want onze politici...' terwijl het zogezegd die politici zelf zijn die elkaar aan het zwart maken zijn, daartoe aangespoord door (hier nu niet genoemd) duistere maffieuze, kapitalistische krachten die beheersing van de controle op verandering op perceptie van de politieke realiteit van neoliberalisme nastreven. (Ik schreef hier maar wat op, je ziet dat het toch geen enkel verschil maakt.) Cui bono, noemt Virtuozzo dat. Ik zou bij god niet weten hoe je na kunt gaan wie er bono-ot, maar Virtuozzo heeft overduidelijk een PhD in dat moeilijke vak en komt daardoor in vrijwel alle gevallen op 'Rusland' uit. Hoe dan ook, eigen visie op de werkelijkheid, over hoe een staat in te richten en hoe rijk, arm, intellectueel, arbeider, native, immigrant, gezond, kreupel met elkaar om dienen te gaan, dat durven de policiti niet meer te ontwikkelen omdat het toch wordt afgeschoten voor het tot een verbetering van het systeem zou leiden. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, en precies dat willen ze om de een of andere reden niet meer. Cui bono! De samenleving splijt in plaats van dat 'ie bindt.

Daarna vindt Virtuozzo dat juist de kracht van de EU 'binding' zou moeten zijn, en dus dat we het spelletje van wij-zij dat de Britten nu proberen op te tuigen niet mee zouden moeten spelen en juist toegeeflijk zouden moeten zijn. Ik zie eerlijk gezegd niet waarom wij aan de grollen van een stel dolgedraaide Noorman-afstammelingen moeten toegeven als zij zichzelf naar de gallemiezen werken. (Beter gezegd, doordat door een kolossale misrekening een lanslepend intern partijconflict is opgeblazen tot een nationale zaak waar niemand beter van wordt. De les die ik eruit trek is niet zozeer Cui bono!, maar wel dat in elk sociaal systeem moderatoren noodzakelijk zijn die extremistische elementen keihard op hun waffel timmeren en wegjorissen. Dit is helemaal van levensbelang in een twee partijen-systeem dat Engeland heeft.) In hoeverre de eenheid van de EU bewaard blijft als het puntje bij het paaltje komt, valt echter nog te bezien. Maar vooralsnog komt een duidelijke eenheid de EU PR-technisch absoluut niet slecht uit, dus veel vuurwerk hoeven we nog niet te verwachten.

Zo wat duidelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 03:13:
[...]

Wat hij probeert te zeggen is dat als een externe partij rotzooi wil trappen door beïnvloeding van de
[...]
Zo wat duidelijker?
Dank u, dat was erg verhelderend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Sissors schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:09:
[...]

Is het teveel gevraagd als je elke post van Virtuozzo gaat vertalen? Degene van drie regels probeer ik nog weleens uit te vogelen, maar alles langer skip ik gewoon automatisch: Ik heb het echt geprobeerd, ben WO opgeleid, kan volgens mij best fatsoenlijk Nederlands, maar zijn posts kan ik toch echt niet ontcijferen. Hij zit zo ver in (zijn eigen) jargon dat het voor mij iig gewoon onbegrijpelijk is. Tot zover een voorbeeld waar het gat tussen Europa en de burger vandaan komt. (IIG hij werkt toch voor de EU?)
De buitenland dienst idd. Maar mee eens het taalgebruik is ook voor mij te moeilijk.
Om snel te begrijpen wat hij bedoelt. Uiteindelijk kom ik er wel uit maar handig is anders.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12
Iemand gisteren Tom's Engeland gekeken bij de NTR? Tom Egbers (die blijkbaar half Brits is) gaat op vacantie naar de UK en praat met met mensen over Brexit. Altijd leuk om de verschillende beelden over Brexit te horen uit de bron, jammer dat hij nergens de beuk erin gooit en eens even doorvraagt. Misschien komt dat in nieuwe afleveringen nog.

Leuke krent in de pap was het bezoek aan Southwold, leuk kustplaatjes in Suffolk waar ik vaak geweest ben. Dat werd bezocht om te illustreren dat er in de UK een sterke liefde voor het verleden is en een drang om daarnaar terug te gaan, terwijl het eigenlijk niet meer bestaat. M.i. een van de drijvende krachten achter Brexit.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:10:
Leuke krent in de pap was het bezoek aan Southwold, leuk kustplaatjes in Suffolk waar ik vaak geweest ben. Dat werd bezocht om te illustreren dat er in de UK een sterke liefde voor het verleden is en een drang om daarnaar terug te gaan, terwijl het eigenlijk niet meer bestaat. M.i. een van de drijvende krachten achter Brexit.
Ik denk dat ook een sterkere drijfkracht is dan de "Eilandmentaliteit" die vaak genoemd wordt.

Ik heb een hele tijd in Ierland gewoond, ook een eiland maar juist heel gericht op de EU. Hoewel ze sterke banden hebben met het VK en er natuurlijk een hele tijd deel van uitgemaakt hebben.

Ik denk meer dat in het VK het verlangen naar een terugkeer van de tijd dat ze nog een wereldmacht waren, een rol speelt. In Ierland is overigens weinig begrip voor dat beeld, want juist in dat verleden heeft het VK heel veel misdaden gepleegd ten opzichte van Ierland, onder andere een groot deel van de Ierse bevolking laten omkomen door geen poot uit te steken tijdens de hongersnood. Dat leeft nog flink in Ierland. Wel maken mensen zich veel zorgen over de gevolgen van Brexit, vooral de mensen met familie over de grens in Noord-Ierland.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 29-08-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Misschien zijn die Britten helemaal zo gek nog niet:

[...]

Uiteindelijk kan (als ik het goed begrijp) de city dus zonder regels uit Brussel meer winst maken en een betere positie bedingen dan financiële bedrijven uit de EU. Oneerlijke concurrentie dus, maar welk land is blijkbaar op de rem aan het trappen om de Britten niet te hard te laten vallen? Ergens zit denk ik een verband met het afschaffen van de dividendbelasting, maar precies de vinger erop leggen lukt me niet.

[...]
7 Unspecified regulations... Laat me raden, werknemersbescherming, environment, sociale minimums, financiële transparantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Was hier eerder niet al voorbij gekomen dat dit vooral ten gunste is van de (internationale) bedrijven zelf en de inwoners van het VK hier weinig aan hebben (behalve dan diegene die in de financiële sector werken)? Belastingverlaging à la dividendbelasting levert de gemiddelde brexit-stemmer niks op, en kost de schatkist wel geld.

Of mis ik nog factoren waarop het VK nog meer kan concurreren?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat ook een sterkere drijfkracht is dan de "Eilandmentaliteit" die vaak genoemd wordt.

Ik heb een hele tijd in Ierland gewoond, ook een eiland maar juist heel gericht op de EU. Hoewel ze sterke banden hebben met het VK en er natuurlijk een hele tijd deel van uitgemaakt hebben.

Ik denk meer dat in het VK het verlangen naar een terugkeer van de tijd dat ze nog een wereldmacht waren, een rol speelt. In Ierland is overigens weinig begrip voor dat beeld, want juist in dat verleden heeft het VK heel veel misdaden gepleegd ten opzichte van Ierland, onder andere een groot deel van de Ierse bevolking laten omkomen door geen poot uit te steken tijdens de hongersnood. Dat leeft nog flink in Ierland. Wel maken mensen zich veel zorgen over de gevolgen van Brexit, vooral de mensen met familie over de grens in Noord-Ierland.
Dat is overigens net zo goed in het verleden vast zitten als degene die terug verlangen naar het Britse rijk: Je druk maken over een hongersnood van 170 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bwerg schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:47:
[...]

Was hier eerder niet al voorbij gekomen dat dit vooral ten gunste is van de (internationale) bedrijven zelf en de inwoners van het VK hier weinig aan hebben (behalve dan diegene die in de financiële sector werken)? Belastingverlaging à la dividendbelasting levert de gemiddelde brexit-stemmer niks op, en kost de schatkist wel geld.

Of mis ik nog factoren waarop het VK nog meer kan concurreren?
Natuurlijk is dit ten bate van de grote coorporaties. De eerste wetten die eraan gaan is de bescherming van de gemiddelde inwoner.

Die Britten is jarenlang verteld dat de EU de oorzaak was van alle problemen in hun land.
Mijn inschatting is dat de kleine man beter beschermd is binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

JackBol schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:04:
Mijn inschatting is dat de kleine man beter beschermd is binnen de EU.
Aangezien de Brexit vooral door Tories wordt aangeprezen zit je hier wel goed. Tories hebben de kleine man nooit opgemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

icecreamfarmer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:06:
[...]

De buitenland dienst idd. Maar mee eens het taalgebruik is ook voor mij te moeilijk.
Om snel te begrijpen wat hij bedoelt. Uiteindelijk kom ik er wel uit maar handig is anders.
Als je je ideeën niet kan vertalen naar iets wat zelfs andere hoogopgeleiden niet begrijpen dan zit er echt wel iets fout. Ik ga geen lap tekst proberen ontcijferen die compacter én helderder kan worden geformuleerd, ik heb nooit een opleiding exegese gehad :+

Op een bepaald moment ben je zo incrowd dat je irrelevant wordt. Ivoren toren heet dat.
Sissors schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Dat is overigens net zo goed in het verleden vast zitten als degene die terug verlangen naar het Britse rijk: Je druk maken over een hongersnood van 170 jaar geleden.
Die hongersnood was symptomatisch voor hoe de Engelsen hun buitengebieden (en zeker een blanke kolonie zoals Ierland) behandeld hebben. Vraag maar es aan niet-blanke kolonies van Westerse landen; die hebben ook een lang geheugen (en terecht).

'Beter een goeie buur dan een verre vriend' luidt het spreekwoord, maar de Britse elite denkt dat hun ex-kolonies hun zullen redden met handelsakkoorden etc. ... Zal een koude douche worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 29-08-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
Borromini schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:46:
'Beter een goeie buur dan een verre vriend' luidt het spreekwoord, maar de Britse elite denkt dat hun ex-kolonies hun zullen redden met handelsakkoorden etc. ... Zal een koude douche worden.
Wat dat aan gaat is het grote succes dat May nu claimt mbt de eerste handelsdeal natuurlijk ook overtrokken. Ze hebben hemel en aarde moeten bewegen en miljarden Ponden moeten uitdelen om met 5 irrelevante Afrikaanse landen plus Zuid Afrika dezelfde deal te mogen sluiten als ze onder de EU al hadden. _O-

De Brexit belofte was een vrijhandelszone 10x zo waardevol als de EU, daar is nog niks van te merken. De EU voegt vlak voor de Brexit Japan nog even toe aan zijn handelsnetwerk als zout in de Brexit wonden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.

Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.

Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.