Ik mis de echte impact analyses wel een beetje. Er zijn er wel een paar geweest van verschillende economen/banken/... maar die vond ik persoonlijk wat eenzijdig. Dan krijg je maar 1 van de vele effecten 'in kaart', maar ik ben een beetje bang dat de Britten hard op weg zijn naar 'the perfect storm'.
Een beetje in de trant van:
Je bent de eigenaar van een fabriek in het VK en je worstelt om genoeg 'handjes' te krijgen, maar automatiseren lukt ook niet omdat een paar EU engineers zijn vertrokken. Enkele klanten in de EU zijn gestopt met bestellen van producten, Europese aanbestedingen zijn buiten bereik en het transport bedrijf dat alles vervoert naar de EU staat vast bij Dover zonder oplossing. Alles wat wereldwijd werd verscheept ging via Rotterdam (en ook via Dover) en moet nu naar een andere haven, maar die havens hebben allemaal geen capaciteit en/of zijn absurd duur geworden. Klanten binnen het VK hebben last van dezelfde problemen en ondertussen begint de economie te haperen.
Persoonlijk denk ik dat de logistieke problemen echt gaan opbreken. Stel een vrachtwagen kan nu een 'round trip' doen van het VK naar de EU en terug in 1 dag. En na Brexit kost dat 2 dagen. Dat betekent effectief dat je capaciteit halveert. Dus heb je 2x zoveel chauffeurs, vrachtwagens en trailers nodig. En laat er nu net een tekort aan chauffeurs zijn. En een deel van de logistieke bedrijven gaat failliet doordat ze de extra kosten niet kunnen doorberekenen, wat de capaciteit OOK niet ten goede komt. En alle oplossingen kosten wel een paar jaar om uit te voeren.
Het is een beetje wat gebeurde in de NLse huizenmarkt. De markt was overspannen, er kwam een correctie en veel aannemers/bouwers gingen over de kop doordat de bouw compleet stil viel. Een paar jaar later en nu is de markt ZWAAR overspannen, want we hebben een tijd minder gebouwd en hebben nu minder capaciteit om te bouwen. Het structurele probleem is niet gerepareerd.
Alle modellen die de impact bekijken van de verschillende deals, gaan er vanuit dat de goederen stromen fysiek redelijk ongestoord blijven lopen. Dat er geen 'stapeling' van effecten is.
En het grote probleem van Brexit is dat 'de winst' pas later komt, als die er ooit komt. Er is niemand die nu een miljoen gaat investeren omdat er 'misschien een harde Brexit komt'. Er zijn echter genoeg mensen die nu GEEN miljoen investeren om die reden. Pas na Brexit kunnen bedrijven gaan kijken hoe ze de vruchten daarvan kunnen gaan plukken, maar dat is wel 3-5 jaar later.
Maar goed, even mijn glazen bol erbij:
Deze week geen deal, daarna dramatische (retail) kerstverkopen wat doordreunt in Q1 (alles in de uitverkoop) en een dalende Pond met nog meer inflatie en 'squeeze'. En daarna afwisselend negatief macro economisch nieuws en berichten van bedrijven die het hazenpad kiezen.
En mocht de regering vallen, dan gaat de Pond echt klappen krijgen. Die bankiers zijn als de dood voor Corbyn.