Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:19:
Klopt en als ze nu terug te komen op de Brexit zullen ze al hun verworvenheden moeten opgeven en dat is natuurlijk helemaal onacceptabel. Maar toch ga ik ervan uit dat tegen alle verwachtingen in de UK er op termijn beter van wordt.
Dit zou je alleen kunnen 'bewijzen' in een alternatieve werkelijkheid, zonder Brexit.
Uiteindelijk ontstaat er een nieuwe status quo en krijg je dan ook weer groei.
Het is maar net waar je naar kijkt.
Geld 'opfluffen' is hetgeen de Engelsen en Amerikanen geweldig in zijn, ga je dan meten in 'geld' dan kom je inderdaad erop uit dat ze het geweldig doen. Als je een kasstroom verpakt in een gesecuritiseerd 'Special Purpose Vehicle', combineert met een groep non-performing loans en dan via een PCP bundel via een holder entity naar een eiland rouleert, dan kun je elke keer als je langs start komt $20.000 in ontvangst nemen
Je kunt de top 10 van banken in je land hebben en geld 'maken', je kunt ook de top 10 van tech bedrijven in je land hebben en 'vanalles' maken. Een bedrijf als ASML maakt mij trots en als ik dan naar een bedrijf als Bosch kijk, dan mogen de Duitsers ook wel wat trots zijn. En zelfs met het schandaal erbij, want een Volkswagen is nog steeds een prima auto.
Maar moeten we in de UK nu echt trots zijn op een
RBS?
Het hele 'Service Britain' & 'The City' is een kaartenhuis en het mooiste voorbeeld is de 'clearing':
Als de clearing uit London verplaatst zou worden naar de 3 steden in de EU die het nu 'een beetje' doen, dan zou het daarmee
MILJARDEN duurder worden. Maar het is een 'verzekeringspremie'. Het risico dat mijn huis afbrandt wordt niet groter of kleiner als ik bij een andere verzekeraar zit. Een stukje schaalgrootte telt natuurlijk wel, maar of je €930 miljard of 3x €310 miljard doet... dan heb je het over marginale verschillen. Overigens valt die meneer ook wel direct door mand:
London clears 18 major currencies and these multi-currency netting efficiencies meant LCH saved its customers $21 billion in capital last year. Strip out euro clearing and you lose these efficiencies, potentially increasing cumulative trading costs by €100 billion over five years.
$21 miljard KAPITAAL * 5 jaar != €100 Miljard KOSTEN... met de huidige rentestand heb je het dan over €1? Miljard, of te wel een paar honderd miljoen op jaar basis. Dat is €1 per persoon per jaar in de EU.
Maar even terug naar die €930 Miljard per dag. Het GDP van de EU komt uit op
€30 Miljard per dag.
Dus als ik €1 uitgeef bij.. zeg McDonalds voor een hamburger... dan gaat die €1 maar liefst 30x!!! langs 'Start' voordat iemand anders er weer iets in de 'reële' economie mee doet. Dat zijn heel veel vingertjes die aan die €1 zitten!
Ben ik het niet helemaal mee eens.
De UK heeft altijd de EU gezien als een financieel instrument. Toegang tot een grote markt zonder teveel regels. Neem het hele JAM incident:
UK kant,
EU kant &
vervolg.
De UK loopt maar te roepen dat de EU weer 'red tape' en 'gold plating' aan het opwerpen is. Maar ze nemen zelf niet de moeite om het 'goed' te doen. En de lijst met 'missers' van de UK overheid is echt ENORM.
De UK 'beschadigd' daarmee de EU en dat is compleet onnodig.
Om trouwens nog een keer wat 'in perspectief' te zetten:
De UK betaalt zo'n £6,5 miljard per jaar netto aan de EU,
tussen 1990-2010 hebben de banken met 'PPI' gemiddeld per jaar de consument voor £2+ miljard opgelicht., de Pay Day loans leverden op de piek bijna £1 Miljard per jaar op. Of de
£27 Miljard die de bankencrisis de UK mogelijk gaat kosten.
Vanuit dat perspectief hadden ze beter een referendum over de banken kunnen houden.. die kosten meer dan de EU.
Maar goed, ik hoef hier niemand te overtuigen

Het is soms wel leuk om een beetje getalletjes tegen over elkaar te zetten.