Brexit en de Britse politiek Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 109 Laatste
Acties:
  • 417.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Hoe kan je bewijzen dat de EU verantwoordelijk is voor vrede? Net zo min als dat je niet kan bewijzen dat het tegengestelde zo is. Kip-ei.
Nee, je kan het niet wetenschappelijk bewijzen. Net zo min als dat je kan bewijzen dat het onzin is dus ik vroeg me af waarom je dat dan wel deed....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:53
emnich schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:51:
[...]

Nee, je kan het niet wetenschappelijk bewijzen. Net zo min als dat je kan bewijzen dat het onzin is dus ik vroeg me af waarom je dat dan wel deed....
Dat wil ik ook niet, ik stel alleen de vraag: "Klopt het wel wat Pechtold zegt; is de EU direct verantwoordelijk voor 70 jaar vrede in Europa", zoals Eurofielen maar wat graag voorstellen.

Ik denk dat je niet automatisch die conclusie kan trekken; dat is mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 14:45
Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Dat wil ik ook niet, ik stel alleen de vraag: "Klopt het wel wat Pechtold zegt; is de EU direct verantwoordelijk voor 70 jaar vrede in Europa", zoals Eurofielen maar wat graag voorstellen.

Er zal wel een kern van waarheid in zitten. Maar dat komt denk ik niet door acties van de EU, meer dat als je als EU lid een oorlog start of van buitenaf een EU lid aanvalt, er grote sancties aan zullen zitten en je keert al die EU lidstaten tegen je. Dat moet je niet willen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:23:
Inderdaad zoals in 2006 de SP een verkiezingszege had maar door Balkenende buitenspel werd gezet. Ofwel dat hebben we al eens geprobeerd. Het is gewoon stuitend de minachting voor de kiezer van partijen als D66, PvdA, CDA en de VVD. Luister verdorie eens naar uw achterban.

Ik heb inderdaad nooit gestemd voor de EU, maar mag wel stemmen om eruit te willen. En dat is niet racistisch, xenofoob of nationalistisch. Dat is zelfbeschikkingsrecht en mijn democratisch recht.

Als je bijvoorbeeld gaat lezen over de werking van democratie, dan zal je zien dat de EU daar op geen enkele wijze aan voldoet; als echte democraat moet je daar kritiek op hebben.
Absoluut. Maar wie moeten we daar op aanspreken? Brussel? Of de mensen die de besluitvorming maken en de posities & functies aanwijzen?

Komt dat niet een beetje neer op de vraag of we wel echt iets er aan willen doen? De mensen die men zou moeten aanspreken zitten immers juist niet in Brussel, maar veel dichter bij huis.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:00:
[...]

Absoluut. Maar wie moeten we daar op aanspreken? Brussel? Of de mensen die de besluitvorming maken en de posities & functies aanwijzen?

Komt dat niet een beetje neer op de vraag of we wel echt iets er aan willen doen? De mensen die men zou moeten aanspreken zitten immers juist niet in Brussel, maar veel dichter bij huis.
Zelfde geval hier in de UK, de meeste problemen waar mensen op reageren zijn veroorzaakt door UK regering zelf en niet door EU...
EU referendum was meer een schop tegen een bepaald systeem dan dat het feitelijk over inhoudelijk de EU lidmaatschap ging.. teminste dat is de indruk die ik hier krijg...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Zelfde geval hier in de UK, de meeste problemen waar mensen op reageren zijn veroorzaakt door UK regering zelf en niet door EU...
EU referendum was meer een schop tegen een bepaald systeem dan dat het feitelijk over inhoudelijk de EU lidmaatschap ging.. teminste dat is de indruk die ik hier krijg...
Dit roep ik al sinds de dag dat het referendum werd aangekondigd.

De NHS problemen zouden enigszins kunnen worden gereduceerd door te controleren of men aanspraak kan maken op de voorzieningen, bijvoorbeeld door het tonen van een residency/ID-kaart.
Nu komen er hordes mensen uit het buitenland op vakantie en gaan dan gelijk even langs de dokter/ziekenhuis om mooi goedkoop/gratis medische problemen aan te pakken.

Hetzelfde geldt de minimumlonen waar illegale migranten de schuld van krijgen. Die lui zouden die baantjes niet kunnen doen als er een identiteitscontrole was

Misbruik van het benefits systeem kunnen ook op die manier gefilterd worden

De grootste aanpassingen die noodzakelijk zijn om de mensen in het Brexit-kamp blij te maken hebben een oorzaak die ligt binnen het VK!!

8)7

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Ja. Het is echter niet de enige reden.

De EU alsmede voorlopers ervan zijn opgezet als zogeheten balansconstructies. Het volgende klinkt misschien wat vreemd, maar is feitelijk volledig correct: de meeste oorlogen en conflicten ontstaan tussen de economisch meest verweven landen. Op zich is dit volstrekt logisch, hoe meer blootstelling, hoe meer interactie, hoe meer potentieel voor ongerichte energie bij struikelblokken. Er zijn meer factoren, maar dit zijn de meest dominante.

De landen in Europa kennen een vanzelfsprekende vereiste van nauwe verwevenheid. Zowel in economisch opzicht als in sociaal-politiek én demografisch opzicht. Het is een continent van migratie, samensmelting, en conflict. Zo ongeveer elke 50-60 jaar vlamt dat op voorspelbare wijze op.

Je hoeft dit niet van mij aan te nemen, je kan er een geschiedenisboek bij pakken en een tijdlijn van de afgelopen paar duizend jaar bijhalen. Europa is an sich niet zo'n groot continent, met een grote dynamiek, en uitermate complex demografische evolutie. Beetje als een cocktail in een snelkookpan.

Dit is de oorspronkelijke opzet van Europese samenwerking, we kunnen er veel prietpraat en marketing aan hangen maar het komt gewoon neer op iets heel simpels: het voorkomen van escalaties in conflictresolutie tussen grote, kleine, rijke en arme landen.

Een verdere reden is dat in de tijd waarin we die lessen deden implementeren we onder flinke druk stonden van buiten af. Het wordt vrij snel weggewuifd, maar het is een factor die zelfs tegenwoordig nog navolgbaar is: de Koude Oorlog. Niet zozeer het militaire conflict, of het ideologische, maar het concurrentiepotentieel tussen verschillende vormen van inrichting bij onvermijdbare blootstelling en interactie.

Kort gezegd: er stond druk op de ketel om zaken zo effectief mogelijk te regelen om interne stabiliteit te garanderen en het concurrentievermogen van de Europese landen samen te vergroten om gezamenlijk een tegenwicht te kunnen bieden aan een ander systeem van inrichting.

Dit heeft weinig te maken met wie het eigenlijk was waar we tegenover stonden, al helemaal niets met wie welke schuld of wat dan ook had. In zijn rauwe essentie was dat conflict louter een fase in de natuurlijke ontwikkelingen van globalisering. In dat opzicht niet anders dan tegenwoordig - net zoals een land zich ooit zelfstandig staande diende te houden met en tegenover andere landen is dit in onze moderne (sic) tijd een concurrentieverhouding van continenten en economische regio's. Schaal is een onvermijdbare factor.

Aan de ene kant hebben we dus vanuit bloedige lessen beslissingen genomen om elkaar als het ware af te zekeren, aan de andere kant stonden we individueel ook bloot aan externe druk welke gezamenlijk betere omgang mee gevonden kon worden.

Voeg er dan aan toe dat we mensen zijn, en het is vrij logisch dat je dan zowel productieve samenwerking krijgt als ontwikkeling van zwakke punten. Binnen onze inrichting van democratische systemen rust het vermogen om dat soort zaken in check te houden op een ander soort van balansinstrumentatie: participatie van bevolking en bedrijf in politieke processen.

Je hoeft geen genie te zijn om te zien dat dit er was, totdat de druk van de ketel afging en mensen het overal heel erg goed hadden. Bevolkingen trokken hun vingers af van politieke participatie.

Enfin, alles is altijd cyclisch. Dat gaat heel erg in tegen het Westers denken, maar het is en blijft een menselijke realiteit. Nederlanders prijzen Brederode, maar nemen hem niet echt serieus. Een status quo is nooit vanzelfsprekend. Zodra we met de consequenties daarvan worden geconfronteerd worden we heel begrijpelijk boos. En als je dan zelf politiek op afstand een monstertje hebt laten worden dan weten we uit de rest van de menselijke geschiedenis dat er altijd additionele monstertjes komen die daar gretig gebruik van maken.

De rekening wordt altijd afgeschreven op de mensen die dat mogelijk maken. Triest, maar ook dat is heel navolgbaar in de menselijke geschiedenis. De oude paarden doen het niet, ik wil een nieuw paard. Ja, maar het is nog steeds een paard.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Maar in hoeverre is dat de EU en niet de NAVO en gewoon de moderne tijd waarin oorlogen tussen staten veel minder voorkomen ? Zuid-Amerika heeft geen EU en daar zijn er ook al decennia lang geen oorlogen. Bij het laatste conflict tussen Peru en Ecuador in 1995 vielen minder slachtoffers dan de aanslagen in Parijs.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
ScuL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:10:
[...]

Dit roep ik al sinds de dag dat het referendum werd aangekondigd.

De NHS problemen zouden enigszins kunnen worden gereduceerd door te controleren of men aanspraak kan maken op de voorzieningen, bijvoorbeeld door het tonen van een residency/ID-kaart.
Nu komen er hordes mensen uit het buitenland op vakantie en gaan dan gelijk even langs de dokter/ziekenhuis om mooi goedkoop/gratis medische problemen aan te pakken.
Dat is niet waar.. toen wij net naar de UK kwamen en voor zwangerschaps controle in ziekenhuis waren, werd er wel degelijk gecontroleerd of we wel recht op gratis NHS hadden..
En het hele verhaal van benefits tourism is al debunked.. ja er zullen er wel een paar zijn die dat doen, maar dat is niet de oorzaak van het probleem.
De NHS is gewoon systematisch underfunded geweest met een vergrijzende samenleving met veel welvaartskwalen als obesitas..
Bot gezegt, vroeger gingen de mensen vroeg dood en minder vaak naar de dokter, het budget is niet bijgesteld en nu is er dus een probleem.
Migranten krijgen de zwarte piet toegestuurd terwijl die netto juist meer belasting betalen dan diensten gebruiken..
ScuL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:10:
[...]

Hetzelfde geldt de minimumlonen waar illegale migranten de schuld van krijgen. Die lui zouden die baantjes niet kunnen doen als er een identiteitscontrole was

Misbruik van het benefits systeem kunnen ook op die manier gefilterd worden

De grootste aanpassingen die noodzakelijk zijn om de mensen in het Brexit-kamp blij te maken hebben een oorzaak die ligt binnen het VK!!

8)7
ID controle is er al.. Schengen geld hier niet.. en de belasting en migratiediensten doen regelmatig invallen met steekproeven..
Misschien dat laatste niet genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niteowl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Sterling op laagste punt sinds 1985

https://twitter.com/OilSheppard/status/747369508021673984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:18:
[...]

Maar in hoeverre is dat de EU en niet de NAVO en gewoon de moderne tijd waarin oorlogen tussen staten veel minder voorkomen ? Zuid-Amerika heeft geen EU en daar zijn er ook al decennia lang geen oorlogen. Bij het laatste conflict tussen Peru en Ecuador in 1995 vielen minder slachtoffers dan de aanslagen in Parijs.
Zuid-Amerika heeft de UNASUR
Wikipedia: Union of South American Nations

Voordat je andere regios erbij pakt.. Afrika heeft de AU, Azië de ASEAN..
Over een eeuw of 2 zijn het handelsblokken die de wereld gaan vormen en leiding geven. Ieder land dat tegen die tijd het zelfstandig denkt te redden en buiten een unie denkt te functioneren zal bedrogen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Klopt. Echter dan vragen we mensen eerlijk te zijn ten aanzien van hun eigen keuzes. Dat is in het VK niet anders als in Nederland. Dat ligt nu eenmaal moeilijk.

Dat mensen een signaal willen geven is volstrekt begrijpelijk. Probleem is echter dat men zich daarin laat gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, het is verklaarbaar. We hebben het over menselijk gedrag. Nuttig is het echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ScuL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:21:
[...]

Zuid-Amerika heeft de UNASUR
Wikipedia: Union of South American Nations

Voordat je andere regios erbij pakt.. Afrika heeft de AU, Azië de ASEAN..
Over een eeuw of 2 zijn het handelsblokken die de wereld gaan vormen en leiding geven. Ieder land dat tegen die tijd het zelfstandig denkt te redden en buiten een unie denkt te functioneren zal bedrogen uitkomen.
Hoeveel van die handelsblokken laten de paspoorten van hun leden dat lidmaatschap prominent vermelden ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:24:
[...]

Klopt. Echter dan vragen we mensen eerlijk te zijn ten aanzien van hun eigen keuzes. Dat is in het VK niet anders als in Nederland. Dat ligt nu eenmaal moeilijk.

Dat mensen een signaal willen geven is volstrekt begrijpelijk. Probleem is echter dat men zich daarin laat gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, het is verklaarbaar. We hebben het over menselijk gedrag. Nuttig is het echter niet.
Dat de gevestigde orde in politiek niet onder ogen wil zien dat dit al veel langer broeide en het zover moest komen. Daarom zou ik zeker een groot deel van deze door jouw verwoorde verantwoording bij deze politici leggen die wordt gevraagd hun kop uit het zand te halen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Dan mis ik iets geloof ik? In 2008 stond hij nog onder de 1 euro?
Correctie, 1.02271 als laagste punt.

[ Voor 6% gewijzigd door hexta op 27-06-2016 12:31 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Dat is niet waar.. toen wij net naar de UK kwamen en voor zwangerschaps controle in ziekenhuis waren, werd er wel degelijk gecontroleerd of we wel recht op gratis NHS hadden..
En het hele verhaal van benefits tourism is al debunked.. ja er zullen er wel een paar zijn die dat doen, maar dat is niet de oorzaak van het probleem.
De NHS is gewoon systematisch underfunded geweest met een vergrijzende samenleving met veel welvaartskwalen als obesitas..
Bot gezegt, vroeger gingen de mensen vroeg dood en minder vaak naar de dokter, het budget is niet bijgesteld en nu is er dus een probleem.
Migranten krijgen de zwarte piet toegestuurd terwijl die netto juist meer belasting betalen dan diensten gebruiken..

[...]

ID controle is er al.. Schengen geld hier niet.. en de belasting en migratiediensten doen regelmatig invallen met steekproeven..
Er zijn grote regionale verschillen in die zaken. Vaak met interessante correlatie voor effectiviteit lokaal / regionaal bestuur. Dat laatste is heel lang in het VK geen onderwerp geweest. Wel de symptomen, maar niet de ziekte.

Je toetst verder twee goede punten van relevantie aan: NHS is een schoolvoorbeeld van menselijke systemen die niet aangepast worden aan veranderende omstandigheden - budget en demografie. Ook hier geldt symptoombestrijding, niet de ziekte.

Hetzelfde zie je in het VK voor terreinen van arbeid en arbeidsmobiliteit. Opnieuw geen bestrijding van de ziekte, wel heel lang gebruik van de symptomen voor politiek gewin.

Wie valt dit te verwijten? Europa? _/-\o_ Niemand op het continent vroeg Thatcher om rigoreuze hervormingen arbeidsrecht door te duwen. Niemand op het continent dwong een ander politiek figuur tot het veroorzaken van de Winter of Discontent. Ja, het is een politiek probleem - maar wie geeft politiek macht?

Dan komen we echter meteen terug bij menselijk gedrag. De consequenties zien van eigen keuzes is nooit leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Het hangt er vanaf waar je gaat. Je kunt gewoon een tandarts binnen wandelen een discounted behandeling krijgen zonder NHS nummer, zelfde voor medicijnen bij de apotheek.
Ik heb 6 jaar in Engeland gewoond dus ik weet hoe het gaat, recordkeeping is niet je-van-het.
Schengen of geen schengen is het punt niet zo. Het feit is dat mensen in een illegale arbeidsmarkt kunnen opereren (bijv. bij een take-away in de keuken). En de kans dat er eens een inval komt zo gering is dat men het er op waagt. Als een ID-kaart benodigd zou zijn om te kunnen leven (bijvoorbeeld als identificatie voor een huurwoning of andere diensten) dan zouden mensen zich niet meer in dat wereldje kunnen begeven.
hexta schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:28:
[...]

De Euro heeft ook een knal gehad. Dit is t.o.v. de USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 21:14
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Dat de gevestigde orde in politiek niet onder ogen wil zien dat dit al veel langer broeide en het zover moest komen. Daarom zou ik zeker een groot deel van deze door jouw verwoorde verantwoording bij deze politici leggen die wordt gevraagd hun kop uit het zand te halen.
De mensen hebben die gevestigde orde toch zelf in het zadel gehouden? Ik verbaas me er in Nederland ook altijd weer over: mensen klagen op social media wat af over bijvoorbeeld de macht van de zorgverzekeraars maar stemmen vervolgens doodleuk gewoon weer op dezelfde partij die dat zorgstelsel zo heeft ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:24:
[...]

Hoeveel van die handelsblokken laten de paspoorten van hun leden dat lidmaatschap prominent vermelden ?
Unies gaan natuurlijk dieper dan paspoorten maar om je vraag, deels, te beantwoorden:
Van de ASEAN en AU weet ik het niet maar in Zuid-Amerika heb je in elk geval een "fast lane" bij de grenzen voor mensen van hun werelddeel. Al ben je vaak beter af bij de rij niet-UNASUR qua wachttijden.

Edit: foutje, dat is Mercosur. Ik ben niet bij de grenzen Mercosur-UNASUR geweest daar is dat misschien niet zo. Mercosur is een douane-unie van een kleinere groep landen die allen deel uitmaken van UNASUR. Net als de Andean Community of Nations.

[ Voor 28% gewijzigd door Vnze op 27-06-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
ScuL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:31:
[...]

De Euro heeft ook een knal gehad. Dit is t.o.v. de USD.
In dat geval is het inderdaad 0,04 lager dan in 2008. I stand corrected.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:27:
Ik snap nooit de term 'populisme' niet zo goed. Als nu 52% voor 'Remain' had gekozen, waarom noem je dat geen populisme? Waarom is het kritiekloos het beleid van de EU aanvaarden geen populisme?
Nog even los van het feit dat populisme voor mij een vrij negatieve term is, maar als je zoekt vind je verschillende verklaringen die ook positiever kunnen zijn:

De term populisme staat los van de uitslag wat mij betreft. Populisme vind wel degelijk de juiste term hier en zou dat ook zijn geweest als 'Remain' had gewonnen. Alleen al het feit dat mensen NA het sluiten van de stemlokalen ineens gingen zoeken wat een Brexit eigenlijk zou betekenen geeft voor mij overduidelijk aan waarom zo'n referendum niks waard zou moeten zijn. Dit zijn geen zaken waar mensen op straat over zouden moeten beslissen, net zoals ons referendum over het associatieverdrag met Oekraïne destijds. Vrijwel niemand die goed kon uitleggen waar het over ging, wellicht 10-15% van de stemgerechtigden die werkelijk wisten waar het over ging en het gros dat dacht dat het over toetreding van Oekraïne tot de EU ging |:(

En juist van dat gebrek aan kennis wordt door beide kampen misbruik gemaakt met bangmakerij of loze kreten die wel goed klinken. "We moeten onze zelfbeschikking terug", wie wil dat nou niet? Laat ik maar voor een Brexit stemmen! "Onze economie stort in als we vertrekken", tsja, dat willen we ook weer niet. Dus toch maar Remain stemmen? Dat is allemaal populisme, tenminste, het populisme zoals ik populisme interpreteer :P Ik heb het gevoel dat veel Brexit-stemmers tegen de EU wilden stemmen en dat veel Remain-stemmers uit angst voor wat er komen zou Remain hebben gestemd.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:14

Martinspire

Awesomeness

Grrrrrene schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Nog even los van het feit dat populisme voor mij een vrij negatieve term is, maar als je zoekt vind je verschillende verklaringen die ook positiever kunnen zijn:

De term populisme staat los van de uitslag wat mij betreft. Populisme vind wel degelijk de juiste term hier en zou dat ook zijn geweest als 'Remain' had gewonnen. Alleen al het feit dat mensen NA het sluiten van de stemlokalen ineens gingen zoeken wat een Brexit eigenlijk zou betekenen geeft voor mij overduidelijk aan waarom zo'n referendum niks waard zou moeten zijn. Dit zijn geen zaken waar mensen op straat over zouden moeten beslissen, net zoals ons referendum over het associatieverdrag met Oekraïne destijds. Vrijwel niemand die goed kon uitleggen waar het over ging, wellicht 10-15% van de stemgerechtigden die werkelijk wisten waar het over ging en het gros dat dacht dat het over toetreding van Oekraïne tot de EU ging |:(

En juist van dat gebrek aan kennis wordt door beide kampen misbruik gemaakt met bangmakerij of loze kreten die wel goed klinken. "We moeten onze zelfbeschikking terug", wie wil dat nou niet? Laat ik maar voor een Brexit stemmen! "Onze economie stort in als we vertrekken", tsja, dat willen we ook weer niet. Dus toch maar Remain stemmen? Dat is allemaal populisme, tenminste, het populisme zoals ik populisme interpreteer :P Ik heb het gevoel dat veel Brexit-stemmers tegen de EU wilden stemmen en dat veel Remain-stemmers uit angst voor wat er komen zou Remain hebben gestemd.
De piek was dat maar 1000 mensen hadden gezocht op "what is the EU" na de Brexit:
https://medium.com/@danny...oogle-trends-a5014dd32588
Niet echt noemenswaardig dus, maar dat gebeurd vaker als mensen statistieken gaan zoeken die alleen hun standpunt onderstreept zonder rekening te houden met wat het daadwerkelijk betekend.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
Vnze schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:34:
[...]

Unies gaan natuurlijk dieper dan paspoorten maar om je vraag, deels, te beantwoorden:
Van de ASEAN en AU weet ik het niet maar in Zuid-Amerika heb je in elk geval een "fast lane" bij de grenzen voor mensen van hun werelddeel. Al ben je vaak beter af bij de rij niet-UNASUR qua wachttijden.
Lichtelijk off-topic maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.thestar.com.my/~/media/online/2014/12/18/12/53/ptj12_181214_asean_lane.ashx/?w=620&h=413&crop=1&hash=06A0023A31A1527635715E965BD7AF0DA9BDE826

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:31:
[...]

De mensen hebben die gevestigde orde toch zelf in het zadel gehouden? Ik verbaas me er in Nederland ook altijd weer over: mensen klagen op social media wat af over bijvoorbeeld de macht van de zorgverzekeraars maar stemmen vervolgens doodleuk gewoon weer op dezelfde partij die dat zorgstelsel zo heeft ingericht.
Neemt, imo, niet weg dat politici zich te weinig richten op wat er gevraagd wordt. Daarnaast is het in het VK nu eenmaal overwegend een twee partijenstelsel zoals in de VS. Veel keus is er dus niet. Massa's mensen die tegen deelname het VK aan de oorlog in Irak waren. Toch ging het door onder Labour.

Beetje off-topic: De VVD heeft destijds aangegeven wel even de crisis op te lossen met haar ondernemers mentaliteit.... Marktwerking in een beperkte markt werkt niet echt (NS). Maar ook dat gaat gewoon door. Naar de privatisering van de zorg zou eens een goed objectief onderzoek kunnen worden gedaan wat nu de verbeteringen en besparingen zijn tov. het ziekenfonds.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Martinspire schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:38:
[...]

De piek was dat maar 1000 mensen hadden gezocht op "what is the EU" na de Brexit:
https://medium.com/@danny...oogle-trends-a5014dd32588
Niet echt noemenswaardig dus, maar dat gebeurd vaker als mensen statistieken gaan zoeken die alleen hun standpunt onderstreept zonder rekening te houden met wat het daadwerkelijk betekend.
Grappig, ik had het gewoon van de radio overgenomen, had misschien zelf de bron moeten controleren, maar het onderstreept nu wel prachtig wat ik bedoel: de media doen er keihard aan mee. Tegenwoordig moeten artikelen "catchy" zijn en wat dat betreft is wat er in GB nu gebeurt natuurlijk een voedingsbron voor spectaculaire koppen. Wat dat betreft doen de media precies wat de politici in de Brexit/Remain-campagne ook deden: inspelen op de gevoelens van de mensen om ze voor hun kamp te winnen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Grrrrrene schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:47:
[...]

Grappig, ik had het gewoon van de radio overgenomen, had misschien zelf de bron moeten controleren, maar het onderstreept nu wel prachtig wat ik bedoel: de media doen er keihard aan mee. Tegenwoordig moeten artikelen "catchy" zijn en wat dat betreft is wat er in GB nu gebeurt natuurlijk een voedingsbron voor spectaculaire koppen. Wat dat betreft doen de media precies wat de politici in de Brexit/Remain-campagne ook deden: inspelen op de gevoelens van de mensen om ze voor hun kamp te winnen.
Ook grappig is dat het origineel van de Washington Post kwam. Niet de minste krant ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Grrrrrene schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Populisme heeft niet zo zeer te maken met simpele one-liners en evt. leugens maar meer met de tegenstelling van `het volk` tegen de `machthebbers` en de gevestigde elite. Populisten willen doen geloven dat zij wél opkomen voor het volk en er naar luisteren terwijl ze nu onderdrukt worden door de gevesigde partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Ik begrijp je reactie met het wijzen naar gevestigde politiek. Volstrekt logisch. Maar wie stelt politiek in staat om beslissingen voor anderen te nemen? Menselijke organisatie is niet statisch, een economie of samenleving ook niet.

Ja, gewone mensen. De bevolking. Als mensen ophouden met het deelnemen aan politieke processen - of dat nu een nationale politiek is, binnen een bedrijf of bij de voetbalclub - kom je altijd voor onprettige verrassingen te staan.

Politici zijn ook mensen. Hun gedrag is niet anders dan dat van gewone mensen. Er zitten goede mensen bij, er zitten rotte appels tussen, er zijn er die blind zijn vanuit overtuiging of emotie, er zijn er die niet goed beslissingen kunnen nemen, er zijn er die te graag beslissingen nemen. Het is dan ook volstrekt normaal dat er mensen opduiken in de politiek die daar gretig gebruik van maken als de zaken onder druk komen te staan.

En het is volstrekt normaal dat politici net als de voorzitter van de voetbalclub het meest luistert naar datgene waar hij het meest indringende contact mee heeft, zeker als daar een boterhammetje bij komt. Menselijke dynamiek kent nu eenmaal zwakheden.

Verantwoording kunnen we best bij politiek leggen. De aansprakelijkheid ligt echter bij de samenleving. Ik besef helemaal dat dit erg zuur is. Het gaat volledig tegen onze ingebouwde psychologie in om dit te erkennen. Het is wel de realiteit.

Als we nu in een autocratische samenleving leefden en werkten, waar we geen mogelijkheid tot invloed hebben, geen recht op delegeren van vertegenwoordiging en geen recht op het zelf maken van afspraken en het controleren ervan - dan zouden we inderdaad enkel naar de politieke macht kunnen wijzen.
We leven echter niet in een dergelijk systeem.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, of zelfs maar vanzelfsprekend. Integendeel. Maar het zou moeten opvallen dat er de laatste decennia steeds minder interactie is van bevolking met politiek voor heel, heel veel zaken. In diezelfde periode zijn er trends ontstaan die niet gelijk lopen met de wensen van bevolking dan wel effecten die niet productief zijn voor bevolking.

Hoe erg moet het worden voordat we ons eens afvragen of er misschien niet verband is tussen die ontwikkelingen? Het is nu niet zo alsof we niet in verder verleden geen ervaringen hebben met vergelijkbare situaties (en consequenties).

Politiek mag en moet afgerekend worden voor verantwoordelijkheid. Maar wat heeft meer nut: dat doen in boosheid en in het moment? Of wakker worden en consistent de vinger aan de pols houden, consistent signaal geven en consistent zelf opduiken en het verband tussen hun job en jouw macht duidelijk te maken. Want dat is politiek van vertegenwoordiging: je geeft jouw macht uit handen, verwacht daar resultaten voor, maar je kan niet het loslaten en verwachten dat alles dan ook hetzelfde blijft voor jouw situatie. Dat kan überhaupt niet, maar waar aanpassingen gemaakt moeten worden is het niet zonder nut om die vinger aan de pols te houden.
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:31:
[...]

Heh, daar zitten echter aspecten van verzadiging, consumptief gedrag en informatietheorie bij. Zo geloven politici net als de gewone man heilig dat het in de sector van zorgverzekeraars om kostenbeheersing gaat. Alle informatie die men krijgt van alle onderzoeksbureau's en onderwijs/onderzoeksinstellingen zegt dat continu.

Bijna niemand die het toetst. Of zelfs maar kijkt welke participaties er zijn in die bureau's, of met welk geld het onderzoek betaald is. Zo schep je een selectieve aanpassing van collectieve organisatie voor heel specifiek voordeel. Mag ik opmerken dat zorgverzekeraars slechts tot op zeer specifieke hoogte bezig zijn met kostenmodellen? Dat voor al het verdere de focus ligt op omzetmodellen? Dat elke zorginstelling die in deed zetten op kostenmodellen inmiddels vanuit druk door verzekeraars in fusies en samensmeltingen is overgestapt op heel andere modellen?

Verantwoordelijkheid? Aansprakelijkheid? De gewone man? De politiek? Alles is een kwestie van balans en consistente participatie. Is dat er niet, dan krijg je altijd doorslaande weegschalen en excessief gedrag. Als mensen politiek per sé als iets op afstand willen zien - prima. Maar je bent uiteindelijk gewoon samen de sjaak, zoals dat heet.

Vervolgens wordt men boos. Reikt men naar iets anders, wat dan ook, als het maar niet de spiegel voor doet houden. Helemaal als je er iets bij krijgt waar je naar mag wijzen. En dan komt er altijd een punt waarop gevestigde politiek vervangen wordt door iets anders, of zichzelf om doet vormen naar dat andere. Je zou mogen verwachten dat juist mensen in Europa een bewustzijn hebben van hoe dat altijd afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp je reactie met het wijzen naar gevestigde politiek. Volstrekt logisch. Maar wie stelt politiek in staat om beslissingen voor anderen te nemen? Menselijke organisatie is niet statisch, een economie of samenleving ook niet.

Ja, gewone mensen. De bevolking. Als mensen ophouden met het deelnemen aan politieke processen - of dat nu een nationale politiek is, binnen een bedrijf of bij de voetbalclub - kom je altijd voor onprettige verrassingen te staan.

Politici zijn ook mensen. Hun gedrag is niet anders dan dat van gewone mensen. Er zitten goede mensen bij, er zitten rotte appels tussen, er zijn er die blind zijn vanuit overtuiging of emotie, er zijn er die niet goed beslissingen kunnen nemen, er zijn er die te graag beslissingen nemen. Het is dan ook volstrekt normaal dat er mensen opduiken in de politiek die daar gretig gebruik van maken als de zaken onder druk komen te staan.

En het is volstrekt normaal dat politici net als de voorzitter van de voetbalclub het meest luistert naar datgene waar hij het meest indringende contact mee heeft, zeker als daar een boterhammetje bij komt. Menselijke dynamiek kent nu eenmaal zwakheden.

Verantwoording kunnen we best bij politiek leggen. De aansprakelijkheid ligt echter bij de samenleving. Ik besef helemaal dat dit erg zuur is. Het gaat volledig tegen onze ingebouwde psychologie in om dit te erkennen. Het is wel de realiteit.

Als we nu in een autocratische samenleving leefden en werkten, waar we geen mogelijkheid tot invloed hebben, geen recht op delegeren van vertegenwoordiging en geen recht op het zelf maken van afspraken en het controleren ervan - dan zouden we inderdaad enkel naar de politieke macht kunnen wijzen.
We leven echter niet in een dergelijk systeem.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, of zelfs maar vanzelfsprekend. Integendeel. Maar het zou moeten opvallen dat er de laatste decennia steeds minder interactie is van bevolking met politiek voor heel, heel veel zaken. In diezelfde periode zijn er trends ontstaan die niet gelijk lopen met de wensen van bevolking dan wel effecten die niet productief zijn voor bevolking.

Hoe erg moet het worden voordat we ons eens afvragen of er misschien niet verband is tussen die ontwikkelingen? Het is nu niet zo alsof we niet in verder verleden geen ervaringen hebben met vergelijkbare situaties (en consequenties).

Politiek mag en moet afgerekend worden voor verantwoordelijkheid. Maar wat heeft meer nut: dat doen in boosheid en in het moment? Of wakker worden en consistent de vinger aan de pols houden, consistent signaal geven en consistent zelf opduiken en het verband tussen hun job en jouw macht duidelijk te maken. Want dat is politiek van vertegenwoordiging: je geeft jouw macht uit handen, verwacht daar resultaten voor, maar je kan niet het loslaten en verwachten dat alles dan ook hetzelfde blijft voor jouw situatie. Dat kan überhaupt niet, maar waar aanpassingen gemaakt moeten worden is het niet zonder nut om die vinger aan de pols te houden.

[...]

Heh, daar zitten echter aspecten van verzadiging, consumptief gedrag en informatietheorie bij. Zo geloven politici net als de gewone man heilig dat het in de sector van zorgverzekeraars om kostenbeheersing gaat. Alle informatie die men krijgt van alle onderzoeksbureau's en onderwijs/onderzoeksinstellingen zegt dat continu.

Bijna niemand die het toetst. Of zelfs maar kijkt welke participaties er zijn in die bureau's, of met welk geld het onderzoek betaald is. Zo schep je een selectieve aanpassing van collectieve organisatie voor heel specifiek voordeel. Mag ik opmerken dat zorgverzekeraars slechts tot op zeer specifieke hoogte bezig zijn met kostenmodellen? Dat voor al het verdere de focus ligt op omzetmodellen? Dat elke zorginstelling die in deed zetten op kostenmodellen inmiddels vanuit druk door verzekeraars in fusies en samensmeltingen is overgestapt op heel andere modellen?

Verantwoordelijkheid? Aansprakelijkheid? De gewone man? De politiek? Alles is een kwestie van balans en consistente participatie. Is dat er niet, dan krijg je altijd doorslaande weegschalen en excessief gedrag. Als mensen politiek per sé als iets op afstand willen zien - prima. Maar je bent uiteindelijk gewoon samen de sjaak, zoals dat heet.

Vervolgens wordt men boos. Reikt men naar iets anders, wat dan ook, als het maar niet de spiegel voor doet houden. Helemaal als je er iets bij krijgt waar je naar mag wijzen. En dan komt er altijd een punt waarop gevestigde politiek vervangen wordt door iets anders, of zichzelf om doet vormen naar dat andere. Je zou mogen verwachten dat juist mensen in Europa een bewustzijn hebben van hoe dat altijd afloopt.
Allemaal mooi gezegd.
Maar waarom hebben zulk soort partijen als UKIP / PVV / Front National, etc. dan zoveel aanhang?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
Interessant:
http://nu.nl/brexit/42841...dat-brexit-officieel.html

De reacties zijn zelfs overwegend positief, bizar voor NuJij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niteowl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
hexta schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Correctie, 1.02271 als laagste punt.
Tegenover US Dollar . Op dit moment voor Euro wel laagste niveau sinds 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:58:
[...]

Allemaal mooi gezegd.
Maar waarom hebben zulk soort partijen als UKIP / PVV / Front National, etc. dan zoveel aanhang?
Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, er spelen heel wat factoren mee. De meeste daarvan komen neer op menselijke psychologie.

Als jij jouw macht uit handen geeft dan heb je daar bepaalde verwachtingen bij. Als daar niets mee gedaan wordt, dan wordt je boos. Hoe bozer je bent, hoe makkelijk het wordt om je te beïnvloeden. Dat is een heel onbewust proces. Op gegeven moment willen mensen enkel nog schoppen. Op gegeven moment wijst men zozeer instinctief het oude / gevestigde af dat men enkel nog het nieuwe wenst te zien of consumeren.

Let op, dit werkt de andere kant hetzelfde uit. Er is geen verschil tussen bovenstaande in deze context en andere reacties van overcompenseren zoals bijvoorbeeld mensen die heilig gaan geloven in de noodzaak om de neuzen dezelfde kant uit te houden ook al ziet men dat eigen belang geslachtofferd wordt. Een prachtig voorbeeld daarvan hebben we gezien bij de verkiezingen voorafgaand aan Rutte I waar keihard ingezet werd op gerichte marketing van het rode gevaar en nivelleren om er voor te zorgen dat leden volledig doorsloegen in gelovig gedrag. Mensen zijn een aparte diersoort :)

Veel mensen zien bewegingen als UKIP / PVV / FN als een signaal om af te geven. Veel mensen zijn inmiddels zo boos, of voelen zich zo genegeerd dat ze er hun mandaat aan geven. Op zich is dat heel begrijpelijk. En veel mensen zien simpelweg hun belangen niet behartigd door zogeheten gevestigde politiek - vergeten daarbij wel hoe de situatie ontstaan is, hoe men dat in het verleden gecorrigeerd heeft en waarom het volstrekt logisch is dat zelfs een gevestigde politiek die de zaken door krijgt heel moeilijk in staat is om voor beeldvorming én handelen te concurreren met "nieuwe" politiek die het voordeel heeft van geen enkele voetafdruk te hebben.

Op gegeven moment komt er echter ook een punt waarop mensen zich ook daar door genomen voelen. Bijvoorbeeld zodra ze doorkrijgen dat het leidersfiguur net zo'n rotte appel is als de reguliere politici. Of wanneer ze zien dat die bewegingen het salaris, de positie, het beeld en de macht leuk vinden - maar verantwoordelijkheid afwijzen.

Dan kom je opnieuw uit bij menselijke psychologie. We kopen ons als het ware in. Komen we bedrogen uit, bewust of onbewust (vaak zijn dit processen van groepsgedrag en in veel mindere mate individueel gedrag) dan compenseren we dat middels het aanprijzen van wat eigenlijk niet de juiste keuze was.

Er is heel wat niet in orde tegenwoordig. We staan ook voor heel wat uitdagingen. Dat is echter altijd zo, op elk punt in onze geschiedenis. Mensen hebben de neiging om systemen op te bouwen, hebben echter moeite met het aanpassen ervan aan veranderende omstandigheden omdat het bij ons ingebouwd is om ons af te zekeren voor bestendigheid en stabiliteit.

Dat aanpassingen nodig zijn zal niemand bestrijden. Er hangen echter heel wat belangen aan de kapstokken van onze systemen. Er is wat gedrag aangaat geen enkel verschil tussen de weerzin tegen het toegeven dat we de hypotheekrente-aftrek consistent gebruikt hebben voor andere doeleinden dan waar het voor opgezet was en ons afzetten tegen de noodzaak om daar toch veranderingen in te maken. Dat is een politiek proces, niets anders dan de confrontatie op de voetbalclub tussen de voorzitter en de penningmeester.

Kort samengevat: mensen zien dat hun belangen te lang niet gediend zijn. Ongeacht oorzaak, maar ook ongeacht aansprakelijkheid daarvoor. Men ziet enkel het aspect van verantwoordelijkheid. En ja, het is makkelijk om mensen te leiden en te laten geloven. Te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ScuL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:04:
Interessant:
http://nu.nl/brexit/42841...dat-brexit-officieel.html

De reacties zijn zelfs overwegend positief, bizar voor NuJij :D
Op zich verklaarbaar. Clubleden lopen weg? Bah, moet wel iets mis mee zijn - met ons toch niet. Wat nou je wil niet meer met ons spelen?

Maar geef het een paar uur de tijd - ook Nederland kent zijn opiniefabriekjes tegenwoordig 8) En ja, helaas ook inmiddels een legioen useful idiots / полезные дураки (ik gebruik hier de technische term, geen waardeoordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:17:
[...]

Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, er spelen heel wat factoren mee. De meeste daarvan komen neer op menselijke psychologie.

Als jij jouw macht uit handen geeft dan heb je daar bepaalde verwachtingen bij. Als daar niets mee gedaan wordt, dan wordt je boos. Hoe bozer je bent, hoe makkelijk het wordt om je te beïnvloeden. Dat is een heel onbewust proces. Op gegeven moment willen mensen enkel nog schoppen. Op gegeven moment wijst men zozeer instinctief het oude / gevestigde af dat men enkel nog het nieuwe wenst te zien of consumeren.

Let op, dit werkt de andere kant hetzelfde uit. Er is geen verschil tussen bovenstaande in deze context en andere reacties van overcompenseren zoals bijvoorbeeld mensen die heilig gaan geloven in de noodzaak om de neuzen dezelfde kant uit te houden ook al ziet men dat eigen belang geslachtofferd wordt. Een prachtig voorbeeld daarvan hebben we gezien bij de verkiezingen voorafgaand aan Rutte I waar keihard ingezet werd op gerichte marketing van het rode gevaar en nivelleren om er voor te zorgen dat leden volledig doorsloegen in gelovig gedrag. Mensen zijn een aparte diersoort :)

Veel mensen zien bewegingen als UKIP / PVV / FN als een signaal om af te geven. Veel mensen zijn inmiddels zo boos, of voelen zich zo genegeerd dat ze er hun mandaat aan geven. Op zich is dat heel begrijpelijk. En veel mensen zien simpelweg hun belangen niet behartigd door zogeheten gevestigde politiek - vergeten daarbij wel hoe de situatie ontstaan is, hoe men dat in het verleden gecorrigeerd heeft en waarom het volstrekt logisch is dat zelfs een gevestigde politiek die de zaken door krijgt heel moeilijk in staat is om voor beeldvorming én handelen te concurreren met "nieuwe" politiek die het voordeel heeft van geen enkele voetafdruk te hebben.

Op gegeven moment komt er echter ook een punt waarop mensen zich ook daar door genomen voelen. Bijvoorbeeld zodra ze doorkrijgen dat het leidersfiguur net zo'n rotte appel is als de reguliere politici. Of wanneer ze zien dat die bewegingen het salaris, de positie, het beeld en de macht leuk vinden - maar verantwoordelijkheid afwijzen.

Dan kom je opnieuw uit bij menselijke psychologie. We kopen ons als het ware in. Komen we bedrogen uit, bewust of onbewust (vaak zijn dit processen van groepsgedrag en in veel mindere mate individueel gedrag) dan compenseren we dat middels het aanprijzen van wat eigenlijk niet de juiste keuze was.

Er is heel wat niet in orde tegenwoordig. We staan ook voor heel wat uitdagingen. Dat is echter altijd zo, op elk punt in onze geschiedenis. Mensen hebben de neiging om systemen op te bouwen, hebben echter moeite met het aanpassen ervan aan veranderende omstandigheden omdat het bij ons ingebouwd is om ons af te zekeren voor bestendigheid en stabiliteit.

Dat aanpassingen nodig zijn zal niemand bestrijden. Er hangen echter heel wat belangen aan de kapstokken van onze systemen. Er is wat gedrag aangaat geen enkel verschil tussen de weerzin tegen het toegeven dat we de hypotheekrente-aftrek consistent gebruikt hebben voor andere doeleinden dan waar het voor opgezet was en ons afzetten tegen de noodzaak om daar toch veranderingen in te maken. Dat is een politiek proces, niets anders dan de confrontatie op de voetbalclub tussen de voorzitter en de penningmeester.

Kort samengevat: mensen zien dat hun belangen te lang niet gediend zijn. Ongeacht oorzaak, maar ook ongeacht aansprakelijkheid daarvoor. Men ziet enkel het aspect van verantwoordelijkheid. En ja, het is makkelijk om mensen te leiden en te laten geloven. Te makkelijk.

Wat zou jij mensen, we hebben het hier dan wel over grotere aantallen kiezers en mensen die niet persé in de politiek willen (dat zijn er héél veel) dan aanraden om gehoord te worden?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Finder schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:04:
[...]taal.

Ieder echte democraat, links of rechts, stemt op dit moment tegen de EU. Of je nu voor of tegen referenda bent; je kan niet ontkennen dat de Haagse politiek al sinds eind jaren '90, (Sindsdien mocht ik stemmen, en volk ik het intensief) een loopje neemt met de kiezer.

Ik heb altijd links gestemd, heb zelfs jaren voor een linkse partij gewerkt, maar deze verkiezingen heb ik geen enkele keuze dan voor Geert Wilders te stemmen als je serieus een signaal wil sturen aan het beleid van de Europese Unie. Het moet democratischer, of ben eerlijk en zeg zoals Verhofstadt en Rutte dat je liever geen democratie hebt.
Je kunt dan ook gewoon SP stemmen. Ipv te luisteren naar het geschreeuw van Blondie moet je eens kijken nar het stemgedrag van de PVV (dat is iets dat je bij elke partij het beste kunt doen). Je gaat dan ws zien dat je met de PVV dus ook helemaal niks gaat opschietren.

2 partijen die qua stemgedrag nog het dichts aan zitten tegen dat gene dat ze uitdragen ; SP en CU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Het hangt er vanaf waar je gaat. Je kunt gewoon een tandarts binnen wandelen een discounted behandeling krijgen zonder NHS nummer, zelfde voor medicijnen bij de apotheek.
Ik heb 6 jaar in Engeland gewoond dus ik weet hoe het gaat, recordkeeping is niet je-van-het.
klopt het systeem is niet consistent, maar ik merk wel dat het aangescherpt word.. maar een systeem als een ziekenfondskaart zou niet slecht zijn..
[...]
Schengen of geen schengen is het punt niet zo. Het feit is dat mensen in een illegale arbeidsmarkt kunnen opereren (bijv. bij een take-away in de keuken). En de kans dat er eens een inval komt zo gering is dat men het er op waagt. Als een ID-kaart benodigd zou zijn om te kunnen leven (bijvoorbeeld als identificatie voor een huurwoning of andere diensten) dan zouden mensen zich niet meer in dat wereldje kunnen begeven.
Bij huren, openen van bankrekening moest ik altijd ID tonen.. maar als je bij huisjemelkers gaat huren en cash in hand betaald krijgt dan geld dat niet..
Meer handhaving zou niet slecht zijn, maar ja dat kost geld.. meer dan de '350 miljoen' misschien zelfs..
Ik vraag me ook af wat het ambtenaren apparaat dat de EU taken over moet nemen allemaal moet gaan kosten..
Over de EU lees ik gemixte verhalen, aan de ene kant schijnt het een vrij lean organisatie te zijn, maar aan de andere kanten wel met erg hoge salarissen en met verspillingen als 2 hoofdkantoren etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

maartend schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:33:
[...]
Je kunt dan ook gewoon SP stemmen.
LOL, ik gok dat er nogal wat slimme ITers op GoT zitten in de 52% schaal, als het aan de SP ligt zou dat 80% mogen zijn, iedereen die meer dan modaal verdient schiet zichzelf in de voet door SP te stemmen, je kan dan net zo goed je loon meteen inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Bierkameel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:36:
[...]

LOL, ik gok dat er nogal wat slimme ITers op GoT zitten in de 52% schaal, als het aan de SP ligt zou dat 80% mogen zijn, iedereen die meer dan modaal verdient schiet zichzelf in de voet door SP te stemmen, je kan dan net zo goed je loon meteen inleveren.
Tja, ik zit (nog) niet in die schaal maar ik stem zeker weten SP. Je kan je eigen reden om dat te doen altijd goed beargumenteren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Alleen maar als je alleen maar aan jezelf denkt. Het hele idee van socialisme is dat de samenleving alleen werkt als iedereen samenwerkt. Sterk progressieve belasting is niet een spelletje van 'jatten van rijke mensen', het is een manier om een gelijkwaardigere en daardoor beter functionerende samenleving te maken.

Je kunt dus prima €200k/jr verdienen en SP stemmen, puur op basis van de ideologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
mux schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:38:
Alleen maar als je alleen maar aan jezelf denkt. Het hele idee van socialisme is dat de samenleving alleen werkt als iedereen samenwerkt. Sterk progressieve belasting is niet een spelletje van 'jatten van rijke mensen', het is een manier om een gelijkwaardigere en daardoor beter functionerende samenleving te maken.

Je kunt dus prima €200k/jr verdienen en SP stemmen, puur op basis van de ideologie.
klopt, maar het is wel tegennatuurlijk gedrag.. self preservation is een sterk instinct in de mens..
Of dat slim/goed/moreel is, is natuurlijk een heel interessante discussie maar niet echt voor dit topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mja ik verdien in mn eentje meer dan 2 x modaal en zal nooit SP stemmen, ik werk hard genoeg voor mn centen en 52% van een bepaald afdragen is voor mij genoeg, daarnaast heb ik een dure overheids melkkoe, namelijk een auto. Maargoed, dit heeft idd weinig met een Brexit te maken :P

[ Voor 11% gewijzigd door Bierkameel op 27-06-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Hier zien we dus al dat iedereen een (voor zichtzelf) perfect goede reden heeft om voor/tegen te stemmen (voor whatever).

In mijn ogen is waar we het nu over hebben iets moeilijker te fact-checken dan de brexit. Met het laatste hebben ze het vaak over cijfers (350 miljoen, macht van de EU), en die kun je met feiten ondersteunen/tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:25:
...
Wat zou jij mensen, we hebben het hier dan wel over grotere aantallen kiezers en mensen die niet persé in de politiek willen (dat zijn er héél veel) dan aanraden om gehoord te worden?
Ik zou zeggen dat ze de illusie moeten opgeven te kunnen kiezen niet 'in de politiek te willen'. Niet politiek actief te zijn is ook al een politieke activiteit.
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:44:
[...]

klopt, maar het is wel tegennatuurlijk gedrag.. self preservation is een sterk instinct in de mens..
Of dat slim/goed/moreel is, is natuurlijk een heel interessante discussie maar niet echt voor dit topic..
Je kan jezelf op zich nog prima preserveren met 80k€ in plaats van 120k€. En nog even los ervan of het inderdaad tegennatuurlijk zou zijn of niet, kan je ook nog bekijken of dat überhaupt iets uit zou (moeten) maken.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 27-06-2016 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Altijd hilarisch om te zien hoe mensen "hard werken" als argument zien. Alsof een onderbetaalde schoonmaker niet hard werkt. 8)7

ps.
Overigens zijn de belastingpercentages die de SP voorstaat niet zoveel anders dan de percentages die er in de jaren 80/90 ook al waren. Alsof er toen geen goed verdienende Nederlanders waren.....

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 27-06-2016 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 19:41
Bierkameel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:45:
Mja ik verdient in mn eentje meer dan 2 x modaal en zal nooit SP stemmen, ik werk hard genoeg voor mn centen en 52% van een bepaald afdragen is voor mij genoeg, daarnaast heb ik een dure overheids melkkoe, namelijk een auto. Maargoed, dit heeft idd weinig met een Brexit te maken :P
Je draagt veel meer af als 52% als je erover nadenkt. de 52% is alleen loonbelasting, zodra wat je overhoudt gaat gebruiken ben je, btw, accijns, bpm, importtax, etc, etc, etc ook nog eens kwijt. Er blijft heel erg veel aan de strijkstok van de regering hangen aan het einde van de rit.

Ik kan mij best voorstellen dat de britten voor een brexit hebben gekozen, er leefde heel erg veel onvrede. Of het een goede keus is geweest dat zal de tijd uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Op zich verklaarbaar. Clubleden lopen weg? Bah, moet wel iets mis mee zijn - met ons toch niet. Wat nou je wil niet meer met ons spelen?

Maar geef het een paar uur de tijd - ook Nederland kent zijn opiniefabriekjes tegenwoordig 8) En ja, helaas ook inmiddels een legioen useful idiots / полезные дураки (ik gebruik hier de technische term, geen waardeoordeel).
Dus we krijgen in de loop van de week langzaam een perceptieshift waarin de boze nexitters en brexitters juist vinden dat we de Britten 'de tijd moeten gunnen, omdat het nu eenmaal complexe zaken betreft' en 'de chaos in de VK komt vooral door de EU, die de VK expres probeert te straffen door ze haast te laten maken en niet willen onderhandelen' ?

Hoe voorspelbaar :D

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
General_Snuss schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:50:
[...]

Je draagt veel meer af als 52% als je erover nadenkt. de 52% is alleen loonbelasting, zodra wat je overhoudt gaat gebruiken ben je, btw, accijns, bpm, importtax, etc, etc, etc ook nog eens kwijt. Er blijft heel erg veel aan de strijkstok van de regering hangen aan het einde van de rit.

Ik kan mij best voorstellen dat de britten voor een brexit hebben gekozen, er leefde heel erg veel onvrede. Of het een goede keus is geweest dat zal de tijd uitmaken.
Maar de zaken die je nu aangeeft, zijn toch "de schuld" van de regering zelf en niet de EU? Dan helpt een brexit dus niet met die problemen.

Of waren het twee losse statements :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 19:41
Basekid schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:52:
[...]

Maar de zaken die je nu aangeeft, zijn toch "de schuld" van de regering zelf en niet de EU? Dan helpt een brexit dus niet met die problemen.

Of waren het twee losse statements :)
2 losse staments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
General_Snuss schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:50:
[...]

Die 52% gaat ook alleen over het bedrag boven de 66k euro. Daaronder betaal je minder. En belasting op consumptie treft mensen met minder koopkracht relatief harder dan iemand die ver boven modaal binnen krijgt.

Overigens kan ik mij niet voorstellen waar die mensen ontevreden over zouden zijn. En nu zitten ze in een situatie waarin ze mischien wat meer autonomie hebben, maar daardoor minder zeggenschap hebben over de europese regels. En de gebieden waar men ontevreden over was zal weinig veranderen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kees schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:08:
[...]
Overigens kan ik mij niet voorstellen waar die mensen ontevreden over zouden zijn.
Je bedoelt de Britten die tegen gestemd hebben?

Ze zijn ontevreden dat er Pakistanen en Polen door hun straten lopen (they took our jobs!)
Ze zijn ontevreden dat ze maanden moeten wachten voordat ze bij de dokter terecht kunnen.
Ze zijn ontevreden dat Landrover nu in handen van Tata is (een voormalige kolonie notabene!) (en Jaguar ook, en RR, Bentley en Mini zijn tegenwoordig Duits)
Ze zijn ontevreden dat hun pensioenen niet geïndexeerd worden.
Ze zijn ontevreden dat de EU de Britse staalfabrieken heeft gesloten.
Ze zijn ontevreden dat de EU bepaalt heeft dat bananen maar een maximale kromming mogen hebben.
Ze zijn ontevreden dat de EU bepaald heeft dat Britse condooms kleiner moeten.
Ze zijn ontevreden dat de EU bepaald heeft dat typische Britse kettles verboden moeten worden vanwege safety hazards.

Kijk, wat ervan waar is, is een tweede. Maar als je de Leave-voter vraagt, zijn dit de dingen waar ze ontevreden over zijn. De Britse politiek gebruikt de EU als de boeman. Als je de layman maar vaak genoeg vertelt dat de EU de oorzaak is van alle problemen, gaan ze dat vanzelf geloven.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 27-06-2016 14:20 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:18:
[...]

Ze zijn ontevreden dat er Pakistanen en Polen door hun straten lopen (they took our jobs!)
Ze zijn ontevreden dat ze maanden moeten wachten voordat ze bij de dokter terecht kunnen.
Ze zijn ontevreden dat Landrover nu in handen van Tata is (een voormalige kolonie notabene!) (en Jaguar ook, en RR, Bentley en Mini zijn tegenwoordig Duits)
Ze zijn ontevreden dat de EU bepaalt heeft dat bananen maar een maximale kromming mogen hebben.
Ze zijn ontevreden dat de EU bepaald heeft dat typische Britse kettles verboden moeten worden vanwege safety hazards.

Kijk, wat ervan waar is, is een tweede. Maar als je de Leave-voter vraagt, zijn dit de dingen waar ze ontevreden over zijn. De Britse politiek gebruikt de EU als de boeman. Als je de layman maar vaak genoeg vertelt dat de EU de oorzaak is van alle problemen, gaan ze dat vanzelf geloven.
http://www.theguardian.co...-such-thing-as-a-brusselo
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Precies.
Commentaar eronder is ook spot on: “One online commentator has already said ‘he is taking away the work of our British illustrators’.”

Hoe je er ook over denkt, we leven tegenwoordig in een wereldeconomie. Een protectionistisch gedachtegoed past daar gewoon niet meer in thuis.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
JackBol schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:32:
[...]
Hoe je er ook over denkt, we leven tegenwoordig in een wereldeconomie. Een protectionistisch gedachtegoed past daar gewoon niet meer in thuis.
Ja en nee. Juist binnen een Europa kun je bewust bepaalde blokkeringen handhaven of afspraken maken om bijvoorbeeld bepaalde banen in bepaalde regio's te behouden. Je moet landen ook de gelegenheid geven naar elkaar toe te groeien. Daar is een enkel op "markt" gericht Europa wel eens blind voor geweest. Ik kan me nog zoiets herinneren als de Bolkestein-richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Er was geloof ik iemand die aangaf dat de finaciele klap meeviel. Ach, het is maar hoe je het bekijkt;

Op de Europese beurzen vallen de koersen van banken het meest op. De Nederlandse banken en verzekeraars begonnen de dag met kleine verliezen, maar die zijn inmiddels uitgebreid naar 3,5 tot ruim 5 procent. Aandelen van banken in Groot-Brittannië verloren vrijdag al rond de 20 procent van hun waarde. Vandaag komen daar klappen bij die oplopen tot een verlies van 15 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
De pond zakt ook nog steeds aardig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Zooitje achterlijk idioten daar, dit wordt dus nu in de VK bij mensen onder hun voorruit geplakt. En er blijken meer van dat soort uitingen te zijn. We Brexitten, dus nu mogen we ook ons xenofobe gedrag er uit gooien.;

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2016/06/27/294540/864x486.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door maartend op 27-06-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Kan de locatie niet echt plaatsen. Bij iemand op zijn dashboard?

Begint inderdaad aardig xenophobe praktijken te zijn... zondebokken voor de kwakkelende economie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

http://nos.nl/artikel/211...e-krijgen-volle-laag.html

Dat zijn praktijken die je altijd wel hebt, ook hier in nederland, bijv. zwarten schijnen nog wel eens racisitisch te worden benaderd. Niets nieuws imo. De brexit triggert wat er al is.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben wel benieuwd wie de deksel nog op deze ongein kan krijgen.

Maar ik blijf erbij dat dit voor de rest van Europa een prima illustratie is voor wanneer je je populisten hun zin geeft in een afbraak-programma. Hoe erger het daar uit de hand loopt, hoe zichtbaarder de schade is die Wilders/Le Pen etc kunnen aanrichten in onze landen. Dat juist Engeland zich als proeftuin opwerpt is niet zo heel erg; ze deden toch al mee met de handrem erop. En zoals het nu lijkt, is de schade vooral lokaal.

* Delerium gunt het ze niet, maar dit is dus democratie

Maar zelfs virulente racisme... :N

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 27-06-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 22:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mux schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:38:
Present! Al stem ik al tijden geen SP meer omdat het tegenwoordig bijna net zo populistisch is als de PVV. Dat de SP voor een 72% belastingschaal is is trouwens wel heel erg oud nieuws, dat was toen Marijnissen de partij nog leidde 8)7. Ik geloof dat dat idee echt al lang en breed is afgeschoten.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Delerium schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:19:
Ik ben wel benieuwd wie de deksel nog op deze ongein kan krijgen.

Maar ik blijf erbij dat dit voor de rest van Europa een prima illustratie is voor wanneer je je populisten hun zin geeft in een afbraak-programma. Hoe erger het daar uit de hand loopt, hoe zichtbaarder de schade is die Wilders/Le Pen etc kunnen aanrichten in onze landen. Dat juist Engeland zich als proeftuin opwerpt is niet zo heel erg; ze deden toch al mee met de handrem erop. En zoals het nu lijkt, is de schade vooral lokaal.

* Delerium gunt het ze niet, maar dit is dus democratie

Maar zelfs virulente racisme... :N
Dat is het enige goede dat ik kan bedenken over deze rotzooi.

Deze was ook wel aardig. Het verbaast me ook niks dat dit soort onderwerpen door de EU waren gestopt.
http://indy100.independen...from-passing--ZygyRM8GAEZ

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Salvatron schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:07:
Niets nieuws imo. De brexit triggert wat er al is.
Dat weet ik. Maar het lijkt erop, ik zeg lijkt want ik haal het ook maar uit nieuwsberichten, dat een zooitje idioten her en der vindt dat het nu gelegitimeerd is om dit soort onzin te bazuinen. Er komen meer berichten. Heb daar vrienden wonen (welliswaar uit Ijsland), hij werkt in een zikeenhuis op de SEH, ben beniuewd wat zij gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Ik denk dat die borden ongeacht de uitslag van het referendum gebruikt worden.

Wat betreft de beurzen... Die zitten in zo'n achtbaan de laatste maanden dat er geen zinnig woord over te zeggen is. Als men het erg wil laten lijken wordt het pond tegenover de dollar gezet. Wil men het downplayen, dan tegenover de euro. De euro is t.o.v. het pond al aardig gezakt. Van ca. € 1.05 een paar jaar geleden tot 1,40 recent. De Griekse crisis heeft het pond met 28 ct doen stijgen van 2013 t/m 2015.
http://www.finanzen.nl/valuta/britse-pond-euro-koers
De dollar is ook hard gestegen en blijft nu redelijk stabiel: http://www.finanzen.nl/valuta/us-dollar-euro-koers

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En de bitcoin gaat ook heel hard op en neer. Oh wacht, dat deed ie al :+

Doet me trouwens denken aan een grappig plaatje dat ik ergens zag. Een kaartje van een grafiek met een dalende koers, en iemand die zegt "I'm getting out of bitcoin, it's way too volatile. Oh wait, this is the British Pound"

[ Voor 61% gewijzigd door .oisyn op 27-06-2016 15:35 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat natuurlijk ook nog zou kunnen is dat het Schotse parlement de Brexit wegstemt met een veto. Dan wordt het pas gezellig bij de Britten. :P

http://www.volkskrant.nl/...0content&utm_content=free

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
.oisyn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:34:
En de bitcoin gaat ook heel hard op en neer. Oh wacht, dat deed ie al :+

Doet me trouwens denken aan een grappig plaatje dat ik ergens zag. Een kaartje van een grafiek met een dalende koers, en iemand die zegt "I'm getting out of bitcoin, it's way too volatile. Oh wait, this is the British Pound"
Net het weerbericht. :P
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:35:
Wat natuurlijk ook nog zou kunnen is dat het Schotse parlement de Brexit wegstemt met een veto. Dan wordt het pas gezellig bij de Britten. :P

http://www.volkskrant.nl/...0content&utm_content=free
Braveheart 2.0? Dat liep ook niet goed af voor de Schotten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Het plan van de Brexiters:

shocking...

[ Voor 8% gewijzigd door Witte op 27-06-2016 15:38 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Investeer een beetje in regelmatig gesprek met mensen buiten de eigen kring.
We hebben de ingebouwde neiging om naar binnen te kijken - binnen de zogeheten primaire kring. Dat zorgt voor een verstarring en verharding van perspectief, dit is menselijk. Maakt niets uit of je nu werkloos op de bank zit of als politicus op het pluche: mensen in een samenleving hebben regelmatige blootstelling aan anders dan het eigen nodig. Zo slap als het misschien klinkt, maar er valt heel wat te zeggen voor het lopen met of in de schoenen van de ander. Niet vaak, gewoon even, en babbel er over. Daag je primaire kring uit om hetzelfde te doen. Voor mijn part zet je zo'n variant van een random-call mechanisme op zoals in Scandinavië. Bel een nummer, krijg een onbekend iemand aan de lijn. Of val 3FM of StuBru lastig totdat zij zoiets gaan doen met een glimlach en een serieuze vraag.

Investeer een beetje in lakmoesproefjes.
Stel leiders op de proef, maak er desnoods een bordspel van - we zijn geneigd te volgen, dat wil echter niet zeggen dat we niet kunnen kijken hoe iemand zich gedraagt als hij of zij struikelt. Heel oprecht, het zou niet slecht zijn als een paar mensen een alternatieve Loesje zouden opzetten waar ze uitspraak versus handelen van politici bijhouden. Of schrijf je krant of weblog aan met wat mensen en vraag of ze niet elke week een diagrammetje ervan kunnen maken. Juist in deze tijden van technologische versnelling zijn de drempels veel lager om normale toetsjes die mensen thuis doen gewicht te geven. Met weinig moeite kan dat ook weer een stukje relativeren en positiviteit in de atmosfeer brengen - broodnodig. Met twee cabaretiers red je het niet om een samenleving uit de negativiteit te halen.

Investeer een beetje in welke vorm van organisatie dan ook.
Er is een vreemd verband tussen individueel en collectief bewustzijn. Vergelijkbaar met hoe ideeën overspringen van mens op mens zonder direct contact. Hoe meer mensen zich in directe kringen organiseren voor politieke processen, des te groter het potentieel voor besef van de blik over de schouder voor de politicus. Politieke processen zijn niet enkel iets van Den Haag. Je hebt hetzelfde op de voetbalclub, op het gemeenschapshuis, de wijkgroep. Lid zijn van groepen anders dan onze reguliere primaire kring doet wonderen voor uitwisseling van informatie, maar belangrijker nog: van gevoel.

Investeer een beetje in het aan de pols houden van de vinger van diegene aan wie jij macht geeft.
Ben lid van een partij, of niet - maar schrijf ze aan. Of doe het samen met de vriendenclub. Voor mijn part doe je een keer in het kwartaal een kettingbrief, of klim je in de telefoon. Hou in het achterhoofd dat mensen zelden verantwoordelijkheid nemen totdat ze een relatie zien tussen wat ze zeggen en hoe mensen letten op wat ze doen - én ze daar direct en publiceerbaar op aanspreken. Of geef wat steun aan mensen of groepjes die dat doen. Al is het een op koffie en wat geleuter, of een euro voor een krantje. Er zullen genoeg mensen zijn hier die voorbeelden kunnen geven van onderzoekers, journalisten en grappenmakers die heel graag en goed zo'n functie kunnen vullen maar geen commercieel vereist draagvlak hebben.

Er zijn talloze mogelijkheden, maar het komt neer op met kleine beetjes her en der een trend van bewustzijn te scheppen. De huidige trend is dat men niets doet behalve volgen. Je hoeft echt niet naar het Malieveld te rennen (al geef ik grif toe, als het zo door gaat als nu zal dat nog broodnodig worden) of in Den Haag voor de deur te gaan liggen. Een samenleving is een complexe en verbonden dynamiek. Een klein effect op brede schaal heeft voor trendgedrag meer invloed dan men denkt.

Let wel, dat werkt twee kanten uit. Zie vandaag de hetze en publieke acties tegen buitenlanders in het VK. Dit is hetzelfde gedrag, echter met negatieve focus. Kost weinig moeite, heb je wel wat schade. Positieve focus is ook mogelijk, met normaal gedrag en ook met kleine moeites.
FunkyTrip schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:51:
[...]

Dus we krijgen in de loop van de week langzaam een perceptieshift waarin de boze nexitters en brexitters juist vinden dat we de Britten 'de tijd moeten gunnen, omdat het nu eenmaal complexe zaken betreft' en 'de chaos in de VK komt vooral door de EU, die de VK expres probeert te straffen door ze haast te laten maken en niet willen onderhandelen' ?

Hoe voorspelbaar :D
Exact. Zie dit topic twee weken geleden :)
JackBol schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:18:
[...]

Is dat zo anders dan Nederland? Begrijp me niet verkeerd, er is genoeg aan te passen bij Europese verhoudingen en Instellingen, maar het is inderdaad niet eens zichtbaar dat de foute beslissingen primair genomen worden door of het resultaat zijn van nationale politiek.

Dus, kijk naar Nederland. Dit is een klassiek gevalletje narrative control & consequence management. Daar gelooft men ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:43:
[...]

Investeer een beetje in regelmatig gesprek met mensen buiten de eigen kring.
We hebben de ingebouwde neiging om naar binnen te kijken - binnen de zogeheten primaire kring. Dat zorgt voor een verstarring en verharding van perspectief, dit is menselijk. Maakt niets uit of je nu werkloos op de bank zit of als politicus op het pluche: mensen in een samenleving hebben regelmatige blootstelling aan anders dan het eigen nodig. Zo slap als het misschien klinkt, maar er valt heel wat te zeggen voor het lopen met of in de schoenen van de ander. Niet vaak, gewoon even, en babbel er over. Daag je primaire kring uit om hetzelfde te doen. Voor mijn part zet je zo'n variant van een random-call mechanisme op zoals in Scandinavië. Bel een nummer, krijg een onbekend iemand aan de lijn. Of val 3FM of StuBru lastig totdat zij zoiets gaan doen met een glimlach en een serieuze vraag.

Investeer een beetje in lakmoesproefjes.
Stel leiders op de proef, maak er desnoods een bordspel van - we zijn geneigd te volgen, dat wil echter niet zeggen dat we niet kunnen kijken hoe iemand zich gedraagt als hij of zij struikelt. Heel oprecht, het zou niet slecht zijn als een paar mensen een alternatieve Loesje zouden opzetten waar ze uitspraak versus handelen van politici bijhouden. Of schrijf je krant of weblog aan met wat mensen en vraag of ze niet elke week een diagrammetje ervan kunnen maken. Juist in deze tijden van technologische versnelling zijn de drempels veel lager om normale toetsjes die mensen thuis doen gewicht te geven. Met weinig moeite kan dat ook weer een stukje relativeren en positiviteit in de atmosfeer brengen - broodnodig. Met twee cabaretiers red je het niet om een samenleving uit de negativiteit te halen.

Investeer een beetje in welke vorm van organisatie dan ook.
Er is een vreemd verband tussen individueel en collectief bewustzijn. Vergelijkbaar met hoe ideeën overspringen van mens op mens zonder direct contact. Hoe meer mensen zich in directe kringen organiseren voor politieke processen, des te groter het potentieel voor besef van de blik over de schouder voor de politicus. Politieke processen zijn niet enkel iets van Den Haag. Je hebt hetzelfde op de voetbalclub, op het gemeenschapshuis, de wijkgroep. Lid zijn van groepen anders dan onze reguliere primaire kring doet wonderen voor uitwisseling van informatie, maar belangrijker nog: van gevoel.

Investeer een beetje in het aan de pols houden van de vinger van diegene aan wie jij macht geeft.
Ben lid van een partij, of niet - maar schrijf ze aan. Of doe het samen met de vriendenclub. Voor mijn part doe je een keer in het kwartaal een kettingbrief, of klim je in de telefoon. Hou in het achterhoofd dat mensen zelden verantwoordelijkheid nemen totdat ze een relatie zien tussen wat ze zeggen en hoe mensen letten op wat ze doen - én ze daar direct en publiceerbaar op aanspreken. Of geef wat steun aan mensen of groepjes die dat doen. Al is het een op koffie en wat geleuter, of een euro voor een krantje. Er zullen genoeg mensen zijn hier die voorbeelden kunnen geven van onderzoekers, journalisten en grappenmakers die heel graag en goed zo'n functie kunnen vullen maar geen commercieel vereist draagvlak hebben.

Er zijn talloze mogelijkheden, maar het komt neer op met kleine beetjes her en der een trend van bewustzijn te scheppen. De huidige trend is dat men niets doet behalve volgen. Je hoeft echt niet naar het Malieveld te rennen (al geef ik grif toe, als het zo door gaat als nu zal dat nog broodnodig worden) of in Den Haag voor de deur te gaan liggen. Een samenleving is een complexe en verbonden dynamiek. Een klein effect op brede schaal heeft voor trendgedrag meer invloed dan men denkt.

Let wel, dat werkt twee kanten uit. Zie vandaag de hetze en publieke acties tegen buitenlanders in het VK. Dit is hetzelfde gedrag, echter met negatieve focus. Kost weinig moeite, heb je wel wat schade. Positieve focus is ook mogelijk, met normaal gedrag en ook met kleine moeites.

[...]

Exact. Zie dit topic twee weken geleden :)

[...]

Is dat zo anders dan Nederland? Begrijp me niet verkeerd, er is genoeg aan te passen bij Europese verhoudingen en Instellingen, maar het is inderdaad niet eens zichtbaar dat de foute beslissingen primair genomen worden door of het resultaat zijn van nationale politiek.

Dus, kijk naar Nederland. Dit is een klassiek gevalletje narrative control & consequence management. Daar gelooft men ook.
Heel mooi stukje uitleg.

Dan gaan we even een beetje off-topic maar de context is er niet minder om.
Nemen we het Oekraïne-referendum (even in de midden gelaten wat jij en ik daar van vinden). Als je ziet hoe Rutte daar me omgaat luistert hij op geen enkele wijze naar kiezer. Hier op zeer uitgesproken wijze door de kiezer aangegeven wat men ervan vind (duidelijker kan het niet). Lage opkomst wel of niet. 30% is de drempel en daarmee is de baard af. Dan legt Rutte het als volgt uit. Dat als je niet bent gaan stemmen heb je automatisch JA gestemd. Als je niet gaat stemmen maakt je de uitslag niet uit, waarmee je je bij de uitslag neerlegt. Een dat noem ik nou lak hebben aan de kiezer. Waar voor het referendum voornamelijk werd gestuurd op handelsbelangen met de Oekraïne komt er na het referendum uit dat geopolitsche motieven een zeer sterke rol spelen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
.oisyn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:21:
Present! Al stem ik al tijden geen SP meer omdat het tegenwoordig bijna net zo populistisch is als de PVV. Dat de SP voor een 72% belastingschaal is is trouwens wel heel erg oud nieuws, dat was toen Marijnissen de partij nog leidde 8)7. Ik geloof dat dat idee echt al lang en breed is afgeschoten.
Mwoh, het wordt niet meer gezegd vanwege de imagoschade, net zoals de SGP zegt niet meer op een theocratie uit te zijn. Dat willen ze wel, maar kunnen ze niet meer zeggen. Ik zou ze echter de kans niet willen geven ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
gambieter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:07:
[...]
Mwoh, het wordt niet meer gezegd vanwege de imagoschade,
Wat is dat nu voor een onzin 8)7 Als het niet in het verkiezingsprogram staat staat het niet in het verkiezingsprogram. Daarbij: ook de SP moet aan coalitievorming doen mochten ze wat willen. De angst voor de SP die hier af toe rond gaat valt wat mij betreft net zo goed onder het kopje "populisme". De SP is gewoon een partij met eigen ideeën, net als pakweg de VVD of D66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik zie bij de NOS (Dag 4 na brexit: Johnson meldt zich en topoverleg in EU) dat vanavond om 18.30 de tweede kamer praat over de gevolgen van de Brexit waar ook de regering meer laat weten over de standpunten van het kabinet.

Lijkt me wel interessant om te volgen. En zal ook wel de hoofdmoot uit het 8 uur journaal worden denk ik :+

Edit: hier zelfs een apart bericht: http://nos.nl/artikel/211...inet-en-tweede-kamer.html

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 27-06-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:12:
Als het niet in het verkiezingsprogram staat staat het niet in het verkiezingsprogram. Daarbij: ook de SP moet aan coalitievorming doen mochten ze wat willen. De angst voor de SP die hier af toe rond gaat valt wat mij betreft net zo goed onder het kopje "populisme". De SP is gewoon een partij met eigen ideeën, net als pakweg de VVD of D66.
Het heeft niets met angst voor een partij te maken. De mensen die het verzonnen hebben zitten meestal gewoon nog in de partij, alleen zijn ze nu niet aan de leiding. Dat kan weer veranderen. Wat partijen in hun verkiezingsprogramma zetten is het reclamepraatje en niet zozeer wat ze zullen doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
In de VS en in Rusland zullen ze wel denken: zijn ze in EU helemaal gek geworden??? Hebben ze zo'n geweldig continent waar iedereen vrij kan bewegen, (vrijwel) alles kan zeggen, iedereen in heel Europa kan studeren, kansen te over, geen oorlogsdreiging... Blazen ze de boel op, i.p.v. er aan te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Witte op 27-06-2016 16:24 ]

Houdoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
gambieter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Het heeft niets met angst voor een partij te maken. De mensen die het verzonnen hebben zitten meestal gewoon nog in de partij, alleen zijn ze nu niet aan de leiding. Dat kan weer veranderen. Wat partijen in hun verkiezingsprogramma zetten is het reclamepraatje en niet zozeer wat ze zullen doen.
Nou, Marijnissen is toch bijna weg volgens mij. En er is nog steeds zoiets als "voortschrijdend inzicht".

Echt bezopen om een politieke partij die gewoon elke verkiezing netjes een program maakt aan te vallen op iets "wat ze mogelijk wel zouden willen". Dat doen we bij de VVD toch ook niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Dan kun je wel elke partij afschrijven die haar koers positief heeft bijgesteld

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:57:
[...]

Heel mooi stukje uitleg.

Dan gaan we even een beetje off-topic maar de context is er niet minder om.
Nemen we het Oekraïne-referendum (even in de midden gelaten wat jij en ik daar van vinden). Als je ziet hoe Rutte daar me omgaat luistert hij op geen enkele wijze naar kiezer. Hier op zeer uitgesproken wijze door de kiezer aangegeven wat men ervan vind (duidelijker kan het niet). Lage opkomst wel of niet. 30% is de drempel en daarmee is de baard af. Dan legt Rutte het als volgt uit. Dat als je niet bent gaan stemmen heb je automatisch JA gestemd. Als je niet gaat stemmen maakt je de uitslag niet uit, waarmee je je bij de uitslag neerlegt. Een dat noem ik nou lak hebben aan de kiezer. Waar voor het referendum voornamelijk werd gestuurd op handelsbelangen met de Oekraïne komt er na het referendum uit dat het geopolitsche motieven een zeer sterke rol spelen.
Ik begrijp waar je naar toe wil, en ik ben het er mee eens dat het niet de betere benadering is. Maar het is politiek gedrag. Of het nu Rutte of Wilders is, ze gaan op dezelfde manier om met - zoals dat heet - validatie, classificatie en presentatie van hun perspectief. Het enige verschil erbij is welke positie men inneemt ten bate van welk stuk beeldvorming. Bij dat referendum slaat de een de andere kant uit, bij de HRA de ander de ene kant - maar het is hetzelfde gedrag.

Dat dit nou niet echt helpt, ja, dat klopt. Echter dit is aangeleerd gedrag van een en dezelfde politieke generatie. Geen één van de kopstukken van de serieuze partijen heeft iets anders in hun ervarings- en carrière-opbouw.

Even los van of dat referendum überhaupt wel slim, goed, slecht, dom of wat dat ook was: een referendum kan heel handig zijn voor gebruik als indicator van publieke perceptie. Daar houdt het dan ook wel mee op. Het is überhaupt geen echt werkzaam instrument wanneer grote delen van een samenleving zich überhaupt al niet vertegenwoordigd of gehoord voelen.

Dat heeft veel minder met referendum, opzet, uitvoering, omgang te maken dan met de bestaande omstandigheden. Als je niet happy bent, en je kan eindelijk een signaal geven, maar niemand maakt duidelijk wat de beperkingen of zelfs maar de kaders zijn - dat gaat nooit goed.

En laten we eerlijk zijn, in Nederland maakt het geen bal uit of we dan naar de huidige gevestigde politiek of naar de "nieuwe" (protestpolitiek populistische beweging, margegroep - niet gevestigde) politiek kijken. Waarom? Omdat er geen besef meer is van én geen noodzaak meer tot daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen. Ik ben er heel eerlijk in, het maakt de VVD niets uit wat mensen zeggen, ze volgen toch - ze zijn immers bang te maken (voor beurs, vermogen - voor wens, wil en hoop). Voor de PPV ook niet, ze volgen toch, ze zijn immers boos te maken.

We kijken in dit topic naar de situatie en ontwikkelingen in het VK, en dat is prima. Zeker omdat we nu kunnen zien wat er gebeurd wanneer een protestbeweging (populistisch demagogisch of niet) ineens geconfronteerd wordt met aansprakelijkheid (laat staan de verantwoordelijkheid). Gaat nooit goed. Maar de situatie in Nederland is anders. Wilders is bijvoorbeeld geen Farrage, hij is een Boris Johnson. In Nederland staat de Farrage ook achter de Boris, maar als ideoloog (Bosma), niet als voorman. Het is niet zo eenvoudig om vanuit die situatie daar vergelijkingen te trekken naar hier.

En tja, als dan een politicus voor zijn segment van mandaat en/of bevolking een ander segment aan de spreekwoordelijke laars lapt, zegt dat iets over die politicus? Misschien niet ook iets over de andere politici? Misschien niet een beetje nog het meeste over de samenleving als geheel die toegestaan heeft dat normaal en nuttig gedrag er "ineens" heel anders uitziet?

Laat ik het even bot stellen :) Is het vreemd dat politici niet luisteren?

Let wel, ik heb het niet over de typische valstrikken waar zowel politici als bestuurders altijd mee te maken hebben (ongeacht wat, het is een arena van koehandel, belangen, van afhankelijkheden en drama an sich) - iets waar we tegenwoordig weinig besef van hebben (logisch, wordt al dertig jaar niet meer onderwezen op school, tja).

Is het vreemd dat mensen niet naar je luisteren als je niets doet waar zij naar moeten luisteren.

Dit is mijn eerdere punt, en het maakt niets uit welk onderwerp er op de korrel genomen wordt, of welke politicus, de huidige traditie is er een van niets doen, denken dat de kloof magisch groot is, en dat boos zijn niet misbruikt zal worden. Logisch dan toch dat politieke organisatie geen perceptie heeft van gevoelens en frustraties?

Zelfs juist bij signaalgroepen en protestbewegingen zie je exact hetzelfde aan verhoudingen. Geert kan X doen. Geert doet niks. Roept iemand hem tot verantwoording omdat hij of zij aan Geert zijn mandaat gegeven heeft? Nee. Nul verschil ten aanzien van Mark.

Caveat, nu moet ik toegeven, het is misschien fout om Rutte en Wilders zo in een vergelijking te zetten omdat ze voor handelend gedrag op exact dezelfde wijze besluiten, en stemmen - maar goed, context :)
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Nou, Marijnissen is toch bijna weg volgens mij. En er is nog steeds zoiets als "voortschrijdend inzicht".

Echt bezopen om een politieke partij die gewoon elke verkiezing netjes een program maakt aan te vallen op iets "wat ze mogelijk wel zouden willen". Dat doen we bij de VVD toch ook niet?
Eh, ik zou dat laatste niet te hard zeggen. Er is verschil tussen iets niet doen, en er niet te veel over praten.
gambieter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:07:
[...]

Mwoh, het wordt niet meer gezegd vanwege de imagoschade, net zoals de SGP zegt niet meer op een theocratie uit te zijn. Dat willen ze wel, maar kunnen ze niet meer zeggen. Ik zou ze echter de kans niet willen geven ;)
Misschien tijd voor een referendum over afscheiding.

...
Witte schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:24:
In de VS en in Rusland zullen ze wel denken: zijn ze in EU helemaal gek geworden??? Hebben ze zo'n geweldig continent waar iedereen vrij kan bewegen, (vrijwel) alles kan zeggen, iedereen in heel Europa kan studeren, kansen te over, geen oorlogsdreiging... Blazen ze de boel op, i.p.v. er aan te werken.
Ja, dat heb ik vanochtend al een paar keer te horen gekregen. Maar goed, mensen, vreemde diersoort.

[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 27-06-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
In Belgie zijn er bij de burgelijke stand van verschillende steden al 10-tallen aanvragen van Britten gekomen om Belg te mogen worden.

Grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:25:
[...]

Ik begrijp waar je naar toe wil, en ik ben het er mee eens dat het niet de betere benadering is. Maar het is politiek gedrag. Of het nu Rutte of Wilders is, ze gaan op dezelfde manier om met - zoals dat heet - validatie, classificatie en presentatie van hun perspectief. Het enige verschil erbij is welke positie men inneemt ten bate van welk stuk beeldvorming. Bij dat referendum slaat de een de andere kant uit, bij de HRA de ander de ene kant - maar het is hetzelfde gedrag.

Dat dit nou niet echt helpt, ja, dat klopt. Echter dit is aangeleerd gedrag van een en dezelfde politieke generatie. Geen één van de kopstukken van de serieuze partijen heeft iets anders in hun ervarings- en carrière-opbouw.

Even los van of dat referendum überhaupt wel slim, goed, slecht, dom of wat dat ook was: een referendum kan heel handig zijn voor gebruik als indicator van publieke perceptie. Daar houdt het dan ook wel mee op. Het is überhaupt geen echt werkzaam instrument wanneer grote delen van een samenleving zich überhaupt al niet vertegenwoordigd of gehoord voelen.

Dat heeft veel minder met referendum, opzet, uitvoering, omgang te maken dan met de bestaande omstandigheden. Als je niet happy bent, en je kan eindelijk een signaal geven, maar niemand maakt duidelijk wat de beperkingen of zelfs maar de kaders zijn - dat gaat nooit goed.

En laten we eerlijk zijn, in Nederland maakt het geen bal uit of we dan naar de huidige gevestigde politiek of naar de "nieuwe" (protestpolitiek populistische beweging, margegroep - niet gevestigde) politiek kijken. Waarom? Omdat er geen besef meer is van én geen noodzaak meer tot daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen. Ik ben er heel eerlijk in, het maakt de VVD niets uit wat mensen zeggen, ze volgen toch - ze zijn immers bang te maken (voor beurs, vermogen - voor wens, wil en hoop). Voor de PPV ook niet, ze volgen toch, ze zijn immers boos te maken.

We kijken in dit topic naar de situatie en ontwikkelingen in het VK, en dat is prima. Zeker omdat we nu kunnen zien wat er gebeurd wanneer een protestbeweging (populistisch demagogisch of niet) ineens geconfronteerd wordt met aansprakelijkheid (laat staan de verantwoordelijkheid). Gaat nooit goed. Maar de situatie in Nederland is anders. Wilders is bijvoorbeeld geen Farrage, hij is een Boris Johnson. In Nederland staat de Farrage ook achter de Boris, maar als ideoloog (Bosma), niet als voorman. Het is niet zo eenvoudig om vanuit die situatie daar vergelijkingen te trekken naar hier.

En tja, als dan een politicus voor zijn segment van mandaat en/of bevolking een ander segment aan de spreekwoordelijke laars lapt, zegt dat iets over die politicus? Misschien niet ook iets over de andere politici? Misschien niet een beetje nog het meeste over de samenleving als geheel die toegestaan heeft dat normaal en nuttig gedrag er "ineens" heel anders uitziet?

Laat ik het even bot stellen :) Is het vreemd dat politici niet luisteren?

Let wel, ik heb het niet over de typische valstrikken waar zowel politici als bestuurders altijd mee te maken hebben (ongeacht wat, het is een arena van koehandel, belangen, van afhankelijkheden en drama an sich) - iets waar we tegenwoordig weinig besef van hebben (logisch, wordt al dertig jaar niet meer onderwezen op school, tja).

Is het vreemd dat mensen niet naar je luisteren als je niets doet waar zij naar moeten luisteren.

Dit is mijn eerdere punt, en het maakt niets uit welk onderwerp er op de korrel genomen wordt, of welke politicus, de huidige traditie is er een van niets doen, denken dat de kloof magisch groot is, en dat boos zijn niet misbruikt zal worden. Logisch dan toch dat politieke organisatie geen perceptie heeft van gevoelens en frustraties?

Zelfs juist bij signaalgroepen en protestbewegingen zie je exact hetzelfde aan verhoudingen. Geert kan X doen. Geert doet niks. Roept iemand hem tot verantwoording omdat hij of zij aan Geert zijn mandaat gegeven heeft? Nee. Nul verschil ten aanzien van Mark.

Caveat, nu moet ik toegeven, het is misschien fout om Rutte en Wilders zo in een vergelijking te zetten omdat ze voor handelend gedrag op exact dezelfde wijze besluiten, en stemmen - maar goed, context :)
En tja, als dan een politicus voor zijn segment van mandaat en/of bevolking een ander segment aan de spreekwoordelijke laars lapt, zegt dat iets over die politicus?

Paar posts teurg gaf je nog aan dat het de kiezer was die meer duidelijk moest maken en naar buiten moest treden. Kan jouw daarom bij deze stelling niet meer helemaal volgen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Net het weerbericht. :P

[...]

Braveheart 2.0? Dat liep ook niet goed af voor de Schotten. :P
Nee, schots onafhankelijkheid..
Hoe dat gaat aflopen? geen idee.. als ze binnen de EU blijven geef ik ze best een kans..

De leave mensen die ik ken denken dat ze niet economisch sterk genoeg zijn op hun zelf.. ik weet het niet.. ze hebben wel veel oliereserves namelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
maartend schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:30:
In Belgie zijn er bij de burgelijke stand van verschillende steden al 10-tallen aanvragen van Britten gekomen om Belg te mogen worden.

Grappig
Wow, belg worden... dan moet je wel heel wanhopig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ToolkiT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:32:
[...]

Wow, belg worden... dan moet je wel heel wanhopig zijn :+
Daarom ook grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:31:
[...]

En tja, als dan een politicus voor zijn segment van mandaat en/of bevolking een ander segment aan de spreekwoordelijke laars lapt, zegt dat iets over die politicus?

Paar posts teurg gaf je nog aan dat het de kiezer was die meer duidelijk moest maken en naar buiten moest treden. Kan jouw daarom bij deze stelling niet meer helemaal volgen.
Het is exact hetzelfde: er is namelijk een direct verband tussen participatie van burger en bedrijf en het gedrag van de door hen aangewezen vertegenwoordiging.

Een voorbeeld uit een andere context. Een grote onderneming vind dat medewerkers te duur zijn. Men zet lobby in voor een herziening van Arbowetgeving. De medewerkers zelf doen niks. Hoe vreemd is het dat a) de onderneming zijn zin krijgt en dat b) andere ondernemingen zien dat medewerkers toch niks doen en dus allerlei verdere ideeën krijgen. En c) dat de politicus die niets hoorde van de medewerkers maar wel van de onderneming meer luistert naar ondernemingen dan naar medewerkers.

De dynamiek is altijd complex, we hebben het over mensen. Hele vreemde beestjes. Daarom is het altijd van essentieel belang om niet enkel te kijken naar wie ergens verantwoordelijkheid voor draagt, maar ook wie daarvoor aansprakelijk is. Pas dan kun je de vraag "en hoe kan dat" net als de vraag "en hoe lossen we dat op" überhaupt op tafel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:30:

Grappig
sire il n'y a pas de belges ...

maar nu wel misschien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:38:
[...]

Het is exact hetzelfde: er is namelijk een direct verband tussen participatie van burger en bedrijf en het gedrag van de door hen aangewezen vertegenwoordiging.

Een voorbeeld uit een andere context. Een grote onderneming vind dat medewerkers te duur zijn. Men zet lobby in voor een herziening van Arbowetgeving. De medewerkers zelf doen niks. Hoe vreemd is het dat a) de onderneming zijn zin krijgt en dat b) andere ondernemingen zien dat medewerkers toch niks doen en dus allerlei verdere ideeën krijgen. En c) dat de politicus die niets hoorde van de medewerkers maar wel van de onderneming meer luistert naar ondernemingen dan naar medewerkers.

De dynamiek is altijd complex, we hebben het over mensen. Hele vreemde beestjes. Daarom is het altijd van essentieel belang om niet enkel te kijken naar wie ergens verantwoordelijkheid voor draagt, maar ook wie daarvoor aansprakelijk is. Pas dan kun je de vraag "en hoe kan dat" net als de vraag "en hoe lossen we dat op" überhaupt op tafel leggen.
Juist !
En door die eenkanaals communicatie treden juist dit soort dingen op. En juist de politiek zou daarom beter naar de mensen moeten luisteren vooral na de verkiezingen als ze in het zadel zitten...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:24:
Blijf je nu echt in de waan dat het een aanval op de SP was? Het ging gewoon over politieke partijen.

Overzichtje van YouGov (de bovenste zin stond bij de tweet):

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cl9l1exWYAAIQs1.jpg

Ik moest wel even lachen om de UKIP cijfers, waar komt die 5% vandaan? Royeren die mensen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 27-06-2016 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Dit heeft niks te maken met de brexit. Verder hoeven verbasteringen ook niet.

[ Voor 98% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2016 16:51 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gambieter schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:42:
Ik moest wel even lachen om de UKIP cijfers, waar komt die 5% vandaan? Royeren die mensen ;)
Te dom om het juiste vakje aan te kruisen?
* .oisyn rent :+

[ Voor 59% gewijzigd door .oisyn op 27-06-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
.oisyn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:46:
[...]

Te dom om het juiste vakje aan te kruisen?
* .oisyn rent :+
Ze hebben de instructie letterlijk gevolgd. ;) Die geeft aan het bovenste vakje aan te kruizen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ondertussen verliezen de Britse banken weer dik 20% van hun beurswaarde. Gezien de zeer waarschijnlijk "twijfelachtige" (lees, bijna geen) financiële reserves die ook nog eens in Ponden kunnen zijn van dergelijke instellingen vraag ik mij af hoeveel dagen dit nog door kan gaan voordat ze echt op omvallen staan. Gaan deze dalingen de rest van de week nog door, waar het wel op lijkt aangezien Groot Brittannië in een zeer diepe politieke crisis zit met geen simpele uitweg dan kan er zomaar weer een systeemschok optreden zoals in 2008.

Als dat het resultaat zou zijn van Brexit dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over een mogelijk Nexit referendum. Niemand die daar voor zou stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Maar hoe we het ook wenden of keren, het VK moet er uit. Er is geen weg meer terug. Als via allerlei gedoe en drama ze uiteindelijk terugkrabbelen doet dat meer schade aan de EU op de lange termijn vanwege het hele sentiment dat speelt dan als ze er gewoon nu uitgaan.

En de EU moet het ook transparant aanpakken. Hoe duidelijker en helderder alles wordt aangepakt, hoe minder er gespind kan worden. "Jullie gaan er uit en we gaan er samen op eerlijke wijze uitkomen, zonder handjeklap. We gaan het jullie niet makkelijker maken, want je wil het zelf, maar we gaan jullie ook niet straffen."

En vervolgens doorpakken met symbolische veranderingen binnen de EU die qua kosten meevallen maar voor de beeldvorming enorm belangrijk zijn: Kappen met het Straatsburgcircus, veel te riante vergoedingen e.d. aan banden leggen, meer transparantie in de verkiezingen (misschien met gekozen parlementariers en mogelijkheid tot stemmen op buitenlandse personen op de kieslijst). Dat soort dingen.

Dan zegt iedereen 'wake up call, het begin is er!'. Vervolgens is mijn voorspelling dat het de Engelsen minder goed vergaat buiten de EU dan binnen de EU. Dan wordt het gehuil om een nexit ook minder.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:40:
[...]

Juist !
En door die eenkanaals communicatie treden juist dit soort dingen op. En juist de politiek zou daarom beter naar de mensen moeten luisteren vooral na de verkiezingen als ze in het zadel zitten...
Voila. En daar merk ik bij op dat we twee aannames maken:

1) dat politiek niet enkel verantwoordelijkheid moet dragen, maar ook onze aansprakelijkheid op zich moet nemen.

2) dat luisteren vanzelfsprekend is.

Geen van beide is correct. Het eerste niet omdat politiek een afgeleide is van ons denken en handelen. Wij geven onze macht aan een selectie van mensen. Het tweede niet voor exact dezelfde reden. We luisteren naar mensen die ons op zaken aanspreken, maar we doen pas iets ermee als het niet luisteren en/of niet handelen ook consequenties heeft voor onszelf. Controle op en van de door ons uit handen gegeven macht legt de aansprakelijkheid voor consequenties bij ons zelf.

Let op: tegenwoordig zijn er heel veel dingen aan het veranderen. Zeker ook het laatste decennium moeten we erkennen dat we als land steeds minder invloed hebben op zaken die wel voor ons weerslag hebben. Onze inrichting - burger, bedrijf, politiek - is afkomstig uit een heel andere tijd, vanuit heel andere omstandigheden. Hieruit volgt dat ongeacht alle kloven en frustraties het hoe dan ook veel moeilijker is geworden om op het zelfde tempo van veranderingen aanpassingen te maken zodat we niet collectief op achterstand komen.

Ik hoor vaak dat mensen moeite hebben met het vaak autocratische van de hedendaagse politiek, maar onderschat niet hoe moeilijk het is om al onze belangen te behartigen - zowel algemene als selectieve - terwijl ondertussen we steeds minder mogelijkheden hebben om de zaken voor te zijn, laat staan snelle aanpassingen te maken die ook snel door een samenleving geïntegreerd kunnen worden. Een halve eeuw geleden zag je kostenfluctuaties van arbeidsmarkten en -modellen een vijf tot tien jaar van te voren aankomen. Nu kom je erachter nadat het al allemaal de revue gepasseerd is. In de jaren '80 vorige eeuw had je een jaar de tijd om misstappen van banken te reguleren, tegenwoordig kom je pas achter consequenties nadat ze je de dweil al lang en breed verkocht hebben.

Ik zou willen dat het allemaal simpel was, dat is het niet. De gewone man zit in vele valstrikken. De politicus ook. Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, kan echter wel zo functioneren als het niet van beide kanten komt.

Volstrekt menselijk. Er is in deze nul verschil tussen politieke vertegenwoordiging en verkiezingen versus de volleybalvereniging met de ledenvergadering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Fiber

Beaches are for storming.

DaniëlWW2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:57:
Ondertussen verliezen de Britse banken weer dik 20% van hun beurswaarde. Gezien de zeer waarschijnlijk "twijfelachtige" (lees, bijna geen) financiële reserves die ook nog eens in Ponden kunnen zijn van dergelijke instellingen vraag ik mij af hoeveel dagen dit nog door kan gaan voordat ze echt op omvallen staan. Gaan deze dalingen de rest van de week nog door, waar het wel op lijkt aangezien Groot Brittannië in een zeer diepe politieke crisis zit met geen simpele uitweg dan kan er zomaar weer een systeemschok optreden zoals in 2008.

Als dat het resultaat zou zijn van Brexit dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over een mogelijk Nexit referendum. Niemand die daar voor zou stemmen.
Straks hebben we een tweede Griekenland er bij... Moeten we zeker de Engelsen gaan redden. Geen cent meer naar Engeland...! :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engeland valt buiten de Eurozone. Dus the City kan relatief veilig omvallen. :+ Wordt centraal Londen ook weer wat betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
FYI brexit debat is nu live te volgen op:
http://www.bbc.co.uk/news/live/uk-politics-36570120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FunkyTrip schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:58:
En de EU moet het ook transparant aanpakken. Hoe duidelijker en helderder alles wordt aangepakt, hoe minder er gespind kan worden. "Jullie gaan er uit en we gaan er samen op eerlijke wijze uitkomen, zonder handjeklap. We gaan het jullie niet makkelijker maken, want je wil het zelf, maar we gaan jullie ook niet straffen."
Transparantie werkt niet. De Britse politiek en de tabloids zullen elke Europese eis en elke afspraak die niet in hun straatje past als "straf" en "samenzwering" betitelen en de Euro-sceptische kiezers zullen het geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:00:
Engeland valt buiten de Eurozone. Dus the City kan relatief veilig omvallen. :+ Wordt centraal Londen ook weer wat betaalbaarder.
Daar zeg je wat. Ik heb altijd al een appartementje in Londen gewild maar nooit kunnen betalen. Ik zal de huizenprijzen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FunkyTrip schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:58:
Maar hoe we het ook wenden of keren, het VK moet er uit. Er is geen weg meer terug. Als via allerlei gedoe en drama ze uiteindelijk terugkrabbelen doet dat meer schade aan de EU op de lange termijn vanwege het hele sentiment dat speelt dan als ze er gewoon nu uitgaan.
Daar ben ik het wel mee eens hoe erg ik ook zou willen dat het anders was. Verder begin ik langzaam toch wat te voelen voor een kern-EU met de Duits-Franse as en de Benelux. :/
Fiber schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:59:
[...]

Straks hebben we een tweede Griekenland er bij... Moeten we zeker de Engelsen gaan redden. Geen cent meer naar Engeland...! :+
Ik ben er niet erg gerust op tot het punt dat ik er eigenlijk geen grappen over wil maken. Griekenland was een spelt in de hooiberg, de City die klapt is de hooiberg. De Britse staat kan die nooit redden, de ECB en de FED zullen bij moeten springen (die dat dus niet mogen), het IMF, de EU landen, de VS, Canada etc en dan is het alsnog een gigantische klap.

Het alternatief is laten branden en opnieuw beginnen. Ergens wel verleidelijk maar eerst is iedereen zijn spaartegoeden kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:58:
[...]

Voila. En daar merk ik bij op dat we twee aannames maken:

1) dat politiek niet enkel verantwoordelijkheid moet dragen, maar ook onze aansprakelijkheid op zich moet nemen.

2) dat luisteren vanzelfsprekend is.

Geen van beide is correct. Het eerste niet omdat politiek een afgeleide is van ons denken en handelen. Wij geven onze macht aan een selectie van mensen. Het tweede niet voor exact dezelfde reden. We luisteren naar mensen die ons op zaken aanspreken, maar we doen pas iets ermee als het niet luisteren en/of niet handelen ook consequenties heeft voor onszelf. Controle op en van de door ons uit handen gegeven macht legt de aansprakelijkheid voor consequenties bij ons zelf.

Let op: tegenwoordig zijn er heel veel dingen aan het veranderen. Zeker ook het laatste decennium moeten we erkennen dat we als land steeds minder invloed hebben op zaken die wel voor ons weerslag hebben. Onze inrichting - burger, bedrijf, politiek - is afkomstig uit een heel andere tijd, vanuit heel andere omstandigheden. Hieruit volgt dat ongeacht alle kloven en frustraties het hoe dan ook veel moeilijker is geworden om op het zelfde tempo van veranderingen aanpassingen te maken zodat we niet collectief op achterstand komen.

Ik hoor vaak dat mensen moeite hebben met het vaak autocratische van de hedendaagse politiek, maar onderschat niet hoe moeilijk het is om al onze belangen te behartigen - zowel algemene als selectieve - terwijl ondertussen we steeds minder mogelijkheden hebben om de zaken voor te zijn, laat staan snelle aanpassingen te maken die ook snel door een samenleving geïntegreerd kunnen worden. Een halve eeuw geleden zag je kostenfluctuaties van arbeidsmarkten en -modellen een vijf tot tien jaar van te voren aankomen. Nu kom je erachter nadat het al allemaal de revue gepasseerd is. In de jaren '80 vorige eeuw had je een jaar de tijd om misstappen van banken te reguleren, tegenwoordig kom je pas achter consequenties nadat ze je de dweil al lang en breed verkocht hebben.

Ik zou willen dat het allemaal simpel was, dat is het niet. De gewone man zit in vele valstrikken. De politicus ook. Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, kan echter wel zo functioneren als het niet van beide kanten komt.

Volstrekt menselijk. Er is in deze nul verschil tussen politieke vertegenwoordiging en verkiezingen versus de volleybalvereniging met de ledenvergadering.
Interessante stellingen:

1. Geen van beide is correct. Het eerste niet omdat politiek een afgeleide is van ons denken en handelen. Wij geven onze macht aan een selectie van mensen. Het tweede niet voor exact dezelfde reden. We luisteren naar mensen die ons op zaken aanspreken, maar we doen pas iets ermee als het niet luisteren en/of niet handelen ook consequenties heeft voor onszelf.

2. Controle op en van de door ons uit handen gegeven macht legt de aansprakelijkheid voor consequenties bij ons zelf.

ad 1: En daarna kunnen ze doen wat ze willen.....
ad 2: Dus door te kiezen voor ... is het op geen enkele wijze noodzakelijk dat men nog naar de mensen luistert na de verkiezingen.... Een nogal statische benadering imo.

Als jijzelf, tenminste lijkt mij zo, in de politiek actief bent, dan vind ik het niet raar, vond dat sws vtv al niet, dat steeds meer van deze toestanden onstaan.

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1 ... 29 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.

Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.

Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.