Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:06:
[...]
Waarom zou een Nederlandse stratenmaker een betere levensstandaard verdienen dan een Poolse? Of andersom, waarom zou een Poolse wetenschapper met een lagere levensstandaard genoegen moeten nemen dan een Nederlandse?
Het gaat niet om het individue maar hoe het geheel een betere toekomst gegeven kan worden. Natuurlijk neemt niemand bewust genoegen met een lagere standaard, maar dat staat niet ter sprake omdat de hele groep vooruit geholpen moet worden. En dat doe je alleen door je eigen economie te verbeteren, niet om het elders weg te jatten. Want in principe vervangen ze personen die daar niet weggaan. Als er 1 op 1 uitruil zou plaatsvinden, was het inderdaad geen probleem.
Ware het niet dat grondwetten toch nog een niveau hoger staan. Dat gaat immers op vrijheid van meningsuiting e.d.
Dit gaat erom in welk groepje dat men wil horen. Tuurlijk economisch heeft het impact, maar dit is meer iets voor beleid dan grondwet. Daarom is ook geen 66% nodig. Verder vind ik het erg flauw om ineens te komen met nieuwe regels als de uitslag je niet bevalt. Waarom komen ze daar nu pas mee en niet maanden van tevoren toen ze het al aan konden voelen komen dat het close ging worden?
En waarom moet het 66% voor Brexit worden? Dat is dan toch ook partijdig?
Maar dat kun je helemaal niet want de percentages gaan helemaal niet zo hoog. "bijna alle" vind ik meer iets voor 90+ % en dat is het helemaal niet. Of zeg je ook altijd dat de koektrommel bijna leeg is als iemand de helft op eet?
Ergens voelt het niet helemaal juist dat de generatie die er niet meer gaat zijn om de gevolgen ervan te ondervinden beslist heeft voor de generatie die puin moeten gaan ruimen. Althans, zo voelt het toch wel een beetje.
Dan doe je de wijsheid van ouderen tekort imo. Juist die weten de verschillen en die hebben gemerkt wat de veranderingen zijn geweest. Die hebben in een maatschappij geleefd die de idealen hebben opgesteld waaruit de EU is ontstaan. En die kunnen dus ook toetsen of dat ook behaald is. Jongeren zijn daarvoor echt te kortzichtig. Er is een reden dat bepaalde politieke partijen het beter doen onder jongeren dan anderen. Dat maakt die keuze niet meteen beter.
Daarnaast valt niet te ontkennen dat er wederom een grote verdeeldheid is. 52% voor, 48% tegen....Ik weet dat het de huidige democratie is, maar ja, je laat met zo'n beslissing toch de andere helft in de kou staan, net zoals met het Schotse referendum.
Dat waren de spelregels en daar is iedereen mee akkoord gegaan toen ze zijn gaan stemmen. Verder gaat het toch om wat de meerderheid beslist? Dat is democratie. Als je je daar niet bij neer kunt leggen, heb je er geen plek in.
Met deze brexit hebben een overgrote meerderheid van de Schotten remain gestemd en maar een klein deel leave.
Lekkere overdrijving, 62% is nou niet een geweldige meerderheid imo.
Voor Schotland is dit in de praktijk toch niet echt geheel democratisch en zij zullen nu toch wel echt zich moeten afscheiden van Engeland lijkt me. Zij moeten nu gedwongen uit de EU, hetzelfde voor Noord-Ierland...moeten zijn nu de grenzen naar Ierland weer terug optuigen? Hoe goed gaat dat zijn voor de relatie met Ierland? Nee, ik voorzie niet veel goeds.
Er moet helemaal niks. Ook kunnen er per regio gewoon andere afspraken worden gemaakt. Zolang ze maar laten horen wat hun wensen zijn. Verder klink je erg anti-democratisch
anandus schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:35:
[...]
Ik blijf dit fascinerend vinden, waarom mensen de EU zo ondemocratisch vinden.
De EU is in principe niet veel minder democratisch dan bijvoorbeeld de Nederlandse democratie.
Het parlement wordt direct gekozen in Europese verkiezingen (analoog aan de Tweede Kamer)
De Europese Raad en de Raad van de Europese Unie wordt indirect gekozen door nationale verkiezingen (analoog aan de Eerste Kamer)
De Europese Commissie wordt goedgekeurd door het Europese Parlement (analoog aan het Nederlandse kabinet).
Dat je kunt stemmen maakt het niet meteen democratisch (zie Noord Korea of zelfs de D66 partijleider verkiezing). Dat je kunt kiezen uit 3 zakken stront, maakt het niet meteen democratisch.
Verder ontbeert het de EU gewoon aan goede parlementsleden en leiders. Zo af en toe heb je er 1 tussen zitten die zijn werk goed doet (noem een Nelie Kroes of Tusk die ik persoonlijk prima vind in diens rol), maar zo heb je er ook tussen zitten die echt niet hun rol als volksvertegenwoordiger goed vervullen (Junker, Verhofstad, Rompuy). En dan heb je nog de politici die er vooral zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen. Die als 2e hands politici maar naar de EU geduwd zijn. Of die een leuk baantje kregen omdat ze de partij of multinationals blij hebben gemaakt.
De idealen waar de EU/EEG mee begonnen zijn en de basisopzet is niks mis mee. Het is hoe ze er vervolgens mee om zijn gegaan, de verspilling en de belabberde resultaten waar ze op worden afgerekend. Vooral ook omdat er geen andere manier is om ze de rekening te presenteren.
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:43:
[...]
Denk terug aan de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog had Duitsland enorme oorlogsschulden en die moesten en zouden allemaal terugbetaald worden. Dat ging gepaard met gigantische inflatie en leidde uiteindelijk tot het op democratische wijze aan de macht komen van een nationalistische partij.
100 jaar geleden had Griekenland ook heel veel buitenlandse schulden. Toen is er ook een soort Trojka opgesteld die erop moest toezien dat al die schulden betaald zouden worden. Gevolg: de Griekse economie kelderde volledig en 40 jaar later was er nog nauwelijks iets terugbetaald en was de Griekse economie compleet stuk - en toen brak de Tweede Wereldoorlog uit, dus die schulden zijn nooit afbetaald.
Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog had Duitsland een enorme schuld. De geallieerden hadden ervoor kunnen kiezen om Duitsland hard aan te pakken en alle schulden terug te eisen - dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben juist alle schulden kwijtgescholden (ook Griekenland schold Duitsland alle schulden kwijt!) en er ging juist veel geld naar Duitsland toe om het land opnieuw op te bouwen.
Gebaseerd op die voorbeelden: wat werkt beter, denk je?
Het betreft wederom erg korte leningen. Als ik zie dat ze een bailout krijgen en meteen het volgende jaar al een betaling moeten doen, dan klopt er iets niet met de bailout. Waarom moet dat zo snel als je weet dat de economie nog in puin ligt? Waarom niet de eerste betaling uitstellen tot 10 jaar? En waarom niet een veel langere lening. Als je zomaar alles gaat kwijtschelden, leren landen het nooit om verantwoordelijkheid te nemen. En dat is ook weer aangetoond toen Duitsland daarna weer lekker verder kon. Of de manier waarop Griekenland sinds 1800 maarliefst 7 keer failliet zijn gegaan. Van de ruim 190 jaar dat Griekenland als staat bestaat, verkeerde het ruim 90 jaar in surseance. (
bron en interessant artikel)
Relevant grapje:
Een Griekse burgemeester gaat op een dag op bezoek bij een collega in Spanje. De Spaanse burgemeester zit achter een prachtig eikenhouten bureau; in de badkamer treft de Griek marmeren wasbakken aan.
‘Waar betaal je dat van?’ vraagt hij. De Spanjaard wijst uit het raam: ‘Zie je die brug daar? Die is gebouwd met Europees subsidiegeld. Ik heb de kosten van de brug iets overschat en het extra geld gebruikt om mijn huis te verfraaien.’
Het jaar erop gaat de Spaanse burgemeester op bezoek in Griekenland en ziet dat zijn Griekse collega achter een teakhouten bureau zit. De kranen in de badkamer zijn van goud. ‘Waar doe je het van?’ roept hij uit. De Griekse burgemeester wijst uit het raam: ‘Zie je die brug daar?’ ‘Nee,’ antwoordt de Spanjaard. Waarop de Griek knipoogt: ‘Precies.’
En dit soort halfbakken toelatingen en de push vanuit de EU om te groeien, hebben ervoor gezorgd dat we steeds maar weer moeten bezuinigen. Op een gegeven moment is het volk dat zat. Zoals nu in VK.
Bizar toch eigenlijk dat een land dat juist dankzij kwijtschelding van enorme schulden is uitgegroeid tot één van de sterkste economieën ter wereld dat niet inziet en van anderen eist dat ze hun schulden
wel betalen...

De Duitsers hebben anders, behalve economisch gezien, behoorlijk moeten bloeden voor wat ze in WW2 hebben gedaan. Ze hebben daardoor een behoorlijke achterstand opgelopen. Maar het is een verschil in cultuur waarom zij er wel bovenop konden komen en Griekenland nog steeds loopt te modderen. Wat wel jammer is, want de Griekse geschiedenis begon zo mooi.
Daar komt nog wat bij. De schulden van Griekenland zijn grotendeels in handen van grote banken. Die krijgen daar een heel hoge rente op vanwege het "hoge risico". Maar welk risico is er reëel? Als Griekenland de rente niet meer kan betalen, krijgen ze weer een zakcentje van de EU. Al het geld dat we nu in Griekenland stoppen wordt zo doorgesluisd naar de zakken van rijke bankiers. Die vinden dat wel best zo, heerlijke cash cow! Nee, laat die banken maar eens op de blaren zitten. Die rente is zo hoog vanwege het risico. Niet afbetalen, dan zien ze weer eens wat "risico" echt betekent.
Daar is dan ook prima voor gelobbyd. En deels komt dat omdat geen enkel land nog wat voor Griekenland wilde doen. Dus in plaats van andere oplossingen, gaan ze maar voor een makkelijke: de boel flessen doordat ze lekker te pappen zijn gelegd door de lobbyisten. Wat ook mede de reden is dat multinationals graag in de EU blijven, want dan kunnen ze daarmee door gaan. Verpak het even mooi en je kunt het nog verkopen als #remain ook.
Silversin schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:52:
Er loopt al een petitie voor;
‘We the undersigned call upon HM Government to implement a rule that if the remain or leave vote is less than 60% based on a turnout less than 75% there should be another referendum'.
Kan me wel wat bij voorstellen. Dit soort radicale beslissingen horen een absolute meerderheid te krijgen, en niet hangen rond 50%.
Dit ziet eruit als een hele zwakke groep die niet tegen diens verlies kon. Als het #remain was geweest, had je ze er niet over gehoord.
Basekid schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:20:
Verbaast me dat niemand het heeft ovder de tientallen kleine winsten die de burgers van UK nu verliezen? (voedselveiligheid, emmissiestandaarden, garantietermijnen van producten, mobiele tarieven, etc,). Die worden nooit genoemd. Lijken me ook geen kleine dingen
Hoezo gaan ze dat verliezen dan? Het lijkt me dat je, voor de handel, het beste aan dat soort richtlijnen mee kunt blijven doen, zonder de macht te houden over wat je wel of niet strenger wilt maken en wat je wel of niet gaat belasten/belonen.