Brexit en de Britse politiek Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 109 Laatste
Acties:
  • 417.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In the best-case scenario, Britain may be able to negotiate access to the European market that isn’t that different from what it has now. Norway is not a member of the EU, but it has agreed to abide by a number of EU rules in exchange for favorable access to the European Common Market.
http://www.vox.com/2016/6.../brexit-what-happens-next
Zou dit beteken dat de handelsprijzen nog hetzelfde blijven of misschien niet zoveel veranderen?
Sowieso wel interessant artikeltje :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Deathchant schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
Toch maf om te zien dat je toch bijna kunt zeggen dat alle jongeren op remain hebben gestemd en alle ouderen op leave.
Ergens voelt het niet helemaal juist dat de generatie die er niet meer gaat zijn om de gevolgen ervan te ondervinden beslist heeft voor de generatie die puin moeten gaan ruimen. Althans, zo voelt het toch wel een beetje.

Daarnaast valt niet te ontkennen dat er wederom een grote verdeeldheid is. 52% voor, 48% tegen....Ik weet dat het de huidige democratie is, maar ja, je laat met zo'n beslissing toch de andere helft in de kou staan, net zoals met het Schotse referendum.
Met deze brexit hebben een overgrote meerderheid van de Schotten remain gestemd en maar een klein deel leave. Voor Schotland is dit in de praktijk toch niet echt geheel democratisch en zij zullen nu toch wel echt zich moeten afscheiden van Engeland lijkt me. Zij moeten nu gedwongen uit de EU, hetzelfde voor Noord-Ierland...moeten zijn nu de grenzen naar Ierland weer terug optuigen? Hoe goed gaat dat zijn voor de relatie met Ierland? Nee, ik voorzie niet veel goeds.

Noemen ze zich zo trots United, maar dat gevoel is er al jaren niet meer, tenminste niet bij Schotland en Noord-Ierland. Je kunt de UK amper "united" noemen, zeker niet als er 2 partijen tegen hun zin in in het UK zitten. Ik hoop voor Noord-Ierland en Schotland dat zij wat kunnen bereiken met nieuwe referenda om toch onderdeel te blijven van de EU en wellicht wel afhankelijkheid.

Misschien krijg ik wel een stormvloed aan reacties over me heen, maar ik vind dat met een referendum een grotere meerderheid voor moet stemmen om het door te laten gaan, anders krijg je toch echt een te grote verdeeldheid omdat je een te groot deel in de kou laat staan; iets wat niet lang "united" zal blijven.
En waar leg je de grens qua leeftijd? Andere argumenten die ik al langs hoorde komen is dat jongeren niet weten hoe het vroeger was, dus ze stemmen voor de veiligheid van remain. Je kan niet net zo lang manipuleren tot er een gewenst resultaat uitrolt. :)
Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:14:
[...]

Het staat de Nederlander natuurlijk net zo vrij om in Polen te gaan werken. Het is niet rendabel om als Afrikaan hier straten te maken, visakosten, reiskosten en dergelijke zullen dat al snel onrendabel maken ;)
Vertel je even hoe het gaat als je hier gaat tanken met je Poolse salaris? :D

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 09:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De grote bedragen vanuit onze westerse landen gaat juist naar de oost blok landen om de playing field gelijker te maken. De meer wij investeren in hun welvaart de hoger wordt hun levenstandaard aangezien hun verdienste ook allemaal omhoog gaan. De volgende generatie hoeft dan niet meer naar Nederland om een beter loon te krijgen. Corruptie niet meegerekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
ROFLASTC schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:22:
[...]

subtiele godwin heur. Maar politiek rechts wil idd het meeste voor zichzelf, dito met het rechtse blok in het europese parlement. desondanks zie ik het nut van deze EU niet. om in lijn te blijven mereret jouw WW2 opmerking, wat Churchill en de rest voor ogen had is wel wat anders dan de technocratie wat we nu hebben.
Godwin? Ik verbind de EU met een generatie die aan het vergeten is dat Europa altijd al het strijdtoneel is geweest voor internationale conflicten en de WW2 is daar slechts een recent voorbeeld van, tegelijkertijd is extreem rechts altijd al een probleem geweest - ook zonder Adolf.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Nog belangrijker: je zult zulke verschillen ALTIJD houden. Het leven in Amsterdam is ook duurder dan in Assen. Maar er klaagt niemand dat er busjes vol Drenten in de Randstad komen werken en de baantjes van Randstedelingen inpikken. :D
Dan gaat hetzelfde argument op (als is er dan geen taalbarrière), als een Randstedeling het zoveel aantrekkelijker vindt kan die ook in Assen gaan wonen en steeds op en neer reizen. Dat is alleen een hoop gedoe, maar ja dat is het voor die Pool die hier komt werken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:11:
[...]

Nou ja, één gevolg is in ieder geval dat Schotland zich zal gaan afscheiden van het Verenigd Koninkrijk. De hoofdreden waarom Schotland nog in het Koninkrijk is gebleven is omdat ze ook na afscheiding nog steeds allebei in de EU zouden zitten, waardoor afscheiding van het Verenigd Koninkrijk in de praktijk nauwelijks iets zou uitmaken. Maar nu hebben Schotse kiezers voor de EU gekozen, maar worden toch uit de EU getrokken door de Brexit. Een afscheiding heeft nu dus wel nut; want de rest van het Koninkrijk zal niet meer in de EU zitten, en je bewerkstelligt ermee dat je als Schotland weer tot de EU kunt toetreden.
Ik betwijfel dat. Het zal heel erg afhangen van a) het tempo van exit van het VK (dat men zich bewust is van correlaties in deze is al duidelijk, zie de uitspraken van Boris) en b) de hardheid van opstelling vanuit Brussel (en daar beseft men terdege gevoeligheden, en godzijdank is ondanks alle instigatie van verdijsselbloemen is dit nog niet het domein van de Dijsselbloem, Juncker en Schäuble).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:23
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:16:
[...]

http://www.vox.com/2016/6.../brexit-what-happens-next
Zou dit beteken dat de handelsprijzen nog hetzelfde blijven of misschien niet zoveel veranderen?
Sowieso wel interessant artikeltje :D
Als je dit interesseert hier (https://www.global-counse...nsel_Impact_of_Brexit.pdf) staat netjes beschreven wat de impact is van een brexit, wie is benadeeld maar ook de verschillende mogelijkheden m.b.t. handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

calsonic schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:59:
[...]

Nee dan ben je eigen baas en kun je ze er gewoon uitkikken zonder een boete te krijgen van het europese parlement _/-\o_
Als ze dat hopen te bereiken, dan hebben ze het verkeerde verdrag opgezegd. Dan hadden ze het ERVM moeten opzeggen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 17:23

FlyEragon

Alien Monkeys

Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:14:
[...]

Het staat de Nederlander natuurlijk net zo vrij om in Polen te gaan werken. Het is niet rendabel om als Afrikaan hier straten te maken, visakosten, reiskosten en dergelijke zullen dat al snel onrendabel maken ;)
Dus iemand die hier zijn leven heeft opgebouwd, hier geboren is, hier al zijn familie en vrienden heeft, hier de kinderen naar school gaan, de taal eigen zijn, de cultuur hier eigen is, moet maar naar een ander land verkassen omdat de politiek dat bepaald heeft? Alles was koek en ei totdat de grote boze EU kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:16:
[...]

Vertel je even hoe het gaat als je hier gaat tanken met je Poolse salaris? :D
Ja dan zul je niet als luxe Nederlander kunnen leven. Technisch gezien kun je in polen (of ergens anders goedkoop) gaan wonen en hier komen werken. Net zoals je in Groningen kan gaan wonen en in de Randstad kan gaan werken. Dat is inderdaad een hoop gedoe, daarom doen mensen het niet.

Voor die Pool is het verschil blijkbaar groot genoeg om dat gedoe toch door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Virtuozzo schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:18:
Ik betwijfel dat. Het zal heel erg afhangen van a) het tempo van exit van het VK (dat men zich bewust is van correlaties in deze is al duidelijk, zie de uitspraken van Boris) en b) de hardheid van opstelling vanuit Brussel (en daar beseft men terdege gevoeligheden, en godzijdank is ondanks alle instigatie van verdijsselbloemen is dit nog niet het domein van de Dijsselbloem, Juncker en Schäuble).
Tja, en dat betwijfel ik dus. Het hoofdargument tegen een onafhankelijk Schotland was eigenlijk samen te vatten als: we zitten toch met z'n allen in de EU dus een afscheiding van het Verenigd Koninkrijk zou in de praktijk maar heel weinig uitmaken; dus beter om het maar lekker bij het oude te laten.

Dat hele argument is nu dus weggevallen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Laatst online: 10-10 15:23
FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:19:
[...]
Alles was koek en ei totdat de grote boze EU kwam.
Serieuze vraag: hebben jullie echt nooit geen periode gekend waar er sprake was van immigrate m.b.t. werk ?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo vertrouwd ben met de complete Nederlandse geschiedenis maar dat lijkt mij stug voor een vrij land zoals Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 17:00

Ryan1981

Je ne sais pas

kobus71 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:32:
[...]

Ooo, hoe is het dan mijn fout dat?
Ik en mijn collagas werkten uren over, alles deden we.
Hart voor de zaak.

Totdat het mogelijk werd het werk wat wij deden voor minder te laten doen door moe-landers.
En dat is toch echt mogelijk gemaakt door Brussel.
En je weet, werkgevers zijn VVDers.
Die gaan voor het geld.

En als ik dan ook nog lees dat Ryan1981 roept dat de lonen naar beneden moeten, zakt mijn broek echt af.
Ja, van de managers, die wel ja.
Maar ik was/ben gewoon stratenmaker.
En dat betaalde echt niet vet hoor.

Maar het is mij wel duidelijk dat het hier zwaar pro-EU is.
En het zelfs nog recht gepraat word dat mede Nederlanders hun baan kwijt raken/geraakt zijn aan niet NLers.
Je bevestigd hier volgens mij exact waarom ik zeg dat de lonen omlaag moeten, en dan natuurlijk van iedereen. Jij zegt "betaalde echt niet vet". Die pool denkt daar volgens jou dus heel anders over! Het probleem wat er dan overblijft is dat je met dat lage loon dan in Nederland niet rond kan komen, en dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal waar ik zo 123 geen antwoord op heb. Maar logisch gezien is er geen reden voor iemand om hier te gaan werken als hij thuis net zoveel verdiend.

Ik ben overigens niet specifiek pro EU, ik ben pro aarde :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ATS

ATS

Trenchdog schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Die hoofdkantoren gaan we niet krijgen door de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen.
Mooi, dan doet hij precies waarvoor hij bedoeld is. Laat die parasieten maar lekker in the City of Londen blijven.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:19:
[...]

Dus iemand die hier zijn leven heeft opgebouwd, hier geboren is, hier al zijn familie en vrienden heeft, hier de kinderen naar school gaan, de taal eigen zijn, de cultuur hier eigen is, moet maar naar een ander land verkassen omdat de politiek dat bepaald heeft? Alles was koek en ei totdat de grote boze EU kwam.
Niet iedereen hoeft dat te doen natuurlijk. Er is altijd al zulke mobiliteit geweest. Duitse grensdorpen als Zyfflich bij Nijmegen hebben een overwegend Nederlandse bevolking. Hoe komt dat? Omdat het leven daar goedkoper is. Een stad als Almere ontleent er zijn volledige bestaansrecht aan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
caanova1984 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:16:
De grote bedragen vanuit onze westerse landen gaat juist naar de oost blok landen om de playing field gelijker te maken. De meer wij investeren in hun welvaart de hoger wordt hun levenstandaard aangezien hun verdienste ook allemaal omhoog gaan. De volgende generatie hoeft dan niet meer naar Nederland om een beter loon te krijgen. Corruptie niet meegerekend :P
Dit nog los van het gegeven dat Nederland zelf ooit van anderen de middelen heeft gekregen tot opbouw en welvaart. Leuk dat men het nog altijd over het welvaartswonder heeft, de realiteit is echter dat dit een afgeleid effect was van iets heel anders dan vermeende magische Nederlandse innovatie of productie. Zonder de koehandel van Indonesië en de effecten van het Marshall plan gericht op opbouw productiecapaciteit en monetair beleid ten aanzien van prijsbeleid en het verwijderen van handelsbeperkingen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
simplicidad schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:11:
[...]

Dat blijft niet eeuwig zo, de kosten ginds stijgen daar ook als een gevolg.
En zie daar het probleem van de EU. Men wil teveel op de zaken vooruitlopen. Misschien dat je over een X aantal jaren onbeperkt verkeer van arbeidskrachten kunt hebben, maar niet nu. Men wil veel te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:20:
[...]

Tja, en dat betwijfel ik dus. Het hoofdargument tegen een onafhankelijk Schotland was eigenlijk samen te vatten als: we zitten toch met z'n allen in de EU dus een afscheiding van het Verenigd Koninkrijk zou in de praktijk maar heel weinig uitmaken; dus beter om het maar lekker bij het oude te laten.

Dat hele argument is nu dus weggevallen.
Klopt, dat argument is er niet echt meer, maar het blijft onderhevig aan zowel politieke als (meer bepalend) sociaal-economische inertie. Zolang er geen zichtbare consequenties zijn van toetsbare (of voor beeldvorming bruikbare) aard zie ik weinig potentieel om opnieuw alles op effectieve wijze aan te zwengelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
simplicidad schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Serieuze vraag: hebben jullie echt nooit geen periode gekend waar er sprake was van immigrate m.b.t. werk ?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo vertrouwd ben met de complete Nederlandse geschiedenis maar dat lijkt mij stug voor een vrij land zoals Nederland.
Nederlandse geschiedenis en (economische) successen bestaat voor een groot deel uit en dankzij immigratie. Hugenoten, Joden. De vrijheid voor buitenlanders om hier te komen werken en leven heeft altijd goed uitgepakt voor Nederland. Maar als het wat minder gaat, is het wel zo makkelijk die groepen als zondebok aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Ach, de geschiedenis is altijd vol van zondebokken. Mensen zijn zelden bereid verantwoording te nemen voor hun eigen daden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
[...]

[...]

Oke, fair punt. Maar is het dan niet logisch om te kijken waarom het leven daar goedkoper is? In plaats van meteen te stellen dat Nederlanders gecompenseerd moeten worden.
Waarom is het leven daar goedkoper? Het is een minder ontwikkeld land, weinig tot geen sociale voorzieningen, diensten en infrastructuur afwezig of van lage kwaliteit. Ik stel niet dat Nederlanders gecompenseerd moeten worden. Ik stel dat je niet kunt concurreren op die manier en dus de arbeidsmarkt niet zo open zou moeten zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ryan1981 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Je bevestigd hier volgens mij exact waarom ik zeg dat de lonen omlaag moeten, en dan natuurlijk van iedereen. Jij zegt "betaalde echt niet vet". Die pool denkt daar volgens jou dus heel anders over! Het probleem wat er dan overblijft is dat je met dat lage loon dan in Nederland niet rond kan komen, en dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal waar ik zo 123 geen antwoord op heb. Maar logisch gezien is er geen reden voor iemand om hier te gaan werken als hij thuis net zoveel verdiend.

We hebben hier al 30 jaar loonmatiging, deels gecompenseerd met idiote toeslagen. Desondanks zijn mensen in andere landen nog goedkoper. Juist die race to the bottom sloopt ondernemers indirect. Ja, hun personeel is goedkoop, maar vervolgens hebben hun klanten geen geld meer om dingen te kopen.
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Niet iedereen hoeft dat te doen natuurlijk. Er is altijd al zulke mobiliteit geweest. Duitse grensdorpen als Zyfflich bij Nijmegen hebben een overwegend Nederlandse bevolking. Hoe komt dat? Omdat het leven daar goedkoper is. Een stad als Almere ontleent er zijn volledige bestaansrecht aan.
Ik kan wel meer redenen verzinnen. Bijna alles is goedkoper aan de Duitse kant van de grens.
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:22:
[...]

Dit nog los van het gegeven dat Nederland zelf ooit van anderen de middelen heeft gekregen tot opbouw en welvaart. Leuk dat men het nog altijd over het welvaartswonder heeft, de realiteit is echter dat dit een afgeleid effect was van iets heel anders dan vermeende magische Nederlandse innovatie of productie. Zonder de koehandel van Indonesië en de effecten van het Marshall plan gericht op opbouw productiecapaciteit en monetair beleid ten aanzien van prijsbeleid en het verwijderen van handelsbeperkingen.
Vergeet de Dutch Disease niet...

Maar goed. Ik verwacht na de 'schok' van vandaag wel dat markten e.d. snel zullen stabiliseren. Wat grootbedrijven zullen slechte cijfers hieraan ophangen om andere problemen te verdoezelen en we gaan allemaal weer verder.

Is GB een netto-betaler eigenlijk? Want dit kan indirect weer hogere bijdragen van Nederland betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 11:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deathchant schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
Toch maf om te zien dat je toch bijna kunt zeggen dat alle jongeren op remain hebben gestemd en alle ouderen op leave.
Ergens voelt het niet helemaal juist dat de generatie die er niet meer gaat zijn om de gevolgen ervan te ondervinden beslist heeft voor de generatie die puin moeten gaan ruimen. Althans, zo voelt het toch wel een beetje.
En waar zit precies het verschil tussen een gemiddelde regering? 99% is vorige generatie, maar bestuurt en beslist toekomstige dingen waar de volgende generatie de gevolgen van moet dragen (of zelfs generatie erna, als we bv pensioen/aow meenemen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:26:
[...]

Waarom is het leven daar goedkoper? Het is een minder ontwikkeld land, weinig tot geen sociale voorzieningen, diensten en infrastructuur afwezig of van lage kwaliteit. Ik stel niet dat Nederlanders gecompenseerd moeten worden. Ik stel dat je niet kunt concurreren op die manier en dus de arbeidsmarkt niet zo open zou moeten zijn.
Je kunt inderdaad niet op elk gebied concurreren. Andersom zullen er ook beroepen zijn waar Nederlanders weer een voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er is trouwens ook een motie van wantrouwen ingediend door twee labour MP's tgen Corbyn. Dat was wel te verwachten. Kijken of die het volhoud.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch firms have direct investments worth €177bn in the UK, earning over €9bn in 2013, equivalent to almost
1.5% of Dutch GDP.(1) Unilever has headquarters in Rotterdam and London. Royal Dutch Shell is headquartered in
the Hague, but incorporated in the UK. Philipps has manufacturing, sales and research operations in the UK.(2)
The Netherlands exported €42bn in goods and €7bn in services in 2013, running a surplus of €6.8bn.(3) It has
among the most intensive financial sector links to the UK with bank loans from Britain totalling €236bn in 2014.(4)
Major Dutch banks such as ING have substantial operations in the UK. While Amsterdam may take business from
London following Brexit, the disruption to Dutch banks and businesses would be substantial.
 The Netherlands is closely aligned with the UK in many EU policy debates. Both favour less regulation, more
liberal markets, and opening up external trade. They have, for example, collaborated closely on the better
regulation agenda, with the UK promoting the Dutch model in the face of French, Italian and Spanish resistance.
 The Netherlands is vulnerable to the potential political consequences of Brexit. Dissatisfaction with the EU has
been growing with just over a quarter of the population viewing the EU negatively. The strongly eurosceptic PVV
may seek to capitalise on the political fallout from Brexit. The party won over 15% of the vote in the 2010
parliamentary elections, although is support fell back to 10% in 2012.

Even dat artikel globaal aan 't lezen, ben nu niet thuis. Maar als ik 't zo zie kan 't dus wel redelijk impact hebben op ons kleine landje...
Vanavond(hele weekend) ga ik het helemaal lezen, tijd te veel :P

https://www.global-counse...nsel_Impact_of_Brexit.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Trenchdog schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:07:
[...]

Die hoofdkantoren gaan we niet krijgen door de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen.
Nee die hoofdkantoren gaan we niet krijgen omdat Amsterdam gewoonweg oninteressant is voor ze. Voor ons Nederlanders lijkt het misschien wel het centrum van de wereld, maar de financiële sector heeft het weinig te bieden tov. Frankfurt of Parijs.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:54
evilution schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:26:
[...]

Landen als Polen zouden wat dat betreft de gelegenheid moeten krijgen zich op te trekken aan landen als Nederland. Probleem is dat bij de gehele politiek, en met de name de Europese, het markt-economische denken er zo is in geramd dat dit soort sociaal-economische belangen van de gewone burger er niet zo toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is ook niet in BBP/BNP uit te drukken. Dus niet interessant tegenwoordig. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ryan1981 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:21:
Ga toch weg met je onafhankelijke aarde, met z'n allen in de melkweg staan we samen sterk tegen die oprukkende Andromeda-lapswanzen! EAREMAIN!

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:27:
[...]

We hebben hier al 30 jaar loonmatiging, deels gecompenseerd met idiote toeslagen. Desondanks zijn mensen in andere landen nog goedkoper. Juist die race to the bottom sloopt ondernemers indirect. Ja, hun personeel is goedkoop, maar vervolgens hebben hun klanten geen geld meer om dingen te kopen.

[...]

Ik kan wel meer redenen verzinnen. Bijna alles is goedkoper aan de Duitse kant van de grens.

[...]

Vergeet de Dutch Disease niet...

Maar goed. Ik verwacht na de 'schok' van vandaag wel dat markten e.d. snel zullen stabiliseren. Wat grootbedrijven zullen slechte cijfers hieraan ophangen om andere problemen te verdoezelen en we gaan allemaal weer verder.

Is GB een netto-betaler eigenlijk? Want dit kan indirect weer hogere bijdragen van Nederland betekenen.
Ik probeerde juist die ziekte te vermijden ... 8)

Het VK is een twijfelaartje, omdat de toevoegingen, afdrachten en verdelingen onderdeel zijn van de verschillende niveau's van organisatie van de delen van het VK. Dat maakt het moeilijker om echt overzicht te houden. Een regio als Schotland was bijvoorbeeld lang verre van netto-betaler, terwijl het dit voor hun aandeel tegenwoordig wel is. De verschillende uitzonderingsconstructies maken het nog complexer. En ja, er zijn zelfs nog overeenkomsten en bepalingen ten aanzien van het Britse Gemenebest - ook dat wordt nog leuk voor handelsverdragen.

Laat ik het zo stellen, we weten al sinds meer dan een jaar dat - hoe dan ook - de Nederlandse Staat een extra last kan verwachten vanuit de consequenties van de onderhandelingen voorafgaand aan deze situatie (de Cameron deal was al veel ouder dan de verslaggeving in de media t.a.v. voorbereiding en rondes). Of de overheid daar eerlijk over zal zijn, ik heb daar mijn twijfels over. Zelfs nu gesteld wordt dat die deal van tafel is, blijven er kosten bij actief. Ook deze situatie zal tot hogere kosten leiden. Een extra spreekwoordelijke aanslag zal er hoe dan ook zijn.

Let wel, dit is geen politiek gewenste perceptie.

Enfin, ik kan geen consequenties zien anders dan de gebruikelijke cycli en gedrag. Tenminste niet in algemene of strategische zin. Ik kan wel consequenties zien in de zin van afwentelen van additionele kosten. Dat is altijd iets om af te schrijven op staatsobligaties, of af te schuiven middels vertraagde effecten op specifieke segmenten van samenleving en economie.

Belastingtechnisch wordt het interessant, zowel in het VK als voor Nederland. Ik verwacht heel veel potentieel voor settlements en onderhandelingen ten aanzien van afdracht, met de gebruikelijke kapstokjes en marketing. Minder belastinginkomsten.

Maar inderdaad, business as usual. Dat wisten we van te voren al. Dit heeft nul effect op ontwikkelingen zoals best benodigd, het is enkel selectief bruikbaar. De kosten, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Silversin schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:44:
[...]

Erdogan was een paar dagen geleden ook al aan het dreigen over een soortgelijk referendum over toetreding, en mocht er tegen gestemd worden alle grenzen open te gooien.

Wat een bende, de EU wordt echt slecht bestuurd.
Moet hij zeker doen. Op dit moment zit geloof ik niemand in Europa te wachten op een lidmaatschap van Turkije (maar ook niet in het Turkije richting Rusland of Iran drijven natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ATS schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:39:
[...]

(maar ook niet in het Turkije richting Rusland of Iran drijven natuurlijk).
Alsof dat ooit gebeurt, dat zijn zo'n beetje allemaal aartsvijanden van elkaar :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 11:22

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Malarky schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Dat kan maar 1 ding bijna betekenen: de leiders van vandaag doen het erg slecht en zijn nauwelijks in staat de meerderheid van de burgers vertrouwen in te boezemen.
Het is dan ook nog nooit zo makkelijk geweest om populisme te bedrijven in een maatschappij waar elke burger elke seconde bereikt kan worden via alle media. Het complexe verhaal is altijd de verliezer in dit geval. Hooguit kun je de leiders van vandaag verwijten dat ze minder bedreven zijn in het bespelen van de onderbuik dan hun tegenstanders.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-10 12:32
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Het hoeft niet per se over de wereldmarkt te gaan. Als jij ziet hoeveel geld wij, en andere landen, naar de zuidelijke en oostelijke landen hebben gegeven, dan is dat niet echt positief voor ons. Wij als noordwestelijke landen profiteren niet echt heel veel van de EU qua economie.
Als je even verder kijkt dan je neus lang is zul je ook zien dat omdat het Oosten het veel beter doet wij daar juist weer aan verdienen. Weleens van het marshall plan gehoord?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws deze brexit, allemaal extra werk in mijn sector. Alle advocatenkantoren met een hoofdvestiging in de UK zullen uitwijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fsfikke schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:30:
[...]

Nee die hoofdkantoren gaan we niet krijgen omdat Amsterdam gewoonweg oninteressant is voor ze. Voor ons Nederlanders lijkt het misschien wel het centrum van de wereld, maar de financiële sector heeft het weinig te bieden tov. Frankfurt of Parijs.
Ik heb genoeg persoonlijke contact om daar een beeld van reactie te kunnen schetsen. In Parijs ziet men juist heel andere kansen, laat ik het daar bij houden. In Frankfurt is men nog steeds niet vergeten wat de verschillen zijn in zakelijke oriëntatie ten aanzien van belangenconstructies (de vorige recessie is er in veel opzichten een van "model" geweest). Dit droop al op de conferentie bankwezen een paar maanden geleden van de DB in Frankfurt van af - de reacties op de voordracht door een gekend en gerenommeerd persoon van de Britse centrale bank waren navenant.

Daarbij spelen ook nog heel andere factoren, bijvoorbeeld variabelen van geopolitiek. De spreekwoordelijke City is weinig Brits. En zelfs het Britste gedeelte heeft weinig met het VK. In veel opzichten is de City niet supra- maar transnationaal. En zowel in Frankrijk als Duitsland heeft men in recente tijden opnieuw historisch bewustzijn moeten ontwikkelen.

Het financieel bestel, als we dat zo mogen noemen, gezeteld in het VK heeft nauwelijks echte voetafdrukken. Ik denk niet dat we überhaupt kunnen spreken van "er iets van mee of oppikken", laat staan dat er sprake zou zijn van verhuizingen voor meer dan een postbus. Dat was voor dit niets anders. Wat wel interessant zal zijn om naar te kijken dan zijn de kapitaalstromen van deviezentransacties en fiscale entiteiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dit is natuurlijk een inktzwarte dag. De EU moet wat bijgeschaafd worden maar verder is het een fantastisch project met een positieve invloed op de hele wereld. Dat dat stelletje eilandbewoners dit weigeren in te zien komt omdat ze zo kortzichtig zijn en niet zoveel snappen. Hopelijk zal de brexit tot gevolg hebben dat europa nu rustig verder kan integreren tot de geweldige sociale superstaat die ik voor me zie. Poetin kan het zo toch bij het verkeerde eind hebben: wanneer de engelsen weg zijn is er een onruststoker weg en kan de EU hechter en sterker worden.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Ik was hier niet eens van op de hoogte lol. Wat ik me wel afvraag is wat beweegd mensen om iets te gaan ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

klaw schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:44:
[...]
Als je even verder kijkt dan je neus lang is zul je ook zien dat omdat het Oosten het veel beter doet wij daar juist weer aan verdienen. Weleens van het marshall plan gehoord?
Storten 10 euro verdienen 1 euro. Goede investering. Jan Modaal kan het ook in zijn portemonnee merken dat we zulke goede zaken doen. Ook aan Griekenland hebben we dikke vette winsten gemaakt die allemaal goed weer bij de belastingbetaler zijn terechtgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
icecreamfarmer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
[...]

Hij heeft wel wat met dictaturen, je moet hem eens China zien verdedigen :D .
Een gematigde dictatuur met een grote leider die het landsbelang dient is imo ook veel beter dan een parlementaire democratie zoals we die in Nederland hebben of een Amerikaanse/Engelse bestel. Ikzelf vind Singapore een goed voorbeeld van hoe het ook kan als een dictator het landsbelang dient ipv zijn eigen belang.
offtopic:
Een dictatoriale technocratie in een uitgeklede rijksoverheid (voornamelijk buitenlands beleid en defensie en misschien nog een restje justitie, zorg en onderwijs) met een veel uitgebreider 'landsverraad' artikel (tegen corruptie) gecombineerd met democratisch gekozen 'ombudsmannen' die als allerhoogste toetsingsorgaan fungeren en elk beleid kunnen terugfluiten is imo de toekomst.
Op lokaal niveau blijf je dan een veel sterkere democratie houden waar ook draagvlak voor is en worden de gemeente/regionale samenwerkingsverbanden veel sterker waardoor de concurrentie en dus innovatie toeneemt.

De huidige parlementaire democratie is funest voor Nederland door hoor pro-cyclische karakter. Gaat het goed met Nederland, dan worden er cadeautjes uitgedeeld om de kiezer te paaien zodat ze over 4 jaar weer op het pluche zitten. Gaat het slecht met Nederland dan wordt er halfzacht bezuinigd. Ideaal is als je in tijden van voorspoed bezuinigd en in slechtere tijden juist investeerd (anticyclisch beleid). Helaas win je daar bij de massa geen stemmen mee :( Dit principe is wel wat voor mij de parlementaire democratie failliet verklaard.)
En als het echt zo bitter slecht gaat dat je niet om bezuinigen heen kan. Wil je juist een daadkrachtige overheid hebben die ook durft om de harde, maar noodzakelijke beslissingen te nemen, zonder bang te hoeven zijn daar bij de volgende verkiezingen door de kiezer op afgerekend te worden.

Bottomline, minder democratie op rijksniveau, sterkere democratie dichter bij de burger. En afstappen van de populairiteitsenquete die onze democratie is geworden.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en halfzachte politicy maken onze toekomst kapot. (niet dat een hardschreeuwende Wilders of Denk, het antwoord is, want die maken het de toekomst maar vooral de samenleving nog sneller kapot)

Alsof Den Haag kan bepalen wat goed is voor de Brainport regio _O- Den Haag denkt in de eerste plaats toch echt aan de Randstad zelf en daarna pas aan de provincie. Burgemeester Van Gijzel van Eindhoven bijvoorbeeld heeft in zijn 1tje meer betekend voor de economische groei van de brainport regio (en vermoedelijk daardoor zelfs van heel Nederland) dan heel Den Haag bij elkaar. Sterker nog, als hij niet actief werd tegengewerkt door Den Haag hadden we hier een signifcant lagere criminaliteit en drugsoverlast.

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 24-06-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Schotland, Noord Ierland, Wales, Gibraltar, London...
Nieuwe union??

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:48:
[...]

Storten 10 euro verdienen 1 euro. Goede investering. Jan Modaal kan het ook in zijn portemonnee merken dat we zulke goede zaken doen. Ook aan Griekenland hebben we dikke vette winsten gemaakt die allemaal goed weer bij de belastingbetaler zijn terechtgekomen.
Heb je weleens naar de cijfers gekeken, misschien is dat handig ipv onzin te typen voordat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.oisyn schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Alsof dat ooit gebeurt, dat zijn zo'n beetje allemaal aartsvijanden van elkaar :)
Dictators zijn in historisch opzicht altijd elkaars beste vrienden. Ongeacht hoeveel van elkaars bevolking ze uiteindelijk verarmen of afslachten. Ze delen tenslotte exact dezelfde persoonlijke afhankelijkheden.

Onderschat dus nooit het potentieel in deze voor koehandel en snelle verschuivingen.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:45:
Goed nieuws deze brexit, allemaal extra werk in mijn sector. Alle advocatenkantoren met een hoofdvestiging in de UK zullen uitwijken :)
Heh. Succes. Zelfs al zou dat er van komen, prima op te vangen met een brievenbus en een andere tussenpersoon.
FunkyTrip schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:43:
[...]

Het is dan ook nog nooit zo makkelijk geweest om populisme te bedrijven in een maatschappij waar elke burger elke seconde bereikt kan worden via alle media. Het complexe verhaal is altijd de verliezer in dit geval. Hooguit kun je de leiders van vandaag verwijten dat ze minder bedreven zijn in het bespelen van de onderbuik dan hun tegenstanders.
Zeker, maar dat is een concurrentieslag die nooit te winnen is. Per definitie niet. En bedenk dan ook de inherente zwakheden van politieke continuïteit vanuit de gekende afhankelijkheden daarvoor - op dit soort curves van confrontatie zit altijd een omslagpunt waarop politiek adoptiegedrag zal verkiezen.

De enige manier om dit soort situaties op productieve wijze vorm te geven is te voorkomen dat de omstandigheden die tot keuzeconfrontaties leiden te voorkomen. That's it.

Het echte verwijst is nog altijd te maken naar de burger zelf. Het maakt niets uit dat die tegenwoordig niet meer weet dat hij of zij bepaald hoe politiek zich vertaald. De aansprakelijkheid blijft dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die waren toch ook met een meerderheid voor brexit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

eL_Jay schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:49:
[...]

Een gematigde dictatuur met een grote leider die het landsbelang dient is imo ook veel beter dan een parlementaire democratie zoals we die in Nederland hebben of een Amerikaanse/Engelse bestel. Ikzelf vind Singapore een goed voorbeeld van hoe het ook kan als een dictator het landsbelang dient ipv zijn eigen belang.
offtopic:
Een dictatoriale technocratie in een uitgeklede rijksoverheid (voornamelijk buitenlands beleid en defensie en misschien nog een restje justitie, zorg en onderwijs) met een veel uitgebreider 'landsverraad' artikel (tegen corruptie) gecombineerd met democratisch gekozen 'ombudsmannen' die als allerhoogste toetsingsorgaan fungeren en elk beleid kunnen terugfluiten is imo de toekomst.
Op lokaal niveau blijf je dan een veel sterkere democratie houden waar ook draagvlak voor is en worden de gemeente/regionale samenwerkingsverbanden veel sterker waardoor de concurrentie en dus innovatie toeneemt.

De huidige parlementaire democratie is funest voor Nederland door hoor pro-cyclische karakter. Gaat het goed met Nederland, dan worden er cadeautjes uitgedeeld om de kiezer te paaien zodat ze over 4 jaar weer op het pluche zitten. Gaat het slecht met Nederland dan wordt er halfzacht bezuinigd. Ideaal is als je in tijden van voorspoed bezuinigd en in slechtere tijden juist investeerd (anticyclisch beleid). Helaas win je daar bij de massa geen stemmen mee :( Dit principe is wel wat voor mij de parlementaire democratie failliet verklaard.)
En als het echt zo bitter slecht gaat dat je niet om bezuinigen heen kan. Wil je juist een daadkrachtige overheid hebben die ook durft om de harde, maar noodzakelijke beslissingen te nemen, zonder bang te hoeven zijn daar bij de volgende verkiezingen door de kiezer op afgerekend te worden.

Bottomline, minder democratie op rijksniveau, sterkere democratie dichter bij de burger. En afstappen van de populairiteitsenquete die onze democratie is geworden.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en halfzachte politicy maken onze toekomst kapot. (niet dat een hardschreeuwende Wilders of Denk, het antwoord is, want die maken het de toekomst maar vooral de samenleving nog sneller kapot)

Alsof Den Haag kan bepalen wat goed is voor de Brainport regio _O- Den Haag denkt in de eerste plaats toch echt aan de Randstad zelf en daarna pas aan de provincie. Burgemeester Van Gijzel van Eindhoven bijvoorbeeld heeft in zijn 1tje meer betekend voor de economische groei van de brainport regio (en vermoedelijk daardoor zelfs van heel Nederland) dan heel Den Haag bij elkaar. Sterker nog, als hij niet actief werd tegengewerkt door Den Haag hadden we hier een signifcant lagere criminaliteit en drugsoverlast.
Communisme FTW. Iemand vertelde mij ooit dat communisme de basis voor star trek was, nou die wereld ziet er redelijk utopish uit in mijn ogen dus laten we dat maar gaan doen niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:54:
[...]

Ja, maar een veel krappere meerderheid dan N.-Ierland, Schotland, Londen en Gibraltar. En in Wales is niet zo'n sterk nationalistisch gevoel als in Schotland, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

klaw schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:49:
[...]
Heb je weleens naar de cijfers gekeken, misschien is dat handig ipv onzin te typen voordat
Cijfers kan je niet eten, mensen kijken naar de inhoud van hun portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:56:
[...]

En hoe heb jij dan jouw portemonnee nu vergeleken met hoe je portemonnee eruit zou zien als we niet in de EU zouden zitten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Laatst online: 04-01 12:18
Y Yep, ook daarom wordt het tijd dat er fatsoenlijke mensen opstaan die een NExit organiseren. Ik zou niet weten waarom Nederland de pinautomaat van de EU zou moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Salvatron schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:47:
Dit is natuurlijk een inktzwarte dag. De EU moet wat bijgeschaafd worden maar verder is het een fantastisch project met een positieve invloed op de hele wereld. Dat dat stelletje eilandbewoners dit weigeren in te zien komt omdat ze zo kortzichtig zijn en niet zoveel snappen. Hopelijk zal de brexit tot gevolg hebben dat europa nu rustig verder kan integreren tot de geweldige sociale superstaat die ik voor me zie. Poetin kan het zo toch bij het verkeerde eind hebben: wanneer de engelsen weg zijn is er een onruststoker weg en kan de EU hechter en sterker worden.
Bijschaven lukt nooit, afschaven wel. Laat dat nou net gebeurd zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:52
Salvatron schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:47:
Geweldig project hoor... Als iedereen maar naar rato inlevert heeft iedereen uiteindelijk even weinig. Toppertje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:54:
[...]

Ja, maar hebben ook sterke separation tendencies.. Dus als de UK uiteenvalt gaat Wales zeker weten mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjun schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:56:
[...]
Y Yep, ook daarom wordt het tijd dat er fatsoenlijke mensen opstaan die een NExit organiseren.
Die zijn er niet. Mensen zijn altijd gekoppeld aan belangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

ToolkiT schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:57:
[...]

Ja, maar hebben ook sterke separation tendencies.. Dus als de UK uiteenvalt gaat Wales zeker weten mee..
The Seperated Kingdom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:56:
[...]

En hoe heb jij dan jouw portemonnee nu vergeleken met hoe je portemonnee eruit zou zien als we niet in de EU zouden zitten???
10 jaar voor huidige EU vorm met +- 15 jaar huidige EU vorm vergeleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjun
  • Laatst online: 04-01 12:18
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:56:
[...]

Het gaat helemaal niet slecht met Noorwegen en Zwitserland. Ik denk dat mijn portefeuille voller zou zitten omdat er dan gewoon direct met China en Rusland gehandeld kan worden zonder tegenwerking en afroming uit Brussel. Daarnaast zou er weer Nederlandse werkgelegenheid extra ontstaan aan de grens, neemt de criminaliteit af als gevolg van deugdelijke grensbewaking en kunnen we als eigen baas over migratiestroming veel selectiever zijn aan de grens. Dat gaat enorm besparen op de cumulerende problematiek die dankzij Brussel al is binnengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:00:
[...]

10 jaar voor huidige EU vorm met +- 15 jaar huidige EU vorm vergeleken.
Aha, appels met peren vergelijken dus. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
http://www.bbc.co.uk/news/live/business-36561095
"Morgan Stanley looks to move 2,000 London staff"
wow die laten er geen gras over groeien.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

evilution schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:02:
[...]

Vrij verkeer van werknemers is doorgedrukt zonder eerst level playing field te regelen. Je kunt niet concurreren met iemand die hier voor minder dan jou kan werken omdat hij met 10 landgenoten een huis deelt en z'n salaris naar z'n thuisland stuurt waar de levensstandaard stukken lager ligt zodat hij later wel een leuk pensioen daar heeft.

Oh wacht, nee je moet als Nederlander dan ook maar gewoon bereid zijn je levensstandaard drastisch te verlagen.
Ik vind het ook niet eerlijk dat ik in de randstad meer moet betalen voor mijn huis dan dat het in het oosten of noorden van het land zou kosten. Maar het is wel zo. Waarom ga jij niet met jouw salaris in Polen wonen? Kan je van leven als een koning daar! Oh, moet je hier wel in de tussentijd met 18 man in een appartementje op matrassen op de grond slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

sjun schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:00:
[...]
Het gaat helemaal niet slecht met Noorwegen en Zwitserland. Ik denk dat mijn portefeuille voller zou zitten omdat er dan gewoon direct met China en Rusland gehandeld kan worden zonder tegenwerking en afroming uit Brussel. Daarnaast zou er weer Nederlandse werkgelegenheid extra ontstaan aan de grens, neemt de criminaliteit af als gevolg van deugdelijke grensbewaking en kunnen we als eigen baas over migratiestroming veel selectiever zijn aan de grens. Dat gaat enorm besparen op de cumulerende problematiek die dankzij Brussel al is binnengekomen.
Het gaat niet slecht met Noorwegen om dezelfde reden dat het niet slecht gaat met Saoedi-Arabië. Wij hebben weliswaar een beetje gas maar dat mogen we kennelijk ook niet meer leegtrekken ivm aardbevingen, dus een "Noorwegen" kunnen we niet worden.

En Zwitserland teert op eeuwenlange volledige onafhankelijkheid, wat op zich veel bedrijvigheid aantrekt. Een "Zwitserland" zouden we pas kunnen worden na vele decennia ontwikkeling van een dergelijke onafhankelijkheid - terwijl we in de tussentijd onze positie als handelsland verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
ToolkiT schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:02:
Ik zou al dat soort berichten de eerste paar weken na 23-6 met een grote korrel zou nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
FlyEragon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:56:
[...]

Je kom eerst met verzonnen cijfers en als ik doorvraag heeft het geen zin en zijn cijfers nutteloos.
8)7

Feit is met een beetje steun vanuit ons (en de rest van de EU) zijn de economien enrom gegroeid en daarmee onze import en export naar die landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
[...]
Y Yep, ook daarom wordt het tijd dat er fatsoenlijke mensen opstaan die een NExit organiseren. Ik zou niet weten waarom Nederland de pinautomaat van de EU zou moeten blijven.
Goed om je eens wat meer te gaan verdiepen in geschiedenis (van Europa of de wereld) en ook (vooral) naar geo-politieke belangen te kijken. Als NL alleen kom je er niet, zelfs VK gaat het moeilijk krijgen als het alleen staat.

Betekent niet dat de EU niet hoeft (moet) veranderen als vorm, maar simpel redeneren dat het alleen om geld en 'ons' landje gaat is gewoon niet zoals de wereld in elkaar zit.

Er zijn wel een aantal boeken die interessant zijn, bv. "Europa" van Geert Mak of ook (vooral) "Brandhaarden

de komende crises in Europa" van George Friedman. Zal je blik verruimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:01:
[...]

Aha, appels met peren vergelijken dus. d:)b
Hoezo? Beide zijn fruit en eetbaar prima vergelijkbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Er was toch ook al een auto fabrikant die zijn medewerkers een mail had gestuurd van vote om te blijven anders kan het zijn de kosten 20% meer worden en we wel is uit dit land vertrekken waardoor insert xxxxxxx mensen dan op straat staan.

Dus vote to stay !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zijn gewoon smoesjes om niet zelf de zondebok te zijn dat ze er xxx mensen uit willen donderden. Verwacht nog wel meer van dit soort personeelssaneringen 'omdat het kan'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
sjun schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:00:
[...]
Is dit serieus, of iets wat uit de opiniefabriekjes in Petrograd komt?

Wist je dat Noorwegen en Zwitserland dezelfde concepten en bepalingen hanteren als de overige Europese landen waar het aankomt op sociaal-demografische én sociaal-politieke vereisten voor bestendige handel & uitwisseling? :P

Wist je dat er nog nooit overal grenswachters aan de grens hebben gestaan, behalve dan aan de Belgische grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, en nog zaten er bijna twee miljoen vluchtelingen in het land? :P

Wist je dat er geen enkele correlatie is te vinden tussen grenzen, muren en criminaliteit? Sterker nog, dat geconcentreerde inzet van focus op dergelijke correlaties zonder uitzondering altijd leidt tot perverse relaties tussen onder- en bovenwereld? :P

Heel oprecht, ik begrijp het sentiment van spuien, maar laten we realistisch blijven. Het is soms een idee, ook al is dat soms moeilijk, om de rest van een topic rustig er bij te nemen om uitingen te toetsingen en beeldvorming in een meer helder licht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:08:
Dat zijn gewoon smoesjes om niet zelf de zondebok te zijn dat ze er xxx mensen uit willen donderden. Verwacht nog wel meer van dit soort personeelssaneringen 'omdat het kan'.
Om vervolgens extra fabrieken in lage loon landen binnen de EU te openen. Oost/zuid-Europa profiteert goed met zon EUtopia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nadat de fabrieken er eerst met staatssteun zijn neergezet natuurlijk (eerst in Engeland, daarna in land van keuze). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik zou zeggen: prima, maar lever dan ook je enclaves in Marocco in (Ceuta en Mililla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Mektheb schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:06:
[...]

Er was toch ook al een auto fabrikant die zijn medewerkers een mail had gestuurd van vote om te blijven anders kan het zijn de kosten 20% meer worden en we wel is uit dit land vertrekken waardoor insert xxxxxxx mensen dan op straat staan.

Dus vote to stay !
Toyota en Nissan. Vooral omdat die fabrieken in de UK hebben staan die voor 90% voor het vaste land produceren.
Ik zie een gouden toekomst voor NedCar. Of de autofabrieken van oa Opel die leeg zouden komen in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:43
[...]
Dan zal eerst de grondwet gewijzigd moeten worden. Dat gaat dit kabinet niet doen dus ben je afhankelijk van het volgende kabinet. Daarna moet zowel de Eerste als Tweede Kamer er over stemmen en in de daaropvolgende regeringsperiode moet dit herhaald worden en dat met een tweederde meerderheid. Kansloos dus.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:11:
Nadat de fabrieken er eerst met staatssteun zijn neergezet natuurlijk (eerst in Engeland, daarna in land van keuze). :P
Je bedoelt Brusselse staatssteun, en dat extra geld vragen ze gewoon aan Nederland onder het mom dat er 0,001% afwijking in de begroting zat. Boeten zal je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meh, dat is gewoon een ordinaire ontslagronde die al maanden van te voren is voorbereid en waar ze nu een mooi excuus voor hebben.

En zij zullen niet het enige bedrijf zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
ATS schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:12:
[...]

Ik zou zeggen: prima, maar lever dan ook je enclaves in Marocco in (Ceuta en Mililla).
Dat willen de Afrikanen niet want dan moeten de vluchtelingen op zeker het water op. Nu kunnen ze over de hekken klimmen.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Kaap schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:09:
[...]

Om vervolgens extra fabrieken in lage loon landen binnen de EU te openen. Oost/zuid-Europa profiteert goed met zon EUtopia.
Maar, maar, maar, maar.. al die maakindustrie zou met een Brexit toch terug komen naar de UK? :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

anandus schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:13:
[...]

Meh, dat is gewoon een ordinaire ontslagronde die al maanden van te voren is voorbereid en waar ze nu een mooi excuus voor hebben.

En zij zullen niet het enige bedrijf zijn.
Lijkt me niet, klinkt meer als 2000 expats die vanuit Londen naar Dublin worden verhuisd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
Ondertussen vraagt in België ook Vlaams Belang om een referendum. #VLEXIT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

rookie no. 1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:05:
[...]

Goed om je eens wat meer te gaan verdiepen in geschiedenis (van Europa of de wereld) en ook (vooral) naar geo-politieke belangen te kijken. Als NL alleen kom je er niet, zelfs VK gaat het moeilijk krijgen als het alleen staat.

Betekent niet dat de EU niet hoeft (moet) veranderen als vorm, maar simpel redeneren dat het alleen om geld en 'ons' landje gaat is gewoon niet zoals de wereld in elkaar zit.

Er zijn wel een aantal boeken die interessant zijn, bv. "Europa" van Geert Mak of ook (vooral) "Brandhaarden

de komende crises in Europa" van George Friedman. Zal je blik verruimen!
Waarom zou het slecht gaan. Als wij eruit stappen zullen luxemburg en duitsland heel snel volgen. Wij zijn samen met deze landen en het VK per netto hoofd de grootste betalers. En maar meer pauperlanden toelaten, met welk nut. Vertel me dat eens.

Benelux en EEG en misschien ook wel het schengenverdrag waren prima besluiten. Maar de EU heeft niemand iets aan.

De EU had nooit zo snel moeten uitbreiden. Eerst eens 50 jaar met de landen waarmee we begonnen in 2002 aan zien. Landen als griekenland, spanje en italie waren vanaf dag 1 al behoorlijk twijfelachtig. En het Maastricht verdrag was al een even belachelijk besluit en critici hadden daar al in 1991 kanttekeningen bij. Vanaf dag 1 dat men besloot om van de EEG een EU te maken ging het goed fout. We kunnen beter nu allemaal uitstappen en even de pijn slikken en dan met de echt sterke landen verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 00:39

matroosoft

Lone Christian

En binnenkort kunnen we nog een topic openen, over een nieuw referendum. ;)

http://nos.nl/artikel/211...-schotse-afscheiding.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik stem dat Nederland een Duits Bundesland wordt. Zo, eindelijk van het geneuzel in Den Haag af - en van die betuttelende snelheidslimieten op de snelwegen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
ATS schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:12:
[...]

Kijk tijd voor een Valklandwar deel 3 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Bierkameel schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Net alsof dat laatste iets is om trots op te zijn, wij dokken voor iedereen maar krijgen er niets voor terug.
De UK bespaard zelfs al 375 miljoen per week aan bijdrages nu ze eruit stappen, zelfs als ze tientallen miljarden verliezen dan komt dit op de lange termijn wel goed.
Aub geen kant en klare onzin verkondigen! De UK bespaard helemaal geen 350-375M p.w. door uit de EU te stappen. Dit is misleidend en incorrect! (bron: https://www.statisticsaut...ns-to-the-european-union/, mei 2016).

Controleer altijd je bronnen alvorens je berichten van media overneemt! De 375 of 350M p.w. was een onjuiste slogan van het 'Brexit'-kamp om zielen te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
8x4 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Aub geen kant en klare onzin verkondigen! De UK bespaard helemaal geen 375M p.w. Dit is misleidend en incorrect! (bron: https://www.statisticsaut...ns-to-the-european-union/, mei 2016).

Controleer altijd je bronnen alvorens je berichten van media overneemt! De 375 of 350M p.w. was een onjuiste slogan van het 'Brexit'-kamp om zielen te winnen.
En dat is ze goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Helaas wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
8x4 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Aub geen kant en klare onzin verkondigen! De UK bespaard helemaal geen 350-375M p.w. door uit de EU te stappen. Dit is misleidend en incorrect! (bron: https://www.statisticsaut...ns-to-the-european-union/, mei 2016).

En helaas niet de enige leugen in de campagne(s) -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Laatst online: 05-10 10:33
Kaap schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:04:
[...]

Ik zou al dat soort berichten de eerste paar weken na 23-6 met een grote korrel zou nemen ;)
Zeg dat niet te hard, bedrijven zijn al maanden bezig om twee scenario's uit te werken, nu het bekend is gaat men dus over tot uitvoeren van de plannen.

Ik zie nog meer van dit soort bewegingen plaatsvinden - maar je hebt wel gelijk dat ook er afgewacht zal worden nadat de eerste ripple is geweest om te zien wat het effect is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar die Brexiteers dachten zelf niet eens dat ze zouden winnen. Nu hebben ze dus een probleem want nu komt het uit dat ze hun beloftes niet kunnen waarmaken. Ik pak alvast de popcorn erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:17:
Ik stem dat Nederland een Duits Bundesland wordt. Zo, eindelijk van het geneuzel in Den Haag af - en van die betuttelende snelheidslimieten op de snelwegen. :+
Eigenlijk zou ik daar nog voorstander van zijn ook.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:16:
[...]

Waarom zou het slecht gaan. Als wij eruit stappen zullen luxemburg en duitsland heel snel volgen. Wij zijn samen met deze landen en het VK per netto hoofd de grootste betalers. En maar meer pauperlanden toelaten, met welk nut. Vertel me dat eens.
Grappig is wel dat in de eeuwen en decennia voorafgaand aan de twee delen van de Grote Oorlog, dus ver voor het "EU" fenomeen, Staten exact hetzelfde deden in supranationale betrekkingen ten aanzien van kapitaalstromen voor ontsluiting van handel. Gebruik van landen in minder omstandigheden, stimulering van productiecapaciteit en consumptief vermogen - enkel dan met een hoop afpersing en bloedvergieten als men het niet eens werd.

Nee, de EU is slecht. Ach weet je, het is wat mensen er van maken. En daar wring de schoen. Als mensen nergens werk van maken omdat ze denken dat het allemaal wel gedaan wordt, tja. Als mensen zich laten afleiden door veel geschreeuw en weinig wol, tja. Als mensen zichzelf wijsmaken dat ze toch geen invloed hebben, tja.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Verbaast me dat niemand het heeft ovder de tientallen kleine winsten die de burgers van UK nu verliezen? (voedselveiligheid, emmissiestandaarden, garantietermijnen van producten, mobiele tarieven, etc,). Die worden nooit genoemd. Lijken me ook geen kleine dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
icecreamfarmer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Eigenlijk zou ik daar nog voorstander van zijn ook.
Kunnen we ook eindelijk eens een voetbaltoernooi winnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Het zijn wel dezelfde soort partijen is het niet, PVV, UKIP, Vlaams Belang, FN ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basekid schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:20:
Verbaast me dat niemand het heeft ovder de tientallen kleine winsten die de burgers van UK nu verliezen? (voedselveiligheid, emmissiestandaarden, garantietermijnen van producten, mobiele tarieven, etc,). Die worden nooit genoemd. Lijken me ook geen kleine dingen
Maar, sinds wanneer gaat het in dit soort zaken om de burger? Ik begrijp dat dit een onderwerp van de marketing is, maar goed, dat .. is .. marketing ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:19:
Maar die Brexiteers dachten zelf niet eens dat ze zouden winnen. Nu hebben ze dus een probleem want nu komt het uit dat ze hun beloftes niet kunnen waarmaken. Ik pak alvast de popcorn erbij!
Och, misschien kun je wat van die popcorn pakken die er nog moet staan van al die jaren dat de EU het niet kan waarmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

R3M1 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Zeg dat niet te hard, bedrijven zijn al maanden bezig om twee scenario's uit te werken, nu het bekend is gaat men dus over tot uitvoeren van de plannen.

Ik zie nog meer van dit soort bewegingen plaatsvinden - maar je hebt wel gelijk dat ook er afgewacht zal worden nadat de eerste ripple is geweest om te zien wat het effect is.
Precies mijn gedachten, met de polls op een 50/50 hebben die echt wel plannen uitgewerkt. Die gaan geen 3 jaar in onzekerheid zitten afwachten. Vooral de clearingpartijen zullen snel handelen en werk gaan verplaatsen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:19:
Ja, dat is op zich een goed punt - ik denk dat het net zoals een PVV verkiezingsoverwinning is - van alles beloofd en nu waarmaken en daar wringt de schoen.
Pagina: 1 ... 17 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus topic. Een spotprent, een kwinkslag, het kan allemaal.

Ter opfrissing van het geheugen alhier in AWM: het is staand beleid om geen naamsverbasteringen toe te staan.

Omdat een discussie, ook als deze louter gaat over anderen dan wijzelf (in casu, het VK binnen of buiten de EU), gebaat is bij een respectvolle toonzetting, en de inhoud van een serieus topic niet gebaat is bij 'name-calling' en verbasteringen, gaan we dat vanaf nu hier dan ook niet meer doen.