Als je al voor minimumloon aan het werk bent en zo'n pool komt werken voor minder dan dat (zwart). Of jij krijgt wel meer dan minimumloon en hebt daar een bepaalde levensstijl omheen gemaakt en vervolgens komt er een pool die voor minimumloon aan het werk gaat, dan wordt je gewoon keihard weggeconcurreerd.
Het probleem is niet het willen werken of niet kunnen werken, het probleem is dat veel migranten een oneerlijke handelspositie hebben omdat ze even daarheen gaan, een paar maanden/jaren werken in barre omstandigheden en dan terug gaan waar ze ineens veel rijker zijn dan ivm hoe ze in Engeland zouden zitten. Dat is ook het probleem in Nederland en waarom de (NL truckers in de) transportsector zulke harde klappen heeft gehad. Het is niet veel anders dan bedrijven die naar Azië zijn gegaan omdat het daar goedkoper produceren is. Verschil is dat de baan wel in het land blijft maar niet meer door een autochtoon gedaan wordt.
Om het als "mekkeren" weg te zetten geeft aan hoe belabberd weinig je ervan begrepen hebt en waarom het gewoon hardstikke logisch is dat veel lageropgeleiden Brexit hebben gestemd. Niet omdat ze de argumenten niet begrepen maar omdat ze firsthand hebben gezien wat de huidige staat van Europa doet met het land.
Daarnaast is dat ook de bevolkingsgroep die het hardst geraakt is door de vele bezuinigingen van afgelopen jaren. De hogeropgeleiden zitten niet heel erg met gestegen kosten, hogere huur, meer belasting en minder verzekerd in hun maag. Iemand die elke euro moet omdraaien wel.
Daarom vind ik de argumenten dat de lageropgeleiden er niks van begrepen hebben en dat democratie daarom niet juist is, ook zo ongelofelijk slecht. Zij zien de maatschappij op een andere (maar nog steeds belangrijke) manier. Zonder hen heb je ook geen werkende economie meer.
En het is niet dat ik die Polen hun werk en verdiensten niet gun, maar ze moeten op gelijke schaal worden behandeld en betaald als een Britse medewerker (die altijd het thuisvoordeel moet hebben imo). Laat ze lekker banen opvullen waar geen mensen voor te vinden zijn. Dát is waarom immigratie verzonnen is.
En dan Wilders als President en Maaskantje (want lekker centraal) als financieel centrum
Nee maar even zonder gekheid, ik zie die verschuiving eigenlijk niet gebeuren. De EU staat straks minder sterk zonder VK en de kans op grotere aderlating is aanwezig. Het lijkt me dan ook dat veel bedrijven die dat gezegd hebben, toch wachten hoe het geheel af gaat lopen (in ieder geval 2 tot 5 jaar speling) en pas als er echt aansluiting ontbreekt en regels nadelig worden, zullen ze verhuizen. De Britse economie en pond moet wel erg slecht gaan, wil dat een goede oplossing zijn.
Verder vraag ik me af of je veel van dat soort bedrijven hier wel wilt hebben. Enerzijds levert het wel wat op (al betalen ze overall maar weinig belasting), anderzijds krijg je weer meer lobbyisten in de regio.
Daarbij wordt ook compleet genegeerd dat ze momenteel ook niet gekozen hadden om in een Europees land met Euro's te gaan zitten, dus de reden dat ze in de Unie aanwezig willen zijn is ook overdreven.
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:40:
[...]
Off topic: de enige manier om het Griekenland-probleem op te lossen is om de schulden kwijt te schelden. Een kapotbezuinigde economie kan sowieso niets terugbetalen dus het geld is sowieso weg.
Waarom toch altijd maar meteen kwijtschelden? Juist landen kunnen prima aan langetermijnleningen. Het probleem is nou juist dat ze de economie verder gaan belasten terwijl die al niet goed gaat en ook nog eens kortetermijnleningen afsluiten. Waarom niet gewoon een lening van 50 of 100 jaar? Wat maakt dat uit voor een land? Ik vind de manier waarop nu betalingstermijnen worden gebruikt om die hele economie keer op keer op zijn gat te leggen echt zo'n rare manier. Nou ben ik geen econoom, maar ik snap van de huidige omgang van de financiële crisis ook niet waarom het zo moet gaan. Of waarom Griekenland niet failliet mag om zo een doorstart te maken. Alsof ze de pleister er niet af durven te trekken om de wond beter te laten helen.
Maar waarom zou je dat doen als er geen leider is om te onderhandelen? Lijkt me dat je dat juist eerst duidelijk wilt hebben.
Bron?
Agima! schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:50:
[...]
De EU is een project wat nog volop in ontwikkeling is. Uiteindelijk zal dit in mijn ogen emotionele besluit van het VK leiden tot iets beters voor de EU , NL en het VK. Gewoon een kwestie van nieuwe afspraken maken. Dit zal voor alle partijen weer nieuwe kansen bieden.
Iets wat al 50 jaar bezig is mag je best beoordelen op wat bereikt is en of je ermee verder moet gaan. Feit blijft gewoon dat het de droom niet waar kan maken en dat het ondertussen te diep verrot is dat het ook niet meer lukt om het van binnenuit op te lossen. Het idee van een Europese Unie is prima, maar de uitvoering haalt het gewoon niet. Of ze vanaf 0 moeten beginnen laat ik in het midden, maar zo doorgaan kan ook niet. Daarom ben ik wel blij dat er in ieder geval 1 leider in Brussel is, Tusk, die meld dat ze goed moeten reflecteren over wat er beter moet. Dat is ook de enige die toegeeft dat er ook wat moet veranderen.
.oisyn schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:04:
[...]
De software branch zag ook de ene opdracht naar de andere opdracht geoutsourced worden naar lagelonenlanden als India. Kleding wordt al jaren genaaid in Bangladesh. Maar nu heb jij ineens last van Polen en dan ligt het aan de EU? Face it, we hebben gewoon te maken met globalisatie. De enige manier om een serieuze speler te zijn in die globale markt is om ons samen sterk te maken, niet door allemaal enorm te versplinteren.
Dat banen niet op 1 plek blijven bestaan is logisch, maar de vraag is of je dan maar meteen de deur open moet zetten zodat alles snel wegstroomt. Wat mij betreft mag je best wat standvastiger zijn om de situatie wat rustiger te laten verlopen. En daarbij: waarom wordt op de ene plek dan met gigantische subsidie gesmeten (bijvoorbeeld de landbouw) maar wordt op andere plekken geen poot uitgestoken? Dat maakt het oneerlijk en wekt ook geen vertrouwen in de toekomst.