Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:08
Milo44 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:55:
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om van jarenlang gebruik van Windows nu eens over te stappen naar Linux.
Gewoon omdat ik het eens wil proberen, ik vind het leuk om hier mee te stoeien en ben toe aan iets nieuws.

Het zal gaan om Bazzite en dan de KDE omgeving omdat ik nog steeds een "soort van Windows" omgeving wil hebben gezien het allemaal nieuw is voor me.
Daarnaast kies ik voor Bazzite omdat ik voornamelijk game op mijn PC en daarnaast gewoon de gebruikelijke dingen als beetje youtuben en websurfen e.d.
Gaandeweg zal ik veelvoorkomende werkingen en commando's wel gaan leren.

Voor nu is eigenlijk de belangrijkste vraag (voordat ik héél impulsief mijn PC opnieuw installeer):

Zijn er nog dingen waar ik écht rekening mee zal moeten gaan houden alsin dingen die op Linux bijvoorbeeld niet werken zoals ze op Windows wel werken?
Graag zie ik jullie adviezen en tips tegemoet.
Als je twijfelt kun je beter een dedicated disk kopen voor bazzite en het daarop installeren. Desnoods schroef je jouw windows disk eruit en zet je een nieuwe disk terug en installeer je daar bazzite op.

Ik mis mis niks wat op Windows wel kan en op bazzite niet. Maar als je nieuw bent in het Linux wereldje dan zul je wel even je weg moeten vinden in het begin. Tutorials genoeg online te vinden. Maar het beste is gewoon de stap maken en zelf zien waar je tegenaan gaat lopen.

En mocht er nu echt iets zijn wat alleen onder windows draait maak dan even een windows vm of maak gebruik van Winapps en dan draait het alsnog.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfcomputers
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-09 11:31
Heb je niet nog een oudere computer liggen die je kan gebruiken om het eerst mee te testen? Of eventueel kiezen voor een Dual Boot optie met een extra schijf wat degene boven mij schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 22:34
Wolfcomputers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:27:
Heb je niet nog een oudere computer liggen die je kan gebruiken om het eerst mee te testen? Of eventueel kiezen voor een Dual Boot optie met een extra schijf wat degene boven mij schrijft.
Ja, n.a.v. het antwoord van @L0g0ff ben ik idd op zoek gegaan naar een extra SSD'tje en ga hier eerst eens Bazzite op installeren.
Deze ga ik een tijdje gebruiken ipv Windows om te kijken of ik er aan kan wennen/mee kan werken en of ik er mijn gebruikelijke dingen ook gewoon mee kan doen.

Straks mijn PC eens ff open maken en deze erin hangen/vervangen voor mijn Windows SSD.
Ben benieuwd, bedankt voor de reacties!

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk ook even wat je nu aan applicaties gebruikt op Windows en welke alternatieven hiervoor zijn op Linux. Een paar spreken redelijk voor zich en zijn waarschijnlijk al bekend. Maar er kan iets zijn dat je nog niet weet of het ook voor Linux beschikbaar is.

Vind je geen programma's die je op Windows gebruikt en niet op Linux zouden werken, dan is er eigenlijk niet echt meer een reden om een Windows installatie op voorraad te houden. In het ergste geval installeer je iets als VirtualBox of Qemu/libvirt met virt-manager om Windows als virtuele machine te draaien voor net dat ene programma.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 21:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om van jarenlang gebruik van Windows nu eens over te stappen naar Linux.
Gewoon omdat ik het eens wil proberen, ik vind het leuk om hier mee te stoeien en ben toe aan iets nieuws.

Het zal gaan om Bazzite en dan de KDE omgeving omdat ik nog steeds een "soort van Windows" omgeving wil hebben gezien het allemaal nieuw is voor me.
Daarnaast kies ik voor Bazzite omdat ik voornamelijk game op mijn PC en daarnaast gewoon de gebruikelijke dingen als beetje youtuben en websurfen e.d.

Voor nu is eigenlijk de belangrijkste vraag (voordat ik héél impulsief mijn PC opnieuw installeer):

Zijn er nog dingen waar ik écht rekening mee zal moeten gaan houden alsin dingen die op Linux bijvoorbeeld niet werken zoals ze op Windows wel werken?
Youtuben en websurfen is sowieso geen probleem met Linux. Dat gaat precies hetzelfde als met Windows.

Voor games heb ik zelf een Windows laptop draaien. Werkt toch het fijnste voor mijzelf.
Veel games kun je spelen via Proton. Maar het is niet perfekt. Vandaar dat ik bij Windows blijf wat gamen betreft.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Wolfcomputers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:27:
Ja dual boot kan ook. Maar is voor immutable Fedora (wat bazzite ook is) niet supported. Het werkt (ik heb het zelf ook een half jaar gehad als backup bij een zakelijke overstap) maar niet supported en ook niet aan te raden voor iemand die net wil beginnen met linux.

Oude computer kan uiteraard ook. Maar de echt leuke ervaring is toch pas als je ook een lekker vlotte pc hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:08
Beste Tweakers,

Ik denk dat Bazzite een goed startpunt is als je ook wilt gamen. Kijk nog wel even naar specifieke games die je graag speelt, sommige (voornamelijk online) games gebruiken anti-cheat software die niet werkt op Linux en waardoor je de game helemaal niet kunt spelen. ProtonDB is een handige bron om dat te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

L0g0ff schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:33:
[...]

Ja dual boot kan ook. Maar is voor immutable Fedora (wat bazzite ook is) niet supported. Het werkt (ik heb het zelf ook een half jaar gehad als backup bij een zakelijke overstap) maar niet supported en ook niet aan te raden voor iemand die net wil beginnen met linux.

Oude computer kan uiteraard ook. Maar de echt leuke ervaring is toch pas als je ook een lekker vlotte pc hebt.
Ik had problemen met dualbooting op mijn NUC. OpenSUSE Tumbleweed en Windows 11 Pro op dezelfde interne SSD. Geregeld dat de Bitlocker van Windows het systeem blokkeerde als ik Windows probeerde te starten. Dan kon ik weer de key opzoeken op mijn Microsoft account om Windows weer van het slot te krijgen.

Ik weet niet of dit ook relevant kan zijn als Linux op een aparte SSD geinstalleerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
SandsOfArrakis schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Ik had problemen met dualbooting op mijn NUC. OpenSUSE Tumbleweed en Windows 11 Pro op dezelfde interne SSD. Geregeld dat de Bitlocker van Windows het systeem blokkeerde als ik Windows probeerde te starten. Dan kon ik weer de key opzoeken op mijn Microsoft account om Windows weer van het slot te krijgen.

Ik weet niet of dit ook relevant kan zijn als Linux op een aparte SSD geinstalleerd wordt.
Elke keer als je probeert je BitLocker disk te mounten vanaf linux, elke andere change op partitie niveau of een wijziging op je boot loader dan triggert je BitLocker password inderdaad en mag je een BitLocker key opnieuw ingeven.

En vergeet ook niet je fast boot uit te zetten in je Windows. Die zet namelijk delen van je hardware op slot zoals audio, wifi of bluetooth als windows in een hibernate functie uit staat.

En als je met bazzite secure boot aan de gang wilt dan moet third party signing aan staan in je UEFI bios en moet via mok utils (gebeurt automatisch tijdens installatie) het certificaat installed worden.

Het wachtwoord is universalblue en zal om gevraagd worden bij de eerste boot.

Met secure boot aan zonder certificaat ga je issues krijgen met bijvoorbeeld je nvidia drivers.

Tldr; als je van windows komt en je geen gedoe wilt.
  1. Fast boot uit in Windows + herstart
  2. Secure boot uit in de bios
  3. Linux op eigen disk
Have fun :)

Ps. Hou er wel rekening mee dat je secure boot niet zomaar uit kunt zetten als je dual boot draait. Dan moet je echt met signing aan de gang. Anders start je windows niet meer op.

Zie ook; https://docs.bazzite.gg/G...de/dual_boot_setup_guide/

En

https://docs.bazzite.gg/G...lation_Guide/secure_boot/

[ Voor 12% gewijzigd door L0g0ff op 14-07-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34
L0g0ff schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:28:
[...]

Elke keer als je probeert je BitLocker disk te mounten vanaf linux, elke andere change op partitie niveau of een wijziging op je boot loader dan triggert je BitLocker password inderdaad en mag je een BitLocker key opnieuw ingeven.

En vergeet ook niet je fast boot uit te zetten in je Windows. Die zet namelijk delen van je hardware op slot zoals audio, wifi of bluetooth als windows in een hibernate functie uit staat.

En als je met bazzite secure boot aan de gang wilt dan moet third party signing aan staan in je UEFI bios en moet via mok utils (gebeurt automatisch tijdens installatie) het certificaat installed worden.

Het wachtwoord is universalblue en zal om gevraagd worden bij de eerste boot.

Met secure boot aan zonder certificaat ga je issues krijgen met bijvoorbeeld je nvidia drivers.

Tldr; als je van windows komt en je geen gedoe wilt.
  1. Fast boot uit in Windows + herstart
  2. Secure boot uit in de bios
  3. Linux op eigen disk
Have fun :)

Ps. Hou er wel rekening mee dat je secure boot niet zomaar uit kunt zetten als je dual boot draait. Dan moet je echt met signing aan de gang. Anders start je windows niet meer op.

Zie ook; https://docs.bazzite.gg/G...de/dual_boot_setup_guide/

En

https://docs.bazzite.gg/G...lation_Guide/secure_boot/
Voor mij was dat gedoe de reden om over te stappen op windows veracrypt full disk encryption. Tevens te mounten vanuit windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolijter schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat Bazzite een goed startpunt is als je ook wilt gamen. Kijk nog wel even naar specifieke games die je graag speelt, sommige (voornamelijk online) games gebruiken anti-cheat software die niet werkt op Linux en waardoor je de game helemaal niet kunt spelen. ProtonDB is een handige bron om dat te controleren.
Nieuwere versies van o.a. Easy Anti Cheat zijn compatible met Linux. Wil een game alsnog niet, dan bevat het óf een oude versie, óf de ontwikkelaar is een luie flikker die niet de moeite wil doen om een paar opties aan te zetten zodat het ook met Linux werkt.
L0g0ff schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:28:
Hmm, ik heb anders eens W11 geïnstalleerd met SB aan en naderhand uitgezet. Was geen probleem. Heb ook onlangs via het netwerk W11 geïnstalleerd en vroeg mij toen af waarom Bitlocker niet actief was. Secure Boot stond uit. Systeem draaide verders prima. SB aan en bitlocker ging gelijk aan.

Ik heb dus nog niet meegemaakt dat Windows spontaan weigert als Secure Boot niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Hmm, ik heb anders eens W11 geïnstalleerd met SB aan en naderhand uitgezet. Was geen probleem. Heb ook onlangs via het netwerk W11 geïnstalleerd en vroeg mij toen af waarom Bitlocker niet actief was. Secure Boot stond uit. Systeem draaide verders prima. SB aan en bitlocker ging gelijk aan.

Ik heb dus nog niet meegemaakt dat Windows spontaan weigert als Secure Boot niet beschikbaar is.
Je hebt gelijk het is idd andersom als je Secure boot aanzet en je een oude mbr hebt dan start je Windows niet meer op.

Afijn, wees voorzichtig met secure boot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Je hebt gelijk het is idd andersom als je Secure boot aanzet en je een oude mbr hebt dan start je Windows niet meer op.

Afijn, wees voorzichtig met secure boot ;)
Wat niet gek is, want SB vereist UEFI boot. Overigens iets dat Windows 11 ook eist, die kan geen legacy/MBR boot meer doen. ;) Je wilt dat eigenlijk ook niet meer, tenzij je hardware van 10+ jaar oud hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:36
Vanavond de stap gezet om mijn Debian 12 stable installatie te vervangen voor Debian unstable.

Ik maak altijd gebruik van een aparte home partitie. Hierdoor was het na de basisinstallatie slechts een kwestie van de aanvullende packages installeren die ik op Debian stable ook gebruik. Die heb ik in een tekstdocumentje staan, dus copy and paste in de terminal en daar gaan gaan ze.

Binnen een halfuurtje weer volledig up and running. Maar dan met de laatste versies van de packages.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je al Stable draaide, waarom heb je niet een upgrade gedaan ipv volledige herinstallatie? Debian heeft netjes een wiki pagina voor upgrades om van de OldStable naar Stable te gaan, dus als er een nieuwe Stable beschikbaar is. Dat is in dit geval niet veel anders, je past de codenaam aan (of voegt die toe) en volgt de rest van de instructies.

Zo heb ik afgelopen vrijdag onze Linux management server alvast bijgewerkt naar Trixie. Andere machines doe ik later wel als Trixie al een maandje ofzo naar Stable is gebracht. Enige wat ik zelf moest doen, waren een paar packages van broken staat afhalen door de t64 library te markeren voor installatie, dat gebeurde niet automatisch na herhaaldelijk upgrades markeren voor installatie in Aptitude. En een 'aptitude safe-upgrade' liep in een timeout bij het resolven van dependencies en oplossen van conflicten. Maar goed, dat was een beetje verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Hero of Time Ik wist niet dat dit zo kon. Was bang dat de upgrade niet goed zou werken en ik met een onwerkbaar systeem zou zitten. En ik wilde juist graag van stable naar unstable.

Dus ik heb eerst een nieuwe basisinstallatie van testing gedaan en na installatie de sources.list aangepast naar sid.

[ Voor 8% gewijzigd door pporrio op 15-07-2025 22:56 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 13:42
pporrio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:10:
Inmiddels gisteren een nieuwe poging gewaagd met Fedora 41. Xorg sessie na installatie weer beschikbaar gemaakt, Wayland sessie gedisabled.

De native Linux versie van Tomb Raider draaien vanuit Steam bleef vastlopen. Alle trucjes die ik op internet kon vinden heb ik geprobeerd en nogmaals geprobeerd. Xorg sessie i.p.v. Wayland, bestanden kopiëren naar een specifieke map, het TombRaider.sh bestand in gamedirectory aangepast...Geen verschil, het spel bleef maar crashen zodra het openingsscherm getoond zou moeten worden.

Na 2 uur proberen toch de handdoek in de ring gegooid en Proton 9.0-4 ingeschakeld voor het spel zodat de Windows versie wordt gestart. En het startte direct goed op. Even een benchmark gedraaid en het spel doet op 1080 ultra 105fps gemiddeld...Ik klaag niet. 8)

Enige jammere is dat de Linux savegames van dit spel niet compatibel zijn met de Windows savegames (ze worden ook appart opgeslagen in Steam Cloud). Mijn voortgang in de Windows variant het spel was aanzienlijk minder dan onder de Linux variant...Maar ja, dan heb ik een goed excuus om het nog een keer te spelen.

Onvoorstelbaar hoeveel beter de performance is dan onder Debian 12 stable en Zorin OS 17.2. De nieuwere kernel, drivers en applicaties laten hier duidelijk hun meerwaarde zien! :)

Ook GTA V, Red Dead Redemption II, Rise of the Tomb Raider en The Witcher III draaien nu veel beter. Ik kan grafische instellingen hoger zetten dan onder Debian en Zorin OS en dan heb ik nog steeds een hogere framerate. 8)
Zou gamen ook niet beter gaan op Pop OS? Is Fedora nu dan je daily driver of gebruik je nog steeds Zorin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
cy-gor25 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Zou gamen ook niet beter gaan op Pop OS? Is Fedora nu dan je daily driver of gebruik je nog steeds Zorin?
Nee, omdat ook de laatste versie van Pop OS ook een verouderde kernel gebruikt. Ook zijn de meeste packages zo gedateerd dat je moet afvragen of je unerhautp wel wil gamen op Pop OS.

Top 3 van gaming distro's imo zijn:
1. CachyOS
2. Nobara OS
3. PikaOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
cy-gor25 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Nee, mijn daily driver was Debian (12) stable. Maar ik mag af en toe graag een uitstapje maken naar een andere distro. Om er vervolgens achter te komen dat Debian voor mij toch de fijnste distro is. 8) En dan installeer ik die gewoon opnieuw. :)

Echter, ik was gisteren benieuwd in hoeverre Debian unstable een oplossing voor me zou kunnen zijn als daily driver. Dus die heb ik gisteravond geïnstalleerd.

Vooralsnog ben ik erg tevreden:
  • Wayland werkt nu eindelijk goed bij mij! *O* Normaal schakelde ik altijd weer om naar X11, omdat ik last had van allerlei rare niet-reagerende vensters, of dat bepaalde spellen en programma's niet wilden starten.
  • De gaming perfomance is beter. Sommige games (waaronder Tomb Raider) zien er ook echt een stuk mooier uit dan onder Debian stable. Ik vermoed dat dit een kernel/driver ding is waarbij wellicht bepaalde grafische features nog niet in de oude kernel/driver zitten.
  • Het voelt heel snappy allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door pporrio op 16-07-2025 13:35 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
pporrio schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Nee, mijn daily driver was Debian (12) stable. Maar ik mag af en toe graag een uitstapje maken naar een andere distro. Om er vervolgens achter te komen dat Debian voor mij toch de fijnste distro is. 8) En dan installeer ik die gewoon opnieuw. :)

Echter, ik was gisteren benieuwd in hoeverre Debian unstable een oplossing voor me zou kunnen zijn als daily driver. Dus die heb ik gisteravond geïnstalleerd.

• Wayland werkt nu eindelijk goed bij mij! *O* Normaal schakelde ik altijd weer om naar X11, omdat ik last had van allerlei rare niet-reagerende vensters, of dat bepaalde spellen en programma's niet wilden starten.
  • De gaming perfomance is beter. Sommige games (waaronder Tomb Raider) zien er ook echt een stuk mooier uit dan onder Debian stable. Ik vermoed dat dit een kernel/driver ding is waarbij wellicht bepaalde grafische features nog niet in de oude kernel/driver zitten.
Het scheelt echt heel veel sinds Wayland als default mee komt bij alle grote distro's. Dat heeft Wayland echt wel een boost gegeven qua compatibiliteit met alle software.

Ook dat Ubuntu afgestapt is van Mir en gekozen heeft voor Wayland helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:54:
@Hero of Time Ik wist niet dat dit zo kon. Was bang dat de upgrade niet goed zou werken en ik met een onwerkbaar systeem zou zitten. En ik wilde juist graag van stable naar unstable.

Dus ik heb eerst een nieuwe basisinstallatie van testing gedaan en na installatie de sources.list aangepast naar sid.
Men heeft tegenwoordig blijkbaar een erg uitgebreide pagina met instructies: https://www.debian.org/re...e-notes/ch-upgrading.html. Het hele upgrade systeem van Debian is vele, echt VELE malen beter dan het gekut en geklote met update-manager van Ubuntu dat iig vroeger er bij mij altijd uit klapte en een onbruikbaar, half bijgewerkte omgeving achter liet. Een keer knalde het proces er zo catastrofaal uit, dat Xorg crashte en inloggen op een TTY niet meer mogelijk was om verder te gaan.

Maar bij Debian? Geen enkel probleem. De enige keer dat een Ubuntu upgrade bij mij wél werkte, was juist met de Debian methode.
Mark de Vaal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Nee, omdat ook de laatste versie van Pop OS ook een verouderde kernel gebruikt. Ook zijn de meeste packages zo gedateerd dat je moet afvragen of je unerhautp wel wil gamen op Pop OS.

1. CachyOS
2. Nobara OS
3. PikaOS
Waar zou je Bazzite zetten? Op plek 4? Of heb je daar nog niet mee gespeeld? Ik houd mij er iig niet zo mee bezig. :P
pporrio schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Dat dingen er mooier uit zien zou kunnen omdat je hogere settings kan gebruiken. Wayland doet maar een beetje. Voor de performance verbetering zal het de kernel icm Mesa zijn. Juist Mesa doet een hoop omdat dat de 3D zaken bedient.

Ik ben zelf al jaren tevreden gebruiker van Debian Unstable. Toen ik voor het eerst met KDE Plasma 5 gebruik maakte van Wayland was het idd wat onstabiel, Plasma zelf klapte er soms uit en alle xwayland applicaties (dus wat op de Xorg compat mode draaide) waren foetsie (processen waren er nog, maar visueel niet bereikbaar en zichtbaar). Maar nu nergens meer last van. Per scherm schaal is ook ideaal.
L0g0ff schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:55:
Ook dat Ubuntu afgestapt is van Mir en gekozen heeft voor Wayland helpt.
Niet heel gek ook. MIR was op Xorg/X11 gebouwd en niet helemaal van scratch zoals Wayland dat is. De fundering was al rot, alles wat je er dan bovenop zet gaat geen verbetering zijn. Reden waarom ze bovenop Xorg bouwde had alles te maken met driver support en adoptie door andere distro's. Grafische drivers zijn lastig en het moet voornamelijk uit de kernel komen. Leuk dat je met userspace wat wil veranderen, het moet nog wel met de kernel kunnen werken. Met Wayland was daar meer rekening mee gehouden. En andere distro's zagen geen toegevoegde waarde voor waar Canonical mee bezig was, het loste het oorspronkelijke probleem niet op: de code spaghetti van Xorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Niet heel gek ook. MIR was op Xorg/X11 gebouwd en niet helemaal van scratch zoals Wayland dat is. De fundering was al rot, alles wat je er dan bovenop zet gaat geen verbetering zijn. Reden waarom ze bovenop Xorg bouwde had alles te maken met driver support en adoptie door andere distro's. Grafische drivers zijn lastig en het moet voornamelijk uit de kernel komen. Leuk dat je met userspace wat wil veranderen, het moet nog wel met de kernel kunnen werken. Met Wayland was daar meer rekening mee gehouden. En andere distro's zagen geen toegevoegde waarde voor waar Canonical mee bezig was, het loste het oorspronkelijke probleem niet op: de code spaghetti van Xorg.
Weet je heel zeker dat MIR op Xorg/X11 is gebouwd?
Canonical has lift the lid on Mir, it's name for the display server they are designing in-house. Mir will replace the X.Org Server on Ubuntu and it's not based upon Wayland or any other existing display server project.
Source: https://www.phoronix.com/news/MTMxNzI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Waar zou je Bazzite zetten? Op plek 4? Of heb je daar nog niet mee gespeeld? Ik houd mij er iig niet zo mee bezig. :P
Jup als 4, maar Bazzite is niet mijn ding. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik heb het een paar weken draaien en ik zou het wel op een willekeurige plek zetten in de top-lijst. Het houdt ootb al rekening met enkele beperkingen van steam en wayland (met name op het gebied van streaming, zoals naar een laptop en naar een quest 3), en het loopt als een trein op mijn (amd) pc. Je moet wel houden van het immutable karakter, er is geen "klassieke" package manager (dnf) meer waarmee je even gauw dat ene tooltje installeert (zoals midnight commander :+). En de eerdergenoemde streaming aan de praat krijgen kost iets meer tijd (en een edid-emulator van een paar euro), al werkt het daarna prima.

Ik heb geen ervaring met andere voor games voorgeconfigureerde distros dus of het beter is dan de rest van die lijst durf ik niet te zeggen, maar wel dat het zich vooralsnog gedraagt as advertised. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 17-07-2025 14:23 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Weet je heel zeker dat MIR op Xorg/X11 is gebouwd?

[...]

Source: https://www.phoronix.com/news/MTMxNzI
I stand corrected. Ik zat dus uit m'n nek te lullen. Na het lezen van het bericht is het mij wel duidelijk dat Canonical niet altijd geld, tijd en moeite in de juiste dingen steekt. Ik had al een vermoeden dat Wayland al in ontwikkeling was, maar wist dat niet zeker. Dat handjevol package maintainers hadden ze beter wat anders kunnen laten doen dan aan een gedoemd project laten werken. Beter was om het geld te steken in Wayland, al heeft dat uiteindelijk weinig uitgemaakt, het is al compleet bruikbaar nu. Had misschien wat eerder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 15:36
Nieuws verkregen via het Mastodon kanaal van de NLLGG:

Er is sinds kort een nieuwe Linux distributie: AnduinOS.

Wordt ontwikkeld door een medewerker van Microsoft (niet iemand die aan Windows ontwikkeld), heeft ontwikkelaars als voornaamste doelgroep en als doel zoveel mogelijk te lijken op Windows 11. De download is slechts 2GB groot en er is keuze uit een standaard en LTS versie, net als Ubuntu waarop het gebaseerd is.

Ik ben nu de nieuwste ISO aan het downloaden om hem te testen in een VM.

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:37
Mark de Vaal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:51:
[...]

1. CachyOS
2. Nobara OS
3. PikaOS
Je vergeet Bazzite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ahum, *kuch*
[...]

En het antwoord is gegeven:
Mark de Vaal schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Jup als 4, maar Bazzite is niet mijn ding. :P
Spuit 11 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik weet dat Bazzite niet zijn ding is. Ik bedoelde het als aanvulling op nog een op gaming gericht OS ;)

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 18-07-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Hero of Time schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:07:
Wat niet gek is, want SB vereist UEFI boot. Overigens iets dat Windows 11 ook eist, die kan geen legacy/MBR boot meer doen. ;) Je wilt dat eigenlijk ook niet meer, tenzij je hardware van 10+ jaar oud hebt.
Windows 11 werkt ook zonder problemen op een MBR/Legacy systeem.
The_Doman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:37:
Zelf al eens getest?
UEFI/GPT is natuurlijk wel onderdeel van de officiële systeemvereisten bij het installeren/upgraden van/naar Windows 11.
Want secureboot is alleen mogelijk in UEFI mode.

Maar bij gebruik van de bekende workarounds in dit topic voor niet ondersteunde hardware installeert/upgrade Windows 11 (24H2) ook zonder problemen op een legacy MBR/BIOS systeem.

Google: Windows 11 on legacy MBR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:17:
[...]

I stand corrected. Ik zat dus uit m'n nek te lullen. Na het lezen van het bericht is het mij wel duidelijk dat Canonical niet altijd geld, tijd en moeite in de juiste dingen steekt. Ik had al een vermoeden dat Wayland al in ontwikkeling was, maar wist dat niet zeker. Dat handjevol package maintainers hadden ze beter wat anders kunnen laten doen dan aan een gedoemd project laten werken. Beter was om het geld te steken in Wayland, al heeft dat uiteindelijk weinig uitgemaakt, het is al compleet bruikbaar nu. Had misschien wat eerder geweest.
Misschien iets meer voor de kroeg; maar het is altijd wel bijzonder dat Canonical altijd bezig is met technologieën die moeten concurreren met de RedHat hoek, denk aan upstart, MIR, Snaps, Unity, maar deze op een of andere manier toch nooit zoveel tractie krijgen als de alternatieven. Men lijkt toch niet over de schaal te beschikken om iets als systemd te bedenken en te implementeren, bovendien blijft het ook altijd een *buntu only feestje.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:26:
Ik weet dat Bazzite niet zijn ding is. Ik bedoelde het als aanvulling op nog een op gaming gericht OS ;)
Maar het was z'n persoonlijke top 3, geen volledige lijst van alle distro's gericht op gamen als primaire doel. ;)
The_Doman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Windows 11 werkt ook zonder problemen op een MBR/Legacy systeem.

[...]
Ja, met de nodige aanpassingen. Zo kan ik het ook wel op een 486 draaiend krijgen. 8)7 Gaat er om dat de standaard installer gewoon weigert.
silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Misschien iets meer voor de kroeg; maar het is altijd wel bijzonder dat Canonical altijd bezig is met technologieën die moeten concurreren met de RedHat hoek, denk aan upstart, MIR, Snaps, Unity, maar deze op een of andere manier toch nooit zoveel tractie krijgen als de alternatieven. Men lijkt toch niet over de schaal te beschikken om iets als systemd te bedenken en te implementeren, bovendien blijft het ook altijd een *buntu only feestje.
Jep, meer redenen waarom het weinig tractie krijgt om ook maar interessant te zijn voor andere distro's. Unity is daar nog het mooiste voorbeeld van. Dit kwam net op het moment dat Gnome 3 kwam als ik 't goed heb en de overhaul voor de huidige interface begon. En als je nu kijkt, heeft Canonical wat extensies gemaakt om het te maken wat het is in Ubuntu. Maar kan je die vinden in bijvoorbeeld Fedora? Nope. Veel wat Canonical doet, voelt als half bakken en wanneer het iets is, er geen moeite wordt gedaan om het breder te trekken zodat het buiten Ubuntu gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfcomputers
Hallo Tweakers, ik ben momenteel op vakantie en heb een tijdje niks gestuurd in dit forum. Ik draai thuis op mijn pc (Thinkcentre M83) I5 van de 4e gen Linux Mint Debian based. Nu begint het toch te kriebelen om Debian is uit te proberen. Dan wel de Stable. Hoe is jullie ervaring hiermee? En is dit een goed besturingssysteem voor een Linux newbie?
De stabiliteit van Mint is mij niet tegengevallen maar ik lees dat Debian zelf nog meer stable is. En zijn er ook programma's die niet werken omdat Debian soms wat verouderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Wolfcomputers An sich is de installatie van Debian niet ingewikkelder dan andere distributies. Eigenlijk vrij eenvoudig vind ik. En als je meer wilt, kun je ook de (tekstgebaseerde) Expert Installer gebruiken, dan heb je nog meer opties om dingen naar eigen behoefte in te stellen.

Maar met de standaard grafische installer moet het zeker geen probleem voor je zijn nu je al een paar distro's hebt geïnstalleerd.
Je kunt tijdens installatie kiezen welke desktopomgeving je wilt (GNOME, Plasma, Xfce, LXDE, LXQt, MATE, Cinnamon, etc.).

Na installatie hoef je in principe niet in de terminal te zijn. Alles kun je afhankelijk van je desktopomgeving via GNOME Software/ Discover installeren en updaten. Maar ook via de terminal is geen probleem.

Ik heb een tekstbestandje waarin ik alle regels heb die ik na een basisinstallatie van Debian uitvoer in de terminal. Dan ben ik zo up & running. Dat bestandje kan ik wel met je delen als voorbeeld. :)

Programma's die niet werken onder Debian ben ik nog niet tegengekomen. Dit is juist 1 van de sterke punten van Debian: er is zoveel software voor beschikbaar. Ik heb dit probleem eerder met een andere distributie. Dat de software daar niet voor beschikbaar is en dat je deze zelf moet gaan bouwen vanaf een git repository. Voor Debian is er altijd wel ergens een .deb-bestand te vinden als het niet al in de Debian of deb multimedia repo's zit.

Even een voorbeeld van het bestand dat ik gebruik om de regels uit te kopiëren en te plakken in de terminal na installatie met GNOME als desktopomgeving:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
###########################################################################################################
To Do lijst na installatie Debian 12 Bookworm (Expert Install: main, contrib, non-free en backports, GNOME)
###########################################################################################################

### 00. Systeem updaten ###
sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo apt dist-upgrade

### 01. Swapneiging verlagen ###
echo "# Reduce Swappiness" | sudo tee -a /etc/sysctl.conf > /dev/null && echo "vm.swappiness=10" | sudo tee -a /etc/sysctl.conf > /dev/null

### 02. Terminate optie voor display manager aanzetten ###
sudo sed -i 's/XKBOPTIONS=""/XKBOPTIONS="terminate:ctrl_alt_bksp"/' /etc/default/keyboard

### 03. GRUB bootloader opstarttijd verkorten ###
sudo sed -i 's/GRUB_TIMEOUT=5/GRUB_TIMEOUT=0/' /etc/default/grub && sudo update-grub

### 04. 32-bit ondersteuning toevoegen ###
sudo dpkg --add-architecture i386

### 05. deb multimedia repository toevoegen en multimedia keyring installeren ###
echo "# deb multimedia repository" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list > /dev/null && echo "deb https://www.deb-multimedia.org bookworm main non-free" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list > /dev/null

sudo apt-get update -oAcquire::AllowInsecureRepositories=true
sudo apt-get install -y --allow-unauthenticated deb-multimedia-keyring
sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo apt dist-upgrade

### 06. Installatie pakketten via APT ###
sudo apt install -y cifs-utils nala git make fortune cowsay ufw gufw neofetch brasero gparted thunderbird thunderbird-l10n-nl keepassxc filezilla vlc audacity sabnzbdplus rar unrar playonlinux scummvm steam handbrake-gtk exfalso abcde lame flac eyed3 gimp ttf-mscorefonts-installer fonts-crosextra-carlito fonts-crosextra-caladea fonts-jetbrains-mono curl libcanberra-gtk-module libdvdcss* libdvd-pkg qemu-kvm libvirt-clients libvirt-daemon-system bridge-utils virtinst libvirt-daemon virt-manager youtubedl-gui yt-dlp

### 07. Overbodige default installed pakketten Cinnamon/GNOME verwijderen ###
sudo apt remove -y pidgin hexchat transmission-gtk cheese remmina gnome-2048 hitori gnome-klotski gnome-mahjongg gnome-mines gnome-chess gnome-games gnome-nibbles gnome-robots gnome-sudoku gnome-taquin gnome-tetravex swell-foop quadrapassel tali four-in-a-row five-or-more lightsoff aisleriot iagno

### 08. Firewall aanzetten ###
sudo ufw enable

### 09. Spotify repository toevoegen en Spotify client installeren ###
curl -sS https://download.spotify.com/debian/pubkey_C85668DF69375001.gpg | sudo gpg --dearmor --yes -o /etc/apt/trusted.gpg.d/spotify.gpg
echo "deb http://repository.spotify.com stable non-free" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/spotify.list
sudo apt-get update && sudo apt-get install -y spotify-client

### 10. Niet meer gebruikte pakketten verwijderen ###
sudo apt autoremove

### 11. Logboekfouten bekijken en console-setup fout fixen ###
sudo journalctl -p 3 -xb
sudo systemctl start console-setup

[ Voor 76% gewijzigd door pporrio op 21-07-2025 09:53 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21
Wolfcomputers schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:00:
Nu begint het toch te kriebelen om Debian is uit te proberen. Dan wel de Stable. Hoe is jullie ervaring hiermee? En is dit een goed besturingssysteem voor een Linux newbie?
De stabiliteit van Mint is mij niet tegengevallen maar ik lees dat Debian zelf nog meer stable is. En zijn er ook programma's die niet werken omdat Debian soms wat verouderd is?
Als je nu Debian installeert zou ik de release candidate 2 van trixie nemen: https://www.debian.org/devel/debian-installer/

Die is over 3 weken stable, en dan hoef je op dat moment geen upgrade meer te doen van bookworm naar trixie.

Linux Mint Debian Edition is per definitie meer verouderd dan Debian zelf, want de release van Mint volgt een paar maanden na de release van Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Je kunt Debian ook installeren met de Calamares installer. Stappen volgen, reboot, voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hallo Tweakers, ik ben momenteel op vakantie en heb een tijdje niks gestuurd in dit forum. Ik draai thuis op mijn pc (Thinkcentre M83) I5 van de 4e gen Linux Mint Debian based. Nu begint het toch te kriebelen om Debian is uit te proberen. Dan wel de Stable. Hoe is jullie ervaring hiermee? En is dit een goed besturingssysteem voor een Linux newbie?
Debian is iets meer zelf doen dan dat het al voor je is gedaan. Maar omdat je al wat Linux ervaring hebt, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn. Gaat dan voornamelijk om dingen als firmware packages installeren voor je hardware om bijvoorbeeld wifi te laten werken.
Als je Ubuntu LTS draait, zou je uiteindelijk tegen dezelfde issues aan lopen, want die zal uiteindelijk ook verouderde software/packages bevatten. Enige waar je potentieel tegenaan zou kunnen lopen voor verouderde software en dat het op Ubuntu LTS wel werkt, is omdat de releases vaak een jaar verschillen. Ze doen zeg maar haasje-over, elke even jaren Ubuntu, de oneven jaren Debian. Maar daar waar Ubuntu op een vaste dag wordt uitgebracht, ongeacht de staat (het kan bij bepaalde hardware configuraties bijvoorbeeld niet eens installeren op release dag), doen ze bij Debian echt moeite om een stabiele release direct op de dag zelf uit te brengen. En de dag zelf staat dus niet bij voorbaat al vast, dat wordt besloten nav gedefinieerde mijlpalen en aan release critical bugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Wat verwacht je van een nog meer stable variant? Dat de major versies langer vast blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Ik ben recentelijk veranderd van fedora gnome naar kde omdat firefox en floorp lastig deden. Op zich ben ik wel blij met fedora, maar het is niet community driven. Ik doe niet veel meer dan surfen, media consumptie en wat administratie. Zou Linux Mint Debian Edition een goede keuze zijn? Stabiel, vrij straightforward en weinig gedoe. Ik heb geen Nvidia producten dus het ontbreken van een firmware manager in Debian is geen probleem. Gamen doe ik niet meer (vroeger wel, age of empires 2 DE en NHL09).

Het is voor dit systeem:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 165,-€ 165,-
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 15,70€ 15,70
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 219,-€ 219,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 44,93€ 44,93
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 86,83€ 86,83
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 53,64€ 53,64
Totaal€ 585,10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:20
Draait LMDE nog steeds op kernel 6.1? Zo ja, dan mis je een flinke lading verbeteringen voor nieuwere AMD-chips zoals de 8600G. Durf niet te zeggen in hoeverre dat van belang is voor de stabiliteit, maar ik heb hier de nodige problemen voorbij zien komen op Fedora met een veel recentere kernel en Mesa. Draait pas echt lekker sinds een paar maanden geleden, al speelden er bij mij waarschijnlijk ook wat andere zaken. (8600G die niet helemaal lekker was, ondertussen vervangen door een 8700G)

OpenSUSE Tumbleweed (of eventueel Slowroll?) al bekeken? Dat zou momenteel mijn eerste keuze zijn als ik opnieuw zou moeten installeren. Prima reputatie, veel beschikbare software, en lekker recent.

[ Voor 4% gewijzigd door XpanD op 26-07-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, eens met XpanD. Ik had bijvoorbeeld sommige hardware issues met Ubuntu LTS (24.04) en de nieuwste versie van Zorin OS. Wat wel goed werkte was de nieuwste versie van Ubuntu (25.04). Voor een Ryzen 7 AI 350 cpu (Laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:51
cy-gor25 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:17:
Ik ben recentelijk veranderd van fedora gnome naar kde omdat firefox en floorp lastig deden. Op zich ben ik wel blij met fedora, maar het is niet community driven. Ik doe niet veel meer dan surfen, media consumptie en wat administratie. Zou Linux Mint Debian Edition een goede keuze zijn? Stabiel, vrij straightforward en weinig gedoe. Ik heb geen Nvidia producten dus het ontbreken van een firmware manager in Debian is geen probleem. Gamen doe ik niet meer (vroeger wel, age of empires 2 DE en NHL09).

Het is voor dit systeem:

Totaal€ 585,10
Als je fan zijt van rolling distro zou ik solus Linux aanbevelen. Eenvoudig, werkt out of the box en stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfcomputers
Zo te lezen zijn jullie erg enthausiast over Debian ; ) ik ben terug van vakantie nog even uitpakken terwijl rufus momenteel een bootable stickje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
MiAnVaSa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Als je fan zijt van rolling distro zou ik solus Linux aanbevelen. Eenvoudig, werkt out of the box en stabiel
Solus hangt af van 11 mensen, dat is niet echt betrouwbaar. Ik vraag me af hoe lang ze nog doorgaan. Hopelijk lang, maar ik vertrouw het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Wolfcomputers schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:30:
Zo te lezen zijn jullie erg enthausiast over Debian ; ) ik ben terug van vakantie nog even uitpakken terwijl rufus momenteel een bootable stickje maakt.
Waarom geen ventoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ik ben recentelijk veranderd van fedora gnome naar kde omdat firefox en floorp lastig deden. Op zich ben ik wel blij met fedora, maar het is niet community driven.
Fedora vaart een heel stuk onafhankelijker van RHEL als dat je zou denken.

Maar is RedHat de reden dat je wilt overstappen? Kwalitatief is Fedora een keurige distro, namelijk

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 26-07-2025 20:45 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

Het is voor dit systeem:

Totaal€ 585,10
Als je blij bent met Fedora maar community driven mist, check dan even Universalblue

Voor kde heb je Aurora. Het is alleen wel immutable dus vereist iets andere mindset dan default Fedora maar heel veel meer community driven ga je het niet krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat wordt er bedoeld met community driven? En is Debian /Mint / Ubuntu dat dan wel, zoja waar moet ik dat aan merken..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:20
Sjah schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:03:
Wat wordt er bedoeld met community driven? En is Debian /Mint / Ubuntu dat dan wel, zoja waar moet ik dat aan merken..?
Ik neem aan dat community driven neer komt op dat het echt een "open" project is van vrijwilligers, en dat geen bedrijf er achter zit. Ubuntu zou dan per definitie er niet aan voldoen aangezien Ubuntu van Canonical is, een bedrijf, met commercieel belang (ze verkopen niet voor niks vanalles en nog wat). En hetzelfde dus bij Red Hat (waarbij Fedora vroeger de "niet commerciele" / "open" spin van RHEL was en dus nog steeds onder "bestuur" van Red Hat stond).

En Debian is wel een 100% community project. Er zullen vast bedrijven zijn die bijdragen, in code / ... of geld. Maar er is niet 1 bedrijf dat met de scepter zwaait en de koers uit zet.

Waar je het aan merkt kan vervolgens vele dingen zijn. Ubuntu heeft hier en daar volgens mij wel wat "reclame" of andere commerciële zaken ingebakken, dat er ook voor zorgt dat de schoorsteen bij Canonical rookt. Bij community driven projecten zal juist die "reclame" heel snel als een een idioot idee worden afgeschoten. Anderzijds kunnen commerciële distros ook weer zaken hebben die een voordeel zijn. Zo integreert Ubuntu wel met bepaalde zaken van Microsoft (Intune IIRC) dat je bij andere distros niet ziet. Waarbij het zowel vanuit het commerciële van Canonical interessant kan zijn om het aan te bieden (verkoopt beter aan bedrijven die betaalde support willen afnemen / geeft een Unique Selling Point) en een bedrijf als Canonical een stuk sterker staat als ze bij MS aankloppen om aan zoiets samen te werken. Want een random vrijwilliger van een Debian die bij MS aanklopt zal zo ongeveer per definitie "geweigerd" of genegeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
L0g0ff schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Als je blij bent met Fedora maar community driven mist, check dan even Universalblue

Voor kde heb je Aurora. Het is alleen wel immutable dus vereist iets andere mindset dan default Fedora maar heel veel meer community driven ga je het niet krijgen ;)
aha nice! Kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
silverball schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Fedora vaart een heel stuk onafhankelijker van RHEL als dat je zou denken.

Maar is RedHat de reden dat je wilt overstappen? Kwalitatief is Fedora een keurige distro, namelijk
Misschien loop ik wat achter. Ik had iets gelezen van de RHEL rel 2 jaar geleden, maar misschien valt het wel mee. Fedora Gnome werkte niet goed, crashte constant bij gebruik van firefox/floorp. KDE doet het nu wel deftig, geen problemen ondervonden.

Ik heb Linux Mint nog eens op een oude laptop gezet na een pauze van 10 jaar en het beviel eigenlijk wel goed vandaar dat het distrohoppen weer begon te kriebelen. Daarnaast staat KDE nu naast Gnome erop en een verse installatie is misschien geen slecht idee en daarom was ik even aan het twijfelen welke van de 2 ik zou installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LMDE volgt Debian Stable en wanneer een nieuwe Stable uit komt (de eerstvolgende is al over een paar weken), zullen ze een paar maanden nodig hebben om hun eigen saus er overheen te kwakken. Beter pak je nu Debian Trixie, die dus binnenkort Stable wordt. Heb je kernel 6.12, bijgewerkte firmware-amdgpu voor je processor (en voor wifi+bt zal je firmware-iwlwifi nodig hebben) en Mesa 25.0. KDE Plasma is versie 6.3.6, ipv 5.27 die in Bookworm zit (en dus ook LMDE nu).

Persoonlijk vind ik een 'firmware manager' overrated. Het enige wat het doet is aangeven wat de kernel al bij het opstarten meldt mbt missende firmware en aanbieden om de bijbehorende packages te installeren. Dat kan je zelf ook eenvoudig online vinden.
cy-gor25 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:10:
[...]

Misschien loop ik wat achter. Ik had iets gelezen van de RHEL rel 2 jaar geleden, maar misschien valt het wel mee.
Dat had te maken met CentOS. RHEL had al enige tijd het project overgenomen en heeft dat dus een paar jaar geleden verandert van "community RHEL" naar CentOS Stream, een rolling release ipv vaste versies die binair compatible waren met RHEL. Het is hierdoor meer een ontwikkelversie van RHEL geworden en niet meer geschikt om in een zakelijke omgeving voor productie te gebruiken, want het verandert regelmatig.

Fedora was de 'speeltuin' voor toekomstige RHEL versies, maar stabiliteit staat wel gewoon als primair doel (en CentOS Stream heeft een deel overgenomen als rol/taak mbt dingen die in RHEL releases komen). Het is meerdere keren voorgekomen dat een release van Fedora is uitgesteld omdat het niet stabiel genoeg bevonden werd. Iets wat Canonical nog wat van kan leren, die smijt een nieuwe LTS de deur uit op een vaste, onveranderlijke datum en dat is het. Alle shit dat er nog opgelost moet worden komt er na wel en kan dus een paar maanden duren. Bij 22.04 bijvoorbeeld hadden mensen met nieuwe Intel desktops problemen. Dat was bekend. Maand later was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier een oud netbookje met een Intel N455 uit 2010, en die processor was toen al traag ;(
Single-core, maar wel met hyperthreading. Ik heb de 1GB geheugen vervangen door een 2GB dimm, het maximum. En de harde schijf vervangen door een 240GB SSD.
Overall Rank:
5172nd fastest in multithreading out of 5296 CPUs
5125th fastest in single threading out of 5296 CPUs
1436th fastest in out of 1498 Laptop CPUs
:X

https://www.cpubenchmark....m+N455+%40+1.66GHz&id=619

Ik wil hier voor de lol een niet-veeleisende distro op zetten, gebruiksvriendelijk en met desktop environment.
Er stond Windows 7 starter op. Dat draaide met 1GB traag, met 2GB al merkbaar beter.

Distros die niet veeleisend zijn die ik zo kon vinden zijn:
- Poppy Linux
- Tiny core Linux (wel heel erg extreem)
- Xubuntu

Van deze 3 neig ik naar Xubuntu, omdat het het beste oogt.

Debian based schijnt beter te werken op oude hardware?

Qua DE's zeker geen GNOME nemen, schijnt veel resources te vreten. Aangeraden lijkt Xfce, LXQt, of LXDE.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Bartjuh schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:25:
Ik heb hier een oud netbookje met een Intel N455 uit 2010, en die processor was toen al traag ;(
Single-core, maar wel met hyperthreading. Ik heb de 1GB geheugen vervangen door een 2GB dimm, het maximum. En de harde schijf vervangen door een 240GB SSD.

[...]

Ik wil hier voor de lol een niet-veeleisende distro op zetten, gebruiksvriendelijk en met desktop environment.
Er stond Windows 7 starter op. Dat draaide met 1GB traag, met 2GB al merkbaar beter.

- Poppy Linux
- Xubuntu

Qua DE's zeker geen GNOME nemen, schijnt veel resources te vreten. Aangeraden lijkt Xfce, LXQt, of LXDE.

Iemand nog ideeën?
Ik heb Void Linux goed op een oud 32-bits systeem zien werken. Met Xfce levert dat een prima werkbaar systeem op. Hoe dat met jouw hardware precies gaat werken weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Jolijter schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Ik heb Void Linux goed op een oud 32-bits systeem zien werken. Met Xfce levert dat een prima werkbaar systeem op. Hoe dat met jouw hardware precies gaat werken weet ik helaas niet.
Interessant! Neem ik in overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:04

[...]

- Poppy Linux
- Xubuntu

Iemand nog ideeën?
Als ik het goed heb, is die processor net 64bits? Dat maakt het iets makkelijker.

Heb zelf de beste ervaringen met Lubuntu, Zorin os en Bodhi Linux. Probeer er gewoon een paar.

Er zijn best veel opties als je er even op zoekt:
https://www.zdnet.com/art...your-old-pc-back-to-life/

https://www.thefastcode.c...lightweight-linux-distros

https://linuxsimply.com/best-lightweight-linux-distros/

https://itsfoss.com/lightweight-linux-beginners/

https://www.techradar.com/news/best-lightweight-linux-distro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Falco schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:26:
[...]
Als ik het goed heb, is die processor net 64bits? Dat maakt het iets makkelijker.
Ja, net aan inderdaad. De generatie Atom processors daarvoor niet.
Heb zelf de beste ervaringen met Lubuntu, Zorin os en Bodhi Linux. Probeer er gewoon een paar.
Heb Lubuntu en Xubuntu bekeken. Lubuntu lijkt nog iets efficiënter, maar de Desktop Environment van Xubuntu vind ik iets mooier, tegen een klein verschil in geheugengebruik. Ik ga eerst Xubuntu proberen, kijken hoe dat uitpakt. Kan vanuit daar altijd nog naar lichter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je CPU 64 bit is, kan je gelukkig nog Debian draaien. Dat zou eigenlijk de betere keus zijn voor Xfce, omdat Ubuntu om een of andere reden toch meer installeert en extra dingen op de achtergrond heeft draaien wat dus ook weer meer geheugen gebruikt. Debian is daar wat leaner in. Tijdens installatie kan je de DE kiezen. Of later vanuit CLI als je dat zelfs wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

[...]

- Poppy Linux
- Xubuntu

Iemand nog ideeën?
https://damnsmalllinux.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Laatst online: 15-09 22:42
Als je bij ouders die ruim in de 70 zijn hun laptop van een Linux distro zou willen voorzien, welke zou je dan nemen?

Ook bij hen speelt het einde van Windows 10 op hun verder prima functionerende laptop. Uit m’n hoofd is het een Dell Inspiron met een 6e of 7e generatie Intel cpu. Destijds geleverd met Windows 10 in een opruiming van Dell waarbij we nog niet wisten dat je voor Windows 11 minimaal de 8e generatie Intel nodig zou hebben. Ze gebruiken hem niet veel, ze hebben daarnaast ook een onlangs gekochte iPad. Wat ze ermee doen valt ook wel mee, af en toe een beetje browsen op Internet, mail afhandelen en dat is het wel. M’n vader wil nog wel eens met een koptelefoon op een paar uur YouTube filmpjes en muziek kijken (luisteren).

Ik dacht eerst aan:
  • Zorin OS maar 17.3 heeft z’n basis in Ubuntu 22.04.
  • Ubuntu 24.04, maar Ubuntu lijkt de laatste jaren wat meer af te willen wijken om op te vallen (commercieel vast interessant) maar af willen wijken is niet per se positief?
  • Linux Mint 22.1 lijkt het meest voor de hand liggend qua doelgroep en is gebaseerd op Ubuntu 24.04, waarbij ik verwacht dat Cinnamon vast wel vloeiend zal draaien op hun laptop, maar Cinnamon is voor zover ik begreep (deels) uniek voor Linux Mint, net zoals menig desktop environment dat kan zijn?
  • Waarom niet Debian (Bookworm/stable) met de standaard desktop environment Gnome? Flatpak voor eventuele applicaties al zal dat wel meevallen. Dit is tenslotte het origineel waar de bovenstaande distro’s op zijn gebaseerd.
Mijn ouders, maar ook ik zijn vooral gebaat bij een goed werkende distro waar dan met name ik geen omkijken naar heb. Ik red me prima met een van deze distro’s (heb Debian op m’n NAS staan) maar wil m’n ouders iets betrouwbaars en voorspelbaars geven dat niet snel veranderd qua uiterlijk of waar zij applicaties kunnen vinden. Ubuntu had nog wel eens wat wijzigingen in het verleden in dat opzicht maar die blijft wel populair. Ik twijfel nu over Linux Mint of Debian met Gnome (het origineel). Heeft iemand ervaring met ouders op leeftijd en een van deze distro’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
D43m0n schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:03:
Als je bij ouders die ruim in de 70 zijn hun laptop van een Linux distro zou willen voorzien, welke zou je dan nemen?

Ook bij hen speelt het einde van Windows 10 op hun verder prima functionerende laptop. Uit m’n hoofd is het een Dell Inspiron met een 6e of 7e generatie Intel cpu. Destijds geleverd met Windows 10 in een opruiming van Dell waarbij we nog niet wisten dat je voor Windows 11 minimaal de 8e generatie Intel nodig zou hebben. Ze gebruiken hem niet veel, ze hebben daarnaast ook een onlangs gekochte iPad. Wat ze ermee doen valt ook wel mee, af en toe een beetje browsen op Internet, mail afhandelen en dat is het wel. M’n vader wil nog wel eens met een koptelefoon op een paar uur YouTube filmpjes en muziek kijken (luisteren).

Ik dacht eerst aan:
  • Ubuntu 24.04, maar Ubuntu lijkt de laatste jaren wat meer af te willen wijken om op te vallen (commercieel vast interessant) maar af willen wijken is niet per se positief?
  • Linux Mint 22.1 lijkt het meest voor de hand liggend qua doelgroep en is gebaseerd op Ubuntu 24.04, waarbij ik verwacht dat Cinnamon vast wel vloeiend zal draaien op hun laptop, maar Cinnamon is voor zover ik begreep (deels) uniek voor Linux Mint, net zoals menig desktop environment dat kan zijn?
  • Waarom niet Debian (Bookworm/stable) met de standaard desktop environment Gnome? Flatpak voor eventuele applicaties al zal dat wel meevallen. Dit is tenslotte het origineel waar de bovenstaande distro’s op zijn gebaseerd.
Mijn ouders, maar ook ik zijn vooral gebaat bij een goed werkende distro waar dan met name ik geen omkijken naar heb. Ik red me prima met een van deze distro’s (heb Debian op m’n NAS staan) maar wil m’n ouders iets betrouwbaars en voorspelbaars geven dat niet snel veranderd qua uiterlijk of waar zij applicaties kunnen vinden. Ubuntu had nog wel eens wat wijzigingen in het verleden in dat opzicht maar die blijft wel populair. Ik twijfel nu over Linux Mint of Debian met Gnome (het origineel). Heeft iemand ervaring met ouders op leeftijd en een van deze distro’s?
Ja ik zitt ook steeds met dezelfde vraag, welke distro gebruiken voor een windows verlater.
Ik heb nu bij mijn schoonouders (in de 80) Tuxedo OS draaien (met KDE Plasma). Ziet er hetzelfde uit als Windows 11 en ze krijgen netjes meldingen om te updaten. Vooralsnog bijna geen problemen, alleen printen in kleur gaat niet lekker (op een alweer oude inktjet printer). Vooralsnog laat ik deze distro staan.

Zelf gebruik ik tegenwoordig CachyOS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Bartjuh schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Ja, net aan inderdaad. De generatie Atom processors daarvoor niet.

[...]

Heb Lubuntu en Xubuntu bekeken. Lubuntu lijkt nog iets efficiënter, maar de Desktop Environment van Xubuntu vind ik iets mooier, tegen een klein verschil in geheugengebruik. Ik ga eerst Xubuntu proberen, kijken hoe dat uitpakt. Kan vanuit daar altijd nog naar lichter gaan.
tJa het is dus een 1-core cpu? Voor zo een systeem met 2 GB is linux geen wonder-Elixer. Tuurlijk je krijgt wel een systeem met updates, maar ik denk dat je pas met een 2-cores een beetje lekker nog surft, en echt goed lopen doet alles met 4 cores vanaf zeg 2011. Mijn ervaring is Lubuntu op een 32bit 2005 laptop met 2GB, daarin zat ook geen leven meer.... dat experiment was 5 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sjah schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:43:
[...]
tJa het is dus een 1-core cpu? Voor zo een systeem met 2 GB is linux geen wonder-Elixer. Tuurlijk je krijgt wel een systeem met updates, maar ik denk dat je pas met een 2-cores een beetje lekker nog surft, en echt goed lopen doet alles met 4 cores vanaf zeg 2011. Mijn ervaring is Lubuntu op een 32bit 2005 laptop met 2GB, daarin zat ook geen leven meer.... dat experiment was 5 jaar terug.
Ja, het lijkt ook wel echt een struggle. Is ook een experiment. Onwerkbaar traag met Lubuntu en Xubuntu vanaf USB. antiX krijg ik niet aan de praat. Probeer nu Xubuntu erop geïnstalleerd te krijgen, maar dat gaat tergend langzaam. Geïnstalleerd is dat misschien een stuk sneller vanaf SSD.

Als dat niet lukt dan probeer ik nog tiny core:
What are the minimum requirements?

An absolute minimum of RAM is 46mb. TC won't boot with anything less, no matter how many terabytes of swap you have.
Microcore runs with 28mb of ram.
The minimum cpu is i486DX (486 with a math processor).

A recommended configuration:
Pentium 2 or better, 128mb of ram + some swap
Dat zou wel moeten werken :+
Dit ding is wel echt afgeschreven als gewone desktop machine, misschien kun je er nog wat andere dingen mee doen als lichtgewicht server.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falco

Ik dacht eerst aan:
Ik heb mijn ouders (75+) inmiddels een jaar aan de Fedora Silverblue. Dat is erg stabiel en update zichzelf bij iedere herstart. Eventuele extra programmas Installeer je via flatpak. Tot dusver top en geen omkijken naar...

https://fedoraproject.org/atomic-desktops/silverblue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Bartjuh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ja, het lijkt ook wel echt een struggle. Is ook een experiment. Onwerkbaar traag met Lubuntu en Xubuntu vanaf USB. antiX krijg ik niet aan de praat. Probeer nu Xubuntu erop geïnstalleerd te krijgen, maar dat gaat tergend langzaam. Geïnstalleerd is dat misschien een stuk sneller vanaf SSD.

Als dat niet lukt dan probeer ik nog tiny core:

[...]

Dat zou wel moeten werken :+
Dit ding is wel echt afgeschreven als gewone desktop machine, misschien kun je er nog wat andere dingen mee doen als lichtgewicht server.
Je zou ook kunnen proberen om een 32bits OS te installeren ipv een 64bits. Met de beperkte hoeveelheid RAM zou het een verschil kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Falco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Ik heb mijn ouders (75+) inmiddels een jaar aan de Fedora Silverblue. Dat is erg stabiel en update zichzelf bij iedere herstart. Eventuele extra programmas Installeer je via flatpak. Tot dusver top en geen omkijken naar...

Mijn schoonmoeder gebruikt nu een tijdje Fedora Kinoite. Hetzelfde idee maar dan met KDE. Dat bevalt haar prima en mij hartstikke goed, ik heb er geen omkijken naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Falco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Hoe zit dat qua updates voor de browser, gaat dat via updates van Fedora, of doet de browser dat zelf op de achtergrond (en maakt dat nog iets uit(?))? Want lijkt mij dat ze eerder gaan klagen over "youtube filmpje doet het niet in Firefox/Chrome", dan over "Fedora veiligheidsupdate is niet uitgerold".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Sjah schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Hoe zit dat qua updates voor de browser, gaat dat via updates van Fedora, of doet de browser dat zelf op de achtergrond (en maakt dat nog iets uit(?))? Want lijkt mij dat ze eerder gaan klagen over "youtube filmpje doet het niet in Firefox/Chrome", dan over "Fedora veiligheidsupdate is niet uitgerold".
Over het algemeen update een browser zichzelf niet in Linux, daar hebben we package managers voor. In de Atomic Desktops worden de browsers meestal als Flatpak geïnstalleerd en je kunt ervoor zorgen dat die automatisch worden bijgewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

...

Ik dacht eerst aan:
Waarom niet een combinatie van de twee? Trixie komt over iets meer dan een week uit naar Stable en Debian heeft zo'n beetje elke DE wel beschikbaar, Cinnamon en Mate zijn ook gewoon aanwezig. Het zijn geen Mint exclusieve DEs. Als de laptop nog een beetje fatsoenlijke hoeveelheid geheugen heeft (met Windows 10 is dat toch wel een vereiste om nog iets gedaan te krijgen), kan je zelfs KDE gebruiken om toch een meer WIndows feel te geven dat niet uit de jaren '90 lijkt te komen. En dankzij Discover kunnen ze eenvoudig updates toepassen en software vinden. Voeg Flatpak toe, configureer unattended-upgrades en je hebt automatische updates en een extra scala aan software beschikbaar. En omdat jij het inricht, is het niet erg dat de initiële setup iets meer aandacht nodig heeft voor firmware en eventueel andere non-free zaken.

Ik denk persoonlijk dat Gnome een te grote verandering is qua uiterlijk en functie tov Windows, dat het voor pensionado geen handige keus is. Sommige struikelen al over een andere afstandsbediening voor de tv, het ontbreken van een start knop en bijbehorend menu is flink anders dan een iets ander uiterlijk maar functioneel vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hero of Time schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:46:
[...]
Ik denk persoonlijk dat Gnome een te grote verandering is qua uiterlijk en functie tov Windows, dat het voor pensionado geen handige keus is. Sommige struikelen al over een andere afstandsbediening voor de tv, het ontbreken van een start knop en bijbehorend menu is flink anders dan een iets ander uiterlijk maar functioneel vergelijkbaar.
Daar hoef je geen pensionado voor te zijn :X

Ik kan ook totaal niet met Gnome overweg. Geef mij maar bij voorkeur Cinnamon of anders KDE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Jef61 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Ja ik zitt ook steeds met dezelfde vraag, welke distro gebruiken voor een windows verlater.
Ik heb nu bij mijn schoonouders (in de 80) Tuxedo OS draaien (met KDE Plasma). Ziet er hetzelfde uit als Windows 11 en ze krijgen netjes meldingen om te updaten. Vooralsnog bijna geen problemen, alleen printen in kleur gaat niet lekker (op een alweer oude inktjet printer). Vooralsnog laat ik deze distro staan.

Zelf gebruik ik tegenwoordig CachyOS :)
En ook @D43m0n

Ik zou zeker voor een KDE immutable met auto updates gaan. Kinoite of Aurora.

En anders linux mint. Maar gezien je daar zelf op update moet klikken is dat niet wat je wilt eigenlijk. Je wilt een out-of-the-box set and forget.

Voordeel van Kinoite is veel meer eind gebruikers. Voordeel van Aurora is de bredere hardware support en ze minder strikt zijn met closed source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
[...]

Waarom niet een combinatie van de twee? Trixie komt over iets meer dan een week uit naar Stable en Debian heeft zo'n beetje elke DE wel beschikbaar, Cinnamon en Mate zijn ook gewoon aanwezig. Het zijn geen Mint exclusieve DEs. Als de laptop nog een beetje fatsoenlijke hoeveelheid geheugen heeft (met Windows 10 is dat toch wel een vereiste om nog iets gedaan te krijgen), kan je zelfs KDE gebruiken om toch een meer WIndows feel te geven dat niet uit de jaren '90 lijkt te komen. En dankzij Discover kunnen ze eenvoudig updates toepassen en software vinden. Voeg Flatpak toe, configureer unattended-upgrades en je hebt automatische updates en een extra scala aan software beschikbaar. En omdat jij het inricht, is het niet erg dat de initiële setup iets meer aandacht nodig heeft voor firmware en eventueel andere non-free zaken.

Dank, dat zijn goede tips. Ik ben al jaren een Mac gewend, moet heel af en toe met Windows werken. Ik heb jaren het beheer gedaan van RHEL en heb thuis veel Ubuntu gebruikt. De laatste jaren Debian. Mijn Linux ervaring is headless, geen desktop environment dus dit soort quirks ken ik zelf niet. Ik ken Gnome en Unity een beetje en Pantheon nog minder maar dan houdt het wel op. KDE heb ik voor het eerst gezien rond 2000 ofzo met SuSE, dus daar was ik zelf niet snel op gekomen. Volgens mij heeft die laptop van ze 8GB aan RAM dus dat moet wel goed zitten.

Mijn eigen ouders zijn gelukkig nog in staat zichzelf te redden met een iPad en hun Samsung telefoons zonder dat ik ze wat hoef uit te leggen of met regelmaat moet herstellen. Mijn schoonouders daarentegen is een heel ander verhaal, daar gaan we niets nieuws meer introduceren want daar speelt de verwarring met afstandsbediening inderdaad.
L0g0ff schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:49:
[...]

En ook @D43m0n

Ik zou zeker voor een KDE immutable met auto updates gaan. Kinoite of Aurora.

En anders linux mint. Maar gezien je daar zelf op update moet klikken is dat niet wat je wilt eigenlijk. Je wilt een out-of-the-box set and forget.

Voordeel van Kinoite is veel meer eind gebruikers. Voordeel van Aurora is de bredere hardware support en ze minder strikt zijn met closed source.
Ik lees nu meerdere keren KDE, auto updates en een immutable variant. Ik ben geen distro-hopper maar iets nieuws proberen lijkt me in dit geval wel leuk. Ik ga sowieso opnieuw Duplicati voor m’n ouders in gebruik nemen dus er is een laatste redmiddel mocht ik iets verprutsen wat zich pas later zal uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hero of Time schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:35:
Omdat je CPU 64 bit is, kan je gelukkig nog Debian draaien. Dat zou eigenlijk de betere keus zijn voor Xfce, omdat Ubuntu om een of andere reden toch meer installeert en extra dingen op de achtergrond heeft draaien wat dus ook weer meer geheugen gebruikt. Debian is daar wat leaner in. Tijdens installatie kan je de DE kiezen. Of later vanuit CLI als je dat zelfs wilt.
Nog wel even uitgeprobeerd via een VM, maar ik vind het toch wel veel installatiewerk. Lijkt echt tailored voor bedrijven, en niet voor particulieren. Uiteindelijk Xubuntu minimal met XFCE aan de praat gekregen, dat lijkt best aardig te werken in het OS zelf. Ongeveer 430MB geheugen gebruik na boot. Aardig responsive, maar je moet eigenlijk niet willen browsen (Firefox). Alles gaat dan traag en de CPU zit lang op 100%. Geheugen valt mee met ca 1GB met 2 sites open.

Het installatieproces was erg buggy. Na installatie kon ik niet inloggen, terwijl ik die gebruiker gewoon had aangemaakt tijdens installatie. Dus ik in veilige modus naar root terminal, geen enkele user aangemaakt in /etc/passwd. Dus ik die user aangemaakt, opnieuw opstarten.

Misschien bruikbaar als een servertje voor iets, maar eigenlijk is het gewoon functioneel afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
[...]
De ervaring die ik heb met gnome door een pensionado laten gebruiken op een oude laptop die op werk Windows gebruikte is een ongevraagde review dat die laptop heel fijn werkte. Dus een te grote verandering is het zeker niet voor iedereen. Een aantal elementen van gnome lijken veel meer op telefoon ui en dat gebruiken mensen een stuk intensiever dan windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
Guus... schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:21:
[...]

De ervaring die ik heb met gnome door een pensionado laten gebruiken op een oude laptop die op werk Windows gebruikte is een ongevraagde review dat die laptop heel fijn werkte. Dus een te grote verandering is het zeker niet voor iedereen. Een aantal elementen van gnome lijken veel meer op telefoon ui en dat gebruiken mensen een stuk intensiever dan windows.
Ik installeer eigenlijk altijd Dash to panel (links vertikaal), en dan zet ik de meest gebruikte programmas daarop. Firefox, Thunderbird, Libre Office, bestanden, etc.

Mijn vader vindt dat erg handig. Eventuele andere programmas via Apps icoon op de Dash, hij kan er prima mee werken.

Juist voor mensen die niet veel van PCs weten is Gnome top. Geen menus vol configuraties etc, die dus ook niet per ongeluk opgeroepen worden, en men vervolgens niet meer weet hoe eruit te komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
D43m0n schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:51:
[...]

Ik lees nu meerdere keren KDE, auto updates en een immutable variant. Ik ben geen distro-hopper maar iets nieuws proberen lijkt me in dit geval wel leuk. Ik ga sowieso opnieuw Duplicati voor m’n ouders in gebruik nemen dus er is een laatste redmiddel mocht ik iets verprutsen wat zich pas later zal uiten.
Ah, je had KDE niet scherp. Ja, als alternatief voor Windows 10 zou ik als eerste naar een distributie met KDE kijken. Ik weet niet wat voor browser ze gewend zijn, tegenwoordig kun je ongeveer alle grote browsers die er voor Windows zijn ook op Linux draaien. Tot Microsoft Edge aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Falco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Ik installeer eigenlijk altijd Dash to panel (links vertikaal), en dan zet ik de meest gebruikte programmas daarop. Firefox, Thunderbird, Libre Office, bestanden, etc.

Mijn vader vindt dat erg handig. Eventuele andere programmas via Apps icoon op de Dash, hij kan er prima mee werken.

Juist voor mensen die niet veel van PCs weten is Gnome top. Geen menus vol configuraties etc, die dus ook niet per ongeluk opgeroepen worden, en men vervolgens niet meer weet hoe eruit te komen....
Maar als er dan een niuewe versie van Gnome uitkomt dan werken de extensies niet altijd. Of is dat tegenwoordig verbeterd? Ik gebruikte DtP extensie altijd met Gnome. Xfce is echter mijn favoriete DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Falco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Ja zo ben ik ook, vind Dash to Dock (volgens mij is dat de juiste naam) echt de USP van Ubuntu. Ok t kan ook in andere distros worden installd, zoals Fedora. Vind het lekker intuitief.
Heb ooit gehoord dat Dock gepimpter zou zijn in Ubuntu, gepolijster dus (zou gedaan moeten zijn door Canonical), maar nooit daarvan een spoor gevonden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SandsOfArrakis schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Daar hoef je geen pensionado voor te zijn :X

Ik kan ook totaal niet met Gnome overweg. Geef mij maar bij voorkeur Cinnamon of anders KDE.
Gnome vind ik ook niet fijn. Vroeger al niet met het dubbele menu waar op de ene plek programma's stonden en bij de andere instellingen, maar die waren voor mij ook niet logisch ingedeeld. Hoe het nu is zie ik in de launcher niet eens alle programma's die beschikbaar zijn, daar moet je dan maar op zoeken. En ze hebben ook niet de naam van het package, Nautilus heet bijvoorbeeld 'files'. Niet echt logisch als je dus iets gaat installeren en die naam nergens kan vinden omdat de 'algemene' naam wordt getoond. Baobap? Nee, Disk Space Analyzer. 8)7
Bartjuh schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:15:
[...]

Nog wel even uitgeprobeerd via een VM, maar ik vind het toch wel veel installatiewerk. Lijkt echt tailored voor bedrijven, en niet voor particulieren.
Debian is community driven en heeft geen zakelijke afdeling zoals betaald support wat je bij Red Hat hebt en ook met Ubuntu kan afnemen. Beetje vreemd dus om dan te gaan zeggen dat Debian 'tailored voor bedrijven' is. Vind je dat ook van Arch? Gentoo? LFS? Je wordt niet altijd en overal bij het handje gehouden. Debian is voor de wat meer ervaren gebruiker en niet direct voor Jan en Greet van de punniken club. ;)
Uiteindelijk Xubuntu minimal met XFCE aan de praat gekregen, dat lijkt best aardig te werken in het OS zelf. Ongeveer 430MB geheugen gebruik na boot. Aardig responsive, maar je moet eigenlijk niet willen browsen (Firefox). Alles gaat dan traag en de CPU zit lang op 100%. Geheugen valt mee met ca 1GB met 2 sites open.
Het hoge cpu gebruik zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat hardware acceleratie standaard aan staat en het systeem is overgeschakeld op software rendering.
Het installatieproces was erg buggy. Na installatie kon ik niet inloggen, terwijl ik die gebruiker gewoon had aangemaakt tijdens installatie. Dus ik in veilige modus naar root terminal, geen enkele user aangemaakt in /etc/passwd. Dus ik die user aangemaakt, opnieuw opstarten.
Zie hier dus de quirks van Ubuntu. Een bug die op meer recente/snellere hardware niet te reproduceren is waarschijnlijk.
Misschien bruikbaar als een servertje voor iets, maar eigenlijk is het gewoon functioneel afgeschreven.
Tja, dat is idd een probleem van de hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Gnome vind ik ook niet fijn. Vroeger al niet met het dubbele menu waar op de ene plek programma's stonden en bij de andere instellingen, maar die waren voor mij ook niet logisch ingedeeld. Hoe het nu is zie ik in de launcher niet eens alle programma's die beschikbaar zijn, daar moet je dan maar op zoeken. En ze hebben ook niet de naam van het package, Nautilus heet bijvoorbeeld 'files'. Niet echt logisch als je dus iets gaat installeren en die naam nergens kan vinden omdat de 'algemene' naam wordt getoond. Baobap? Nee, Disk Space Analyzer. 8)7
Mensen die geen tweaker zijn hebben geen idee hoe het programma heet waarin je door de bestanden gaat. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat het een programma is. Dus binnen een desktop of distributie zou dat programma gewoon files moeten heten. Gnome laat 'files' ook zien als je nautilus zoekt om het probleem met de app namen een beetje te verhelpen.

Als je een andere workflow gewend bent kan ik goed geloven dat gnome enorm irritant kan zijn. Maar als je sowieso al niet weet waar je mee bezig bent, als pensionado bijvoorbeeld, kom je in gnome een stuk verder dan in Windows. Daarom is een DE die meer lijkt op Windows niet perse een goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Guus..., daarom heeft KDE met iig de application launcher die ik gebruik de optie voor 'Name only', 'Description only', 'Name (description)' en 'Description (name)', waardoor je met de laatste twee beide te zien krijgt. Kate? Bij mij staat er dan nog 'KDE Advanced Text Editor' onder, want ik heb 'Name (description)'. Waarom kan Gnome dat niet? Dat doen ze niet omdat het 'te ingewikkeld' is. Alles in Gnome is voor pure simpliciteit en als er ook maar een mogelijkheid is dat iets niet duidelijk is, wordt het eruit gesloopt. Die manier van minimalisme tot het ultieme forceren gaat mij te ver. Als een krant met alleen koppen en geen enkele verdiepende tekst of foto er bij. Zeg maar "Nieuwe versie van Gnome is uit", en meer niet. Wijzigingen? Überhaupt versienummer? Nah, te verwarrend en overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:13:
@Guus..., daarom heeft KDE met iig de application launcher die ik gebruik de optie voor 'Name only', 'Description only', 'Name (description)' en 'Description (name)', waardoor je met de laatste twee beide te zien krijgt. Kate? Bij mij staat er dan nog 'KDE Advanced Text Editor' onder, want ik heb 'Name (description)'. Waarom kan Gnome dat niet? Dat doen ze niet omdat het 'te ingewikkeld' is. Alles in Gnome is voor pure simpliciteit en als er ook maar een mogelijkheid is dat iets niet duidelijk is, wordt het eruit gesloopt. Die manier van minimalisme tot het ultieme forceren gaat mij te ver. Als een krant met alleen koppen en geen enkele verdiepende tekst of foto er bij. Zeg maar "Nieuwe versie van Gnome is uit", en meer niet. Wijzigingen? Überhaupt versienummer? Nah, te verwarrend en overbodig.
Ik vind dat wel een beetje overdreven hoor; Gnome heeft meer opties dan je nu doet geloven. Misschien niet op elk punt, maar er is genoeg in te stellen en aan te passen om niet te hoeven spreken van extreem minimalistisch. Het is wel geopinieerd, maar dat moet elke DE op z'n eigen manier zijn, dat is gewoon de uitwerking van de visie erachter.

Dat ze geen versienummers ofzo zouden hebben is gewoon onzin. https://release.gnome.org/48/
Versienummer, codenaam, en een uitleg van wat er allemaal in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 31-07-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20
Is Aurora niet het proberen waard?
Immutable, automatic updates en KDE environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hero of Time schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:34:
[...]
Debian is community driven en heeft geen zakelijke afdeling zoals betaald support wat je bij Red Hat hebt en ook met Ubuntu kan afnemen. Beetje vreemd dus om dan te gaan zeggen dat Debian 'tailored voor bedrijven' is. Vind je dat ook van Arch? Gentoo? LFS? Je wordt niet altijd en overal bij het handje gehouden. Debian is voor de wat meer ervaren gebruiker en niet direct voor Jan en Greet van de punniken club. ;)
Ik vond het installatieproces wat meer omvattend dan ik van andere distros gewend ben, dus ben ik misschien wat snel tot de conclusie gekomen dat het dan wel voor bedrijven moest zijn :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Ik vind dat wel een beetje overdreven hoor; Gnome heeft meer opties dan je nu doet geloven. Misschien niet op elk punt, maar er is genoeg in te stellen en aan te passen om niet te hoeven spreken van extreem minimalistisch. Het is wel geopinieerd, maar dat moet elke DE op z'n eigen manier zijn, dat is gewoon de uitwerking van de visie erachter.
Ben idd wat gechargeerd. Maar als ik berichten van een paar jaar geleden herinner waar men met extenties aan de slag moest om een batterijpercentage in het panel te krijgen, kan je wel zeggen dat ze veel te ver zijn doorgeslagen in hun 'filosofie'. En de onenigheid in het team is er ook, met het dan wel, dan niet, dan weer wel dual-pane weergave van Nautilus paar jaar geleden.
Dat ze geen versienummers ofzo zouden hebben is gewoon onzin. https://release.gnome.org/48/
Versienummer, codenaam, en een uitleg van wat er allemaal in zit.
Het ging om de vergelijking mbt welke informatie te tonen. Krant met alleen koppen, Downloads in the tracker hier zonder versienummer, etc. Dat het wel gewoon op hun site staat ging er even niet om, het ging om het minimalisme dat ze in de interface toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bartjuh schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Ik vond het installatieproces wat meer omvattend dan ik van andere distros gewend ben, dus ben ik misschien wat snel tot de conclusie gekomen dat het dan wel voor bedrijven moest zijn :F
Dan ken je het proces van Windows 9x/2000/XP niet meer. Daar had je ook meer stappen dan nu met 'installeer', 'kies schijf' en 'log in met je MS account'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Ben idd wat gechargeerd. Maar als ik berichten van een paar jaar geleden herinner waar men met extenties aan de slag moest om een batterijpercentage in het panel te krijgen, kan je wel zeggen dat ze veel te ver zijn doorgeslagen in hun 'filosofie'. En de onenigheid in het team is er ook, met het dan wel, dan niet, dan weer wel dual-pane weergave van Nautilus paar jaar geleden.
Maar dat geeft toch geen echte indruk van zo'n DE vandaag de dag? Als het al klopt: dat batterijpercentage kan je in de settings aanzetten en dan staat het naast het batterij-icoontje. Misschien is daar ooit een plugin voor nodig geweest, en is het na feedback toegevoegd? Wie zal het zeggen. Wat ik wel merk is dat ik heel veel dingen heel snel kan doen. De tray waar dat batterijpercentage in terechtkomt, daar zitten heel veel nuttige acties in die ik heel veel gebruik (KDE heeft die dingen ook maar dan minder gegroepeerd). Nu heb ik ook KDE op een PC, maar dingen gaan daarin niet sneller voor mij. Ik vond het jammer dat ik in Dolphin niet in de adresbalk kon type "ssh://pve/" om de bestanden op m'n server te benaderen, iets dat in Gnome wel kan. En zo heeft elke omgeving wel z'n eigen krachten en tekortkomingen. :)

Ik heb in elk geval lang Gnome 3 stom gevonden, ik was een echte Gnome 2 fan, en op een veel later moment probeerde ik POP!_os uit en toen heb ik Gnome maar gewoon een kans gegeven (zonder te verwachten dat ik het wat zou vinden), en daar heb ik nooit spijt van gehad. Het heeft me echt overtuigd op eigen kracht.
(Hetzelfde geldt ook voor KDE: ik vond KDE vroeger niet zo, maar ik vind Plasma heden ten dage echt prachtig en ik vind het heel mooi dat we kwalitatief goede opties hebben.. dat kunnen Windows-gebruikers niet zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
desalniettemin schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Maar als er dan een niuewe versie van Gnome uitkomt dan werken de extensies niet altijd. Of is dat tegenwoordig verbeterd? Ik gebruikte DtP extensie altijd met Gnome. Xfce is echter mijn favoriete DE.
Dit is precies waarom ik gestopt ben met Gnome. Elke keer als je bleeding edge draait heb je bij een Gnome update soms wel een paar weken gedoe met de extensions. En zonder extensions werkt het net niet lekker. Ondanks dat ik eigenlijk meer Gnome fan ben dan KDE gaat mijn voorkeur daarom toch uit naar KDE.

Enige nadeel van KDE vind ik dan weer dat je niet alles goed ingesteld krijgt met de commandline of dat de commandline parameters slecht gedocumenteerd zijn. Probeer je (GTK) theming of NumLock default aan in je SDDM maar eens te stellen zonder te willen klikken. Maar dat neem ik voor lief. Dan maar een keertje klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:31
Ik gebruik nu een paar maanden Tumbleweed, en op zich naar tevredenheid, maar toch wel wat vervelends meegemaakt met btrfs. M'n pc was gecrasht en ik moest hem handmatig uitzetten door de power-knop ingedrukt te houden. Vervolgens wilde Tumbleweed niet meer booten, vanwege een corrupt filesysteem. Uiteindelijk een fresh install moeten doen.

Als ik zo een beetje Google, dan lijkt het erop dat btrfs toch wat gevoelig is voor stroomuitval etc. Er zijn meer mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Mijn pc crasht trouwens als hij uit suspend probeert te komen. Dit lijkt te maken te hebben met de Nvidia drivers. Voor nu heb ik auto-suspend daarom maar uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Renzmeister Kwam je ook niet meer in de Grub bootloader? Want vanuit daar kun je een eerdere snapshot booten en als die naar tevredenheid draait, daarnaartoe overschakelen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:31
pporrio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:38:
@Renzmeister Kwam je ook niet meer in de Grub bootloader? Want vanuit daar kun je een eerdere snapshot booten en als die naar tevredenheid draait, daarnaartoe overschakelen.
Grub nog wel, maar van alles geprobeerd en ik kwam alleen in een soort emergency mode terecht. Nog geprobeerd om het filesysteem te repareren, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Toen maar een nieuwe install gedaan, was op zich ook geen ramp want ik had er toch nog niet veel op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Renzmeister schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:32:
Ik gebruik nu een paar maanden Tumbleweed, en op zich naar tevredenheid, maar toch wel wat vervelends meegemaakt met btrfs. M'n pc was gecrasht en ik moest hem handmatig uitzetten door de power-knop ingedrukt te houden. Vervolgens wilde Tumbleweed niet meer booten, vanwege een corrupt filesysteem. Uiteindelijk een fresh install moeten doen.

Als ik zo een beetje Google, dan lijkt het erop dat btrfs toch wat gevoelig is voor stroomuitval etc. Er zijn meer mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Mijn pc crasht trouwens als hij uit suspend probeert te komen. Dit lijkt te maken te hebben met de Nvidia drivers. Voor nu heb ik auto-suspend daarom maar uitgeschakeld.
Ik heb dit laatst met CchyOS ook gehad, maar met een bootable iso heb ik dit heel simpel kunnen fixen.
https://unix.stackexchang...errors-on-btrfs-partition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
pporrio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:38:
Grub vind geen bootable partition meer en deze kan je niet meer snapshotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Interessante discussie, v.w.b. "oudjes" over zetten naar Linux :+ Met mijn vader had ik het er begin dit jaar ook over, het aflopen van Windows 10 support en een te oude PC (die het verder nog prima doet. En intussen ook al 10+ jaar oud is denk ik. Weet niet eens wat er in zit). Ik voor de grap "Linux", en nouja... Dat moet het dan maar gaan worden :p

Maar als Arch user ben ik er nog niet over uit "wat". Arch vereist natuurlijk wat meer "handwerk" ook v.w.b. updaten en zo. Op de werk laptop staat Manjaro, maar ook niet veel anders, hoogstens dat zij Discover wel aanraden / standaard installeren.

De automatisch updatende, atomic?, distros klinken daarmee wel interessant. Betekent alleen dat ik alweer een distro moet leren, als ik voor de vaak genoemde Fedora spins ga (ook nog Debian op servertje / router / VPS, naast Arch op prive PCs en afgeleide Manjaro dan op werk laptop). Voor de lulz even DuckDuckGo er tegenaan gegooid, voor een atomic Arch variant, en dan blijkt er BlendOS te zijn. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord / gelezen (in dit topic ook niet terug te vinden).

Edit:
blendOS valt al meteen af :p Updaten gaat niet automatisch. Aanbevolen dus om elke X dagen een update commando (/update knop in een custom applicatie) in te drukken. Dat schiet dan niet op. Blijven denk ik de Fedora smaakjes over? Of zoals ik meen @Hero of Time aanhaalde gewoon Debian met auto update aan en dan Flatpack voor de applicaties. "Verouderde" OS (hoewel volgende week dan wel een update :)) maakt dan minder uit. En eigenlijk maakt verouderd misschien ook helemaal niet uit. Of nouja, browser... Heb geen ervaring met Debian desktop. Maar een 2 jaar oude browser is wellicht wel iffy? V.w.b. support van web standaarden en wellicht dus "defecte websites".

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 01-08-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
RobertMe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:

Blijven denk ik de Fedora smaakjes over? Of zoals ik meen @Hero of Time aanhaalde gewoon Debian met auto update aan en dan Flatpack voor de applicaties. "Verouderde" OS (hoewel volgende week dan wel een update :)) maakt dan minder uit. En eigenlijk maakt verouderd misschien ook helemaal niet uit. Of nouja, browser... Heb geen ervaring met Debian desktop. Maar een 2 jaar oude browser is wellicht wel iffy? V.w.b. support van web standaarden en wellicht dus "defecte websites".
Debian blijft lang op major versies staan, dat betekent gelukkig niet dat het unsupported versies zijn. Firefox heeft bijvoorbeeld een ESR variant, daarbij zit je lang op een major versie terwijl je toch bijblijft met beveiligingsupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RobertMe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:
Maar als Arch user ben ik er nog niet over uit "wat". Arch vereist natuurlijk wat meer "handwerk" ook v.w.b. updaten en zo. Op de werk laptop staat Manjaro, maar ook niet veel anders, hoogstens dat zij Discover wel aanraden / standaard installeren.

De automatisch updatende, atomic?, distros klinken daarmee wel interessant. Betekent alleen dat ik alweer een distro moet leren, als ik voor de vaak genoemde Fedora spins ga (ook nog Debian op servertje / router / VPS, naast Arch op prive PCs en afgeleide Manjaro dan op werk laptop). Voor de lulz even DuckDuckGo er tegenaan gegooid, voor een atomic Arch variant, en dan blijkt er BlendOS te zijn. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord / gelezen (in dit topic ook niet terug te vinden).
Mijn ervaringen met Fedora zijn wel okee. Ik denk dat ik in eerste instantie voor mensen die Windows zijn gewend Mint zou installeren. Lijkt genoeg op Windows 10 om niet al te vervreemdend over te komen. Hoewel ik wel een beetje twijfel tussen Cinnamon en KDE, omdat die laatste ook prima moet passen bij wat Windows-gebruikers gewend zijn. Atomic heb ik in de vorm van Bazzite en ik zie de voordelen daar op zich wel van in maar de nadelen zijn dat je soms inderdaad door een hoepel moet die enerzijds prima uit te leggen is, maar anderzijds wel geleerd moet worden. De niet-atomic versies hebben dat niet en dan is Fedora ook wel een fijna compagnon, voor zowel Gnome als voor KDE.

(Mijn kinderen zijn geen Windows gewend, ik heb bij hen ook Fedora geinstalleerd en ik merk dat ze er heel goed uitkomen met Gnome omdat het wat meer lijkt op wat ze wel gewend zijn: tablets :))

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 01-08-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jolijter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Debian blijft lang op major versies staan, dat betekent gelukkig niet dat het unsupported versies zijn. Firefox heeft bijvoorbeeld een ESR variant, daarbij zit je lang op een major versie terwijl je toch bijblijft met beveiligingsupdates.
Dat Debian ESR gebruikt had ik vanmiddag gezien ja. Maar dan nog loop je uiteindelijk dus 2 jaar achter. Wellicht niet relevant voor security issues (want ESR + als Mozilla hem niet meer onderhoud doet Debian dat wellicht?). Maar tegenwoordig zijn browsers ook "evergreen", altijd up-to-date. En web standaarden ontwikkelen zich (soms) ook snel zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde. Dus de kans is dan best aanwezig dat websites niet werken omdat die 2 jaar oude ESR versie niet de hedendaagse web standaarden ondersteund.

Of... Debian zou wel ook de major ESR updates moeten over nemen. Dan heb je alsnog elke ~30 weken weer een browser die "de nieuwste" web standaarden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Heeft iemand tips voor partitioning van een immutable Linux zoals Kionite, Silverblue of Aurora? Ik lees bij Fedora dat handmatige partities maken wel kan, maar niet zonder risico’s is. Ik merk dat ik ook dingen moet afleren. In het verleden was ik beheerder maar de laatste keer dat ik een Linux distro geïnstalleerd heb was in 2021 of zo en dan als zelfbouw NAS, beheer doe ik al 8 jaar niet meer dus dat wordt roestig. Ik heb de neiging om een /boot als ext3 (of ext4) te partitioneren, een swap ter grootte van de hoeveelheid RAM (voor een laptop) en de rest met LVM en daarbinnen logical volumes te maken.

Volgens Fedora docs:
The above screenshot shows a typical configuration with manual partitioning, with partitions for /boot, /, swap and /var/home.
Manual partitioning on Fedora Kinoite can be done with Btrfs, LVM, as well as standard partitions or an xfs filesystem.
Handmatig partitioneren kan dus wel, zelfs met LVM maar bij een immutable Linux lijkt LVM me weinig meerwaarde te hebben. Het is niet mijn bedoeling om er een dualboot met Windows van te maken, dat gaat er gewoon af. Het enige wat m’n ouders nog doen is een beetje browsen op Internet en dan vooral YouTube (music) met een ouderwetse koptelefoon. Ik merk dat vroege ervaringen uit mijn beheerders-verleden zoals een volgelopen /var/log niet op een eigen partitie (logical volume) me de controle van partities/volumes nog niet los laat. Ik kan natuurlijk automatic partitioning toepassen maar wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
RobertMe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:29:
[...]

Dat Debian ESR gebruikt had ik vanmiddag gezien ja. Maar dan nog loop je uiteindelijk dus 2 jaar achter. Wellicht niet relevant voor security issues (want ESR + als Mozilla hem niet meer onderhoud doet Debian dat wellicht?). Maar tegenwoordig zijn browsers ook "evergreen", altijd up-to-date. En web standaarden ontwikkelen zich (soms) ook snel zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde. Dus de kans is dan best aanwezig dat websites niet werken omdat die 2 jaar oude ESR versie niet de hedendaagse web standaarden ondersteund.

Of... Debian zou wel ook de major ESR updates moeten over nemen. Dan heb je alsnog elke ~30 weken weer een browser die "de nieuwste" web standaarden ondersteund.
Zo hard gaat het met de vernieuwingen op mainstream websites niet. Voorlopig blijft het interactieve aspect nog JavaScript waarbij er met polyfills functionaliteiten worden ingeladen die in een browser nog niet geïmplementeerd zijn. Grote websites zullen niet snel technologieën gebruiken die een deel van hun userbase buitenspel zet. Dat Internet Explorer werd uitgefaseerd was voor veel (enterprise) webapplicaties een probleem omdat het nergens anders in werkte. Zolang partijen die het meeste geld opleveren nog veelal op oude browsers werken zullen websites nog vooral op oude browsers blijven werken.

Twee jaar is wat dat betreft ook een korte tijd en niet een lange tijd om drastische vernieuwingen in browsers te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
D43m0n schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:37:
Heeft iemand tips voor partitioning van een immutable Linux zoals Kionite, Silverblue of Aurora?
Mijn ervaring is dat de standaard partitionering van een moderne distributie bij regulier gebruik zo goed is dat ik er nooit naar om hoef te kijken. Als beheerder zie je, vooral als het gaat om servers, heel ander gedrag dan dat je bij een beetje browsen op een desktop ziet.
Pagina: 1 ... 48 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.