Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:37
RobertMe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:29:
[...]

Of... Debian zou wel ook de major ESR updates moeten over nemen. Dan heb je alsnog elke ~30 weken weer een browser die "de nieuwste" web standaarden ondersteund.
Debian 12 had bij de release firefox-esr 102, dat werd al redelijk snel 115 en is nu 128.
Tijdens de freeze van Debian 13 zal het wel 128 blijven, maar ik verwacht wel dat er redelijk snel na de release een update komt met 140, zowel voor Debian 12 als 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jolijter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

Zo hard gaat het met de vernieuwingen op mainstream websites niet. Voorlopig blijft het interactieve aspect nog JavaScript waarbij er met polyfills functionaliteiten worden ingeladen die in een browser nog niet geïmplementeerd zijn. Grote websites zullen niet snel technologieën gebruiken die een deel van hun userbase buitenspel zet. Dat Internet Explorer werd uitgefaseerd was voor veel (enterprise) webapplicaties een probleem omdat het nergens anders in werkte. Zolang partijen die het meeste geld opleveren nog veelal op oude browsers werken zullen websites nog vooral op oude browsers blijven werken.

Twee jaar is wat dat betreft ook een korte tijd en niet een lange tijd om drastische vernieuwingen in browsers te zien.
Ik ben zelf developer aan de web kant (laat ik het "SaaS" noemen, alhoewel een verschrikkelijke term. Niet "ik maak websites voor de bakker op de hoek" dus), dus weet wel enigszins hoe de vork in de steel zit :). En polyfills en dat soort zaken gaan vaak ook automatisch in de tooling, vaak met configs als "browsers die meer dan X% gebruikt worden" of "tot 2/3/4/... versies terug". Als je dan een 2 jaar oude FF ESR zou hebben zou je dus serieus ver achter lopen. En waarschijnlijk ook zwaar uit de pas (als in: laag percentage gebruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Eärendil schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Debian 12 had bij de release firefox-esr 102, dat werd al redelijk snel 115 en is nu 128.
Tijdens de freeze van Debian 13 zal het wel 128 blijven, maar ik verwacht wel dat er redelijk snel na de release een update komt met 140, zowel voor Debian 12 als 13.
Dat is zeker positief. En iets dat ik eigenlijk niet had verwacht bij Debian. Dan vervalt dat argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 14:55
D43m0n schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:37:
Heeft iemand tips voor partitioning van een immutable Linux zoals Kionite, Silverblue of Aurora? Ik lees bij Fedora dat handmatige partities maken wel kan, maar niet zonder risico’s is. Ik merk dat ik ook dingen moet afleren. In het verleden was ik beheerder maar de laatste keer dat ik een Linux distro geïnstalleerd heb was in 2021 of zo en dan als zelfbouw NAS, beheer doe ik al 8 jaar niet meer dus dat wordt roestig. Ik heb de neiging om een /boot als ext3 (of ext4) te partitioneren, een swap ter grootte van de hoeveelheid RAM (voor een laptop) en de rest met LVM en daarbinnen logical volumes te maken.

Volgens Fedora docs:

[...]

Handmatig partitioneren kan dus wel, zelfs met LVM maar bij een immutable Linux lijkt LVM me weinig meerwaarde te hebben. Het is niet mijn bedoeling om er een dualboot met Windows van te maken, dat gaat er gewoon af. Het enige wat m’n ouders nog doen is een beetje browsen op Internet en dan vooral YouTube (music) met een ouderwetse koptelefoon. Ik merk dat vroege ervaringen uit mijn beheerders-verleden zoals een volgelopen /var/log niet op een eigen partitie (logical volume) me de controle van partities/volumes nog niet los laat. Ik kan natuurlijk automatic partitioning toepassen maar wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Als je disk leeg mag gewoon auto partitioning aan. Niet zelf gaan lopen rommelen.

Dual boot is officieel unsupported. Het werkt wel (er staat in de bazzite docs een howto) maar KISS als het niet perse hoeft.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 21:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Heeft iemand tips voor partitioning van een immutable Linux zoals Kionite, Silverblue of Aurora? Ik lees bij Fedora dat handmatige partities maken wel kan, maar niet zonder risico’s is. Ik merk dat ik ook dingen moet afleren. In het verleden was ik beheerder maar de laatste keer dat ik een Linux distro geïnstalleerd heb was in 2021 of zo en dan als zelfbouw NAS, beheer doe ik al 8 jaar niet meer dus dat wordt roestig. Ik heb de neiging om een /boot als ext3 (of ext4) te partitioneren, een swap ter grootte van de hoeveelheid RAM (voor een laptop) en de rest met LVM en daarbinnen logical volumes te maken.

Volgens Fedora docs:

[...]

Handmatig partitioneren kan dus wel, zelfs met LVM maar bij een immutable Linux lijkt LVM me weinig meerwaarde te hebben. Het is niet mijn bedoeling om er een dualboot met Windows van te maken, dat gaat er gewoon af. Het enige wat m’n ouders nog doen is een beetje browsen op Internet en dan vooral YouTube (music) met een ouderwetse koptelefoon. Ik merk dat vroege ervaringen uit mijn beheerders-verleden zoals een volgelopen /var/log niet op een eigen partitie (logical volume) me de controle van partities/volumes nog niet los laat. Ik kan natuurlijk automatic partitioning toepassen maar wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Standaard installatie is doorgaans prima. Hier maakte Mint 2 partities aan. Een hoofd partitie van ext4 en daarnaast een swap partitie van 2 gb. Die 2 gb wordt eigenlijk niet gebruikt met 32 gb RAM aan boord.

Als je toch drie partities aan wilt houden dan zou je /home op een aparte partitie kunnen zetten. Hier staan namelijk de gebruikersaccounts en documenten etc. opgeslagen. Handig als je later een nieuwe installatie wilt doen. Dan blijven je gebruikersinstellingen en bestanden bewaard.

Dan krijg je dus
/ (boot en systeem partitie). Vergeet niet de / te zetten als je handmatig partitioneert, anders boot het systeem niet.
/home (gebruikers accounts)
/swap (swap partitie)

Hoe groot swap moet worden hangt af van hoeveel RAM het systeem heeft, en bovenal wat er mee gedaan wordt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Maar dat geeft toch geen echte indruk van zo'n DE vandaag de dag? Als het al klopt: dat batterijpercentage kan je in de settings aanzetten en dan staat het naast het batterij-icoontje. Misschien is daar ooit een plugin voor nodig geweest, en is het na feedback toegevoegd? Wie zal het zeggen. Wat ik wel merk is dat ik heel veel dingen heel snel kan doen. De tray waar dat batterijpercentage in terechtkomt, daar zitten heel veel nuttige acties in die ik heel veel gebruik (KDE heeft die dingen ook maar dan minder gegroepeerd).
De batterij noemde ik even als voorbeeld, omdat die berichten mij het meest bij staan. Maar er waren meer van die basis dingen die maar met een extentie opgelost moesten worden. Ik heb vorig jaar Fedora in een VM geïnstalleerd op m'n werk laptop en heb die dit jaar misschien 1x aan gehad. Het geeft mij te veel een beperkt gevoel en het idee alsof ik met een Apple interface te maken heb en daar heb ik een schurfthekel aan.
Nu heb ik ook KDE op een PC, maar dingen gaan daarin niet sneller voor mij. Ik vond het jammer dat ik in Dolphin niet in de adresbalk kon type "ssh://pve/" om de bestanden op m'n server te benaderen, iets dat in Gnome wel kan. En zo heeft elke omgeving wel z'n eigen krachten en tekortkomingen. :)
Maar het is ook helemaal niet gek dat 'ssh://server' niet werkt. Dat zou in Gnome's Nautilus ook helemaal niet moeten werken. Ik heb GVFS daar iig nooit op zien reageren anders dan 'snap ik niet'. Want je wilt helemaal geen secure shell starten. Je wilt een secure file transfer doen. En in Dolphin werkt dat gewoon, zoals dat ook in Nautilus moet werken, via 'sftp://server'. Krijg je 'unsupported protocol', dan mis je kio en kio-extras.
Ik heb in elk geval lang Gnome 3 stom gevonden, ik was een echte Gnome 2 fan, en op een veel later moment probeerde ik POP!_os uit en toen heb ik Gnome maar gewoon een kans gegeven (zonder te verwachten dat ik het wat zou vinden), en daar heb ik nooit spijt van gehad. Het heeft me echt overtuigd op eigen kracht.
Waar ik met Gnome 3 een probleem heb, is dus de launcher, maar ook de mega hoge titelbalken en het verplaatsen van de menubalk naar een hamburgermenu. Microsoft had een idee met Windows 8, dat je desktop een tablet was. Dat krijg ik met Gnome 3 ook, maar dan nog een paar stappen verder. Hele interface lijkt meer op touch gericht. Daar heb ik met tobo+muis niks mee.
(Hetzelfde geldt ook voor KDE: ik vond KDE vroeger niet zo, maar ik vind Plasma heden ten dage echt prachtig en ik vind het heel mooi dat we kwalitatief goede opties hebben.. dat kunnen Windows-gebruikers niet zeggen)
Bij Windows worden opties minder en minder of worden er zaken aangepast die geen verbetering zijn (zie de taakbalk, dat zit nu vastgenageld en gelast aan de onderkant en met geen mogelijkheid op een andere plek van het scherm te zetten, noch in hoogte te wijzigen.
L0g0ff schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:39:
Enige nadeel van KDE vind ik dan weer dat je niet alles goed ingesteld krijgt met de commandline of dat de commandline parameters slecht gedocumenteerd zijn. Probeer je (GTK) theming of NumLock default aan in je SDDM maar eens te stellen zonder te willen klikken. Maar dat neem ik voor lief. Dan maar een keertje klikken.
Waarom moet alles altijd via CLI te doen zijn? Voor jouw opties zijn idd grafisch te regelen via SystemSettings. Eerst onder Keyboard voor de numlock, daarna naar Colors & Themes om bij 'Login Screen (SDDM)' de Plasma instellingen over te nemen.

Voor GTK doet KDE niks anders dan de config bestanden aanpassen. Om het live toe te passen is er de xsettings daemon als ik 't goed heb.
RobertMe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:
Of zoals ik meen @Hero of Time aanhaalde gewoon Debian met auto update aan en dan Flatpack voor de applicaties. "Verouderde" OS (hoewel volgende week dan wel een update :)) maakt dan minder uit. En eigenlijk maakt verouderd misschien ook helemaal niet uit. Of nouja, browser... Heb geen ervaring met Debian desktop. Maar een 2 jaar oude browser is wellicht wel iffy? V.w.b. support van web standaarden en wellicht dus "defecte websites".
Je kan in principe alles uit de standaard Debian repo halen, ook je applicaties. Van sommige wil je ze misschien als Flatpak omdat ze niet in de repo staan of je wilt hoe dan ook een nieuwere versie dan dat de Debian policy toelaat (zoals voor LibreOffice) en Backports ontoereikend is.
Heeft iemand tips voor partitioning van een immutable Linux zoals Kionite, Silverblue of Aurora?
Waarom zou je de partitie indeling willen bepalen als het OS zelf immutable is? Als 10 GB genoeg is voor het OS en de installer dit ook standaard toepast, welk probleem denk je op te lossen om het een andere grootte te geven? De enige partities waarvan ik iets van invloed zou willen hebben is swap, al is dat beperkt, en /home. Maar het lijkt mij dat de installer van een immutable distro de rest van de schijf toewijst voor /home omdat daar je eigen documenten e.d. op komen.
Jolijter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:50:
[...]

Mijn ervaring is dat de standaard partitionering van een moderne distributie bij regulier gebruik zo goed is dat ik er nooit naar om hoef te kijken. Als beheerder zie je, vooral als het gaat om servers, heel ander gedrag dan dat je bij een beetje browsen op een desktop ziet.
Ik partitioneer nog altijd m'n eigen systemen en weet niet wat de standaard indeling is van Debian. Maar weet wel dat wat Debian zelf wil niet overeenkomt met wat ik wil. M'n huidige PC bijvoorbeeld met een 2 TB m.2 als OS disk heb ik 30 GB voor /, 250 MB voor /boot/efi, 46 GB voor /home en de rest, dat is 1,8 TB, voor m'n games (voornamelijk Steam). De meeste data staat namelijk niet in m'n /home, documenten e.d. heb ik op een aparte 10 TB schijf staan. En met 32 GB heb ik ook geen behoefte aan swap. De paar keer dat m'n geheugen helemaal vol liep, had swap geen oplossing geweest om dit te voorkomen omdat er juist een proces helemaal over z'n zuiger ging. :P
SandsOfArrakis schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:48:
[...]

Standaard installatie is doorgaans prima. Hier maakte Mint 2 partities aan. Een hoofd partitie van ext4 en daarnaast een swap partitie van 2 gb. Die 2 gb wordt eigenlijk niet gebruikt met 32 gb RAM aan boord.

Als je toch drie partities aan wilt houden dan zou je /home op een aparte partitie kunnen zetten. Hier staan namelijk de gebruikersaccounts en documenten etc. opgeslagen. Handig als je later een nieuwe installatie wilt doen. Dan blijven je gebruikersinstellingen en bestanden bewaard.

Dan krijg je dus
/ (boot en systeem partitie). Vergeet niet de / te zetten als je handmatig partitioneert, anders boot het systeem niet.
/home (gebruikers accounts)
/swap (swap partitie)
Vergeet de ESP niet voor UEFI boot. :)
Hoe groot swap moet worden hangt af van hoeveel RAM het systeem heeft, en bovenal wat er mee gedaan wordt.
Ik heb eigenlijk al jaren geen swap op m'n desktops. M'n vorige AMD systeem had 16 GB geheugen, geen swap. De media pc met Intel cpu had eerst 8 GB geheugen en geen swap, daarna toch maar een swap bestand gemaakt om te gebruiken voor de enkele keer dat het tegen de rand van gebruik aan liep. Die 8 GB RAM was toch net te weinig eigenlijk voor hoe lang ik de browser gebruikte zonder reboot. :+

Sindsdien let ik iets meer op 't gebruik en met 32 GB is er toch wel wat meer nodig om dat vol te krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hero of Time schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:48:
[...]
Ik heb eigenlijk al jaren geen swap op m'n desktops. M'n vorige AMD systeem had 16 GB geheugen, geen swap. De media pc met Intel cpu had eerst 8 GB geheugen en geen swap, daarna toch maar een swap bestand gemaakt om te gebruiken voor de enkele keer dat het tegen de rand van gebruik aan liep. Die 8 GB RAM was toch net te weinig eigenlijk voor hoe lang ik de browser gebruikte zonder reboot. :+

Sindsdien let ik iets meer op 't gebruik en met 32 GB is er toch wel wat meer nodig om dat vol te krijgen.
Mijn NUC is nu ruim 11,5 uur actief in Linux Mint 22.1. Heb mijn standaard apps openstaan. Chrome met 5 tabs. WhatSie (WhatsApp client), Evolution, Terminal, Software Manager, Nautilus en Elisa (speelt muziek af). Zit nu op 7,1 gb RAM gebruik. Nog geen kwart in gebruik en retesnel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SandsOfArrakis schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Mijn NUC is nu ruim 11,5 uur actief. Heb mijn standaard apps openstaan. Chrome met 5 tabs. WhatSie (WhatsApp client), Evolution, Terminal, Software Manager, Nautilus en Elisa (speelt muziek af). Zit nu op 7,1 gb RAM gebruik. Nog geen kwart in gebruik :D
5 dagen en 10,5 uur, KDE en voornamelijk Firefox met te veel tabs aanwezig, maar een handvol echt geladen (Discord, Twitch, paar YT. 11,3 GB in gebruik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
[quote]Hero of Time schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:48:
Waarom moet alles altijd via CLI te doen zijn?
Grappig dat ik dit op NOS moet uitleggen :+

Omdat het niet schaalbaar is als het via de gui moet. Ik het niet kan pushen naar upstream of downstream via een eenvoudige command of config change. Ik verwacht van KDE dat ik alles kan aanpassen via commandline of config file.

Maar als het je lukt om de config files op 10 tallen plaatsen doormiddel van reverse engineering aan te passen dan moet je daarna nog steeds een soort van apply geven om de settings doorgevoerd te krijgen. Dit kost me avonden uitzoek werk en voelt echt als een hack wat direct breekt wanneer upstream weer iets aanpast. Dit hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn en KDE heeft daar echt nog wel een inhaalslag te maken.

Maar hetzelfde geldt voor de help files. Hoe vaak je in KDE op een help knop drukt en dat de help dan niet bestaat. Bij releasen van software hoort gewoon een help. Geen help aanwezig? Dan hoort de nieuwe functionaliteit nog niet gereleased te worden.

Maar ondanks dit blijft KDE in gebruik nog steeds mijn favoriet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zeg 't omdat het nog wel eens een misvatting is voor *NIX systemen. Dat alles maar via CLI gedaan moet worden. Bijvoorbeeld als ik m'n muisaanwijzer wil wijzigen of de volgorde van m'n beeldschermen heb ik echt geen zin om 10 man-pages te lezen en 80 argumenten te ontcijferen terwijl het met een paar klikken te doen is. En ja, ik zie de ironie met m'n signature. :+
Omdat het niet schaalbaar is als het via de gui moet. Ik het niet kan pushen naar upstream of downstream via een eenvoudige command of config change. Ik verwacht van KDE dat ik alles kan aanpassen via commandline of config file.

Maar als het je lukt om de config files op 10 tallen plaatsen doormiddel van reverse engineering aan te passen dan moet je daarna nog steeds een soort van apply geven om de settings doorgevoerd te krijgen. Dit kost me avonden uitzoek werk en voelt echt als een hack wat direct breekt wanneer upstream weer iets aanpast. Dit hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn en KDE heeft daar echt nog wel een inhaalslag te maken.
Als je zaken remote of van te voren gaat doen, heb je helemaal geen apply dat je moet doen. Er draait nog helemaal niks. Ingestelde thema veranderen? Config bestand aanpassen en je logt in. Als je moet uitloggen gaat het niet meer over iets pushen dat diezelfde nanoseconde toegepast moet zijn. En anders herstart je de betreffende processen, je kan zelfs plasma-desktop herstarten zonder je programma's te moeten sluiten voor uitloggen.

Maar KDE gebruikt iig nog leesbare config bestanden. Kijk eens naar Gnome en derivaten met hun dconf/gconf geneuzel dat veel weg heeft van het Windows registry. :r Leuk dat er een CLI voor is om het te manipuleren, maar direct vanuit je installatie al voortijdig toepassen of via /etc/skel regelen? Succes!
Maar hetzelfde geldt voor de help files. Hoe vaak je in KDE op een help knop drukt en dat de help dan niet bestaat. Bij releasen van software hoort gewoon een help. Geen help aanwezig? Dan hoort de nieuwe functionaliteit nog niet gereleased te worden.
Kan je dat even aan alle ontwikkelaars uitleggen? Ook voor hen die een man-page moet opleveren? Want daar zijn er ook een berg van, waar je heel summier een '--help' output krijgt en de man-page eigenlijk niks anders is dan die output met een kleine, wollige intro.
Maar ondanks dit blijft KDE in gebruik nog steeds mijn favoriet ;)
Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skiddie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-08 12:41
Gezien Win10 op zijn einde loopt en ik Win11 niet zie zitten:

Welk distro kunnen jullie aanraden voor:

- Gaming: Full AMD, Steam en Epic
- Dev: Momenteel Jetbrains suite, Postges, etc. Wat niet op linux kan gaat een VM in.
- Browsing, movies, music, etc.
- Decent bluetooth support/management voor audio en controllers

Aparte SSD voor OS met software. Games, images en VM's hebben eigen SSD/HDD.

Een SteamOS lijkt me te beperkt, vooral op gaming gefocused. Arch is dan weer voor de gevorderden.
CLI is geen issue.

Looking for a daily driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Laatst online: 09:05
Voor mij is dat Fedora (met KDE) geworden, al zou ik bij een herinstallatie nu waarschijnlijk openSUSE Tumbleweed (of Slowroll) proberen. Beide volwassene distributies met lekker recente software, waaronder grafische delen zoals Mesa.

Ik speel geen hele zware games op dit systeem (iGPU) dus ik weet niet of er daar nog specifieke dingen bij komen kijken, maar iets als Deus Ex: Human Revolution draait in ieder geval uitstekend. (gewoon installeren via Steam en gaan)

Voor media moet je bij deze distributies wel even kijken hoe je de codecs geïnstalleerd krijgt, maar dat is niet heel spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Misschien is het een idee om de openings post wat te verrijken met cijfers over het distro gebruik onder daadwerkelijke Linux desktop gebruikers. Ik denk dat dat beginnende gebruikers ook iets meer richting geeft in een distro keuze.

Harde cijfers zijn er niet, maar een beetje rondvragen op chatgpt (dus dikke disclaimer mbt de bron) levert het volgende beeld van gebruik in 2025:

1. Debian‑based (~78 %)

• Ubuntu ~40 %
  • Linux Mint ~30 %
  • Debian (direct) ~3 %
  • Pop!_OS ~2 %
  • Zorin OS ~1 %
  • Elementary OS ~1 %
  • Andere Ubuntu‑flavours ~1 %

2. RPM‑based (~7 %)

• Fedora ~3 %
  • openSUSE (Leap/Tumbleweed) ~2 %
  • CentOS / AlmaLinux / Rocky Linux ~2 %

3. Arch‑based (~6 %)

• Manjaro ~4 %
  • Arch Linux (direct) ~2 %

4. Overige/afwijkend (~9 %)

• Gentoo ~2 %
  • Chromebook Linux (Crostini), Clear Linux, BSD’s, kleinere niches ~6 %
  • Slackware ~1 %
  • NixOS ~1 %
  • Solus ~1 %
Je moet bovenstaande dus lezen als "78% van alle linux gebruikers gebruikt een debian-based distro, 40% van alle linux gebruikers gebruikt Ubuntu"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat je er helemaal niks aan hebt om een taalmodel als chatgpt daar vragen over te stellen, of hij moet bronnen hebben gebruikt en die ook hebben gemeld. Weet je daar iets over? Anders is het net zoveel waard als natte-vinger-werk denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Cyphax schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:44:
Ik denk dat je er helemaal niks aan hebt om een taalmodel als chatgpt daar vragen over te stellen, of hij moet bronnen hebben gebruikt en die ook hebben gemeld. Weet je daar iets over? Anders is het net zoveel waard als natte-vinger-werk denk ik.
Gebaseerd op verschillende bronnen zoals Distrowatch, Linux Foundation rapporten en gebruiksstatistieken van platformen zoals Steam Hardware Survey en W3Techs dan kom je toch al een heel eind hoor.
Dit is wel waar een AI naar zal kijken.
Dus het zelfde als wat wij als mensen kunnen doen.
En het gaat hier dan vaak over hoe veel er gedownload is .. aantal gebruikers is lastig om dat Linux geen verplichte registratie heeft zoals Windows als iemand het gaat gebruiken.
Android is natuurlijk de absolute koning van Linux-gebaseerde systemen als je naar totaal aantal apparaten kijkt, met miljarden smartphones en tablets wereldwijd draait bijna alles op een Linux-kernel, maar wordt het zelden in die Linux-distributie-overzichten meegenomen omdat het zo anders is ingericht. :+

[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 03-08-2025 17:42 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat niet gek is, want je gemiddelde distro is GNU/Linux terwijl Android alleen maar de kernel gebruikt en heel userspace is door Google ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
ravw schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Dit is wel waar een AI naar zal kijken.
Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Cyphax schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:44:
Ik heb gevraagd naar de bronnen, dit is het antwoord:

---

## 🌍 Totale desktop‑Linuxmarkt (\~4 % wereldwijd)

* Volgens StatCounter had Linux eind juni 2025 een wereldwijde desktopmarkt van ongeveer **3,9 %** ([itsfoss](https://itsfoss.com/linux-market-share/), geciteerd via StatCounter data) ([It's FOSS][1]).
* Volgens Wikipedia‑gegevens was dit in oktober 2024 ongeveer **4,3 %** en bleef daarna stabiel rond **4 %** ([Reddit][2]).

In de Verenigde Staten bereikt Linux zelfs **5,03 % in juni 2025** volgens StatCounter—gemeld door OSTechNix ([WebProNews][3]).

---

## 📦 Verdeling van distributies – algemene populariteit

* Ubuntu, Fedora, Mint, Arch en Debian behoren volgens JumpCloud eind juni/juli 2025 tot de top‑5 populairste desktop distro’s ([JumpCloud][4]).
* DistroWatch‑ranglijsten geven Linux Mint al jaren consistent een hoge populariteit onder desktopgebruikers, gevolgd door MX Linux, EndeavourOS, Ubuntu, Debian, enzovoort. Mint stond in H1 2025 op plek 2 in page‑hit ranking, Ubuntu verliep iets lager op de lijst ([de.wikipedia.org][5]).

---

## 💻 Steam Survey gaming‑cijfers (als indicatie van relatieve verdeling onder Linux‑gebruikers)

* In mei 2025 rapporteerde Steam een Linux‑gebruik aandeel van **2,69 %**, waarvan de verdeling als volgt was:

* SteamOS: \~31 %
* Arch Linux: \~10 %
* Linux Mint: \~7,8 %
* Pop!\_OS: \~2,17 %
* Debian gaming-installaties: \~1,99 %
Deze percentages zijn relatief ten opzichte van **alle Linux gebruikers op Steam**, niet alle desktopgebruikers, maar bieden een bruikbare indicatie voor verhoudingen binnen Linux ([linux.slashdot.org][6]).

---

## 🔍 Afgeleide redenering voor mijn verdelingen

Op basis van bovenstaande gegevens heb ik een globale inschatting gemaakt van verdelingen binnen Linux:

* **Ubuntu (\~40 %) en Linux Mint (\~30 %)**: Deze zijn internationaal en consistent dominant in diverse bronnen zoals Stack Overflow en algemene desktop‑gebruikersenquêtes. Die percentages komen o.a. overeen met de relatieve rangordes in JumpCloud en DistroWatch evenals gedragsindicatoren op Steam en community panels (Ubuntu + Mint vormen samen circa 70 % van Linux-gebruik) ([JumpCloud][4], [de.wikipedia.org][5], [linux.slashdot.org][6]).
* **Pop!\_OS, Zorin, Elementary, Ubuntu‑flavours**: Deze scoren laag tot middelmatig in populariteitsstatistiek (DistroWatch rank) en Steam shares (Pop!\_OS) en vormen samen enkele procentpunten van Linux‑gebruik ([de.wikipedia.org][5], [linux.slashdot.org][6]).
* **Arch Linux**: In Steam data vertegenwoordigd met \~10 %, wat betekent dat binnen Linux circa \~2 % directe Arch is (en daarboven Arch‑based zoals Manjaro ligt hoger, maar Steam toont alleen directe aanwezigheid) ([linux.slashdot.org][6]).
* **Fedora & openSUSE**: Fedora staat regelmatig in top 10 DistroWatch en JumpCloud noemt Fedora in top 5, openSUSE staat in vergelijkbare ranglijsten maar lager. Gezamenlijk vormt dat enkele procentpunten (\~3 % Fedora, \~2 % openSUSE/andere RPM) ([de.wikipedia.org][5], [JumpCloud][4]).
* **Rest (Gentoo, Slackware, NixOS, Solus, etc.)**: Deze zijn in DistroWatch vaak in top 30 maar met lage hitcounts (duizenden paginaweergaven), wat wijst op beperkte gebruikersbasis — samen optellend tot enkele procenten ([fr.wikipedia.org][7], [de.wikipedia.org][5]).

---

## 📋 Overzichtelijke manipulatie van cijfers

Mijn model draait op:

1. Linux desktop totaal: \~4 % wereldwijd (\~5 % in VS).
2. Binnen Linux‑gebruik:

* Ubuntu (\~40 %), Mint (\~30 %)
* Overige Debian‑based (\~5 %)
* Arch‑based (\~6 %)
* RPM‑based (Fedora/openSUSE/… ≈ 7 %)
* Kleine onafhankelijke distro’s (\~9 %)

Die vormen samen \~100 % van Linux‑gebruikers.

---

[1]: https://itsfoss.com/linux...e/?utm_source=chatgpt.com "Desktop Linux Market Share: June 2025 - It's FOSS"
[2]: https://www.reddit.com/r/...e/?utm_source=chatgpt.com "Linux expected to grow to 19% (market share wise) according to a ..."
[3]: https://www.webpronews.co...s/?utm_source=chatgpt.com "Linux Breaks 5% Desktop Share in U.S., Signaling Open-Source ..."
[4]: https://jumpcloud.com/blo...de?utm_source=chatgpt.com "The 5 Most Popular Linux Distros: 2025 Guide - JumpCloud"
[5]: Wikipedia: DistroWatch – Wikipedia "DistroWatch"
[6]: https://linux.slashdot.or...25?utm_source=chatgpt.com "Linux User Share Hits a Multi-Year High On Steam For May 2025"
[7]: Wikipedia: Liste des distributions GNU/Linux — Wikipédia "Liste des distributions GNU/Linux"

Ik deed een poging behulpzaam te zijn, that's all. Als je cijfers hebt op basis van betere bronnen, post ze dan vooral. Daar is iedereen bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Guus... schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Heb je hier een bron voor?
Vraag het hem zelf ;-)
als je vraagt iets op te zoeken zie je vaak welke site hij afloopt .
Dus je kunt dat zelf zien.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:55
ravw schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Vraag het hem zelf ;-)
als je vraagt iets op te zoeken zie je vaak welke site hij afloopt .
Dus je kunt dat zelf zien.
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt met bronvermelding. Het is vergelijkbaar met zeggen "het heb op Facebook gestaan". Er zijn mensen die geen ChatGPT gebruiken en het is gek om ze dat te forceren als ze willen weten waar jouw claims op zijn gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:35
Blijkbaar is eerbied voor Ai niet zo groot, en wmb blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Biggg schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:32:
Misschien is het een idee om de openings post wat te verrijken met cijfers over het distro gebruik onder daadwerkelijke Linux desktop gebruikers. Ik denk dat dat beginnende gebruikers ook iets meer richting geeft in een distro keuze.

Harde cijfers zijn er niet, maar een beetje rondvragen op chatgpt (dus dikke disclaimer mbt de bron) levert het volgende beeld van gebruik in 2025:

1. Debian‑based (~78 %)

• Ubuntu ~40 %
  • Linux Mint ~30 %
  • Debian (direct) ~3 %
  • Pop!_OS ~2 %
  • Zorin OS ~1 %
  • Elementary OS ~1 %
  • Andere Ubuntu‑flavours ~1 %

2. RPM‑based (~7 %)

• Fedora ~3 %
  • openSUSE (Leap/Tumbleweed) ~2 %
  • CentOS / AlmaLinux / Rocky Linux ~2 %

3. Arch‑based (~6 %)

• Manjaro ~4 %
  • Arch Linux (direct) ~2 %

4. Overige/afwijkend (~9 %)

• Gentoo ~2 %
  • Chromebook Linux (Crostini), Clear Linux, BSD’s, kleinere niches ~6 %
  • Slackware ~1 %
  • NixOS ~1 %
  • Solus ~1 %
Je moet bovenstaande dus lezen als "78% van alle linux gebruikers gebruikt een debian-based distro, 40% van alle linux gebruikers gebruikt Ubuntu"
Het aantal gebruikers/downloads van een distributie is, mijns inziens, niet heel nuttig bij het kiezen van een distributie. Het is idealiter een symptoom van andere kwaliteiten, zoals stabiliteit en betrouwbaarheid, maar kan flink gemanipuleerd worden.

Een actueel overzicht van gebruikte distributies door gebruikers door dit topic heen kan wel interessant zijn, misschien kan ChatGPT daar een overzicht van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolijter schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Het aantal gebruikers/downloads van een distributie is, mijns inziens, niet heel nuttig bij het kiezen van een distributie. Het is idealiter een symptoom van andere kwaliteiten, zoals stabiliteit en betrouwbaarheid, maar kan flink gemanipuleerd worden.
Als iemand wat distro's aan het proberen is, zal je voor al die distros een download zien. Maar worden ze dan ook echt fatsoenlijk gebruikt? Zo kan je idd de cijfers manipuleren.
Een actueel overzicht van gebruikte distributies door gebruikers door dit topic heen kan wel interessant zijn, misschien kan ChatGPT daar een overzicht van maken?
En een AI het forum laten scrapen? Nee dank je. Bovendien zijn er zo veel posts over een flinke tijd, dat het geen zin heeft. Leuk als je 10 jaar geleden Gentoo gebruikte, 8 jaar geleden Slackware en 5 jaar geleden Ubuntu hebt gedraaid. Maar als je nu Arch hebt, boeien die voorgaande distros niet meer voor de statistieken. Bovendien zal een AI elk bericht met een distronaam gaan tellen en de context compleet missen. Want als je gebruikers Mint gaat adviseren, zal het denken dat Mint gebruikt wordt. 10 mensen die het adviseren voor 1 persoon en oeps, je hebt 10 keer Mint extra in de cijfers.

AI is al niet fatsoenlijk in staat om letters in een woord te tellen. Waarom zou het voor deze vraag dan wel geschikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Biggg schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Ik deed een poging behulpzaam te zijn, that's all. Als je cijfers hebt op basis van betere bronnen, post ze dan vooral. Daar is iedereen bij gebaat.
Je behulpzaamheid wordt gewaardeerd, er wordt alleen gewaarschuwd voor een van de gevaren van llm's. Ze staan erom bekend te hallucineren waardoor je ze niet kan vertrouwen om de waarheid te spreken (dat principe kent zo'n model niet) en alles alsnog zelf het beste checkt. :)
Het is wel vaak een aardige sparringspartner in mijn ervaring, dus het is niet dat ze niet nuttig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 03-08-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:23:
AI is al niet fatsoenlijk in staat om letters in een woord te tellen. Waarom zou het voor deze vraag dan wel geschikt zijn?
Er van uit gaande dat met AI een LLM bedoeld wordt..., is het best logisch dat die niet het aantal hoofdletters in een woord kan tellen, daarvoor moet die kunnen "rekenen", en beredeneren. Terwijl vanuit een hele lange tekst (/vele berichten) een samenvatting maken die wel kan, omdat dat over taal gaat, en maar "wat woordjes achter elkaar plakken". Maar of die dan weer op basis van de berichten kan tellen hoe vaak een distro gebruikt wordt...

Leukste v.w.b. hoe LLMs niet kunnen rekenen is hoeveel poten hebben 10 olifanten als er 2 geen poten hebben waar Google Bard toen met een ridicuul antwoord kwam aanzetten (IIRC hadden olifanten meer dan 4 poten, denk 8?, en 2 die "legless" waren kwam neer op dat er 2x 0 poten vanaf getrokken moesten worden, antwoord: 80).
Of zoals nog in dat draadje staat "wat is zwaarder, 1KG veren of 2KG bakstenen?", antwoord dat ze net zo zwaar zjin. Maar dat komt dan natuurlijk doordat de "grap" "wat is zwaarder, 1KG veren of 1KG bakstenen" is, met daarop volgend steeds "net zo zwaar". En doordat het een taalmodel is, en geen reken model (laat staan kan redeneren) ziet die puur "zwaarder, veren, baksteen" etc en dat in die context altijd "net zo zwaar" voor komt. Dus "dat is het antwoord".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Ik denk ook dat het niet zo zinvol is lijst met percentages te posten voor de beginnende Linux gebruikers. Al waardeer ik het initiatief van @Biggg zeker :)

Het nadeel is dat wanneer je alleen kijkt naar de grote spelers die ook altijd groot zullen blijven.

Juist de niches zoals elementary, zorin, Universal Blue, Solus, PopOS en vele andere zijn hele mooie gebruiksvriendelijke distro's voor starters.

Blijf je bij de grote distro's dan is het Suse, Ubuntu, Redhat, Fedora, Debian en Arch. Die allemaal ook hun eigen "nukken" (zoals vlnr op grote lijnen; minimaal optimised, snap, betaald, open source only, alles handmatig moeten regelen, deep dive) hebben.

Er is "helaas" niet 1 smaak. Maar wat je wel terugkrijgt is vrijheid. Iets wat ik sinds deze week als ik de frontpage moet geloven ineens ook einde oefening van Android smartphones lijkt te zijn. En vrijheid is wat je wilt toch? Dan maar een beetje ongemak af en toe.

Dus lees je een beetje in en kies de distro naar keuze. Ga er gewoon mee aan de gang en spring na een tijdje een keertje over naar een alternatief. Dan gaat er weer een hele nieuwe wereld voor je open O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Misschien is de grotere uitdaging wel dat dit topic eigenlijk in 2 behoeftes tegelijk voorziet:
  1. Ervaren Linux gebruikers die kunnen kletsen over welke distro's er allemaal zijn, wat ze kunnen, waar ze goed in zijn, welke shiny features er nu weer zijn toegevoegd etc.
  2. Beginners die hun eerste stapjes in de Linux wereld willen gaan zetten, en vervolgens geconfronteerd worden met eindeloos veel keuzes, en hier komen om hulp/advies te vinden.
De tweede categorie loopt ook in dit topic tegen die eindeloos veel keuzes aan. Als je de openingspost ziet, dan staan daar de exoten als Bodhi en Rocky Linux in het zelfde rijtje als de meer mainstream als Mint, Ubuntu en Fedora. En het rijtje gaat dan verder met Gentoo, Arch, Apricity, BSD en MacOS.

Hierdoor lijkt me de kans groot dat beginners door de bomen door het bos niet meer zien en ofwel gelijk afhaken, of onhandige distro keuze maken, tegen problemen aanlopen en dan alsnog afhaken.

Veel posts in dit topic zijn ook in de context van behoefte 1, wat helemaal logisch is natuurlijk, maar dat maakt het voor beginners nog onoverzichtelijker.

Tweakers lijkt me voor veel Nederlandstaligen de go-to place om advies te halen bij een dergelijke overstap.

Misschien zouden we moeten overwegen om deze 2 behoeftes niet langer in 1 topic te houden, maar binnen LNX een extra pinned topic te maken voor behoefte 2: Ik wil beginnen met Linux, welke distro moet ik kiezen? En het lijstje keuzes daar wat beperkter houden en ook alleen posts plaatsen in de context van beginnende gebruikers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 22:36
Biggg schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Ik heb gevraagd naar de bronnen, dit is het antwoord:

---

## 🌍 Totale desktop‑Linuxmarkt (\~4 % wereldwijd)

* Volgens StatCounter had Linux eind juni 2025 een wereldwijde desktopmarkt van ongeveer **3,9 %** ([itsfoss](https://itsfoss.com/linux-market-share/), geciteerd via StatCounter data) ([It's FOSS][1]).
* Volgens Wikipedia‑gegevens was dit in oktober 2024 ongeveer **4,3 %** en bleef daarna stabiel rond **4 %** ([Reddit][2]).

In de Verenigde Staten bereikt Linux zelfs **5,03 % in juni 2025** volgens StatCounter—gemeld door OSTechNix ([WebProNews][3]).

---

## 📦 Verdeling van distributies – algemene populariteit

* Ubuntu, Fedora, Mint, Arch en Debian behoren volgens JumpCloud eind juni/juli 2025 tot de top‑5 populairste desktop distro’s ([JumpCloud][4]).
* DistroWatch‑ranglijsten geven Linux Mint al jaren consistent een hoge populariteit onder desktopgebruikers, gevolgd door MX Linux, EndeavourOS, Ubuntu, Debian, enzovoort. Mint stond in H1 2025 op plek 2 in page‑hit ranking, Ubuntu verliep iets lager op de lijst ([de.wikipedia.org][5]).

---

## 💻 Steam Survey gaming‑cijfers (als indicatie van relatieve verdeling onder Linux‑gebruikers)

* In mei 2025 rapporteerde Steam een Linux‑gebruik aandeel van **2,69 %**, waarvan de verdeling als volgt was:

* SteamOS: \~31 %
* Arch Linux: \~10 %
* Linux Mint: \~7,8 %
* Pop!\_OS: \~2,17 %
* Debian gaming-installaties: \~1,99 %
Deze percentages zijn relatief ten opzichte van **alle Linux gebruikers op Steam**, niet alle desktopgebruikers, maar bieden een bruikbare indicatie voor verhoudingen binnen Linux ([linux.slashdot.org][6]).

---

## 🔍 Afgeleide redenering voor mijn verdelingen

Op basis van bovenstaande gegevens heb ik een globale inschatting gemaakt van verdelingen binnen Linux:

* **Ubuntu (\~40 %) en Linux Mint (\~30 %)**: Deze zijn internationaal en consistent dominant in diverse bronnen zoals Stack Overflow en algemene desktop‑gebruikersenquêtes. Die percentages komen o.a. overeen met de relatieve rangordes in JumpCloud en DistroWatch evenals gedragsindicatoren op Steam en community panels (Ubuntu + Mint vormen samen circa 70 % van Linux-gebruik) ([JumpCloud][4], [de.wikipedia.org][5], [linux.slashdot.org][6]).
* **Pop!\_OS, Zorin, Elementary, Ubuntu‑flavours**: Deze scoren laag tot middelmatig in populariteitsstatistiek (DistroWatch rank) en Steam shares (Pop!\_OS) en vormen samen enkele procentpunten van Linux‑gebruik ([de.wikipedia.org][5], [linux.slashdot.org][6]).
* **Arch Linux**: In Steam data vertegenwoordigd met \~10 %, wat betekent dat binnen Linux circa \~2 % directe Arch is (en daarboven Arch‑based zoals Manjaro ligt hoger, maar Steam toont alleen directe aanwezigheid) ([linux.slashdot.org][6]).
* **Fedora & openSUSE**: Fedora staat regelmatig in top 10 DistroWatch en JumpCloud noemt Fedora in top 5, openSUSE staat in vergelijkbare ranglijsten maar lager. Gezamenlijk vormt dat enkele procentpunten (\~3 % Fedora, \~2 % openSUSE/andere RPM) ([de.wikipedia.org][5], [JumpCloud][4]).
* **Rest (Gentoo, Slackware, NixOS, Solus, etc.)**: Deze zijn in DistroWatch vaak in top 30 maar met lage hitcounts (duizenden paginaweergaven), wat wijst op beperkte gebruikersbasis — samen optellend tot enkele procenten ([fr.wikipedia.org][7], [de.wikipedia.org][5]).

---

## 📋 Overzichtelijke manipulatie van cijfers

Mijn model draait op:

1. Linux desktop totaal: \~4 % wereldwijd (\~5 % in VS).
2. Binnen Linux‑gebruik:

* Ubuntu (\~40 %), Mint (\~30 %)
* Overige Debian‑based (\~5 %)
* Arch‑based (\~6 %)
* RPM‑based (Fedora/openSUSE/… ≈ 7 %)
* Kleine onafhankelijke distro’s (\~9 %)

Die vormen samen \~100 % van Linux‑gebruikers.

---

[1]: https://itsfoss.com/linux...e/?utm_source=chatgpt.com "Desktop Linux Market Share: June 2025 - It's FOSS"
[2]: https://www.reddit.com/r/...e/?utm_source=chatgpt.com "Linux expected to grow to 19% (market share wise) according to a ..."
[3]: https://www.webpronews.co...s/?utm_source=chatgpt.com "Linux Breaks 5% Desktop Share in U.S., Signaling Open-Source ..."
[4]: https://jumpcloud.com/blo...de?utm_source=chatgpt.com "The 5 Most Popular Linux Distros: 2025 Guide - JumpCloud"
[5]: Wikipedia: DistroWatch – Wikipedia "DistroWatch"
[6]: https://linux.slashdot.or...25?utm_source=chatgpt.com "Linux User Share Hits a Multi-Year High On Steam For May 2025"
[7]: Wikipedia: Liste des distributions GNU/Linux — Wikipédia "Liste des distributions GNU/Linux"

6.1 procent zlefs in Amerika zag ik laatst op statcounter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Skiddie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:10:

- Dev: Momenteel Jetbrains suite, Postges, etc. Wat niet op linux kan gaat een VM in.

Een SteamOS lijkt me te beperkt, vooral op gaming gefocused. Arch is dan weer voor de gevorderden.
CLI is geen issue.

Ik zie dat niemand direct op jouw post heeft gereageerd, dus ik waag maar een poging.

Mijn advies zou zijn: Probeer eerst eens Linux Mint.
Waarom?
  1. In eerste instantie is het een goede distro met een gelijksoortige desktop layout als windows, ideaal voor ex-windows gebruikers. Het staat ook bekend als een "beginners distro". Denk aan taakbalk, start menu etc. Je hebt daarmee als ex-windows gebruiker niet steeds het gevoel van "hoe werkt dit nou weer?". Daarnaast kan je behoorlijk wat aanpassen om het nog wat bij te tunen naar je eigen wens.
  2. Het heeft wereldwijd heel veel gebruikers. Dat betekent goede support, goede community, en een goede kans dat iemand anders in het verleden als eens met een zelfde soort hardware configuratie als jij tegen issues is aangelopen en deze inmiddels structureel is opgelost
  3. Ik gebruik het zelf ook al jaren, klinkt misschien een suffe reden, maar distro's aan beginners aanraden die je zelf nog nooit hebt gebruikt als daily driver, ik weet het niet haha. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk op basis van degene die je advies geeft. Maar het is in ieder geval een distro waar ook wat meer ervaren gebruikers met regelmaat op blijven hangen.
  4. Je wil development erop gaan doen. Ik schat je in als iemand die iets blijer wordt opties om de gui te tweaken zodat ie perfect aansluit op jouw workflow, dan dat de gui perse heel mooi is. Ook de file manager van Mint heeft veel opties, waar je waarschijnlijk wel blij van wordt (eg. tov ZorinOS).
  5. Je zit nu op Windows 10, dus ik neem aan dat je niet iemand bent die altijd op zoek is naar the latest and greatest, maar vooral iets wil hebben dat goed werkt en je niet al te veel in de weg zit.
ZorinOs zou een mooi alternatief zijn, wat ook heel geschikt is voor beginnende linux gebruikers die vanaf windows of macOS. De GUI is echt wel iets mooier en gepolijster dan Mint. Je kan het ook instellen op MacOS look en feel etc.

Ik raad dat toch niet zo snel aan beginners aan om de volgende redenen:
- Beide versies zijn beschikbaar op basis een ubuntu Long Term Support versie. Dit heeft beperking hoe lang de versie van je OS wordt gesupport (naast hoe recent de app/packages zijn). De huidige ZorinOS versie (17.x) is op basis van Ubuntu 22 met LTS support tot 2027, de huidige Mint versie (22.x) is op basis van Ubuntu 24 met support tot 2029. Dit betekent dat je een nieuwe versie van het OS moet installeren als die support datum afloopt (en dat is niet zomaar een update knopje, maar gewoon opnieuw installeren). Ik heb zelf iig geen zin om dat iedere 2 jaar te doen, zeker als je OS gewoon lekker draait.
- ZorinOS stopt een deel van hun features in een betaalde versie. Dat voelt voor mij gewoon niet echt lekker, ik hou niet zo van commerciele insteek mbt linux distros (voor consumenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Over de bronnen van ChatGPT aangaande aandeel, tja ok daar is die duidelijk over, alhoewel ik er maar 1 erken>> StatCounter.
Hoe GPT eraan komt om Mint een aandeel van 30% te geven...?? En volgens mij is die 40% van Ubuntu nog te laag ingeschat. Mijn bron is/was Netmarketshare die die laatste altijd erg hoog inschatte, mja ik weet dat Netmarketshare al 4 jaar weg is... Waarom StatCounter niet instaat is om individuele distros te meten....no clue, helaas hebben ze niks dat op een blog lijkt.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjah op 04-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Sjah schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:58:
Over de bronnen van ChatGPT aangaande aandeel, tja ok daar is die duidelijk over, alhoewel ik er maar 1 erken>> StatCounter.
Hoe GPT eraan komt om Mint een aandeel van 30% te geven...?? En volgens mij is die 40% van Ubuntu nog te laag ingeschat. Mijn bron is/was Netmarketshare die die laatste altijd erg hoog inschatte, mja ik weet dat Netmarketshare al 4 jaar weg is... Waarom StatCounter niet instaat is om individuele distros te meten....no clue, helaas hebben ze niks dat op een blog lijkt.
GPT geeft zelf dit antwoord op deze vraag (waar "ik" staat heeft GPT het dus over zichzelf):

Goede vraag 👌 – want dat getal 30 % voor Linux Mint is geen hard gemeten waarde uit één bron, maar een afgeleide inschatting op basis van meerdere indicatoren. Ik leg je uit hoe ik daaraan kom, en waarom het aannemelijk is maar niet “bewezen”.
🔎 Bronnen & aanwijzingen

DistroWatch page‑hit ranking

Linux Mint staat al meer dan 10 jaar in de top‑3 (vaak #1) in populariteitsranglijsten.

Ubuntu staat daar meestal lager (plek 4–6).
👉 Dit suggereert dat Mint onder desktop‑enthousiastelingen zelfs populairder is dan Ubuntu.

Steam Hardware Survey (mei 2025)

Binnen Linux‑gebruikers op Steam:

Mint ~7,8 %

Ubuntu ~17,4 %

Op Steam is Mint dus minder dan de helft van Ubuntu.
👉 Maar: Steam is een gaming‑steekproef, niet representatief voor doorsnee desktop‑gebruikers (gamers kiezen vaker Arch of Ubuntu omdat die betere driver support en Valve‑focus hebben).

Community surveys (bijv. LinuxQuestions, Reddit polls, Stack Overflow developer survey)

Vaak komt Mint als 2e na Ubuntu uit, met soms vergelijkbare aantallen.

Stack Overflow 2023: Ubuntu ~26 %, Debian ~6 %, Mint niet apart genoemd (valt waarschijnlijk in “other Debian‑based”).

Anekdotisch & adoptiecijfers

Mint positioneert zich expliciet als “Windows‑vervanger”, met focus op gebruiksgemak (Cinnamon, MATE).

In beginnersfora wordt Mint vaak aanbevolen boven Ubuntu.
👉 Daardoor is Mint waarschijnlijk sterker buiten de technische/gamer niche (dus relatief onder ouderen, overstappers van Windows).

📊 Hoe kom ik dan bij ~30 %?

Als je alleen naar Steam kijkt, zou Mint eerder 10 %–15 % zijn van Linux‑gebruik.

Als je alleen naar DistroWatch kijkt, lijkt Mint groter dan Ubuntu (40 %+).

Realistisch: Mint is duidelijk tweede speler na Ubuntu, maar groter dan Pop!_OS, Debian (stock), Zorin, etc.

Daarom plaats ik Mint op ~30 % en Ubuntu op ~40 %, zodat ze samen ~70 % van alle desktop‑Linux uitmaken.
Dit sluit aan bij het beeld uit verschillende surveys: Ubuntu blijft de grootste, maar Mint is de “runner‑up” met substantiële aantallen.

✅ Kortom:
Mint = geen harde 30 % bron, maar een gewogen schatting:

Steam data (lager aandeel)

DistroWatch + beginner‑community (hoger aandeel)

Stack Overflow (Ubuntu dominant, maar Mint valt onder “overig Debian‑based”)

Gemiddeld over die bias kom ik uit bij ~30 % Mint, ~40 % Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Ik begrijp dat Steamgebruikers een subset van alle gebruikers is, ik vind die data wel een stuk interessanter. DistroWatch baseerd z'n score op hits op DistroWatch zelf. Dat zijn geen gebruikers, het zijn geeneens downloads. Wanneer er veel Steamgebruikers op eenzelfde distributie zitten zou dat impliceren dat Steam prima werkt op die distributie, wat mij vertrouwen geeft in de hardware-ondersteuning van die distributie.

Vragen op fora lijken me ook relevant. Ook al impliceert het dat die distributie niet volledig gebruiksvriendelijk is, anders had de vraag niet gesteld hoeven worden. Suggesties om Mint te gebruiken minder, je weet niet of diegene dat ook daadwerkelijk gaat doen. Je weet niet eens of diegene die het suggereert zelf Linux Mint gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

CLI is geen issue.

Fedora Workstation. Aangezien je zo te lezen wat meer ervaring hebt, zoals VM en CLI ook geen probleem vindt. Fedora heeft altijd de meest actuele ontwikkelingen en technieken aan boord en werkt ook goed voor dagelijks gebruik.

Handig zijn dit soort van online handleidingen voor bij het eerste gebruik, zoals voor RPM Fusion.
Ingewikkeld is Fedora niet, je moet het alleen even weten.
https://itsfoss.com/things-to-do-after-installing-fedora/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Er van uit gaande dat met AI een LLM bedoeld wordt..., is het best logisch dat die niet het aantal hoofdletters in een woord kan tellen, daarvoor moet die kunnen "rekenen", en beredeneren. Terwijl vanuit een hele lange tekst (/vele berichten) een samenvatting maken die wel kan, omdat dat over taal gaat, en maar "wat woordjes achter elkaar plakken". Maar of die dan weer op basis van de berichten kan tellen hoe vaak een distro gebruikt wordt...
Precies dat laatste dus. Er zit bij forum berichten aardig wat context in. Quotes e.d. bepalen veelal hoe het geïnterpreteerd moet worden. Hoe goed kan een LLM dat en krijg je dan ook een fatsoenlijk en zinvol antwoord eruit?
Biggg schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:59:
Misschien zouden we moeten overwegen om deze 2 behoeftes niet langer in 1 topic te houden, maar binnen LNX een extra pinned topic te maken voor behoefte 2: Ik wil beginnen met Linux, welke distro moet ik kiezen? En het lijstje keuzes daar wat beperkter houden en ook alleen posts plaatsen in de context van beginnende gebruikers..
Ik denk niet dat dit veel zin gaat hebben. Ervaren gebruikers zijn veelal zelf al in staat om naar andere distro's te kijken, die proberen en als het ze niet zint, een andere te pakken. Ik verwacht niet dat die snel hier om advies komen vragen.

Beter is om het overzicht van distro's in de TS duidelijker te categoriseren naar hoeveel moeite gebruikers moeten doen om het te installeren en zaken te doen (ander thema installeren en toepassen, software installeren, etc).
L0g0ff schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:46:
Blijf je bij de grote distro's dan is het Suse, Ubuntu, Redhat, Fedora, Debian en Arch. Die allemaal ook hun eigen "nukken" (zoals vlnr op grote lijnen; minimaal optimised, snap, betaald, open source only, alles handmatig moeten regelen, deep dive) hebben.
Even gecombineerd zeg je dus als volgt:
Suse = minimaal optimised
Ubuntu = Snap
Redhat = betaald
Fedora = open source only
Debian = alles handmatig regelen
Arch = deep dive

Hoewel redelijk samengevat voor de meeste, ben ik het niet eens met die voor Debian. Suse ken ik niet om hier iets over te zeggen. Wat betreft je omschrijving van Debian lijkt dat meer overeen te komen voor distro's als Gentoo, Arch en LFS. Debian heeft een installer die vragen stelt en zaken voor je regelt, je hoeft niet zelf partities te maken waarbij je moet gaan rekenen met sectors en heads om de juiste grootte te krijgen. Ook packages hoef je niet te compileren of dependencies voor uit te zoeken.

Je wordt bij Debian niet bij het handje gehouden zoals met Ubuntu en Mint, maar het is ook zeker niet zo dat je elk dingetje zelf moet doen. Zaken om je hardware aan de praat te krijgen vergt wat meer werk, je moet weten welke firmware packages je moet hebben en voor Nvidia moet je weten welke driver versie jouw kaart ondersteund (iets wat bij de omschrijving van de packages ook grotendeels staat). Qua configuratie zijn er sane defaults. Je hoeft ze niet zelf te maken.

Beter is om te zeggen dat je wat meer zelf moet doen. Maar niet alles. Daar is het begrip 'alles' veel te ruim voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Ubuntu = Snap
Redhat = betaald
Arch = deep dive

Hoewel redelijk samengevat voor de meeste, ben ik het niet eens met die voor Debian. Suse ken ik niet om hier iets over te zeggen. Wat betreft je omschrijving van Debian lijkt dat meer overeen te komen voor distro's als Gentoo, Arch en LFS. Debian heeft een installer die vragen stelt en zaken voor je regelt, je hoeft niet zelf partities te maken waarbij je moet gaan rekenen met sectors en heads om de juiste grootte te krijgen. Ook packages hoef je niet te compileren of dependencies voor uit te zoeken.

[...]
Dat lijstje is niet meer echt actueel.

Suse = complete distro, niet anders dan de rest.
Ubuntu = Snap apps kun je gewoon deinstalleren en dan packet manager of Flatpak gebruiken
Redhat = is gratis als je je aanmeld in het RH developer program for individuals. Wat ook gratis is
Fedora = Steam, NVidia, Chrome support is meegeleverd. Voor de rest kun je RPM Fusion enablen.
Debian = je krijgt een default installatie, wellicht bedoel je dat die kaler is dan een Ubuntu of Mint
Arch = heeft archinstall als complete installer. Met verder een uitstekende Arch Wiki. Geen duikbrevet nodig.

Als beginner kun je net zo goed met een van deze distro's starten. Het ligt er ook bij beginners meer aan wat voor type gebruiker je bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
CR2032 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:21:
[...]

Dat lijstje is niet meer echt actueel.

Suse = complete distro, niet anders dan de rest.
Ubuntu = Snap apps kun je gewoon deinstalleren en dan packet manager of Flatpak gebruiken
Redhat = is gratis als je je aanmeld in het RH developer program for individuals. Wat ook gratis is
Fedora = Steam, NVidia, Chrome support is meegeleverd. Voor de rest kun je RPM Fusion enablen.
Debian = je krijgt een default installatie, wellicht bedoel je dat die kaler is dan een Ubuntu of Mint
Arch = heeft archinstall als complete installer. Met verder een uitstekende Arch Wiki. Geen duikbrevet nodig.

Als beginner kun je net zo goed met een van deze distro's starten. Het ligt er ook bij beginners meer aan wat voor type gebruiker je bent.
Toch kun je hier en daar nog wat kanttekeningen plaatsen buiten "gemak installeren". Arch met rolling release bleeding edge is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met Debian die elke 2 jaar een release doen met oude stabiele software. Een "gewone" computer gebruiker ("zonder" kennis van zaken) zou ik dus zeker geen Arch aanraden simpelweg omdat de kans op bugs groter is. Maar Debian kan ook weer tricky zijn met hardware support want oude kernel etc (maar als het bv gaat om overstappers op basis van Win 10 support natuurlijk een non issue want dat is al ("erg") oude hardware (van voor ~2018)).

Zaken als rolling release vs periodieke releases, bleeding edge vs "stabiel" (/"achter lopen"), zijn IMO nog belangrijker. Een installer is alleen interessant als je het zelf installeert (en niet laat doen door "het handige neefje") en wellicht vaker doet. Het update model merk je "dagelijks" en bij daadwerkelijk eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:40
Pwoah dit is wel een lastige discussie die jullie aan het voeren zijn zeg. De genoemde distributies hebben tegenwoordig zoveel overlap op diverse vlakken dat het niet af te doen is met generieke omschrijvingen nog vast te pinnen op iets specifieks. Zelfs binnen een distributie zijn er diverse uitgaven die weer concurrerend zijn met andere distributies. OpenSuse Leap kan zich prima meten met Debian stable en Red Hat als je opzoek bent naar degelijkheid en stabiliteit. Maar OpenSuse Tumbleweed kan zich weer prima meten met Fedora of Arch als het gaat om bleeding edge software en andere pakketten. Idem geldt uiteraard ook voor Debian dat verschillende uitgaven kent naast stable. Zelfs Ubuntu kent twee releases met een 4 maandelijkse release en LTS versies.

Ook wat betreft installatie gemak hebben sommige distributies alternatieve installers zoals Arch met arch install maar ook Debian heeft een uitgave met een calamares installer.

Ik denk dat waar @RobertMe een aanzet in doet is dat actualiteit van hardware en de keuze/ wijze van updates en upgrades onderscheidende aspecten zijn.

De veelzijdigheid van vele distributies maakt het gewoon ontzettend lastig om er een allesomvattend oordeel over te vellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08

CLI is geen issue.

Ben in het Weekend over gestapt op Fedora 24 KDE (voor plasma 6.4 en hdr support _/-\o_ ), en heb zelf een full amd build zelf, en alles draait 100% " out of the box " op steam .. helldivers 2 path of exile 2 , cyberpunk 2077 allemaal zonder problemen 8) .. omdat de amd drivers ingebakken zitten ??

Voor Bluetooth audio .. je kan zelf in de audio settings de codec forceren .. dus LDAC en alles werkt gewoon
voor de rest van de bluetooth je kan t in principe allemaal zelf beheren en verbinding wel en niet forceren (als je wilt)

Ik kan zelfs mn schermen forceren naar 16bit colour depth haha , wat ik op Windows niet kon ???
Dus zoek een distro en speel er mee zal ik zeggen, zelf zei ik een maand geleden Linux Mint , deze maand zeg ik Fedora ...

mijn advies installeer vmware workstation voordat je overstapt, en download een paar distro's, en kies de gene die je het meest bevalt.denk wel als t in een vm vlot draait , dan draait t native 10x sneller

Edit : hallo Linux Community :*) ...eindelijk overgestapt naar de heilige pinguïn :D

[ Voor 4% gewijzigd door Metallize op 05-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Biggg schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:59:
Misschien is de grotere uitdaging wel dat dit topic eigenlijk in 2 behoeftes tegelijk voorziet:
  1. Ervaren Linux gebruikers die kunnen kletsen over welke distro's er allemaal zijn, wat ze kunnen, waar ze goed in zijn, welke shiny features er nu weer zijn toegevoegd etc.
  2. Beginners die hun eerste stapjes in de Linux wereld willen gaan zetten, en vervolgens geconfronteerd worden met eindeloos veel keuzes, en hier komen om hulp/advies te vinden.
De tweede categorie loopt ook in dit topic tegen die eindeloos veel keuzes aan. Als je de openingspost ziet, dan staan daar de exoten als Bodhi en Rocky Linux in het zelfde rijtje als de meer mainstream als Mint, Ubuntu en Fedora. En het rijtje gaat dan verder met Gentoo, Arch, Apricity, BSD en MacOS.

Hierdoor lijkt me de kans groot dat beginners door de bomen door het bos niet meer zien en ofwel gelijk afhaken, of onhandige distro keuze maken, tegen problemen aanlopen en dan alsnog afhaken.

Veel posts in dit topic zijn ook in de context van behoefte 1, wat helemaal logisch is natuurlijk, maar dat maakt het voor beginners nog onoverzichtelijker.

Tweakers lijkt me voor veel Nederlandstaligen de go-to place om advies te halen bij een dergelijke overstap.

Fair, de exoten (buiten rocky) komen ook vaak uit de vorige TS van deel 7. Ik wil ze ook wel weghalen, maakt mij niet uit. Veel exoten van nu waren ook gewoon trends van een paar jaar terug. Als ik nu Garuda Linux en afgeleiden ga toevoegen kan hij vermoedelijk +- volgend jaar ook weer weg.

Het lijkt mij wijs als we gewoon een specifieke, all purpose, beginner-proof distributie aanraden met een stabiele en grote community; zoals Ubuntu, Debian, Fedora of openSUSE. Maar hierover gaan we het niet eens worden. :+

Verder lijkt mij het een prima idee om eens in de openingspost te snoeien en e.e.a. te actualiseren, maar de categorisatie is wel wat lastig. Ik denk niet meer dat het erg interessant is om de boel te categoriseren op moederdistributie, maar meer op use case.

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE

(home)servers
FreeNAS
OMV

Gaming
?????

Zoiets? En dan echt nieuwe trend-distro's er uit houden.

Het blijft natuurlijk een behoorlijk subjectief geheel, alle distributies maken maken grofweg gebruik van dezelfde software.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:21:
[...]
...
Het package manager ding is juist het probleem. Puur Ubuntu pakkende, als je 'apt install firefox' doet, krijg je de Snap versie. En zo is er meer software dat een wrapper package hebben die niks anders doen dan de snap versie installeren. Daarom wordt de versimpelde stelling 'Ubuntu = snap' gebruikt. Heeft natuurlijk ook alles te maken met het feit dat Snap door Canonical is ontwikkeld.
Dat laatste is juist het hele punt met Linux en de keus van distro. Elke distro is geschikt voor iedereen, als je maar het juiste type gebruiker bent voor de distro. :+
Miki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:10:
Zelfs Ubuntu kent twee releases met een 4 maandelijkse release en LTS versies.
Canonical trapt graag releases uit de deur op de dag dat ze al sinds den beginnen doen ongeacht de staat, maar dat is nog steeds 2x per jaar, niet 3x. ;) Dus elke 6 maanden. Vandaar ook de 'versies' x.04 en x.10.
silverball schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:43:
Het lijkt mij wijs als we gewoon een specifieke, all purpose, beginner-proof distributie aanraden met een stabiele en grote community; zoals Ubuntu, Debian, Fedora of openSUSE. Maar hierover gaan we het niet eens worden. :+
Daarom juist een lijstje van beginner vriendelijke distro's. Er is geen one-size-fits-all oplossing. Dat is ook waarom er zoveel distro's bestaan.
Verder lijkt mij het een prima idee om eens in de openingspost te snoeien en e.e.a. te actualiseren, maar de categorisatie is wel wat lastig. Ik denk niet meer dat het erg interessant is om de boel te categoriseren op moederdistributie, maar meer op use case.

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE

(home)servers
FreeNAS
OMV

Gaming
?????
Categorieën zijn prima, maar er moet dan ook nog wel gemeld worden hoeveel 'werk' het installeren en bijhouden van het systeem is en eventueel 'tweakbaar'. Bij een immutable distro is het wat meer werk om 'eventjes' je NTP servers te wijzigen bijvoorbeeld. Maar het is wel weer makkelijker om terug te keren naar een staat die werkte.
Ik denk dat het nog wel zinvol is om trends te noemen, maar dan wel met het jaar/periode wanneer het een trend was. Een kleine voetnoot bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
[...]

Fair, de exoten (buiten rocky) komen ook vaak uit de vorige TS van deel 7. Ik wil ze ook wel weghalen, maakt mij niet uit. Veel exoten van nu waren ook gewoon trends van een paar jaar terug. Als ik nu Garuda Linux en afgeleiden ga toevoegen kan hij vermoedelijk +- volgend jaar ook weer weg.

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE

(home)servers
FreeNAS
OMV

Gaming
?????

Het blijft natuurlijk een behoorlijk subjectief geheel, alle distributies maken maken grofweg gebruik van dezelfde software.
Gaming ; Bazzite, CachyOS, Nobara, ChimeraOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wat moet ik mij uberhaupt voorstellen bij gaming distros? Gewoon "desktop" vs "server" spreekt nogal voor zich, geen UI, "server tools" standaard beschikbaar (SSH, ...). Maar gaming is lijkt mij in 90% van de gevallen nog gewoon met een "normale" (/"standaard") DE en niet ineens een of andere specifieke "launcher" i.p.v. een desktop. Hoogstens wellicht misschien dat bepaalde zaken meer "getuned" zijn (kernel config en zo, bv een andere scheduler?), maar hoeveel win je daarmee effectief? En wellicht bepaalde software meer up to date is (Mesa / NVidia drivers / ...) maar als je al een "up to date" distro hebt (Arch / ...) is dat natuurlijk ook niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RobertMe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:08:
Wat moet ik mij uberhaupt voorstellen bij gaming distros? Gewoon "desktop" vs "server" spreekt nogal voor zich, geen UI, "server tools" standaard beschikbaar (SSH, ...). Maar gaming is lijkt mij in 90% van de gevallen nog gewoon met een "normale" (/"standaard") DE en niet ineens een of andere specifieke "launcher" i.p.v. een desktop. Hoogstens wellicht misschien dat bepaalde zaken meer "getuned" zijn (kernel config en zo, bv een andere scheduler?), maar hoeveel win je daarmee effectief? En wellicht bepaalde software meer up to date is (Mesa / NVidia drivers / ...) maar als je al een "up to date" distro hebt (Arch / ...) is dat natuurlijk ook niet relevant.
Je kunt bij elke distro natuurlijk wel aangeven of ie meer of minder geschikt is voor games maar over het algemeen is het voor zover ik weet (dat is niet per se mijlenver :+) niet al te spannend. Kernelversie en voorgeinstalleerde software lijken me de belangrijkste verschillen tussen distros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
[...]

Misschien een lijstje van max 3 tot 4 voor beginners, maar in ieder geval niet meer. Bijv:
  • Mint: All purpose Desktop Environment, maar niet superfancy; Windows look & feel, redelijk tweakbare Desktop Environment, zeer stabiel
  • ZorinOS: Desktop Environment ontworpen om maximaal op windows/MacOs te lijken en zeer fancy; niet zo tweakbaar, zeer stabiel, maar loopt redelijk achter mbt ubuntu LTS base en daarom moet daarom iedere 2 jaar opnieuw geinstalleerd worden; kleinere community, beperkte file manager
  • Ubuntu: E.g. met Gnome DE, lijkt wat minder op windows en niet zo tweakbaar, maar een andere filosofie; zeer grote community; LTS versies zijn stabiel; nadeel van snap en geen flatpak (wat overigens voor mij een reden zou zijn dit niet aan te bevelen)
  • Fedora: Eg. met KDE DE, maximaal tweakbaar; Grote community; Rolling releases, wat mogelijk stabiliteitsproblemen kan geven. Cutting edge, en daarom geschikt voor iemand met de nieuwste hardware; vroeger wat lastiger te installeren, maar over versie 42 hoor ik goede verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Ubuntu = Snap
Redhat = betaald
Arch = deep dive

Je wordt bij Debian niet bij het handje gehouden zoals met Ubuntu en Mint, maar het is ook zeker niet zo dat je elk dingetje zelf moet doen. Zaken om je hardware aan de praat te krijgen vergt wat meer werk, je moet weten welke firmware packages je moet hebben en voor Nvidia moet je weten welke driver versie jouw kaart ondersteund (iets wat bij de omschrijving van de packages ook grotendeels staat). Qua configuratie zijn er sane defaults. Je hoeft ze niet zelf te maken.

Beter is om te zeggen dat je wat meer zelf moet doen. Maar niet alles. Daar is het begrip 'alles' veel te ruim voor. :)
Ja klopt, Daarom was Arch ook deep dive ;) LFS is echt next level. Beter om die maar helemaal niet te benoemen haha.

Maar met Debian moet je wel veel zelf doen. Bepalen of je stable, testing of unstable wilt. Closed source (non-free) drivers zitten er niet in. Theming moet je zelf doen, nvidia is toch altijd wel gerommel om het schokvrij te laten werken, vaak toch wel op zoek naar een paar externe repo's om wat codecs of specifieke software te installeren.

Maar dat is toch geen straf? Dat is een keuze. Toen ik bijna 25 jaar geleden voor het eerst Debian op een laptop had geïnstalleerd door zelf uit te pluizen hoe ik xserver moest draaien en daarna er bovenop icewm te installeren heb ik staan springen (letterlijk) van geluk haha.

Daarna ben ik mijn eigen kernel gaan bakken gewoon omdat het kon en uiteindelijk ben ik toen toch weer verder gegaan met windows omdat het altijd gekloot was om alles weer werkend te krijgen. Oorzaak was dat vrijwel alles wat ik gebruikte aan hardware en software bestond uit proprietaire software en hardware.

Pas sinds de steamdeck en proton durf ik voorzichtig te zeggen (Ja, glad ijs...) maar dat linux echt een boost heeft gekregen en het echt wel lekker werkt.

Maar als je Debian vergelijkt met andere die ik noemde dan moet je echt wel meer doen. Als je out-of-the-box een ready to go os verwacht dan is het toch een koude kermis.

Overigens kies ik zelf voor servers/containers altijd debian stable. Dat werkt gewoon altijd. Maar dan je ook 1 taak. Je Desktop heeft wel 30 taken die ook allemaal moeten werken. Dan wordt ik toch graag een beetje aan het handje mee genomen.

Zelf heb ik mijn eigen linux image. Dit is een fork van Aurora. Ik had ook kunnen kiezen voor een fork van Kinoite maar dan had ik weer heel veel zelf moeten toen terwijl ik zeker voor mijn desktop iets wil wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Biggg schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:19:
[...]
  • Ubuntu: E.g. met Gnome DE, lijkt wat minder op windows en niet zo tweakbaar, maar een andere filosofie; zeer grote community; LTS versies zijn stabiel; nadeel van snap en geen flatpak (wat overigens voor mij een reden zou zijn dit niet aan te bevelen)
Na een klein beetje ervaring met Linux als daily driver snap ik de kritiek op Ubuntu soms niet zo:
- Niets staat je in de weg om flatpack and deb packages te installeren op Ubuntu. Doe ik ook. Werkt prima.
- Ja, grote snap packages starten iets trager op, maar ik zou het bijna een non-issue willen noemen op recente systemen. Als het eenmaal opgestart is (paar seconden), is het ook gewoon snel. En ja, snaps hebben soms issues die eigen zijn aan sandboxed apps, maar over het algemeen weinig problemen hier.

Het heeft een grote community en veel developers bij Canonical. Het is stabiel, recente kernel, apps die goed werken out-of-the-box. Enige goede reden i.m.o. is als mensen niet kunnen wennen aan GNOME (vind ik zelf fijner dan KDE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Ik ga binnenkort wel een poging wagen voor een compactere TS. @Jerie, wilde jij nog meewerken aan de Topic Start?

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE Leap

Desktop
Linux Mint
Elementary OS (OSX vervanger)
CachyOS (gaming)
Nobara (gaming)
ChimeraOS (gamimg)
GhostBSD (niet Linux)

Immutable
Fedora Silverblue
Bazzite (gaming)

(home)servers
TrueNAS CORE
OMV
Proxmox (virtualisatie en homelab)

Wellicht een optie nog om home servers te schrappen, dat is alweer vrij specifiek.
• ZorinOS: Desktop Environment ontworpen om maximaal op windows/MacOs te lijken en zeer fancy; niet zo tweakbaar, zeer stabiel, maar loopt redelijk achter mbt ubuntu LTS base en daarom moet daarom iedere 2 jaar opnieuw geinstalleerd worden; kleinere community, beperkte file manager
Is dat echt zo? Elke twee jaar herinstalleren is een gigantisch nadeel IMO, dan ga ik hem er niet tussen zetten.
desalniettemin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Gaming ; Bazzite, CachyOS, Nobara, ChimeraOS
Tnx, hebben die allemaal een USP? Beetje veel namelijk :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
L0g0ff schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Maar met Debian moet je wel veel zelf doen. Bepalen of je stable, testing of unstable wilt. Closed source (non-free) drivers zitten er niet in. Theming moet je zelf doen, nvidia is toch altijd wel gerommel om het schokvrij te laten werken, vaak toch wel op zoek naar een paar externe repo's om wat codecs of specifieke software te installeren.

Pas sinds de steamdeck en proton durf ik voorzichtig te zeggen (Ja, glad ijs...) maar dat linux echt een boost heeft gekregen en het echt wel lekker werkt.

Maar als je Debian vergelijkt met andere die ik noemde dan moet je echt wel meer doen. Als je out-of-the-box een ready to go os verwacht dan is het toch een koude kermis.
Dat ligt er ook wel aan wat je wilt met het systeem. Wanneer heb je voor het laatst Debian geïnstalleerd, en was dat op een game-pc of op een huis-tuin-en-keuken-laptop?

Mijn laptop werkt prima met de drivers die in Debian zitten. Bij de installatie kan je ook gewoon kiezen om de sectie 'non-free-firmware' aan te zetten, dan krijg je ook closed-source drivers. Verder kies je tijdens de installatie een desktopomgeving (in mijn geval KDE) en die was ook gewoon ready to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:47:
Ik ga binnenkort wel een poging wagen voor een compactere TS. @Jerie, wilde jij nog meewerken aan de Topic Start?

Universeel

Desktop

Immutable

(home)servers
Ik zou specifieke gaming distro's in een aparte categorie zetten, niet tussen de andere categorieën. Als je niet geïnteresseerd bent in gaming zijn dat soort distro's bijna nooit de beste keuze volgens mij.

Verder zou ik de nadruk leggen op lang bestaande, goed ondersteunde distro's, zoals Debian/Ubuntu/Mint/openSUSE/Fedora/Arch.

Een willekeurige distro met 5 ontwikkelaars en gebaseerd op een van de grotere distro's moet wel iets heel bijzonders/gespecialiseerd bieden om voor mij interessant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Eärendil schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Ik zou specifieke gaming distro's in een aparte categorie zetten, niet tussen de andere categorieën. Als je niet geïnteresseerd bent in gaming zijn dat soort distro's bijna nooit de beste keuze volgens mij.

Verder zou ik de nadruk leggen op lang bestaande, goed ondersteunde distro's, zoals Debian/Ubuntu/Mint/openSUSE/Fedora/Arch.

Een willekeurige distro met 5 ontwikkelaars en gebaseerd op een van de grotere distro's moet wel iets heel bijzonders/gespecialiseerd bieden om voor mij interessant te zijn.
Fair,

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE Leap

Desktop
Linux Mint
GhostBSD (niet Linux)

Immutable
Fedora Silverblue

Gaming
Bazzite
CachyOS
Nobara
ChimeraOS

(home)servers
TrueNAS CORE
OMV

Ik vind het wel weer veel worden, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:36:
(home)servers
TrueNAS CORE
OMV
Proxmox is geen echte distro en hoort er dus niet tussen, IMO. Het is een hypervisor die toevallig gebaseerd is op Debian en volledige OS toegang geeft. Maar het is dus niet de bedoeling dat je iets met het OS doet. Want het is dus een hypervisor waar je VMs op installeert (of als alternatief "lighweight VMs" aka LXC). Anders kun je net zo goed ESXi er ook bij zetten, volgens mij zit daar ook ergens een Linux (/niet Windows) laagje onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Laatst online: 09:05
Is Leap überhaupt nog interessant voor de gewone gebruiker? Heb het idee dat de package base daar nog ouder is dan bijvoorbeeld Debian stable, en dat gaat al niet altijd even lekker met nieuwere hardware. Dan zou ik eerder openSUSE Tumbleweed aanraden, een bewezen rolling release met een prima intern testsysteem. Zelfde idee als Fedora.

(het nieuwe openSUSE Slowroll kan ook interessant zijn, minder vaak updaten maar grotere releases)

EDIT: Blijkt toch iets verser te zijn, al vraag ik mij alsnog af of Tumbleweed niet een betere optie is.

[ Voor 10% gewijzigd door XpanD op 06-08-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@silverball Dat mag je zelf gaan uitzoeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Dan ga ik alleen bazzite plaatsen, want ik heb van de rest nog nooit gehoord :+

Anyway de consensus is dus dat de topicpost wat ontdaan mag worden van distributies voor gevorderde. Daar heb ik een start mee gemaakt. Ook ga ik wat meer duiding brengen door per distro:

Installatiegemak: 5/5
Software installeren: 5/5
Stabiliteit: 4/5
Release elke: Elke 6 maanden voor reguliere releases; LTS (Long Term Support) elke 2 jaar
Ondersteuning per release: 9 maanden voor reguliere releases; 5 jaar voor LTS-releases
Theming / customization mogelijkheden: 5/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Over ZorinOS
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:47:

Is dat echt zo? Elke twee jaar herinstalleren is een gigantisch nadeel IMO, dan ga ik hem er niet tussen zetten.
Ja, overigens wel een beetje afhankelijk van het moment waarop het installeert natuurlijk. Maar ze komen consequent pas ruim een jaar na de Ubuntu LTS met hun nieuwe versie. Zo is de huidige versie 17 nog steeds op basis van 22.04 en dus zal je binnen 2 jaar al de opvolger moeten installeren die nog uit moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbN3y1bFl-aQzpwV_-M_3-dMros=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yon0fNDQDj6NitoE4qLE3v2a.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel een dingetje om te checken bij alle Ubuntu afgeleiden voordat we die aan beginners adviseren.
Linux Mint is hierin bijvoorbeeld veel sneller, daar komt een nieuwe versie uit na zo'n 4 maanden na de ubuntu LTS release waardoor je gemiddeld gezien veel langer support hebt op de versie die je installeert.

Pop!_OS 24.4 is bijvoorbeeld ook nog niet uit. Dus als je dat op dit moment installeert (22.4), dan ben je ook binnen 2 jaar weer aan de beurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Biggg op 06-08-2025 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Fair,

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE Leap

Desktop
Linux Mint
GhostBSD (niet Linux)

Immutable
Fedora Silverblue

Gaming
Bazzite
CachyOS
Nobara
ChimeraOS

(home)servers
TrueNAS CORE
OMV

Ik vind het wel weer veel worden, overigens.
Ik zou bovenaan in het topic nog een sectie toevoegen met "Beginnersadvies" oid.
En dan daar bijvoorbeeld alleen Mint Cinnamon, Fedora workstation en Ubuntu LTS adviseren.

- Mint Cinnamon: "Windows-achtige" Desktop Environment opzet (taakbalk, startmenu, systemtray etc), zeer stabiel, distro met op-en-na grootste gebruikersgroep -> zeer geschikt voor de windows overstappers die graag dingen op dezelfde manier willen blijven doen als ze al deden.

- Fedora Workstation: meer cutting edge mbt wat Linux heeft te bieden. Rolling releases; dus sneller support voor nieuwe hardware, maar daardoor ook (mogelijk) wat minder stabiel. Open-source only, dus niet alles werkt out-of-the-box, soms moeten nog eerste closed source codecs worden geinstalleerd om bijvoorbeeld video's te kunnen afspelen. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> geschikt voor overstappers met de nieuwste hardware en/of uitbreidingsplannen, die ook ok zijn om dingen op de "Linux manier" te doen.

- Ubuntu LTS: Distro met de grootste gebruikersgroep. Zeer stabiel. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> Geschikt voor overstappers die graag de "Linux manier" willen ervaren, maar wel stabiliteit zoeken. Of gewoon graag hetgeen hebben wat de meeste anderen ook hebben.

Ik denk dat we daarmee de kans wat vergroten dat meer lezers van dit forum proberen over te stappen, en ook de kans verkleinen dat ze een vervelende ervaring hebben (door keuzestress of een onhandig gekozen distro) en alsnog afhaken. Als iemand eenmaal een positieve Linux ervaring heeft en definitief overstapt, dan gaat ie daarna echt wel verkennen wat andere distro's en/of desktop environments te bieden hebben (of niet, en dat is dan ook prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
Biggg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:33:
Over ZorinOS
[...]

Ja, overigens wel een beetje afhankelijk van het moment waarop het installeert natuurlijk. Maar ze komen consequent pas ruim een jaar na de Ubuntu LTS met hun nieuwe versie. Zo is de huidige versie 17 nog steeds op basis van 22.04 en dus zal je binnen 2 jaar al de opvolger moeten installeren die nog uit moet komen.
Maar is er dan geen upgrade mogelijkheid? Ubuntu LTS kan je ook gewoon naar de volgende LTS upgraden.

Voor iedereen die denk dat Debian Stable oude software bevat: dit soort distro’s (Zorin, Pop!_OS, Linux Mint, etc.) die op Debian stable of Ubuntu LTS zijn gebaseerd zijn zelfs op het moment van release niet bij met nieuwe software, want het duurt altijd even na de release van het OS waar ze op gebaseerd zijn.
Bij Debian weet je in ieder geval dat je elke 2 jaar een nieuwe stable krijgt die op dat moment redelijk recente versies van software bevat. Iets conservatiever van Ubuntu, maar op het moment van release (jaar na Ubuntu LTS) nieuwer dan die Ubuntu versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:31
Ik zou voor Windows overstappers met oude trage hardware wel eerder gaan voor LMDE (Linux Mint Debian Edition), veel oudere software, maar waar het om draait, de browsers, zijn wel bij.
En de gewone Linux Mint voor recentere systemen.

Game distro's, servers en geavanceerde oplossingen zou ik in een eigen topic laten, mensen die daarmee spelen zitten toch meer niche. Mogelijk voeg je een link toe naar die topics om ze beter vindbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Misschien een lijstje van max 3 tot 4 voor beginners, maar in ieder geval niet meer. Bijv:
  • Mint: All purpose Desktop Environment, maar niet superfancy; Windows look & feel, redelijk tweakbare Desktop Environment, zeer stabiel
Mint had in het verleden geen upgrade mogelijkheden. Hun advies was toen ook gewoon opnieuw installeren. Misschien is dat ondertussen verbetert, maar anders zijn ze hetzelfde als Zorin wat dat betreft.
Ubuntu: E.g. met Gnome DE, lijkt wat minder op windows en niet zo tweakbaar, maar een andere filosofie; zeer grote community; LTS versies zijn stabiel; nadeel van snap en geen flatpak (wat overigens voor mij een reden zou zijn dit niet aan te bevelen)
Standaard idd geen flatpak, maar dat is wel toe te voegen. Zou het daarom niet als nadeel zien. Het is een keus van Canonical omdat ze zelf Snap ontwikkelen. Maar er staat je niets in de weg om Flatpak te gaan gebruiken. Snap volledig verwijderen is wel wat problematischer.
L0g0ff schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Ja klopt, Daarom was Arch ook deep dive ;) LFS is echt next level. Beter om die maar helemaal niet te benoemen haha.

Maar met Debian moet je wel veel zelf doen. Bepalen of je stable, testing of unstable wilt.
Dus? Eigenlijk wat je bij andere distro's ook hebt met verschillende DEs als standaard optie. De gewone gebruiker gaat naar de site van Debian, klikt op 'download' en krijgt Stable. Je moet wat meer doen om Testing te gaan installeren en Unstable heeft geen installer, laat staan een standaard config. Dat moet je handmatig en bewust aanpassen. Iets wat de standaard gebruiker niet gaat doen. Dus om het dan als groot nadeel te noemen vind ik onterecht. Want de gemiddelde Windows gebruiker gaat ook niet in de Fast Ring zitten. En bij Fedora en Suse heb je hetzelfde principe met Rawhide en Thumbleweed.
Closed source (non-free) drivers zitten er niet in. Theming moet je zelf doen, nvidia is toch altijd wel gerommel om het schokvrij te laten werken, vaak toch wel op zoek naar een paar externe repo's om wat codecs of specifieke software te installeren.
Sinds Bookworm is non-free-firmware gescheiden van non-free software om het eenvoudiger te maken. Er zijn zelfs installers met al non-free firmware ingebakken voor het geval je via wifi moet installeren en anders niet kan verbinden.

Nvidia heb ik eigenlijk geen enkel probleem mee gehad. Alleen bij Unstable kan het voorkomen dat je even moet wachten met een kernel update totdat de Nvidia driver hiermee geschikt is gemaakt. Maar ook hier, dat is iets wat meer ervaren gebruikers draaien. Heb je Stable dan is er echt geen probleem meer. Misschien dat Secure Boot een ding is, daar heb ik mij nooit echt mee bezig gehouden.

Punt van theming is een keus die veel andere distro's zoals Ubuntu al voor je hebben gemaakt. Kwakken hun eigen verf er over. Debian geeft je de pure DE ervaring die zo out-of-the-box komt. KDE met Breeze is al erg gelikt. Gnome doet al het Adwaita thema. Wat moet je daar nog aan veranderen? Voor mij is het niet nodig om 10 extra thema's voor geïnstalleerd te hebben die ik toch niet gebruik.
Toen ik m'n AM5 systeem ging installeren, was het 'moeilijkste' van het geheel de meest recente firmware blobs uit de kernel.org git halen om de iGPU van m'n 7700X fatsoenlijk te laten werken, want de firmware-amd-graphics versie in de repo had die nog niet. Voor de wifi+bt adapter had ik die ook apart nodig. Maand of anderhalf later was het bijgewerkt in de repo.

Eerder zei je al dat Arch een deep-dive is. Ik ga Debian dan daar weer even mee vergelijken omdat je aangeeft dat je 'echt wel meer moet doen' en 'van een koude kermis thuis komt'. Debian is echt veel meer af dan je denkt. Het is een huis, met muren, deuren, ramen, alles er op en er aan. Alleen als je vloerverwarming had gewild en een airco er bij, ja, dat moet je nog wel even regelen. En de aankleding mbt verf is net of het je aan staat wat zo 'kaal' opgeleverd wordt.

Maar bij Arch krijg je een fundering, dat is 't. Je mag zelf met de kraan de (prefab) muren plaatsen, deuren erin hangen en de ramen vast zetten. De muren zijn kaal beton. Nou dát is pas echt wel meer doen.

Debian geeft je een goede, stabiele en gebruiksklare oplossing zonder onnodige opsmuk die andere distro's zoals Ubuntu en Mint doen. Maar die richten zich ook op een andere doelgroep van gebruikers. Net zoals Arch dat ook doet. Maar het aan blijven halen als een 'doe-het-zelf' distro dat net zoveel werk vereist als het installeren van Windows 95 vroeger met tig floppies klopt echt niet meer. En dat gevoel krijg ik wel van je recente posts hier over Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Eärendil schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Maar is er dan geen upgrade mogelijkheid? Ubuntu LTS kan je ook gewoon naar de volgende LTS upgraden.
Ja, die zijn er inmiddels wel. Ik las net op de zorin blog dat ze die ook hebben toegevoegd. Mint en pop schijnen het ook te hebben. Echter is het nog steeds best wel een grote upgrade en je systeem wordt er denk ik niet stabieler van als je daar een gewoonte van maakt. Sowieso wordt overal aangereden om je systeem uitgebreid te backuppen omdat de kans dat er iets mis gaat signifant is. Dus liever niet te vaak hoeven doen. Net als een windows pc die van xp naar 7 naar 8 naar 10 hebt geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
swhnld schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:14:
Ik zou voor Windows overstappers met oude trage hardware wel eerder gaan voor LMDE (Linux Mint Debian Edition), veel oudere software, maar waar het om draait, de browsers, zijn wel bij.
En de gewone Linux Mint voor recentere systemen.
Het Mint team zegt zelf dat dit een soort backup project is zodat de impact niet al te groot is om het roer om te gooien, mocht ubuntu een keer stoppen of whatever. Lijkt me niet dat beginnende linux gebruikers hierheen geleid moeten worden.

Overigens performed cinnamon op zichzelf al behoorlijk goed verleken met bijv ubuntu gnome +snaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Mint had in het verleden geen upgrade mogelijkheden. Hun advies was toen ook gewoon opnieuw installeren. Misschien is dat ondertussen verbetert, maar anders zijn ze hetzelfde als Zorin wat dat betreft.

[...]

Standaard idd geen flatpak, maar dat is wel toe te voegen. Zou het daarom niet als nadeel zien. Het is een keus van Canonical omdat ze zelf Snap ontwikkelen. Maar er staat je niets in de weg om Flatpak te gaan gebruiken. Snap volledig verwijderen is wel wat problematischer.

[...]

Dus? Eigenlijk wat je bij andere distro's ook hebt met verschillende DEs als standaard optie. De gewone gebruiker gaat naar de site van Debian, klikt op 'download' en krijgt Stable. Je moet wat meer doen om Testing te gaan installeren en Unstable heeft geen installer, laat staan een standaard config. Dat moet je handmatig en bewust aanpassen. Iets wat de standaard gebruiker niet gaat doen. Dus om het dan als groot nadeel te noemen vind ik onterecht. Want de gemiddelde Windows gebruiker gaat ook niet in de Fast Ring zitten. En bij Fedora en Suse heb je hetzelfde principe met Rawhide en Thumbleweed.

[...]

Sinds Bookworm is non-free-firmware gescheiden van non-free software om het eenvoudiger te maken. Er zijn zelfs installers met al non-free firmware ingebakken voor het geval je via wifi moet installeren en anders niet kan verbinden.

Nvidia heb ik eigenlijk geen enkel probleem mee gehad. Alleen bij Unstable kan het voorkomen dat je even moet wachten met een kernel update totdat de Nvidia driver hiermee geschikt is gemaakt. Maar ook hier, dat is iets wat meer ervaren gebruikers draaien. Heb je Stable dan is er echt geen probleem meer. Misschien dat Secure Boot een ding is, daar heb ik mij nooit echt mee bezig gehouden.

Punt van theming is een keus die veel andere distro's zoals Ubuntu al voor je hebben gemaakt. Kwakken hun eigen verf er over. Debian geeft je de pure DE ervaring die zo out-of-the-box komt. KDE met Breeze is al erg gelikt. Gnome doet al het Adwaita thema. Wat moet je daar nog aan veranderen? Voor mij is het niet nodig om 10 extra thema's voor geïnstalleerd te hebben die ik toch niet gebruik.

[...]

Toen ik m'n AM5 systeem ging installeren, was het 'moeilijkste' van het geheel de meest recente firmware blobs uit de kernel.org git halen om de iGPU van m'n 7700X fatsoenlijk te laten werken, want de firmware-amd-graphics versie in de repo had die nog niet. Voor de wifi+bt adapter had ik die ook apart nodig. Maand of anderhalf later was het bijgewerkt in de repo.

Eerder zei je al dat Arch een deep-dive is. Ik ga Debian dan daar weer even mee vergelijken omdat je aangeeft dat je 'echt wel meer moet doen' en 'van een koude kermis thuis komt'. Debian is echt veel meer af dan je denkt. Het is een huis, met muren, deuren, ramen, alles er op en er aan. Alleen als je vloerverwarming had gewild en een airco er bij, ja, dat moet je nog wel even regelen. En de aankleding mbt verf is net of het je aan staat wat zo 'kaal' opgeleverd wordt.

Maar bij Arch krijg je een fundering, dat is 't. Je mag zelf met de kraan de (prefab) muren plaatsen, deuren erin hangen en de ramen vast zetten. De muren zijn kaal beton. Nou dát is pas echt wel meer doen.

Debian geeft je een goede, stabiele en gebruiksklare oplossing zonder onnodige opsmuk die andere distro's zoals Ubuntu en Mint doen. Maar die richten zich ook op een andere doelgroep van gebruikers. Net zoals Arch dat ook doet. Maar het aan blijven halen als een 'doe-het-zelf' distro dat net zoveel werk vereist als het installeren van Windows 95 vroeger met tig floppies klopt echt niet meer. En dat gevoel krijg ik wel van je recente posts hier over Debian.
Er is een reden he dat Debian de fundering is is voor zo ontzettend wel andere distro's. Dat is zoals je zelf ook aangeeft de basis kneitergoed in elkaar zit. Maar als Debian ècht zo kant en klaar is als jij doet voorkomen waarom zijn dan al die afsplitsingen er? Dan zou iedereen toch gewoon voor Debian gekozen hebben en niet voor Ubuntu, Mint, zorin, elementary, etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:31
L0g0ff schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Er is een reden he dat Debian de fundering is is voor zo ontzettend wel andere distro's. Dat is zoals je zelf ook aangeeft de basis kneitergoed in elkaar zit. Maar als Debian ècht zo kant en klaar is als jij doet voorkomen waarom zijn dan al die afsplitsingen er? Dan zou iedereen toch gewoon voor Debian gekozen hebben en niet voor Ubuntu, Mint, zorin, elementary, etc etc etc.
De afsplitsingen kwamen om meerdere redenen, maar een belangrijke was dat Debian zo gefocused was op stabiliteit dat als je iets progressievers wilde je gelijk verplicht was daar buiten te gaan kijken.

Daarnaast is er nog gewoon het commerciële model wat bijvoorbeeld Ubuntu heeft ontwikkeld richting zakelijke klanten. Hoe onderscheid je jezelf als commerciële aanbieder en bind je klanten. Zou je gewoon Debian support verkopen, stapt een klant makkelijker over op een andere, of op de gratis versie, maar zit de klant op jou distributie, dan is er een drempeltje om van distro te wisselen als ze weg willen. Dat drempeltje helpt weer in binnenhalen van geld voor investeringen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
[...]

Ik ben niet de doelgroep maar dat heb ik inderdaad nog nooit begrepen. Debian Stable is.....stable. Het komt uit wanneer het af is. Ubuntu heeft een strikt release schema en komt uit wanneer het 'moet'. Hoe vaak ik in het upgrade proces of na het upgraden een gebroken systeem heb gehad kan ik niet meer op één hand tellen. Bij Debian (en Fedora overigens) heb ik, afkloppen, nooit last gehad op zowel servers als de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Ik heb maar weinig Linux-handelingen zo spannend gevonden als een Ubuntu upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
[...]

Omdat Debian relatief oude kernels en software versies gebruikt.
Ubuntu (Canonical) voegt daar nieuwere kernel versies, drivers en software versies aan toe, compleet getest en langdurig gesupport. Dat is een enorme effort.

Daarom baseren de debian-flavoured distro's als Mint, Pop!_OS, ZorinOS, Elementary etc zich liever op Ubuntu dan direct op Debian. Zo liften ze mee op al het werk van Canonical.

Vervolgens bouwen ze een eigen Desktop Environment (die meer een Windows of MacOS workflow heeft) en voegen wat extra OS functies als een eigen file manager, software center, update manager, settings screen etc aan toe. Dan gooien ze er nog wat extra niet-open codecs en drivers bij, packagen ze misschien nog wat extra software mee. Verruilen ze snap voor flatpak per default.

En tadaa, dan heb je een hele andere out-of-box beleving dan Debian en Ubuntu. Namelijk eentje waarvan een ex-windows gebruiker zich gelijk thuis voelt en niet uren bezig is om alles (multimedia, randapparatuur etc) goed werkend te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Biggg op 07-08-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Ubuntu (Canonical) voegt daar nieuwere kernel versies, drivers en software versies aan toe, compleet getest en langdurig gesupport. Dat is een enorme effort.

Daarom baseren de debian-flavoured distro's als Mint, Pop!_OS, ZorinOS, Elementary etc zich liever op Ubuntu dan direct op Debian. Zo liften ze mee op al het werk van Canonical.

Vervolgens bouwen ze een eigen Desktop Environment (die meer een Windows of MacOS workflow heeft) en voegen wat extra OS functies als een eigen file manager, software center, update manager etc aan toe. Dan gooien ze er nog wat extra niet-open codecs en drivers bij, packagen ze misschien nog wat extra software mee. Verruilen ze snap voor flatpak per default.

En tadaa, dan heb je een hele andere out-of-box beleving dan Debian en Ubuntu. Namelijk eentje waarvan een ex-windows gebruiker zich gelijk thuis voelt en niet uren bezig is om alles (multimedia, randapparatuur etc) goed werkend te krijgen.
Ubuntu gebruikt Gnome met een handjevol plugins. De file manager is gewoon nautilus, software center is inderdaad dat snap brouwsel dat je niet wilt, 'update manager' is gewoon een standaard Gnome feature die werkt via PackageKit, non-free firmware is tegenwoordig gewoon deel van de installatiemedia bij Debian.

Jep er zijn wat hele kleine dingetjes die je wellicht met de hand zou moeten doen. Fedora vraagt of je non-free en contrib wilt enablen, bij Debian moet je dat even zelf doen.

Dus die uren bezig zie ik niet helemaal, je doet net alsof je ergens in de CLI gedropt wordt in plaats van een complete Gnome 3.

Ja de release cycle kan eventueel wat vervelender zijn als je echt bleeding edge hardware gebruikt, maar de support voor Debian stable en Ubuntu LTS zijn even lang en je krijgt een stabiele distro met een geweldige track-record voor security en stabiliteit zonder gekke Ubuntu opsmuk en fratsen zoals snap.

Debian is een prima beginnersdistro IMO, maar ik zou zelf denk ik Fedora aanraden of openSUSE vanwege die kleine handigheidjes.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 07-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Jep er zijn wat hele kleine dingetjes die je wellicht met de hand zou moeten doen. Fedora vraagt of je non-free en contrib wilt enablen, bij Debian moet je dat even zelf doen.
Kijk en zo zijn we dan uiteindelijk toch weer bij het punt wat ik in eerste instantie aanhaalde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Ubuntu gebruikt Gnome met een handjevol plugins. De file manager is gewoon nautilus, software center is inderdaad dat snap brouwsel dat je niet wilt, 'update manager' is gewoon een standaard Gnome feature die werkt via PackageKit, non-free firmware is tegenwoordig gewoon deel van de installatiemedia bij Debian.

Dus die uren bezig zie ik niet helemaal, je doet net alsof je ergens in de CLI gedropt wordt in plaats van een complete Gnome 3.

Ja de release cycle kan eventueel wat vervelender zijn als je echt bleeding edge hardware gebruikt, maar de support voor Debian stable en Ubuntu LTS zijn even lang en je krijgt een stabiele distro met een geweldige track-record voor security en stabiliteit zonder gekke Ubuntu opsmuk en fratsen zoals snap.

Debian is een prima beginnersdistro IMO, maar ik zou zelf denk ik Fedora aanraden of openSUSE vanwege die kleine handigheidjes.
Jij vergelijkt nu Ubuntu met Debian. Maar het deel van mijn post met alle elementen die je aanhaalt ging over de op-ubuntu-gebaseerde distro's als Linux Mint, met tevens uitleg waarom ze op ubuntu zijn gebaseerd en niet op de debian.

Mint gebruikt Nemo als filemanager, heeft een eigen Desktop Environment (Cinnamon, met windows look&feel/workflow), eigen software manager (de GUI applicatie bedoel ik dan, niet de onderliggende package manager), eigen update center, waar je ook kernel versies kan updaten etc.

Daarnaast is Ubuntu populair op de desktop geworden in een tijd dat Debian echt nog moeilijk te installeren was en Ubuntu een mooie grafische user interface hiervoor had. En feit dan blijft dat de Debian stable nog steeds 3 jaar oude kernels en software packages gebruikt en Ubuntu recentere versies.

Mint is later populair geworden in een tijd dat codecs en drivers toevoegen bij Debian en Ubuntu nog wat meer gedoe was. En de eerste ervaring voor overstappers was bij Debian/Ubuntu was toen nog "het werkt niet allemaal zoals ik had verwacht, en ik voel me niet thuis want geen windows look&feel / workflow".

Nu is dat allemaal misschien wat minder relevant, maar de beide distro's zijn er nog steeds, met beiden een veel grotere userbase dan Debian.

Daarnaast, als je een windows look&feel/workflow wil hebben, dan moet je bij Debian echt wel even goed zoeken op de website naar de KDE of Cinnamon versie, lijkt me wederom een potentieel afhaakmoment (dat heeft bijv. Fedora dan weer beter voor elkaar).

En dan heb je nog steeds wat meer installatiestappen en oudere kernel/software. Dan kan je aan een ex-windows beginner toch veel beter Linux Mint adviseren ipv Debian?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

En feit dan blijft dat de Debian stable nog steeds 3 jaar oude kernels en software packages gebruikt en Ubuntu recentere versies.
De kernel van Debian stable is nu (vlak voor de release van de nieuwe stable) 2 jaar en 8 maanden oud.

Debian gebruikt een LTS kernel in zijn release, en die is daardoor bij de release een aantal maanden ouder dan die van Ubuntu bij zijn release:
  • Debian 12 (mei): kernel uit december
  • Ubuntu 24.04 (april): kernel uit maart
  • Debian 13 (augustus): kernel uit december
Voor beide geldt dat er mogelijkheid is om een nieuwere kernel te gebruiken uit eigen repositories: linux-hwe/linux-hwe-edge bij Ubuntu en de kernel uit backports bij Debian.

[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 07-08-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Eärendil schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

De kernel van Debian stable is nu (vlak voor de release van de nieuwe stable) 2 jaar en 8 maanden oud.

Debian gebruikt een LTS kernel in zijn release, en die is daardoor bij de release een aantal maanden ouder dan die van Ubuntu bij zijn release:
  • Debian 12 (mei): kernel uit december
  • Ubuntu 24.04 (april): kernel uit maart
  • Debian 13 (augustus): kernel uit december
Voor beide geldt dat er mogelijkheid is om een nieuwere kernel te gebruiken uit eigen repositories: linux-hwe/linux-hwe-edge bij Ubuntu en de kernel uit backports bij Debian.
Ok, uit 2022, inderdaad een beetje kort door de bocht van mij om dat 3 jaar oud te noemen ;).

Maar als we nu een distro aanraden aan beginners, dan moet je wel kijken wat je nu krijgt als je die ook daadwerkelijk installeert. En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?

Bij Linux Mint kan je de nieuwere Ubuntu HWE kernels (LTS support hiervan door canonical) gewoon in een GUI selecteren en activeren. Zelfs als je laat in de Ubuntu LTS cycle zit (e.g. vlak voor uitkomen mint 23), dan kan je nog gewoon Mint 22.x installeren en simpelweg een nieuwere kernel activeren. Bij Debian zit je laat in de cycle met een kernel van ruim 2,5 jaar oud (zoals nu ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Maar als we nu een distro aanraden aan beginners, dan moet je wel kijken wat je nu krijgt als je die ook daadwerkelijk installeert.
De oude topicstart is uit 2016. Zou dus vooral iets schrijven dat over een paar jaar ook nog klopt, en niet de specifieke situatie van augustus 2025 beschrijven.
En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?
Geen idee. Maar vraag me wel af een een beginner zich bezig moet houden met andere kernels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
[...]

Jij vergelijkt nu Ubuntu met Debian. Maar het deel van mijn post met alle elementen die je aanhaalt ging over de op-ubuntu-gebaseerde distro's als Linux Mint, met tevens uitleg waarom ze op ubuntu zijn gebaseerd en niet op de debian.

Daarnaast, als je een windows look&feel/workflow wil hebben, dan moet je bij Debian echt wel even goed zoeken op de website naar de KDE of Cinnamon versie, lijkt me wederom een potentieel afhaakmoment (dat heeft bijv. Fedora dan weer beter voor elkaar).
Fair, ik dacht je het over Ubuntu had. Cinnamon kan je gewoon kiezen tijdens de installatie, kan niet makkelijker mijns inziens.
[...]

Ok, uit 2022, inderdaad een beetje kort door de bocht van mij om dat 3 jaar oud te noemen ;).

Maar als we nu een distro aanraden aan beginners, dan moet je wel kijken wat je nu krijgt als je die ook daadwerkelijk installeert. En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?

Bij Linux Mint kan je de nieuwere Ubuntu HWE kernels (LTS support hiervan door canonical) gewoon in een GUI selecteren en activeren. Zelfs als je laat in de Ubuntu LTS cycle zit (e.g. vlak voor uitkomen mint 23), dan kan je nog gewoon Mint 22.x installeren en simpelweg een nieuwere kernel activeren. Bij Debian zit je laat in de cycle met een kernel van ruim 2,5 jaar oud (zoals nu ook).
Nieuwere kernels zou ik niet zo snel gaan aanraden, maar ik heb de TS opgeruimd en alleen de beginnersdistro's erin gelaten.

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE Leap

Desktop
Linux Mint

Immutable
Fedora Silverblue

Gaming
Bazzite

Buiten dat de serverdistro's en wellicht er nog een gaming distro bij mag, prima lijstje toch? Met het hele lijstje kan je op een generieke amd64 machine gewoon direct beginnen zonder te stoeien met kernels en firmware.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Voor sommige distro's zijn er steeds momenten in de tijd, gegeven hun cycles, dat je met behoorlijk oude kernels/software zit, maar natuurlijk ook af en toe dat het wel wat verser is. Anderen hebben dit minder, en die lopen nooit ver achter. Dat gegeven is wel handig om mee te nemen in de vraag welke distro's je aan beginners adviseert.
Definieer de 'beginner', die zal vermoedelijk van Windows overstappen en dus geen spiksplinternieuwe machine aanschaffen. Doet diegene dat wel, is het wijs om direct Linux compatibel hardware uit te zoeken. Mijns inziens prima om een LTS kernel te draaien in dat geval.

Specifieke gevallen met bijvoorbeeld spiksplinternieuwe Nvidia kaarten daargelaten, daarvoor is Bazzite wellicht een goede optie.

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 07-08-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Eärendil schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

De oude topicstart is uit 2016. Zou dus vooral iets schrijven dat over een paar jaar ook nog klopt, en niet de specifieke situatie van augustus 2025 beschrijven.
Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Voor sommige distro's zijn er steeds momenten in de tijd, gegeven hun cycles, dat je met behoorlijk oude kernels/software zit, maar natuurlijk ook af en toe dat het wel wat verser is. Anderen hebben dit minder, en die lopen nooit ver achter. Dat gegeven is wel handig om mee te nemen in de vraag welke distro's je aan beginners adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Dan ga ik alleen bazzite plaatsen, want ik heb van de rest nog nooit gehoord :+

Anyway de consensus is dus dat de topicpost wat ontdaan mag worden van distributies voor gevorderde. Daar heb ik een start mee gemaakt. Ook ga ik wat meer duiding brengen door per distro:

Installatiegemak: 5/5
Software installeren: 5/5
Stabiliteit: 4/5
Release elke: Elke 6 maanden voor reguliere releases; LTS (Long Term Support) elke 2 jaar
Ondersteuning per release: 9 maanden voor reguliere releases; 5 jaar voor LTS-releases
Theming / customization mogelijkheden: 5/5
Elke 6 maanden regulier: Fedora. 9 maanden Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Budgie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Biggg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Ik zou bovenaan in het topic nog een sectie toevoegen met "Beginnersadvies" oid.
En dan daar bijvoorbeeld alleen Mint Cinnamon, Fedora workstation en Ubuntu LTS adviseren.

- Mint Cinnamon: "Windows-achtige" Desktop Environment opzet (taakbalk, startmenu, systemtray etc), zeer stabiel, distro met op-en-na grootste gebruikersgroep -> zeer geschikt voor de windows overstappers die graag dingen op dezelfde manier willen blijven doen als ze al deden.

- Fedora Workstation: meer cutting edge mbt wat Linux heeft te bieden. Rolling releases; dus sneller support voor nieuwe hardware, maar daardoor ook (mogelijk) wat minder stabiel. Open-source only, dus niet alles werkt out-of-the-box, soms moeten nog eerste closed source codecs worden geinstalleerd om bijvoorbeeld video's te kunnen afspelen. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> geschikt voor overstappers met de nieuwste hardware en/of uitbreidingsplannen, die ook ok zijn om dingen op de "Linux manier" te doen.

- Ubuntu LTS: Distro met de grootste gebruikersgroep. Zeer stabiel. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> Geschikt voor overstappers die graag de "Linux manier" willen ervaren, maar wel stabiliteit zoeken. Of gewoon graag hetgeen hebben wat de meeste anderen ook hebben.

Ik denk dat we daarmee de kans wat vergroten dat meer lezers van dit forum proberen over te stappen, en ook de kans verkleinen dat ze een vervelende ervaring hebben (door keuzestress of een onhandig gekozen distro) en alsnog afhaken. Als iemand eenmaal een positieve Linux ervaring heeft en definitief overstapt, dan gaat ie daarna echt wel verkennen wat andere distro's en/of desktop environments te bieden hebben (of niet, en dat is dan ook prima).
@silverball Zie je hier nog iets in, of vind je dat niet nodig? Het gaat er nog niet eens zozeer om welke 3 in het lijstje staan (hoewel het vast wel duidelijk is dat ik persoonlijk Mint op 1 zou zetten haha), maar het topic beginnen met een top 3 voor beginners lijkt me wel echt iets toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

@silverball Zie je hier nog iets in, of vind je dat niet nodig? Het gaat er nog niet eens zozeer om welke 3 in het lijstje staan (hoewel het vast wel duidelijk is dat ik persoonlijk Mint op 1 zou zetten haha), maar het topic beginnen met een top 3 voor beginners lijkt me wel echt iets toevoegen.
Alle distro's in dit lijstje zijn denk ik afdoende noob-friendly. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk meer om closed-source codecs in Fedora te installeren, en closed-source repo's kunnen met een klik te worden geactiveerd.

Mint is wellicht een prima aanrader, maar dat is Ubuntu versie ook (waarom LTS? Debian Stable was toch te verouderd :P ), Zorin volgens sommige ook, Fedora ook en openSUSE denk ik ook, zeker als je iets Europees zoekt.

In principe is het wel een goed idee maar het is wel heel erg specifiek: Desktop-Windowsgebruikers die dezelfde workflow willen houden. Ik denk dat iemand die de tijd neemt om dit topic te openen, een bootable-usb te maken, hiervanaf boot voldoende skills heeft om met elke distro uit dit lijstje te kunnen werken.

Maar als meerdere mensen het een goed idee vinden voeg ik hem wel toe hoor, prima. We kunnen ook iets van een Nederlandse flowchart ontwerpen om het wat te versimpelen
  • [Heb je ervaring met Linux?]
    • NEE
      • [Moet het op MS Windows lijken?]
        • JA
          • [Mint, Zorin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 15:43
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
    • NEE
        • JA
          • [Mint, Zorin]
Om eerlijk te zijn is dat denk ik al te ver. An sich lijkt het me een leuk concept, maar voor veel Windows (of Apple) gebruikers is de stap naar Linux al vrij groot en "eng". Ik denk dat het in dat geval less-is-more is. Waarschijnlijk is een kleine voor- en nadelen opsomming per distro voldoende. Bijv:
  • Ubuntu: Stabiel, verfijnd maar niet het nieuwste van het nieuwste
  • Fedora: Vrij stabiel, het nieuwste van het nieuwste maar vergt wat meer handmatig werk
Is ook maar een idee verder hoor, begrijp dat "Vrij stabiel" vrij omslachtig is. Maar dan kun je wel weer het met het "punten systeem" doen, zoals eerder ook voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Om eerlijk te zijn is dat denk ik al te ver. An sich lijkt het me een leuk concept, maar voor veel Windows (of Apple) gebruikers is de stap naar Linux al vrij groot en "eng". Ik denk dat het in dat geval less-is-more is. Waarschijnlijk is een kleine voor- en nadelen opsomming per distro voldoende. Bijv:
  • Fedora: Vrij stabiel, het nieuwste van het nieuwste maar vergt wat meer handmatig werk
Is ook maar een idee verder hoor, begrijp dat "Vrij stabiel" vrij omslachtig is. Maar dan kun je wel weer het met het "punten systeem" doen, zoals eerder ook voorgesteld.
Ja ik snap hem, maar ik vind de uitwerking wel lastig. Het puntensysteem heb ik overigens al verwerkt in de TS, feedback wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 15:43
@silverball Probleem wat ik momenteel met de TS heb is dat het zo'n brok tekst is. Ik begrijp de extra uitleg en ook zeker dat het goed is, maar een TL;DR in het begin zou denk ik al wonderen doen. De waarderingen kloppen wel aardig m.b.t. de punten tevens.

Mijn voorkeur voor een TL;DR zou zijn:
  • Categorie beginner:
  • Ubuntu: Makkelijke installatie, stabiel en duidelijk updateschema. Gemiddeld is de software wel wat ouder. [5/5]
  • Debian: Ontzettend stabiel, wat meer werk voor installatie en gebruikt vaak verouderde (maar stabiele) software. [4/5]
  • Categorie (semi-)ervaren:
  • Fedora: Makkelijke installatie, stabiel, maar cutting edge. Kan instabieler zijn met updates [4/5]
Ik denk dat het dan in een oogopslag beter leesbaar is en dan kan iemand nieuw op het topic zo naar beneden scrollen om er meer over te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@silverball niks mis met jouw OP, die is goed.
Stelde wel een vraagteken bij de 2e post, van een user die (nu) staat als verwijderd, kortom die is weg hiero.

Die schrijft oa
Absolute Beginners
Mint, Ubuntu (Mate), Bodhi, Deepin, Elementary, PCLinuxOS, Zorin

sorry maar waarom zou Mint en Ubuntu absoluut n00bwerk zijn, das niet zo, daar was altijd wel wat naar de CLI gaan wenselijk, en tevens wiped niet iedereen zijn C: schijf ten faveure van Linux, dan is het ook alllemaal minder makkelijk. En Fedora noemt die een niveau hoger evenals Manjaro, nou dat vind ik meevallen, en Debian vindt hij ook dat iets hogere nivo. tJa niks mis met de moeite die die persoon deed voor zijn post, maar je ziet maar dat anderen het net anders zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjah op 07-08-2025 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Van Arch heb je ook meerdere afgeleide, zoals Endeavour, Garuda, Manjaro, Archbang, etc. Waarom bestaan die dan? ;)

Debian is kant-en-klaar, maar de standaard selectie van software dat al geïnstalleerd staat is wat minder dan wat bijvoorbeeld Ubuntu of Mint doen. Wat ik nog van Ubuntu herinner, of eerder Xubuntu in mijn geval, was dat het bijvoorbeeld Abiword en Gnummeric als standaard had ipv destijds OpenOffice.org. Ook waren een aantal eenvoudige games aanwezig, muziek speler, video player, cd/dvd brandprogramma en meer. Bij Debian zal je dat niet zo snel zien. Of dat nu anders is, weet ik niet want ik doe voor m'n eigen systemen geen standaard installatie maar gebruik de Expert Install optie en sla de hele DE/software selectie over.

Maar die keuzes maakt waarom er afgeleiden zijn.
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Misschien komt het omdat ik Expert Install gebruik, maar wanneer ik m'n systeem installeer krijg ik de vraag of ik non-free wil gebruiken en of de source repositories beschikbaar moeten zijn. Bij de Stable installer krijg je ook de vraag of je stable-updates, stable-security en stable-backports wilt dmv selectievakjes. De eerste twee staan standaard aan, Backports moet je bewust aanzetten. Maar dat kan later ook altijd nog. Zet je 't aan, dan heeft het alsnog een lagere prioriteit zodat het niet als standaard geselecteerd wordt, maar pak je iets uit Backports krijgt het wel gewoon de updates daar vandaan als die er zijn (zoals de kernel, als je die uit BP pakt, krijg je ook de updates van BP).
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Dat 'compleet getest' is nog geen garantie voor de stabiliteit van de distro. :P Release data staan in steen gebeiteld en problemen die op dat moment er nog zijn, worden in de weken erna opgelost. Mede daardoor wordt er altijd aangeraden om voor LTS releases te wachten op de .1 release die een paar maanden later komt.

Het traject van Debian Stable is dat het vanaf een uitgave van Stable de boel in Unstable komt, daar zo'n 1,5 tot 2 weken 'bakt' om dan als er geen breaking issues zijn, automatisch naar Testing vloeit. Dat gaat zo door tot ze tevreden zijn en het bevriezingstraject starten. Eerst een soft-freeze, updates worden minder vaak toegepast, major versie changes moeten een goede reden hebben om door te komen. Daarna is de hard-freeze, waarbij alle release critical bugs en issues worden opgelost. Of zo veel mogelijk. Er is een acceptatiegrens mbt aantal en ernst van issues om de release als klaar te markeren.

Canonical werkt met Ubuntu met een veel kortere freeze periode, vooral voor de tussen releases. Met de LTS zal het iets langer zijn om een hogere stabiliteit bij release te kunnen waarborgen, maar zal nooit het niveau van Debian hebben. Voor lange tijd werd de staat van Debian Testing gepakt als basis voor de volgende Ubuntu release en die polijsten. Er was vroeger ook geen nieuwere kernels beschikbaar in LTS, dat is pas relatief recent mogelijk via de HWE versies. Daarvoor moest je zelf de packages van hun mainline repo downloaden. Ik weet niet of het een functionele apt repo was, ik ging destijds met m'n browser naar de site en downloadde de .deb en installeerde die met dpkg. Dat is gelukkig nu een stuk gebruiksvriendelijker.
Daarnaast is Ubuntu populair op de desktop geworden in een tijd dat Debian echt nog moeilijk te installeren was en Ubuntu een mooie grafische user interface hiervoor had. En feit dan blijft dat de Debian stable nog steeds 3 jaar oude kernels en software packages gebruikt en Ubuntu recentere versies.
Er is een grafische installer van Debian, maar doorloopt in feite dezelfde stappen als de text-based installer. Die is eigenlijk niet heel veel verandert door de jaren heen. Wanneer je Ubuntu Server gaat installeren, heb je in principe de Debian installer. Althans, dat was iig nog zo toen er al een fancy grafische installer en live omgeving was voor de desktop.
Het is ook helemaal niet gek dat je goed moet zoeken. Wanneer je de netinstall gebruikt, wordt er namelijk gewoon gevraagd welke DE je wilt en heb je niet 10 verschillende installers voor elke desktop omgeving. Dat vind ik eigenlijk een betere oplossing, want je wordt niet bij voorbaat al last gevallen met welke smaak je wilt hebben en dan direct beperkt wordt tot die versie om te installeren.

Zou je een multi-installer USB stick maken met iets als Ventoy, heb je niet een 32 GB stick nodig om alle smaken van Ubuntu beschikbaar te hebben.
En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?
Als je tijdens installatie niet de keus hebt gemaakt om Backports aan te zetten, is het idd een paar klikken in een GUI. Met Synaptic en vast ook KDE Discover en Gnome Software kan je de sources aanpassen en repo's aan en uitzetten. Vinkje bij Backports, apply en klaar.
Als je dus Backports activeert, heb je niet eens een aparte package voor de nieuwere kernel. Bij Ubuntu en Mint is dat wel het geval. Verwarrend voor de gebruiker, moet je nou linux-image pakken, linux-image-hwe, linux-image-rt, anders? Nee, met Debian Backports heb je gewoon een extra versie die je kan markeren voor installeren van de kernel en andere software. Je moet idd wel weten dat er een andere versie is, maar dat zou in de GUI getoond moeten worden. Markeer die en je zal elke nieuwe kernel die in Backports komt krijgen. Zo ook voor de firmware packages en andere software.

Kijk ik even naar LibreOffice, dan is in Bookworm versie 7.4.7 beschikbaar. Relatief oud idd. Maar Backports heeft 25.2.3. Dezelfde versie die in Trixie zit. En de kernel denk je dan? Standaard is het 6.1.140, een LTS kernel. En Backports heeft de meest recente LTS kernel, 6.12.33. Trixie komt met 6.12.38.
Oh, en kernel 6.1.147 is van 2 weken geleden. 6.1.140 in Bookworm is van 22 mei dit jaar. Noem je dat 2,5 jaar oud?

Het is dus niet meer zo dat Debian antieke software bevat. Voor de desktop is er prima meer up to date versies beschikbaar via Backports. En voor servers wil je juist stabiliteit en is het fijn dat ze security fixes backporten naar de versie die bij release van Stable zat. Zo heb je de stabiliteit van niet veranderende ABIs en APIs en toch de veiligheid van de meest recente versie. En niet elke CVE die na de release wordt gevonden is van toepassing op de versie die Debian beschikbaar stelt, want het kan net zo goed in een functie zitten die 3 versies later is geïntroduceerd. Nieuwer is niet per definitie veiliger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:04:

[...]

Misschien komt het omdat ik Expert Install gebruik, maar wanneer ik m'n systeem installeer krijg ik de vraag of ik non-free wil gebruiken en of de source repositories beschikbaar moeten zijn. Bij de Stable installer krijg je ook de vraag of je stable-updates, stable-security en stable-backports wilt dmv selectievakjes. De eerste twee staan standaard aan, Backports moet je bewust aanzetten. Maar dat kan later ook altijd nog. Zet je 't aan, dan heeft het alsnog een lagere prioriteit zodat het niet als standaard geselecteerd wordt, maar pak je iets uit Backports krijgt het wel gewoon de updates daar vandaan als die er zijn (zoals de kernel, als je die uit BP pakt, krijg je ook de updates van BP).
Daar doelde ik ook op, maar non-free firmware zit dus ook in de standaard ISO's nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
@Hero of Time
Endeavour, Garuda, Manjaro, Archbang, etc. Waarom bestaan die dan? ;)
Om dezelfde reden als waarom er zoveel Debian based distro's zijn.
Omdat die ook allemaal een stukje configuratie "pijn" wegnemen.

Bij mijn ouders zou ik Manjaro nog wel durven deployen. Maar vanilla Arch voor zijn lang zal zijn leven niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Hero of Time schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:04:
[...]. En Backports heeft de meest recente LTS kernel, 6.12.33. Trixie komt met 6.13.38.
Trixie uiteraard ook met LTS kernel, dus 6.12.38 i.p.v. 6.13.38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Laten we dan ook een verklarende woordenlijst erbij zetten want stabiel is wat ambigu, zeker voor beginners. Als je leest dat je een stabiel of een minder stabiel (instabiel?) systeem kunt hebben is de keuze toch vrij duidelijk? Nu gaat "stabiel" bij distributies volgens mij voornamelijk over de termijn waarop ze op major versies van software zitten, wat in theorie een stabiel systeem moet opleveren maar het niet garandeert. Zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Kun je niet 2 secties maken in de start post. 1 voor overstappers. Daarin benoem je alleen mint, Ubuntu en zorin. Ik zou immutable niet eens voorstellem omdat dit een wat andere denkwijze nodig heeft dan de standaard distro's.

En de 2e sectie voor mensen die eens wat anders wil proberen. Ik zou je vingers niet branden aan een puntensysteem. Gewoon heel kort benoemen wat de voor en nadelen zijn van een distro. Uiteindelijk gaan mensen toch ook zelf wel op onderzoek uit. Misschien ook distrowatch benoemen oid.

En dan uiteraard starten met wat linux en bsd inhouden, waarom opensource belangrijk is en waar je rekening mee moet houden bij overstappen. En vooral ook hoe het komt dat er zoveel distro's zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Maar als meerdere mensen het een goed idee vinden voeg ik hem wel toe hoor, prima. We kunnen ook iets van een Nederlandse flowchart ontwerpen om het wat te versimpelen
    • NEE
        • JA
          • [Mint, Zorin]
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:46:
@silverball Probleem wat ik momenteel met de TS heb is dat het zo'n brok tekst is. Ik begrijp de extra uitleg en ook zeker dat het goed is, maar een TL;DR in het begin zou denk ik al wonderen doen. De waarderingen kloppen wel aardig m.b.t. de punten tevens.

Mijn voorkeur voor een TL;DR zou zijn:
  • Categorie beginner:
  • Ubuntu: Makkelijke installatie, stabiel en duidelijk updateschema. Gemiddeld is de software wel wat ouder. [5/5]
  • Debian: Ontzettend stabiel, wat meer werk voor installatie en gebruikt vaak verouderde (maar stabiele) software. [4/5]
  • Categorie (semi-)ervaren:
  • Fedora: Makkelijke installatie, stabiel, maar cutting edge. Kan instabieler zijn met updates [4/5]
Ik denk dat het dan in een oogopslag beter leesbaar is en dan kan iemand nieuw op het topic zo naar beneden scrollen om er meer over te lezen.
L0g0ff schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
Kun je niet 2 secties maken in de start post. 1 voor overstappers. Daarin benoem je alleen mint, Ubuntu en zorin. Ik zou immutable niet eens voorstellem omdat dit een wat andere denkwijze nodig heeft dan de standaard distro's.

En de 2e sectie voor mensen die eens wat anders wil proberen. Ik zou je vingers niet branden aan een puntensysteem. Gewoon heel kort benoemen wat de voor en nadelen zijn van een distro. Uiteindelijk gaan mensen toch ook zelf wel op onderzoek uit. Misschien ook distrowatch benoemen oid.

En dan uiteraard starten met wat linux en bsd inhouden, waarom opensource belangrijk is en waar je rekening mee moet houden bij overstappen. En vooral ook hoe het komt dat er zoveel distro's zijn ;)
Ik vind dit allemaal ook goede voorstellen en het zit in dezelfde richting van wat ik zelf ook heb voorgesteld.

Doel is dan: de echte nieuwkomer in het topic niet overspoelen met teveel potentiele keuzes en veel leeswerk, maar max 3 distro's adviseren met wat hoogover beschrijving van wat de verschillen zijn, zonder complex jargon. Dingen zoals "afgeleid van Ubuntu" of "fork van Gnome" is voor de echte nieuwkomer natuurlijk niet echt veelzeggend of relevant.

Welke 3 komen er dan in het lijstje? Tja, dat blijkt in dit topic ingewikkeld, iedereen stelt 3 anderen voor. Ik zie in de recente posts wel veel Mint, Ubuntu, Fedora, Debian, Zorin, OpenSuse en Elementary genoemd worden voor beginners. Dus dat lijkt dan de longlist die terug moet naar 3. Misschien kunnen we beter discussieren over welke er beter niet de top 3 moet staan (en waarom), dan welke 3 het wel moeten zijn. En dan vervolgens iedere zoveel tijd evalueren of - met alle ontwikkelingen - dit nog steeds de top 3 is die de tweakers op dit forum zouden aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:35
Als we het hebben over 'windows overstappers', dan is het volgens mij belangrijker om verschillen aan te geven tussen verschillende Desktop Environment dan verschillen tussen distributies (mits je een beetje bij de bekendere beginnersdistro's begint en niet al te exotisch gaat), en te kijken welke distro out-of-the-box goed werkt.

Dat was in ieder geval wat voor mij het verschil maakte een half jaar geleden. ik wilde eigenlijk graag Opensuse, maar daar werkte iets niet helemaal lekker (volgens mij was het bluetooth of zoiets), dus dan gekeken naar Mint, Ubuntu, Fedora (Gnome en KDE) en Zorin. Uiteindelijk Zorin gekozen omdat de driefinger gestures daar gewoon het beste werkten. Bij KDE was dit lastig en bij Mint reageerde mijn touchpad-gestures minder precies (geen idee waarom, ik heb behoorlijk lopen spelen met instellingen, maar kreeg het gewoon niet fijn werken.

Ook heeft Zorin het voordeel dat je makkelijk kan switchen tussen Gnome en een Windows-achtige interface. In eerste instantie vond ik Gnome erg interessant, maar ik merkte dat ik er minder productief mee was. Ik heb het twee maanden geprobeerd, maar merkte dat ik werkdeadlines bijna miste omdat ik gewoon minder efficiënt werkte voor mijn brein. Het kan best zijn dat dit tijdelijk is, maar ik heb kinderen dus geen tijd om te wennen. Dan is het wel fijn dat je gewoon kan switchen van interface en niet een nieuwe installatie moet doen.

Inmiddels ben ik wat verder in mijn Linux carrière en zit ik ook naar KDE te kijken (want vind ik mooier en inmiddels zijn de three-finger gestures beter out-of-the-box daar). Tegelijkertijd heb ik nu geen tijd en zin om over te stappen, dus ik kijk het nog wel even aan (volgend jaar werken andere distros misschien wel beter voor mij, het is verleidelijk om te distro-hoppen, maar ik wil eerst de basis wat beter leren).

Overigens werd als nadeel genoemd van Zorin dat de kernel verouderd is omdat het op Ubuntu 22.04 gebaseerd is. Ik denk dat dat voor veel overstappers niet heel belangrijk is zolang het werkt op je hardware (is dus mogelijk anders als je een gloednieuwe computer hebt). De upgrade cyclus is dezelfde als die van Ubuntu LTS (en ik denk ook Mint), alleen loopt het ongeveer een jaar achter. Maar voor een simpele dagelijkse gebruiker is dat niet zo belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pascoa341 op 08-08-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pascoa341 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:04:
Als we het hebben over 'windows overstappers', dan is het volgens mij belangrijker om verschillen aan te geven tussen verschillende Desktop Environment dan verschillen tussen distributies (mits je een beetje bij de bekendere beginnersdistro's begint en niet al te exotisch gaat), en te kijken welke distro out-of-the-box goed werkt.

Dat was in ieder geval wat voor mij het verschil maakte een half jaar geleden. ik wilde eigenlijk graag Opensuse, maar daar werkte iets niet helemaal lekker (volgens mij was het bluetooth of zoiets), dus dan gekeken naar Mint, Ubuntu, Fedora (Gnome en KDE) en Zorin. Uiteindelijk Zorin gekozen omdat de driefinger gestures daar gewoon het beste werkten. Bij KDE was dit lastig en bij Mint reageerde mijn touchpad-gestures minder precies (geen idee waarom, ik heb behoorlijk lopen spelen met instellingen, maar kreeg het gewoon niet fijn werken.

Ook heeft Zorin het voordeel dat je makkelijk kan switchen tussen Gnome en een Windows-achtige interface. In eerste instantie vond ik Gnome erg interessant, maar ik merkte dat ik er minder productief mee was. Ik heb het twee maanden geprobeerd, maar merkte dat ik werkdeadlines bijna miste omdat ik gewoon minder efficiënt werkte voor mijn brein. Het kan best zijn dat dit tijdelijk is, maar ik heb kinderen dus geen tijd om te wennen. Dan is het wel fijn dat je gewoon kan switchen van interface en niet een nieuwe installatie moet doen.

Inmiddels ben ik wat verder in mijn Linux carrière en zit ik ook naar KDE te kijken (want vind ik mooier en inmiddels zijn de three-finger gestures beter out-of-the-box daar). Tegelijkertijd heb ik nu geen tijd en zin om over te stappen, dus ik kijk het nog wel even aan (volgend jaar werken andere distros misschien wel beter voor mij, het is verleidelijk om te distro-hoppen, maar ik wil eerst de basis wat beter leren).

Overigens werd als nadeel genoemd van Zorin dat de kernel verouderd is omdat het op Ubuntu 22.04 gebaseerd is. Ik denk dat dat voor veel overstappers niet heel belangrijk is zolang het werkt op je hardware (is dus mogelijk anders als je een gloednieuwe computer hebt). De upgrade cyclus is dezelfde als die van Ubuntu LTS (en ik denk ook Mint), alleen loopt het ongeveer een jaar achter. Maar voor een simpele dagelijkse gebruiker is dat niet zo belangrijk.
Mint draait hier ook niet op de nieuwste kernel, maar alles werkt gewoon. 6.8.0.71 generic. Volgens mij zitten we al op iets van 6.15 of zo. Ik heb een poosje met OpenSUSE Tumbleweed gedraaid. Die had wel vrijwel dagelijks een kernel update.

Ik kon geen verschil ontdekken op mijn 2 jaar oude NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin

KDE komt straks met een eigen distro. Is nu als testversie te gebruiken:

https://kde.org/linux/install/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
desalniettemin schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:44:
[...]

KDE komt straks met een eigen distro. Is nu als testversie te gebruiken:

https://kde.org/linux/install/
KDE had toch al een eigen distributie? KDE neon

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
KDE Linux is een nieuwe distributie, geen doorontwikkeling van KDE Neon:
Differences from KDE neon/Prior art
KDE neon was KDE's first version of a self-made OS. It fulfills the "distributed by KDE" requirement, but fails on the reliability angle due to the Ubuntu LTS base that ironically becomes unstable because it needs to be tinkered with to get Plasma to build on it, breaking the LTS promise. It is built on fairly old technology and requires a lot of packaging busywork — both of which are non-goals of KDE Linux.
https://community.kde.org/KDE_Linux#Background_information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eärendil schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

Trixie uiteraard ook met LTS kernel, dus 6.12.38 i.p.v. 6.13.38
Goed gespot, was een typo uiteraard. Aangepast. :) Er is geen 6.13.38, zo ver komt een normale kernel branch niet.
L0g0ff schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
Ik zou een iets uitgebreidere lijst maken voor beginners dan 3 distro's die in de basis hetzelfde zijn. Want de drie die je noemt is dan eerder 'welke opties wil je bij deze specifieke auto' en geef je niet eens toe dat er andere modellen zijn, laat staan merken.
Puntensysteem zou ik idd ook niet doen. Iets als 'eenvoud van installatie' is erg persoonlijk. Wat voor de een 8/10 makkelijk is, is voor een ander wellicht al 8/10 moeilijk.
Biggg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:30:
Welke 3 komen er dan in het lijstje? Tja, dat blijkt in dit topic ingewikkeld, iedereen stelt 3 anderen voor. Ik zie in de recente posts wel veel Mint, Ubuntu, Fedora, Debian, Zorin, OpenSuse en Elementary genoemd worden voor beginners. Dus dat lijkt dan de longlist die terug moet naar 3. Misschien kunnen we beter discussieren over welke er beter niet de top 3 moet staan (en waarom), dan welke 3 het wel moeten zijn. En dan vervolgens iedere zoveel tijd evalueren of - met alle ontwikkelingen - dit nog steeds de top 3 is die de tweakers op dit forum zouden aanraden.
Een shortlist is prima, maar "het bekijken waard" met nog een paar opties is dan ook wel handig. De primaire lijst zou dan Mint, Ubuntu en Fedora/Opensuse kunnen zijn, met 'noemenswaardige alternatieven' dan OpenSuse/Fedora (net wat in de primaire lijst staat), Elementary, Zorin en eventueel Debian met in een zin per optie wat de zaken zijn om rekening mee te houden of waar ze anders in zijn. Zoals hierboven ook al benoemd, je wilt niet de opties te veel beperken.
Daar is al een topic voor: De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments. Die bestaat juist omdat dit topic over de distro's zelf gaan en hoe die onderling juist verschillen. Met het overzicht van de desktop omgeving kan je daarna een keus maken voor de distro, want niet elke distro heeft elke DE.
Dit soort details zijn imo wel belangrijk om te noemen, zodat mensen niet een distro pakken zoals Zorin met een relatief nieuwe laptop. Want Ubuntu 22.04 zal niet zo snel met een Ryzen AI of Intel Core Ultra overweg kunnen zonder HWE kernel en de nVidia 40-series en AMD 7000-series videokaarten zullen ook minder werken (als ze al werken) door verouderde Mesa libraries. Dat maakt Zorin al een slechte keus.
pporrio schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Niet helemaal dus. Dat is in principe Kubuntu met hun eigen upstream versie. Toen ze Plasma 6 uit brachten, was er een heel specifieke bug die nergens voor kwam behalve op Neon. En dat had te maken met de beperkingen van de oudere libraries die er bij geleverd waren. Plasma 6 was vorig jaar in februari uitgebracht. KDE Neon had Ubuntu 22.04 als basis. Niet zo heel gek dus dat er vreemde issues naar voren kwamen die je bij distro's die zelf Plasma 6 aanboden niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
pporrio schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Nee, want dat is gebaseerd op Ubuntu LTS 22. Nadeel van neon is nieuwste KDE versies, maar gebaseerd op oudere Ubuntu wat voor problemen zorgt. Ben ik inmiddels achtergekomen toen ik het upgrade naar Plasma 6 wat een totale ramp was, want bijna niets deed het nog. Daarom ben ik toen naar MX Linux Xfce gegaan, want ik vond achteraf KDE toch tegen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Beste tweakers,

We hebben een tweede hands laptop gekocht zonder een OS.
Nu wil ik hier Linux opzetten alleen zit ik met de vraag welke versie.

Zelf heb ik Debian gebruikt in het verleden maar ik begrijp dat er ook een Mint Linux.en Ubuntu is. Ik zie even door de bomen het bos niet.

De laptop gaat gebruikt worden door gebruikers zonder Linux ervaring voor mails, document typen, Excel, internetten etc.

Voor het office pakket zat ik te denken aan Libre Office .

Vraag:
Welke Linux kan ik het beste erop zetten?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 16-09 15:28
Linux Mint is imho de meest makkelijke Linux om te bedienen voor Windows gebruikers.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
tj.jackel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:35:
Beste tweakers,

We hebben een tweede hands laptop gekocht zonder een OS.
Nu wil ik hier Linux opzetten alleen zit ik met de vraag welke versie.

Zelf heb ik Debian gebruikt in het verleden maar ik begrijp dat er ook een Mint Linux.en Ubuntu is. Ik zie even door de bomen het bos niet.

De laptop gaat gebruikt worden door gebruikers zonder Linux ervaring voor mails, document typen, Excel, internetten etc.

Vraag:

Alvast bedankt.
Hoi @tj.jackel, we hebben een algemeen topic voor deze vraag, ik heb je vraag en de reactie daar even heen verplaatst.

Mint en Ubuntu zijn afgeleid van Debian. Dus als je Debian kent, dan is dat wel gunstig. Ik ben ook geneigd Linux Mint aan te raden. Volgens mij is dat voor mensen die Windows gewend zijn inderdaad niet al te anders, al geldt dat denk ik ook wel voor KDE. Libre Office zit er volgens mij ook wel al bij standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
tj.jackel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:35:

Vraag:
Ik zou ook voor Linux Mint gaan in jouw geval. Gewoon de standaard cinnamon versie.

[ Voor 26% gewijzigd door Biggg op 10-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.