Vanwege de misère in chip land, en het groeiende verlangen toch een nieuwe monitor te willen, omdat mijn Acer 2560*1080 29" UW echt niet toereikend was (een zware vingerafdruk
achter het scherm, en de verticale hoogte zwaar ontoereikend, heb ik mezelf maar gered door een heleboel concessies te doen.
Ik wilde een 38" Ultragear 3860*1600 scherm, maar dat betekende niet alleen € 1300,- voor de monitor, maar met de huidige prijzen ook nog € 1700,- + voor een videokaart, en dan moest de rest van het systeem ook nog voor nog eens een slordige € 1700,-
En dat geld had ik niet (ervoor over).
Nu dus een budget monitor gekocht, De Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1.
34" 3440*1440 144Hz VA-scherm 1ms HDR400 1500R (curve).
In eerste instantie was het plaatsen makkelijk, maar was ik niet heel tevreden, qua schokkerigheid (frame drops), ik had vantevoren natuurlijk onderzoek gedaan en ondanks dat hij wel Freesync Premium Pro is ondersteund hij officieel geen G-Sync (comp), maar dat zou wel moeten werken volgens vele reviews.
Dat is dus ook zo, maar ik had mijn oude Acer via HDMI aangesloten, en dan gaat het G-Sync (en naar verluidt ook Free-sync, maar niet kunnen testen, want geen AMD kaart) niet zo lekker meer.
Nadat ik mijn Acer (en mijn Rift-S) via DP had aangesloten en de HDMI aansluiting niet meer gebruikte kon ik de monitor wel prima aansturen, en werkt G-Sync naar behoren.
De refresh rate is alleszins redelijk te nemen (ik heb de monitor gecapped op 100Hz, vanwege mijn slechte systeem, maar dat houdt hij dan ook redelijk strak vast, 120Hz was net teveel van het goede, maar zoals gezegd, dat komt door mijn systeem).
Qua kleuruniformiteit vindt ik het voor een VA scherm zeer acceptabel, de kijkhoeken zijn niet geweldig, maar als je ervoor zit tot 25% ernaast prima te lezen, geen dode pixels en de helderheid ondanks dat het "maar" HDR400 is, is prettig zelfs in een verlichte kamer.
Voor € 499,- vindt ik het iig een zeer knappe aankoop als je het houdt tegen wat ik anders kwijt geweest zou zijn.
pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart
En is dus redelijk/goed aanstuurbaar met een I5-4460/GB GTX1070TI (+10% OC)/16GB RAM, met secondaire monitor (Acer)
Update: Het was wat voorbarig te stellen dat dit scherm aan te sturen was met mijn oude systeem.... De GPU wil nog wel meekomen, en Elite Dangerous is blijkbaar én redelijk licht, én GPU biassed...
Als ik echter DA:I, TW3, TC2, noem maar op, dan gaat de I5-4460 (2C2T) ongelooflijk onderuit, 100% op beide cores, vanaf opstarten, terwijl (logischerwijs) de GPU dan dus weinig aan het doen is... dus helaas tóch een nieuw systeem moeten bestellen, in eerste instantie wel zonder nieuwe GPU, want als die de monitor goed genoeg kan aansturen dan hou ik het voorlopig bij deze setup totdat ik een 2e hands 2080S voor een redelijke prijs kan scoren.... (de 1070TI wordt dus overgezet, en de HTPC krijgt zijn oude 970 weer terug die ik nog had liggen).
Oude systeem (I5-4460/1070TI/16GB-DDR3):
inventaris: HTPC/Game SFF
Nieuwe systeem (R7-5800X/1070TI/32GB-DDR4):
inventaris: Game PC 2021
[
Voor 11% gewijzigd door
zion op 28-05-2021 16:06
]