ViezeVis schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:22:
Ik heb jullie ervaring nodig. Ik werk nu op een AOC 2x24" gaming monitor en dat bevalt op zich prima voor shooters. Ik wil misschien binnenkort eens racing games doen. Ook de overstap op 4K/WQHD zit er wel een keer aan te komen.
Nu zag ik
deze post over de maat van het bureau. Ik heb een 180x80 bureau. Met zo'n curved komt voor mijn gevoel het scherm naar voren toe en ik wil eigenlijk het scherm ook niet direct te dicht bij hebben staan. Ook wil ik 'm graag op een monitorbeugel hebben (clean desk). Hebben jullie ervaringen met schermen die op een monitorbeugel staan op een bureau van 80 diep?
En ik vind het heerlijk om 2 schermen te hebben. 1 voor het werk, de ander voor bijvoorbeeld Whatsapp of meer statische pagina's. Is het mogelijk om die schermen te splitten zodat je ook 2 taakbalken hebt, of ga je dan meer richting een WIndows Snap feature? Dat laatste vind ik nu wat onwennig.
Ik zou het gebruiken om op te gamen, en werken. OLED lijkt mij super, maar het gevaar voor inbranden vind ik toch echt minder. Zijn er nu veelgekochte schermen hier? Zie veel voorbij komen, Samsung G8 vb.
Zelf ben ik van 2x full HD 24inch, naar 1x 3440x1440 34inch curved naar 1x 4K 32inch + 1x full HD 24inch gegaan. Dit alles op een bureau van tevens 180x80cm.
Uiteindelijk kon ik zelf toch niet helemaal wennen aan het uitlijnen van programma's en ergerde me aan hoe moeilijk ik soms (zeker bij oudere games) de beeldverhouding acceptabel kon krijgen. bij de wat nieuwere games heb ik er geen problemen mee ondervonden.
Kwa werk staat nu het programma waar ik mee bezig ben op het grote scherm en de mail / benodigde informatie op het kleinere scherm, kwa gaming de game op het hoofdscherm en discord/walkhtrough/.. op het 2e scherm.. in beide gevallen vond ik dit uiteindelijk een stuk prettiger werken dan alles op 1 34inch ultrawide te proppen.
Bij het gebruik van een monitorbeugel is je bureau diep zat, ook voor een 34inch curved.
De standaard voeten zijn regelmatig zeer aan formaat wat zonde is van de ruimte (maar past in theorie prima). Voor een 34inch ultrawide vond ik een vaste beugel zonder al te veel poespas het prettigst (die staan ook het strakst achter op t bureau), een 34inch ultrawide zit je recht voor en ga je m.i. toch nooit draaien.
Bij mijn 4K + full HD setup heb ik nu een dubbele beugel met alle poespas, omdat je dan m.i. bijvoorbeeld het 2e scherm wel een stukje wil draaien, eventueel het 2e scherm op 90° wil zetten ect. in mijn geval staat de 32inch 4K recht in het midden van t bureau (en recht voor mij), en de 24inch full HD links daarvan gedraaid richting mijzelf.
2 taakbalken heb ik nooit gehad op de 34inch, ook nooit echt bij stilgestaan.
m.b.t OLED: ik heb zelf sinds 2-3 maanden een 55inch LG G3 in huis als TV voor de huiskamer... prachtig!
In theorie zou ik ook wel graag een OLED hebben voor op t bureau (werk & gaming), maar ik houd dit nog even af:
- inbranden: een PC, zeker waar je op werkt, geeft veel meer statisch beeld dan TV/films/gaming
- color fringing (heb t ook wel OLED fringing zien noemen): tekst is gewoonweg niet zo scherp als op "ouderwetse" IPS schermen, alhoewel dat bij de nieuwste 4K modellen al een stuk beter schijnt te zijn (pin me daar niet op vast).
- helderheid: veel OLED monitoren halen het nog niet bij de doorsnee OLED TV kwa helderheid (doorgaans niet eens bij de wat luxere IPS panelen). Als ik voor OLED ga zou ik wel ook graag dat in het pretpakket willen hebben.
Het lastige is ook altijd: je kan het nergens meer controleren / ermee spelen, er zijn gewoon showrooms met monitoren.
en begrijp me niet verkeerd, ik heb prima gewerkt & gegamed op mijn 34inch ultrawide, maar voor mij was het t net niet.