[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 2 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 16:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RxCidNUQa55bTt4jzkQ8c6LO/full.jpg

Het Ervaringen/discussie Ultrawide Topic

Welkom in het Ultrawide topic!
Hier kun je informatie geven en vinden over ultrawide-monitors, en je ervaringen en tips delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KexC7BY0N9Y7mv6APtznC6mv/full.jpg?nohitcount=1
Wat is Ultrawide?
Ultrawide is een andere naam voor beeldschermen die breder zijn dan normale beeldschermen.
Normale monitoren hebben een 16:9 breedte-hoogte-verhouding, maar Ultrawide monitoren een verhouding van 21:9 (of 2.33:1). De monitoren zijn dus een stuk breder en dus kun je makkelijk meerdere tabbladen naast elkaar openen. Maar games en films zijn ook veel meer immersive omdat je veel meer 'in' het scherm zit.

Tegenwoordig zijn er ook monitoren met een 32:9 verhouding, dus even breed als twee 16:9 monitoren naast elkaar. Ook daarvoor kun je in dit topic terecht. Een ander nieuwe verhouding is de 12:5 verhouding, deze monitoren zijn 38" groot en hebben een 3840 * 1600 pixels. De ppi hiervan is vergelijkbaar met de 34" monitoren, maar ze bieden meer werkruimte.

Resoluties

Full HD (16:9) = 1920 * 1080
Ultrawide Full HD = 2560 * 1080
Quad-HD: 2560 * 1440
Ultrawide Quad-HD: 3440 * 1440
Ultrawide QHD+: 3840 * 1600
Superwide QHD: 5120 * 1440
UHD 4K: 3860 * 2160
WUHD: 5120 * 2160

De ppi kun je hiermee vergelijken:
3440x1440 op 34" = 109.68ppi
2560x1440 op 27" = 108.79ppi
1920x1080 op 21" = 104.90ppi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ib7635C1oLWEQl1QZOuio2re/full.jpg?nohitcount=1
Welke videokaart heb je nodig voor een ultrawide resolutie?
Bij een Ultrawide Full HD monitor heb je voor ultra settings aan een RX 5600 XT of RTX 2060 genoeg. Maar als je op ultra gaat gamen op 3440*1440 heb je wel een zware videokaart nodig. Denk hierbij aan een RX 5700 XT of een RTX 2070 (Super). Maar ook als je een mindere videokaart hebt kom je vaak een heel eind met high of medium settings! Een ultrawide monitor heeft namelijk minder pixels dan een 4k scherm, of een 3x Full HD setup.

2560*1080:
Minimum: GTX 1660 of RX 580
Ultra: RTX 2060 of RX 5600 XT

3440*1440:
Minimum: RTX 2060 Super of RX 5700
Ultra: RTX 2080 Super of RX 5700 XT

5120*1440:
Minimum: RTX 2070 Super of RX 5700 XT
Ultra: RTX 2080 Super of Radeon VII

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D7R8JCENbc62QgqXd7rvI8zy/full.jpg?nohitcount=1
FAQ
Q: Werkt Ultrawide met HDMI 1.2 of lager?
A: Ja, maar op een lagere frequentie. Voor 60 Hz heb je minstens HDMI 1.3 of hoger nodig.

Q: Hoe hoog zijn Ultrawide schermen?
A: 25" hoogte = 21,5" bij 16:9
29" hoogte = 23,5" bij 16:9
34" hoogte = 27" bij 16:9

(http://imgur.com/gallery/A6wFeba/new)

Q: Welke games kunnen op ultrawide?
A: http://www.wsgf.org/mgl
Lijst van Ultrawide-monitoren
https://tweakers.net/moni...QVrWRkaGWppKNkbASkYmtrawE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AcYjgonoFeqCyu06bsAHvMAM/full.jpg?nohitcount=1
Software:
-Voor Youtube en Netflix kun je zwarte balken in films weghalen met deze extensie

-Met een autohotkey-script kun je je scherm makkelijk verdelen:
Buzz_Fuzz in "\[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic"

-Kijk op https://www.widescreenfixer.org/ voor games die niet 21:9 ondersteunen

-YouTube: How to fix games for 21:9 Ultrawide Gaming - Mass Effect 3, Ori and the Blind Forest, GoT, Fallout 4

[ Voor 255% gewijzigd door wouterg00 op 04-06-2020 13:27 . Reden: Q&A ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eragon666
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-01 14:49
Interessant topic. Ik zat zelf te denken om binnenkort een ultrawide monitor te kopen.

Maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen, en welke schermen het beste zijn. Ik hoopte dat dit jaar een aantal mooie nieuwe schermen zouden uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Ik heb pas geleden een ultrawide gehaald. 29" LG met freesync, 75Hz. Moet zeggen dat het bijzonder goed bevalt! Gamen is fantastisch op dit scherm en ook browsen gaat soepeltjes.
Alleen jammer dat er dan geen displayport kabel wordt meegeleverd om ook daadwerkelijk aan de 75Hz en freesync te komen....Maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik heb sinds een 1-1/2 jaar de DEll curved U3415 en dit is een enorm lekker scherm.
Ik heb er een acer 22 inch naast voor de mail, explorer etc. De Dell gebruik ik als hoofdscherm voor werken en gamen.
Ik heb een tijd op 1 MSI GTX 970 4G gedraaid en dit ging prima ook met gamen, hoofdzakelijk Elite, 7Dayz, Cities Skylines. Had nog een 2e MSI 970 liggen en sinds een week of 2 SLI. Dit hoofdzakelijk ivm Witcher die ik nu wil gaan spelen (lag al een tijdje in de kast)
Dat het scherm 60Hz is maakt mij niet zoveel uit, ik ben geen hardcore gamer die een stijfje krijgt van hoge frame rates, als ik rond de 40-50 zit ben ik dik tevreden.
Dat het scherm voor mij perfect is blijkt uit lichte vertigo verschijnselen bij bepaalde HD films, de breedte is voldoende om zicht te vullen en brein te foppen. Met name met gamen in Elite met koptelefoon op in combi met track ir en voice attack komt het nogal eens voor dat ik om 4 uur s'nachts op de klok kijk en realiseer dat het tijd is om te gaan slapen.
Ik ben nooit een fan geweest van dual monitor setup omdat ik me altijd stoorde aan randen tussen de schermen. Dat is met de Dell mooi opgelost.

Gr, Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
4 uur s'nachts? :D

Zelf speel ik vooral RTS games op mijn ultrawide, zoals Rome 2: Total War, maar soms ook FPS. Het voordeel van een ultrawide is dat je een stuk groter zichtveld hebt. in FPS games kun je regelmatig om het hoekje kijken waar de vijand staat op je ultrawide, waar mensen met een 21:9 scherm dat niet kunnen en dus ben jij dan behoorlijk in het voordeel :)
Racing games zijn ook heel leuk op ultrawide

Heeft iemand trouwens een 3x ultrawide monitor setup, zoals hier? Bevalt dat?
YouTube: Insane Eyefinity Surround Gaming Setup - 10320x1440 Resolution - Part 1

Overigens: Bestaat er eigenlijk een algemeen monitortopic?

[ Voor 10% gewijzigd door wouterg00 op 04-06-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 15:11
Interessant topic. Ik ben sinds een jaar in het bezit van een LG 29 inch ultrawidescherm. Niks speciaals, gewoon 60 hz. geen freesync of whatever (ik ben niet hardcoregamer genoeg om al die zaken nodig te hebben). Het scherm was dan ook een koopje voor ca. 200 euro.

Ik gebruik geen speciale software, maar alles werkt meer dan prima. Vooral de extra ruimte in de breedte is meer dan eens goed van pas gekomen (tevens de reden waarom ik een ultrawidescherm wilde hebben). Ook met games hoeft mijn GTX 760 nauwelijks harder te wereken in vergelijking met mijn oude full HD 24 inch scherm.

Oh ja, zo staat ie erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/x2ujyt.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ruftman op 30-03-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Ik heb ook sinds enige tijd de 3415 (34" 21:9) van Dell staan. Eerst nog op mijn oude beestje, een HD5870, en nu een R9 Fury. Op het oudje gingen de meeste games die ik eerder op een 1920x1200 scherm speelde ook nog best aardig, al stond hij wel een deftige impressie van een stofzuiger weg te geven, daar onder het bureau, maar het liep. Bij sommige games die voorheen al moeite hadden gingen echter nu helemaal niet meer.
Op de Fury kan ik Rise of the Tomb Raider op native en helemaal maxed spelen, maar dan blijft de framerate hangen op gemiddeld zo’n 20 fps, met op drukke punten soms een dipje naar 15, maar op minder drukke plekken loopt hij richting de 30 à 40.

Wat standaardwerk betreft, dit ding kan 3 stuks A4 op ware grootte naast elkaar weergeven, en da’s wel erg fijn. Je kunt ook gewoon een volwaardig browservenster naast bijvoorbeeld een spreadsheet of tekstverwerker zetten zonder dat je gelijk met schuifbalkjes moet gaan klooien.

Enig puntje met de Dell is dat hij blijkbaar moeite heeft met DP1.2 in combinatie met deze GPU, want ik krijg dan frequente blackouts van 1 à 2 seconden die via de HDMI aansluiting niet optreden. Daar krijg ik echter maar 30 fps in plaats van 60, dus da’s ook geen optie. In het scherm kun je echter instellen dat er DP1.1 gebruikt moet worden en dan werkt het probleemloos.

Grootste probleem is echter dat, als je het eenmaal gewend bent, je een standaard scherm ineens heel klein gaat vinden… First world problems, I suppose…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 23:12
Ik heb ook de Dell U3415W, ook via DP aangesloten, maar op een GTX970, geen black-outs.

Wel vrij tevreden van het scherm. Ik kom van 2 losse schermen (22" 1680x1050 & 23" 1920x1080, beide TN panelen), maar na het zien van enkele ultrawide "battlestations", was ik eigenlijk vrij snel verkocht. Vooral deze foto's deden mij watertanden: http://www.neowin.net/for...ltra-wide-monitor-review/ . Die ergotron mx arm maakt het af :9~

Na vergelijking van een aantal modellen
Dell U3415W
Samsung S34E790C
LG 34UC87-C
LG 34UC97-S
LG 34UC97-C
LG 34UC87-M
LG 34UM95-C
....
voor de Dell gekozen. Krijgt goede reviews, zeer goed factory calibrated, "ok prijs" al blijft het altijd even slikken, height adjustable stand en een sober maar toch stijlvol design. Ook m'n eerste IPS scherm omdat ik dat nu wel belangrijk vond voor m'n fotografie. De Samsung heeft een MVA paneel, wat heel goede zwartwaarden geeft, maar niet geschikt is voor fotografie (kleine sweet spot).
2 weken geleden besteld om 23u59 op een zaterdag bij coolblue na een dag zweten tussen de reviews, dag nadien, op zondag, rond 12u geleverd _/-\o_

Het is even wennen, vooral omdat ik gewoon ben vensters tussen 2 monitors te gooien en met een snelle dubbelklik op de bovenrand van het scherm "per scherm" te maximaliseren. Dat lukt nu dus niet meer, gelukkig heeft windows 10 een paar snap-mogelijkheden die na wat gewenning ook wel vrij vlot werken.
Nadeel is dat bv een "semi-fullscreen" youtube ervaring nu niet meer mogelijk is itt 2 losse schermen.

Dell levert een tool mee om het scherm in een aantal zones in te delen (bv 3 naast elkaar). Als je dan vensters op een zone sleept, maximaliseert elk venster binnen zijn zone. Ik DACHT dat dat fantastisch zou werken, maar da's niet zo. Het probleem is dat ELK (resizable) venster dat je ook maar een pixel versleept, maximaliseert binnen zijn zone, en vaak wil je dat niet. Je wil bv wel 3 browsers naast elkaar, maar een kladblok, of een rekenmachine, of een music player helemaal niet. Wil je je rekenmachine even uit de weg slepen.. *PLOP* neemt die 1/3e van het scherm in :p
Dat heb ik dus uitgeschakeld... De LG tool krijg ik niet aan de praat... Ook een paar andere tools geprobeerd om schermen in zones in te delen, of met snap-regios te werken (uitgebreider dan die van Windows), vond niet echt m'n zin...
Ik ben nu wat aan het prutsen met Autohotkey om op die manier 3 vensters naast elkaar te krijgen met 1 druk op de knop. Meer heb ik niet nodig. 2 voudige splitsing lukt even snel met W10 snap links en rechts, of de WinKey+Left/Right.

Games zijn zalig op een 21:9 scherm :) M'n GTX970 trekt het nog vrij goed. Hooguit een paar settings van Ultra naar High moeten zetten in sommige games. Of AA iets lager, daar is ook iets minder nood aan nu. Maar er is ook niets dat je tegenhoudt games gewoon op 2560x1440 te spelen, wat evenzeer een native resolutie van het scherm is. Dan heb je gewoon zwarte balken links en rechts, alsof je op een 27"(?) 16:9 zit te gamen, iets wat je GPU mss makkerlijker kan trekken...
Nadelen: 60Hz en hoge responsetime... In veel games valt het mij echter niet op, hooguit als je in een racegame traag rondjes draait. (Note: ik ben ook geen G-sync/144Hz/... schermen gewoon....)

Ook wat backlight bleeding, vooral linksboven, maar valt nauwelijks op bij alledaags gebruik. In donkere games mss, maar omdat het scherm zo breed is, kijk je weinig naar die hoeken...

Films kijk ik niet op pc... maar ze zien er wel heerlijk uit :)

No way dat ik ooit nog 16:9/10 koop.... 34" 21:9 voelt eigenlijk heel natuurlijk aan... Komt qua verhoudingen zowat overeen met je eigen blikveld als je aan je bureau zit...

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/dm0kgxh80c9bdu1/IMG_6010_s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/x2we8dovrtss4z5/IMG_6016_s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/tshn7gg2hcoug8d/IMG_5930.jpg

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Ik ben echt dol op mijn LG 29UM57-P! Heerlijk die extra beedte. Wel minder dat het op bijvoorbeeld YouTube weinig wordt gebruik, heel af en toe heb je wat 21:9 content. Maar voor foto- en videobewerking is het geniaal. :)

Wat ik wel jammer vind, is dat niet elke game meer maxed out op ultra/very high kan. Ik heb zelf een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Wat is een waardige upgrade voor deze kaart? Of misschien even wachten op de nieuwere Nvidia kaarten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
Mooie setups allemaal!

Danny:
In de topicstart staat een linkje hoe je Youtube en Netflix op 21:9 krijgt:
https://chrome.google.com...cljheahfpahadgipefkbagpdl

Overigens: bestaat er een algemeen monitor topic? (Dan post ik daar een link hierheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
wouterg00 schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:08:

Overigens: bestaat er een algemeen monitor topic? (Dan post ik daar een link hierheen)
Er is wel wat overlap met dit topic: Gamingmonitoren - de ontwikkelingen

Daar ook mijn ervaringen gepost met de Acer XR341ck (Hafermaut in "Gamingmonitoren - de ontwikkelingen") - ik zal niet alles herhalen, maar ik ben groot fan geworden van 21:9. :) Edit: en een beknopte review hier: productreview: Acer Predator XR341CK Zilver, Zwart review door Hafermaut
Danny.G schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:38:
Ik ben echt dol op mijn LG 29UM57-P! Heerlijk die extra beedte. Wel minder dat het op bijvoorbeeld YouTube weinig wordt gebruik, heel af en toe heb je wat 21:9 content. Maar voor foto- en videobewerking is het geniaal. :)

Wat ik wel jammer vind, is dat niet elke game meer maxed out op ultra/very high kan. Ik heb zelf een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Wat is een waardige upgrade voor deze kaart? Of misschien even wachten op de nieuwere Nvidia kaarten?
Wachten. Overigens niet per se op Nvidia alleen, ook AMD komt komende maanden met nieuwe kaarten. Nu upgraden vanaf een R9 290 is alleen voor de korte termijn. Zie ook het Nvidia topic en het AMD topic om wat meer te lezen over de recente ontwikkelingen.

Overigens heb ik met dezelfde videokaart verrassend weinig problemen om goede FPS te halen met high/ultra settings in GTA V, Witcher III en Fallout 4. Het kost wat nauwkeurig getweak in de settings, dat is het enige.

[ Voor 5% gewijzigd door Hafermaut op 05-04-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Hafermaut schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:52:
[...]

Wachten. Overigens niet per se op Nvidia alleen, ook AMD komt komende maanden met nieuwe kaarten. Nu upgraden vanaf een R9 290 is alleen voor de korte termijn. Zie ook het Nvidia topic en het AMD topic om wat meer te lezen over de recente ontwikkelingen.

Overigens heb ik met dezelfde videokaart verrassend weinig problemen om goede FPS te halen met high/ultra settings in GTA V, Witcher III en Fallout 4. Het kost wat nauwkeurig getweak in de settings, dat is het enige.
Thanks! Dan zal ik geduld hebben. ;) Het is ook niet zozeer dat ik de games niet met een goede FPS kan halen, maar ik zelf kan wel genieten van grafische schoonheid dus om het dan wat verder terug te zetten doet pijn aan mijn hart. :D :+

Ik zie vaak dat mensen aanraden om de MSAA of uit te zetten of op max 2x, maar ikzelf kan echt niet beneden de 4x gaan met deze resolutie. Ik let blijkbaar overal op.

[ Voor 20% gewijzigd door Luca op 05-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-04 14:41
Hallo allemaal,

ik was al een tijdje aan het kijken voor ultra-wide gaming. ik heb het volgende besteld:

pricewatch: LG 29UM57-P Zwart

de specs van mijn PC:

i5-3570k-3,4GHz (miss is een upgrade in deze geen onverstandige keuze maar het werkt tot nu toe prima.)
8gb Ram
R9 280x 3gb GPU

ik heb zelf wat rondgezocht, en mijn pc zou dit wel aan moeten kunnen, ik speel op het moment voornamelijk The Witcher 3, een zeer zware game en ik ben mezelf er bewust van dat ik dit met mijn specs nooit in ultra ga spelen.

maar, denken jullie dat ik tegen problemen kan gaan oplopen? ik twijfel namelijk om misschien toch mijn videokaart of processor te upgraden. misschien is een 970 of zelfs een 980ti beter maar zal het het waard zijn?

groeten luuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
luukjuh93 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:09:
Hallo allemaal,

ik was al een tijdje aan het kijken voor ultra-wide gaming. ik heb het volgende besteld:

de specs van mijn PC:

i5-3570k-3,4GHz (miss is een upgrade in deze geen onverstandige keuze maar het werkt tot nu toe prima.)
8gb Ram
R9 280x 3gb GPU

ik heb zelf wat rondgezocht, en mijn pc zou dit wel aan moeten kunnen, ik speel op het moment voornamelijk The Witcher 3, een zeer zware game en ik ben mezelf er bewust van dat ik dit met mijn specs nooit in ultra ga spelen.

maar, denken jullie dat ik tegen problemen kan gaan oplopen? ik twijfel namelijk om misschien toch mijn videokaart of processor te upgraden. misschien is een 970 of zelfs een 980ti beter maar zal het het waard zijn?

Kan ie prima aan. Volledig maxed out, zonder overclock, speel ik hem op zo'n 40-50 FPS met een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Ik heb vervolgens alles op high gezet en dingen als motion blur en bloom uitgezet en ik had een stabiele 60 FPS zonder echt een groot merkbaar verschil.

Als je gaat upgraden, zal ik ff wachten tot er nieuwe kaarten van AMD/Nvidia zijn, zoals mij hierboven ook werd aangeraden. Grote kans dat die 980ti een opvolger gaat krijgen en dan kun je beter even wachten; wie weet kun je de opvolger halen óf de 980ti wordt goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Danny.G schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:31:
[...]

Kan ie prima aan. Volledig maxed out, zonder overclock, speel ik hem op zo'n 40-50 FPS met een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Ik heb vervolgens alles op high gezet en dingen als motion blur en bloom uitgezet en ik had een stabiele 60 FPS zonder echt een groot merkbaar verschil.

Als je gaat upgraden, zal ik ff wachten tot er nieuwe kaarten van AMD/Nvidia zijn, zoals mij hierboven ook werd aangeraden. Grote kans dat die 980ti een opvolger gaat krijgen en dan kun je beter even wachten; wie weet kun je de opvolger halen óf de 980ti wordt goedkoper. :)
Aah oke thanks voor je reactie, ja ik weet niet wanneer die nieuwe kaarten komen, ik hoop dat de monitor morgen binnen is en ik denk dat ik voorlopig gewoon lekker ga spelen met de setup die ik nu heb en dan kan ik altijd nog een nieuwe kaart kopen indoen nodig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut

Processor is zelden de bottleneck en dan nog verschilt het per game. Maar goed, er zijn onderdelen van het Tweakers-forum waar je beter terecht kunt met zulke vragen: Componenten Aankoopadvies

Vraag aan/suggestie voor wouterg00, waar heb je onderstaande suggesties op gebaseerd? Omdat er vandaag al twee keer advies is gevraagd over de benodigde videokaart ben ik nog eens verder gaan kijken. Helaas zijn er niet veel benchmarks specifiek voor 3440x1440. Bijvoorbeeld wel: GamersNexus. Ik zou dan ook willen voorstellen om de TS iets aan te passen voor 3440x1440:

Minimum: R9 380X of GTX960 (v.a. ~€200)
Tussenweg: High/Ultra settings met tweaks: R9 390X of GTX970 (v.a. respectievelijk ~€400 en ~€300)
Aanbevolen: R9 Fury X of GTX980Ti (v.a. respectievelijk ~€600,- en ~€650,-).
wouterg00 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:27:
Maar dan moet mijn videokaart veel harder werken!
Klopt. Toch valt het naar mijn mening wel mee. Bij een Ultrawide Full HD monitor heb je (uit ervaring) voor alles op ULTRA aan R9 390 wel genoeg. Maar als je op ULTRA gaat gamen op 3440*1440 heb je wel een zware videokaart nodig. Denk hierbij aan een Fury (X) of een GTX 980. Maar gamen op een Ultrawide monitor is zeker niet onmogelijk! Het vraagt nog steeds minder dan een 4k scherm, of een 3x Full HD setup.

Ik zou zeggen:
2560*1080:
Minimum: GTX 950 of R9 270
Aanbevolen minimum: GTX 960 of R9 380
Optimaal (alles Ultra): GTX 970 of R9 390

3440*1440:
Minimum: GTX 970 of R9 390
Aanbevolen: GTX 980 of R9 Fury Nano
Optimaal: alles Ultra: GTX 980 Ti of R9 Fury X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
luukjuh93 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:34:
[...]

Aah oke thanks voor je reactie, ja ik weet niet wanneer die nieuwe kaarten komen, ik hoop dat de monitor morgen binnen is en ik denk dat ik voorlopig gewoon lekker ga spelen met de setup die ik nu heb en dan kan ik altijd nog een nieuwe kaart kopen indoen nodig! :)
Zeker weten! Gewoon eerst uitproberen en dan kun je altijd nog even verder kijken. Je huidige videokaart levert namelijk ook al gauw zo'n 150 euro op, vergeet dat niet! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Laatst online: 20:06
Hallo allemaal,

de specs van mijn PC:

8gb Ram
R9 280x 3gb GPU

Danny.G schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:38:

Van welke schermgrootte kwamen jullie af? Ik heb nu een 27"16:9 scherm en zit ook zwaar te overwegen dit scherm te kopen omdat dat Ultra-wide me toch wel heel vet lijkt bij gamen, en ook bij werkjes voor de studie lijkt me dit ideaal :p Heb jij het scherm ook al in gebruik kunnen nemen Luukjuh? Bevalt hij een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Garwinski schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:00:
[...]

[...]

Van welke schermgrootte kwamen jullie af? Ik heb nu een 27"16:9 scherm en zit ook zwaar te overwegen dit scherm te kopen omdat dat Ultra-wide me toch wel heel vet lijkt bij gamen, en ook bij werkjes voor de studie lijkt me dit ideaal :p Heb jij het scherm ook al in gebruik kunnen nemen Luukjuh? Bevalt hij een beetje?
Ik kwam zelf van een 21,5" 16:9 scherm af dus dat was een bizar verschil. Het is erg vet met alles! Hou er rekening mee dat deze monitor minder hoog zal zijn dan jouw huidige monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Danny.G schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:03:
[...]

Ik kwam zelf van een 21,5" 16:9 scherm af dus dat was een bizar verschil. Het is erg vet met alles! Hou er rekening mee dat deze monitor minder hoog zal zijn dan jouw huidige monitor.
Pfiew ja, dan is de overgang natuurlijk vele malen heftiger. Ik had inderdaad al uitgerekend dat ik qua hoogte ietsje in zou krimpen dan en de breedte ietsje toe zou nemen, maar dan nog lijkt gamen mij dan wel erg vet als het allemaal zo breed is. Ik ga er nog over twijfelen, misschien dat ik er wel een bij een Mediamarkt of iets dergelijks kan aanschouwen. Dat specifieke LG model is simpelweg wel erg goedkoop voor wat je ervoor krijgt: de volgende is al bijna 100 euro duurder, en dan zit je nog steeds op 29" :p

[ Voor 10% gewijzigd door Garwinski op 05-04-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Garwinski schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:46:
[...]

Pfiew ja, dan is de overgang natuurlijk vele malen heftiger. Ik had inderdaad al uitgerekend dat ik qua hoogte ietsje in zou krimpen dan en de breedte ietsje toe zou nemen, maar dan nog lijkt gamen mij dan wel erg vet als het allemaal zo breed is. Ik ga er nog over twijfelen, misschien dat ik er wel een bij een Mediamarkt of iets dergelijks kan aanschouwen.
Ik was in de Mediamarkt bij de Amsterdam Arena en daar stond ie tussen. En toen wist ik het zeker. _/-\o_ Als je het niet helemaal zeker weet, kun je het beste natuurlijk gewoon even kijken in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Hafermaut schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:36:
[...]
Vraag aan/suggestie voor wouterg00, waar heb je onderstaande suggesties op gebaseerd? Omdat er vandaag al twee keer advies is gevraagd over de benodigde videokaart ben ik nog eens verder gaan kijken. Helaas zijn er niet veel benchmarks specifiek voor 3440x1440. Bijvoorbeeld wel: GamersNexus. Ik zou dan ook willen voorstellen om de TS iets aan te passen voor 3440x1440:

Minimum: R9 380X of GTX960 (v.a. ~€200)
Tussenweg: High/Ultra settings met tweaks: R9 390X of GTX970 (v.a. respectievelijk ~€400 en ~€300)
Aanbevolen: R9 Fury X of GTX980Ti (v.a. respectievelijk ~€600,- en ~€650,-).

[...]
Inderdaad. Ik heb zelf een GTX970 en 3440x1440 met alles High/Ultra of zelfs uitsluitend Ultra afhankelijk van de games, is perfect mogelijk. GTX970 zou imo nog bij (wouterg00 zijn) "aanbevolen" specs moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Garwinski schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:00:
[...]

[...]

nee, ik verwacht hem morgen ben zeer benieuwd heb al wat filmpjes etc gezien en denk wel bijna zeker dat ik een hele goede keuze heb gemaakt, ik stap af van mij 24" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Ik had dat gebaseerd op Reddit en zelf beetje uitgerekend met dat het 33% krachtiger zou moeten zijn, maar dat heb ik iets te hoog geschat inderdaad. Topicstart aangepast. Hafermaut, met een GTX960 ga je zeker wel tekort komen op 3440*1440. Misschien dat medium settings wel lukt, maar (very) high niet.

Bron:
https://www.reddit.com/r/..._for_this_sub_your_input/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:30
Ik wil ook die LG 29UM57-P gaan halen, heb alleen mijn twijfels bij het design. Zou één van jullie die hem heeft er eens een goede foto van kunnen maken uit verschillende hoeken? Ik weet niet of ik die voet wel mooi vind haha. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
wouterg00 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:17:
Ik had dat gebaseerd op Reddit en zelf beetje uitgerekend met dat het 33% krachtiger zou moeten zijn, maar dat heb ik iets te hoog geschat inderdaad. Topicstart aangepast. Hafermaut, met een GTX960 ga je zeker wel tekort komen op 3440*1440. Misschien dat medium settings wel lukt, maar (very) high niet.

Bron:
https://www.reddit.com/r/..._for_this_sub_your_input/
Ik zie in die reddit thread ook alleen maar speculatie. Je kunt moeilijk op basis van enkele bierviltjes-berekeningen advies gaan geven toch? Trouwens posten ook daar meer dan een persoon dat een 960 voldoet. (Voorbeeld post)
Een uitgebreide en goed beschreven benchmark adviseert om een 960 als absolute minimum te nemen, vind ik een belangrijkere bron.

Praktisch gezien zou ik nooit iemand adviseren zoveel in een beeldscherm te investeren om dan te bezuinigen op de kaart, maar dat is een ander verhaal. :)

Edit: ik zie trouwens dat we het met elkaar eens zijn - een 960 voldoet op medium tot high settings. Dat is toch ook precies wat een minimum kaart moet doen? Er zijn meerdere redenen om een 21:9 3440x1440 scherm te kopen en gamen is er daar maar een van. Als iemand voor films en werkruimte zo'n scherm koopt en af en toe eens een eenvoudig spelletje wil spelen zou een 960 dus een prima advies zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Hafermaut op 07-04-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Heb hem sinds gister binnen, en wil nu al niet meer terug, The Witcher 3, is echt een totaal andere beleving, ook is het beeld niet normaal scherm en geniet ik er echt van, eigenlijk is er maar een ding dat ik me aan iriteer, op de foto's zie je dat de rand, links rechts en boven, heel klein is ook op het scherm zelf is het maar een milimeter, maar als je hem aanzet word het toch al gouw 1CM, heb al wat rond gezocht kan helaas niks vinden wat hieraan help en schijnbaar hoort het zo, desalniettemin toch zeer tevreden! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
luukjuh93 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:58:
Heb hem sinds gister binnen, en wil nu al niet meer terug, The Witcher 3, is echt een totaal andere beleving, ook is het beeld niet normaal scherm en geniet ik er echt van, eigenlijk is er maar een ding dat ik me aan iriteer, op de foto's zie je dat de rand, links rechts en boven, heel klein is ook op het scherm zelf is het maar een milimeter, maar als je hem aanzet word het toch al gouw 1CM, heb al wat rond gezocht kan helaas niks vinden wat hieraan help en schijnbaar hoort het zo, desalniettemin toch zeer tevreden! 8)
Wat bedoel je precies met die rand? De niet-scherm rand? Of een andere rand die je ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Garwinski schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:14:
[...]

Wat bedoel je precies met die rand? De niet-scherm rand? Of een andere rand die je ziet?
kijk, hieronder 2 foto's dit zijn allebei 29um57's die rand bedoel ik, het plastic is 1mm maar het lijkt wel alsof de pixels een rand van 1cm maken.

http://imgur.com/IvIN7ox

http://imgur.com/EiL3XcH

[ Voor 11% gewijzigd door luukjuh93 op 07-04-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
luukjuh93 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:39:
[...]

kijk, hieronder 2 foto's dit zijn allebei 29um57's die rand bedoel ik, het plastic is 1mm maar het lijkt wel alsof de pixels een rand van 1cm maken.

http://imgur.com/IvIN7ox

http://imgur.com/EiL3XcH
Ah ik begrijp wat je bedoelt denk ik, die onderste foto is wel heel optimistisch over de dunne rand. Of zeg je nu dat er pixels aan de randen uitstaan waardoor de rand dikker lijkt? Ik vraag even door want ik had dit scherm zelf ook op het oog, maar dat was misschien al duidelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
Garwinski schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:50:
[...]

Ah ik begrijp wat je bedoelt denk ik, die onderste foto is wel heel optimistisch over de dunne rand. Of zeg je nu dat er pixels aan de randen uitstaan waardoor de rand dikker lijkt? Ik vraag even door want ik had dit scherm zelf ook op het oog, maar dat was misschien al duidelijk :p
Dit zou in principe geen verrassing moeten zijn. Er zijn wel meer schermen waarbij de marketingplaatjes gewoon nep zijn (rooskleuriger dan het echt, prima, maar dit is nep). Als je het zeker wilt weten zoek je user review foto's op of de Mediamarkt, niet de officiële foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Hafermaut schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:01:
[...]

Dit zou in principe geen verrassing moeten zijn. Er zijn wel meer schermen waarbij de marketingplaatjes gewoon nep zijn (rooskleuriger dan het echt, prima, maar dit is nep). Als je het zeker wilt weten zoek je user review foto's op of de Mediamarkt, niet de officiële foto's.
opzich is het niet erg hoor het beeld en beleving blijft hetzelfde en fantastishe, zal straks even een goede foto maken van wat ik nu precies bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
De Dell doet dat ook. Als hij uit staat dan lijkt je bezel echt maar een millimeter, maar in werkelijkheid is het daadwerkelijke paneel nog wat kleiner. De reden dat de bezel zo smal lijkt is omdat de "glas"plaat aan de voorkant groter is dan het paneel, en er zit nog een zwarte plastic rand om het paneel, maar ook achter de glasplaat. Als het scherm uit staat zie je niet waar het paneel ophoudt en die rand begint, alleen waar de glasplaat ophoudt, maar zodra het ding aan staat zie je direct dat de bezel eigenlijk gewoon veel breder is.

Wat die foto's betreft, simpel - de eerste is een échte foto, de tweede is geshopped door de marketing-afdeling van LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukjuh93
Seal64 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 07:17:
De Dell doet dat ook. Als hij uit staat dan lijkt je bezel echt maar een millimeter, maar in werkelijkheid is het daadwerkelijke paneel nog wat kleiner. De reden dat de bezel zo smal lijkt is omdat de "glas"plaat aan de voorkant groter is dan het paneel, en er zit nog een zwarte plastic rand om het paneel, maar ook achter de glasplaat. Als het scherm uit staat zie je niet waar het paneel ophoudt en die rand begint, alleen waar de glasplaat ophoudt, maar zodra het ding aan staat zie je direct dat de bezel eigenlijk gewoon veel breder is.

Wat die foto's betreft, simpel - de eerste is een échte foto, de tweede is geshopped door de marketing-afdeling van LG.
Gewoon de standaard marketing weer, nouja ik ben er alsnog blij mee nooit gedacht dat het verschil tussen een 24 inch full HD en Ultrawide zon verschil kon maken, helemaal bij de witcher en GTA5, je moet wel een beetje tweaken met bestanden om bijvoorbeeld cutscenes etc goed te krijgen maar dat is allemaal niet moeilijk, hij staat er mooi bij en ik raad hem zeker aan!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HhbUny4.jpg?2

http://i.imgur.com/ZzQsvLp.jpg

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garwinski
luukjuh93 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:27:
[...]

Gewoon de standaard marketing weer, nouja ik ben er alsnog blij mee nooit gedacht dat het verschil tussen een 24 inch full HD en Ultrawide zon verschil kon maken, helemaal bij de witcher en GTA5, je moet wel een beetje tweaken met bestanden om bijvoorbeeld cutscenes etc goed te krijgen maar dat is allemaal niet moeilijk, hij staat er mooi bij en ik raad hem zeker aan!

[afbeelding]

http://i.imgur.com/ZzQsvLp.jpg

_/-\o_
Damn, that setup though. erg verleidelijk om gelijk ook zo'n scherm te halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukjuh93
Garwinski schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:15:
[...]

Damn, that setup though. erg verleidelijk om gelijk ook zo'n scherm te halen :p
thx :) ik zeg doen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik sluit mij daar volledig bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sinds kort ben ik ook overgestapt op ultrawide. Ben eerst vanaf 1080P 120hz naar 4k gegaan. Ik heb een Fury X Gpu maar ondanks dat was 4K toch echt te zwaar om te renderen. Ben overgestapt op een Acer XR341CK monitor. Kost wat hebbie wat! :P Wat een ervaring. 34 inch klinkt echt te belachelijk voor woorden voor een monitor. Maar het is eigenlijk gewoon een 27 inch monitor maar dan breder. Het aantal PPI viel me niks tegen nadat ik terug was gegaan vanaf 4K. En je krijgt er toch een behoorlijk aantal FPS voor terug. Ik heb lang zitten twijvelen tussen een 980ti icm met de G-sync variant of de huidige setup. Reden dat ik toch voor het AMD kamp ben gegaan is freesync. Dit scheelt toch 200 euro. Ook al is het bedrag nog steeds erg groot.
De monitor is over te klokken naar 85HZ. Echter maak ik gewoon gebruik van 75hz omdat dan freesync netjes werkt. Ik heb dus vanaf 120hz naar 60hz naar 75hz gegaan. Moet zeggen dat het verschil tussen 60hz en 75hz zeker merkbaar is. Neem daarnaast de freesync optie en gamen voelt eigenlijk net zo smooth als op mijn oude 120hz paneel. (mocht ik natuurlijk ook 75fps halen. Iets wat lang niet altijd het geval is in de meest zware games).
Voor mensen die opzoek zijn naar een makkelijke video player om het beeld fullscreen te krijgen. Neem zoom player. Hiermee kun je gewoon inzoemen door de control knop ingedrukt te houden en met de muis te scrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Voor zij die een eenvoudige 3-window split zoeken; ik heb een Autohotkey scriptje gemaakt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#NoEnv  ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
; #Warn  ; Enable warnings to assist with detecting common errors.
SendMode Input  ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.
SetWorkingDir %A_ScriptDir%  ; Ensures a consistent starting directory.

; Skips the gentle method of activating a window and goes straight to the forceful method.
#WinActivateForce

; Things to do before moving a window
MoveInit:
    SysGet, workAreaWidth, 0
    SysGet, workAreaHeight, 1
    workAreaWidth_Third := Round(workAreaWidth/3)
    workAreaWidth_Half := Round(workAreaWidth/2)
    windowWidth_Third := workAreaWidth_Third+14
    windowWidth_Half := workAreaWidth_Half+14
    windowHeight := workAreaHeight-34
    offset := -7
return

#Numpad4::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return
#Numpad5::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Third+offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return
#Numpad6::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Third*2+offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return
#Numpad1::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,offset,0,windowWidth_Half,windowHeight
return
#Numpad3::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Half+offset,0,windowWidth_Half,windowHeight
return

(Disclaimer: allereerste Autohotkey ervaring...).

Dit op Windows 10; kan niet garanderen dat het op andere Windows versies de vensters juist aligneert of dat het ook nog werkt als er met display scaling wordt gewerkt. Om een of andere reden begint W10 het venster maar te tekenen 7 pixels vanaf de linkerrand ook als je (0,0) coördinaten opgeeft. Je merkt dat ook als je in je taakbalk rechts klikt en dan "vensters naast elkaar weergeven" kiest; er zit overal een spleet tussen...
Andere variabelen opvragen met SysGet blijft dezelfde problemen geven, daarom heb ik dan maar offsets berekend...

WinKey+Numpad 4/5/6 resized en verplaatst het actieve venster naar links/midden/rechts.
Winkey+Numpad 1/2 resized en verplaatst het actieve venster naar links/rechts, dus hetzelfde als de standaard Winkey+Left/Right hotkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
Ook ik zit te kijken naar de Dell 34 inch.
Ik heb zit te kijken welke videokaart (low profile) geschikt is om de maximale resolutie te draaien op 60 hz.
Ik krijg op deze videokaart : pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP

Klopt het dat deze kaart krachtig genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
pitchdown schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:25:
Ook ik zit te kijken naar de Dell 34 inch.
Ik heb zit te kijken welke videokaart (low profile) geschikt is om de maximale resolutie te draaien op 60 Ghz.
Ik krijg op deze videokaart : pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP

Klopt het dat deze kaart krachtig genoeg is?
Welk spel? GTA 3 zal waarschijnlijk aardig lukken, The Witcher 3 niet. Overigens is dat een semi-budgetkaart van een generatie geleden, ik zou zo niet zeggen dat die geschikt is. Welke resolutie heeft die Dell? Als het hoger is dan 2560x1080 dan heb je bij de nieuwste games vaak al niet genoeg aan een Fury X of iets dergelijks om het vol te spelen met 60fps.

Buiten gaming om zou die kaart wel gewoon toereikend moeten zijn denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Garwinski op 09-04-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Garwinski schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:28:
[...]

Welk spel? GTA 3 zal waarschijnlijk aardig lukken, The Witcher 3 niet. Overigens is dat een semi-budgetkaart van een generatie geleden, ik zou zo niet zeggen dat die geschikt is. Welke resolutie heeft die Dell? Als het hoger is dan 2560x1080 dan heb je bij de nieuwste games vaak al niet genoeg aan een Fury X of iets dergelijks om het vol te spelen met 60fps.

Buiten gaming om zou die kaart wel gewoon toereikend moeten zijn denk ik.
geen games.
gewoon productiviteit.
Er zit dp 1.2 op....deze zou de resolutie van 3440x1440 aan moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Iemand die iets kan roepen over deze videokaart icm het dell-scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
pitchdown schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:45:
Moet gewoon kunnen lijkt mij, aangezien je niet gaat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
pitchdown schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:45:
En met een beetje Googelen kom je ook wel gebruikerservaringen tegen die het bevestigen!
Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Ik zit zo eens te lezen hier, vooral de startpost. Maar ik heb nu iets langer dan een jaar de Samsung S34e790C. (pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart)
Deze heeft een resolutie van 3440x1440. In de startpost lees ik dingen over software benodigd om dingen te laten schalen. Maar sinds dat ik het scherm heb draai ik Windows 10, met Steam en diverse games, van nieuwe (Project Cars, Citites Skylines etc) tot wat oudere games (Supreme Commander, Portal, etc) maar heb nog geen enkele keer gehad dat een spel niet vanzelf netjes schaalt. Ik heb hier helemaal geen extra software voor nodig gehad eigenlijk. Ik draai, zoals gezegd, gewoon standaard Windows 10.. Natuurlijk wel met bijbehorende drivers voor de videokaart (Asus gtx970) maar verder niets bijzonder.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
DonJunior schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:53:
Ik zit zo eens te lezen hier, vooral de startpost. Maar ik heb nu iets langer dan een jaar de Samsung S34e790C. (pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart)
Deze heeft een resolutie van 3440x1440. In de startpost lees ik dingen over software benodigd om dingen te laten schalen. Maar sinds dat ik het scherm heb draai ik Windows 10, met Steam en diverse games, van nieuwe (Project Cars, Citites Skylines etc) tot wat oudere games (Supreme Commander, Portal, etc) maar heb nog geen enkele keer gehad dat een spel niet vanzelf netjes schaalt. Ik heb hier helemaal geen extra software voor nodig gehad eigenlijk. Ik draai, zoals gezegd, gewoon standaard Windows 10.. Natuurlijk wel met bijbehorende drivers voor de videokaart (Asus gtx970) maar verder niets bijzonder.
Bedankt voor je feedback. Ik kreeg inderdaad ook de indruk dat erg veel dingen al native 21:9 weergeven kunnen worden. Voor die uitzonderingen/slechte ports zijn er dan alsnog software mogelijkheden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
DonJunior schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:53:
Herkenbaar! In de TS staat naast een link naar software ook een link naar de website van WideScreen Gaming. Nadat ik Spec Ops: The Line kocht en die helaas niet 21:9 native kon draaien (en ik natuurlijk teleurgesteld was), kijk ik altijd eerst daar even voor ik een game aanschaf.

Laten we hopen dat de nieuwe Doom nog een update moet krijgen op de site, zou zonde zijn als die 't niet native ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
Hafermaut schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:24:
[...]

Herkenbaar! In de TS staat naast een link naar software ook een link naar de website van WideScreen Gaming. Nadat ik Spec Ops: The Line kocht en die helaas niet 21:9 native kon draaien (en ik natuurlijk teleurgesteld was), kijk ik altijd eerst daar even voor ik een game aanschaf.

Laten we hopen dat de nieuwe Doom nog een update moet krijgen op de site, zou zonde zijn als die 't niet native ondersteund!
Zo te zien kan het in ieder geval wel. Er wordt een string gegeven die je kunt inkloppen om een custom resolutie te gebruiken, maar goed kans dat dat in de final gewoon kunt instellen, of in ieder geval in een config-bestand kunt kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik ben van plan de Dell 34'' ultrawide te kopen. In dit topic staan wat videokaarten. Ik game niet. Mijn huidige kaart is een sapphire radeon hd Sapphire HD5770 (AMD Radeon HD 5700), maar niet zo'n snelle want ik game immers niet....:).

Is een kaart van het type minimaal prima als je toch geen games speelt?

Wat doe ik wel....fotobewerking, coding etc

[ Voor 104% gewijzigd door GustavSan op 15-04-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
GustavSan schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:00:
Ik ben van plan de Dell 34'' ultrawide te kopen. In dit topic staan wat videokaarten. Ik game niet. Mijn huidige kaart is een sapphire radeon hd, maar niet zo'n snelle want ik game immers niet....:).

Is een kaart van het type minimaal prima als je toch geen games speelt?

Wat doe ik wel....fotobewerking, coding etc
Een sapphire radeon hd zegt nog niet zoveel, behalve het merk Sapphire en dat het een Radeon (AMD) kaart is :p Kijk even in Device Manager/Apparaatbeheer wat voor videoadapter daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Je hebt helemaal gelijk. Zat op mijn tablet te typen :). Het is een Sapphire HD5770 (AMD Radeon HD 5700 Series). Kijk, als deze voldoet (qua 3440 * 1440 formaat op de Dell 34"), dan hoef ik niet te upgraden.

Als dit niet gaat werken dan heb ik max €150 over voor een nieuwe kaart. Ik heb trouwens een Asus p7p55 LX moederbord, ik weet niet of de nieuwste kaarten hier nog wel op kunnen....(heeft wel pci-e 16x).

Wat doe ik ermee:

- Fotobewerking
- Tekstverwerking
- Programmeren
- HD video kijken

en verder niet zo heel veel (maar dus niet gamen, in geen enkele vorm).

[ Voor 72% gewijzigd door GustavSan op 15-04-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
GustavSan schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:33:
Je hebt helemaal gelijk. Zat op mijn tablet te typen :). Het is een Sapphire HD5770 (AMD Radeon HD 5700 Series). Kijk, als deze voldoet (qua 3440 * 1440 formaat op de Dell 34"), dan hoef ik niet te upgraden.

Als dit niet gaat werken dan heb ik max €150 over voor een nieuwe kaart. Ik heb trouwens een Asus p7p55 LX moederbord, ik weet niet of de nieuwste kaarten hier nog wel op kunnen....(heeft wel pci-e 16x).

Wat doe ik ermee:

- Fotobewerking
- Tekstverwerking
- Programmeren
- HD video kijken

en verder niet zo heel veel (maar dus niet gamen, in geen enkele vorm).
Even zoeken:
Nieuw hoge resolutie scherm met oude videokaart?

Ik heb 'm zelf op een 5870 gehad maar daar werkte het alleen echt goed over DP, omdat de HDMI van die kaart de resolutie niet op 60 Hz trok - alleen 30 Hz en dat is zelfs alleen voor kantoorgebruik niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Het lijkt inderdaad wel te werken met die kaart. Je kan het altijd proberen, en anders heb je echt wel genoeg aan een €150 kaart die het dan soepel zou draaien als je niet gamed. Voor zover ik weet belasten al die activiteiten niet perse de GPU behalve HD video's kijken, en dat is voor maar weinig kaarten een probleem :p

Overigens kan ik melden dat ik voor de eerder besproken in dit topic LG 29UM57-P ben gegaan! Hij komt morgen binnen en zit al in mijn handjes te wrijven :p . Ik had al een groot scherm (27 inch 16:9), ik zal zelfs wat inleveren qua hoogte, maar ik merkte dat ik eigenlijk best vaak omhoog en naar beneden zit te kijken op mijn huidige scherm op de afstand waar ik nu op speel, en ik hoor/lees vaak het argument dat 21:9 veel natuurlijker oogt doordat je eigen zicht ook meer horizontaal is georienteerd en dat de 'immersion' ook groter wordt met deze aspect ratio in games(als je alsnog maar een relatief groot scherm neemt, een 20 inch 21:9 scherm zal waarschijnlijk niet zo indrukwekkend zijn :p ). Ook heb ik een flinke deadline aanstaande voor een paper, en daar lijkt mij die extra breedte ook erg mooi meegenomen bij het multitasken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:47
Ik sta momenteel ook op het punt om een Ultrawide aan te schaffen.

Iemand die iets kan zeggen over de PPI en leesbaarheid van tekst.

Binnenkort komen de nieuwe modellen van LG uit UM68 series en twijfel nu tussen 29 en 34 inch. Beiden hebben ze resolutie van 2560 x 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Seal64 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:35:
[...]

Even zoeken:
Nieuw hoge resolutie scherm met oude videokaart?

Ik heb 'm zelf op een 5870 gehad maar daar werkte het alleen echt goed over DP, omdat de HDMI van die kaart de resolutie niet op 60 Hz trok - alleen 30 Hz en dat is zelfs alleen voor kantoorgebruik niet tof.
Ok. Super. Bedankt voor de tip. Ik ga het dan idd maar even proberen. Kan dan in het slechtste geval altijd nog upgraden naar zo'n goedkope nieuwere kaart. Ik game niet dus hoef ik daar ook geen bakken aan uit te geven. Gelukkig heeft mijn asus p7h55 1 pcie 2.0 16x slot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
GustavSan schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:11:
[...]

Ok. Super. Bedankt voor de tip. Ik ga het dan idd maar even proberen. Kan dan in het slechtste geval altijd nog upgraden naar zo'n goedkope nieuwere kaart. Ik game niet dus hoef ik daar ook geen bakken aan uit te geven. Gelukkig heeft mijn asus p7h55 1 pcie 2.0 16x slot...
Ik herinner me overigens nog wel dat ik wat geëmmer had met Dell schermen op DP en die oude 5870. Steeds als de videokaart de monitor uitschakelde zonder dat de PC zelf ook in slaapstand ging, moest ik het scherm even uit- en aanzetten om het weer wakker te krijgen. Blijkbaar gaf die kaart niet een seintje aan de monitor dat 'ie weer wakker moest worden. Als de PC uit stond of in slaapstand ging deed 'ie dat wel. Was niet specifiek voor dit scherm, want de vorige (ook een Dell) had precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
NrFive schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:54:
Ik sta momenteel ook op het punt om een Ultrawide aan te schaffen.

Iemand die iets kan zeggen over de PPI en leesbaarheid van tekst.

Binnenkort komen de nieuwe modellen van LG uit UM68 series en twijfel nu tussen 29 en 34 inch. Beiden hebben ze resolutie van 2560 x 1080.
Dat vind ik wel een vrij lage resolutie voor de 34"...
Hier is het 3440x1440 op 34" en alles is perfect leesbaar.

1920x1080 op 23" = 95.78ppi
2560x1080 op 29" = 95.84ppi
2560x1080 op 34" = 81.72ppi

Die 109 nu vind ik ideaal en is perfect leesbaar zonder scaling.

Verder weet ik niet goed of het vlot werken is met 3 vensters naast elkaar, wat ik toch een groot voordeel van ultrawides vind, op "maar" 2560 breed. Op 3440 werkt dat iig wel goed; meeste websites vertonen zelfs geen horizontale scrollbalken.

[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 17-04-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759855

-EDIT

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 759855 op 19-04-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Drie websites naast elkaar zonder scrollbalken gaat hier prima op mijn 2560x1080 ultrawide. De websites zijn dan gewoon leesbaar, maar op 3440x1440 wel een stuk scherper natuurlijk.

Wel handig is dat je bij LG altijd hun software kunt downloaden. Zie de link in de topicstart! Daarmee kun je snel instellen of je drie vensters naast elkaar wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NrFive
Zo gisteren m'n nieuwe 29UM68 aangesloten, op advies van @Buzz_Fuzz en de UltraWideMasterRace op Reddit even langs de Mediamarkt gegaan om te kijken hoe ik de PPI zou ervaren.

34 inch werd mij te korrelig bij een resolutie van 2560 x 1080, dus gegaan voor 29 inch en super tevreden hiermee. Aansluiting nu op HDMI en ga straks de nodige games proberen en kijken hoe dat werkt.

Eerste indruk in ieder geval:
Waarom heb ik zo lang gewacht met UltraWide! Altijd 2 schermen gehad, maar dit is toch wel zo mooi / heerlijk om achter te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
NrFive schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:12:
Zo gisteren m'n nieuwe 29UM68 aangesloten, op advies van @Buzz_Fuzz en de UltraWideMasterRace op Reddit even langs de Mediamarkt gegaan om te kijken hoe ik de PPI zou ervaren.

34 inch werd mij te korrelig bij een resolutie van 2560 x 1080, dus gegaan voor 29 inch en super tevreden hiermee. Aansluiting nu op HDMI en ga straks de nodige games proberen en kijken hoe dat werkt.

Eerste indruk in ieder geval:
Waarom heb ik zo lang gewacht met UltraWide! Altijd 2 schermen gehad, maar dit is toch wel zo mooi / heerlijk om achter te zitten!
Ah gefeliciteerd! Ik heb toevallig op dezelfde dag de 34um68-p binnen gekregen. :) Ik ben toch maar voor de grotere broer gegaan, de monitor staat op mijn studentenkamer en wordt ook gebruikt voor films en series, dan is het grotere formaat wel handiger. Nu zijn mijn ogen sowieso niet zo fantastisch en vond mijn oude 23 inch 1080p monitoren vaak net wat te klein, dit is perfect zo. :+

Ik heb alleen onderin wel een kleine donkerdere 'vlek' die je alleen ziet wanneer het scherm wit of een lichte kleur weergeeft. Maar ik vind het verder niet echt storend.

Wat voor videokaart gebruik je om de monitor aan te sturen, en welke games speel je? Hoe bevalt de monitor bij jou na een paar dagen?

Moet zeggen dat ik wel blij ben dat deze nieuwe serie nu net uitkwam, op 34 inch is die goedkoper dan de um57 en um67, en de voet is een stuk beter, en in hoogte verstelbaar. Daarnaast schijnt de nieuwe serie geen last te hebben van backlight bleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb zelf de dell u3415w i.c.m. een andere dell (2713HM).
Wanneer ik een wit vlak sleep van scherm 1 naar scherm 2 merk ik dat wit veel "witter" is op de 2713HM.

Ik krijg dit niet opgelost.
Iemand die dit herkend en hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
pitchdown schreef op zondag 24 april 2016 @ 07:39:
Ik heb zelf de dell u3415w i.c.m. een andere dell (2713HM).
Wanneer ik een wit vlak sleep van scherm 1 naar scherm 2 merk ik dat wit veel "witter" is op de 2713HM.

Ik krijg dit niet opgelost.
Iemand die dit herkend en hier een oplossing voor weet?
Ik vermoed dat je in het topic dat je hiervoor hebt geopend, betere antwoorden zult krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Sinds vandaag merk ik dat Youtube z'n video's "maximaliseert" binnen het browservenster ipv echt full-screen, meestal wel handig bij ultrawides.

Werkt echter niet bij elke video en enkel in Chrome...

[ Voor 49% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 30-04-2016 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 01:38:
Sinds vandaag merk ik dat Youtube z'n video's "maximaliseert" binnen het browservenster ipv echt full-screen, meestal wel handig bij ultrawides.

Werkt echter niet bij elke video en enkel in Chrome...
Ik heb daarvoor een add on die ik aan kan klikken als dat gebeurt: Ultrawide video. Mocht een filmpje in 21:9 zijn opgenomen, dan klik ik die altijd even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik zoek me suf naar informatie over de nieuwe lijnen van ultrawides die op komst zijn. Klopt het dat dit niet zo'n vaart loopt en dat ik net zo goed nu wat uit het huidige aanbod kan kopen? Vind het zonde als er binnen afzienbare tijd nieuwe schermen bij komen om uit te kiezen. Ik snap dat het zo altijd werkt, maar in dit geval gaat het niet om een SSD waar elke paar maanden tig nieuwe producten bij verschijnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
GustavSan schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 09:28:
Ik zoek me suf naar informatie over de nieuwe lijnen van ultrawides die op komst zijn. Klopt het dat dit niet zo'n vaart loopt en dat ik net zo goed nu wat uit het huidige aanbod kan kopen? Vind het zonde als er binnen afzienbare tijd nieuwe schermen bij komen om uit te kiezen. Ik snap dat het zo altijd werkt, maar in dit geval gaat het niet om een SSD waar elke paar maanden tig nieuwe producten bij verschijnen....
Hoe zoek je dan precies? Sowieso is het inderdaad niet vergelijkbaar met andere producten, maar juist voor de monitoren zijn de aankondigen er vaak al maanden van te voren.

Ik begin mij pas net te verdiepen in beeldschermen (einde disclaimer), maar waar je goed aan doet is beseffen dat er paneel-fabrikanten zijn en monitor-fabrikanten. Die laatste groep is afhankelijk van de eerste groep en kan wel een sausje over het geheel heen gieten, maar de eigenschappen van de panelen worden niet anders. Als je dat eenmaal weet wordt het zoeken misschien ook makkelijker, je hoeft immers alleen de ontwikkelingen van de paneel-fabrikanten in de gaten te houden om een onderbouwde gok te doen of monitor-fabrikanten vervolgens een lijn zullen uitbrengen met dergelijke panelen. Een zeer gefocuste site hiervoor is: TFT Central (linkje naar de panel search :) )

Edit: en waarom is de monitor van het ene merk beter dan het andere merk, terwijl ze hetzelfde paneel hebben? Dat kan te maken hebben met algehele bouwkwaliteit, of met contracten waarbij de ene monitor-fabrikant meer eisen stelt dan de andere.

[ Voor 7% gewijzigd door Hafermaut op 30-04-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Als jullie vandaag zouden moeten kiezen tussen de:

LG 34UC97C voor €699
Dell U3415W voor €759

Welke zouden jullie dan doen? Beide zijn op het oog zo'n beetje gelijk aan elkaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
De LG heeft geen standaard VESA mount, da's een optionele accessoire. Daarnaast zou de Dell iets beter factory calibrated moeten zijn. De LG kan je ook niet in de hoogte regelen. Ik ben voor de Dell gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 03-05-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dat maakt de keuze niet makkelijker :). Hoopte op zoiets als: Die LG is normaal gesproken veel duurder en beter. Ik zou die kopen vanwege de spetterende aanbieding :).

Maar eigenlijk is alleen het factory calibrated ding een issue. Ik geef niet veel om een VESA en ook niet om de regelbare hoogte (daar wen ik wel aan). Wel heb ik hier ruim 10 jaar een Dell 24" IPS gehad (die het nog steeds prima doet) en die ik zelfs in een container meegegaan naar de andere kant van de wereld en terug en nog doet ie het prima. Ik ben dus in tegenstelling tot veel anderen erg goed te spreken over Dell en zaken als kwaliteit. Ik ken LG wat dat betreft niet, behalve dat die Dell ook een paneel van LG heeft (?)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
Ik ben ook voor de Dell gegaan, maar dat was meer omdat ik al een Dell had en daar heel tevreden over was. Daarnaast vind ik de voet van die LG erg lelijk, maar dat is uiteraard heel subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Ik vond een height-adjustable stand wel belangrijk voor zo'n groot scherm... Ik wou voor dat geld geen scherm hebben dat net-niet-goed kon gezet worden.
Je kan altijd de hoogte van die LG eens opzoeken in de specs en meten tot waar die dan ongeveer zou komen ivgm je 24" Dell nu.

De voet van die LG vind ik idd ook niet zo mooi.

VESA gebruik ik nu ook niet, maar ik miste het bij m'n vorig scherm en wou nu die deur niet opnieuw dichtgooien. Een Ergotron MX arm erachter zou wel mooi zijn:
https://i.imgur.com/VWgekl2.jpg
:9~ :9~

Trouwens, het blijven beide koopjes, aan jouw prijzen. In m'n shortlist van amper een maand oud, stonden beiden nog aan 800€...

[ Voor 10% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 03-05-2016 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Heb vandaag de Dell u3415w ontvangen; wat een bakbeest. Ziet er schitterend uit, moet wel een beetje wennen.

Simpele vraag. Is er software of een hardware setting waarbij ik vensters automatisch in drie delen kan openen. Dus per applicatie voorafil instellen dat het in een van de drie delen geopend wordt.... Opgelost met de standaard meegeleverde software.

Nu de vervolgvraag :). Als ik in het linkscherm een mail met een link heb en in het rechterscherm firefox...dan wil de link niet automatisch in firefox openen als ik die in het linkerscherm aanklik. Hoe is dit te verhelpen? Ik wil vanzelfsprekend links makkelijk in het 2e of 3e scherm kunnen openen.

[ Voor 36% gewijzigd door GustavSan op 09-05-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:19
Ben van plan mijn eerste 34 inch monitor te kopen binnenkort. Iemand ervaring met de 34UC88 van LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
Zo even een update ook naar aanleiding van @Hafermaut.

Inmiddels enkele weken verder en natuurlijk geen spijt.

Speel met een GTX970 en draai alles op max zonder problemen, o.a.:
- Heroes of the Storm; ondersteunt 21:9, wat handig is voor meer overzicht tijdens battles
- Overwatch beta; Schaalt terug naar 16:9 met 2 zwarte balken aan de zijkant, vind ik persoonlijk niet storend
- The Division; deze werkt ook prima met 21:9 en geeft je een enorme FoV voordeel
- Marvel Heroes; Werkt ook lekker met 21:9 en geef je een groter speelveld, handig met raids :)

En daarnaast ook games in windowed mode, zoals Hearthstone, FTL, etc. wat je dan rustig kan doen met iRC ernaast, dan wel Youtube / browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Met een ultrawide is het natuurlijk prima mogelijk om softwarematig het scherm te splitsen.
Heeft iemand al onderzocht en geprobeerd of dit ok hardwarematig mogelijk is?

Mijn monitor heeft de mogelijkheid om het scherm te splitsen, zodat 2 bronnen tegelijkertijd kunnen worden weergegeven. Daarbij heeft het scherm 2 maal een displayport ingang en 1 maal HDMI. Mijn videokaart heeft deze als uitgangen.

Dus zouden er ook 2 kabels van videokaart naar monitor kunnen lopen om op die manier het beeld te splitsen.

Ik heb zelf niet de juiste kabels, dus ik kan het helaas niet uitproberen.

Of het daarnaast nuttig is? Dat valt natuurlijk te betwijfelen, maar wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

2 maanden geleden, na 6 jaar mijn oude vertrouwde Asus VGH236 120hz vervangen voor een Acer X34 Predator G-sync 100hz 21:9!

Man man man, wat een genot is dit is. Oke de prijs was er ook wel naar €1150,- (Alternate) maar een beeld/beleving zeg dit.
Samen met mijn 980TI (soon GTX1080) herbeleef ik sommige games weer. Witcher 3 met name is echt fantastisch. De kleuren, de fov, de subtiele curve.. je zit er helemaal in!.

Ook heerlijk om 3 pagina's naast elkaar te hebben en alles gewoon goed leesbaar is. :9~ _/-\o_

Dit is weer een keeper voor hopelijk +5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
Heeft iemand ervaring met een ultrawide i.c.m een ultrabook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:12

Japser

Jeej!

Fusion_XT schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:39:
2 maanden geleden, na 6 jaar mijn oude vertrouwde Asus VGH236 120hz vervangen voor een Acer X34 Predator G-sync 100hz 21:9!

Man man man, wat een genot is dit is. Oke de prijs was er ook wel naar €1150,- (Alternate) maar een beeld/beleving zeg dit.
Samen met mijn 980TI (soon GTX1080) herbeleef ik sommige games weer. Witcher 3 met name is echt fantastisch. De kleuren, de fov, de subtiele curve.. je zit er helemaal in!.

Ook heerlijk om 3 pagina's naast elkaar te hebben en alles gewoon goed leesbaar is. :9~ _/-\o_

Dit is weer een keeper voor hopelijk +5 jaar.
Ik zit ook te denken om een UW monitor aan te schaffen en bovenstaande voor wat betreft het gaming aspect is iets wat ik meeneem in m'n keuze. Maar m'n eigenlijke vraag is dan ook: in the Witcher 3 heb je dus echt profijt van zo'n scherm, maar hoe zit dat bij games die dit niet ondersteunen? Is dat niet gewoon zwaar ruk gamen (bijv. Dark Souls 3) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Japser schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:00:
[...]

Ik zit ook te denken om een UW monitor aan te schaffen en bovenstaande voor wat betreft het gaming aspect is iets wat ik meeneem in m'n keuze. Maar m'n eigenlijke vraag is dan ook: in the Witcher 3 heb je dus echt profijt van zo'n scherm, maar hoe zit dat bij games die dit niet ondersteunen? Is dat niet gewoon zwaar ruk gamen (bijv. Dark Souls 3) ?
In games die 21:9 niet ondersteunen krijg je 2 zwarte balken te zien aan de zijkant van het scherm en game je eigenlijk op 2560x1440. Dus wel minder idd. Maar gelukkig is DS3 met een kleine aanpassing gewoon op 21:9 te spelen.. (its epic) :9 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

Ik vind de Dell U3415w echt wel super :D Alleen voor het aantal uren dat ik in de week thuis achter de desktop zit kan ik het niet naar mezelf verantwoorden om er 750e aan te spenderen :X
jeku13 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:52:
Heeft iemand ervaring met een ultrawide i.c.m een ultrabook?
Heel goed opletten dat 1. je gpu die resolutie uit kan sturen 2. de poort op je laptop dat ook daadwerkelijk ondersteunt. Er zijn volgens mij weinig laptops die het kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door JT op 17-05-2016 12:16 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
JT schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:09:
Ik vind de Dell U3415w echt wel super :D Alleen voor het aantal uren dat ik in de week thuis achter de desktop zit kan ik het niet naar mezelf verantwoorden om er 750e aan te spenderen :X

[...]

Heel goed opletten dat 1. je gpu die resolutie uit kan sturen 2. de poort op je laptop dat ook daadwerkelijk ondersteunt. Er zijn volgens mij weinig laptops die het kunnen.
Heb gisteren de Dell XPS 15 besteld. Wil er graag een monitor bij en zo'n ultrawide ziet er toch wel heel mooi uit. Zal het even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Laatst online: 13:59
Ik ga ook over naar een 21:9 scherm.
Wil graag een 34 maar dat is op dit moment iets te groot, dus daarom ga ik voor de 29inch"

Maar nu zit ik te twijfelen tussen de:

LG 29UM58-P 2016 model (nieuw 299)
LG 29UM57-P 2015 model (nieuw 299) (199 outlet)
http://tweakers.net/pricewatch/compare/495591;437153/

Hier staat dat ze bijna gelijkwaardig zijn, maar ik lees ook dat het 58 model 75HZ heeft. Kan iemand dit bevestigen? Ja dus staat gewoon op de lg site:
http://www.lg.com/us/monitors/lg-29UM58-P-ultrawide-monitor

Anders ziet de LG 29UM57-P voor 199 er wel heel verleidelijk uit.

En de 67 en 68 versies hebben alleen freesync extra, maar ik heb een nVidia kaart dus daar heb ik niks aan.

alvast bedankt:).

[ Voor 7% gewijzigd door Ruudox op 18-05-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Ruudox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:05:
Wil graag een 34 maar dat is op dit moment iets te groot, dus daarom ga ik voor de 29inch"

Hier staat dat ze bijna gelijkwaardig zijn, maar ik lees ook dat het 58 model 75HZ heeft. Kan iemand dit bevestigen? Ja dus staat gewoon op de lg site:

En de 67 en 68 versies hebben alleen freesync extra, maar ik heb een nVidia kaart dus daar heb ik niks aan.

Ik ben zelf nog altijd erg blij met mijn LG 29UM57-P. Kleuren zijn mooi (ik kwam van een tn paneel ipv ips, kan ook schelen natuurlijk :p ) en scherp genoeg, en voor mijn productiviteit helpt het ook daadwerkelijk. Series kijken is even wennen met die balken ernaast, vooral omdat ik eerst een 27" 16:9 monitor had, en ik nu dus bij series een iets kleiner schermoppervlak heb zelfs :p Maar qua gamen wordt 21:9 ook veel meer ondersteund dan gedacht, alleen cutscenes schakelt de game over naar balkjes aan de zijkanten, maar daar valt zeker mee te leven. Ik ben in ieder geval blij met mijn aankoop, en 199 is dan zeker een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
ruftman schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:05:
Met een ultrawide is het natuurlijk prima mogelijk om softwarematig het scherm te splitsen.
Heeft iemand al onderzocht en geprobeerd of dit ok hardwarematig mogelijk is?

Mijn monitor heeft de mogelijkheid om het scherm te splitsen, zodat 2 bronnen tegelijkertijd kunnen worden weergegeven. Daarbij heeft het scherm 2 maal een displayport ingang en 1 maal HDMI. Mijn videokaart heeft deze als uitgangen.

Dus zouden er ook 2 kabels van videokaart naar monitor kunnen lopen om op die manier het beeld te splitsen.

Ik heb zelf niet de juiste kabels, dus ik kan het helaas niet uitproberen.

Of het daarnaast nuttig is? Dat valt natuurlijk te betwijfelen, maar wel leuk.
Heb je hier dan niet het nadeel dat sommige games maar op 1 helft van je scherm weergegeven worden?

Ik gebruik gewoon enorm veel de Windows Aero Snap functie, of hoe die ook heet, samen met een Autohotkey scriptje om vensters in 3 kolommen te kunnen plaatsen ipv 2.
Zie hier: https://gathering.tweaker...message/46467529#46467529

De meegeleverde software vind ik niet praktisch. Als je een kleine calculator of kladblok versleept over je desktop, maximaliseert die software die over de hele zone waar je hem toevallig losliet... Handig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Buzz_Fuzz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:59:
[...]

Heb je hier dan niet het nadeel dat sommige games maar op 1 helft van je scherm weergegeven worden?

Ik gebruik gewoon enorm veel de Windows Aero Snap functie, of hoe die ook heet, samen met een Autohotkey scriptje om vensters in 3 kolommen te kunnen plaatsen ipv 2.
Zie hier: https://gathering.tweaker...message/46467529#46467529

De meegeleverde software vind ik niet praktisch. Als je een kleine calculator of kladblok versleept over je desktop, maximaliseert die software die over de hele zone waar je hem toevallig losliet... Handig is anders.
Geniaal! Ik gebruikte de software van LG, maar was daar niet helemaal tevreden mee om precies dezelfde redenen als die jij noemt. ook bleef er vaak nog een strookje scherm ongebruikt tussen schermen. Met jou script niet. Moet ik het script elke keer als ik mijn computer opstart runnen? Of is dat niet nodig? En zo ja, hoe kan ik dan zorgen dat hij automatisch runt? Alvast bedankt iig! Dit heeft zeker wel mijn voorkeur boven de eigen software.

Zou je misschien ook nog kunnen toevoegen dat als je win+numpad 2 ofzo doet dat hij dan volledig scherm doet?

EDIT: Simpelweg het bestandje in de startup folder van Windows zal er waarschijnlijk voor zorgen dat hij opstart met windows.

[ Voor 8% gewijzigd door Garwinski op 20-05-2016 11:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Yup, staat hier in Users\...\AppData\Roaming\Microsoft\windows\Start Menu\Programs\Startup.

Die opening tussen de vensters die je zag, komt denk ik omdat W10 een transparante rand gebruikt rond de vensters. Vandaar dat ik in m'n script met een offset van -7 heb gewerkt. De vensters overlappen nu alst het ware. Mogelijks werkt dat dus niet zo goed in andere Windows versies, maar da's mijn probleem niet...

Win+Numpad 2 voor fullscreen zou ikzelf niet vaak gebruiken, ik heb eerder de gewoonte te dubbelklikken op de bovenkant van het venster...

Je zou dan zoiets kunnen toevoegen:
code:
1
2
3
4
#Numpad2::
    GoSub, MoveInit
    WinMaximize, A
return

Je moet dan in de MoveInit methode wel nog dit toevoegen bovenaan:
code:
1
2
3
4
WinGet, maximized, MinMax, A
if (maximized) {
    WinRestore, A
}

EDIT: paar verbeteringen doorgevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
#NoEnv  ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
; #Warn  ; Enable warnings to assist with detecting common errors.
SendMode Input  ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.
SetWorkingDir %A_ScriptDir%  ; Ensures a consistent starting directory.

; Skips the gentle method of activating a window and goes straight to the forceful method.
#WinActivateForce
; Don't display a tray icon
; #NoTrayIcon

; Things to do before moving a window
MoveInit:
    if (maximized) {
        ;otherwise windows keeps thinking the window is "maximized", even after the resize
        WinRestore, A
    }
    SysGet, workAreaWidth, 0
    SysGet, workAreaHeight, 1
    workAreaWidth_Third := Round(workAreaWidth/3)
    workAreaWidth_Half := Round(workAreaWidth/2)
    windowWidth_Third := workAreaWidth_Third+14
    windowWidth_Half := workAreaWidth_Half+14
    windowHeight := workAreaHeight-34
    offset := -7
return

; 33% split        
#Numpad4::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return
#Numpad5::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Third+offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return
#Numpad6::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Third*2+offset,0,windowWidth_Third,windowHeight
return

; 50% split
#Numpad1::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,offset,0,windowWidth_Half,windowHeight
return
#Numpad3::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Half+offset,0,windowWidth_Half,windowHeight
return

; 66% split
#Numpad7::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,offset,0,(windowWidth_Third+offset)*2,windowHeight
return
#Numpad9::
    GoSub, MoveInit
    WinMove,A,,workAreaWidth_Third+offset,0,(windowWidth_Third+offset)*2,windowHeight
return

; Maximize
#Numpad8::
    WinMaximize, A
return

; Restore/Minimize
#Numpad2::
    if (maximized){
        WinRestore, A
    }else{
        WinMinimize, A
    }
return

Win+Numpad 1/3 = 50% split
Win+Numpad 4/5/6 = 33% split
Win+Numpad 7/9 = 66% split
Win+Numpad 8 = maximize
Win+Numpad 2 = restore/minimize

[ Voor 57% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 22-05-2016 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
Ruudox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:05:

Geen idee of je inmiddels al 1 van de twee hebt besteld, maar LG wist mij te vertellen dat het grootste verschil tussen deze 2 monitors is dat de 58 een dunnere bezel heeft. De 57 kan overigens ook tot 75hz gaan. :) Hij staat standaard overigens op 60, maar hier is software voor te vinden. Nvidia heeft dit in hun driver software ingebouwd, AMD volgens mij nog niet AMD ook.

Even snel een screenshot gemaakt voor je:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/p14hu/89e6a0ae76.png

[ Voor 9% gewijzigd door Luca op 22-05-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
Danny.G schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:37:
[...]

Geen idee of je inmiddels al 1 van de twee hebt besteld, maar LG wist mij te vertellen dat het grootste verschil tussen deze 2 monitors is dat de 58 een dunnere bezel heeft. De 57 kan overigens ook tot 75hz gaan. :) Hij staat standaard overigens op 60, maar hier is software voor te vinden. Nvidia heeft dit in hun driver software ingebouwd, AMD volgens mij nog niet AMD ook.

Even snel een screenshot gemaakt voor je:
[afbeelding]
Ik heb dit weekend de 57 binnen gekregen en het is echt een mooi scherm:). Dus dan heb ik toch de goede keuze gemaakt 100 euro meer voor een iets dunnere bezel is het mij niet waard.

Bedankt voor de tip ik heb het even geprobeerd en ik krijg hem idd naar 75hz :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Ruudox schreef op maandag 23 mei 2016 @ 08:32:
[...]

Ik heb dit weekend de 57 binnen gekregen en het is echt een mooi scherm:). Dus dan heb ik toch de goede keuze gemaakt 100 euro meer voor een iets dunnere bezel is het mij niet waard.

Bedankt voor de tip ik heb het even geprobeerd en ik krijg hem idd naar 75hz :*).
Nice! Lekkere prijs is dat. Hoe heb jij hem overigens tot 75hz gekregen? Het lukte me eerst wel, maar nu niet helemaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
Danny.G schreef op maandag 23 mei 2016 @ 08:35:
[...]

Nice! Lekkere prijs is dat. Hoe heb jij hem overigens tot 75hz gekregen? Het lukte me eerst wel, maar nu niet helemaal. :P
Heb nu tijdelijk een IGPU van intel, omdat ik wacht op de 1000 serie.
Ik kon via de intel software een costum resolutie instellen en daar heb ik 2560x1080/75hz in gevuld en het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Ruudox schreef op maandag 23 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Heb nu tijdelijk een IGPU van intel, omdat ik wacht op de 1000 serie.
Ik kon via de intel software een costum resolutie instellen en daar heb ik 2560x1080/75hz in gevuld en het werkte.
Ah, kijk aan. Ik probeerde het deze keer via de AMD software, maar fraps gaf mij maximaal 63fps aan als ik een menu open had (dus ik deed niks) in een game. Ik ga vanmiddag wel weer even verder knoeien, 75hz is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Besef me nu dat dat ook kan omdat ik vsync had aan staan met die game. _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:17
Tweakers, ik ben aan het overwegen om een 21:9 34' monitor aan te schaffen, waarschijnlijk de LG 34UM95-C. De resolutie lijkt me ideaal voor het gebruik van 3 vensters naast elkaar.

Wat ik wel soms lees als eevaring is dat het scherm erg/te groot als de monitor op een normaal bureau staat. Mijn bureau is 60cm diep.

Hoe ervaren jullie 34' op een soort gelijke afstand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
tweakertjee schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:02:
Tweakers, ik ben aan het overwegen om een 21:9 34' monitor aan te schaffen, waarschijnlijk de LG 34UM95-C. De resolutie lijkt me ideaal voor het gebruik van 3 vensters naast elkaar.

Wat ik wel soms lees als eevaring is dat het scherm erg/te groot als de monitor op een normaal bureau staat. Mijn bureau is 60cm diep.

Dit is in het topic al een aantal keer voorbij gekomen, voor mij persoonlijk geldt:

- Bij games, films en series is het allemaal geen enkel probleem om er zo dicht op te zitten.
- Bij volledig gebruik van het scherm, met bijvoorbeeld meerdere Word-bestanden open als je in één bestand zit te werken en in een ander venster je naslagwerk open hebt, is het geen enkel probleem.
- Wanneer je alleen even snel een Wikipedia-pagina leest, dan wordt het allemaal iets onhandiger. Bijvoorbeeld Tweakers heeft een maximale breedte van de content maar Wikipedia smeert het volledig uit over de breedte van het scherm. Dat leest voor geen meter en dan moet je hem even kleiner maken. Klein ergernisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
tweakertjee schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:02:

Ik denk dat je zal merken dat dat formaat snel zal wennen.

Geen idee welk scherm je nu hebt, maar je zou de pixel densities eens kunnen vergelijken om te weten hoe klein/groot tekst is vergeleken met je huidig scherm.
2560x1600 op 27" = 111.81ppi
2560x1440 op 27" = 108.79ppi
2560x1600 op 28" = 107.82ppi
1920x1080 op 21" = 104.90ppi
...

Bepaalde websites zijn idd niet handig om gemaximaliseerd te lezen, maar je kan bepaalde tools gebruiken, of m'n Autohotkey script hierboven, om de boel netjes op 33/50/66% breedte te resizen en verplaatsen
Ik surf meestal met 2 vensters naast elkaar, soms 3, nooit 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:17
ppi komt bijna overeen ik gebruik nu een 1920x1080 op 21,5"

Bedankt voor jullie reacties ! Ik zag dat de monitor te koop was met een korting van 99 euro in de pricewatch dus heb hem inmiddels besteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 14:47
Ik zit nu al een tijdje te kijken voor ook een UWQHD scherm en ik kan maar niet kiezen tussen deze twee.

pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart
pricewatch: LG 34UC88-B Zwart

Hebben jullie ervaring/ suggesties? Ik ben een beetje bang voor IPS glow bij de LG, en weet niet of de betere kleuren van IPS het waard zijn tov het SVA paneel van Samsung, deze lijkt namelijk ook erg goed.

Alle suggesties en tips of informatie zijn van harte welkom.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Laatst online: 16:30
Ik heb zelf sinds een tijdje de Samsung. Kleuren springen er echt uit, zwart is in tegenstelling tot IPS een stuk "zwarter" en er is geen ghosting oid. Ultra wide gamen is een genot, al heb ik op dit moment nog geen videokaart die de nieuwste spellen kan draaien.

Ik kom van een 24 inch Dell IPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

- PVA en MVA hebben ten opzichte van IPS een veel hogere contrastverhouding. Het zwart op een PVA/MVA paneel lijkt veel zwarter dan bij IPS.

- IPS is iets gevoeliger dan PVA en MVA voor backlight bleed. Ook grotere schermen met PVA en MVA technologie worden daardoor geplaagd alleen bij TV's heet het clouding. Let wel dat als het wel aanwezig is, je het minder snel zal zien bij PVA en MVA omdat het zwart donkerder is.

- PVA en MVA is onder verschillende kijkhoeken minder kleurvast dan IPS. Daar staat tegenover dan ze geen last hebben van IPS glow, wat je vooral bij een zwart scherm ziet.

- MVA panelen van CMO en PVA panelen van Samsung zelf hebben nog wel eens last van ghosting. Bij MVA panelen van AUO hoef je dat niet te verwachten.

- Kleurechtheid is een subjectieve zaak. Ik houd persoonlijk erg van de verzadigde kleuren die Samsung van nature meegeeft aan zijn schermen. IPS panelen zijn objectief gezien alleen natuurgetrouwer. Het is maar wat je fijn vindt!

Hoop dat dit helpt. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1 2 ... 40 Laatste