Gamingmonitoren - de ontwikkelingen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Acer 3440x1440 en 200hz. Dit is het jaar dat er veel mooi spul op de markt komt.

https://www.instagram.com/p/BGIpczkoZC_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 20:17
Mannen ik wil/ga een nieuwe monitor kopen.

Even ProLite 2K gehad maar vanwege screentearing (wel freesync maar een GTX 1070) retour verzonden.

Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik wel een 2K monitor moet nemen of misschien wel direct een 4K monitor. Ik zit verbonden aan GSYNC waardoor de prijs al behoorlijk omhoog gaat.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
ionn schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:26:
Acer 3440x1440 en 200hz. Dit is het jaar dat er veel mooi spul op de markt komt.

https://www.instagram.com/p/BGIpczkoZC_/
Jammer van de bocht in dat scherm zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:29
Edmin schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:58:
[...]

Jammer van de bocht in dat scherm zeg...
Ik hoop dat de rand ook dunner zal worden... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik wil een nog minder hoog scherm, dan zie ik nog minder en kan ik nog meer scrollen, doe mij maar een scherm met een verhouding van 100:1 van een meter, lekker 1 cm in hoogte, heerlijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dan kun je waarschijnlijk in de meeste games je eigen achterhoofd 20x zien... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:28:
Ik wil een nog minder hoog scherm, dan zie ik nog minder en kan ik nog meer scrollen, doe mij maar een scherm met een verhouding van 100:1 van een meter, lekker 1 cm in hoogte, heerlijk.
De breedte is natuurlijk relatief. Het scherm moet er niet lager van worden, maar wel breder. In FPS games geeft het de mogelijkheid om een natuurliker Field of View te genereren, in plaats van de tunnelvisie die je onder 16:9 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De mogelijkheid is er, maar in werkelijkheid krijg je gewoon een fisheye effect (net zoals met 3 schermen, alleen zit je met 21:9 nog op het "beginpunt") in de meeste games of het wordt niet eens ondersteund, zoals in de Blizzard games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ze worden altijd kleiner, eerst had je 2560x1440 en pas veel later hebben ze er een stukje afgesneden om op 2560x1080 te komen, daarna kwam 3840x2160 en later werd er ook weer een stuk afgesneden om op 3840x1440 te komen en nu zijn de eerste 5180x2880 monitoren er en wordt er straks weer een stukje afgesneden om op 5180x2160 te komen. En kijkend naar de prijs betaal je dan vaak ook nog meer voor dat stukje wat eraf is gesneden, dus minder pixels en een hogere prijs. Ik bedank daarvoor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:23
Samsung heeft een nieuwe 'hardcore' gaming monitor voorgesteld, de CFG70:
24" (freesync) en 27" (g-sync)
1800mm curved
1ms response time
144Hz refresh rate
Quantum dot technology (sRGB 125%)

Indien dit een Samsung MVA paneel is met bovenstaande specs en geen TN, wordt dit echt wel m'n nieuwe gaming monitor.
YouTube: Which Samsung monitor is right for you? _ Samsung monitors of 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Mantis schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:49:
Samsung heeft een nieuwe 'hardcore' gaming monitor voorgesteld, de CFG70:
24" (freesync) en 27" (g-sync)
1800mm curved
1ms response time
144Hz refresh rate
Quantum dot technology (sRGB 125%)

Indien dit een Samsung MVA paneel is met bovenstaande specs en geen TN, wordt dit echt wel m'n nieuwe gaming monitor.
YouTube: Which Samsung monitor is right for you? _ Samsung monitors of 2016
Dit is waarschijnlijk gewoon TN, want 1ms response time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
Ondertussen is er al wat meer bekend nu de Samsung monitor op Gamescom te bekijken is en het zou wel degelijk gaan om een 1ms VA paneel 8)

https://translate.google....om-vorgestellt&edit-text=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Interessante video over FreeSync door AdoredTV: YouTube: Everything you always wanted to know about FreeSync...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

JinShepard schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:52:
Eind dit jaar ga ik waarschijnlijk voor Zen ( heb nu i7 4790k ) ik wilde in eerste instantie mezelf gaan wagen in het loterij der Gsync monitoren kwa backlight bleed.
Hebben G-Syncmonitors hier meer last van dan FreeSync-monitors?

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 26-10-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 06-06 15:00

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:58:
[...]

Hebben G-Syncmonitors hier meer last van dan FreeSync-monitors?
Nee.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je. Logisch maar die indruk ontstond wel bij mij op basis van zijn opmerking. Ik heb zelf een paar vraagjes.
Hoe komt het dat je bij het ene scherm meer/minder last hebt van backlightbleeding dan bij het andere? Ik begrijp waardoor backlightbleeding ontstaat en ik begrijp dat het afhangt van waar de lichtbronnen zitten en wat voor spiegeltjes ze eventueel inwendig gebruiken maar misschien speelt er nog meer een rol? Welk model kunnen jullie aanraden voor FreeSync voor 1440p en hogere resoluties, inclusief de breedbeeldvarianten die net iets meer of minder pixels hebben dan wat een 1440p-monitor heeft?
Je hoorde maanden geleden al van alles over nieuwe monitors die zouden uitkomen maar het assortiment wat Tweakers heeft geïndexeerd - ik veronderstel dat dat zo goed als up to date is voor Nederland - lijkt weinig veranderd te zijn wanneer ik naar de schermen kijk die een hogere resolutie en FreeSync hebben.

Tot slot nog een heel erg speculatief vraagje (daarom in een aparte alinea), hoelang zou het duren voordat HDR-schermen - dus met goede local dimming en 10 bits kleur - betaalbaar worden? Mag je veronderstellen dat dat nog minstens een jaar of 4 gaat duren? Betaalbaar is een nogal vaag en rekbaar begrip maar laten we als uitgangspunt de huidige prijzen voor SDR-monitors nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 26-10-2016 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

@CHBF, ik heb sinds begin dit jaar de Asus MG279Q, 2560x1440, 144hz en freesync tussen 30-90hz. Ik heb de monitor gekocht omdat ik veel fotobewerking doe in Lightroom. 100%SRGB dekking is genoeg. Als ik hoger wil moet ik sowieso een 10bits workflow hebben en dus ook een quaddro kaart ipv een geforce. Ik game daarnaast ook veel maar zoals gezegd heb ik een geforce en maak geen gebruik van freesync....de 144hz is wel echt al beter tov 60hz en ik heb niet 't gevoel dat ik iets mis met het niet gebruiken van freesync....maar goed, ik hoop dat Nvidia ook het hardwarematige gsync concept wat losser laat en ook overgaat tot adaptive sync of freesync. De monitor, althans mijn exemplaar, heeft een uitstekende uniformiteit en nagenoeg perfecte kleurbalans (goed te calibreren...mijn exemplaar had duidelijk groen overschot dus mijn settings staan op R98, G91, B 100, contrast op default en brightness op 29 in de Racing mode om op 6504K uit te komen bij 120cd/m2). Zie ook mijn productreview ervan.
Geen overshoot / undershoot waarneembaar. Dus wat mij betreft is dit een ideale gaming monitor. Ik merk geen lag of stotteren in battlefield 4, battlefield 1 e.d.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deathchant schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:56:
@CHBF, ik heb sinds begin dit jaar de Asus MG279Q, 2560x1440, 144hz en freesync tussen 30-90hz. Ik heb de monitor gekocht omdat ik veel fotobewerking doe in Lightroom. 100%SRGB dekking is genoeg. Als ik hoger wil moet ik sowieso een 10bits workflow hebben en dus ook een quaddro kaart ipv een geforce. Ik game daarnaast ook veel maar zoals gezegd heb ik een geforce en maak geen gebruik van freesync....de 144hz is wel echt al beter tov 60hz en ik heb niet 't gevoel dat ik iets mis met het niet gebruiken van freesync....maar goed, ik hoop dat Nvidia ook het hardwarematige gsync concept wat losser laat en ook overgaat tot adaptive sync of freesync. De monitor, althans mijn exemplaar, heeft een uitstekende uniformiteit en nagenoeg perfecte kleurbalans (goed te calibreren...mijn exemplaar had duidelijk groen overschot dus mijn settings staan op R98, G91, B 100, contrast op default en brightness op 29 in de Racing mode om op 6504K uit te komen bij 120cd/m2). Zie ook mijn productreview ervan.
Geen overshoot / undershoot waarneembaar. Dus wat mij betreft is dit een ideale gaming monitor. Ik merk geen lag of stotteren in battlefield 4, battlefield 1 e.d.
Dank je, ik zal eens naar jouw review kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De CES is in volle gang en daarom tijd om dit topic weer eens op te gooien. Mijn oog viel deze week op een wel heel welkome aanvulling: De Asus ROG Swift PG27UQ.
  • IPS
  • 27 inch
  • 4K
  • 144Hz
  • G-sync
Helaas (vind ik toch) met G-sync wat de prijs weer opdrijft, maar het wachten is op een variant (van Acer?) met Freesync. Dit is nou echt een monitor waar je de komende tijd mee vooruit kunt, lijkt me. Wat vinden we er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:27

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Vind em ook wel mooi. Hopelijk ook compatibel met console 4k gaming zoals de ps4 pro. Enige wat jammer is: "It’s scheduled to arrive in North America in Q3."

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
4K op 27 inch vind ik niet helemaal ideaal, doe mij maar 5K op zo'n resolutie, dan heb je het dubbele van 2560x1440 en dat is naar mijn mening ideaal op 27 inch. Dan kun je de DPI naar 200% brengen en eventueel altijd nog naar 2560x1440 als een programma niet schaalt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-04 19:11

Eentje

houd van de vijver

zal wel nooit gebeuren. maar zou wel leuk zijn als een fabrikant het aandurft om een monitor met zowel g als freesync support.

There eent no place like home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:36

Fanta

FordPerformance™️

Eentje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:20:
zal wel nooit gebeuren. maar zou wel leuk zijn als een fabrikant het aandurft om een monitor met zowel g als freesync support.
Dat gaat niet gebeuren, Nvidia houdt dat tegen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Edmin schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:24:
De CES is in volle gang en daarom tijd om dit topic weer eens op te gooien. Mijn oog viel deze week op een wel heel welkome aanvulling: De Asus ROG Swift PG27UQ.
  • IPS
  • 27 inch
  • 4K
  • 144Hz
  • G-sync
  • HDR
Helaas (vind ik toch) met G-sync wat de prijs weer opdrijft, maar het wachten is op een variant (van Acer?) met Freesync. Dit is nou echt een monitor waar je de komende tijd mee vooruit kunt, lijkt me. Wat vinden we er van?
Je miste nog een feature (bold). :P

Op zich wel mooi natuurlijk en nvidia zit met dit soort monitoren via hun gsync wel al een paar jaar vooraan met het nieuwste van het nieuwste. Daarin zetten ze zichzelf imo wel mee neer als technology leader.

Echter:
- Het Gsync concept stoort me mateloos. :X
- Voor 4k heb ik denk toch liever een iets grotere monitor
- Heb liever een widescreen.

Dus mooie 1e stap maar ik wacht wel op de betaalbaardere widescreen variant met Freesync 2.0 die hopelijk wat betaalbaarder is.

Maar goed dat zal helaas nog wel een jaartje duren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:54:
4K op 27 inch vind ik niet helemaal ideaal, doe mij maar 5K op zo'n resolutie, dan heb je het dubbele van 2560x1440 en dat is naar mijn mening ideaal op 27 inch. Dan kun je de DPI naar 200% brengen en eventueel altijd nog naar 2560x1440 als een programma niet schaalt.
En als je graka een game nog niet op 5K trekt schaalt het mooi naar 1440p. Helemaal eens. Er staan op het moment echter 4 hele monitoren in de PW met een 5K resolutie, waarvan er maar 2 van vorig jaar zijn. Het lijkt er niet op dat de insustrie die resolutie omarmt, of heb jij wellicht andere nieuwtjes gezien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:38:
[...]

En als je graka een game nog niet op 5K trekt schaalt het mooi naar 1440p. Helemaal eens. Er staan op het moment echter 4 hele monitoren in de PW met een 5K resolutie, waarvan er maar 2 van vorig jaar zijn. Het lijkt er niet op dat de insustrie die resolutie omarmt, of heb jij wellicht andere nieuwtjes gezien? :)
Ik verwacht dat 4K gewoon de nieuwe full HD wordt en 5K de nieuwe 2560x1440. Dus men zal zich vooral op 4K richten en daarna op 8K. 5K zal meer een niche markt zijn, maar ja er hoeft natuurlijk maar één perfecte monitor te zijn.

Maar voorlopig zit ik prima met mijn ondertussen als weer dik drie jaar oude pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart die het prima doet op 120Hz. Standaard in Windows heb ik gewoon 60Hz voor een hogere helderheid en in game kan ik dan gewoon kiezen voor 60Hz, 96Hz of 120Hz, aangezien ik die EDID profielen heb toegevoegd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Computex 2017 is natuurlijk een uitgelezen moment om nog eens even wat ontwikkelingen op een rij te zetten... maar persoonlijk vind ik e.e.a. niet heel erg spectaculair. Wat me vooral opvalt is dat Asus nu zelfs op 27 inch 1440p inzet op curved monitoren. Jammer, want wat mij betreft is curved echt no-go.
http://www.tftcentral.co....htm#asus_rog_swift_pg35vq

Verder lijkt het er sterk op dat we een refresh rate war hebben lopen, gezien de 240Hz TN panelen die o.a. door Acer zijn getoond.

Jullie nog nieuwtjes gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ben ook niet zo'n fan van curved maar bij zo'n wide monitor vind ik het nog wel verdedigbaar.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
@Help!!!! Bij een 21:9 wellicht, maar Asus trekt het te ver door:
XG27VQ is 1920*1080 bij 27 inch en curved
XG32VQ is 2560*1440 bij 31,5 inch en curved

En die PPI... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Die twee die jij noemt zou ik ook nooit kopen. Maar waar je in eerst instantie naar linkte lijkt mij best ok.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
Edmin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:47:
@Help!!!! Bij een 21:9 wellicht, maar Asus trekt het te ver door:
XG27VQ is 1920*1080 bij 27 inch en curved
XG32VQ is 2560*1440 bij 31,5 inch en curved

En die PPI... :X
Samsung doet het ook met hun nieuwe lijn :S (curved dan, wel 1440p op 27")

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 01-06-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Help!!!! schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:33:
Die twee die jij noemt zou ik ook nooit kopen. Maar waar je in eerst instantie naar linkte lijkt mij best ok.
Ik ben geen fan van curved, omdat ik graag een single monitor setup houd waar ik ook gewoon productief op wil kunnen zijn. Die curved modelletjes dwingen je om daar een tweede monitor voor aan te huden.

... verder zou ik liever ook een Freesync variant zien, maar die zal wellicht eerder van Acer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Edmin schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:51:
[...]

Ik ben geen fan van curved, omdat ik graag een single monitor setup houd waar ik ook gewoon productief op wil kunnen zijn. Die curved modelletjes dwingen je om daar een tweede monitor voor aan te huden.

... verder zou ik liever ook een Freesync variant zien, maar die zal wellicht eerder van Acer komen.
Productief als in een rechte lijn trekken? of wat bedoel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
DoubleYouPee schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:55:
[...]

Productief als in een rechte lijn trekken? of wat bedoel je
Gewoon het betere officewerk. Ik zou niet graag in een curved Excel sheet werken, of documenten typen of een infographic maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Aha, zo had ik het nog niet bekeken.

Nu heb ik nog niet achter zo’n curved monitor gezeten dus kan nog niet goed beoordelen hoe storend dat is.

Als ik een curved televisie in de winkel zie overtuigd mij dat niet dat het een verbetering is. Misschien is het iets waar je aan moet wennen en daarna weet je niet beter :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Help!!!! schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:42:
Als ik een curved televisie in de winkel zie overtuigd mij dat niet dat het een verbetering is. Misschien is het iets waar je aan moet wennen en daarna weet je niet beter :?
Is het ook niet... Ga hem maar eens ophangen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 22:23

Phehistyr

De Epische Lurker

Een curved TV lijkt me helemaal niets. Maar dat is omdat je die van een grotere afstand en vaak met meerdere mensen bekijkt. Een monitor zal je waarschijnlijk zo gebruiken dat je altijd in de optimale positie zit en daar zie ik wel voordelen voor grote curved UW modellen. Al heb ik het zelf nog nooit gebruikt en kan ik niet zeggen of het problemen oplevert met documenten uitlijnen ofzo.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
Hier staat een curved Samsung CFG70 en die kromming voelt echt heel natuurlijk aan. Ik heb daar echt niet aan moeten wennen, zo'n groot verschil is het eigenlijk niet hoor. Het is ook totaal niet storend tijdens Photoshop of kantoorwerk wanneer ik eens een dagje van thuis werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Mantis schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:01:
Hier staat een curved Samsung CFG70 en die kromming voelt echt heel natuurlijk aan. Ik heb daar echt niet aan moeten wennen, zo'n groot verschil is het eigenlijk niet hoor. Het is ook totaal niet storend tijdens Photoshop of kantoorwerk wanneer ik eens een dagje van thuis werk.
Hm... misschien toch de nieuwe CHG70 (1440p versie van de CFG70) overwegen... zelfde curve volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:02
Ik heb voor mijn gamebak die ik een half jaar geleden heb samengesteld eindelijk een monitor gekocht: pricewatch: LG 27UD58-B Zwart

Is het nodig om een IPS monitor te kalibreren? Of anders gevraagd, levert het iets op voor de gemiddelde gamer? Ik doe niet aan foto- of video bewerking dus stel geen gekke eisen, maar ben wel bereid om te investeren in een colorimeter (zeg tot 120 euro, mits ik deze ook voor mijn tv kan gebruiken, samsung 6000 serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 22:23

Phehistyr

De Epische Lurker

stimpyMGS schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:05:
Is het nodig om een IPS monitor te kalibreren? Of anders gevraagd, levert het iets op voor de gemiddelde gamer? Ik doe niet aan foto- of video bewerking dus stel geen gekke eisen, maar ben wel bereid om te investeren in een colorimeter (zeg tot 120 euro, mits ik deze ook voor mijn tv kan gebruiken, samsung 6000 serie)
Dat lijkt me zonde van het geld. Kalibreren is nuttig als je je bestanden naar een drukker stuurt en kleurechtheid belangrijk is. Verder is beeld gewoon smaak en zou ik het alleen aanpassen naar wat jij goed vind staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Phehistyr op 03-06-2017 13:13 ]

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:34
stimpyMGS schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:05:
Ik heb voor mijn gamebak die ik een half jaar geleden heb samengesteld eindelijk een monitor gekocht: pricewatch: LG 27UD58-B Zwart

Kalibreren hoeft uiteraard niet, maar het kan wel een flink verschil maken. nadat ik mijn monitor gekalibreerd had vond ik het verschil aanzienlijk, in positieve zin, terwijl ik daarvoor al niet ontevreden was. Ik zag bijv. veel meer subtiele details in spellen (bijv. spelwereld WoW) die ik eerder nooit zag, ook zien over het algemeen spell effecten er veel beter uit, maar ook bijv. webpagina's en applicaties vind ik er beter uit zien qua kleuren.

Ook bij tv's vind ik het verschil vaak flink zichtbaar, als ik eens bij vrienden over de vloer ben die normaliter geen kalibratie hebben vind ik het beeld er regelmatig onnatuurlijk uit zien.

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen oordelen, maar ik vind de relatief kleine investering voor een kalibratie tool het voor mezelf zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:02
Dennism schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Kalibreren hoeft uiteraard niet, maar het kan wel een flink verschil maken. nadat ik mijn monitor gekalibreerd had vond ik het verschil aanzienlijk, in positieve zin, terwijl ik daarvoor al niet ontevreden was. Ik zag bijv. veel meer subtiele details in spellen (bijv. spelwereld WoW) die ik eerder nooit zag, ook zien over het algemeen spell effecten er veel beter uit, maar ook bijv. webpagina's en applicaties vind ik er beter uit zien qua kleuren.

Ook bij tv's vind ik het verschil vaak flink zichtbaar, als ik eens bij vrienden over de vloer ben die normaliter geen kalibratie hebben vind ik het beeld er regelmatig onnatuurlijk uit zien.

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen oordelen, maar ik vind de relatief kleine investering voor een kalibratie tool het voor mezelf zeker waard.
Thx, dat helpt in mijn keuze. Ik zie vaak ook behoorlijke verschillen tussen schermen bij vrienden, ouders etc. De een doet er niks aan, de ander op gevoel en weer een ander heeft een tool gebruikt waarmee je 'op het oog' kalibreert. Ik denk dat ik toch wel iets wil investeren in een hardware tool die het volgens een norm doet.

Heeft iemand suggesties qua colorimeter? (zo heten die tools, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:34
stimpyMGS schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:15:
[...]

Heeft iemand suggesties qua colorimeter? (zo heten die tools, toch?)
Ik gebruik deze: http://www.xrite.com/cate...n-profiling/i1display-pro
Zeer tevreden over, kost wel een kleine 200 euro.

Durf niet te zeggen of ze ook een goedkopere versie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Vanaf volgend jaar zullen er naar verluidt meer monitoren op de markt komen die overweg kunnen met DisplayPort 1.3 of 1.4. Als gevolg daarvan zal het mogelijk zijn om op hogere verversingsfrequenties te gamen, zonder dat daar een overklok van het monitorpaneel voor nodig is. 4K op 120Hz zou wellicht volgend jaar al in het verschiet komen te liggen? Niet dat er al een GPU bestaat die dat kan weergeven, maar een monitor koop je niet elke twee jaar tenslotte, dus wie weet dat een dergelijke GPU over bijv. zes jaar wel beschikbaar is (en hopelijk ook enigszins betaalbaar).

Zo'n hogere verversingsfrequentie is mede interessant omdat het nut van FreeSync of Gsync minder groot is bij een hogere refreshrate. Nu zit er op veel monitoren tegenwoordig standaard al Freesync zonder dat een effect heeft op de prijs, maar voor Gsync betaal je nog altijd een stevige meerprijs (en dat terwijl Nvidia kaarten veruit het grootste marktaandeel hebben en Gsync-monitors dus voor de meeste mensen interessanter zijn, juist ook in het highend segment van de markt.).

Verder zal in 2018 ook het aantal HDR monitoren worden uitgebreid, maar er schijnen momenteel nog wel enige praktische problemen te bestaan met de HDR monitoren die al wel op de markt zijn. Als je het goed aan de praat krijgt schijnt het fantastisch te zijn. Nvidia heeft overigens laten weten voorlopig toch nog niet in staat te zijn om een scaler chip/scaler board te produceren die zowel HDR als Gsync kan leveren. De combinatie HDR met Freesync 2 is daarentegen wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
@choogen Hogere refreshrates zonder je paneel te overklokken? Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. Heb je een link naar een uitleg?

Vanochtend verscheen reviews: Breder dan ultrabreed - De komst van 32:9-monitoren. Die had ik niet helemaal zien aankomen. Op zich denk ik wel dat het een interessant formaat kan zijn voor games, maar waarom dan weer die stretched 1080p resolutie? 1440p had technisch volgens mij ook gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Interessant video van Hardware Canucks over gamen op 4K met de vraag of die resolutie nog aan te raden is: YouTube: 4K PC Gaming - Dying or Already Dead?

[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 25-02-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

choogen schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:04:
Interessant video van Hardware Canucks over gamen op 4K met de vraag of die resolutie nog aan te raden is: YouTube: 4K PC Gaming - Dying or Already Dead?
Beetje een onzinvideo imo.

Zeggen dat 4k gaming heel duur is (vanwege snelle videokaart nodig) en dat je dan een high refresh rate mist vind ik een gruwelijk slechte reden om er een clickbaittitel-achtige conclusie aan te verbinden als "4k gaming is dying". |:(

Alsof je voor 1440p 144Hz waar hij zo fan van is je geen high end kaart zoals een 1080(ti) nodig hebt. 8)7

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lijkt me eerlijk gezegd ook onzinnig. Bij elke resolutie vergroting zie je dat het best lang duurt voordat er (voldoende) high refreshrate aanbod is.

4K @120hz+ met HDR / 21:9 schermen is de heilige graal en zal de komende jaren wel gaan doorbreken. Immers, binnen ongeveer een jaar komen de 7nm video kaarten waarmee naar verwachting een significante stap voorwaarts gezet wordt qua prestaties. GPU prestaties zullen dan ook in hogere mainstream voldoende zijn om 4k te overwegen. Mits kaarten natuurlijk uberhaupt verkrijgbaar zijn, #mining.

Ok zal niet goedkoop zijn maar dat is high end early adapter technologie nooit geweest.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Help!!!! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:42:
[...]is high end early adapter adopter technologie nooit geweest.
Fixed :>

Ik zie dat foutje te vaak, dus nu ben jij even mijn spellingsnazisme-slachtoffer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Blaat schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:04:
[...]

Beetje een onzinvideo imo.

Zeggen dat 4k gaming heel duur is (vanwege snelle videokaart nodig) en dat je dan een high refresh rate mist vind ik een gruwelijk slechte reden om er een clickbaittitel-achtige conclusie aan te verbinden als "4k gaming is dying". |:(

Alsof je voor 1440p 144Hz waar hij zo fan van is je geen high end kaart zoals een 1080(ti) nodig hebt. 8)7
Op 1440p@144hz is in principe een non ti gtx1080 wel aan te raden. Het probleem met 4K is dat je meer dan 8 miljoen pixels te renderen hebt, op 2K iets minder dan 4 miljoen. Als je dan op 4K met een redelijke FPS wil gaan gamen heb inderdaad bij een hogere refreshrate een deftige setup nodig en kan zelfs een 1080ti al snel te zwak zijn tenzij je kwaliteit terug schroeft. Halvering van het aantal FPS is niet ongewoon bij een vergelijking tussen 2K en 4K.

Het is wel te vroeg om te zeggen dat 4K gaming dood maar 4K is momenteel mijn inziens veel interessanter voor foto en videobewerking. Maar ik zit me ook af te vragen of 4K wel een bruikbare resolutie is op schermen kleiner dan 27 inch bij internet en tekstverwerken zonder te moeten scalen.

Momenteel is mijn inziens 1440p 27"@100+hz de sweetspot voor gaming, budgettair en technologisch gezien. Over een jaar kan het al snel anders zijn en dat er voortdurend technologisch vooruitgang geboekt blijft worden lijkt mij wel een feit. 4K in combinatie met nieuwe GPU en schermtechnologie zal ongetwijfeld de norm worden maar nu lijkt het me nog even iets te vroeg voor de meeste mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:42:
Lijkt me eerlijk gezegd ook onzinnig. Bij elke resolutie vergroting zie je dat het best lang duurt voordat er (voldoende) high refreshrate aanbod is.

4K @120hz+ met HDR / 21:9 schermen is de heilige graal en zal de komende jaren wel gaan doorbreken. Immers, binnen ongeveer een jaar komen de 7nm video kaarten waarmee naar verwachting een significante stap voorwaarts gezet wordt qua prestaties. GPU prestaties zullen dan ook in hogere mainstream voldoende zijn om 4k te overwegen. Mits kaarten natuurlijk uberhaupt verkrijgbaar zijn, #mining.

Ok zal niet goedkoop zijn maar dat is high end early adapter technologie nooit geweest.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat we 7nm krijgen. Tenminste niet voor Nvidia. Als ze binnen nu en de zomer met een lijn komen dan zijn die hoogstwaarschijnlijk op "12nm" gebakken worden. Daar zit Nvidia dan ook minstens achttien maanden mee. Pas in augustus/na de zomer kan je 7nm videokaarten verwachten. Dat lijkt AMD te gaan doen met Navi. Kan je heel goed een Vega 10 klasse GPU krijgen voor €300-. Dat is alleen niet genoeg voor 4K 120Hz. Daar zie ik AMD eigenlijk niks voor presenteren als DX12/Vulkan niet door gaat breken. Je bent dus in grote mate afhankelijk van Nvidia voor 4K, en dat gaat wat kosten.

1440P/144Hz zal denk ik eerder de standaard worden en dat zou zomaar betaalbaar kunnen gaan worden binnen een jaar qua videokaart. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Beowulf65 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Op 1440p@144hz is in principe een non ti gtx1080 wel aan te raden. Het probleem met 4K is dat je meer dan 8 miljoen pixels te renderen hebt, op 2K iets minder dan 4 miljoen. Als je dan op 4K met een redelijke FPS wil gaan gamen heb inderdaad bij een hogere refreshrate een deftige setup nodig en kan zelfs een 1080ti al snel te zwak zijn tenzij je kwaliteit terug schroeft. Halvering van het aantal FPS is niet ongewoon bij een vergelijking tussen 2K en 4K.

Het is wel te vroeg om te zeggen dat 4K gaming dood maar 4K is momenteel mijn inziens veel interessanter voor foto en videobewerking. Maar ik zit me ook af te vragen of 4K wel een bruikbare resolutie is op schermen kleiner dan 27 inch bij internet en tekstverwerken zonder te moeten scalen.

Momenteel is mijn inziens 1440p 27"@100+hz de sweetspot voor gaming, budgettair en technologisch gezien. Over een jaar kan het al snel anders zijn en dat er voortdurend technologisch vooruitgang geboekt blijft worden lijkt mij wel een feit. 4K in combinatie met nieuwe GPU en schermtechnologie zal ongetwijfeld de norm worden maar nu lijkt het me nog even iets te vroeg voor de meeste mensen....
1440p144 en net zo zwaar voor je videokaart als 2160p60, in dat opzicht is er geen verschil. Sterker nog, in dat eerste geval ben je waarschijnlijk nog duurder uit voor je CPU omdat die zwaarder belast wordt.

Vervolgens blijft er alleen nog de keuze over of je meer pixels of meer frames wil en dat is en blijft een persoonlijke keuze.

Ik zie in dat opzicht niet in waarom we UHD (ik zeg expres geen 4k want dat is het niet) als duurder/moeilijker/zwaarder voor gaming moeten beschouwen. Qua monitoren zijn UHD niet zoveel duurder als 1440p. 21:9 schermen spannen nog steeds de kroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:23:
[...]

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat we 7nm krijgen. Tenminste niet voor Nvidia. Als ze binnen nu en de zomer met een lijn komen dan zijn die hoogstwaarschijnlijk op "12nm" gebakken worden. Daar zit Nvidia dan ook minstens achttien maanden mee. Pas in augustus/na de zomer kan je 7nm videokaarten verwachten. Dat lijkt AMD te gaan doen met Navi. Kan je heel goed een Vega 10 klasse GPU krijgen voor €300-. Dat is alleen niet genoeg voor 4K 120Hz. Daar zie ik AMD eigenlijk niks voor presenteren als DX12/Vulkan niet door gaat breken. Je bent dus in grote mate afhankelijk van Nvidia voor 4K, en dat gaat wat kosten.

1440P/144Hz zal denk ik eerder de standaard worden en dat zou zomaar betaalbaar kunnen gaan worden binnen een jaar qua videokaart. :)
Dat 12nm proces kan denk ik niet heel veel prestatiewinst bieden. Ik ga er gewoon vanuit dat binnen ongeveer een jaar er 7nm kaarten van nVidia zijn 19Q1 /Q2. Maar goed, het zou kunnen dat de eerste 7nm niet naar Geforce kaarten gaan.

7nm heeft m.i. genoeg mogelijkheden om op ‘1070/1080’ niveau kaarten uit te brengen waarmee 4k interessant wordt.

Op dat punt in de tijd zullen er waarschijnlijk 4k monitoren zijn die alle juiste features hebben: HDR en High refresh rates.
Dus als je dan een monitor wilt kopen, zijn die denk ik stuk interessanter als platform naar de toekomst dan een 1440p. Wellicht zal je enigszins je IQ moeten terugschroeven maar tegelijkertijd maakt het extra aantal pixels het beeld al stuk scherper en mooier. Daarnaast heb je natuurlijk altijd nog FreeSync of Gsync.

De transitie van 1080p > 1440p > 4k duurt jaren. Waar 1440p voor een grotere groep ongeveer een jaar of 2 geleden interessant werd denk ik dat dit voor 4k bij de 7nm kaarten gaat gebeuren.

1440p @144hz is m.i. al relevant sinds de 1070/1080 serie en zeker icm gsync.

De belangrijkste caveat die ik zie zijn de miners. Is er voldoende supply en wat zijn de prijzen tzt. Zijn er nog genoeg gamers die deze prijzen willen en kunnen betalen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het punt is juist dat Nvidia al jaren op een achttien maanden cyclus voor releases zit, er nu al overheen is gegaan. Dan zijn er geruchten over een aanstaande lijn die volgende maand aangekondigd zou worden. Klopt dit, dan gaat het geen 7nm zijn. 12nm zal natuurlijk wel een prestatiesprong opleveren aangezien het een half node is over 16nm. De echte sprong zal moeten komen uit grotere chips, hogere clocks of toch een andere architectuur dan wederom Maxwell.

Maar dit hoort eigenlijk in het Nvidia topic. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
Blaat schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:36:
[...]

1440p144 en net zo zwaar voor je videokaart als 2160p60, in dat opzicht is er geen verschil. Sterker nog, in dat eerste geval ben je waarschijnlijk nog duurder uit voor je CPU omdat die zwaarder belast wordt.

Vervolgens blijft er alleen nog de keuze over of je meer pixels of meer frames wil en dat is en blijft een persoonlijke keuze.

Ik zie in dat opzicht niet in waarom we UHD (ik zeg expres geen 4k want dat is het niet) als duurder/moeilijker/zwaarder voor gaming moeten beschouwen. Qua monitoren zijn UHD niet zoveel duurder als 1440p. 21:9 schermen spannen nog steeds de kroon.
Ik wil in ieder geval niet te weinig frames per seconde hebben want het verschil tussen 144hz en 60hz is dat de eerste dubbele aantal frames heeft waardoor bewegingen 2x vloeiender zijn dan op 60hz. Ook als je al jarenlang hoge refreshrates gewend bent wil je in ieder geval niet meer terug naar lagere refreshrates, ook niet als je daar meer pixels voor terug krijgt. Games worden met de jaren ook steeds zwaarder en veeleisender waardoor je met UHD steeds meer en vaker de kans loopt om tegen grenzen aan te lopen tenzij jij je GPU blijft upgraden. Momenteel zijn er ook geen UHD beeldschermen beschikbaar met reactietijden van 4ms en lager in combinatie met 100Hz+ wat mijn minimale eisen zouden zijn. die zijn nu wel beschikbaar in de 1440p range... inclusief IPS displays.
Ik kan wel blijven wachten op de voor mij geschikte displays en betere GPU's maar hoe veel langer moet je dan wachten tot het ook eindelijk betaalbaar wordt?
Dat ik mijn CPU ga upgraden is zowiezo mijn volgende stap, ik draai nog op i7 3770 maar afgezien dat de utilisatie hoog is raakt het nog steeds niet de 100% aan in mijn games op 1440p@144hz op ultra instellingen. De GTX 1080 blijft netjes op 97~100% draaien zoals het hoort.

Ik persoonlijk heb in ieder geval nog geen haast, niet voor een CPU upgrade en niet voor UHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat heb ik dus ook. Draai zelf 1080P/144Hz en ik ga niet snel naar 1440P, laat staan 4K. 1440P zou natuurlijk een leuke stap zijn, maar dan moet ik hoge framerates opgeven en dat wil ik niet. Ik heb bijvoorbeeld liever 100 dan 70fps en al helemaal liever 70 dan 50fps.

Dat is een overweging die veel meer mensen zullen maken. Niet iedereen kiest voor 1440P, laat staan 4K voor hun volgende scherm. Verreweg de meeste zitten nog steeds op 1080P en dat blijft nog wel even zo. Kan je met een mainstream videokaart alles ultra settings, 60fps+ spelen op 1440P en gaan die schermen in prijs zakken dan gaat 1440P doorbreken. 4K is dan nog helemaal ver weg denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Beowulf65 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:16:
[...]

Ik wil in ieder geval niet te weinig frames per seconde hebben want het verschil tussen 144hz en 60hz is dat de eerste dubbele aantal frames heeft waardoor bewegingen 2x vloeiender zijn dan op 60hz. Ook als je al jarenlang hoge refreshrates gewend bent wil je in ieder geval niet meer terug naar lagere refreshrates, ook niet als je daar meer pixels voor terug krijgt. [...]
Dat is dus jouw mening. Sommige mensen hebben liever meer pixels.

Mijn punt is, dit alles is nog lang niet genoeg om UHD "dood" te noemen. Hoe die kerelt van HardwareCanucks daarbij komt is me een raadsel. Ik verdenk hem er stiekem van gewoon een "viewerbait" video te hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
Blaat schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Dat is dus jouw mening. Sommige mensen hebben liever meer pixels.

Mijn punt is, dit alles is nog lang niet genoeg om UHD "dood" te noemen. Hoe die kerelt van HardwareCanucks daarbij komt is me een raadsel. Ik verdenk hem er stiekem van gewoon een "viewerbait" video te hebben geplaatst.
Ik zou de laatste zijn om UHD dood te noemen, eerder voorbarig voor gamers op het huidige moment.
Voor 27 inch en grotere monitoren zou ik wel het advies geven om de stap naar 1440p overwegen maar terughoudender te zijn met de stap naar 2160p, 1080p is net iets te grof voor een 27 inch display of groter wat pixel grootte betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:13:
Het punt is juist dat Nvidia al jaren op een achttien maanden cyclus voor releases zit, er nu al overheen is gegaan. Dan zijn er geruchten over een aanstaande lijn die volgende maand aangekondigd zou worden. Klopt dit, dan gaat het geen 7nm zijn. 12nm zal natuurlijk wel een prestatiesprong opleveren aangezien het een half node is over 16nm. De echte sprong zal moeten komen uit grotere chips, hogere clocks of toch een andere architectuur dan wederom Maxwell.

Maar dit hoort eigenlijk in het Nvidia topic. :)
Die half nodes leveren volgensmij meestal niet zoveel op. Ik verwacht in maart inderdaad gewoon 12 nm met niet al teveel winst, max 15-20% en over ongeveer een jaar 7nm bij NVidia.

4k is wat mij betreft helemaal niet dood. Alleen voor gaming was en is het nog te vroeg.
Ik zie gewoon geen argumenten waarom het tot op heden, behalve voor een heel klein groepje early early adaptors uberhaupt al interessant kan zijn.

Ten eerste heb je interessantere 4k monitoren en meer keuze nodig. Daarnaast snellere videokaarten.
In mijn glazen bol gaat dat over ongeveer een jaar samenkomen en zul je tractie gaan zien vwb 4K gaming.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Die half nodes leveren volgensmij meestal niet zoveel op. Ik verwacht in maart inderdaad gewoon 12 nm met niet al teveel winst, max 15-20% en over ongeveer een jaar 7nm bij NVidia.
Ik verwacht eerder 30% en gewoon (beduidend) grotere chips. Pascal's zijn klein voor Nvidia standaarden hoor. Maxwell's waren veel groter. ;)
Vervolgens kan een 7nm refresh altijd na een jaar.
4k is wat mij betreft helemaal niet dood. Alleen voor gaming was en is het nog te vroeg.
Ik zie gewoon geen argumenten waarom het tot op heden, behalve voor een heel klein groepje early early adaptors uberhaupt al interessant kan zijn.

Ten eerste heb je interessantere 4k monitoren en meer keuze nodig. Daarnaast snellere videokaarten.
In mijn glazen bol gaat dat over ongeveer een jaar samenkomen en zul je tractie gaan zien vwb 4K gaming.
Ik zeg niet dat 4K dood is, verre van. Ik zeg dat 4K nog een beetje toekomstmuziek is omdat je waarschijnlijk nog twee generaties aan videokaarten nodig gaat hebben om er games goed mee te spelen. GTX1080Ti is natuurlijk leuk nu, maar games gaan ook weer zwaarder worden en dan gaat de Ti weer krap worden voor speelbare framerates en natuurlijk je ultra settings. Dat moet natuurlijk wel als je zoveel betaald voor een videokaart. :P
Uiteindelijk lopen de videokaarten altijd in op grafische verbeteringen. Dat maakt een hogere resolutie mogelijk. Dat gaat nog wel even duren omdat de volgende generatie als het goed is 1440P redelijk mainstream zou moeten maken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-02-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Volgens een recente tweet van TFT Central komen de langverwachte 27 inch 4K-monitoren (Asus, Acer en AOC) met aan boord HDR én Gsync nu toch pas uit in het derde kwartaal. Deze monitoren hadden eigenlijk vorig jaar al beschikbaar moeten zijn, maar werden toen uitgesteld naar Q1 2018 en nog weer later naar Q2 2018. https://twitter.com/TFTCe...html%23968799839143317504

Met name de combinatie van HDR met Gsync lijkt het struikelblok te vormen voor de fabrikant(en).

pricewatch: Acer Predator XB272-HDR Zwart
pricewatch: Asus ROG Swift PG27UQ Zwart

pricewatch: Asus ROG Swift PG35VQ Zwart (35'', QHD: verwacht voor Q4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is het probleem? Maakt de FPGA-module van Nvidia het lastiger om die 'HDR' te implementeren?

@Blaat
Zelf vind ik beide belangrijk, liever een 1440p met 140 Hz. (zonder ghosting en zo) dan 4k met 60 Hz. maar tussen 4k met 100 Hz. en 1440p met 140 Hz. zou ik waarschijnlijk voor het eerste kiezen in het ideale geval dat de grafische kaart voldoende performance kan leveren en zo. Ik ben gevoelig voor inputlag maar je moet dat in perspectief zijn, er draagt veel meer bij tot de inputlag dan enkel de monitor.
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:11:
Ik zeg dat 4K nog een beetje toekomstmuziek is omdat je waarschijnlijk nog twee generaties aan videokaarten nodig gaat hebben om er games goed mee te spelen.
Ja, maar als je nu een monitor koopt met een 4k-resolutie en >100 Hz. , veronderstellende dat je dat voor een redelijke prijs zou kunnen doen, dan is dat wellicht toch de moeite waard. Je kan tot die tijd 1440p upscalen (zonder de aspect-ratio te wijzigen, met twee zwarte balkjes dus) en over een paar jaar met 4k gamen. Ondertussen kan je wel alvast 4k-video's bekijken. Ik vrees dat het nog een flink aantal jaren gaat duren voordat de volgende grote stap (goed geïmplementeerde HDR en LED's als pixels) in de techniek van monitors komt dus of dat je nu die 4k-monitor zou kopen of een paar jaar later is niet echt belangrijk, maar dan moeten er wel 4k-monitors verkrijgbaar zijn voor een redelijke prijs die >100 Hz. ondersteunen. Maar goed, we zitten inderdaad na vele jaren nog steeds te wachten op het mainstream worden van 1440p. :|

De ultieme highend lijkt momenteel ultrawide 1440p te zijn, daar haal je nog een voldoende hoge refreshrate op met een 1080 Ti. Je moet dan wel even €200 extra betalen voor een G-Sync monitor maar dat kan er ook nog wel bij als je al €800 betaalt voor een grafische kaart en zo'n €1000 betaalt voor een monitor. ;)

[ Voor 200% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-03-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:27
Is er al enige informatie bekend over de opvolgers van de populaire 27" 1440p 144Hz IPS displays? Met wellicht HDR en Gsync 2/Freesync 2, of kan er van uitgegaan worden dat 4k de nieuwe standaard aan het worden is op dit gebied?

Toevallig vandaag bij Amazon een XF270HUA besteld voor slechts €399, vooral om eens te kijken hoe een dergelijk scherm bevalt. Of het scherm er überhaupt nog komt is natuurlijk nog een vraag aangezien hij op dit moment niet uit voorraad leverbaar is en deze schermen nog maar beperkt worden aangeboden. Vandaar de vraag, volgens mij zijn er op CES met name nieuwe 4k schermen en ultrawides aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:36:
Is er al enige informatie bekend over de opvolgers van de populaire 27" 1440p 144Hz IPS displays? Met wellicht HDR en Gsync 2/Freesync 2, of kan er van uitgegaan worden dat 4k de nieuwe standaard aan het worden is op dit gebied?

Toevallig vandaag bij Amazon een XF270HUA besteld voor slechts €399, vooral om eens te kijken hoe een dergelijk scherm bevalt. Of het scherm er überhaupt nog komt is natuurlijk nog een vraag aangezien hij op dit moment niet uit voorraad leverbaar is en deze schermen nog maar beperkt worden aangeboden. Vandaar de vraag, volgens mij zijn er op CES met name nieuwe 4k schermen en ultrawides aangekondigd.
1 4k 144 Hz. monitor van Asus met G-Sync (€2500 :')),nog geen voor FreeSync2 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
HDR ondersteuning is sowieso nogal zeldzaam nog. Ik verwacht toch nog wel een generatie 1440p schermen die aan jouw vraag voldoen. Ik heb niet het idee dat veel gamers al richting 4K bewegen door het gebrek aan voldoende GPU-kracht. Maar meer info heb ik er helaas nog niet over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:59:
[...]

1 4k 144 Hz. monitor van Asus met G-Sync (€2500 :')),nog geen voor FreeSync2 helaas.
Ja die had ik inmiddels ook gezien, ben maar snel verder gaan kijken.
Gezien het feit dat het een paneel is wat al een aantal keer is uitgesteld verwacht ik er ook niet te veel van in het kader van QC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:04:
[...]

Ja die had ik inmiddels ook gezien, ben maar snel verder gaan kijken.
Ik ken het probleem. Ik denk al enkele jaren over een 1440p-monitor (voor mijn volgende systeem) maar met de backlightbleeding en onveranderd hoge prijs twijfel ik daar nog aan. Dan maar een 1440p ultrawide @100 Hz? Misschien als de prijzen zakken (aan het wachten op €500 voor goede schermen die hieraan voldoen). Ik zou graag een hogere refreshrate willen maar 100 is onwijs veel beter dan 60 (meer dan 67% beter schat ik in omdat je minder verschil merkt naarmate het sneller wordt).
4k en 100 Hz. zou erg leuk zijn maar dat is onbetaalbaar. Voor nu geeft 4k nog problemen bij Windows en sommige spellen maar dat zal niet lang meer duren en je bent lekker voorbereid op de toekomst en je kan series en films in 4k bekijken.

offtopic:
Het is toch compleet idioot dat Microsoft nog steeds bitmaps in plaats van vectors gebruikt? Misschien mogen we hen ook de schuld geven van het uitblijven van goede 4k-monitors?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-04-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 16:43
[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:36:
Heb 'm gisteren ook besteld, mocht het niets zijn stuur ik 'm terug en komt er gewoon een Dell S2417DG, S2716DG of HP Omen 27 met TN paneel.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Earzz schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:24:
[...]

Heb 'm gisteren ook besteld, mocht het niets zijn stuur ik 'm terug en komt er gewoon een Dell S2417DG, S2716DG of HP Omen 27 met TN paneel.
Ja, ik had dezelfde redenering, voor €400 is het potentieel echt een goed scherm (mits BLB en Glow binnen de perken blijven).
Terug naar TN zie ik niet meer zitten nu ik al jaren met veel plezier gebruik maak van een Dell U2515H, IPS is qua kleuren wat mij betreft een must have.

Heb overigens een poos terug ook een X34A gehad, ultrawide ervaring is fantastisch, maar ik vond het vooral duidelijk merkbaar dat de techniek er nog niet klaar voor was. Op een dergelijk scherm is glow heel duidelijk te zien evenals panel uniformity. Gezien de problemen die zich nog altijd voor doen, ook bij de nieuwere ultrawides vind ik het zonde om daar €1.000 of meer tegen aan te gooien. Vandaar maar eens een poging doen om voor €400 een degelijk 27" scherm te scoren.
Dit met hetzelfde idee als mijn huidige scherm, deze heeft ook duidelijk zichtbare bleed / glow, maar aangezien het 'maar' €300 heeft gekost kan ik me er niet aan storen. Aan de X34A stoorde ik me dagelijks, wetend dat er een flinke bak geld voor mijn neus stond waar ik niet tevreden mee was.
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:15:
[...]

Ik ken het probleem. Ik denk al enkele jaren over een 1440p-monitor (voor mijn volgende systeem) maar met de backlightbleeding en onveranderd hoge prijs twijfel ik daar nog aan. Dan maar een 1440p ultrawide @100 Hz? Misschien als de prijzen zakken (aan het wachten op €500 voor goede schermen die hieraan voldoen). Ik zou graag een hogere refreshrate willen maar 100 is onwijs veel beter dan 60 (meer dan 67% beter schat ik in omdat je minder verschil merkt naarmate het sneller wordt).
4k en 100 Hz. zou erg leuk zijn maar dat is onbetaalbaar. Voor nu geeft 4k nog problemen bij Windows en sommige spellen maar dat zal niet lang meer duren en je bent lekker voorbereid op de toekomst en je kan series en films in 4k bekijken.

offtopic:
Het is toch compleet idioot dat Microsoft nog steeds bitmaps in plaats van vectors gebruikt? Misschien mogen we hen ook de schuld geven van het uitblijven van goede 4k-monitors?
Als je voor minder dan €500 een scherm wil, zou ik ook even op amazon.de kijken naar de XF270HUA voor €400.

[ Voor 42% gewijzigd door [MAUS] op 18-04-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:28:
Als je voor minder dan €500 een scherm wil, zou ik ook even op amazon.de kijken naar de XF270HUA voor €400.
Niet een handige optie voor mij, geen creditcard. Dan zou ik eens iemand moeten vragen om het voor mij te bestellen. Hier zie je weer eens waarom wij in Nederland dringend een Amazon-filiaal nodig hebben. Exact hetzelfde scherm kost in Nederland €169 meer! Dat is 42,25% meer. De 17de economie van de wereld maar Amazon vindt het niet de moeite waard om hier een filiaal te hebben. Overigens weet ik niet of dat ik bij Amazon wil bestellen gezien de schandalen van de laatste tijd maar dat is een andere discussie, ik zou graag de concurrentie van Amazon hier hebben voor de winkeltjes in Nederland. Ik wil niet dat werknemers uitgebuit worden maar die winstmarges waarmee de winkeleigenaars in Nederland hun zakken vullen omdat ze als doorgeefluik fungeren is het andere uiterste.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-04-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:49:
[...]

Niet een handige optie voor mij, geen creditcard. Dan zou ik eens iemand moeten vragen om het voor mij te bestellen. Hier zie je weer eens waarom wij in Nederland dringend een Amazon-filiaal nodig hebben. De 17de economie van de wereld maar Amazon vindt het niet de moeite waard om hier een filiaal te hebben. Overigens weet ik niet of dat ik bij Amazon wil bestellen gezien de schandalen van de laatste tijd maar dat is een andere discussie, ik zou graag de concurrentie van Amazon hier hebben voor de winkeltjes in Nederland.
Als ik het goed zag is er nu ook een optie om met ideal te betalen, maar dan moet je natuurlijk wel nu al betalen en maar afwachten wanneer die komt. Indicatie is nu bij mij ergens in de eerste week van Mei.

Offtopic:
Volgens mij is Amazon de duitse webshop zo aan het inrichten dat deze ook de nederlandse markt kan gaan bedienen, site is nu ook in het nederlands te benaderen.

[ Voor 10% gewijzigd door [MAUS] op 18-04-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:52:
[...]

Als ik het goed zag is er nu ook een optie om met ideal te betalen, maar dan moet je natuurlijk wel nu al betalen en maar afwachten wanneer die komt. Indicatie is nu bij mij ergens in de eerste week van Mei.
Oh? Dat is nieuw, dan zou Amazon eindelijk een praktisch optie zijn (PayPal werd namelijk ook niet ondersteund).
Volgens mij is Amazon de duitse webshop zo aan het inrichten dat deze ook de nederlandse markt kan gaan bedienen, site is nu ook in het nederlands te benaderen.
Dus na 10-20 jaar smeekbedes van veel Nederlanders om dat eens te doen zonder ooit gehoor te geven is dan eindelijk het lampje gaan branden bij Amazon dat de meeste Nederlanders geen creditcard gebruiken en dat die landsgrenzen niet voor niets nog steeds op de kaart staan getekend. Beter laat dan nooit? :P
Americanen die niets van Europa begrijpen, het lijkt nog steeds waar te zijn. De Nederlandse taal was al even zo maar je kon niet betalen zonder creditcard.

Eventjes over jouw probleem, jij zou VA (of een variant daarop) kunnen overwegen. Niet voor niets gebruiken ze dat voor televisies die veel groter zijn, je hebt minder last van backlightbleeding (dat wil zeggen dat je het minder ziet) dan bij IPS, het nadeel is dat helder wat minder helder is en dat de kleuren iets minder goed zijn dan bij IPS. Voor een groter scherm is VA misschien een goed compromis? Wel even op de inputlag letten als je er ook spellen mee zou willen spelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-04-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:56:
[...]

Oh? Dat is nieuw, dan zou Amazon eindelijk een praktisch optie zijn (PayPal werd namelijk ook niet ondersteund).

[...]

Dus na 10-20 jaar smeekbedes van veel Nederlanders om dat eens te doen zonder ooit gehoor te geven is dan eindelijk het lampje gaan branden bij Amazon dat de meeste Nederlanders geen creditcard gebruiken en dat die landsgrenzen niet voor niets nog steeds op de kaart staan getekend. Beter laat dan nooit? :P
Americanen die niets van Europa begrijpen, het lijkt nog steeds waar te zijn. De Nederlandse taal was al even zo maar je kon niet betalen zonder creditcard.

Eventjes over jouw probleem, jij zou VA (of een variant daarop) kunnen overwegen. Niet voor niets gebruiken ze dat voor televisies die veel groter zijn, je hebt minder last van backlightbleeding (dat wil zeggen dat je het minder ziet) dan bij IPS, het nadeel is dat helder wat minder helder is en dat de kleuren iets minder goed zijn dan bij IPS. Voor een groter scherm is VA misschien een goed compromis? Wel even op de inputlag letten als je er ook spellen mee zou willen spelen.
VA durf ik eerlijk gezegd niet aan. Heb op de laptop van mijn werk ook een VA scherm zitten en vind dat niet zo mooi als op de tv (met name de verticale kijkhoek). Verder lees ik ook veel over 'dark smearing' bij VA, waar ik bij IPS in het verleden weinig tot geen last van ghosting en dergelijke heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:03:
[...]

VA durf ik eerlijk gezegd niet aan. Heb op de laptop van mijn werk ook een VA scherm zitten en vind dat niet zo mooi als op de tv (met name de verticale kijkhoek). Verder lees ik ook veel over 'dark smearing' bij VA, waar ik bij IPS in het verleden weinig tot geen last van ghosting en dergelijke heb gehad.
Tja, het is wachten op OLED of iets vergelijkbaars wat betaalbaar wordt. In theorie zou het nu al kunnen maar dan zou de software een inhaalslag moeten maken als je wil voorkomen dat je voortijdig doorgebrande LED's krijgt en dat gaat helaas niet gebeuren. Al zal een goede HDR-implementatie ook al veel helpen maar daar betaal je nu ook nog >€2000 voor, dan wel in combinatie met 4k, maar ook slechts 60 Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 18-04-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
[MAUS] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:28:
[...]

Ja, ik had dezelfde redenering, voor €400 is het potentieel echt een goed scherm (mits BLB en Glow binnen de perken blijven).
Terug naar TN zie ik niet meer zitten nu ik al jaren met veel plezier gebruik maak van een Dell U2515H, IPS is qua kleuren wat mij betreft een must have.

Heb overigens een poos terug ook een X34A gehad, ultrawide ervaring is fantastisch, maar ik vond het vooral duidelijk merkbaar dat de techniek er nog niet klaar voor was. Op een dergelijk scherm is glow heel duidelijk te zien evenals panel uniformity. Gezien de problemen die zich nog altijd voor doen, ook bij de nieuwere ultrawides vind ik het zonde om daar €1.000 of meer tegen aan te gooien. Vandaar maar eens een poging doen om voor €400 een degelijk 27" scherm te scoren.
Dit met hetzelfde idee als mijn huidige scherm, deze heeft ook duidelijk zichtbare bleed / glow, maar aangezien het 'maar' €300 heeft gekost kan ik me er niet aan storen. Aan de X34A stoorde ik me dagelijks, wetend dat er een flinke bak geld voor mijn neus stond waar ik niet tevreden mee was.

[...]

Die van mij is inmiddels binnen en ik ben er blij mee!
Geen pixel defecten en scherm uniformiteit is goed.
Geen echte backlight bleed zichtbaar maar hij is wel ietsie pietsie lichter rechts onderin bij de knoppen maar dan moet je het echt zoeken. IPS glow is er maar totaal niet storend, het is helemaal niets vergeleken met de enorme hoeveelheid glow op mijn HP ZR24W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 11:34
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:50:
[...]

Tja, het is wachten op OLED of iets vergelijkbaars wat betaalbaar wordt. In theorie zou het nu al kunnen maar dan zou de software een inhaalslag moeten maken als je wil voorkomen dat je voortijdig doorgebrande LED's krijgt en dat gaat helaas niet gebeuren. Al zal een goede HDR-implementatie ook al veel helpen maar daar betaal je nu ook nog >€2000 voor, dan wel in combinatie met 4k, maar ook slechts 60 Hz.
Ookal zou OLED betaalbaar zijn... heeft die techniek nog veel tragere response tijden dan de huidige gaming-VA panelen. Dat is voornamelijk de reden dat ze er nog niet zijn. Prachtige beeldkwaliteit, maar als men al moeite heeft met de snelste VA-gaming panelen zoals de Samsung CFG73 serie (onbegrijpelijk overigens, alleen bij bepaalde transities van 0-20% ga je die tragere response merken) dan zal OLED al helemaal niet bevallen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Earzz schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:56:
[...]

Geen echte backlight bleed zichtbaar maar hij is wel ietsie pietsie lichter rechts onderin bij de knoppen maar dan moet je het echt zoeken. IPS glow is er maar totaal niet storend, het is helemaal niets vergeleken met de enorme hoeveelheid glow op mijn HP ZR24W.
Die van mij is inmiddels ook binnen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik er tevreden over ben. Hij staat op dit moment dan ook nog naast mijn huidige Dell U2515H wat voor mij persoonlijk nog altijd één van de beste schermen is die ik ooit gebruikt heb.

Backlight bleed en IPS glow zijn aanwezig, maar wat dat betreft niet meer dan op de U2515H. Schermuniformiteit lijkt wat minder te zijn op de Acer (In excel zijn bijvoorbeeld duidelijk lichte en donkere vlekken zichtbaar). Daarnaast lijken de kleuren van de Dell net iets beter te zijn (voor mij persoonlijk) en ook de tekst is net wat scherper.

Op dit moment geen gaming pc staan om games te testen (deze komt er op termijn wel weer, vandaar wilde ik het acer scherm wel hebben). Ik zit dus nog even te twijfelen om het scherm te houden en genoegen te nemen met een wat minder fijn scherm om op te werken, maar straks wel de gaming functionaliteit te kunnen benutten of de acer terugsturen en tijdelijk alleen de Dell aanhouden. Maar ik heb gelukkig een paar dagen om dat te beslissen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Jammer dat de uniformiteit niet zo goed is op jou exemplaar, jij bent sowieso al meer verwend met jou U2515H.
Daarbij komt ook nog eens dat jou U2515H een hogere pixel dichtheid heeft dan de XF270HUA dus dat verklaart waarom het niet zo scherp is vergeleken met jou U2515H.
Puur uit interesse, wanneer is jou scherm geproduceert? Dit kan je op de zijkant van de doos vinden op een wit stikkertje. Die van mij is van October 2017, made in China.
In ieder geval succes met je beslissing.

[ Voor 17% gewijzigd door Earzz op 27-04-2018 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Brutal1ty
Toch zou ik graag een betaalbaar OLED-scherm hebben voor televisie en desktop, dit in een 2-monitor setup.
1 voor gamen (IPS) en 1 voor de rest. Bij €500-600 voor een OLED-scherm is dat best te doen en dat zou toch in theorie moeten kunnen als je voor <= €1500 een groot formaat OLED-televisie koopt. Ik ben dan zelfs bereid om genoegen te nemen met slechts HD-resolutie, OLED voegt meer toe aan de beeldkwaliteit dan het dubbele aantal pixels. Om een OLED-scherm bij desktop-applicaties te gebruiken zou de software wel een inhaalslag moeten maken (vroegtijdig kapotbranden van LED's ten gevolge van statisch beeld voorkomen). Veel mensen hebben geen televisie en kabeltv-aansluiting in deze tijd, het is daarom fijn als je een monitor voor series en films kan gebruiken.
[MAUS] schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:09:
[...]

Die van mij is inmiddels ook binnen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik er tevreden over ben. Hij staat op dit moment dan ook nog naast mijn huidige Dell U2515H wat voor mij persoonlijk nog altijd één van de beste schermen is die ik ooit gebruikt heb.

Backlight bleed en IPS glow zijn aanwezig, maar wat dat betreft niet meer dan op de U2515H. Schermuniformiteit lijkt wat minder te zijn op de Acer (In excel zijn bijvoorbeeld duidelijk lichte en donkere vlekken zichtbaar). Daarnaast lijken de kleuren van de Dell net iets beter te zijn (voor mij persoonlijk) en ook de tekst is net wat scherper.

Op dit moment geen gaming pc staan om games te testen (deze komt er op termijn wel weer, vandaar wilde ik het acer scherm wel hebben). Ik zit dus nog even te twijfelen om het scherm te houden en genoegen te nemen met een wat minder fijn scherm om op te werken, maar straks wel de gaming functionaliteit te kunnen benutten of de acer terugsturen en tijdelijk alleen de Dell aanhouden. Maar ik heb gelukkig een paar dagen om dat te beslissen :).
In geval van twijfel niet inhalen. Ik denk dat je dat ook mag toepassen op aankopen. ;)
Earzz schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:56:
[...]

Veel plezier met je scherm.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 27-04-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Earzz schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:47:
[...]

Jammer dat de uniformiteit niet zo goed is op jou exemplaar, jij bent sowieso al meer verwend met jou U2515H.
Daarbij komt ook nog eens dat jou U2515H een hogere pixel dichtheid heeft dan de XF270HUA dus dat verklaart waarom het niet zo scherp is vergeleken met jou U2515H.
Puur uit interesse, wanneer is jou scherm geproduceert? Dit kan je op de zijkant van de doos vinden op een wit stikkertje. Die van mij is van October 2017, made in China.
In ieder geval succes met je beslissing.
Ja, op de een of andere manier kom ik toch altijd terug bij die Dell, had ook een tijdje een Acer X34A en heb zelfs die uiteindelijk verkocht om weer opnieuw voor de Dell te gaan (ook vanwege met name de uniformiteit). Het enige wat dit scherm mist is een hogere refreshrate en Freesync, dan zou ik denk ik helemaal gelukkig zijn.
Qua kleuren vond ik die XF270HUA overigens wel prima en ook BLB was wel oké, maar die scherm uniformiteit vond ik echt tegenvallen. Er waren echt duidelijk lichte en donkere plekken zichtbaar en niet alleen tijdens een effen achtergrond.
Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:09:
@Brutal1ty

[...]
In geval van twijfel niet inhalen. Ik denk dat je dat ook mag toepassen op aankopen. ;)
Ik heb hem daarom net maar ingepakt en klaargezet om terug te sturen. Het is een mooie aanbieding, maar ik had blijkbaar geen geluk in de loterij :P

Dus voorlopig maar weer even afwachten wat er aan nieuwe schermen op de markt gaat komen. Wellicht over een poosje meer geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb de XF270Hua ook vorige week teruggestuurd, inderdaad backlight bleeding rechtsonder wat ik overal doorheen zag en dagelijkse ergernis opleverde. Tot mijn verbazing zag ik vlak na retour sturen dat de prijs inmiddels ook gekelderd was van 529€ naar 399€ dus met dit in gedachten de goede keuze gemaakt.

Ik ben wel erg gecharmeerd van de specs en prijs van de nieuwe BenQ monitor; einde van de maand leverbaar als we bol.com mogen geloven; pricewatch: BenQ EX3203R Zilver, Zwart - okay, geen IPS, wat wel de voorkeur heeft, maar dit zou wel eens een heel mooi alternatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[MAUS] schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:05:
Ik heb hem daarom net maar ingepakt en klaargezet om terug te sturen. Het is een mooie aanbieding, maar ik had blijkbaar geen geluk in de loterij :P

Dus voorlopig maar weer even afwachten wat er aan nieuwe schermen op de markt gaat komen. Wellicht over een poosje meer geluk.
In het geval van monitors vind ik het billijk dat je ze retourneert als het niet bevalt, je weet pas wat je koopt op het moment dat je het gebruikt. Het is niet ideaal (je gebruikt al snel een monitor die een ander al heeft gebruikt) maar er is weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Anoniem: 444127 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:56:
[...]

In het geval van monitors vind ik het billijk dat je ze retourneert als het niet bevalt, je weet pas wat je koopt op het moment dat je het gebruikt. Het is niet ideaal (je gebruikt al snel een monitor die een ander al heeft gebruikt) maar er is weinig aan te doen.
Ik hou er normaal gesproken ook niet van om producten terug te sturen. Maar bij monitoren verschilt het inderdaad zo gigantisch per specifiek exemplaar dat er niet anders op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
DoubleYouPee schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Hm... misschien toch de nieuwe CHG70 (1440p versie van de CFG70) overwegen... zelfde curve volgens mij
Ik heb de 32 inch variant, het is een goede monitor, lekker zwart en zeer helder, HDR voegt ook zeer zeker wat extra toe maar dat ligt heel erg aan de HDR implantatie van PC games. De curve is handig vanwege 32 inch want je kijkt niet meer zo schuim tegen het display aan. Het is echter geen 4k maar dat kan ik wel missen, ik geef ook erg om fps. Het is zeker een goede aanrader, snel, voor games beter dan ips schermen na mijn mening.

Deze monitor heb ik als tussenstop voor als Dolby Vision meer gewoon word en 2000 nits voor overdag HDR als het lekker licht in huis is.

[ Voor 22% gewijzigd door Gekke Jantje op 28-04-2018 16:44 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoop hier op een 38 inch 3840x1600 144Hz scherm. Het liefst dan ook nog IPS of in ieder geval geen TN. Meer dan 75Hz op dat formaat bestaat nu niet. Heb hier nu een Dell U3818DW staan en qua formaat vind ik dat echt prachtig, nu alleen nog de reactietijd en het aantal Hz omhoog voor het perfecte scherm :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:45
Ik wacht voor mijn gevoel al 3-5 jaar op IPS gaming monitoren die geen backlight bleed etc hebben :') blijft idioot dat voor schermen van 700+ euro je in een loterij komt en je maar moet zien of je een beetje een goed scherm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MetalSonic schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:46:
Ik wacht voor mijn gevoel al 3-5 jaar op IPS gaming monitoren die geen backlight bleed etc hebben :') blijft idioot dat voor schermen van 700+ euro je in een loterij komt en je maar moet zien of je een beetje een goed scherm hebt.
Dat is dan ook wel het nadeel van de techniek. Bepaalde type schermen met IPS panelen hebben helaas last van bleeding of IPS glow. Het is niet zo dat de fabrikant dat wil. Tuurlijk zou het fijn zijn als er een techniek komt waarbij dat niet is. Alleen op dit moment is het hetzelfde als zeggen dat je bij een auto van 150.000 euro wil dat ie ook 1:80 loopt, dat gaat ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:45
PilatuS schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:03:
[...]

Dat is dan ook wel het nadeel van de techniek. Bepaalde type schermen met IPS panelen hebben helaas last van bleeding of IPS glow. Het is niet zo dat de fabrikant dat wil. Tuurlijk zou het fijn zijn als er een techniek komt waarbij dat niet is. Alleen op dit moment is het hetzelfde als zeggen dat je bij een auto van 150.000 euro wil dat ie ook 1:80 loopt, dat gaat ook niet gebeuren.
Die vergelijking is behoorlijk scheef. Backlight bleeding is een ongewenst / defect. Als je het wil vergelijken met een auto dan zou je kunnen zeggen dat je een auto van 150k koopt die bij verschillende ritten niet harder kan dan bijvoorbeeld 100 kilometer per uur.

Een ontzettend vervelend euvel bij een scherm vergelijken met een pittiger vebruik klopt niet echt.

Maarja ik hoop dat de techniek wordt aangepast zodat wel wel IPS hebben (of iets beters dan dat) en ook fijn beeld. Ik wil namelijk best een keer goed in de buidel tasten voor een scherm maar ik zit niet te wachten op de stres van een loterij. Want sowieso als ik zo'n scherm koop dat ik 'm vaak moet terugsturen :(....

Ik had bij de X360 ook al slechte loterij ervaringen (x360 die games bekraste etc) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MetalSonic schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:30:
[...]

Die vergelijking is behoorlijk scheef. Backlight bleeding is een ongewenst / defect. Als je het wil vergelijken met een auto dan zou je kunnen zeggen dat je een auto van 150k koopt die bij verschillende ritten niet harder kan dan bijvoorbeeld 100 kilometer per uur.

Een ontzettend vervelend euvel bij een scherm vergelijken met een pittiger vebruik klopt niet echt.

Maarja ik hoop dat de techniek wordt aangepast zodat wel wel IPS hebben (of iets beters dan dat) en ook fijn beeld. Ik wil namelijk best een keer goed in de buidel tasten voor een scherm maar ik zit niet te wachten op de stres van een loterij. Want sowieso als ik zo'n scherm koop dat ik 'm vaak moet terugsturen :(....

Ik had bij de X360 ook al slechte loterij ervaringen (x360 die games bekraste etc) |:(
Er zijn genoeg schermen die het probleem allemaal hebben. Dan kan je zo'n scherm 10x omruilen maar ze zullen het allemaal hebben. Misschien de ene iets meer dan de ander, maar een scherm vinden dat het niet heeft gaat niet gebeuren. Dat is gewoon de techniek achter het scherm en is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

In deze video YouTube: HDR Gaming Monitors - Still Not Ready for Prime Time! bespreekt HardwareCanucks' Dimitri een recente 4K monitor van LG die is voorzien van HDR technologie (LG 27UK850). Hij was al met al niet erg te spreken over zijn HDR-ervaring. Interessant om te weten wanneer je een nieuwe monitor wilt aanschaffen en HDR als optie overweegt.

Mijn eigen vraag zou zijn of het enkel gaat om kinderziektes die er nog uit moeten (en kunnen), of dat het probleem meer fundamenteel ligt. Waarom geeft bijv. Windows kennelijk nog steeds problemen en waarom detecteert het besturingssysteem (of de monitor zelf) niet automatisch wanneer HDR content beschikbaar is zodat er niet steeds handmatig naar een HDR modus moet worden geschakeld? En veroorzaken Nvidia's drivers ook problemen?

[ Voor 31% gewijzigd door choogen op 22-06-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Volgens geruchten op sommige techsites zal Nvidia's volgende GPU-generatie worden uitgerust met HDMI 2.1. Ondersteuning voor die nieuwe standaard zou in theorie variabele verversingsfrequenties mogelijk moeten maken zonder dat je daar een Gsync monitor voor nodig hebt (Freesync werkt natuurlijk ook, maar dat kost toch al niets extra):

Finally, the recent report also suggested the new cards will be making use of the upgraded HDMI 2.1 standard. There are a number of new improvements expected with the standard, chief amongst them being that it will finally support 4K content at over 60Hz (up to a maximum of 120Hz).

However, perhaps more interesting is HDMI 2.1’s introduction of Variable Refresh Rate. Nvidia’s GPUs already support their own version of the technology called G-Sync, but at the moment this is a proprietary technology that only works over the DisplayPort connector. HDMI 2.1 support would in theory mean that variable refresh rates would also work over HDMI, and wouldn’t require users to pay the price premium for an expensive G-Sync monitor.

Bron: http://www.trustedreviews...ease-date-rumours-2952823

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
choogen schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:42:
In deze video YouTube: HDR Gaming Monitors - Still Not Ready for Prime Time! bespreekt HardwareCanucks' Dimitri een recente 4K monitor van LG die is voorzien van HDR technologie (LG 27UK850). Hij was al met al niet erg te spreken over zijn HDR-ervaring. Interessant om te weten wanneer je een nieuwe monitor wilt aanschaffen en HDR als optie overweegt.

Mijn eigen vraag zou zijn of het enkel gaat om kinderziektes die er nog uit moeten (en kunnen), of dat het probleem meer fundamenteel ligt. Waarom geeft bijv. Windows kennelijk nog steeds problemen en waarom detecteert het besturingssysteem (of de monitor zelf) niet automatisch wanneer HDR content beschikbaar is zodat er niet steeds handmatig naar een HDR modus moet worden geschakeld? En veroorzaken Nvidia's drivers ook problemen?
Toevallig deze video ook gezien en op dit moment staat de betreffende monitor ook het hoogste op mijn lijstje. Ik heb al enkele echte 'gaming' monitoren geprobeerd, maar die zijn over het algemeen niet aan mij besteed, zowel de X34A als de XF270HUA bevielen mij niet. Ik merk dat ik de monitoren te veel gebruik voor andere toepassingen en daarvoor is een 'simpele' monitor als de Dell U2515H die ik nu heb beter geschikt naar mijn mening.

Daarom ben ik met zorg de volgende upgrade aan het plannen :P , waarbij dit keer niet de 'gaming' features het belangrijkste punt voor mij worden. Wel moet het scherm in ieder geval beschikken over IPS en adaptive sync. Daarnaast voldoende aansluitingen voor een laptop (werk), pc en console(s). Daarom kwam voor mij de LG in beeld. HDR is voor mij meer een bonus dan echt een vereiste.

Inmiddels meerdere reviews gekeken van dit scherm waaronder die van HardwareCanucks, naar mijn idee is het grootste probleem met HDR op dit moment de software en dan met name windows. Zoals Dimitri ook aangeeft in zijn video werkt het zonder problemen zodra er een console aan het scherm wordt gehangen. Daarnaast heb ik ook zijn specifieke problemen (rood/roze waas over het scherm) niet in andere reviews terug gezien dus wellicht dat het in zijn specifieke geval ook nog wel eens de specifieke combinatie van zijn scherm en bepaalde onderdelen in zijn pc zou kunnen zijn.

Zoals gezegd is HDR voor mij meer een bonus en zou ik een scherm er niet voor laten staan als het er niet op zit. De reden voor mij om toch naar die LG te kijken is het feit dat ik in het verleden goede ervaringen heb met schermen van LG en het een mooi scherm vind om te zien wat ook over alle benodigde aansluitingen beschikt. Daarnaast lijkt het me wel leuk om eens met HDR te spelen om te kijken of het meerwaarde bied in mijn specifieke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

@[MAUS]: Met betrekking tot de LG 27UK850 kan ik melden dat dit model kort geleden door de buren is getest. De resultaten zullen waarschijnlijk besproken worden in de volgende editie van HardwareInfo Magazine die over 2 à 3 weken uitkomt.

Op hun website kun je in een zelfgemaakte tabel wel nu al vergelijken hoe deze HDR monitor van LG zich verhoudt tot bijv. de andere (d.w.z. non-HDR) 4K monitoren van LG (zoals bijv. de 27UD69P). Mijn voorlopige indruk is dat de nieuwe HDR monitoren van LG op bepaalde vlakken toch wat minder hoge punten scoren dan bijv. de meer all-round 27UD69P. Waarschijnlijk is dat inherent aan de beperkingen die HDR ook met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
choogen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:02:
@[MAUS]: Met betrekking tot de LG 27UK850 kan ik melden dat dit model kort geleden door de buren is getest. De resultaten zullen waarschijnlijk besproken worden in de volgende editie van HardwareInfo Magazine die over 2 à 3 weken uitkomt.

Op hun website kun je in een zelfgemaakte tabel wel nu al vergelijken hoe deze HDR monitor van LG zich verhoudt tot bijv. de andere (d.w.z. non-HDR) 4K monitoren van LG (zoals bijv. de 27UD69P). Mijn voorlopige indruk is dat de nieuwe HDR monitoren van LG op bepaalde vlakken toch wat minder hoge punten scoren dan bijv. de meer all-round 27UD69P. Waarschijnlijk is dat inherent aan de beperkingen die HDR ook met zich meebrengt.
Interessant, bedankt voor de update, voorlopig was ik nog niet van plan om tot aanschaf over te gaan, maar wil nu zeker eerst nog even die review ook zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Hardware Canucks herziet zijn mening over HDR-monitoren nadat een Windows update de problemen uit de vorige review heeft gefikst: YouTube: HDR for PC Gaming - FINALLY FIXED?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Brutal1ty schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:25:
[...]

Ookal zou OLED betaalbaar zijn... heeft die techniek nog veel tragere response tijden dan de huidige gaming-VA panelen. Dat is voornamelijk de reden dat ze er nog niet zijn. Prachtige beeldkwaliteit, maar als men al moeite heeft met de snelste VA-gaming panelen zoals de Samsung CFG73 serie (onbegrijpelijk overigens, alleen bij bepaalde transities van 0-20% ga je die tragere response merken) dan zal OLED al helemaal niet bevallen wat dat betreft.
http://i.rtings.com/image...response-time-2-large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Laatst online: 17:30

Ryan1981

Je ne sais pas

De geruchtenmolen draait behoorlijk, maar er lijken nu toch echt 27 inch oled gaming monitoren aan te komen:

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1664784443

CES 2023 in januari dus even goed in de gaten houden!

Ik hoop dat Samsung ook mee doet met dit formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Laatst online: 17:30

Ryan1981

Je ne sais pas

En daar is hij dan!

Kijk er echt naar uit als deze een beetje in prijs zakt is ie van mij tenzei samsung met een QD-OLED versie komt in dezelfde prijscategorie

nieuws: LG toont 27"-oledmonitor met 1440p-resolutie en 240Hz-refreshrate op ...

Reden waarom ik de prijs aan de hoge kant vind is omdat ik er van uit ga dat hij gaat inbranden en hij dus vervangen moet worden na 3 jaar ofzo, maar ik kan niet wachten tot ik de laatste unreal engine 5.1 spellen in mooie oververzadigde kleuren kan spelen :D:P
Pagina: 1 2 3 Laatste