choogen schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:42:
In deze video
YouTube: HDR Gaming Monitors - Still Not Ready for Prime Time! bespreekt HardwareCanucks' Dimitri een recente 4K monitor van LG die is voorzien van HDR technologie (LG 27UK850). Hij was al met al niet erg te spreken over zijn HDR-ervaring. Interessant om te weten wanneer je een nieuwe monitor wilt aanschaffen en HDR als optie overweegt.
Mijn eigen vraag zou zijn of het enkel gaat om kinderziektes die er nog uit moeten (en kunnen), of dat het probleem meer fundamenteel ligt. Waarom geeft bijv. Windows kennelijk nog steeds problemen en waarom detecteert het besturingssysteem (of de monitor zelf) niet automatisch wanneer HDR content beschikbaar is zodat er niet steeds handmatig naar een HDR modus moet worden geschakeld? En veroorzaken Nvidia's drivers ook problemen?
Toevallig deze video ook gezien en op dit moment staat de betreffende monitor ook het hoogste op mijn lijstje. Ik heb al enkele echte 'gaming' monitoren geprobeerd, maar die zijn over het algemeen niet aan mij besteed, zowel de X34A als de XF270HUA bevielen mij niet. Ik merk dat ik de monitoren te veel gebruik voor andere toepassingen en daarvoor is een 'simpele' monitor als de Dell U2515H die ik nu heb beter geschikt naar mijn mening.
Daarom ben ik met zorg de volgende upgrade aan het plannen

, waarbij dit keer niet de 'gaming' features het belangrijkste punt voor mij worden. Wel moet het scherm in ieder geval beschikken over IPS en adaptive sync. Daarnaast voldoende aansluitingen voor een laptop (werk), pc en console(s). Daarom kwam voor mij de LG in beeld. HDR is voor mij meer een bonus dan echt een vereiste.
Inmiddels meerdere reviews gekeken van dit scherm waaronder die van HardwareCanucks, naar mijn idee is het grootste probleem met HDR op dit moment de software en dan met name windows. Zoals Dimitri ook aangeeft in zijn video werkt het zonder problemen zodra er een console aan het scherm wordt gehangen. Daarnaast heb ik ook zijn specifieke problemen (rood/roze waas over het scherm) niet in andere reviews terug gezien dus wellicht dat het in zijn specifieke geval ook nog wel eens de specifieke combinatie van zijn scherm en bepaalde onderdelen in zijn pc zou kunnen zijn.
Zoals gezegd is HDR voor mij meer een bonus en zou ik een scherm er niet voor laten staan als het er niet op zit. De reden voor mij om toch naar die LG te kijken is het feit dat ik in het verleden goede ervaringen heb met schermen van LG en het een mooi scherm vind om te zien wat ook over alle benodigde aansluitingen beschikt. Daarnaast lijkt het me wel leuk om eens met HDR te spelen om te kijken of het meerwaarde bied in mijn specifieke geval.