Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 16:02
Goedemorgen,
ik heb een dual setup van de volgende beeldschermen:

1) Hoofdscherm aangesloten via Minidisplayport:
pricewatch: Dell U3415W Zwart

2) 2e Scherm verbonden met MST vanaf scherm 1 met displayport:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Videokaart welke ik gebruik :
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP

Wanneer ik bv. een Internet explorer of MS Word start op scherm 1, is deze veel minder "mooi" wit dan wanneer ik deze verplaatst naar scherm 2.

Ik heb met alle instellingen m.b.t. helderheid en contract zitten spelen, maar ik krijg dit niet opgelost.
Drivers van de videokaart en de beeldschermen wijzigen levert ook niks op.

Iemand die dit herkend en een oplossing weet?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 17:15
RGB instelling ook geprobeerd?
En staat het ene scherm niet op 6500k en de andere op 7000k oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
FunFair schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:16:
RGB instelling ook geprobeerd?
En staat het ene scherm niet op 6500k en de andere op 7000k oid?
scherm 1 : input color format : RGB
Gamma: PC

scherm 2
scherm 1 : input color format : RGB
Gamma: PC

Beide schermen staan op "standard"-waarde waar ze allebei het beste beeld geven. Wanneer je MS word op beide schermen zet zie je echter een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-08 21:37
Dit is helaas best logisch aangezien ze niet samen gekalibreerd zijn. Ik heb dit gehad met twee LG schermen, je kunt ze redelijk bij elkaar in de buurt krijgen als je alle beeldinstellingen naloopt en op beide schermen gelijk zet. Een goed begin is in ieder geval om ze beiden op het sRGB kleurprofiel in te stellen, en vervolgens de kleurtemperatuur op 6500k te zetten.

Als je ze echt exact gelijk wilt hebben dan zul je ze moeten (laten) kalibreren, maar ik durf niet te zeggen wat de kosten daarvan zijn. Wil je het zelf doen dan ben je in ieder geval grofweg €200 kwijt aan een Datacolor Spider, en vervolgens een uurtje werk gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
Xudonax schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:38:
Dit is helaas best logisch aangezien ze niet samen gekalibreerd zijn. Ik heb dit gehad met twee LG schermen, je kunt ze redelijk bij elkaar in de buurt krijgen als je alle beeldinstellingen naloopt en op beide schermen gelijk zet. Een goed begin is in ieder geval om ze beiden op het sRGB kleurprofiel in te stellen, en vervolgens de kleurtemperatuur op 6500k te zetten.

Als je ze echt exact gelijk wilt hebben dan zul je ze moeten (laten) kalibreren, maar ik durf niet te zeggen wat de kosten daarvan zijn. Wil je het zelf doen dan ben je in ieder geval grofweg €200 kwijt aan een Datacolor Spider, en vervolgens een uurtje werk gok ik zo.
bedankt voor je antwoord
is het niet opvallend dat een ouder scherm standaard wit beter weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Xudonax schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:38:

srgb profiel instellen in windows of in het monitormenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ah, ik had even gemist dat het om een ouder scherm gaat. Dat maakt het nog een stapje moeilijker omdat deze al (flink?) wat branduren heeft. De kleur van de achtergrondverlichting kan hierdoor verschuiven.

De sRGB kleurruimte stel je het beste in op de monitor en in Windows zodat ze elkaar snappen en geen rare dingen gaan uithalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Xudonax schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:47:
Ah, ik had even gemist dat het om een ouder scherm gaat. Dat maakt het nog een stapje moeilijker omdat deze al (flink?) wat branduren heeft. De kleur van de achtergrondverlichting kan hierdoor verschuiven.

De sRGB kleurruimte stel je het beste in op de monitor en in Windows zodat ze elkaar snappen en geen rare dingen gaan uithalen :)
http://www.color.org/srgbprofiles.xalter

welk profiel moet ik hier nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Je hoeft niets te downloaden, Windows bevat standaard al het sRGB kleurprofiel. Hoe je deze kunt instellen is te zien op http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/change-color-management-settings onder het kopje Associate color profiles with a device. De pagina is gericht op Windows 7, maar in Windows 8/8.1/10 is dit hetzelfde afgezien van het openen van het configuratiescherm. Hiervoor kun je rechtsklikken op je Start knop en dan kiezen voor Configuratiescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Xudonax schreef op zondag 24 april 2016 @ 08:56:
Je hoeft niets te downloaden, Windows bevat standaard al het sRGB kleurprofiel. Hoe je deze kunt instellen is te zien op http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/change-color-management-settings onder het kopje Associate color profiles with a device. De pagina is gericht op Windows 7, maar in Windows 8/8.1/10 is dit hetzelfde afgezien van het openen van het configuratiescherm. Hiervoor kun je rechtsklikken op je Start knop en dan kiezen voor Configuratiescherm.
heb het zojuist geprobeerd.
Levert voor de wit-waarden niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Heb je het ook op je scherm ingesteld, en verder alle beeldinstellingen op beide schermen nagelopen en gelijk gezet? Wat Windows voor je kan doen is hier slechts een heel klein stukje van de puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Xudonax schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:04:
Heb je het ook op je scherm ingesteld, en verder alle beeldinstellingen op beide schermen nagelopen en gelijk gezet? Wat Windows voor je kan doen is hier slechts een heel klein stukje van de puzzel.
beide schermen staan op default instellingen.

Daarnaast :
Color mode : RGB
Color preference : standard

Wanneer ik scherm 1 op 100% helderheid zet is het wit nog steeds verre van helder t.o.v. scherm 2.
Nu is volgens mij helderheid iets anders dan "wit-waarden"?

Zou een reparatie van scherm 1 meerwaarde kunnen bieden? er zit nl. nog garantie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713hm.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3415w.htm

Als je de schermen naast elkaar zet in een review, zie je dat er best nog veel verschillen zijn tussen de twee schermen, ook al gebruiken ze allebei panelen van LG. Er zit een behoorlijk verschil in temperatuur, wanneer beide schermen op 6500K staan bijvoorbeeld (~5.5% verschil tussen de panelen). Je 2e scherm lijkt een behoorlijk lagere helderheid in default setting te hebben bij een sRGB instelling, al is zijn theoretisch maximale helderheid een stukje hoger.

Wellicht kom je verder door eens goed die 2 reviews te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
dahakon schreef op zondag 24 april 2016 @ 09:52:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713hm.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3415w.htm

Als je de schermen naast elkaar zet in een review, zie je dat er best nog veel verschillen zijn tussen de twee schermen, ook al gebruiken ze allebei panelen van LG. Er zit een behoorlijk verschil in temperatuur, wanneer beide schermen op 6500K staan bijvoorbeeld (~5.5% verschil tussen de panelen). Je 2e scherm lijkt een behoorlijk lagere helderheid in default setting te hebben bij een sRGB instelling, al is zijn theoretisch maximale helderheid een stukje hoger.

Wellicht kom je verder door eens goed die 2 reviews te bekijken.
Bedankt voor je antwoord.
Ik merk dus in de praktijk dat mijn 2e scherm een stuk helderder --> witter is dan het 1e scherm. Volgens de specs zou dat dan eigenlijk andersom moeten zijn?

Als ik het zou moeten typer is mijn 2e scherm m.b.t. tot wit een stuk "groener". Ik heb dit enigzins met de settings in het OSD-menu kunnen aanpassen maar zeker niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als ik het goed las, was in die review de helderheid lager als standaard. Dat zegt echter nog niet alles over hoe de situatie bij jouw scherm is. Wat wel belangrijk is, is dat de hoogste helderheid van je 2e scherm hoger ligt dan dat van je eerste scherm. Simpel gezegd zal je dus nooit dezelfde helderheid kunnen halen met je eerste scherm, waarmee ik zou vermoeden dat dit de reden kan zijn dat wit minder wit lijkt. Als je de setup wil behouden, zul je dus wellicht je 2e scherm wat naar beneden moeten bijstellen om een gelijkwaardig beeld te krijgen. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
dahakon schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:49:
Als ik het goed las, was in die review de helderheid lager als standaard. Dat zegt echter nog niet alles over hoe de situatie bij jouw scherm is. Wat wel belangrijk is, is dat de hoogste helderheid van je 2e scherm hoger ligt dan dat van je eerste scherm. Simpel gezegd zal je dus nooit dezelfde helderheid kunnen halen met je eerste scherm, waarmee ik zou vermoeden dat dit de reden kan zijn dat wit minder wit lijkt. Als je de setup wil behouden, zul je dus wellicht je 2e scherm wat naar beneden moeten bijstellen om een gelijkwaardig beeld te krijgen. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een ander verhaal.
Zou inderdaad kunnen.
Wat ik echter opvallend vind is dat een relatief nieuw scherm als de dell u3415w minder "helder/wit" kan weergeven dan een ouder scherm.
Pagina: 1