Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Kwam er pas achter dat de LG 38GN950 geen PiP ondersteund van een andere bron. Ach, dan maar niet. Wel jammer, maar kan er nu toch niets meer aan doen.

Ook kwam ik er door Cyberpunk 2077 achter dat je in Windows HDR aan moet zetten om het werkend te hebben. Moest wel meteen klooien met instellingen om het op SDR een beetje normaal te hebben.
Maar, HDR is wel leuk.

Ben nog steeds blij met mijn ultrawide beeldscherm. Geen problemen op de standaard midden in je beeld opstartende software. Had van mij wel een vinkje voor gemogen om die meteen in de systray te droppen. Zie geen reden waarom die altijd in your face open moet tijdens het opstarten van Windows, maar goed.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 07:00
BastiaanCM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:41:
Zet de 34wp65c-b er maar bij :) ( en lees ff terug)
Dank! Heb even teruggelezen maar lees alleen dat Tweakers hem besteld hebben en nog niet binnen hebben. Nog geen ervaringen, toch?

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
Heb deze ochtend de LG 35WN75C binnen gekregen. Helaas krijg ik geen beeld over de USB-C kabel in combinatie met de HP Spectre x360 aw0600nd (Intel Iris Plus Graphics). Ik zie hem wel opladen en de monitor wordt ook gevonden, het beeld blijft echter zwart. Gebruik ik een hdmi naar usb-c dongel functioneert het wel.

Iemand enig idee? Ik ga straks een nieuwe kabel halen, wellicht is die gewoon defect.

Wat ik al heb geprobeerd:

Bios update, Intel Iris Plus Graphics update.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Brainstorm86 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:27:
Heb deze ochtend de LG 35WN75C binnen gekregen. Helaas krijg ik geen beeld over de USB-C kabel in combinatie met de HP Spectre x360 aw0600nd (Intel Iris Plus Graphics). Ik zie hem wel opladen en de monitor wordt ook gevonden, het beeld blijft echter zwart. Gebruik ik een hdmi naar usb-c dongel functioneert het wel.

Iemand enig idee? Ik ga straks een nieuwe kabel halen, wellicht is die gewoon defect.

Wat ik al heb geprobeerd:

Bios update, Intel Iris Plus Graphics update.
Met die monitor zou ik eerder USB-C naar Displayport, of USB-C naar USB-C proberen (i.t.t USB-C => HDMI)

https://www.displayport.org/displayport-over-usb-c/

En hier even berichten hoeveel blacksmear/ghosting je opmerkt bij deze monitor (mits je erop gamed).

Edit: te snel gelezen, mogelijk is jouw USB-C kabel niet voldoende en heb je zoiets nodig:
https://www.amazon.nl/Cab...soverdracht/dp/B07X31FG6Z

[ Voor 16% gewijzigd door TiezZ_BE op 29-06-2021 15:13 ]

https://www.techpowerup.com/review/

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
De usb-c kabel zat erbij, inmiddels een andere geprobeerd helaas zonder resultaat. Lijkt op een DOA, laptop van een vriend werkt ook niet via usb-c en mijn laptop werkt wel op zijn LG usb-c monitor :(. Nu wachten tot Bol.com weer voorraad heeft zodat ze hem kunnen vervangen.

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Perzikvrucht schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:41:
Ook ik ben opzoek naar een >34" 21:9 monitor. Ik zal er af en toe mee gamen, maar het scherm zal voornamelijk worden gebruikt om thuis te werken (geen grafisch werk oid, voornamelijk administratie/typewerk/statistiek). Mijn budget is loopt ongeveer tot max 600 euro.
Ik kom op de volgende interessante schermen:

1. pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor C34G55 Zwart
2. pricewatch: LG 35WN75C Zwart
3. pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart
4. pricewatch: LG 34WN700 Zwart
5. pricewatch: LG 34WN750-B Zwart
6. pricewatch: Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart
7. pricewatch: Gigabyte G34WQC Zwart

Uiteraard review opgezocht, maar er zijn maar weinig reviews die de verschillende schermen met elkaar vergelijken. Ik begrijp ook dat je voor dit bedrag geen HDR etc krijgt, maar wil gewoon een degelijk scherm waar ik af en toe goed op kan gamen (zonder al te veel ghosting/black smear), en dat tijdens het werken ook goed werkt.

- Scherm 3 lijkt me erg interessant: 144Hz, IPS en een goede prijs. Alleen geen curve, en ik ben benieuwd hoe dat is met een dergelijk wijde scherm. Hoe zijn jullie ervaringen met non-curved UW schermen?
- Wat is precies het verschil tussen scherm 4 en 5? Ik kan dat zo snel niet vinden. Overigens ook interessant: erg lage prijs voor een dergelijk IPS scherm.
- Scherm 6 is bij internationale webwinkels voor ong 380 euro te krijgen, ook prijstechnisch erg interessant.
- Welk scherm zou jullie voorkeur hebben? Of mis ik nog andere interessante schermen?
Heb je deze overwogen? pricewatch: Philips B-line 346B1C Zwart. En zo niet... waarom viel hij voor jou af?

Voor werken zeer compleet scherm tegen zeer schappelijke prijs. Alleen lastig aan te komen deze dagen. Weet niet hoe prestaties voor gamen zijn

• Mr_Wolf
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-11 23:05
Perzikvrucht schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:41:
Ook ik ben opzoek naar een >34" 21:9 monitor. Ik zal er af en toe mee gamen, maar het scherm zal voornamelijk worden gebruikt om thuis te werken (geen grafisch werk oid, voornamelijk administratie/typewerk/statistiek). Mijn budget is loopt ongeveer tot max 600 euro.
Ik kom op de volgende interessante schermen:

1. pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor C34G55 Zwart
2. pricewatch: LG 35WN75C Zwart
3. pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart
4. pricewatch: LG 34WN700 Zwart
5. pricewatch: LG 34WN750-B Zwart
6. pricewatch: Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart
7. pricewatch: Gigabyte G34WQC Zwart

Uiteraard review opgezocht, maar er zijn maar weinig reviews die de verschillende schermen met elkaar vergelijken. Ik begrijp ook dat je voor dit bedrag geen HDR etc krijgt, maar wil gewoon een degelijk scherm waar ik af en toe goed op kan gamen (zonder al te veel ghosting/black smear), en dat tijdens het werken ook goed werkt.

- Scherm 3 lijkt me erg interessant: 144Hz, IPS en een goede prijs. Alleen geen curve, en ik ben benieuwd hoe dat is met een dergelijk wijde scherm. Hoe zijn jullie ervaringen met non-curved UW schermen?
- Wat is precies het verschil tussen scherm 4 en 5? Ik kan dat zo snel niet vinden. Overigens ook interessant: erg lage prijs voor een dergelijk IPS scherm.
- Scherm 6 is bij internationale webwinkels voor ong 380 euro te krijgen, ook prijstechnisch erg interessant.
- Welk scherm zou jullie voorkeur hebben? Of mis ik nog andere interessante schermen?
Nr6 is nu in de aanbideing op pepper: https://nl.pepper.com/aan...a-code-at-gshopper-202205

• Perzikvrucht
BastiaanCM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:41:
Zet de 34wp65c-b er maar bij :) ( en lees ff terug)
Heeft inmiddels iemand hem binnen?

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-11 09:21
Perzikvrucht schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Heeft inmiddels iemand hem binnen?
Ik denk het niet maar de prijs is inmiddels wel aardig omhoog bij Azerty, van 370 naar 500..

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:00
De leverdatum is weer verzet, laatste update: Onze leverancier verwacht het product naar ons te kunnen verzenden op woensdag 21 juli 2021, 2 tot 3 werkdagen daarna zal het product bij jou bezorgd worden.

Nog even geduld hebben dus.

• BHStar
BastiaanCM schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:38:
[...]

Ik denk het niet maar de prijs is inmiddels wel aardig omhoog bij Azerty, van 370 naar 500..
Volgens mij is die ook al eerder omhoog gegaan en toen weer teruggekomen. Bij SiComputers is de prijs nog wel 370, maar daar hebben ze liever niet dat je 'm besteld :+ .

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:54
Zo ik ben inmiddels de (trotste) eigenaar van een MSI Optix MPG341CQR.
Heb lang getwijfels omdat ik het liefst een IPS-scherm heb, echter hebben de LG en Dell IPS 144hz modellen een bepaald techniek waardoor ik hoofdpijn en oogirritatie krijg.

Uiteindelijk bij Coolblue een refurbished model voor 502euries kunnen kopen, tot nu toe blij mee, al zie ik wel het verschil met mijn oude Dell IPS scherm. Nu op zoek naar een monitor-arm.

[ Voor 3% gewijzigd door layzzzz op 08-07-2021 16:25 ]

• BHStar
layzzzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:24:
Zo ik ben inmiddels de (trotste) eigenaar van een MSI Optix MPG341CQR.
Heb lang getwijfels omdat ik het liefst een IPS-scherm heb, echter hebben de LG en Dell IPS 144hz modellen een bepaald techniek waardoor ik hoofdpijn en oogirritatie krijg.

Uiteindelijk bij Coolblue een refurbished model voor 502euries kunnen kopen, tot nu toe blij mee, al zie ik wel het verschil met mijn oude Dell IPS scherm. Nu op zoek naar een monitor-arm.
Dit schijnt een rebranded Ergotron te zijn, daarom ben ik van plan deze te halen:

https://www.amazon.nl/-/e...id=1624376604&sr=8-5&th=1

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:08

FZ6

Sinds afgelopen de blije eigenaar van een LG 35WN75C.
Ik gebruik deze voornamelijk voor thuiswerken in plaats van 2 x 24 inch (1680x1050) en wat een mooie vooruitgang, heel snel gewend!

Nu ben ik nog aan het stoeien met 1 ding en ik hoop jullie ervaringen te kunnen horen.

Wanneer ik in Zoom meetings zit deel ik regelmatig mijn scherm, maar mijn collega's kunnen er dan niet veel van maken, ik denk vanwege de volle resolutie?
Maken jullie dan gebruik van " een deel van het scherm" of wellicht een andere oplossing?

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-11 19:19
FZ6 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:08:
Ik gebruik deze voornamelijk voor thuiswerken in plaats van 2 x 24 inch (1680x1050) en wat een mooie vooruitgang, heel snel gewend!

Nu ben ik nog aan het stoeien met 1 ding en ik hoop jullie ervaringen te kunnen horen.

Wanneer ik in Zoom meetings zit deel ik regelmatig mijn scherm, maar mijn collega's kunnen er dan niet veel van maken, ik denk vanwege de volle resolutie?
Maken jullie dan gebruik van " een deel van het scherm" of wellicht een andere oplossing?
Ik heb een 34” Iiyama met 3440x1440. Als ik iets moet delen tijdens een Teams-meeting dan deel ik mijn laptopscherm, die staat op 1920x1080

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 14:27
Zijn er hier mensen die een 34"UW scherm aangesloten hebben op een laptop zonder dikke GPU? Ik heb zelf een laptop met een MX250 (en een Intel Iris in de i7) maar werkt dat wel een beetje? Natuurlijk niet voor zware games maar voor productiviteit.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

Epsilon

LordLynx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:55:
Zijn er hier mensen die een 34"UW scherm aangesloten hebben op een laptop zonder dikke GPU? Ik heb zelf een laptop met een MX250 (en een Intel Iris in de i7) maar werkt dat wel een beetje? Natuurlijk niet voor zware games maar voor productiviteit.
Geen probleem met integrated graphics hoor :). Display Port is wel handig, veel UWs hebben geen HDMI 2.0 of hoger dus je zit vast aan max 50Hz op 3440x1440. Niet iedeaal, maar wel te doen :).

• LordLynx
Epsilon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Geen probleem met integrated graphics hoor :). Display Port is wel handig, veel UWs hebben geen HDMI 2.0 of hoger dus je zit vast aan max 50Hz op 3440x1440. Niet iedeaal, maar wel te doen :).
Oke, dankjewel. Mijn laptop heeft (natuurlijk) geen displayport, heeft het nut om van usb-c/thunderbolt naar displayport te gaan of kan usb-c die hoge refreshrates ook niet uitsturen?

• JLC7
LordLynx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:55:
Ik heb hier nu ruzie mee. Online vond ik her en der berichten dat het soms wel werkt als je je laptop 2K resolutie laat uitsturen maar die fix werkt bij mij ook nog niet.
Thunderbolt 3 hub werkt niet op HP?

• mr dragon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11 13:59
BHStar schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:25:
De leverdatum is weer verzet, laatste update: Onze leverancier verwacht het product naar ons te kunnen verzenden op woensdag 21 juli 2021, 2 tot 3 werkdagen daarna zal het product bij jou bezorgd worden.

Nog even geduld hebben dus.
Morgen weer nieuwe update. Hoeveel dagen zullen we dan langer moeten wachten? ;( . Mag van mij nu wel keer komen!

• Frankdoc
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-02-2022

Heb dit scherm onlangs ook gekocht met de promotie bij Coolblue ( 437 euro). Wel tevreden van!
Die USB-C heb ik wel nog niet kunnen testen daar ik geen laptop/macbook heb die dit heeft.

• BHStar
mr dragon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Morgen weer nieuwe update. Hoeveel dagen zullen we dan langer moeten wachten? ;( . Mag van mij nu wel keer komen!
Hmmja, dat heb ik dus ook, ik hoop dat het nu zo blijft. Bij CentralPoint staat er nog wel: Verwachte voorraad datum: dinsdag 13 juli 2021. Ik heb zo'n vermoeden dat die ook wel verzet gaat worden.

• FZ6

FZ6

Frankdoc schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Heb dit scherm onlangs ook gekocht met de promotie bij Coolblue ( 437 euro). Wel tevreden van!
Die USB-C heb ik wel nog niet kunnen testen daar ik geen laptop/macbook heb die dit heeft.
Ik heb 'm voor 350 euro gekocht, kort gebruikt via marktplaats (112 uur brandtijd)

Ik gebruik hem voornamelijk met een (mini) pc via displayport voor het werk, maar sluit ook de Macbook erop aan.
Moet zeggen dat de combi me wel bevalt, alleen de Macbook kabel erin en meteen als 2e scherm.

Het schijnt mogelijk te zijn om toetsenbord/muis van de pc dan te gebruiken op de Mac, maar dat is me nog niet gelukt.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:30

CMT

@Frankdoc Dat is een hele scherpe prijs! Veel plezier ermee.
Ik heb begin dit jaar een LG 35WN65C 'gescored' voor €444 tijdens een actie. Ook zeer tevreden mee :).

@mr dragon @BHStar
Toevalliger wijs ben ik een paar andere LG modellen op het spoor gekomen die aanstaande zijn.
Bij SIcomputers stond plotseling een 34WP88C-B op de lijst voor €639 (ean: 8806091393012).
Een paar dagen later kwam ik ook andere zoekresultaten tegen via google, waaronder afbeeldingen van een Koreaanse energie agentschap (laboratorium).
Daar staan ook de 34WP65C en een 34WP85C bij!

34WP65C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNazRcWsnmzFCZ9GhLoI4tx55tI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Tzr8LWnaHaArCqDbOwwbl1F.jpg?f=user_large

34WP85C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riCxeyH6kfL4jepN1nwlgVubywk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUjpaCpfVIUsuSL8oX2Qbulu.jpg?f=user_large

34WP88C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdP8aU4lXB3XEPWOUeNI31gmXcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6lp3FNQSK6FokNiRyFMMh9kq.jpg?f=user_large

Wanneer je goed kijkt naar de onderste rand van het beeldscherm, dan zie je dat de 34WP85C & 34WP88C een dunne vlakke rand hebben, in tegenstelling tot de uitstekende rand bij de de 34WP65C.
Dat laatste zie je bij elk andere fabrikant met een CSOT paneel en is dus kenmerkend.
Zo op het oog inschattend is de kromming ook hetzelfde.
Het zou mij verbazen als LG hier 1500R heeft gebruikt.

Ik acht de kans groot dat het dus om de nieuwe AOU VA panelen gaat bij de hogere modellen _/-\o_ , want het is verder ongebruikelijk om een ander soort paneel (in de zin van VA / IPS / TN) te gebruiken binnen een bepaalde productreeks.
De 34WP88C bevat daarnaast een mooie 'ergo' voet die aan het bureau geklemd kan worden.
Het zal wel het model worden met alle toeters en bellen eraan.

Die voet zit o.a ook bij de: pricewatch: LG Ergo 34WN780 Zwart

Dit jaar gaat een leuke Sinterklaas of Kerstmis worden vermoed ik :D

• BHStar
CMT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:49:
@Frankdoc Dat is een hele scherpe prijs! Veel plezier ermee.
Ik heb begin dit jaar een LG 35WN65C 'gescored' voor €444 tijdens een actie. Ook zeer tevreden mee :).

@mr dragon @BHStar
Toevalliger wijs ben ik een paar andere LG modellen op het spoor gekomen die aanstaande zijn.
Bij SIcomputers stond plotseling een 34WP88C-B op de lijst voor €639 (ean: 8806091393012).
Een paar dagen later kwam ik ook andere zoekresultaten tegen via google, waaronder afbeeldingen van een Koreaanse energie agentschap (laboratorium).
Daar staan ook de 34WP65C en een 34WP85C bij!

34WP65C
[Afbeelding]

34WP85C
[Afbeelding]

34WP88C
[Afbeelding]

Wanneer je goed kijkt naar de onderste rand van het beeldscherm, dan zie je dat de 34WP85C & 34WP88C een dunne vlakke rand hebben, in tegenstelling tot de uitstekende rand bij de de 34WP65C.
Dat laatste zie je bij elk andere fabrikant met een CSOT paneel en is dus kenmerkend.
Zo op het oog inschattend is de kromming ook hetzelfde.
Het zou mij verbazen als LG hier 1500R heeft gebruikt.

Ik acht de kans groot dat het dus om de nieuwe AOU VA panelen gaat bij de hogere modellen _/-\o_ , want het is verder ongebruikelijk om een ander soort paneel (in de zin van VA / IPS / TN) te gebruiken binnen een bepaalde productreeks.
De 34WP88C bevat daarnaast een mooie 'ergo' voet die aan het bureau geklemd kan worden.
Het zal wel het model worden met alle toeters en bellen eraan.

Die voet zit o.a ook bij de: pricewatch: LG Ergo 34WN780 Zwart

Dit jaar gaat een leuke Sinterklaas of Kerstmis worden vermoed ik :D
Flink speurwerk gedaan ;).. Dat zouden dan inderdaad ook mooie schermen kunnen zijn. Jammer dat er nog geen specs beschikbaar zijn verder (toch?). Vooralsnog laat ik wel mooi mijn 34wp65C in de bestelling staan. Als het paneel vergelijkbaar is als het paneel wat in de ASUS zit ben ik meer dan tevreden. Als het tegenvalt stuur ik hem terug en dan zijn die opties nog interessant.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:01

Dazzler2120

FP ProMod

Hmm dit heb ik ook gemerkt met schermdelen. Als ik mijn scherm deel dan deel ik sws alleen het venster wat ik wil tonen, en ik moet het scherm verkleinen (Dus niet een venster hebben die van top tot beneden loopt). Meestal wordt het voor hun dan wat leesbaarder.
Maar dit is idd een 'struggle' wat ik herken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:08
Dazzler2120 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:16:
[...]

Hmm dit heb ik ook gemerkt met schermdelen. Als ik mijn scherm deel dan deel ik sws alleen het venster wat ik wil tonen, en ik moet het scherm verkleinen (Dus niet een venster hebben die van top tot beneden loopt). Meestal wordt het voor hun dan wat leesbaarder.
Maar dit is idd een 'struggle' wat ik herken.
Wat ik ook nog wel eens doe is snel de resolutie terugschakelen naar 1920x1080. Als je dat vaker doet, kun je dat wel in een seconde of 3 regelen.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:52
Zit eraan te denken om mijn ASUS PG279Q te upgraden naar een Ultrawide monitor. Uiteraard ook met minimaal dezelfde specs, dus 1440p/144hz/IPS/Gsync.
Ik zie dat de huidige LG UltraGear 34GN850-B een goed model betreft en zelfs een enkele keer onder de 700 euro is gedropt. Dit lijkt me wel een zeer aantrekkelijk model om op dit moment aan te schaffen.
Echter zag ik ook een nieuwe versie (de opvolger?). Ben benieuwd wanneer deze LG UltraGear 34GP950G-B dan uit komt en of het de moeite waard is om hier op te wachten, wat de prijs wordt, etc. Kan er nog niks over vinden namelijk..

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
Alexknl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:50:
Ben benieuwd wanneer deze LG UltraGear 34GP950G-B dan uit komt en of het de moeite waard is om hier op te wachten, wat de prijs wordt, etc. Kan er nog niks over vinden namelijk..
Volgens de productinformatie doorklik naar LG comming soon: https://www.lg.com/ae/consumer-monitors/lg-34gp950g-b

Trakt | Last.fm | discogs

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
@Alexknl waarbij vermeld dient te worden dat op het gebied van monitoren de term soon vrij breed kan zijn

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:52
Inderdaad, en ik zie dat Alternate er al 1299 voor vraagt, wel levertermijn onbekend. Wellicht een placeholder, maar dat is me toch iets teveel 8)7

• layzzzz
BHStar schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:26:
[...]

Dit schijnt een rebranded Ergotron te zijn, daarom ben ik van plan deze te halen:

https://www.amazon.nl/-/e...id=1624376604&sr=8-5&th=1
Bedankt! Kreeg zojuist een mail van Amazon dat de beugel op voorraad is.

Tot nu toe bevalt mij MSI Optix MPG341CQR, heb in ieder geval niet meer het gevoel dat ik wat mis doordat het een VA ipv IPS scherm is. Liever VA zonder hoofdpijn dan IPS met.

• mr dragon
@BHStar Aces Direct zegt nu "maandag 06-09-2021 geleverd"
Hoop hem toch echt komende week een keer te krijgen

• BHStar
mr dragon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:01:
Same, maar bij Centralpoint staat ie op overmorgen.. Ik zie wel gewoon wanneer het binnenkomt, ik hoop met name dat het paneel niet tegenvalt. Het kan zijn dat AcesDirect een andere leverancier gebruikt, toen ik in de retail werkte waren er nog 3 verschillende leveranciers die doorgaands gebruikt werden, dus ik kijk wel gewoon wat Azerty zegt komende week.

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:55
Ik zag in deze topic deze monitor voorbijkomen: pricewatch: Dell S3422DWG Zwart

Ik heb de pricewatch: Dell S2721DGF Zwart in het verleden gebruikt en was daar eigenlijk echt tevreden over.

De 34" variant is wel een VA paneel, maar nooit echt ervaring mee gehad met dit type paneel. Het geeft me zelfs 'angst' om voor VA te kiezen ipv IPS.
Ik game competitief op 1 spel, rest zijn gewoon management/single player games. Daarbuiten switch ik dan naar Linux voor productiviteit. Het geeft me dus een beetje het gevoel van 'best of both worlds'.

Ik heb momenteel een 60hz scherm, die overigens 8 jaar oud is en misschien een response time heeft van 7ms. :D

Jullie mening? :)

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
Ik heb via V&A deze gekocht voor 325 euro plus een nu overbodige monitorarm: pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart

Heb eerlijk gezegd (in de games die ik speel) nog niet veel last ondervonden door van IPS weer naar VA te gaan. Het grote contrast vind ik er goed tegenop wegen en de responstijden van deze monitor zijn gemiddeld prima. Ik ben dan ook geen competitief gamer, al houd ik wel van hoe smooth een hoge refreshrate voelt en zou ik echt nooit meer terug willen naar 60 Hz.

Het enige wat ik mis aan 2x24 is dat ik af en toe iets naast een fullscreen applicatie klaar kan zetten, bijv een lijst van items, een guide, of gewoon een youtube filmpje. Ook heb ik nog even een GPU upgrade nodig om een aantal spellen weer te kunnen spelen (GTX1050Ti atm). Als iemand ervaring heeft met 34+24 stacked houd ik mij graag aanbevolen (voor een goede monitorarm en hoe erg het de schone esthetica van een ultrawide verpest).

Voor werk is het ook wel fijn om nu 3440x1440 ipv 1920x1080 tot mijn beschikking te hebben, scherm delen doe ik gewoon een enkel venster, of het laptopscherm. Werkt prima ondanks dat hij de meest skere 10th gen i3 bevat en de laptop lijkt alleen een HDMI 1.4 compliant poort te hebben dus wel gelimiteerd tot 45Hz ondanks dat HDMI 2.0 al 8 jaar bestaat ofzo...

[ Voor 43% gewijzigd door Excalibaard op 23-07-2021 15:47 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
layzzzz schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Bedankt! Kreeg zojuist een mail van Amazon dat de beugel op voorraad is.

Tot nu toe bevalt mij MSI Optix MPG341CQR, heb in ieder geval niet meer het gevoel dat ik wat mis doordat het een VA ipv IPS scherm is. Liever VA zonder hoofdpijn dan IPS met.
Idd, ik heb ook de MSI Optix MPG341CQR , enorm fijn scherm. Vriend van mij was voor de Alienware AW3420DW gegaan, heeft er uiteindelijk 3 getest (iedere keer binnen bedenktijd teruggestuurd), maar iedere keer weer opnieuw IPS Glow / backlight bleeding.
Hij is ondertussen ook naar de MSI Optix overgegaan. Helemaal nu de MSI in prijs gezakt is, zou ik dit scherm zeker aanbevelen.

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
Dazzler2120 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Idd, ik heb ook de MSI Optix MPG341CQR , enorm fijn scherm. Vriend van mij was voor de Alienware AW3420DW gegaan, heeft er uiteindelijk 3 getest (iedere keer binnen bedenktijd teruggestuurd), maar iedere keer weer opnieuw IPS Glow / backlight bleeding.
Hij is ondertussen ook naar de MSI Optix overgegaan. Helemaal nu de MSI in prijs gezakt is, zou ik dit scherm zeker aanbevelen.
Intussen wel 100,- duurder dan laagste prijs afgelopen maanden.

Trakt | Last.fm | discogs

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Inderdaad, prijs was eerst €700, nu €770. Welke winkel was dat? Media Markt had bv hun BTW Weg ermee ergens in de afgelopen weken toch?
Ik zou inschatten dat de huidige prijs een redelijke prijs is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-07-2021 11:35 ]

• 418O2
@Excalibaard probeer eens wat te klooien met fancyzones. Je kan je scherm in drieën opdelen bijvoorbeeld, side by side. Of de helft 1 scherm en 2 boven elkaar er naast.

• Excalibaard
418O2 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:38:
@Excalibaard probeer eens wat te klooien met fancyzones. Je kan je scherm in drieën opdelen bijvoorbeeld, side by side. Of de helft 1 scherm en 2 boven elkaar er naast.
Ik gebruik fancyZones, is fantastisch zolang je idd verschillende windows gebruikt. Heb mn custom indeling al gemaakt. JAmmer dat het niet wordt ondersteund op linux (voor zover ik weet) voor mn werklaptop.

Mijn enige gripe is met games/applicaties die ik liever niet windowed speel (immersive RPGs enzo) waar ik dan bijv een guide naast wil openen. Bovendien heb ik het idee dat mijn framerate nog harder tankt als mijn videokaart een spel windowed/borderless fullscreen moet runnen ipv dat het de hele GPU over kan nemen (misschien minder last van als ik een sterkere videokaart heb).

[ Voor 5% gewijzigd door Excalibaard op 19-07-2021 11:44 ]

• layzzzz
Dazzler2120 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:35:
Inderdaad, prijs was eerst €700, nu €770. Welke winkel was dat? Media Markt had bv hun BTW Weg ermee ergens in de afgelopen weken toch?
Ik zou inschatten dat de huidige prijs een redelijke prijs is.
Coolblue heeft/had een 2e kans, doos was geopend maar dat was het ook, scherm werkt perfect. 502 euro betaald.

• JLC7
Excalibaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Ik gebruik fancyZones, is fantastisch zolang je idd verschillende windows gebruikt. Heb mn custom indeling al gemaakt. JAmmer dat het niet wordt ondersteund op linux (voor zover ik weet) voor mn werklaptop.
Jij of anderen advies voor handige indeling fancy zones? :). Voor mij persoonlijk interessant vooral voor thuiswerken.

• Excalibaard
JLC7 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Jij of anderen advies voor handige indeling fancy zones? :). Voor mij persoonlijk interessant vooral voor thuiswerken.
Ik gebruik een combinatie van priority grid met 5 areas, en 'gewone windows snap'.

1 centraal scherm met gesplitste sidebars voor nevenzaken zijn meestal wel goed voor focus. Met shift+ctrl kun je een venster over meerdere zones uitsmeren, dus je kunt de kleine areas aan de zijkant dan combineren tot een kolom. Als je een 'standaard' 16:9 scherm nodig hebt, kun je die op het midden + 1 van de 2 zijkanten slepen. Dit gebruik ik nog wel eens tijdens wat simpelere games, discord+browser aan linker (of rechter) kant, windowed game op de rest.

Als ik 2 kolommen wil ipv 1 met 2 'sidebars', gebruik ik good old windows snap (win+left, win+right) om 2 schermen naast elkaar te zetten.

Alleen 3 gelijke kolommen is lastig met deze opzet, maar kom vaak tot de conclusie dat ik net zo gemakkelijk werk met 2 kolommen en dan 1 venster af en toe tevoorschijn toveren, of 3 ongelijke kolommen van de grid.

[ Voor 12% gewijzigd door Excalibaard op 20-07-2021 10:28 ]

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Waarom is deze monitor zo goedkoop bij Amazon.nl?
https://www.amazon.nl/-/e...f=ppx_pt2_dt_b_prod_image

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nope, dat lijkt zo omdat er boven bij de spec inderdaad SSU staat, maar beneden in de specificatie staat de revisie (SSR). Mensen die op Pepper.com die deze monitor hebben gekocht, voor 799, geven aan dat ze de SSR hebben gehad. Was een paar weken gelelden ook even 799 en die hebben gewoon de SSR gehad.

Ik dacht ook eerst dat ze de oude batch kwijt wilde, maar 2 bevestigingen op Pepper dat het om de SSR gaat, maakt dit een extreem goeie deal.

https://nl.pepper.com/aan...ng-qled-c49rg90ssr-203399

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Perzikvrucht
Ook erg geïnteresseerd in dit model. Goede prijs lijkt mij. Reviews zijn ook positief. Iemand hier directe ervaring mee?

Is het eigenlijk mogelijk om 16:9 input bij deze of een andere 21:9 monitor te gebruiken, zonder dat het uitrekt? Ik zou graag m'n Xbox Series X op 1440p op een dergelijke monitor willen gebruiken, maar deze ondersteunt alleen een 16:9 resolutie.

[ Voor 25% gewijzigd door Perzikvrucht op 22-07-2021 08:12 ]

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Perzikvrucht schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Ook erg geïnteresseerd in dit model. Goede prijs lijkt mij. Reviews zijn ook positief. Iemand hier directe ervaring mee?

Is het eigenlijk mogelijk om 16:9 input bij deze of een andere 21:9 monitor te gebruiken, zonder dat het uitrekt? Ik zou graag m'n Xbox Series X op 1440p op een dergelijke monitor willen gebruiken, maar deze ondersteunt alleen een 16:9 resolutie.
Deal is net als vorig keer weer na 1 dag verlopen. De prijs is nu 899, zelfde als bol.com en de mediamarkt. Alhoewel bij bol.com alleen het oude model nummer wordt aangegeven. Bij de Mediamarkt staat het oude nummer in de titel, maar het nieuw SSR nummer staat in de product specificaties.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• BHStar
mr dragon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:01:
Heb jij nog iets gehoord over dat die naar je toe komt? Behalve de statusupdate afgelopen dinsdag heb ik er niks meer van vernomen. Ik hoop stiekem nog dat er vandaag iets verstuurd gaat worden maar ik heb het gevoel dat we nog langer kunnen wachten :'(.

• Flapwaaier
  • Laatst online: 24-10 23:04
Excalibaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:57:
Het enige wat ik mis aan 2x24 is dat ik af en toe iets naast een fullscreen applicatie klaar kan zetten, bijv een lijst van items, een guide, of gewoon een youtube filmpje. Ook heb ik nog even een GPU upgrade nodig om een aantal spellen weer te kunnen spelen (GTX1050Ti atm). Als iemand ervaring heeft met 34+24 stacked houd ik mij graag aanbevolen (voor een goede monitorarm en hoe erg het de schone esthetica van een ultrawide verpest).
Ik heb naast mijn 34"UW nog een van mijn oude 27" 4K schermen laten hangen. Die is namelijk in hoogte even hoog als de 34", een 24" is een stuk kleiner.

Heb 2 losse beugels (2x pricewatch: Neomounts by Newstar flatscreen bureausteun). Heb het 4K scherm op 1440p gezet zodat het scherm in windows niet "groter" is en je geen vreemde scaling problemen krijgt. Is wel veel aan bureauruimte wat je kwijt bent, maar kan wel lekker nog een filmpje op zetten of een guide bekijken :)

Er boven hangen zou natuurlijk ook kunnen, maar dat leek mij niet zo handig.

• Excalibaard
Flapwaaier schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:52:
[...]

Ik heb naast mijn 34"UW nog een van mijn oude 27" 4K schermen laten hangen. Die is namelijk in hoogte even hoog als de 34", een 24" is een stuk kleiner.

Heb 2 losse beugels (2x pricewatch: Neomounts by Newstar flatscreen bureausteun). Heb het 4K scherm op 1440p gezet zodat het scherm in windows niet "groter" is en je geen vreemde scaling problemen krijgt. Is wel veel aan bureauruimte wat je kwijt bent, maar kan wel lekker nog een filmpje op zetten of een guide bekijken :)

Er boven hangen zou natuurlijk ook kunnen, maar dat leek mij niet zo handig.
Naast elkaar is het wel essentieel dat het vergelijkbaar is qua grootte en DPI idd.

Ik ben bang dat ik intense nekklachten ga ervaren als ik er nog wat naast hang. Op 2x24 had ik eigenlijk altijd 1 scherm recht voor mij en eentje off to the side, maar dan heb ik mn nek toch vrij veel gedraaid staan. Mijn werklaptop zet ik er nog wel naast maar dat is ook een dingetje van 14inch. Vandaar het idee om een kleiner scherm erboven te hangen, dan kan ik praktisch altijd recht vooruit kijken met af en toe een blik naar boven, of achterover in mn stoel gaan liggen voor langere perioden. Goede tip dat 2 aparte beugels nog een optie zijn, de meeste 'stacked' armen die ik zag konden 2x27 aan, maar dan wel dat de onderste praktisch op het bureau ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Excalibaard op 23-07-2021 15:21 ]

• Flapwaaier
  • Laatst online: 24-10 23:04
Excalibaard schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Naast elkaar is het wel essentieel dat het vergelijkbaar is qua grootte en DPI idd.

Ik ben bang dat ik intense nekklachten ga ervaren als ik er nog wat naast hang. Op 2x24 had ik eigenlijk altijd 1 scherm recht voor mij en eentje off to the side, maar dan heb ik mn nek toch vrij veel gedraaid staan. Mijn werklaptop zet ik er nog wel naast maar dat is ook een dingetje van 14inch. Vandaar het idee om een kleiner scherm erboven te hangen, dan kan ik praktisch altijd recht vooruit kijken met af en toe een blik naar boven, of achterover in mn stoel gaan liggen voor langere perioden. Goede tip dat 2 aparte beugels nog een optie zijn, de meeste 'stacked' armen die ik zag konden 2x27 aan, maar dan wel dat de onderste praktisch op het bureau ligt.
Het valt mee met nekklachten gelukkig. Het licht er ook aan hoe groot je bureau is denk ik. Heb zelf 200x80, en onder het bureau ook ruimte. Heb de 34" heel dicht tegen de muur staan, dus dan kan komt de 27" automatisch wat meer in m'n ooghoeken. Verder draai ik m'n brueaustoel gewoon een stukje als ik op dat 2e scherm kijk. Kan anders vanavond wel een foto maken mocht je daar interesse in hebben.

• Excalibaard
Flapwaaier schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Het valt mee met nekklachten gelukkig. Het licht er ook aan hoe groot je bureau is denk ik. Heb zelf 200x80, en onder het bureau ook ruimte. Heb de 34" heel dicht tegen de muur staan, dus dan kan komt de 27" automatisch wat meer in m'n ooghoeken. Verder draai ik m'n brueaustoel gewoon een stukje als ik op dat 2e scherm kijk. Kan anders vanavond wel een foto maken mocht je daar interesse in hebben.
Haha, bedankt, maar het spreekt redelijk voor zich (tenzij je natuurlijk ook gewoon graag je setup deelt, mag altijd denk ik)!

Ik heb een 160x80 zit-sta bureau, en de 34inch staat nog op zn eigen standaard, zo'n 20 cm uit de muur nu denk ik ongeveer. Afhankelijk van wat ik besluit te doen (1 stacked arm, 1 losse arm voor elk, of 1 losse arm alleen voor de monitor boven) komt die misschien nog wat naar achter. Stoel draaien is een optie idd maar schuin achter bureau zitten/staan woekert een oer-ongemakkelijkheid aan van immense first-world problem proporties. (Overdrijven is een vak ;) )

• mr dragon
BHStar schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Heb jij nog iets gehoord over dat die naar je toe komt? Behalve de statusupdate afgelopen dinsdag heb ik er niks meer van vernomen. Ik hoop stiekem nog dat er vandaag iets verstuurd gaat worden maar ik heb het gevoel dat we nog langer kunnen wachten :'(.
Ja ik had gister even gebeld en ze hadden t voor me nagevraagd. Leverancier zei dat hij vandaag bij hun geleverd zou worden. En dan krijgen wij hem morgen of maandag is de verwachting. Ik ben benieuwd.

Update mail:
Helaas hebben wij het ontbrekende product nog niet ontvangen van onze leverancier.
Daarom heb ik de levertijd opnieuw opgevraagd, onze leverancier geeft aan dat je de levering kan verwachten op 29-07.

[ Voor 16% gewijzigd door mr dragon op 24-07-2021 11:43 ]

• BHStar
mr dragon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Ja ik had gister even gebeld en ze hadden t voor me nagevraagd. Leverancier zei dat hij vandaag bij hun geleverd zou worden. En dan krijgen wij hem morgen of maandag is de verwachting. Ik ben benieuwd.

Update mail:
Helaas hebben wij het ontbrekende product nog niet ontvangen van onze leverancier.
Daarom heb ik de levertijd opnieuw opgevraagd, onze leverancier geeft aan dat je de levering kan verwachten op 29-07.
Aii, jammer van die update, maaf het wordt in ieder gevak niet enorm vertraagd.. licht op het einde van de tunnel.

• LordLynx
Ik zie eigenlijk iedereen het over 1440p 34"schermen hebben maar hoe zijn de ervaringen met 1080p exemplaren?

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-11 14:53
Hey mensen! Hoe kan ik checken of een monitor aansluitingen van achteren of van onderen heeft? Ik heb nu 2 jaar een LG monitor die het goed doet, maar het scherm hangt te ver van de muur naar mijn zin. Ik zie in de Pricewatch geen criterium, en ook niet bij sites als Paradigit.

Weten jullie een merk of model waarbij de aansluitingen onderaan zitten?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:29
XBWillem schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:07:
Hey mensen! Hoe kan ik checken of een monitor aansluitingen van achteren of van onderen heeft? Ik heb nu 2 jaar een LG monitor die het goed doet, maar het scherm hangt te ver van de muur naar mijn zin. Ik zie in de Pricewatch geen criterium, en ook niet bij sites als Paradigit.

Weten jullie een merk of model waarbij de aansluitingen onderaan zitten?
Sowieso de pricewatch criteria voor VESA mount aanzetten. 100x100 en 80x80. Als ie aan de muur kan zitten de aansluitingen vaak onder. Vervolgens moet je na selectie de desbetreffende modellen nog goed checken op de foto’s.

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-11 14:53
Djarune schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Sowieso de pricewatch criteria voor VESA mount aanzetten. 100x100 en 80x80. Als ie aan de muur kan zitten de aansluitingen vaak onder. Vervolgens moet je na selectie de desbetreffende modellen nog goed checken op de foto’s.
Thanks voor de tip. "Gewoon" goed kijken, dus? De LG die ik nu heb heeft ook VESA 100 en daar zit dus alles aan de achterkant. 8)7

• mr dragon
@BHStar als het goed is nu echt zaterdag de monitor binnen. ben benieuwd!

• BHStar
mr dragon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:38:
@BHStar als het goed is nu echt zaterdag de monitor binnen. ben benieuwd!
Oh wel? Mijn update van afgelopen dinsdag was "Onze leverancier verwacht het product naar ons te kunnen verzenden op vrijdag 6 augustus 2021, 1 tot 2 werkdagen daarna zal het product voor jouw order gereserveerd worden."

Dan heb jij 'm of eerder, omdat jij eerder besteld hebt bij Azerty, of jij hebt meer up-to-date informatie.

• mr dragon
BHStar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Oh wel? Mijn update van afgelopen dinsdag was "Onze leverancier verwacht het product naar ons te kunnen verzenden op vrijdag 6 augustus 2021, 1 tot 2 werkdagen daarna zal het product voor jouw order gereserveerd worden."

Dan heb jij 'm of eerder, omdat jij eerder besteld hebt bij Azerty, of jij hebt meer up-to-date informatie.
Dat was toen meer up to date informatie. Ik had even gebeld en persoonlijk contact. Maar keeg net nieuwe mail dat ze het nu pas 9-8 verwachten. Begint nu toch wel irritant te worden. 10+ keer uitstellen. Als ik dat in mei had geweten had ik waarschijnlijk een ander model besteld.

• BHStar
mr dragon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Dat was toen meer up to date informatie. Ik had even gebeld en persoonlijk contact. Maar keeg net nieuwe mail dat ze het nu pas 9-8 verwachten. Begint nu toch wel irritant te worden. 10+ keer uitstellen. Als ik dat in mei had geweten had ik waarschijnlijk een ander model besteld.
Ah oke. En ja eens, het is irritant. Maar er zijn weinig schermen die ik qua specs zou willen. Als deze 'm niet wordt zou t waarschijnlijk de Acer XR342CKP worden, maar dan heb je wel een scherm van bijna 300 euro meer. Dusja, het is vervelend maar ik wacht het nog even af. Ooit moet het komen, toch? :/

• Doctorbeat
  • Laatst online: 14-05 18:48
Ik heb sinds kort de Iiyama G-Master 34" curved ultrawide, en kom een probleem tegen.

Met mijn PC werkt het prima, maar met de laptop van werk krijg ik problemen wat betreft resolutie.

Met de meegeleverde HDMI kabel krijg ik prima 1440p via mijn PC, maar de werk laptop (HP Elitebook 840 G7) wil alleen maar 1080p 16:9. ICT support van het werk heeft het nog niet voor elkaar gekregen. Misschien dat men hier een oplossing weet?

Volgens de specs van de laptop kan deze 1440p aan over HDMI (mits HDMI1.4 kabel).

• TiezZ_BE
  • Nu online
Doctorbeat schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:25:
Ik heb sinds kort de Iiyama G-Master 34" curved ultrawide, en kom een probleem tegen.

Met mijn PC werkt het prima, maar met de laptop van werk krijg ik problemen wat betreft resolutie.

Met de meegeleverde HDMI kabel krijg ik prima 1440p via mijn PC, maar de werk laptop (HP Elitebook 840 G7) wil alleen maar 1080p 16:9. ICT support van het werk heeft het nog niet voor elkaar gekregen. Misschien dat men hier een oplossing weet?

Volgens de specs van de laptop kan deze 1440p aan over HDMI (mits HDMI1.4 kabel).
Ik betwijfel of 3440x1440 60hz (itt tot 2560x1440) mogelijk is icm hdmi 1.4

Indien je laptop thunderbold support op de USB-C aansluiting, kan je beter via de usb-C naar DP op de monitor proberen, maar niet alle G7's hebben de Thunderbold optie volgens mij...

https://www.techpowerup.com/review/

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 14:26
TiezZ_BE schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Ik betwijfel of 3440x1440 60hz (itt tot 2560x1440) mogelijk is icm hdmi 1.4
Mijn werklaptop (vergelijkbaar denk ik) draait op hdmi 3440x1440 50 Hz. (Ik moet natuurlijk wel laptopscherm uitzetten of bureaublad uitbreiden kiezen).

• chris_vanr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 08:55
Hmmm, ik heb de Iiyama Red Eagle GB3451WQSU. Qua formaat en 144hz is heel chill, mijn 1e 144hz scherm.

Echter ik irriteer me aan de backlight die reageert op de hoeveelheid zwart op m'n scherm, ik weet niet of dit normaal is of een functie om donkerder zwart te kunnen tonen, ik heb nog nooit eerder zo'n scherm gehad.

Maar ik heb het liever gewoon op hetzelfde niveau, maar ik kan nergens vinden welke optie dit is of het zou kunnen heten, iemand enig idee?

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-11 10:31
Adv. Contrast als ik het goed heb

• CMT

CMT

@mr dragon @BHStar

Nog steeds geen schot in de zaak?
Het begint zelfs voor Centralpoint 'levertijd' begrippen lang te duren..

Ik heb helaas slecht nieuws wat betreft de andere modellen, waar ik eerder over gepost heb.
De 34WP85C en 34WP88C.

Volgens de Japanse LG website, bezitten deze modellen tegen alle verwachting in een IPS paneel van 75Hz:

https://www.lg.com/jp/monitor/lg-34wp85c-b
https://www.lg.com/jp/monitor/lg-34wp88c-b

Het is erg ongebruikelijk om binnen een bepaalde lijn verschillende paneel technologieën te gebruiken.
Meestal is het kwestie van functie & optie verschillen, maar helaas.

Ik vraag mij dan wel af wanneer de 1e lichting van de nieuwe AOU reeks gaat komen : (
Niet dat ik er nog naar uitkijk alleen.

Volgens het paneeldatabase van TFTcentral komen deze namelijk niet in een kromming van R1800 uit, maar met R1500 of zelfs het idiote vissekom panorama -> R1000.
Na maanden op de 35WN65C gewerkt/gespeeld te hebben, merk ik goed dat >1800R echt niet wenselijk is. Het liefst nog minder, want bij het omschakelen naar een plat scherm (TV, Laptop) komt iedere keer weer gewenning bij 'kijken' en dat is voor mij erg vermoeiend toch wel.

• BHStar
@CMT : het leek even dat het scherm begin augustus zou komen, maar nu hebben ze gestuurd dat de verwachte levertijd (bij hen) 25 augustus is. Het is wel vrij irritant inderdaad. Ik heb stiekem toch wel zitten kijken naar wat andere schermen, maar het enige wat dan overblijft zijn 1500R schermen, schermen met het inmiddels standaard Samsung(?) 144Hz paneel (terwijl ik verwacht dat de CSOT beter gaat zijn), of schermen die aan de 700 euro of meer zitten. Dus ik wacht nog eventjes af wat het gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door BHStar op 08-08-2021 09:23 ]

• CMT

CMT

Tjemig, bijna 4 maanden uitstelling..
Achteraf gezien ben ik dan blij dat ik mij niet heb laten verleiden om het 'even' uit te proberen.

Ik hoop voor je dat het dan ook echt eind augustus binnen is.
Zoals je zegt is de keuze erg beroert wanneer je geen R1500 scherm wilt of een Samsung.

Ik heb besloten om de 34WP65C aan mij voorbij te laten gaan en een LG 35WN75C als reserve erbij te nemen.
Eigenlijk is het enige nadeel de blacksmear, maar ik heb al zo lang VA schermen dat het voor mij geen groot bezwaar is (ik speel dan ook geen snelle competitieve shooters).
Naast R1800 is een gewone RGB scherm ook een zeldzaamheid geworden en ik verwacht niet dat er nog een inkeer is vanwege het HDR geblaat..
Dat de meerderheid geen last heeft van de extreme oververzadiging, verbaast mij wel. Alhoewel, de roep naar darkmodes is ook toegenomen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 08-08-2021 14:09 ]

• mr dragon
BHStar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:22:
@CMT : het leek even dat het scherm begin augustus zou komen, maar nu hebben ze gestuurd dat de verwachte levertijd (bij hen) 25 augustus is. Het is wel vrij irritant inderdaad. Ik heb stiekem toch wel zitten kijken naar wat andere schermen, maar het enige wat dan overblijft zijn 1500R schermen, schermen met het inmiddels standaard Samsung(?) 144Hz paneel (terwijl ik verwacht dat de CSOT beter gaat zijn), of schermen die aan de 700 euro of meer zitten. Dus ik wacht nog eventjes af wat het gaat doen.
ik heb afgelopen vrijdag weer persoonlijk bericht gekregen dat ze hem nu 10-08 binnen verwachten.
Al denk ik dat dat ook wel weer uitgesteld zal worden.

• BHStar
mr dragon schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

ik heb afgelopen vrijdag weer persoonlijk bericht gekregen dat ze hem nu 10-08 binnen verwachten.
Al denk ik dat dat ook wel weer uitgesteld zal worden.
Haha, de stemming zit er echt in he ondertussen. T zou een mooi cadeautje zijn volgende week.

• FZ6

FZ6

Iemand nog een tip voor een beugel om aan de muur te bevestigen?
Bevestiging aan het bureau is helaas geen optie en dan zie ik dat de keuze beperkt is..

Ik heb een lg 35wn75c waarbij de kabels naar achteren steken dus ongeveer 4/5 cm ruimte is wenselijk.

De monitor kunnen bewegen is leuk maar niet noodzakelijk.

Heb nu deze op het oog (vanwege de prijs) maar zoek iets tot max 90 euro.
https://www.amazon.nl/dp/...BFG3&ref_=chk_typ_imgToDp

• BHStar
@CMT @mr dragon

Ik vond deze net: https://translate.google.com/translate?hl=&sl=zh-CN&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.sohu.com%2Fa%2F482890293_100279660

Het lijkt me niet erg objectief, maar het is in ieder geval iets. Plus het lijkt erop dat het scherm in ieder geval leverbaar begint te worden in China.

• CMT

CMT

Thanks! Dat is leuk om te lezen.

Het is jammer dat de reviewer geen detail foto's heeft gemaakt. Maar het is al heel wat om een paar metingen te zien. Het chromatisch xy diagram (CIE 1931 color space) hint op een sRGB bereik, maar in de specs wordt een dekking van 90% DIC-P3 vermeld. Een beetje twijfelachtig dus, want het nu is.

Het kan duiden op een verbeterde normale w-led achtergrond verlichting i.p.v. de hippe KSF led dat nu overal in gebruik is voor DCI-P3 schermen.
Dat maakt me dan toch weer nieuwsgierig en het scherm het overwegen waard :P.

• BHStar
CMT schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 01:49:
Het is jammer dat de reviewer geen detail foto's heeft gemaakt. Maar het is al heel wat om een paar metingen te zien. Het chromatisch xy diagram (CIE 1931 color space) hint op een sRGB bereik, maar in de specs wordt een dekking van 90% DIC-P3 vermeld. Een beetje twijfelachtig dus, want het nu is.
Is dat goed of slecht? Ik heb weinig verstand van kleurenprofielen moet ik zeggen. Ik merk dat ik het wachten een beetje beu begin te raken ;( . Ik stond net op het punt een Dell S3422DWG te bestellen, echter blijkt de levertijd daarvan nu ook op halverwege september te staan |:( .

• CMT

CMT

Een kleurprofiel is wat anders, daarmee wordt namelijk een bepaald kleurbereik gedefinieerd (sRGB, DCIP3 e.d.) en vaak ook correcties aangebracht voor afwijkingen (denk maar aan ICC profielen waarmee een scherm gekalibreerd kan worden).

Op zo'n chromatisch diagram is een kleurbereik te zien. Waaronder dat van het scherm zelf.
sRGB, RGB, DCI-P3 zijn gedefinieerde gebieden op dit diagram, c.q. standaarden met een vast kader.
Met (kleur)dekking wordt dan weer aangeven hoeveel van een gedefinieerd gebied / standaard weergegeven kan worden.

Een scherm met een heel groot kleurbereik kan toch een slechte dekking hebben, wanneer het 'kleuren driehoek' van het scherm, een gedefinieerde 'driehoek' ala sRGB niet helemaal overlapt.
Anders bekeken wordt alles dat buiten een sRGB driehoek valt, oververzadigd weergeven op een apparaat dat met een sRGB profiel werkt. Hoe meer daarbuiten, hoe sterker de oververzadiging.

En om dan nu te komen op het goed of het slecht daarvan.
Het hangt ervan af welke eisen je stelt aan een scherm.
Voor een natuurgetrouwe weergave en kleurechtheid is het heel slecht om een scherm te nemen dat van zichzelf en heel grote kleurbereik heeft (DCI-P3, adobe RGB) om dat vervolgens te gebruiken op een apparaat dat gebruik maakt van het sRGB standaard (Windows).
Immers de kleur(tint) wordt veel feller weergegeven dan de bedoeling is.

Met de komst van HDR gaat alles over naar DCI-P3, maar we zijn er nog lang niet:
  • HDR is niet mogelijk op een scherm dat met een globale polarisatiefilter werkt om de lichtsterkte te regelen. Het contrast wordt er namelijk niet beter op, door de max helderheid te verhogen.
  • HDR op Windows is verschrikkelijk slecht geïmplementeerd.
  • Zo'n beetje alle content is voor de sRGB standaard gemaakt.
Velen ervaren echter deze oververzadiging als 'betere kleuren', maar dat is helemaal niet zo.
En vaak een reden waarom ze foutief een IPS scherm beter vinden qua kleurweergave dan VA.
Het is echt een geval van onwetendheid en gewenning.
Een scherm dat bijna 100% DCI-P3 dekking heeft, is op een apparaat dat gebruik maakt van een sRGB profiel, zo sterk oververzadigd dat het gewoon pijnlijk aan de ogen is.

Dan speelt er ook nog mee dat bepaalde soorten achtergrondverlichting, de KSF LED bijvoorbeeld, hele sterke pieken in het lichtspectrum kan hebben die er niet uitgefilterd kunnen worden.
Dat geeft vaak een zweem aan het scherm (vroeger waren LCD's vaak blauwig/paarsig vanwege de veel te sterke diep blauwe piek).
Met een KSF led zit(ten) er 1 of 2 hele sterke smalbandige pieken in het rood.
Dat maakt het al sterk oververzadigde rood nog erger.

Dus kortom, wil je een scherm met redelijk natuurgetrouwe kleuren. Neem dan eentje waarvan de achtergrondverlichting een sRGB bereik heeft.

De LG 35WNXXC serie heeft dat bijvoorbeeld met een matige oververzadiging (115% sRGB / 80% DCI-P3).
Ik vind dat zelf erg prettig, films worden daardoor iets levendiger.

Een andere mogelijkheid is om een sRGB emulatiemodus te gebruiken.
De ingebouwde sRGB profiel/emulatie van een monitor zelf, is helaas niet bruikbaar in 99% van de gevallen.
AMD videokaarten hebben gelukkig ook zo'n optie en daarmee is het dus te fiksen.
Je mist dan wel de lichte oververzadiging dat als prettig ervaren kan worden.
Een ander probleem daarbij is dat mensen die content maken op een (sterk) oververzadigd scherm en dat niet in de gaten hebben, het veel te flets zal worden weergegeven op een echt 100% sRGB kleurbereik.

Sorry voor het lange verhaal, het is wat langer geworden dan de bedoeling was.
Maar hopelijk geeft het goede inzicht waarom de huidige 'DCI-P3 monitoren' met een groot kleurbereik, helemaal niet wenselijk zijn voor de PC's.
En dat je er in de toekomst ook helemaal niets aan hebt, omdat DCI-P3 een onderdeel is van de HDR standaard. Het is echt marketing prietpraat.

Met OLED of per pixel(cluster) FALD zal het wel een gamechanger worden.
Maarja dat duurt nog wel een hele tijd ;w .
Daarnaast zit ik persoonlijk ook niet te wachten op lasogen.
Continue tegen de zon of reflecterende oppervlakken inkijken, is ook niet prettig.
Ik snap dat HDR geblaat daarom dan ook niet, want voor een gigantisch contrast (OLED) is geen hoge piekhelderheid nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 15-08-2021 18:27 ]

• BHStar
CMT schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:07:
Sorry voor het lange verhaal, het is wat langer geworden dan de bedoeling was.
_/-\o_

Enorm veel respect van mij voor dit lange verhaal. Voor een leek zoals ik leest dit erg fijn weg en krijg ik een snelcursus kleurgebieden, -profielen en -technieken. Nu weet ik tenminste waar ik op kan letten als ik naar in-depth reviews kijk. Een matige oververzadiging lijkt mij ook fijn, daar ik wel wat hulp kan gebruiken als kleurenblinde en mede door die handicap geen werk doe waardoor het bijzonder accuraat dient te zijn. Op HDR lette al niet veel moet ik zeggen, omdat het op veel monitoren meer wordt toegevoegd als gimmick dan dat het nou bijzonder veel toevoegt.

Veel dank hiervoor :). Erg veel.

• CMT

CMT

Ah fijn dat het gewaardeerd wordt en graag gedaan natuurlijk ^^
Ik was een beetje bang dat het een TLDR verhaal zou worden.

Ik ben nog wel een dingetje vergeten erbij te zetten.
Monitoren hebben namelijk vaak een ingebouwde saturatie instelling.
Daarmee is de oververzadiging ook te beperken, maar je gooit gelijk ook het kind (contrast) met het badwater weg. Het gaat namelijk ten koste van de helderheid.

• BHStar
Nou, kogel toch door de kerk. Na weer een update te hebben gekregen van Azerty, waarin de verwachte datum van de LG 34WP65C weer was opgeschoven, heb ik de ASUS VG34VQL1B besteld. Helaas een 1500R, maar daarnaast wel erg goede reviews gezien, waarin vergelijkingen worden getrokken met de LG 34GN850-B die niet mis zijn.

Ik ben erg benieuwd maar heb goede hoop op het scherm. Als het goed is komt die donderdag binnen.

• mr dragon
BHStar schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:27:
Nou, kogel toch door de kerk. Na weer een update te hebben gekregen van Azerty, waarin de verwachte datum van de LG 34WP65C weer was opgeschoven, heb ik de ASUS VG34VQL1B besteld. Helaas een 1500R, maar daarnaast wel erg goede reviews gezien, waarin vergelijkingen worden getrokken met de LG 34GN850-B die niet mis zijn.

Ik ben erg benieuwd maar heb goede hoop op het scherm. Als het goed is komt die donderdag binnen.
Begrijpelijk. Veel plezier ervan! ik wacht toch nog even.

@BHStar @CMT Ik heb trouwens net een engelse handleiding gevonden voor de 34WP65C-B

Op reddit geeft iemand aan dat hij in week 33/34 gereleased wordt in Europa.

[ Voor 14% gewijzigd door mr dragon op 18-08-2021 16:08 ]

• 418O2
BHStar schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:27:

Ik heb geen G9 die behoorlijk krom is en dat is echt niet zo verkeerd hoor :)

• CMT

CMT

@BHStar Veel plezier ermee! en ik hoop dat het je bevalt. Het is een mooi scherm en ik vermoed dat de 34WP65C zich niet daarvan zal onderscheiden.

Ik heb trouwens zowel de VG34VQL1B als de 34GN850 gehad en laatst genoemde is wel van aan andere orde qua bewegingsscherpte / pixel reactiesnelheid.
Een groot nadeel vond ik ook dat de VG34VQL1B sterke helderheid flikkeringen had bij het gebruikmaking van Freesync.
Die treden op bij games waar de frametimes niet mooi consistent zijn en onderbrekingen hebben (kleine piekjes/pauzes in de orde van 1-3 frames, zijn genoeg om zo'n flikkering te triggeren).
De 34GN850 had daar geen zichtbaar last van.

De Asus review op RTings vind ik ook wel verdacht, want ze geven wel erg hoge cijfers voor een scherm dat naar mijn ervaring niet uitblinkt onder de VA.
Een aspect wat ze niet testen, maar wat wel zichtbaar is in de persuit foto's, is de kleur transitiesnelheid.
De reactiesnelheid, maar dan van kleur naar kleur.
Het rode omkader van RTINGS zie je op sommige plekken duidelijk na-ijlen:
Afbeeldingslocatie: https://www.rtings.com/assets/pages/NfmGqhZ5/motion-blur-max-variable-overdrive-20-large.jpg

De Samsung G9 heeft daar duidelijk minder last van. Ondanks de grote overshoot is het halo effect nog acceptabel (minder storend dan de blacksmear imho). Toch krijgt dit hieronder een lager cijfer dan het bovenstaande..tja
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/pages/qU1vh4qE/motion-blur-max-standard-large.jpg

En de 34GN850. Vergelijkbaar met de G9, maar zonder halo (en bovendien op 160Hz vs 240Hz van de Samsung).
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/pages/c43kVmQm/motion-blur-max-fast-large.jpg

Op 60Hz maakt het allemaal wat minder uit. Door de sample & hold is het sowieso allemaal wazig waardoor foutjes ook uitgesmeerd worden. Alleen de black smear is goed te onderscheiden.

@mr dragon
Bedankt :), ik heb er even naar gekeken. Het heeft zo te zien in ieder geval de gebruikelijke OSD layout en instellingen van LG.

@418O2
Totdat je op zo'n scherm probeert te werken ;). Je wordt gewoon scheel van alle kromme lijnen en tekst.

• 418O2
@CMT ik werk op dat scherm... Heb je het zelf wel eens echt geprobeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 18-08-2021 17:14 ]

• CMT

CMT

Nee dat niet, maar als ik daar met R1800 al last van heb dan hoeft dat ook niet. Hoe kleiner de straal hoe sterker dat effect.
Het zal ook wel afhangen aan wat voor werk je doet. Misschien speelt mijn leeftijd ook wel mee.
Wanneer ik een dag op een kromme UW heb gewerkt en dan in de avond TV ga kijken. Dan is dat scherm helemaal bol vanwege de gewenning en duurt het weer een tijd voordat het richting normaal gaat.

• 418O2
Dat ligt dan wellicht een beetje aan jou. Ik zit 24 uur per week achter zo'n scherm (en ben niet de enige)en geniet met volle teugen. Hell, als ik met een plat scherm werk vind ik dat echt vervelend omdat de kijkhoeken zo lomp worden bij veel oppervlak.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 18-08-2021 17:24 ]

• BHStar
@CMT Wederom thx voor de info. Ik geloof dat de LG ultragear inderdaad nog wel een stapje boven de ASUS is, maar ik vind het prijskaartje ook vrij hoog. Mocht de ASUS tegenvallen vanwege flickering of iets anders, dan wordt het wellicht een gebruikte ultragear overnemen van een tweaker. Ik las op reddit dat de flickering bij sommigen wel aanwezig is en bij anderen niet, dus ik wacht rustig af. Ook zijn er wat bekende issues met kleurghosting/artefacts op hogere OD-waardes, maar die schijnen weer beter te worden met wat kleurcalibratie, HDR-off en een ICM-profiel (https://www.reddit.com/r/...vg34vql1b_34_inch_review/ -> laatste update & comments). Op die manier kan de OD aan voor scherpe bewegingen zonder ghosting/artefacts, als het allemaal een beetje meezit.

Maar zoals ik zei, als het niet is wat ik verwacht dan gaat het scherm terug. In de reviews die ik lees en op YT heb gekeken wordt deze wel een stap hoger geplaatst dan de voorgaande VA-schermen qua bewegingsscherpte, contrast en kleuren, dus ik vind het interessant te lezen dat dat niet jouw ervaring is. Type-C techreviews noemt het beter dan de voorgaande VA-schermen, en net een stap onder de Ultragear, en 1 Up Nerdcore (het waren ook nieuwe kanalen voor mij) vind het scherm ook beter dan voorgaande VA-schermen, inclusief de toch-wel-geliefde MSI MPG341CQR. Het was dit scherm of een gebruikte Ultragear, daar ik niet nog meer geld wil uitgeven (ik mag ook nog binnenkort een nieuwe GPU halen om de pixels op te jagen). Ik ben in ieder geval benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 18-08-2021 18:12 ]

• CMT

CMT

@418O2
Wanneer je er geen last van heb dan is dat hartstikke mooi en gun ik het je van harte natuurlijk ;).
Maar met 24 uur per week is dat dan ook puur 24 uur werken?
Ik zit zeker 8 uur per dag achter mijn 35" R1800 scherm.

Ik geef je ook wel gelijk dat met een platte 49" de kijkhoek te groot wordt met een standaard bureaudiepte van 80cm.
Voor mij zijn het twee kwaden waar geen keuze uit te maken is, vandaar dat ik het beperkt houd.

Ik heb daarvoor jarenlang met 2x24" 16:9 gewerkt en kort een 43" 32:10 scherm met R1500 gebruikt.
De 2x24" schermen zaten onder een kleine hoek van elkaar dat overeenkwam met de R1500 kromming.
Qua totale breedte was het ook ongeveer vergelijkbaar, maar qua werkervaring een groot verschil.
Je merkt gewoon dat een kromming (dat eigenlijk een bocht met 2 platte uiteinden is!) dan zoveel vermoeiender is (na verloop van tijd).

Ik geloof niet dat ik nou overgevoelig daarvoor ben.
Toen ik jong was, was het ook irritant om van een flattron CRT naar een oude bolle beeldbuis te wisselen.
Ja, het went wel iedere keer, maar het kost gewoon energie (je brein moet de afwijkingen steeds opnieuw leren corrigeren = gewenning).

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel van de G9 bezitters gamers zijn en hoeveel belangrijk tekenwerk daarop doen waarbij perspectief belangrijk is (of continue lappen tekst lezen).
Ik geloof het simpelweg niet dat diegene een krommer scherm prefereren of zeggen daar geen last van te hebben. De meeste mensen zullen ook niet snel toegeven ergens (in min of meerdere mate) last van te hebben, wanneer ze het gevoel hebben iets speciaals te bezitten en/of er erg happy mee te zijn.

@BHStar
Het was voor mij een hele lang zoektocht om een VA schermt te vinden dat relatief geen last heeft van deze helderheidsflikkenringen. Daarbij tientallen schermen gehad, 3 typen videokaarten + legio aan drivers, Windows installs, kabels en beeldpoorten uitgeprobeerd. Zo'n beetje alles om het maar goed te krijgen.

Het enige verband wat ik heb kunnen ontdekken is dat frametime spikes een trigger zijn bij een VA scherm. Geen enkel scherm dat ik in bezit heb gehad, is daar onderuit gekomen.
Maar er zijn games die stabiele frametimes hebben en dus dat probleem niet laten zien.
Ik denk dat daar meer de tegenstrijdige verhalen vandaan komen
Ook mijn huidige 35WN65C heeft er last van, maar daarbij is de flikkering zo beperkt dat het nauwelijks opvalt bij een stilstand beeld en bij beweging al helemaal niet.

De Asus is ook wel een mooi scherm hoor, maar ik zou hem zelf eerder op gelijke voet scharen als de Samsung 144Hz panelen qua reactiesnelheid / blacksmear. Het contrast is wel beduidend beter en dat merk je ook wel. De grote nadelen van VA zijn daar echter niet mee verholpen. Daarom vind ik het er niet echt uitspringen. Een goede tegenhanger/ alternatief zou de IIyama GB3466WQSU zijn.
Die heb ik ook gehad :9 en komt erg overeen (naja behalve de out of the box kalibratie).

Wat de kleurweergave betreft, tja zulke youtuber reviewers hebben daar weinig tot geen kaas van gegeten.
Het blijft beperkt tot subjectieve ervaringen, waarbij geen rekening wordt gehouden met de mate van oververzadiging of de kleurechtheid.
Op zich ook niet verkeerd, want zo krijg je wel een jan alleman indruk.
Tweakers en andere review sites doen vaak niet meer dan meten en een labeltje eraan plakken.
Totaal onrepresentatief want of het nou 130 of 150% oververzadigd is, beide zijn slecht.

Scherm A dat een groter kleurbereik heeft dan scherm B, zal er op het eerste oog meer 'vibrant' en levendiger uitzien. Maar dat zegt niets over de (kleur)kwaliteit.
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien beperkt tot een sRGB palet.
En dan daarna een vergelijking met sRGB palet + kleurkalibratie.

Geheid dat de verschillen een heel stuk kleiner zullen zijn na de 1e vergelijking. En na de kalibratie het voor zulke mensen opeens knap lastig wordt om het ene scherm beter dan de ander te bestempelen.
Het waren andere tijden toen het halen van een sRGB dekking nog een streven was!
Toen kon je duidelijk subjectief en objectief een scherm aanduiden dat beter was.

Overigens is zo'n kalibratie apparaatje echt aan te raden. Het is de beste aankoop/investering die je maar kan doen om alles uit het scherm te halen. En ook iets wat menig scherm zal overleven.
Een megavoordeel is dat je daarmee de beruchte VA black crush (verlies van shaduwdetail / zwartcompressie), heel goed mee kan compenseren!

[ Voor 47% gewijzigd door CMT op 19-08-2021 02:37 ]

• BHStar
@CMT

Welk calibratie-apparaat zou je specifiek aanraden? Wat ik zo snel zie kosten ze nog redelijk wat. Het zou me niks verbazen als ik die op m'n werk nog wel ergens heb liggen bedenk ik me nu.

Nog uit nieuwsgierigheid, waarom ben je dan voor de 35WN65C gegaan en niet de ultragear? Toch liever een VA? En uit nog meer nieuwsgierigheid: waarom heb je eigenlijk zoveel schermen gehad?

• CMT

CMT

De i1Display Pro is erg goed en i.c.m. de opensource software bundel DisplayCAL zijn daar uitstekende resultaten mee te behalen.
De leercurve is wel vrij steil en er zit een hoop jargon in.
Maar gelukkig heeft de software ook aanbevolen (auto)instellingen.
Het enige wat ik aanraad om aan te passen is de kleurtemperatuur naar 6000k of 6500k, helderheid naar 120-150cd/m2 (of wat je zelf prefereert) en de black point compensation aan te vinken voor VA schermen (onder profiling).
Voor de instrument correctie moet je tegenwoordig vaak "PFS Phosphor WLED" kiezen, dat is het achtergrondsverlichtings type van de KSF LED.
O.a. de Gigabyte G34WQC heeft de KSF LED en daarvan is de Spectral correctie te downloaden binnen in DisplayCal (klik op het wereldbolletje voor het zoeken daarna).

Het is een flink bedrag inderdaad en in 2012 keek ik er ook zo tegenaan. Maar achteraf gezien geen moment spijt van gehad. Anders is er 2e hands mogelijk eentje te scoren.

De ultragear was voor mij een uitstapje naar IPS om te kijken of de reactietijden nou zoveel beter waren en hoe het zat met de nadelen (IPS glow, belabberd contrast).
Qua bewegingsscherpte is het een stuk beter, maar of je daar veel van merkt hangt ook van het type game af. Het verschil was kleiner dan ik had verwacht in ieder geval.
Ik heb het eindelijk maar teruggebracht omdat zwart echt grijs tot lichtgrijs was en de kleuren mega oververzadigd. De KSF led maakte het al pijnlijke rood nog erger (een beetje neon achtig als het ware).
De oververzadiging heb ik nog via de beeldscherm saturatie instellingen geprobeerd te beperken, maar zoals ik eerder aangaf gaat dat ten koste van het al zo slechte contrast. Op het laatste dook dat onder de 1 : 800..

De hele zoektocht met diverse schermen is ontstaan uit frustratie van de helderheidsflikkeringen met Freesync. Het heeft 3/4 jaar gekost om achter de echte oorzaak te komen en diverse factoren in kaart te brengen. Eigenlijk zie je een tendens dat hoe hoger de refreshrate van het scherm en hoe groter het contrast, hoe sterker een flikkering wordt wanneer deze optreedt.

Hoewel de backsmear meer aanwezig is, ben ik dus uitgekomen op de wat oudere paneel in de 35WN65C.
100Hz bleek ook meer dan genoeg voor een soepele ervaring.
En later ben ik er ook achter gekomen dat meer Hz onzinnig is, omdat de reactietijden dan niet binnen de refreshtijd valt (of een groot deel daarvan). De kans is dat je dan juist onscherpte creëert. Het wordt er iig niet beter van, behalve dat beweging wat vloeiender aanvoelt

Verder sprak de zakelijke en strakke vormgeving mij heel erg aan en is de kleurkalibratie out of the box redelijk goed te noemen. Dus tja dan was de keuze snel gemaakt ^^.
De Benq EX3501R heeft hetzelfde paneel overigens, maar is een stuk duurder en heeft een rare uitstulping onderaan het scherm.

Edit:
Bij het teruglezen van de laatste paar posts, lijkt het wel alsof ik een predikant ben haha. Maar hopelijk zien jullie dat niet zo.
Het is niet zo dat ik anti ben tegen iets. Ik hoop alleen dat het tot een weloverwogen keuze voor anderen leidt.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 18-08-2021 20:06 ]

• BHStar
CMT schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:58:
Edit:
Bij het teruglezen van de laatste paar posts, lijkt het wel alsof ik een predikant ben haha. Maar hopelijk zien jullie dat niet zo.
Het is niet zo dat ik anti ben tegen iets. Ik hoop alleen dat het tot een weloverwogen keuze voor anderen leidt.
No worries, ik vraag er zelf naar. Wat schermen betreft heb je een stuk meer ervaring en kennis dan ik, dus daar leer ik graag van. Daarnaast werk in de AV-techniek in het onderwijs, dus ik vind het sowieso wel interessant. Normaliter gaat het in mijn werk meer om het vertalen van functionele behoeftes naar betrouwbare oplossingen, en wordt er niet zozeer ingegaan op bijvoorbeeld schermtechnieken, maar dat betekent niet dat ik er niet meer van wil weten. Vanwege mijn werk zou het me echter niks verbazen als er in onze opslag een calibratie-apparaat ligt, dus ik zal eens rondvragen. En even voor de beeldvorming, mijn laatste monitor heb ik in 2008 gekocht, waar ik een lange tijd op heb gewerkt/gegamed. Inmiddels zit ik op een standaard 22" kantoormonitortje, maar het is dus wel tijd voor iets nieuws, vandaar dus mijn onderzoek en bijbehorende vragen.

• CMT

CMT

Oei 22". Nou maak je borst maar nat als de ultrawide binnen is :9B

• BHStar
CMT schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 02:49:
Oei 22". Nou maak je borst maar nat als de ultrawide binnen is :9B
Ik overleef het wel, maar als ik het deurtje van m'n case openzet hoor ik m'n videokaart al huilen.

• mr dragon
Ik heb nu een 27 inch qhd 144hz staan en een 24 inch fhd ernaast. Heb de hoop dat de 27 inch straks even hoog is als de nieuwe ultrawide zodat die ernaast kan.

• [MAUS]
  • Laatst online: 19:03
mr dragon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:52:
Ik heb nu een 27 inch qhd 144hz staan en een 24 inch fhd ernaast. Heb de hoop dat de 27 inch straks even hoog is als de nieuwe ultrawide zodat die ernaast kan.
Als je een 34" ultrawide hebt besteld zal dat vrijwel zeker het geval zijn, die zijn namelijk vrijwel net zo hoog als de 27" 1440p schermen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGS4ZasRfhcITiLec-qDmijIzGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNvc4SFxpTpTtjNSlNoQzVoo.png?f=user_large

• BHStar
@CMT Ik kan me ondertussen wel achter je oordeel scharen over de ASUS. Ik heb het scherm sinds donderdag. Hoewel het een mooi scherm is, met mooi contrast en (in mijn ogen) daarmee mooie kleuren, blijft de ghosting wel aanwezig. Vooral witte ghosting op een zwarte achtergrond (en ik gebruik het liefst alles in dark-mode). Hoewel ik met wat kleuraanpassingen de OD-functie zonder artifacts op 60 kan houden, en ook geen flickering ervaar, blijft de ghosting wel iets waar ik toch minder tevreden over ben. Ik realiseer me ook dat ik tot nu toe eigenlijk altijd op TN-panelen heb gewerkt, waarbij dat een non-issue was. Wellicht dat het me daarom meer opvalt dan anderen. Ik zit op dit moment nog te overwegen het scherm terug te sturen en een 34GN850 proberen over te nemen (hoewel degeen die op tweakers enigszins in de buurt stond inmiddels weg is).

edit: flicker toch wel aanwezig. LG besteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door BHStar op 22-08-2021 17:21 ]

• CMT

CMT

@BHStar dat is echt VA eigen. Het is niet zozeer ghosting (als in een afbeelding dat na-ijlt) wat je ziet, maar het effect van de 'blacksmear'. Witte tekst op een donkergrijze tot zwarte achtergrond is de achilleshiel.

Omdat een 34" 3440x1440 scherm een PPI heeft rond de 109 is dat nog meer merkbaar dan een oudere 24" 1080P scherm. De tekstlijnen zijn namelijk dunner.

Heb je toevallig een LG 35WNXX model besteld of toch maar de 34WP65C?
Als het bovenstaand je stoort, dan zal de LG 35WNXX of 34WP65C ook niets voor je zijn helaas :'(.
De enige optie is dan om toch voor een IPS model te gaan.
Aangezien je TN gewend bent zal het slechte contrast niet zo minpunt zijn denk ik.
In ieder geval heb je dan ook geen last van de helderheidsflikkenringen.
De 34GN850 heeft ook een R1900 dat erg prettig is.
Of de: pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart wat een platte sRGB (w-led) scherm is als ik het goed heb.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 23-08-2021 21:50 ]

• BHStar
CMT schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:33:
@BHStar dat is echt VA eigen. Het is niet zozeer ghosting (als in een afbeelding dat na-ijlt) wat je ziet, maar het effect van de 'blacksmear'. Witte tekst op een donkergrijze tot zwarte achtergrond is de achilleshiel.

Omdat een 34" 3440x1440 scherm een PPI heeft rond de 109 is dat nog meer merkbaar dan een oudere 24" 1080P scherm. De tekstlijnen zijn namelijk dunner.

Heb je toevallig een LG 35WNXX model besteld of toch maar de 34WP65C?
Als het bovenstaand je stoort, dan zal de LG 35WNXX of 34WP65C ook niets voor je zijn helaas :'(.
De enige optie is dan om toch voor een IPS model te gaan.
Aangezien je TN gewend bent zal het slechte contrast niet zo minpunt zijn denk ik.
In ieder geval heb je dan ook geen last van de helderheidsflikkenringen.
De 34GN850 heeft ook een R1900 dat erg prettig is.
Of de: pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart wat een platte sRGB (w-led) scherm is als ik het goed heb.
Helemaal mee eens. Het is een VA-kwaal die ik wellicht onderschat heb. En ik moet ook zeggen dat het niet enorm storend is, de blacksmear valt redelijk mee en ik kan zonder freesync spelen, maar het is meer dat ik wil dat het werkt voor het geval ik het wel een keer nodig heb, en dat ik 620 euro dan toch wel veel vind voor een scherm met deze zwakheden.

Ik had wat helderder moeten zijn, ik heb de 34GN850 besteld. Een b-stock (getest en zonder defecten) waar ik een goede deal op heb gevonden, omdat ik weinig zin had mijn budget veel verder op te rekken. Die zal vandaag of morgen binnenkomen. De keuze voor dit scherm komt voort uit de goede responstijden, het IPS paneel en de 1900R curve inderdaad. 1500R vind ik, zoals ik al dacht, toch wat veel van het goede Het valt soms op, terwijl in mijn ogen een curve er eigenlijk voor moet zorgen dat het juist niet opvalt (dus eigenlijk enkel corrigeert). En hoewel ik daar nog wel mee kan leven was het de combinatie van niet-zo-fijne-dingen bij de ASUS die me toch verder hebben laten kijken. Een plat scherm daarentegen vind ik ook niet fijn op dit formaat.

Zolang het scherm functioneert naar behoren denk ik dat ik er tevreden mee ben. Het contrast zal ik even missen, maar daar kan ik mee leven.

Edit:

LG 34gn850 is binnen, wat een heerlijk scherm. De curve is perfect, ik merk echt dat het qua bewegingen scherper blijft. Gamen (kort geprobeerd) is een genot, ook in vergelijk met de ASUS, terwijl ik had verwacht dat dat wel mee zou vallen. Tevreden en eindelijk klaar dus.

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 26-08-2021 10:59 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste