CMT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:54:
De LG 35WN75C is een prima scherm hoor!
Ik heb de tweakers reviews bekeken, maar genoemde minpunten zijn erg persoons afhankelijk of gewoon dikke pech.
En een thunderbolt aansluiting (mac) op een usb-c poort pluggen lijkt mij ook niet zo verstandig.
Zelf vind ik een externe (voeding) adapter juist heel fijn. Er is dan geen log & dik 230V snoer dat weg gewerkt moet worden en langs andere gevoelige datakabels loopt.
Als usb-c geen must is, dan is de 35WN65C een betere keuze. De adapter daarvan is zo klein (smal), dat deze tussen de andere stekkers in een stekkerdoos past.
Ik heb zelf 3x 35WN75C en 2x 35WN65C schermen gehad.
De eerste 35WN75C had een dode subpixel.
De tweede 35WN75C was perfect, maar had ik teruggestuurd vanwege flikkeringen met gebruik van freesync (bleek achteraf te liggen aan de Nvidia videokaart + game) en omdat ik dacht dat usb-c niet over 2 meter te gebruiken was (ook weer een misverstand).
Daar heb ik dus heel erg spijt van gekregen en daarop een 35WN75C & 35WN65C besteld.
De laatste om te vergelijken of er een verschil was tussen beide modellen.
De derde 35WN75C had helaas één dode subpixel. De eerste 35WN65C had een schuifplek aan de voorkant van het scherm. Waarschijnlijk is daar wat piepschuim tussengekomen tijdens het transport.
De tweede 35WN65C was dan weer perfect en deze heb ik gehouden.
Dus in totaal 2 dode subpixels met 5 schermen. Dat vind ik heel redelijk en is ook wel wat je kan verwachten met zulke grote resoluties.
Ik heb ook bijna evenveel 34" schermen met Samsung panelen gehad en die hadden veel ergere problemen.
Op 1 na allemaal stofplekken in het scherm met daarbij dode pixelclusters. Het enige exemplaar dat geen stof in het scherm had zitten, kreeg na een paar dagen een dode pixel : (.
Wat kleurweergave betreft is de 35WNxx serie juist erg goed, maar het is een echte sRGB scherm.
De overlapping is daarbij ca. 114%. Met 100% sRGB dekking.
Een grote verrassing was daarbij de goede kleurkalibratie / kleurechtheid (zelf gemeten met een coloriemeter de iDisplay Pro).
Degene die de kleurweergave minder vond, is vrijwel zeker gewend geraakt aan een (sterk) oververzadigd scherm en het is ook maar de vraag of dat scherm wel gekalibreerd was.
Ik kan je wel af raden om 2 verschillende schermen te gebruiken met andere typen achtergrondverlichting (W-led vs KSF led) & panelen. Het wit is dan nooit 100% gelijk te krijgen na kalibratie en gebruik van een sRGB 'clamp'. Dat geldt ook voor schermen van verschillende merken waar hetzelfde paneel in verwerkt is.
Er kunnen altijd kleine verschillen zijn in de achtergrondverlichting dat niet te corrigeren valt met een kalibratie.
Een tip als je 100% zekerheid wilt hebben voor een scherm zonder dode pixels is om een extra garantie af te sluiten. Sommige webwinkels bieden dat voor een meerprijs aan, waaronder Azerty, Megekko en Sicomputers.