XWB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:02:
[...]
Toevallig heb ik vandaag een Dell S3422DWG in huis. Echter, net zoals de review op rtings.com ervaar ik dat de standaardinstellingen (zie pre calibration) niet zo goed zijn, de kleuren zijn in elk geval niet wat het moet zijn. De kleuren zijn wat flets, wit is niet 'echt' wit etc.
Op zich is dat niet zo gek (want niet gekalibreerd) maar wanneer ik het scherm naast mijn bestaande AOC Q27G2UBK zet valt het verschil goed op. Die AOC is met standaardinstellingen namelijk best goed.
Ik heb al verschillende kleurprofielen geprobeerd op de Dell monitor, maar ik krijg het niet goed. Ook
deze instellingen heb ik al geprobeerd, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Nu zijn er twee dingen wat ik kan doen: een kalibratietool halen, of een AOC CU34G2X halen. Die laatste
schijnt, net als mijn huidige Q27G2UBK, ook best goed te zijn met standaardinstellingen.
[...]
Helaas zijn er niet zoveel 34" curved IPS monitoren
verkrijgbaar. Dan ben je toch al snel aangewezen op VA, waar het aanbod veel ruimer is.
Zou een duurdere VA monitor dit probleem nog oplossen?
Hmm wat ik wel zie bij de S3422DWG RTings review, is dat de gamma curve nogal afwijkt van de sRGB standaard. Het zit ver onder de 2.2 voor een groot gedeelte. Met name tussen 65-95% van de helderheid (dat is daar op 144cd/m2 ingesteld). Dat maakt de kleuren veel lichter dan ze zouden moeten zijn.
Ik denk dat daar de oorzaak ligt van de fletse ervaring.
Heb je al geprobeerd om de gamma wat bij te stellen naar boven?
Een duur VA scherm zal het probleem van de 'black crush' niet oplossen.
Om de een of andere reden volgt de gamme curve nooit de sRGB lijn.
Die start normaal gesproken met een lage gamma en gaat richting 2.2.
Bij VA schermen zie je deze curve altijd meteen naar de 2.2 schieten (de donkerste grijswaarden worden te donker weergegeven = niet van elkaar te onderscheiden = zéér donker grijs wordt zwart).
Alleen een eigen kalibratie zal dat verhelpen (dat zie je ook mooi met de post-calibration meting).
Er kleeft echter ook weer een nadeel aan en dat is dat het mogelijk 'banding' kan introduceren.
Hoe meer er gecorrigeerd moet worden hoe groter de kans daarop en/of hoe meer het zichtbaar wordt.
Maar als je 'ziet' hoeveel winst het oplevert is dat nadeel makkelijk voor lief te nemen.
De S3422DWG had qua kleuren geen supergrote afwijken, het gemiddelde deltaE zat op 3.09 en er zijn geen uitschieters zichtbaar. Enkel een paar kleuren die net de grens passeren van 3.
Aan de andere kant hebben zowel de genoemde AOC C27G2 en AOC CU34G2X, een 'zeer goede' fabriekskalibratie:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/aoc/cq27g2
https://www.rtings.com/monitor/reviews/aoc/cu34g2x
Met respectievelijk een gemiddelde kleurafwijking van: 2.71 deltaE en 2.46 deltaE.
Ik denk wel dat LG over het algemeen een veel betere fabriekskalibratie toepast op een scherm.
Dat zie je bij de OLED TV's van hun ook.
Een hele tijd terug heb ik ook een post gemaakt van het 1e 35WN75C scherm dat ik had (en achteraf gezien, heel spijtig om verkeerde redenen geretourneerd).
Waarschijnlijk had ik toen een lotterij gewonnen, want het scherm mat werkelijk bijna perfect met een kleurtemperatuur van 6504k en een gemiddelde kleurafwijking van 1.4 deltaE ! :
CMT in "[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic"
Dat is echt uitzonderlijk te noemen, maar ook de andere 35WNXX exemplaren die ik daarna had, zaten hier heel dicht bij.
Ter referentie een deltaE van 1 is nét met het blote oog te onderscheiden, met 2 te onderscheiden en richting 3 of hoger, goed te onderscheiden.
Dat is dan wel met kleurvlakken die naast elkaar vergeleken worden.
Met een afbeelding of video zijn zulke afwijkingen veel lastiger te herkennen.
Een kalibratie tool aanschaffen is de beste investering die je maar kunt doen.
Dat is echt veel meer waard dan een andere of duurder scherm aan te schaffen.
Omdat daarmee de kleurweergave en onvolkomenheden, zoals de afwijkende gamma curve, in de meeste gevallen bijna perfect te krijgen is.
Simpelweg ben je niet meer afhankelijk van een specifiek model en/of productie toleranties ^^.
Bovendien gaat zo'n meetapparaatje ook zeer lang mee.
Ik heb mijn colorimeter nu bijna 10 jaar en die heeft in de tijd al aardig wat schermen overleefd.
Een ander reden om het ook aan te schaffen is dat de standaard kleurtemperatuur per scherm sterk kan verschillen en ook binnen een serie redelijk kan afwijken. +/- 100k is vrij normaal en 6300 of 6600k is een groot verschil.
Soms is een van de RGB waarde een tikje hoger of lager instellen dan voldoende om het op de facto 6500k te krijgen.
Zelf stel ik het scherm echter altijd wat warmer/meer gelig in op 6000k, dat vind ik zelf meer prettig/ontspannen om langdurig mee te werken.
Ter vergelijking: een ondergaande zon heeft een kleurtemperatuur van ca. 5500k, gloeilampen en warme halogeen verlichting 2700k.
Met een colorimeter is dat dus zo gedaan, zonder te hoeven gissen.
Je wend ook erg snel aan een kleurtemperatuur, waardoor het moeilijk kan zijn om nou te bepalen wat nou goed is of 'klopt'.