bvk schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:03:
[...]
Een leuk Surinaams kookboek is inderdaad nooit weg, al heb ik mijn eigen favorieten nu ondertussen zelf wel weten te maken.
Gerechten zoals Teloh met Bakkeljauw zijn dan ook heel simpel natuurlijk, maar een lekkere geroosterde kip zoals die bij Moksi Meti komt is me nog niet gelukt...
Maar toko's zat inderdaad in de Poort, laat staan wat je allemaal wel niet op de markt kan krijgen op donderdag

En vrijdag, mijn papadag, dus volop tijd te struinen
Mocht ik dat missen, op zaterdag staat dezelfde markt iets verderop op de Annie Romeinplein, sterker nog, iedere dag behalve zondag is het wel ergens op korte fietsafstand
Heb het boek besteld.
Vanavond totaal iets anders gekookt - ivm niet bepaald tropisch weer ben ik m'n eigen (culinaire) roots gaan verkennen en heb voor het eerst steak & kidney pudding gemaakt. Is best goed gelukt, al weigerde m'n zoon om ook maar een hap te proeven en vond m'n vriendin de steak & kidney prima maar de pudding helemaal niets. Ach, dan eet ik het maar op
Het leek hier nog het meest op:
De vulling was eenvoudig: gekarameliseerde uien en wortels; wortel en champignon; en stukjes sucadelap en in vieren gesneden lamsniertjes die ik voor het bakken met bloem bedekt had. Eerst de groenten gebakken, opzij gezet, dan vlees aanbraden, groente er weer bij, boullionblokje en een heel fles stout (toch Surinaams tintje gegeven: Trio Extra Stout

). Dat anderhalf uur laten pruttelen met beetje tijm, peterselie en een laurierblad.
Dan de pudding: geheim ingredient is
runderniervet (
suet in het Engels). Bij de betere slager te krijgen. Gelukkig hebben we die hier ook in de buurt. Bloem en bakpoeder mengen (of zelfrijzend bakmeel pakken), daar het niervet in raspen. Duurt LANG, maar tenzij je een worstenmaker (!) hebt is er geen shortcut. Gewichtsverhouding bloem <> niervet is 2:1, en ga ervan uit dat je max 2/3 van je brutogewicht niervet in de kom krijgt (ivm bindweefsel en ander prut, en feit dat dat spul werkelijk overal terechtkomt in de keuken). Wrijf de vet door de bloem, dan vleugje zout erbij en wat tijm en mosterd. Vervolgens voorzichtig koud water erdoor kneden tot het een stijve deeg vormt. 1/4 daarvan voor deksel afknijpen. De overige 3/4 uitrollen (vergeet niet roller en plank met bloem te bestrooien anders plakt het vreselijk) tot groot cirkel, en dat in een ovenvaste kom doen. Niet rekken!
Vervolgens vulling erin gieten, dan deksel ook uitrollen (hier was ik bloem op plank vergeten. fout

) en erover hangen. Tenslotte de boel afdekken met alufolie.
De pudding stoom je in een grote pan. Dat mag een snelkookpan zijn. Zonder snelkookpan minimaal anderhalf uur stomen, in snelkookpan was de mijne in een uur prima gaar.
Serveren met aardappels en traditionele groenten (heb wat witte kool gestoomd).
Ik waande me gelijk ergens in een gemoedelijke pub in Yorkshire op een gure winteravond en genoot
M'n vriendin waande zich op de cardiologie-afdeling van de lokale ziekenhuis ivm foute vettigheid. En m'n zoontje (3) voelde zich verraden, we hadden pudding beloofd, maar ipv iets met chocola ofzo kreeg hij iets stomends en hartigs. Hij at demonstratief een aardappel en liet de rest staan