Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

dion_b schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:45:
[...]

Hmm, interessant :)

Voornaamste kritiekpunt zou zijn verkrijgbaarheid van ingredienten. Dat zal hier om de hoek op de Anton de Komplein in de Bijlmer best meevallen denk ik zo O-)

Misschien dat ik dan eindelijk de sopropo op een manier weet klaar te maken dat ik het wel naar binnen krijg :P
Een leuk Surinaams kookboek is inderdaad nooit weg, al heb ik mijn eigen favorieten nu ondertussen zelf wel weten te maken.

Gerechten zoals Teloh met Bakkeljauw zijn dan ook heel simpel natuurlijk, maar een lekkere geroosterde kip zoals die bij Moksi Meti komt is me nog niet gelukt...

Maar toko's zat inderdaad in de Poort, laat staan wat je allemaal wel niet op de markt kan krijgen op donderdag ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hamzie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:27:
Waar hebben jullie leren koken? Ik wil graag leren koken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen of iets dergelijk.

Het enige wat ik nu kan is een omeletje maken en wat kant en klare dingen frituren.

Enige tips? Ook kookcursussen en workshops zijn welkom.
Neem een abonnement op HelloFresh. Serieus. Ze werken nauwelijks met kant-en-klaar-producten, en je leert zelf gerechten met kruiden bereiden, zonder dat je direct een hele plank vol moet hebben. Je leert langzaam hoe je moet snijden, je leert smaken waarderen en groenten en andere ingrediënten gebruiken die je anders nooit zou pakken (paksoi, gember, koolraap, venkel, om er maar een paar te noemen.

Je krijgt alle producten thuis (op wat basis dingen als zout, peper, olie, azijn en honing na), en je hebt een recept waarin stap voor stap beschreven wordt wat je moet doen.

Tevens: Youtube. Tot een jaar terug deed ik zeker 5 minuten over het snipperen van een uitje. Met een fatsoenlijk mes (en dat hoeft echt geen € 50 te kosten, die van € 10 van de Blokker gaat ook zeker een jaar of 3-5 mee) en de juiste techniek kost het je echter maar 1 minuut. Idem met het schoonmaken van paprika en uberhaupt het kijken naar video's over snijtechnieken.

Met de dingen die je zo leert, krijg je de technieken onder de knie en kennis van veel producten, en leer je vanzelf wat jij leuk en lekker vind.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bvk schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:03:
[...]

Een leuk Surinaams kookboek is inderdaad nooit weg, al heb ik mijn eigen favorieten nu ondertussen zelf wel weten te maken.

Gerechten zoals Teloh met Bakkeljauw zijn dan ook heel simpel natuurlijk, maar een lekkere geroosterde kip zoals die bij Moksi Meti komt is me nog niet gelukt...

Maar toko's zat inderdaad in de Poort, laat staan wat je allemaal wel niet op de markt kan krijgen op donderdag ;)
En vrijdag, mijn papadag, dus volop tijd te struinen :)
Mocht ik dat missen, op zaterdag staat dezelfde markt iets verderop op de Annie Romeinplein, sterker nog, iedere dag behalve zondag is het wel ergens op korte fietsafstand

Heb het boek besteld.

Vanavond totaal iets anders gekookt - ivm niet bepaald tropisch weer ben ik m'n eigen (culinaire) roots gaan verkennen en heb voor het eerst steak & kidney pudding gemaakt. Is best goed gelukt, al weigerde m'n zoon om ook maar een hap te proeven en vond m'n vriendin de steak & kidney prima maar de pudding helemaal niets. Ach, dan eet ik het maar op :)

Het leek hier nog het meest op:
Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2012/2/28/1330426072890/Felicitys-perfect-steak-a-007.jpg?w=620&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=d96238f87743cea6502fd99d0554af5f

De vulling was eenvoudig: gekarameliseerde uien en wortels; wortel en champignon; en stukjes sucadelap en in vieren gesneden lamsniertjes die ik voor het bakken met bloem bedekt had. Eerst de groenten gebakken, opzij gezet, dan vlees aanbraden, groente er weer bij, boullionblokje en een heel fles stout (toch Surinaams tintje gegeven: Trio Extra Stout :P ). Dat anderhalf uur laten pruttelen met beetje tijm, peterselie en een laurierblad.

Dan de pudding: geheim ingredient is runderniervet (suet in het Engels). Bij de betere slager te krijgen. Gelukkig hebben we die hier ook in de buurt. Bloem en bakpoeder mengen (of zelfrijzend bakmeel pakken), daar het niervet in raspen. Duurt LANG, maar tenzij je een worstenmaker (!) hebt is er geen shortcut. Gewichtsverhouding bloem <> niervet is 2:1, en ga ervan uit dat je max 2/3 van je brutogewicht niervet in de kom krijgt (ivm bindweefsel en ander prut, en feit dat dat spul werkelijk overal terechtkomt in de keuken). Wrijf de vet door de bloem, dan vleugje zout erbij en wat tijm en mosterd. Vervolgens voorzichtig koud water erdoor kneden tot het een stijve deeg vormt. 1/4 daarvan voor deksel afknijpen. De overige 3/4 uitrollen (vergeet niet roller en plank met bloem te bestrooien anders plakt het vreselijk) tot groot cirkel, en dat in een ovenvaste kom doen. Niet rekken!

Vervolgens vulling erin gieten, dan deksel ook uitrollen (hier was ik bloem op plank vergeten. fout :X ) en erover hangen. Tenslotte de boel afdekken met alufolie.

De pudding stoom je in een grote pan. Dat mag een snelkookpan zijn. Zonder snelkookpan minimaal anderhalf uur stomen, in snelkookpan was de mijne in een uur prima gaar.

Serveren met aardappels en traditionele groenten (heb wat witte kool gestoomd).

Ik waande me gelijk ergens in een gemoedelijke pub in Yorkshire op een gure winteravond en genoot :D

M'n vriendin waande zich op de cardiologie-afdeling van de lokale ziekenhuis ivm foute vettigheid. En m'n zoontje (3) voelde zich verraden, we hadden pudding beloofd, maar ipv iets met chocola ofzo kreeg hij iets stomends en hartigs. Hij at demonstratief een aardappel en liet de rest staan :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
Oew wat heb ik nu een trek in Sopropo met spek zeg :| . Ja, dat gaat hem woensdag worden.

In Spanje heb je op de markten vaak van die kipgrillwagentjes staan waar je een gegrillde kip kan kopen. Ik heb er aardig wat verslonden, maar ik vraag mij dus af welke kruiden ze in die kip stoppen? Iemand hier een idee? Het is een echt taaie kruidsoort, lijkt wel op onkruid met doorns :+ . Veel meer kan ik er niet over zeggen helaas.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt als oregano, althans dat past bij de beschrijving en verwacht ik ook bij ES eten. Mogelijk zou het ook thijm kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Nu je het zegt, het lijkt wel sprekend op thijm, zo uit mijn hoofd dan. Maar de geur en smaak zou ik zelf niet zo snel aan thijm denken. Hmm, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, wie weet is dat het wel gewoon.

@bvk

Wat lukt er niet dan niet tijdens het roosteren? En doe je dit met een hele kip, of heb je alles al in stukjes gehakt (laatste is eigenlijk makkelijker). Als je een kip hebt met dikke huid moet je het vlees gewoon wat langer in de oven houden (uiteraard @ lagere temp) en wellicht wat vaker insmeren.

Je zou ook eens kunnen proberen de kip te pocheren en daarna met olie over te gieten. Dit zou je bv veilig in een grote en hoge soeppan kunnen doen. Zo krijg je vrijwel altijd de smaak die jij wil in het vlees (kwestie van bouillon experimenteren) en de krokante huid is een kwestie van met een soeplepel hete olie over de kip (of andere vogel) te laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27
Die Bruine schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:54:
Nu je het zegt, het lijkt wel sprekend op thijm, zo uit mijn hoofd dan. Maar de geur en smaak zou ik zelf niet zo snel aan thijm denken. Hmm, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, wie weet is dat het wel gewoon.

@bvk

Wat lukt er niet dan niet tijdens het roosteren? En doe je dit met een hele kip, of heb je alles al in stukjes gehakt (laatste is eigenlijk makkelijker). Als je een kip hebt met dikke huid moet je het vlees gewoon wat langer in de oven houden (uiteraard @ lagere temp) en wellicht wat vaker insmeren.

Je zou ook eens kunnen proberen de kip te pocheren en daarna met olie over te gieten. Dit zou je bv veilig in een grote en hoge soeppan kunnen doen. Zo krijg je vrijwel altijd de smaak die jij wil in het vlees (kwestie van bouillon experimenteren) en de krokante huid is een kwestie van met een soeplepel hete olie over de kip (of andere vogel) te laten stromen.
Arroseren = kip tijdens het braden af en toe bedruipen met braadvet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Arroseren is wat ik in eerste instantie bedoel ja ;) .

Maar die tweede techniek, geen idee hoe dat heet. Ik weet wel dat het in de Chinese keuken voor komt. Ik heb het geleerd met eend, maar werkt net zo goed met kip (of varken for that matter). In plaats van het eten te frituren na het pocheren, laat je alleen de huid knapperig worden door deze met hete olie over te gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Die Bruine schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:54:

@bvk

Ik mis gewoon een goed recept, hoe lang in de oven, welke temperatuur, welke kipdelen etc. Plus het belangrijkste, een goed recept voor de kruiden en marinade. Bijvoorbeeld de potjes van Faja Lobi met marinade voor geroosterde kip zijn wel lekker, maar is het net niet. Terwijl die voor roasted red pork wél het gewenste resultaat opleveren.

Ik krijg het dus wel mals geroosterd, maar niet de specifieke smaak die erbij hoort en die ik zo lekker vind...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een aantal keer gekeken naar de Anova Precision Cooker. Ivm importheffingen e.d. was dit voorheen nog geen echte optie. Inmiddels verzenden ze vanuit Nederland, en heb je hem voor zo'n 190 euro. Gelijk maar eentje besteld. :Y

Als eerst maar kipfilet en eieren proberen. Zodra dat goed gaat maar aan de steaks, daar kijk ik al echt naar uit. Zat zelf aan ribeye te denken. Of heeft iemand nog andere suggesties? Longhaas las ik ook wat over, maar weet niet of dat wel zo mals is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:37:
Ik heb al een aantal keer gekeken naar de Anova Precision Cooker. Ivm importheffingen e.d. was dit voorheen nog geen echte optie. Inmiddels verzenden ze vanuit Nederland, en heb je hem voor zo'n 190 euro. Gelijk maar eentje besteld. :Y

Als eerst maar kipfilet en eieren proberen. Zodra dat goed gaat maar aan de steaks, daar kijk ik al echt naar uit. Zat zelf aan ribeye te denken. Of heeft iemand nog andere suggesties? Longhaas las ik ook wat over, maar weet niet of dat wel zo mals is?
Ik zie het niet helemaal voor me... Kip sous-vide bereiden wel, maar eieren en steak? Die eieren kun je net zo goed in een steelpannetje koken, daar heeft nog nooit iemand een duur apparaat voor nodig gehad lijkt me.

En een Rib-eye (en andere steaks) gaat bij mij gewoon op de gloeiend hete grillpan ;)
dion_b schreef op maandag 25 april 2016 @ 00:56:
[...]

En vrijdag, mijn papadag, dus volop tijd te struinen :)
Mocht ik dat missen, op zaterdag staat dezelfde markt iets verderop op de Annie Romeinplein, sterker nog, iedere dag behalve zondag is het wel ergens op korte fietsafstand

Heb het boek besteld.
Laat je het even weten als het boek een perfect recept voor geroosterde kip heeft? O-) :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bvk schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:02:
[...]

Ik zie het niet helemaal voor me... Kip sous-vide bereiden wel, maar eieren en steak? Die eieren kun je net zo goed in een steelpannetje koken, daar heeft nog nooit iemand een duur apparaat voor nodig gehad lijkt me.
Je kunt wel leuk met de verschillende stollingstemperaturen spelen van je eiwit vs geel ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met sous vide kan je eieren "pocheren" in de schil. Zoek het maar eens op, geeft een mooi resultaat!

Biefstuk over de hele dikte medium-rare ipv alleen in het midden... Dat is toch wel heel erg lekker hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:08:
[...]

Je kunt wel leuk met de verschillende stollingstemperaturen spelen van je eiwit vs geel ;)
Hoe dan, dat zie je toch niet door de schil heen? Of is het nu de bedoeling om de schaal te breken en alleen de inhoud in het zakje te doen of zo?

Maar wat heb je daar dan aan behalve dat je een prima gepocheerd eitje krijgt... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
Met sous vide kan je eieren "pocheren" in de schil. Zoek het maar eens op, geeft een mooi resultaat!

Biefstuk over de hele dikte medium-rare ipv alleen in het midden... Dat is toch wel heel erg lekker hoor! ;)
Sowieso biefstuk, omgekeerd kun je een dikke net rare krijgen en dan alleen de buitenkant schroeien. Des te handiger als je bijv een zwangere vriendin heeft die anders niet aan de biefstuk mag/wil ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dus ze mag/wil alleen rood van binnen en zwart van buiten? Grillpan dus.... ;)
Ik heb dat als voormalig "hotel ontbijt kok" gewoon geleerd met de klassieke methode, dus een beetje azijn in het kokende water. Nooit klachten gehad van de gasten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bvk schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:43:
Dus ze mag/wil alleen rood van binnen en zwart van buiten? Grillpan dus.... ;)
Nope, ze mag juist niet rauw, maar wel rood als het gepasteuriseerd is, maw lang genoeg op voldoende temperatuur gehouden. Sous vide kan dat perfect. Daarna idd even bruinen in grillpan. Perfecte steak en toch zwanger-OK :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:55:
[...]

Nope, ze mag juist niet rauw, maar wel rood als het gepasteuriseerd is, maw lang genoeg op voldoende temperatuur gehouden. Sous vide kan dat perfect. Daarna idd even bruinen in grillpan. Perfecte steak en toch zwanger-OK :)
Kan je dan ook veilig een medium kipfilet eten? :+
(Geen idee waarom je dat zou willen, zal er niet lekkerder op worden lijkt me...)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:17:
[...]

Hoe dan, dat zie je toch niet door de schil heen? Of is het nu de bedoeling om de schaal te breken en alleen de inhoud in het zakje te doen of zo?

Maar wat heb je daar dan aan behalve dat je een prima gepocheerd eitje krijgt... ;)
Dat is het idee van koken.Anders is knakworst een alternatief? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:13

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
Ik moet zeggen dat sinds wij biefstuk van een wat betere kwaliteit eten (4x 45 sec op de grill en dan 12-15 minuten in een afkoelende oven) dit bijna als vanzelf gaat. Het zijn vooral die uitgedroogde lappen uit de supermarkt / standaard slager waar geen land mee te bezeilen is.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:07:
[...]

(Geen idee waarom je dat zou willen, zal er niet lekkerder op worden lijkt me...)
Kip heeft lagere kooktemperatuur he, de ziektekiemen niet. Waar je nog weg kunt komen met een rare steak bij lang genoeg zacht verhitten heb je op zelfde temperatuur volledig gare kip. Wel erg malse kip, dus zo'n ramp is dat niet ;)
Gelukkig niet meer voor mijn vriendin relevant, we zijn op dat vlak meer bezig met wat we de nieuwste aanwinst als eerste vaste voedsel gaan voeren - maar haar zus verwacht tweelingen over paar maanden, als zij op bezoek is wel dingen om rekening mee te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:19:
[...]

Dat is het idee van koken.Anders is knakworst een alternatief? :>
Tja, ik heb koken niet alleen van moeders maar ook in de klassieke hotelkeuken geleerd. En dan zie je niet direct het nut van dit apparaat om eieren te bereiden als je daar veel simpelere manieren voor kent.

Ik gok dan ook dat ik niet modern genoeg kook en ook niet met emulsies, structuren of wat dan ook bezig ben...

Maar voor het bereiden van knakworst is een dergelijk systeem ook ongetwijfeld heel geschikt >:)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:07:
[...]

Ja, ook kip kan licht rose blijven en toch veilig zijn, mits lang genoeg op de juiste temperatuur gehouden.
Het boek "modernist cuisine" is dan ook een aanrader :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik merk dat ik toch niet de juiste kookboeken heb. Ik heb er een van 600 pagina's en ik heb er denk ik twee keer uit gekookt. Die van Jamie gebruik ik veel, net als het vega-kookboek en het kookboek van AH. Ik wil nog een broodboek hebben (dan gaat die dikke pil weg) en een Surinaams kookboek.

Ik heb afgelopen weekend zuringsoep gemaakt van verse zuring. Recept uit de voormalige Sovjet-Unie, erg lekker met een gekookt eitje erbij. De hele pan is in één avond opgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:46
4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:15:
Ik merk dat ik toch niet de juiste kookboeken heb. Ik heb er een van 600 pagina's en ik heb er denk ik twee keer uit gekookt. Die van Jamie gebruik ik veel, net als het vega-kookboek en het kookboek van AH. Ik wil nog een broodboek hebben (dan gaat die dikke pil weg) en een Surinaams kookboek.

Ik heb afgelopen weekend zuringsoep gemaakt van verse zuring. Recept uit de voormalige Sovjet-Unie, erg lekker met een gekookt eitje erbij. De hele pan is in één avond opgegaan.
Ik vind kookboeken wat dat betreft ook wel een beetje trial-and-error. Het voelt zonde om sommige ongebruikt in de kast te hebben staan, maar goed daardoor weet ik wel wat ik leuk vind/goed in ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:37:
zag ook dat die leverbaar was direct besteld.
vacuum machine heb ik al. alleen nog ff uitzoeken hoe die precies werkt. en dan als de anova binnen maar wat dingen uitproberen. nu al zin in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

LED-Maniak schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:57:
Gisteren voor het eerst koreaans gekookt: bimbibap. Wat een ontzettend lekker gerecht!!
Speciaal naar de toko geweest om de ingredienten te halen.

Nu heb ik dus een grote bak Gochujang liggen. Iemand een idee waar je dit nog meer bij kan eten?
Het is een paste genaakt van gefermenteerde pepers en sticky rice.
Probeer de volgende keer eens dolsot bimbibap, de nurungji die dan op de bodem ligt is heerlijk :9

Wat de gochujang, doe koreaans en flikker die zooi overal in :P
Ik heb altijd gochujang in de koelkast en red pepperflakes in de vriezer.

Als koreaans je beviel, experimenteer vooral verder :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik gebruik ook wel eens aardappelzetmeel om te paneren. Dat geeft toch wel een andere crunch en smaak. Maar, ik vraag mij dus al een hele tijd af of er veel verschil zit tussen de diverse merken? Iemand hier die meerdere varianten gebruikt/heeft getest?
Vroeger kon je twee verschillende kopen bij Amazing Oriëntal. Nu is dat er nog maar 1. Ik zit er nu aan te denken om het maar eens online ergens te bestellen. Vandaar dus mijn vraag. Is het de moeite waard, of maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Die Bruine schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:00:
Ik gebruik ook wel eens aardappelzetmeel om te paneren. Dat geeft toch wel een andere crunch en smaak. Maar, ik vraag mij dus al een hele tijd af of er veel verschil zit tussen de diverse merken? Iemand hier die meerdere varianten gebruikt/heeft getest?
Vroeger kon je twee verschillende kopen bij Amazing Oriëntal. Nu is dat er nog maar 1. Ik zit er nu aan te denken om het maar eens online ergens te bestellen. Vandaar dus mijn vraag. Is het de moeite waard, of maakt dat niet zoveel uit?
Geen antwoord op je vraag, maar heb je wel eens panko gebruikt? Gebruik het zelf voor heel veel, van kip tot vis. Voor wie het niet kent: Het is een soort gedroogd japans broodkruim, grover dan paneermeel maar een veel lekkerder crunch en smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:20
JacquesDoekjes schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:40:
Qua zelfmaak vegaburgers, ik ben erg te spreken over de volgende wortelburger: http://www.ztrdg.nl/recepten/voor-het-weekend/wortelburger/

Vooral de citroensmaak is erg lekker in deze combo (en de knoflook yoghurt)
Effe een quote uit het vorige Lekker eten deel om nog mijn dank uit te spreken voor deze tip:
DANK! :)

Deze burgers heb ik volgens mij de dag na deze tip voor het eerst gemaakt en staan sindsdien regelmatig bij ons op tafel. Zo ook vanavond weer :9~

Echt een aanrader!

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Weet er iemand waar ik nu pompoen kan vinden ? Of is mijn enige optie kleine stukjes voorverpakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
PainkillA schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:01:
Weet er iemand waar ik nu pompoen kan vinden ? Of is mijn enige optie kleine stukjes voorverpakt ?
Vrijwel elke toko heeft toch wel altijd flespompoenen? Of de markt? Turkse of Marokkaanse winkels hebben het volgens mij ook altijd eel op voorraad.
Tenzij je de normale wil, dat kun je deze tijd van het jaar denk ik wel vergeten.

@bszz
Panko van Kikkoman wel eens gebruikt. Zeker lekker ja, maar zoals vaak zitten die samengestelde middelen vol E-nummers. En die vermijd ik bij voorkeur. Helaas hebben die 9/10x een negatief effect op mijn slaap ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Die Bruine schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:07:
[...]

@bszz
Panko van Kikkoman wel eens gebruikt. Zeker lekker ja, maar zoals vaak zitten die samengestelde middelen vol E-nummers. En die vermijd ik bij voorkeur. Helaas hebben die 9/10x een negatief effect op mijn slaap ;w .
Nou wil ik geen discussie starten maar is het nou juist niet zo dat die E-nummers nou juist door Europese instanties gecontroleerde en goedgekeurde producten zijn? Als je slaapproblemen hebt dan heeft dat wellicht andere oorzaken.Ik weet wel dat er een paar producten / E-nummers onderwerp van discussie zijn maar om ze nou over 1 kam te scheren is ook wat naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Die Bruine schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:07:
[...]

Vrijwel elke toko heeft toch wel altijd flespompoenen? Of de markt? Turkse of Marokkaanse winkels hebben het volgens mij ook altijd eel op voorraad.
Tenzij je de normale wil, dat kun je deze tijd van het jaar denk ik wel vergeten.

@bszz
Tarwemeel, zout, suiker, gist, dat is het zo'n beetje. En een E-nummer is niets anders dan een code voor een stof die toegevoegd mag worden aan levensmiddelen. Daar zitten ook heel normale natuurlijke stoffen tussen. Dat iets een e-nummer heeft zegt helemaal niets. In gewoon paneermeel zitten ongetwijfeld ook "e-nummers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Malt007 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:13:
[...]

Nou wil ik geen discussie starten maar is het nou juist niet zo dat die E-nummers nou juist door Europese instanties gecontroleerde en goedgekeurde producten zijn? Als je slaapproblemen hebt dan heeft dat wellicht andere oorzaken.Ik weet wel dat er een paar producten / E-nummers onderwerp van discussie zijn maar om ze nou over 1 kam te scheren is ook wat naïef.
Sigaretten en alcohol zijn ook gecontroleerde en goedgekeurde producten. Dat maakt ze nog niet gezond of goed lijkt me.

Je hebt gelijk dat niet alle E-nummers per definitie slecht zijn, maar vaak zijn het toevoegingen die smaak of houdbaarheid beïnvloeden, maar die je in het originele recept dus nooit tegen zal komen.

Ik ben niet echt van de kant en klare pakjes, dat lijkt me wel duidelijk :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dat is de misvatting dus, ook bijvoorbeeld vitamine C, diverse zouten en zuurstof hebben een e-nummer bijvoorbeeld. Zou je nu ook geen sinaasappelen meer eten?

Kant en klaar pakjes kan je beter mijden door de hoeveelheid zout en de matige smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Lijkt mij geen discussie voor hier ;) . Maar om het toch even toe te lichten, in veel aziatische producten zitten smaakversterkers. Vandaar dat ik specifiek die probeer te mijden. Ik was in de veronderstelling dat ik het hier op Tweakers, in een kooktopic, niet hoefde toe te lichten :+ . Zoals ik al in een vorige post aangaf ben ik zelfs op zoek naar een E-nummer achtig iets ;) .

Maar geloof mij aub, smaakversterkers vernaggelen mijn slaap. En wat betreft E-nummers, ik mijd graag de kunstmatige varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan zoek je toch op welke E-nummers dat exact zijn en mijd je die. Wie weet is het gewoon volstrekt natuurlijk geteelde platgeslagen luizen (E120) oid waar je je - zolang je geen allergie daar specifiek voor hebt - niet druk om hoeft te maken :z

Verder kan ik mezelf vanavond wel schoppen. Kleine wilde vandaag naar een grote museum, dus naar Museumplein geweest (waar we ivm idiote rijen bij alle andere musea zoals vaker bij het Stedelijk terechtkwamen). Dat is natuurlijk bij de Albert Cuyp om de hoek, dus even los gegaan :9

Ingeslagen:
Ganzendijen, krieltjes, groene asperges en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Met jengelende koters om me heen klaargemaakt:
Ganzendijen, krieltjes, en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Zoek de verschillen :X

Niet helemaal groentes vergeten, heb de gans eerst halfuurtje solo in de oven gegooid, daarna afgegoten en krieltjes, wat in reepjes gesneden winterpeen en in grove stukken gesneden prei erbij gedaan. Vooral prei is goddelijk lekker eruit gekomen - maar had toch echt graag die asperges erbij gehad. Zonder asperges was ik sowieso voor een rode wijn gegaan, niet deze witte. Oh, en hoeveelheid ganzenvet die ik te pakken kreeg viel tegen, niet eens een kwart jampot :'(

Keerzijde: morgenochtend omelet met asperges :9~

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-04-2016 00:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20
Bokkie schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:28:
[...]

Probeer de volgende keer eens dolsot bimbibap, de nurungji die dan op de bodem ligt is heerlijk :9

Wat de gochujang, doe koreaans en flikker die zooi overal in :P
Ik heb altijd gochujang in de koelkast en red pepperflakes in de vriezer.

Als koreaans je beviel, experimenteer vooral verder :)
Koreaans bevalt zeker! Ik dacht dat het altijd met veel vis was, nu weet ik wel beter :o .
Potje gochujang is sinds het plaatsen van het bericht alweer halverwege leeg, gooi het ondertussen inderdaad tussen alle mie en rijst die ik eet 8)7 :P

Of op de boterham met pindakaas O-)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Visbouillon, altijd gaaf om te make. kreeg de enorme kabeljauw mee voor een euro.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/x7UqJrGmdKkiwOUboG3jeA7q/full.png

[ Voor 45% gewijzigd door Pinin op 30-04-2016 21:48 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik ga morgen de koffie-roggebrood-sauce hollandaise-asperge combi maken van Jonnie Boer.
Hij schrijft voor de koffie-olie koffiepads voor, maar die koop ik liever niet. Heeft iemand ervaring met het gebruik van gewone koffie? Ik denk dat ik zo gewoon de olie op wat espressomaling zet, maar ik heb geen idee wat er in zo'n pad zit.

Mooi visje Pinin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:46
Boudewijn schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:08:
ik ga morgen de koffie-roggebrood-sauce hollandaise-asperge combi maken van Jonnie Boer.
Hij schrijft voor de koffie-olie koffiepads voor, maar die koop ik liever niet. Heeft iemand ervaring met het gebruik van gewone koffie? Ik denk dat ik zo gewoon de olie op wat espressomaling zet, maar ik heb geen idee wat er in zo'n pad zit.

Mooi visje Pinin!
Kan het te maken hebben met extra ingredienten in de pads die ervoor zorgen dat ondanks de lage druk alsnog een schuimlaageje op de koffie ontstaat? Pure speculatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

Ik denk dat er ESE pad bedoeld worden ipv senseo? In ieder geval zit in beide gewoon koffie maar anders gemalen en gebrand. ESE is inderdaad espresso maling en branding. Bij senseo komt het schuim door de gaatjes in het filter en niet door een toegevoegd schuimmiddel ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik meen dat de tekst koffiepads specificeert. Geen specifieke. Heb nu met losse espresso koffieolie gemaakt. Ben wel benieuwd, tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Iemand op zoek naar een goed vegan recept? :X

[YouTube: https://youtu.be/NFJp-rUy45w]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik koop mijn rawits per bakje, maar merk dat als ze niet heel snel opgaan (sneller dan goed is voor rawits) ze beschimmelen. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Invriezen is uiteraard altijd een optie maar weet niet of het handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik kook vrijwel uitsluitend met gedroogde Rawits, lekker makkelijk. Ik gooi ze bijna overal wel bij. Handjevol gedroogde hele Rawits door de opgebakken gerookte makreel gegooid zojuist. De smaak trekt goed in en daarna zijn die pepertjes zelf ook erg lekker.
Verse haal ik alleen op verjaardagen (groene) die ik dan bak/frituur, beetje zout erover en smullen maar :+ (en lachen) . De rode gebruik ook wel bedeenk ik mij nu, bij buikspek uit de oven. Maar die geven soms een smaak af die ik zelf niet kan waarderen.

Ik heb altijd diverse pepers in de vriezer. Enige nadeel van ingevroren pepers is dat ze slap worden nadat je ze ontdooit. En bij sommige gerechten wil je toch een beetje bite. Dat zal dus zeker wel wat minder zijn nadat ze zijn ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

dion_b schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:07:
Dan zoek je toch op welke E-nummers dat exact zijn en mijd je die. Wie weet is het gewoon volstrekt natuurlijk geteelde platgeslagen luizen (E120) oid waar je je - zolang je geen allergie daar specifiek voor hebt - niet druk om hoeft te maken :z

Verder kan ik mezelf vanavond wel schoppen. Kleine wilde vandaag naar een grote museum, dus naar Museumplein geweest (waar we ivm idiote rijen bij alle andere musea zoals vaker bij het Stedelijk terechtkwamen). Dat is natuurlijk bij de Albert Cuyp om de hoek, dus even los gegaan :9

Ingeslagen:
Ganzendijen, krieltjes, groene asperges en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Met jengelende koters om me heen klaargemaakt:
Ganzendijen, krieltjes, en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Zoek de verschillen :X

Niet helemaal groentes vergeten, heb de gans eerst halfuurtje solo in de oven gegooid, daarna afgegoten en krieltjes, wat in reepjes gesneden winterpeen en in grove stukken gesneden prei erbij gedaan. Vooral prei is goddelijk lekker eruit gekomen - maar had toch echt graag die asperges erbij gehad. Zonder asperges was ik sowieso voor een rode wijn gegaan, niet deze witte. Oh, en hoeveelheid ganzenvet die ik te pakken kreeg viel tegen, niet eens een kwart jampot :'(

Keerzijde: morgenochtend omelet met asperges :9~
Zeg, kom je hier koken met de Whiskey-meet? 8) Als ik dat zo lees, mag ik me gaan schamen voor mijn kookkunsten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardana schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:37:
[...]

Zeg, kom je hier koken met de Whiskey-meet? 8) Als ik dat zo lees, mag ik me gaan schamen voor mijn kookkunsten....
Hehe, was sowieso van plan een zelfgemaakte haggis mee te nemen, maar kan allicht wel wat meer ter plekke maken (voor de minder avontuurlijke eters)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yum! (Niet die haggis dus, ik ben niet zó avontuurlijk)

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 04-05-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardana schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:39:
Yum! (Niet die haggis dus, ik ben niet zó avontuurlijk)
Tssk, pas maar op voor plan B; naast haggis is gefrituurde Mars eerste wat in me opkomt O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

dion_b schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:02:
[...]

Tssk, pas maar op voor plan B; naast haggis is gefrituurde Mars eerste wat in me opkomt O-)
Ik heb geen frituurpan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik wel >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*ziet auto met omgevallen frituurpan voor zich* 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardana schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 00:20:
[...]

*ziet automotor met omgevallen frituurpan voor zich* 8)
LMFTFY

En die dingen vervoer je sowieso leeg ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 18:25
Boudewijn schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:46:
Ik koop mijn rawits per bakje, maar merk dat als ze niet heel snel opgaan (sneller dan goed is voor rawits) ze beschimmelen. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Invriezen is uiteraard altijd een optie maar weet niet of het handig is.
Ik vries pepers altijd in, gaat perfect. Als je hele pepers in je gerecht wilt kun je inderdaad beter een verse nemen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik heb altijd een pot sambal rawit van de toko. Is niet veel meer dan rawits met zout en een beetje (azijn)zuur. Zo'n pot kun je tijdenlang bewaren in de koelkast en het is imo goed genoeg voor scherpte met nauwelijks bijsmaak (klein beetje zuur. Tenzij je er hele eetlepels in doet maar dan proef ik dat beetje zuur ook niet meer :D ).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Gisteren een erg lekkere, gezonde, makkelijke en snelle courgettesoep gemaakt.
Uitje, teentje knoflook en stukje gember aanfruiten in olijfolie. (tip: knoflook en gember doe ik tegenwoordig raspen met een kaasrasp :))
Courgette in de lengte halveren en met de kaasschaaf in dunne plakje in de pan erbij.
Eventueel paar blaadjes munt erbij.
Ik had nog een stukje rode paprika. Dit ook in stukjes erbij gedaan.
tijdje (+- 30 minuten) op laag vuur met deksel laten pruttelen.
Naar smaak Kurkuma, Cayenne peper en wat chilivlokken erbij (ik houd van pikant).
0.5L bouillon erbij, even opwarmen en staafmixeren.
Wat creme fraiche of zure room erdoor.
Effe proeven en evt nog op smaak maken met wat zeezout en zwarte peper.
Wil je het wat dunner kun je er nog wat water bij doen.

Easy peasy en erg lekker!

Het is dat ik alle ingrediënten en kruiden toch al had liggen. Ze hoeven er natuurlijk niet allemaal in. Met alleen een uitje, knoflook, courgette en bouillon is hij ook al heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn courgettesoepje is redelijk vergelijkbaar. De paprikablokjes doe ik er wel pas ná het staafmixeren door, dan heb je nog een beetje kleur en bite.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
DrivinUCrazy schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:20:
Mijn courgettesoepje is redelijk vergelijkbaar. De paprikablokjes doe ik er wel pas ná het staafmixeren door, dan heb je nog een beetje kleur en bite.
Goeie tip, ga ik de volgende keer ook doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maverick! schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:12:
Met alleen een uitje, knoflook, courgette en bouillon is hij ook al heerlijk.
Toevallig net ook gemaakt. Ik zweer wel bij een flinke bos selderij in deze soep. Na afloop rasp ik ook wat parmezaan boven m'n kopje.

De gember-optie is nieuw voor mij; die ga ik de volgende keer zeker eens proberen! :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Tektoon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Toevallig net ook gemaakt. Ik zweer wel bij een flinke bos selderij in deze soep. Na afloop rasp ik ook wat parmezaan boven m'n kopje.

De gember-optie is nieuw voor mij; die ga ik de volgende keer zeker eens proberen! :)
Selderie, ook nice!

Ik had een recept gezien met citroenrasp. Nu had ik ook wel citroenen liggen, maar ik ben een fan van verse gember, zeker icm knoflook :)

Had nog een peterselie plantje waar ik een flinke hand van had willen toevoegen. Helemaal vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
Gisteren boeuf bourguignon gemaakt. Altijd lekker. Straks nog een restje opwarmen, is nog lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren een werkelijk heerlijke (en makkelijke!) vegetarische hamburger in elkaar gezet.

Gebaseerd op dit recept; http://www.ah.nl/allerhan...58/italiaanse-superburger

Heb het als volgt gedaan.

- Meergranenbollen in 2en (niet 3) gesneden, aan de binnenkant even gegrild in een pan met een druppeltje olie.

- Uienringen laten fruiten.

- Burger gewoon gebakken, heb zelf de Mc2 burger van de Vegetarische Slager gebruikt en ik ben hier erg over te spreken, verreweg de lekkerste vegaburger die ik ooit gegeten heb.

- Vervolgens ui op broodje, kwakje mayo (Hellmans gebruikt), burger, de kaas (mozarella maar een andere kaas is ook lekker), gegrilde paprika (potje rood/geel), slamelange en wat bbq saus van Calve.

Dus dit keer geen burger waar ik alles "zelf" heb gemaakt, maar wel erg goed te eten en de bereiding duurt niet al te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 00:46
Ik had zin om eens wat te maken en voor een deel laten inspireren op internet (allrecipes) en wat eigen ideeën.

Het is een kipmangocurry geworden, helaas is de foto niet helemaal scherp:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UDIz7QLlr1BW30SgcROaSjzi/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Dragon op 25-05-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Gisteren 600gr Lardo van het Livar varken binnen gekomen. Uiteraard heerlijk om los te eten of om als basis voor sausen te gebruiken, maar vroeg me af of hier nog mensen zijn met originele recepten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Ik heb zojuist een Easyvac Pro 569 gekocht, in de veronderstelling dat deze ook de Ikea (zip)zakjes zou slikken.
Helaas werkt dat dus niet.
Iemand dezelfde ervaring of doe ik iets verkeerd.

Zijn er andere (goedkope) oplossingen voor deze, of moet ik wel gewoon de Solis zakken kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

NeutraleTeun schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:22:
Ik heb zojuist een Easyvac Pro 569 gekocht, in de veronderstelling dat deze ook de Ikea (zip)zakjes zou slikken.
Helaas werkt dat dus niet.
Iemand dezelfde ervaring of doe ik iets verkeerd.

Zijn er andere (goedkope) oplossingen voor deze, of moet ik wel gewoon de Solis zakken kopen.
Je doet iets verkeerd, je kan geen vacuum krijgen omdat deze ikea zakken geen profiel hebben. Ik haal mijn zakken (op rol) bij http://www.marmelot.com/ je kan daar ook een gratis sampleset aanvragen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zocht me al rot naar die link in het vorige topic, dank. Er zijn ook vacuüm machines die wel met vlakke zakjes werken, maar zelf bevalt het Solis systeem me beter.wat ik nog niet heb kunnen vinden zijn voedsel veilige zakjes met profiel voor hoge temperaturen maar voor sous-vide heb je die niet nodig.

Edit, ik zie nu dat zij die ook hebben! - gelijk even besteld :)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 02-06-2016 16:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Vandaag de Mexican pulled pork, Carnitas, gemaakt.
Echt een dikke vette aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7119/27359515492_93ab60d7df_b.jpg

Het recept:
Jonas Cramby's carnitas

Ik had geen sinaasappel en had geen zin meer om naar se super te gaan, dus maar een citroen gebruikt.

Verder wat smoked paprika en liquid smoke gebruikt.

Dit gaat vaker op tafel verschijnen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Die Bruine schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:48:
https://www.bol.com/nl/p/...ookboek/9200000011675326/

Een oud boek waar de basis in wordt uitgelegd. Daar kreeg je vroeger letterlijk les mee op school (in Suriname). Na een paar diverse gerechten leer je vanzelf wel wat er anders kan (en hoort) als je het eens bij iemand anders hebt gegeten.
Wat gaaf! Dat is een boek dat mijn moeder ook had en ik altijd in zat te bladeren toen ik nog een kleine jongen was (nostalgie!). Heel leuk, thanks voor de flashback Die Bruine :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maverick! schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:25:
Vandaag de Mexican pulled pork, Carnitas, gemaakt.
Lekkertafelen.nl schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:25:
Het gaat hier om kleine stukjes varkensvlees, gekruid met Fuego Spice Mix, die gaargestoomd worden in Coca-Cola tot een zoet-spicy substantie.
Dafuq? Koken in cola. 7(8)7

Ziet er wel lekker uit trouwens. Binnenkort ook weer eens een wrapje klussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zie cola best vaak terug komen in de Amerikaanse keuken.
Hele spek of schouder stukken in de cola bv.
Nog nooit geprobeerd, gok dat het lekker zoet moet smaken. Wat dan wel weer goed past bij varkensvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
NeutraleTeun schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:21:
Nog nooit geprobeerd, gok dat het lekker zoet moet smaken. Wat dan wel weer goed past bij varkensvlees.
Idem de Surinaamse keuken. Scheutje cola erbij doet wonderen zeggen sommigen :+ . In Suriname wordt het bijvoorbeeld gebruikt om de bereidingstijd te verkorten van kerrie-eend boven een open vuur. Alu wok, olie, uien, knoflook, kerrie, eventueel wat djinten, eend in kleine stukken erbij, zout, een madame Jeanette en een Adjuma, wat Coca Cola (wel de echte :o ), deksel erop en laat maar gaar sudderen. Scheelt je minstens een half uur tot een uur.

Ik ben zelf op zoek naar wat lekkere gezonde visrecepten. En dan bij voorkeur niet van die recepten waar de vis wordt verdronken. Grill/ovenrecepten met eens wat anders dan de standaard kruiden die in elk recept/variant wel worden gebruikt. Iemand wat links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik zie mijn vis/tajine niet meteen terug in de standaard recepten... maar tot twee uur geleden had ik ook nog nooit gehoord van bakken in cola. So.. yeah.

Misschien lijkt het je wat, ik eet vanavond in ieder geval dit;

- knoflook en gember in de vijzel met limoen en olie en beuken maar
- kruiden erbij (kerrie, paprika, cayenne, komijn, ras el hanout ed) en hier een stuk vis naar keuze in laten marineren met wat verse koriander en/of peterselie
- tajine opzetten met cherrytomaat, ui, courgette en paprika.
- ik doe er een handje risotto (40 gr oid) bij en een scheut witte wijn, maar zonder rijst en/of met (vis)bouillon kan ook.
- met nog tien minuten te gaan leg ik de vis op de groenten zodat 'ie geen natte voeten krijgt en gaar stoomt.
- nadat je de vis opschept doe ik nog een eetlepel tomatenpuree door de groenteschotel zodat je een mooie massa krijgt (niet te waterig, hangt ook af van de hoeveelheid rijst).

Je kan je tajine inwisselen voor een oven en de groenten zijn naar keuze. Whatever floats your boat. Ik gebruik vaak kabeljauw maar iets anders kan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik wil sowieso meer verschillende vissen eten. Op de markt koop ik helaas vaak dezelfde (wilde Dorade, Zeebrasem, Zeebaars, Platvis, Schol). Terwijl ik zoveel vissen zie die ik wel eens wil klaarmaken.
Fu%$k it, vanaf vrijdag koop ik elke week een andere vis. Dure zomer zo, maar so be it.

Eens kijken of het dit weekend al lukt dat recept van jou. Minus koriander/peterselie (me absolutely no like). En anders verschuift het een weekje. thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Tektoon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:12:
[...]

[...]

Dafuq? Koken in cola. 7(8)7

Ziet er wel lekker uit trouwens. Binnenkort ook weer eens een wrapje klussen. :)
Haha, yep.
Zoals de auteur ook schrijft is hij hier normaal geen fan van, maar in dit geval is het wel een goede toevoeging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Die Bruine schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 07:19:
Ik wil sowieso meer verschillende vissen eten. Op de markt koop ik helaas vaak dezelfde (wilde Dorade, Zeebrasem, Zeebaars, Platvis, Schol). Terwijl ik zoveel vissen zie die ik wel eens wil klaarmaken.
Fu%$k it, vanaf vrijdag koop ik elke week een andere vis. Dure zomer zo, maar so be it.

Eens kijken of het dit weekend al lukt dat recept van jou. Minus koriander/peterselie (me absolutely no like). En anders verschuift het een weekje. thnx.
Ik zie hier ook veel Schelvis liggen, al hoort dat bij de kabeljauwachtigen. Zeeduivel is ook heel lekker maar wel prijzig. Ik hou zelf ook niet van die waterige vis dus het techniekje waarbij je de vis op een bedje van groenten stoomt is wel nice.

Tijgergarnalen eet ik ook graag. Wokken in spaanse peper en (grove) stukjes knoflook en dan afblussen met limoensap en wat kappertjes. Lekker over de pasta met rucola en geraspte parmezaan voor een fris zomers maaltje.

Als het me lukt qua tijd ga ik me volgende week eens wagen aan een kwarktaart met een vruchtenunit erop. Kwam laatst ergens voorbij en leek me wel lekker. Nog nooit gegeten ook. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:58

Bob Popcorn

Plop!

NeutraleTeun schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:21:
Cola is ook zuur, dus als je suddervlees wil maken is het ook perfect om de kooktijd te verkorten. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Ik twijfel. Ik heb voor vanavond lamsburgers gemaakt (met daarin roquefort). Hoe gek zou het zijn om die te serveren met een plakje gerookte zalm? Toch niet heel veel gekker dan een rundvleesburger met een plakje bacon? Of zou ik hier de plank volledig misslaan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik denk dat er maar 1 manier is om er achter te komen; gewoon proberen :P .

E: Al moet ik zeggen dat ik het niet erg lekker vind klinken. Ben dan ook geen visliefhebber, al kan ik een lekker stukje zalm wel waarderen.

[ Voor 49% gewijzigd door Thomas op 11-06-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ja, dood zal ik er niet aan gaan. De gedachte was eerst nog om het broodje te toasten met honing, maar ik denk dat ik dat dan maar achterwege laat, anders wordt het helemaal zo'n flipperkast van smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

SeatRider schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:42:
Ja, dood zal ik er niet aan gaan. De gedachte was eerst nog om het broodje te toasten met honing, maar ik denk dat ik dat dan maar achterwege laat, anders wordt het helemaal zo'n flipperkast van smaken.
Vind dat nog wel een geinig idee, denk dat dat best lekker kan zijn met roquefort en lam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Die honing? Ja dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar clasht denk ik wel als ik er dan ook nog zalm op gooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:37:
Ik twijfel. Ik heb voor vanavond lamsburgers gemaakt (met daarin roquefort). Hoe gek zou het zijn om die te serveren met een plakje gerookte zalm? Toch niet heel veel gekker dan een rundvleesburger met een plakje bacon? Of zou ik hier de plank volledig misslaan?
En lam en roquefort en ger. zalm. Alle drie sterke smaken. Niet doen. Sowieso gaan lam en vis niet echt samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

OK. Zalm is out :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
SeatRider schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 11:37:
Voor mij zou die zalm de hele burger verpesten. Maar dat is misschien ook persoonlijk aangezien ik geen zalmliefhebber ben en al zeker niet als het gerookt is want dan is de zalmsmaak nog veel sterker. In de burger zou het ook snel overheersen waardoor je weinig anders meer proeft

Honing (beperkt) als tegenhanger van de roquefort kan misschien wel een idee zijn, gewoon proberen :)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ondanks dat het al gezegd is: niet doen, veel te heftige combi. Honing zalm gaat wel (gravad lachs achtige toestanden) honing lam wellicht ook nog maar het vissig-zoutige van zalm niet met lam.

Keep it simple, stupid is bij dit soort dingen wel mijn credo. Lekkere ingredienten zijn puur vaak ook prima, een disco aan smaak doet daar vaak afbreuk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Heeft iemand tips voor goede gasbrander (en welke vulling)?
Iets meer/groter dan de Xenos crème-brulee-brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Skimovic schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:28:
[...]

Voor mij zou die zalm de hele burger verpesten. Maar dat is misschien ook persoonlijk aangezien ik geen zalmliefhebber ben en al zeker niet als het gerookt is want dan is de zalmsmaak nog veel sterker. In de burger zou het ook snel overheersen waardoor je weinig anders meer proeft

Honing (beperkt) als tegenhanger van de roquefort kan misschien wel een idee zijn, gewoon proberen :)
Uiteindelijk als volgt gemaakt:

Lamsgehakt, samen met kleine blokjes roquefort, gepureerde ui, jalapeno en gegrilde paprika (uit pot) vermengen, burgers van 150 gram gemaakt, in grillpan opbakken tot een graad of 65.

Sesambroodjes doorsnijden, theelepeltje olijfolie op de ene en theelepeltje honing op de andere helft, en dan een paar minuten in de oven op grillstand.

Serveren met komkommer en spicy ketchup.

Waanzinnig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Net voor de grap wat zoute haring warm gerookt direct op rookhout in een klein braadpannetje met alleen wat alu folie ertussen. Het resultaat was heerlijk maar erg zout (denk bijvoorbeeld aan ansjovis).
Ik pieker me nu suf wat daar lekker bij zou zijn, iets met erwtensoep-saus achtigs en wat vers gebakken roggebrood?
Het resultaat was erg leuk dus ik wil er woensdag (bbq bij mij) een soort van amuse van maken.
Verder aan het spelen met sous-vide grote garnalen zometeen, die gaan denk ik in een dry-rub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Iets met rode biet en/of appel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

franssie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:53:

Verder aan het spelen met sous-vide grote garnalen zometeen, die gaan denk ik in een dry-rub.
Ben benieuwd naar het resultaat en de bereiding. Ik neem aan in de schaal. Of doe je hem er kaal in, zonder darm en dan de schaal in het sous vide zakje?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:59:
[...]

Ben benieuwd naar het resultaat en de bereiding. Ik neem aan in de schaal. Of doe je hem er kaal in, zonder darm en dan de schaal in het sous vide zakje?
Zit nu op 55c in het water, zonder kop, darm of schaal, puur rauwe garnaal met wel wat chillisaus - over een kwartier kan ik laten weten wat de vriendin ervan vond. Het gaat me nu om te kijken of het werkt om ze zo te garen want als het druk is met koken willen de garnalen wel eens te ver doorschieten in de pan of op de bbq.
Dus zo de gasgrill aan, hout doet toch niets op die korte tijden.

edit://
De garnalen waren perfect gaar - ik ga dit vaker of altijd doen. Wel is er één tekortkoming (dit waren medium garnalen 24 sortering) en omdat ze maar een korte tik op de grill kregen koelden ze ook snel af (klacht van de vrouw). Dus moet ik ze denk ik serveren op een warm bord of plaat. Woensdag gebruik ik grote 14 (de 8/6 kon ik niet vinden)dus dan zal het al wat minder afkoelen vanwege de grotere massa maar toch goed om te weten.

edit2:// @Pinin en dat alles in de door jou aangeraden sous-vide zakken, nogmaals dank!

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 13-06-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

OK, bedankt voor de update. Je hebt dus de garnalen zonder de kop enzo, heb ik ook 9 vd 10x, maar ik denk dat ik het eens sous vide keer ga proberen met verse incl. de kop, want daar zit altijd zo veel en lekkere smaak aan. Je kan ook lekker coquilles bereiden op deze manier, wel even nabranden.

edit: ik zie ook je privé bericht nu, een rijstkoker met een simpele temp. regelaar is idd een perfecte lowbudget manier een sous-vide. Ik gebruik ook een rijstkoker, alleen de elektronica is niet low-budget ;)
YouTube: sous vide testje

[ Voor 33% gewijzigd door Pinin op 13-06-2016 20:40 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:37: <>. Ik gebruik ook een rijstkoker, alleen de elektronica is niet low-budget ;)
YouTube: sous vide testje
Ik heb ook een 'zelflerende' op de plank liggen al zal die nooit zo mooi werken als die van jou, moet daar nog eens een dagje mee gaan spelen al is mijn ervaring dat bij sousvide juist het water de buffer is en zolang ik de sensor onderop dus dichtbij het verwarmingselement hou de uiteindelijke schommelingen erg meevallen.

Het is een fantastiche manier van koken in ieder geval en plots had ik vandaag een ingeving om eens te zoeken of het ook met garnalen kan, google zei ja en het klopt.

Morgen de baby spare ribs op de kamado, lamsrack en garnalen soude vide en dan heb ik nog wat tijd over om haring te roken. I love it when a plan comes together :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Welja, zo extreem nauwkeurig aansturen is nergens voor nodig. Als je regelaar een relaisuitgang heeft gaat deze ook sneller defect vanwege de hogere frequentie van aansturen.

Oh, en spareribs zijn ook geweldig sous-vide te maken. min. 24h en dan 2x 10 minuten in de oven. De boten komen dan bloot te leggen, velletje strak en het vlees is goddelijk sappig maar niet meer vet. KWIJL

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op zondag 12 juni 2016 @ 02:01:
Heeft iemand tips voor goede gasbrander (en welke vulling)?
Iets meer/groter dan de Xenos crème-brulee-brander.
Ik moet hem nog ontvangen, maar ik zocht net als jij naar zoiets en kwam met deze oplossing:
http://www.banggood.com/W...ower-For-BBQ-p-40138.html
En een gasflesje eronder die je bij elke bouwmarkt kan krijgen.

Zodra ik hem binnen heb kan ik je meer vertellen. Heb hem een weekje geleden besteld, dus zal ergens komende weken wel binnen komen :)
Pinin schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:19:
Welja, zo extreem nauwkeurig aansturen is nergens voor nodig. Als je regelaar een relaisuitgang heeft gaat deze ook sneller defect vanwege de hogere frequentie van aansturen.

Oh, en spareribs zijn ook geweldig sous-vide te maken. min. 24h en dan 2x 10 minuten in de oven. De boten komen dan bloot te leggen, velletje strak en het vlees is goddelijk sappig maar niet meer vet. KWIJL
Agreed! Ik maak geregeld zo spareribs :). Alleen dan met een mob-saus en de bbq, ipv de oven :)

[ Voor 31% gewijzigd door Nomad op 13-06-2016 22:35 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:19:
Welja, zo extreem nauwkeurig aansturen is nergens voor nodig. Als je regelaar een relaisuitgang heeft gaat deze ook sneller defect vanwege de hogere frequentie van aansturen. <>
Die regelaar kwam met een triac (heet dat zo?) dus geen relais. de stc1000 heeft inderdaad een relais maar die schakelt niet vaak.

Over de ribs, ik ga het eens proberen maar de rooksmaak van houtskool van de kamado (dus geen briquetten met toegevoegd rookhout, dan gebruik ik net zo goed gas of een elektrische oven inderdaad) voegt wel wat toe naar mijn mening.

blijft heerlijk om zo met eten bezig te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nomad schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:33:
[...]

Ik moet hem nog ontvangen, maar ik zocht net als jij naar zoiets en kwam met deze oplossing:
http://www.banggood.com/W...ower-For-BBQ-p-40138.html
En een gasflesje eronder die je bij elke bouwmarkt kan krijgen.

Zodra ik hem binnen heb kan ik je meer vertellen. Heb hem een weekje geleden besteld, dus zal ergens komende weken wel binnen komen :

[...]
Hier kost dat ding bijna 3x zoveel:
http://www.2cheap.nl/sold...der-exclusief-gasbus.html

En anders is er nog deze set:
http://www.gasbrander.nl/gasbrander-2-extra-gasbussen.html

Maar ik wacht wel jouw ervaring af.
Chinese Euro-dingetjes met (goedkoop?)schroefdraad op gasbussen en open vuur... brrr :9

Maar is butaan dan ook het geschikte 'voedsel-gas'?

--
edit:
goedkoper busje gas:
https://www.kookwinkel.nl...lridebutaangasbus227g.asp

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-06-2016 22:53 ]

Pagina: 1 2 ... 113 Laatste