Ben weer even bezig geweest.
Ik heb een oude diaprojector uit de kast gehaald. Hier de voorste lens uitgedraaid.
Geprobeerd de camera er zo recht mogelijk voor te zetten. Op de camera zitten de extension tubes en de Takumar 50mm. Deze gekozen omdat ik hiermee eenvoudig diafragma kan verstellen i.t.t. de Canon 50mm.
Bevindingen:
- Met het nodige geduld lijkt het erop dat resultaten scherper te krijgen zijn, maar heeft nog wel meer oefening nodig. Ik kan nu bijvoorbeeld de registratie lezen wat eerst niet kon.
- Wanneer de slede naar voren komt, komt deze uiteindelijk tegen de camera aan.
Mocht deze opstelling gaan werken, dan moet ik dus telkens de laatste ~10 Ã 20 dia's voor in een andere slede zetten.
- Op het eerste gezicht leek de lichtspreiding wel redelijk goed, maar ik denk dat ik wel iets wits tussen de lamp en dia moet plaatsen voor betere spreiding. Ik zou alleen niet weten hoe en wat, want tussen de lamp en de dia is nergens ruimte. Daarnaast zie ik ook geen mogelijkheid om de projectorlenzen te verwijderen.
- Belichting is tricky. Bij enkele dia's was camera in AV-modus prima, maar bij onderstaande foto moest er een ND-filter op. Zelfs bij F/16 zat de camera aan z'n max. sluitertijd van 1/4000.
- Stof en viezigheid
and lots of it. Zoals je hieronder kunt zien is er veel viezigheid.
Ben slecht bedreven in het verwijderen van dergelijk imperfecties in Lightroom maar toch even snel wat geprobeerd.
Geen idee waar dat stof/viezigheid zich bevindt. Ik heb de dia, projectorlenzen, cameralens e.d. allemaal even met een busje perslucht bespoten.
- Als je de vorige poging van deze dia in mijn vorige post ziet kon ik daar ook veel meer details uit de lucht halen. Blauwe lucht, wolken etc. Als ik dat hier doe (highlights naar beneden halen) dan krijg ik vieze bruine kleuren. Dat heb ik dus proberen op te lossen met een graduated filter (op de lucht) waarbij ik de belichting/hightlights naar 100% heb gebracht (dus laten clippen).
Maar bijv. achter het de Airbus kun je nog zien wat ik bedoel.
En dat is dan dus over de gehele lucht en nog erger.
IMG_7256 by
Iemand91, on Flickr
Nog een aantal nieuwe pogingen staan in het
Flickr album.
De laatste 5 zijn van vandaag.
Ga nog maar eens proberen met de Canon 50mm en hogere diafragma-waardes. Kijken of dat wat oplevert.
(Mogelijk minder stof e.d.)
EDIT: wat ik al dacht. Hogere diafragma-waardes geven betere resultaten. Nagenoeg geen vuiltje aan de lucht (letterlijk

)
Mijn variabele ND-filter moet ik wel nagenoeg helemaal dichtdraaien.
EDIT #2: resultaat met Canon 50mm @ F/8 (lastig om dat te krijgen met extension tubes ertussen):
IMG_7258 by
Iemand91, on Flickr
EDIT #3: Net als test even een hele doos (2 rekken met 50 dia's elk) gescand.
Het scannen/fotograferen gaat zo snel als je de dia's kunt wisselen.
De RAW's in Lightroom gehaald. Bij een foto een crop gemaakt en gespiegeld; dit gekopiëerd voor alle andere 99 foto's en klaar.
Resultaten zijn meer dan prima voor normaal gebruik. Ik ben heel erg happy.
Toch kijken of ik nog een wit stuk plastic o.i.d. kan vinden en tussen de dia en lamp kan plaatsen voor wat gelijkmatige verlichting.
Als dat wat wordt dan heb ik die 35 dozen /3500 dia's er in no-time doorheen.
[
Voor 29% gewijzigd door
Piet91 op 23-03-2016 17:12
]