Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jij een paar jaar terug. Ik wilde toen 4000 dias inscannen. En heb er toen veel research in gestoken. Door toevallige omstandigheden heb ik een Nikon Coolscan 5000 kunnen lenen net voordat ik er een wilde kopen.
Belangrijke punten om over na te denken:
De Nikon Coolscans zijn in Duitsland nog nieuw te koop (zolang het duurt).
De meeste scanners (Plustek, Reflecta) halen ongeveer de helft van de opgegeven resolutie (de pixels zijn er wel maar de het oplossend vermogen van de optische delen is te laag)
Alleen Nikon haalt (bijna) de opgegeven resolutie.
De densiteit van de meeste scanners is onvoldoende. Alleen Nikon haalt details goed uit de schaduwen.
Je bent al gauw 5 minuten per dia bezig: (zwartpunt instellen witpunt instellen, curve aanpassen) om een optimale scan te krijgen. Op grond daarvan heb ik de 4000 dia's opgegeven en alleen de beste 400 gescand.
Is de lichtbron van de scanner instelbaar?
Sommige dias heb ik bij 3 verschillende belichtingen gescand om via HDR toch een acceptabel eindresultaat te krijgen.
Dias en negatieven zitten onder het stof (zelfs als je ze schoonmaakt) dus je hebt erg goede "Anti-Dust" algoritmes in de scansoftware nodig om ze schoon te krijgen. Schoonmaken met het kloonstempeltje is geen optie als je duizenden dias hebt.
Stelt de scanner goed scherp? Erg lastig bij Nikon. Mijn Minolta dia-scanner stelde veel gemakkelijker scherp (maar haalde de densiteit van de Nikon niet).
In glas geraamde dias kun je allemaal uit de raampjes halen, anders wordt het niks.
De bestanden (tiff) worden vrij groot als je op 4000dpi en 16 bits inscant: mijne liggen allemaal rond de 100 mb per stuk.
Oud film materiaal heeft soms hele lastige kleurzwemen die moeilijk te corrigeren zijn: de kleurzweem kan in de schaduwen heel anders zijn dan in de hoge lichten.
En wat ik ook probeerde: de geprojecteerde dias bleven mooier ogen dan de ingescande. Je krijgt nooit dezelfde look.
Veel succes ermee, het hele project is mij niet meegevallen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Anoniem: 120649 op 17-03-2010 19:44
]