Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:32
quote:
Cookiemonsterr schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:11:
Ik heb een Rittz.scan GFP-001A, werk onder Windows 7 X64 en kan nergens standalone drivers voor genoemde diascanner vinden, als ik Windows apparaatbeheer automatisch laat zoeken naar drivers kan er ook niets gevonden worden.
Ik ken deze scanner niet en kom er op internet weinig over tegen. Mogelijk dat deze scanner onder Windows als een generieke scanner wordt geïnstalleerd (?). Het gaat waarschijnlijk om een wat ouder model/ Laatste mogelijkheid is om het programma VueScan gratis uit te proberen.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:32
quote:
PhoneTech schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:27:
[...]

Thanks. De software van Reflecta CyberView X is echt een usability hell, maar heeft met de "Magic Touch" mooie scans opgeleverd op 5000 dpi. Met een nabewerking in Lightroom, levert dat toch een erg mooi resultaat op! Bij de scanner zat ook een kopie van SilverFast bij, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Uiteindelijk denk ik dat er geen magische instelling is voor alle duizenden dia.s. Aangezien alle nabewerking in Lightroom gedaan gaat worden, maakt het dan nog uit welk programma ik gebruik? Of is de rauwe output TIFF van 180MB nagenoeg gelijk in alle scan software?
Ik heb geen ervaring met Silverfast, daar hoor ik wel wisselende ervaringen over. Zelf gebruik ik geen RAW formaat of TIFF. Er is ook geen magische instelling om een scan 100% perfect in te scannen. Voor een groot gedeelte is VueScan verantwoordelijk om een goede scan op te leveren. De verdere workflow wordt vanuit Lightroom gedaan, zoals kleurverbeteringen en (indien mogelijk) locatiegegevens instellen.

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:06
Dus...ondertussen een paar maanden verder en het digitaliseren heeft even stil gelegen.

Maar deze week weer aandacht aan geschonken en nog eens naar de gewenste instellingen gekeken.
Denk dat ik nu wel heb besloten welke instellingen ik ga gebruiken.
Alles zo ingesteld dat Nikon Scan min of meer zo min mogelijk aan de scans veranderd/aanpast, op ICE na.
Gebruik geen ROC of GEM (dat min of meer kleuren hersteld en ruis verminderd) omdat dat én niet altijd gunstige resultaten geeft en scantijden verlengt.
Ook geen Multi Sample Scanning; elke dia wordt dus 1x gescand. In eerdere tests bleek vaker scannen niet echt verbetering te bieden en scantijden schieten wel omhoog.
Alles wordt opgeslagen in 16 bit Tiff bestanden die helaas wel zo'n 130MB per stuk zijn.

Al met al waarschijnlijk gruwelijke overkill maar ja; je gaat dit ook maar 1x doen.
Ik heb hier zowel dia's als negatieven te scannen en alleen de ~3200 dia's zullen qua TIFF (en verwerkte JPEG) bestanden rond de 500GB opslagruimte vereisen.
Gelukkig is opslagruimte tegenwoordig niet zo duur meer. :+

Anywho; de scanner staat nu naast mij te rattelen en poept ongeveer elke minuut een 130MB TIFF bestand uit.

Bedoeling is dat ik deze per slede (à 50 dia's) importeer in Lightroom, crop (dat is nog het minst leuke aan digitaliseren want crop moet ik telkens handmatig doen) en exporteren.
Gelukkig is elke slede al enigszins gecategoriseerd (jaar en gelegenheid).

Zat ook te denken om in LR keywords te gaan gebruiken zodat ik later bijvoorbeeld kan terugzoeken op personen e.d. maar dat gaat wel héél veel tijd en werk kosten. Heb zelf ook wel meer dan 3200 foto's gemaakt en gebruik daar ook nooit keywords en kan ook prima foto's terugvinden.

Ben benieuwd hoe veel ik dood ben na dit project. :/

EDIT: ben overigens niet echt van plan om nabewerking te gaan doen. Zal ook veel tijd kosten (tenzij je een aantal settings al batch uitvoert). Mochten er foto's tussen zitten waar ik écht iets mee wil doen dan kan ik altijd nog gaan nabewerken. Het gaat nu eerst om maar de dia's na al die jaren weer een te kunnen bekijken. De eerste dia's zijn bijvoorbeeld van een bezoek aan Oost-Duitsland. :P

Piet91 wijzigde deze reactie 15-12-2017 14:47 (10%)

• TDB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:02
quote:
Piet91 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:36:

Bedoeling is dat ik deze per slede (à 50 dia's) importeer in Lightroom, crop (dat is nog het minst leuke aan digitaliseren want crop moet ik telkens handmatig doen) en exporteren.
Met de hand? Dat kan je toch wel automatisch doen?

Yes, Lightroom has a batch crop.
You first of all apply a crop to the first image. Then in the library grid view, you right-click on the first image, and under the header "Develop Settings" you chose "copy settings".
You then select the option "Crop" and deselect all the other options (unless you also want to copy those to the batch).
You then click on the "copy" button and select all images that you want to apply the crop to. Then right-click again on the images and chose "Develop Settings" - "Paste Settings".
Then the crop is applied to all images selected
.

https://visualstate.wordp...iple-images-in-lightroom/

PSN: TDBtje

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:06
quote:
TDB schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:43:
[...]

Met de hand? Dat kan je toch wel automatisch doen?

Yes, Lightroom has a batch crop.
You first of all apply a crop to the first image. Then in the library grid view, you right-click on the first image, and under the header "Develop Settings" you chose "copy settings".
You then select the option "Crop" and deselect all the other options (unless you also want to copy those to the batch).
You then click on the "copy" button and select all images that you want to apply the crop to. Then right-click again on the images and chose "Develop Settings" - "Paste Settings".
Then the crop is applied to all images selected
.

https://visualstate.wordp...iple-images-in-lightroom/
Zeker, op deze manier wil ik het inderdaad ook doen. Maar dia's willen nog wel eens verschuiven dus de crop bij de ene dia wil niet altijd goed werken bij de ander. Maar ik begin denk ik wel op die manier.

• MvL
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de Epson Perfection V550/V600/V800/V850?

Mijn ouders wilde alle oude dia's wegooien, dus heb ik ze maar meegenomen met idee om ze te gaan scannen. Ik ben mij er van bewust dat het een heidens karwij gaat worden. Graag wat ervaringen..

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:32
Met de voorlopers wel, hele goede scanners! 35 mm kun je met die scanners per best veel stroken of raampjes inscannen.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een van de EPSON Perfection 2480/2580 serie, waar een simpel raampje bij zit die een beetje lijkt op die van jou (maar veel minder opties), zelfs die scant echt goed foto's en dia's (meer ervaring met foto's dan dia's). Met Google kun je best ook veel ervaringen vinden zag ik net kort.
Epson maakt gewoon goede scanners over het algemeen.
https://files.support.eps...per248/per248rf/set_1.htm

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:57

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb de v550 met vuescan erbij. Leercurve maar daarna heerlijk ding. Een maat van me heeft de 500, is ook prima.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
quote:
MvL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:16:
Mijn ouders wilde alle oude dia's wegooien, dus heb ik ze maar meegenomen met idee om ze te gaan scannen. Ik ben mij er van bewust dat het een heidens karwij gaat worden. Graag wat ervaringen..
Heb hier een Perfection V750-pro en dat is een fantastische scanner met een puike resolutie.
Ook voor dia's.

Recent moesten er een slordige 2000 oude dia's worden gedigitaliseerd en als je dat met deze scanner moet doen dan ben je tegen die tijd rijp voor opname. :+
Lekker uitbesteed dus, want zo'n bedrijf pakt de dia's over op een eigen professionele slede en laat het scannen geautomatiseerd afhandelen.
Het resultaat was in de hoogste resolutie 'goed genoeg'.

Heb als test zelf een stel waardevolle dia's met deze V750 gescand en dan werd het resultaat weliswaar beter, maar ik had sterk de indruk dat de beperkte winst eerder aan de povere kwaliteit van de dia's lag dan aan de scanner.
Het eindresultaat van deze scanner kan uiteindelijk niet beter worden dan de oorspronkelijke diakwaliteit, in mijn geval bleken de dia's zelf de achilleshiel te zijn.

Maar afhankelijk van de hoeveelheid zou ik het lekker uitbesteden.
Je kunt ook voor een slordige €1000 een nieuwe diascanner aanschaffen (die een hele slede geautomatiseerd kan scannen) die je na gedane zaken weer verkoopt, dan houd je het hele scanproces in eigen hand.
Uitbesteden is echter al snel goedkoper.

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 30-08-2018
quote:
MvL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:16:

Ja, ik heb een V550. Die bevalt me prima; geen moment spijt van gehad. Ik gebruik hem in combinatie met Vuescan, de betaalde variant. Het scanprogramma van Epson was wat te beperkt in zijn opties en ik wilde het zélf doen. De V550 doet 4 dia's per keer.

Heb je niet nog zo'n diacarousel? Of hoe dat ook heet... Misschien interesseert je het onderstaande filmpje, dat gaat al een stuk sneller dan wat de Epson doet.

Mijn kippenhok

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True