weet het niet meer
weet het niet meer
Dat was ook mijn verwachting. Daarom lijkt mij een plustek ook iets handiger. Meer tegelijk. Maar de goedkopere heeft geen software. Is de software zo goed dat het 100,- meerprijs waard is?Vishari Beduk schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:36:
Ik krijg de indruk dat de meest gebruikte scanner hier op de tweaker de Epson V650 of V700 is. Grote voordeel is dat er gelijk 4 stroken in kunnen.
Ik verwacht dat het scannen van 1000 negatieven en 200-300 dia's wel een project van een paar maanden gaat worden. Die Reflecta en Rollei dingen zijn daarvoor te arbeids intensief.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 14-03-2016 14:39 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir_Hendro op 14-03-2016 14:50 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
En welk programma draait die Sony? Je moet wel van vliegtuigen houden als je Sony van een eettafel-dia een spaceshuttle maakt.....Sir_Hendro schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:43:
Als ik mijn Sony HX100V ervoor zet krijg ik dit als resultaat:
[afbeelding]
Ik had zo een reactie al verwachtTeijgetje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:13:
[...]
En welk programma draait die Sony? Je moet wel van vliegtuigen houden als je Sony van een eettafel-dia een spaceshuttle maakt.....![]()
En hoe zit het dan met stof en krascorrectie?
En de scherpte? Dia`s was min of meer het oude digitaal > vergrootbaar "zonder" scherpteverlies.
Als ik jouw shuttle opblaas naar A4 dan wordt het toch wel onscherp allemaal imo?
Photoshop kan niet overweg met het 4e kanaal van dedicated FARE of Ice scanners. Ik zou dat dus echt over laten aan de filmscanner software of VueScan of SilverFast!Sir_Hendro schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:41:
[...]
Ik had zo een reactie al verwacht![]()
Kras en stofjes zijn te verwijderen op de PC met diverse programma's zoals Photoshop. De kwaliteit van de foto hangt af van de camera + resolutie + lens. Met mijn beginner camera HX100V met full range lens krijg je op deze methode een scherpe foto tot postkaart formaat. Als je een degelijke spiegelreflex camera hebt met macro lens kan je A4 mogelijk wel halen.
[ Voor 9% gewijzigd door Yahrr op 14-03-2016 19:26 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Ha didero, ook twee keer geweest voor het huren van een coolscan, aardige vent.Teijgetje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:06:
Ik heb laatst zo`n 800 40-50 jaar oude dia`s gescand.
Daar heb ik een scanner voor gehuurd in Weesp
Precies dit ben ik ook mee bezig
weet het niet meer
Dick is inderdaad erg aardig, legt je alles goed uit, stelt software beschikbaar en is ook als hulplijn bereikbaar.Vishari Beduk schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:38:
Ha didero, ook twee keer geweest voor het huren van een coolscan, aardige vent.
Maar toch was dat geen succes omdat het scannen maar duurde en duurde en de scanner op een gegeven moment toch terug moest.
Wat dat betreft is http://www.heise.de/foto/...fierter-Dias-2848915.html wel een interessante link trouwens.Teijgetje schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:13:
...
En hoe zit het dan met stof en krascorrectie?
...
Ik heb met de Epson V600 en een standalone scanner gewerkt.link0007 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:27:
Volgens mij onderschat je het werk echt behoorlijk... En de apparatuur hier aangeraden door sommigen is tenenkrommend.
Negatieven scannen is een major pain in the ass. Zelfs met goede hardware, software en verstand van zaken is het resultaat vaak teleurstellend. Dia's scannen is makkelijker, maar vereist weer een hogere dMax en daardoor dus een betere scanner.
Ga niet voor die prullaria, zoals die sjaool aanraadt. Vishari heeft groot gelijk om een v600 aan te raden. Dat volstaat waarschijnlijk prima,ook al is het resultaat voor negatieven ondermaats (soms wat rare kleuren).
Voor de rest: Koop een blaasbalgje voor ontstoffen. En als je je handen heel goed schoonmaakt met afwasmiddel kan je zeker een uur werken met negatieven zonder vingerafdrukken achter te laten. Je krijgt er wel droge handen van.
Dan nog iets: Reken ongeveer 2 minuten per foto. Oftewel een rolletje per uur. En het is echt kutwerk, weet ik uit ervaring. Verwacht niet dat je 1000 foto's kan inscannen zonder een deel van je ziel te verliezen.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
IMG_7196 by Iemand91, on Flickr
IMG_7194 by Iemand91, on Flickr
IMG_7190 by Iemand91, on FlickrGTA VI - All aboard the hype train!!
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Waarschijnlijk niet evenwijdig aan sensor inderdaad. Dat is best lastig om voor elkaar te krijgen bij deze opstelling.Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:47:
Je dia's zijn of niet plat, of staan niet evenwijdig aan de sensor.
Bij een aantal vergeten (want lens op extension tubes is eind voor instellen van diafragma) maar ik heb er ook een oude Takumar met manual diafragma geprobeerd en dat werd niet veel beter.Tot hoe ver heb je afgestopt?
Want volgens mij kan het nog wel wat verder.
Ik heb inderdaad geprobeerd met verschillende extension tubes. Die ik hier heb gebruikt was de beste manier.Je hoeft overigens ook echt geen 1:1 vergroting te gebruiken, dus minder extension ertussen, zodat de DoF wat groter wordt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nee, dat begrijp ik dat je niet per se beeldvullend hoef. Maar nu hield ik echt niets over.Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:24:
Ik heb zelf negatieven gedigitaliseerd en daarvoor mijn camera gebruikt met 1:2 macro lens en een horizontale opstelling van mdf gemaakt (camera op een macro-rail). Dit leverde foto's van ongeveer 5MP op en dat was genoeg. De korrel van de gemiddelde kleurenfilm is echt niet zo klein, dus je hoeft ook echt niet beeldvullend te werken.
Ik kon met de Takumar dus zelf handmatig de diafragma veranderen maar dat maakte weinig verschil als ik meer afstopte. Ik heb vanalles boven f/8 geprobeerd..Hoezo werd het met die oude Takumar niet beter?
Hoever had je afgestopt? Ik heb volgens mij f/5.6 gebruikt en dat was met 1:2 ruim genoeg.
Nuttige info, maar Hans is echt in elk opzicht verknocht aan Nikon. Hij zweert altijd bij ED glas (wat over het algemeen ook best goed is), maar concurrenten doen er niet altijd voor onder, zoals de Canon L lenzen bijv.Xfile schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:07:
Scannen en scanners door Hans Braakhuis http://www.hansbraakhuis.nl/scannen%20en%20scanners.pdf
Klopt, Hans Braakhuis fotografeert vooral met Nikon, en schrijft er ook over http://www.hansbraakhuis.nl/ .PageFault schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:40:
[...]
Nuttige info, maar Hans is echt in elk opzicht verknocht aan Nikon. Hij zweert altijd bij ED glas (wat over het algemeen ook best goed is), maar concurrenten doen er niet altijd voor onder, zoals de Canon L lenzen bijv.
Verder goede info en praktische tips.
Mee eens, maar hij denkt dat er echt geen alternatieven zijnXfile schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:05:
[...]
Klopt, Hans Braakhuis fotografeert vooral met Nikon, en schrijft er ook over http://www.hansbraakhuis.nl/ .
En het maakt niet uit waar je mee fotografeer als je er maar plezier in hebt.
[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 21-03-2016 08:43 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
IMG_7256 by Iemand91, on Flickr
IMG_7258 by Iemand91, on Flickr[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 23-03-2016 17:12 ]

weet het niet meer
Ik zie bij jouw nog steeds veel vlekken in de lucht. Dit probleem had ik in het begin ook omdat ik dus papier dicht achter de dia had om het licht te verspreiden. Als je dit wat meer naar achter plaatst wordt het minder. Echter was het probleem nog steeds niet voldoende verholpen. Uiteindelijk heb ik wat duurder papier genomen waar het witte oppervlakte veel meer egaal was met als resultaat dat nu wel eindelijk een mooie belichting had. Tevens doe ik de belichting van voren op het papier zodat er minder licht verloren gaat. Tevens denk ik dat plexiglas (melk) een nog mooier resultaat oplevert.
[ Voor 5% gewijzigd door Sir_Hendro op 24-03-2016 09:55 ]
Persoonlijk lijkt me dit erg gemakkelijk.Sir_Hendro schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:43:
Dia scanners zijn in het algemeen erg traag waardoor het verwerken van vele dia's super irritant kan zijn. Er is tevens een populaire alternatief om dit te doen die ik ook gebruik, namelijk foto's maken van de dia's.
Voorbeeld van mijn setup:
[afbeelding]
Als ik mijn Sony HX100V ervoor zet krijg ik dit als resultaat:
[afbeelding]
Zo kan je om de paar seconden een nieuwe dia vastleggen.
Zo kan het trouwens ook:
[video]
Klopt. Dit had ik overigens niet toen ik de dia boven een tablet hing.Sir_Hendro schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:03:
Ik zie bij jouw nog steeds veel vlekken in de lucht.
Ik heb niets achter de dia zitten.Dit probleem had ik in het begin ook omdat ik dus papier dicht achter de dia had om het licht te verspreiden. Als je dit wat meer naar achter plaatst wordt het minder. Echter was het probleem nog steeds niet voldoende verholpen. Uiteindelijk heb ik wat duurder papier genomen waar het witte oppervlakte veel meer egaal was met als resultaat dat nu wel eindelijk een mooie belichting had. Tevens doe ik de belichting van voren op het papier zodat er minder licht verloren gaat. Tevens denk ik dat plexiglas (melk) een nog mooier resultaat oplevert.
[ Voor 34% gewijzigd door Piet91 op 29-03-2016 15:20 ]
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Er staan op marktplaats voldoende oude projectoren. Koop er een voor een tientje en sloop alle glaswerk eruit.Piet91 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:43:
bla die bla
Kansloos, ik zou het niet eens proberen.Yahrr schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:34:
Voor dat ik aan mijn eigen project ga beginnen: heeft iemand al eens geprobeerd om een geprojecteerd beeld te fotograferen?
weet het niet meer
Waarom kansloos? Het is een snelle manier van werken zonder al te veel poespas. Een goede projector heb ik nog. Niet al te groot projecteren op een gladde witte ondergrond.
Klopt helemaal.PageFault schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:20:
[...]
Mee eens, maar hij denkt dat er echt geen alternatieven zijnEn qua scanners zijn er naast de hele goede Nikons ook nog enkele andere goede scanners, waaronder die van Konica Minolta.
[ Voor 14% gewijzigd door ricardo246 op 31-03-2016 22:17 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Is deze vraag aan mij gericht?ricardo246 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:15:
Is deze manier van "kopiëren" niet erg belastend voor de sensor van de digitale camera?
Ik heb begrepen dat de sensor van een willekeurige camera tijdens het nemen van een foto behoorlijk kan opwarmen. Hoe groter de pixeldichtheid hoe meer dit speelt. Als je dan er een projector opzet die al behoorlijk warm kan worden...
Of maak ik een klassieke denkfout --> dat de warmte van de projector niet mee overgedragen wordt op de sensor?
weet het niet meer
Zo'n soort scanner productreview: Reflecta DigitDia 6000 review door n.stolwijk voor een weekje huren.Piet91 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:00:
We hebben zo'n 30 dozen liggen met elk ruimte voor 100 dia's. Ik weet niet of elke doos ook inderdaad 100 bevat en het is natuurlijk de vraag of élke dia de moeite waard is om te digitaliseren.
Maar je tikt dus wel tegen de 2500-300 dia's aan.
Ik maak mij geen illusies dat we dit karwei even snel fixen maar je wordt al moe al je leest hoe lang scantijden zijn. Die Reflecta 10T is dus een redelijk snel exemplaar maar daar ben je al met al ook wel 5 minuten bezig voor elke dia. Dat is dus alleen al 208 - 250 uur werk. Dan ben je al een jaar bezig als je er elke week 4 uur aan besteed. En dat zijn uren dat je ook echt bezig moet want niets gaat dan automatisch.
Daarom spreekt mij de DSLR-techniek nog erg aan; want heb je eenmaal een goed werken systeem; dan kan het zo snel gaan als je dia's kunt wisselen.
Wordt een duur geintje. Heb net nog eens gekeken; 34 dozen met elk 2 magazines. Ofwel 3400 dia's.Xfile schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:13:
Zo'n soort scanner productreview: Reflecta DigitDia 6000 review door n.stolwijk voor een weekje huren.
Ik heb voor je gegoogeld: https://www.fotonelissen.be/verhuurtarief
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 02-07-2017 09:56 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 12-07-2017 14:23 ]
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 12-07-2017 15:17 ]
Zou vuescan eventueel zinvol zijn voor coolscan-gebruikers?Walker78 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:09:
...
Voor 't geval je met zo'n Nikon-scanner aan de gang gaat:, niet alleen Nikon ondersteunt de Coolscan niet meer, ook in Windows (vanaf versie 7) moet je zelf wat vogelen om de scanner aan de praat te krijgen:
http://axelriet.blogspot....-ls-5000-scanners-on.html
http://blog.controlspace....ndows-7-and-vista-64.html
https://www.howtogeek.com...install-unsigned-drivers/
Ze zijn daar overigens wel heel erg van de Silverfast software; als je het over duur spul hebt...Walker78 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:19:
Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar op http://www.filmscanner.info/ worden scanners aangeboden en daar zit dan ook vuescan bij, dus het lijkt me wel zinvol dan.
Nikon Super Coolscan 5000 ED by Iemand91, on FlickrVoor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
IMG_7258 by Iemand91, on Flickr
Kuwait Airways Airbus A340-300 9K-ANC, Schiphol Airport Amsterdam 1996 by Iemand91, on FlickrIk vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
De teer lijkt op de foto geplakt te zijn.Arator schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:23:
@Piet91 Ik hou wel van het kleurenpalet van de eerste foto, heeft echt iets retro. Ik kan me een dergelijke foto perfect indenken, opgehangen in een kantoortje waar de tijd is blijven stilstaan en de asbakken nog goed gevuld zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 22-08-2017 00:14 ]
Moseltalbrücke 1996 by Iemand91, on Flickr[ Voor 59% gewijzigd door Piet91 op 22-08-2017 20:12 ]
Hoeft ook geen Photoshop te zijn, mijn punt is slechts dat, naar mijn ervaring, het digitaliseren van analoog materiaal ALTIJD nabewerking nodig heeft. Ik denk dat die nabewerking in veel gevallen zo basic is dat je aan een gratis tooltje ook al genoeg hebt.Piet91 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:46:
@Walker78 Photoshop is niet echt mijn ding; daar heb ik nauwelijks ervaring mee. Alleen af en toe een achtergrond verwijderd zeg maar.
Lightroom iets meer.
Ik snap het. Al zit er ook genoeg materiaal tussen dat eigenlijk niet écht nabewerking nodig heeft zolang het enigszins goed uit de scanner komt rollen. Niet alles is van zo'n waarde dat het helemaal top moet zijn.Walker78 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:46:
Hoeft ook geen Photoshop te zijn, mijn punt is slechts dat, naar mijn ervaring, het digitaliseren van analoog materiaal ALTIJD nabewerking nodig heeft. Ik denk dat die nabewerking in veel gevallen zo basic is dat je aan een gratis tooltje ook al genoeg hebt.
Is die nu alleen voor dia's, of kan je er ook gewoon reguliere negatieven mee scannen? Bij mijn ouders liggen namelijk tientallen mapjes met negatieven van vroegere vakanties. Zou het heel leuk vinden om ze digitaal te maken, maar ik was niet van plan om ze handmatig één voor één door zo'n manual film scanner te trekken.Piet91 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:45:
Oeps...
[afbeelding]Nikon Super Coolscan 5000 ED by Iemand91, on Flickr
Nu nog een aantal stappen voordat het monotone scannen kan beginnen; voornamelijk de optimale instellingen in Vuescan vinden en kijken hoe ik die duizenden dia's kan categoriseren.
Wat betreft dat eerste; er zijn zoveel mogelijkheden in Vuescan. Van file format (JPEG of TIFF), infrarood settings, multi-belichting, herstel van kleuren en vervaging, , korrelreductie, output kleurenruimte etc. etc. etc.
Teveel om op te noemen.
Wat betreft het tweede; op de dozen staan (gelukkig) al wel voldoende informatie zoals jaar en gebeurtenis, maar omdat er natuurlijk ook vele dia's tussen zitten met bijvoorbeeld familieleden is het wel een slim idee om deze te taggen o.i.d.
Heb alleen nog geen idee hoe.
Lightroom schijnt het te kunnen, maar eigenlijk zoek ik een manier om dit onafhankelijk van software te doen.
Heb net even een snelle test gedaan en het lijkt erg veelbelovend. Alleen al het gemak van invoeren van dia's en niet meer met rare, instabiele setups te hoeven uitproberen.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Daar kun je ook negatieven mee scannen; dat was namelijk ook een eis hier.tobiasvs schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:00:
Is die nu alleen voor dia's, of kan je er ook gewoon reguliere negatieven mee scannen? Bij mijn ouders liggen namelijk tientallen mapjes met negatieven van vroegere vakanties. Zou het heel leuk vinden om ze digitaal te maken, maar ik was niet van plan om ze handmatig één voor één door zo'n manual film scanner te trekken.
[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 24-08-2017 11:09 ]
Ah nice! Ja, het zijn inderdaad van die strips (geloof ik, in ieder geval geen losse negatieven). Heb net even zitten zoeken op internet, maar allemachtig wat zijn die krengen duur. Op eBay staan ze voor $2000 te koopPiet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:05:
[...]
Daar kun je ook negatieven mee scannen; dat was namelijk ook een eis hier.
Die adapter in het midden kun je strips negatieven (2-6 negatieven) mee scannen. Als je losse negatieven hebt (of kromme negatieven) gebruik je een FH-3 adapter.
Ik heb de FH-3 niet overigens.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ja; dat spul is schreeuwend duur. Duurder dan ze origineel nieuw verkocht werden.tobiasvs schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:10:
Ah nice! Ja, het zijn inderdaad van die strips (geloof ik, in ieder geval geen losse negatieven). Heb net even zitten zoeken op internet, maar allemachtig wat zijn die krengen duur. Op eBay staan ze voor $2000 te koop
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 24-08-2017 11:31 ]
[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 24-08-2017 20:19 ]
Ingescande foto's en dia's croppen zal altijd wel een probleem blijven. Hoewel Vuescan dit automatisch kan, is het niet betrouwbaar gebleken (ervaring van enkele maanden geleden).Piet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:10:
Groot issue is croppen. Zowel Nikon Scan als Vuescan is niet erg praktisch met croppen en rechtzetten; Lightroom leek mij handiger. Maar niet elke scan heeft de dia op dezelfde plek zitten dus croppen kost erg veel tijd. Dat is wel jammer.
Over het algemeen heeft het weinig nut om hoger dan 2500 dpi te scannen. Je zou eens negatieven moeten scannen op meerdere resoluties en de uitkomsten daarvan met elkaar vergelijken. Hogere resoluties zorgen er alleen maar voor dat je bestanden veel groter worden en dat de scantijd flink toeneemt.Verder uiteraard gescand op de hoogste resolutie (4000 dpi) en bit dept 16.
[ Voor 26% gewijzigd door EdwinW op 24-08-2017 20:58 ]
Dat herken ik wel ja; scannen met alles wat erbij komt kijken is ook niet echt 'leuk'. Is Photoshop echt niks voor je? Dat croppen en rechtzetten gaat daarin erg snel en makkelijk, je hoeft er niet eerst een studie aan te wijden. En Photoshop heb je tegenwoordig al voor 12,09 euro in de maand. Voor dit soort zaken vind ikzelf Lightroom niet eens een eerste keus. RAW-bestanden van analoge opnames lijken me ook weinig zinvol. Maar goed, iedereen gebruikt op een gegeven moment z'n eigen work-flow, ik geef het alleen maar even aanPiet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:10:
Groot issue is croppen. Zowel Nikon Scan als Vuescan is niet erg praktisch met croppen en rechtzetten; Lightroom leek mij handiger. Maar niet elke scan heeft de dia op dezelfde plek zitten dus croppen kost erg veel tijd. Dat is wel jammer.
Uit reviews blijkt dat de Nikon 5000 wel degelijk baat bij de hogere dpi-waardes in tegenstelling tot vele andere scanners. Daarom dus ook maar gewoon de max. DPI gebruiken.EdwinW schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:17:
Over het algemeen heeft het weinig nut om hoger dan 2500 dpi te scannen. Je zou eens negatieven moeten scannen op meerdere resoluties en de uitkomsten daarvan met elkaar vergelijken. Hogere resoluties zorgen er alleen maar voor dat je bestanden veel groter worden en dat de scantijd flink toeneemt.
Las al zoiets dat Photoshop inderdaad hier wel aardig goed in was/is. Dat morgen/weekend maar eens uitproberen dan.Walker78 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:30:
Dat herken ik wel ja; scannen met alles wat erbij komt kijken is ook niet echt 'leuk'. Is Photoshop echt niks voor je? Dat croppen en rechtzetten gaat daarin erg snel en makkelijk, je hoeft er niet eerst een studie aan te wijden. En Photoshop heb je tegenwoordig al voor 12,09 euro in de maand. Voor dit soort zaken vind ikzelf Lightroom niet eens een eerste keus. RAW-bestanden van analoge opnames lijken me ook weinig zinvol. Maar goed, iedereen gebruikt op een gegeven moment z'n eigen work-flow, ik geef het alleen maar even aan
Waarschijnlijk overbodig maar goed: mocht je in Photoshop niet gelijk weten hoe iets gaat, zoals b.v. croppen, 'resize', 'straighten', een eerste kleine zoekactie op google/youtube levert direct een schat aan informatie op, (how to crop in photoshop youtube enz.), daar heb je de tuts van lynda.com niet eens voor nodig, zie b.v. YouTube: How to RESIZE & CROP Images in Photoshop CC als het gaat om croppen en resize. Zo kun je voor praktisch iedere bewerking gelijk aan de nodige praktische info komen.Piet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:07:
Las al zoiets dat Photoshop inderdaad hier wel aardig goed in was/is. Dat morgen/weekend maar eens uitproberen dan.
De meegeleverde software van de Reflecta's is over het algemeen vrij beperkt. Het handigste is om de uitprobeerversie van Vuescan (https://www.hamrick.com/reg.html) te installeren. Deze kun je gratis uitproberen met alle opties. Zolang je de gratis versie gebruikt, wordt er een watermark in je scan geplaatst. Zodoende kun je het programma volledig gebruiken en later besluiten om het programma aan te schaffen voor $89.95. Je moet wel de Pro versie gebruiken en je krijgt daarvoor levenslange updates.PhoneTech schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:07:
We hebben momenteel de Reflecta Digitdia 6000 tweedehands op de kop getikt om een grote collectie dia's in te scannen. Wat is nu de meest gemakkelijke software om grote collecties in te scannen waarbij er zo min mogelijk interactie nodig is, behalve dan het invoeren van een nieuwe slede? En zijn er nog meer tips & tricks voor de Reflecta DigitDia?
[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 25-08-2017 20:34 ]
Thanks. De software van Reflecta CyberView X is echt een usability hell, maar heeft met de "Magic Touch" mooie scans opgeleverd op 5000 dpi. Met een nabewerking in Lightroom, levert dat toch een erg mooi resultaat op! Bij de scanner zat ook een kopie van SilverFast bij, maar die heb ik nog niet geprobeerd.EdwinW schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:51:
[...]
De meegeleverde software van de Reflecta's is over het algemeen vrij beperkt. Het handigste is om de uitprobeerversie van Vuescan (https://www.hamrick.com/reg.html) te installeren. Deze kun je gratis uitproberen met alle opties. Zolang je de gratis versie gebruikt, wordt er een watermark in je scan geplaatst. Zodoende kun je het programma volledig gebruiken en later besluiten om het programma aan te schaffen voor $89.95. Je moet wel de Pro versie gebruiken en je krijgt daarvoor levenslange updates.
Ik ken deze scanner niet en kom er op internet weinig over tegen. Mogelijk dat deze scanner onder Windows als een generieke scanner wordt geïnstalleerd (?). Het gaat waarschijnlijk om een wat ouder model/ Laatste mogelijkheid is om het programma VueScan gratis uit te proberen.Cookiemonsterr schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:11:
Ik heb een Rittz.scan GFP-001A, werk onder Windows 7 X64 en kan nergens standalone drivers voor genoemde diascanner vinden, als ik Windows apparaatbeheer automatisch laat zoeken naar drivers kan er ook niets gevonden worden.
Ik heb geen ervaring met Silverfast, daar hoor ik wel wisselende ervaringen over. Zelf gebruik ik geen RAW formaat of TIFF. Er is ook geen magische instelling om een scan 100% perfect in te scannen. Voor een groot gedeelte is VueScan verantwoordelijk om een goede scan op te leveren. De verdere workflow wordt vanuit Lightroom gedaan, zoals kleurverbeteringen en (indien mogelijk) locatiegegevens instellen.PhoneTech schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:27:
[...]
Thanks. De software van Reflecta CyberView X is echt een usability hell, maar heeft met de "Magic Touch" mooie scans opgeleverd op 5000 dpi. Met een nabewerking in Lightroom, levert dat toch een erg mooi resultaat op! Bij de scanner zat ook een kopie van SilverFast bij, maar die heb ik nog niet geprobeerd.
Uiteindelijk denk ik dat er geen magische instelling is voor alle duizenden dia.s. Aangezien alle nabewerking in Lightroom gedaan gaat worden, maakt het dan nog uit welk programma ik gebruik? Of is de rauwe output TIFF van 180MB nagenoeg gelijk in alle scan software?
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 15-12-2017 14:47 ]
Met de hand? Dat kan je toch wel automatisch doen?Piet91 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:36:
Bedoeling is dat ik deze per slede (à 50 dia's) importeer in Lightroom, crop (dat is nog het minst leuke aan digitaliseren want crop moet ik telkens handmatig doen) en exporteren.
PSN: TDBtje
Zeker, op deze manier wil ik het inderdaad ook doen. Maar dia's willen nog wel eens verschuiven dus de crop bij de ene dia wil niet altijd goed werken bij de ander. Maar ik begin denk ik wel op die manier.TDB schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:43:
[...]
Met de hand? Dat kan je toch wel automatisch doen?
Yes, Lightroom has a batch crop.
You first of all apply a crop to the first image. Then in the library grid view, you right-click on the first image, and under the header "Develop Settings" you chose "copy settings".
You then select the option "Crop" and deselect all the other options (unless you also want to copy those to the batch).
You then click on the "copy" button and select all images that you want to apply the crop to. Then right-click again on the images and chose "Develop Settings" - "Paste Settings".
Then the crop is applied to all images selected.
https://visualstate.wordp...iple-images-in-lightroom/
Verwijderd
Heb hier een Perfection V750-pro en dat is een fantastische scanner met een puike resolutie.MvL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:16:
Heeft iemand ervaring met de Epson Perfection V550/V600/V800/V850?
Mijn ouders wilde alle oude dia's wegooien, dus heb ik ze maar meegenomen met idee om ze te gaan scannen. Ik ben mij er van bewust dat het een heidens karwij gaat worden. Graag wat ervaringen..
Ja, ik heb een V550. Die bevalt me prima; geen moment spijt van gehad. Ik gebruik hem in combinatie met Vuescan, de betaalde variant. Het scanprogramma van Epson was wat te beperkt in zijn opties en ik wilde het zélf doen. De V550 doet 4 dia's per keer.MvL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:16:
Heeft iemand ervaring met de Epson Perfection V550/V600/V800/V850?
Mijn ouders wilde alle oude dia's wegooien, dus heb ik ze maar meegenomen met idee om ze te gaan scannen. Ik ben mij er van bewust dat het een heidens karwij gaat worden. Graag wat ervaringen..
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq