Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 11:00
Goedenavond,

Ik zit eraan te denken om al mijn oude foto's te gaan digitaliseren en nu vroeg mij af wat hiervoor een geschikte scanner is. Het zijn allemaal afgedrukte foto's, de negatieven hebben we helaas niet meer.

Na wat zoeken op internet ben ik bij een tweetal scanners uitgekomen die mij geschikt lijken voor dit werk:

pricewatch: Epson Perfection V550 Photo
pricewatch: Canon Canoscan 9000F Mark II

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze 2 scanners en welke zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Voor afgedrukte foto's heb je geen hoge resolutie nodig, want daarmee zijn de foto's ook niet afgedrukt. Ik denk dat met een simpele all-in-one printer al het gewenste resultaat haalt. De scanners die jij hebt uitgekozen zijn ook eigenlijk meer voor negatieven/dia's bedoeld, omdat je daarvoor hogere resolutie nodig hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Hoewel het geen antwoord is op je vraag: heb je niet overwogen om de foto's simpelweg te fotograferen met een digitale camera? Als je eenmaal een opstelling met camera op statief hebt gemaakt werkt dit veel sneller.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een scanner heeft als voordeel dat je een egale belichting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
Bedankt voor jullie reacties!

Maar jullie raden dus een gewone scanner aan i.p.v. deze wat duurdere scanners? En qua scansnelheid, ik lees op internet dat die 2 fotoscanners wel erg snel zijn qua scannen.

En met betrekking tot de software, wat is hiervoor goed te gebruiken? Het zijn hele bergen met foto's dus om elke foto handmatig uit te snijden zie ik niet zo zitten. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 3 foto's in een keer te scannen en dat deze dan automatisch gedetecteerd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Rido op 12-10-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Geen idee wat vuescan automatisch kan detecteren, maar dat is gratis werkt met iedere scanner naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je voor jouw geval wel opzoek naar een scanner met automatische doorvoer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
Ik zal deze week Vuescan eens gaan uitproberen, bedankt!

En als iemand nog andere suggesties heeft hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:30:
Geen idee wat vuescan automatisch kan detecteren, maar dat is gratis werkt met iedere scanner naar behoren.
Vuescan is helaas niet gratis. De trail geeft een watermark op je scan. Er is nog wel AutoSplitter (http://autosplitter.com/) maar hoe goed die is weet ik eerlijk gezegd niet.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ow.... hmmm, was het dan niet ooit gratis? Of heb ik gewoon een iets minder legale versie.... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Rido schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:40:
Maar jullie raden dus een gewone scanner aan i.p.v. deze wat duurdere scanners? En qua scansnelheid, ik lees op internet dat die 2 fotoscanners wel erg snel zijn qua scannen.
En met betrekking tot de software, wat is hiervoor goed te gebruiken? Het zijn hele bergen met foto's dus om elke foto handmatig uit te snijden zie ik niet zo zitten. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 3 foto's in een keer te scannen en dat deze dan automatisch gedetecteerd worden.
Ik weet niet wat jij onder "een gewone scanner" verstaat, maar een klus als dit is niet voor een alledaags krantenarchief, maar voor zo getrouw mogelijke kopieën van een dierbaar origineel.
Je wilt dus een scanner die een kleurgetrouwe scan kan maken en liefst met software die aan te passen is.
Silverfast is dé scansoftware bij uitstek en wordt op sommige Epson's meegeleverd, als vervanger is Vuescan ook niet verkeerd.

Van all-in-one scanners raak ik niet echt opgewonden. :+

Ik heb van de Canon die jij hier noemde een duurdere voorloper gehad die echter voortijdig de geest gaf.
Daarna een Epson Perfection V750 pro gekocht en daar heb ik nog nooit een cent berouw van gehad.
Hij scant snel en superieur en alles wat in te stellen valt is instelbaar.
Met een goede scanner en nabewerking in Photoshop is menig oude foto weer tot leven te wekken, op die manier heb ik al heel wat beschadigde en verkleurde foto's beter dan het origineel kunnen krijgen.

Check ook het uiterst handige boekje The Vuescan Bible eens "Everything You Need to Know for Perfect Scanning".
Ik heb het lang geleden gekocht en heb er nog steeds plezier van.

Ik zou dus absoluut voor een losse A-merk scanner gaan, zoals Epson of Canon, wat degelijkheid betreft heb ik zelf betere ervaringen met Epson.
De prijs van zo'n apparaat stelt niets meer voor als je het afzet tegen het werk dat je hier in gaat stoppen, van het allergoedkoopste barrel ga je spijt krijgen.
Universal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:03:
Ow.... hmmm, was het dan niet ooit gratis? Of heb ik gewoon een iets minder legale versie.... :$
Ik denk vooral het laatste ja. :+
Geweldig programmaatje om uit te proberen en daarna maar gewoon aan te schaffen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-10-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
Anoniem: 639074 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 23:43:
[...]

Ik weet niet wat jij onder "een gewone scanner" verstaat, maar een klus als dit is niet voor een alledaags krantenarchief, maar voor zo getrouw mogelijke kopieën van een dierbaar origineel.
Je wilt dus een scanner die een kleurgetrouwe scan kan maken en liefst met software die aan te passen is.
Silverfast is dé scansoftware bij uitstek en wordt op sommige Epson's meegeleverd, als vervanger is Vuescan ook niet verkeerd.

Van all-in-one scanners raak ik niet echt opgewonden. :+

Ik heb van de Canon die jij hier noemde een duurdere voorloper gehad die echter voortijdig de geest gaf.
Daarna een Epson Perfection V750 pro gekocht en daar heb ik nog nooit een cent berouw van gehad.
Hij scant snel en superieur en alles wat in te stellen valt is instelbaar.
Met een goede scanner en nabewerking in Photoshop is menig oude foto weer tot leven te wekken, op die manier heb ik al heel wat beschadigde en verkleurde foto's beter dan het origineel kunnen krijgen.

Check ook het uiterst handige boekje The Vuescan Bible eens "Everything You Need to Know for Perfect Scanning".
Ik heb het lang geleden gekocht en heb er nog steeds plezier van.

Ik zou dus absoluut voor een losse A-merk scanner gaan, zoals Epson of Canon, wat degelijkheid betreft heb ik zelf betere ervaringen met Epson.
De prijs van zo'n apparaat stelt niets meer voor als je het afzet tegen het werk dat je hier in gaat stoppen, van het allergoedkoopste barrel ga je spijt krijgen.

[...]

Ik denk vooral het laatste ja. :+
Geweldig programmaatje om uit te proberen en daarna maar gewoon aan te schaffen. ;)
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide toelichting! _/-\o_ Jij bevestigd meteen ook mijn vermoeden wat ik in eerste instantie al had; een gewone scanner "voldoet" niet helemaal om je gehele foto collectie in te scannen.

Naar aanleiding van jou toelichting ga ik denk voor de Epson V550 kiezen. Reviews zijn erg goed en voordeel is toch wel de scansnelheid, deze is aanzienlijk sneller dan een gewone scanner of all-in-one.

Nogmaals bedankt iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 14:00
Heb je alleen foto's, of ook nog de negatieven?
In het laatste geval kan je een diascanner overwegen. Zie ze af en toe op marktplaats nog wel voorbij komen. Kost je wel heel veel meer tijd, maar wel met een beter resultaat uiteindelijk.
Pagina: 1