het doet er niks aan af, iedereen die in "de grote mensen wereld met echte projecten werkt" loopt tegen onvoorziene issues aan
In mijn optiek heb je geld gegeven aan de ontwikkeling van een spel (het project). Je hebt dus geen game gekocht, want die ontvang je direct, installeer je en kun je vervolgens spelen.
jou mening is niet de realiteit, ik heb een game gekickstart op kickstarter, daarna is deze gecrowdfund, hierbij kon ik digitale assets kopen. Nergens heb ik geld gegeven altijd heeft er iets tegenover gestaan.
Dit is de ontwikkeling ervan, a.k.a. 'gimme the money en ooit als het spel uit is krijg je het'.
als het ooit uit komt, waardoor geen enkele uitgever met CR in zee wilde gaan, hetzlefde waarom hij bij Freelancer aan de kant is gezet. Dit is geen solide business case, misschien dat met een startup en een sponsor je op deze manier wegkomt, maar uiteindelijk zal je moeten leveren
Het unieke van dit project is, los van alle technische elementen waar ik later nog op terug kom, dat het een zeer open projectontwikkeling is. (Bijna) alles wordt gedeeld met de backers, van financiën, roadmaps, ontwikkeling punten en als allerlaatste en niet de minst belangrijkste DE BUILD ITSELF.
[...]
Je kan letterlijk het spel, dat voor je neus wordt opgebouwd spelen en testen, je mening uiten en die vervolgens met genoeg aanhang wordt gehoord en verwerkt. Excuse me maar dat klinkt al behoorlijk nice.
Als je in de software/game development had gewerkt dan had je geweten dat testen door testers word gedaan. Ook bij games. Hier is niks aan getest, het feit dat de lift nog niet is gemaakt dat schepen slecht/niet spawnen geeft ook aan dat er niks wordt gedaan met de bug reports die worden gemaakt. Had je in een kort iteratief proces gewerkt had je inderdaad releases kunnen doen voor een klein deel van je community om te laten testen of de functionaliteiten goed zijn, zo niet kan je ze refactoren. Hier wordt gewoon buggy code gepushed (alle 30k errors!) naar een "live" omgeving. Dat is not done, code moet goed zijn.
Jij weet als product/project/whatever-manager ook hoe gruwelijk kut het soms kan zijn om inschattingen te maken of te krijgen van developers.
De truuk is het scheiden van de bullshit. Als je werkt op vertrouwen dan is daar geen issue, als je weet waar het over gaat geef je zelfs bij je developers aan dat ze aan het overschatten zijn. Op basis van eerder geleverd werk. Er worden altijd fouten gemaakt. Hier is vertraging all over the board. Geen team wat zn deadlines haalt. Dan is het probleem niet de developers meer maar de heersende cultuur.
Nu komt de Cherry on the top. De functionaliteiten die over de jaren zijn 'beloofd' (ik typ dit tussen haakjes omdat het natuurlijk volledig vrij is aan CIG welke elementen er wel en niet inkomen) zo grandioos (awesome) zijn geworden dat deze met uiterst grote complicaties komen. Dit zorgt ervoor dat de bovengenoemde inschatting nog moeilijker worden omdat deze on the edge of technology zitten. Ze zijn niet voor de zoveelste keer een Grand Theft Auto aan het bouwen.
sorry hoor. ze hebben inderdaadde wereld beloofd. En op basis daarvan krijgen ze geld. Hadden ze gezegd dat ze een FPS gingen bouwen met 2 maps hadden ze op basis daarvan geld gekregen. CR belooft de wereld sinds hij lead developer was van Freelancer, en hij mist ook sinds dien deadlines met JAREN. Er zit verdomd weinig "cutting edge technology" in. Wel verdomd veel buzzwords en zelf verzonnen termen voor tech die al jaren bestaat.
Wat betekent dat ze niet altijd zich aan hun 'afspraken' kunnen houden. Maar goed dit is het pad waarvoor ze gekozen hebben, open development.
Ik zeg absoluut niet dat CIG de heilige graal is, Chris Roberts totaal niet aan het feature creepen is en alle andere terechte positieve kritiek/feedback wordt geuit. But dayum give them some slack.
Ik heb in 2012 gebacked, release zou zijn 2014, ik heb 100% extra tijd gegeven en 2016 een refund gedaan van de meeste van mijn spullen. Dit is een project wat qua tijd 300% meer heeft opgeslokt qua budged 600x meer opgehaald dan dat men nodig acht. Hoeveel Slack moet je hebben?
Dan hebben we het nog niet eens over de vieze spelletjes als je vrouw, die duidelijk geen interesse heeft in je spel, je development en je community de titel marketing director. Geef je je broer een berg aandelen die je vervolgens vanuit je corporatie terug koopt als verkapte bonus. het is gewoon een vies spel wat er gespeeld wordt.
De rede dat ik vroeg of je gameontwikkelaar bent is omdat je dan weet hoe fucking veel werk het is om een game te bouwen, überhaupt. Laat staan dit monster van een project.
[...]
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit hoe moeilijk het is om aan goeie developers te komen!
Als je project en de sfeer goed genoeg zijn krijg je vanzelf de developers die je nodig hebt
Worden er fouten gemaakt? Vast wel. Maar laten we wel een positieve conversatie met CIG houden zodat dit coole project tot werkelijkheid komt, hoe lang dat ook mag duren want ze hebben nou eenmaal moeilijke taken voor de boeg.
Dat wil jij graag, ik zie graag dat mensen gewaarschuwd zijn en weten in wat voor een moeras er gestapt wordt, dat het zeker niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Ik heb liever een realistische discussie en aangezien en blijkbaar wordt elke form van kritiek afgedaan als slecht. Was er maar eerder geluisterd naar de kritiek en op gereageerd. Spectrum zelf zijn alleen maar ja knikkers, alle kritiek is daar weg gehaald, negatieve stukken worden afgedaan als "onzin" en alles wat CR uitroept is alsof he heilig script is. Het enige wat ik wil is dat mensen het volledige plaatje zien, en niet alleen die enorm mooie schreenshots en die duizend euro kostende schepen en dan een verhaaltje hoe geweldig het is.
Net als jij wil ik heel graag een enorm gave space game met levend universum. De afgelopen jaren geven mij de indruk dat CR niet de man is die dat gaat neerzetten. Omdat hij het niet kan, hij is de man er niet naar, dat heeft hij in het verleden bewezen en dat bewijst hij nu weer.
het feit dat er 300m aan hem is gegeven betekend alleen dat hij een mooi verhaal heeft gehad. Dat betekend niet dat de ontwikkeling goed gaat, dat zijn ideeën goed zijn etc etc. Alleen dat hij een mooi verkoop praatje heeft en een zeer goede marketing strategie.
Vergeet niet dat er bedrijven hebben bestaan zoals Theranos, welke de bloed test machine zouden hebben uitgevonden met cutting edge technologie en een bloedtest in een fractie van de tijd zouden kunnen uitvoeren met een fractie van het bloed wat andere test nodig hebben. Deze visionairs hebben meer dan 700M opgehaald van "venture capitalists" en de waarde van het bedrijf werd geschat op 10Miljard. Ook hier werkte 800 mensen. En toch was dit allemaal nep.
https://www.wikiwand.com/en/Theranos
EDIT:
had er nu een solide core gestaan welke nagenoeg foutloos werkte dan was ik er nog net zo in blijven geloven al jij. Ter illustratie (zonder erop in te gaan wat ik van ED vind) heeft Braben het wel goed neer gezet door telkens iets af te leveren wat werkt goed en solide is en daarop verder itereren en proberen. De basis staat en die is goed. Waar is de MMO basis van SC of de shooter basis voor SM? Waarom zijn er land plots verkocht bij SC? dat hoort bij een deel van het spel wat komend decennium nog niet ontwikkeld gaat worden. JE gaat met toch niet vertellen dat CR dat zelf nog niet wist..... ?
[
Voor 3% gewijzigd door
Bornhald op 13-06-2020 19:28
]