I will see your wall of text and raise you a 2nd wall of text
Sunk-cost-fallacy heeft in dit opzicht 2 groepen. De backers en CIG.
klopt, leuk stuk om te lezen ook, althans vind ik.
CIG heeft zicht op inkomsten/uitgaven, en kan hiernaar de resources bepalen per onderdeel. Daar hebben we geen zicht op, en we kunnen niet 1.2.3. zien welke systemen allemaal ontwikkeld zijn zonder nut te hebben, en of die ook doorontwikkeld zijn terwijl er niets uit zou komen. Voorbeeld hierin is de FPS van een derde,
wat bedoel je FPS van een derde, is initieel gemaakt door Illfonic, deze hadden assets op een verkeerde schaal of iets in die trend, en uiteindelijk hebben ze de ontwikkeling opnieuw gedaan in house. Volgens mij zitten er geen Illfonic assets ins SM, of bedoel je uberhaupt het initieel uitbesteden aan Illfonic.
AI van een derde (wat over is gegaan in Subsumbtion) Deels zijn die systemen wel gebruikt om de backers al eerder te laten spelen met 'basic' tech.
het is prima dat ze het doen, maar met de opbouw van Subsumption zou het nu al mogelijk moeten zijn dingen daarvan te tonen, het enige waar ik me druk om maak, waarom is dit er niet. Overigens proberen ze hier AI in de vorm van echte AI te programmeren welke subroutines afwerkt, al die subroutines moeten worden geschreven tenzij die subroutines weer PG gemaakt kunnen worden, als je dan het systeem welke de subroutines aan roept pg zelf nieuwe subroutines kan laten maken op basis van x variabelen heb je redelijk een AI uitgewerkt welke je breed kan inzetten.
Het draait hierbij volgens mij om de backers die geld uit blijven geven aan de ontwikkeling in de verwachting/hoop dat het precies word wat ze ervan verwachten. Dat is een volgens mij een relatief kleine groep, welke wel in beeld zal komen als de funding stopt. Ik verwacht overigens niet dat deze groep de drijvende kracht is achter de funding-chart.
dit zijn aannames, niemand behalve CIG weet hoe het zit met de financiën, het is wel bekend dat er mensen zijn die als "private investor" zijn ingestapt welke geld hebben gegeven naast mensen die schepen hebben gekocht. Daarnaast weten we ook dat het gros van de accounts een aurora starter heeft, want dit is gezegd door CIG. Maar los van dat weet je niet waar het geld vandaan komt. Als je kijkt naar de groei van het aantal accounts, zal nieuwe spelers niet de voornaamste bron van inkomsten zijn. Daarnaast is het vreemd dat mijn uitgeschakelde account nog steeds "in gebruik is" ik ben toch geen backer meer, account bestaat nog wel, alleen kan ik er niet in. Dus ik zal wel mee tellen.
Als je het niet eens bent met de koers van het project stop je er gewoon geen geld meer in, als je dermate ontevreden bent met het tempo (andere reden zie ik eerlijk gezegd niet) en daarom een refund aanvraagt, prima maar val een ander er niet mee lastig.
niet iedereen weet dat die optie bestaat, en wat is lastig vallen? Daarnaast, zoals eerder gezegd is het niet slechts het tempo, maar het zijn voornamelijk de gebroken beloften.
Refunds vallen overigens niet binnen de SCF,
ik kan de afkorting SCF even niet plaatsen, maar ga ik ga er vanuit dat je het over consumentenrechten hebt, en dan ik zou zeggen google "streetroller star citizen" en dan zie je dat ze netjes verplicht zijn om refunds te geven. in het kort:
refunds vallen onder de consumenten rechten. Consumenten rechten geven een bedenktijd van 14 dagen nadat geleverd is, wanneer er op de CIG site en ks site wordt gekeken wat geleverd moet worden is dit een spel of meerdere spellen in het geval van een combo pakket. CIG zelf zegt dat het modules zijn/delen zijn --> geen volledig spel is. Dus zolang er geen spel is, is er niet geleverd en kan ik geld terug eisen en sta daarbij volledig in mijn recht.
Op het moment dat er een EA release is,, mag dit aangemerkt worden als een spel, en heb je dus 14 dagen bedenktijd na aanschaf van je online product, zoals wettelijk geregeld binnen de EU.
maar zijn wel een signaal voor CIG dat er iets mis is. Nu hoop ik dat ze daar behalve met een EULA ook met beleid op gaan veranderen.
welk beleid hoop je dat ze gaan veranderen?
Dus meer duidelijkheid betreft de ontwikkeling van bepaalde onderdelen. Zou het wel een idee vinden om een PTU-testers interne 3.1 builds etc. te laten "spelen"/zien om te laten zien dat er wel degelijk voortgang is. Want veel mensen hebben het probleem eerst iets te moeten zien voor ze het geloven

.
ze zeggen dat de kort cyclisch werken, en met de nieuwe client installer kunnen ze ook op die manier releasen, dan zou je dus theoretisch de content die speelbaar is sneller bij de mensen moeten kunnen krijgen.
Dat weet je zelf toch ook wel? Heel de engine waar ze aan werken. Even zomaar een paar puntjes, incl waar volgens mij de pijn zit qua voortgang (behalve tijd

):
het punt is dat ze 5 jaar verder zijn en de fundamenten niet staan, het is er niet, het wisselt het past aan, en iedere keer dat er iets nieuws is, moet dit er ook in, inplaats van er later bij.
• Proc. generated content. (astroid fields, "generieke" stations, satelieten, manen, (planeten nog niet gezien maar verwacht wel dat er in een jaar veel R&D is gedaan om tot een beter systeem te komen.)
proc generated planets weten we dat bestaan, we weten ook dat daar nog veel handmatig werk bij zit en dat elke planeet zijn eigen library krijgt met unieke assets zodat je niet 99x dezelfde planeet krijgt, dus ja het gaat sneller dan alles handmatig maken, maar ik betwijfel ten zeerste of het een heilige graal is. Los van het feit dat dit gedownscaled is van 4 planeten 12 manen "dozens of space sations" in 3.0 naar 3 á 4 manen en 2 nieuwe ruimte stations. Dit is vorig jaar aangekondigd en hiervoor zou dezelfde techniek worden gebruikt
Content:
Ship pipelines... ja dat is wel het meest zichtbaar productieve deel van de ontwikkeling zo lijkt het.
klopt, maar is geen gameplay fundament, ik ben het wel volledig met je eens dat het belangrijk is
• Alle kleine randzaken, wapens, objects etc. ziet er allemaal leuk genoeg uit voor een final release. Daar noem ik ook die Faceware onder, incl. 3d renders in secondary screens. (Wat ONMOGELIJK was volgens sommige bronnen

)
het zou allemaal klaar zijn, maar wellicht dat er morgen een nieuwe techniek komt, waarbij alles weer op de schop moet, na item 2.0 verwacht ik item 3.0 welke dingen doet die men nu nog niet weet, dat lijkt me logisch toch?
Background tech (editors etc.):
Subsumbtion - systeem is gereed voor designers om ermee aan de slag te gaan. Oude systeem is op de schop gegaan, en alle nieuwe missies etc. worden met dit systeem verder gebouwd. De snelheid waarmee missies gemaakt kunnen worden zal imo alleen maar beter worden als designers ermee vertrouwd raken.
dit baseer je op wat? dit is een aanname, het moet uiteindelijk gemaakt worden, maar het is er niet, er wordt gezegd dat het er is, maar ik kan ook zeggen dat ik het kan maken, het zinnige antwoord daarop is: toon maar aan..
• Item 2.0 - eigenlijk de hierarchy waarin objecten aangeroepen kunnen worden.
ik heb niet helder wat 2.0 nu toevoegt, maar dat ligt bij mijn gebrek aan onderzoek naar item 2.0.
• SolEd, de editor voor het maken van de system maps.
is deze er al? zo ja waarom dan maar 4 a 5 stelsels bij EA release? Als het werkt dan moet je toch in combo met proc gen planets voor je 3.0 release het originele systeem toch wel redden, alle tools zijn er volgens jou!
[/list]
Net-code
Nog niks over bekend wat daar nu voor winst behaald gaat/kan worden. Vermoedelijk loopt daar nog de research naar instancing, en dat is in mijn ogen nu ook naast tijd de grootste horde is die ze moeten nemen.
volgens mij hebben ze net nog geroepen (podcast van recentelijk) dat de performance nog naar beneden gaat door voip (wat reëel is)
Als ze kunnen laten zien dat er bijvoorbeeld 100 spelers in een volledig! solar system zitten al dan niet over verschillende (flexibele) instances, dan hebben ze in mijn ogen de volledige core-tech die nodig is voor de MMORPG die ze willen maken.
ik hoop dat ze er 100 in krijgen, 100 man in een zonnestelsel waarbij je de planeten levens groot hebt gemaakt is... weinig.. stel je Sol eens voor maar dan maar met 100 man..los van dat ze nog in andere instances kunnen zitten waardoor jij ze niet ziet als ze op dezelfde plek zitten als waar jij bent (hallo no man's sky multiplayer tijdens release)
Dat is voor mij ook het enige wat mij persoonlijk enthousiast kan maken voor de voortgang.
Die 2 Idri' in een battle was een behoorlijke stap op het gebied van zowel net-code als item 2.0,
voor netcode snap ik hem, maar waarom voor item 2.0?
maar niet de sprong die nodig is voor de zekerheid dat alle tech gereed is in een eerste iteratie. Vervolg op die eerste iteratie volgen natuurlijk de verbeteringen tot ze op een niveau zitten waarop je 'gold' gaat. Totdat er bepaalde systemen nog niet 'af' zijn heb je extra kans op bugs tussen systemen, en imo heeft dat tijd nodig om goed samen te gaan werken.
bugs zal je blijven houden, inherent aan software programmeren, het is een illusie om te denken dat je ze er allemaal uit gaat halen of dat je alle grote eruit gaat halen voor een release, het enige waar je op mag hopen is dat je 99% van de game breaking er voor een release uit hebt.
Bugs pletten tijdens ontwikkeling.. soms heb je er dan bugs bij die in een later stadium helemaal niet relevant zijn door aanpassingen links/rechts.
maar bugs pletten op een systeem wat je later afschrijft omdat je het toch niet gaat gebruiken is dan weer zonde tijd. Kijk naar de illfonic release van SM.
In feite heb je dan tijd verspilt aan het 'speelbaar' maken van een build voor de backers. Maar dat is toch het idee van die open ontwikkeling? Dat de backer kan spelen tijdens de ontwikkeling?
het idee achter een alpha/beta tester is dat ze bugs vinden, vastleggen hoe ze tot stand komen (reproduceren) en dan zorgen dat ze opgelost kunnen worden. Maar het spelen/speelbaarheid van een spel staat los van het vinden van bugs.
[...]
Je loopt nu dus op te roepen tot refunds? Omdat jij de voortgang te traag vind?
ik geef mijn mening over de voortgang, en ik vind het belangrijk dat mensen weten dat de optie bestaat, wat is daar precies mis mee?
Sorry maar dat is precies wat DS tot oproept en actief doet op die reddit.
DS is gebanned op reddit, dus...
Hou dat dus lekker daar. Je stelling gaat ervan uit dat na 3.0 alles stopt, wat gewoon bullshit is.
mijn stelling is dat refunds na 3.0 stoppen, en gezien ze al eerder geprobeerd hebben refunds te stoppen met de ToS wijziging en dat het hele streetroller drama daarop gestoeld is, vind ik de gedachte dat de mogelijkheid bestaat niet zo heel ver gezocht. Maar jou idee dat de hele ontwikkeling stopt zou ook kunnen, gezien ze geld nodig hebben om verder te ontwikkelen, en als er geen geld meer binnen komt kan je niet verder ontwikkelen en het is niet af, dat kan iedereen nu zien, dus zouden ze dan wel spul wat half af is in productie zetten.
Daarnaast het zijn echt plezierreisjes die ze daar maken hé.
zeg ik dat, ik zeg dat ze op kosten van de zaak de hele wereld over reizen ik impliceer niet dat het plezier reisjes zijn, wel dat het geld is wat is ingezameld voor het ontwikkelen van een spel.

Echt weer zo'n "gestrekt been" verhaal, is het weer die tijd van de maand

?
wat insinueer je precies hiermee?
Daarnaast is de vertraging van 3.0 logischerwijs wel aan een aantal punten te wijden.
Implementatie van hero-locaties op planeten. (Dat hebben ze nog niet voor elkaar blijkbaar)
Vertraging van AI-Subsumbtion, designers die een nieuwe tool leren, missies die erin gemaakt moeten worden.
serieus, zie je dit als reden van vertraging? Als het in gamescom 2016 bijna af was dan kan het niet de reden van vertraging zijn van meer dan een jaar. Subsumption zat er in, en dan was het bijna af, subsumption zat er niet in, maar een traditioneel missie systeem en subsumption is nieuw. In het laatste geval is het raar om het in 3.0 te schuiven. De tutorial was ook niet goed en die hebben ze ook tussen releases weer kunnen verweideren, hadden ze dus ook kunnen doen met een traditioneel missie systeem vervangen door subsumption in release 3.0 en 3.x. Wat ze ook gaan doen met dat hele facetracking en voip gebeuren, nu laten zien maar niet in 3.0. Dit is een beetje hetzelfde als de SQ42 vertical slice, dat was ook maar een paar dagen werk maar dat is ineens afgebroken omdat men dan niet aan de main build konden werken, ik mag hopen dat de vertical slice sinds de conceptie niet op de main build heeft gezeten maar op een demo build.
• De reden dat de map nog niet groter is dan dat we verwachten, (een goede vraag om een dev te vragen overigens.)
ik snap je zin niet, de map is dus wel zo groot als "men" hem verwacht, maar hij is niet groter dan men hem verwacht? wat valt er daaromtrent te vragen?
[/list]