• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
CIG heeft volgens mij niet echt een officieel standpunt gecommuniceerd over de grijze markt hoor. Sterker nog, ze hebben regels in hun gebruikersovereenkomst staan over hoe je te werk moet gaan wanneer jij je hele account wilt verkopen/overdragen aan iemand anders.

Dus ik denk dat het wel meevalt met hoe erg niet blij ze ermee zijn.

Als ze er echt niet blij mee zouden zijn, dan zouden ze heel simpelweg het giften van schepen onmogelijk kunnen maken, dan is de hele grijze markt in een klap zo goed als weg.

[ Voor 21% gewijzigd door mvds op 07-08-2026 09:45 ]

• GFT_Bak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:36
mvds schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Heel eerlijk, ik zie het wel. Ik zal SQ42 wel gaan spelen, maar mijn verwachtingen zijn niet zo hoog.
Dat heb ik ook wel. Zal vast wel entertaining zijn, maar ik verwacht een wat old school aanvoelende vorm van gameplay. CIG heeft met de afgelopen paar patches wel laten zien dat ze sfeervolle locaties kunnen maken, dus op dat vlak denk ik wel dat het een prettige ervaring zal worden.

Gewoon geen liften gebruiken ;)

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52

Ves

A gadget addicted Bounty

mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:42:
CIG heeft volgens mij niet echt een officieel standpunt gecommuniceerd over de grijze markt hoor. Sterker nog, ze hebben regels in hun gebruikersovereenkomst staan over hoe je te werk moet gaan wanneer jij je hele account wilt verkopen/overdragen aan iemand anders.

Dus ik denk dat het wel meevalt met hoe erg niet blij ze ermee zijn.

Als ze er echt niet blij mee zouden zijn, dan zouden ze heel simpelweg het giften van schepen onmogelijk kunnen maken, dan is de hele grijze markt in een klap zo goed als weg.
Net als spelers zullen er Devs zijn die het OK vinden en anderen die het niet goed vinden.

Je geeft aan dat je ze uitleggen hoe je een account kan verkopen of overdragen, maar ik lees dat niet terug in de ToS. Een paar stukken eruit.
The RSI Services are provided for the enjoyment, constructive engagement, and appreciation of RSI’s games. Behavior which harms such enjoyment by other customers, offends RSI employees or is illegal, is in conflict with these goals, and RSI’s employees are authorized to take appropriate measures to protect the goals of the RSI Terms. In furtherance of these aims, the following rules of conduct apply:

You must not use any of the RSI Services in any improper or unlawful manner or in breach of any legislation or license that applies to you. The foregoing shall apply to any behavior in connection with your use of the RSI Services, and shall include, by way of example, the following actions:

Post any messages to any third party site or other means of communication including email to trade or sell Merchandise (as defined in Section IX below) or Virtual Goods (as defined in Section V below).

Sell or offer for sale, communicate to the public or otherwise distribute the Game or your RSI Account to any third party, or to transfer the Game or your RSI Account other than through means permitted by RSI (such as gifting within RSI’s system).
Een ding is duidelijk, CIG past hun ToS niet altijd actief toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Ves op 07-08-2026 10:45 ]

Game PC 2024

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@Ves Wet van de Europese Unie gaat boven ToS. In de EU is het wettelijk mogelijk digitale accounts over te dragen (tegen betaling of gratis).

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47
Wow, dat ging niet best ... Flink wat kritiek op de live-play test door CIG devs + Olli43. En toxic gedrag door een van de CIG devs tegen Olli43.

• mvds
Ves schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Net als spelers zullen er Devs zijn die het OK vinden en anderen die het niet goed vinden.

Je geeft aan dat je ze uitleggen hoe je een account kan verkopen of overdragen, maar ik lees dat niet terug in de ToS. Een paar stukken eruit.

[...]

Een ding is duidelijk, CIG past hun ToS niet altijd actief toe.
Ik ben zelf ook actief op Star Hangar en de starcitizen_trades op Reddit en op Reddit linken ze naar https://support.robertssp...115013325608-Gifting-FAQs en daar staat vooral info over het giften. Maar als je via hun je account aanbied, dan krijg je een tekst die je verplicht in je post moet zetten en, volgens hun zeggen, is die tekst door CIG aangeleverd. Dat gaat over het overdragen van de rechten van het account enzo.

• mvds
Haay schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:17:
Wow, dat ging niet best ... Flink wat kritiek op de live-play test door CIG devs + Olli43. En toxic gedrag door een van de CIG devs tegen Olli43.

[YouTube: Star Citizen Just Humiliated Itself Live]

[YouTube: Star Citizen: Rock Bottom - Analysis]

[YouTube: Star Citizen Devs Played Their Own Game...]
En Jared die best wel lullig deed tegen Olli, vooral op het laatst

• mvds
Maar wat zichtbaar was in de stream en wat mij het meest bij bleef, was dat ze dus speelden op een private shard, om SoO te kunnen laten zien zoals het bedoeld was. Ze begonnen met uitleggen dat ze erkenden dat SC (op de PU/PTU) niet echt best werkte en dat ze weten van de problemen en dat ze ermee bezig zijn. Dat zal best, prima...

Maar wat opviel was dat ze op die private shard, dus een verse server, met maar 4 spelers, dezelfde problemen ervaarden als je ziet op de PU/PTU. Inventory die niet wil laden, wapens die niet willen reloaden, items (medgun in dit geval) die uit je hand vliegen, desyncs, warpende NPCs, enz.

Dat geeft mij eerlijk gezegd niet echt veel vertrouwen. En ja, ik weet het Alpha, bla bla. Als het zelfs niet goed (lees; zo slecht) werkt op zo'n gecontroleerde omgeving, hoe wil je dan dat het ooit goed gaat komen op de PU?

En ik weet dat er altijd mensen beweren "nergens last van te hebben", maar als zelfs de CIG devs er last van hebben, op een private shard, dan lijkt mij dat toch wel bewijs genoeg, niet?

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 07-08-2026 11:35 ]

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Ik heb zelf niet gekeken naar de SCL, maar zag wel dat Morphologis met een andere thumbnail en video titel zijn "menig" gaf dan hij nu heeft staan. Heb daarom alle videos van content creators vermeden die hier over begonnen tot ik deze (livestream) zag. tenpoundfortytwo geeft vaak een nuchtere menig.
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:01:
@Ves Wet van de Europese Unie gaat boven ToS. In de EU is het wettelijk mogelijk digitale accounts over te dragen (tegen betaling of gratis).
Daar had ik niet bij stil gestaan. Zal mij er verder in verdiepen.
mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik ben zelf ook actief op Star Hangar en de starcitizen_trades op Reddit en op Reddit linken ze naar https://support.robertssp...115013325608-Gifting-FAQs en daar staat vooral info over het giften. Maar als je via hun je account aanbied, dan krijg je een tekst die je verplicht in je post moet zetten en, volgens hun zeggen, is die tekst door CIG aangeleverd. Dat gaat over het overdragen van de rechten van het account enzo.
Dat is dan wel heel tegenstrijdig van CIG (grote shock :P ) gezien dit op dezelfde gift FAQ pagina staat.
Pledges purchased through third parties (e.g. private sales, trades, social media and/or 3rd party websites, also known as the Grey Market), are not authorized, supported, or condoned by CIG. We strongly advise against engaging with them. 
Dat je die tekst in een post moet zetten voelt aan als de tekst die sommige mensen op hun social media account zetten dat ze geen toestemming geven dat hun foto's, videos gebruikt worden.
mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:30:
Maar wat zichtbaar was in de stream en wat mij het meest bij bleef, was dat ze dus speelden op een private shard, om SoO te kunnen laten zien zoals het bedoeld was. Ze begonnen met uitleggen dat ze erkenden dat SC (op de PU/PTU) niet echt best werkte en dat ze weten van de problemen en dat ze ermee bezig zijn. Dat zal best, prima...

Maar wat opviel was dat ze op die private shard, dus een verse server, met maar 4 spelers, dezelfde problemen ervaarden als je ziet op de PU/PTU. Inventory die niet wil laden, wapens die niet willen reloaden, items (medgun in dit geval) die uit je hand vliegen, desyncs, warpende NPCs, enz.

Dat geeft mij eerlijk gezegd niet echt veel vertrouwen. En ja, ik weet het Alpha, bla bla. Als het zelfs niet goed (lees; zo slecht) werkt op zo'n gecontroleerde omgeving, hoe wil je dan dat het ooit goed gaat komen op de PU?

En ik weet dat er altijd mensen beweren "nergens last van te hebben", maar als zelfs de CIG devs er last van hebben, op een private shard, dan lijkt mij dat toch wel bewijs genoeg, niet?
Daar zit inderdaad de grootste zorg. Wellicht een verklaring waarom wij nog steeds geen post hebben gezien waar de uitdaging van de desync wordt uitgelegd door Benoit.
tenpoundfortytwo haalde meteen aan dat hij hoopt dat dit niet de performance zal zijn in SQ42. Wat aansluit bij wat AstroPub uitlegde.

Game PC 2024

• mvds
Ves schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:44:
Daar had ik niet bij stil gestaan. Zal mij er verder in verdiepen.
Nou ja, zoals ik al zei, als ze er echt tegen zouden zijn, dan is het heel simpel voor ze: haal de mogelijkheid van giften weg en een groot deel van de gijze markt is dan in één klap weg.
Daar zit inderdaad de grootste zorg. Wellicht een verklaring waarom wij nog steeds geen post hebben gezien waar de uitdaging van de desync wordt uitgelegd door Benoit.
tenpoundfortytwo haalde meteen aan dat hij hoopt dat dit niet de performance zal zijn in SQ42. Wat aansluit bij wat AstroPub uitlegde.
Ik denk niet dat je straks SQ42 speelt op de servers van CIG, het is tenslotte een single player game met (volgens mij) zelfs geen co-op mogelijkheden. Dus dat zou dan de gehele netcode (die volgens mij een deel van het probleem is) buiten spel zetten. Ik denk dat alles lokaal blijft, dat zou het een HEEL stuk minder complex moeten maken.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08 12:55

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de SP op servers draait. Dat kost hen ook extreem veel processingpower en introduceert een enorme vergroting in kans op bugs..

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Ik doelde meer op de codebase die gedeeld wordt door beide games. Gezien ze dezelfde issues hadden als de spelers op LIVE en PTU.

Game PC 2024

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-08 15:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mvds schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Nou ja, zoals ik al zei, als ze er echt tegen zouden zijn, dan is het heel simpel voor ze: haal de mogelijkheid van giften weg en een groot deel van de gijze markt is dan in één klap weg.

[...]

Ik denk niet dat je straks SQ42 speelt op de servers van CIG, het is tenslotte een single player game met (volgens mij) zelfs geen co-op mogelijkheden. Dus dat zou dan de gehele netcode (die volgens mij een deel van het probleem is) buiten spel zetten. Ik denk dat alles lokaal blijft, dat zou het een HEEL stuk minder complex moeten maken.
Als het laatste wat je zegt waar is, dan ben ik van mening dat ze weer een grote belofte niet waar gaan maken.

Zover ik weet hebben ze altijd aangegeven dat je, ondanks dat het singleplayer is, bij specifieke missies of bij een missie naar keuze de hulp van vrienden kunt inroepen, en dat je als je de hele singleplayer-campagne door bent automatisch doorvliegt naar de PTU

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@_Dune_ kan zijn dat je offline speelt tot je multiplayer wil, en er dan een instance is?

• mvds
_Dune_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

Als het laatste wat je zegt waar is, dan ben ik van mening dat ze weer een grote belofte niet waar gaan maken.

Zover ik weet hebben ze altijd aangegeven dat je, ondanks dat het singleplayer is, bij specifieke missies of bij een missie naar keuze de hulp van vrienden kunt inroepen, en dat je als je de hele singleplayer-campagne door bent automatisch doorvliegt naar de PTU
Oh dat weet ik niet, ik weet wel dat je met het spelen van SQ42 bepaalde zaken kan verdienen of vrij kan spelen in SC. Volgens mij was het iets zoals het verdienen van Citizenship ofzo?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
Ecological schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Dat is precies hoe ik het ook voel. Ik was bij Star CitizenCon 2024 en eigenlijk is alleen de worm geïmplementeerd?

Dit jaar voelt erger dan het 3.16 debacle omdat er eigenlijk geen features die mij aanspreken bij zijn gekomen.

Wat ik wel denk is dat met alle nieuwe developer tools die uitkomen het in 2027 snel kan gaan. Hoe dan ook, ik ben zeker benieuwd naar de toekomst!
SQ42 gaat komen. ;)
Het lijkt wel dat de grote implementaties altijd in de maand december zijn, rest van het jaar een beetje "poetsen".

Voor mij is jaar 2026 tot heden ook wel matig kwa vernieuwing wat mij aanspreekt.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 10-08-2026 16:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Haay
mvds schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:05:
Oh dat weet ik niet, ik weet wel dat je met het spelen van SQ42 bepaalde zaken kan verdienen of vrij kan spelen in SC. Volgens mij was het iets zoals het verdienen van Citizenship ofzo?
Dat werd ooit, in het begin, wel gezegd. Dat je, door SQ42 uit te spelen, de F8C Lightning zou krijgen in the PU. Maar CIG heeft daar al vele jaren niks meer over gezegd of geschreven.

• mvds
Haay schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Dat werd ooit, in het begin, wel gezegd. Dat je, door SQ42 uit te spelen, de F8C Lightning zou krijgen in the PU. Maar CIG heeft daar al vele jaren niks meer over gezegd of geschreven.
De vraag is dan wel wat ze bedoelen met uitspelen, want ze hebben al aangegeven dat ze na het uitbrengen van SQ42, ook nog andere delen ervan gaan uitbrengen. Is het uitspelen dan; alle delen, of alleen de eerste? Want als het om alle delen gaat, dan kan het nog wel even duren.

• Haay
mvds schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:22:
De vraag is dan wel wat ze bedoelen met uitspelen, want ze hebben al aangegeven dat ze na het uitbrengen van SQ42, ook nog andere delen ervan gaan uitbrengen. Is het uitspelen dan; alle delen, of alleen de eerste? Want als het om alle delen gaat, dan kan het nog wel even duren.
Ik denk dat we sowieso alle uitspraken over SQ42 die in 2012 / 2013 / 2014 gedaan zijn wel kunnen vergeten. Net als bv. uitspraken over 'Exploration' in de Verse, om nieuwe jumppoints en nieuwe sterren/planeten te ontdekken. Dat is meer iets van No Man's Sky dan van Star Citizen, zoals de game zich de afgelopen 14 jaar ontwikkeld heeft.

Zal inmiddels al blij zijn wanneer SQ42 uitkomt, geen grote bugs heeft, een aardig afgerond verhaal heeft en leuk speelbaar is.

• mvds
Ik heb de hoop ook opgegeven om mijn Carrack te kunnen gebruiken waarvoor ie eigenlijk bedoeld was. Ik denk dat exploration ten eerste nog heel lang op zich gaat laten wachten (als het al gaat komen) en ten tweede flink ingekrompen zal zijn.

Overigens heb ik besloten om mij voorlopig vrijwel volledig terug te trekken uit SC. Ik heb alles wat ik op mijn account heb staat op Star Hangar te koop gezet en een groot deel is al verkocht. Ik stoorde mij al een tijdje aan de richting waarin SC aan het bewegen was en dat de hele focus alleen nog maar lijkt te liggen op het verkopen van schepen.

Als het voor mij ooit weer leuk gaat worden om te spelen, dan kan ik gewoon proberen. Ik heb een aan mijn account gebonden digital licence (voordeel van Concierge zijn) en ik heb ook nog wat referral schepen op mijn account.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Soms is even weg zijn goed. Vooral nu met de staat van 4.8/4.9/(en lijkt er zelfs op 4.10).
Misschien na de release van SQ42 weer interessant genoeg.

Game PC 2024

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:43
Ik heb de afgelopen 2 maanden Star Citizen 0x opgestart. De status van de game is zo dramatisch. En ik heb geen zin om 70% van mijn game tijd te besteden aan het vechten tegen basic game features wanneer ik diezelfde tijd ook kan besteden aan games die wel mijn tijd respecteren.

Ik heb nog niet eens mijn character gemaakt voor 4.9. En ik gok 4.10 mogelijk ook niet als de game blijft hoe het is zonder de nodige fixes.

• mvds
Nou ja, dat heb ik dus ook. Ik heb helemaal geen problemen met de wipe, maar wat ik wel schandalig vind, is dat de reden van de wipe gewoon nog steeds aanwezig is en het erop lijkt dat ze er niks aan doen om het te fixen. Er werd gezegd dat de dupers/glitchers vrijwel direct na de patch alweer volop bezig waren. En heel eerlijk, met de "fix" die CIG heeft ingesteld, dus dat je maximaal maar x aUAC mag sturen naar iemand, dat is niet eens een pleister te noemen, dat is gewoon, tja... wat eigenlijk? De andere kant opkijken? Toegeven dat ze niet weten hoe ze de glitches moeten fixen?

Mensen vragen al heel lang om een trade mogelijkheid (trade window/marketplace), en via omwegen konden mensen nog enigszins traden, ook al was het erg gevoelig voor scammers. Met wat ze nu hebben gedaan is die workaround voor traden vrijwel onbruikbaar geworden, en helpt het juist scammers (mensen moeten namelijk bedragen boven de x opsplitsen en in delen gaan versturen). En CIG blijft maar de gameplay via het al jaren kapotte liftensysteem pushen. Ik snap die keuze echt niet.

Dickelo heeft ook nog nooit fatsoenlijk gewerkt, en CIG gaat wel alle Dickelo beloningen afpakken, maar het probleem aanpakken, dat doen ze niet. Je blijft je spullen via de lift moeten inleveren, wat steeds weer een gok is, of je jouw spullen kwijtgaat raken of niet.

Echt, CIG is op deze manier hun eigen glazen aan het ingooien. En die laatste uitzending van SoO heeft het alleen maar erger gemaakt.

• GFT_Bak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:36
mvds schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:53:
<...>Echt, CIG is op deze manier hun eigen glazen aan het ingooien. En die laatste uitzending van SoO heeft het alleen maar erger gemaakt.
Ik vraag me dat oprecht af. Wij zitten er dicht bovenop en dit wordt enorm uitvergroot, want content creators hebben content nodig. Maar dit gaat totaal aan de average gamer voorbij.

En slechte reclame is nog steeds reclame. Dit komen ze ook wel weer te boven.
Het is niet alsof er niet al 12 jaar geroepen wordt dat het project een scam is toch?

Ik heb overigens ook de laatste 2 maanden niet gespeeld, maar dat soort pauzes heb ik wel vaker gehad. Niet elke patch is boeiend. Prima toch.
Ik hoop dat het project wel verder komt, ik zie het graag slagen. Ik heb ook genoeg in schepen geinvesteerd.

Maar zo niet, ach. Het blijft een uniek project om mee te maken en heb er honderden uren plezier uitgehaald al.

Als 4.11 inderdaad genesis bevat (al is 't slechts voor 1 planeet), ga ik toch wel weer effe kijken :)

• mvds
GFT_Bak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:06:

Als 4.11 inderdaad genesis bevat (al is 't slechts voor 1 planeet), ga ik toch wel weer effe kijken :)
Ik neem aan dat het alleen een T0 implementatie gaat zijn, dus wellicht dat het wat extra obstakels in de vorm van kiezelstenen gaat opleveren, waardoor ground vehicles NOG makkelijker in een baan rond de planeet kunnen komen. De rest zal wel op een later moment komen.

• mvds
GFT_Bak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:06:
[...]
Het is niet alsof er niet al 12 jaar geroepen wordt dat het project een scam is toch?
Die geluiden beginnen wel steeds luider te worden ook afkomstig van de grotere SC streamers en long time backers. Ik zie op Star Hangar en The Impound ook steeds vaker accounts te koop staan van mensen die zelfs de kickstarter gebacked hebben. Dat zijn geen accounts met alleen een starter pack, maar accounts die zelfs de Odin erop hebben staan. Ik zie wel een trend hoor.

Ik ben ook echt heel erg benieuwd welke impact die nieuwe planet tech gaat hebben op de nu al vaak kreupele servers.

• Robinblitz
mvds schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Ik ben ook echt heel erg benieuwd welke impact die nieuwe planet tech gaat hebben op de nu al vaak kreupele servers.
Ik denk dat de planet tech zelf niet zoveel impact gaat hebben. Nyx I is volgens de loading screens momenteel nog in terraforming in-lore. Als CIG Nyx I naar 4.11 brengt terwijl het "net" klaar is met terraforming en dan al vol zit met settlements, POIs etc dan klopt er toch echt iets niet aan de storyline. _O-

• mvds
Robinblitz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat de planet tech zelf niet zoveel impact gaat hebben. Nyx I is volgens de loading screens momenteel nog in terraforming in-lore. Als CIG Nyx I naar 4.11 brengt terwijl het "net" klaar is met terraforming en dan al vol zit met settlements, POIs etc dan klopt er toch echt iets niet aan de storyline. _O-
Niet alleen settlements kunnen voor problemen zorgen he, ook de rotsen en beplanting e.d. die ze gaan toevoegen. Die dynamisch toegevoegde objecten moeten ook allemaal hitboxen gaan krijgen.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
mvds schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Niet alleen settlements kunnen voor problemen zorgen he, ook de rotsen en beplanting e.d. die ze gaan toevoegen. Die dynamisch toegevoegde objecten moeten ook allemaal hitboxen gaan krijgen.
Robin doelt hier meer op het verloop van de lore, niet de mogelijke problemen.
Het huidige laadscherm vertelt het verhaal dat ze 'nu' bezig zijn met terraforming. Dus als met 4.11 straks Nyx I lanceert én er zijn settlements, dan strookt dat niet helemaal. Settlements vormen - denk ik - niet zo snel.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G9 OLED | Corsair RM850x

• mvds
SacreBleu schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Robin doelt hier meer op het verloop van de lore, niet de mogelijke problemen.
Hij reageerde op mij en ik had het wel over de problemen. Uit zijn reactie haalde ik dat hij verwacht dat de problemen alleen door settlements veroorzaakt gaan worden en dat het daarom wel mee zal vallen met de problemen in het begin. Maar er zijn meer zaken die voor problemen kunnen zorgen, dan alleen settlements en POIs.

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

mvds schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Die geluiden beginnen wel steeds luider te worden ook afkomstig van de grotere SC streamers en long time backers. Ik zie op Star Hangar en The Impound ook steeds vaker accounts te koop staan van mensen die zelfs de kickstarter gebacked hebben. Dat zijn geen accounts met alleen een starter pack, maar accounts die zelfs de Odin erop hebben staan. Ik zie wel een trend hoor.

We moeten niet vergeten, tegelijkertijd speelt er in de wereld heel wat af. Zou mij niet verbazen dat een deel van die accounts op Impound and Star Hanger ook te koop staat omdat men in geldnood is gekomen. Wat snel kan gebeuren in een derde wereld land als de VS (grapje).

Neemt nog steeds niet weg dat ik dezelfde geluiden hoor. En bewegingen zie bij de dedicated SC streamers. De long time backers zie ik meer een break nemen van het spel. 'They're too deep to just pull out and walk away'.

Zelf krijg ik de indruk dat niet Planet tech V5 maar het geplande event in oktober het 'make or break's moment kan zijn voor CIG. Is het positief nieuws dan hebben ze momentum tot de volgende grote crisis.

Game PC 2024

• mvds
Ves schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:31:
[...]

We moeten niet vergeten, tegelijkertijd speelt er in de wereld heel wat af. Zou mij niet verbazen dat een deel van die accounts op Impound and Star Hanger ook te koop staat omdat men in geldnood is gekomen. Wat snel kan gebeuren in een derde wereld land als de VS (grapje).

Neemt nog steeds niet weg dat ik dezelfde geluiden hoor. En bewegingen zie bij de dedicated SC streamers. De long time backers zie ik meer een break nemen van het spel. 'They're too deep to just pull out and walk away'.

Zelf krijg ik de indruk dat niet Planet tech V5 maar het geplande event in oktober het 'make or break's moment kan zijn voor CIG. Is het positief nieuws dan hebben ze momentum tot de volgende grote crisis.
Geldnood zal bij een aantal zeker wel meespelen. Maar soms hebben ze de reden er ook gewoon bij staan hoor en dan zeggen ze ook dat ze het vertrouwen kwijt zijn. En het is wel opvallend dat mensen vrij recent geleden dus nog wel het vertrouwen hadden, want zo lang geleden was de Odin niet te koop, maar nu toch alles verkopen.

Ik geloof niet zo in die "make or break" momenten. Er is een hele grote groep mensen die koste wat kost CIG en SC zullen verdedigen, maar ik denk dat CIG het nu ook moet gaan hebben van de instroom van nieuwe mensen. En die krijgen nou niet echt een positief beeld van SC. De Free Fly evenementen zijn nu tegenwoordig ook bijna back to back. En de feedback daaruit is vrijwel altijd ook, het ziet er mooi uit, maar...

En dat SC mooi is, dat zal vrijwel niemand ontkennen. Maar die bugs joh en daar bovenop ook steeds die aparte keuzes van CIG (bijv wipen, maar de glitches/bugs negeren die zogenaamd de oorzaak waren van de wipe).

Ik weet ook echt niet wat ik moet verwachten van de periode NA de release van SQ42, los van wanneer die gaat komen. De uitspraken dat ze de developers dan aan SC gaan laten werken, ik moet het nog zien gebeuren. Zeker wanneer ze ook al hebben laten weten dat er een episode 2 en 3 gaan komen. Dat rijmt gewoon niet met elkaar. Laten we ook niet vergeten dat, om SC af te krijgen, ze echt nog wel veel jaren bezig gaan zijn. Die T0 van alle tech is leuk, maar het moet ook allemaal nog aan elkaar geknoopt worden. En er staat nog HEEL veel op de planning. En oh ja, alles wat er is, gaat ook nog eens meerdere keren weer op de schop.

En wat ik ervan begrepen heb, lukt het ze ook niet echt om mensen vast te houden, naar horen zeggen hebben ze bij CIG een enorm verloop vanwege de slechte werksfeer.

[ Voor 3% gewijzigd door mvds op 14-08-2026 15:56 ]

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

And the pendulum swings around. Komkommertijd ook. Hopelijk dat we tegen de winter (als ik meer game) weer een enigszins werkend PU hebben. Tot die tijd: hopium :+

• roepie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-08 17:18
Je moet wel een beetje een lange adem hebben met Star Citizen.
Bij mensen die een pledge hebben gedaan met de verwachting binnen een paar jaar te kunnen spelen kunnen kan het geduld opgeraakt zijn en verkopen dan hun account. De reden die hiervoor genoemd is mbt geldnood kan ook een reden zijn. Of gewoon de interesse in gamen in het algemeen kan in de loop der jaren weg zijn.
Er zijn tientallen redenen om een account te verkopen. Dat zijn zeker niet allemaal redenen die met de staat van het spel te maken hebben.
Ik blijf me verbazen over mensen op de diverse fora (met name Spectrum en Reddit) die er geld ingestoken hebben maar blijkbaar alleen maar CIG kunnen afzeiken. Kritiek is prima maar laat het dan opbouwende kritiek zijn waar CIG ook iets aan heeft.
Wat heeft het voor zin om alleen maar afbraak kritiek te spuien. Daar wordt echt niemand beter van.

• mac-rolec
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 00:03
Ik heb gebackt in de begintijd van de originele kickstarter. En het probleem is dat gewoon de scope toen veel kleiner was. Het originele spel had denk ik minder dan 5% van de huidige features. En toen opeens de miljoenen binnen kwamen veranderde het hele spel ook mee. Daarbij komt ook dat CIG heel slecht verwachtingen heeft gemanaged, ze kwamen echt met zwaar onrealistische release dates. Dan is het niet zo gek dat er onderweg mensen afhaken.

Dat is denk ik ook gewoon een van de nadelen van het kickstarter model. Als je het budget vantevoren weet kan je het veel makkelijker managen.

Hoewel ik me niet meer bezig hou met de Alpha e.d., ben ik nog steeds wel erg geïnteresseerd in SQ42. Kijk ik nog steeds wel naar uit.

• mvds
roepie88 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:07:
Je moet wel een beetje een lange adem hebben met Star Citizen.
Bij mensen die een pledge hebben gedaan met de verwachting binnen een paar jaar te kunnen spelen kunnen kan het geduld opgeraakt zijn en verkopen dan hun account. De reden die hiervoor genoemd is mbt geldnood kan ook een reden zijn. Of gewoon de interesse in gamen in het algemeen kan in de loop der jaren weg zijn.
Er zijn tientallen redenen om een account te verkopen. Dat zijn zeker niet allemaal redenen die met de staat van het spel te maken hebben.
Ik blijf me verbazen over mensen op de diverse fora (met name Spectrum en Reddit) die er geld ingestoken hebben maar blijkbaar alleen maar CIG kunnen afzeiken. Kritiek is prima maar laat het dan opbouwende kritiek zijn waar CIG ook iets aan heeft.
Wat heeft het voor zin om alleen maar afbraak kritiek te spuien. Daar wordt echt niemand beter van.
Maar CIG geeft mensen ook wel het idee dat ze meteen kunnen spelen. En ze hebben ook geen ongelijk, maar ik vind wel dat ze wel heel veel aandacht besteden aan de cinematische pracht van hun advertorials en er wel bij zeggen dat, omdat het een alpha is, je bugs tegen kan komen. Maar dat laatste is een behoorlijke understatement, en dat weten ze zelf ook echt wel. De meest recente SCL heeft dat maar weer eens aangetoond.

En er zijn genoeg mensen die kriiek uiten waar CIG wat mee kan, hun eigen Issue Counsil en Spectrum staat er vol mee. Maar ik heb nou niet echt het idee dat er zoveel mee gedaan word. Nou ja, niet zichtbaar in elk geval. Heel veel issues worden al echt jaren gemeld, en die zitten er nog steeds in.

• mvds
mac-rolec schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:43:
Ik heb gebackt in de begintijd van de originele kickstarter. En het probleem is dat gewoon de scope toen veel kleiner was. Het originele spel had denk ik minder dan 5% van de huidige features. En toen opeens de miljoenen binnen kwamen veranderde het hele spel ook mee. Daarbij komt ook dat CIG heel slecht verwachtingen heeft gemanaged, ze kwamen echt met zwaar onrealistische release dates. Dan is het niet zo gek dat er onderweg mensen afhaken.

Dat is denk ik ook gewoon een van de nadelen van het kickstarter model. Als je het budget vantevoren weet kan je het veel makkelijker managen.

Hoewel ik me niet meer bezig hou met de Alpha e.d., ben ik nog steeds wel erg geïnteresseerd in SQ42. Kijk ik nog steeds wel naar uit.
Ik verwacht dat ze zelf ook echt geen idee hebben van wat een realistische datum gaat zijn voor 1.0 van SC. Ze hebben nog zoveel te doen, vrijwel alles is in T0 en werkt niet echt best. Ook veel zaken waarvan al bekend is dat ze het nog moeten veranderen (flight models bijv). Mijn idee is echt dat het nog 10 jaar gaat duren voordat SC in een staat gaat zijn dat het 1.0 waardig is. En dan denk ik ook nog eens dat ze heel veel van wat ze nu op de roadmap voor 1.0 hebben staan, hebben moeten laten vallen.

• mr_evil08
mvds schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Geldnood zal bij een aantal zeker wel meespelen. Maar soms hebben ze de reden er ook gewoon bij staan hoor en dan zeggen ze ook dat ze het vertrouwen kwijt zijn. En het is wel opvallend dat mensen vrij recent geleden dus nog wel het vertrouwen hadden, want zo lang geleden was de Odin niet te koop, maar nu toch alles verkopen.

Ik geloof niet zo in die "make or break" momenten. Er is een hele grote groep mensen die koste wat kost CIG en SC zullen verdedigen, maar ik denk dat CIG het nu ook moet gaan hebben van de instroom van nieuwe mensen. En die krijgen nou niet echt een positief beeld van SC. De Free Fly evenementen zijn nu tegenwoordig ook bijna back to back. En de feedback daaruit is vrijwel altijd ook, het ziet er mooi uit, maar...

En dat SC mooi is, dat zal vrijwel niemand ontkennen. Maar die bugs joh en daar bovenop ook steeds die aparte keuzes van CIG (bijv wipen, maar de glitches/bugs negeren die zogenaamd de oorzaak waren van de wipe).

Ik weet ook echt niet wat ik moet verwachten van de periode NA de release van SQ42, los van wanneer die gaat komen. De uitspraken dat ze de developers dan aan SC gaan laten werken, ik moet het nog zien gebeuren. Zeker wanneer ze ook al hebben laten weten dat er een episode 2 en 3 gaan komen. Dat rijmt gewoon niet met elkaar. Laten we ook niet vergeten dat, om SC af te krijgen, ze echt nog wel veel jaren bezig gaan zijn. Die T0 van alle tech is leuk, maar het moet ook allemaal nog aan elkaar geknoopt worden. En er staat nog HEEL veel op de planning. En oh ja, alles wat er is, gaat ook nog eens meerdere keren weer op de schop.

En wat ik ervan begrepen heb, lukt het ze ook niet echt om mensen vast te houden, naar horen zeggen hebben ze bij CIG een enorm verloop vanwege de slechte werksfeer.
Zit ook een groot percentage bij "geen tijd meer" hebben kinderen etc, gestopt met gamen en ga zo maar door, en niet zozeer ontevreden.

12jr is een lange tijd.

Ik hou vast op SQ42 release dit jaar, smoesjes trap ik niet meer in, de game is gewoon niet af als er geen release komt in 2026.

GTA zal een zwak excuus zijn, de release was al eerder bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2026 17:02 ]

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Hoogstwaarschijnlijk vanavond/nacht 4.10.

Heb sinds Wave 1 niet echt meer gekeken hoe het liep. Lees her en der dat het ergste wat je terug kon zien in de Dev stream is opgelost. Maar dat er nog wat kleine vervelende bugs zijn.

Kreeg ook de indruk dat ze heel wat bugs fixes van dingen niet gerelateerd aan instance missions hebben opgelost. Een hele rits van reports zag ik in mijn IC notificaties voorbij komen.
offtopic:
Dit vind ik meer offtopic. Het lijkt erop dat de content creators proberen te profiteren van de negativiteit rond de laatste Dev stream. Een hele rits van videos zie ik als recommendations voorbij komen.

Game PC 2024

• mvds
Nou ja, ik zie het niet zozeer als "profiteren van de negativiteit" maar meer als gezond tegengeluid van het ophemelen dat steeds gedaan is. Al die gelikte en gescripte video's waarin alles werkt en loopt, wat gewoon niet waar is geweest al sinds de laatste x patches.

Heel vaak is de negativiteit afgedaan met de opmerking dat het lag aan problemen rond de servers, en nu blijkt gewoon dat het bullshit is. Eindelijk kregen we een eerlijk beeld van hoe spelers SC zelf ook ervaren, met de haperende inventory, warpende NPC's, wapens die verdwijnen, enz. Dat is zoals SC is.

Ja, je kan prima lol hebben in SC, maar het is gewoon een buggy mess waarvan veel van de problemen al vele jaren aanwezig zijn en ook niet zomaar opgelost gaan worden.

• Robinblitz
Ves schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:30:
offtopic:
Dit vind ik meer offtopic. Het lijkt erop dat de content creators proberen te profiteren van de negativiteit rond de laatste Dev stream. Een hele rits van videos zie ik als recommendations voorbij komen.
Terecht. Jarenlang heeft CIG de community zitten gaslighten dat veel van de problemen die wij ervaren aan de servers liggen. Ship team, FPS team, mission team, allemaal wezen ze naar de servers met daarbij "Works on my machine" achtige argumenten.

Nu is CIG met de billen bloot gegaan en heeft de community laten zien dat het niet "de servers" zijn, maar jaren aan tech debt en bugs waar ze intern OOK gewoon last van hebben.

En niet alleen dat is waar mensen boos over zijn, ook de manier hoe dit hele "feest" is afgehandeld. Olli is niet eens geïntroduceerd terwijl de overige drie devs dat wel werden. Ook heeft hij meerdere jabs moeten incasseren tijdens de stream van zijn collega's zoals voor het dragen van webstore gekochte armor en Twitch chat vragen wat hun ervaring met Siege of Orison is en daarop passief aggressieve reacties van andere devs krijgen. En dan aan het einde van de hele dumpster fire dat Jared, de host, tegen Olli zegt "It's your show, wrap it up." en in principe Olli voor de bus gooit (omdat dit idee waarschijnlijk van hem kwam). Zelfs wanneer Olli vraagt "Jared, do you want to add anything? No? Okay." negeert Jared hem compleet omdat hij in real time de community sentiment in de chat heeft kunnen zien omslaan.

Jared is de host en volgens mij leidinggevende van Olli, hij heeft hier zijn akkoord op moeten geven en is dus ook eindverantwoordelijke. Het feit dat hij 0,0 verantwoording heeft genomen (zoals Jared vaker doet) is bizar. Hij zou de devs in bescherming moeten nemen als zij voor van alles uitgemaakt worden, hij zou alles gemoedelijk moeten laten lopen. Maar in typisch Jared fashion, doet hij dat niet en ontwijkt hij alle verantwoordelijkheid.

Olli is een content creator die recentelijk bij CIG is gaan werken. Dit is de eerste keer dat wij hem in een video of ook maar iets met CIG gerelateerd zien. En hij word voor de bus gegooit. DAT is waarom mensen zo boos zijn en waarom content creators hier video's over maken.

Ze geven een tegengeluid en laten hard blijken dat dit echt not-done is. En CIG's reactie? Radio stilte. Dezelfde reactie als altijd "If you ignore the problem, the problem will go away eventually." oh en "Anyway, koop ons nieuwe schip a.u.b. Thanks!"

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Dat was veel eerder dan ik had verwacht.

De 4.10 patch is beschikbaar.
Nou keek ik naar de trailer en had ik niet echt het gevoel dat dit volledig in-game was voor de Siege of Orison.

Patch Notes

Build Info
Long Term Persistence: LTP Preserved

Even de verkorte versie. De volledige patches notes zijn hier te vinden: https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/Patch-Notes/21293-Star-Citizen-Alpha-410
Features and Gameplay
Gameplay
  • Siege of Orison V2
  • Recco Battaglia Returns
  • Loot Generation & Drop Rates
  • Wikelo Exchange Updates
Ships & Vehicles
  • Hydrogen & Quantum Fuel Rebalance
  • Vehicle Armor Update
  • Ship Pricing, Claims, & Availability
Weapons & Items
  • New FPS Weapon: HDGW Arlington Rifle
  • New FPS Clothing: BUL-H4 Super Heavy Armor & Vendetta HMG
Core Tech & Audio
  • Introduction of Instancing
  • Server Load & Instance Scaling Updates
  • Performance & Streaming Polish
  • Experimental VR Updates
Bug Fixes and Technical Updates
This release closes 479 bug fixes, with 101 of them originating from the issue council. This includes work to fix 47 crash and stability issues and 17 exploits.
  • Client crashes: 20
  • Server crashes: 20
  • Affecting both client and server: 2
  • Server hangs and deadlocks: 2
  • Back End Service Crashes: 3
Natuurlijk is er ook een nieuwe schip. De Kruger S-65 Stingray. Deze heb ik zelf niet getest, om dat het niet mijn type schip is. En het niet echt een leuk uiterlijk vind hebben.
Ff inloggen om te kijken wat ik kwijt ben. En dan morgen aan de slag.
Ik kijk zelf al uit naar de PTU van 4.11. Mocht je afvragen waarom.
Natuurlijk nog niet bevestigd. Hopelijk loopt deze PTU wat soepeler.
Alpha 4.11
Nyx I
Nyx I is a coreless planet that orbits closest to the sun in the Nyx system. Once considered impossible to terraform, Nyx I has undergone a drastic transformation thanks to new experimental technology developed by Genesis Terraforming and now features a robust ecosphere capable of supporting a wide diversity of life.

This card has been set to Tentative.
Starchitect Mission Pack
Implementing new sandbox missions across sprawling planetary locations designed to keep players planetside for longer, with focus on more localized objectives.

Genesis: Planet Tech v5
Implementing Planet Tech V5, a complete rework of how planets are built, populated, and rendered. Introducing emergent biomes driven by realistic physical properties, and scattering plants and rocks according to their natural behaviour, reworking terrain shading across materials like sand, dirt, rock, and snow, and moving generation and spawning to the GPU to support denser environments with improved rendering performance.

Genesis: Starchitect
Implementing Starchitect, a new procedural world-building system that automatically scatters sectors, clusters, and locations across planetary bodies while constructing locations from modular tiles. Using Genesis data to identify suitable placement for game objects, Starchitect introduces a new workflow for populating planets and building large-scale locations across an expanding universe.

Genesis: Population Manager
Implementing the Population Manager tech. Its primary goal is to load balance the server population and create inhabitants appropriate to their local environment, while enabling more complex interactions between agents focused on a dynamic context.

Starchitect POIs
Implementing new ground locations owned by various factions, offering a variety of procedurally generated combinations of building compositions. These will support a wide variety of mission archetypes and gameplay loops.

Game PC 2024

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Meteen ook een nieuwe roadmap update
Alpha 4.11
Nyx II
With high temperatures and a high-pressure atmosphere dense with thick clouds, Nyx II is an inhospitable planet where protective gear is recommended. While some resources dot the surface, the risk involved in harvesting them has left the planet almost void of commercial development.

Nyx III
Nyx III is an ice giant that lacks a breathable atmosphere and is considered a difficult candidate for expansive commercial resource extraction.

Item Recovery: Ship Loadout Improvements
Implementing Item Recovery: Ship Loadout Improvements, updating ship and item recovery to better support custom loadouts through timed claims, optional expedite fees, freight elevator item claims, and debuting a free recovery option when losses are detected as outside the player’s control.

Associated Science And Development "Model-K2" DMR
Implementing the Associated Science And Development "Model-K2" Designated Marksman Rifle, a versatile energy weapon that builds heat during sustained fire allowing operators to switch fire mode using heat to unleash powerful ultra fast projectiles

Lightning Bold Company "Skarnov" Assault Rifle
⁠Implementing the Lightning Bold Company "Skarnov" DMR, a fully automatic designated marksman rifle whose specialized projectiles create electrical discharges between multiple targets, making it highly effective against groups of hostiles.

Game PC 2024

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

Ook een bericht over de ervaringen in LIVE de afgelopen maanden. En uitleg over de bugs die meeste gebruikers tegenkwamen en wat de fix hiervoor is geweest.

Helaas geen fix voor de 50XX error.

Improving the Live Experience

Last month, we shared that we were changing the way we prioritize some of Star Citizen's most persistent problems. Today, we want to share an update on the progress we’ve made so far, the issues we’ve resolved, and the work that went into fixing them.

We’re focusing on the problems that have the biggest impact on your experience. Instead of looking at bugs one at a time, we’re stepping back and focusing on the parts of the game you rely on every time you play, grouping bugs by the system they break. Your ship should be where you expect it to be. Your inventory should load. Your missions should work. These are basic expectations, and we know that when they fail, it does not matter how impressive the rest of the game is. If you cannot get your ship, lose the gear you were carrying, or spend 15 minutes trying to get past a connection error, that is the experience you remember.

To keep focus on the player experience, we’ve handed ownership of identifying and prioritizing these issues to our Player Experience team. Alpha 4.10 has been the biggest application of this approach so far, and today we want to show you what that looks like.
Putting It Into Practice with Alpha 4.10
Our focus has been on the following core areas:
  • AI
  • Docking & Refuelling
  • Economy & General Exploits
  • First Hour Quality of Life
  • Freight Elevators
  • Hangars & ASOP
  • Inventory
  • Login & Connection Errors
  • Quantum Travel & Starmap
  • Ship Loss
Twice a week, QA, Production, Player Experience, and Community teams come together to look at the issues having the biggest impact on players. We weigh what we’re seeing internally against your Issue Council reports, looking at how often an issue is reported, how many players it affects, how long it’s been around, and how severely it impacts gameplay. We pull those factors together into what we call an “Impact Score,” which helps us decide what needs our attention most.

Your Issue Council reports play a significant role in that. In several cases, detailed reproduction steps, supporting information, and video evidence have helped us get from knowing something is broken to understanding why it’s broken - and that makes a huge difference for getting a fix.

With Alpha 4.10, we can start to see the results of that approach.

At the time of writing, Alpha 4.10 has reached 1,239 bug fixes submitted over its release cycle, compared with 295 in Alpha 4.9. Those numbers naturally vary depending on the size and scope of each patch, and 4.10 is a significantly larger release with more content, which means more issues to identify and resolve.

What matters more is the context here though. Of those fixes, 479 addressed bugs that were already present in Alpha 4.9 or earlier. That's a more useful measure of the progress we're making toward improving the existing Live experience, rather than simply counting issues discovered and fixed while developing new content.

We’ve also seen a significant improvement in client performance. Over the last few months, new content without corresponding performance improvements had contributed to a steady decline, with Instancing and Siege of Orison making that gap particularly apparent. That led to a coordinated effort across Engine, Physics, AI, Gameplay, Rendering, and Content to address some of the worst performance offenders.

Across all hardware configurations, measured in equally populated Landing Zones between Alpha 4.9 and Alpha 4.10, average client FPS has improved by 15.5%. Your next Lorville run should show a noticeable improvement!
Behind the Scenes: Alpha 4.10
One question we see after nearly every release is some version of: if you knew about these issues, why did you ship?

Fair question. The list of known issues is never zero, so deciding when a build is ready for Live means weighing what we can safely fix and verify, and whether the build in front of us is an improvement over the one you're playing today. We don't always get it right, especially considering that sometimes the full weight of the live environment is necessary to truly put things through their paces, but they're decisions we take seriously.

Later today, we'll publish a pilot for a potential series we're calling Inside CIG, taking you behind the scenes of Alpha 4.10 to show you what this process actually looks like. You'll sit in on our meetings, spend time with developers at their desks as they work through issues and content you're testing in the PTU, and see how testing, telemetry, and your feedback come together as we work toward a Live release.
A Closer Look at the Fixes
The goal of this initiative isn't simply to fix bugs quickly. We want those fixes to remain fixed. That means taking a more methodical approach to investigating the underlying causes of persistent issues rather than addressing only the symptoms you see.

Similar to the Transit Bugfix initiative, we've applied this mindset across several core game systems, with a focus on improving our ability to identify root causes, gather better diagnostic information, and validate that fixes continue to hold up in a Live gameplay enviroment.
Check de link voor meer info over de bugs: https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/Comm-links/21300-Improving-The-Live-Experience
What's Next?
Alpha 4.10 doesn't mean this work is finished. There are still issues we're working through, fixes already in progress, and problems that will only reveal themselves once 4.10 is being played at Live scale. This initiative is ongoing, and the priority list will continue to evolve as issues are resolved and new ones emerge. 

You can also expect more hotfixes following the release as we continue tackling issues as they come up, with some scheduled for later this week. Our goal is to reach a point where these core systems are stable and reliable enough that you don't have to think about them or build your play session around avoiding them. These systems should simply work. 

Maintaining that focus also means making difficult prioritization decisions elsewhere. For the time being, we've deprioritized a number of other initiatives and feature work so we can maintain momentum on these core issues and give them the attention they deserve. 

And we need your help to keep this moving. Issue Council reports and feedback across other platforms help us understand which problems are affecting the largest number of players and where our efforts can have the greatest impact. Detailed reproduction steps, videos, and supporting information make a huge difference in knowing a bug exists and actually understanding why it's happening. And if something we've marked as fixed isn't fixed for you, we need to hear that too. 

Most importantly, thank you to everyone who has taken the time to report issues, share videos, provide reproduction steps, and help us track these problems down. We know some of you have been dealing with these issues for longer than you should have had to. Your feedback makes a massive difference to our teams, and it helps us make fixes that last. 

There's more work to do, and we'll keep you updated as we do it.

Game PC 2024

• Ves

Ves

A gadget addicted Bounty

En de video voor de mogelijke nieuwe reeks/series, Inside CIG. Waar ze een kijkje nemen achter de schermen van de ontwikkeling.

We kunnen speculeren dat ze dit hebben bedacht en opgezet na de rampzalige Dev stream als een PR stunt. Of dat dit al gepland stond en het ze nu goed uitkomt.

Ik zie tot nu toe ook vooral positieve comments. Kan zijn dat de negatieven worden verwijderd. Of dat die mensen nog niet wakker zijn.
EDIT: Even mijn mening nu ik tijd had tijdens het reizen met OV om het af te kijken.

Het eerste gedeelte voelde aan als informatie wat wij al jaren wisten wat werd herhaald. Halverwege de video hebben ze het meer over het oplossen van de problemen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ves op 27-08-2026 08:42 ]

Game PC 2024

• mvds
Ves schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:26:
Kan zijn dat de negatieven worden verwijderd.
Nou ja, we weten zeker dat dat het geval is, en heel veel mensen hebben een ban voor Spectrum.

En over al het andere, ik moet het eerst zien. Het zou niet voor het eerst zijn dat CIG beweert iets opgelost te hebben terwijl de bugs gewoon nog aanwezig zijn, of dat het na verloop van tijd weer terugkomt.

Die positieve geluiden over dat het nu allemaal zo lekker loopt op LIVE vind ik ook best wel voorbarig. Zo gaat het altijd na een patch, servers zijn gereboot, alles is lekker vlot en snappy. Ik zou zeggen; geef het een paar dagen en beoordeel het dan pas.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:46
Er is wel veel negativiteit ook online en daarom vond ik deze video ook zo verfrissend:
Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar ook deze comment op de Youtube geeft veel context:

- Creators zijn vaak ook audience captured en onze opvattingen komen vooral van onze omgeving
- Kantoren in Manchester: als dat $20M is op een miljard+ ontwikkeling, is dat geen verklaring voor de staat van de PU. Talentmarkt in games/tech is duur; een studio zonder fatsoenlijke werkplek wint die war niet.
- Engine: 2011 CryEngine 3 → ~2015 geen Cry-updates meer → Lumberyard-deal was vooral AWS/backend. Lumberyard zelf is intern bij Amazon ook een mop. CIG forkte verder naar Star Engine en heeft nog original Crytek-engineers in huis.
- "Had CIG maar Unreal 5 genomen": Pax Dei, Dune Awakening en Ashes of Creation (allemaal UE5) hebben exact de server-boundary pop-in / everybody-vanishes-problemen. Ashes is de UE5-netcode er zelfs uit aan het slopen. 60 spelers per instance is daar ook al pijnlijk. Andere engine = andere klasse bugs, geen free lunch. Server meshing / SOC streaming is juist het soort ding dat je bouwt omdat je de stack zelf hebt.
So i can weigh in a little on the engine stuff. My background is within game engine development with a span of time at Crytek. My experience is more in core tech and graphics. Cryengine itself is not the problem people make it out to be, the issue is more around engine knowledge. The engine was built for and targeted internal use as the priority with external licencing and releasing being more a side thing. For many external studios it became an issue because they worked with a large codebase with minimal knowledge and documentation. CIG got around this by hiring key Cryengine staff members. I know people bring up the lumberyard move a lot but if you look at the legal documents it was confirmed they licenced CE3 via amazon and did not actually use lumberyard itself. Even so i dont think the foundation engine makes much difference at this point because they have overhauled most of the engine to there own needs. Another thing to consider is when they started development there only real market options was Unreal 3 or Cryengine 3 so the argument about using unreal is extremely warped. At the time unreal would of been much more work to get to where we are now at least rendering and core systems. Keep in mind UE3 was designed around a sub level streaming system hence that classic transition animations in old games as you load the next sub level. Cryengine had the more open world style level and texture streaming.

Additionally a few other points from a more personal view based on my industry experience. I dont think the time and budget for the project is that crazy once you consider they are building 2 AAA games and the game engine, additionally they built the studio up from scratch over the first few years of the project and had no existing game to build from like most other studios. Next point is about the Alpha, normally alpha games are extremely broken, everything is mostly grey boxes and developers are throwing in features at a very minimal state without any nice usability or polish you would expect, in recent years many studios have been showing some insight on alpha content during Blocktober if your interested. My point is Star Citizen is way more then an alpha because its public facing but this is double sided. It means everything has to land in a working state unlike internal development, this slows down development overall and makes it harder to do the quick fail and iterate that is common during Alpha. I expect SQ42 will be a better showcase of there abilities when it releases because it followed a more standard industry development cycle.

Dont get me wrong CIG has many flaws and problems but all this narrative that takes the headlines takes away from the real issues at hand like unclear direction, over marketing, exploitative store and questionable communication at times.
Game-devving is moeilijk en daarom heeft een andere studio nog niks van deze schaal gedaan.

CIG accountable houden klinkt leuk voor karma-punten, maar het is volks psychologie. Alsof er een boardroom-ziel is die in 2012 even vrij kon kiezen voor een afgerond product, en dat sindsdien weigert. Als je organisaties als systemen (system thinking) ziet (incentives, path dependence, hiringmarkt, tech debt, wat de backers belonen) is dat een lege zin.

CIG is de output van: onmogelijke Kickstarter-scope + ships-als-funding + CryEngine-fork naar iets eigens + 15 jaar multi-studio coordinatie + een community die tegelijk meer ambitie en "waarom is het niet af" eist.

Klagen over wat buiten je invloedssfeer ligt is eigenlijk ook eigenlijk nutteloos. Tegelijkertijd vind ik het vrije woord ook heel belangrijk en lees ook graag meningen die een tegenpool zijn van opvattingen die ik heb. Juist dat, denk ik dat je goede kennis van materie krijgt. Soms is "I don't know" ook een goed antwoord.

Je invloed die je kan hebben: wel of niet kopen, wel of niet inloggen, verwachtingen bijstellen. Dat is het. De rest is een systeem van incentives, oude engine-keuzes en wat backers belonen. Dat kun je beschrijven. Je kunt het niet "ter verantwoording roepen" alsof dat een knop is.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

16 duimpjes voor @Ecological

• Dementii
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:47
Ik wil de interessante discussie niet doorbreken, maar ik ben wel geïnteresseerd geraakt om dit project eens uit te proberen. Ik begrijp dat ik een starterpackage moet kopen om te kunnen spelen. En dat ik een referral van tweakers kan gebruiken voor extra credits.

Zijn de youtube newbie guides nog relevant genoeg om mij wegwijs te maken? Of hebben jullie nog goede tips? Mijn ervaring met dit soort spellen (niet echt hetzelfde, maar een paar jaar geleden Eve Online eens geprobeerd) is dat ik al snel door de bomen het bos niet meer zie. Is er bijvoorbeeld een duidelijke structuur voor single player?

• mvds
Dementii schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:17:
Ik wil de interessante discussie niet doorbreken, maar ik ben wel geïnteresseerd geraakt om dit project eens uit te proberen. Ik begrijp dat ik een starterpackage moet kopen om te kunnen spelen. En dat ik een referral van tweakers kan gebruiken voor extra credits.

Zijn de youtube newbie guides nog relevant genoeg om mij wegwijs te maken? Of hebben jullie nog goede tips? Mijn ervaring met dit soort spellen (niet echt hetzelfde, maar een paar jaar geleden Eve Online eens geprobeerd) is dat ik al snel door de bomen het bos niet meer zie. Is er bijvoorbeeld een duidelijke structuur voor single player?
Volgens mij is er een Free Fly gaande, en zo niet, dan komt er vast wel binnenkort eentje. CIG houdt ze vrijwel back to back tegenwoordig, dus het kopen van een pack is niet eens noodzakelijk. Je kan gewoon gratis proberen,

• Ecological
Dementii schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:17:

Yes, die van Morphologis is erg goed nog. Zoveel is er niet veranderd. >:)

Maar het leukste is als een veteraan je wegwijs kan maken!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• mvds
Ecological schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:10:
Er is wel veel negativiteit ook online en daarom vond ik deze video ook zo verfrissend
Laten we vooral nu niet gaan doen alsof die negativiteit onterecht is aub. We hebben al genoeg white knights online die CIG koste wat kost verdedigen en doen alsof ze nooit problemen ervaren tijdens het spelen. De patch is pas net uit en niemand heeft nog een beeld kunnen vormen of het allemaal blijft werken en of de bugs die in de release notes staan, werkelijk zijn opgelost. De freight elevators staan er ook weer in, en die hebben nog nooit fatsoenlijk gewerkt.
Game-devving is moeilijk en daarom heeft een andere studio nog niks van deze schaal gedaan.
Beetje voorbarig, denk je niet? Tot op heden heeft CIG niet echt "iets gedaan" want er is niks af, verre van zelfs. Voor heel veel zaken moeten we nog voorbij de T0 zien te komen. En de reden dat andere studio's het niet proberen, kan net zo goed zijn doordat ze de haalbaarheid niet zien en er dus gewoon niet aan beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door mvds op 27-08-2026 12:48 ]

• Ecological
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Laten we vooral nu niet gaan doen alsof die negativiteit onterecht is aub. We hebben al genoeg white knights online die CIG koste wat kost verdedigen en doen alsof ze nooit problemen ervaren tijdens het spelen. De patch is pas net uit en niemand heeft nog een beeld kunnen vormen of het allemaal blijft werken en of de bugs die in de release notes staan, werkelijk zijn opgelost. De freight elevators staan er ook weer in, en die hebben nog nooit fatsoenlijk gewerkt.

[...]

Beetje voorbarig, denk je niet? Tot op heden heeft CIG niet echt "iets gedaan" want er is niks af, verre van zelfs. Voor heel veel zaken moeten we nog voorbij de T0 zien te komen. En de reden dat andere studio's het niet proberen, kan net zo goed zijn doordat ze de haalbaarheid niet zien en er dus gewoon niet aan beginnen.
Het verbaast me niks dat je mijn post niet begrijpt.Of die negativiteit terecht is of onterecht is een subjectief waardeoordeel waar we toch niet uit gaan komen. Dat je het gelijk als "white knights" omschrijft geeft al in wat voor dogmatische tribale bubbel je zit. Laten we het hier dan gewoon bij laten.

Overigens heb ik een nieuwe leuke subreddit gevonden! https://www.reddit.com/r/LowSodiumStarCitizen/

Relevant zijn ook wat onderzoeken hoe communities over tijd meer toxic worken en negatief. Dit is goed gedocumenteerd en ook hoe media werkt. De constante smeer van sommige game websites helpt ook niet mee.

Het enige wat telt is dat je zelf plezier hebt met de game. Als je dat niet hebt, het is een gouden eeuw van games - zoveel keuzes! Soms gaat het niet zoals je wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ecological op 27-08-2026 13:03 ]

• mac-rolec
Idem. Goed, gebalanceerd verhaal.

UE5 is denk ik ook niet de magische oplossing. Ook met deze engine hebben ontwikkelaars genoeg hoofdpijn.

• Haay
Ves schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:26:
[YouTube: Star Citizen | Inside CIG: Siege of Orison]
EDIT: Even mijn mening nu ik tijd had tijdens het reizen met OV om het af te kijken.

Het eerste gedeelte voelde aan als informatie wat wij al jaren wisten wat werd herhaald. Halverwege de video hebben ze het meer over het oplossen van de problemen.
Bij de credits aan het einde: Directed by Oliver Hull, die we beter kennen als Olli43. Goede inzichten waar CIG mee bezig is en hoe de ontwikkeling achter de schermen werkt.

• Robinblitz
Ecological schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

lf plezier hebt met de game. Als je dat niet hebt, het is een gouden eeuw van games - zoveel keuzes! Soms gaat het niet zoals je wilt.
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Er is niemand hier die daadwerkelijk wilt dat CIG faalt en Star Citizen (of Squadron 42) flopt. Ik denk dat iedereen hier wilt dat het een success is.

Ja het is heel moeilijk om een balans te vinden tussen positief en negatief zijn en velen raken verwikkeld in één van de twee.

Om dan maar te zeggen "als je geen plezier hebt, zoek je maar wat anders" is wild. Er word terecht kritiek gegeven op de status waarin de game zich bevind. Dit jaar is SC bergafwaarts gegaan in playability/stability. Dat niet willen onderzien is gewoon ontkenning. Dat is geen praise waardig.

Als CIG het nu weet om te draaien startende met 4.10 is het wel praise waardig, en dat zal dan ook benoemd worden. In ieder geval door mij. En het klopt dat de SC servers meestal een week na release van een patch hun "lelijke" kant laten zien met bugs, desync en andere problemen. Dus de tijd zal het leren. Ik hoop dat 4.10 het kantel punt is in stabiliteit dit jaar.

Ik ben het overigens ook niet eens met termen zoals "white knight". Maar daar staat ook tegenover dat ik het zat ben dat als iemand kritiek levert er snel gedaan word "Speel dan maar wat anders, laat mij met rust met je kritiek". Althans zo komt het over. Je hebt echto chambers aan beide kanten. LowSodiumStarCitizen is een mooie echo chamber voor positiviteit terwijl SCRefunds een mooie echo chamber is voor negativiteit.

• mvds
Snap je punt, maar houd het netjes

[ Voor 93% gewijzigd door Linksquest op 27-08-2026 17:57 ]

• Robinblitz
Haay schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Bij de credits aan het einde: Directed by Oliver Hull, die we beter kennen als Olli43. Goede inzichten waar CIG mee bezig is en hoe de ontwikkeling achter de schermen werkt.
Dit was inderdaad een hele goede video/idee van Oliver. Een waardevolle toevoeging aan de video portfolio van CIG. Ik hoop eigenlijk dan ook dat dit een maandelijk iets is. Ook al is het in een wat afgeslankte vorm, want ik weet niet hoe houdbaar deze format is logistiek gezien. Er moet veel clearance gevraagd worden, veel ge-audit en devs moeten er tijd voor krijgen/hebben.

Al met al wel een super goede video waar ik graag meer van zou willen zien.

• mvds
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:34:
[...]
Er word terecht kritiek gegeven op de status waarin de game zich bevind.
Ik heb vooral het idee dat de meest recente golf aan kritiek kwam doordat CIG altijd heeft geroepen dat vrijwel alle problemen rond desync, inventory problemen, e.d. allemaal veroorzaakt werden door server issues. Maar de ISC heeft laten zien dat de devs zelf die problemen ook ervaren op een omgeving met vrijwel optimale omstandigheden, waarmee die hele "het ligt aan de servers" -reden werd weggevaagd.

• Ecological
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Er is niemand hier die daadwerkelijk wilt dat CIG faalt en Star Citizen (of Squadron 42) flopt. Ik denk dat iedereen hier wilt dat het een success is.

Ja het is heel moeilijk om een balans te vinden tussen positief en negatief zijn en velen raken verwikkeld in één van de twee.

Om dan maar te zeggen "als je geen plezier hebt, zoek je maar wat anders" is wild. Er word terecht kritiek gegeven op de status waarin de game zich bevind. Dit jaar is SC bergafwaarts gegaan in playability/stability. Dat niet willen onderzien is gewoon ontkenning. Dat is geen praise waardig.

Als CIG het nu weet om te draaien startende met 4.10 is het wel praise waardig, en dat zal dan ook benoemd worden. In ieder geval door mij. En het klopt dat de SC servers meestal een week na release van een patch hun "lelijke" kant laten zien met bugs, desync en andere problemen. Dus de tijd zal het leren. Ik hoop dat 4.10 het kantel punt is in stabiliteit dit jaar.

Ik ben het overigens ook niet eens met termen zoals "white knight". Maar daar staat ook tegenover dat ik het zat ben dat als iemand kritiek levert er snel gedaan word "Speel dan maar wat anders, laat mij met rust met je kritiek". Althans zo komt het over. Je hebt echto chambers aan beide kanten. LowSodiumStarCitizen is een mooie echo chamber voor positiviteit terwijl SCRefunds een mooie echo chamber is voor negativiteit.
Absoluut dat LowSodiumStarCitizen een echo-kamer kan zijn, maar als mensen plezier daarmee hebben is het toch geen probleem? Overigens is overal op het internet heel veel negativiteit over Star Citizen, dus ook al is het een echo-kamer, mensen raken ook nog genoeg in aanraking met argumenten met mensen die niet blij zijn.

Mijn punt is meer filosofisch - je kan kritiek leveren maar de stelling waaraan je zegt "er wordt terecht kritiek" is al een waardeoordeel die subjectief is. Wie bepaalt dat die kritiek terecht is? Het kan voor de persoon terecht voelen maar dat betekent niet dat de andere partij dat hoeft te onderschrijven.

Waar we het wel eens over kunnen zijn is - dat Star Citizen het afgelopen jaar erg onspeelbaar is geweest. Dat ontken ik absoluut niet en ben ik het helemaal met je eens.

Mijn punt is alleen dat kritiek leveren op CIG op dit forum nutteloos is, wat ik een veel interessante vindt is de ervaring die mensen hebben met Star Citizen, tips over missies, features waar we naar uit kijken.

Organisaties zijn niet homogeen, het zijn complexe systemen met veel verschillende personaliteiten. Als iemand al zegt "CIG doet het niet goed!" is dat al zo abstract dat het lastig is om daar een discussie over te hebben. Als iemand zegt "Chris Roberts is een slechte manager" (voor de duidelijkheid dat is niet wat ik zeg wat jij zegt) dan is dat voor mij al een waardeoordeel die niemand hier kan weten of dat al zo is, want niemand hier heeft met hem samengewerkt en er zijn heel veel factoren die meespelen. Uiteindelijk heeft hij en alle medewerkers bij CIG met hun inzet mij al 100en uren speelplezier gegeven. Dat het nu onspeelbaar is vind ik jammer, maar ook een inherent gevolg van complexe systemen.

Tenminste, zo zie ik het :)

• Robinblitz
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Ik heb vooral het idee dat de meest recente golf aan kritiek kwam doordat CIG altijd heeft geroepen dat vrijwel alle problemen rond desync, inventory problemen, e.d. allemaal veroorzaakt werden door server issues. Maar de ISC heeft laten zien dat de devs zelf die problemen ook ervaren op een omgeving met vrijwel optimale omstandigheden, waarmee die hele "het ligt aan de servers" -reden werd weggevaagd.
Is ook een deel van, maar ik denk dat het sinds 4.7/4.8 al aan het borrelen is. Ik merk in mijn eigen community (en de algehele SC community) dat steeds meer mensen tijdelijk afstand nemen van SC wegens de status totdat deze verbeterd en stabieler is. Ikzelf ook (WARDOGS, please come back home). Maar ik wil 4.10 wel een kans geven na de video en de stability post. Dus mogelijk dat ik vandaag/dit weekend weer wat meer op SC te vinden ben.

• mvds
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Is ook een deel van, maar ik denk dat het sinds 4.7/4.8 al aan het borrelen is. Ik merk in mijn eigen community (en de algehele SC community) dat steeds meer mensen tijdelijk afstand nemen van SC wegens de status totdat deze verbeterd en stabieler is. Ikzelf ook (WARDOGS, please come back home). Maar ik wil 4.10 wel een kans geven na de video en de stability post. Dus mogelijk dat ik vandaag/dit weekend weer wat meer op SC te vinden ben.
Ik denk dat ik 4.10 ook ga proberen. SoO vond ik altijd erg leuk. Heerlijk chaotisch :D

Ander puntje. Ik hoop dat CIG het verhaal rond het bricken van schepen wel weer ongedaan gaat maken. Ik vond het leegroven van achtergelaten schepen altijd best leuk. Zo kwam ik aan mijn wapens en class A componenten, maar dat is nu helemaal komen te vervallen, omdat je niks meer van (gebrickte) schepen kan looten.

• mac-rolec
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Ik merk in mijn eigen community (en de algehele SC community) dat steeds meer mensen tijdelijk afstand nemen van SC wegens de status totdat deze verbeterd en stabieler is. Ikzelf ook (WARDOGS, please come back home).
Is ook niks mis mee. Genoeg goede games die komende tijd uitkomen.

• mvds
Ecological schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Mijn punt is meer filosofisch - je kan kritiek leveren maar de stelling waaraan je zegt "er wordt terecht kritiek" is al een waardeoordeel die subjectief is. Wie bepaalt dat die kritiek terecht is? Het kan voor de persoon terecht voelen maar dat betekent niet dat de andere partij dat hoeft te onderschrijven.

Waar we het wel eens over kunnen zijn is - dat Star Citizen het afgelopen jaar erg onspeelbaar is geweest. Dat ontken ik absoluut niet en ben ik het helemaal met je eens.
En dat maakt, op zichzelf al niet, dat de kritiek terecht is?

Iedereen is het erover eens dat SC, in elk geval een tijd lang, onspeelbaar is geweest. Maar volgens jou is dat nog steeds geen reden om kritiek te uiten, begrijp ik dat dan correct?

• mvds
Het is wel kenmerkend voor dit topic. SC is, zoals iedereen het blijkbaar eens is, een hele tijd onspeelbaar geweest en dan hoor je ineens de mensen niet die steevast positief zijn over SC en beweren nooit bugs en of problemen te ervaren en geen kritiek dulden.

En dan komt er een nieuwe patch waarvan nog niet eens is vastgesteld dat ie de verbeteringen brengt die de patch notes doen geloven, en dan vallen we ineens weer terug in het wegwuiven van alle kritische noten en moet we vooral alleen nog maar lof uiten, want anders zitten we alleen maar vast in een echokamer en moeten we het vooral filosofisch benaderen? Is dat werkelijk het niveau waar we in dit topic aan vast willen houden?

Sorry hoor, maar wat een kolder...

Het is nu alleen nog wachten op weer een mod break, want er gaat vast wel weer iemand daar klagen.

[ Voor 11% gewijzigd door mvds op 27-08-2026 15:51 ]

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@mvds ik waardeer je mening best wel, maar je stijl (over een kam scherend en slachtofferol) niet.

Voor iedereen in dit topic (forum) geld: uit je eigen mening en behandel elkaar respectvol. De stijl van quotes in een forum nodigen uit tot denken dat iemand tegen je post/mening is, maar probeer het te interpreteren als beschouwend, “ik las je mening, en dit is mijn mening”.
Niemand heeft de universele waarheid in pacht.

Generaliserend: er zijn ook positivo’s (zoals ik) in dit topic die de kritiek respectvol de ruimte geven.

Kusjes :>

• mvds
_eLMo_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:29:
@mvds ik waardeer je mening best wel, maar je stijl (over een kam scherend en slachtofferol) niet.

Voor iedereen in dit topic (forum) geld: uit je eigen mening en behandel elkaar respectvol. De stijl van quotes in een forum nodigen uit tot denken dat iemand tegen je post/mening is, maar probeer het te interpreteren als beschouwend, “ik las je mening, en dit is mijn mening”.
Niemand heeft de universele waarheid in pacht.

Generaliserend: er zijn ook positivo’s (zoals ik) in dit topic die de kritiek respectvol de ruimte geven.

Kusjes :>
Kusje terug hoor :>

Ik scheer (imho) niet over een kam, ieder mag voor zichzelf bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt of niet. Voelt iemand zich dat wel, dan nodig ik die persoon uit vooral eens te kijken naar waarom dat zo is want wellicht zit er dus ergens in mijn verhaal een stukje herkenning.

En ik voel mij absoluut geen slachtoffer :D Dus die rol eigen ik mijzelf ook absoluut niet toe hoor.

Ik ben alleen wel allergisch voor een opmerking als "Laten we het hier dan gewoon bij laten." om vervolgens die opmerking te misbruiken om een persoonlijke sneer toe te voegen in een edit van de post.

Of mij aan te vallen omdat ik aangeef de geuitte kritiek terecht te vinden, met een non-argument over filosofische benadering en dan doodleuk te gaan zeggen dat "iedereen het erover eens was dat SC onspeelbaar was". Ik bedoel, wtf?

En degene die ik hiermee bedoel weet heel goed om wie het gaat.

• Ecological
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:41:
Het is wel kenmerkend voor dit topic. SC is, zoals iedereen het blijkbaar eens is, een hele tijd onspeelbaar geweest en dan hoor je ineens de mensen niet die steevast positief zijn over SC en beweren nooit bugs en of problemen te ervaren en geen kritiek dulden.

En dan komt er een nieuwe patch waarvan nog niet eens is vastgesteld dat ie de verbeteringen brengt die de patch notes doen geloven, en dan vallen we ineens weer terug in het wegwuiven van alle kritische noten en moet we vooral alleen nog maar lof uiten, want anders zitten we alleen maar vast in een echokamer en moeten we het vooral filosofisch benaderen? Is dat werkelijk het niveau waar we in dit topic aan vast willen houden?

Sorry hoor, maar wat een kolder...

Het is nu alleen nog wachten op weer een mod break, want er gaat vast wel weer iemand daar klagen.
Ik begrijp wat je zegt hoor, jij wilt ook gewoon de beste game en ik probeer het niet aanvallend, echt niet. Ik waardeer je bijdragen in dit topic absoluut, je bent absoluut heel erg betrokken!

Niemand zegt dat er het afgelopen jaar geen bugs waren, er waren heel veel bugs, maar mijn stelling is dat organisaties en game-development erg complex is en dat we soms in de emotie waarde-oordelen doen over systemen die complex zijn en dat waarde-oordelen heel erg subjectief zijn.

Dus don't worry, ik denk dat de mods wel veel erger zien dagelijks op dit forum.

Ik zie je laatste post ook net verschijnen, don't worry ik respecteer je mening en je bijdragen op dit forum echt wel, soms komt tekst ook harder aan dan ik zou willen. O+

Uiteindelijk willen we hetzeflde, Star Citizen 1.0 (en verder) die een goede game is.

Verder lees ik echt op multiple fora dat 4.10 echt een goede patch is maar zoals je terecht ook zegt, over paar dagen weten we pas echt of de servers het volhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 27-08-2026 17:52 ]

• mvds
Complexiteit hoeft geen excuus te zijn voor alles. Wanneer je merkt dat je plezier achteruit gaat, doordat je steeds vaker geconfronteerd word met bugs, en je daardoor spullen kwijtraakt, dan vind ik het terecht dat je daar kritiek over uit.

Het Alpha zijn van SC is dan ook maar tot op zekere hoogte een excuus die de lading dekt. Iedereen weet dat het een Alpha is, dan weet je wanneer je SC gaat spelen, je leest het in de disclamer (als je die leest, wat wellicht vrijwel niemand doet), enz.

Maar met de stelling "het is een Alpha" verklaar je niet dat bugs steeds weer terug lijken te komen, nadat CIG zegt ze opgelost te hebben. Wat beter zou werken is de verklaring, dat omdat het een Alpha is, je niet de focus hebt liggen op het oplossen van bugs, maar op het toevoegen van alle techniek die je in een later stadia nodig hebt.

Veelgehoord kritiek is ook dat de focus wel heel erg lijkt te liggen op de verkoop van schepen en het oppoetsen van graphics, terwijl SC onspeelbaar is door de bugs. En ja, iedereen weet dat de ship teams geen bugs oplossen. Maar toch voelt het wrang.

Ik zie hier dat de verschillende Reddit groepen genoemd worden en ik zit in ze allemaal. De een is idd te positief, de andere te begatief, maar allemaal hebben ze wel dingen waar ik het als backer mee eens kan zijn. Daarom lees ik ze ook allemaal en niet alleen die alleen positief zijn (of negatief), want daar schiet ik (imho) niks mee op.

Wat je ook veel langs ziet komen, is krtiek op het gedrag van een specifieke mod (Nightrider) op Spectrum die blijkbaar wel heel erg gesteld is op zijn ban-knopje en ook graag zijn mod-powers gebruikt om posts te deleten van mensen die wel degelijk een goed onderbouwde post hebben geschreven, maar die als te kritisch gezien word. En ook dat zie en herken ik, aangezien ik regelmatig op Spectrum te vinden ben.

• mvds
Was al te verwachten, maar toch jammer: https://robertsspaceindus...-Letter-From-The-Chairman

SQ42 uitgesteld tot Q2 2027
Which brings me to the last thing I wanted to touch on. Squadron 42's release.

At CitizenCon 2024 we announced we would ship in 2026. Our plan was to release in Q4 around IAE. But much like the rest of the industry there is no way I want to launch my spiritual successor to Wing Commander, a game that has had twelve years of blood, sweat and tears invested into it (we started Squadron 42 development in 2014 as 2013 was opening studios, hiring people and getting the Hangar module out for Star Citizen) launching into the attention buzz saw of GTA6. While GTA6 isn’t launching on PC this November, pretty much all outlets and most content creators will be all over it, not leaving a lot of room for other coverage.

We have taken a look at the release windows at the start of 2027, and decided that Q2 provides a better time for Squadron 42 to release.

[ Voor 73% gewijzigd door mvds op 27-08-2026 19:36 ]

• mr_evil08
Lees net op https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/transmission/21301-Letter-From-The-Chairman dat SQ42 is delayed naar Q2 2027 ofwel het product was gewoon niet af.

Was te verwachten want was veel te stil.
edit:
Oh was net iemand me voor.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2026 19:57 ]

• mvds
mr_evil08 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:53:
Lees net op spectrum dat SQ42 is delayed naar Q2 2027 ofwel het product was gewoon niet af.

Was te verwachten want was veel te stil.
Dat was ook mijn gedachte, het was niet af dus uitstellen was de enige optie. Ik ben wel erg benieuwd naar de feedback van de mensen die zijn uitgenodigd om SQ42 te komen spelen in oktober. Of zij het idee hebben of het een "af" product is. (als ze er al iets over mogen zeggen, kan best zijn dat ze een NDA moeten tekenen en er niks over mogen zeggen.) We weten natuurlijk al dat het slechts het eerste deel is en dat er nog meer gaat komen.

• Robinblitz
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar de feedback van de mensen die zijn uitgenodigd om SQ42 te komen spelen in oktober. Of zij het idee hebben of het een "af" product is. (als ze er al iets over mogen zeggen, kan best zijn dat ze een NDA moeten tekenen en er niks over mogen zeggen.) We weten natuurlijk al dat het slechts het eerste deel is en dat er nog meer gaat komen.
Ze hebben in principe dezelfde NDA als Evocati. Geen video's, geen audio, maar wel over mogen praten.

Ik ben blij dat Chris eindelijk gezond verstand heeft gekregen en zijn ego opzij heeft gezet. Vorig jaar en begin dit jaar in interviews dacht hij dat hij met SQ42 wel toe-to-toe kan met GTA 6.

Wanneer GTA 6 uit komt en SQ42 was ook ge-released denk ik dat diegene die SQ42 aan het coveren waren en/of aan het spelen waren op twee handen tellen.

• mvds
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

Ze hebben in principe dezelfde NDA als Evocati. Geen video's, geen audio, maar wel over mogen praten.

Ik ben blij dat Chris eindelijk gezond verstand heeft gekregen en zijn ego opzij heeft gezet. Vorig jaar en begin dit jaar in interviews dacht hij dat hij met SQ42 wel toe-to-toe kan met GTA 6.

Wanneer GTA 6 uit komt en SQ42 was ook ge-released denk ik dat diegene die SQ42 aan het coveren waren en/of aan het spelen waren op twee handen tellen.
Ik heb er wel gemengde gevoelens bij moet ik eerlijk zeggen. Dit voelt wel heel erg als een "zie je nou wel" momentje. GTA6 komt niet op de PC in 26Q4 en SQ42 komt niet op de console in 26Q4 dus ze hoeven elkaar helemaal niet in de weg te zitten.

Voor mij voelt het als een smoesje en bevestiging dat SQ42 helemaal niet zo af was als CIG ons wil doen geloven. En ik denk dat het weer voor heel veel negatieve berichten gaat zorgen op internet, of ze nou terecht zijn of niet, dit was absoluut geen slimme zet van CIG.

• mr_evil08
Robinblitz schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

GTA 6 was ook niet eerder bekend ofzo...

Je moet toch een reden verzinnen om je niet af product niet te hoeven releasen, je kan prima een gedeelte van de game tonen zonder de rest wat niet af is weg te moffelen.

Maar ik zie vooruitgang, eerst was het telkens met 2jr uitstel nu is dat met 1jr, volgende stap wellicht met 6mnd uitstel.

Dit jaar en vorig jaar was vrij bagger met content toevoegen aan Star Citizen bijvoorbeeld, had nu toch wel sneller voortgang gezien omdat SQ42 "af" zou zijn.

Ja ik weet ook dat zaken afhankelijk zijn van elkaar etc waardoor het niet altijd kan.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2026 20:24 ]

• Ecological
Ik vind het niet erg, ik denk ook wel dat het fijn is als de high end componenten markt een beetje kan herstellen qua GPU en RAM. Daarnaast hebben ze wat meer tijd om te polishen. Mijn najaar zit toch beetje vol qua games en - ze hebben meer tijd om de PU op te poetsen, want als mensen na SQ42 naar de PU gaan en dan een negatieve ervaring hebben is het ook niet fijn.

• Robinblitz
Eeeen pagina 500 is wederom bereikt.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6u_YSuPVrbZAnUHZ5qqC055bB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpORBAJb8MxYxc32KPM0JzZh.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ligt er maar net aan ;P En tweakers heeft niet echt een page limit meer toch?

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
Ecological schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:30:
Ik vind het niet erg, ik denk ook wel dat het fijn is als de high end componenten markt een beetje kan herstellen qua GPU en RAM. Daarnaast hebben ze wat meer tijd om te polishen. Mijn najaar zit toch beetje vol qua games en - ze hebben meer tijd om de PU op te poetsen, want als mensen na SQ42 naar de PU gaan en dan een negatieve ervaring hebben is het ook niet fijn.
Ik verwacht niet dat dit over zes maanden al hersteld is. De productie capaciteit van 2027 voor geheugen blijkt al vol te zitten. AI toeft voorlopig nog even verder.
mvds schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb er wel gemengde gevoelens bij moet ik eerlijk zeggen. Dit voelt wel heel erg als een "zie je nou wel" momentje. GTA6 komt niet op de PC in 26Q4 en SQ42 komt niet op de console in 26Q4 dus ze hoeven elkaar helemaal niet in de weg te zitten.

Voor mij voelt het als een smoesje en bevestiging dat SQ42 helemaal niet zo af was als CIG ons wil doen geloven. En ik denk dat het weer voor heel veel negatieve berichten gaat zorgen op internet, of ze nou terecht zijn of niet, dit was absoluut geen slimme zet van CIG.
Ik denk dat je onderschat hoe groot het publiek voor GTA VI is. Daarbij mensen kunnen én een console hebben én een PC. En het is niet of-of. Dus het feit dat GTA VI uitkomt op een console betekent niet dat het geen impact kan hebben op een spel wat voor PC uitkomt.

Wat de reden ook is, SQ42 heeft niet hetzelfde gewicht als GTA VI, als ze SQ42 tijdens IAE zouden releasen, zou het compleet onder de rader vliegen, omdat iedereen kijkt naar GTA VI.
Als het spel niet af is, waarom dan uitbrengen? Nee, ik kan mij niet vinden in je uitspraak dat CIG geen slimme zet heeft gedaan. Of het nu is omdat het spel niet af is, of omdat GTA VI te groot is om tegen te vechten. Beide zijn mijns inziens juist goede redenen om de release uit te stellen.

De launch kunnen ze maar één keer doen. Als het product niet af is, moet je dat in deze tijd niet meer doen, want je wordt aan de paal gezet. Wordt het spel wel over het hoofd gezien omdat er maar weinig/te weinig mensen zijn die het spel in het licht zetten, dan krijg je niet de hype die je wil.

Dit is destijds ook misgegaan met Titanfall 2, die precies tussen een nieuwe CoD en Battlefield zat. Compleet ondergesneeuwd. Jaren later, toen de support was gestopt werd het 'sleeper' hit.
Toen was het al te laat.

[ Voor 59% gewijzigd door SacreBleu op 28-08-2026 00:00 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G9 OLED | Corsair RM850x

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste