Ik verwacht alles behalve een foutloos spel na al te backen sinds 2012, maar de hoeveelheid regressie die af en toe in de missie komt, maar vooral bugs die er al jaren in zitten vind ik erg irritant. Maar dan wacht ik meestal weer een paar maanden en kijk ik weer eens opnieuw.
Gewoon spelen!
Gister:
Gister:
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Naja, ze hebben dit jaar sq 42 beloofd. En daar verwacht ik wel dat het grotendeels goed werkt hoor. De realiteit zal wel anders zijn maarja
Ik denk niet dat SQ42 nog komt dit jaar. Feit dat het al halvewegen Juni is zonder ook maar iets van communicatie en dat GTA VI in November komt, CoD in Oktober...Torched schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:45:
Naja, ze hebben dit jaar sq 42 beloofd. En daar verwacht ik wel dat het grotendeels goed werkt hoor. De realiteit zal wel anders zijn maarja
Ik denk niet dat CIG zich wilt branden om te releasen rond diezelfde tijd. Dan hou je alleen nog Juli, Augustus, September en December over. En meest voor de hand liggend dan is December vlak voor kerst. Maar dan had ik al wel iets van marketing verwacht over SQ42... En een release date...
Ander gerucht die ik gehoord heb is dat mensen denken dat omdat CitCon 2956 gecancelled is dat ze dat gaan gebruiken voor een shadow drop van SQ42. Maar dat zou dan rond dezelfde tijd als CoD zijn.
Hoe dan ook, ik neig naar 2027 nu.
SQ42 zal single player zijn en vooral een scripted storyline bevatten, dat zijn twee enorme verschillen tov SC natuurlijk die een heel groot stuk van de complexiteit van SC wegnemen.Torched schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:45:
Naja, ze hebben dit jaar sq 42 beloofd. En daar verwacht ik wel dat het grotendeels goed werkt hoor. De realiteit zal wel anders zijn maarja
Ik neig ook naar 2027, maar niet vanwege die excuses die jij noemt, maar simpelweg omdat SQ42 nog niet klaar is.Robinblitz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:58:
[...]
Ik denk niet dat SQ42 nog komt dit jaar. Feit dat het al halvewegen Juni is zonder ook maar iets van communicatie en dat GTA VI in November komt, CoD in Oktober...
Ik denk niet dat CIG zich wilt branden om te releasen rond diezelfde tijd. Dan hou je alleen nog Juli, Augustus, September en December over. En meest voor de hand liggend dan is December vlak voor kerst. Maar dan had ik al wel iets van marketing verwacht over SQ42... En een release date...
Ander gerucht die ik gehoord heb is dat mensen denken dat omdat CitCon 2956 gecancelled is dat ze dat gaan gebruiken voor een shadow drop van SQ42. Maar dat zou dan rond dezelfde tijd als CoD zijn.
Hoe dan ook, ik neig naar 2027 nu.
Ik geloof er nog wel in dat in 2026 gaat gebeuren want het staat voluit op hun website "release in 2026"Robinblitz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:58:
[...]
Ik denk niet dat SQ42 nog komt dit jaar. Feit dat het al halvewegen Juni is zonder ook maar iets van communicatie en dat GTA VI in November komt, CoD in Oktober...
Ik denk niet dat CIG zich wilt branden om te releasen rond diezelfde tijd. Dan hou je alleen nog Juli, Augustus, September en December over. En meest voor de hand liggend dan is December vlak voor kerst. Maar dan had ik al wel iets van marketing verwacht over SQ42... En een release date...
Ander gerucht die ik gehoord heb is dat mensen denken dat omdat CitCon 2956 gecancelled is dat ze dat gaan gebruiken voor een shadow drop van SQ42. Maar dat zou dan rond dezelfde tijd als CoD zijn.
Hoe dan ook, ik neig naar 2027 nu.
Als ze niet releasen dan geloof ik ook niks van "Polish state" het is gewoon niet af dus.
GTA of COD heeft er niks mee te maken als reden, zo kan je ieder keer gaan uitstellen, dan kun je ook niet in 2027 releasen want dan komt Tomb Raider bijvoorbeeld...
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2026 14:51 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Sorry hoor maar CoD en vooral GTA zijn toch wel echt van een ander kaliber dan een Tomb Raider. En heel eerlijk. Hoelang heeft "Coming 2016" er gestaan?mr_evil08 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Ik geloof er nog wel in dat in 2026 gaat gebeuren want het staat voluit op hun website "release in 2026"
Als ze niet releasen dan geloof ik ook niks van "Polish state" het is gewoon niet af dus.
GTA of COD heeft er niks mee te maken als reden, zo kan je ieder keer gaan uitstellen, dan kun je ook niet in 2027 releasen want dan komt Tomb Raider bijvoorbeeld...
Zo heb je elk jaar wel wat, ik bedoel maar GTA release was bekend, Cris heeft het persoonlijk gezegt dat het komt in 2026 en daar dient men nu aan te houden, geen smoesjes meer.Robinblitz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:01:
[...]
Sorry hoor maar CoD en vooral GTA zijn toch wel echt van een ander kaliber dan een Tomb Raider. En heel eerlijk. Hoelang heeft "Coming 2016" er gestaan?
Dan moet men eerlijk zeggen we hebben de zaak verknalt en een bende van gemaakt, SQ42 is bij lange na niet af.
2026 is nog niet ten einde het kan nog, ik had verwacht dat ze bij CitizenCon gingen releasen.
[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2026 16:45 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik snap eigenlijk niet dat ze SQ42 niet weer terug in de pledge store gooien, als ze werkelijk van plan zijn om hem in 2026 te releasen. Ik bedoel, why not? Het is niet zo dat ze niet eerder iets in de pledge store hebben gehad, wat nog jaren maanden duurde voordat het uitkwam
Ik geloof het graag maar ze roepen al jaren dat het bijna klaar is. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het nu anders is.mr_evil08 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Ik geloof er nog wel in dat in 2026 gaat gebeuren want het staat voluit op hun website "release in 2026"
Als ze niet releasen dan geloof ik ook niks van "Polish state" het is gewoon niet af dus.
GTA of COD heeft er niks mee te maken als reden, zo kan je ieder keer gaan uitstellen, dan kun je ook niet in 2027 releasen want dan komt Tomb Raider bijvoorbeeld...
Wat betreft het GTA argument. Dat is natuurlijk volstrekte lulkoek. Die komt eerst op consoles uit, een jaar later (Rockstar kennende) op de PC. Dus als dat een excuus is, komt SQ42 volgend jaar ook niet uit.
Zolang het geld binnen blijft komen heeft CIG baat bij het uitstellen want dan kunnen ze ook niet beoordeeld worden. SQ42 is een reality check waar ze geen zin in hebben tenzij het moet.
Ik gok/hoop ook nog op een release in 2026. Misschien alleen met het eerste hoofdstuk (ik weet niet meer hoeveel hoofdstukken ze oorspronkelijk in de eerste release willen stoppen).
Met SQ42 zal er geen geen (uitgebreide) alpha en beta periode zijn dus het moet in één keer goed gaan. Als daar grote twijfels over bestaan, dan zou ik liever zien dat ze SQ42 uitstellen naar begin 2027. Het is voor iedereen het beste (en vooral voor de huidige SC pledgers) als SQ42 een groot succes wordt. Goed voor de funding en toekomst van SQ42 en SC PU.
Dat ze SQ42 nu niet in de pledge store beschikbaar maken zou zomaar te maken kunnen hebben met de prijs bepaling van SQ42. Als die vastligt, dan zou je verwachten dat SQ42 weer in de pledgestore beschikbaar is.
Een en ander kan ook afhankelijk zijn hoe ze e.e.a. gaan distribueren. Zelf, Steam, Epic om maar wat te noemen.
Met SQ42 zal er geen geen (uitgebreide) alpha en beta periode zijn dus het moet in één keer goed gaan. Als daar grote twijfels over bestaan, dan zou ik liever zien dat ze SQ42 uitstellen naar begin 2027. Het is voor iedereen het beste (en vooral voor de huidige SC pledgers) als SQ42 een groot succes wordt. Goed voor de funding en toekomst van SQ42 en SC PU.
Dat ze SQ42 nu niet in de pledge store beschikbaar maken zou zomaar te maken kunnen hebben met de prijs bepaling van SQ42. Als die vastligt, dan zou je verwachten dat SQ42 weer in de pledgestore beschikbaar is.
Een en ander kan ook afhankelijk zijn hoe ze e.e.a. gaan distribueren. Zelf, Steam, Epic om maar wat te noemen.
Weet iemand info over het opsplitsen van SQ42 in meerdere delen? Wanneer is dat officieel bekendgemaakt, en hebben ze ook gezegd waarom dat gedaan is?
Volgens mij was de release van GTA VI nog helemaal niet bekend toen CR bekend maakte dat SQ42 in 2026 zou uitkomen. Toen zou GTA VI nog in 2025 uitkomen. Daarna werd GTA vertraagd naar mei 2026 en nu naar November.mr_evil08 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Zo heb je elk jaar wel wat, ik bedoel maar GTA release was bekend, Cris heeft het persoonlijk gezegt dat het komt in 2026 en daar dient men nu aan te houden, geen smoesjes meer.
Dan moet men eerlijk zeggen we hebben de zaak verknalt en een bende van gemaakt, SQ42 is bij lange na niet af.
2026 is nog niet ten einde het kan nog, ik had verwacht dat ze bij CitizenCon gingen releasen.
Er komt alleen niet elk jaar een nieuwe GTA uit. Maar twee grote blockbusters in dezelfde periode gaat gewoon roet in 't eten gooien. Dus het zou helemaal niet zo raar zijn dat SQ42 wordt uitgesteld naar begin 2027 in een 'rustige' periode. Er even van uitgaande dat het spel ook daadwerkelijk klaar is. En dat betwijfel ik.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Zou 28 chapters zijn, maar verder niets bekend over een staggered release.roepie88 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:21:
Ik gok/hoop ook nog op een release in 2026. Misschien alleen met het eerste hoofdstuk (ik weet niet meer hoeveel hoofdstukken ze oorspronkelijk in de eerste release willen stoppen).
Met SQ42 zal er geen geen (uitgebreide) alpha en beta periode zijn dus het moet in één keer goed gaan. Als daar grote twijfels over bestaan, dan zou ik liever zien dat ze SQ42 uitstellen naar begin 2027. Het is voor iedereen het beste (en vooral voor de huidige SC pledgers) als SQ42 een groot succes wordt. Goed voor de funding en toekomst van SQ42 en SC PU.
Dat ze SQ42 nu niet in de pledge store beschikbaar maken zou zomaar te maken kunnen hebben met de prijs bepaling van SQ42. Als die vastligt, dan zou je verwachten dat SQ42 weer in de pledgestore beschikbaar is.
Een en ander kan ook afhankelijk zijn hoe ze e.e.a. gaan distribueren. Zelf, Steam, Epic om maar wat te noemen.
Dat zou je in bijvoorbeeld 4'en kunnen knippen, dan heb je 4 episodes. Maar denk dat de die-hard gamer daar niet op zit te wachten, dan wil je aan 1x door kunnen spelen.
Disco zat op de BarCitizen ook te vertellen hij 1 tot ... 7 of 8 (weet 't niet precies meer) de week ervoor had gespeeld en dat het o zo mooi is. Had moeten vragen of dat onderdeel is van de internal beta...
Met t zoeken kwam ik ook weer beloftes van 10 jaar terug tegen dat SQ42 slechts deel 1 van de trilogie is, geen idee hoe dat nu precies is.
Die vlieger gaat niet meer op, SQ42 zou in 2016 gereleased worden, inmiddels zijn er genoeg opties geweest, geen release dan ga je fans zwaar teleurstellen omdat Chris keihard heeft gezegd SQ42 gaat komen in 2026.SacreBleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Volgens mij was de release van GTA VI nog helemaal niet bekend toen CR bekend maakte dat SQ42 in 2026 zou uitkomen. Toen zou GTA VI nog in 2025 uitkomen. Daarna werd GTA vertraagd naar mei 2026 en nu naar November.
Er komt alleen niet elk jaar een nieuwe GTA uit. Maar twee grote blockbusters in dezelfde periode gaat gewoon roet in 't eten gooien. Dus het zou helemaal niet zo raar zijn dat SQ42 wordt uitgesteld naar begin 2027 in een 'rustige' periode. Er even van uitgaande dat het spel ook daadwerkelijk klaar is. En dat betwijfel ik.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2026 10:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Net als hij dat heeft gedaan voor 2016, volgens mij is het ook eens 2018 geweest.mr_evil08 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:39:
[...]
Die vlieger gaat niet meer op, SQ42 zou in 2016 gereleased worden, inmiddels zijn er genoeg opties geweest, geen release dan ga je fans zwaar teleurstellen omdat Chris keihard heeft gezegd SQ42 gaat komen in 2026.
Denk niet dat CR wakker ligt wat mensen vinden, hoe vaak er wel niet dingen zijn geroepen die niet tot stand zijn gekomen.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Als SQ42 al in 2016 gereleased zou zijn, dan zou het het nog minder dan een fractie van het spel zijn zoals ze nu voor ogen hebben zoals we nu gaan krijgen. Omdat de crowdfunding van het hele project (SQ42 en de SC PU) jaarlijks enorme bedragen binnenhaalt en maar blijft binnenhalen, kunnen ze er ook steeds meer in blijven investeren om het beter, mooier, uitgebreider etc. te maken. Ze hebben enorme motion capture studio's in kunnen richten, steeds meer acteurs kunnen binnenhalen, betere/mooiere technologie kunnen ontwikkelen in de tijd tussen 2016 en nu waardoor we een compleet andere game krijgen als oorspronkelijk was bedoeld (Episode 1 zou ook veel korter zijn dan we nu krijgen).
Tja, kip en (gouden) ei.
Ga je het oorspronkelijke idee uitbrengen of ga je, omdat de miljoenen maar bleven binnenstromen, voor de ultieme visie. Met een visionair (Chris) aan het roer kun je het niet kwalijk nemen dat hij voor het laatste gaat. Gelukkig zijner inmiddels ook een paar stuurmannen/vrouwen aan boord met wat meer realiteitszin waardoor er (hopelijk) concrete release data gecommuniceerd worden.
Tja, kip en (gouden) ei.
Ga je het oorspronkelijke idee uitbrengen of ga je, omdat de miljoenen maar bleven binnenstromen, voor de ultieme visie. Met een visionair (Chris) aan het roer kun je het niet kwalijk nemen dat hij voor het laatste gaat. Gelukkig zijner inmiddels ook een paar stuurmannen/vrouwen aan boord met wat meer realiteitszin waardoor er (hopelijk) concrete release data gecommuniceerd worden.
Het is letterlijk gezegd tijdens Citizencon.SacreBleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Net als hij dat heeft gedaan voor 2016, volgens mij is het ook eens 2018 geweest.
Denk niet dat CR wakker ligt wat mensen vinden, hoe vaak er wel niet dingen zijn geroepen die niet tot stand zijn gekomen.
Je zal toch geloofwaardigheid moeten houden wil je nog een geldstroom houden.
In verleden hebben ze een engine gemaakt dat het niet in 2016 kwam was begrijpelijk.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2026 12:54 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ehm de 2016 datum was ook tijdens CitizenCon.mr_evil08 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Het is letterlijk gezegd tijdens Citizencon.
Je zal toch geloofwaardigheid moeten houden wil je nog een geldstroom houden.
In verleden hebben ze een engine gemaakt dat het niet in 2016 kwam was begrijpelijk.
Even een overzicht van wat er de afgelopen jaren is genoemd:
| Year announced | Target release | Outcome |
|---|---|---|
| 2012 | 2014 | Missed |
| 2015 (early) | Fall 2015 | Missed |
| 2015 (late) | 2016 | Missed |
| 2016 | (delay, no date) | Slipped indefinitely |
| 2018–2019 | Beta 2020 | Missed |
| 2020 | “done when ready” | No date |
| 2024 | 2026 | Current official target |
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Wat CR zegt is de plan en geen belofte. Ze beloven niks want dan zegt CR letterlijk “promise” wat hij dus niet gezegd heeft. Het is plan , het is steven. Uiteindelijk moet het grote impact maken. Dus “it’s done when it done” met nodige polish en Q&A.Sebben schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Ik geloof het graag maar ze roepen al jaren dat het bijna klaar is. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het nu anders is.
Wat betreft het GTA argument. Dat is natuurlijk volstrekte lulkoek. Die komt eerst op consoles uit, een jaar later (Rockstar kennende) op de PC. Dus als dat een excuus is, komt SQ42 volgend jaar ook niet uit.
Zolang het geld binnen blijft komen heeft CIG baat bij het uitstellen want dan kunnen ze ook niet beoordeeld worden. SQ42 is een reality check waar ze geen zin in hebben tenzij het moet.
Wat CR letterlijk zegt in engels is dat die andere game er wel degelijk invloed op release heeft die andere game. GTA zal dan ook de reden zijn dat af SQ42 niet in 2026 komt. Omdat GTA6 grote breed media event is dat zelfs buiten console grote invloed heeft en alles in schaduw zet.
CR “belooft” eerder dat GTA6 wordt gemeden. Dus plan is 2026 maar ook mijd GTA6 .
SQ42 is meest ver gevorderde branch of Fork van Star-Engine met ook uniek content voor features van SQ42 Starengine. Wat later met merges ook naar SC gaat komen. Naast de vele R&D forks van andere zeer grote features.
SQ42 is geen 14jaar productie. SC vs SQ42 priorities zal vaker geschoven hebben.
Naast dat Productie plan ook schuift is scope toen 68mil 2014 waren , toen ze 250mil behaalden , toen ze 500mil haalden. De plan van 2016 release was aan de hand van productie budget toen. Gezien grote productie opschaal mogelijkheden. Zal productie plan vaker op de schop zijn gegaan. Zo ook release plan.
In productie is change gangbaar dus ook planning dat dynamisch kan zijn en met groeiende productie budget is feature creep zelfs te doen.
Feature creep is kreet wat slaat op falen van productie die veel meer deed dan er in productie tijd en budget beschikbaar is. Feature rijk is meer de juiste term als het nog geen faal is.
Ja CR heeft de neiging om veel meer te doen en elke productie naar tripleA te trappen. Freelancer gaf MS de budget en tijd niet voor . Dat kreeg hij wel voor Strike Commander.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Voor diegene die Tactical Strike Groups (nog) niet gezien hebben dat in 4.8 toegevoegd is, ik heb vandaag een video geüpload wat (in mijn opinie) een goede mix is tussen cinematic en gameplay toen we dit met mijn org speelde.Uiteraard is feedback welkom.