Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pveatx
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 29-12-2017
Ikea Tradfri -- korte samenvatting voor hackers. Koop de Gateway (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40337806/). Gebruik een Raspberry Pi met Domoticz (o.i.d.). Installeer een MQTT gateway (https://github.com/hardillb/TRADFRI2MQTT). Integreer met Domoticz en creer devices die via MQTT commando's geschakeld kunnen worden. Zie daarna de Domoticz JSON API: https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s

Gebruik Virtuele Outputs in Loxone om de in Domoticz gemaakte devices te kunnen schakelen.

Success

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22:29
Hier wat meer achtergrond over het protocol dat Tradfri gebruikt:
https://learn.pimoroni.co...adfri-lights-from-your-pi

• jochems
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:30
Ik ben woensdag bij het demohuis in Nijlen geweest. Daar promoten ze om deels met air te werken. "je kunt toch niet al je wensen anticiperen" en "de batterijen gaan heel lang mee. Door de mesh techniek hoef ik me ook geen zorgen te maken over bereik." Toch zegt mijn gevoel dat ik zoveel mogelijk bedraad wil hebben. Maar van de andere kant: in functionaliteit maakt het bijna* niks uit. (*er zit geen lampje op de touch sensor). Het scheelt een hoop leidingen trekken. Het is flexibeler. Maar nu geen leidingen trekken naar schakelaars betekent een nieuw huis zonder leidingen. Dus het huis is voor altijd afhankelijk van draadloze componenten. Van de andere kant, met 'the internet of things' in opkomst gaat dat spul alleen nog maar beter, betrouwbaarder, zuiniger worden. Ergens durf ik het wel zit ik nu te denken.
Ander dilemma: als ik toch voor alles (zo veel mogelijk) bedraad ga, durf ik dan te vertrouwen op 'tree'. Hier zegt mijn gevoel dat ik beter alles in stervorm kan aansluiten om het huis universeel te houden. Van de andere kant geloof ik wel in Loxone. En als er ooit een beter alternatief komt, zal dat toch waarschijnlijk in 'tree' vorm aangelegd kunnen worden want anders zou het geen beter systeem zijn.

Hoe denkt de rest over deze zaken?

• Oldchatterman
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 15:43
Ik heb deze afwegingen ook moeten maken en ben net klaar met het leggen van de bedrading in mijn nieuwbouwwoning.

Ik heb gekozen om in principe voor bedraad te gaan, tenzij het echt niet anders kan. Bv schakelaar vergeten in het ontwerp. Ik geloof wel in de betrouwbaarheid van draadloos, maar heb een hekel aan batterijen vervangen (komt nooit goed uit, batterijen niet in huis, misschien lastig te plaatsen). Gaven ze in Nijlen ook aan hoe lang "heel lang" is?

Ik heb dus iedere schakelaar bedraad aangesloten mbv cat7, maar dan wel in ster. Ik kan dus kiezen of ik daar een tree device op aansluit of gewoon een domme schakelaar. In de meterkast ga ik alle cat7 kabels aansluiten met wire2cat pcb's: http://www.pr-homesystem.de/shop/wire2cat/

• jochems
In Nijlen zeiden ze dat de batterijen nog niet vervangen zijn sinds de opening van hun kantoor daar twee jaar geleden en je kunt de batterij status terugvinden in de interface. Ze lieten me een status zien van 82%.

Ik kan me niet voorstellen hoe een unit om de drie seconden zowel de status van de temperatuur en luchtvochtigheid van zowel zijn eigen sensoren als die van alle andere units, want mesh, kan doorgeven en toch zo weinig stroom gebruikt. Maar blijkbaar kan het.

Met één air extensie kun je dacht ik 100 units uitlezen. Hoe zit dat met bedraad? Heeft iedere sensor dan een eigen IO aansluiting nodig? Want die zijn ook duur.

• Oldchatterman
Bedraad mbv tree gaat ook naar 1 tree extensie. Wanneer je geen tree gebruikt dan heeft iedere input inderdaad een aansluiting nodig en die zijn bij Loxone niet goedkoop.

• jochems
quote:
In de meterkast ga ik alle cat7 kabels aansluiten met wire2cat pcb's: http://www.pr-homesystem.de/shop/wire2cat/
Is het bij tree dan de bedoeling dat je van alle kabels die terugkomen van alle sensoren gewoon alle draadjes met dezelfde kleur bij elkaar knoopt en die dan aan de extensie prikt? Ik bedoel dus als je het in stervorm hebt aangesloten.

• jochems
quote:
Oldchatterman schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:22:
Bedraad mbv tree gaat ook naar 1 tree extensie. Wanneer je geen tree gebruikt dan heeft iedere input inderdaad een aansluiting nodig en die zijn bij Loxone niet goedkoop.
Dus zelfs als je alles in stervorm aansluit kan het toch het slimst zijn om tree componenten te gebruiken vanwege de lage kosten om ze aan de hoofdunit te koppelen. Tenzij de loxone sensoren veel duurder zijn dan alternatieven.

• Oldchatterman
Klopt. De wire2cat pcb helpt je om alle draadjes netjes aan te sluiten. Dit kan uiteraard ook met rijgklemmen.

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:00
quote:
Oldchatterman schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:42:
Klopt. De wire2cat pcb helpt je om alle draadjes netjes aan te sluiten. Dit kan uiteraard ook met rijgklemmen.
Waarom zou je voor Wire2Cat kiezen ipv rijgklemmen? heb je ook een schema van deze wire2cat tree versie? is mij niet helemaal duidelijk hoeveel componenten er nu op zo'n PCB gekoppeld kunnen worden.

• Oldchatterman
Voorheen stonden de schema's op hun website, maar ik zie dat ze de site aangepast hebben.

De Wire2Cat PCBs werken per groepje met 3 cat kabels. 1 zekering per groep. De PCBs zijn er in een single (3xcat), duo (6xcat) en trio (9xcat) versie. De PCB's zijn onderling door te rijgen.

Bij de Wire2Cat tree versie worden 4 aders per cat kabel op de tree bus aangesloten. De overige 4 aders zijn vrij om te gebruiken en worden naar buiten gevoerd via de connector.

Ik heb gekozen voor deze oplossing vanwege het totaalplaatje dat specifiek voor deze toepassing is ontwikkeld. Qua prijs scheelt het niet veel met de rijgklemmen.

• bartvb
@jochems Je geeft zelf grotendeels de afgwegingen al aan. Alles in stervorm bedraden is (veel) flexibeler. Je kan dan een bus systeem (Tree of KNX b.v.) gebruiken maar dat hoeft niet. Vervangen door een ander systeem kan je gefaseerd doen, je hoeft niet in je hele huis alle sensoren en tasters in een keer te vervangen wat je bij een bus topologie wel snel hebt.

Draadloze systemen zijn super voor bestaande bouw als je niet de mogelijkheid hebt om kabels te trekken. Maar ik ben echt totaal niet overtuigd van de betrouwbaarheid. Ik heb hier (appartement) nu Hue draaien met wat dimmer knoppen en lampen en dat werkt redelijk betrouwbaar. Maar de vraag is of je genoegen wil nemen met redelijk betrouwbaar. Ik ben er iig achter dat er geen Hue in m'n nieuwe woning gaat komen. Vind het bloed irritant dat 5% van de tijd een ingeduwde knop 0,0 reactie geeft.

Uiteindelijk is het een erg persoonlijke en situatieafhankelijke keuze. Wat is je budget, hoe handig ben je, gaat het over nieuwbouw, wil je hier tijd en geld in investeren, wat zijn je ideeen over de toekomst, hoe ingewikkeld is je installatie, hoe belangrijk vind je betrouwbaarheid, etc, etc. Die keuze kunnen wij natuurlijk niet voor jouw maken.

In mijn geval wordt het iig een ster structuur en helemaal zonder Tree. In tegenstelling tot jou is mijn vertrouwen in Loxone vrij matig. Op dit moment is de software die ze hebben het beste/makkelijkste dat er te krijgen is. Maar het opschuiven naar eigen protocollen en het sluiten van hun forum heeft mij erg voorzichtig gemaakt wat betreft echt investeren in Loxone. Waarschijnlijk wordt het hier een mix van simpele pulsdrukkers, KNX tasters, DMX drivers en 1wire.

• Oldchatterman
Ik ben ook enigzins van Loxone aan het wegbewegen om dezelfde redenen. Daarnaast merk ik dat de integratie met bv Hue, Tradfri, Chromecast, etc bij andere open source projecten erg snel gaat en zie ik uit die hoek niets van Loxone zelf.

Ik was al aan het overwegen om hiervoor een raspberry pi (met bv home assistant of domoticz) toe te voegen aan mijn installatie, maar twijfel nog hoe precies.

Ik wil nog wel gebruik maken van de loxone tree touch schakelaars, omdat ik hier geen beter alternatief voor kan vinden. Overige inputs en outputs ga ik denk ik niet rechtstreeks op een loxone extensie aansluiten.

• jochems
Ze zijn inderdaad een beetje af aan het wijken van de filosofie. Toch zijn de units die ze op dit moment aanbieden niet te duur lijkt me, afgezien van de intercom unit die erg overprized is. Is het naïef om erop te vertrouwen dat loxone in de toekomst een betaalbare, kwalitatieve leverancier gaat blijven?
Ik stelde vanmorgen onderstaande vraag aan de support afdeling:
If I wire my home as a tree, will I be limited to loxone components for the rest of my life?

Hi
No you won't be. Loxone Tree offers interfaces, such s the Nano DI Tree module to interface other sensors onto the Tree network. Since Loxone Tree operates over CAT7 cable, so you can always use the cable for something else in the future as well.

Vooral die laatste opmerking stelt me nog enigszins gerust. Ik heb naast mijn loxone tree nog 4 aders liggen die ik kan gebruiken voor een alternatief systeem.

• HiBe
quote:
Oldchatterman schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:07:
Ik wil nog wel gebruik maken van de loxone tree touch schakelaars, omdat ik hier geen beter alternatief voor kan vinden.
Hier hetzelfde, blijft voor mij toch wel een mooie oplossing voor temperatuur, humidity en drukknop integratie. Scheelt ook weer spulleboel voor de verwarming en ventilatie sturing... dus uiteindelijk betaalbaar.

Voor verwarmings stelmotoren wil ik de relays op de railduino aansluiten. voor verlichting het meeste op DMX (DMX302).
quote:
Overige inputs en outputs ga ik denk ik niet rechtstreeks op een loxone extensie aansluiten.
Waar wil je die dan op aansluiten?

• Oldchatterman
quote:
Waar wil je die dan op aansluiten?
Daar zit mijn twijfel juist, met name het knutselgehalte. Het moet niet zo zijn dat ik de enige op deze wereld ben die mijn eigen installatie kan ondersteunen.

Mogelijke opties:
- Railduino
- Pokeys + koppelrelais
- Unipi
- KMtronic

Ik heb een lichte voorkeur voor de Unipi, omdat ik daarmee ook de integratie met Hue en Tradfri kan maken. Verder heb ik vanwege de touch tree knoppen waarschijnlijk alleen maar outputs nodig. En in het geval van Hue nog heel weinig ook.

Oldchatterman wijzigde deze reactie 14-07-2017 16:10 (13%)

• HiBe
quote:
jochems schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:02:
Ik stelde vanmorgen onderstaande vraag aan de support afdeling:
If I wire my home as a tree, will I be limited to loxone components for the rest of my life?

Hi
No you won't be. Loxone Tree offers interfaces, such s the Nano DI Tree module to interface other sensors onto the Tree network. Since Loxone Tree operates over CAT7 cable, so you can always use the cable for something else in the future as well.
kortom, je kunt de kabel blijven gebruiken en de dure componenten niet meer... Ik snap dat Loxone zo'n antwoord geeft maar in financieel opzicht slaat dit antwoord de plank toch aardig mis.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:44
In mijn nieuwe woning wil ik in de meeste vertrekken bewegingsmelders plaatsen. Totaal gaat het om een stuk of 15 sensoren. De kleine Panasonic AMN31112J wordt veel genoemd icm een optocoupler. Hoe bevalt deze qua bereik en gevoeligheid?

@Femme , had jij deze niet toegepast?

Verder kwam ik nog 2 opties tegen:
- Finder 183100240300 https://www.amazon.de/Bew...12823348278/dp/B00M2AH0BS
- EPV type PM/24V/5 http://www.luxindo.eu/de/...r-ecos-pm-24v-5-slav.html

De Finder is voor zover ik weet alleen in crème kleur te vinden en dat is niet heel fraai in een wit plafond.

Sethro wijzigde deze reactie 15-07-2017 22:00 (15%)

• roys
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 16:38
Dat is een goede tip! Kost iets meer alleen een stuk eenvoudiger aansluiten, beter instelbaar en lux sensor. Dat is me 10 euro per sensor wel waard en dus staat de EPV op de lijst .

Ook ben ik nog op zoek naar goede ledspots. Belangrijk vind ik een net modern armatuur, goede kwaliteit warm wit licht en enigszins betaalbaar (want 20+ spots). RGB is nice to have. Aansturing door Loxone RGBW 24V Dimmer tree (CV PWM).

Shortlist:Iemand nog goede suggesties?

roys wijzigde deze reactie 17-07-2017 11:40 (7%)

• wraeymae
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 07-01 23:05
quote:
Ik wil nog wel gebruik maken van de loxone tree touch schakelaars, omdat ik hier geen beter alternatief voor kan vinden. Overige inputs en outputs ga ik denk ik niet rechtstreeks op een loxone extensie aansluiten.
Ze zien mij er ook zeer interessant opgebouwd uit. Ik twijfelde heel sterk om gewoon een 6voudige Niko te leggen in SVV, maar door deze schakelaar toch verleid om enkel CAT7 te trekken.

- Niemand twijfels om een CAT7 schakelaar te hebben ipv een SVV wat nog de standaard is? Ik twijfel er nog een SVV kabel ernaast te trekken 'om zeker te zijn'

- Iemand ervaring met de (bedrade) Touch Tree schakelaars? De gewone en/of de 'Pure' afwerking in glas? Ik zoek er enkel nog een goede review van, voor responstijden, praktische ervaring zoals hoe goed je vuile vingers erop ziet, ...

wraeymae wijzigde deze reactie 21-07-2017 15:14 (33%)

• psy
  • Laatst online: 22:58

psy

Kennis is macht

quote:
Femme schreef op dinsdag 5 april 2016 @ 13:18:
[...]
Je moet er dan nog wel voor zorgen dat de rail waarop de installatieklemmen zitten geaard is. Als de voeding uit verschillende groepen van de meterkast komt maak je meerdere blokken van potentiaalverdelers+installatieklemmen en zorg je ervoor dat je de nul en fase van de verschillende groepen goed gescheiden houdt.
[...]
Hier nog een vraag over; Ik moet 162m2 aan ruimtes gaan indelen in groepen. Nu heb ik er tot nu toe nog niet echt bij stilgestaan hoe ik dat moet scheiden per zekeringsgroep. Uit deze quote begrijp ik dat ik de nul en fase goed gescheiden moet houden bij de klemmen, logisch, maar hoe zit dat met de Miniserver, Extensions en Relais Extensions?

Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat ik bij die apparaten geen rekening hoef te houden met deze verschillende groepen. Als ik dat wel moet doen, verandert het kostenplaatje waarschijnlijk aanzienlijk, als ik per groep een apparaat moet gaan gebruiken ipv dat ik alles mooi kan verdelen en zo effiient mogelijk alle uitgangen kan gebruiken.

• bartvb
@wraeymae waarom ook SVV? Voor schakelen heb je maximaal 24V nodig en dat kan makkelijk over Cat7, zelfs over Cat5. Ik ben van plan gewoon voor Cat5 te gaan ivm kosten en makkelijker aansluiten/verwerken dan Cat7.

@psy Je kan prima apparaten op verschillende groepen schakelen via 1 miniserver of extension. Dat is helemaal geen probleem. Je moet alleen wel zorgen dat je de juiste nul per aansluiting gebruikt.

Binnen de miniserver en extensions zijn de verschillende aansluitingen allemaal netjes van elkaar gescheiden.

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-01 14:29
Voordeel SVV
Met een SVV kabel (bv 16 aders) kan je meer contactpunten maken indien je de kabel doortrekt naar meerdere schakelaars/drukknoppen/sensors.

Nadeel SVV
Niet geschikt voor data transmissie, UTP kan zowel dienen voor 24 volt als data transmissie

• psy

psy

Kennis is macht

Ik ben nu bezig met de verdeelkast. De aannemer wil namelijk weten hoeveel ruimte dat ding gaat innemen. Ik twijfel nog steeds of ik de domotica in een aparte kast zet naast de nieuwe meterkast, of in de nieuwe meterkast samen met de automaten enzo. Aan de ene kant lijkt het me overzichtelijker, aan de andere kant is het ook wel beter als de automaten en aardlekschakelaars gewoon in een aparte kast zitten.

Desalniettemin heb ik wel minstens het volgende nodig.
- Voeding
- Voeding
- Redundantiemodule
- Miniserver
- DI
- Extension
- Relais extension
- Dimmer extension (later)
- 1-wire (later)
- Modbus (later)

Zit nu te kijken naar de kasten van Legrand, vind deze wel mooi, lijken ook flexibel in te delen.
Wel vind ik het erg jammer dat deze slechts 2 units breed zijn. En ze zijn niet erg diep.
Ik zie dat Hager wel kasten heeft van 3 units, dit komt meer overeen met wat ik voor ogen heb, en vult een meterkast ook beter. Waar ik dan weer geen wijs uit wordt zijn de types.
In Duitsland zijn weer andere types dan in Nederland. Hager lijkt daar wel goedkoper te zijn.

• MrWollie
Ik zorg altijd dat de automaten in een andere kast staan dan de (domotica) modules.
Je kan de kasten wel naast elkaar plaatsen.

Zorg er zeker voor dat je kasten groot genoeg zijn!
Zeker wanneer je werkt met rijgklemmen op verschillende niveau's!
Een aparte kast zorgt ook voor een beter overzicht van kabels van en naar de modules.

Kijk ook eens naar de verdeelkasten van Eaton.

• wraeymae
quote:
bartvb schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:17:
@wraeymae waarom ook SVV? Voor schakelen heb je maximaal 24V nodig en dat kan makkelijk over Cat7, zelfs over Cat5. Ik ben van plan gewoon voor Cat5 te gaan ivm kosten en makkelijker aansluiten/verwerken dan Cat7.
- Zover ik las is die CAT7 beter shielded, geen risico op interferentie.
- Waarom ik nog een 2de kabel twijfel te trekken: Ik wil gewoon zeker zijn dat ik me niet vendor lock-in met de problemen achteraf. Ik denk er nu aan een EIB kabel ernaast trekken, dan kan ik qua bussystemen nog steeds richtingen uit en kan ik eenvoudig doorlussen.
Met een EIB kabel kan ik waarschijnlijk geen Loxone Touch schakelaar aansluiten, anders zou het wel een heel makkelijke keuzen zijn, neen?

• saeJ7Oxo
  • Laatst online: 15-01 12:14
quote:
MrWollie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:32:
Ik zorg altijd dat de automaten in een andere kast staan dan de (domotica) modules.
Je kan de kasten wel naast elkaar plaatsen.

Zorg er zeker voor dat je kasten groot genoeg zijn!
Zeker wanneer je werkt met rijgklemmen op verschillende niveau's!
Een aparte kast zorgt ook voor een beter overzicht van kabels van en naar de modules.

Kijk ook eens naar de verdeelkasten van Eaton.
Ik heb een kast van eaton gekocht (medusa) maar hier zitten kunstof rails in. Niet zo handig voor klemmen waarvan de PE over de rail is doorverbonden. Ik zou een volgende keer geen kast met kunstof rails meer kopen.

• psy

psy

Kennis is macht

Is het slim om naast de kast nog wat ruimte over te houden? Maakt eigenlijk weinig uit toch? Als er boven maar genoeg ruimte is voor alle leidingen.

• bartvb
@wraeymae KNX kan je ook prima aansluiten via CAT5 of CAT7. Die laatste is idd beter afgeschermd, maar dat is vooral interessant als je 10Gbit over die kabel wil doen. Voor het aansluiten van wat tasters en sensoren is CAT7 eigenlijk nogal overkill en vooral een stuk lastiger afmonteren. Maar zeker; CAT7 is meer toekomstbestendig dan CAT5, vooral ook omdat er wat meer stroom over de dikkere aders van CAT7 kan.

@psy als je de ruimte hebt zou ik voor de zekerheid plaats laten voor een kabelgoot naast je kast. Je weet nooit waar het handig voor is. Maar als de kast goed is ingedeeld heb je dat in principe allemaal niet nodig.

• psy

psy

Kennis is macht

Ja klopt, ik hou 88 aan dan kan ik een kast van 80 kwijt met wat marge :)

• Mr.Luigi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05-01 15:50
quote:
saeJ7Oxo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:21:
[...]

Ik heb een kast van eaton gekocht (medusa) maar hier zitten kunststof rails in. Niet zo handig voor klemmen waarvan de PE over de rail is doorverbonden. Ik zou een volgende keer geen kast met kunststof rails meer kopen.
Om dit nog wat kracht bij te zetten; Ook ik heb deze (Medusa) kasten van Eaton gekocht en gebruikt, maar zou hier absoluut niet meer voor kiezen mocht ik alles opnieuw doen.

Ik zou gaan voor een wat ruimere kast en er op letten dat er ruimte genoeg tussen de din-rails zit, zodat er een kabelgoot(je) tussen past. Dit maakt het geheel wel wat overzichtelijker en het ziet er gewoon netjes uit. Zorg ook dat de diepte van de kast groot genoeg is, zeker met grotere etageklemmen (meer dan 3 etages) heb je meer dan 55mm nodig (dit is de diepte van Eaton Medusa kast).

• psy

psy

Kennis is macht

Dank voor die tips.
Trouwens ik heb dit vaker gelezen, over "genoeg" ruimte tussen DIN rails.
Maar zijn dit niet standaard formaten, als ik die kasten zo allemaal zie?

Legrand

of een van Hager

Aan die kunstof kappen te zien heb je helemaal geen mogelijkheid om die din rails op een andere plek te zetten?

psy wijzigde deze reactie 25-07-2017 14:47 (49%)

• Mr.Luigi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05-01 15:50
quote:
psy schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:43:
Aan die kunstof kappen te zien heb je helemaal geen mogelijkheid om die din rails op een andere plek te zetten?
Je komt dan meer in de paneelbouw kasten (bijv. rittal) terecht. Hierin zijn heel veel soorten en maten te verkrijgen. Je bent dan ook een stuk flexibeler qua opbouw mbt de rails en de kabelgootjes.

Wat @MrWollie al aangaf is het wel handig om de automaten wel apart in één schakelkast te bouwen en van daaruit naar je schakelkast(en) voor je domotica te gaan. Dan blijft dit ook herkenbaar als schakelkast (bijv. voor de brandweer in geval van nood) in je meterkast.

• psy

psy

Kennis is macht

@Mr.Luigi Ik ga het ook niet meer combineren. Bij ons is sowieso een grote verbouwing, ik kan kiezen waar ik alles wil hebben. De meterkast moest ook verplaatst; deze gaat rechts in een grote wandkast komen, in het midden van die wandkast garderope/schoenenkast, en aan de linkerkant de domoticakast en de vloerverwarming apart in de onderkant.
Ik moet alleen het vloerverwarmingsgedeelte goed ventileren/isoleren, anders wordt de domoticakast erg warm weet ik uit ervaring met een huidige vloerverwarmingsverdeler.

Zoiets dus

• saeJ7Oxo
quote:
Mr.Luigi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Om dit nog wat kracht bij te zetten; Ook ik heb deze (Medusa) kasten van Eaton gekocht en gebruikt, maar zou hier absoluut niet meer voor kiezen mocht ik alles opnieuw doen.

Ik zou gaan voor een wat ruimere kast en er op letten dat er ruimte genoeg tussen de din-rails zit, zodat er een kabelgoot(je) tussen past. Dit maakt het geheel wel wat overzichtelijker en het ziet er gewoon netjes uit. Zorg ook dat de diepte van de kast groot genoeg is, zeker met grotere etageklemmen (meer dan 3 etages) heb je meer dan 55mm nodig (dit is de diepte van Eaton Medusa kast).
Ik heb de medusa uiteindelijk ook niet meer voor mijn schakelkast gebruikt. Alleen voor het eerste prototype. Daarna een schakelbord gemaakt van losse rails en goten op een mdf plaat geschroefd.
Schakelkast
Deze is op maat om in een 60 vak van een hoge Ikea keukenkast te passen boven mijn oven en magnetron.
Schakelkast overzicht

De medusa doet inmiddels dienst in de meterkast voor de nieuwe automaten.

saeJ7Oxo wijzigde deze reactie 25-07-2017 17:49 (6%)

• psy

psy

Kennis is macht

@saeJ7Oxo Mooi gedaan hoor. Dat scheelt ook een bom duiten voor zo'n kast. Ziet superstrak uit.
Nadeel vind ik wel dat je de kast dan niet van tevoren kan bedraden, dat lijkt me best vervelend als je op hoogte in een kast moet werken.

Nog iets anders:
Qua groepverdeling vraag ik me nu het volgende af.
Hebben jullie de geschakelde punten gecombineerd met de groep die ook aangesloten is op de WCD's in die ruimte(s)?

Of dedicated groepen voor Loxone?

psy wijzigde deze reactie 26-07-2017 11:21 (32%)

• Toon-VA
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-01 10:10
Hoi Allen,

Hier even een vraagje over LED Inbouw spots. In de keuken zitten momenteel 8 halogeen spots die ik wil vervangen door LED spots. De Loxone WW inbouwspots komen te ver uit de plafond waardoor ze tegen de kastdeuren zouden bonken.

Inbouwdiepte is geen probleem alleen heb ik een speling van 3mm voor het materiaal dat uit het pland hangt. De diameter bedraag 60mm en het gat groter maken zie ik niet goed zitten (center zoeken in een gat is niet makkelijk).

Heeft er iemand hetzelfde probleem gehad en opgelost of weet er iemand Spots die in de buurt komen?
24V, 60mm diameter, dimbaar en 3mm uit plafond komen max - Ikzelf vind op het internet niets wat in de buurt komt.

24V moet zodat ik deze ook op de DMX dimmer kan hangen...

• Sethro
Wat voor spots heb je nu? Geen optie om alleen de lamp te vervangen? Bijv Voltus levert goed aangeschreven vervangers op 24V

• Toon-VA
https://www.lichtfaktor24...D-50mm-Dimmbar::7462.html

Hier lijken de lampen het meest op.
Het probleem is dat deze over oude bekabeling loopt en ik niet aan de transfo kan zonder de rest uit te breken. Nieuwe kabel is getrokken en had graag Loxone like spotjes gevonden ...

• MrWollie
quote:
De diameter bedraag 60mm en het gat groter maken zie ik niet goed zitten (center zoeken in een gat is niet makkelijk).
Wat kan helpen en relatief eenvoudig is is om een plank met de gewenste diameter over het huidige gat de plaatsen stevig te bevestigen dmv schoren of lijmkam op andere gaten en dan met de klok het huidige gat te vergroten.

Deze methode ging bij mij perfect in een keukenplafond in formica.

• Toon-VA
Ja, dat is idd ook een optie.
Ik zal het eens moeten bekijken of dit een oplossing is want een soortgelijke lamp vinden is blijkbaar niet simpel.

Er is weinig markt voor 24V led spots en als ik ze vind is het de diameter die onvindbaar is. Als ik ze kan uitklokken tot 68mm dan zijn da gaten groot genoeg voor de loxone spots maar dan moet ik nog controlleren of deze niet te ver uit de plafond steken ...

• saeJ7Oxo
quote:
psy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:16:
@saeJ7Oxo Mooi gedaan hoor. Dat scheelt ook een bom duiten voor zo'n kast. Ziet superstrak uit.
Nadeel vind ik wel dat je de kast dan niet van tevoren kan bedraden, dat lijkt me best vervelend als je op hoogte in een kast moet werken.

Nog iets anders:
Qua groepverdeling vraag ik me nu het volgende af.
Hebben jullie de geschakelde punten gecombineerd met de groep die ook aangesloten is op de WCD's in die ruimte(s)?

Of dedicated groepen voor Loxone?
Het is een soort u vormige cassette die in dat vak past. Dus alles is wel op de werkbank voorbedraad. Alleen het aansluiten van alle draden van naar de woning op de rijgklemmen was nog steeds een heel gepier op de keukentrap met hoofdlampje op :-)

saeJ7Oxo wijzigde deze reactie 28-07-2017 07:47 (28%)

• HiBe
quote:
saeJ7Oxo schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:45:
[...]

Ik heb de medusa uiteindelijk ook niet meer voor mijn schakelkast gebruikt. Alleen voor het eerste prototype. Daarna een schakelbord gemaakt van losse rails en goten op een mdf plaat geschroefd.
[afbeelding]
Deze is op maat om in een 60 vak van een hoge Ikea keukenkast te passen boven mijn oven en magnetron.
[afbeelding]

De medusa doet inmiddels dienst in de meterkast voor de nieuwe automaten.
Heb je voor mij misschien een lijstje/overzicht van welke rijgklemmen, rails en goten je hebt gebruikt? Zou mij heel erg helpen.

• Sethro
Ik ga binnenkort starten met de verbouwing van m'n huis en daarin komt ook een Loxone installatie te zitten. Alle spullen zijn deze week besteld en verbouwing start mid-aug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wraeymae
Ik ga er ook aan beginnen en bekabelen met CAT7. De Loxone kabels zijn prijskwaliteit wel goed (0,8¤/m) voor 1000Mhz Cat7.

Ze verkopen deze echter niet in Preflex... Als ik nou gewoon 100m preflex 20mm met trekdraad koop en dit op voorhand trek (in rechte tpestand), zou ik dat daar vlot doortrekken? Echt risico op beschadiging kabel denk ik hiermee niet te hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ALvHelvoort
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-01 11:41
@wraeymae Dat moet op zich goed te doen zijn, echter ligt het er voor het grootste gedeelte aan hoe jij de leidingen legt.
- hoeveel bochten er in zitten
- hoe vast je de leidingen legt (als ze vrij los zitten is een kabel er in trekken nogal kut)
- wat voor bochten je gebruikt

Als je toch wilt gaan, dat je zelf de kabel er in trekt ipv dat de kabel er al in zit (hoogstwaarschijnlijk ivm de kosten) zou ik toch zorgen dat de kabel er in zit voor dat alles dicht is. Zeker als je eigenlijk nooit dit werk doet.

Ik ken installaties en daar hoef je echt niet te proberen om daar nog een (andere) kabel in te trekken.
Daar wordt zelfs gezegd dat als de mensen niet weten of ze coax of UTP willen een Flex er in gelegd met beide kabels.

• Oldchatterman
quote:
wraeymae schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:47:
Ik ga er ook aan beginnen en bekabelen met CAT7. De Loxone kabels zijn prijskwaliteit wel goed (0,8¤/m) voor 1000Mhz Cat7.

Ze verkopen deze echter niet in Preflex... Als ik nou gewoon 100m preflex 20mm met trekdraad koop en dit op voorhand trek (in rechte tpestand), zou ik dat daar vlot doortrekken? Echt risico op beschadiging kabel denk ik hiermee niet te hebben?
Ik heb cat7 in preflex gekocht, die is gewoon beschikbaar bij verschillende online shops.

• MrWollie
quote:
Ik heb cat7 in preflex gekocht, die is gewoon beschikbaar bij verschillende online shops.
Waar heb je deze gekocht en aan welke prijs?

• Dries.C
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15-01 18:19
Hallo,

Na weken opzoekwerk, toch even m’n vragen gebundeld om hier te stellen. Ik heb op bouwinfo, tweakers, google-fora, etc. gezocht maar heb toch het gevoel dat de meeste kennis op dit forum aanwezig is.

We zijn aan het verbouwen en de zolder is het eerst aan de beurt. Dat wordt de slaapkamer/bureau-ruimte en ook de testkamer wat Loxone betreft. Later, als andere kamers volgen zal de Loxone-installatie uitgebreid worden.

Hopelijk, mits bijsturen van jullie wordt onderstaande ook voor anderen nuttig. Mijn bedoeling is om alles tijdens en na installatie te documenteren als bijdrage. Als er zaken in staan die verkeerd zijn of beter kunnen, verbeter mij aub.

ALGEMEEN
Wat is zo de standaard SVV kabel die jullie 99% van het project gebruiken bij ster-topologie? SVV 8 x 0,8? We zijn niet van plan om in de woning schakelaars met meer dan 6 knoppen te gebruiken en verder kan ik me ook niet meteen inbeelden wanneer je meer dan 8 aders nodig zou hebben (tenzij bij een LED-status op die knoppen)…

SCHAKELAAR
(Allen aansluiten a.d.h.v. SVV 0.8)
Dus voor elke knop een aparte digitale ingang
- 1x schakelaar met 4 knoppen (dus minimum 5 aders als geen LED-indicatie geven, minimum 9 aders als allen wel LED-indicatie geven)
- 2x schakelaar met 1 knop (beide dienen ze om 1 lichtkring aan/uit te doen en door lang te drukken te dimmen)

Kunnen/mogen 230V drukknoppen gebruiken worden met SVV? Of moeten dat 24V-versies zijn? Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat werkt.
De Loxone DI Extension lijkt me niet slecht om extra ingangen te verkrijgen (± ¤270 voor 20 ingangen) of zijn er interessantere alternatieven?

VERLICHTING
Loxone DMX extensie zal sowieso aangekocht moeten worden gezien onderstaande setup:
- 2x LED-strip 24V, enkel wit, aangesloten d.m.v. SVV rechtstreeks aan een relais uitgang of aan een DMX relais board (goedkope/degelijke suggesties voor zo’n board?)
- 6 kringen. In eerste instantie wil ik hier 230V LED-spots voor gebruiken. Mag ik deze met 3x 1,5mm2 aansluiten op een DMX relais board of als ik ze wil dimmen, aansluiten op een DMX302, eveneens met 3x 1,5mm2? Of mag/kan dit ook allemaal met SVV 0.8?

Heb ik het goed voor dat als ik later toch 12/24V spots wil gebruiken (bv.: 12V MR16/GU5.3) dat met die 1,5 mm2 + de EldoLed Powerdrive kan?

STOPCONTACTEN
Allen niet geschakeld en a.d.h.v. 3x 2,5mm2 aangesloten.
- 1 kring met 7 dubbele stopcontacten
- 1 kring met 5 dubbele stopcontacten
Als ik later toch 1 of 2 dubbele zou willen schakelen, welke wachtbuis/kabel leg ik dan best aan? En heb ik het goed voor dat bij kleine verbruikers, ik dat op de miniserver of extensions mag aanleggen, grotere verbruikers best op de Loxone relais extension?

WACHTBUIZEN
- Rolluikmotoren komen er mettertijd ook. Zijn 4 aders van een SVV kabel voldoende per motor? En zoals ergens gelezen best niet op dezelfde uitgang.
- Speakerkabel 2,5 m2 voorzien
- Coax
- UTP, enkel voor bedrade netwerkaansluiting en Telenet digicorder
- Weerstation en eventuele zonnepanelen (welke kabels voorzien jullie hiervoor?)

’t zijn een hele hoop vragen maar dat is misschien net dat beetje overzichtelijker.
Alvast bedankt!

• MrWollie
quote:
Wat is zo de standaard SVV kabel die jullie 99% van het project gebruiken bij ster-topologie? SVV 8 x 0,8? We zijn niet van plan om in de woning schakelaars met meer dan 6 knoppen te gebruiken en verder kan ik me ook niet meteen inbeelden wanneer je meer dan 8 aders nodig zou hebben
Je kan ook een SVV kabel nemen van 16 aders en meerdere schakelpunten in de woning op 1 kabel zetten.
Je kan de kabel dan trekken van de kast naar een schakelaar en dan doortrekken naar een volgende
quote:
SCHAKELAAR
(Allen aansluiten a.d.h.v. SVV 0.8)
Dus voor elke knop een aparte digitale ingang
- 1x schakelaar met 4 knoppen (dus minimum 5 aders als geen LED-indicatie geven, minimum 9 aders als allen wel LED-indicatie geven)
- 2x schakelaar met 1 knop (beide dienen ze om 1 lichtkring aan/uit te doen en door lang te drukken te dimmen)
Neem rood voor +24 daarna een andere kleur voor te schakelen. Als je bv een 4 x drukknop heb gebruik je

Rood op elk contact op de drukknop schakelaar en verbind je 4 aders aan de andere contacten. Die 4 anders komen op de digitale ingangen op je loxone module
quote:
Kunnen/mogen 230V drukknoppen gebruiken worden met SVV? Of moeten dat 24V-versies zijn? Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat werkt.
Belangrijk dat je potentiaalvrije contacten neemt
quote:
De Loxone DI Extension lijkt me niet slecht om extra ingangen te verkrijgen (± ¤270 voor 20 ingangen) of zijn er interessantere alternatieven?
Zeker intressant indien je te kort komt in digitale ingangen.
quote:
VERLICHTING
Loxone DMX extensie zal sowieso aangekocht moeten worden gezien onderstaande setup:
- 2x LED-strip 24V, enkel wit, aangesloten d.m.v. SVV rechtstreeks aan een relais uitgang of aan een DMX relais board (goedkope/degelijke suggesties voor zo’n board?)
- 6 kringen. In eerste instantie wil ik hier 230V LED-spots voor gebruiken. Mag ik deze met 3x 1,5mm2 aansluiten op een DMX relais board of als ik ze wil dimmen, aansluiten op een DMX302, eveneens met 3x 1,5mm2? Of mag/kan dit ook allemaal met SVV 0.8?

Heb ik het goed voor dat als ik later toch 12/24V spots wil gebruiken (bv.: 12V MR16/GU5.3) dat met die 1,5 mm2 + de EldoLed Powerdrive kan?
Lees de blogpost van Femme eens over DMX https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1671975
quote:
STOPCONTACTEN
Allen niet geschakeld en a.d.h.v. 3x 2,5mm2 aangesloten.
- 1 kring met 7 dubbele stopcontacten
- 1 kring met 5 dubbele stopcontacten
Als ik later toch 1 of 2 dubbele zou willen schakelen, welke wachtbuis/kabel leg ik dan best aan? En heb ik het goed voor dat bij kleine verbruikers, ik dat op de miniserver of extensions mag aanleggen, grotere verbruikers best op de Loxone relais extension?
Ik zou werken met een smart socket air
quote:
WACHTBUIZEN
- Rolluikmotoren komen er mettertijd ook. Zijn 4 aders van een SVV kabel voldoende per motor? En zoals ergens gelezen best niet op dezelfde uitgang.
- Speakerkabel 2,5 m2 voorzien
- Coax
- UTP, enkel voor bedrade netwerkaansluiting en Telenet digicorder
- Weerstation en eventuele zonnepanelen (welke kabels voorzien jullie hiervoor?)
Voor de rolluikmotoren zou ik een 5G1,5 voorzien
quote:
zijn een hele hoop vragen maar dat is misschien net dat beetje overzichtelijker.
Alvast bedankt!
Veel succes man!

Kijk ook eens naar de Tree & Air producten! Zeer degelijk stabiel en betrouwbaar en werken met mesh technologie.

• psy

psy

Kennis is macht

Ik ga gewoon GIRA 230V pulsschakelaars gebruiken om 24V mee te schakelen.

Verder lijkt me 4 aderig voor rolluik sturing voldoende. Dat is ook de kabel die op het rolluik zit :)

• Dries.C
Bedankt voor de antwoorden. Er is me al veel duidelijker geworden.

@psy: Ik had er niet bij stil gestaan dat de Niko’s die ik gedachten had, geen pulsschakelaars zijn. Ik neem aan dat die GIRA’s gewoon aan te sluiten zijn zoals elke andere schakelaar?

De DMX-blogpost van Femme had ik al doorgenomen en deze ochtend nog eens maar het is me toch vaak te technisch… Ik zie het bos niet meer door de bomen. Hoe ik het nu begrepen heb, heb ik met onderstaande zaken genoeg om de installatie werkende te krijgen:

De LED-strips: (bv. 24V Yuji CRI 95+, dimmen is in eerste instantie niet nodig)
- Eldoled lineardrive als driver (op koellichaam gemonteerd)
- 12-32V gelijkstroom voeding voor Lineardrive (bv. MeanWell HLG en dan instellen op 24V? Of minder als ik de strips permanent op bv. 50% wil laten branden?)
- DMX Splitter voor de drivers plaatsen om er voor te zorgen dan LED’s die aan staan wanneer een andere kring wordt ingeschakeld, niet beginnen flikkeren. Of om er voor te zorgen dat de stroom van de drivers wordt gehaald die niet in gebruik zijn.

De 230V LED-verlichting (is dit hetzelfde als “powerleds”?):
- Eldoled powerdrive als driver (op koellichaam gemonteerd)
- Zelfde 12-32V gelijkstroom-voeding als bij 24V strips?
- DMX splitter

Bekabeling voor strips en 230V LED’s:
2x 1,5mm2 van led === rijgklemmen in de kast === naar drivers.
Jumpers op rijgklemmen als kabels samen mogen worden gezet.
Loxone DMX extensie - daisy chain naar elke driver (lineardrive en powerdrive) - 120 ohm weerstand op laatste driver

Door 1,5mm2 te kiezen kan ik nadien nog steeds kiezen of ik over wil schakelen naar 24V of blijven bij 230V?

Ik heb het gevoel dat hoe meer ik erover lees, des te complexer het wordt… Gezien het om een totaal renovatie gaat staan alle mogelijkheden nog open. Is bovenstaande manier de meest stabiele, efficiënte?
Ik wil niet-dimbare witte LED-verlichting (strips en spots) in huis hebben zonder te moeten investeren in té dure Loxone extensies. Als ik door een kleine extra aanpassing of extra kabel te trekken, die later kan dimmen, des te beter uiteraard.

• MrWollie
@Dries.C Waarom wil je juist met DMX werken?

• Dries.C
Omdat ik overal lees: Als je LED's wil met Loxone en hun eigen spots niet wil gebruiken, werk met DMX... :)
En ik niet gelimiteerd wil worden door Tree te gebruiken.

Dries.C wijzigde deze reactie 03-08-2017 15:57 (21%)

• roys
quote:
Goede vraag!

Ik heb de keuze gemaakt om voor 24V gedimde en enkele 230V ongedimde lichtpunten te gaan. Deze 24V lampen stuur ik aan via de RGBW Tree dimmer. Wel opletten want dit is een CV en niet een CC driver (Vergelijkbaar met de EldoLed LINEARdrive)

Dit scheelt een dure DMX extensie en de EldolED POWERdrive. Wil je wel 230V gaan dimmen dan zal de DMX route snel voordeliger worden omdat de Dimmer Extensie flink aan de prijs is.

roys wijzigde deze reactie 03-08-2017 15:59 (10%)

• Dries.C
quote:
roys schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:56:
[...]
Ik heb de keuze gemaakt om voor 24V gedimde en enkele 230V ongedimde lichtpunten te gaan. Deze 24V lampen stuur ik aan via de RGBW Tree dimmer.
Die optie heb ik nog niet bekeken, om enkel met Tree te werken om 24V te dimmen... nog niet zo'n gek idee...
Hoe doe je dat dan met led-strips 24V die niet perse gedimd moeten worden?

Dries.C wijzigde deze reactie 03-08-2017 16:00 (9%)

• roys
quote:
Dries.C schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Die optie heb ik nog niet bekeken, om enkel met Tree te werken om 24V te dimmen... nog niet zo'n gek idee...
Hoe doe je dat dan met led-strips 24V die niet perse gedimd moeten worden?
Alle Ledstrips en Ledspots gaan bij mij op RGBW Tree dimmers. Dat kost 17,5 euro per kanaal
Je hebt natuurlijk ook de optie om deze via een relay op de miniserver of extensies te schakelen als je deze over hebt. Hiervoor uitbreiden - á 35 euro per kanaal op de relay extensie - lijkt me niet logisch. Dan heb je minder functionaliteit voor meer geld.

roys wijzigde deze reactie 03-08-2017 16:06 (4%)

• Dries.C
Gebruik je enkel de spots van Loxone? Of goede ervaring met andere?

• roys
quote:
Dries.C schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:05:
Gebruik je enkel de spots van Loxone? Of goede ervaring met andere?
Eerder heb ik verschillende opties op een rij gezet en ik ben er nog niet uit, dwz ik moet ze nog bestellen. Mijn shortlist:
quote:
roys schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:39:

Ook ben ik nog op zoek naar goede ledspots. Belangrijk vind ik een net modern armatuur, goede kwaliteit warm wit licht en enigszins betaalbaar (want 20+ spots). RGB is nice to have. Aansturing door Loxone RGBW 24V Dimmer tree (CV PWM).

Shortlist:
Voor de laatste optie, de Voltus module heb ik dit armatuur inmiddels ook nog als optie:
https://www.dmlights.nl/a..._adj_wit~0DET1?bpv=gbv8tu

• MrWollie
quote:
Alle Ledstrips en Ledspots gaan bij mij op RGBW Tree dimmers. Dat kost 17,5 euro per kanaal
Je hebt natuurlijk ook de optie om deze via een relay op de miniserver of extensies te schakelen als je deze over hebt. Hiervoor uitbreiden - á 35 euro per kanaal op de relay extensie - lijkt me niet logisch. Dan heb je minder functionaliteit voor meer geld.
Je gebruikt dan de spots van Loxone zelf die Tree ondersteunen?
Kan je even uitleggen hoe je aan de berekening van 17,5 euro per kanaal?
Gebruik je dan een aparte 24volt transfo voor de spots die de loxone RGBW tree dimmer schakeld?

• Dries.C
quote:
Voor de laatste optie, de Voltus module heb ik dit armatuur inmiddels ook nog als optie:
Over smaak valt niet te twisten maar dat zijn zeer mooie armaturen voor een deftige prijs.

• psy

psy

Kennis is macht

Ja jullie beginnen nu over spotjes enzo....daar heb ik ook nog wat uitzoekwerk voor de boeg, en de tijd begint te dringen :/

Ik wilde in 1e instantie het simpel houden. Gewoon véél 230V GU10 spotjes plaatsen, daar niet al te dure LED lampjes in en later eventueel dimmen met bv de Loxone dimmer extensie. Inmiddels weet ik wel dat 230-V GU10 niet direct de beste optie is als je wil gaan dimmen. Opties, opties.

psy wijzigde deze reactie 03-08-2017 21:16 (4%)

• MrWollie
@psy weet dat Loxone een maximum wattage voorschrijft per dimmer kanaal.
1ste 400W en kanaal 2,3,4 210W
Zie ook https://shop.loxone.com/nlnl/dimmer-extension.html

• MarkBng
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01-11-2017
Leuk dat er een Loxone topic is. Ik ben hardware design engineer en heb een IO expansion board ontworpen. Dit is een hackaday project geworden. https://hackaday.io/project/20602

Deze PCB heeft de volgende mogelijkheden:
* Arduino M0 compatible. ATSAMD21 met JTAG-SWD
* 64 IOs. interrupt driven. Dus snelle reactie tijd
* USB aansluiting voor SAM-BA update en arduino firmware update
* ENC28J60 Ethernet aansluiting
* Wifi of BLE
* 1 wire
* DMX512
* Modbus
* LCD
* Extern I2C bus

Ik ben een hardware engineer en weet momenteel dus nog niet waar veel vertragingen in de software ontstaan. Ethernet is toch behoorlijk snel? Ik wil het dubbel klikken van de drukknoppen ook detecteren. Gaat dat alleen via ethernet of is daar ook de modbus voor nodig? Modbus heeft toch een vertraging van 5sec in de Loxone :(
Ik wil de Loxone beperkte internet toegang geven naar buiten toe (voor de app), maar de extensies alleen lokaal in huis in een netwerk opnemen. Waarschijnlijk heb ik een home automation ethernet-switch en sluit ik die op een poort van DD-WRT aan die alleen tcp pakketten (met bepaalde poorten) doorgeeft naar de Loxone (voor de app).Dat is toch mogelijk?

Ik heb trouwens ook de Loxone gemodificeerd. De digitale mechanische relais uitgangen heb ik vervangen door solid state relais uitgangen. Geen irritant geklik meer en hopelijk gaat de Loxone ook langer mee. https://hackaday.io/project/25817

Mocht iemand nog interesse hebben in de extensie print voor de Loxone en een beetje Arduino kunnen modden, dan hoor ik het graag.

• carlw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-01 16:31
quote:
roys schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:11:

Wij gaan ook voor die armaturen gaan, maar wel met deze modules op aanraden van dmlights:

https://www.dmlights.nl/a...0ma_860lm_2700k_alu~0QJM9

• Oldchatterman
quote:
MarkBng schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:24:

Ik heb trouwens ook de Loxone gemodificeerd. De digitale mechanische relais uitgangen heb ik vervangen door solid state relais uitgangen.
Wat is het voordeel van SSR in deze toepassing (schakelen led verlichting, zonwering, elek. vloerverwarming)? Zijn er ook nadelen?

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-01 08:01
quote:
MarkBng schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:24:
Ik heb trouwens ook de Loxone gemodificeerd. De digitale mechanische relais uitgangen heb ik vervangen door solid state relais uitgangen. Geen irritant geklik meer en hopelijk gaat de Loxone ook langer mee.
Zijn de spoortjes op de pcb van de Miniserver groot genoeg om 16A te kunnen handelen? Hoe bevalt de modificatie wat betreft warmtehuishouding? blijft ie nog een beetje koel als je wat relais aan hebt staan op vol vermogen? Ben wel benieuwd :)

Edit: Antwoord op de eerste vraag al gevonden in je post op hackaday. Niet dus :-)

Raies wijzigde deze reactie 06-08-2017 16:03 (7%)

• Oldchatterman
Ik heb een eerste indeling gemaakt voor mijn loxone verdeelkast:

https://tweakers.net/ext/f/6W4MBYm67r9X93iin6otRIgr/thumb.png

Ik heb de rijgklemmen per functie bij elkaar geplaatst en de groepen ook per functie verdeeld. Maar nu vraag ik me af of het niet beter is om de groepen per ruimte te verdelen (zoals bij een systeem met centraaldozen) en de rijgklemmen per ruimte te groeperen. Wie kan me daar advies over geven?

Oldchatterman wijzigde deze reactie 07-08-2017 12:11 (18%)

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
Dries.C schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:35:
@psy: Ik had er niet bij stil gestaan dat de Niko’s die ik gedachten had, geen pulsschakelaars zijn. Ik neem aan dat die GIRA’s gewoon aan te sluiten zijn zoals elke andere schakelaar?
@Dries.C
Lees dit nu pas, maar die Gira pulsschakelaars zijn vooral bedoeld voor 230V, maar doen het natuurlijk prima op 24V. Bedoel je dat?

Wel is het denk ik beter om de UTP uiteindes voorzien van een klein hulsje anders krijg je ze niet in de klemmetjes vermoed ik zo.

• roys
quote:
Oldchatterman schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:08:
Ik heb een eerste indeling gemaakt voor mijn loxone verdeelkast:

[afbeelding]

Ik heb de rijgklemmen per functie bij elkaar geplaatst en de groepen ook per functie verdeeld. Maar nu vraag ik me af of het niet beter is om de groepen per ruimte te verdelen (zoals bij een systeem met centraaldozen) en de rijgklemmen per ruimte te groeperen. Wie kan me daar advies over geven?
Zelf net ook zitten puzzelen. Ik ben uiteindelijk meer in de breedte gaan werken, dus extensies naast elkaar. Dan heb je een hele natuurlijk scheiding, 24V boven en 230V onder de extensies. Zorgt ook voor korte kabelroutes in je kast.

• wraeymae
Ook even mijn vragen hier neer pennen. Ik ben bijna rond met mijn benodigdheden te bepalen voor aan mijn bekabeling te beginnen. Nog enkele onduidelijkheden wel:

1. Loxone raamsensor inbouwen: kan de sensor van Loxone ingebouwd worden in een aluminium raamprofiel (dus kan je de plastic conector eraf nemen). Zal elke tweedraadse, potentiaalvrije magneetcontact werken; of zijn er bijzondere opties die best passen (in alu-ramen)? Ervaringen? Welk raamcontact gebruiken jullie in aluminium ramen?

2. Raamsensor heeft maar 3m kabel. Ok als ik alle 3 sensoren die ik wil monitoren op 1 dezelfde CAT kabel aansluit en daar een digitale input terugbreng? Ik besef dat ik dan enkel kan monitoren (tenzij met spanningsval-meting te werken) of er 'iets' opengaat? Geldt diezelfde logica ook voor de watersensor?

3. Loxone speakers in crepi: ik zou speakers willen inwerken in een buitenluifel die er komt met crepi. Iemand ervaring hoe je dit best bevestigd, want ik vermoed dat enkel in crepi verankeren een slecht idee is. Hoe verankeren je zo'n dingen.

4. Security camera's: Heb nergens gevonden of er bepaalde IP dome bewakingcamera's goed werken met loxone (bij beweging, de mogelijkheid om scenes starten). Bepaalde merken die goed integreren? of kan ik via alarmkabel dit terugbrengen naar de miniserver?

• ALvHelvoort
@wraeymae
1. normaal is een open / dicht contact voldoende, dus gesloten als de deur dicht is en open als de deur open is. Dan zou je elk contact kunnen pakken er voor, alleen wel opletten dat er geen weerstand in zit.

2a. Je hebt het er over om meerdere contacten op 1 kabel te zetten, wat ik me dan afvraag, kun je dan altijd nog het contact vervangen mocht deze stuk gaan?
2b. Als je toch meerdere contacten over 1 kabel laat lopen, pak dan wel voor elk deurcontact een ander aderpaar.
2c sluit elk contact aan op een aparte ingang (net zoals je anders een schakelaar zou aansluiten) en voor een regensensor geld het zelfde, maar daarbij moet je er op letten dat het een potentiaal vrij contact is (meeste KNX modules leveren namelijk zelf al een spanning) of je moet een module hebben die overweg kan met externe voedingen (die zijn er ook zeker wel).

3. dat spul ken ik niet echt.

4. Er zijn camera's die een uitgang kunnen sturen bij beweging, die zou je dan kunnen inkoppelen, net zoals je een schakelaar of deurcontact kunt inkoppelen. Alleen staat er dan meestal al wel spanning op.

ALvHelvoort wijzigde deze reactie 09-08-2017 19:02 (4%)

• wraeymae
quote:
ALvHelvoort schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:00:
@wraeymae
2b. Als je toch meerdere contacten over 1 kabel laat lopen, pak dan wel voor elk deurcontact een ander aderpaar.
Die alarmcontacten kan ik dus naar de miniserver terugbrengen met CAT7? Op elke CAT7 zouden 2 contacten ingelezen worden op verschillend aderpaar, potentiaalvrije contacten Alarmtech MC250, link: https://www.dhzbeveiligin...odel/13/1549#.WYwSBkqxWhA
quote:
ALvHelvoort schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:00:
@wraeymae
4. Er zijn camera's die een uitgang kunnen sturen bij beweging, die zou je dan kunnen inkoppelen, net zoals je een schakelaar of deurcontact kunt inkoppelen. Alleen staat er dan meestal al wel spanning op.
Dus ik voorzie best 2 CAT7 kabels naar elke camera?
- 1 voor de netwerk/PoE poort van de camera, teruggevoerd naar de router/netwerk
- 1 om te koppelen met alarmuitgang van de camera, teruggevoerd naar DI-poort van miniserver

• ALvHelvoort
quote:
wraeymae schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:02:
[...]

Die alarmcontacten kan ik dus naar de miniserver terugbrengen met CAT7? Op elke CAT7 zouden 2 contacten ingelezen worden op verschillend aderpaar, potentiaalvrije contacten Alarmtech MC250, link: https://www.dhzbeveiligin...odel/13/1549#.WYwSBkqxWhA
Ja die contacten lijken me inderdaad prima.

[...]

Dus ik voorzie best 2 CAT7 kabels naar elke camera?
- 1 voor de netwerk/PoE poort van de camera, teruggevoerd naar de router/netwerk
- 1 om te koppelen met alarmuitgang van de camera, teruggevoerd naar DI-poort van miniserver
Ja daar komt het eigenlijk wel op neer, al zou ik misschien eerder kiezen voor 1 UTP en 1 meer aderige kabel (bijvoorbeeld 8x0,8) zou heb je een betere onderscheiding wie waar voor bedoeld is.

• wraeymae
Klein idee dat ik plots had. Ik lees overal veel mensen praten over hoe elektrische gordijnen, airco's, ... aan te sturen en onmiddellijk RS-modules grijpen of Modbus.
Is het niet veel eenvoudiger een Infrarood Air module (https://www.loxone.com/enen/kb/ir-control-air/) te zetten in de betreffende kamer en via infrarood alles te sturen?

• Sethro
quote:
Dries.C schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:49:
[...]

Over smaak valt niet te twisten maar dat zijn zeer mooie armaturen voor een deftige prijs.
Het zijn deze armaturen met de Voltus module geworden. Qua kosten enkele euro's duurder dan de Loxone spots. Eerste test gedaan en zeer tevreden. Armatuur is echt heel mooi afgewerkt en de Voltus modules geven zeer mooi licht en zijn goed dimbaar van 0-100% via Tree RGBW dimmer die ik als 4 enkel kanaals dimmer heb geconfigureerd.

• wraeymae
quote:
Sethro schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:48:
[...]Het zijn deze armaturen met de Voltus module geworden.
Heb je evt een foto'tje om te tonen hoe die in elkaar passen? Vooral van de onderkant dus; hoe het spotarmatuur de bezel van de spot bedekt.

Vraag: Kun je trouwens in een 12v armatuur ook zo'n 24v Voltus steken? Of moét je voor brandveiligheid oid naar een 230v grijpen?

wraeymae wijzigde deze reactie 16-08-2017 18:07 (31%)

• Sethro
Heb ze nu even niet bij de hand maar je ziet de rand van de module niet en deze klikt stevig vast in het armatuur. Uiteraard zie je de reflector wel.

• Toon-VA
Hey,

Ik heb nog een vraagje voor de slimme koppen hier.

In de loxone config heb ik een blok gemaakt die alle rolluiken moet sluiten bij zonsopgang en zonsondergang. Hiervoor deed ik dit manueel door zelf elke keer de op/neer puls te geven.

Het probleem is dat we 2 ramen hebben aan de straatkant met een simpel wit gordijn waar we van binnen naar buiten kunnen kijken maar niet omgekeerd. Savonds vanaf 8u/8:30u gaat echter het licht aan en de TV (Philips Ambient LED licht) wat er voor zorgt dat iedereen wel kan binnen kijken door de lichten.

De huidige configuratie zorgt er voor dat de rollen pas rond 22u sluiten (dan is het echt donker) maar ik wil dus dat ze vooraan sneller sluiten zodat niet iedereen kan binnen kijken in de woonkamer. Ze nu configureren om elke keer rond 8u te sluiten heeft ook geen zin aangezien het sneller en sneller donker is...

Op een ander forum stelde ze voor gebruik te maken van de Timer "Minuten tot zonsondergang" in combinatie met een constante van "60" (60 minuten voor zonsondergang). Deze 2 zijn dan gekoppeld aan een blok "Kleiner of gelijk aan" met de output gekoppeld aan een "Monoflop" zodat de uitgang een puls word richting de blok "Rolluiken).

Nu heb ik dit geprobeerd alleen werkt het helaas niet. De timer "Minuten tot zonsondergang" geeft aan hoeveel minuten na middernacht de zon ondergaat maar is geen aftellende timer waarde deze nooit kleiner of gelijk kan worden met de constante van 60 (minuten).

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan realiseren/programmeren naar Loxone?

Oude config:
http://imgur.com/MHb9TKw

Nieuwe config:
http://imgur.com/n9wpQLh

• wraeymae
quote:
roys schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:39:
Dat is een goede tip! Kost iets meer alleen een stuk eenvoudiger aansluiten, beter instelbaar en lux sensor. Dat is me 10 euro per sensor wel waard en dus staat de EPV op de lijst .

Shortlist:Iemand nog goede suggesties?

• wraeymae
quote:
wraeymae schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:41:
[...]
Anyone?

• Toon-VA
quote:
Ik zou denken dat als de kleur instelbaar is (ook al is het "wit") dat je met een RGB dimmer zal moeten werken.

Ikzelf heb de RGBW LED's van Loxone op 5G1,5 en kan dan ook de "Wit --> Geel" gaan aanpassen.
Op andere plaatsen heb ik enkel de WW LED's en hier is het enkel Dimmen wat mogelijk is.

Lijkt me ook logisch omdat je op RGB die 5 draden Rood, Groen, Blauw, Wit en +24V hebt terwijl op de niet RGB je enkel Wit en +24V aansluit.

• Sethro
quote:
wraeymae schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:41:
[...]
Je zal meerdere kanalen moeten gebruiken en iets in de config moeten klussen want hier is geen preset voor zover ik weet.

De Absinthe spot werkt niet want de tree dimmer is CV en de spot CC.

• pveatx
  • Laatst online: 29-12-2017
quote:
Toon-VA schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:57:
Op een ander forum stelde ze voor gebruik te maken van de Timer "Minuten tot zonsondergang" in combinatie met een constante van "60" (60 minuten voor zonsondergang). Deze 2 zijn dan gekoppeld aan een blok "Kleiner of gelijk aan" met de output gekoppeld aan een "Monoflop" zodat de uitgang een puls word richting de blok "Rolluiken).
Check deze link: https://www.loxone.com/nlnl/kb/tijden/

Er staan ook wat voorbeelden in.

Gebruik "Minuten Sinds Middernacht" en vergelijk dat met "Minuten tot Zonsondergang" plus of min een waarde. Zie ook het voorbeeld aan het eind van de pagina.

• HiBe
Afgelopen weekend voor het eerst de loxone config ingedoken... erg leuk. Wel vraag ik mezelf af of er andere mensen zijn met een wrmtepomp, die ook kan koelen... hoe hebben jullie dat in loxone gemaakt? de standaard met de intelligent room controller is op basis van de maand is het of verwarmen of koelen. Maar volgens mij kun je best nog koude dagen in juni hebben... om maar eens wat te noemen.

• D82M
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-01 23:57
Ik lees diverse berichten over maximaal dimvermogen. Omdat ik momenteel de Loxone installatie van ons nieuw te bouwen huis aan het uittekenen ben, ben ik benieuwd hoeveel DMX302 drivers we nodig hebben.

Gaat bijvoorbeeld om deze spot: https://www.dmlights.nl/a..._ab_30011_01_hw_wit~0WKTL
Hoeveel kunnen er per kanaal op de DMX302 geplaatst worden?

Als we het dan toch over dimmers hebben. Ik was van plan deze spots (https://www.dmlights.nl/m...i_multiple_2x_zwart~0UDJ6) via een Dali driver aan te sturen. Hoeveel van deze spots passen er op een driver en welke adviseren jullie? Is het raadzaam om de drivers allemaal in de technische ruimte te plaatsen en zo ja, wat is dan de maximale kabellengte vanaf de driver naar de spot(s) die volgens mij serieel aangesloten moeten worden?

Veel vragen voor 1 post, sorry :)

• HiBe
heeft iemand ervaring met magneetcontacten en Loxone? welke hebben jullie gebruikt? ik zat zelf te kijken naar: http://beveiligingsproduc...eneetcontact-EOLweerstand ...

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14-01 23:18
quote:
HiBe schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:48:
heeft iemand ervaring met magneetcontacten en Loxone? welke hebben jullie gebruikt? ik zat zelf te kijken naar: http://beveiligingsproduc...eneetcontact-EOLweerstand ...
Je moet magneet contacten gebruiken zonder eol weerstand. Deze magneet contacten zijn voor een inbraak centrale.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:06
quote:
HiBe schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:29:
Afgelopen weekend voor het eerst de loxone config ingedoken... erg leuk. Wel vraag ik mezelf af of er andere mensen zijn met een wrmtepomp, die ook kan koelen... hoe hebben jullie dat in loxone gemaakt? de standaard met de intelligent room controller is op basis van de maand is het of verwarmen of koelen. Maar volgens mij kun je best nog koude dagen in juni hebben... om maar eens wat te noemen.
kijk even op loxforum.com. Daar zijn laatste dagen weer wat posts met deze problematiek. Komt er op neer dat ze handmatige knoppen toevoegen in de visu om te schakelen tussen koelen en verwarmen (standaard op bedrijfsmodus auto heat en knop om handmatig om te schakelen naar koelen). Jammer dat Loxone het niet voor elkaar heeft om automatisch op buitentemp. en/of binnentemp te switchen.

Hoe ik het ga doen kan ik je op zijn vroegst over een maand vertellen (dan heb ik WP en loxone). Ik ga ieder geval proberen om de regelaar van de WP als basis te nemen (die switcht tussen koelen en verwarmen o.b.v. combi buitentemp/binnentemp) en dat als input te gebruiken om IRR bouwsteen te laten switchen tussen bedrijfsmodi koelen en verwarmen.

• HiBe
quote:
Stijnb_ schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:20:
[...]

Je moet magneet contacten gebruiken zonder eol weerstand. Deze magneet contacten zijn voor een inbraak centrale.
top, ben nu uitgekomen op dez https://alarm-winkel.nl/m...t-zonder-weerstand-inbouw

Wel is me nog niet helemaal duidelijk of het nu beter is on een NO of een NC contact te gebruiken in combinatie met loxone. Ik heb begrepen dat als je 24V op een NO contact zet en deze aan de Digitale input van loxone hangt, er altijd spanning op de DI komt, tenzij de deur open is. klopt dat?

Ik vraag me af of dit een probleem is voor de levensduur van de DI van loxone, bijna full time spanning...

• Stijnb_
Je neemt best nc als je het gebruikt voor beveiliging van deuren en dergelijke.

• HiBe
quote:
Stijnb_ schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:57:
Je neemt best nc als je het gebruikt voor beveiliging van deuren en dergelijke.
wat is hier de reden van? en ik neem aan dat NC de status is met een gesloten deur (contact ook gesloten)

• Stijnb_
quote:
HiBe schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:27:
[...]

wat is hier de reden van? en ik neem aan dat NC de status is met een gesloten deur (contact ook gesloten)
Normaal gebruiken ze bij beveiliging instalaties een weerstand in het magneet contact. Als de inbrekers de kabel door knippen ziet de alarm instalatie dat er iets mis is met het magneer contact. Dit kan je na bootsen met een NC contact. Wanneer ze de kabel doorknippen ziet loxone dit doordat het signaal niet meer binnen komt.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Omdat ik nog geen buitentemperatuurmeter heb gebruik ik de volgende truc om toch de buitentemperatuur te gebruiken:

Virtuele http ingang aanmaken met als adres http://xml.buienradar.nl, updaten om de 600 seconden
Daaronder een HTTP opdracht met als Command (h)erkenning: \iGilze\i\i<temperatuurGC>\i\v

Gilze is in mijn de dichtstbijzijnde waarnemingspost. Op Buienradar kun je vinden waar ze ziten. Voor mij is dat op 3 kilometer, dat is me nauwkeurig genoeg.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Via een Domoticz-omweg kan ik mijn slimme meter meetgegevens in Loxone tonen:

1) Installeer Domoticz op een Pi ofzo Zorg dat de slimme meter output zichtbaar is in Domoticz
2) Maak een virtuele HTTP ingang aan met als URL http://<ip-adres domoticz>:8080/json.htm?type=devices&filter=utility&used=true&order=Name
3) We gaan de data-regel uitlezen. Gebruik voor ieder veld in de data-regel een aparte virtuele HTTP ingang opdracht.
Teller 1: "Data" : "\v
Teller 2: \i"Data" : "\i\i;\i\v
Verbruik: \i"Data\i\i;\i\i;\i\i;\i\i;\i\v

Andere velden (retour 1, retour 2) iin de data-regel wijzen zichzelf. Even nog delen door 1000 en alle waarden staan in kWh. Ik gebruik vervolgens in Loxone voor iedere meter één verbruikteller bouwsteen en tel die 2 bouwstenen op in een totaal-teller bouwsteen die in de visualisatie zichtbaar is.

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 31-12-2017
Graag jullie advies.

Ik heb een paar weken geleden een demo gezien van Loxone in Nijlen. Ik moet zeggen dat het er mooi uit zag.
Ons huis is voorzien van teleruptoren en schakelmateriaal van bticino. Ik gebruik eltaco een siemens LOGO voor het sturen van de rolluiken.
Na 10 jaar zijn onze dimmers van velleman aan vervangen toe. We hebben overal 220V halogeen spots hangen, waarvan de meeste dimbaar. Voor 1 kring heb ik al 1 dimmer een tijdje geleden vervangen door een dimmer van dalcnet en de spotjes van 220V vervangen door die van 12V behoorlijk goed te dimmen.
Maar toen wist ik nog niet van het bestaan van loxone.

We zouden graag ons huisje gelijkelijk aan willen ombouwen naar een smarthome.

Om te beginnen zou ik de velleman dimmers en halogeen spots willen vervangen. Ik heb geen zin om de bekabeling van de zekeringkast naar de kamer te vervangen. Eventueel wil ik wel in de kamer de kabels tussen de spots ververvangen.

Welke configuratie (volledige of gedeeltelijk met loxone) zouden jullie adviseren om de huidige 220V spots de vervangen door dimbare LED spots WW of RGBW, rekening houdende dat het creëren van scenes mogelijk moet zijn. Wij hebben nog niets aangekocht van Loxone met ander woorden alle kan nog.

Mvg

Peter

• MrWollie
quote:
peter_bols schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:20:
Welke configuratie (volledige of gedeeltelijk met loxone) zouden jullie adviseren om de huidige 220V spots de vervangen door dimbare LED spots WW of RGBW, rekening houdende dat het creëren van scenes mogelijk moet zijn. Wij hebben nog niets aangekocht van Loxone met ander woorden alle kan nog.
- Loxone Miniserver of Miniserver Go kopen
- Loxone Air Base extension kopen https://shop.loxone.com/nlnl/air-base-extension.html
- De 220V van de kast naar de spots behouden en constant voeden uit een automaat
- Op de plaats waar de 220V bij de spots komt een RGBW 24v Air Dimmer plaatsen https://shop.loxone.com/nlnl/rgbw-24v-dimmer-air.html
- Die 220V is om je Air Dimmer te voeden (zet wel een voeding tussen de 220v en je dimmer https://shop.loxone.com/nlnl/voeding-24v-13a.html)
- Daarna moet je de spots aansluiten op deze RGBW Dimmer.
- Afhankelijk van WW of RGBW heb je meedere kabels nodig tussen de dimmer en de spots.
- Lees de specs van beide spots in de documentatie hoe je deze moet aansluiten op je dimmer https://www.loxone.com/nlnl/kb/ingebruikname-led-spot-ww/
- Nu je de Air component heb kan je verder in de woning op leuke plaatsen een LED strip/spot voorzien.
enige wat je nodig hebt is spanning (via stopcontact)

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 31-12-2017
@MrWollie
bedankt voor je reactie. Ik vraag me alleen af het slim is een miniserver GO te plaatsen. als ik later ook de Siemens Logo wil vervangen of andere uitbreidingen wil doen is het dan niet beter om nu toch voor een Miniserver te kiezen.

mvg

Peter
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*