Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08-2024
peter_bols schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:10:
bedankt voor je reactie. Ik vraag me alleen af het slim is een miniserver GO te plaatsen. als ik later ook de Siemens Logo wil vervangen of andere uitbreidingen wil doen is het dan niet beter om nu toch voor een Miniserver te kiezen.
Zeer zeker ... het staat je volledig vrij hierin.
Voordeel met de miniserver is dat je op hetzelfde bord relais ter beschikking hebt.
Inderdaad zoals je aangeeft kan je je Logo op termijn vervangen.

Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-02-2021
Vraagje betreffende de: RGBW 24V Dimmer Air
ik zie op de site van Loxone dat die eigenlijk gebruikt wordt voor de LED strip. Ik zou er liever RGBW spots willen op aansluiten zoals MrWollie aangeeft.

Maar hoeveel spots mag ik op 1 RGBW 24V Dimmer Air hangen, 6 stuks?
Ook zou ik de voeding graag in de zekeringkast plaatsen, of geeft dat teveel spanningsverlies, of moet ik dan een zwaardere voeding plaatsen.

Als ik in 1 kring toch elke spot apart wil kunnen sturen, dan heb ik de indruk dat dit niet kan met Loxone Air maar alleen met tree of bij elke spot een air dimmer hangen.
Na wat ik heb gelezen lijkt het mij dat met Philips HUE wel elke spot afzonderlijk te sturen is, dat is toch zo?

Misschien stel ik wel rare vragen, maar voor iemand die geen ervaring heeft met Loxone heb je in het begin wel dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
peter_bols schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:11:
Vraagje betreffende de: RGBW 24V Dimmer Air
ik zie op de site van Loxone dat die eigenlijk gebruikt wordt voor de LED strip. Ik zou er liever RGBW spots willen op aansluiten zoals MrWollie aangeeft.

Maar hoeveel spots mag ik op 1 RGBW 24V Dimmer Air hangen, 6 stuks?
Ook zou ik de voeding graag in de zekeringkast plaatsen, of geeft dat teveel spanningsverlies, of moet ik dan een zwaardere voeding plaatsen.

Als ik in 1 kring toch elke spot apart wil kunnen sturen, dan heb ik de indruk dat dit niet kan met Loxone Air maar alleen met tree of bij elke spot een air dimmer hangen.
Na wat ik heb gelezen lijkt het mij dat met Philips HUE wel elke spot afzonderlijk te sturen is, dat is toch zo?

Misschien stel ik wel rare vragen, maar voor iemand die geen ervaring heeft met Loxone heb je in het begin wel dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Mvg

Peter
Je kan tot 8 spots WW per kanaal hangen.

De lengte speelt inderdaad een rol. Over hoeveen meter gaat het hier.

Tree geeft jou het meeste vrijheid. Elke spot kan je daar apart bedienen. Weet dat je de Link kabel dan moet verbinden van de miniserver of een extension naar die rgbw tree dimmer

• peter_bols
@Scolopax
De afstand tussen de zekeringkast met voeding en de dimmer zal maximaal 15 meter bedragen.
Ik heb wel 3g2.5 mm kabel liggen i.p.v. de gebruikelijke 3g1.5.
Is het een optie om een zware voeding te plaatsen in de zekering kast en die te gebruiken om meerdere dimmers in de kamer van spanning te voorzien. Of toch eerder 1 voeding per kring (dimmer).

Iemand ervaring met het afzonderlijk aansturen van Philips HUE lampen. Momenteel heb ik 2 Philips Iris lampen voor sveerverlichting. Ik overweeg om een bridge te plaatsen. En die dan weer aan de miniserver te koppelen om een sveren te creëren.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
Ik heb een 1-wire extension gesloopt door kortsluiting aan de 1 wire kant met +24v op de Gnd of VDD (+5V). Hij gaat helemaal niet meer aan. Ik heb inmiddels een nieuwe en die draait nu weer prima. Maar wil graag de oude zelf proberen te repareren. Ik heb gekeken maar zie niet direct een brandplek op de pcb of een van de componenten. Heeft iemand toevallig een idee wat de usual suspects (welke componenten) zijn om door te branden bij kortsluiting van deze extention?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
saeJ7Oxo schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:07:
Ik heb een 1-wire extension gesloopt door kortsluiting aan de 1 wire kant met +24v op de Gnd of VDD (+5V). Hij gaat helemaal niet meer aan. Ik heb inmiddels een nieuwe en die draait nu weer prima. Maar wil graag de oude zelf proberen te repareren. Ik heb gekeken maar zie niet direct een brandplek op de pcb of een van de componenten. Heeft iemand toevallig een idee wat de usual suspects (welke componenten) zijn om door te branden bij kortsluiting van deze extention?
Er bestaat een duits loxone wiki forum.
Probeer de vraag daar eens te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Loxone versie 9 is uit!
https://www.loxone.com/nlnl/release-versie-9-alles-nieuw-kl/

Iemand deze al getest? Wat zijn de bevindingen?
Ik hoop dat ze niet nog meer zaken geblokkeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Voor de Loxone zelfbouwers een vraag: hoeveel soepele draad hebben jullie gebruikt bij het bedraden van de kast? Dat vind ik moeilijk in te schatten.

Het gaat me met name om:
24V schakeldraad (van de pulsdrukkers)
230V fase (richting miniserver/extension)
230V geschakelde fase (naar de lichtgroepen)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

psy schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:49:
Voor de Loxone zelfbouwers een vraag: hoeveel soepele draad hebben jullie gebruikt bij het bedraden van de kast? Dat vind ik moeilijk in te schatten.

Het gaat me met name om:
24V schakeldraad (van de pulsdrukkers)
230V fase (richting miniserver/extension)
230V geschakelde fase (naar de lichtgroepen)
Ik heb een paar maanden geleden de bestelling de deur uit gedaan en ik heb nog best wat over hiervan en ik ben ook nog niet helemaal klaar. De bestelling bij Conrad:

20m 0,75mm soepel installatiedraad paars voor sensoren
10m 0,75mm soepel installatiedraad groen voor Loxone Tree
5m 0,75mm soepel installatiedraad blauw voor Loxone Link
20m 0,75mm soepel installatiedraad wit voor N
10m 1,5mm soepel installatiedraad oranje voor de 24V stroomvoorziening
10m 1,5mm soepel installatiedraad wit voor de 24V stroomvoorziening
10m 2,5mm soepel installatiedraad rood voor aansluitingen op relais
5m 2,5mm soepel installatiedraad blauw
5m 2,5mm soepel installatiedraad bruin
5m 2,5mm soepel installatiedraad groen/geel

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 11193 op 29-09-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
peter_bols schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:36:
@Scolopax

Iemand ervaring met het afzonderlijk aansturen van Philips HUE lampen. Momenteel heb ik 2 Philips Iris lampen voor sveerverlichting. Ik overweeg om een bridge te plaatsen. En die dan weer aan de miniserver te koppelen om een sveren te creëren.

Mvg

Peter
Ik heb dit nu een paar welen probleemloos draaien. Wel goed om rekening mee te houden is dat de implementatie dmv virtuele ingangen alleen eenweg communicatie tussen miniserver en hue bridge ondersteunt. Dus wijzigingen dmv andere apps of afstandsbedieningen zijn niet zichtbaar in loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Beste,
ik heb een voor een 2 tal weken een demo koffer te leen gekregen om wat te testen. Ik heb geen ervaring met "Loxone config". Ik heb loxoneConfig geïnstalleerd en een verbinding opgezet tussen de PC en de miniserver, werkt perfect. Hebben jullie een paar links (tekst of video) om snel aan de gang te kunnen met "Loxone config", liefste in het Nederland of Engels, Duits is wat lastiger. Ik heb zelf wel even op het internet gezocht maar handig filmpje voor een beginner waar wat basis dingen worden uitgelegd maar ik vond die niet direct. Misschien hebben jullie wat tips.
Alvast bedankt.
Mvg
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
peter_bols schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:10:
Beste,
ik heb een voor een 2 tal weken een demo koffer te leen gekregen om wat te testen. Ik heb geen ervaring met "Loxone config". Ik heb loxoneConfig geïnstalleerd en een verbinding opgezet tussen de PC en de miniserver, werkt perfect. Hebben jullie een paar links (tekst of video) om snel aan de gang te kunnen met "Loxone config", liefste in het Nederland of Engels, Duits is wat lastiger. Ik heb zelf wel even op het internet gezocht maar handig filmpje voor een beginner waar wat basis dingen worden uitgelegd maar ik vond die niet direct. Misschien hebben jullie wat tips.
Alvast bedankt.
Mvg
Peter
Is er op youtube niet wat te vinden in het Loxone International kanaal. Ik had daar voorheen veel aan met de LoxoneConfig v8. Maar ik zie dat ze die filmpjes weg hebben gehaald nu het met v9 veel makkelijker allemaal is.

YouTube: Loxone Smart Home International

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

peter_bols schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:10:
Beste,
Alvast bedankt.
Mvg
Peter
Deze vind ik ook heel handig: https://www.loxone.com/nlnl/kb-cat/loxone-config/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Ik heb al aardig wat kunnen spelen met de demokoffer.

Mijn plan was om in een aantal kamers de kabel uit de preflex te halen en te vervangen door 5 aderige kabel. Per kamer een AIR dimmer te plaatsen en de spotjes te vervangen RGBW spots.
Nu stel ik vast dat 3 aderige kabel niet kan vervangen.

Wat ik wel kan doen is de huidige 220V spots vervangen door HUE spots. Alleen is mij niet duidelijk wat de mogelijkheden zijn met Loxone.

Ik zou graag in de badkamer RGBW spots willen die automatisch aangaan via een sensor en afhankelijk van het tijdstip van de dag anders branden. BV 's morgen geen 100% licht maar een beetje gedimd.
' s nachts flink gedimd licht als je de badkamer in loopt. En als je in bad ligt een kleur die je kan kiezen via de drukschakelaar (scene) in de badkamer. Nu ik weet dat ik de bekabeling niet kan aanpassen van 3 naar 5 aders vraag ik me af als ik nu HUE lampen plaats kan ik dan met Loxone nog steeds dergelijke sturing maken.

In de slaapkamer is een extra wand geplaatst om een dresssing te maken. Nu is het zo dat beide kamers op 1 kring dus schakelaar zitten. Hier het zelfde probleem dat ik de 3 aders niet uit de preflex kan halen en vervangen door 5 aderige. Ook hier de vraag als ik hier HUE lampen plaatst kan ik de huidige kring opdelen in 2 virtuele kringen en sturen via loxone.

Ik heb wat dimmer van dalcnet die gestuurd worden via 0 - 10 V. Ik kan deze perfect sturen via de miniserver. Maar die heeft maar 4 analoge uitgangen. Is er een alternatief wat goed werkt i.p.v. de loxone extensie die ook maar 4 analoge uitgangen heeft en aantal andere in/uitgangen die ik niet nodig heb.

Is het niet raar dat Loxone zoals o.a. Philips HUE geen lampen heeft die je individueel kan aansturen.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
peter_bols schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:55:
Mijn plan was om in een aantal kamers de kabel uit de preflex te halen en te vervangen door 5 aderige kabel. Per kamer een AIR dimmer te plaatsen en de spotjes te vervangen RGBW spots.
Nu stel ik vast dat 3 aderige kabel niet kan vervangen.
RGBW spots hebben 5 aders nodig van de RGBW air dimmer naar elke spot
Ik zou graag in de badkamer RGBW spots willen die automatisch aangaan via een sensor en afhankelijk van het tijdstip van de dag anders branden. BV 's morgen geen 100% licht maar een beetje gedimd.
' s nachts flink gedimd licht als je de badkamer in loopt. En als je in bad ligt een kleur die je kan kiezen via de drukschakelaar (scene) in de badkamer.
Dit is een standaard feature van loxone
Is het niet raar dat Loxone zoals o.a. Philips HUE geen lampen heeft die je individueel kan aansturen.
Loxone kan dit wel maar dan moet je met TREE werken.

Kan je je aparte sturingen niet verwezelijken met de NANO Dimmer Air?
Je zorgt voor 220V naar de NANO Air en de lampen sluit je ook hier op aan. Je hebt dan ook een Airbase nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Scolopax
bedankt voor de info.

Ik begrijp je bemerking: "Dit is een standaard feature van loxone". Ik vraag me wel af of dit kan als je HUE lampjes gebruikt.

Ik heb in het Duits wat gezien over HUE en Loxone, maar daarvoor ben ik niet lang genoeg naar school geweest omdat te begrijpen. Spijtig dat deze uitleg niet in de Nederlands of Engels beschikbaar is.

Groetjes
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
Kan je dit niet makkelijk vertalen in Chrome - rechts klikken op de webpagina en translate to english?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Hoi,

ik heb van daag mij starter setje HUE binnen gekregen en via webpage translate e.a. vertaald en we zien wel hoever we komen om de koppeling met Loxone.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
peter_bols schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:33:
Hoi,

ik heb van daag mij starter setje HUE binnen gekregen en via webpage translate e.a. vertaald en we zien wel hoever we komen om de koppeling met Loxone.

Mvg

Peter
Succes ermee Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFusion
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-11-2023
Hebben jullie ervaring met het gebruiken van rgbw led strips van bijvoorbeeld ebay icm Loxone?

Had deze ook nog gevonden: http://neonica.eu/led-str...014-duris-e3-300-led.html

Weet niet of dit problemen zou geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 14:17
Heeft iemand hier toevallig een SDM220 of SDM630 van Eastron werkend met Loxone?
Ik heb een USR-TCP232-410S werkend met een Wellpro 8028ADAM en daarvan kan ik dus de inputs en outputs lezen. Tevens lees ik mijn SolarEdge omvormer uit met modbus tcp en dat werkt ook prima. De enige die ik niet aan de praat krijg is mijn SDM220 die ik wil gebruiken om mijn warmtepomp verbruik inzcihtelijk te maken en zodra dit werkt wil ik twee SDM630's kopen voor in mijn meterkast. Een losse pi of arduino gebruiken om de meter uit te lezen doe ik liever niet.

De SDM220 werkt prima als ik hem uitlees met een USB TTL converter en https://github.com/gonium/gosdm630.
De SDM220 is ingesteld op adres 11, 9600 baud, parity none. De instellingen voor stopbit en databit zijn niet via het menu toegankelijk maar aangezien hij werkt met de TTL converter neem ik aan dat dit gewoon klopt. Verder doet Loxone om de 15 seconden een poll en knippert het telefoontje voor communicatie op de SDM220.

Ik heb ook de template voor de SDM630 geprobeerd te gebruiken uit Loxone maar zonder resultaat. De registers voor L1 zijn het zelfde op de SDM630 als op de SDM220. Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat de meter 32 bit IEEE 754 floating point data terugstuurt en dat Loxone daar niks mee kan?

edit:
Zojuist heb ik met modpoll de SDM220 bereikt en correct uitgelezen. Af en toe een time-out maar de waardes kloppen in ieder geval (modpoll -a 11 -r 7 -f -t 3:float -l 5000 <<ipadres>>, register 7 ipv zes omdat modpoll bij 1 begint ipv 0).

Manual van de SDM220: http://www.eastrongroup.c...M220-MT_protocol_V1_3.pdf.
Mijn Loxone configuratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.iasas.nl/knx/sdm220.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Zass op 29-10-2017 12:00 . Reden: spelling, nieuwe vorderingen ]

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

Met de nodige info van jullie en tools op het internet mijn Philips IRIS lamp gekoppeld en aan de Philips HUE bridge.
Daarna de HUE bridge gekoppeld aan de Loxone miniserver. Kan nu de HUE lampen en Philips IRIS perfect bedienen vanaf mijn tablet.

Bedankt voor de hulp.

Groetjes

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:22
heeft iemand een oplossing bedacht/gevonden voor een keypad of zoiets om loxone als alarm in te schakelen en ook weer uit te schakelen? klinkt misschien een beetje ouderwets, maar het is wel iets wat iedereen begrijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Hoi,

vraag over de loxone lichtsturing.
Ik zou graag voor een kamer een sfeer willen instellen. Op zich geen probleem. Maar als je de kamer binnen komt zou ik graag via de bewegingsdetector een andere sfeer actief willen hebben. En als de bewegingsdetector gedurende 1 min geen beweging meer waarneemt terug de vorige sfeer willen hebben.
Is dat mogelijk?

Groetjes Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:35

Wokschotel

Op 6 wielen

@peter_bols Dat moet geen probleem zijn, ik zou gewoon eens wat gaan proberen met de simulatie in Config.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Wokschotel

Dat dacht ik ook. Maar ik weet niet hoe ik als er geen beweging meer in de kamer is ik terug naar de laatste sfeer kan gaan.

Gr

peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Vorige sfeer in het geheugen zetten en dan die oproepen als een minuut geen input is geweest? Of praten we over max 2 sferen.

Ik heb de config nu niet bij de hand maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden,

[ Voor 9% gewijzigd door Wokschotel op 03-11-2017 18:23 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Wokschotel

ik zou graag meerder sferen willen maken. Via de beweginssensor een sfeer oproepen. En als er geen beweging meer is terug keren naar de laatste sfeer keren.
Misschien nog iets complexer. Kan ik via de beweginssensor afhankelijk van het tijdstip van de dag een andere sfeer oproepen. BV als je "s avond een kamer binnen loopt normale verlichting en na 24h een meer gedimde verlichting.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

nog een vraag over verduistering. Ik zou een aantal dakramen willen voorzien van verduistering. Die kan je er aan de buitenkant op plaatsen, je kan het vergelijken met een soort van rolluik.
Graag had ik deze natuurlijk willen integreren met loxone. Ik weet dat een aantal merken die leveren met hun eigen motor en sturing (afstandsbediening). Iemand ervaring met een merk - type wat te sturen is via Loxone.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
nog niet op de Nederlandse Loxone site, maar al wel op de duitse.. nieuwe producten.

TOUCH SURFACE
https://shop.loxone.com/dede/touch-surface.html

NFC CODE TOUCH
https://shop.loxone.com/dede/nfc-code-touch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 10:22
Hey,
ik heb ook een vraagje over onze installatie: wij hebben een dampkap die via een controlepaneel op de dampkap en via een afstandsbediening werkt (aan/uit - harder - stiller - licht aan/uit). Ik zou deze graag sturen via Loxone.
Vermits ik in de buurt enkel een stroomkabel heb krijg ik hier niet onmiddellijk iets naar toe voor de sturing. Is er iemand van jullie die weet of zoiets bestaat via air?
Ik heb al is getest om de dampkap op te zetten, stekker uit en weer in, maar dan blijft 'ie uit staan (maw stopcontact schakelen werkt niet..) + ik zou uiteraard ook graag de lichtjes nog kunnen gebruiken :)
Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
trees schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:35:
Hey,
ik heb ook een vraagje over onze installatie: wij hebben een dampkap die via een controlepaneel op de dampkap en via een afstandsbediening werkt (aan/uit - harder - stiller - licht aan/uit). Ik zou deze graag sturen via Loxone.
Ik neem aan dat dit draadloos via infra rood werkt... dan zou de IR control air misschien toepasbaar zijn. https://shop.loxone.com/nlnl/ir-control-air.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
Die was ik nog niet tegengekomen, ziet er interessant uit!
Ik bekijk 'm even en bestel 'm waarschijnlijk :)
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

nog graag eens jullie advies.
Ik heb een aantal halogeen spots van 220V GU10 die nu worden gedimd door een Velleman dimmer.
Het armatuur van deze spots kan ik niet vervangen, wel het halogeen lampje zelf.
Welke dimbare LED met GU10 kan ik in dit armatuur plaatsen zodat ik deze LED GU10 spot met de loxone dimmer kan sturen.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik ben bezig om mijn radiatoren met de standaard air stelventielen te gaan sturen.

Ik heb de setup van een intelligent temp controller ook al werkend en die geeft bij vraag van een van de room controllers ook een gewenste aanvoertemperatuur af.

Mijn idee was om deze waarde om te rekenen naar een 0-10v waarde voor een van de analoge uitgangen en hiermee een 0-10v interface op mijn remeha ketel mee te sturen.

Iemand anders hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
peter_bols schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:33:
Welke dimbare LED met GU10 kan ik in dit armatuur plaatsen zodat ik deze LED GU10 spot met de loxone dimmer kan sturen.
ik neem aan dat je het hier over de standaard (niet DMX oid) dimmer van loxone hebt, de volgende pagina heeft ook een aantal GU10 lampen die werken met deze dimmer (https://www.loxone.com/nlnl/kb/dimmer/ )

Zelf gebruik ik de DMX302 (cheap via aliexpress) i.c.m. de DMX extensie.... hier gebruik ik de Philips GU10 LED lampen met warmglow (https://www.conrad.nl/nl/...ting-1-stuks-1487746.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@HiBe ,

bedankt voor je reactie, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

met de dimmer extensie kan ik 4 kringen van 220V dimmen, dat is toch juist?

Waarom gebruik je de DMX302 en de DMX extensie? En hoe heb je dan e.a. gekoppeld?
Is dat voor meer functionaliteit of voor de kosten te beperken?
Sorry voor de misschien wat rare vraag.

TXS

Mvg
Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
peter_bols schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:20:
dat is juist
Waarom gebruik je de DMX302 en de DMX extensie? En hoe heb je dan e.a. gekoppeld?
Helemaal geen rare vraag; voor mij was dit een combinatie van kosten en density van dimmer kanalen. wij hebben 39 gedimde kringen, dan gaat het toch een duur grapje worden met de loxne dimmer en behoorlijk vol in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@HiBe ,

bedankt voor je reactie, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb zelf ook een stel van die DMX302's (niet in combinatie met Loxone overigens) en ze doen hier hun werk voorbeeldig met zowel halogeenlampen als dimbare Philips-lampen. Het enige dat erop aan te merken valt is dat het dimmen niet zo vloeiend gaat als met de EldoLed drivers die ik gebruik voor inbouwleds. Dat commentaar is echter muggenziften vergeleken met et flikkerige faden van de z-wave dimmers die ik gebruik.

Als je veel 230V lampen moet aansluiten gaat een DMX-extensie icm DMX302 dimmers je veel geld besparen. Voor 40 dollar heb je drie kanalen en met de DMX-extensie kun je ook DMX-drivers voor constant current power inbouwleds en constante voltage led-strips aansturen. De drivers van EldoLed werken in ieder geval maar wellicht is goedkoop spul van Ali Express tegenwoordig ook van goede kwaliteit, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@HiBe
@Femme

bedankt voor jullie uitleg.
Ik heb even gekeken bij de chinees. Daar staan verschillende DMX302 op. Welke zou ik moeten bestellen om eens te testen.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
peter_bols schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:49:
@HiBe
@Femme

bedankt voor jullie uitleg.
Ik heb even gekeken bij de chinees. Daar staan verschillende DMX302 op. Welke zou ik moeten bestellen om eens te testen.
De zwarte is een nieuwer type. Ik weet niet of er ook intern iets veranderd is. Qua specs zijn ze volgens mij allemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Femme schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:58:
[...]

De zwarte is een nieuwer type. Ik weet niet of er ook intern iets veranderd is. Qua specs zijn ze volgens mij allemaal gelijk.
ik heb de zwarte versie, werkt prima... geen idee of deze echt anders is. specs zijn identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06 22:17
Ik heb zowel de zwarte als de grijze dmx302 in gebruik.
Het enige verschil is dat de behuizing van de zwarte degelijker is. (metaal vs. plastic)

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een vraagje i.v.m. led strips en de Loxone RGBW dimmer.

Nu zou ik graag via aliexpress een RGB Ledstrip willen bestellen omdat deze veel goedkoper zijn dan de originele van Loxone zelf. Ook al gaan ze misschien minder lang mee, dan koop je gewoon een nieuwe set en ben ik nog steeds geen 100€ aan LED's kwijt.

Mijn vraag was eigenlijk of dit "out of the box" gaat werken en/of ik een aparte driver nodig heb want dit lees ik af en toe bij LED verlichting maar ben dit bij de strips nog niet tegengekomen.

https://nl.aliexpress.com...of/400805_1762294071.html

Deze strip is RGB en kan worden gedimd, dit is ook alles wat de Loxone strip kan doen maar dan 12€ vs 135€.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
vraagje: ik heb onlangs een halogeen lamp vervangen door een led armatuur. Deze blijft echter altijd zachtjes branden. Ik ken dit fenomeen van capacitieve stroom tussen de draden, waarbij de oplossing van dubbelpolig schaken w aangeraden. Kan iemand mij vertellen of dit ook mogelijk is via een loxone installatie, die niet via de typische structuur werkt?
Alvast bedankt om dit groentje bij te staan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Femme
@HiBe

dat idee om via DMX te dimmer lijkt me wel wat.
Ik heb een aantal dimmer van DACNET type DLB1248-4cv-DMX. Dit zijn LED dimmers.
http://www.dalcnet.com/en/products/led-dimmer-pro-series/

Ik heb de handleiding even doorgenomen en vraag me af of ik nu met de 4 kanaals dimmer alleen naar
een kring RGBW LEDs kan dimmen of ook 4 kringen alleen wit. blijkbaar kan het wel voor de 3 kanaals maar niet voor de 4 kanaals volgens de handleiding.

http://www.dalcnet.com/wp...ads/DLB1248_MULTI_eng.pdf

Dan zou ik een door de aankoop van 1 loxone DMX extensie 4 witte LED kringen kunnen dimmen of niet soms.

Voor mij is heel het DMX gebeuren een beetje chinees, dus ook de handleiding van de DMX dimmer misschien kunnen jullie bevestigen wat ik vermoed.

Alvast bedankt.

M.v.g.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
peter_bols schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:13:
@Femme
@HiBe

dat idee om via DMX te dimmer lijkt me wel wat.
Ik heb een aantal dimmer van DACNET type DLB1248-4cv-DMX. Dit zijn LED dimmers.
http://www.dalcnet.com/en/products/led-dimmer-pro-series/

Ik heb de handleiding even doorgenomen en vraag me af of ik nu met de 4 kanaals dimmer alleen naar
een kring RGBW LEDs kan dimmen of ook 4 kringen alleen wit. blijkbaar kan het wel voor de 3 kanaals maar niet voor de 4 kanaals volgens de handleiding.
Als RGBW mogelijk is dan zou je denken dat je ook wel los vier kanalen moet kunnen aansturen. Elk kanaal krijgt zijn eigen adres dus of je dat nou gebruikt om kleuren mee te mengen of een witte lamp mee te dimmen maakt in principe niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Femme
ik denk dat een loxone dmx module bestel en dat zie ik wel hoever ik kom. Via de analoge uitgang van de miniserver kan ik de DMX module sturen en 3 kringen dimmen. Met DMX module verwacht ik dat ik nog meer kan.

En aangzien ik hier nu toch ben. Ik heb ik de kelder nog een rainbird computer hangen die een 5 tal 24 volt kleppen stuur om de beurt anders is de waterdruk niet hoog genoeg om de tuin te besproeien.

Ik zou de beregening ook graag via loxone willen doen, maar welke loxone en of andere hardware moet ik dan aanschaffen en hoe stuur ik dan de kleppen.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
peter_bols schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:24:
@Femme
ik denk dat een loxone dmx module bestel en dat zie ik wel hoever ik kom. Via de analoge uitgang van de miniserver kan ik de DMX module sturen en 3 kringen dimmen. Met DMX module verwacht ik dat ik nog meer kan.

En aangzien ik hier nu toch ben. Ik heb ik de kelder nog een rainbird computer hangen die een 5 tal 24 volt kleppen stuur om de beurt anders is de waterdruk niet hoog genoeg om de tuin te besproeien.

Ik zou de beregening ook graag via loxone willen doen, maar welke loxone en of andere hardware moet ik dan aanschaffen en hoe stuur ik dan de kleppen.

TXS

Mvg

Peter
hangt ervanaf hoe gek je het allemaal maken wil... maar in principe moet het niet heel moeilijk zijn om 24V kleppen met de loxone relais aan te sturen. Dit kan met de relais op de miniserver, of de extension, of de relay extension... als je de rainbird ertussen wilt laten zitten dan is het wel handig om te weten of je daarmee kunt communiceren op een of andere manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Building in progress.
Het is leuk om te doen maar kost wel veel tijd. En een standaard kast is eigenlijk niet ruim genoeg voor Loxone. Je komt gewoon in de knoei met 24V en 230V. Heb uiteindelijk andere DIN rails besteld en gemonteerd welke ik volledig in de lengte kon gebruiken. Heb ze verticaal wat ruimer geplaatst waardoor nu ook een kabelgoot past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SS6Ahrwch17KWV1QFD9wPCUd/medium.jpg

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
psy schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:04:
Building in progress.
Het is leuk om te doen maar kost wel veel tijd. En een standaard kast is eigenlijk niet ruim genoeg voor Loxone. Je komt gewoon in de knoei met 24V en 230V. Heb uiteindelijk andere DIN rails besteld en gemonteerd welke ik volledig in de lengte kon gebruiken. Heb ze verticaal wat ruimer geplaatst waardoor nu ook een kabelgoot past.

[afbeelding]
Mag ik vragen welke kast (merk / model) dit is ?
Ik heb voorlopig enkel nog meer een kast met alle 230V/400V automaten in en een losse rail waar de loxone (tijdelijk) op is bevestigd.

Mocht je er de afmetingen van hebben dan hoor ik dit ook graag (ik ben nogal beperkt in breedte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Toon-VA schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:18:
[...]

Mag ik vragen welke kast (merk / model) dit is ?
Ik heb voorlopig enkel nog meer een kast met alle 230V/400V automaten in en een losse rail waar de loxone (tijdelijk) op is bevestigd.

Mocht je er de afmetingen van hebben dan hoor ik dit ook graag (ik ben nogal beperkt in breedte).
Hager FWQ53P1
800x800x161

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de WAGO 2003-7646 en de 2003-7641? waarom voor de een of voor de ander kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
HiBe schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:48:
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de WAGO 2003-7646 en de 2003-7641? waarom voor de een of voor de ander kiezen?
De 41 verbind de N door op een busbar tussen klemmen en heeft dus geen cageclamp aan de onderkant.

Zie dit plaatje:
http://global.wago.com/me...edia/group/00136539_0.jpg

Je ziet hij een aantal klemmen uitgeschoven blauwe clips die contact maken met de busbar.

De 46 heeft gewoon cageclamp zitten op die plek waar je een draad in kunt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
duidelijk. Bedankt @saeJ7Oxo ... misschien weet jij (of een ander) dan ook wat eht verschil is tussen de 2003-7646 en de 2003-6646. Met name waarom de 2003-6xxx serie dan duurder is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
@HiBe de vorm van de klem is wat anders maar zie verder ook niet direct waar de specs verschillen zelfde draad diameters en rating zo op het eerste gezicht. Wellicht weet iemand anders het. Ik gebruik op het moment o.a. een aantal 7646 en 7641 in mijn installatie.

Ik zou zelf wel eens een keer een “introductiecursus” wago rijgklemmen willen doen om eens een beetje overzicht te krijgen wat je het beste waarvoor kunt gebruiken want er is nogal veel om uit te kiezen :-)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
saeJ7Oxo schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:30:
@HiBe de vorm van de klem is wat anders maar zie verder ook niet direct waar de specs verschillen zelfde draad diameters en rating zo op het eerste gezicht. Wellicht weet iemand anders het. Ik gebruik op het moment o.a. een aantal 7646 en 7641 in mijn installatie.

Ik zou zelf wel eens een keer een “introductiecursus” wago rijgklemmen willen doen om eens een beetje overzicht te krijgen wat je het beste waarvoor kunt gebruiken want er is nogal veel om uit te kiezen :-)

Succes!
Moest dat bestaan dan ben ik ook wel geïnteresseerd, er zijn er zo veel en het is toch een kost die je moet maken. Handig is dan wel dat je weet wat waar het best voor is om te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik begrijp niet helemaal waarom jullie voor Wago willen gaan.
De Phoenix klemmen zijn net zo goed en een stuk goedkoper.
Bijvoorbeeld de Wago 7646 kost bij Voltus 2,03
Maar de Phoenix 3213950 kost slechts 1,26 en doet exact hetzelfde (en heeft een iets handiger push systeem)

Ik zal eens een overzicht maken wat ik besteld heb en waarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
psy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:
Maar de Phoenix 3213950 kost slechts 1,26 en doet exact hetzelfde (en heeft een iets handiger push systeem)

Allemaal goed! Het moet gewoon zo goedkoop mogelijk (maar wel degelijk en veilig).
Wat merk maakt mij dan niet uit alleen hoor je veel meer over WAGO dan andere merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik gebruik de wago klemmen alleen voor 230v op dit moment. Voor het aansluiten van cat5 en andere 24v gebruik ik de 8 etageklemmen van weidmuller (prv8).

Maar dat was vooral omdat de 8 etage monsters van wago niet lekker in mijn kast passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Toon-VA schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:58:
[...]

Allemaal goed! Het moet gewoon zo goedkoop mogelijk (maar wel degelijk en veilig).
Wat merk maakt mij dan niet uit alleen hoor je veel meer over WAGO dan andere merken...
kan ik mij voor 100% bij aansluiten. Als het ook met Phoenix kan, en het is veilig en goed, dan ben ik voor.... een lijstje is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
https://www.elektro4000.d...-Box-821-120::220424.html

Ik was zelf begonnen met dit setje toen ik nog geen idee had wat ik precies nodig had. Pas nadat ik er wat mee gespeeld had werd me beter duidelijk waarom ene of andere klem handig is.

Nadeel van dit kistje is dat je ook wat klemmen krijgt in maten die je niet snel nodig hebt als je “maar” tot 230v gaat.

Voordeel is dat je er meteen een mooie sortimo doos bij krijgt twv €50 an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

De Wago 2003-7646 is € 1,50 bij Eibmarkt:
https://www.eibmarkt.com/...646.html?PID=EN_NS0417370

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Hmm, phoenix heeft ook wel leuke klemmen, zie https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL bruikbaar voor tree bekabeling, reed contacten en bewegingsmelders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Uiteindelijk vond ik de PDF het handigste om te bepalen wat ik nodig had. Echt alles wat je nodig hebt staat in dat documentje.

Alles onder "Push-in-aansluitklemmen PT", en dan 1,5 en 2,5 mm2. Dat sluit al een hele boel uit.

https://www.phoenixcontac...r/CAT_1_2017_NL_LoRes.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
@psy welke klemmen heb jij gebruikt voor zaken als bewegingsmelders, magneetcontacten etc. (alles wat minder dan 230V is en vaak meer dan 2 draadjes heeft)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

tot nu heb ik alleen de pulsschakelaars aangesloten en gebruik daarvoor de 3214657
Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S - 3214657
Phoenix Contact PTTBS 1,5_S PTTBS 1,5_S - tweelaags klem Grijs

is een normale 2-etage.
Eén voor vast 24V, gejumperd, en de andere voor de geschakelde kant.

Voor de pir melders die ik heb moet ik eigenlijk 4 etages hebben maar ik heb nog niet besloten welke.
Vooralsnog gebruik ik even de 2-etages die hierbvoven staan (zijn iig goedkoop). Dan maar 2 naast elkaar :)
Ze hebben bijvoorbeeld ook "om en om" jumpers die je dan eigenlijk wel nodig hebt als je meerdere setjes naast elkaar wil gebruiken:
Steekbrug - FBS 1/3-8 - 3032363
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xHcMnQ3n1mr5JvqZWyrI9tf0/medium.jpg

De enige 4-etages die Phoenix heeft zijn bv de 3001754 maar die zijn duur en eigenlijk te breed (dubbel)

Femme had het ook over de Weidmüller PRV 4 doorgangsklem. Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Maarja die is ook aan de prijzige kant. 7 euro voor één klem, als ik ook twee 2-etageklemmen kan gebruiken die slechts 0,82 per stuk kosten, vind ik nogal een verschil.

[ Voor 67% gewijzigd door psy op 05-12-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
psy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:37:
De enige 4-etages die Phoenix heeft zijn bv de 3001754 maar die zijn duur en eigenlijk te breed (dubbel)

Femme had het ook over de Weidmüller PRV 4 doorgangsklem. Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Maarja die is ook aan de prijzige kant. 7 euro voor één klem, als ik ook twee 2-etageklemmen kan gebruiken die slechts 0,82 per stuk kosten, vind ik nogal een verschil.
los van de prijs zijn de PRV4 en 3001754 niet echt praktisch als het op verdelen van 24V of doorlussen van een tree verbinding aankomt. Dan zijn kamklemmen toch gebruiksvrindelijker. De PRV4 is voor mij een "patchpanel"... maar dan moet er vervolgens een heel circus omheen voor 24V potentiaalverdeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
@psy is het bij phoenix ook mogelijk om de pootjes v/d bruggen te verwijderen? ik kan me voorstellen dat ik een klem of 20 op een rij heb, waarvan ik de even klemmen en de oneven klemmen met elkaar wil verbinden... ik kom steekbruggen tegen met max 4 pootjes waarbij er telkens een klem wordt overgeslagen... maar niet meer dan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@HiBe volgens Phoenix wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLlkbhYk45uj7wtNY3hjogy3/medium.jpg

Denk wel dat je een goeie tang moet hebben, het gaat niet zomaar, heb het voorzichtig zelf geprobeerd, maar met voorzichtig lukt het niet :>

EDIT - met een tangetje lukt het wel, ik kan makkelijk een pootje verbuigen dus afbreken moet geen probleem zijn

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 05-12-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bijna klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRpMw1WbIHPp4v6qq1UtQGnC/medium.jpg

moet nog wat jumpertjes bijbestellen
wordt mijn derde nabestelling, zal ook wel niet de laatste zijn :+

[ Voor 24% gewijzigd door psy op 05-12-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
ik heb een partijtje phoenix klemmen besteld... gaat vast goed komen.
Wat is het handigst. om de klemmen te groeperen per ruimte? of de klemmen te groeperen per logische functie (bijv. gedimde zaken bij elkaar, vaste spanning bij elkaar, magneetcontacten bij elkaar etc.)

Voordeel van per kamer lijkt me dat het wat makkelijker te doen is vanaf de leidingen gekeken. Voordeel van per functie si dan weer dat eht wat makkelijker bedraden is in de kast naar de klemmen, en dat kambruggen wat makkelijker te plaatsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
ben benieuwd wat jij allemaal besteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

HiBe schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:15:
[...]

ben benieuwd wat jij allemaal besteld hebt.
230V uitgaand:
Regulier (verlichting)
Installatie-aardklem - PTI 2,5-PE/L/N - 3213950

Als extra bij rolluiken/geschakeld wcd:
Installatie-aardklem - PTI 2,5-PE/L/L - 3213949

230V ingaand (enkel)
Aarde:
Aardklem - PT 2,5-PE - 3209536

Fase:
Aansluitklem - PT 2,5 - 3209510

Nul:
Aansluitklem - PT 2,5 BU - 3209523

Potentiaalverdeling, 4 aansluitingen per klem:
Fase:
Aansluitklem - PT 2,5-QUATTRO - 3209578

Nul:
Aansluitklem - PT 2,5-QUATTRO BU - 3209581

Pulsschakelaars:
Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S - 3214657
HiBe schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:14:
ik heb een partijtje phoenix klemmen besteld... gaat vast goed komen.
Wat is het handigst. om de klemmen te groeperen per ruimte? of de klemmen te groeperen per logische functie (bijv. gedimde zaken bij elkaar, vaste spanning bij elkaar, magneetcontacten bij elkaar etc.)

Voordeel van per kamer lijkt me dat het wat makkelijker te doen is vanaf de leidingen gekeken. Voordeel van per functie si dan weer dat eht wat makkelijker bedraden is in de kast naar de klemmen, en dat kambruggen wat makkelijker te plaatsen zijn.
Ik heb de 230V ingaand en uitgaande klemmen verdeeld per groep.
Binnen de uitgaande groep heb ik de rolluiken bij elkaar omdat deze de nul delen en ik een extra L/L klem heb geplaatst per rolluik.
Het zit allemaal zo dicht op elkaar dat een verdeling per kamer me niet zinvol lijkt. Plus het is natuurlijk zo dat elk geschakeld lichtpunt toch een eigen buis en kabel heeft.
Waar ik in eerste instantie geen rekening mee hield, is dat de (Loxone) dimmers ook een geschakelde nul hebben. Je kan hiervoor de nul dus niet doorbruggen/jumperen en deze serie aan dimmers moet dus ook apart.

Bij puls heb ik ook alle puls voor rolluiken bij elkaar, en licht ook weer apart. PIR en temp sensoren komt later.

[ Voor 48% gewijzigd door psy op 07-12-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

een vraagje over DMX.

Vandaag mij DMX extensie toegevoegd in de configuratie software, maar nog niet volledig gelukt.

Ik heb ook mijn Dalcnet DLB124B-4CV-MDX gekoppeld hardwarematig aan de DMX extensie.
Deze dimmer die ook via 0-10V aan te sturen is werkte zo perfect.
Nu wil ik dat graag via DMX doen. Maar daar heb ik nog nooit eerder iets mee gedaan en ik begrijp er niet te veel van.

Hoe zet ik de communicatie op tussen de DMX extensie en de DMX dimmer.

Ik moet in de configuratie software van Loxone een "dimmer DMX actor" toevoegen neem ik aan maar daar staan 6 types, welke type moet ik kiezen.

Ook knippert de led op de DMX extensie oranje. Vermoelijk moet in nog iets in configuratie software aanpassen, maar wat. De module wordt wel herkend omdat het serienummer in de software staat.
Maar de software geeft ook aan de de DMX extensie offline is?

Zoals je ziet ben ik hier enorm aan het hobbyen (lees prutsen) alle hulp is welkom.

Alvast bedankt.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wat maakt het uit welk "Ruimte type" je selecteert per ruimte? De documentatie is hier niet erg helder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

voortgang DMX.

Ondertussen heb ik de loxone DMX module kunnen toevoegen.
Als ik op mijn DMX dimmer een bepaald kanaal selecteer en dit zelfde kanaal in de loxone DMX actor ingeef is er als ik via apparaat aanleren de menus doorloop communicatie.
Maar effectie lampen dimmen zit er nog niet is.
Heeft iemand een voorbeeld van hoe de lichtsturing bouwsteen is ingesteld voor een DMX302, misschien kan ik deze parameters gebruiken.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

Update voorgang DMX.

Het werkt, probleem zat ik de adressering. Een Dimmer met 4 kringen start op kanaal 1 en de tweede kring zit niet op kanaal 2 maar op 7 en zo verder.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik heb ook vooruitgang geboekt met mijn cv-ketel sturen via 0-10v. Dit werkt nu!
Ik draai sinds gisteravond zonder mijn vertrouwde honeywell chronotherm maar geheel gestuurd door de miniserver :-)

In eerste instantie werd mijn ketel niet actief na het inbouwen en aansluiten van de remeha 0-10v interace.
Ik had de remeha parameter 9 (interface selectie) al van 0 naar 1 (intern naar extern) gezet.

Gisteravond vond ik via de Recom software vanaf een pc nog een extra parameter in deketel waarbij je ook de regeling nog om kan zetten op analoge 0-10v regeling. Die ook om en lopen maar! :-)

Als nu een van de intelligent room controllers in huis warmte vraagt aan de intelligent temperature controller zet deze een op een analoge uitgang van de miniserver een 0-10v singaal voor de gewenste aanvoertemperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door saeJ7Oxo op 11-12-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 967059

Inmiddels een aantal dagen aan het testen met de AC Triac DMX Dimmer S1-DR icm Loxone (http://www.iskydance.com/...oduct_show&a=index&id=430).

Kastje ziet er netjes uit en voelt solide aan. Zelfs mooi blauw schermpje erop met het DMX kanaal. Configuratie binnen Loxone is ook een fluitje van een cent, waarna je 2x 230V dimming kanalen hebt. Aansturing ook fantastisch. Bij stroomuitval onthoudt hij z'n kanaal. Als je dan kijkt naar de kosten, is het bijna te mooi om waar te zijn :).

Ergens roept echter dat stemmetje "Chinese troep vliegt vanzelf een keer in de brand". In hoeverre is bijvoorbeeld de genoemde CE keuring van toepassing?

Reden van de bezorgdheid komt door het geluid. Als je hem terugdimt naar 0 en de lamp dus uit is, maakt het kastje een vreemd sissend geluid en er lijkt wat geur vanaf te komen. Op zich allemaal geen probleem want ze komen in een technische ruimte, maar als er straks 70 op een rij zitten is dit wel iets om rekening mee te houden :).

Overigens ook de D4 (RGBW ledstrip dimmer) getest. Hier ook 100% tevreden mee. Hier komt geen geluid vanaf.

Wat is jullie ervaring hiermee? Is dit veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
Wij (St.Pepper en Mrs. St.Pepper) gaan een huis laten bouwen en ik ben me druk aan het inlezen op domotica. Mijn keuze is gevallen op Loxone, dien nog wel de WAF te verhogen. Grootste struikelblok lijkt echter de installateur te zijn, centraaldozen aanhanger pur sang. Enfin, ik had een vraag over het dimmen van led panelen. Ik kwam een bericht tegen in een Google Group over de Ikea Floalt witte led panelen (https://groups.google.com...oxone-english/jbkxzqozeoA). Die lijken CV te zijn. Kan ik nu die twee kleuren witte leds die zich in het paneel op een led strip bevinden mengen en dimmen via een dmx extensie icm een rgbw dimmer van Loxone tot allerlei schakeringen wit licht? Of zijn deze panelen qua prijs niet interessant en zou ik verder moeten zoeken naar CV led panelen zonder extra electronica/voeding etc. omdat die electronica beschikbaar is via de Loxone extentie en dimmer?

Als ik toch met kabels en led panelen bezig ben zou dan een kabel van 6x1.5mm^2 naar een lichtpunt een goede voorbereiding zijn voor rgbw panelen. Ben zelf nog niet overtuigd van het nut/noodzaak van rgb kleuren licht maar dat lijkt ook een kwestie van wennen en smaak.

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassievdb
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 22:43
Dag Iedereen! eerst en vooral: wat een geweldige topic, al zeer veel kunnen opsteken! Ik heb echter nog een onbeantwoorde vraag ivm de music server / amplifier van loxone. Ik zou de wirwar aan apparatuur natuurlijk zo klein mogelijk willen houden, dus vroeg ik me af of het mogelijk was om de amplifier te gebruiken om naar tv te kijken, door 2 boxen die dan stereo zijn aangesloten op de versterker rechtstereeks?
Ik weet dat die niet gaat door de musicserver rechstereeks, want daar zit een delay op van max 3 seconden, volgende docu van loxone.. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 967059

Ik zou de hele music server laten staan en voor Sonos gaan! Heb de music server getest en hij valt me op alle vlakken tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
Dag mensen,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik actief ben geweest in dit topic. Dit ivm drukte tijdens onze nieuwbouw en werk. Wij wonen nu enkele maanden in onze nieuwbouwwoning met Loxone domotica. Ik heb het meeste laten doen (ook een opzet voor het programmeren) en ben nu in de finetuning fase beland. Wij hebben oa alarm, balansventilatie harder/zachter, verwarming (per ruimte), zonwering en verlichting aan Loxone gekoppeld..

Zijn er hier ook mensen die hun huis volledig verwarmen met vloerverwarming en deze gekoppeld hebben aan Loxone? Zo ja welke modus gebruiken jullie handmatig of automatische verwarming. En houden jullie de gehele dag 1 temperatuur aan (bijv. 19/20 graden) of gaan jullie 's nachts en de dagen dat jullie werken een halve graad of een graad lager zitten? Ik heb nu de ruimtes die ik verwarmd wil hebben constant op 20 graden gezet en de ruimtes die niet verwarmd hoeven worden op 15 graden. Met deze instellingen is het boven (waar geen verwarming noodzakelijk is) bijvoorbeeld ruim warm genoeg zonder dat de vloerverwarming aan staat. Maar ik twijfel of dit de meest logische instelling is.

• Scolopax
Bij een nieuwbouw weet ik niet hoeveel je netto nog zou winnen om extreem te tunen van verwarming met nachtverlaging of wanneer je niet in de ruimte bent.
Best de temp stats eens aanzetten en die vergelijken met verbruik aardgas?

Wat ik wel weet is dat je bij nieuwbouw woning (zeker in een passiefwoning/BEN) u best moet concentreren rond zonnewering en koeling. Bij een warme zomerdag zal je huis in no time zeer warm worden binnen.

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 22:38
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat sommige led-lampen (in een gewone fitting, 230v) heel zachtjes blijven branden als ze uitstaan? Of heeft mijn elektricien iets verkeerd gedaan?

Niks

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 23:32
minitrue schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:54:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat sommige led-lampen (in een gewone fitting, 230v) heel zachtjes blijven branden als ze uitstaan? Of heeft mijn elektricien iets verkeerd gedaan?
Dit is mij ook opgevallen bij het testen van diverse LED lampen (GU10).

Zowel aangesloten op de Loxone dimmer extensie evenals aangesloten op diverse DMX dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 22:38
XtremeDesign schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:26:
[...]

Zowel aangesloten op de Loxone dimmer extensie evenals aangesloten op diverse DMX dimmers.
En met een 'standaard' relay schakelaar?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 23:32
minitrue schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:44:
[...]

En met een 'standaard' relay schakelaar?
In dat geval niet, bij mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
psy schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:00:
[...]

Hager FWQ53P1
800x800x161
Mag ik ook vragen wat deze heeft gekost? Ik ben namelijk ook op zoek naar een brede kast maar op de website van Hager zie ik 850€ met deur 8)7 ?

Hoe verdeel je dan alles over de breedte? Want de miniserver is 9 modules breed dus theoretisch kan ik één miniserver plus 3 extenties naast elkaar plaatsen want dan kom ik aan 36 modules (één volle rij) maar dan heb je waarschijnlijk problemen met die inlegplaten waar alle connecties achter verstopt worden?

Dat is iets wat ik nog zou willen weten voor ik een verkeerde keuze maak (dillema's)...

[ Voor 39% gewijzigd door Toon-VA op 22-12-2017 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Toon-VA schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:41:
[...]

Mag ik ook vragen wat deze heeft gekost? Ik ben namelijk ook op zoek naar een brede kast maar op de website van Hager zie ik 850€ met deur 8)7 ?

Hoe verdeel je dan alles over de breedte? Want de miniserver is 9 modules breed dus theoretisch kan ik één miniserver plus 3 extenties naast elkaar plaatsen want dan kom ik aan 36 modules (één volle rij) maar dan heb je waarschijnlijk problemen met die inlegplaten waar alle connecties achter verstopt worden?

Dat is iets wat ik nog zou willen weten voor ik een verkeerde keuze maak (dillema's)...
Ik had een beetje mazzel, ik vond een licht beschadigde op marktplaats. Nieuw in verpakking, maar met een tweetal deukjes in de metalen linkerzijkant. Niets van te zien zodra de kast ingebouwd is, en ik heb hem meegekregen voor 300 euro.

De door jou genoemde prijs is de adviesprijs en is idd veel te hoog. Voor een kleine 600 kan je ze online wel vinden, maar je kan nog veel beter in Duitsland kijken.
De typenummers wijken daar af, maar je hebt bv de FWB53S, en die is zelfs inclusief deur.
Voorbeeld, 416 euro:
https://www.elektromax24....vers-mit-abdeckung-125mm1

of voor 437
https://www.elektro-wande...iversN-800x800x161mm.html

Je hebt dan een vergelijkbare kast.
Hou er wel rekening mee dat je gebonden bent aan de indeling als je de kunstof voorzetkappen wil blijven gebruiken.
Ik vond dat niet handig, omdat je dan tussen de rails te weinig ruimte hebt (van boven naar onder)
Ik heb dus de hele indeling op de schop gegooid, ik heb 5 lange dinrails gekocht zodat ik de hele dinrails horizontaal kon gebruiken, en ik heb nu 5 in plaats van 6 rails in gebruik.
Ik kan gewoon 36 units breed gebruiken zoals ik dit wil zonder last te hebben van de overgangen.
By the way, áchter de dinrails is wat mij betreft genoeg ruimte voor de kabels.

Check de foto's maar, zo was het toen ik net begon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6oPM8LGaYBCGOigLz71GUzc4/medium.jpg

Dit is veel later, toen ik bijna klaar was, in de gewijzigde indeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRpMw1WbIHPp4v6qq1UtQGnC/medium.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 22-12-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
psy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:44:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je gebonden bent aan de indeling als je de kunstof voorzetkappen wil blijven gebruiken.
Ik vond dat niet handig, omdat je dan tussen de rails te weinig ruimte hebt (van boven naar onder)
Ik heb dus de hele indeling op de schop gegooid, ik heb 5 lange dinrails gekocht zodat ik de hele dinrails horizontaal kon gebruiken, en ik heb nu 5 in plaats van 6 rails in gebruik.
Ik kan gewoon 36 units breed gebruiken zoals ik dit wil zonder last te hebben van de overgangen.
By the way, áchter de dinrails is wat mij betreft genoeg ruimte voor de kabels.

Check de foto's maar, zo was het toen ik net begon:
[afbeelding]

Dit is veel later, toen ik bijna klaar was, in de gewijzigde indeling.
[afbeelding]
Heel mooi, ben er jaloers op. Alleen denk ik niet dat de keurder het leuk vind als ik die beschermkappen achterwegen laat. Uiteindelijk komt er ook 230V in die kast dus. Of is de wetgeving in NL daar anders in? Weet je toevallig hoeveel modules of beter gezegd Loxone apparaten in een kap gaan (ze waren in drie gedeeld dacht ik in die kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Toon-VA schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:57:
[...]

Heel mooi, ben er jaloers op. Alleen denk ik niet dat de keurder het leuk vind als ik die beschermkappen achterwegen laat. Uiteindelijk komt er ook 230V in die kast dus. Of is de wetgeving in NL daar anders in? Weet je toevallig hoeveel modules of beter gezegd Loxone apparaten in een kap gaan (ze waren in drie gedeeld dacht ik in die kast).
Hier in NL hoeft het achteraf niet gekeurd te worden, maar je moet je natuurlijk wel houden aan de regels.
De losse deurtjes (moet ik helaas los bestellen en zijn blijkbaar duur) ga ik ook plaatsen als ik klaar ben, dus dan is het sowieso afgesloten.

Ik moet er ook bij zeggen, bij mij zitten er geen automaten bij. Ik heb bewust de domoticakast gescheiden gehouden van de groepenkast. Ik heb dus ook geen "noodzaak" er makkelijk bij te kunnen als er een groep uit ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 22-12-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
psy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:01:
[...]

Hier in NL hoeft het achteraf niet gekeurd te worden, maar je moet je natuurlijk wel houden aan de regels.
De losse deurtjes (moet ik helaas los bestellen en zijn blijkbaar duur) ga ik ook plaatsen als ik klaar ben, dus dan is het sowieso afgesloten.

Ik moet er ook bij zeggen, bij mij zitten er geen automaten bij. Ik heb bewust de domoticakast gescheiden gehouden van de groepenkast. Ik heb dus ook geen "noodzaak" er makkelijk bij te kunnen als er een groep uit ligt.
Vreemd, moeten jullie dan geen bewijs hebben dat je alles volgens de regels hebt gedaan?
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat er geen enkele vorm van opvolging is, wat bij brand veroorzaakt door kortsluiting in een verkeerd aangesloten kast (kan gebeuren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nee. Als eigenaar ben je wel zelf verantwoordelijk, dus als na bijvoorbeeld een brand blijkt dat door amateurgepruts een brand is ontstaan kan je wel een probleem krijgen.

Maar zeg nu zelf. Zelfs een keuring is maar een momentopname. Als ik soms zie wat mensen achteraf aan hun huis aan de elektra hebben lopen beunhazen, daar helpt geen enkele keuring tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Laatst online: 06-11-2020
Heb enkele Loxone componenten (en Phoenix Contact klemmen) gekocht om wat uit te testen.

Een eerste probleem: Phoenix Contact PTI 2,5-PE/L/N werken goed maar... wil nu iets wijzigen maar krijg die draden daar onmogelijk uit (probeer trekken/draaien combi). Iemand tips?

Dan wil ik ook nog Finder 0-10V dimmer testen op analoge output.
https://www.manualshelf.c...tasheet-dutch/page-7.html

Ben echter niet helemaal zeker van de aansluiting:
- "Y+" komt van analoge output (e.g. AQ1)
- "Y-" sluit ik aan op de GND (3de/midelste klem) in de analoge output - is er hier een alternatief?
- "L" komt van fase automaat (e.g. via potentiaalklem)
- "N" komt direct van fase automaat (e.g; via potentiaalklem)
- "4" sluit ik dan direct aan op de kabel fase/bruin van de verlichting
- Waar sluit ik de kabel neuter/blauw van de verlichting aan? Via potentiaalklem/jumpers zorgen dat die verbonden is met neuter automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Op de klem met een schroevendraaier het oranje plaatje indrukken. Daarmee zou de klem moeten ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
Brains schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:35:
Op de klem met een schroevendraaier het oranje plaatje indrukken. Daarmee zou de klem moeten ontspannen.
Overgekeken... je moet het weten :) Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
Finder dimmer aangesloten zoals hierboven aangegeven.
Werkt behoorlijk.

Ik merk dat bij inschakelen via gewone relay de lamp meteen full aangaat.
Via de finder dimmer duurt dit net iets langer en lijkt de lamp naar 100% te "schalen".

Al bij al wel acceptabel: doel is om dit toe te passen in doorgangsruimtes (nachtverlichting).
Als extra plus gebruik ik zo ook analoge outputs die anders niet gebruikt zouden worden en bespaar je dus relay outputs.

DALI lijkt me ook interessant maar kan geen meer kanaal drivers vinden die 230V GU10 LED (Philips Master Value) aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
XtremeDesign schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:26:
[...]

Dit hadden wij ook. Bij ons betrof die de led lampen welke zaten in een kring < 3 led lampen. Dus wanneer de kring 2 led lampen betrof dan was er nog licht te zien als alles uit stond. Wij hebben dit opgelost door Busch-Jaeger 6596 Compensator te gebruiken. Volgens de Loxone specialist betrof dit 'lek spanning'
Pagina: 1 ... 8 ... 43 Laatste