Anoniem: 1020695 schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:14:
Ik ben eigenlijk aan het twijfelen tussen niko home controle en loxone..
Mijn situatie is eigenlijk dat ik op de Bovenverdieping 4 slaapkamers heb met elke 1 lichtpunt en 1 badkamer met twee lichtkringen en dan gelijksvloer zeven lichtkringen en de gang wil ik via sensoren aansturen. Ik wil geen dimmers hebben in het begin. Wat raden jullie mij aan en welke modules heb ik hiervoor nodig? Beste via de standaard bekabeling of via Tree systeem.
Alvast bedankt
Je hebt een aantal keuzes te maken die erg afhankelijk zijn van je eigen situatie, lampen die je wilt behouden en mate waarin je wilt verbouwen.
Zelf heb ik in iedere ruimte (kamers en gangen) de volgende basisinstallatie:
- tree schakelaar (incl temp en hygro)
- tree stelventiel
- deursensoren (magneetcontact)
- aanwezigheiddetectie (PIR in plafond), als bonus heeft deze ook een Lux sensor
- verlichting door 24V CV led inbouwspots en ledstrips op tree rgbw dimmer aangevuld met 230v lampen op een relais of aangestuurd via Hue (had ik over van vorige huis en werkt betrouwbaar samen met Loxone).
In de schakelkast dan miniserver, tree extensie, tree rgbw dimmer (4 kringen per dimmer) en afhankelijk van de hoeveelheid losse sensoren en relais enkele Extensions.
Wat daarin voor jou handig is hangt af van de soort verlichting die je wilt gaan gebruiken en armaturen die je misschien nog hebt. Belangrijkste keuzes zijn 24V of 230V verlichting. In 24v heb je dan nog de keuze tussen constant voltage of constant current led-lampen. Aansturing meestal door Tree dimmer of DMX/Dali extensie en bijpassende led drivers. In 230V kun je dimmen via dimmer extensie, via smartbulbs zoals Hue of DMX dimmer en aan/uit gewoon via relais in de miniserver.
[
Voor 24% gewijzigd door
Sethro op 31-12-2017 19:58
]