Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
Ik zou graag enkele Tree componenten in ster naar de kast trekken.
Mijn idee is om deze te laten toekomen op klem Phoenix Contact PTI 2,5-PE/3L.

Die PTI klemmen werken voor mij perfect met VOB1,5 of VOB2,5 maar krijg daar precies geen dun CAT7 kabeltje in. Iemand tips?
Ik zou dan ook de data kabels (groen en groen/wit) via deze klemmen moeten doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:12

psy

@KenVandeput Als je de pin/"oranje plaatje" met een schroevedraaier induwt, kan je er een CAT kabeltje instoppen, vervolgens de pin loslaten. Maar ik heb alle CAT kabeltjes eerst voorzien van een adereindhuls, dan gaat het veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 27-12-2017 11:44 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
KenVandeput schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:29:

Die PTI klemmen werken voor mij perfect met VOB1,5 of VOB2,5 maar krijg daar precies geen dun CAT7 kabeltje in. Iemand tips?
Ik zou dan ook de data kabels (groen en groen/wit) via deze klemmen moeten doorlussen.
Ik heb ongeveer dezelfde klemmen (Phoenix PTBBS 1,5). Deze zijn iets smaller en fijner waardoor CAT7 er direct ingaat. Ik gebruik overigens wel een adereindhuls op de CAT ader omdat alles dan wat steviger en netter zit.

Eerder gebruikte ik 0,5mm hulzen en vouwde de ader dan een keer dubbel. Heb nu ook smallere hulzen die direct op enkele ader gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 27-12-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Het is sowieso dringend aan te raden om overal adereindhulzen op te monteren dat maakt de verbinding toch net wat beter.

Ik heb gewoon dit setje besteld en gebruikt:
https://www.sandervunderi...s-van-0-5-tm-2-5-mm2.html
En de tang
https://www.sandervunderi...ndhulstang-tot-16mm2.html
Voor die 20 euro kan je je er geen buil aan vallen.

Overigens moet je wel adereindhulzen gebruiken voor de pulsschakelaars.
In mijn geval zijn dat GIRA pulsschakelaars, deze zijn eigenlijk bedoeld om 230V mee te schakelen, en die contacten zijn dus te grof voor die fijne CAT kabeltjes. Hier heb je helemaal geen keuze, en moet je voor een betrouwbare verbinding altijd adereindhulzen gebruiken. Anders weet je nooit zeker of ze wel goed in het contact zitten, want je kan ze niet erin duwen vanwege de veel te zwakke koperader.

[ Voor 38% gewijzigd door psy op 27-12-2017 11:51 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
KenVandeput schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:29:

Ik heb deze: http://shop.pr-homesystem.../170/wire2cat-tree-single gebruikt, ze zijn me heel goed bevallen en werkt lekker snel en netjes.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 20:22
Heeft er iemand ervaring met de Phoenix PTRV 8 als alternatief voor de weidmuller PRV 8? Hoe hoog is deze gemeten vanaf de bovenkant van de DIN rails?

• KenVandeput
Bedankt allemaal voor de tips: heb de bekabeling gedaan maar LED van motion sensor knippert nog niet.
Ik neem aan dat de LED rood zou moeten knipperen indien er minstens voeding correct is aangesloten (al de rest mag dan nog fout zijn) maar zie nog niet meteen wat er mis is..
HiBe schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:37:
Heeft er iemand ervaring met de Phoenix PTRV 8 als alternatief voor de weidmuller PRV 8? Hoe hoog is deze gemeten vanaf de bovenkant van de DIN rails?
https://www.phoenixcontac...oc-itemdetail:pid=3270145
hoogte NS 35/7,5 87,5 mm
hoogte NS 35/15 95 mm

• HiBe
is dit vanaf de bovenkant van de DIN rail gemeten? dat is me niet helemaal duidelijk als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met de PTI 2,5 klemmen die ik hier heb liggen en wat daarvoor de maten op de Phoenix website zijn.

• St.Pepper
  • Laatst online: 15-06-2024
Mijn bedoeling is om de verlichting bedrading 'future-proof' te maken en als het budget het toelaat van 230V lampen om te gaan naar 24V LED (hanglampen/strips, geen spots). Welke keuze zouden jullie maken voor het toekomstig monteren van 24V LED verlichting:

#1-naar de lichtpunten een buis met VD 5G2.5 in de 'voorgeschreven' 230V kleuren (Ge/Gr, Bl, Br, Zw, Gs) en een tweede buis met VD 5G2.5 in vijf afwijkende kleuren (bijvb. Zw/Ro, Ro, Or, Zw/Wi, Gr); of

#2-naar de lichtpunten 1 buis met VD 3G2.5 + 3G1.5 met de 'voorgeschreven' kleuren (Ge/Gr, Br, Bl) en nog aders met een afwijkende kleur (Zw/Wi, Zw/Ro, Ro)?

Het is niet de bedoeling om bij optie #2 24V en 230V tegelijkertijd te voeren. Als bij optie#2 er een 24V LED komt dan worden de afwijkende kleuren gebruikt en de '230V kleuren' worden dan dmv krimpkous van een andere kleur voorzien.

Zit ook te denken aan zelfbouw lampen (kan weinig vinden wat ik mooi vind en kan betalen), is het bij optie #1 toegestaan om uit de inbouwdoos 230V en 24V naar een lamp te voeren? Kan hierover niets vinden, wel dat, bij de normaal aanwezige isolatie, er in 1 buis geen laagspanning en zeer lage spanning tegelijkertijd gevoerd mag worden, maar niets of het wel uit 1 inbouwdoos gevoerd mag worden indien ze gescheiden naar de inbouwdoos worden aangevoerd (inbouwdoos met een tussenschot oid?)

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

• KenVandeput
HiBe schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:36:
[...]

is dit vanaf de bovenkant van de DIN rail gemeten? dat is me niet helemaal duidelijk als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met de PTI 2,5 klemmen die ik hier heb liggen en wat daarvoor de maten op de Phoenix website zijn.
Sorry geen ervaring. Hoopte dat het zo duidelijker zou zijn.

Hebben al die klemmen niet ongeveer evenveel "hoogte om de DIN-rail"?
Lijken me sowieso wel monsters van klemmen: heb je schrik dat je geen afdekplaat er meer over krijgt?

• HiBe
KenVandeput schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:42:
[...]

Sorry geen ervaring. Hoopte dat het zo duidelijker zou zijn.

Hebben al die klemmen niet ongeveer evenveel "hoogte om de DIN-rail"?
Lijken me sowieso wel monsters van klemmen: heb je schrik dat je geen afdekplaat er meer over krijgt?
Zijn inderdaad fors, maar per stuk kunnen er 4 tree aansluitingen op. Het is voor mijn kast maar de vraag of ik met de hoogte uitkom, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KenVandeput
HiBe schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:16:
[...]

Zijn inderdaad fors, maar per stuk kunnen er 4 tree aansluitingen op. Het is voor mijn kast maar de vraag of ik met de hoogte uitkom, vandaar mijn vraag.
Als je in ster gaat moet je sowieso je voeding en GND ook nog verdelen.

Persoonlijk lijken de volgende klemmen me wel interessant voor Tree in ster te doen samenkomen in de kast:
https://www.phoenixcontac...oc-itemdetail:pid=3244452
+
4 X https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL

Zo kan je Voeding (24V, GND) en Tree+ en Tree- allemaal op 1 klem zetten en deze met jumpers door verbinden.
De "laatste klem" gebruik je dan om rechtstreeks richting voeding en Tree te gaan.

Klem momenteel op "automation24.de" voor 1,99EUR het stuk (wel promotie blijkbaar - normaal richting 2,77EUR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Ik ben eindelijk klaar geraakt met mijn bekabeling te leggen overal, en heb ook mijn eendraadsschema nu netjes uitgetekend. Was toch iets meer werk dan ik had verwacht :)
Qua zekeringkast zou ik alles wil laten voorbekabelen (inclusief de loxone) op basis van dat schema, netjes met wago’s en rijgklemmen.

Iemand tips of ervaringen van (betaalbare/betrouwbare) partijen die loxone voorbekabelen in België? Of een tweaker die dit buiten zijn uren doet? PM kan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door wraeymae op 30-12-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020695

Ik ben al even deze forum aan het volgen en is zeer interessant .. top!!
Ik heb een vraagje ivm de server, als deze stuk is dan werkt geen enkel schakelaar nog ? Is er een oplossing om dan toch iets geschakeld te krijgen zonder de server !

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Anoniem: 1020695 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:41:
Ik ben al even deze forum aan het volgen en is zeer interessant .. top!!
Ik heb een vraagje ivm de server, als deze stuk is dan werkt geen enkel schakelaar nog ? Is er een oplossing om dan toch iets geschakeld te krijgen zonder de server !

Mvg
Nee, dit is de kwetsbaarheid van Loxone. Er zijn twee opties, en extra miniserver op voorraad leggen of zsm je reseller bellen en hopen dat die er nog een heeft die je direct kan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is net hetzelfde finomeen als bij Niko home Control dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
St.Pepper schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:38:
Mijn bedoeling is om de verlichting bedrading 'future-proof' te maken en als het budget het toelaat van 230V lampen om te gaan naar 24V LED (hanglampen/strips, geen spots). Welke keuze zouden jullie maken voor het toekomstig monteren van 24V LED verlichting:

#1-naar de lichtpunten een buis met VD 5G2.5 in de 'voorgeschreven' 230V kleuren (Ge/Gr, Bl, Br, Zw, Gs) en een tweede buis met VD 5G2.5 in vijf afwijkende kleuren (bijvb. Zw/Ro, Ro, Or, Zw/Wi, Gr); of

#2-naar de lichtpunten 1 buis met VD 3G2.5 + 3G1.5 met de 'voorgeschreven' kleuren (Ge/Gr, Br, Bl) en nog aders met een afwijkende kleur (Zw/Wi, Zw/Ro, Ro)?

Het is niet de bedoeling om bij optie #2 24V en 230V tegelijkertijd te voeren. Als bij optie#2 er een 24V LED komt dan worden de afwijkende kleuren gebruikt en de '230V kleuren' worden dan dmv krimpkous van een andere kleur voorzien.

Zit ook te denken aan zelfbouw lampen (kan weinig vinden wat ik mooi vind en kan betalen), is het bij optie #1 toegestaan om uit de inbouwdoos 230V en 24V naar een lamp te voeren? Kan hierover niets vinden, wel dat, bij de normaal aanwezige isolatie, er in 1 buis geen laagspanning en zeer lage spanning tegelijkertijd gevoerd mag worden, maar niets of het wel uit 1 inbouwdoos gevoerd mag worden indien ze gescheiden naar de inbouwdoos worden aangevoerd (inbouwdoos met een tussenschot oid?)
Heb ook voor deze keus gestaan en all-in gegaan, dus 24v waar mogelijk. Dit is dus bijna in hele huis muv enkele kroonluchters. Alle inbouwspots, diverse ledstrips en omgebouwde armaturen heb ik allen met CAT7 aangesloten, voor iedere lichtbron een aparte kabel voor maximale flexibiliteit.

En dus geen 230V.

Reden: eenvoudig te trekken, voordelig en voldoende tot ca 1,5A per aderpaar wat bij 24V dus ca 36W is en voldoende voor de meeste leds. Voor een enkele langere strip gebruik ik dan 2 paren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Anoniem: 1020695 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:57:
Dat is net hetzelfde finomeen als bij Niko home Control dan.
Als het een bezwaar is dan zou ik kijken naar KNX. Loxone heeft zo zn sterke punten alleen dit is er niet een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:12

Wokschotel

Op 6 wielen

En dat is dus precies de reden (stel dat er iets met het bedrijf Loxone gebeurt en de mini-server unsupported raakt) waarom ik alle dusdanig heb opgebouwd, dat ik zonder al teveel moeite de boel naar KNX of Domoticz kan omzetten. Dat betekent geen gebruik maken van Tree-componenten (hoe mooi ook), standaard thermische stelmotoren ipv Loxone-eigen motoren etc etc. Inmiddels bestuur ik mijn hele huis (verwarming, verlichting) met Loxone en ik heb geen zin in een 'Totalausfall' als de stekker uit Loxone gaat :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Hele goede aanvulling. Ik hou er een soortelijke maar net iets andere strategie op na, anders op het punt dat ik wel tree gebruik maar deze niet doorlus. Dus ieder component een eigen UTP en daarmee hou ik de optie open om te wisselen voor iets anders, zoals gewone pulsdrukkers of KNX.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 31-12-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij tree gebruik en niet door lust maar elke schakelaar terug naar de kast, waarom werk je dan niet met de standaard methode ? Moest de server stuk zijn, dan kan je deze Eventueel enkele lichtkringen omzetten en laten werken vie teleruptor ? Of zit ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-02-2021
allen,

zelf heb ik in mijn bestaande woning wat loxone geïnstalleerd.

Mijn schoonzusje daarin tegen is bezig met een nieuwbouw. Waar ze ook graag gebruik wil maken van loxone. Alleen zitten we met de vraag hoe kunnen we dit huis het best bekabelen. In mijn eigen woning liggen er in een stervorm meerder stuurkabels. Elke stuurkabel is naar een aantal kamer getrokken waar de drukknoppen op aangesloten zijn voor om de teleruptors te schakelen.

Ik lees dat alles met CAT7 in tree leggen niet verstandig is.
CAT7 leggen in ster vorm is een beter alternatief.

Omdat we nu niet alleen drukknoppen hebben, maar ook lampen, sensoren, ... is het niet meer duidelijk hoe je ea slim bekabeld.

Hoe hebben jullie dat concreet gedaan.

Alvast bedankt.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:12
Anoniem: 1020695 schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:36:
Als jij tree gebruik en niet door lust maar elke schakelaar terug naar de kast, waarom werk je dan niet met de standaard methode ? Moest de server stuk zijn, dan kan je deze Eventueel enkele lichtkringen omzetten en laten werken vie teleruptor ? Of zit ik verkeerd?
Je kan elk Tree-apparaat met een aparte kabel voorzien, maar ze doorlussen in de meterkast door middel van rijgklemmen. Het voordeel is dan dat je bijna geen inputs en outputs (extensies) moet kopen. Als je dan wil omschakelen heb je de bekabeling tenminste al klaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben eigenlijk aan het twijfelen tussen niko home controle en loxone..
Mijn situatie is eigenlijk dat ik op de Bovenverdieping 4 slaapkamers heb met elke 1 lichtpunt en 1 badkamer met twee lichtkringen en dan gelijksvloer zeven lichtkringen en de gang wil ik via sensoren aansturen. Ik wil geen dimmers hebben in het begin. Wat raden jullie mij aan en welke modules heb ik hiervoor nodig? Beste via de standaard bekabeling of via Tree systeem.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
SchumiFAST schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:53:
[...]

Je kan elk Tree-apparaat met een aparte kabel voorzien, maar ze doorlussen in de meterkast door middel van rijgklemmen. Het voordeel is dan dat je bijna geen inputs en outputs (extensies) moet kopen. Als je dan wil omschakelen heb je de bekabeling tenminste al klaar liggen.
Precies dit, en de tree schakelaars hebben naast de 5 druktoetsen ook nog temp- en luchtvochtigheidssensoren aan boord. Daarnaast spreekt de moderne uitstraling ons ook aan.

In de schakelkast zou ik een teleruptor of een relaisbord kunnen plaatsen en de schakelaars vervangen door pulsdrukkers of knx schakelaars en dan kan ik zonder te slopen of trekken van nieuwe kabels weer door.

Kost bij de aanleg wel wat extra werk en materiaal (reigklemmen en UTP).

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 31-12-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Anoniem: 1020695 schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:14:
Ik ben eigenlijk aan het twijfelen tussen niko home controle en loxone..
Mijn situatie is eigenlijk dat ik op de Bovenverdieping 4 slaapkamers heb met elke 1 lichtpunt en 1 badkamer met twee lichtkringen en dan gelijksvloer zeven lichtkringen en de gang wil ik via sensoren aansturen. Ik wil geen dimmers hebben in het begin. Wat raden jullie mij aan en welke modules heb ik hiervoor nodig? Beste via de standaard bekabeling of via Tree systeem.
Alvast bedankt
Je hebt een aantal keuzes te maken die erg afhankelijk zijn van je eigen situatie, lampen die je wilt behouden en mate waarin je wilt verbouwen.

Zelf heb ik in iedere ruimte (kamers en gangen) de volgende basisinstallatie:
- tree schakelaar (incl temp en hygro)
- tree stelventiel
- deursensoren (magneetcontact)
- aanwezigheiddetectie (PIR in plafond), als bonus heeft deze ook een Lux sensor
- verlichting door 24V CV led inbouwspots en ledstrips op tree rgbw dimmer aangevuld met 230v lampen op een relais of aangestuurd via Hue (had ik over van vorige huis en werkt betrouwbaar samen met Loxone).

In de schakelkast dan miniserver, tree extensie, tree rgbw dimmer (4 kringen per dimmer) en afhankelijk van de hoeveelheid losse sensoren en relais enkele Extensions.

Wat daarin voor jou handig is hangt af van de soort verlichting die je wilt gaan gebruiken en armaturen die je misschien nog hebt. Belangrijkste keuzes zijn 24V of 230V verlichting. In 24v heb je dan nog de keuze tussen constant voltage of constant current led-lampen. Aansturing meestal door Tree dimmer of DMX/Dali extensie en bijpassende led drivers. In 230V kun je dimmen via dimmer extensie, via smartbulbs zoals Hue of DMX dimmer en aan/uit gewoon via relais in de miniserver.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 31-12-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 12:06

Cpt-Cholo

I did it again...

Sethro schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:46:
[...]

Je hebt een aantal keuzes te maken die erg afhankelijk zijn van je eigen situatie, lampen die je wilt behouden en mate waarin je wilt verbouwen.

- tree stelventiel
- aanwezigheiddetectie (PIR in plafond), als bonus heeft deze ook een Lux sensor
- verlichting door 24V CV led inbouwspots en ledstrips op tree rgbw dimmer aangevuld met 230v lampen op een relais of aangestuurd via Hue (had ik over van vorige huis en werkt betrouwbaar samen met Loxone).

In de schakelkast dan miniserver, tree extensie, tree rgbw dimmer (4 kringen per dimmer) en afhankelijk van de hoeveelheid losse sensoren en relais enkele Extensions.

Wat daarin voor jou handig is hangt af van de soort verlichting die je wilt gaan gebruiken en armaturen die je misschien nog hebt. Belangrijkste keuzes zijn 24V of 230V verlichting. In 24v heb je dan nog de keuze tussen constant voltage of constant current led-lampen. Aansturing meestal door Tree dimmer of DMX/Dali extensie en bijpassende led drivers. In 230V kun je dimmen via dimmer extensie, via smartbulbs zoals Hue of DMX dimmer en aan/uit gewoon via relais in de miniserver.
Interessant, we hebben een gelijkaardige scope. Welke kabel heb je gebruikt om naar je lampen te gaan? Ik zou alnog gewone 1.5mm² gebruiken om alle kanten uit te kunnen.

Heb je nu voor al je sensoren en schakelaars een aparte cat7 kabel gelegd? Of leg je 1 per kamer?

Gebruik je de cat7 van loxone zelf of heb je een goedkoper alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ik leg naar iedere sensor, schakelaar en led lamp een aparte cat7 kabel. Ik gebruik hiervoor oranje kabel die ik koop via amazon.de

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 03-01-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06-2023
Sethro schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:57:
Ik leg naar iedere sensor, schakelaar en led lamp een aparte cat7 kabel. Ik gebruik hiervoor oranje kabel die ik koop via amazon.de
Idem hier, zelfde definitieve keuze gemaakt om aparte cat7 naar alles te leggen.

> Ga een combinatie van Loxone Touch Tree (verdiep / slaapkamers) en Loxone Touch Pure Tree (gelijkvloers) installeren.

> Op basis van cat 7 kabel.

Klopt het dat ik goed zit met de standaard Helia inbouwdozen van 60x60x50MM zoals ik die ook voor de Niko stopcontacten zal gebruiken ?

Op de website van Loxone staat: "compatibel met de meeste inbouwdozen, bijvoorbeeld Gira E2"

[ Voor 26% gewijzigd door Davu op 04-01-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-06 15:15
Sethro schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:46:
[...]

- tree stelventiel

Even een vraag: waar gebruik je de deurcontacten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Nu 3 zaken erin zitten, alarm, uitschakelen van verwarming bij open deuren en in sommige gevallen schakelen van licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-06 15:15
Sethro schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:13:
Nu 3 zaken erin zitten, alarm, uitschakelen van verwarming bij open deuren en in sommige gevallen schakelen van licht.
Deze acties zouden toch ook op de aanwezigheiddetectie (PIR in plafond) moeten kunnen werken? Gaat dat beter op een deurcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
barbuitenhuis schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:18:
[...]

Deze acties zouden toch ook op de aanwezigheiddetectie (PIR in plafond) moeten kunnen werken? Gaat dat beter op een deurcontact?
Verwarming is toch net iets anders, deze gaat namelijk aan via programma tenzij de deur/raam openstaat. En je wil deze eigenlijk al aan hebben voordat je thuis bent en dus als er nog geen beweging is.

Daarbij moet ik wel zeggen, heb deze gewoon meegelegd want ze kosten zo goed als niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Laatst online: 03-06 00:24
St.Pepper schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:29:
Ik kwam een bericht tegen in een Google Group over de Ikea Floalt witte led panelen (https://groups.google.com...oxone-english/jbkxzqozeoA). Die lijken CV te zijn. Kan ik nu die twee kleuren witte leds die zich in het paneel op een led strip bevinden mengen en dimmen via een dmx extensie icm een rgbw dimmer van Loxone tot allerlei schakeringen wit licht?
O.a. n.a.v. jouw bericht heb ik een Floalt besteld voor in het kantoor. Lijkt een leuk paneel voor knutselen :)

Voorlopig hangt het paneel in de Hue setup hier (tijdelijke huurwoning) maar ik ben aan het kijken of ik deze panelen kan gebruiken in het nieuwe huis. Lijkt er namelijk op dat je ze behoorlijk dun kan maken als je de driver extern maakt. Meeste dikte komt nu van de driver die achterop het paneel zit geschroefd.

Er gaan gewoon 4 draden (2x+, 2x-) naar het paneel, heb hier nog een (goedkope Chinese) DMX dimmer liggen en een voeding, staat op de hobbylijst om daar wat mee te spelen. Wil in de nieuwe woning alles bedraad hebben. Hue is best leuk maar voor mij niet betrouwbaar genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 05-01-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Dries.C schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Die optie heb ik nog niet bekeken, om enkel met Tree te werken om 24V te dimmen... nog niet zo'n gek idee...
Hoe doe je dat dan met led-strips 24V die niet perse gedimd moeten worden?
Heb je de optie ook overwogen die hier eerder op het forum gemeld werd? Het dimmen via een analoge uitgang (0-10v) van de Miniserver?

Iemand dit toegepast?

Ik denk namelijk om de RGBW dimmer te gebruiken voor mijn kleuren led strips en de analoge uitgang optie te gebruiken om mijn andere 2 dimbare kringen met spotjes te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Heeft iemand de Loxone dimmer in gebruik? Ik krijg het niet voor elkaar in de Config om deze werkend te krijgen.

Heb ik genoeg aan de Lightning Controller?
Ik heb deze tot nu toe voor de normale lichtsturing gebruikt en dat was simpel: Input (puls) en Output (AQ1)

Maar met de dimmer krijg ik geen output.

Input staat op het + teken (Moods)
Bij Light Circuits, is AQ1 ingesteld op "Dimmer 0-100%"

Als ik een puls geef switcht hij naar 80%, maar in de praktijk gebeurt er niets.

[ Voor 68% gewijzigd door psy op 05-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
psy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:44:
Heeft iemand de Loxone dimmer in gebruik? Ik krijg het niet voor elkaar in de Config om deze werkend te krijgen.

Heb ik genoeg aan de Lightning Controller?
Ik heb deze tot nu toe voor de normale lichtsturing gebruikt en dat was simpel: Input (puls) en Output (AQ1)

Maar met de dimmer krijg ik geen output.

Input staat op het + teken (Moods)
Bij Light Circuits, is AQ1 ingesteld op "Dimmer 0-100%"

Als ik een puls geef switcht hij naar 80%, maar in de praktijk gebeurt er niets.
Lighting controller is voldoende. Heb je ook scenes aangemaakt door dubbelklik op de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Sethro schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:55:
[...]

Lighting controller is voldoende. Heb je ook scenes aangemaakt door dubbelklik op de controller?
Ja, één van 100. In Liveview zie ik dat hij ook op 100% gaat als ik 1 keer klik, maar ik krijg geen spanning.

Heb om te proberen een ouderwetse gloeilamp aangesloten. De dimmeruitgang heb ik op Phasenabschnittsteuerung" gezet zoals in afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2016/09/art_dimmen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Gevonden!
Iets wat nergens gedocumenteerd staat bij Loxone. Ik denk iets nieuws.
Bij de Dimmer Extension kan je het "Aktortype" aangeven.
Deze staat blijkbaar standaard op Smart, maar moet op Standard staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MTxxGLWBmXhsJfEY4nTYDkLH/full.jpg

Niet te geloven dit. Heeft me uren uitzoekwerk gekost. Wat een stupide standaard instelling! |:(
Loxone :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08-2024
Dit weekend heb ik de RGBW Dimmer Tree aangesloten waar ik de 4 kanalen gebruik met enkele WW spots van Loxone.
Bij het dimmen van een kanaal begint de voeding te "zoemen" ...
Wanneer ik de spots naar 100% breng maakt de voeding geen geluid meer.
Aan de voeding zelf ligt het niet, deze heb ik al veranderd met zelfde resultaat en de uitgang van de voeding is 24Volt (nagemeten).

Is er iemand met delzelfde ervaring of iemand met enkele tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Sethro schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:57:
Bedankt, goede tip.

hoe heb jij al dit deftig kunnen herbergen in ee nzekeringenkast?

Ik denk aan 2 vynckier fix-o-rail van 72 modules voor electriciteit & domotica. Er zijn wel geen kabelgoten in, maar het is het enigste die betaalbaar is gelijk. (89 euro)

Iemand met ervaringen?

edit: Ik merk ook dat de populaire bigtec 500m cat7 enkel in DE wordt verscheept. Welke kopen jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt-Cholo op 09-01-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 967059

Ik loop helemaal vast met de rijgklemmen, wie kan mij er wat meer over vertellen? Voor de 230/400V schakelkast heb ik onderstaande nodig;

* Standaard 230V max 16 amp; fase, nul en aarde via de rail

* 3 fase (400V) tbv PV panelen, steamer, accus, etc. Ik schat max 80A

* Bus in en uit (Loxone, DMX, Dali, MODbus). Dit ivm de verbinding met de 24V kast ernaast.

* Iets van 3 fase verdeelklemmen; dit om de stroom te verdelen tussen de hoofdschakelaar (eigenlijk de Loxone energiemeter) en 40 aardlek schakelautomaten en 10 krachtgroepen.

Ter info; in deze kast komt de hoofdstroom binnen en wordt deze verdeeld over 40 normale groepen en 10 krachtgroepen. Dit wordt weer verdeeld in 40 dmx dimkanalen (230V fase) en 8 Loxone relais extensions. Vanuit deze kast vertrekken 170 buizen 8)7 .

Alle tips zijn welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Laatst online: 15-06-2024
bartvb schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:36:
[...]

O.a. n.a.v. jouw bericht heb ik een Floalt besteld voor in het kantoor. Lijkt een leuk paneel voor knutselen :)

Voorlopig hangt het paneel in de Hue setup hier (tijdelijke huurwoning) maar ik ben aan het kijken of ik deze panelen kan gebruiken in het nieuwe huis. Lijkt er namelijk op dat je ze behoorlijk dun kan maken als je de driver extern maakt. Meeste dikte komt nu van de driver die achterop het paneel zit geschroefd.

Er gaan gewoon 4 draden (2x+, 2x-) naar het paneel, heb hier nog een (goedkope Chinese) DMX dimmer liggen en een voeding, staat op de hobbylijst om daar wat mee te spelen. Wil in de nieuwe woning alles bedraad hebben. Hue is best leuk maar voor mij niet betrouwbaar genoeg.
Ben benieuwd naar de ervaringen met dit paneel. Keep us posted.

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Paneel bevalt goed! Online besteld, kwam beschadigd uit (gebogen montageframe) en Hue herkende hem niet. Ikea heeft dat allemaal erg netjes opgelost, had Ikea Hub nodig voor software-update en kon terugsturen of korting krijgen ivm beschadiging. Dat montageframe ga ik niet gebruiken dus gekozen voor korting, nice :j

Paneel ziet er goed uit, zonder driver iets van 14mm dik. Met de eigen driver is de laagste stand nog wel behoorlijk helder, voor de woonkamer net teveel wat mij betreft. Als hier weer wat tijd is (tja) dan ga ik eens kijken of dat beter kan met een andere driver. Paneel hangt nu in het kantoor waar de hoge lichtopbrengst juist gewenst is.

In de Ikea app maar 3 kleuren (warm, neutraal, koud), via Hue traploos in te stellen. Paneel reageert daar wat traag op en overgang tussen verschillende kleuren gaat niet super soepel. Maar voor dit geld een erg prima deal.

Paneel zit wel super simpel in elkaar, ik ga eens kijken of we dit soort dingen in het nieuwe huis in wanden kunnen verwerken ipv op de wanden en plafonds plakken. Enige dat je nodig hebt is een driver, led strip en vooral wat plexiglas e.d. om het licht netjes diffuus te verdelen. Geen idee hoe ingewikkeld het is om dat zelf op een nette manier in elkaar te zetten.
Anoniem: 967059 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:36:
Ik loop helemaal vast met de rijgklemmen
Waar loop je vast? Wat heb je al bedacht? Wat is je vraag precies? :)

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 13-01-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Ik heb een vraag betreffende aansturen van luidsprekers in verschillende ruimtes.

Ik had het idee om vanuit het audio systeem de audiokabels voor luidsprekers te verdelen naar verschillende ruimtes, en deze te onderbreken met relais contacten. Is dit een optie of denk ik er iets te makkelijk over op deze manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Bedankt, goede tip.

hoe heb jij al dit deftig kunnen herbergen in ee nzekeringenkast?

Ik denk aan 2 vynckier fix-o-rail van 72 modules voor electriciteit & domotica. Er zijn wel geen kabelgoten in, maar het is het enigste die betaalbaar is gelijk. (89 euro)

Iemand met ervaringen?

edit: Ik merk ook dat de populaire bigtec 500m cat7 enkel in DE wordt verscheept. Welke kopen jullie?
Ik heb de meterkast en domotica gescheiden, domotica heb ik gebouwd in loze ruimte en dan gemonteerd op een OSB plaat met behulp van brede kabelgoten en dinrail. Naar voorbeeld van @Femme .
estenm schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:33:
Ik heb een vraag betreffende aansturen van luidsprekers in verschillende ruimtes.

Ik had het idee om vanuit het audio systeem de audiokabels voor luidsprekers te verdelen naar verschillende ruimtes, en deze te onderbreken met relais contacten. Is dit een optie of denk ik er iets te makkelijk over op deze manier?
Interesante aanpak, geen idee hoe dit zal werken. Misschien testopstelling maken?

Ik hen naar de Loxone musicserver gekeken en dat is best een aardig product alleen meerkanaals audio zoals 5.1 is eigenlijk unsupported. Ben nu over op Denon dat goed koppelt met de Miniserver. Ook ondersteuning voor meerkanaals audio en multi room.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 15-01-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
estenm schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:33:

Het nadeel is dat het geluid hiervan gaat "ploppen". Ik heb een soortgelijke situatie gehad in mijn vorige huis. Tevens is het grote nadeel dat als je een kanaal uit schakelt dat de andere kanalen harder worden.

Een mooier tweaker alternatief zou de XAP800 zijn. Dit is een microfoonversterker waarvan je verschillende kanalen afhankelijk kan schakelen en deze voor luidsprekers kan gebruiken. Je kunt elk kanaal apart schakelen en hiervan ook het volume instellen. Bram van het domoticaforum heeft hier ook een script voor geschreven.

Deze kun je vaak voor rond de 60 dollar op ebay vinden. Ik heb er thuis al een liggen maar momenteel heb ik er nog geen tijd voor.

Link naar zijn blog: http://members.home.nl/b.vanzoelen/ZMC.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een idee hoe je deze RGBW chips aanstuurt? Ik zie nergens iets over voltage staan.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kFIsRXXXXXakaXXXq6xXFXXXE/229542828/HTB1kFIsRXXXXXakaXXXq6xXFXXXE.jpg?size=121827&height=712&width=1000&hash=29170ed775b26a91fb6a3a5c12152bae

https://nl.aliexpress.com...BWA-UV-6/32743820392.html

Ik was van plan ze per 2 stuks aan te sturen met Skydance D4 DMX controllers die gezamenlijk achter TDK DRF voedingen hangen die aan elkaar gekoppeld zijn (5x 20A op 24V), zodat je de benodigde voeding mooi kunt verdelen over 60 controllers 8)7 . Deze setup ga ik ook voor diverse ledstrips door het huis gebruiken.

Link Skydance: https://skydance.en.aliba...coder_with_4_Channel.html

Link TDK voeding: https://www.us.tdk-lambda.com/lp/technical/drf-series.htm

De vraag is dus; hoe stuur je deze led chips aan? De RGBW verbinden met de output van de controller, net als een ledstrip, is vast en zeker te simpel gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06 22:17
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Ik heb mijn installatie in 4 van fix-o-rail (72mod) kasten steken. (2 op gelijkvloer, 2 op verdiep)
De kasten zijn ok als je niet teveel geld wil uitgeven.
Voor mijn DMX302 dimmers heb ik een stuk van het frontpaneel moeten snijden, anders paste het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 967059 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:41:
Iemand een idee hoe je deze RGBW chips aanstuurt? Ik zie nergens iets over voltage staan.
Ik zou even contact opnemen met de verkoper en vragen naar de stroomsterkte waarop deze led chips aangestuurd moeten worden en forward voltage. Veel gebruikt is 350mA.

Als driver heb je de D4C constant current driver nodig. Het aantal leds dat je parallel kunt aansluiten is afhankelijk van de stroomsterkte van de led en de output (de D4C heeft een output current van 1800mA). Het aantal leds dat je in serie kunt afsluiten is afhankelijk van de forward voltage van de led en de spanning waarmee je de driver voedt (maximaal 48V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
-SimJoc- schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:39:
[...]

Het nadeel is dat het geluid hiervan gaat "ploppen". Ik heb een soortgelijke situatie gehad in mijn vorige huis. Tevens is het grote nadeel dat als je een kanaal uit schakelt dat de andere kanalen harder worden.

Een mooier tweaker alternatief zou de XAP800 zijn. Dit is een microfoonversterker waarvan je verschillende kanalen afhankelijk kan schakelen en deze voor luidsprekers kan gebruiken. Je kunt elk kanaal apart schakelen en hiervan ook het volume instellen. Bram van het domoticaforum heeft hier ook een script voor geschreven.

Deze kun je vaak voor rond de 60 dollar op ebay vinden. Ik heb er thuis al een liggen maar momenteel heb ik er nog geen tijd voor.

Link naar zijn blog: http://members.home.nl/b.vanzoelen/ZMC.htm
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier eens mee spelen en wellicht dat ik voor 60 dollar de gok ga wagen. Ik heb vandaag mijn miniserver, relais extensie, tree extensie, tree touch, bewegingsmelder tree ontvangen.

Dit weekend ben ik dus onder de pannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Sethro schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:38:
Ik heb de meterkast en domotica gescheiden, domotica heb ik gebouwd in loze ruimte en dan gemonteerd op een OSB plaat met behulp van brede kabelgoten en dinrail. Naar voorbeeld van @Femme .
Ben je ook van België? Geraakt dit gekeurd bij ons? Misschien als dit enkel 24V is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Cpt-Cholo schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:11:
[...]

Ben je ook van België? Geraakt dit gekeurd bij ons? Misschien als dit enkel 24V is?
NL dus daar kan ik je niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een tip welke potentiaalverdeler ik moet hebben van Phoenix Contact om 5x 24V 20A voeding (parallel geschakeld) te verdelen over 25x 24V LED dimmers?

(Voeding: TDK DRF480)

Daarnaast zoek ik potentiaalverdelers voor de verdeling van een 3 fase (mogelijk 80A) aansluiting (achter de hoofdschakelaar) naar normale 16A groepen, waarbij er per fase ca 20 groepen aangesloten moeten kunnen worden, daarnaast een aantal krachtgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
heeft iemand nog tips waar de loxone producten tegen een goede prijs in te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06 22:17
Cpt-Cholo schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:11:
[...]

De keurder die bij mij is langgewenst heeft enkel naar de domotica installatie gekeken uit persoonlijke interesse. Maakt voor de keuring zelf niets uit blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
HiBe schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:37:
heeft iemand nog tips waar de loxone producten tegen een goede prijs in te kopen?
Zo werkt loxone niet. Overal is het ongeveer dezelfde prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
mierenfokker schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:17:
[...]

Zo werkt loxone niet. Overal is het ongeveer dezelfde prijs
was mij ook al opgevallen... vandaar de vraag. Via loxforum zijn er nog wel spullen tegen een beter prijs te krijgen, als anderen deze overhebben in hun projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1037341

Heeft er iemand al een Somfy Telis 4 RTS omgebouwd om vanuit Loxone eenvoudig de Somfy motoren van de stores op en neer te laten gaan? Dit lijkt me de goedkoopste oplossing (+- 50 euro) om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
Scolopax schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:52:
Dit weekend heb ik de RGBW Dimmer Tree aangesloten waar ik de 4 kanalen gebruik met enkele WW spots van Loxone.
Bij het dimmen van een kanaal begint de voeding te "zoemen" ...
Wanneer ik de spots naar 100% breng maakt de voeding geen geluid meer.
Aan de voeding zelf ligt het niet, deze heb ik al veranderd met zelfde resultaat en de uitgang van de voeding is 24Volt (nagemeten).

Is er iemand met delzelfde ervaring of iemand met enkele tips?
Probleem is opgelost. Het was een te zware voeding voor het aantal spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 11:06
Ik ben van plan om voor een nieuwbouw gebruik te maken van Loxone.

Uit voorzorg wil ik de bekabeling als ster trekken naar de kast (dan kan ik later nog kiezen welk type schakelaars/sensoren ik wil gebruiken). Indien nodig kan ik in de kast enkele aders samen nemen tot een bus systeem.
Hiervoor voorzie ik SVV kabel.

Is het mogelijk om tree componenten (schakelaars/bewegingsmelders) aan te sluiten op svv?
Als ik de technische fiche bekijk pas de svv kabel in de componenten. Op de site van Loxone wordt echter UTP cat7 aangeraden? Ik vraag me af of ik problemen kan verwachten voor de tree componenten omdat de svv kabel niet shielded is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Johan.B schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:56:
Is het mogelijk om tree componenten (schakelaars/bewegingsmelders) aan te sluiten op svv?
Als ik de technische fiche bekijk pas de svv kabel in de componenten. Op de site van Loxone wordt echter UTP cat7 aangeraden? Ik vraag me af of ik problemen kan verwachten voor de tree componenten omdat de svv kabel niet shielded is?
Ik ben nu de bedrading aan het trekken (bijna alles in een ster, tenzij de schakelaars echt naast/achter elkaar zitten) voor tree gebruik ik https://www.eibmarkt.com/...EIB-Y-St-Y-2x2x0-8-2.html deze heeft enkel ALU shielding voor de hele kabel, niet ook nog eens per aderpaar, maar dat leek me wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 11:06
HiBe schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:09:
[...]

Ik ben nu de bedrading aan het trekken (bijna alles in een ster, tenzij de schakelaars echt naast/achter elkaar zitten) voor tree gebruik ik https://www.eibmarkt.com/...EIB-Y-St-Y-2x2x0-8-2.html deze heeft enkel ALU shielding voor de hele kabel, niet ook nog eens per aderpaar, maar dat leek me wel OK.
Shielding voor de hele kabel zal wel voldoende zijn. Er zitten wel weinig aders inde kabel (4?).
Ik vraag me alleen af of de shielding nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
Ik weet niet hoeveel kabel je nodig hebt, maar ik had wel dit UTP cat7 genomen.
Je bent er namelijk zeker van dat deze gesupporteerd is.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Johan.B schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Shielding voor de hele kabel zal wel voldoende zijn. Er zitten wel weinig aders inde kabel (4?).
Ik vraag me alleen af of de shielding nodig is?
voor tree, magneetcontacten en bewegingsmelders is 4 aders genoeg, ook een stuk goedkoper/makkelijker met de rijgklemming in de meterkast.

Voor overige zaken gebruik ik cat 6 kabels zonder kabelkruis. heel prettig om mee te werken en om door buizen te trekken (https://netwerkproducten....is-305-mtr-p-4359055.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Eeeh, ik heb geGoogled maar wat is een kabelkruis?

Voordeel van de KNX kabel is dat deze wat meer stroom kan trekken, volgens @tss68nl werkt hij ook beter voor KNX dan UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
bartvb schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:10:
Eeeh, ik heb geGoogled maar wat is een kabelkruis?

Voordeel van de KNX kabel is dat deze wat meer stroom kan trekken, volgens @tss68nl werkt hij ook beter voor KNX dan UTP kabel.
Stroom/spanning heeft vooral te maken met de dikte van de aders. De signaalkabel die ik gebruik heeft inderdaad dikkere aders dan de Cat6 kabel. Ik denk dat dit voor een gemiddeld huis niet veel uitmaakt maar voor langere afstanden is dat met laagspanning wel fijn...

Oh, en een kabelkruis is een plastic ding wat in het midden van veel kabels zit om de 4 aderparen uit elkaar te houden. Dit maakt de kabel een stuk dikker en stugger. Ik heb voor Cat6 gekozen omdat de dikte van de koper aders hetzelfde is als voor cat7, verschil zit hem vooral in de schielding van de aders. Cat6 kan in theorie ook 10Gbps aan tot 36 meter (zo groot is ons huis ook weer niet)... dus leek mij voldoende. Verder heb ik soms meer dan 2 Cat6 kabels per buis, dan maakt het wel uit als de kabel wat dunner en flexibeler is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Johan.B schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:56:
Ik ben van plan om voor een nieuwbouw gebruik te maken van Loxone.

Uit voorzorg wil ik de bekabeling als ster trekken naar de kast (dan kan ik later nog kiezen welk type schakelaars/sensoren ik wil gebruiken). Indien nodig kan ik in de kast enkele aders samen nemen tot een bus systeem.
Hiervoor voorzie ik SVV kabel.

Niet alleen heeft svv geen afscherming, de aderparen zijn ook niet getwist. Svv is bedoeld als simpele signaalkabel, niet als communicatiekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixmax
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11-2024
Op dit moment ben ik bezig om samen met mijn vriendin ons huis van de grond af aan te bouwen, we doen (bijna) alles echt zelf. Inmiddels zijn we bij de elektra aanbeland en liggen alle leidingen keurig in stervorm en is onze woonkamer een vrolijke explosie van Loxone extensies en Waco installatieklemmen. Dit topic en de blogpost van Femme hebben erg geholpen om alles uit te werken!

Ik zit nog met 2 vragen:
We willen zo'n 30 lampen dimmen met de DMX302 dimmers, daar heb ik er net 10 van besteld. Deze hebben 3x een fase en 3x een nul output voor 3 verschillende kanalen. Nou kan ik deze natuurlijk stuk voor stuk aansluiten op Wago 2003-6641 installatieklemmen maar dit levert aardig wat kabelwerk in de kast op. Kan ik niet gewoon de nul doorverbinden op de klemmen dmv jumpers? Dan kan ik volstaan met het verbinden van alleen de fase naar de klemmen. (uiteraard rekening houdend met verschillende groepen) Of is er een reden waarom ieder kanaal zijn eigen nul heeft?

Heeft iemand ervaring met de Eldon MAS verdeelkast icm. din rails en grotere modules zoals de wire2cat module / voeding die verder naar voren uitsteken dan normale modules (zoals loxone extensies). Is er een mogelijkheid om de din rails plaatselijk wat verder terug te zetten zodat de afdekplaat er gewoon voor kan? Misschien met wat knutselwerk?
Ik overweeg om de verdeelkast aan te schaffen maar het zou jammer zijn als niet alles blijkt te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand toevallig hoe je een tekstwaarde laat zien in de visualisatie, behorende bij een numerieke waarde? In dit specifieke geval wil ik graag het weertype laten zien aan de gebruiker, terwijl ik vanuit de weatherservice een getal binnenkrijg. (zie weertype bij https://www.loxone.com/nlnl/kb/weather-service/)

Je zou iets verwachten als "if value = 1 then show "Wolkeloos""

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Mixmax schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 00:21:
Op dit moment ben ik bezig om samen met mijn vriendin ons huis van de grond af aan te bouwen, we doen (bijna) alles echt zelf. Inmiddels zijn we bij de elektra aanbeland en liggen alle leidingen keurig in stervorm en is onze woonkamer een vrolijke explosie van Loxone extensies en Waco installatieklemmen. Dit topic en de blogpost van Femme hebben erg geholpen om alles uit te werken!

Ik zit nog met 2 vragen:
We willen zo'n 30 lampen dimmen met de DMX302 dimmers, daar heb ik er net 10 van besteld. Deze hebben 3x een fase en 3x een nul output voor 3 verschillende kanalen. Nou kan ik deze natuurlijk stuk voor stuk aansluiten op Wago 2003-6641 installatieklemmen maar dit levert aardig wat kabelwerk in de kast op. Kan ik niet gewoon de nul doorverbinden op de klemmen dmv jumpers? Dan kan ik volstaan met het verbinden van alleen de fase naar de klemmen. (uiteraard rekening houdend met verschillende groepen) Of is er een reden waarom ieder kanaal zijn eigen nul heeft?
De dimmer heeft helaas ook de nul nodig per dim aansluiting.
Je kan wel bv de "voedende" nul doorverbinden op de dimmer zelf, dat scheelt wel wat bekabeling.
Ik heb uiteindelijk wel alles apart bekabeld en moest daarvoor zelfs extra kabel bestellen, het gaat best hard dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixmax
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11-2024
psy schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:08:
[...]

De dimmer heeft helaas ook de nul nodig per dim aansluiting.
Je kan wel bv de "voedende" nul doorverbinden op de dimmer zelf, dat scheelt wel wat bekabeling.
Ik heb uiteindelijk wel alles apart bekabeld en moest daarvoor zelfs extra kabel bestellen, het gaat best hard dan.
Oké duidelijk, bedankt! Ga ik gewoon maar veel kabel bestellen :) De voedende nul doorverbinden is wel een idee maar als ik dan toch bezig ben trek ik hem wel gewoon naar de installatieklemmen.

Wat betreft het dieper terugzetten van enkele DIN rails in een Eldon MAS kast ben ik er ook uit. Ik ga een verticale ondersteunigskit gebruiken en hierop de 'normale' dinrails plaatsen voor de miniserver, extensions en dimmers. De wire2Cat en de (forse)voeding plaats ik op een dinrail die gemonteerd is op de montageplaat achterin de kast, dan zou alles moeten passen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 10:22
vraagje: ik ben op zoek naar deftige inbouw bewegingsmelders.
Ik vind de Loxone bewegingsmelders absoluut niet mooi en ben op zoek naar een goede sensor die deftig werkt (zal ook als alarmsensor gebruikt worden) én op 12V werkt, vermits ik de UTP al getrokken heb. Hebben jullie hier enige ervaring mee?
Ik heb al wel enkele voorbeeldjes gevonden op het www, maar vaak zijn deze ook in een plompe module ingebouwd, waardoor ik een redelijk groot gat in mijn plafond zou moeten maken. En uiteraard zijn ervaringen belangrijker dan verkoopspraatjes :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
trees schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:28:
ben op zoek naar een goede sensor die deftig werkt (zal ook als alarmsensor gebruikt worden) én op 12V werkt, vermits ik de UTP al getrokken heb.
mag 24V ook?

kijk dan eens naar: http://www.epvelectronics...ght_24v/pm-24v-5lsi-.html

of: https://www.faradite.com/...roducts/motion-sensor-360 <-- ook 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 10:22
Ja, tuurlijk mag 24V ook sorry :) Zolang ie maar op men Loxone kan (en niet op 220 is, want die is niet voorzien...)

Die zien er alvast beter uit, ik bekijk ze even in detail.

Ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: kan een dergelijke sensor ook in de hoek tussen muur en plafond geplaatst worden? Of moeten deze in het plafond?
If not is een sensor zoals een typische alarmsensor misschien ook een optie, al moet ik dan eerst ook nog een modelletje vinden dat mij aan staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
trees schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:23:
Ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: kan een dergelijke sensor ook in de hoek tussen muur en plafond geplaatst worden? Of moeten deze in het plafond?
ik ga de komende 4 maanden alles installeren. Heb de EPV versie voor in het plafond (moet er ook een in de hoek komen. Moet werken voor zover ik kan overzien). Als ik nu moets kopen dan zou ik waarschijnlijk de Faradite kopen (is pas een paar weken uit) aangezien de aanslutiing eenvoudiger is (geen RJ12 stekkertjes).

Ik heb ook een paar stuks voor aan de muur gekocht: http://www.smartbusinesst...ght-sensor-347?category=7

Zijn Niko sensoren, redelijk klein en wit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb zoiets besteld om te testen:
https://www.aliexpress.co...t-Switch/32807453993.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xWtZ8i3929atW62eKWjlMSvj/full.jpg

Het 230V deel van Chinees spul vertrouw ik voor geen meter maar lijkt erop dat de PIR sensor met een lage spanning krijgt en netjes een signaaltje af geeft als er beweging gedetecteerd wordt. Instelmogelijkheden zijn waarschijnlijk behoorlijk beperkt maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Het mooiste voor Loxone of een vergelijkbaar systeem met 24V inputs is een sensor die geen relais gebruikt maar een transistoruitgang, zoals die van EPV en Niko. Ze werken geruisloos (geen klikkend relais) en je kunt de timer volledig door de software laten regelen waarbij je eventueel ook nog iets nuttigs kunt doen met het aantal bewegingen dat de sensor in een bepaalde tijd waarneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Inderdaad die van EPV heb ik ook klaar liggen. Moet ze nog inbouwen :)
http://www.luxindo.eu/de/...elder-pm-24v-5si-dim.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Beste,

ik heb momenteel een Loxone miniserver in gebruik voor de verlichting.
Ik zou graag 18 rolluiken die nu via een logo en eltaco's worden gestuurd willen sturen via de miniserver. Graag jullie advies hoe ik dit het best kan aanpassen.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@peter_bols da’s niet moeilijk, voor 18 rolluiken heb je 36 geschakelde uitgangen nodig, dat betekent 3 relais extensions. Dan ga ik er wel vanuit dat je de rolluiken allemaal afzonderlijk wil bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@psy

ja ik kan ze nu ook allemaal apart bedien en via de LOGO met 1 druk op de knop ze allemaal laten openen of sluiten. Dat gaat dan wel in 4 fases om een te groot piekspanning te vermijden.
Als ik 3 relais extensions plaats kan ik de LOGO en alle eltako moduels er tussen uitlaten.
Maar ik kan ze dan niet meer manueel bedien. Ik heb nu ook per rolluik een drukknop naar boven en onder.
Ik heb dus ook nog 36 digitale ingangen nodig. Wat is dan slim om te doen.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
Ook nog 2x DI extension erbij (20 DI per stuk) wellicht?

Groet,

Allard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Inderdaad wat @saeJ7Oxo zegt.

• bobloblaw
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-06 15:47
Zeer benieuwd naar hoe dit uitdraait. Laat je iets weten? Over een week of vier als ze geleverd zijn dan :-)

• peter_bols
Beste,

vraagje over de koppelrelais van Loxone.

Als je meerdere koppel relais (Finder) gebruikt moet je nog al wat bruggetjes leggen tussen verschillende relais.
Ik heb gezien dat bv Phoenix een relaisvoet heeft waarbij je via steekbruggen de relais met elkaar kan verbinden. Iemand ervaring Phoenix of een ander merk zodat je niet zelf draadbruggen moet leggen maar steekbruggen kan gebruiken. Zijn er relaisvoetjes waar je de relais en de vrijloopdiode in kan plaatsen en deze voetjes via steekbruggen kan koppelen.

TXS

Mvg

Peter

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
weet iemand hoe de correctie werkt in de loxone dimmer extensie?

Ik snap er niets van.

grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
Audi schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:00:
weet iemand hoe de correctie werkt in de loxone dimmer extensie?
Wat bedoel je juist? Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
dat als ik bv van af 20 % wil dimmen, dan moet die ook wel uit gaan bij 20 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Beste,

Voor de data bekabeling wil ik van elke kamer een CAT7 Kabel leggen naar de centrale kast.
Dan heb je al snel meer dan honderd aders die je moet afmonteren. Welke rijgklem adviseren jullie om hiervoor te gebruiken?

Gr

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
peter_bols schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:03:
Voor de data bekabeling wil ik van elke kamer een CAT7 Kabel leggen naar de centrale kast.
Dan heb je al snel meer dan honderd aders die je moet afmonteren. Welke rijgklem adviseren jullie om hiervoor te gebruiken?
8 etage klem zoals bijv weidmuller prv8.
Een kabel met 8 aders per klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@saeJ7Oxo
Txs
Nog een vraagje ik zou graag de relais van loxone willen beschermen en koppel relais willen plaatsen. Wat is jullie advies loxone koppel relais of Finder. Of nog een ander oplossing ik dacht dat er zelf rijgklemmen waren met koppel relais in. Kan me vergissen want ik vind er geen Info meer over.

Gr

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

peter_bols schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:03:
Beste,

Gr

Peter
Ga je ook alle 8 aders gebruiken, dat is de eerste vraag die je zou moeten stellen. Als het puur om een lichtschakelaar gaat zijn het er slechts 2 dan moet je geen dure rijgklem gaan gebruiken. Ik heb het zelf voorlopig gehouden bij reguliere 2 aderige rijgklemmen. Komen er bv nog temperatuursensoren bij dan zet ik er wel 3 aderige klemmen naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
psy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:33:
[...]

Ga je ook alle 8 aders gebruiken, dat is de eerste vraag die je zou moeten stellen. Als het puur om een lichtschakelaar gaat zijn het er slechts 2 dan moet je geen dure rijgklem gaan gebruiken. Ik heb het zelf voorlopig gehouden bij reguliere 2 aderige rijgklemmen. Komen er bv nog temperatuursensoren bij dan zet ik er wel 3 aderige klemmen naast
Dat is inderdaad een goede vraag om jezelf te stellen.

Ik heb in eerste instantie ook normale doorgangsklemmen met 2 etages gebruikt.
Dat werd echter als snel te krap en onhandig.
Vanaf het moment dat ik ook 1 wire ben gaan gebruiken heb ik de prv 8 gepakt.

Ik heb overal in het huis dubbele impulsdrukkers zitten dus gebruik daarvoor 3 aders. Verder nog 3 voor 1 wire. Ik houd dus op de meeste plekken 2 draden ongebruikt over.

Het was even tobben over de dure 8 etageklemmen. Vooral omdat ze per 20 gingen en ik er in eerste instantie maar 10 nodig had.

Achteraf toch geen spijt van. Het is netjes, overzichtelijk en lekker compact nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@saeJ7Oxo en @psy

bedankt voor de info.

Het is natuurlijk een kwestie van centen. maar als je de kabel netjes kan afmonteren en het is overzichtelijk afgewerkt en compact dat is ook wel belangrijk.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:47
Hallo iedereen,

Ik ben bezig aan het kijken om onze nieuwbouw te voorzien van Loxone. Dit is hetgeen we van in/uitgangen nodig hebben:
- 20 lichtcircuits
- 8 bewegingssensoren
- 4 temperatuursensoren
- 20 deur/raam sensoren
- 9 rolluiken
- 24 geschakelde stopcontacten circuits

Nu, denk ik erover om met pokeys en relais te werken voor de vele in en uitgangen. ik dacht eraan om aan de pokeys uitgang om stopcontacten te schakelen een lichte relais te gebruiken die met 5volt 230volt kan schakelen en hieraan een zware relais die 20 A kan schakelen voor stopcontacten. Zijn er nog mensen die dit zo zouden doen of op een andere manier? Heeft iemand enige ervaring met pokeys?

Verder had ik nog een vraag in verband met bewegingsmelders. Ik zou deze aansluiten met een cat kabel, maar meerder bewegingsmelders op 1 cat kabel plaatsen door verschillende pairs te gebruiken. Ik vermoed dat dit zo zou werken?

Voor de sensoren aan ramen, deuren en binnendeuren zou ik ook meerdere sensoren op 1 cat kabel plaatsen door de verschillende pairs te gebruiken. Ik zou magneetcontacten gebruiken. Dus in principe zou ik 3 tot 4 magneetcontacten op 1 cat kabel kunnen plaatsen?

thx op voorhand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seb
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-01-2022

Seb

[b]
Nu, denk ik erover om met pokeys en relais te werken voor de vele in en uitgangen. ik dacht eraan om aan de pokeys uitgang om stopcontacten te schakelen een lichte relais te gebruiken die met 5volt 230volt kan schakelen en hieraan een zware relais die 20 A kan schakelen voor stopcontacten. Zijn er nog mensen die dit zo zouden doen of op een andere manier? Heeft iemand enige ervaring met pokeys?
Met pokeys of dergelijke heb ik geen ervaring, wel met relays.
Het lijkt mij niet kosten en plaats efficiënt om voor alles dubbele relais te moeten gebruiken. Ik zou eerder zoeken of je er vindt waar je met 5V bvb 8A 220V kan schakelen. Ofwel een alternatief voor de pokeys gebruiken. Je relais gaan namelijk meer dan het dubbel vh toestel kosten. 8A is voor normaal gebruik wel voldoende. 20A lijkt mij wat Overkill.
[b]Verder had ik nog een vraag in verband met bewegingsmelders. Ik zou deze aansluiten met een cat kabel, maar meerder bewegingsmelders op 1 cat kabel plaatsen door verschillende pairs te gebruiken. Ik vermoed dat dit zo zou werken?

Voor de sensoren aan ramen, deuren en binnendeuren zou ik ook meerdere sensoren op 1 cat kabel plaatsen door de verschillende pairs te gebruiken. Ik zou magneetcontacten gebruiken. Dus in principe zou ik 3 tot 4 magneetcontacten op 1 cat kabel kunnen plaatsen?
Beide vragen zijn eigenlijk dezelfde. dit zou zonder problemen moeten gaan. Het is pas wanneer je bvb data en stroom begint te mixen dat je moet opletten voor interferentie en beter afgeschermde kabels gebruikt. (cat7 bvb of echt 2 kabels. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb een vreemd "probleem" waar ik niet uitkom.
Als ik in één ruimte twee lichtgroepen heb, en ik gebruik daarvoor twee afzonderlijke lighting controllers, dan zie ik beide lichtgroepen in de app.
Als ik echter één lighting controller gebruik, met twee uitgangen, dan zie ik alleen uitgang 1 in de app. Dat is toch vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scolopax
wietselepla schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:29:
Hallo iedereen,
...
- 24 geschakelde stopcontacten circuits
24 geschakelde stopcontacten :/
Mag ik vragen wat de use case hiervoor is? Is het ikv stroombesparing (sluipverbruik) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Scolopax schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:44:
[...]

24 geschakelde stopcontacten :/
Mag ik vragen wat de use case hiervoor is? Is het ikv stroombesparing (sluipverbruik) ?
Ik heb in mijn huis een centraaldozensysteem voor de wcd's en daar baal ik best wel van. Als je de kans hebt, dan de wcd's in stervorm aanleggen. Of je ze meteen schakelbaar moet maken via relais kun je later nog over nadenken, je kunt ze ook in eerste instantie op installatieklemmen doorverbinden met de gewenste zekeringen en in je verdeelkast ruimte reserveren voor extra relais / relaisextensies met de benodigde installatieklemmen.
wietselepla schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:29:

Ik heb geen ervaring met Pockeys. Je zou ook kunnen kijken naar dit soort goedkope modbus I/O-modules:
https://www.lollette.com/MB16DI16RO.html
https://www.lollette.com/...30mrt-plc-controller.html

Die laatste is te krijgen met 24V transistoroutputs waarmee je losse relais naar keuze kunt schakelen. Je kunt de modules aansturen met een modbus RTU-extensie.
Verder had ik nog een vraag in verband met bewegingsmelders. Ik zou deze aansluiten met een cat kabel, maar meerder bewegingsmelders op 1 cat kabel plaatsen door verschillende pairs te gebruiken. Ik vermoed dat dit zo zou werken?

Ja dat kan prima. Als je meer aderparen nodig hebt is svv een mooie kabel. Svv-kabel is verkrijgbaar met maximaal 24 aders en de aders zijn ook dikker (0,50mm2). Als communicatiekabel is het niet geschikt.
Pagina: 1 ... 9 ... 43 Laatste