Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 571Pro
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15-12 17:11
hoe monteren jullie die temperatuur sensoren? Op thermostaat hoogte? en dan hoe gebeurd de inbouw?
Een blind plaatje met daarachter de sensor of de sensor iets naar buiten laten komen?

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-11 06:40
quote:
571Pro schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:23:
hoe monteren jullie die temperatuur sensoren? Op thermostaat hoogte? en dan hoe gebeurd de inbouw?
Een blind plaatje met daarachter de sensor of de sensor iets naar buiten laten komen?
Op een manier dat je ze visueel mooi kan wegwerken.
Opletten met inbouw in contactdozen. Zie da je contactdoos mooi luchtdicht is achteraan en zijkanten.

Ikzelf heb de Loxone opbouw temperatuur sensor (op de muur)

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 14-12 11:40
quote:
saeJ7Oxo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:53:
[...]

8 etage klem zoals bijv weidmuller prv8.
Een kabel met 8 aders per klem.
Is het niet veel logischer/handiger/compacter om hier Krone LSA-PLUS connectoren voor te gebruiken? Dat spul is gemaakt voor het compact en snel patchen van datakabels. Deze dingen dus:

Op iedere straathoek heb je een KPN kast staan vol met die dingen :)

@peter_bols Wil je van de Logo en eltako's af? Je kan natuurlijk de Logo gewoon aansturen via de Miniserver, dat bespaart je flink wat werk en kosten als je tevreden bent over hoe het systeem nu werkt.
Je hebt ook flink wat minder relaisextensions nodig als je niet alle rolluiken individueel aan wil sturen. Wat de 'beste' oplossing is hangt dus nogal sterk af van de gewenste situatie.

bartvb wijzigde deze reactie 19-03-2018 11:12 (3%)

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-12 16:34
Ik ben bezig aan het koppelen van een arduino met mijn loxone installatie.
Nu zou ik graag annaloge waarden versturen van loxone naar arduino via udp.
De communicatie lukt tussen de twee alleen veranderd de verstuurde waar naar de arduino nooit.
De waarde blijft constant "\00" maar in live view staat hij toch op een andere waarde.
Iemand ideeën om dit optelossen?

• Seb
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 07-12 11:52
quote:
bartvb schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:07:
[...]
Je kan natuurlijk de Logo gewoon aansturen via de Miniserver, dat bespaart je flink wat werk en kosten als je tevreden bent over hoe het systeem nu werkt..
Hoe doe je dit?
Mij lijkt dit een kwalitatieve oplossing gezien Siemens LOGO betrouwbaar is. Als dit mogelijk is zou ik het ook graag doen, maar ik heb er niet echt iets duidelijk of recent over gevonden. Ik dacht dat de LOGO's nogal gesloten waren.

• bartvb
@seb_creten Dat ligt nogal aan de versie van de Logo!, de nieuwe PLCs hebben Ethernet aan boord, dat is makkelijk dus. De oude hebben serieel of USB als ik me niet vergis maar weet niet of je dat ook kan gebruiken om de Logo te besturen naast het programmeren?

Als het een Logo! zonder ethernet is dan is het vervangen door een nieuwer exemplaar de makkelijkste optie en dan ben je voor iets van 100 euro klaar. Die nieuwe PLCs praten Modbus over Ethernet, dat doet de Loxone ook:
https://www.loxone.com/nlnl/kb/communicatie-met-modbus-tcp/

• Seb
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 07-12 11:52
quote:
bartvb schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:14:
Als het een Logo! zonder ethernet is dan is het vervangen door een nieuwer exemplaar de makkelijkste optie en dan ben je voor iets van 100 euro klaar. Die nieuwe PLCs praten Modbus over Ethernet, dat doet de Loxone ook:
https://www.loxone.com/nlnl/kb/communicatie-met-modbus-tcp/
Hiervoor heb ik dan wel nog een Modbus extensie nodig, of gaat dit rechtstreeks via LAN?

• bartvb
De extensie heb je alleen nodig als je Modbus RTU (dus via RS-485) wil praten. Modbus TCP kan met alleen de Miniserver.

De nieuwe Logo's doen ook Modbus TCP:
https://w3.siemens.com/mc...riants/pages/default.aspx

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:55

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Maar wel met een polling interval van 5 seconden, dus als input niet heel erg geschikt.

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Inmiddels begint mijn kast voor Loxone ook aardige vormen aan te nemen. Het is mij gelukt om dit hele topic door te lezen en ik ben flink wat wijzer geworden! :) Met de verlichting ben ik nog wat aan het stoeien. Ik heb een dmx module in mijn kast zitten en wil daar eigenlijk gebruik van maken ipv de tree. Nu zag ik deze module op aliexpress, is er mogelijk iemand die hier ervaring mee heeft? Of een reden waarom ik deze niet goed zou gaan werken? Je kunt er of 4 rgb lampen mee aan sturen of 12 warm witte lampen. Ik wil eigenlijk al mijn verlichting laagspanning maken maar de modules van Loxone zelf zijn zo duur.

https://nl.aliexpress.com...ae803_4&priceBeautifyAB=0

• Kompanje87
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 05-12 22:33
Ik ga mij hier ook melden. Ik lees al een tijdje mee en sta op het punt om voor onze nieuwbouw woning te kiezen voor Loxone. Het aansluiten gebeurt door een Loxone partner, aangezien ik de technische kennis niet heb om een kast in elkaar te zetten en goed aan te sluiten. Het is een Duitse partij, maar tot nu toe erg prettig contact.
De tijd die het kost om dat te leren en dat zelf te doen lijkt mij veel te groot.

We gebruiken Loxone (op hoofdlijnen) voor:
- Verlichting
- Rolluiken/zonnescherm
- Binnen-vitrage (gordijnen/plisse's)
- Ventilatie
- Alarm

Later toevoegen:
- Vloerverwarming
- Monitoring buffervat
- IR afzuigkap / IR Tv

We willen de loxone schakelaars gebruiken, omdat we de temperatuur-sensoren kunnen gebruiken voor de vloerverwarming en het schakelen van rolluiken in geval van warmte.
Verlichting schakelen we met pir/pira. De PIR sensoren kunnen ook weer gebruikt worden om een alarm op het huis te zetten.

Nu heb ik al het advies om de volgende kabels te gebruiken:
- CAT7 voor verlichting / schakelaars / pir / vloerverwarming
- 4x1 kabels voor raamdecoratie

Nu begrijp ik dat een ster-verbinding het beste is om het meest flexibel te zijn in de toekomst. We willen voor de verlichting maar voor een paar plekken gebruik maken van de loxone verlichting. Het assortiment is niet zo breed en jammergenoeg zijn de spotjes niet kantelbaar.

Nu heb ik een vraag en waarschijnlijk een simpel antwoord. Als ik bij verlichting de CAT7 kabel naar het verlichtingspunt trek. Moet ik door die leiding ook nog een stroomkabel trekken? Er wordt geadviseerd om 19 mm leidingen te nemen, maar per aansluiting is er maar 1 (of 2) kabels toch? Als ik centraaldozen er tussen leg, kan ik later nooit meer bij een kabel.

Loxone biedt zelf kabels aan met een diameter 0.258, op AliEx zie ik CAT7 kabels met een dubbele diameter. Is dat nodig/handig/beter?

Ik wil Dali-drivers kopen (advies vanaf forum en installateur) op AliEx. hebben jullie ervaring met drivers daar vandaan? Drivers passen vaak wel achter een lamp, maar hoe werken jullie de drivers (en voeding) weg bij een ledstrip in de wanden of plafond?

Hebben jullie een advies/alternatief voor de PIR sensoren van Loxone? Of kunnen die ook verzonken/inbouw worden weggewerkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie
quote:
Kompanje87 schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:02:
We willen de loxone schakelaars gebruiken, omdat we de temperatuur-sensoren kunnen gebruiken voor de vloerverwarming en het schakelen van rolluiken in geval van warmte.
In geval van warmte zou ik overlaten aan het systeem zelf. Het is de configuratie van de koeling en de positionering van rolluiken die ervoor zal zorgen dat bepaalde rolluiken/zonnewerking naar beneden gaan om jou woning het gewenste binnenklimaat te geven.
Ik zou de schakelaar alleen nog gebruiken om manueel een rolluik of zonnewering te bedienen.
quote:
Verlichting schakelen we met pir/pira. De PIR sensoren kunnen ook weer gebruikt worden om een alarm op het huis te zetten.
Doe zou ik zeggen! Let erop dat zo een PIR bewegingsmelder niet altijd mooi staat op zo een plafond. Werk waar mogelijk met een kleine PIR (inbouw vals plafond) of zet een bewegingsmelder op een andere plaats dan midden het plafond
quote:
Nu begrijp ik dat een ster-verbinding het beste is om het meest flexibel te zijn in de toekomst. We willen voor de verlichting maar voor een paar plekken gebruik maken van de loxone verlichting. Het assortiment is niet zo breed en jammergenoeg zijn de spotjes niet kantelbaar.
Ster is inderdaad het beste naar de toekomst.
De spotjes zijn wel kantelbaar
quote:
Nu heb ik een vraag en waarschijnlijk een simpel antwoord. Als ik bij verlichting de CAT7 kabel naar het verlichtingspunt trek. Moet ik door die leiding ook nog een stroomkabel trekken? Er wordt geadviseerd om 19 mm leidingen te nemen, maar per aansluiting is er maar 1 (of 2) kabels toch? Als ik centraaldozen er tussen leg, kan ik later nooit meer bij een kabel.
Leg van je schakelaars/sensors een CAT7 naar de kast en een stroomkabel naar van de kast naar de lamp/spots/verbruiker
quote:
Ik wil Dali-drivers kopen (advies vanaf forum en installateur) op AliEx. hebben jullie ervaring met drivers daar vandaan? Drivers passen vaak wel achter een lamp, maar hoe werken jullie de drivers (en voeding) weg bij een ledstrip in de wanden of plafond?
Het hangt er vanaf welke verlichting je zal plaatsen. 230V dimbare spots kunnen perfect op de dimmer extention. 24v spots op de RGBW (air/tree) extention
quote:
Hebben jullie een advies/alternatief voor de PIR sensoren van Loxone? Of kunnen die ook verzonken/inbouw worden weggewerkt?
In dit forum staan al enkele besproken modellen. Gebruik de zoekfunctie even om meerdere posts te lezen hierover. #@Femme heeft er ook 1 besproken op zijn domotica blog post

Veel succes ermee!

• Kompanje87
Allereerst @MrWollie dank voor je hulp en uitleg! _/-\o_
quote:
MrWollie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:40:

Leg van je schakelaars/sensors een CAT7 naar de kast en een stroomkabel naar van de kast naar de lamp/spots/verbruiker
Dus puur en alleen stroom, dat scheelt een hoop CAT7 kabel.
quote:
Het hangt er vanaf welke verlichting je zal plaatsen. 230V dimbare spots kunnen perfect op de dimmer extention. 24v spots op de RGBW (air/tree) extention
Wat zou de reden kunnen zijn dat hij noemde dat DALI veel makkelijker aan te sluiten was? Hij bood uiteraard de Loxone verlichting aan, maar omdat die niet kantelbaar is, is dat een no-go.

Wat is het voordeel van DALI? Ik kan dat helaas niet vinden, ook niet in de posts van @Femme. We gebruiken spots en wat WW-led strips (geen kleurenparade nodig). Dan zou ik volgens mij voordeliger uit zijn met dimmer-extension?

Heeft te maken met het verschil tussen fase-afsnijding en 1-10v spots?
https://www.trimlessspots...n-fase-afsnijdend-dimmen/

Of kun je op de dimmer extension die 1-10v spots ook prima aansluiten?

Ik zit niet om werk verlegen, maar doe het liever ineens goed, dan straks weer opnieuw.
quote:
In dit forum staan al enkele besproken modellen. Gebruik de zoekfunctie even om meerdere posts te lezen hierover. #@Femme heeft er ook 1 besproken op zijn domotica blog post

Veel succes ermee!
Excuses, ik was nog een keer extra gaan zoeken na de vraag. Dit is hem geworden:
https://www.faradite.com/...roducts/motion-sensor-360

Kompanje87 wijzigde deze reactie 03-04-2018 19:16 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 21:33

psy

Kennis is macht

• Kompanje87
quote:
Ik heb die gezien, maar het was mij te onduidelijk of deze ook zonder de tekst/tekens van de instellingen geleverd kan worden. Anders moet ik er zelf maar met de kwast overheen :). Thanks voor de tip. Deze passen volgens mij ook prima in de inbouwdoos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie
quote:
Wat zou de reden kunnen zijn dat hij noemde dat DALI veel makkelijker aan te sluiten was? Hij bood uiteraard de Loxone verlichting aan, maar omdat die niet kantelbaar is, is dat een no-go.
De spots zijn wel degelijk kantelbaar (waar heb je dit gelezen misschien dat dit niet zo is?
quote:
Wat is het voordeel van DALI? Ik kan dat helaas niet vinden, ook niet in de posts van @Femme. We gebruiken spots en wat WW-led strips (geen kleurenparade nodig). Dan zou ik volgens mij voordeliger uit zijn met dimmer-extension?
Ik begrijp je argument om geen kleurenparade te maken, ik ben daar ook geen voorstander van, maar je kan met een RGBW we een mooie sferen maken door WW met een kleine tint van een andere kleur in te mengen.
Zeker het proberen waard!

• Kompanje87
quote:
MrWollie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:17:
[...]
De spots zijn wel degelijk kantelbaar (waar heb je dit gelezen misschien dat dit niet zo is?
Gewoon domweg niet kunnen vinden. Na zoeken in de engelse documentatie het gevonden. Er zijn alleen geen afbeeldingen van, dat versterkte het vermoeden.
quote:
Ik begrijp je argument om geen kleurenparade te maken, ik ben daar ook geen voorstander van, maar je kan met een RGBW we een mooie sferen maken door WW met een kleine tint van een andere kleur in te mengen.
Zeker het proberen waard!
Ik vind het zelf vrij snel naar oranje doorslaan, maar zal het nog eens overwegen. Is dat dan een argument om DALI te gebruiken? Ik zit er niet op te wachten, maar zie niet in waarom dat zo gepusht wordt :)

Soms ontgaat mij de logica en daarom wellicht een nog voor de handliggende vraag. Er wordt geadviseerd om 19mm leidingen te gebruiken. Maar als er alleen stroomdraad doorheen gaat naar een lichtpunt, dan is dit toch een overkill? Of kun je met meerde lichtpunten bij elkaar het door één buis trekken?

• ReXoR86
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 27-09 15:37
Hey Forumleden,

De kogel is door de kerk en we zijn ook van plan Loxone te installeren in onze nieuwbouwwoning en heb hier al heel wat opgestoken door het forum te lezen waardoor dank.
Momenteel zitten we in de bekabelingsfase: stopcontacten, bediening (drukknop/bewegingssensor), lichtpunten.

De stopcontacten zijn momenteel in kring gelegd, deze ga ik niet meteen schakelen --> Nadien kan ik er nog een wifi module tussensteken indien nodig maar zelf denk ik niet dat we dit zozeer gaan gebruiken. Indien jullie enige bedenkingen of suggesties hebben, zijn deze altijd welkom waarom men toch misschien enige geschakelde (of "lonely") stopcontacten legt.

De lichtpunten zouden in ster naar de kast worden geplaatst --> The usual.

Maar de drukknoppen / bewegingssensor dacht ik eerst in Tree te plaatsen maar nu las ik hier dat het toch beter is deze in stertopologie naar de kast te leggen met een CAT 7 kabel? (wat toch een vrij dure kabel is) om zo naar later toe toch gemakkelijk van domotica te veranderen.

Dus vanaf hier enkele vragen over de bekabeling en de bediening:
- Welke kabel leggen jullie voor de bediening (Loxone Touch / Bewegingssensor)
Oranje:
https://www.amazon.de/Ver...915&sr=8-4&keywords=cat+7
Groene van loxone:
https://shop.loxone.com/nlnl/cat-7-kabel.html

- Kan je gewone NIKO schakelaars gebruiken om "domotica" aan te sturen en moet deze dan verbonden zijn met dezelfde CAT7 kabel?

- De Loxone touch heeft een grootte van 65*65, welke inbouwdoos heb je hiervoor nodig? Of hoe plaats je deze actor op de muur? Is een Helia 60*60*50 met vertikale schroeven hiervoor perfect? Moet deze luchtdicht zijn, want in deze actor zit een temperatuur en vochtigheidssensor?

Thanks

• MrWollie
quote:
Soms ontgaat mij de logica en daarom wellicht een nog voor de handliggende vraag. Er wordt geadviseerd om 19mm leidingen te gebruiken. Maar als er alleen stroomdraad doorheen gaat naar een lichtpunt, dan is dit toch een overkill? Of kun je met meerde lichtpunten bij elkaar het door één buis trekken?
Stel je hebt meerdere spots in een kamer die je samen wenst te bedienen, trek een kabel van de kast naar de dichtsbijzijnde spot, van deze spot leg je terug een kabel naar de volgende spot.
Als jij deze leidingen in een 19mm buis wil leggen ... geen probleem ... In belgïë wordt vaak een preflex 16mm 3G1,5 gebruikt om lichten te voorzien van stroom

Je 19mm leiding geeft later wel de mogelijkheid om nieuwe draad te trekken in de leiding moet die nodig zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie
quote:
ReXoR86 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:52:
Hey Forumleden,

De kogel is door de kerk en we zijn ook van plan Loxone te installeren in onze nieuwbouwwoning en heb hier al heel wat opgestoken door het forum te lezen waardoor dank.
Momenteel zitten we in de bekabelingsfase: stopcontacten, bediening (drukknop/bewegingssensor), lichtpunten.
Leuk om te horen!
quote:
De stopcontacten zijn momenteel in kring gelegd, deze ga ik niet meteen schakelen --> Nadien kan ik er nog een wifi module tussensteken indien nodig maar zelf denk ik niet dat we dit zozeer gaan gebruiken. Indien jullie enige bedenkingen of suggesties hebben, zijn deze altijd welkom waarom men toch misschien enige geschakelde (of "lonely") stopcontacten legt.
Ik heb op zicht nooit echt een use case gezien waarom het nodig is om alle stopcontacten te schakelen met domotica ... indien je stopcontact wil schakelen doen neem een loxone socket air. Voordeel is dat je het makkelijk kan verplaatsen naar een ander stopcontact, je er ook lichtsfeer mee kan schakelen, je het opgenomen vermogen kan uitlezen en de temperatuur sensor is een input voor de alarm brandbeveiliging EN dat het je AIR signaal versterkt in de woning (het is met name een repeater van het AIR signaal).
quote:
Maar de drukknoppen / bewegingssensor dacht ik eerst in Tree te plaatsen maar nu las ik hier dat het toch beter is deze in stertopologie naar de kast te leggen met een CAT 7 kabel? (wat toch een vrij dure kabel is) om zo naar later toe toch gemakkelijk van domotica te veranderen.
Ik voorzie een CAT7 kabel en zet niet teveel drukknoppen op 1 kring. Zo kan ik 1 ader gebruiken voor +24V en heb ik nog de resterende 7 aders om de contacten uit te lezen van drukknoppen op 2 of 3 verschillende plaatsen. Beetje best of both worlds
quote:
Dus vanaf hier enkele vragen over de bekabeling en de bediening:
- Welke kabel leggen jullie voor de bediening (Loxone Touch / Bewegingssensor)
Oranje:
https://www.amazon.de/Ver...915&sr=8-4&keywords=cat+7
Groene van loxone:
https://shop.loxone.com/nlnl/cat-7-kabel.html
Kies maar, ik heb die van Loxone
quote:
- Kan je gewone NIKO schakelaars gebruiken om "domotica" aan te sturen en moet deze dan verbonden zijn met dezelfde CAT7 kabel?
Uiteraard kan je andere drukknoppen gebruiken. Niko, bticino, ...
quote:
- De Loxone touch heeft een grootte van 65*65, welke inbouwdoos heb je hiervoor nodig? Of hoe plaats je deze actor op de muur? Is een Helia 60*60*50 met vertikale schroeven hiervoor perfect? Moet deze luchtdicht zijn, want in deze actor zit een temperatuur en vochtigheidssensor?
Helia inbouwdoos met schroeven is perfect! zorg wel dat jouw inbouwdoos geen tocht krijgt van bv binnenmuur/spouw/gat. Dit is trouwens ook zo wanneer je een thermostaat aan de muur hangt.

Veel succes met de nieuwbouw!!!

• Noah jao
  • Laatst online: 20:50
quote:
-Tarantula- schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:26:
net m'n dmx302 dimmer aangesloten op m'n miniserver via dmx extensie, nice :)

dimbare gu10 spotjes (230v dus) van topledshop kunnen hiermee naar mijn mening mooi gedimd worden, dus ideaal als je niet veel geld wil uitgeven aan de dure dimmer van loxone zelf :p

thx Femme voor de tip _/-\o_

nu nog zo'n railduino bestellen en proberen :p
Welke voeding gebruik je voor uw dmx302 ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-12 22:58
Voeding is gewoon de 230v via een 16A zekering aangezien het om 230v ledspots gaat

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:35
quote:
Kompanje87 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:45:
[...]

Ik heb die gezien, maar het was mij te onduidelijk of deze ook zonder de tekst/tekens van de instellingen geleverd kan worden. Anders moet ik er zelf maar met de kwast overheen :). Thanks voor de tip. Deze passen volgens mij ook prima in de inbouwdoos.
De versie die voor Loxone geschikt is heeft die tekens niet, alleen klein donker stipje voor de Lux sensor. Heb er hier 20 hangen naar tevredenheid.

• bartvb
@Kompanje87 Ik ga hier ook alleen 19mm gebruiken, vooral omdat het kostenverschil met 16mm minimaal is. Die 19mm is zeker niet in alle gevallen nodig, maar maakt het wel makkelijk om bedrading later nog te vervangen/aan te passen.

@Sethro wow, da's een serieuze hoeveelheid PIRs :) Heb jij uiteindelijk zelf het ontwerp van je installatie gemaakt of heb je dat laten doen? Bijzonder benieuwd naar je leerpunten :) Wat zou je een 2e keer anders doen? En wat zou je zeker houden zoals je het nu hebt gedaan?

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-12 12:10

DinX

Motormuis

Ik zal me hier ook maar eens melden, in de toekomst zal je me hier wel wat vaker gaan tegenkomen.

Dinsdagavond hebben we de laatste hand gelegd aan onze zelfbouw elektriciteit (toch het bekabelingsgedeelte). Gisteren hebben de de EPS chape gelegd, dus vanaf nu valt er niks meer (bekabeld) te veranderen :)

Situatie:
We zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning en ik ben meteen voor een volledige Loxone installatie gegaan (die we nadien nog gaan uitbreiden).

• 40 Loxone WW Tree spots. Hangen allemaal op CAT7, mee op de Tree van de melders van die verdieping. Elke locatie heeft z'n eigen 3G1,5 naar de spots (zodat we niet vast zitten aan tree spots in de toekomst).
• 13 bewegingsmelders (inkomhal, woonkamer, eetkamer, keuken, berging, garage, trap onder, toilet onder, toilet boven, nachthal, badkamer, technische ruimte, terras/tuin)
• 3 Loxone Pendels
• 5 geschakelde stopcontacten
• 15 kringen met stopcontacten
• 9 aansluitingen voorzien voor rolluiken (5G1,5)
• Bedrade raamcontacten bij elke toegang naar buiten (ramen, deuren) en 2 draadloze (zolderraam en garagepoort)
• 9 audiozones (misschien ooit een Music Server, voorlopig met een RPi)
• 11 Loxone Touch schakelaars
• 2 Loxone Air Rookmelders
• Tree voorzien bij de collectoren voor in de toekomst stelventielen

Ik heb niet teveel geschakelde stopcontacten omdat ik er niet meteen het nut van in zie om alles in ster te leggen. Moest ik in de toekomst iets willen schakelen stop ik er wel een smart socket in, die heeft meteen meer mogelijkheden. Als je het vergelijkt met de kostprijs van de extra bekabeling (stervorm), een relaisaansluiting (+/- 40 euro per stuk als je het omrekent),... dan is het een pak geld uitgegeven voor iets wat absoluut niet zeker is.
Plaatsen waar ik wel geschakelde stopcontacten voorzien heb zijn plaatsen waar ik eventueel staande lampen ofzo denk te schakelen (bijvoorbeeld bij de TV, leeshoek,...).

Alle doorgaande ruimtes dus voorzien van bewegingsmelders. De Touch schakelaars zijn dus in hoofdzaak voor het bepalen van sfeer, temperatuur,...

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Sethro
quote:
bartvb schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:17:
@Kompanje87 Ik ga hier ook alleen 19mm gebruiken, vooral omdat het kostenverschil met 16mm minimaal is. Die 19mm is zeker niet in alle gevallen nodig, maar maakt het wel makkelijk om bedrading later nog te vervangen/aan te passen.

@Sethro wow, da's een serieuze hoeveelheid PIRs :) Heb jij uiteindelijk zelf het ontwerp van je installatie gemaakt of heb je dat laten doen? Bijzonder benieuwd naar je leerpunten :) Wat zou je een 2e keer anders doen? En wat zou je zeker houden zoals je het nu hebt gedaan?
Zelf gedaan, Excel gemaakt en per vertrek uitgeschreven wat er nodig is. Voor ieder vertrek ben ik uitgegaan van dezelfde basis met hier een daar wat extra's. Heb alles in ster aangelegd met UTP of 230V (dus ook alle WCDs). Voor de verdeelkast een schets gemaakt hoe alles te plaatsen en goed gescheiden te houden.

Ben eigenlijk heel tevreden en geniet van de flexibiliteit die een volledige sternetwerk brengt. Heb alles op reigklemmen afgemonteerd en een select aantal op doorgezet naar relais / ingangen / uitgangen. Ook op een aantal strategische plekken nog extra kabels naartoe getrokken om nog uit te kunnen breiden.

Zaken waar ik me op verkeken heb zijn de tijd die het kost om alles aan te leggen, de hoeveelheid kabel die je uiteindelijk nodig hebt (teller staat op 1,2km VD en 500m UTP) en de ruimte die je nodig hebt in de schakelkast. Ook de kosten van klein materiaal loopt uiteindelijk ook nog wel flink op.

Aan het begin lette ik best wel op de uitgaven aan materiaal en ben op een moment daarvan af gestapt omdat ik het vooral goed wilde doen. Ik zou jezelf ook voorbereiden op dat moment, ben je bereid de streep te trekken of wil je het uiteindelijk gewoon goed hebben. Als je tot de laatste categorie behoort zou ik daar vanaf begin gewoon vanuit gaan.

Laatste tip; bouw flexibiliteit in, je komt vanzelf op nieuwe ideeën en daar wil je waarschijnlijk wel wat mee. Zo schakelt mijn plintradiator en Jaga DBE extra op als er wel warmtevraag is maar niemand in de ruimte. Dat werk.

• DinX

DinX

Motormuis

Herkenbaar allemaal. Zeker qua kabels heb ik ook continu zitten bijhalen. 2km voorzien en ik denk dat we op 2,7-2,8 km geëindigd zijn... En dan heb ik de tree nog niet helemaal in ster gelegd.

Alles in ster was er gewoon over geweest, zowel qua prijs als ruimte als deadline.

• D82M
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-10 21:36
Ik ben voornemens om in onze nieuwbouwwoning de bewegingsmelders achteraf te monteren en dus in Air uit te voeren. Reden is dat ik die dingen het liefst zo onopvallend mogelijk wegwerk en niet standaard in het midden van een ruimte tegen het plafond wil hebben. Voordeel is dat je precies kunt meten waar welke sensor straks moet zitten als de woning klaar is. Maar...welke nadelen zijn er? (behalve eens in de 5 jaar nieuwe batterijen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrWollie
quote:
D82M schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:51:
Ik ben voornemens om in onze nieuwbouwwoning de bewegingsmelders achteraf te monteren en dus in Air uit te voeren. Reden is dat ik die dingen het liefst zo onopvallend mogelijk wegwerk en niet standaard in het midden van een ruimte tegen het plafond wil hebben. Voordeel is dat je precies kunt meten waar welke sensor straks moet zitten als de woning klaar is. Maar...welke nadelen zijn er? (behalve eens in de 5 jaar nieuwe batterijen).
Je zet je vast op het feit dat bewegingsmelders in joiw geval draadloos zullen moeten zijn. Nu met loxone en later misschien een ander systeem

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14-12 16:16
@DinX

ik lees: 40 Loxone WW Tree spots. Hangen allemaal op CAT7

heb je niet overwogen om daar 5G1.5 voor te gebruiken ipv CAT7 mbt tot de belasting van de kabel?
Ik heb zelf niet voldoende kennis, maar ik dacht dat je bij een nieuwbouw voor de spots beter een 5G1.5 kon trekken dan een CAT7 voor de voeding van de spots.

M.v.g.

Peter

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:04:
@DinX

ik lees: 40 Loxone WW Tree spots. Hangen allemaal op CAT7

heb je niet overwogen om daar 5G1.5 voor te gebruiken ipv CAT7 mbt tot de belasting van de kabel?
Ik heb zelf niet voldoende kennis, maar ik dacht dat je bij een nieuwbouw voor de spots beter een 5G1.5 kon trekken dan een CAT7 voor de voeding van de spots.

M.v.g.

Peter
Ik heb per verlichtingszone een 3G1,5 getrokken, de CAT7 is enkel de Tree bus.
Dus voeding via 3G1,5, sturing via CAT7.

Niet voor 5G1,5 gegaan omdat ik toch nooit kleur ga gebruiken. Dat heb ik na jaren in mijn appartement al gemerkt. Een volledige koof rondom met RGBW gemaakt, en dan toch altijd dezelfde kleur ingesteld. Leuk voor de flashy foto's, amper tot niet gebruikt in de praktijk (bij mij).

Als ik toch kleur wil kan dat via de RGBW Tree Spots normaal gezien.

Oranje en wit op de 3G1,5 voor de voeding, groen en wit op de CAT7 voor de sturing

DinX wijzigde deze reactie 12-04-2018 11:43 (20%)

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14-12 21:29
weet iemand wat de RAL kleur is van de loxone touch schakelaars? wij hebben deze in de Gira standaard 55 mat witte ramen gedaan, maar er zit kleurverschil in... kortom welk raam is dezelfde witte kleur als de loxone touch wit?

• peter_bols
@DinX

ik dacht dat 5G1.5 veel mogelijkheden gaf om RGBW lampen te sturen per kring.
Maar uit jou uitleg begrijp ik dat je beter 3G1.5 en een CAT7 kan voorzien als je met Loxone werkt.
Dan kan je zelfs elke Loxone RGBW lamp apart gaan sturen.
Of zie ik dat verkeerd?

Gr Peter

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:07:
@DinX

ik dacht dat 5G1.5 veel mogelijkheden gaf om RGBW lampen te sturen per kring.
Maar uit jou uitleg begrijp ik dat je beter 3G1.5 en een CAT7 kan voorzien als je met Loxone werkt.
Dan kan je zelfs elke Loxone RGBW lamp apart gaan sturen.
Of zie ik dat verkeerd?

Gr Peter
Dat klopt. Elke spot gaat als individueel apparaat te zien zijn. Zolang ik bij Loxone blijf kan ik inderdaad nog voor kleur kiezen omdat de dimmer in de spot zelf zit.

Enkel onze 3 Loxone pendels gaan op een RGBW dimmer komen met 5g1,5 omdat die niet in tree beschikbaar zijn.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:52
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Loxone domotica systeem in ons nieuw te bouwen huis.
Wat ik me afvroeg qua verlichting is:
- Als je gewoon een WW spot aansluit en schakelt via Loxone, dus zonder dimmer extensie oid, fade die dan ook mooi aan en uit?
- Zijn de LEDstrips van loxone vergelijkbaar met die van Philips Hue? Dus ook verschillende soorten witlicht instellen etc?

Ik heb ons huidige huis compleet van Hue voorzien maar vraag me af of Loxone dezelfde kwaliteit bied, ook qua faden etc zonder dat je enorm dure dimmers moet kopen.

• barbuitenhuis
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-12 13:30
quote:
DinX schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:56:
[...]

Dat klopt. Elke spot gaat als individueel apparaat te zien zijn. Zolang ik bij Loxone blijf kan ik inderdaad nog voor kleur kiezen omdat de dimmer in de spot zelf zit.

Enkel onze 3 Loxone pendels gaan op een RGBW dimmer komen met 5g1,5 omdat die niet in tree beschikbaar zijn.
Even een controlevraag: 3G1.5 en een CAT7 mogen door 1 electrabuis van 19mm? Of levert dat problemen op?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrWollie
quote:
- Als je gewoon een WW spot aansluit en schakelt via Loxone, dus zonder dimmer extensie oid, fade die dan ook mooi aan en uit?
Spots faden inderdaad aan en uit
quote:
- Zijn de LEDstrips van loxone vergelijkbaar met die van Philips Hue? Dus ook verschillende soorten witlicht instellen etc?
Vergelijk de specificaties eens:

Loxone ledstrip: https://shop.loxone.com/nlnl/led-strip-rgbw.html
Philips Hue: https://www2.meethue.com/...k/7190255PH/specificaties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
Vantage92 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:02:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Loxone domotica systeem in ons nieuw te bouwen huis.
Wat ik me afvroeg qua verlichting is:

Ik heb ons huidige huis compleet van Hue voorzien maar vraag me af of Loxone dezelfde kwaliteit bied, ook qua faden etc zonder dat je enorm dure dimmers moet kopen.
De 2de vraag kan ik bevestigen. Ik heb ze al gezien in de demo-woning in Nijlen.
We waren daar meteen doodongerust omdat de spotboringen reeds gedaan waren, al de kabels getrokken,... We vonden daar de lichtopbrengst vrij laag. We vroegen toen of ze op 100% stonden waarop de baas daar zei "Ja". Meteen paniek :p

Bleek dat ze gewoon op de warmste lichtkleur stonden. Ze zijn dus in te stellen van bijna geel tot wit/wit.
Ook het dimmen gebeurt perfect. Waar je vaak dimbare leds vanaf 10% naar donkerder ineens ziet uitvallen zijn deze perfect dimbaar tot je ze nog amper ziet schijnen/
Kwaliteit is wat mij betreft dus top (betaal je dan ook voor aan 40 euro per stuk, zonder tree).
quote:
barbuitenhuis schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:48:
[...]

Even een controlevraag: 3G1.5 en een CAT7 mogen door 1 electrabuis van 19mm? Of levert dat problemen op?
Ik heb de tree en de 3G1,5 apart liggen. Mede doordat ik de tree doorlus voor alles wat op dezelfde verdieping hangt (bvb spot > spot > spot > spot > spot -> melder > spot > ...) maar de verschillende zones met spots wel een aparte 3G1,5 tot de zekeringkast gegeven heb.

Moest ik ooit andere domotica nemen (kans is klein) gaan schakelaars in 9 van de 10 gevallen nog altijd draadloos kunnen, melders ook. Alleen de stroom heb je eigenlijk echt apart nodig.
Alles individueel naar de zekeringkast was bijna niet te doen met 12 schakelaars, 12 bewegingsmelders,... 2 collectoren vloerverwarming,... Ik heb nu al 3 goten van 200x60 vol steken :X

Ik wens je trouwens veel succes om zowel 3 x stroom + een cat7 door een 19mm preflex/pvc te krijgen ...

temp
https://tweakers.net/ext/f/gWaPVe6AgFTqnVzqeVKx5dBk/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Il4x2No6Gb1gJGQPicTpu85S/thumb.jpg

DinX wijzigde deze reactie 16-04-2018 11:07 (34%)

• Nindustries
  • Laatst online: 12-12 08:52
Als kandidaat voor mijn smart home (renovatiewoning) ben ik ook naar loxone aan het kijken.
Dit als tegenhanger voor ofwel DIY open-source (home assistant/homebridge/domoticz met z-wave) of Niko Home Control.

Iemand die een bestaande woning al eens heeft moeten aanpassen/renoveren en wat tips kan delen?
Mijn benedenvloer is al verbouwd dus zal wat zoeken moeten worden ivm bedrading.. Boven kan ik zelf trekken dan.

~ beware of misinformation. Ik verkoop mijn Macbook!

• MrWollie
@Nindustries tips zijn er genoeg maar misschien is het beter dat je specifiek vraagt waar je meer info of tips over wil.

Ivm met je beneden verdieping, Is de bekabeling daar reeds in ster vorm (van elke schakelaar en licht punt een kabel naar de kast) of is het nog traditioneel?
Traditioneel is voeding naar de schakelaar en van de schakelaar naar het lichtpunt?

Traditioneel is per sé niet slecht, Loxone heeft hier met producten ook een antwoord op. Maar het is wel belangrijk voor de keuzes en mogelijkheden.

MrWollie wijzigde deze reactie 17-04-2018 08:00 (38%)

• peter_bols
Beste,

Als je geen drukknoppen gebruikt van loxone maar een alternatief. Denk ik er aan om jung te gebruiken. Heeft iemand ervaring met jung. Ik heb zelf wat ervaring met bticino. Ik vond dat zeer modulair omdat je inbouw doosjes had van 2 tot 7 modules. Je hebt dan 1 inbouwpotje. 1 frame waar de 2 tot 7 modules inhangen Dat zijn drukknoppen of dubbele voor rolluiken of .... en een afdekplaatje.
Ik heb de indruk dat jung niet zo modulair werk.
Met welk merk hebben jullie goede ervaringen. Bticino vind ik wel een beetje prijzig, en je bent afhankelijk van hun afwijkende afmetingen tov andere.

Txs

Peter

• DinX

DinX

Motormuis

Een hele hoop drukknoppen gaat nu wel een beetje in tegen de "Loxone filosofie" :)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
peter_bols schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:59:
Beste,

Als je geen drukknoppen gebruikt van loxone maar een alternatief. Denk ik er aan om jung te gebruiken. Heeft iemand ervaring met jung. Ik heb zelf wat ervaring met bticino. Ik vond dat zeer modulair omdat je inbouw doosjes had van 2 tot 7 modules. Je hebt dan 1 inbouwpotje. 1 frame waar de 2 tot 7 modules inhangen Dat zijn drukknoppen of dubbele voor rolluiken of .... en een afdekplaatje.
Ik heb de indruk dat jung niet zo modulair werk.
Met welk merk hebben jullie goede ervaringen. Bticino vind ik wel een beetje prijzig, en je bent afhankelijk van hun afwijkende afmetingen tov andere.
Een zevenvoudige afdekplaat is inderdaad wel erg veel. Ik gebruik thuis Niko Pure en Merten Artec en die gaan tot vijf stuks.

Ik zou niet weten wat je met zeven moet. Ik zou dan eerder gaan kijken naar betere automatisering zodat je niet zoveel drukknoppen nodig hebt ;) .

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
Femme schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:06:
[...]

Ik zou niet weten wat je met zeven moet. Ik zou dan eerder gaan kijken naar betere automatisering zodat je niet zoveel drukknoppen nodig hebt ;) .
Daar hadden ze bij Loxone wat foto's van liggen van bestaande woningen.
6/7/8-voudige drukknoppen, en dan een Post-it erboven met de uitleg wat wat deed :p

Komen je ouders ofzo een keer bij je thuis terwijl je er niet bent, krijgen ze het licht nog niet aan :p

Zo ook een keer op bezoek bij familie van m'n vriendin in hun nieuwe huis. Een volledige KNX-setup, 4- tot 6-voudige drukknoppen. Drukte je x in ging het licht aan, x ingedrukt houden was om te dimmen, y ingedrukt houden was licht feller,...

In elke ruimte een andere opbouw van knopjes (bvb 4-voudige in een leefruimte, 6-voudige in de slaapkamer,...). Dus overal moest je maar weten welke knop weer juist diende om het licht aan te doen, om de temperatuur te regelen,... :X

DinX wijzigde deze reactie 18-04-2018 10:59 (31%)

• peter_bols
@Femme @DinX

goed om te horen dat jullie 7 modules naast elkaar ook te veel vinden.
Maar de vraag was is er een ander merk buiten Bticino waar bij je een module van 2 of 3 breed hebt, zelf later kan beslissen ik zet er 1 drukknop of 14 drukkoppen op. En het blijft er strak uitzien.

Ik wil 1 CAT7 kabel trekken naar 2 inbouwpotjes en later beslissen wat ik er mee doe, vandaar de vraag welk merk van schakelmateriaal is even flexibel a Bticino maar niet zo duur.

M.v.g.

Peter

• bartvb
@Femme @DinX Ik gok dat @peter_bols iets bedoelt als:

http://www.bticino.com/pr...kets-and-other-functions/

Dat is dus heel wat anders dan de standaard Nederlandse 'systeem 55' modules.

Maar eens wat betreft bediening. Idealiter heb je helemaal geen knoppen nodig en snapt het systeem zelf wat er nodig is. Maar toch zal je ook zelf controle willen houden over scenes/zonwering/etc.

Loxone Touch Pure ziet er (naar mijn mening) mooi uit, maar is ook alles behalve intuitief lijkt me?
Voorlopige plan hier is het gebruik van zoveel mogelijk automatisering en een of meerdere (KNX) MDT Glass II Smart tasters per ruimte.

• peter_bols
@bartvb

dat is wat ik bedoel. op de foto staan nu 4 modules. wil je daar nu 2 rolluiken (up - down) en 2 lichtkringen opzetten dat gaat zeer eenvoudig en het eind resultaat ziet er even strak uit.

Gr

peter

• peter_bols
Allen,

nu ik hier toch ben.

Voor een loxone installatie wordt voorgesteld de CAT7 kabel te gebruiken.
Maar voor de raamcontacten, welke kabel zou je dan het beste gebruiken.
Een andere 2 aderige kabel per raam naar de centrale kast of toch proberen op 7 ramen op 1 kabel CAT7 aan te sluiten.

Gr

Peter

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:39:
Allen,

nu ik hier toch ben.

Een andere 2 aderige kabel per raam naar de centrale kast of toch proberen op 7 ramen op 1 kabel CAT7 aan te sluiten.

Gr

Peter
Ik heb per verdieping 1 CAT6 helemaal rondgetrokken van raam naar raam.
De bruine ader gebruik ik voor de spanning en per raam/deur gebruik ik 1 van de andere aders om te schakelen.

Aan elk raam/deur komt dus 1 kabel toe en vertrekt er 1 kabel verder. Alle draadjes worden met elkaar verbonden (scotchlock knijpertjes) en per raam/deur heb ik 1 specifieke kleur waar ik een contact tussen schakel.

Dus (bijvoorbeeld) aan de voordeur wordt bruin / blauw geschakeld, raam voorkant bruin / groen, schuifraam bruin / wit-blauw,...

Anders ging het, zoals met verschillende zaken, teveel kabel worden.
Het zal nooit gekeurd kunnen worden als officieel alarm op deze manier, maar het voldoet voor mijn wensen (kijken of een raam of deur open staat, verwarming regelen, of een "let op, het zolderraam staat open en het gaat regenen" melding).

@hierboven voor de schakelaars. Als je graag kleine strakke knopjes wil heb je natuurlijk nog een heel aanbod aan KNX-schakelaars. Die kan je ook "gewoon" aan je miniserver hangen.

DinX wijzigde deze reactie 19-04-2018 09:07 (6%)

• MrWollie
quote:
peter_bols schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:39:
Allen,

nu ik hier toch ben.

Gr

Peter
Ik gebruik SVV kabel.
1 ader voor spanning en 1 ander per contact voor het contact te maken als digitale ingang.
Met een kabel van 8 aders kan je dus 7 contacten doen

• DinX

DinX

Motormuis

Nog een tip daarvoor (heb ik toch gebruikt)

https://www.reichelt.com/...0VMgfWEAQYAiABEgKKmvD_BwE

DinX wijzigde deze reactie 19-04-2018 15:19 (51%)

• peter_bols
@DinX

bedankt voor je advies, ik ga dat ook zo maken, je moet wel veel aders doorverbinden is er een scotchlock waarmee je meerder aders in 1 keer kan doorverbinden?
Een bijkomende vraag is, waar heb je de raamcontacten geplaatst, onder aan het raam?

Ik zal zeker ook eens kijken bij KNX naar hun schakelmateriaal.

Mvg

Peter

• DinX

DinX

Motormuis

Meerdere tegelijk, nee. Ik heb dus 8 losse.

Dat ga je aan je raamfabrikant moeten vragen. Ligt eraan of er 'beslag' zit of niet.
Als je draai/kiep hebt is de plaatsing al beperkt bvb.

Bij ons zijn ze overal onderaan geboord. Dan kan je natuurlijk niet zien of ze op kiepstand staan. Ik ga ze wel zo precies lijmen dat ze maar net contact maken als het raam toe is. Met wat geluk gaat het contact dan open als ik kiep.

Is deels ook persoonlijk. Reageren op kiep en open of enkel op open.

• Elconejo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-12 09:44
Je kan Scotchlocks vinden waarbij je 3 aders tegelijk kan doorverbinden.

https://www.conrad.be/p/3m-ur2-aderverbinder-flexibel-013-065-mm-massief-013-065-mm-aantal-polen-3-1-stuks-rood-528007

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/528007_BB_00_FB/image.jpg?x=100&y=100

4 of meer heb ik zelf nog niet gezien. Grote voordeel is dat door de gel in deze connectoren ze ook waterdicht zijn. Let wel op dat je ze helemaal dichtknijpt voor een goede verbinding. Bij voorkeur met een waterpomptang daar je recht op de connector kan knijpen en niet schuin zoals met een gewone tang.

Elconejo wijzigde deze reactie 19-04-2018 20:57 (21%)

• peter_bols
@Elconejo

je zou eigenlijk een systeem moeten hebben waarmee je de 8 aders van de 1 kabel aan de 8 aders koppelt van de andere kabel. zoals in deze video:

YouTube: The easy way to join two Cat6 Ethernet Cables together (Charlies dre...

Mvg

Peter

• Elconejo
Stel dat ik een printje zou tekenen waar je alles op kan vastschroeven, zou hier interesse voor zijn en hoe zou dit er moeten uit zien?

Dit ziet er bv wel interessant uit. Bovenste en onderste rij leg je samen en je hebt massa en 24V aansluitingen zonder te moeten samen proppen.

DIP-40 Component to Screw Terminal Adapter Board, w/HQ DIN Rail Mount Carrier.
http://s.aliexpress.com/YZnIJ7Bf

Als je de brugjes zelf maakt of voor grotere stromen is dit wel interessant:

1Set Terminal screw PCB plug connection terminal 5.08mm 2/3/4/5/6/7/8/9/10 Pin NS35mm Din Rail Mounting Pluggable pcb connector
http://s.aliexpress.com/ai2UBB3q

Elconejo wijzigde deze reactie 23-04-2018 07:02 (72%)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Elconejo schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:18:
Stel dat ik een printje zou tekenen waar je alles op kan vastschroeven, zou hier interesse voor zijn en hoe zou dit er moeten uit zien?

Dit ziet er bv wel interessant uit. Bovenste en onderste rij leg je samen en je hebt massa en 24V aansluitingen zonder te moeten samen proppen.

DIP-40 Component to Screw Terminal Adapter Board, w/HQ DIN Rail Mount Carrier.
http://s.aliexpress.com/YZnIJ7Bf

Als je de brugjes zelf maakt of voor grotere stromen is dit wel interessant:

1Set Terminal screw PCB plug connection terminal 5.08mm 2/3/4/5/6/7/8/9/10 Pin NS35mm Din Rail Mounting Pluggable pcb connector
http://s.aliexpress.com/ai2UBB3q
Voor het doorverbinden van 8-aderige kabels in de verdeelkast zijn er rijgklemmen met acht etages van o.a. Weidmüller, Phoenix Contact en Wago. Hier heb je echter niets aan als je in een inbouwdoos een paar aders nodig hebt voor een pulsdrukker of reedcontact en de overige aders in de kabel wil verbinden met een andere kabel die naar de volgende raam of deur gaat.

• Elconejo
quote:
Femme schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:51:
[...]

Voor het doorverbinden van 8-aderige kabels in de verdeelkast zijn er rijgklemmen met acht etages van o.a. Weidmüller, Phoenix Contact en Wago. Hier heb je echter niets aan als je in een inbouwdoos een paar aders nodig hebt voor een pulsdrukker of reedcontact en de overige aders in de kabel wil verbinden met een andere kabel die naar de volgende raam of deur gaat.
Klopt inderdaad wat je zegt. De rijgklemmen met 8 etages kosten echter een fortuin naar mijn persoonlijke mening daar deze gemaakt zijn voor grote stromen en spanningen.

Ik ga in m'n nieuwbouw een CAT7 voorzien naar elke schakelaar. In de kast ga ik Niko DIN Rail RJ45 (ref: 650-14566) aansluitingen gebruiken. Vanaf daar maak ik zelf een RJ45 aansluiting met enkel de paren die ik nodig heb naar de input modules.

In dat opzicht is een DIN module waar ik 39x 24V op kan aansluiten wel interessant.

• Sethro
Alternatief is om eenvoudigere klemmen te gebruiken, ik gebruik voor CAT7 kabel deze (in DE nog voordeliger):
https://www.elektrobode.n...3xDw-bEAQYAiABEgIklvD_BwE

Daarvan heb ik een aantal 'blokken' van 20stuks naast elkaar. Eentje voor Tree waarop ik de groene aderparen monteer, eentje voor 24V waarop ik de oranje paren monteer en eentje voor de magneetcontacten en bewegingssensoren waarop ik de bruine paren monteer.

Het Tree en 24V blok heb ik dan met 2 steekbruggen volledig doorverbonden (FBS-20). Bij de laatste ten dele.

Dit kost iets meer ruimte in de breedte, is in mijn ogen nog steeds heel overzichtelijk en scheelt veel in prijs.

Sethro wijzigde deze reactie 23-04-2018 14:15 (4%)

• bartvb
DIN lijkt me niet de plek om CAT7 af te monteren, zeker niet voor netwerkaansluitingen. Ik zou dan eerder een 19" patch paneel bovenin de kast hangen?

Dat is nog sneller aansluiten ook met een simpele LSA tool.

Ook voor het doorlussen van CAT kabel bij een sensor is LSA handig:

https://diy.stackexchange...et-cable-at-a-wall-socket

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Elconejo schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:58:
[...]

Klopt inderdaad wat je zegt. De rijgklemmen met 8 etages kosten echter een fortuin naar mijn persoonlijke mening daar deze gemaakt zijn voor grote stromen en spanningen.

Ik ga in m'n nieuwbouw een CAT7 voorzien naar elke schakelaar. In de kast ga ik Niko DIN Rail RJ45 (ref: 650-14566) aansluitingen gebruiken. Vanaf daar maak ik zelf een RJ45 aansluiting met enkel de paren die ik nodig heb naar de input modules.

[afbeelding]
Maar dan moet je elke keer een RJ45 stekker aan de kabel maken wat veel gedoe is.

Ik heb zelf naar elke pulsdrukker twee kabels getrokken, één van drukknop naar digitale input en de andere voor 1-wire. De aders voor de pulsdrukker zijn op simpele 2-etage klemmen aangesloten en 1-wire op 3-etage klemmen (aarde, 5V en 1-wire).

Als je één kabel gebruikt kan het ook nog wel mooi zijn om eenvoudiger klemmen te gebruiken op rails boven en onder de kabelgoot, zodat je een rij klemmen kunt gebruiken voor digitale inputs en een andere rij eronder voor bijvoorbeeld 1-wire of Tree.

• barbuitenhuis
  • Laatst online: 13-12 13:30
Vraag over de hardware van de miniserver: wordt de hardware eigenlijk steeds vernieuwd onder dezelfde naam 'miniserver'?
Of zijn de technische specificaties van 2011 nog dezelfde als de specs uit 2018? En voldoet de miniserver dan nog steeds qua geheugen en snelheid?

• Yoki1985
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 14-12 13:20
quote:
barbuitenhuis schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:07:
Vraag over de hardware van de miniserver: wordt de hardware eigenlijk steeds vernieuwd onder dezelfde naam 'miniserver'?
Of zijn de technische specificaties van 2011 nog dezelfde als de specs uit 2018? En voldoet de miniserver dan nog steeds qua geheugen en snelheid?
Ik ben een paar weken geleden hier in belgië in het demohuis geweest en daar hebben ze mij verteld dat de hardware van de mini server en mini server go exact dezelfde hardware zijn, en dat deze hardware ook nog exact dezelfde is als de allereerste miniserver die ooit van de band gerold is!

• peter_bols
quote:
Femme schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:22:
[...]

Maar dan moet je elke keer een RJ45 stekker aan de kabel maken wat veel gedoe is.

Ik heb zelf naar elke pulsdrukker twee kabels getrokken, één van drukknop naar digitale input en de andere voor 1-wire. De aders voor de pulsdrukker zijn op simpele 2-etage klemmen aangesloten en 1-wire op 3-etage klemmen (aarde, 5V en 1-wire).

Als je één kabel gebruikt kan het ook nog wel mooi zijn om eenvoudiger klemmen te gebruiken op rails boven en onder de kabelgoot, zodat je een rij klemmen kunt gebruiken voor digitale inputs en een andere rij eronder voor bijvoorbeeld 1-wire of Tree.
Beste,

ik ben niet helemaal mee hoe je nu e.a. aansluit. Heb je een schema of foto van deze manier van werken.
Ik weet zeker dan het aan mij ligt want eigenlijk zou ik ook graag willen weten wat nu precies 1-wire is en dit dan specifiek voor een loxone installatie. Misschien begrijp ik dan hoe je beste bekabeld.

TXS
Peter

• peter_bols
Allen,

ik heb een vraagje over het lichtsturingblok van loxone. Ik heb aan de AIb ingang een loxone bewegingsmelder hangen. Op zich werkt dit goed. Maar als het een beetje bewolkt is springt de verlichting al onnodig aan. Kan ik ergens een parameter aanpassen zodat het lichtblok pas de lampen aan stuurt als het echt donker wordt. Maar niet als er wolkje voorbij komt.

TXS

Peter

• wietselepla
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17-08 22:23
bedankt voor de uitleg op men vorige vragen, maar ik heb er nog enkele. Ik heb nog een 40 tal meter Cat 5E liggen. Is het mogelijk om deze te gebruiken om een schakelaar aan te koppelen? Ik dacht eraan om met Niko drukknoppen te werken waar er 4 of 6 drukknoppen op 1 plaat zitten. Zijn de 8 draadjes in de utp kabel voldoende om bvb 6 drukknoppen aan te koppelen door 1 draad als ground te gebruiken en dan 6 andere aansluiten op elk een afzonderlijke ingang van loxone?

Als 'voorlopige' laatste vraag ik heb ook nog een svv kabel met 4 draden in. Ik zou deze gebruiken om bewegingssensoren aan te sluiten?

Alvast bedankt voor de feedback

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:17:
Allen,

ik heb een vraagje over het lichtsturingblok van loxone. Ik heb aan de AIb ingang een loxone bewegingsmelder hangen. Op zich werkt dit goed. Maar als het een beetje bewolkt is springt de verlichting al onnodig aan. Kan ik ergens een parameter aanpassen zodat het lichtblok pas de lampen aan stuurt als het echt donker wordt. Maar niet als er wolkje voorbij komt.

TXS

Peter
Zoiets ?

Een zwevend gemiddelde / moving average blokje ertussen steken?
Je kan om de x seconden pollen en het gemiddelde van de laatste y aantal keer op de uitgang zetten.
Als je bijvoorbeeld een polling cycle van 15s neemt zall hij 4 keer per minuut de helderheid opslaan. Als je dan "number of readings" op bijvoorbeeld 40 zet dan zal hij als waarde de gemiddelde helderheid van de laatste 10 minuten doorgeven. Lijkt me voldoende om het occasionele wolkje op te vangen :)

Waarschijnlijk wat fine-tunen in de praktijk. Ik weet dat sommigen het ook gebruiken om een buffer in te bouwen in het geval van verlichting in de buurt van de sensor zelf. Bijvoorbeeld wanneer 's nachts het licht aan gaat wil je, in combinatie met de helderheidsensor, niet dat bij de eerstvolgende poll het licht weer uit gaat omdat de sensor denkt "hey, het is licht genoeg, de verlichting is niet nodig".

• peter_bols
@DinX

dat is wel omslachtig om het op deze manier aan te passen. Ik zou liever hebben dat het licht pas aangaat als het 10 of 15% donkerder is. en dat ik door deze percentage wat aan te passen de meeste geschikte waarde kan vinden.

Mvg

Peter

• Sethro
er is nog een ingang waarmee je de theshold kan instellen. Hier heb ik een variabele aangehangen die ik in de app zichtbaar heb gemaakt en daar dus kan aanpassen. Waarde staat bij mij op 50lux.

Sethro wijzigde deze reactie 25-04-2018 14:26 (9%)

• peter_bols
@Sethro

TXS ik heb even gekeken en daar staan mega veel parameters maar ik den dat het T waarde is.
Ik gat dat eens testen.

Mvg

Peter

• Sethro
quote:
peter_bols schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:56:
@Sethro

TXS ik heb even gekeken en daar staan mega veel parameters maar ik den dat het T waarde is.
Ik gat dat eens testen.

Mvg

Peter
Ik heb even voor je gekeken in mijn Config. Ik heb een Marker hangen aan de T ingang.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-10 11:16
Is er ook een manier om een led spot tree van Loxone ip68 te maken? Of zijn die te koop (ik zie ze namelijk niet)

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
mierenfokker schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:02:
Is er ook een manier om een led spot tree van Loxone ip68 te maken? Of zijn die te koop (ik zie ze namelijk niet)
Is er kans dat ze echt nat gaan worden? Spots hangen al eerder onder iets in namelijk.
Zelf ga ik 2 spots aan onze voordeur voorzien, die hangen in het plafond onder een overhang.
M'n leverancier dacht dat het waarschijnlijk geen kwaad kon zolang er geen vocht rechtstreeks op kan komen.

Onze situatie.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-10 11:16
quote:
DinX schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:26:
[...]

Is er kans dat ze echt nat gaan worden? Spots hangen al eerder onder iets in namelijk.
Zelf ga ik 2 spots aan onze voordeur voorzien, die hangen in het plafond onder een overhang.
M'n leverancier dacht dat het waarschijnlijk geen kwaad kon zolang er geen vocht rechtstreeks op kan komen.

[afbeelding]

Onze situatie.
Bedankt voor je antwoord. Ja, ik wil ze eigenlijk in een houten terras gaan plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
mierenfokker schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ja, ik wil ze eigenlijk in een houten terras gaan plaatsen.
Het zal afwachten zijn. Qua vocht zal het nog wel meevallen bij ons denk ik.
Hoe goed ze tegen het vriezen kunnen is wat anders. Maar ze zitten bij ons ingewerkt in de crepi, dus isolatie er rond. Ik kan altijd instellen dat ze heel zacht moeten branden eens de buitentemperatuur onder de 0° gaat :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Beste,

Ik heb een raamcontact aritech dc121. Dit heeft 4 draden. Nu dacht ik dat een raamcontact maar 2 draden nodig had. Bij 2 draden staat supervised loop.
Ik had voorzien om 1 cat 7 kabel te gebruiken voor 7 contacten.
Moet ik een ander raamcontact nemen of is het de bedoeling dat ik alle aders gebruik en hoe sluit ik het dan aan.
Ik neem aan dat ik dan ook geen 7 ramen meer op een cat7 kan hangen.

Txs voor het advies

Gr
Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
quote:
peter_bols schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:18:
Ik heb een raamcontact aritech dc121. Dit heeft 4 draden. Nu dacht ik dat een raamcontact maar 2 draden nodig had.
volgens mij zijn 2 draden voro je maak/breek contact en 2 draden voor anti-sabotage doeleinden. kortom met 2 zou het ook moeten lukken (zonder anti-sabotage).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Die supervised loop is een extra paar. Die zijn niet geschakeld maar altijd gesloten voor zover ik weet. Wordt in gecertificeerde/echte alarminstallaties gebruikt als extra controle.
Als er ergens een onderbreking op je circuit is zie je dat dan.

Als ze bijvoorbeeld bij mij door het raamcontact boren zal je gewoon zien dat het raam zogezegd open is (want de andere draadjes zijn ergens in een potje in de muur doorverbonden).

Die controledraden gaan echt van raam naar raam. Als ze daar dan een contact saboteren dan zie je meteen dat de controlekring onderbroken is en het sabotage is.

Als je die wel wil gebruiken heb je dus in totaal maar 1 extra ader nodig van je cat7.

Bijvoorbeeld blauw-controledraad-contact-controledraad-blauw-controledraad-contact-...

Zelf gebruik ik het niet en heb ze afgeknipt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Hallo,

ik lees op de site van loxone dat ze voor hun inbouwdozen ronde adviseren, terwijl we meestal vierkante gebruiken.

Iemand enig idee welk merk en type je dan moet gebruiken?

TXS

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
quote:
peter_bols schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:19:
Hallo,

ik lees op de site van loxone dat ze voor hun inbouwdozen ronde adviseren, terwijl we meestal vierkante gebruiken.

Iemand enig idee welk merk en type je dan moet gebruiken?

TXS

Peter
Hangt van je muur af. is het een holle wand dan zoiets: https://www.elektrototaal...2x16-19-20mm-diepte-50mm/ voor een massievere wand (bijv. kalkzandsteen) zoiets: https://www.elektrototaal...1x16-19mm-diepte-40-50mm/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrWollie
Alternatief in vaste want is om deze te gebruiken
https://gigatek.be/nl/hel...1OIwWqEAQYASABEgI14fD_BwE

Goedkoop en doet wat het moet

MrWollie wijzigde deze reactie 02-05-2018 17:05 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
@MrWollie

we willen die van helia gebruik, lees ik op site van Loxone dat ze ronde afdviseren.
Misschien kan Loxone er beter bij zetten welke precies en waarom.

GR

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Zelf heb ik de vierkante Qrange 7500 van Helia 60x60x50.
Project wat ik doe met een Loxone partner. Ik heb volle wand.

• peter_bols
Allen,

Heb lang getwijfeld of ik voor een ander merk zou gaan dan loxone voor de schakelaars. Heb besloten om toch maar de touch tree te nemen. Met als gevolg dat ik nu wel voor ander merk van stopcontacten moet kiezen.
Wat hebben jullie gekozen voor de stopcontacten als je witte loxone schakelaars gebruikt?

Ik ben bang als het niet samen past mbt kleur en vorm het er niet netjes uit zal zien.

Gr

Peter

• MrWollie
Zowel Niko (bepaalde versie) als bticino living light heeft een rechthoekige afdekplaat.
Ik heb de afdekplaten nog niet naast mekaar gehouden om de kleur te vergelijken.

Wat ik wel weet is dat er een afdekplaat bestaat die rond de loxone touch kan dubbel verticaal of horizontaal. Ik weet niet wie de producent is
Zie foto in https://twitter.com/HaloHausUK/status/989436526886117376

• bobloblaw
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 13-06 12:15
quote:
MrWollie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:36:
Zowel Niko (bepaalde versie) als bticino living light heeft een rechthoekige afdekplaat.
Ik heb de afdekplaten nog niet naast mekaar gehouden om de kleur te vergelijken.

Wat ik wel weet is dat er een afdekplaat bestaat die rond de loxone touch kan dubbel verticaal of horizontaal. Ik weet niet wie de producent is
Zie foto in https://twitter.com/HaloHausUK/status/989436526886117376
Ik dacht begrepen te hebben dat dit Gira afdekplaten zijn. Wel nog even zelf checken, ik ben het niet zeker.

Gezien je Niko vermeldde denk ik dat je ook in België zit en dus stopcontacten met een penaarde zoekt? In tegenstelling tot NL en DE waar ze randaarde steken.

Het bestaat in elk geval, want we hebben ze op mijn werk: https://imgur.com/a/u2VmqDa

• MrWollie
quote:
bobloblaw schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat dit Gira afdekplaten zijn. Wel nog even zelf checken, ik ben het niet zeker.
https://katalog.gira.de/de_DE/datenblatt.html?id=624018 ?

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 03-12 00:16
Bijna alle GIRA series zijn compatible met de Loxone Touch schakelaars. Gezien dat de oppervlaktes van de Touch schakelaar mat wit zijn heb ik zelf gekozen voor de GIRA E2 serie en dan de Mat witte. Staat perfect.

Als je het zeker wilt weten kan je ze natuurlijk bestellen en uitproberen hoe ze staan en of ze passen.

• peter_bols
@MrWollie @bobloblaw @Raies ,

Bedankt voor de Info.

Ik bestel wat GIRA E2 en zie of het past.

Gr

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Hallo,

Voor het bouwen van de centrale kast met zekeringen en de loxone modules lijkt het me niet verstandig om daar een gewone zekering kast voor te nemen.

Ik wil wel zelf de kast inrichten, maar vraag me af:

Hoe dik moet de kast minimaal zijn. Ik wil ze tegen de muur plaatsen maar liefst niet te ver laten uitsteken.

Welke afstanden worden er dan gehanteerd tussen 2 dinrails (2 rijen). Zodat je tussen de 2 rijen nog een deftige kabelgoot kan monteren en de kabels netjes kan weg werken. Hoe breed en diep moeten de kabelgootjes minimaal zijn.

Ik zou graag de kabels die toekomen boven in de kast en onder in de kast met rijgklemmen willen verdelen. Ik zou opteren voor een zeer brede kast, eventueel uit meerder delen en ze zo hoog mogelijk willen ophangen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin.

Alvast bedankt voor het advies.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
quote:
Raies schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
Bijna alle GIRA series zijn compatible met de Loxone Touch schakelaars. Gezien dat de oppervlaktes van de Touch schakelaar mat wit zijn heb ik zelf gekozen voor de GIRA E2 serie en dan de Mat witte. Staat perfect.

Als je het zeker wilt weten kan je ze natuurlijk bestellen en uitproberen hoe ze staan en of ze passen.
Deze heb ik ook, past perfect

@peter_bols is het nog gelukt met de T waarde?

Sethro wijzigde deze reactie 05-05-2018 08:05 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:05:
Hallo,

Voor het bouwen van de centrale kast met zekeringen en de loxone modules lijkt het me niet verstandig om daar een gewone zekering kast voor te nemen.

Hoe dik moet de kast minimaal zijn. Ik wil ze tegen de muur plaatsen maar liefst niet te ver laten uitsteken.

Welke afstanden worden er dan gehanteerd tussen 2 dinrails (2 rijen). Zodat je tussen de 2 rijen nog een deftige kabelgoot kan monteren en de kabels netjes kan weg werken. Hoe breed en diep moeten de kabelgootjes minimaal zijn.

Ik zou graag de kabels die toekomen boven in de kast en onder in de kast met rijgklemmen willen verdelen. Ik zou opteren voor een zeer brede kast, eventueel uit meerder delen en ze zo hoog mogelijk willen ophangen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin.

Alvast bedankt voor het advies.

TXS

Mvg

Peter
In mijn project gaat een Eaton kast van 6 rijen van 24 modules gebruikt worden.
Deze wordt door m'n zelfbouwpartner in elkaar gestoken (ik moet enkel aansluiten
op rijgklemmen). Ik kan nog geen foto's posten van zijn manier van werken.

http://samelek.be/webshop...dules-144modules-bxhxd-10

Op z'n Facebook kan je wel een voorbeeld zien

https://www.facebook.com/.../1963702090368119/?type=3

Waarom zou je kabelgootjes in je meterkast zelf steken?
De afstanden daarbinnen zijn zo kort als je het op zo'n manier doet dat je het amper in gootjes krijgt, al helemaal niet met zoveel kabeltjes. Het is geen patchpaneel :)

Bovenste rail zijn rijgklemmen met de aansluitingen naar de eindapparatuur.
Van links naar rechts zijn dat de niet geschakelde 220V zaken (stopcontacten), in het midden alles qua sturing/tree/0-10V/..., rechts daarvan alles wat geschakeld is (stopcontacten, 220V verlichting,...), helemaal rechts dan alles wat 24V is (spots, RGBW strips,...).

De rails daaronder zitten al de voedingen en relais. Je gaat dal meteen van rail 2 en 3 naar rail 1. Daar spreek je, indien je de rijgklemmen mooi indeelt zoals boven over zeer korte afstanden. De stopcontacten links laat je van je zekeringen onder recht naar boven gaan, alles van sturing gaat ook meteen tot op de rijgklemmen.
De dimmers zitten rechts op de 2de rail, dus ook die kunnen recht naar boven naar de rail erboven.

DinX wijzigde deze reactie 05-05-2018 19:05 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
peter_bols schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:05:
Hallo,

De kast hoeft niet heel diep te zijn, 10cm is al voldoende.
quote:
Ik zou minimaal 14cm afstand tussen de kabelgoten houden, maar liever 16cm.

Hoe breed de kabelgoot moet zijn hangt af van de hoeveelheid kabels die er doorheen moeten gaan. Als er veel cat-kabels doorheen moeten zou ik niet zuinig doen en een 10cm brede kabelgoot nemen. Hoef je alleen wat fase-aders te verleggen dan kan 6cm ook prima zijn. Zorg in ieder geval voor voldoende brede kabelgoten op de plek waar kabels vanuit installatiebuizen de kabelgoot in komen.

Ik gebruik zelf Hager BA06 kabelgoten. De brede varianten hebben ook voldoende hoogte (67mm geloof ik).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
@Sethro ,

ik had een waarde toegewezen aan deze parameter, maar zonder succes.
Ik heb toen een constante genomen daar de waarde ingegeven en gekoppeld aan T.
Dat werkte wel.

Vandaag eens rond gekeken voor een centrale kast, moet zeggen dat ik nog niet bekomen ben van de prijzen.
Ik was van plan om al wat plaatst te voorzien voor extra dimmers, op de relais uitgangen van Loxone koppel relais te plaatsen en niet te zuinig te zijn met afzekeren. 't maar als er een automaat er uit klapt, de rest zoveel mogelijk blijft werken.
Dan zou ik op 263 modules uit komen. Om er voor te zorgen dat het er nog redelijk netjes uit zou zien wil ik nog wat extra ruimte tussen de dinrails voorzien.

Ik wenste dit op te hangen in 2 kasten tegen elkaar.

Nu heb nu besloten wat minder ruim te gaan denken.

Ik heb de indruk dat die Eaton kasten, wat ik er tot nu toe van heb gezien, best meevallen van prijs t.o.v. andere.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 03-12 00:16
@peter_bols Ik bouw alles op een multiplex plaat. Dan kan je zelf de ruimtes bepalen tussen de rails en kabelgoten. Scheelt ook aanzienlijk in de prijs. Wel netjes afdekken zodat het aanraakveilig is allemaal en zorgen dat er niet te veel stof in kan komen. Meestal staan dit soort kasten toch op plekken waar niet iedereen er toegang tot heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
@Raies Ik zou het liefst iets vergelijkbaars doen op één plaats in de woning. Daar is weinig diepte beschikbaar, kan vrij makkelijk zelf een (vergrendelbare) deur maken met daarachter de elektra spullen. Maar ik neem aan dat (in Nederland) een schakelkast aan allerlei eisen moet voldoen, o.a. wat betreft brandveiligheid e.d.?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Loxone en verlichting:

Op een aantal kamers wil in wat standaard lampen hangen, gewoon aan en uit.
In de keuken, TV hoek, hal en trap en misschien nog wel op een paar plaatsen ga ik RGBW dimbare LED strips hangen.
In de badkamer wil ik graag RGWB dimbare LED lampen hangen.
In nog een paar kamers dimbare LED (wit eventueel in wit tinten regelbaar).

Er zijn zoveel soorten lampen, dimmers en protocollen.

Ik zou het graag niet te complex willen maken voor een redelijke prijs.

Zou jullie dan alles van loxone nemen?

Ter info, elke lichtkring is voorzien van een 5G1.5 kabel.

TXS

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
@Raies

dat is een zeer goed idee om het op een plaat te bouwen en nadien af te kasten.

TXS

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReXoR86
  • Laatst online: 27-09 15:37
Hey Forumleden,

Ik ben van plan om raamcontacten te gebruiken van Loxone zelf, deze hebben echter maar een aansluitkabel van 3 meter.
Welke kabel moet hier tussen om deze dan via een digitale input op de loxone server te koppelen?

Een CAT6 kabel? Gewone verlichtingskabel? of Coax ook goed? :confused:

Hartelijk dank en mvg,
Michael
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True