Ik zal me hier ook maar eens melden, in de toekomst zal je me hier wel wat vaker gaan tegenkomen.
Dinsdagavond hebben we de laatste hand gelegd aan onze zelfbouw elektriciteit (toch het bekabelingsgedeelte). Gisteren hebben de de EPS chape gelegd, dus vanaf nu valt er niks meer (bekabeld) te veranderen
Situatie:
We zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning en ik ben meteen voor een volledige Loxone installatie gegaan (die we nadien nog gaan uitbreiden).
• 40 Loxone WW Tree spots. Hangen allemaal op CAT7, mee op de Tree van de melders van die verdieping. Elke locatie heeft z'n eigen 3G1,5 naar de spots (zodat we niet vast zitten aan tree spots in de toekomst).
• 13 bewegingsmelders (inkomhal, woonkamer, eetkamer, keuken, berging, garage, trap onder, toilet onder, toilet boven, nachthal, badkamer, technische ruimte, terras/tuin)
• 3 Loxone Pendels
• 5 geschakelde stopcontacten
• 15 kringen met stopcontacten
• 9 aansluitingen voorzien voor rolluiken (5G1,5)
• Bedrade raamcontacten bij elke toegang naar buiten (ramen, deuren) en 2 draadloze (zolderraam en garagepoort)
• 9 audiozones (misschien ooit een Music Server, voorlopig met een RPi)
• 11 Loxone Touch schakelaars
• 2 Loxone Air Rookmelders
• Tree voorzien bij de collectoren voor in de toekomst stelventielen
Ik heb niet teveel geschakelde stopcontacten omdat ik er niet meteen het nut van in zie om alles in ster te leggen. Moest ik in de toekomst iets willen schakelen stop ik er wel een smart socket in, die heeft meteen meer mogelijkheden. Als je het vergelijkt met de kostprijs van de extra bekabeling (stervorm), een relaisaansluiting (+/- 40 euro per stuk als je het omrekent),... dan is het een pak geld uitgegeven voor iets wat absoluut niet zeker is.
Plaatsen waar ik wel geschakelde stopcontacten voorzien heb zijn plaatsen waar ik eventueel staande lampen ofzo denk te schakelen (bijvoorbeeld bij de TV, leeshoek,...).
Alle doorgaande ruimtes dus voorzien van bewegingsmelders. De Touch schakelaars zijn dus in hoofdzaak voor het bepalen van sfeer, temperatuur,...