Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:00

DinX

Motormuis

quote:
ReXoR86 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:01:
Hey Forumleden,

Ik ben van plan om raamcontacten te gebruiken van Loxone zelf, deze hebben echter maar een aansluitkabel van 3 meter.
Welke kabel moet hier tussen om deze dan via een digitale input op de loxone server te koppelen?

Een CAT6 kabel? Gewone verlichtingskabel? of Coax ook goed? :confused:

Hartelijk dank en mvg,
Michael
Een pagina terug eens kijken :)

Dat zijn gewoon standaard raamcontacten. Ik heb zelf een CAT6 in een ring per verdieping liggen. 1 ader voor de stroomvoorziening en per raam/deur een aparte andere kleur doorverbinden.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
quote:
peter_bols schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:59:
@Raies

dat is een zeer goed idee om het op een plaat te bouwen en nadien af te kasten.

TXS

Peter
Ik heb het ook zo en erg tevreden. Alleen niet bezuinigen op de breedte van de kabelgoten. Ik kom met 80x60 net uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:56
@Sethro

zou mij een foto kunnen sturen van hoe je het gemaakt hebt.

Ik zou namelijk graag een soort van voorbeeld willen hebben van hoe een loxone installatie er uitziet die niet in een zekeringkast wordt gebouwd.

TXS

Mvg

Peter

• Sethro
  • Nu online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

Ik had belooft om een GIRA E2 stopcontact en afdekplaatje te bestellen.
Heb ze gisteren ontvangen.
Die passen echt perfect bij de witte loxone schakelaars.

mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:10
quote:
Femme schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:51:
[...]

Voor het doorverbinden van 8-aderige kabels in de verdeelkast zijn er rijgklemmen met acht etages van o.a. Weidmüller, Phoenix Contact en Wago. Hier heb je echter niets aan als je in een inbouwdoos een paar aders nodig hebt voor een pulsdrukker of reedcontact en de overige aders in de kabel wil verbinden met een andere kabel die naar de volgende raam of deur gaat.
Zou ook willen gaan voor gewone standaard Niko schakelaars.

Eerst dacht ik CAT7 100% in ster te trekken maar naarmate het echte bekabelingswerk dichterbij komt denk ik toch eerder aan een "brede/ruime tree" bekabeling aangezien ik:
- op zich wel gerust ben dat de toekomst BUS is (voornamelijk gerust om wille van kost arbeidsuren ster)
- de enorme kluwen kabel (ook een hoop miserie) die aankomen in de kast zo toch een beetje kan verminderen

Voor het doorverbinden in een inbouwdoos: wat is hier de beste optie?

Opties lijken me:
- Optie 1: Je trekt de draad "end to end" en dan knip je enkel de juiste draadjes per stopcontactdoos. Lijkt me dat je hier het meest "je verstand" er moet bijhouden. Lijkt me ook dat je met de draad die je gebruikt voor bv. voeding wel eens tekort zou kunnen komen (telkens het verlies van knippen en aansluiten...)
- Optie 2: Wago micro-verbindingsklemmen... (is hier genoeg ruimte voor in die inbouwpotjes? kost 8-polig: 0.30EUR/verbinding?)
- Optie 3: Twisten, solderen, krimpkous... (hier zie ik me niet aan beginnen om eerlijk te zijn)

Uiteraard kan Optie 2 nog wel als lapmiddel indien je eens ergens gemist hebt bij Optie 1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
quote:
KenVandeput schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:57:
[...]

Zou ook willen gaan voor gewone standaard Niko schakelaars.

Eerst dacht ik CAT7 100% in ster te trekken maar naarmate het echte bekabelingswerk dichterbij komt denk ik toch eerder aan een "brede/ruime tree" bekabeling aangezien ik:
- op zich wel gerust ben dat de toekomst BUS is (voornamelijk gerust om wille van kost arbeidsuren ster)
- de enorme kluwen kabel (ook een hoop miserie) die aankomen in de kast zo toch een beetje kan verminderen

Voor het doorverbinden in een inbouwdoos: wat is hier de beste optie?
Ik heb ook lang zitten twijfelen, maar toch besloten om de kabel in STER te leggen en Loxone schakelaars te nemen maar wel op het tree systeem.
Dan heb je op 1 loxone tree schakelaar, 5 drukknoppen, en maar een paar draden aan te sluiten. In zal maar op een paar plaatsen schakelaars hebben hangen.
Veel zaken gaan toch automatisch bediend worden.
En je kan nog altijd je smart Phone gebruiken om iets te schakelen.
Door de sterbekabeling zou ik later loxone tree Touch nog kunnen weghalen en iets anders kunnen plaatsen. De tree schakelaar zou ik nog kunnen vervangen door een air schakelaar, zou ik daar toch een schakelaar willen behouden.

Het blijft toch een lastige keuze.

Gr

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

de groene CAT7 kabel van Loxone is die speciaal of kan ik eender welke CAT7 kabel gebruiken.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Allen,

Als je een tree dimmer in de centrale kast plaatst. En je hebt 5g 1.5 liggen van de kast naar de lampen. hoelang mag dan de afstand zijn tussen de kast en de lampen.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:36
quote:
peter_bols schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:46:
Allen,

Ik had belooft om een GIRA E2 stopcontact en afdekplaatje te bestellen.
Heb ze gisteren ontvangen.
Die passen echt perfect bij de witte loxone schakelaars.

mvg

Peter
Heb je foto’s voor ons? Heb je de witte raampjes? Of een andere kleur?

• Sethro
  • Nu online
quote:
peter_bols schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:03:
Allen,

de groene CAT7 kabel van Loxone is die speciaal of kan ik eender welke CAT7 kabel gebruiken.

Mvg

Peter
Maakt niet uit. Ik heb oranje CAT7 op Amazon.de besteld. Rollen in trekdoos van 300m. Ik ben nu aan doos 5 bezig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felixwouters
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 01-09 13:28
Hoi forumleden,

Wij krijgen 23 mei onze sleutel van de nieuwe woning. Het is een huis uit de jaren 50, twee onder een kapwoning. Het moet van top tot teen helemaal opgeknapt worden, behalve het dak is goed en 80% van de kozijnen/deuren.

Er licht nog oude elektra met stoffen bedrading en ijzeren buizen... :) De verwarming is ook niet meer van deze tijd.

Dus werk aan de winkel.

Nu wil ik ook domotica in mijn woning gaan toepassen. Dit moet natuurlijk niet het standaard pakket van Loxone zijn dit kunnen we niet betalen... :)

Ik heb zoveel mogelijk van de 41 pagina's gelezen, 3 dagen leerstof :) en het kan best zijn dat ik vragen dubbel stel, mijn excuses hier alvast voor. Ik wil de Loxone miniserver gaan combineren met een aantal Railduino's. Nu heb ik een aantal vragen waar ik mee zit:

1. Als ik temperatuur ds18b20-sensoren wil aansluiten op de 1-wire ingang van de Railduino 2.0 moet ik dan een 100nF-condensator gebruiken?, ik lees op sommige forums dat er ook een weerstand tussen moet van 4k7. zo ja op welke pootjes van de ds18b20 moet ik deze solderen?

2. Als jullie Cat 5 cat7 kabel kopen is dit met vaste of soepele kern?

3. Ik heb twee verschillende lokaties die ik aan elkaar wil koppelen: Ik heb het woonhuis waar alle bekabeling centraal komt in de meterkast. Ik heb een massagesalon wat een los gebouw is. In de salon wil ik ook alles bij elkaar laten komen in een meterkast. Ik wil ik de woning met een Loxone miniserver gaan werken. Daaraan gekoppeld enkele railduino 2.0. In de massagesalon wil ik alleen een railduino hangen en deze koppelen aan de loxone miniserver in de woning via een netwerkswitch. Gaat dit werken? En is dit een stabiel systeem?

4. Hoeveel railduino’s kan ik via een netwerkswitch aansturen met de Loxone miniserver, als dit mogelijk is?

5. Wat zijn de verschillen tussen de railduino’s 1.3 en 2.0?

6. Kan ik een pulsdrukschakelaar voor meerdere doeleinde gebruiken? Bv. Kort drukken verlichting aan. Langer drukken voor dimmen, enz…

7. Als ik het goed heb begrepen kan ik onder de verwarmingketel een verdeler hangen waar ik radiatoren / vloerverwarmin mee kan aansturen, welke uitgang van de miniserver / railduino's wordt daar voor gebruikt?

Er zullen de komende weken nog wel veel meer vragen komen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Felix

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Felixwouters schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:34:

5. Wat zijn de verschillen tussen de railduino’s 1.3 en 2.0?
Railduino 1.3 is out of the box geconfigureerd als modbus slave. Je kunt er ook UDP firmware op zetten. Railduino 2.0 communiceert alleen via UDP.

UDP is beter voor het reageren op de inputs. Met modbus-polling kun je het heel kort veranderen van de status van een input (bijvoorbeeld na het kort en zwakjes indrukken van een pulsdrukker) missen als de polling interval te lang is. In combinatie met Loxono is het sowieso knudde sinds de minimale modbus polling interval is verhoogd naar vijf seconden.

Verder is er een verschil in het aantal inputs en outputs. Railduino 1.3 heeft:
  • 24x digital inputs – optically separated, max. input voltage 24V DC
  • 12x relay outputs – galvanically separated, max. current 5A at 230V AC per 1 output
  • 3x analog inputs – input voltage 0 - 10V against the AC terminal, resolution 1024 bits
  • 4x PWM digital outputs
Railduino 2.0 heeft:
  • 2x relay outputs – galvanically separated, max. current 7A / 4A at 230V AC per 1 output
  • 12x analog inputs – input voltage 0 - 10V, resolution 1024 bits
  • 2x analog ouputs – output voltage 0 - 10V
  • 4x digital outputs - high side switch – max 24V DC, max. current 2A / output
  • 4x digital outputs - low side switch
Dus 7A relais ipv 5A, geen PWM-uitgangen, acht extra digitale outputs en ipv 3x analoge input twee analoge inputs en twee analoge outputs.

Femme wijzigde deze reactie 15-05-2018 10:31 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
quote:
HiBe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:54:
[...]

Heb je foto’s voor ons? Heb je de witte raampjes? Of een andere kleur?
via onderstaande link de gira en Loxone naast elkaar.
de kadertjes staan niet op de foto maar zijn ook gelijk.

https://imgur.com/WoPsvFx

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
quote:
peter_bols schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:46:
[...]

via onderstaande link de gira en Loxone naast elkaar.
de kadertjes staan niet op de foto maar zijn ook gelijk.

https://imgur.com/WoPsvFx

Mvg

Peter
bedankt. ik vraag me af of het dezelfde witte kleur is voor de Gira E2 en Loxone touch. Ik heb de loxone touch in de Gira Standaard 55 raampjes gehad en daar zit kleurverschil in...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felixwouters
quote:
Femme schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Railduino 1.3 is out of the box geconfigureerd als modbus slave. Je kunt er ook UDP firmware op zetten. Railduino 2.0 communiceert alleen via UDP.

UDP is beter voor het reageren op de inputs. Met modbus-polling kun je het heel kort veranderen van de status van een input (bijvoorbeeld na het kort en zwakjes indrukken van een pulsdrukker) missen als de polling interval te lang is. In combinatie met Loxono is het sowieso knudde sinds de minimale modbus polling interval is verhoogd naar vijf seconden.

Verder is er een verschil in het aantal inputs en outputs. Railduino 1.3 heeft:
  • 12x relay outputs – galvanically separated, max. current 5A at 230V AC per 1 output
  • 3x analog inputs – input voltage 0 - 10V against the AC terminal, resolution 1024 bits
  • 4x PWM digital outputs
Railduino 2.0 heeft:
  • 2x relay outputs – galvanically separated, max. current 7A / 4A at 230V AC per 1 output
  • 12x analog inputs – input voltage 0 - 10V, resolution 1024 bits
  • 2x analog ouputs – output voltage 0 - 10V
  • 4x digital outputs - high side switch – max 24V DC, max. current 2A / output
  • 4x digital outputs - low side switch
Dus 7A relais ipv 5A, geen PWM-uitgangen, acht extra digitale outputs en ipv 3x analoge input twee analoge inputs en twee analoge outputs.
@Femme Dankjewel voor je reactie. Ik heb nog een vraag over de digitale uitgangen. Wat is het is het verschil tussen de high- en de low side switch?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Felixwouters schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:50:
[...]

@Femme Dankjewel voor je reactie. Ik heb nog een vraag over de digitale uitgangen. Wat is het is het verschil tussen de high- en de low side switch?
High-side switching: de output schakelt de positieve kant van de (24V) power supply.
Low-side switching: de output schakelt de negatieve kant (aarde).

Met de low-side switching outputs kun je ook gelijkstroomlasten schakelen die op een andere spanning dan 24V werken en de aarde delen.

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-09 01:26
quote:
HiBe schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:02:
[...]

bedankt. ik vraag me af of het dezelfde witte kleur is voor de Gira E2 en Loxone touch. Ik heb de loxone touch in de Gira Standaard 55 raampjes gehad en daar zit kleurverschil in...
Als je de Mat Wit uitvoering neemt is er geen kleur verschil.

• peter_bols
Verlichting,

In sommige kamers zou ik iets anders willen plaatsen dan led strips op loxone spots.

Maar toch graag dimbaar en rgbw en aanstuurbaar via loxone.

Ik kan een lichtbak met een rgbw strip tegen het plafond hangen.

Maar zijn er nog andere mogelijk heden?

Gr

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Je zou iets DMX gestuurd kunnen gebruiken ?
Of heb je enkel 5G1,5 hangen zonder sturing?

• Felixwouters
quote:
Femme schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:18:
[...]

High-side switching: de output schakelt de positieve kant van de (24V) power supply.
Low-side switching: de output schakelt de negatieve kant (aarde).

Met de low-side switching outputs kun je ook gelijkstroomlasten schakelen die op een andere spanning dan 24V werken en de aarde delen.
Duidelijk dankjewel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felixwouters
Iemand enige ervaring wat het bereik van een Radar bewegingssensors is?
Ik wil deze boven op het gipsplafond leggen in de toilet? Zou de radarsensor hier doorheen gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
@DinX

ik heb enkel 5 G 1.5 maar ik kan er nog wel een cat 7 extra bij trekken.

ik heb al even gekeken maar DMX lampen voor in de eetkamer en zithoek zijn zeldzaam.

Het enige wat ik tot nu heb gevonden is armaturen waar je een HUE spot in zet. Die kan ik dan sturen.
Hoelang blijft HUE en LOXONE nog goed samenwerken is dan weer maar de vraag.

Mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
HUE vraagje

Ik heb 13 hue lampen gestuurd via Loxone. Dit werkt best goed. Ik doe dit via 2 sturingsblokken omdat 1 blok niet meer voldoende was. Enig idee hoeveel HUE lampen er in totaal gestuurd zouden kunnen worden.

txs

mvg

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:26:
@DinX

ik heb al even gekeken maar DMX lampen voor in de eetkamer en zithoek zijn zeldzaam.

Het enige wat ik tot nu heb gevonden is armaturen waar je een HUE spot in zet. Die kan ik dan sturen.
Hoelang blijft HUE en LOXONE nog goed samenwerken is dan weer maar de vraag.

Mvg

Peter
Ik denk dat heel het Hue verhaal nog wel een hele tijd gaat mee gaan hoor.
Daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Het enige wat ik overal ernaast zie komen
zijn de klonen ervan, die vaak zelfs enkel zonder bridge en dergelijke werken (die dingen uit de bouwmarkt).

Je komt met rgbw sowieso bij LEDs uit.
En zodra het in een standaard schroeflamp moet kunnen zal heel het RGBW-gebeuren sowieso draadloos moeten gebeuren. Ik heb nog geen "normale" lampen gezien met 5 draadjes :)

Zelf heb ik geen kleurtjes voorzien via de "normale" verlichting. Ik heb overal inbouwspots voorzien zonder kleurtjes. Als ik kleur wil ga ik het eerder doen via aanvullende verlichting met Hue erin (staande lampen, strips op kasten,...).

* DinX heeft dit weekend al een teaser gekregen van m'n zekeringkast in wording. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Felixwouters schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:34:
Ik wil deze boven op het gipsplafond leggen in de toilet? Zou de radarsensor hier doorheen gaan?
Met de radarsensoren die ik gebruik (B+B RAD-MOD) hou je dan weinig detectierange over.

Als je de beschikking hebt over een 3d printer zou je een afdekplaatje kunnen maken waar een rooster in zit, of je maakt iets met een zeer dunne wand waar de sensor beter doorheen kan kijken.
quote:
peter_bols schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:26:
@DinX

Lampen met ingebouwde DMX voor thuisgebruik ga je niet zo snel vinden. Voor architecturale verlichting zie je het wel in wall washers en verder zijn er natuurlijk allerlei lampen voor theater/podiumgebruik.

Voor thuisgebruik moet je het zoeken in drivers voor inbouw led-verlichting. Daar is DMX wel handig voor omdat het zich goed leent voor dynamische lichteffecten en het mengen van kleuren. In een woning is het makkelijker om de driver centraal in de regel/meterkast te plaatsen zodat je van daaruit alleen maar met de voedingskabel naar het lichtpunt hoeft (en niet met een communicatiekabel).

Philips Hue en dergelijke zijn makkelijker als je gekleurd licht wil realiseren in combinatie met normale E27 en E14 lampen of armaturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
@DinX

Wat voor merk/model van zekering kast is dat?

Gr

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:13:
@DinX

Wat voor merk/model van zekering kast is dat?

Gr

Peter
Normaal gezien een Eaton BP-O-600/10-C-W (6 rijen x 24 modules)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-09 09:26
Waar laten jullie de kasten ontwerpen?

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21-09 17:11
quote:
Felixwouters schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:34:
Ik heb een aantal goedkope radar dingen van AliExpress, het grootste probleem met die dingen is zorgen dat ze alleen reageren op beweging in de ruimte waar de sensor hangt. Heb er nu een in de hal hangen achter een wandlamp, gericht richting hal. Achter die wand (20cm massief steen) zit de trap, als ik daar overheen loop wordt de sensor getriggerd...

Maar als ik Femme hoor dan hangt het dus heel erg sterk af van de specifieke sensor die je op het oog hebt.

• Felixwouters
quote:
bartvb schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:01:
[...]

Ik heb een aantal goedkope radar dingen van AliExpress, het grootste probleem met die dingen is zorgen dat ze alleen reageren op beweging in de ruimte waar de sensor hangt. Heb er nu een in de hal hangen achter een wandlamp, gericht richting hal. Achter die wand (20cm massief steen) zit de trap, als ik daar overheen loop wordt de sensor getriggerd...

Maar als ik Femme hoor dan hangt het dus heel erg sterk af van de specifieke sensor die je op het oog hebt.
@bartvb Dankjewel, ik was ook al op AliExpress aan het kijken voor de Radarsensoren, die zijn zoals het lijkt een stuk krachtiger en hierdoor is het bereik verder.

Ik wil in elke ruimte met radarsensoren gaan werken om de lampen te bedienen en als er niemand thuis is wil ik ze als beveiliging gebruiken. Ze moeten alleen niet af gaan als iemand langs het huis loopt... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Succes met dat :+
Van deuren of muren zijn die sensoren niet heel erg onder de indruk... Maar bestel er een paar, zijn niet duur en dan merk je zelf hoe gevoelig ze zijn.

Ik ga vooral PIR gebruiken lijkt het. Radar lijkt wat te lastig af te schermen tot een beperkt gebied.

• Kompanje87
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23-09 12:00
Inmiddels hebben we het hele installatieplan helemaal uitgewerkt. Ik kom nu voor de keuze om te gaan voor DALI of gewoon te werken met de Dimmer-extensie. Door de DALI drivers die ik er bij moet aanschaffen (per spot) kost de DALI optie (t.o.v. de gewone dimmer-extensie) mij 1.000 euro meer.

Is het dat waard? Ik zie het namelijk op dit moment niet in. Ik snap dat de waarden van DALI nauwkeuriger te programmeren zijn en dat de levensduur van de armatuur (met COB) gerekt wordt. Maar ik denk dat de armatuur sowieso wel lang mee gaat (ze zijn niet van Ali-express).

Dali is wellicht iets eenvoudiger aan te leggen, maar de aansluiting van de lampen is wel weer complexer. Dus dat heft elkaar op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrWollie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:50
quote:
Kompanje87 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:42:
Inmiddels hebben we het hele installatieplan helemaal uitgewerkt. Ik kom nu voor de keuze om te gaan voor DALI of gewoon te werken met de Dimmer-extensie. Door de DALI drivers die ik er bij moet aanschaffen (per spot) kost de DALI optie (t.o.v. de gewone dimmer-extensie) mij 1.000 euro meer.

Is het dat waard? Ik zie het namelijk op dit moment niet in. Ik snap dat de waarden van DALI nauwkeuriger te programmeren zijn en dat de levensduur van de armatuur (met COB) gerekt wordt. Maar ik denk dat de armatuur sowieso wel lang mee gaat (ze zijn niet van Ali-express).

Dali is wellicht iets eenvoudiger aan te leggen, maar de aansluiting van de lampen is wel weer complexer. Dus dat heft elkaar op.
Welke meerwaarde brengt die DALI verlichting voor jou?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kompanje87
quote:
MrWollie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:15:
[...]

Welke meerwaarde brengt die DALI verlichting voor jou?
Niet veel lijkt mij. Behalve dat het aansluiten mij makkelijker lijkt, omdat het in 1 kring gaat. Met de conventionele dimmer extensie moet ik losse kringen maken en heb ik dus meer werk en uitzoekwerk.

Aangezien we het deels zelf aanleggen lijkt Dali mij eenvoudiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
Ik heb problemen om de loxone touch schakelaars in de Gira E2 raampjes te krijgen. Ze blijven niet goed vast zittten. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Belangrijkste argument bij mij om niet te werken met dimmers is toekomstbestendigheid. Als je over wil stappen naar LED (of dat nu al gebruikt) dan creeer je een behoorlijk inefficiente setup.

230V heeft als voordeel dat je 'conventionele' fittings kan gebruiken, maar daar zit je bij nieuwbouw helemaal niet aan vast. Nadeel van retrofit-LED is dat de driver (of wat er voor doorgaat) enorm klein moet zijn en z'n hitte maar amper kwijt kan. Een LED heeft niets aan 230V wisselspanning, dus waarom niet meteen het juiste voltage aanbieden door middel van een echte driver of iig daar de mogelijkheid voor open houden.

Planning hier is het gebruiken van LED-drivers met DMX. Heb begrepen dat Dali op zich leuk is maar dat er behoorlijk wat subtiele en minder subtiele problemen zijn met interoperabiliteit tussen merken. Ook is Dali wat gedoe na spanningsuitval e.d. maar dat is een minder groot probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kompanje87
quote:
bartvb schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:22:
Planning hier is het gebruiken van LED-drivers met DMX. Heb begrepen dat Dali op zich leuk is maar dat er behoorlijk wat subtiele en minder subtiele problemen zijn met interoperabiliteit tussen merken. Ook is Dali wat gedoe na spanningsuitval e.d. maar dat is een minder groot probleem.
Dank voor het delen van je gedachten.

Zover als het verschil tussen DMX of DALI ben ik niet ingewijd. Ik heb er genoeg over gelezen, maar weet niet of DMX ook in een kring gelegd kan worden. DALI is het advies van de installateur (Loxone partner) vanwege het makkelijk kunnen programmeren en uitlezen.

Verschil is inmiddels nog maar 500 of 600 euro, dus dat maakt de afweging wat eenvoudiger. Eerste aanschaf is duurder, maar ik verwacht dat we in deze woning de komende 30+ jaar wonen, dus dat is een makkelijke afschrijving.

DALI werkt wel alleen met COB led begreep ik, dus hopen dat ze net zolang meegaan als verkondigd is. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
Dali is een lichtstandaard die al heel wat jaren (decennia) bestaat. Werkt dus niet alleen met COB, ook met standaard dimmers, TL-verlichting, etc, etc. Ook met allerlei soorten LED-drivers, kan je dus ook prima andere LED verlichting achter hangen.

DMX is ook een bus, wat aanleg betreft behoorlijk overzichtelijk. Verschil tussen DMX en Dali in het kort is dat DMX ongeveer 40x per seconde de status van alle aangesloten 'kanalen' over de bus stuurt. Dat is super simpel (en goedkoop) te implementeren en erg betrouwbaar ook als je de verbinding even kwijt bent. Dali is wat geavanceerder, die stuurt commando's over de bus. Dus 'kanaal 4 naar dimniveau 7 in 500ms' of iets van die strekking. Dat is wat efficienter maar complexer in je actoren, het is iets minder strak gestandaardiseerd, wordt wat meer gebruikt in de utiliteit, dat zie je ook in de prijzen. DMX zit meer in de theater/stage-lighting en ook in de hobby-hoek.

Loxone heeft ook een DMX extensie:
https://shop.loxone.com/enen/dmx-extension.html

Aardig wat goedkoper dan de Dali extensie:
https://shop.loxone.com/enen/dali-extension.html

bartvb wijzigde deze reactie 28-05-2018 14:23 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Kompanje87 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:37:
[...]

Dank voor het delen van je gedachten.

Zover als het verschil tussen DMX of DALI ben ik niet ingewijd. Ik heb er genoeg over gelezen, maar weet niet of DMX ook in een kring gelegd kan worden. DALI is het advies van de installateur (Loxone partner) vanwege het makkelijk kunnen programmeren en uitlezen.
Bij gebruik van dmx in een woning is het handiger om de dmx-gestuurde led-drivers en dimmers in de verdeelkast op te hangen. Vanuit de driver ga je met de voedingskabel naar het lichtpunt. Je legt dus geen buskabel door je huis, die blijft in de verdeelkast. Bij de lichtpunten heb je geen ruimte nodig voor een driver. Als de buizen voor de voeding naar de lichtpunten in stervorm (direct van verdeelkast naar lichtpunt) wordt aangelegd is dit qua installatie niet moeilijker en ook niet per se veel meer werk.
quote:
Verschil is inmiddels nog maar 500 of 600 euro, dus dat maakt de afweging wat eenvoudiger. Eerste aanschaf is duurder, maar ik verwacht dat we in deze woning de komende 30+ jaar wonen, dus dat is een makkelijke afschrijving.
Als je dmx gaat gebruiken ben je ook wel honderden euro's kwijt aan drivers, afhankelijk van wat je gaat gebruiken. Heb je alleen wit licht dan is het goedkoper omdat je minder kanalen nodig hebt. Voor het dimmen van standaard 230V verlichting kun je prima de welbekende DMX303 gebruiken die je 40 dollar van Ali Express haalt. Daar kun je drie kanalen en 220W vermogen mee dimmen. Ik haal er betere resultaten mee dan met duurdere z-wave dimmers.

Femme wijzigde deze reactie 28-05-2018 15:38 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kompanje87
quote:
Femme schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Bij gebruik van dmx in een woning is het handiger om de dmx-gestuurde led-drivers en dimmers in de verdeelkast op te hangen. Vanuit de driver ga je met de voedingskabel naar het lichtpunt. Je legt dus geen buskabel door je huis, die blijft in de verdeelkast. Bij de lichtpunten heb je geen ruimte nodig voor een driver. Als de buizen voor de voeding naar de lichtpunten in stervorm (direct van verdeelkast naar lichtpunt) wordt aangelegd is dit qua installatie niet moeilijker en ook niet per se veel meer werk.

[...]

Als je dmx gaat gebruiken ben je ook wel honderden euro's kwijt aan drivers, afhankelijk van wat je gaat gebruiken. Heb je alleen wit licht dan is het goedkoper omdat je minder kanalen nodig hebt. Voor het dimmen van standaard 230V verlichting kun je prima de welbekende DMX303 gebruiken die je 40 dollar van Ali Express haalt. Daar kun je drie kanalen en 220W vermogen mee dimmen. Ik haal er betere resultaten mee dan met duurdere z-wave dimmers.
Ik gebruik dat uitgangspunt voor de RGBW led strips.

Voor de lichtgroepen zou het ook kunnen, maar het lijkt wat complexer. Voor het beeld, ik laat de Loxone installateur de kast maken en we leggen zelf de kabels er in.

Dali drivers kunnen in de Trafo sleuf van een beton box. We krijgen een breedplaatvloer. Daar kun je wat moeilijker bij dan bij de meterkast, maar ik mag aannemen dat ik die dingen ook niet zo vaak hoef te vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KenVandeput
Eerste keer dat ik speel met Modbus TCP en toch enkele vragen. Ik hoop dat iemand hier wat ervaring mee heeft.

Doel
Ventilatie D unit Dantherm HCV500 controleren met Loxone via Modbus TCP (eerste plaats stand instellen maar daarnaast nog wel enkele leuke mogelijkheden zoals filter lifecycle, foutmeldingen oppikken, info over temperatuur, bypass, verschillende modes (manual, nacht, away...))

Dantherm HCV500 specs:
De specs van de ventilatie unit heb ik ondertussen gekregen en het merendeel van de mapping naar Loxone config lukt wel.
quote:
3.3.1 32 bit parameters
All parameters of the ventilation unit have a 32-bits dimension. However the Modbus works with registers which have 16-bits dimension. Each parameter in the ventilation unit is therefore separated in two parts (Low and High). Modbus model strores it like two registers (R0 and R1 according), which are located together in sequence. A register with Low part of parameters has the lower address.
quote:
A floating point value is 32 bits, but Modbus uses 16 bit registers therefore this 32 bit value is mapped to two register. The sequence used is CDAB.
Vragen
Nu ben ik er dus uit welke commands (actuators, sensors) ik wil sturen en heb mijn Modbus server (onder Miniserver Communication) aangemaakt.

Volgens mij is er nu echter een mapping van een paar tickboxes (zie hieronder) met bovenstaande quotes om te zorgen voor correcte communicatie.

De unit hangt nog niet dus "trial and error" is nog niet mogelijk. Iemand ervaring hierin die me kan voorthelpen?

WRITE UINT (unsigned integer)
- "Command:" 16 - Preset multiple regist.. - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type:" 32-bit unsigned integer - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Combine 2 registers for 32-bit value" (if not ticked the first register will be read / written to) - aanvinken of niet?

READ UINT (unsigned integer)
- "Command:" 3 - Read holding register - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type": 32-bit unsigned integer - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Combine 2 registers for 32-bit value" (if not ticked the first register will be read / written to) - aanvinken of niet?
- "Order of registers" (if not ticked then the order Low Word / High Word is assumed (lowest register first)) - aanvinken of niet?
- "Byte order" (if not ticked then the order High Byte / Low Byte is assumed (Big Endian)) - aanvinken of niet?

READ FLOAT
- "Command:" 3 - Read holding register - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type": 32-bit floating point - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Order of registers" (if not ticked then the order Low Word / High Word is assumed (lowest register first)) - aanvinken of niet?
- "Byte order" (if not ticked then the order High Byte / Low Byte is assumed (Big Endian)) - aanvinken of niet?

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KenVandeput
quote:
DinX schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:17:
[...]

* DinX heeft dit weekend al een teaser gekregen van m'n zekeringkast in wording. :)

Misschien een tip die ik alleszins ga proberen toe te passen.
Laat ruimte naast je MiniServer zodat als je sd kaart stuk gaat (als ik het goed snap meestal het eerste dat stuk/corrupt whatever is) je deze eruit kan halen zonder alle I/O van de miniserver te moeten loskoppelen en hem van de DIN-rail af te halen.

Dan moet je natuurlijk wel marge hebben in de kast...

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
KenVandeput schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:11:
[...]

Misschien een tip die ik alleszins ga proberen toe te passen.
Laat ruimte naast je MiniServer zodat als je sd kaart stuk gaat (als ik het goed snap meestal het eerste dat stuk/corrupt whatever is) je deze eruit kan halen zonder alle I/O van de miniserver te moeten loskoppelen en hem van de DIN-rail af te halen.

Dan moet je natuurlijk wel marge hebben in de kast...
Bedankt.

Mijn zelfbouwpartner heeft er aan gedacht denk ik :)
De kast is gisteren een beetje moeten herwerkt worden. Door omstandigheden is de kast op een net wat andere plaats moeten komen waardoor sommige kabels net te kort waren.
De rijgklemmen zijn nu allemaal naar de onderste rail verplaatst, wat al bij al in mijn situatie sowieso handiger is, daar al mijn kabels onder de kast in komen.

Zoals je kan zien blijft de ruimte links van de Miniserver vrij genoeg om de SD-kaart eruit te halen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
En sdkaart extender kopen is ook een mogelijkheid. Zo een bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...70e397d&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
Dakvensters:

Ik heb 2 kamers met elke 2 dakvensters. Ik zou die willen verduisteren.

Er zijn verschillende systemen van oa velux of roto. Maar die hebben hun eigen bediening, sturing.

Iemand ervaring met het koppelen van roto aan loxone.

Of een ander merk verduistering voor dakramen die aan te sturen zijn via loxone.

Txs

Gr

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
Inmiddels de basisverlichting in onze nieuwe woning geïnstalleerd. Loxone touch tree als drukknoppen en de Chinese DMX 302 voor alle lichtkringen. De loxone configuratie wizzard gebruikt voor de verlichting de V2 bouwstenen... maar dan is dimmen alleen mogelijk als scène (voor zover ik kan zien) is het voor gedimde verlichting niet handiger om de dimmer bouwsteen te gebruiken? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KenVandeput
quote:
peter_bols schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:54:
Dakvensters:

Ik heb 2 kamers met elke 2 dakvensters. Ik zou die willen verduisteren.

Er zijn verschillende systemen van oa velux of roto. Maar die hebben hun eigen bediening, sturing.

Iemand ervaring met het koppelen van roto aan loxone.

Of een ander merk verduistering voor dakramen die aan te sturen zijn via loxone.

Txs

Gr

Peter
Ik zal al mijn screens (Warema), wel geen dakvensters, ook sturen via Loxone (gewoon 2 relay uitgangen per screen: 1 uitgang voor omhoog en 1 uitgang voor omlaag).

Waar je op moet letten is feitelijk dat je specifiek een "bedrade motor" vraagt voor sturing via extern domotica systeem. Typisch zijn die motoren ook iets goedkoper.

Indien je dit niet specifiek vraagt plaatsen ze misschien een Somfy achtige toestand en dan zal het moeilijker (soms onmogelijk) worden dit te integreren met Loxone.

Denk dat je best je situatie specifiek uitlegt aan je leverancier, dit is voor hun geen abnormale vraag denk ik en als ze het niet in het gamma hebben zoek je verder.

Met alle leveranciers van screens die ik gecontacteerd heb (Warema, Renson, Verano) was dit alleszins geen probleem.

Je trekt dan best een 4G1.5 mm (of 5G1.5mm makkelijker te vinden). 1 draad voor 230V, 1 draad voor de aarding, 1 draad voor aansturing omhoog, 1 draad voor aansturing omlaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KenVandeput
quote:
HiBe schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:21:
Inmiddels de basisverlichting in onze nieuwe woning geïnstalleerd. Loxone touch tree als drukknoppen en de Chinese DMX 302 voor alle lichtkringen. De loxone configuratie wizzard gebruikt voor de verlichting de V2 bouwstenen... maar dan is dimmen alleen mogelijk als scène (voor zover ik kan zien) is het voor gedimde verlichting niet handiger om de dimmer bouwsteen te gebruiken? Of zie ik iets over het hoofd?
Wil je de "Loxone standaard" gebruiken? https://www.loxone.com/nlnl/smart-home/drukknop-standaard/
Kijk eens https://www.loxone.com/nlnl/kb/lichtsturing-v2-beta/ in sectie "Dimfunctie".

Ik gebruik deze niet maar ik geloof dat indien je bij de standaard wil blijven je weinig tot niets gaat moeten configureren (enkel misschien fine tunen van parameters SI, ST, Min, Max, W en L).

• Lox-1
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18-07 16:33
Beste mensen,

Met enig zoekwerk heb ik een optie gevonden om mijn deurbel (gewoon bedraad naar Loxone naar DI) door te zetten naar mijn Sonos en daarbij een bestand Deurbel.mp3 op te halen van mijn Synology NAS.

Hiervoor heb ik het volgende gedaan:

Een extra virtuele uitgang aangemaakt onder de Sonos gehangen die als voorgedefinieerd apparaat door Loxone wordt aangeboden.

bij HTTP-post opdrachten bij AAN:
<s:Envelope xmlns:s="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/"s:encodingStyle="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"><s:Body><u:SetAVTransportURI xmlns:u="urn:schemas-upnp-org:service:AVTransport:1"><InstanceID>0</InstanceID><CurrentURI>x-file-cifs://NASxx/music/Deurbel.mp3</CurrentURI><CurrentURIMetaData></CurrentURIMetaData></u:SetAVTransportURI></s:Body></s:Envelope>
Bron:
[http://www.loxoneforum.com/2015/07/loxone-and-sonos-as-a-doorbell/
https://www.robbshop.nl/d...ojecten/domotica-waakhond]

Via de miniserver kan ik de besturing van Sonos uitvoeren: geluid harder / zachter, volgend nummer, etc.
Via Sonos kan ik gewoon via UPNP dezelfde map music benaderen en bestanden afspelen.

Echter werkt het niet om via de miniserver de opdracht te laten uitvoeren waardoor de Deurbel.mp3 afspeelt. Het is alsof het bestand niet bereikt kan worden.

Wat ik vermoed is dat ik ergens een netwerk of credentials issue heb. Ik kan namelijk dit bestand ook niet afspelen via cifs://NASxx/music/Deurbel.mp3. Ook kan ik mijn NAS niet via het lokaal netwerk bereiken via //NASxx, Als ik de IP van de NAS invoer dan wordt ik naar de https geleid waar ik op de NAS moet inloggen. Wanneer ik https://NASxx/photo ingeef dan kom ik wel bij publieke foto's uit en kan vervolgens verder inloggen.

Hoewel dit misschien een NAS issue is heb ik dit vanwege de gewenste functionaliteit maar wel in dit topic geplaatst.....Dit is helaas niet mijn sterkste punt en ik kan jullie hulp goed gebruiken,

• MrWollie
quote:
[b][message=55439299,noline]
Wat ik vermoed is dat ik ergens een netwerk of credentials issue heb. Ik kan namelijk dit bestand ook niet afspelen via cifs://NASxx/music/Deurbel.mp3. Ook kan ik mijn NAS niet via het lokaal netwerk bereiken via //NASxx, Als ik de IP van de NAS invoer dan wordt ik naar de https geleid waar ik op de NAS moet inloggen. Wanneer ik https://NASxx/photo ingeef dan kom ik wel bij publieke foto's uit en kan vervolgens verder inloggen.
Kan je ervoor zorgen dat je de file kan benaderen via SMB?
smb://NAS/<share>deurbel.mp3

• Lox-1
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18-07 16:33
quote:
MrWollie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:35:
[...]

Kan je ervoor zorgen dat je de file kan benaderen via SMB?
smb://NAS/<share>deurbel.mp3
Dit geeft hetzelfde resultaat als CIFS. Zover ik kan nagaan zou dat ook zo moeten zijn omdat dit SMB en CIFS hetzelfde zijn....

Ik kan de deurbel.mp3 via Loxone wel benaderen en afspelen.
Ik zie in de NAS ook dat Sonos via CIFS verbinding contact heeft met de NAS.
De opdracht lijkt niet bij Sonos aan te komen...

Lox-1 wijzigde deze reactie 06-06-2018 18:12 (21%)

• Backbird
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-09 17:10
Heeft iemand wel eens te maken gehad met een defecte KNX interface op de miniserver?
Die van mij is er midden in de nacht ineens mee opgehouden. Miniserver opgestuurd naar Loxone, maar die claimt 'overspanning' en gaat de miniserver niet repareren of vervangen :-( Dat terwijl al mijn andere KNX componenten nog gewoon 100% functioneren.
Het riekt mij erg naar een te zwakke KNX interface wat ze niet toe willen geven. Garantie afhandeling van Loxone laat blijkbaar nogal te wensen over...

• KenVandeput
Ik ben op zoek naar goede potentiaalverdelers (klemmen).
In mijn zoektocht zie ik echter iets wat mij een beetje verontrust:

Bij die van Wago is de nominale stroom 18A (e.g. https://www.conrad.be/p/p...o-727-225-50-stuks-542656)
Bij die van Phoenix Contact is de nominale stroom 17,5A

Hoe moet ik dit interpreteren?
Ik wil met dit soort potentiaalverdelers zowel 1,5mm bv licht (16A automaat) maar ook een paar 2,5mm bv stopcontacten (20A automaat) verdelen.

20A > 18A of 17,5A.

Ik vermoed dat ik hier misschien appels en peren aan het vergelijken ben? Mag je met zulke klemmen kringen 20A (2,5mm) verdelen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
KenVandeput schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:03:
Ik ben op zoek naar goede potentiaalverdelers (klemmen).
In mijn zoektocht zie ik echter iets wat mij een beetje verontrust:

Bij die van Wago is de nominale stroom 18A (e.g. https://www.conrad.be/p/p...o-727-225-50-stuks-542656)
Bij die van Phoenix Contact is de nominale stroom 17,5A

Hoe moet ik dit interpreteren?
Ik wil met dit soort potentiaalverdelers zowel 1,5mm bv licht (16A automaat) maar ook een paar 2,5mm bv stopcontacten (20A automaat) verdelen.

20A > 18A of 17,5A.

Ik vermoed dat ik hier misschien appels en peren aan het vergelijken ben? Mag je met zulke klemmen kringen 20A (2,5mm) verdelen?
Je kunt in deze potentiaalverdelers maximaal 1,50mm² massieve draad kwijt. Dit geldt ook voor vergelijkbare potentiaalverdelers van Phoenix Contact en Weidmüller (PPV 4). Het lijkt me dat je 2,5mm² wil gebruiken.

Je zou hiervoor de PT 2,5-3PV van Phoenix Contact kunnen gebruiken. Die heeft drie etages en terminals voor 4mm² en mag belast worden met een stroom van 20A per aansluiting (en 24A totaal over alle aansluitingen):
https://www.phoenixcontac...210512&library=nlnl&tab=1

• KenVandeput
quote:
Femme schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Je kunt in deze potentiaalverdelers maximaal 1,50mm² massieve draad kwijt. Dit geldt ook voor vergelijkbare potentiaalverdelers van Phoenix Contact en Weidmüller (PPV 4). Het lijkt me dat je 2,5mm² wil gebruiken.

Je zou hiervoor de PT 2,5-3PV van Phoenix Contact kunnen gebruiken. Die heeft drie etages en terminals voor 4mm² en mag belast worden met een stroom van 20A per aansluiting (en 24A totaal over alle aansluitingen):
https://www.phoenixcontac...210512&library=nlnl&tab=1
Bedankt Femme! Duidelijk

• KenVandeput
Een gelijkaardige vraag:

Aarden van DIN-rail
Ik ga aardingsklemmen gebruiken. Maar hoe aard je nu best zo een DIN-rail (standaard geperforeerde DIN-rail - 35 modules breed).
(aardingsklemmen enkel voor 16A en 20A kringen, inductiekookplaat... rechtstreeks naar automaat en aardingsblok).

Ik zie bv. https://www.phoenixcontac...441504&library=nlnl&tab=1
Kan een 6mm² massieve ader of een 4mm² soepel/adereindhuls op worden aangesloten.

Er staat echter wel een leuke opmerking onder de specificaties.
"Houd a.u.b. rekening met de stroombelastbaarheid van de montagerail."

- Is zo eentje per aardingsrail genoeg? Of best zowel links/rechts/centraal?
- Is een 4mm² genoeg?

Aarden van metalen kast + deur
Hoe doe je dat best? Hoe maak je die aardingsdraad best vast aan kast en deur?
Voor de kast kan ik me voorstellen dat ik wel ergens een plekje vind waar een standaard aardingsklem wel kan passen. Voor de deur misschien moeilijker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felixwouters
Ik was het mooie blog van @Femme aan het lezen over Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Helemaal beneden bij de reactie wordt er verwezen naar een combinatie van Railduina en PLC (https://controllino.biz/) is deze PLC ook aan te sturen via het netwerk met een Loxone miniserver?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Felixwouters schreef op zondag 24 juni 2018 @ 02:14:
Ik was het mooie blog van @Femme aan het lezen over Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Helemaal beneden bij de reactie wordt er verwezen naar een combinatie van Railduina en PLC (https://controllino.biz/) is deze PLC ook aan te sturen via het netwerk met een Loxone miniserver?
Ik krijg de indruk dat je zelf een protocol erin moet programmeren om 'm via RS485 of ethernet met een Loxone Miniserver te laten communiceren.

Wat wil je ermee doen? Een Railduino biedt mijn inziens meer waar voor je geld, tenzij je veel analoge inputs nodig hebt. Controllino biedt dan wat meer opties. Railduino communiceert via UDP zodat een verandering van state van een digitale input snel doorgegeven kan worden op initiatief van de Railduino. Modbus is hier niet geschikt voor en al helemala niet met de minimale polling interval van Loxone (ik geloof vijf seconden).

Als je goedkope modbus outputs nodig hebt kun je overigens ook dit overwegen:
https://www.lollette.com/MB16DI16RO.html

Ik heb een paar van die dingen thuis en het werkt prima. Voor het aansluiten van pulsdrukkers op de digitale inputs is het niet geschikt vanwege de polling interval, daar leent een Railduino zich beter voor.

• Felixwouters
quote:
Femme schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:11:
[...]

Ik krijg de indruk dat je zelf een protocol erin moet programmeren om 'm via RS485 of ethernet met een Loxone Miniserver te laten communiceren.

Wat wil je ermee doen? Een Railduino biedt mijn inziens meer waar voor je geld, tenzij je veel analoge inputs nodig hebt. Controllino biedt dan wat meer opties. Railduino communiceert via UDP zodat een verandering van state van een digitale input snel doorgegeven kan worden op initiatief van de Railduino. Modbus is hier niet geschikt voor en al helemala niet met de minimale polling interval van Loxone (ik geloof vijf seconden).

Als je goedkope modbus outputs nodig hebt kun je overigens ook dit overwegen:
https://www.lollette.com/MB16DI16RO.html

Ik heb een paar van die dingen thuis en het werkt prima. Voor het aansluiten van pulsdrukkers op de digitale inputs is het niet geschikt vanwege de polling interval, daar leent een Railduino zich beter voor.
Ik ben met een hele grote verbouwing bezig. En ben me aan het oriënteren wat de goedkoopste mannier is om mijn huis te automatiseren met een Loxone miniserver. Ik ben geen programmeur en de software die bij de Loxone zit lijkt me voor mij de beste oplossing. vandaar de keuze voor Loxone.

Ik ben nu al een paar maanden Tweakers aan het doorspitten naar allemaal oplossingen voor automatische LED verlichting, liefst 24Volt, temperatuur regeling vloerverwarming, beveiliging met camera's, enz... :)

• peter_bols
Loxone videophone

Beste,

aan de poort van het terrein wil ik een loxone videophone hangen.

Wat moet ik minimaal nog bij de poort voorzien om deze zelf of vrouw en kinderen te kunnen laten openen als die voor de poort staan.

Minimaal een NFC code clavier of kan het eenvoudiger.

Gr

Peter

• HiBe
quote:
peter_bols schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:04:
aan de poort van het terrein wil ik een loxone videophone hangen.
je zou ook naar een doorbird oplossing kunnen kijken, heeft een rijke functionaliteit. OF als alternatief een Loxone code touch (tree).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peter_bols
finder koppel relais.

Loxone gebruikt finderkoppel relais. Deze bestaat uit een finder voet, relais en terugloop diode. Weet iemand de juiste finder artikel nummers van deze 3 onderdelen?

Ik neem ook aan dat je beste 24V DC relais gebruikt omdat Loxone ook op 24V DC werkt. of is er een reden om toch met 24V AC te werken?

TXS

Mvg

Peter

• Seb
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 06-09 21:42
24V DC is prima.

Je kan die finder relais ook als geheel kopen, wat iets handiger is en mss zelfs goedkoper.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
peter_bols schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:02:
finder koppel relais.

Loxone gebruikt finderkoppel relais. Deze bestaat uit een finder voet, relais en terugloop diode. Weet iemand de juiste finder artikel nummers van deze 3 onderdelen?

Ik neem ook aan dat je beste 24V DC relais gebruikt omdat Loxone ook op 24V DC werkt. of is er een reden om toch met 24V AC te werken?
In principe maakt het niet zoveel uit op welke spanning de spoel van het koppelrelais werkt. Een Loxone Miniserver of Extension heeft toch geen uitgangen waarmee je een 24 VDC relais direct kunt bekrachtiging, dat moet via een relaisuitgang op de Miniserver en dan kun je elke gewenste spanning schakelen.

Ik gebruik zelf Finder 4C.01.9.024.0050 relais die verkrijgbaar zijn vanaf zo'n ¤ 9 per stuk.

Femme wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:56 (13%)

• Noah jao
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-09 15:29
Ik ben bezig om mijn huis te gaan renoveren en loxone te gaan gebruiken, Ik wil de standaard drukknoppen gebruiken van Niko, maar ik zie dat je twee soorten hebt, die op 24v (http://www.zelektro.be/ni...zonder-led-170-40050.html) en gewone drukkoppen (http://www.zelektro.be/ni...schakelaar-170-01100.html) . Welk van de twee kun je gebruiken. Ik wil ook een dmx302 gebruiken via AliExpress hier heb ik dan een dmx extention nodig van Loxone ?... welke extension moet ik gebruiken als ik de raildiuno hiervoor gebruiken ? Is de rs485+lan een meerwaarde of gewoon de rs485 nemen... bekabeling kan ik SVV of cat6 gebruiken ?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Noah jao schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:32:
Ik ben bezig om mijn huis te gaan renoveren en loxone te gaan gebruiken, Ik wil de standaard drukknoppen gebruiken van Niko, maar ik zie dat je twee soorten hebt, die op 24v (http://www.zelektro.be/ni...zonder-led-170-40050.html) en gewone drukkoppen (http://www.zelektro.be/ni...schakelaar-170-01100.html) . Welk van de twee kun je gebruiken. Ik wil ook een dmx302 gebruiken via AliExpress hier heb ik dan een dmx extention nodig van Loxone ?... welke extension moet ik gebruiken als ik de raildiuno hiervoor gebruiken ? Is de rs485+lan een meerwaarde of gewoon de rs485 nemen... bekabeling kan ik SVV of cat6 gebruiken ?

Alvast bedankt
Die viervoudige 24V drukknop is een goedkoop aanvoelend flimsy plastic ding. Ik heb ooit zoiets van Niko in huis gehaald voor Eaton XComfort (een draadloos domoticasysteem) en was er niet van onder de indruk.

De mechanische pulsdrukkers van Niko hebben wel een hele degelijke tastbare feedback. Voor domotica wil je pulsdrukkers/drukknoppen gebruiken. De blijven niet in een bepaalde stand staan maar veren altijd terug naar hun neutrale stand, zodat je er meer acties aan kunt koppelen (kort/lang indrukken, dubbelklikken enz.).

Ik denk dat dit de juiste is als je een dubbele drukknop zoekt:
http://www.zelektro.be/niko-dubbele-drukknop.html

Railduino communiceert sneller via UDP-commando's over ethernet, dus ik zou de ethernetversie nemen. Het integreert ook makkelijker in je thuisnetwerk.

• Noah jao
Iemand ervaring met deze dimmer?

http://s.aliexpress.com/uAfIJ7zU

• peter_bols
Klemmenstrook rijgklemmen

Ik zou de kabels die aankomen in de centrale kast op de rijgklemmen (klemmenstrook) willen documenteren en ook welke onderdelen van de centrale kast die aan deze klemmen hangen.

Is hier een programma of tool of eventuele slimme manier van werken voor. Ik vrees dat het anders een beetje een rommelige tekening of tabel wordt. Ik zou dit wel graag netjes willen documenteren.

Of een voorbeeldje van hoe je dat hebt aangepakt zou ook heel handig zijn.

TXS

Mvg

Peter

• MrWollie
quote:
peter_bols schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:32:
Is hier een programma of tool of eventuele slimme manier van werken voor. Ik vrees dat het anders een beetje een rommelige tekening of tabel wordt. Ik zou dit wel graag netjes willen documenteren.
Nummer je klemmen
Neem de nummers over in een spreadsheet en vervolgens schrijf je ernaast waar je deze op verbonden hebt.

• hill2button
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ik heb me een tijdje geleden een Loxone mini server aangeschaft en hierop een aantal zaken gekoppeld. Echter, nu ik de smaak zo wat te pakken heb, zie ik nog meer zaken in ons huis die ik via Loxone slimmer kan maken. Gevolg: vooral een tekort aan relais uitgangen.

Ik heb hier al één en ander gelezen over de Railduino maar een paar zaken zijn mij toch nog niet geheel duidelijk. Als je de UDP-ethernet versie kiest (175¤):
- kan de communicatie tussen Loxone en Railduino dan volledig over de LAN verlopen? Dus geen RS 485 module nodig?
- hoe verloopt de configuratie dan? Kan je dat als een soort extension opzetten? Of is het dan één voor één UDP configuraties aanmaken?
- is fixed ip op de railduino mogelijk? Ik las in een post van een tijdje terug van niet?
- kan je makkelijk de readout van een temperatuur sensor in Loxone krijgen die je op de 1-wire poort van de railduino hebt gehangen? Ook weer, door enkel LAN te gebruiken?
- over UDP : soms lees ik dat daar performantie problemen mee zijn, maar uit Femme zijn post van niet zo lang geleden lees ik dan weer van niet. Mij lijkt het dat UDP over LAN gewoon performant zou moeten zijn? Of mis ik iets?

Thx!

hill2button wijzigde deze reactie 27-07-2018 14:25 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hypernova
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07:19
quote:
hill2button schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:22:
Ik heb me een tijdje geleden een Loxone mini server aangeschaft en hierop een aantal zaken gekoppeld. Echter, nu ik de smaak zo wat te pakken heb, zie ik nog meer zaken in ons huis die ik via Loxone slimmer kan maken. Gevolg: vooral een tekort aan relais uitgangen.

Ik heb hier al één en ander gelezen over de Railduino maar een paar zaken zijn mij toch nog niet geheel duidelijk. Als je de UDP-ethernet versie kiest (175¤):
- kan de communicatie tussen Loxone en Railduino dan volledig over de LAN verlopen? Dus geen RS 485 module nodig?
- hoe verloopt de configuratie dan? Kan je dat als een soort extension opzetten? Of is het dan één voor één UDP configuraties aanmaken?
- is fixed ip op de railduino mogelijk? Ik las in een post van een tijdje terug van niet?
- kan je makkelijk de readout van een temperatuur sensor in Loxone krijgen die je op de 1-wire poort van de railduino hebt gehangen? Ook weer, door enkel LAN te gebruiken?
- over UDP : soms lees ik dat daar performantie problemen mee zijn, maar uit Femme zijn post van niet zo lang geleden lees ik dan weer van niet. Mij lijkt het dat UDP over LAN gewoon performant zou moeten zijn? Of mis ik iets?

Thx!
Ik heb zelf 5 Railduino's via Loxone en UDP in gebruik:
- Communicatie verloopt volledig over LAN, je hebt geen RS 485 of andere extensie nodig
- Railduino via UDP heeft Fixed IP adressen in de range 192.168.150.15x waarbij je de x via een Dip-switch op de Railduino kan instellen.
- Je moet inderdaad één voor één de UDP configuraties aanmaken (via virtuele in- en uitgangen)
- De 1-wire poort van de Railduino lees je ook via UDP uit, werkt perfect
- Ik heb geen performatie problemen. De Railduino reageert onmiddellijk op een commando vanuit Loxone.

1 van de 5 Railduino's verloor regelmatig connectie. Hier moest ik dan de stroom even afhalen. Sinds ik er een 1-wire temperatuursensor heb ophangen die ik contant uitlees heb ik geen copnnectieproblemen meer.

• hill2button
Dankje hypernova!

Ik ben er ondertussen achter dat het verkeer niet enkel UDP is maar ook nog eens broadcast, dus zo lang de Loxone en de Railduino in hetzelfde LAN zitten is er geen issue met IP adressen en kan het gewoon via dhcp.

Moet je eigenlijk iets configureren op de railduino of enkel op de Loxone?

• hypernova
quote:
hill2button schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:35:
Dankje hypernova!

Ik ben er ondertussen achter dat het verkeer niet enkel UDP is maar ook nog eens broadcast, dus zo lang de Loxone en de Railduino in hetzelfde LAN zitten is er geen issue met IP adressen en kan het gewoon via dhcp.

Moet je eigenlijk iets configureren op de railduino of enkel op de Loxone?
De broadcast is om berichten vanuit de Railduino te ontvangen, vb het uitlezen van een 1-wire temperatuursensor of een digitale input. Om een digitale output (relais) te schakelen moet je verwijzen naar het IP adres van de Railduino.

Op de railduino zelf kan je niets configureren, deze heeft geen interface. Ik maak gebruik van Railduino V1.3. Hierbij moest je het Arduino board uit de behuizing halen en via USB flashen met een andere Firmware. De firmware vindt je op https://github.com/dusanmsk/railduino-udp.

• Sethro
  • Nu online
Is dit geen betere optie:
https://info.kmtronic.com...utomation-miniserver.html

Die heeft geen ingangen of andere fratsen maar alleen relay uitgangen. Kost ongeveer 65 euro voor 8 uitgangen tov 175 euro voor 12 uitgangen.

Sethro wijzigde deze reactie 27-07-2018 22:02 (36%)

• hill2button
quote:
hypernova schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:38:
[...]

De broadcast is om berichten vanuit de Railduino te ontvangen, vb het uitlezen van een 1-wire temperatuursensor of een digitale input. Om een digitale output (relais) te schakelen moet je verwijzen naar het IP adres van de Railduino.

Op de railduino zelf kan je niets configureren, deze heeft geen interface. Ik maak gebruik van Railduino V1.3. Hierbij moest je het Arduino board uit de behuizing halen en via USB flashen met een andere Firmware. De firmware vindt je op https://github.com/dusanmsk/railduino-udp.
Hmmm, dat is een probleem. Ik gebruik de standaard Telenet modem/router en die heeft geen IP reservations. En gezien je blijkbaar geen fixed ip kan instellen op de railduino loop je dus het risico dat hij via DHCP een ander ip adres krijgt na een power outage ofzo...

• hypernova
quote:
hill2button schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:05:
[...]

Hmmm, dat is een probleem. Ik gebruik de standaard Telenet modem/router en die heeft geen IP reservations. En gezien je blijkbaar geen fixed ip kan instellen op de railduino loop je dus het risico dat hij via DHCP een ander ip adres krijgt na een power outage ofzo...
Je hebt mijn bericht niet goed gelezen:
- Railduino via UDP heeft Fixed IP adressen in de range 192.168.150.15x waarbij je de x via een Dip-switch op de Railduino kan instellen.
Dus door de dip switches maak je vast 151, 152, 153 enz...
Ik heb deze een jaar getest tesamen met een Loxone demokoffer op een standaard Telenet modem/router. Ik schakelde de Railduino en Loxone telkens uit na de testen. Nooit een probleem gehad dat Loxone mijn Railduino niet meer vond.

• hill2button
quote:
hypernova schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:57:
[...]

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen:
Dus door de dip switches maak je vast 151, 152, 153 enz...
Ik heb deze een jaar getest tesamen met een Loxone demokoffer op een standaard Telenet modem/router. Ik schakelde de Railduino en Loxone telkens uit na de testen. Nooit een probleem gehad dat Loxone mijn Railduino niet meer vond.
Ik heb je bericht wel goed gelezen hoor. Mijn thuisnetwerk zit niet in de 150 range. Dus aan die 150 als fixed adres heb je helemaal niets tenzij ik mijn thuisnetwerk ook op 150 zet, of de mask vergroot naar een /16. Voor alle verkeer buiten 192.168.0.x /24 gaat de Loxone over de router en de router gaat volgens mij niet weten waar hij netwerk 192.168.150.x moet vinden en gaat de packets droppen.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat de Telenet router/modem je via dhcp steeds hetzelfde adres geeft. Dat zou goed zijn, en op basis van je bevindingen lijkt dat zo te zijn, maar ik blijf het precies toch een risico vinden.

• hill2button
Elder vind ik dit: "It doesn't matter what ip addres has loxone and what addres has railduino. Railduino sets it's address indepedently and statically using address dip switch.

The only requirement is to have loxone and railduino in single physical network (switch), because it uses udp broadcasts which doesn't pass through routers."

Dus misschien zoek ik het te ver. Even uitzoeken...

hill2button wijzigde deze reactie 28-07-2018 10:47 (71%)

• hill2button
quote:
hypernova schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:38:
[...]

Om een digitale output (relais) te schakelen moet je verwijzen naar het IP adres van de Railduino.
Klopt dit eigenlijk wel? Richt je deze niet aan 255.255.255.255/44444?

• hill2button
Ik denk dat ik eruit ben, klopt dit volgens jullie?

Railduino geeft zichzelf enkel de 150 range fixed ip als hij via DHCP geen adres krijgt. In mijn geval gaat hij wél een adres krijgen in de juiste range van mijn thuisnetwerk.

MAAR

De config van outputs om relais aan te sturen moeten niet op IP van de railduino, maar op 255.255.255.255 (broadcast) waardoor het ip van de railduino gewoon mag veranderen.

Misschien dat dit ook werkt met het exacte IP adres van de railduino, maar als Telenet dan besluit je DHCP cache te clearen kan je heel de config gaan aanpassen.

hill2button wijzigde deze reactie 28-07-2018 11:06 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hill2button
quote:
hill2button schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:29:
[...]

Klopt dit eigenlijk wel? Richt je deze niet aan 255.255.255.255/44444?
@hypernova Is het niet zo dat jij wél het exacte IP moet ingeven omdat je er 5 hebt? Anders reageren ze allemaal. Als je er maar 1 hebt, zoals ik van plan ben, dan is het misschien niet nodig?

• Felixwouters
Heeft iemand ervaring met deze dmx controller van ali met LAN aansluiting.

https://nl.aliexpress.com....1000023.8.17ec4bb2Tok0GO

Zou het mogelijk zijn om deze controller via LAN aan te sturen met een Loxone miniserver?

• Noah jao
Zou deze niet combineerbaar zijn met Loxone ? http://shop.comexio.com/?___store=english ... deze werkt precies zoals Loxone en hun componenten zijn goedkoper

• iQ5
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 24-09 21:54
quote:
Felixwouters schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 04:14:
Heeft iemand ervaring met deze dmx controller van ali met LAN aansluiting.

https://nl.aliexpress.com....1000023.8.17ec4bb2Tok0GO

Zou het mogelijk zijn om deze controller via LAN aan te sturen met een Loxone miniserver?
Dit is dan wel een RJ45 aansluiting maar zeker niet geschikt voor LAN.
De poortjes worden gebruikt voor de overdracht van DMX signaal.
Elders op het forum wordt uitgelegd wat DMX precies is.

• Felixwouters
@iQ5

Dankjewel voor je reactie. Dat dacht ik al dat het alleen voor een DMX signaal gebruikt zou worden.

• D82M
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-08 20:02
Ik ben bezig met het aansluiten van Loxone Relay extensions, maar loop tegen een bedradingsprobleem aan. De extensions worden voornamelijk gebruikt voor het aansturen van 40 raam-deco motoren, 230V. Deze hebben een "op" en "neer" signaal, dus ik moet 80 relays aansluiten. En daar wringt gelijk de schoen... Het geheel verdeel ik over 4 groepen (16A).

Ik was van plan om de fase door te lussen over de relay ingangen en de uitgangen netjes op klemmen aan te sluiten. Nu blijken de rode klemkooitjes van Loxone echter niet geschikt voor een 2x 2.5mm2 kabelschoentje (ook niet voor 2x 2.5mm2 vaste kern). Een logische oplossing zou zijn om potentiaalverdelers te gebruiken, echter heb ik onvoldoende ruimte voor +-22 potentiaalverdelers op een rij.
Een andere oplossing kan zijn om het geheel door te lussen met 1.5mm2 kabel en de lus niet te lang te maken. Echter heb ik alle groepen er al netjes in zitten en zit ik er niet op te wachten er een aantal te vervangen door een lager amperage.

Wie heeft de gouden tip _/-\o_ ?

• psy
  • Laatst online: 10:17

psy

Kennis is macht

Je kan wellicht van die dubbele kabelschoentjes proberen.
https://www.allekabels.nl.../adereindhuls-dubbel.html

https://image.allekabels.nl/image/1221820-0/adereindhuls-dubbel-doorsnede-4mm.jpg

Ik zou trouwens niet te zeer vasthouden aan die minimum kabeldikte als je erg weinig plaats hebt. Die motoren trekken niet zoveel stroom.

psy wijzigde deze reactie 11-08-2018 11:19 (22%)

• D82M
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-08 20:02
quote:
psy schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:18:
Je kan wellicht van die dubbele kabelschoentjes proberen.
https://www.allekabels.nl.../adereindhuls-dubbel.html

[afbeelding]

Ik zou trouwens niet te zeer vasthouden aan die minimum kabeldikte als je erg weinig plaats hebt. Die motoren trekken niet zoveel stroom.
Deze dubbele kabelschoentjes had ik al geprobeerd, maar krijg je er met geen mogelijkheid in. Mij lijkt 1.5mm2 (in een dubbel kabelschoentje) ook wel goed te gaan, maar het is zo'n "net niet" dingetje ;) .

• psy
  • Laatst online: 10:17

psy

Kennis is macht

quote:
D82M schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:26:
[...]

Deze dubbele kabelschoentjes had ik al geprobeerd, maar krijg je er met geen mogelijkheid in. Mij lijkt 1.5mm2 (in een dubbel kabelschoentje) ook wel goed te gaan, maar het is zo'n "net niet" dingetje ;) .
Het is inderdaad hopeloos krap, ook de reden dat ik het allemaal naar potentiaalverdelers heb gebracht.

• hill2button
quote:
D82M schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:15:
Ik ben bezig met het aansluiten van Loxone Relay extensions, maar loop tegen een bedradingsprobleem aan. De extensions worden voornamelijk gebruikt voor het aansturen van 40 raam-deco motoren, 230V. Deze hebben een "op" en "neer" signaal, dus ik moet 80 relays aansluiten. En daar wringt gelijk de schoen... Het geheel verdeel ik over 4 groepen (16A).

Ik was van plan om de fase door te lussen over de relay ingangen en de uitgangen netjes op klemmen aan te sluiten. Nu blijken de rode klemkooitjes van Loxone echter niet geschikt voor een 2x 2.5mm2 kabelschoentje (ook niet voor 2x 2.5mm2 vaste kern). Een logische oplossing zou zijn om potentiaalverdelers te gebruiken, echter heb ik onvoldoende ruimte voor +-22 potentiaalverdelers op een rij.
Een andere oplossing kan zijn om het geheel door te lussen met 1.5mm2 kabel en de lus niet te lang te maken. Echter heb ik alle groepen er al netjes in zitten en zit ik er niet op te wachten er een aantal te vervangen door een lager amperage.

Ik ben misschien niet helemaal mee, maar 16 ampere op 1,5 mm2 is toch helemaal geen probleem?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
D82M schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:15:

Op een Weidmüller PPV4 kun je met een enkele potentiaalverdeler 15 keer 1,5mm2 vaste kern verdelen. Met een PPV8 zelfs 31 keer. Veel ruimte hoeven potentiaalverdelers dus niet in te nemen.

• peter_bols
CAT7 kabel afmonteren op wago.

ik heb wago TOPJOB klemmen die gaan van 0.25 tot 2.5mm².

Ik zou hier graag mijn CAT 7 kabel op willen afmonteren, de draadjes van de CAT7 kabel zijn niet stijf genoeg om ze in de wago te prikken.

Mij idee was nu om aderhulsjes over de CAT7 aders te nijpen van 0,5 mm en ze daarna in de wago klemmen te prikken.

Is dit de juiste manier van werken?

Gr

Peter

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06:40
De klem openzetten met de wago tool of een platte (geïsoleerde) schroevendraaier is wat ikzelf doe.

Ik heb mijn cat7 (en ook cat5) overigens op de blauwe weidmuller 8 etage klemmen (PRV8) afgemonteerd.

Het 230v stuk heb ik op wago topjob klemmen. Maar ook bij de 2,5 soepel moet je eerst de klem openzetten voordat je de draad er in kan steken. (Soepel binnen de kast) ik gebruik daarvoor 2,5 soepel met aan de wago kant geen huls en aan de Loxone (extension) kant wel hulzen.

• Noah jao
Ben mijn weerstand van Loxone verloren. Ik las dat het een 120ohm moest zijn maar zie verschillende versie naar watt en tolerantie, iemand een idee welke het moet zijn?

Mvg

• Sethro
  • Nu online
quote:
Noah jao schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:34:
Ben mijn weerstand van Loxone verloren. Ik las dat het een 120ohm moest zijn maar zie verschillende versie naar watt en tolerantie, iemand een idee welke het moet zijn?

Mvg
Maakt niet zoveel uit. Loxone levert 1/4W metaalfilm als ik het goed heb.

• Noah jao
Ik had gelezen dat je best een relais plaats achter de uithang van de Loxone miniserver, Loxone verkoopt de Finder, maar heb op een Duitse site deze gevonden van Wago 16A.. zijn die ook goed ?
https://www.elektromax24....eine-788-508-1w-rt-230vac

• HiBe
quote:
Noah jao schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:30:
Ik had gelezen dat je best een relais plaats achter de uithang van de Loxone miniserver, Loxone verkoopt de Finder, maar heb op een Duitse site deze gevonden van Wago 16A.. zijn die ook goed ?
Ik gebruik de 788-304 van WAGO. 24V op loxone en 230V schakelen.

• SchumiFAST
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:50
quote:
Noah jao schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:30:
De relais' op de miniserver en sommige extensions heeft een lage ampère, maar Loxone verkoopt ook een relais extension met relais' van 16A.

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:49
Ik heb nog een vraagje voor de iets meer ervaren installateurs dan ikzelf :+ : ik heb de Loxone temperatuursensoren 1-wire (DS18B20Z+) aangeschaft en zou deze willen 'inbouwen' in men schakelaars. Mag ik deze gewoon los in het inbouwpotje laten liggen, of maak ik best een gaatje in de onderkant van de afdekplaat van men Niko schakelaar en richt ik de chip in die richting?
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True