Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-02 17:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
trees schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:12:
Ik heb nog een vraagje voor de iets meer ervaren installateurs dan ikzelf :+ : ik heb de Loxone temperatuursensoren 1-wire (DS18B20Z+) aangeschaft en zou deze willen 'inbouwen' in men schakelaars. Mag ik deze gewoon los in het inbouwpotje laten liggen, of maak ik best een gaatje in de onderkant van de afdekplaat van men Niko schakelaar en richt ik de chip in die richting?
Ik heb ze zo gemonteerd en dat werkt goed:

Ik heb overal dubbele drukknoppen op één inbouwdoos. Tussen de drukknopen zit een spleet. De DS18B20 kan hiermee goed de temperatuur in de kamer meten. Zorg er wel voor dat je de achterliggende buis dichtdrukt met foam.

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:17
quote:
Femme schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Ik heb ze zo gemonteerd en dat werkt goed:

Ik heb overal dubbele drukknoppen op één inbouwdoos. Tussen de drukknopen zit een spleet. De DS18B20 kan hiermee goed de temperatuur in de kamer meten. Zorg er wel voor dat je de achterliggende buis dichtdrukt met foam.
Leuk! Alleen gebruik ik deze
en die krijg ik écht niet tussen de inbouw en de drukknoppen. Bij mij ligt ie dus net achter de inbouw (voorlopig toch althans...)
Vanwaar de nood om de buis dicht te maken met foam? O-)

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17-02 00:14
quote:
Vanwaar de nood om de buis dicht te maken met foam? O-)
Lijkt mij zodat er geen 'tocht' kan ontstaan van je verdeelkast tot in je schakelaar. Naar luchtdichtheid is het sowieso ook aan te raden om alle buizen af te plakken (als je kast niet in de beschermde ruimte is)

• Seb
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11-01 13:11
Ik had een bericht gepost omdat ik mijn Panasonic AMN31112J niet goed werkende kreeg op mijn Loxone. Dit is ondertussen wel gelukt.

Ik zou graag nog even rapporteren dat het mogelijk is om deze sensor rechtstreeks aan de Loxone analoge ingangen te hangen. Ik test het in de komende weken grondiger uit.

Seb wijzigde deze reactie 30-08-2018 22:53 (70%)

• KenVandeput
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-02 17:19
Heeft er hier iemand ervaring met Loxone verder uit te bouwen met Open Source Home Automation software (OpenHab, Domoticz, Home Assistant, Loxberry...).

Loxone en officiële modules moet naar mijn mening bekabeld en stabiel werken voor licht, screens, ventilatie, toegang... en wat kan geïmplementeerd worden met binnen Loxone te blijven verkies ik zeker zo.

Maar begin nu eerder te kijken naar het toevoegen van wat extra functionaliteiten die wel waarde toevoegen maar niet meteen kritiek zijn. Enkele ideeën zijn integratie van Sonos, Samsung TV, Alexa of Google Assistant, bepalen WIE thuis is via MAC adres GSM, kamerthermostaat simuleren via EBUS, backups, custom dashboards...

Open source is dan hier een must om zowel de kost laag te houden (eigenlijk allemaal maar voor de fun) en flexibeler/sneller te zijn in de integraties (Loxone zal niet veel van dit soort dingen officieel ondersteunen of relatief traag).

Loxberry lijkt de logische keuze maar het lijkt me dan ook wel weer dat die community heel veel kleiner is dan bv. Home Assistant / OpenHab (en voornamelijk in het Duits). Maar bij Home Assistant / OpenHab ben je dan weer niet zo zeker van de integratie met Loxone...

Iemand die reeds met die verschillende systemen wat heeft zitten spelen in combinatie met Loxone?

• 571Pro
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:38
Dat bepalen wie thuis is kan perfect.
Zelf kijkt mijn loxone naar bepaalde IP adressen, vanaf deze terug pingen doet de loxone er iets mee.
Bvb als volgens de kalenderdag/lichtsensor het donker is buiten, dan begint deze de TV (samsung) te pingen, als deze op het netwerk zit dan krijg de loxone een ping terug en zet deze de Philips Hue lichten aan.

Nu heb ik even een vraag... ik zit met de Loxone Intercom. Echter is dit nogal belabberd beeld 640*480 Z/W.
Dit is een PoE camera. Zijn er mensen die hier ervaring hebben met andere camera's PoE en met betrekking de integratie in de loxone?

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-02 08:55

DinX

Motormuis

Zelf zeer tevreden van de Doorbird. Los van de SIP werkt dit bij mij perfect samen met Loxone.

- Tree spots van de voordeur gaan 's avonds automatisch van 20%naar 50% voor 2 minuten (tussen schemer en ochtend)
- Deurbel laat via m'n RPi een mp3 naar keuze spelen (via LMS)
- Bij drukken op de deurbel gaat de verlichting aan de voordeur op 80% voor 2 minuten (tussen schemer en middernacht)
- Beeld wordt ook gewoon getoond binnen Loxone

Probleem met de SIP komt waarschijnlijk door m'n firewall (krakend geluid)

DinX wijzigde deze reactie 31-08-2018 19:28 (13%)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• hill2button
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-02 17:00
quote:
KenVandeput schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:55:
Heeft er hier iemand ervaring met Loxone verder uit te bouwen met Open Source Home Automation software (OpenHab, Domoticz, Home Assistant, Loxberry...).

Loxone en officiële modules moet naar mijn mening bekabeld en stabiel werken voor licht, screens, ventilatie, toegang... en wat kan geïmplementeerd worden met binnen Loxone te blijven verkies ik zeker zo.

Maar begin nu eerder te kijken naar het toevoegen van wat extra functionaliteiten die wel waarde toevoegen maar niet meteen kritiek zijn. Enkele ideeën zijn integratie van Sonos, Samsung TV, Alexa of Google Assistant, bepalen WIE thuis is via MAC adres GSM, kamerthermostaat simuleren via EBUS, backups, custom dashboards...

Open source is dan hier een must om zowel de kost laag te houden (eigenlijk allemaal maar voor de fun) en flexibeler/sneller te zijn in de integraties (Loxone zal niet veel van dit soort dingen officieel ondersteunen of relatief traag).

Loxberry lijkt de logische keuze maar het lijkt me dan ook wel weer dat die community heel veel kleiner is dan bv. Home Assistant / OpenHab (en voornamelijk in het Duits). Maar bij Home Assistant / OpenHab ben je dan weer niet zo zeker van de integratie met Loxone...

Iemand die reeds met die verschillende systemen wat heeft zitten spelen in combinatie met Loxone?
Ik ben zelf nog maar een Loxone noob, maar de koppeling leggen tussen Loxone en Domoticz is niet zo heel moeilijk. Zo lees ik via domoticz een de CO2 waarde van mijn Netatmo Home Coach uit. Loxone kan vrij makkelijk die waarden uitlezen via de standaard Domoticz API. Dus mijn Loxone gebruikt die waarde om de ventilatie aan te sturen.

Ook Philips Hue is makkelijk te integreren in Domoticz. Ook daar kan je via JSON Loxone de lichten laten aandoen, via Domoticz. Dat kan in principe ook rechtstreeks (Loxone nr Hue) maar via Domoticz gaan leek me makkelijker.

Ik ben eigenlijk van plan om voor de verdere uitbouw bij mij thuis alles wat cloud based is in Domoticz te steken. Daar werkt het meestal out-of-the-box. En gewoon via API en JSON naar Loxone te koppelen.

Overigens: Sonos zit gewoon standaard in Loxone.

• Noah jao
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-02 23:41
quote:
SchumiFAST schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:12:
[...]

De relais' op de miniserver en sommige extensions heeft een lage ampère, maar Loxone verkoopt ook een relais extension met relais' van 16A.
Het is eerder om met de 8 uitgangen eventueel WCD te schakelen en zo te beveiligen

• Johan.B
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-02 13:27
Ik wil graag een drukknop vervangen door een "muur-bewegingsmelder" (voor het toilet) bv:

Maar ik vind geen bewegingsmelder welke op laag voltage werkt.
Iemand een tip?

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
Johan.B schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:33:
Ik wil graag een drukknop vervangen door een "muur-bewegingsmelder" (voor het toilet) bv:
[afbeelding]

Maar ik vind geen bewegingsmelder welke op laag voltage werkt.
Iemand een tip?
Ik heb een buitensensor op 220V gekoppeld via een relais op een "vieze" manier.
Fase en neuter aansluiten zoals je gewoonlijk zou doen met z'n 220V sensor, en de schakeldraad richting relais. Daar schakel ik dan 24V op een digitale input.
Dus als je een direct kabel hebt waar 220V overheen kan kan je zo'n standaard 220V-sensor gewoon gebruiken. Kost je dan enkel een input en een relais aan 10-15 euro ofzo.

DinX wijzigde deze reactie 07-09-2018 16:20 (10%)

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 25-01 11:11
GND bij Loxone.

Ik heb begrepen dat de GND van alle voedingen in een loxone installatie met elkaar moeten gekoppeld worden.

Nu heb ik de voedingen voor de LED dimmers voorzien van hun eigen automaat.

Er zijn ook nog 2 extra voedingen van 24V voor de koppelrelais ook via hun eigen automaat afgezekerd.
.
Mag ik aannemen dat het afezekeren van de voedingen met meerder automaten daar niets aan verandert en ik alle GND van 24 met elkaar moet verbinden via 2.5mm.

groetjes

Peter

• KenVandeput
Hoi @peter_bols ,

Ik heb ENKEL de GND voedingen samen genomen van de MiniServer, Extensies, Inputs (drukknoppen, sensors... verbonden met Loxone), Tree.
Heb ook nog specifiek gevraagd aan mijn Loxone partner of de LED voedingen ook moesten meegenomen worden maar hij vertelde me van niet.

De hoeveelheid automaten achter die voedingen (hier ook 2 automaten) heeft hier niets mee te maken.
Zoals ik het snap moet je er gewoon voor zorgen met die GND dat de "nul"/"-" (?) van die voedingen overal hetzelfde is door ze samen te nemen.

Bij mij komen ze allemaal samen op een potentiaalverdeler.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Loxone USA heeft zijn webshop gesloten, zie https://www.loxone.com/enus/. Nu past dit in een trend van Loxone om zich meer en meer te richten op installateurs, en minder op de hobbyist/doe-het-zelver. Er zijn meer bewegingen in die richting, zoals het het ModBus-gebeuren. Voor mensen die Lxone op dit moment overwegen kan dat relevant zijn: Loxone gaat -zoals het er nu naar uitziet- alleen maar meer gesloten worden, niet meer open. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• SchumiFAST
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-02 10:02
Ik heb net een Loxone-installatie besteld bij een installateur. Ik vind dat Loxone een goede mix heeft tussen eigen componenten en doe-het-zelf-uitbreidingen. Ik hoop echt dat ze hier niet verder van terug stappen, maar gewoon een makkelijk te plaatsen gamma complementair verkopen aan ondersteuning voor uitbreidingen met componenten van derde partijen.

De zekerings- en schakelkast laat ik plaatsen door de installateur. Die maakt dan ook ineens de vereiste technische tekeningen voor de in België verplichte elektriciteitskeuring. Doordat hij het plaatst betaal ik slechts 6% btw in plaats van 21% als ik zelf de componenten koop en zelf plaats, dus op dat vlak kost het me eigenlijk niet meer. De bekabeling en aansluiten van de stopcontacten, schakelaars, rookmelders etc. doe ik wel zelf, alsook de configuratie.

Voor alle kritieke besturingen heb ik besloten om de standaard Loxone-componenten te gebruiken. Zo stuur ik de screens aan met de relais-extensie, gebruik ik de LED-dimmers voor de hoofdverlichting, magneetcontacten op de Di-extensie etc.
Voor niet-kritieke besturingen die ik later zelf wil toevoegen zou ik gebruik maken van een Railduino voor digitale inputs en relais' en goedkope DMX-dimmers uit China voor sfeerverlichting met RGBW.

Ik heb de Loxone music server ook niet besteld omdat die erg duur is. Ik plan om hiervoor gebruik te maken van een Raspberry Pi met Squeezebox als music server en dan per zone een Hifiberry Amp2 als versterker. Ook heb ik geen intercom van Loxone besteld. Misschien steek ik later nog een Doorbird, maar voorlopig gewoon een drukbelletje.

Ik hou jullie op de hoogte van de werkzaamheden.

• Kiezel
  • Laatst online: 19-02 15:52
Femme schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:59:
Het mooiste voor Loxone of een vergelijkbaar systeem met 24V inputs is een sensor die geen relais gebruikt maar een transistoruitgang, zoals die van EPV en Niko. Ze werken geruisloos (geen klikkend relais) en je kunt de timer volledig door de software laten regelen waarbij je eventueel ook nog iets nuttigs kunt doen met het aantal bewegingen dat de sensor in een bepaalde tijd waarneemt.
Ik heb mijn loxone installatie uitgebreid naar de garage middels railduino (v2). Helaas krijg ik de 24V niko bewegings melders niet aan de praat. Communcatie loxone-railduino werkt, aansturen verlichting werkt en als er handmatig 24V op de digitale input van de railduino gezet wordt functioneert dit ook met loxone timers. Met een pull-up van 4K5 (3x1K5 had ik nog liggen) of een enkele 1K5 heb ik geen resultaat. Aan de extra 200 ohm zal het toch niet liggen? Of zijn de bewegingssensoren niet geschikt?

-=-

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Kiezel schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:09:
[...]

Ik heb mijn loxone installatie uitgebreid naar de garage middels railduino (v2). Helaas krijg ik de 24V niko bewegings melders niet aan de praat. Communcatie loxone-railduino werkt, aansturen verlichting werkt en als er handmatig 24V op de digitale input van de railduino gezet wordt functioneert dit ook met loxone timers. Met een pull-up van 4K5 (3x1K5 had ik nog liggen) of een enkele 1K5 heb ik geen resultaat. Aan de extra 200 ohm zal het toch niet liggen? Of zijn de bewegingssensoren niet geschikt?
De Niko-bewegingsmelder heeft een NPN-uitgang. Je krijgt geen 24V uit de output maar GND. Als je er een optocouper tussen zet zou het wel moeten werken met de 24V ingangen van de Railduino.

• Noah jao
Beste,

Heeft iemand deze bewegingsensor Panasonic AMN31112J pir-sensor die Femke aangesloten aan zijn Loxone ? Zoja via welk module of is deze rechtstreeks aan te sluiten op de server als een digitale ingang ?

• peter_bols
@KenVandeput
Txs voor de info mbt GND.
Peter

• peter_bols
Sonos,

Ik heb een mini server en een Sonos.

Ik wens geen extra apparaten bij te koppen, kan ik dan een koppeling maken tussen loxone en sonos.

De sonos gebruiken als deurbel.
De sonos gebruiken als wekkerradio.

Ik heb geen idee hoe hier aan te beginnen.
Een beetje uitleg is welkom

Groetjes
Peter

• Noah jao
Seb schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:46:
Ik had een bericht gepost omdat ik mijn Panasonic AMN31112J niet goed werkende kreeg op mijn Loxone. Dit is ondertussen wel gelukt.

Ik zou graag nog even rapporteren dat het mogelijk is om deze sensor rechtstreeks aan de Loxone analoge ingangen te hangen. Ik test het in de komende weken grondiger uit.
Ik wil deze ook gebruiken en wilde vragen of het gelukt is en hoe je de aansluiting hebt gedaan ?

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20:12
peter_bols schreef op woensdag 19 september 2018 @ 00:34:
Sonos,

Ik wens geen extra apparaten bij te koppen, kan ik dan een koppeling maken tussen loxone en sonos.

Groetjes
Peter
Dit is de way to go: https://github.com/Liver64/LoxBerry-Sonos/

Je hebt hier wel een ander apparaat voor nodig, namelijk een servertje. Kan ook Raspi zijn.
Noah jao schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:46:
[...]

Ik wil deze ook gebruiken en wilde vragen of het gelukt is en hoe je de aansluiting hebt gedaan ?
Dit is niet de meest eenvoudige PIR om aan te sluiten, heeft namelijk een aparte voeding nodig van ca 5v ipv. 24V die Loxone gebruikt. Is natuurlijk wel te verzorgen.

Uitgang van de PIR is ook nog punt, je zou deze normaal aan een digitale ingang koppelen alleen dat gaat met deze PIR niet direct omdat de spanning te laag is. Je zou een analoge ingang kunnen gebruiken maar daarvan zijn er niet veel / dus duur of een relays / optocoupler ertussen zetten om voltage omhoog te brengen.

Zelf zou ik en heb ik er voor gekozen om gewoon een 24V PIR te kopen, dat maakt dit een stuk makelijker.

Pir sensor aansluiten op Loxone met optocoupler lukt niet.

Sethro wijzigde deze reactie 19-09-2018 16:20 (43%)

• peter_bols
peter_bols schreef op woensdag 19 september 2018 @ 00:34:
Sonos,

Groetjes
Peter
nog een ding ik heb ook nog een synology draaien, wordt het dan simpeler?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sethro schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:44:
[...]

Dit is niet de meest eenvoudige PIR om aan te sluiten, heeft namelijk een aparte voeding nodig van ca 5v ipv. 24V die Loxone gebruikt. Is natuurlijk wel te verzorgen.

Uitgang van de PIR is ook nog punt, je zou deze normaal aan een digitale ingang koppelen alleen dat gaat met deze PIR niet direct omdat de spanning te laag is. Je zou een analoge ingang kunnen gebruiken maar daarvan zijn er niet veel / dus duur of een relays / optocoupler ertussen zetten om voltage omhoog te brengen.

Zelf zou ik en heb ik er voor gekozen om gewoon een 24V PIR te kopen, dat maakt dit een stuk makelijker.
Een 5V din-rail voeding kost 15 euro ofzo, dat lijkt me niet bezwaarlijk. Een optocoupler werkt helaas niet combinatie met deze pir's omdat ze te weinig stroom leveren (100 micro ampère op de uitgang). In het door jou gelinkte topic meldt iemand dat deze sensoren wel werken op de 24V digitale ingangen van een Railduino omdat de grenswaarde voor een hoog signaal bij die inputs blijkbaar zo laag is dat je met 5V een hoog signaal krijgt. Heb je geen Railduino of een Wago-plc met V inputs dan zijn deze sensoren dus niet zo handig.

Ik heb er verder wel goede ervaringen mee. De gevoeligheid is goed, ze reageren snel, je hebt niet het klikkend geluid van een relais en het verbruik is niks (0,85 milliwatt). Nadeel is dat je niets kunt afstellen aan de gevoeligheid om ze bijvoorbeeld ongevoelig te maken voor huisdieren.

• Sethro
En toch zou mijn voorkeur uitgaan naar bijvoorbeeld de EPV PIR. Die heeft ongeveer dezelfde eigenschappen, met ingebouwde Lux sensor, en kan direct worden aangesloten.

Kost wat meer per stuk maar heb je verder niets meer nodig.

Sethro wijzigde deze reactie 19-09-2018 17:21 (6%)

• KenVandeput
peter_bols schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:50:
[...]

nog een ding ik heb ook nog een synology draaien, wordt het dan simpeler?
Loxberry (specifiek voor Loxone ontworpen of meer algemene open source platformen zoals OpenHab of Home Assistant) kunnen in principe op een Linux VM draaien. Dus op een Synology NAS via Docker een VM uitrollen.

Soms is de officiële support wel beperkt tot een Raspberry Pi met een specifieke OS (het geval bij geloof ik Loxberry en Home Assistant, niet het geval bij OpenHab) maar er zijn normaal gezien wel genoeg end users die dit op Synology Docker draaien om dit met een beetje hulp van de community wel draaiende te krijgen.

Edit:
Dus ik zou zeggen dat door je Synology je wat kosten kan besparen (+/- 70-80EUR voor een dedicated RPI...) maar dat het misschien net een tikje moeilijker zal zijn omdat je niet voor de RPI kiest en dus soms zelf (of via de forums) wel eens een HW/SW probleem gaat moeten oplossen. Persoonlijk zou ik een Synology ook meer vertrouwen als een RPI als platform.

Nog geen ervaring hier: ga ergens komende weken eens een RPI aanschaffen. Geen synology en hierin investeren is me net iets te duur :)

KenVandeput wijzigde deze reactie 20-09-2018 12:33 (25%)

• Noah jao
Sethro schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:20:
En toch zou mijn voorkeur uitgaan naar bijvoorbeeld de EPV PIR. Die heeft ongeveer dezelfde eigenschappen, met ingebouwde Lux sensor, en kan direct worden aangesloten.

Kost wat meer per stuk maar heb je verder niets meer nodig.
Ze zijn een stuk goedkoper en mooier dan die van Loxone :)

Merci

• Sethro
Noah jao schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:39:
[...]

Ze zijn een stuk goedkoper en mooier dan die van Loxone :)

Merci
Sinds wanneer zijn EPV PIRs van Loxone? Er zijn aantal 24v opties, zoek maar op PIR in dit topic.

Merci too

Sethro wijzigde deze reactie 21-09-2018 16:00 (3%)

• Noah jao
Sethro schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:00:
[...]

Sinds wanneer zijn EPV PIRs van Loxone? Er zijn aantal 24v opties, zoek maar op PIR in dit topic.

Merci too
Deze EPV PIR zijn goedkoper en kleiner dan de sensoren die loxone aanbied

• Sethro
V10 is uit! *O*

Sethro wijzigde deze reactie 25-09-2018 19:43 (15%)

• Noah jao
Kun je die stelventielen van Loxone zowel op de radiator als op de collector aansluiten ? Moest deze aangesloten kunnen worden op de radiator dan heb ik geen temperatuur sensor nodig aangezien er eentje in zit ? Of zie ik het verkeerd ? Kun je later nog de deksels veranderen bij de touch ( voor de kleur)

Mvg

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-02 14:07
Heeft iemand een voorbeeldje van aansturing van een EldoLed LinearDrive via de DMX extensie? Ik krijg het niet werkend...

• Noah jao
Heeft er iemand ervaring met loxone RS485 extensie en KMtronic RS485 Relay controller, is deze gemakkelijk in gebruik

• Felixwouters
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16-02 16:51
Zou in deze artnet - dmx converter via het netwerk met de loxone kunnen bedienen?

https://nl.aliexpress.com....8148356.3.3aa742bbCMsTw8

• mathiasvanloo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 05-02 20:02
Femme schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:04:
[...]

Een 5V din-rail voeding kost 15 euro ofzo, dat lijkt me niet bezwaarlijk. Een optocoupler werkt helaas niet combinatie met deze pir's omdat ze te weinig stroom leveren (100 micro ampère op de uitgang). In het door jou gelinkte topic meldt iemand dat deze sensoren wel werken op de 24V digitale ingangen van een Railduino omdat de grenswaarde voor een hoog signaal bij die inputs blijkbaar zo laag is dat je met 5V een hoog signaal krijgt. Heb je geen Railduino of een Wago-plc met V inputs dan zijn deze sensoren dus niet zo handig.

Ik heb er verder wel goede ervaringen mee. De gevoeligheid is goed, ze reageren snel, je hebt niet het klikkend geluid van een relais en het verbruik is niks (0,85 milliwatt). Nadeel is dat je niets kunt afstellen aan de gevoeligheid om ze bijvoorbeeld ongevoelig te maken voor huisdieren.
De Pir's die jij aanbeveelde werken wel degelijk perfect op de Miniserver (zonder railduino). je hebt alleen een 5V-voeding nodig, De - van 5V voeding koppel je samen met de - van de 24V voeding van de Miniserver.De uitgang van de PIR gaat direct naar een digitale ingang op de Miniserver (of de analoge als digitale instellen).
Ik heb ondertussen 6 van die PIR's perfect werken sinds maanden. Zeer dankbaar voor deze oplossing @Femme , klein goedkoop en schaalbaar.

• mathiasvanloo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 05-02 20:02
Wie van jullie heeft een warmtepomp of airco aangesloten op zijn Loxone? ik wil tegen volgende zomer een unit plaatsen, maar zoek een merk met goede integratiemogelijkheden. Een goed werkend voorbeeld zou leuk zijn... (Modbus, ethernet, of RS232,...)
De meeste merken maken hier geen reclame voor, of hun eigen gesloten app/Wifi toestanden...

• Elconejo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 20:26
Femme schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:43:
[...]

Volgens de informatie op deze pagina heeft hij wel CE-certificering: https://www.amazon.co.uk/...Kingneonlux/dp/B00O42LGVC
Heeft iemand hier effectief een CE document of zo van?
Ik heb de link gevolgd maar kan niets vinden inzake CE keuring.

Zelf gebruik ik de nieuwe zwarte versie. Een of ander CE document zou handig zijn.

• DinX

DinX

Motormuis

Noah jao schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:51:
Kun je die stelventielen van Loxone zowel op de radiator als op de collector aansluiten ? Moest deze aangesloten kunnen worden op de radiator dan heb ik geen temperatuur sensor nodig aangezien er eentje in zit ? Of zie ik het verkeerd ? Kun je later nog de deksels veranderen bij de touch ( voor de kleur)

Mvg
Ze passen er wel op maar je wil de tree ventielen echt niet op je radiator hebben zitten qua uitzicht.
Je zit dan met flikkerende tree lampjes, kabeltjes die bloot liggen en een kabel die vanuit de muur naar je radiator loopt.
Ik zou er eerlijk gezegd air ventielen voor gebruiken.
mathiasvanloo schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:59:
Wie van jullie heeft een warmtepomp of airco aangesloten op zijn Loxone? ik wil tegen volgende zomer een unit plaatsen, maar zoek een merk met goede integratiemogelijkheden. Een goed werkend voorbeeld zou leuk zijn... (Modbus, ethernet, of RS232,...)
De meeste merken maken hier geen reclame voor, of hun eigen gesloten app/Wifi toestanden...
Voor Daikin heb je aleszins KNX modules. Wel stevig aan de prijs volgens onze installateur. Tel op 150-200 euro per binnenunit en dan nog een module voor de buitenunit.

DinX wijzigde deze reactie 02-10-2018 09:07 (30%)

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-02 11:33
De makkelijkste manier op je airco te integreren met Loxone is met de IR Control Air. Dat is een infrarood zender/ontvanger. Daar kan je dan de functies van de afstandsbediening mee inleren en de boel besturen. Helaas geen terugkoppeling op deze manier. Wel de makkelijkste manier als je geen leiding hebt lopen voor je KNX bus.

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19-02 14:17
mathiasvanloo schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:59:
Wellicht even bij IntesisBox rondkijken. Die kwam ik tegen tijdens eigen zoektocht. En ik zag dat de Daikin WP units een Zennio KNX module linken (/ aanbevelen?).

• leducw
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 18:58
Nu ben ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord van onze loxone app vergeten na veranderen van gsm. Hoe kan ik dit opvragen.?

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:48
Als je 'Loxone Config' op je computer hebt staan, staan deze gegevens al ingevuld wanneer je verbinding wilt maken. Althans als je ooit al 'Wachtwoord onthouden' hebt aangevinkt. Zo kan je je inloggen en je wachtwoorden wijzigen.

Indien je geen Loxone Config hebt, kan je nog altijd een fabrieksreset doen.

D!zzy wijzigde deze reactie 06-10-2018 13:14 (19%)

• Noah jao
Railduino’

Ik had een mail gestuurd naar hun om te vragen welke extension ik nodig had loxone om te communiceren en vroeg het de rs485 of modbus extention moest zijn.

Zijn antwoord was “ if you want to use rs485 communication, then you need Rs485 extention. But if you want to use lan connection then you need a router/ switch.

Modbus extention is No more needed as there are Some polling cycle limitations from loxone “

Ik had altijd begrepen dat je de modbus extention nodig had, maar blijkbaar niet meer. Iemand deze werkende via RS485 extention.

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:15
Sjembecks schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:13:
Als ik dit simpeler kan door op een of andere manier de P1 poort te koppelen aan de Loxone zou fijn zijn, echter heb ik hier nog niets voor gevonden 8)7

Volgende week komt degene waar ik het gesprek heb gehad even kijken, ga daar jullie mening voor leggen dan maak ik de definitieve beslissing.
1,5 jaar later, maar nu speelt dit bij mij. Als ik in deze topic zoek, kom ik weinig P1 tegen. Heb jij dit weten te realiseren met een standaard module van Loxone, de RS232 module of toch anders opgelost?

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:08
mgizmo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:45:
[...]

1,5 jaar later, maar nu speelt dit bij mij. Als ik in deze topic zoek, kom ik weinig P1 tegen. Heb jij dit weten te realiseren met een standaard module van Loxone, de RS232 module of toch anders opgelost?
mogelijk m.b.v. Youless...? --> https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=13307632

• Sethro
Ik heb het op deze manier draaien. Youless aan de meter, stukje PicoC code in de MS die de data vanuit de Youless ophaalt. Al meer dan een jaar stabiel.

Sethro wijzigde deze reactie 08-10-2018 17:04 (33%)

• mgizmo
Ja dat is een oplossing, als we alleen de led gebruiken, maar ik heb ook zonnepanelen op het dak. Meer info eruit halen is dan wel gewenst en als we dan toch die P1 kunnen gebruiken...

• HiBe
mgizmo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:19:
Ja dat is een oplossing, als we alleen de led gebruiken, maar ik heb ook zonnepanelen op het dak. Meer info eruit halen is dan wel gewenst en als we dan toch die P1 kunnen gebruiken...
ik snap de opmerking hier niet helemaal. de youless kan gewoon in de P1 poort geprikt worden. Vervolgens kan het zo zijn dat er wat extra PicoC code gemaakt moet worden om alle data eruit te krijgen. Mar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. uiteindelijk is de youless een webserver converter voor de P1 poort...

• mgizmo
HiBe schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:28:
[...]

ik snap de opmerking hier niet helemaal. de youless kan gewoon in de P1 poort geprikt worden. Vervolgens kan het zo zijn dat er wat extra PicoC code gemaakt moet worden om alle data eruit te krijgen. Mar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. uiteindelijk is de youless een webserver converter voor de P1 poort...
Excuus, ik zag de puls term staan in de screenshot op de web pagina en ik heb de Youless ook voorbij gezien in deze topic van Femme en toen ging het over de LED dacht ik. Vandaar.
Ik ga me inlezen, dank!

• Sethro
De laatste versie van de Youless kan beide. Optisch dmv led of reflectievlak en met kabel aan de P1.

• HiBe
Sethro schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:03:
Ik heb het op deze manier draaien. Youless aan de meter, stukje PicoC code in de MS die de data vanuit de Youless ophaalt. Al meer dan een jaar stabiel.
heb je toevallig ook zonnepanelen? kun je met de youless dan zowel het verbruik als de opgewekte energie in Loxone tonen?

• Sethro
Ik heb geen zonnepanelen dus die vraag kan ik niet beantwoorden helaas.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-02 21:05
HiBe schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

heb je toevallig ook zonnepanelen? kun je met de youless dan zowel het verbruik als de opgewekte energie in Loxone tonen?
Even ter info, de P1 poort geeft uiteraard alleen het opgewekte vermogen - het vermogen wat je zelf op dat moment verbruikt, het is dus niet het totaal vermogen van wat je zonnepanelen opwekken.

Ik heb zelf geen youless dus kan dit niet testen.
Ik lees wel mijn P1 poort uit via KNX.

• Huttenkloas
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18-02 14:55
DinX schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:25:
Zelf zeer tevreden van de Doorbird. Los van de SIP werkt dit bij mij perfect samen met Loxone.

- Tree spots van de voordeur gaan 's avonds automatisch van 20%naar 50% voor 2 minuten (tussen schemer en ochtend)
- Deurbel laat via m'n RPi een mp3 naar keuze spelen (via LMS)
- Bij drukken op de deurbel gaat de verlichting aan de voordeur op 80% voor 2 minuten (tussen schemer en middernacht)
- Beeld wordt ook gewoon getoond binnen Loxone

Probleem met de SIP komt waarschijnlijk door m'n firewall (krakend geluid)

[Afbeelding]
Ik zit ook te denken om Doorbird te plaatsen bij onze toegangspoort omdat ik de Loxone versie te duur vindt voor de beeldkwaliteit. Weet jij welke versie compatible is met Loxone. Als ik de doorbird website bekijk dan doen ze alsof het helemaal geïntegreerd kan worden met Loxone. Bij mijn toegangspoort liggen nu meerdere stroomkabels welke rechtstreeks naar de meterkast gaan, een loxone cat7 kabel en een cat5e kabel. Ik heb verder nergens POE in huis. Wat mis ik dan nog aan kabels of apparatuur wil ik het kunnen laten verbinden met Loxone?

Zal het uiteindelijk mogelijk zijn om in de Loxone App gebeld te worden, te praten en luisteren en de poort te openen door middel van deze Doorbird?

Trouwens is jou foto van de Doorbird app of in de Loxone app?

• HiBe
Huttenkloas schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

Ik zit ook te denken om Doorbird te plaatsen bij onze toegangspoort omdat ik de Loxone versie te duur vindt voor de beeldkwaliteit. Weet jij welke versie compatible is met Loxone. Als ik de doorbird website bekijk dan doen ze alsof het helemaal geïntegreerd kan worden met Loxone. Bij mijn toegangspoort liggen nu meerdere stroomkabels welke rechtstreeks naar de meterkast gaan, een loxone cat7 kabel en een cat5e kabel. Ik heb verder nergens POE in huis. Wat mis ik dan nog aan kabels of apparatuur wil ik het kunnen laten verbinden met Loxone?
Alle versies werken samen met loxone. welke kabels jenodig hebt hangt er ook vanaf welke functies je allemaal wilt gebruiken. maar in principe kun je met een cat7 en een cat5e kabel alles wel werkend krijgen. POE is op zich wel handig om te hebben, maar als je even op tweakers pricewatch rondklikt zul je makkelijk iets vinden, alternatief is de POE injector die doorbird zelf verkoopt. Je kunt de spanning ook verzorgen mbv een deurbel trafo. kortom, er is veel mogelijk maar het hangt vooral af van je wensen/eisen.
Zal het uiteindelijk mogelijk zijn om in de Loxone App gebeld te worden, te praten en luisteren en de poort te openen door middel van deze Doorbird?
lijkt me geen probleem.

• Felixwouters
Ik wil graag de onderstaande sensor is de badkamer / toilet gebruiken om de vluchtige gassen / luchtvochtigheid / temperatuur uit te lezen en de ventilator te schakelen.

Klopt het dat ik de data uitgang van de sensor op de 1-wire ingang aansluit?

Helaas kan ik nog geen foto's uploaden vandaar de link

CJMCU-811 CCS811 Carbon Monoxide CO VOCs Air Quality Numerical Gas Sensors

https://nl.aliexpress.com...-47d8-892a-3562547785a9-1

• tijsdb
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 30-01 21:02
Hi iedereen,

Heeft er iemand een idee hoe ik best de Loxone Dimmer gebruik in combinatie met een 3 fase rail (SLV Eutrac 3Phase > https://www.dmlights.be/s...ace_track_2m__zwart~09131)?

Ik zou graag 3 dimkanalen op de rail zetten (ze worden aangestuurd vanuit dezelfde fase/zekering). Maar het probleem is dat de dimmer per kanaal telkens L+N gebruikt voor de in- en uitgang, en de rail gebruikt 3 lijnen + een gemeenschappelijke N/neuter.

Ik denk niet dat ik de neuters gewoon mag samennemen op de rail, of vergis ik me?

En als het niet kan, zou ik dan bv 1 lijn kunnen dimmen (L1+N), en andere 2 lijnen gewoon schakelen (enkel lijnen aansluiten)? In dat geval zou de N op de rail dus van de dimmer komen.

Iemand die me hiermee kan helpen?

• e_hagenaar
  • Laatst online: 14-11-2018
ik ben er even vanuit gegaan dat je de nano dimmer bedoeld, volgens het schema van de dimmer zou het moeten kunnen:
https://www.loxone.com/nl...ackfolder_Nano-DI-Air.pdf

de L wordt gesneden. In je woning hangen ook alle N aan elkaar. je moet wel op alle dimmers de N aansluiten (voor de voeding van de dimmer zelf)

e_hagenaar wijzigde deze reactie 24-10-2018 09:02 (23%)

• Sethro
tijsdb schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:24:
Hi iedereen,

Heeft er iemand een idee hoe ik best de Loxone Dimmer gebruik in combinatie met een 3 fase rail (SLV Eutrac 3Phase > https://www.dmlights.be/s...ace_track_2m__zwart~09131)?

Ik zou graag 3 dimkanalen op de rail zetten (ze worden aangestuurd vanuit dezelfde fase/zekering). Maar het probleem is dat de dimmer per kanaal telkens L+N gebruikt voor de in- en uitgang, en de rail gebruikt 3 lijnen + een gemeenschappelijke N/neuter.

Ik denk niet dat ik de neuters gewoon mag samennemen op de rail, of vergis ik me?

En als het niet kan, zou ik dan bv 1 lijn kunnen dimmen (L1+N), en andere 2 lijnen gewoon schakelen (enkel lijnen aansluiten)? In dat geval zou de N op de rail dus van de dimmer komen.

Iemand die me hiermee kan helpen?
Ik zou zelfs verwachten dat er maar 1N aansluiting op zit en dan 3 aansluitingen voor de verschillende tracks. De N is dan gedeeld.

• e_hagenaar
  • Laatst online: 14-11-2018
tijsdb schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:24:

Dat kan wel. in het hele huis heb je maar 1 N om dit voor elkaar te krijgen heb je 3 dimmers nodig waarvan je alle 3 de N aan elkaar hangt en de 3 dim uitgangen op de 3 fase van de rail aansluit.

• trees
vraagje: ik heb enige tijd geleden een halogeen lamp vervangen door een led armatuur. Deze blijft echter altijd zachtjes branden/flikkeren. Ik ken dit fenomeen van capacitieve stroom tussen de draden, waarbij de oplossing van dubbelpolig schakelen w aangeraden. Kan iemand mij vertellen of dit ook mogelijk is via een loxone installatie, die niet via de typische structuur werkt?
Alvast bedankt om dit groentje bij te staan! :)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21:37

psy

Kennis is macht

@trees van zulke vreemde led problemen heb ik geen last van, zou ook wel vreemd zijn want de Loxone componenten zijn niet heel goedkoop te noemen...

• raf_v
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-11-2018
Mijn installatie bestaat uit een loxone met 2 RS485 extensies. 1 Voor Railduino's en 1 voor KMTronic relais voor de rolluiken (Werken op verschillende Baud rates). Werkt perfect.

PS: Een ideale terminal block voor signaal draad vond ik deze:
https://www.canford.co.uk/KRONE-WIRING-MODULES
Goedkoper dan al die andere multi etage klemmen.

• trees
@psy klinkt idd raar! Ik heb even de proef op de som genomen en de oude armatuur terug gehangen en alles werkt naar behoren. Uiteraard is dit geen oplossing :)
Heb ondertussen hetzelfde probleem met men led verlichting in men badkamermeubel. Deze heb ik gisteren aangesloten, maar deze nacht zag ik flikkeringen om de hoek komen.
Iemand die ideetjes heeft?

• psy
  • Laatst online: 21:37

psy

Kennis is macht

@trees
Is alles nu aangesloten op een normale niet-Loxone manier? Dus fase schakelt en nul loopt door?

Kan je niet een ander LED lampje proberen? Ik heb echt een 60-tal GU10 ledlampjes in gebruik en deze gaan gewoon helemaal uit als ze uit moeten gaan. Zijn van Philips.

• Elconejo
Ik ben momenteel bezig met een eigen Loxone domotica installatie. Misschien dat mijn informatie en gekozen producten anderen kan helpen.

Na veel leeswerk ben ik tot volgende configuratie gekomen:

2 inbouw schakelkasten van Schrack met elk 6x24 modules en glazen deur. Nette metalen kasten voor een scherpe prijs. https://www.schrack.be/sh...lazen-deur-ilc2u624f.html

Alle schakelaars heb ik in ster verbonden via een CAT7 SFTP en getermineerd op een Niko RJ45-din rail module. Vanaf deze module nijp ik zelf een RJ45 met enkel de contacten die ik voor elke schakelaar nodig heb en verbind deze met de juiste ingangen.
https://www.niko.eu/nlbe/artikel/650-14566

Voor alle 240V aansluitingen zoals verlichting of rolluik motoren heb ik Wago Topjob 2003 reeks gebruikt.
Gewone verlichting de N/L/PE variant (2003-7646) en voor RGB of motoren telkens een L/L variant (2003-7642) erbij. De klemmen heb ik ook visueel gescheiden met een oranje eindplaatje.

Magneet en PIR contacten zijn gewone CAT6 kabel en worden getermineerd op een goedkopere schroefklem. Telkens enkel de gebruikte draaden uiteraard. https://www.aliexpress.co...042311.0.0.52c04c4d2D7gZ0

Ik heb volgende Loxone materialen:
  • Miniserver
  • Tree module
  • Touch Surface Tree
  • => keukeneiland + douche
  • NFC Codeklavier + NFC tags
  • + voordeur voor alarm
  • Air module
  • Rookmelders
  • IR Control Air
  • => domotica bedienen met TV IR en verstekers meesturen met TV.
  • DMX Module
  • => Lichtsturingen
  • Input Module
  • => 20 kritische ingangen van schakelaars op Loxone ingang.
Daarnaast heb ik 3 Railduino 2.0 LAN modules voor alle inputs en extra relais uitgangen.
Met de 0-10V op deze modules wordt ook de dampkapmotor aangestuurd. De bediening van de dampkapmotor zit met de Touch surface ingebouwd in het keukeneiland.

Voor de domotica zelf heb ik ervoor gekozen om alle lichtpunten aan te sluiten op de DMX-302 module. Hierdoor heb ik een heleboel dimbare lichtpunten voor een lage prijs.

Ik heb daarnaast 1 ander type DMX module S1-DR gebruikt. Als ik dit opnieuw zou doen, had ik enkel de S1-DR module gebruikt. Voordeel van de DMX-302 is dat je RGB kanalen op 1 module zitten. Een nadeel van de DMX-302 is dat de bovenkant van de module te breed is. Je moet het deksel van de zekeringskast dus breder uitzagen. (Vervelend in metalen kast). Een voordeel van de S1-DR is ook dat de 7-sementen display kan gedimd of uitgeschakeld worden en de module blijft werken. De DMX-302 kan dit niet. Je kan met de S1-DR ook leading of trailing edge gaan kiezen wat handig kan zijn inzake compatibiliteit met LED.

Alle lichtpunten buiten zitten op een dubbelpolig 24V relais van 10A en worden gestuurd door een Railduino.. De gestuurde stopcontacten buiten op 16A relais zodat ik nog steeds een hogedrukreiniger kan aansluiten. Ik heb ook 2x een 24V voeding gebruikt in plaats van 1 grote voeding. 1 ervan voor alle domotica modules en de 2de voor de spanning die naar de schakelaars loopt. Zo blijft de domotica werken als er een bekabelingsprobleem zou optreden.

Hier een foto van de kast in testfase:

http://vickyenleander.be/Downloads/loxone0.jpg

Ik heb inbouw zekeringskasten gekozen zodat ik een valse wand kon maken waar alle bekabeling netjes in weg zit. Hier komen ook de algemene zaken zoals provider modem/router in en een UPS voor de domotica en internet apparatuur. Ik heb ook een relais rechtstreeks op de netvoeding en een Loxone ingang zodat ik bericht krijg als de stroom uitvalt en de UPS draait. De hoofdswitch, NAS en andere netwerkapparatuur zit in een aparte patchkast op zolder.

http://vickyenleander.be/Downloads/loxone1.jpg

Zoals je kan zien is de kast helemaal nog niet klaar en zal wel eens een nieuwe foto posten als dit zo is eind dit jaar.
Op de planning staat nog een PI met LMS en speaker achter het NFC codeklavier. Speakers in de kamers worden Denon of Sonos en ook via Loxone gestuurd.

Ik hoop dat m'n informatie iemand kan helpen. Opmerkingen en tips zijn ook altijd welkom.

• trees
@psy Jup, ik heb eveneens meer van 50 led spots staan, zonder probleem.
Ik had in men berging al enige tijd een kroonsteen met oude lamp hangen. Nu had ik een (goedkope) led lamp gekocht. De leds zitten echter rechtstreeks op het armatuur en blijken niet vervangbaar.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19-02 16:18
Heeft iemand de nieuwe verlichting van Loxone al getest? Hoe bevalt dat?
De koppeling (en voeding!) via Tree lijkt me erg handig en veel tijd en geld schelen.
https://www.loxone.com/nlnl/5-producten-led-verlichting/

• Noah jao
Ik ben opzoek naar Phoenix klemmen voor verlichting en rolluiken en stopcontacten: draadsectie zal 1,5 en 2,5 zijn. Ik kom verschillende tegen en ben benieuwd welke goed zijn en wat beter is schroef of push aansluiting. Wat is het verschil tussen de klemmen met n en nt aansluiting ?

https://www.elektromax24....ockklemme-pti-2-5-pe-l-nt

https://www.elektromax24....tockklemme-pti-2-5-pe-l-n

https://www.elektromax24....tockklemme-pti-2-5-pe-l-l

https://www.elektromax24....ionsklemme-uti-2-5-pe-l-l

• Elconejo
Noah jao schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:46:
Ik ben opzoek naar Phoenix klemmen voor verlichting en rolluiken en stopcontacten: draadsectie zal 1,5 en 2,5 zijn. Ik kom verschillende tegen en ben benieuwd welke goed zijn en wat beter is schroef of push aansluiting. Wat is het verschil tussen de klemmen met n en nt aansluiting ?

https://www.elektromax24....ockklemme-pti-2-5-pe-l-nt

https://www.elektromax24....tockklemme-pti-2-5-pe-l-n

https://www.elektromax24....tockklemme-pti-2-5-pe-l-l

https://www.elektromax24....ionsklemme-uti-2-5-pe-l-l
Geen idee wat de NT wil zeggen, misschien sales Phoenix contacteren?
Ik denk ook dat je een gewone L/L tekort hebt. Iedere klem bij je voorstellen heeft een PE wat enkel nodig is op de L/N klemmen.

Voor motoren gebruik je bv flex buis met 5G1,5 waarbij je dus de geel/groen, blauw, bruin, zwart en grijs hebt. Om af te monteren heb je dus 2 klemmen nodig. Een PE/L/N en een L/L klem. (Zie ook mijn post iets boven inzake de Wago TobJob varianten.

• Tim D
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-02 15:19
Mijn woning is voorzien van buitenjaloezieën. Deze zijn bedraad (4-polige kabel) op een Animeo relais-kast van Somfy aangesloten. Momenteel gaan ze volledig naar beneden en volledig naar boven, maar het kantelen wil niet lukken.

De Animeo wordt via KNX aangestuurd. Ik heb hier een aantal mogelijkheden ter beschikking:
1 op/sluit (0), neer/open (1)
2 op (0), neer (1), stop (0/1)
3 op (0), neer (255)
4 Lamel positie (255/0) of (0/255) (geen idee hoe ik deze moet interpreteren)
5 bovenste eindpositie (0), IP1 (1)
6 bovenste eindpositie (0), IP2 (1)

Ik gebruik telkens de Automatische Jaloezie-functie. Uit diverse tests zijn 2 manieren gekomen waarop de zonwering naar boven en beneden loopt;

- vanuit AQp -> Multiplier -> AQ naar jaloezieën. Hierbij gebruik ik mogelijkheid 3 (0/255)
- vanuit Q-op naar bijv. 0/0/15:0% en vanuit Q-neer naar 0/0/15:255%

Beide keren gebruik ik de 0-255 versie en niet de 0-1. De onderste variant komt op mij het best over, dus met separate op- en neer-sturing, maar dat is er hoofdzakelijk op gebaseerd dat deze direct op de commando's reageert, terwijl de versie die AQp gebruikt een merkbare vertraging in de bediening heeft. Een variant met 0-1 heb ik nog niet aan de praat gekregen helaas.

Vanuit hier kom ik echter niet verder. De zonwering loopt helemaal naar beneden of helemaal naar boven, maar ik kan 'm tussendoor niet stop zetten. Ook is een korte puls al voldoende om helemaal naar beneden te lopen (Tu bijvoorbeeld 3 seconden, terwijl een hele run naar beneden 68 seconden duurt).

Gevoelsmatig wil ik de Animeo simpelweg als relais gebruiken en alle tijden vanuit Loxone sturen. Zodoende denk ik dat ik mogelijkheid 3 en 4 moet gebruiken. Maar tot nu toe heb ik niet kunnen waarnemen dat mogelijkheid 4 iets heeft gedaan (ik heb die op AQl aangesloten).

Wat doe ik verkeerd, welke belangrijke parameter zie ik over het hoofd of ben ik gewoonweg de verkeerde objecten aan het aansturen? Iedere input is welkom, alvast bedankt!

• Centauriprime
  • Laatst online: 17-02 08:50
Sinds kort heb ik een testopstelling gemaakt met Loxone, ik verbaasde me echter over het feit dat er enkel http kan worden gebruikt, ook voor remote access.
Nu heb ik het achter een reverse proxy gezet met let's encrypt.

Maar dan werkt de app weer niet. Iemand toevallig hier al eerder mee gestoeid?

• Noah jao
@Elconejo

Welke 24v relais heb je gebruikt ?

Alle lichtpunten buiten zitten op een dubbelpolig 24V relais van 10A en worden gestuurd door een Railduino.. De gestuurde stopcontacten buiten op 16A relais zodat ik nog steeds een hogedrukreiniger kan aansluiten. Ik heb ook 2x een 24V voeding gebruikt in plaats van 1 grote voeding. 1 ervan voor alle domotica modules en de 2de voor de spanning die naar de schakelaars loopt. Zo blijft de domotica werken als er een bekabelingsprobleem zou optreden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Noah jao schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:55:
@Elconejo

Ik heb ook 2x een 24V voeding gebruikt in plaats van 1 grote voeding. 1 ervan voor alle domotica modules en de 2de voor de spanning die naar de schakelaars loopt. Zo blijft de domotica werken als er een bekabelingsprobleem zou optreden.
Als je verschillende verbruikers op een voeding hebt zitten, waaronder ook sensoren en andere devices buiten je schakelkast, is het verstandig om de voeding naar deze verbruikers af te zekeren. Een goedkope oplossing hiervoor zijn zekeringsklemmen waar je glaszekeringen in stopt. Een voorbeeld van zo'n klem is de phoenix contact ST 4-HESI.

• Noah jao
Femme schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:22:
[...]

Als je verschillende verbruikers op een voeding hebt zitten, waaronder ook sensoren en andere devices buiten je schakelkast, is het verstandig om de voeding naar deze verbruikers af te zekeren. Een goedkope oplossing hiervoor zijn zekeringsklemmen waar je glaszekeringen in stopt. Een voorbeeld van zo'n klem is de phoenix contact ST 4-HESI.
Moet je ook bv uw verlichting achter een relais plaatsen zoals een Finder of mag deze ook rechtstreeks aangesloten worden op de server of extensions. Vanaf hoeveel vermogen aan verlichting dien je deze achter een relais te plaatsen.

Merci

• peter_bols
Railduno

Ik heb om wat te experimenteren een Railduno 2.0 besteld en geleverd gekregen. Ik zou deze graag via de ethernet poort willen koppelen aan mijn Loxone systeem.
Ik vind her er der wel wat uitleg, maar is er geen handleiding voor dummy's hoe je de koppeling maakt. Ik verwacht niet dat het zo complex is maar als je daar totaal geen ervaring in hebt lijkt me toch wel lastig.
En zo maar wat zit rommelen op een bestaande installatie lijkt me niet handig. Als iemand een handleiding voor Dummy's heeft of een goed stappenplan dan zou ik daar hij blij mee zijn.

TXS

Mvg

Peter

• hill2button
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-02 17:00
Ik heb zelf redelijk recent dezelfde "leercurve" doorgemaakt. Op zich is het allemaal redelijk goed te doen.

De beste info staat op de site van de sedtronic: http://www.sedtronic.cz

http://www.sedtronic.cz/en_basic-settings,79.html
http://www.sedtronic.cz/en_connection-to-loxone,80.html

Hoe je in Loxone config zaken opzet kan je raadplegen in een Loxone config file die je ook op de site kan raadplegen. Daar kan je dan zelf zien hoe hij alles opzet, al naargelang de versie:

http://www.sedtronic.cz/s...ailduino-v2.0-LAN-485-UDP[1][1][1].loxone

Dit is voor versie 2, http://www.sedtronic.cz/e...-railduino-module,78.html --> onderaan bij downloads staan nog andere zaken die interessant zijn.

Ik heb zelf de 1.3 via LAN gekoppeld.

• Elconejo
Ik heb standaard dubbelpolige van 10A gebruikt. Hiervan kan je de relais los van het voetje vervangen.

https://s.click.aliexpress.com/e/b8ttbCak

Het afzekeren via een klem is ook geen slecht idee, ik zal dit eens bekijken, bedankt voor de tip.

• Felixwouters
Ik heb een vraag. Ik heb de volgende opstelling.

Woning: miniserver van Loxone
Massage salon (losstaand gebouw): Arduino 2.0

Deze zijn verbonden met een LAN verbinding. Ik heb twee aparte CV ketels een woning een voor salon. Nu wil ik deze CV ketels via de aan/uit functie gaan schakelen via Loxone / Arduino.

kan ik deze gewoon via een relais uitgang van de Loxone / Arduino schakelen? Ik vermoed van wel omdat je alleen maar verbinding hoeft te maken tussen de twee contacten. Als je de twee contacten van de CV ketel verbind met een draadje blijft de CV-ketel continu verwarmen.

Ik wil toch graag een dubbele check voordat ik of de CV ketel of de miniserver/Arduino vernield door deze actie: :)

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Felixwouters schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:14:
Ik heb een vraag. Ik heb de volgende opstelling.

Woning: miniserver van Loxone
Massage salon (losstaand gebouw): Arduino 2.0

Deze zijn verbonden met een LAN verbinding. Ik heb twee aparte CV ketels een woning een voor salon. Nu wil ik deze CV ketels via de aan/uit functie gaan schakelen via Loxone / Arduino.

kan ik deze gewoon via een relais uitgang van de Loxone / Arduino schakelen? Ik vermoed van wel omdat je alleen maar verbinding hoeft te maken tussen de twee contacten. Als je de twee contacten van de CV ketel verbind met een draadje blijft de CV-ketel continu verwarmen.

Ik wil toch graag een dubbele check voordat ik of de CV ketel of de miniserver/Arduino vernield door deze actie: :)
Dit kan zeker. Alleen als je een (modulerende) Opentherm ketel heb kun je hier geen gebruik van maken.

• Noah jao
Welke type extensions dien je af te sluiten met een weerstand die als laatst word aangesloten ?

• HiBe
Noah jao schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:57:
Welke type extensions dien je af te sluiten met een weerstand die als laatst word aangesloten ?
Als je het hebt over de loxone bus tussen de miniserver en de extensions (de blauwe schroefconnectoren op de loxone componenten) dan is het antwoord dat het niet uitmaakt welk type extensie het is. De laatste extensie van de bus moet de afsluitweerstand hebben.

• Noah jao
Ja. Dat was mijn vraag.

• trees
Wrsch een domme vraag voor velen, maar welke bouwsteen gebruik ik (in de config) om een stopcontact te schakelen via de relais module? :+
Ben al even aan het klooien, maar heb tot nu toe nog geen deftig voorbeeld gevonden :(

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14-02 16:05
trees schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:56:
Wrsch een domme vraag voor velen, maar welke bouwsteen gebruik ik (in de config) om een stopcontact te schakelen via de relais module? :+
Ben al even aan het klooien, maar heb tot nu toe nog geen deftig voorbeeld gevonden :(
Met de 'schakelaar' bouwsteen. Op Tr een schakelaar (digitale ingang, of virtuele) en op Q je relais?

• trees
Johnnygo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:01:
[...]

Met de 'schakelaar' bouwsteen. Op Tr een schakelaar (digitale ingang, of virtuele) en op Q je relais?
Zoals ik al zei, domme vraag :) Maar zeker bedankt voor de input!

• Felixwouters
-SimJoc- schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:11:
[...]

Dit kan zeker. Alleen als je een (modulerende) Opentherm ketel heb kun je hier geen gebruik van maken.
@-SimJoc-

Dankjewel voor je reactie. :)

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
Voor de renovatie van onze boerderij ben ik van plan gebruik te gaan maken van Loxone. Stap 1 is inmiddels klaar, ik heb dit gehele forum doorgelezen. Hartelijk dank voor alle info!

Veel is mij inmiddels duidelijk. Over de verlichting heb ik echter nog een vraag.

Omdat ik niet enorm technisch onderlegd ben op het gebied van programmeren (vandaar mijn keuze voor Loxone) kies ik zoveel mogelijk voor de Loxone eigen spullen. Ik ben van plan om te gaan werken met de RGBW dimmer met alleen WW licht. Op de meeste plekken gebruik ik dan de spots van Loxone zelf, op die manier kan ik redelijk voordelig mooi dimmen.

Echter zijn er nog een aantal plekken waar we hanglampen willen gebruiken (waarschijnlijk E27 fitting), deze zou ik wel graag willen dimmen. Als voorbeeld de gang. Hier komen 3 hanglampen te hangen, deze werken op bewegingssensoren en dus zou ik ze ‘s nachts graag zachter laten branden als je naar het toilet moet.

Hoe kan ik dit eenvoudig oplossen?

• Sethro
Of Hue gebruiken, dat is eenvoudig aan te sturen via Loxone en werkt probleemloos.

Sethro wijzigde deze reactie 28-12-2018 16:03 (15%)

• bartvb
  • Laatst online: 20:09
@Sethro dat integreren staat hier nog op de planning. Heb jij het dan over:
https://www.loxwiki.eu/display/LOX/Philips+Hue
Of is er een betere manier?

Erg jammer (maar niet heel verbazend) dat Loxone zelf geen Hue ondersteuning biedt.

• Sethro
Yep met dat stukje picoscript. Gaat als een speer. Eenmalige die auth code invoeren en dan voor iedere nieuwe lamp in het script aangeven welk type lamp het is.

Besturing is zo goed als instant en ook kleuren via kleurwiel zijn goed instelbaar.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat er een max zit aan het aantal lampen per script en ook aantal scripts dat MS kan draaien.

Sethro wijzigde deze reactie 28-12-2018 16:13 (91%)

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
Thanks.

Ik heb nog wat Hue lampen liggen, dus zal eens kijken of ik dat tzt netjes werkend krijg.

Anders kan ik altijd de dimmer nog kopen, deze vind ik alleen vrij prijzig voor 4 kanalen.

• Sethro
Ik heb dezelfde afweging gemaakt. Voor hetzelfde geld heb je 8 Hue lampen die ook nog is RGB zijn. En dan moet je met de dimmer extensie ook nog op zoek naar Led lampen die een beetje netjes dimmen. Dat is ook niet vanzelfsprekend en kosten ook nog wat.

Sethro wijzigde deze reactie 28-12-2018 18:34 (4%)

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:17
Sethro schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:10:
Yep met dat stukje picoscript. Gaat als een speer. Eenmalige die auth code invoeren en dan voor iedere nieuwe lamp in het script aangeven welk type lamp het is.

Besturing is zo goed als instant en ook kleuren via kleurwiel zijn goed instelbaar.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat er een max zit aan het aantal lampen per script en ook aantal scripts dat MS kan draaien.
Hoe bulletproof is deze oplossing? Praat je dan via loxone met de API van hue? Ik ben zelf namelijk behoorlijk gecharmeerd van de mogelijkheden van hue, maar ook van de bedrade oplossing van loxone. Mooi zou zijn als ik de sensoren en schakelaars van loxone kan gebruiken en voor de verlichting hue/tradfri, misschien eens uitrekenen wat het meest voordelig is.

Zou alleen jammer zijn als je het zoals bovenstaand zou opzetten en dan de integratie niet meer werkt.

• Sethro
Miniserver stuurt de lampen aan via de Hue Bridge / API.

Ik heb 1 keer gehad dat het niet meer werkte en dat was na upgrade van de bridge. De syntax was toen iets veranderd en het script binnen enkele dagen ook.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:17
Nieuwsgierig geraakt naar Loxone. Ben aan het onderzoeken of ik 'kern' functionaliteit van mijn huis via Loxone wil laten lopen. Daarbij denk ik allereerst aan multi-zone verwarming en weersafhankelijke temperatuurregeling van het CV-water (vanuit buffertanks). Vervolgens waarschijnlijk aansturing van balansventilatie. Houd het graag open om minder kritische zaken als verlichting t.z.t. op een andere manier te gaan doen (OpenHAB + Zigbee bijv.).

Inmiddels flink wat gelezen (doch niet dit hele topic). Al verschillende interessante integratiemogelijkheden ontdekt. Wat ik graag even check: kan ik ook sensorwaarden uit de Loxone Miniserver uitlezen? Bijvoorbeeld: stel dat ik er een daglichtsensor op aangesloten heb en enkele bewegingssensoren. Kan ik de waarden daarvan dan op een te overziene manier óók gebruiken om met bijv. OpenHAB verlichting aan te passen?

Ik ben beland bij deze documentatie: https://www.loxone.com/nlnl/kb/api-webservice/ . Op basis hiervan heb ik de indruk dat ik individuele waarden kan opvragen (polling) en individuele opdrachten kan geven :).

En dan lees ik deze: Commando http://miniserver/dev/sps/event. Abonneer ik hiermee een externe listener op automatische updates van alles wat er gebeurt? Klopt dat? Kan dat ook echt? Ik kan me voorstellen dat zo'n verbinding wellicht te volumineus wordt, en dus een te grote belasting voor de miniserver. Bijvoorbeeld doordat er een voortdurende stroom kleine veranderingen in temperaturen e.d. langs komt. Ik kan me ook voorstellen dat zo'n verbinding met een webclient niet bijster stabiel blijkt.. Weet iemand meer? Heeft iemand het wellicht zelfs in gebruik?

• Sethro
Ik gebruik de API voor enkele inputs en dat werkt prima. Wel even opletten op de authenticatie want die is sinds de laatste versies aangescherpt. Documentatie is niet altijd even bij.

• Herbiek616
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-02 10:38
berkely schreef op woensdag 2 maart 2016 @ 16:48:

Persoonlijk heb ik onderstaande niet (te laat gevonden) maar ik wil even de railduino linken.
[Afbeelding]
Vraagje over de afbeelding: Volgens de documentatie kan de RailDuno aangestuurd worden via RS485 en UTP. In de afbeelding wordt echter een Modbus Extensie gebruikt van Loxone? Waarom niet de RS485 extensie van Loxone?

Ik wil deze combi ook gaan gebruiken. Zelf wil ik mijn Duco ventilatie unit uitlezen die via Modbus is aan te sturen. Ben nu in de war of ik de RailDuno metdezelfde extensie kan aansturen of dat ik nog steeds een aparte RS485 extensie nodig heb om de RailDuni aan te sturen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Herbiek616 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Vraagje over de afbeelding: Volgens de documentatie kan de RailDuno aangestuurd worden via RS485 en UTP. In de afbeelding wordt echter een Modbus Extensie gebruikt van Loxone? Waarom niet de RS485 extensie van Loxone?

Ik wil deze combi ook gaan gebruiken. Zelf wil ik mijn Duco ventilatie unit uitlezen die via Modbus is aan te sturen. Ben nu in de war of ik de RailDuno metdezelfde extensie kan aansturen of dat ik nog steeds een aparte RS485 extensie nodig heb om de RailDuni aan te sturen?
Modbus wil je niet gebruiken als je een snelle en betrouwbare terugkoppeling wil van de status van de inputs, bijvoorbeeld omdat je er pulsdrukkers op aansluit. Als er ook nog andere devices op de bus actief zijn wordt het helemaal lastig om voldoende snel te kunnen pollen. Een tijdje terug heeft Loxone overigens de minimale polling interval opgehoogd naar vijf seconden. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is maar daarmee is het onbruikbaar voor het pollen van inputs die snel wijzigen.

Als je de UDP-firmware van Sedtronic gebruikt heb je dit probleem niet, dan kan de Railduino zelf een UDP-telegram sturen als de status van input is gewijzigd en ben je niet afhankelijk van polling door de modbus master. Het makkelijkste is om de LAN-versie te gebruiken. Voor UDP over RS485 zul je de RS485 extensie nodig hebben.

Femme wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:52 (8%)

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True